ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 28 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:55
knap als je extra sensor weet te integreren. Als je de ruimtetemperatuur via de extra hardware aan de Panasonic weet te melden kun je het PID algoritme van de airco zelf zijn ding laten doen. Dat is wel een groot voordeel van zo'n sensor.
Je houdt de airco wel voor de gek want het is bovenin de kamer bij de airco wel degelijk een stuk warmer. Is dat niet van belang voor de besturing van de airco zelf (aansturing compressor oid?) Concreet voorbeeld: als je de Panasonic op quiet zet kan het bovenin 30°C worden. Hij overruled de quiet stand dan automatisch en laat de fan een tijdje harder draaien om de temperatuur weer wat te laten zakken.
Door in te grijpen op sensor zal hij deze veiligheidsfunctie niet meer kunnen uitvoeren. (Ik zou mezelf er niet zo druk over maken, maar misschien toch iets om in het achterhoofd te houden.)
Op de verdamper van de binnenunit zitten extra sensoren. Deze beveiigen het systeem. Daardoor zal de temperatuur in de verdamper nooit hoger oplopen dan toegestaan.

Bij andere merken zoals Daikin, LG en Mitsubishi zie je nog wel eens dat ze een bedrade externe sensor verkopen. Bij panasonic zou je zelf makkelijk eenzelfde trucje kunnen uitvoeren(maar goed, dan zit je weer aan een draad vast die je moet wegwerken).

Ik ben dan ook niet heel erg bang voor problemen in deze richting, maar uiteraard zal dit goed getest worden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Hoe ervaren anderen het opwarmen van de ruimte met de nieuwe firmware?

Opwarmen gaat hier zeer snel. Helaas gebeurt dit op met maximaal vermogen dit is alleen te temperen met de silent mode. Het op temperatuur houden van de ruimte gaat tot nu toe prima.
Hierbij het verschil in verbruik, zelfde ruimte zelfde sensor. ( CC ook verwisseld per apparaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP7I20mfoAm5Eyn2cAmeR2V0rHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9YIZi6zEEqmuglXKVlVPyr1.jpg?f=fotoalbum_large

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:36
Mijn ervaring met 3.1.8 en de nieuwe 3.2.0 op de MHI zijn zeer positief.
Het verschil tussen de firmware zijn dat bij 3.1.8. direct opwarmen tot 0.3 voor setpoint er hier langzaam naar toe werkt. Bij 3.2.0. gaat hij direct verwarmen tot 0.3 voorbij setpoint en zakt dan langzaam af naar setpoint.
Beide firmware werken voor mij prima, al heeft de 3.2.0. een kleine voorkeur.

Wat ik vooral heb geleerd is, dat je de externe (bijgeleverde) sensor niet te ver van de unit af moet gebruiken.
De mijne staat op ongeveer 3 meter en net uit de luchtstroom en reageert snel. Toen ik hem naast de thermostaat plaatste (5m met een stukje muur ertussen) merkte ik dat de regeling veel trager reageerde en de overshoots veel groter waren.

PS. Vermogen zeg NIETS over zuinigheid. Denk aan een waterkoker met 1 liter water van 20 graden die opgewarmd wordt tot 90 graden. Bij een ketel van 2000W duurt het wat langer als bij 3000W. Uiteindelijk verbruiken ze even veel energie. Zo ook bij airco's, vermogen wordt omgezet in warmte en gaat er niets verloren.

[ Voor 17% gewijzigd door Rolbird op 09-12-2025 08:03 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
@nico_09 Op welk setpoint start je de airco ?
Ik gebruik zelf de weektimer van de Smart M air app voor een rustige opstart bij koudere temperaturen. ;(setpoint 18 / 18,5 / 19 / 19,5)
De rest van de dag handmatig

Op dit moment staat de airco nog uit ( woonkamer temperatuur 19,4 )

[ Voor 44% gewijzigd door pjotter1965 op 09-12-2025 08:14 ]

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 10:45
Rolbird schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:57:

PS. Vermogen zeg NIETS over zuinigheid. Denk aan een waterkoker met 1 liter water van 20 graden die opgewarmd wordt tot 90 graden. Bij een ketel van 2000W duurt het wat langer als bij 3000W. Uiteindelijk verbruiken ze even veel energie. Zo ook bij airco's, vermogen wordt omgezet in warmte en gaat er niets verloren.
Kan een persoonlijke voorkeur zijn, maar in geval van airco heb ik (en huisgenoten) liever wat comfort en dat hij er ietsje langer over doet op maximale Fan stand 4 ipv turbo standje 8 waarbij je uit je verschoning wordt geblazen en de TV harder moet.

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 10:51
Zijn er meer mensen waarbij (sinds de update) de de airco's nu een halve graad boven setpoint verwarmd? Ik heb 2 units thuis, en allebei zitten ze precies een halve graad erboven. Of komt dit door de uitzonderlijke buitentemperaturen van vandaag/gister?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
TakenRandomName schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:05:
Zijn er meer mensen waarbij (sinds de update) de de airco's nu een halve graad boven setpoint verwarmd? Ik heb 2 units thuis, en allebei zitten ze precies een halve graad erboven. Of komt dit door de uitzonderlijke buitentemperaturen van vandaag/gister?
Ik heb dat ook. Ik heb mijn airco nu een graadje lager ingesteld. Ik heb een MHI

• Edski303
  • Laatst online: 27-01 20:21
Zijn er meer mensen waarbij (sinds de update) de de airco's nu een halve graad boven setpoint verwarmd?
Ja, bij mij ook, precies een halve graad (MHI)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfsghtguVNRr70nWI3ZEH-r2pD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/srUxzuUiB3WbzfVk8zv8e7Z8.png?f=user_large

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

Tazzios

..

@gmj2 Daarbij klopt het voorbeeld van @Rolbird ook niet gezien het om een warmtepomp gaat en daarbij niet zoals bij een waterkoker de energie wordt omgezet in warmte maar de energie wordt gebruikt om warmte te verplaatsen. Hoeveel de airco verbruikt heeft geen directe relatie met hoeveel energie die levert.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik heb nu een paar dagen 3.20 draaien en ik moet zeggen dat ie angstig dicht op het setpoint blijft zitten. Dat gezegd hebbende, de temperaturen zijn nu natuurlijk wel 2x zo hoog als 1,5 week geleden. Ik ben benieuwd wat ie gaat doen als we weer richting 0-5 graden gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVwRn8ai06KC_Mx6SZ9TOJYEA_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAXrqX0wBiV2CNQPLVG0FWJT.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• pjotter1965
renzo4000 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:46:
Ik heb nu een paar dagen 3.20 draaien en ik moet zeggen dat ie angstig dicht op het setpoint blijft zitten. Dat gezegd hebbende, de temperaturen zijn nu natuurlijk wel 2x zo hoog als 1,5 week geleden. Ik ben benieuwd wat ie gaat doen als we weer richting 0-5 graden gaan.

[Afbeelding]
Wauw, bijna zonder pendelen
Hier was het gisteravond een en al pendelen ( multisplit MHI ) met een temperatuur boven setpoint
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyUhbh66EMDI_TRKOWV1XDbiKIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odiqXzI03G0ccoyopBKEQskK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door pjotter1965 op 09-12-2025 10:27 ]

pjotter1965 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:59:
[...]

