ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Wellicht een beetje offtopic, maar het valt me op dat er bij deze temperaturen aardig wat pendelgedrag in de ClimaControl grafieken van anderen zichtbaar is. Dit wordt over het algemeen toegeschreven aan de redenatie dat de unit zijn laagste vermogen dan niet kwijt kan.

De muren van ons huis zijn voor de plaatsing van de airco’s voorzien van 13cm grafiet EPS/gips combiplaten van binnenuit en voorzien van nieuwe kozijnen met HR++ glas. De ruimtes zijn een soort thermoboxen geworden. De wandoppervlaktes nemen door de grafiet EPS dan ook vrij snel de luchttemperatuur aan.

Je zou op basis van wat je hier in het l/l topic vaak leest verwachten dat een 3.5kW unit en een 2.5kW unit op een 5kW buitenunit ,op een oppervlakte van nog geen 40m2, met deze temperaturen een pendelfestijn zou worden.
Toch gebeurt dit niet, en draaien de units heel mooi op het lage vermogen 215-250w /laagste fanstand zonder pendelen.
Dit komt overigens ook nagenoeg overeen met de warmteverliesberekening voor de ruimtes uitgaande van een COP tussen de 4 en 5 onder deze omstandigheden. (De ruimtes hebben ongeveer een warmtebehoefte van 1kW bij 13c buiten en 21c binnen).

Wordt het pendelen dan wellicht ook niet deels veroorzaakt door juist wat mindere isolatie (grotere verschillen tussen de oppervlakten temperatuur en de luchttemperatuur) en niet zozeer door ‘overdimensionering’ ?
Oftewel de lucht warmt op, de sensor zegt bij deze temperaturen al snel het is prima zo, de unit schakelt uit maar door de toch wat koudere muren en andere oppervlaktes koelt de sensor ook weer wat sneller af en schiet de unit na een minuut of 10-15 weer aan om vervolgens weer snel af te slaan omdat het zo weer op temperatuur is.

Ik zie in de grafiek van @Renzo4000 dat er bij hem ook mooie lange runs zijn en dat zijn ruimte ’s nachts amper afkoelt wat ook wijst op flinke isolatie.

Bij het plaatsen van de sensoren destijds, viel het mij ook op dat het hier eigenlijk niet zoveel uitmaakt zolang ze maar niet dichtbij de unit in de directe luchtstroom geplaatst worden.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:48
LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:44:
0.6 graad afwijking. Dat zit prima binnen de toleranties. Kijk het wat langer aan hoe hij reageert bij verschillende buitentemperaturen. Ook pre-3.2.0 kwam dit voor.
Maak het jezelf makkelijk en maak een beschrijving hoe airco mag functioneren met de CC. Dan kan je die als eerste post vastzetten en ernaar verwijzen. Anders blijf je met elke weersschommeling opmerkingen en vragen krijgen dat de cc zn setpoint niet (perfect) houdt en denken mensen steeds dat de CC niet (meer) goed functioneert.

Ik kan je nu al beloven dat als het straks 10 graden kouder is, dat het forum weer vol staat dat 3.2.1 ineens niet meer werkt en dat willen de mensen terug naar 3.2.0 omdat die het (met 14 graden buiten) zo goed deed.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
Thieu79 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:54:
Wellicht een beetje offtopic, maar het valt me op dat er bij deze temperaturen aardig wat pendelgedrag in de ClimaControl grafieken van anderen zichtbaar is. Dit wordt over het algemeen toegeschreven aan de redenatie dat de unit zijn laagste vermogen dan niet kwijt kan.

De muren van ons huis zijn voor de plaatsing van de airco’s voorzien van 13cm grafiet EPS/gips combiplaten van binnenuit en voorzien van nieuwe kozijnen met HR++ glas. De ruimtes zijn een soort thermoboxen geworden. De wandoppervlaktes nemen door de grafiet EPS dan ook vrij snel de luchttemperatuur aan.

Je zou op basis van wat je hier in het l/l topic vaak leest verwachten dat een 3.5kW unit en een 2.5kW unit op een 5kW buitenunit ,op een oppervlakte van nog geen 40m2, met deze temperaturen een pendelfestijn zou worden.
Toch gebeurt dit niet, en draaien de units heel mooi op het lage vermogen 215-250w /laagste fanstand zonder pendelen.
Dit komt overigens ook nagenoeg overeen met de warmteverliesberekening voor de ruimtes uitgaande van een COP tussen de 4 en 5 onder deze omstandigheden. (De ruimtes hebben ongeveer een warmtebehoefte van 1kW bij 13c buiten en 21c binnen).

Wordt het pendelen dan wellicht ook niet deels veroorzaakt door juist wat mindere isolatie (grotere verschillen tussen de oppervlakten temperatuur en de luchttemperatuur) en niet zozeer door ‘overdimensionering’ ?
Oftewel de lucht warmt op, de sensor zegt bij deze temperaturen al snel het is prima zo, de unit schakelt uit maar door de toch wat koudere muren en andere oppervlaktes koelt de sensor ook weer wat sneller af en schiet de unit na een minuut of 10-15 weer aan om vervolgens weer snel af te slaan omdat het zo weer op temperatuur is.

Ik zie in de grafiek van @Renzo4000 dat er bij hem ook mooie lange runs zijn en dat zijn ruimte ’s nachts amper afkoelt wat ook wijst op flinke isolatie.

Bij het plaatsen van de sensoren destijds, viel het mij ook op dat het hier eigenlijk niet zoveel uitmaakt zolang ze maar niet dichtbij de unit in de directe luchtstroom geplaatst worden.
Welke setpoint hanteer jij?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Thieu79
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:42:
[...]

Welke setpoint hanteer jij?
De keuken op 20-21 en de zitkamer op 22.

• xHEMANx
Thieu79 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:47:
[...]

De keuken op 20-21 en de zitkamer op 22.
Op 22 graden pendeld hij hier ook niet meer. (En moet ik mn kleren ook uit doen :+ )

Maar op 19.5 zit hij erg dicht bij de buitentemp en gaat hij dus aan en uit.

• Thieu79
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:48:
[...]

Op 22 graden pendeld hij hier ook niet meer. (En moet ik mn kleren ook uit doen :+ )

Ik zal het zitgedeelte morgen bij wijze van experiment op 20c zetten (en een winterjas aan doen) om te kijken of ik dan wel pendelen terug zie.

• xHEMANx
Ik ga hem nu ook een beetje opvoeren en kijken vanaf waar hij niet meer pendeld. (En hoeveel hij dan verbruikt.)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:48:
[...]

Gister gaf je hier nog de volgende reactie:
xHEMANx schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:37:
[...]

Dat mensen met 0.5 boven setpoint gelijk de airco een standje omlaag zetten is echt wel geobsedeerd gedrag.
Vandaag zie maar weer de verschillen in stookgedrag. Half graadje extra bij jouw is nog koud🧣, maar zonder half graadje extra bij @Thieu79 is al te warm🩳.