Wauw, bijna zonder pendelen
Hier was het gisteravond een en al pendelen ( multisplit MHI ) met een temperatuur boven setpoint
[Afbeelding]
Hier ook, maar het pendelen verliep met de laagste compressor snelheid. Oftewel, twee vingers in de neus om de ruimte warm te houden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Het is ook wel uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar.
Airco toert vanuit rust steeds naar 30Hz, dan 20Hz en daarna weer uit. Setpoint zoals je ziet wordt strak gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbjUQ_a1NjrPwGYQZH2eeb6CIDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hjw4x5iAcB2QmEgVy2YUj63W.png?f=fotoalbum_large
nico_09 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:22:
Opwarmen gaat hier zeer snel. Helaas gebeurt dit op met maximaal vermogen dit is alleen te temperen met de silent mode. Het op temperatuur houden van de ruimte gaat tot nu toe prima.
Hierbij het verschil in verbruik, zelfde ruimte zelfde sensor. ( CC ook verwisseld per apparaat)
@nico_09
Bespeur ik hier een heel kleine positieve noot van jou dat 3.2.0 de ruimte stabiel op temperatuur houdt? :+

Het met vol vermogen naar zijn setpoint werken is iets wat MHI heeft bedacht. Ik heb hier nooit wat mee gedaan om te voorkomen. Maar daar kunnen we wel iets aan doen. Ik zal contact met je opnemen in DM zodra ik een opzet heb.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 09-12-2025 11:46 ]

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01 13:37
Super blij met de silent mode! Is deze optie al toegevoegd aan de home assistant card? Ik kan hem bij mij niet terug vinden.
Bytebandit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:19:
Super blij met de silent mode! Is deze optie al toegevoegd aan de home assistant card? Ik kan hem bij mij niet terug vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQKw8E92dc7gKL4yCufnG2yrqP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gLSTimySv5O4gbULgLpFJMbk.png?f=user_large

Bij controls staat nu silent mode en 3D auto toegevoegd. :)

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:09
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:28:

Het met vol vermogen naar zijn setpoint werken is iets wat MHI heeft bedacht. Ik heb hier nooit wat mee gedaan om te voorkomen. Maar daar kunnen we wel iets aan doen. Ik zal contact met je opnemen in DM zodra ik een opzet heb.
Zoals al eerder hier vermeld heb ik een script in Home Assistant die probeert de airco rustig naar de gewenste temperatuur te brengen. Doel is om hoge vermogens te voorkomen (vaak in de ochtend in de duurdere uren). Of het ook echt wat bespaard weet ik niet (zoals hier ook al eerder vermeld, de energie moet er links of rechtsom wel in gebracht worden), maar het werkt in ieder geval wat rustiger. Ik plan dit script via een agenda event in en laat ongeveer een uur voordat ik de werkkamer gebruik starten.
Tot nu werkte mijn script met vaste stappen (beginnen op 16 en per 10 minuten naar de uiteindelijk gewenste setpoint). Sinds maandag heb ik het dynamisch gemaakt (beginnen bij huidige temperatuur en zodra temperatuur is gehaald én vermogen is gedaald het setpoint met halve graad omhoog, totdat uiteindelijk gewenste temperatuur is gehaald).
Dit zou in principe ook in de CC zelf kunnen als “feature” ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: Opwarmen werkkamer achter dynamisch
sequence:
  - variables:
      doel_temp: 19.5
      stap: 0.5
      huidige_setpoint: >
        {{ (state_attr('climate.werkkamer_achter', 'current_temperature') |
        float // stap) * stap }}
  - target:
      entity_id: climate.werkkamer_achter
    data:
      temperature: "{{ huidige_setpoint }}"
    action: climate.set_temperature
  - target:
    data:
      hvac_mode: heat
    action: climate.set_hvac_mode
  - delay: "00:01:00"
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: |
            {{ huidige_setpoint < doel_temp
               and states('climate.werkkamer_achter') == 'heat' }}
      sequence:
        - choose:
            - conditions:
                - condition: template
                  value_template: >
                    {{ state_attr('climate.werkkamer_achter',
                    'current_temperature') >= ( huidige_setpoint + 1 )
                       and (states('sensor.ac_totaal_vermogen') | float) < 800 }}
              sequence:
                - target:
                  data:
                    temperature: "{{ huidige_setpoint + stap }}"
                  action: climate.set_temperature
                - variables:
                    huidige_setpoint: "{{ huidige_setpoint + stap }}"
        - delay: "00:01:00"
mode: single
description: >-
  Dynamisch opwarmen van de werkkamer achter met airco. Start op huidige
  temperatuur en verwarmt tot 19.5. Setpoint gaat met 0.5 omhoog zodra
  temperatuur is bereikt en vermogen van airco is afgenomen. Stopt als
  temperatuur is bereikt of airco is uitgezet.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-01 11:37
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:28:
Het is ook wel uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar.
Airco toert vanuit rust steeds naar 30Hz, dan 20Hz en daarna weer uit. Setpoint zoals je ziet wordt strak gehaald.

[Afbeelding]

[...]

@nico_09
Bespeur ik hier een heel kleine positieve noot van jou dat 3.2.0 de ruimte stabiel op temperatuur houdt? :+

Just curious.
Als jij dit aanpast krijg je dan geen klachten dat in bepaalde situaties er niet voldoende vermogen word geleverd om de kamer warm te krijgen.
Zou het persoonlijk als optioneel houden.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• pjotter1965
@LED-Maniak Ook hier interesse in een rustigere opstart. Al eerder een keer gemeld :
pjotter1965 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Torch1969 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:39:
[...]

Zoals al eerder hier vermeld heb ik een script in Home Assistant die probeert de airco rustig naar de gewenste temperatuur te brengen. Doel is om hoge vermogens te voorkomen (vaak in de ochtend in de duurdere uren). Of het ook echt wat bespaard weet ik niet (zoals hier ook al eerder vermeld, de energie moet er links of rechtsom wel in gebracht worden), maar het werkt in ieder geval wat rustiger. Ik plan dit script via een agenda event in en laat ongeveer een uur voordat ik de werkkamer gebruik starten.
Tot nu werkte mijn script met vaste stappen (beginnen op 16 en per 10 minuten naar de uiteindelijk gewenste setpoint). Sinds maandag heb ik het dynamisch gemaakt (beginnen bij huidige temperatuur en zodra temperatuur is gehaald én vermogen is gedaald het setpoint met halve graad omhoog, totdat uiteindelijk gewenste temperatuur is gehaald.
Dit zou in principe ook in de CC zelf kunnen als “feature” ;)

[...]
Zoiets zal het inderdaad worden. Wel met de optie om het uit te laten.

Ik ben er alleen nog een beetje bang voor dat als je dit introduceert dat je deze instelling niet standaard aan kan laten en er momenten zijn dat je hem uit moet zetten. Bijvoorbeeld omdat het te koud is en hij zijn setpoint nooit gaat halen. Er zal dan dus een soort timer bij moeten komen dat als de setpoint niet in xx minuten wordt gehaald, hij alsnog overschakelt naar de standaard regeling en op vol vermogen mag werken.

Maar het is allemaal nog even droomwerk. Ik wil echt eerst even dat we hier een rustig topic krijgen zonder meldingen dat hij "dramatisch slecht regelt want hij heeft 0.5 graad overshoot en vorige week toen het 5 graden kouder was gebeurde dit niet". Je wil niet weten wat ik af en toe in DM's voorbij krijg aan bewoording.. :F

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 09-12-2025 12:51 ]

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01 13:37
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:23:
[...]

[Afbeelding]

Bij controls staat nu silent mode en 3D auto toegevoegd. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g6dIFl6wgmGoLLVQC9DSDllDDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U0jPUJloSORnKOpdBoyucg7y.png?f=fotoalbum_large

Moest inderdaad mijn card compleet anders indelen. Had niet door dat het als switch was toegevoegd. Dank je wel!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 19:01

CdE

LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:44:
[...]

Ik ben er alleen nog een beetje bang voor dat als je dit introduceert dat je deze instelling niet standaard aan kan laten en er momenten zijn dat je hem uit moet zetten. Bijvoorbeeld omdat het te koud is en hij zijn setpoint nooit gaat halen. Er zal dan dus een soort timer bij moeten komen dat als de setpoint niet in xx minuten wordt gehaald, hij alsnog overschakelt naar de standaard regeling en op vol vermogen mag werken.
Ik heb dit zelf uitgewerkt op basis van de buitentemperatuur. Als ik de airco een graad hoger zet houd ik hem onder de 40hz als het buiten boven de 4c is. Dus dat zou een optie zijn, vinkje, rustig opstoken met daarbij een drempelwaarde op basis van de buitentemperatuur. Zou eventueel de temperatuur van de buitenunit voor gebruikt kunnen worden, zelf heb ik hier buienradar voor gebruikt die ik al in Domoticz had. Je zou dit ook prima met een tabel kunnen doen voor een verloop, maar dan wordt het misschien wel erg complex.
CdE schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb dit zelf uitgewerkt op basis van de buitentemperatuur. Als ik de airco een graad hoger zet houd ik hem onder de 40hz als het buiten boven de 4c is. Dus dat zou een optie zijn, vinkje, rustig opstoken met daarbij een drempelwaarde op basis van de buitentemperatuur. Zou eventueel de temperatuur van de buitenunit voor gebruikt kunnen worden, zelf heb ik hier buienradar voor gebruikt die ik al in Domoticz had. Je zou dit ook prima met een tabel kunnen doen voor een verloop, maar dan wordt het misschien wel erg complex.
De uitdaging is dat de oplossing per model lijkt te verschillen. Dus je moet best met veel rekening houden.

Bij sommige airco's kan je inderdaad het setpoint een halve graad boven de huidige temperatuur laten lopen en hij zal altijd op zijn laagste compressor frequentie draaien en kan je hem zo sturen. Ditzelfde algoritme lijkt alleen niet universeel te werken. Bij sommige airco's lijkt de compressor zijn vermogen te blijven opkrikken als hij zijn doeltemperatuur niet binnen xx minuten behaalt.

Dan kom je inderdaad uit bij een formule of een tabel met een harde cutoff of een timer die de regeling uitschakelt onder bepaalde voorwaarden.

Kortom, wat voor de een werkt, werkt niet gegarandeerd voor een ander. We hebben inmiddels wel een enorme sample-size en dan beginnen dergelijke dingen op te vallen. Dat zie je zelfs bij een 0.5 graden offset toevoegen. De ene airco regelt dan perfect naar zijn setpoint, de volgende airco gaat er dan een half boven hangen.

Uitdagingen. :)

• renzo4000
[...]

Maar het is allemaal nog even droomwerk. Ik wil echt eerst even dat we hier een rustig topic krijgen zonder meldingen dat hij "dramatisch slecht regelt want hij heeft 0.5 graad overshoot en vorige week toen het 5 graden kouder was gebeurde dit niet". Je wil niet weten wat ik af en toe in DM's voorbij krijg aan bewoording.. :F
Of werken met een toggle waar je dit aan of uit kan zetten naar wens. Want voor de één zal het een gewenste feature zijn en voor de ander niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat er zoveel features zijn dat je ook geen feature creep wil forceren natuurlijk.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

renzo4000 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:00:
[...]

Of werken met een toggle waar je dit aan of uit kan zetten naar wens. Want voor de één zal het een gewenste feature zijn en voor de ander niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat er zoveel features zijn dat je ook geen feature creep wil forceren natuurlijk.
Dat gaat hem inderdaad worden. De basis hebben we hopelijk stabiel met 3.2.1. Daarna komen er alleen optionele verbeteringen verstopt in een "advanced" menu. Of als er nog dingen voorbij komen als silent mode en peak-cut dan worden die standaard toegevoegd.

• Siewert
[...]

Maar het is allemaal nog even droomwerk. Ik wil echt eerst even dat we hier een rustig topic krijgen zonder meldingen dat hij "dramatisch slecht regelt want hij heeft 0.5 graad overshoot".
Zou idd eerst even rust nemen ;-)
En laat 3.2.0 maar een mooi tijdje draaien, Het weer is nou niet bepaald optimaal op dit moment.
Ik zie die 0.5gr overshoot niet meer maar denk dat mensen daar iets te veel op focussen.
Denk dat de belangrijkste oorzaak van die overshoot zit in het feit van de externe sensor.
Die hoeft maar een beetje verkeerd te staan en bedoel te koude hoek en dan is de rest van de ruimte al opgewarmd behalve waar net de sensor staat.

Ik bedoel het niet verkeerd mensen maar steek even wat meer tijd in de plaatsing van je sensor.
En verwacht na een aanpassing niet dat het meteen invloed heeft.
Per aanpassing in setpoint, locatie sensor oid heb je echt een dag nodig om te zien wat het doet.
En pas vooral niet te veel in een keer aan maar stap voor stap.
Dit is de belangrijkste factor van een goede temperatuur regeling.

@LED-Maniak kan er ook niks aan doen als dat ding op de verkeerde locatie staat.
En moge het duidelijk zijn dat geen een woonsituatie het zelfde is en invloed heeft op de regeling.
Om even het beeld te schetsen, 2 week bezig geweest om de perfecte locatie te vinden, en toen kwam er kouder weer aan en na een week proberen, uitzoeken en spelen de perfecte lokatie gevonden.
Just my 2 cents...

@LED-Maniak Mijn data heb je in de DM gehad van 0gr tot 10gr buiten temperatuur.
Alle units draaien hier perfecto mundo ;-)
Ik hoop nu op buiten temperaturen van onder 0.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• CdE
  • Laatst online: 30-01 19:01

CdE

LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:00:
[...]

De uitdaging is dat de oplossing per model lijkt te verschillen. Dus je moet best met veel rekening houden.

Bij sommige airco's kan je inderdaad het setpoint een halve graad boven de huidige temperatuur laten lopen en hij zal altijd op zijn laagste compressor frequentie draaien en kan je hem zo sturen. Ditzelfde algoritme lijkt alleen niet universeel te werken. Bij sommige airco's lijkt de compressor zijn vermogen te blijven opkrikken als hij zijn doeltemperatuur niet binnen xx minuten behaalt.

Dan kom je inderdaad uit bij een formule of een tabel met een harde cutoff of een timer die de regeling uitschakelt onder bepaalde voorwaarden.

Kortom, wat voor de een werkt, werkt niet gegarandeerd voor een ander. We hebben inmiddels wel een enorme sample-size en dan beginnen dergelijke dingen op te vallen. Dat zie je zelfs bij een 0.5 graden offset toevoegen. De ene airco regelt dan perfect naar zijn setpoint, de volgende airco gaat er dan een half boven hangen.

Uitdagingen. :)
Helemaal eens, zodra het generiek moet worden wordt het aanzienlijk lastiger.
Maar ik vind het een interessante ontwikkeling.
Moet zelf ook eens gaan zoeken wat er bij ME mogelijk is. de MHI heb ik nu redelijk zoals ik hem wil. Bij ME lijkt het wat lastiger. Zou fijn zijn als die qua vermorgen wat meer te temmen is.

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Ik lees zo nu en dan het topic even snel bij. Ik volg het zo veel mogelijk, maar lukt niet altijd om alles tot in detail mee te krijgen. Dus even een vraag ter bevestiging:

Silent mode zorgt er nu dus voor dat je het vermogen kan beperken. En de ruimte dusgeleidelijk op kan laten warmen?

Met als gevolg een lager verbruik (en/of minder hoge pieken) & een beter comfort, want minder extreem blazen en minder extreme temperaturen wisseling.

Verder wil ik mijn compliment uiten, @LED-Maniak . Ze houden het extreem goed op temperatuur momenteel. De update is echt een wereld van verschil. Bedankt voor al het harde werk.

Nog een andere vraag. Ik las een tijdje terug dat je de "F modus" kon aanpassen. De unit gaat dan bij het bereiken van de setpoint niet meer heel lichtjes vooruit blazen, maar stopt gewoon met blazen als het goed is. Nu zag ik dat nergens in de handleiding van onze woonkamer unit. Een srk63zr-w.

Ik kan het vervolgens wel instellen via de afstandsbediening, zoals in het screenshot hier gepost. Maar het doet niks. Hij blijft vooruit ventileren na bereiken setpoint. Kan het zijn dat de airco die functie niet ondersteund? En/of is er dan een andere manier om het te bereiken? Juist bij de woonkamer unit is het namelijk een vervelende eigenschap die een koude luchtstroom veroorzaakt.

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 23:13
De fanstand op laag zorgt ook dat hij niet maximaal vermogen pakt bij opstarten, met als bonus geen herrie.

Maar even twee screens gemaakt van de climagrafiek om aan te geven dat het setpoint actual voor ons prima werkt.