Pijnacker Oost/West

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:45
blackmore87 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ik ga dit ook testen, die luchtstroom is wel enigszins vervelend. Hoe werkt dit in de zomer met koelen? Of heeft het daarop geen invloed?

@tammert Heb net de homey app geïnstalleerd, super! Ga je het aan/uit zetten van silentmode ook ondersteunen?
Ja, staat op de TODO! Ik wacht nog op wat info van @LED-Maniak en dan kan het mee met de grotere LG & Panasonic update ✌️

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:27:
[...]

Gister gaf je hier nog de volgende reactie:

[...]

Vandaag zie maar weer de verschillen in stookgedrag. Half graadje extra bij jouw is nog koud🧣, maar zonder half graadje extra bij @Thieu79 is al te warm🩳.
? Weet niet waar je het over hebt?

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:52:
[...]

? Weet niet waar je het over hebt?
Gisteren zei je: 'Dat mensen met 0.5 boven setpoint gelijk de airco een standje omlaag zetten is echt wel geobsedeerd gedrag.'

Volgens jouw opmerking ben ik dus iemand met geobsedeerd gedrag🤗. Niet dat ik daar wakker van lig, maar wilde je wel op deze manier even aan herinneren dat er veel verschillen in stookgedrag zijn. Een half graadje bij jouw, is niet hetzelfde half graadje bij een ander. Ik weet ook wel dat je het niet op die manier bedoelde, maar wilde je er wel even met een andere blik naar laten kijken.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:26:
[...]

Gisteren zei je: 'Dat mensen met 0.5 boven setpoint gelijk de airco een standje omlaag zetten is echt wel geobsedeerd gedrag.'

Volgens jouw opmerking ben ik dus iemand met geobsedeerd gedrag🤗. Niet dat ik daar wakker van lig, maar wilde je wel op deze manier even aan herinneren dat er veel verschillen in stookgedrag zijn. Een half graadje bij jouw, is niet hetzelfde half graadje bij een ander. Ik weet ook wel dat je het niet op die manier bedoelde, maar wilde je er wel even met een andere blik naar laten kijken.
Mijn obsessie is dat de temp niet onder de 19c komt, want mijn ervaring is dat ik het onder de 19 koud krijg. De enige instelling die ik moet doen is de airco in de juiste stand zetten als het vriest. (Dus zodat hij niet onder de 19 komt.) En als het dan warmer wordt buiten, dan wordt het langzaam ongeveer 20 graden, met dezelfde setpoint (19.5). 20 graden vind ik heerlijk. De reden dat ik hem niet op 20.5 zet en het hele jaar het boven de 20 houdt is omdat ik een Dagobert ben en graag op de centen zit.

Als je echt nog strakker de setpoint wil houden in alle seizoenen, moet je volgens mij je airco lekker gaan gebruiken om te koelen en de cv weer aan slingeren, dan heb je het (schijn) gevoel dat het altijd precies setpoint is. (Maar in werkelijkheid schommeld de temperatuur dan ook, maar daar heeft nog nooit iemand naar gekeken of de setpoint hoger of lager om gezet.)

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 10-12-2025 20:09 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:51
@LED-Maniak
Ik heb het vermoeden dat er verschillende software versies worden gebruikt bij mitsubishi heavy. (Of bij ons) Temperatuur wordt gehaald zonder noemenswaardige overschot, vervolgens houdt hij een graden lager aan dan ingesteld. Unit draait op z'n laagste vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvGOgv-h8qkP0q-WIR-8_4ttN3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZZeCKj7SHWVj4u8efz6sNlP.jpg?f=fotoalbum_large

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:27
Siewert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]

Hier staat hij op F2 en dan stopt de ventilator met blazen als hij klaar is met verwarmen.
Werkt dit ook bij een multi-split systeem?
nico_09 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:09:
@LED-Maniak
Ik heb het vermoeden dat er verschillende software versies worden gebruikt bij mitsubishi heavy. (Of bij ons) Temperatuur wordt gehaald zonder noemenswaardige overschot, vervolgens houdt hij een graden lager aan dan ingesteld. Unit draait op z'n laagste vermogen.
[Afbeelding]
Wat stom zeg! Inderdaad verschil tussen de verschillende units.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:12:
[...]

Betreft een zs-wf 2023/2024
nico_09 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:16:
[...]

Betreft een zs-wf 2023/2024
Deze heb ik ook, maar die van mij zit op 0.2C van setpoint. Al de hele dag. Wel aan een scm50 buitenunit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
@LED-Maniak
LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:12:
[...]

Hier ook een ZS-WF van waarschijnlijk 2024 (geplaatst juli 2025) met vergelijkbaar gedrag.
Zoals al door mij aangegeven regelde versie 3.1.7 bij mij snaarstrak.

@LED-Maniak
Is het wellicht een optie om als test bij mij en nico_09 versie 3.1.7 te pushen (incl. HA opties 3D auto en silent mode)?
Dan weten we snel genoeg of er inderdaad verschil zit in de software :)

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Kareltje71 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:10:
[...]

Werkt dit ook bij een multi-split systeem?
Als je binnen units het ondersteunen wel... 😉
@LED-Maniak
[Afbeelding]
Bedoel het niet verkeerd.
Heb je eerder al gezegd dit te accepteren.
Want geen enkele unit is het zelfde, 1 nieuwe batch diodes kan al een airco anders laten reageren alhoewel de marges klein zullen zijn.

Maar in dit geval wat is nu het probleem?
Je airco reageert goed en verwarmd goed maak ik uit je post op.
Accepteer dat je airco niet dat laat zien wat je wil en wat er in de werkelijkheid/praktijk zou moeten.zijn.

Hier al mijn units op 0.3 verschil met setpoint.
Setpoint airco is 0.5gr hoger dan de daadwerkelijke.
En daar kijken wij niet naar.
Jij zou net als ons moeten doen, is te koud dan gewoon setpoint verhogen.
Is het te warm dan setpoint verlagen.
En vind een setpoint die jij als comfortable ervaart.

Stel jij vind 20gr echte kamertemperatuur comfortabel.
Dan kan dat best 22,23 of 24 graden setpoint zijn.
En nogmaals ik bedoel het verkeerd maar laat alstublieft je opsessie van ongelijke setpoint VS temperatuur die je airco aangeeft los.
Word het een stuk makkelijker van.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:19
Het is meer dat het eerst wel werkte (werkelijke temperatuur = setpoint) en na een nieuwe update niet meer. Ik wil het in huis 20,5°C hebben dus setpoint 20,5 vandaag. Waar het gisteren (met fw 3.2.0) nog 20,5 werd, was dat vandaag (met fw 3.2.1) ineens 20 - 20,1. Daarom naar 21 gezet op advies van LED-Maniak en toen rest van de dag netjes 20,5 :) Zo is het overigens ook een hele poos geweest, dat hij ietsje hoger moest staan. Laatst werd dat dus gecorrigeerd in een eerdere fw update (3.1.8 meen ik) en toen vond ik het wel erg warm, omdat het toen wél daadwerkelijk de ingestelde temperatuur werd :D

Offset aanpassen vind ik niet wenselijk, ik zag namelijk dat het display van de sensor dan ook een lagere waarde gaat aangeven (cool, maar klopt dan niet meer).

Ik ben voor nu prima tevreden met deze workaround (ook als het zo zou blijven), zoals LED-Maniak ook al aangaf lijkt het voor de meerderheid nu beter te regelen. We kijken het gewoon even aan! :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2025 21:18 ]

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:45
Heel even werkte het. De openhaard functie .

Dus dat de airco op F2 stond en dus stopte met vooruit blazen bij bereiken setpoint. Maar helaas gaat hij nu gewoon weer vooruit staan blazen. Staat nog steeds op F2.. Die koude luchtstroom komt recht op de bank af, dus is vrij hinderlijk.

Heeft iemand nog ideeën of iets hoe dit kan en hoe dit op te lossen is? :(

• Siewert
  • Nu online
@ThinkPad
Snap je.
Vandaag aan testen geweest.
Heb de externe sensor 40cm lager op 110cm ipv 150cm en 1mtr dichterbij de airco en meer uit een eventuele luchtstroom.

Zie Screenshots wat de impact is.
Je kunt precies zien wanneer ik de sensor heb verplaats.

Je ziet een screenshot van de daadwerkelijke kamer temperatuur en temperatuur van de externe sensor.
Setpoint is 21gr en na verplaatsen zeggen 8 temperatuur sensoren dat de kamer warm er is geworden.
Externe sensor zegt kouder, en langere periodes dat de airco uitstaat.

Heul apart maar wel comfortabler 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESjP5kD7lpivy_1XTOgtt9Rn-qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aynLkJIN7zHgkKTqfw5MqgZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJG8pRTL6sWHZI6LsqasUcUBVB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMo5TExXbpmoA45j0bLThiNz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAbfdb0AfFuYzdEYNHophZFU9yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC2D8DliKOUjsj5xAXZCIjsE.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Iemand nog tips hoe ik de front cover van een MSZ-HR25VF af krijg? Ik maak de twee schroeven onderin los, dan kan ik heel de onderkant en zijkant losklikken. Bovenop de hoeken kan ik ook los klikken maar in het middendeel zit geen beweging. Daar zit ook precies een soort versteviging van de behuizing waardoor het helemaal niet in te duwen is. Eerder in het topic werd verwezen naar dit filmpje: YouTube: How to clean aircon - inside blower wheel - step-by-step - mitsubish... die er een beetje op lijkt (alleen veel ouder), maar daar lijkt het midden bovenop heel makkelijk mee te geven.

Edit: gelukt! Vooral omhoog scharnieren was de truc.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 10-12-2025 22:14 ]

• Thieu79
  • Nu online
Bij ME speelt dat iig bij de Hyperheat modellen verschillende softwareversies voor hetzelfde type in omloop zijn. Er kwamen rond 2022 klachten binnen over het regelgedrag. Bij bestaande klanten die hierover geklaagd hebben heeft ME monteurs langs gestuurd die in het bezit zijn van een programmer om ze ter plekke een firmware flash te geven. Vanaf dat moment zijn de units uit de fabriek met die nieuwe firmware geleverd. Er zijn ongetwijfeld nog duizenden klanten die nooit geklaagd hebben en dus ander regelgedrag hebben op hetzelfde type unit. Eigenlijk jammer dat die buitenunit firmware niet via de wifi interface geüpdate kan worden door de fabrikant in het kader van product optimalisatie.

Een generieke perfecte setpoint/actual oplossing is alleen om deze reden al utopie. Volgens mij is dat ook niet de oorspronkelijke opzet van de module geweest. Het geeft je in home automation scenarios hele mooie aansturings mogelijkheden en de externe sensor is perfect om de warmtebubbels (en daarbij horende onregelmatige regeling) te voorkomen en een veel gelijkmatigere temperatuur te krijgen. En dat doet het kastje en de sensor m.i. helemaal prima. Overigens liep de setpoint/actual hier vandaag wederom zeer netjes, met weer een lange run zonder gependel met een buitentemperatuur die nog iets hoger was dan gisteren.
De externe sensor geeft hier met 1/10 graad verschil de temperatuur aan vergeleken met een weerstationnetje dat ik hier heb liggen, dus dat zit ook wel snor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvOSLCiOV9vqHIUR0qmvmy-JmBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Ze7BAnZLooaQiZ6CjXJbyu.jpg?f=fotoalbum_large

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19
ThinkPad schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:01:
Het is meer dat het eerst wel werkte (werkelijke temperatuur = setpoint) en na een nieuwe update niet meer. Ik wil het in huis 20,5°C hebben dus setpoint 20,5 vandaag. Waar het gisteren (met fw 3.2.0) nog 20,5 werd, was dat vandaag (met fw 3.2.1) ineens 20 - 20,1. Daarom naar 21 gezet op advies van LED-Maniak en toen rest van de dag netjes 20,5 :) Zo is het overigens ook een hele poos geweest, dat hij ietsje hoger moest staan. Laatst werd dat dus gecorrigeerd in een eerdere fw update (3.1.8 meen ik) en toen vond ik het wel erg warm, omdat het toen wél daadwerkelijk de ingestelde temperatuur werd :D

Offset aanpassen vind ik niet wenselijk, ik zag namelijk dat het display van de sensor dan ook een lagere waarde gaat aangeven (cool, maar klopt dan niet meer).

Ik ben voor nu prima tevreden met deze workaround (ook als het zo zou blijven), zoals LED-Maniak ook al aangaf lijkt het voor de meerderheid nu beter te regelen. We kijken het gewoon even aan! :)
Hier nu een eerste dagje op de nieuwe fw. Op zich lijkt hij prima te draaien en zit tegen of op het setpoint aan (0.1 graden er vanaf) staat dus de hele dag op 19.5 ingesteld en dat wordt ook gehaald. Let wel mijn sensor staat op een tv kast op 65cm hoogte dus feitelijk is de temperatuur op normale hoogte zo'n 20 - 20.2 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HXx9JFaz74kKudKtwdXmJJkHN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbzGGX6T4PvDVM5TzyObsw4M.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• nico_09
Limojo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:55:
[...]

[...]

Hier ook een ZS-WF van waarschijnlijk 2024 (geplaatst juli 2025) met vergelijkbaar gedrag.
Zoals al door mij aangegeven regelde versie 3.1.7 bij mij snaarstrak.

@LED-Maniak
Is het wellicht een optie om als test bij mij en nico_09 versie 3.1.7 te pushen (incl. HA opties 3D auto en silent mode)?
Dan weten we snel genoeg of er inderdaad verschil zit in de software :)
Ik wil dit nog wel even langer proberen met de 3.21, 1 dag is te kort voor conclusies. Heb zelf nog een module liggen met de oudere firmware, dat regelt/ regelde ook zeer goed dus het moet wel kunnen. Als hij nu structureel 1 graden onder setpoint blijft nadat hij de setpoint bij opstarten wel heeft gehaald wil ik nog wat schuiven met de externe sensor.