In de twee grafieken hieronder zie je de nieuwe firmware (zie overigens geen verschil met de vorige maar dat gaf LED ook al aan). ' nachts gaan hier de de ramen open om de ruimtes goed te verluchten, waardoor ze behoorlijk afkoelen. De ME multi start dan 's ochtends op met de laagste fan stand en pakt dan rond de 800w vermogen, het opwarmen duurt dan wel een uur of 2. Zet ik ze aan op auto dan blaast hij de ruimte binnen 30 minuten tot 45 minuten op setpoint maar dan wel op maximaal vermogen (1600-1800w).
Wij houden niet van dat harde geblaas en kiezen er dus voor dat het gewoon wat langer duurt op laag vermogen dmv laagste fanstand.

Je ziet in de zithoek iets meer variatie om het setpoint, maar dit komt doordat het een kleinere ruimte is met een fors bemeten unit en er vaker een deur opengaat naar een onverwarmde ruimte.
Ik vind de setpoint actual helemaal prima en mijn vrouw en ik merken dan ook niets van temperatuurschommelingen in de ruimte.
Eerder verwarmden we met heaterpanels COP1 die op een halve graad moduleerden en daarbij waren de fluctuaties heel goed voelbaar.

Oftewel wat ons betreft 'don't fix things that ain't broken' of 'beter is de vijand van goed genoeg' .

Zithoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIk5OztN_aQNWrDfmet9O3YAGR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7BLcLfM4XdKteYgD2WXFkb3.jpg?f=fotoalbum_large
Woonkeuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3WJlpvtrSYxUrQKcOKJy1wbUiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBH5iS5UNopXFQL6bsuKW4I3.jpg?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak : is de operating parameter iets van de buitenunit of van de binnenunit? Je ziet namelijk dat de zithoek twee momentjes heeft van niet operating maar de woonkeuken gewoon doorgaat. De zithoek is overigens de hoofdunit op de split waar ook het verbruik van de buitenunit op af te lezen is.

• Siewert
wouterk98 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:15:
Ik lees zo nu en dan het topic even snel bij. Ik volg het zo veel mogelijk, maar lukt niet altijd om alles tot in detail mee te krijgen. Dus even een vraag ter bevestiging:

Silent mode zorgt er nu dus voor dat je het vermogen kan beperken. En de ruimte dusgeleidelijk op kan laten warmen?

Met als gevolg een lager verbruik (en/of minder hoge pieken) & een beter comfort, want minder extreem blazen en minder extreme temperaturen wisseling.

Verder wil ik mijn compliment uiten, @LED-Maniak . Ze houden het extreem goed op temperatuur momenteel. De update is echt een wereld van verschil. Bedankt voor al het harde werk.

Nog een andere vraag. Ik las een tijdje terug dat je de "F modus" kon aanpassen. De unit gaat dan bij het bereiken van de setpoint niet meer heel lichtjes vooruit blazen, maar stopt gewoon met blazen als het goed is. Nu zag ik dat nergens in de handleiding van onze woonkamer unit. Een srk63zr-w.

Ik kan het vervolgens wel instellen via de afstandsbediening, zoals in het screenshot hier gepost. Maar het doet niks. Hij blijft vooruit ventileren na bereiken setpoint. Kan het zijn dat de airco die functie niet ondersteund? En/of is er dan een andere manier om het te bereiken? Juist bij de woonkamer unit is het namelijk een vervelende eigenschap die een koude luchtstroom veroorzaakt.
srk63zr-w ondersteund volgens mij wel de openhaard functie.
Waar heb je hem op gezet?
Hij moet op F2 staan namelijk.

Als jij met een pinnetje de menu knop indruk op de AB en elke keer opnieuw druk op Menu totdat je FN ziet.
Dan met de up/down van de timer selector naar F2 gaat en vervolgens op SET druk en je hoort de airco piepen dan zou de openhaard functie ingesteld moeten zijn.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:17
gmj2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:57:
[...]

Kan een persoonlijke voorkeur zijn, maar in geval van airco heb ik (en huisgenoten) liever wat comfort en dat hij er ietsje langer over doet op maximale Fan stand 4 ipv turbo standje 8 waarbij je uit je verschoning wordt geblazen en de TV harder moet.
Je hebt kans dat je dan het setpoint niet (nauwelijks) haalt op fan 4 en dat je de hele dag veel verbruik houdt. Beter airco half uurtje eerder aandoen. Of je fan op standje 2 zetten, dan is fan 4 de max.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
Komt door het weer. Nu gaat hij ook pendelen = even geen warme lucht over je heen, dus een half graadje hoger is dan juist perfect. Kost nu bijna toch geen vermogen met dit weer.

Dat mensen met 0.5 boven setpoint gelijk de airco een standje omlaag zetten is echt wel geobsedeerd gedrag. O+

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 09-12-2025 14:07 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
Siewert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:03:
[...]

Zou idd eerst even rust nemen ;-)
En laat 3.2.0 maar een mooi tijdje draaien, Het weer is nou niet bepaald optimaal op dit moment.
Ik zie die 0.5gr overshoot niet meer maar denk dat mensen daar iets te veel op focussen.
Denk dat de belangrijkste oorzaak van die overshoot zit in het feit van de externe sensor.
Die hoeft maar een beetje verkeerd te staan en bedoel te koude hoek en dan is de rest van de ruimte al opgewarmd behalve waar net de sensor staat.

Ik bedoel het niet verkeerd mensen maar steek even wat meer tijd in de plaatsing van je sensor.
En verwacht na een aanpassing niet dat het meteen invloed heeft.
Per aanpassing in setpoint, locatie sensor oid heb je echt een dag nodig om te zien wat het doet.
En pas vooral niet te veel in een keer aan maar stap voor stap.
Dit is de belangrijkste factor van een goede temperatuur regeling.

@LED-Maniak kan er ook niks aan doen als dat ding op de verkeerde locatie staat.
En moge het duidelijk zijn dat geen een woonsituatie het zelfde is en invloed heeft op de regeling.
Om even het beeld te schetsen, 2 week bezig geweest om de perfecte locatie te vinden, en toen kwam er kouder weer aan en na een week proberen, uitzoeken en spelen de perfecte lokatie gevonden.
Just my 2 cents...

@LED-Maniak Mijn data heb je in de DM gehad van 0gr tot 10gr buiten temperatuur.
Alle units draaien hier perfecto mundo ;-)
Ik hoop nu op buiten temperaturen van onder 0.
Met de plaatsing van je sensor kan je idd ook een heleboel! Niet gewoon op een kastje gooien en hopen dat alles werkt zoals jij het wil.

• xHEMANx
Als er een optie komt om het max vermogen in te stellen, zoals de silent mode doet, dan houdt ik me aanbevolen.
(Komt die niet, dan vind ik het zo ook prima)

Maar ik hoop niet op een instelling dat de airco in stapjes setpoint gaat verhogen oid. Dan moet je de airco snachts al aanzetten om het 's ochtends warm te krijgen en volgens mij krijg je dan allerlei gek regelgedrag (lees: hard blazen overshoot, zacht blazen undershoot setp 1, hard blazen overshoot, zacht under setp2, hard zacht setp 3. etc), helemaal als we te maken krijgen met defrosts etc.
Nu doet hij 1x hard over. Even zacht under, dan even gemiddeld en dan klaar stabiel. Lekker man!

Eerst maar eens kijken hoe we met 3.2.0 door de winter komen?

[ Voor 26% gewijzigd door xHEMANx op 09-12-2025 14:04 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:25

Je wil niet weten wat ik af en toe in DM's voorbij krijg aan bewoording.. :F
Wat een trieste figuren zijn er toch.
Respect voor je dat je dit allemaal doet uit hobby geboren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• nico_09
  • Nu online
@nico_09

[/quote]

Eenmaal op temperatuur blijft de setpoint stabiel. Vervelende is bij de opstart en overshoot van een graden waarna hij het een halve graad laat afkoelen in vervolgens de setpoint te volgen. Die 1.5 graden merk je wel.
Lees veel over de plaatsing van de sensor, ben eigenlijk wel zeker dat deze juist is geplaatst omdat de andere module er wel/ ook goed mee regelt.