• orillion
  • Nu online
Sinds vandaag werken mijn airco's met Climacontrol. Ik merk nu al dat er minder pendelen en termperatuurschommelingen zijn, ideaal. Eén van de bijgeleverde temperatuur sensoren leek het schermpje niet bij te werken, dus daar had ik de batterij even uit gehaald. Na opnieuw erin doen blijft het hele scherm leeg. Hij geeft wel gewoon metingen door, maar ik kan op het scherm niets meer zien. Heb ik iets stuk gemaakt? In de webinterface staat dat de batterij nog 73% vol is.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heeft jullie MHI hetzelfde gedrag?

Mijn MHI is aan het pendelen, en komt niet in zijn laagste 20Hz compressor snelheid.
Als ik heel kort de fanspeed van 2 naar 3 zet. Dan zie ik hem vrij snel naar 20Hz gaan, en als ik dan de fanspeed weer terug op 2 zet, dan blijft het zonder te pendelen ineens wel op 20Hz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSCtoMKU3Mitbjtq_v1TMkoW3xw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yciyaM43UtSY180XUhaxeH8X.png?f=user_large

• Siewert
  • Nu online
Starck schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
Heeft jullie MHI hetzelfde gedrag?

Mijn MHI is aan het pendelen, en komt niet in zijn laagste 20Hz compressor snelheid.
Als ik heel kort de fanspeed van 2 naar 3 zet. Dan zie ik hem vrij snel naar 20Hz gaan, en als ik dan de fanspeed weer terug op 2 zet, dan blijft het zonder te pendelen ineens wel op 20Hz?

[Afbeelding]
Ongeveer.
Maar is een geen CC issue.
Hier was het boven de 12gr en ongeveer het zelfde.
Later in avond werd het 8gr en luchtvochtigheid vloog omhoog en weer netjes 20hz.
Niet druk om maken zolang de kamer netjes op temperatuur blijft.

• Starck
  • Niet online
Siewert schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ongeveer.
Maar is een geen CC issue.
Hier was het boven de 12gr en ongeveer het zelfde.
Later in avond werd het 8gr en luchtvochtigheid vloog omhoog en weer netjes 20hz.
Niet druk om maken zolang de kamer netjes op temperatuur blijft.
Dat hij pendelt vind ik logisch bij deze temperatuur. Alleen waarom stop het pendelen als ik even kort de fanspeed heen en weer toggle.
Hij draait nu gewoon rustig 230Watt ipv steeds aan/uit.
Fanstand 3 is efficiënter. Je airco kan de warmte beter kwijt. Met een te lage fanstand detecteert de buitenunit een te hoge leidingtemperatuur en slaat hij af.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:54
Ik heb geen ervaring met MHI, maar op basis van mijn ervaring met een LG-airco merk ik dat hoe hoger de fanspeed, hoe beter de airco moduleert. Bij mij staat de fan speed voortaan op de hoogste stand. Het is wel iets minder comfortabel qua geluid, maar het is lucht-luchtverwarming: hoe meer lucht je verplaatst, hoe beter alles werkt.

Bij een LG is elke fan speed variabel binnen elke stand van 1 t/m 5. Bijvoorbeeld: als mijn airco op stand 5 draait maar slechts 200 watt verbruikt, is hij nog vrij stil. Verbruikt hij 600–800 watt, dan gaat de fan echt naar maximaal en wordt het geluid merkbaar.

Alleen bij fanstand 1 is de maximale ventilatorsnelheid beperkter dan bij stand 5. Als je merkt dat je airco slecht moduleert, kan het verhogen van de fanstand vaak helpen.

• Starck
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:01:
Fanstand 3 is efficiënter. Je airco kan de warmte beter kwijt. Met een te lage fanstand detecteert de buitenunit een te hoge leidingtemperatuur en slaat hij af.
Dat klink heel logisch inderdaad, dus dan zou ik verwachten dat hij weer snel gaat pendelen met fanstand 2. Alleen dat doet hij niet 8)7.

EDIT: Nu moduleert hij netjes rond de 230Watt.
EDIT2: Nog een testje gedaan terwijl hij pendelt (even terug naar interne sensor en meteen pendelen)., even 10 sec op fanspeed 3 (en dan terug naar 2) is al genoeg om hem in lagere compressor snelheid te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc6XVHvLsGIsa1hY1eKHKAVCjZA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aFfVR7qeuBQcZVEKtcgksax6.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Starck op 11-12-2025 16:25 ]

Het stukje "Fuzzy Logic" zoals in de handleiding staat gok ik. Soms is het ook tijdgebonden overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2025 12:07 ]

• Thieu79
  • Nu online
Thieu79 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:52:
[...]

Ik zal het zitgedeelte morgen bij wijze van experiment op 20c zetten (en een winterjas aan doen) om te kijken of ik dan wel pendelen terug zie.
De 2 graden verschil heeft er toe geleid dat ik nu voor het eerst 'pendelgedrag' terugzie. 'Pendelgedrag' omdat het niet zo is dat de buitenunit uitgeschakeld wordt en weer moet opstarten De zitkamer stopt nu af en toe zijn ventilator, terwijl de keuken rustig doorloopt. De operating parameter in de zitkamer lijkt dus de fan activatie van de binnenunit te laten zien en niet zozeer het aan en uitgaan van de buitenunit.
Keuken. ---- Zitgedeelte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XtT4jweYv_St0s9EzETgLTZF6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB8kMZvHpu7eo5hvNovab0NP.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet ook dat door het aan en uit gaan van de fan de setpoint actual wat meer gaat dansen.
Aangezien ik in de zitkamer 22c het fijnst vindt, heb ik dus een fijne afstemming te pakken tussen de warmteverlies, mijn stookgedrag en het minimale vermogen dat mijn units af kunnen geven: in mijn normale stooksettings blijven beide units ononderbroken zachtjes warmte afgeven zelfs bij deze buitentemperaturen.

EDIT: Weer terug gezet naar mijn standaard stookinstelling en de boel begint weer lekker stabiel lopen.
Ik denk dat de combinatie van de mate van het warmteverlies(isolatie/buitentemperatuur), de gewenste temperatuur en de modulatierange van het systeem ,van grotere invloed is op een strakke set/actual dan de CC regeling zelf. Allemaal unieke combinaties/weersomstandigheden van de verschillende gebruikers. Daar komen dan nog de modelverschillen en outdoor unit softwareverschillen bij.
Zitgedeelte -------- Keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHr2SMQYx0xMogQh0W8-M7RsDGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLcgpaQ5096JaUFRJS8Rx9V0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Thieu79 op 11-12-2025 19:51 ]

Ik ben bezig met een onderzoek naar een alternatief voor de huidige temperatuursensor.

Er zijn wat kandidaten zonder display en met grotere batterij waardoor deze vaker een update kunnen sturen en langer meegaan op batterij.

Ook is er een kandidaat met een wat groter/luxer display en met E-Paper display.

Mocht iemand nog een leuke sensor weten dan hou ik mij aanbevolen om te onderzoeken of deze ondersteund kan worden. :)

• Starck
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:45:
Ik ben bezig met een onderzoek naar een alternatief voor de huidige temperatuursensor.

Er zijn wat kandidaten zonder display en met grotere batterij waardoor deze vaker een update kunnen sturen en langer meegaan op batterij.

Ook is er een kandidaat met een wat groter/luxer display en met E-Paper display.

Mocht iemand nog een leuke sensor weten dan hou ik mij aanbevolen om te onderzoeken of deze ondersteund kan worden. :)
Mag ik een kleine feature request doen? Een tempsensor die werkt op AA of AAA batterij(en). Beter voor het milieu om mijn oplaadbare Eneloops te gebruiken i.p.v. een CR2032 :)

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:06
Hi all, gisteren heb ik mijn CC ontvangen en uiteraard gelijk geinstalleerd. Dit ging allemaal soepel en alles lijkt te werken. Het belangrijkste punt om de CC te kopen was om het pendelen te verminderen, alleen dat lijkt met de (beperkte) testjes tot nu toe nog niet erg gelukt. Wellicht hebben jullie nog tips of tricks.

Ik beschik over een multisplit MEL - buiten MXZ-3F68VF3, binnen MSZ-AP50VGK (woonkamer), binnen MSZ-AP25VGK (slaapkamer). Enkel woonkamer wordt in principe gebruikt. Tot op heden maakte ik gebruik van een externe sensor die bij <19 graden de airco aanzet op 26 graden en bij 20> graden hem weer uitschakelt. Hierbij ging de airco dus telkens volgas (2000W) en daarna weer even uit.

Mijn hoop was dat ik met de CC de unit op 19 graden kon instellen en hij dan constanter op een lager wattage zou verwarmen. Dit is echter mijn grafiek qua vermogen, waarbij de temperatuur die gehele periode al iets boven setpoint was. Het aanpassen van de fanspeed leek geen verschil te maken.

Kan ik nog iets anders proberen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2scImTDbGO46gCXjBZBTBTtRXag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzE7IjKqJ5hX3f3j9fvjF7g0.png?f=fotoalbum_large

edit - temperatuurgegevens toegevoegd (airco stond op 19 graden ingesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw3zTR3lLq-cv8Vl2D7ktpBERwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cenFZNgPaFdSXtr38i649MZr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ocramk op 11-12-2025 16:10 ]

• Starck
  • Niet online
ocramk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:03:
Hi all, gisteren heb ik mijn CC ontvangen en uiteraard gelijk geinstalleerd. Dit ging allemaal soepel en alles lijkt te werken. Het belangrijkste punt om de CC te kopen was om het pendelen te verminderen, alleen dat lijkt met de (beperkte) testjes tot nu toe nog niet erg gelukt. Wellicht hebben jullie nog tips of tricks.

Ik beschik over een multisplit MEL - buiten MXZ-3F68VF3, binnen MSZ-AP50VGK (woonkamer), binnen MSZ-AP25VGK (slaapkamer). Enkel woonkamer wordt in principe gebruikt. Tot op heden maakte ik gebruik van een externe sensor die bij <19 graden de airco aanzet op 26 graden en bij 20> graden hem weer uitschakelt. Hierbij ging de airco dus telkens volgas (2000W) en daarna weer even uit.

Mijn hoop was dat ik met de CC de unit op 19 graden kon instellen en hij dan constanter op een lager wattage zou verwarmen. Dit is echter mijn grafiek qua vermogen, waarbij de temperatuur die gehele periode al iets boven setpoint was. Het aanpassen van de fanspeed leek geen verschil te maken.

[Afbeelding]
Heb je er ook een externe tempsensor bij? En zo ja, waar staat die t.o.v. de airco?

• ocramk
Starck schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:05:
[...]

Heb je er ook een externe tempsensor bij? En zo ja, waar staat die t.o.v. de airco?
Ik heb de grafiek van de temperatuur toegevoegd in mijn post. Ik heb inderdaad de externe tempsensor. Deze staat 3 meter van de airco vandaan uit de luchtstroom. Ruimte is goed geisoleerd (HR+++ en WTW ventilatie), ong. 50m2.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, je grafieken doorsturen naar Alklima en vragen voor een update. Mijne had hetzelfde patroon Opwarmen met hoog vermogen maar niks nada regelen op laag vermogen. Na lang zeuren en met bewijzen komen dat de Airco niet regelt zoals het hoort en een update wat nog geen 30 seconde duurde, regelt deze nu goed. Let wel met warmere buiten temperaturen zal je altijd een soort pendel gedrag hebben.
Alklima zal je eerst doorsturen naar je leverancier. Dus beide in je mail in kopiëren.

[Edit] Opwarmen zonder externe sensor gaf overigens hetzelfde beeld, max/ hoogvermogen opwarmen om daarna naar 0 vermogen te gaan. Tussen 0 en 2000 watt werd er nagenoeg niet geregeld.
Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Glijie op 11-12-2025 16:33 ]

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:45
wouterk98 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
Heel even werkte het. De openhaard functie .

Dus dat de airco op F2 stond en dus stopte met vooruit blazen bij bereiken setpoint. Maar helaas gaat hij nu gewoon weer vooruit staan blazen. Staat nog steeds op F2.. Die koude luchtstroom komt recht op de bank af, dus is vrij hinderlijk.

Heeft iemand nog ideeën of iets hoe dit kan en hoe dit op te lossen is? :(
niemand een idee? Bij de unit boven werkt het prima, maar juist beneden hebben we behoefte aan deze functie 8)7

• renzo4000
Vandaag toch wat vreemd regelgedrag. Vanmorgen netjes opgestart vanaf de nachtverlaging (18gr) naar 19.5 en dat deed ie netjes. Daarna is ie terug gaan moduleren maar zakt en blijft ruim onder het setpoint met 1 graden. Dit heb ik nog niet eerder gehad. Hij staat wel mooi laag te draaien (110W 12Hz) maar had dus eigenlijk wel moeten bijverwarmen. De buitentemp is iets lager dan gisteren maar ook niet wereldschokkend. Pas als ik hem 1,5 graad hoger zet gaat ie weer opstarten(zie de piek rond 13:00). Enig idee wat dit kan zijn @LED-Maniak ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMk-Eo6QRxEEW2ZYv4ZTtHf9wvs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TvbDohofa0UIHeTDZqFw4Khn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGGxyfAQ0hAyVhJLSD-4b6R4LWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVN8z5SdzNZxAmolzXIUrfJc.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Starck
  • Niet online
wouterk98 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:39:
[...]

niemand een idee? Bij de unit boven werkt het prima, maar juist beneden hebben we behoefte aan deze functie 8)7
Staat de airco op heat stand en niet op auto (niet de fanspeed maar heat/cool/auto/fan/dry)? Bij mij werkte het niet toen hij op auto stond namelijk.