Ik houdt me aanbevolen als je een opzet hebt.
Nogmaals dank
nico_09 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:18:
@nico_09

[/quote]

Eenmaal op temperatuur blijft de setpoint stabiel. Vervelende is bij de opstart en overshoot van een graden waarna hij het een halve graad laat afkoelen in vervolgens de setpoint te volgen. Die 1.5 graden merk je wel.
Lees veel over de plaatsing van de sensor, ben eigenlijk wel zeker dat deze juist is geplaatst omdat de andere module er wel/ ook goed mee regelt.

Ik houdt me aanbevolen als je een opzet hebt.
Nogmaals dank
De 3.1.4 module drukte de airco geforceerd uit als er een overshoot kwam. Dat doet deze niet. Daarom zie je een verschil. Om dit weer (optioneel) te introduceren moeten we wel even heel goed gaan testen.

Thieu79 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
@LED-Maniak : is de operating parameter iets van de buitenunit of van de binnenunit? Je ziet namelijk dat de zithoek twee momentjes heeft van niet operating maar de woonkeuken gewoon doorgaat. De zithoek is overigens de hoofdunit op de split waar ook het verbruik van de buitenunit op af te lezen is.
Dat is iets uit de buitenunit. Bij een multisplit zal hij dus altijd operating laten zien als een van de twee aan staat.

• Siewert
@nico_09
Even voor mijn duidelijkheid.
Gebruik jij nu 1 externe sensor voor 2 CC modules?

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Siewert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:24:
[...]

srk63zr-w ondersteund volgens mij wel de openhaard functie.
Waar heb je hem op gezet?
Hij moet op F2 staan namelijk.

Als jij met een pinnetje de menu knop indruk op de AB en elke keer opnieuw druk op Menu totdat je FN ziet.
Dan met de up/down van de timer selector naar F2 gaat en vervolgens op SET druk en je hoort de airco piepen dan zou de openhaard functie ingesteld moeten zijn.
Volgens de handleiding is F2 de "stop-functie". FP is de openhaard functie. Daar zat dan denk ik mijn verwarring. Hij moet op de stop functie. En niet letterlijk op de open haard functie?

• Siewert
wouterk98 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:55:
[...]

Volgens de handleiding is F2 de "stop-functie". FP is de openhaard functie. Daar zat dan denk ik mijn verwarring. Hij moet op de stop functie. En niet letterlijk op de open haard functie?
Hier staat hij op F2 en dan stopt de ventilator met blazen als hij klaar is met verwarmen.

• nico_09
  • Nu online
Siewert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:43:
@nico_09
Even voor mijn duidelijkheid.
Gebruik jij nu 1 externe sensor voor 2 CC modules?
Ja nu wel. Maar gebruik momenteel maar 1 unit

• nico_09
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:26:
[...]

De 3.1.4 module drukte de airco geforceerd uit als er een overshoot kwam. Dat doet deze niet. Daarom zie je een verschil. Om dit weer (optioneel) te introduceren moeten we wel even heel goed gaan testen.
Dat is goed, wil dan wel testen.

• blackmore87
  • Laatst online: 19:02
Siewert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]

Hier staat hij op F2 en dan stopt de ventilator met blazen als hij klaar is met verwarmen.
Ik ga dit ook testen, die luchtstroom is wel enigszins vervelend. Hoe werkt dit in de zomer met koelen? Of heeft het daarop geen invloed?

@tammert Heb net de homey app geïnstalleerd, super! Ga je het aan/uit zetten van silentmode ook ondersteunen?

• Siewert
nico_09 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]

Ja nu wel. Maar gebruik momenteel maar 1 unit
Kan het zelf niet testen.
Maar 2 units die 1 sensor gebruiken lijkt mij ook niet optimaal.
Je zegt nu 1 unit te gebruiken, bedoel je 1 airco of 1 CC Module?
Wat gebeurt er als je bij 1 unit de sensor ontkoppeld als je dat al niet geprobeerd hebt.

• Siewert
blackmore87 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ik ga dit ook testen, die luchtstroom is wel enigszins vervelend. Hoe werkt dit in de zomer met koelen? Of heeft het daarop geen invloed?

@tammert Heb net de homey app geïnstalleerd, super! Ga je het aan/uit zetten van silentmode ook ondersteunen?
Op koelen heeft dat geen effect.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
Hi allemaal,

Misschien stomme vraag, maar snap de instructies niet helemaal. Een van mijn airco's heeft de wf-rac module. Is het de bedoeling dat ik het zwarte kapje hiervan afhaal en de connector zoals in de foto los haal? En deze dus op main poort van de cc module plaats en de voorgeklikte kabel die op de oudere modellen op de cns poort gaat dus moet loshalen, omdraaien met de brede connector dan op de cc poort en de kleine connectie op de wf-rac module?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfxCu9W5tmMO8XQuf6Z16-8PTgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktEnRRvQtKbneSjfs3eMRqnO.jpg?f=fotoalbum_large

• Thieu79
Het gaat hard met de firmwares :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEF3pKS6yRts9Ql0eJfBQdEpxJA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5pA2ZmJqyDVpZ4asnjlTok1C.jpg?f=user_large

Zit er iets nieuws in of is dit nog wat optimalisatie tov 3.2.0?

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Op dit moment is het vrij warm voor de tijd van het jaar, dus de MHI gaat vrij snel pendelen.

Nu zag ik het volgende:

Op fan speed 2 (via de web interface gezet). Dan pendelt de unit met een opstart vermogen van 800 Watt en uiteindelijk blijft hij rond de 350 ~ 400 Watt totdat hij weer uitgaat.

Op fan speed 3. Dan start hij ook even kort richting de 800 Watt, maar daarna gaat hij vrij vlot naar de 200 Watt en blijft daar zonder te pendelen.

Zou ik dit gedrag kunnen verbeteren met de plaatsing van de temperatuur sensor? Nu staat hij zo'n 3 meter van de airco af. Als ik hem te ver weg zet dan is de opstart piek hoger en langer (en ik zie de melding high pressure control).

Ik vraag mij ook af wat de logica achter de sturing is bij MHI. Als je al pendelt omdat het te warm is in de kamer, waarom start je dan niet meteen op het minimale vermogen...

Ik ben wel benieuwd naar jullie inzichten. Fan speed 2 is qua geluid acceptabel, alleen fan speed 3 is veel te luid, maar wel beter stook gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB4w6d0nMzGWXiDzzmVD1-08Z2Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A4HxXkANUqVtsN36oX0i4AbE.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Starck op 09-12-2025 16:50 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:26:
[...]

Bij een opstart lijkt mij dat niet gunstig, aangezien hij de hele kamer moet opwarmen.

Bij een defrost wel om de schommeling te beperken, omdat dan de kamer al op temp is, heb je geen overshoot nodig, dat lokt alleen maar een nieuwe defrost uit. Dus ben wel benieuwd naar die functie.

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 09-12-2025 17:15 ]

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:50
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:18:
Hi allemaal,

Misschien stomme vraag, maar snap de instructies niet helemaal. Een van mijn airco's heeft de wf-rac module. Is het de bedoeling dat ik het zwarte kapje hiervan afhaal en de connector zoals in de foto los haal? En deze dus op main poort van de cc module plaats en de voorgeklikte kabel die op de oudere modellen op de cns poort gaat dus moet loshalen, omdraaien met de brede connector dan op de cc poort en de kleine connectie op de wf-rac module?

[Afbeelding]
Yep :)

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:18:
Hi allemaal,

[Afbeelding]
Mijn srk35zs-wf heeft dat ook al ingebouwd... De zwarte kabel uit dat WF-RAC kastje gaat naar een pcb aan de zijkant van de unit, naar de CNS poort. Je haalt die zwarte kabel uit de pcb, CC aansluiten op de pcb, en de zwarte kabel van de WF-RAC in de CC. De hoofdaansluiting van de CC is geen "CNS" connector. Je hoeft de WF-RAC dus niet open te maken.