• nico_09
@LED-Maniak
Ik meld me toch weer…
21 graden ingesteld, 19,7 in de ruimte, de compressor lijkt niet op te toeren net als de 3.18 update. Airco blijft draaien op 0.8A 19hz.

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:43
Hier hetzelfde als bij nico_09

[ Voor 6% gewijzigd door bertjebon op 11-12-2025 17:08 ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde buitenunit met 3 MSZ-AY binnenunits waarvan we meestal 1-2 tegelijk hebben draaien. Ik zie hetzelfde gedrag (opstarten > 1000 W en daarna weer snel afnemen en later weer hetzelfde). Ik noem dit geen pendelen, maar moduleren in tijd. Buitentemperaturen zijn relatief hoog, dus er hoeft relatief weinig energie bij. Dacht dat het normaal was, maar na het bericht van @Glijie begin ik toch te twijfelen.
Ik heb nu wel goede ervaringen met setpoint rustig ophogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM8lhbDrrr_hGTxoQ0UVCmp4hW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQ6c9SkO5AJjzYg2TVaYzkl2.png?f=fotoalbum_large
Maar daarna volgen er toch weer 2 Stoten van + 1000W om de boel een beetje op temperatuur te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YTcCKdY_NgjSkx95wSumsP5jIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCXHtTVn2Y5LS4hbnXSjJyok.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Torch1969 op 11-12-2025 17:17 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ter info :
Hier een goede regeling op elk setpoint.
HW versie 2.2 ( MHI SRK35ZS-W icm SCM50ZS-W, geïnstalleerd November 2022 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrdHSlSjHN0qSwA1Xy26CSsAbzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cly2ZvxE9xtYchSKbEuVaOks.jpg?f=fotoalbum_large

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-12 17:31
Ik kan het niet verklaren (maar lig er ook niet wakker van) maar ik zie hier vandaag ook hetzelfde beeld als een paar anderen melden, de unit brengt de ruimte niet meer op of rond de ingestelde setpoint maar zakt er 1 tot zelfs meer dan 1 graden onder, in de instellingen zijn geen wijzigingen gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8vT065rb5avCPzz9_srWQZZ5tA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V2wmF7tkMAAuFEdNupyqJ4vS.png?f=user_large

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:07
Ik ben dik tevreden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3FVKgSTELeZWG9nTbddBDW2Yh8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dK4yBR1IsOehxWBBkcWXNU3p.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 11-12-2025 17:45 ]

• nico_09
Bij jou stijgt de temperatuur zonder dat de airco aanstaat, andere warmtebron?
Dat heb ik ook als ik ga koken.

• RemmyB83
  • Nu online
pjotter1965 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:23:
Ter info :
Hier een goede regeling op elk setpoint.
HW versie 2.2 ( MHI SRK35ZS-W icm SCM50ZS-W, geïnstalleerd November 2022 )

[Afbeelding]
Verschil tussen jouw en de andere is, dat jij op minimaal vermogen je temperatuur lijkt te halen en zij niet. Bij jouw is je groene vlak namelijk onderbroken en bij @nico_09, @renzo4000 en @spokey niet.

Pijnacker Oost/West

De MHI draait tot binnen een tolerantie en stopt dan. De temperatuur heeft invloed op de compressorsnelheid en andere instellingen. Door de "fuzzy logic"(zie datasheet) en alle andere factoren zie je dat de airco anders kan regelen van dag tot dag.

Zoals gezegd ga ik er nu even niets aan doen. Laatste weken hebben een hoop energie gekost. Op de achtergrond zal ik hier en daar mensen persoonlijk contacteren om wat dingen uit te proberen. Wellicht komt er dan een update in januari die dit adresseert.

Vind je een halve of hele graad maar wel stabiele temperatuur onacceptabel, dan zou ik de sensor eens uitschakelen. ;)

Er zijn mensen met een LG en Panasonic die het met twee of zelfs drie graden fluctuatie moeten doen. Deze mensen verdienen ook even aandacht.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2025 18:09 ]

• RemmyB83
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:04:
De MHI draait tot binnen een tolerantie en stopt dan. De temperatuur heeft invloed op de compressorsnelheid en andere instellingen.

Zoals gezegd ga ik er nu even niets aan doen. Laatste weken hebben een hoop energie gekost. Op de achtergrond zal ik hier en daar mensen persoonlijk contacteren om wat dingen uit te proberen. Wellicht komt er dan een update in januari die dit adresseert.

Vind je een halve of hele graad maar wel stabiele temperatuur onacceptabel, dan zou ik de sensor eens uitschakelen. ;)
Ik denk ook dat je het beste in kaart kan gaan brengen welke modelen afwijken. Anders blijf je bezig om het ene gat met de andere te dichten.

@LED-Maniak
Edit: Misschien verschillende MHI (zsx/zs-w)versies, en geen algemene versie meer?

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 11-12-2025 18:16 ]

Pijnacker Oost/West

• renzo4000
De MHI draait tot binnen een tolerantie en stopt dan. De temperatuur heeft invloed op de compressorsnelheid en andere instellingen. Door de "fuzzy logic"(zie datasheet) en alle andere factoren zie je dat de airco anders kan regelen van dag tot dag.

Er zijn mensen met een LG en Panasonic die het met twee of zelfs drie graden fluctuatie moeten doen. Deze mensen verdienen ook even aandacht.
Helemaal begrijpelijk @LED-Maniak Ik verwachtte ook niet direct een oplossing oid. Ik probeer alleen wel terugkoppeling te geven obv mijn constateringen. Even de temp zelf omhoog zetten lost het gat vanzelf weer op namelijk :). We blijven monitoren en je te voorzien van (hopelijk) nuttige feedback.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Is 1 of anderhalve graad fluctuatie nu zo'n groot probleem ? Het blijft natuurlijk een airco die gaat verwarmen. Geen warmtepomp of andere hittebron die specifiek gemaakt is om te verwarmen. Je zal altijd toch een schommeling houden, er zijn zoveel factoren waarop de airco moet reageren die van invloed kunnen zijn op de temperatuur, openen van de buitendeur,buiten temperatuur,koken enz. Enz.

@LED-Maniak so far ben ik heel blij met de losse temperatuur meter. Staat nu bij de bank en verwarmt een stuk beter door dan voorheen. Airco hangt in een hoek dus normaal was de setpoint eigelijk al direct behaald en pendelde die als een idioot aan de Coke.