• Rapheal
@Maurice v/d Zwaan Hoe wil je de connector van de WF RAC los krijgen zonder de kapje van de WF RAC af te halen dan 🤔 ik vond de connector pas na het openmaken van de WF RAC. Dat wordt dus wel wat frotwerk om die module samen met de bekabeling achter die zwarte kap te krijgen.
@Douternitou oftewel je hoeft niet met zoals met de oudere airco modellen de kabel uit de cns poort te halen. Alleen een lus te maken van zwarte connector (van de WF RAC) in de cc en dan de cc kabel terug in de WF RAC)?
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:36:
[...]

Mijn srk35zs-wf heeft dat ook al ingebouwd... De zwarte kabel uit dat WF-RAC kastje gaat naar een pcb aan de zijkant van de unit, naar de CNS poort. Je haalt die zwarte kabel uit de pcb, CC aansluiten op de pcb, en de zwarte kabel van de WF-RAC in de CC. De hoofdaansluiting van de CC is geen "CNS" connector. Je hoeft de WF-RAC dus niet open te maken.
Toch wel hoor.
Het stekkertje wat nu in de wf-rac zit past in de climatecontrol hoofdaansluiting. De witte kap hoeft er bij een zs-wf dus niet af.

• Rapheal
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, heb ook nog de nodige centimeters aan stroom toevoer zitten 😅. Ik zal eens een poging wagen morgen met daglicht.
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:48:
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, heb ook nog de nodige centimeters aan stroom toevoer zitten 😅. Ik zal eens een poging wagen morgen met daglicht.
Onderin is er voldoende ruimte om hem ertussen te 'frotten'.

• Rapheal
Heb je enige tips hoe die connector los te krijgen van de WF RAC module zonder alles te slopen...

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
Starck schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:49:

Ik vraag mij ook af wat de logica achter de sturing is bij MHI. Als je al pendelt omdat het te warm is in de kamer, waarom start je dan niet meteen op het minimale vermogen...
Ik gok dat MHI bij een lagere fanspeed intern een hogere temperatuur nodig heeft om toch een bepaalde afgifte te verkrijgen, waardoor je minimale vermogen bij lagere fanspeed hoger ligt.

Pijnacker Oost/West

Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:54:
Heb je enige tips hoe die connector los te krijgen van de WF RAC module zonder alles te slopen...
Hendeltje van de connector indrukken, dan is hij zo los. Probeert maar eens met de connector van de bijgeleverde kabel. Die is precies hetzelfde.

• Rapheal
Dit connector heeft aan de onderkant een lipje. Maar die kan ik wel indrukken maar krijg dat connectortje niet los... En met deze dunne draadjes durf ik er ook niet aan te trekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om2FeTjra52GM5TLnh33mRHlNM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOCAD3h7NlNDMGUewCyi9Gcy.jpg?f=fotoalbum_large
Even de printplaat uit de behuizing schuiven

• Douternitou
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:11:
Dit connector heeft aan de onderkant een lipje. Maar die kan ik wel indrukken maar krijg dat connectortje niet los... En met deze dunne draadjes durf ik er ook niet aan te trekken

[Afbeelding]
Is best te doen, gewoon het printje los klikken, maar wel met beleid ;)

• Rapheal
Ik neem aan eerst die 2 zwarte lipjes aan de onderzijde indrukken?

• Douternitou
@Douternitou oftewel je hoeft niet met zoals met de oudere airco modellen de kabel uit de cns poort te halen. Alleen een lus te maken van zwarte connector (van de WF RAC) in de cc en dan de cc kabel terug in de WF RAC)?
Met de af-fabriek ingebouwde zwarte module hoeft dat idd niet, en kan je het aansluiten zoals je het al aangeeft. Scheelt een hoop werk...

• Douternitou
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:19:
Ik neem aan eerst die 2 zwarte lipjes aan de onderzijde indrukken?
Yes

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChyX-QDD27UbH8potFWn67JWzZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaWSLJRAGPfj3lVEpOycPBZg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook geen held in HomeAssist. Iemand die me kan uitleggen hoe ik de silent mode in deze kaart kan integreren ?

• Maurice v/d Zwaan
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:45:
[...]

Toch wel hoor.
Het stekkertje wat nu in de wf-rac zit past in de climatecontrol hoofdaansluiting. De witte kap hoeft er bij een zs-wf dus niet af.
maar hoe sluit je dan de wf-rac daarna op op de CC aan ? want de main op de CC is een kleinere stekker dan de cns stekker.. moet ik dan de groene meegeleverde kabel andersom aansluiten (grote stekker dan in EXT van CC, kleine kant kan de wf-rac in ?)
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:14:
[...]

maar hoe sluit je dan de wf-rac daarna op op de CC aan ? want de main op de CC is een kleinere stekker dan de cns stekker.. moet ik dan de groene meegeleverde kabel andersom aansluiten (grote stekker dan in EXT van CC, kleine kant kan de wf-rac in ?)
De groene bijgeleverde kabel is aan beide kanten exact hetzelfde als de originele wf-rac kabel.

Dus het brede deel plug je in EXT en het smalle deel in de wf-rac.

• RemmyB83
Barbapapa852 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:04:
[Afbeelding]

Hier ook geen held in HomeAssist. Iemand die me kan uitleggen hoe ik de silent mode in deze kaart kan integreren ?
Instellingen ->apparaten->MQTT-> Climacontrol-> bij kopje bediening-> toevoegen aan dashboard.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
Nou het was even kloten met 2 man maar is gelukt. Het is allemaal vrij fragiel spul, en in je eentje de lipjes open houden en dan de chip eruit wippen is best lastig 😅 @Maurice v/d Zwaan dunne connector los maken van de WF RAC, de kabel die al in de cc module zoals je hem kreeg loshalen en 1 poort afschuiven en de kabel omdraaien. Dan gaat de zwarte wf RAC in de main en de cc kabel met nu vrije smalle connector weer in de WF RAC. Maybe een idee @LED-Maniak om dummy proof 2 fotos bij te voegen in de online handleiding.

• Maurice v/d Zwaan
Rapheal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:22:
Nou het was even kloten met 2 man maar is gelukt. Het is allemaal vrij fragiel spul, en in je eentje de lipjes open houden en dan de chip eruit wippen is best lastig 😅 @Maurice v/d Zwaan dunne connector los maken van de WF RAC, de kabel die al in de cc module zoals je hem kreeg loshalen en 1 poort afschuiven en de kabel omdraaien. Dan gaat de zwarte wf RAC in de main en de cc kabel met nu vrije smalle connector weer in de WF RAC. Maybe een idee @LED-Maniak om dummy proof 2 fotos bij te voegen in de online handleiding.
Ik heb het direct na het bericht van LED-Maniak aangepast, 10 minuten werk. Krijg wel handigheid in het openmaken van die dingen inmiddels.

Veel handiger zo als de installateur nog eens langs moet komen voor iets en ik hem er even uit kan halen (want die gaan natuurlijk direct beginnen over garantie etc. ;)

• pjotter1965
Thieu79 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:34:
Het gaat hard met de firmwares :)

[Afbeelding]

Zit er iets nieuws in of is dit nog wat optimalisatie tov 3.2.0?
Onder het motto : U vraagt, wij draaien heeft @LED-Maniak een optimalisatie uitgevoerd tov 3.2.0
Draai nu 2 uur op firmware 3.2.1 exact op setpoint met maar een minimale variatie van -0,1 / 0,1
Geweldig !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21dsoLng4qox-wbf8ewxzXMo7m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBskyUBL7in7Iz5N2rXvfbey.jpg?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
pjotter1965 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:44:
[...]

Onder het motto : U vraagt, wij draaien heeft @LED-Maniak een optimalisatie uitgevoerd tov 3.2.0
Draai nu 2 uur op firmware 3.2.1 exact op setpoint met maar een minimale variatie.
Geweldig !
[Afbeelding]
Geen overshoot bij het opstarten, en vervolgens een dip. Echt👌

Pijnacker Oost/West

[...]

Draai nu 2 uur op firmware 3.2.1 exact op setpoint met maar een minimale variatie van -0,1 / 0,1
Geweldig !
[Afbeelding]
Enjoy ;)

• Thieu79
[...]

Geweldig !
[Afbeelding]
Goed genoeg is voor LED niet genoeg blijkbaar ...
Ondanks dat het voor ons al helemaal prima was loopt hij nu snaarstrak op 3.2.1
Mooie stabiele run op 215w voor de twee binnenunits en geen gependel. Dit is perfectie. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv8CEgvZMOpojlXO6Wuhi50B11Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOwp3xUDxFQCiX8lVr6e25y9.jpg?f=fotoalbum_large
Fijn dat jullie verbetering opmerken. :)

Als dit zo goed draait dan blijft het bij deze update in ieder geval voor dit jaar zo, dan kan ik mijn energie deze maand in LG en Panasonic stoppen. Ook daar zijn vooruitgangen geboekt!

Mijn MHI draait al iets langer op deze firmware en laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AvlbAtR9rTl1LOviyACJlRpxpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWBn2dIW1gy3BrGE7TwFECjt.jpg?f=fotoalbum_large

3.5kW MHI SRK35ZS-WF in een huiskamer van 42m2. Sensor staat op ongeveer 4 meter afstand met het nieuwe houdertje aan een muur bevestigd. Hij houdt het in zijn eentje prima comfortabel. :)

[ Voor 136% gewijzigd door LED-Maniak op 09-12-2025 21:51 ]

• nico_09
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:42:

Als dit zo goed draait dan blijft het bij deze update in ieder geval voor dit jaar zo, dan kan ik mijn energie deze maand in LG en Panasonic stoppen. Ook daar zijn vooruitgangen geboekt!

[Afbeelding]

3.5kW MHI SRK35ZS-WF in een huiskamer van 42m2. Sensor staat op ongeveer 4 meter afstand met het nieuwe houdertje aan een muur bevestigd. Hij houdt het in zijn eentje prima comfortabel. :)
Ziet er goed uit.
Wat is een goede positie voor de sensor?
Op dezelfde muur als de unit of tegen over de unit?

• Siewert
Nou ja zeg...
Zal ook even mee doen🤣

Hier mij MHI wand en vloermodellen.
Ben helaas niet thuis dus kan niet voelen.
Maar 0.2 boven en onder verschil en pendelen wat ik had lijkt ook nog minder geworden dan afgelopen macht/ochtend toen ik nog 3.2.0 draaide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Vk0riqS4n5vIka17NhBysQ7jCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOkrAJREf0kpivMUjUrZaoCO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8LkoFXVHZ6eqzLngT3wKsKfWko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JglQJHITDHBW0HyZKuyXJk4t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTcmk4EnrZkXPznojRutxhW8sxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWhUZc9zs3pCzOw0nj03L78M.jpg?f=fotoalbum_tile
p.s
@LED-Maniak
Nog even verbruik en echte kamer temperatuur verloop van de afgelopen 24uur.
Jij weet wanneer/hoe laat je 3.2.1 gepushed is ;-)
En je kunt precies zien wanneer de unit zijn update gehad heeft. #lol
Ben nieuwsgierig hoe het gaat verlopen als het kouder word, word er een van de lange adem.
btw: setpoint is 21.0gr...
Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Gx11TzUGL0t6pRm5mREIzdxHaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6JVkm2Dt7OeVTqrnE2o82uz.png?f=fotoalbum_large

Echte kamertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJIC09RI8yZsXYIUHpoWfVvOszU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByxcAOVo3JAdXpnSA8vhDshe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 09-12-2025 23:51 . Reden: Verbruik en temperatuur log toegevoegd. ]

nico_09 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:53:
[...]

Ziet er goed uit.
Wat is een goede positie voor de sensor?
Op dezelfde muur als de unit of tegen over de unit?
Deze hangt er tegenover. 3 meter voor de airco en dan een paar meter rechts er van. Eigenlijk net op het uiterste randje van zijn luchtstroom.

Mijn mitsubishi electric is iets minder strak. De sensor daarvan staat er zo'n 4 meter tegenover en 1 meter links van de airco.

Zodra je verder uit de stroming gaat zal je meer overshoot zien. Ga je dichterbij de stroming dan gaat hij vaker aan en uit.

• renzo4000
Ziet er allemaal goed uit, bij mij ook snaarstrak op de setpoint. Maarrr de buitentemp doet hier ook veel voor iedereen. Het is hier vandaag de hele dag ongeveer 14 graden en nu nog 12 graden. Dat zijn natuurlijk easy peasy omstandigheden voor L/L. Ik ben benieuwd naar de resultaten als het weer echt fris wordt.

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-01 15:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:42:

[Afbeelding]

Heel mooi!
Hoe lang duurt zo’n update eigenlijk? Ik kon net de webpagina niet meer bereiken dus had zaak even een powercyle gegeven. Maar wat als je dat precies tijdens een update doet?
Na herstart werkte het weer even maar zag ik bij installed 3.2.1 maar bij available 0.0.0.. en nu is pagina weer niet meer bereikbaar. Mijn andere CC werkt nog perfect.
EeePC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:59:
[...]

Heel mooi!
Hoe lang duurt zo’n update eigenlijk? Ik kon net de webpagina niet meer bereiken dus had zaak even een powercyle gegeven. Maar wat als je dat precies tijdens een update doet?
Na herstart werkte het weer even maar zag ik bij installed 3.2.1 maar bij available 0.0.0.. en nu is pagina weer niet meer bereikbaar. Mijn andere CC werkt nog perfect.
Meestal binnen een minuut. Soms iets langer. Ligt er een beetje aan hoeveel airco's er tegelijk beginnen te updaten.

Gaat het mis, dan probeert hij het automatisch opnieuw. Gaat het grandioos fout, dan kan je altijd nog een factory herstel doen.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:09
[...]

Een eerste generieke werking zou het volgende kunnen zijn. Je introduceert een nieuwe setting “setpoint vertraging”, in te stellen in minuten per graad. Op 0 ingesteld doet die niets, dus meteen naar setpoint toe verwarmen (of koelen), dus huidige werking. Staat er een waarde in, dan verander je de setpoint geleidelijk op basis van die waarde. Dus b.v. Een waarde 30, dan pas je de setpoint in de unit elke 15 minuten een halve graad aan, totdat je op de gewenste setpoint bent.

Maar dit is iets voor onder op je backlog, er zijn andere ideeën en wensen die al langer om aandacht vragen. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
renzo4000 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:59:
Ziet er allemaal goed uit, bij mij ook snaarstrak op de setpoint. Maarrr de buitentemp doet hier ook veel voor iedereen. Het is hier vandaag de hele dag ongeveer 14 graden en nu nog 12 graden. Dat zijn natuurlijk easy peasy omstandigheden voor L/L. Ik ben benieuwd naar de resultaten als het weer echt fris wordt.
Precies, het was hier gisteren de hele dag zo'n 11°C buiten, afgezien van kwartiertje harder werken bij opstarten in de ochtend heeft hij hier de hele dag op 20Hz / 236W gedraaid. Richting einde van de avond zelfs nog 3,5u op het allerlaagste minimale vermogen van 12Hz / 132W. Dat is wel het voordeel van de ZSX, die kan onwijs ver terugmoduleren, ik heb dan ook geen gependel gehad. Compressor heeft 16u non-stop gedraaid :) Ik heb een 3,5kW op 43m2.

Staat momenteel ook weer te snorren op 14Hz / 158W.

Een echte test is rond het vriespunt, dán heeft hij het zwaar door veel defrosts. Als het overdag gaat vriezen wordt het daarentegen weer wat makkelijker voor hem, doordat de lucht droger is zijn er minder defrosts. Ben benieuwd, maar heb er wel vertrouwen in als ik zie hoe strak hij de afgelopen tijd regelt idd :)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2025 09:55 ]

• ThinkPad
  • Nu online
@LED-Maniak Wat is de changelog 3.2.1 vs 3.2.0 ?

Heb het idee dat hij vandaag wat verder van setpoint verwijderd blijft, maar geen idee of dat kan kloppen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9Pc38vT1gl07C64ovWlnFlSy1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTdATNJzA9w5ayDrlqGIWmDF.jpg?f=fotoalbum_large

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 10:51
xHEMANx schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:37:
[...]