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
Even wat referentie info voor de geïnteresseerden
Hoekwoning 2009
3.2.0
Mhi 3,5 ZS (hangt in zithoek) ~ 60m2
Setpoint op 20
Fanstand 3
Flappie op een na meest verticale stand
Sensor op 5 meter tegen over airco in open kast op ~ 1.6 mtr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfBKLHsZp2-V7jtUUSV4BDI6Lug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pkrMGXufKPPYr9mL8EraZy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxojIeAAGrrjgr7eWOlRuFEaWvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S86APDRW1KZ80SJZrt5iuncY.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:51:
@LED-Maniak
Ik meld me toch weer…
21 graden ingesteld, 19,7 in de ruimte, de compressor lijkt niet op te toeren net als de 3.18 update. Airco blijft draaien op 0.8A 19hz.
Airco MHI regeling vind het niet nodig om op vol vermogen voor 1,3gr je airco open te gooien.
Hij kiest er voor om dit geleidelijk binnen 30 tot 60min op te warmen.
Warmte vraag is simpel weg te klein.

• Siewert
  • Nu online
Kirretje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:02:
Hoekwoning 2009
3.2.0
Setpoint op 20
Fanstand 3

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik probeer mij de situatie in te beelden.
Maar denk ik dat je sensor een beetje verkeerd staat, en te hoog en in de luchtstroom.
Probeer als het mogelijk is deze 40cm lager stukken dichterbij de airco en uit de luchtstroom.

• Siewert
  • Nu online

Je hebt gelijk...
Eerst focussen op LG/Panasonic.
Draait hier als een zonnetje en net wat er gezegd is, luchtvochtheid buiten, buiten temperatuur, koken wind op de unit ect zorgt al voor een andere regeling.
Persoonlijk zou de huidige versie zo laten totdat de winter echt begint en dan bekijken wat er aan data binnen komt en/of alles nog goed draait.
Wat ik nu zie is vooral verkeerde sensor locaties, of te veel verwachtingen.
Ik zou als ik hun was ff vanaf 0 beginnen en al helemaal niet aan de offset komen.

• nico_09
Siewert schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:15:
[...]

Je hebt gelijk...
Eerst focussen op LG/Panasonic.
Draait hier als een zonnetje en net wat er gezegd is, luchtvochtheid buiten, buiten temperatuur, koken wind op de unit ect zorgt al voor een andere regeling.
Persoonlijk zou de huidige versie zo laten totdat de winter echt begint en dan bekijken wat er aan data binnen komt en/of alles nog goed draait.
Wat ik nu zie is vooral verkeerde sensor locaties, of te veel verwachtingen.
Ik zou als ik hun was ff vanaf 0 beginnen en al helemaal niet aan de offset komen.
Mee eens,
Wachten het af. Zou je willen aangeven wat nu de juiste plaats is voor de sensor?
Heb 1 gekoppeld aan de CC. Met de sensor van de andere cc al in vele hoeken opdezelfde hoogte nagemeten, de temperatuur is vrijwel in de gehele ruimte gelijk.
Ik zal een situatie tekening maken
/ toevoegen

• Kirretje
@Siewert
Heb al allerlei posities geprobeerd, van om de hoek in de uitbouw op de eettafel, tot 2 meter naast de airco aan kast wand.

Deze positie resulteert op dit moment in prettige omstandigheden. Ding blaast omlaag, dus sensor hangt in deze stand niet in de airco luchtstroom. Indien ik hem meer horizontaal zet dan wel iets. Maar tot zover loopt het mooi. Als het straks kouder wordt nog eens weer kijken. In die uitbouw is het wat kouder (maar dat is met CV aan ook zo). Ter info: rood = airco. Sensor hangt daar tegenover

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6nbCoyQ_sj0Ar-YdqXRYM76cOs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ttDgTuBwhYg3JfUjgm2J7UXm.jpg?f=user_large

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:07
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:50:
[...]

Bij jou stijgt de temperatuur zonder dat de airco aanstaat, andere warmtebron?
Het is mijn werkkamer, 40m3, de airco is bijverwarming, isolatie (groot raamoppervlak) is verbeterd in de zomer. Er staat een radiator heel laag ingesteld. Die zou eigenlijk weggedrukt moeten worden door de airco maar blijkbaar vandaag niet.

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:20:
[...]

Mee eens,
Wachten het af. Zou je willen aangeven wat nu de juiste plaats is voor de sensor?
Heb 1 gekoppeld aan de CC. Met de sensor van de andere cc al in vele hoeken opdezelfde hoogte nagemeten, de temperatuur is vrijwel in de gehele ruimte gelijk.
Ik zal een situatie tekening maken
/ toevoegen
Er is geen idealr/juiste positie van de sensor.
Hangt van de ruimte af, kan wel zeggen zet op plek x neer maar kan helemaal verkeerd uitpakken.
Snap dat niet iedereen de moeite neemt of het snapt.
Maar je moet ene beetje inzicht in de luchtstromen hebben.

Aangeraden word op de locatie waar je zit en op 150cm hoogte.
Kan wel vertellen dat werkt hier niet.
Onderstaand een foto van onze zit hoek, helaas geen recentelijk foto.
Links staan fauteuils daarachter op 1mtr een dressoir.
Daar staat de sensor nu op en die locatie werkt voor nu perfect maar wellicht dat met strenge vorst het niet gaat werken omdat er misschien toch een draft van het raam af komt.

Het is echt zoeken.
Zet de senor neer waar je denk dat de airco geen direct invloed op heeft.
En laat deze zeker 24uur staan.
Waarom? De eerste uren is die plek niet op temperatuur.
Klinkt raar maar weet ik kan niet uitleggen intekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeWUSbPcKa_8bcaM8LLy7hOq9dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCHig1I4Y1PqGlK7peFB4RRL.jpg?f=fotoalbum_large

• qpman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-12 19:55

>:) >:) >:) Did those two rascals with modded sensors give you the idea of ''onderzoek'', a better sensor alternative?

BTW, the e-paper sensor has some serious bugs when it comes to the display. Victor doesn't mention this on his English GitHub, but on his russian blog he in detail explains what the problems are with that sensor.

Almost all the sensors with the AAA battery use a cloned abomination of an IC sensor from some no-name Chinese vendors. It would be better to stay away from them.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:53:
[...]

Verschil tussen jouw en de andere is, dat jij op minimaal vermogen je temperatuur lijkt te halen en zij niet. Bij jouw is je groene vlak namelijk onderbroken en bij @nico_09, @renzo4000 en @spokey niet.
Zelfde hier. Pendeld als een malle, maar oerfect op temp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G99XZgt1J0CNIRMp5D1pXWmTB24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RE81oWJtVNnG5LggdQyErlAQ.jpg?f=fotoalbum_large

qpman schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:39:
[...]

>:) >:) >:) Did those two rascals with modded sensors give you the idea of ''onderzoek'', a better sensor alternative?
Not really. This effort has been going on for longer than that. I already have 15 variants of sensors in my possession for testing and tested several already.

• xHEMANx
Kirretje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:02:
Hoekwoning 2009
3.2.0
Setpoint op 20
Fanstand 3

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oef strakker kan bijna niet. Staat die niet de hele dag op fan 6 te blazen? (Omdat je de fan op 3 hebt) Ofwel standje orkaan? ;)

• nico_09
Siewert schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:35:
[...]