Komt door het weer. Nu gaat hij ook pendelen = even geen warme lucht over je heen, dus een half graadje hoger is dan juist perfect. Kost nu bijna toch geen vermogen met dit weer.

Dat mensen met 0.5 boven setpoint gelijk de airco een standje omlaag zetten is echt wel geobsedeerd gedrag. O+
Ik had al zo'n vermoeden, het is domweg te warm buiten haha. Inmiddels draait de airco perfect _/-\o_ , had even tijd nodig om te stabiliseren denk ik. Setpoint pas ik niet aan, laat hem lekker draaien.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 19:14
@LED-Maniak voor je opmerking over werken aan Panasonic 🥳
Als je een tester nodig hebt, ook voor de kabel voor draadloze thermometer, dan bied ik me bij deze aan als vrijwilliger.
ThinkPad schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:55:
@LED-Maniak Wat is de changelog 3.2.1 vs 3.2.0 ?

Heb het idee dat hij vandaag wat verder van setpoint verwijderd blijft, maar geen idee of dat kan kloppen.[Afbeelding]
3.2.1 heeft een fix voor de thermometer communicatie en bij MHI is een bepaalde offset licht naar beneden bijgesteld(afgerond).

Het lijkt er op dat -ZS modellen raar gaan regelen op 0.5 graden input.
Dat hebben anderen al eens opgemerkt volgens mij.

Door op hele graden af te ronden wordt de -ZS ineens wel stabiel en schakelt hij naar een lager vermogen.
Maar het lijkt erop dat bij -ZSX modellen hij dan een stukje onder het setpoint gaat regelen..

Of dit zit tussen de oren, of er zit werkelijk een verschil tussen de -ZS en -ZSX software. Maar de boel draait rustiger nu de offset er uit is gehaald en van wat mensen hier posten lijkt de -ZS nu perfect op setpoint te regelen.

Bij -ZSX regelt hij precies op setpoint met de offset ingeschakeld. Bij -ZS gaat hij dan boven het setpoint zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2025 12:57 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Rustig draaien deed het gisteren (3.2.0) al op mijn ZSX zoals hierboven beschreven én op/bijna tegen setpoint aan, waar hij dat nu minder goed lijkt te doen :+ Eerst maar even weer een poosje aankijken, de update is er gisteravond op gekomen dus we zijn ook pas een paar uur stoken onderweg :) @renzo4000 Ben benieuwd of jij met fw 3.2.1 ook verschil ziet met jouw ZSX in setpoint en werkelijke temperatuur.

Kun je in de code bepalen of de CC praat tegen een ZS of ZSX? Dan kunnen we altijd nog verder finetunen evt.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2025 13:44 ]

ThinkPad schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:07:
Rustig draaien deed het gisteren (3.2.0) al zoals beschreven én op/bijna tegen setpoint aan. Eerst maar even weer een poosje aankijken, de update is er gisteravond op gekomen dus we zijn pas een paar uur stoken onderweg.
Klopt, maar jij hebt een -ZSX er aan hangen toch? De -ZSX en -ZS lijken anders om te gaan met offsets waarbij -ZS slechter lijkt te gaan regelen.

• RemmyB83
Vandaag het opstarten van mijn zs met 3.2.1. Temperatuur blijft keurig rond setpoint. Helaas te warm buiten voor een mooie lange run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haLsDJAPoqI2hpsYEok4wcDAzjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJmgFI0XCyuwuhFIRxssTAoL.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

Kun je in de code bepalen of de CC praat tegen een ZS of ZSX? Dan kunnen we altijd nog verder finetunen evt.
Er zijn wel wat extra bitjes waar ik de functie nog niet van weet, dus wellicht zit daar nog iets in.

Het kan ook zomaar zijn dat het verschil zit in productiejaar. Het is bekend dat oude -ZS bepaalde functies niet hebben die de nieuwe -ZS wel weer heeft. Wellicht is eenzelfde iets aan de hand met de offset.

Normaal gesproken valt dit natuurlijk ook niet op, want geen normale gebruiker die deze data heeft :+

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2025 13:54 ]

• ThinkPad
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:54:
[...]
Normaal gesproken valt dit natuurlijk ook niet op, want geen normale gebruiker die deze data heeft :+
Nouja het scheelt nu bijna een halve graad in ruimtetemperatuur en dat merk ik persoonlijk wel :P Daar hoef je geen CC voor te hebben om op een thermometer te zien dat het nu, met zelfde setpoint, ietsje koeler is in huis dan gisteren.
Omwille van compabiliteit wil ik trouwens even niet teveel veranderen en uitproberen. Eerst maar even een paar weken zo door.

Als de 0.5 graad afwijking je stoort dan zou ik hem een halve graad warmer instellen of de offset een half naar beneden zetten.

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 15:31
Ik heb nu een paar keer gehad dat ik heatpump.local niet kon bereiken. De eerste keer ivm router reset omdat die niet ok ging.

Maar nu ook een 2 of 3tal keer random. Nog andere truukjes behalve powercycle?

Ander apparaat gebruiken om in te loggen werkt ook niet. Andere browser ook niet.
Kirretje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
Ik heb nu een paar keer gehad dat ik heatpump.local niet kon bereiken. De eerste keer ivm router reset omdat die niet ok ging.

Maar nu ook een 2 of 3tal keer random. Nog andere truukjes behalve powercycle?

Ander apparaat gebruiken om in te loggen werkt ook niet. Andere browser ook niet.
Direct via het IP-Adres. Of via https://clima.protoart.net/portal/

mDNS werkt niet bij alle routers even lekker en als je de router herstart dan is hij hem ook kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2025 14:45 ]

• renzo4000
Rustig draaien deed het gisteren (3.2.0) al op mijn ZSX zoals hierboven beschreven én op/bijna tegen setpoint aan, waar hij dat nu minder goed lijkt te doen :+ Eerst maar even weer een poosje aankijken, de update is er gisteravond op gekomen dus we zijn ook pas een paar uur stoken onderweg :) @renzo4000 Ben benieuwd of jij met fw 3.2.1 ook verschil ziet met jouw ZSX in setpoint en werkelijke temperatuur.

Hier gaat ie snachts op 18 graden en zoals afgelopen nacht koelt het dus niet genoeg af en bleef de binnentemp op zo'n 18.5 graden zonder te hoeven bijverwarmen. In de ochtend gaat ie naar 19.5. Dat deed hij vandaag wel langzaam (misschien door het minimale verschil in temp). Verder draait ie wel lekker rustig op 25hz en zo'n 270W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYhqd5gC6qTPmoFZOFFVVIXEc1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6bE3ESioE9PSWoLm3vThJwgz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp283AksBtChQnY3k4x9NrQgvos=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K01EbO0vzUG3tDyLR1u0zZrk.png?f=user_large

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:03
Het is inderdaad te warm/niet koud genoeg buiten denk ik.
ter informatie, met als setpoint 21.0 op mijn ME, wordt er verwarmd tot 22.3, zakt het terug naar 21.6 om dan weer naar 22.3 te gaan. Met een offset (of een half/graadje omlaagprima wat bij te sturen, ik vind het niet zo erg hoor. Het voelt voor mij in ieder geval als comfortabel.

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-01 22:31
Hier de 3.5ZS met 3.2.1:
gisteravond heeft de unit netjes de temperatuur op 22.0 gehouden met setpoint 22.0.
Daarna de hele nacht tot 14.15 uur vanmiddag prima op 21.0 gebleven. (wel pendelend, setpoint 21.0)
Om 14.15 setpoint op 22.0 gezet maar de unit toert niet op, blijft nu wel zonder pendelen continu draaien op 195W.
Temperatuur nu 21.4
Voor mij werkte 3.1.7 perfect, temperatuur = setpoint.
3.18 heb ik overgeslagen, 3.2.1 doet voor mij nog niet wat ik ervan verwacht helaas na het verhogen van de setpoint met 1 graad.
0.6 graad afwijking. Dat zit prima binnen de toleranties. Kijk het wat langer aan hoe hij reageert bij verschillende buitentemperaturen. Ook pre-3.2.0 kwam dit voor.

[ Voor 48% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2025 16:48 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 38 Laatste