Er is geen idealr/juiste positie van de sensor.
Hangt van de ruimte af, kan wel zeggen zet op plek x neer maar kan helemaal verkeerd uitpakken.
Snap dat niet iedereen de moeite neemt of het snapt.
Maar je moet ene beetje inzicht in de luchtstromen hebben.

Aangeraden word op de locatie waar je zit en op 150cm hoogte.
Kan wel vertellen dat werkt hier niet.
Onderstaand een foto van onze zit hoek, helaas geen recentelijk foto.
Links staan fauteuils daarachter op 1mtr een dressoir.
Daar staat de sensor nu op en die locatie werkt voor nu perfect maar wellicht dat met strenge vorst het niet gaat werken omdat er misschien toch een draft van het raam af komt.

Het is echt zoeken.
Zet de senor neer waar je denk dat de airco geen direct invloed op heeft.
En laat deze zeker 24uur staan.
Waarom? De eerste uren is die plek niet op temperatuur.
Klinkt raar maar weet ik kan niet uitleggen intekst.

[Afbeelding]
De kat heeft het wel goed bedacht :)

Rood zijn de units.
Middelste is in gebruik.
Sensor momenteel op de blauwe vlek op meter hoogte.
Wij zitten achter / naast de airco, hier heeft de luchtstroom geen bereik naar de sensor. Dit is wel ideaal dacht ik maar meende gelezen te hebben dat de sensor net niet in de luchtstroom moest komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itiZiXxSH4NvVzV44jyxk5CI83c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mRTLkh1DXYw9QOSLX46s7Yj.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
[...]

De kat heeft het wel goed bedacht :)

Rood zijn de units.
Middelste is in gebruik.
Sensor momenteel op de blauwe vlek op meter hoogte.
Wij zitten achter / naast de airco, hier heeft de luchtstroom geen bereik naar de sensor. Dit is wel ideaal dacht ik maar meende gelezen te hebben dat de sensor net niet in de luchtstroom moest komen.

[Afbeelding]
Die kat is een aandacht geil.
Die moet geaaid worden en gaat er voor liggen 🤣

Verlinkt je niet op de luchtstromen.
Was hij nu staat vangt hij wel de stroom op.
Jij denkt niks te voelen maar sensor denkt er anders over. 😉

Ga er van uit dat die L shape je hoekbank is?
Probeer eens de sensor daar in die hoek als je daar veel zit natuurlijk.
En op ongeveer 1mtr hoogte.
Dan de volgende settings van de unit die je gebruikt als volgt.
Zie screenshot...

p.s
Schrik de eerste uren niet dat hij niet reageert.
Maar kijk eerst wat hij doet en als hij direct met verwarmen begint en een overshoot laat zien is dat normaal.
Luchtstromen, temperatuur en sensor en algoritme vinden hun weg wel maar duurt (kan) uren duren.
Beste te testen als je alleen thuis bent.

Even voor mijn duidelijkheid, de sensor is helemaal afgemeld van de andere unit?
En laat ook eens de setpoint ook nachts op dezelfde stand staan als overdag om te kijken hoe stabiel hij is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgR7wRrziaPTtOX9aCs6Zmdea0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9FmGKUfiIyP6EXTdYpVkfTc.jpg?f=fotoalbum_large

• Limojo
Als het er dan nu op lijkt dat de CC software niet 'one size fits all' blijkt te zijn voor alle modellen/bouwjaren, is het dan een optie om de verschillende CC softwareversies voor iedereen via een dropdown menu in Climate Control beschikbaar te stellen?

Dan kunnen we de diverse software versies de komende weken allemaal zelf testen en zo bepalen welke software het beste past bij welk model/bouwjaar.
Dan kan LED-Maniak even op adem komen :) en is e.e.a via een korte poll snel inzichtelijk te krijgen.

• xHEMANx
Die F2 stand, ofwel het stoppen met blazen als de unit even "uit" gaat, is dat voor alle MHI units? Kan het nergens vinden in de manual. PM graag als je weet hoe het moet.

• Siewert
  • Nu online
xHEMANx schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:07:
Die F2 stand, ofwel het stoppen met blazen als de unit even "uit" gaat, is dat voor alle MHI units? Kan het nergens vinden in de manual. PM graag als je weet hoe het moet.
Niet alle units ondersteunen het.
Weet zo niet welke, vuistregel is wel dat vloermodellen het niet ondersteunen.
Wand units wel maar ook weer bepaalde types niet.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

kimjansen

Nu ff niks...

Limojo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:05:
Als het er dan nu op lijkt dat de CC software niet 'one size fits all' blijkt te zijn voor alle modellen/bouwjaren, is het dan een optie om de verschillende CC softwareversies voor iedereen via een dropdown menu in Climate Control beschikbaar te stellen?

Dan kunnen we de diverse software versies de komende weken allemaal zelf testen en zo bepalen welke software het beste past bij welk model/bouwjaar.
Dan kan LED-Maniak even op adem komen :) en is e.e.a via een korte poll snel inzichtelijk te krijgen.
Dat klinkt juist als extra werk voor de beste man :+ . Maar zijn er echt gevallen waar de airco mét CC en externe sensor input slechter regelt dan zónder CC? Als iemand een echte bug vindt wordt dat vast opgelost en gepushed.

Speed kills, but beauty lives forever...

• nico_09
Siewert schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:03:
[...]

Die kat is een aandacht geil.
Die moet geaaid worden en gaat er voor liggen 🤣

Verlinkt je niet op de luchtstromen.
Was hij nu staat vangt hij wel de stroom op.
Jij denkt niks te voelen maar sensor denkt er anders over. 😉

Ga er van uit dat die L shape je hoekbank is?
Probeer eens de sensor daar in die hoek als je daar veel zit natuurlijk.
En op ongeveer 1mtr hoogte.
Dan de volgende settings van de unit die je gebruikt als volgt.
Zie screenshot...

p.s
Schrik de eerste uren niet dat hij niet reageert.
Maar kijk eerst wat hij doet en als hij direct met verwarmen begint en een overshoot laat zien is dat normaal.
Luchtstromen, temperatuur en sensor en algoritme vinden hun weg wel maar duurt (kan) uren duren.
Beste te testen als je alleen thuis bent.

Even voor mijn duidelijkheid, de sensor is helemaal afgemeld van de andere unit?
En laat ook eens de setpoint ook nachts op dezelfde stand staan als overdag om te kijken hoe stabiel hij is.

[Afbeelding]
Ja de L is de hoekbank.
Ga ik morgen testen. Hier hangt ook de cv thermostaat.
Settings staan hier ook zo op de fan stand na. Staat hier op 3 maar kan ik ook wel testen op auto.
Bijzonder is dat hij nu op 0.3 onder setpoint blijft terwijl het gister warmer buiten was :)

• xHEMANx
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:13:
[...]

Ja de L is de hoekbank.
Settings staan hier ook zo op de fan stand na. Staat hier op 3 maar kan ik ook wel testen op auto.
Bijzonder is dat hij nu op 0.3 onder setpoint blijft terwijl het gister warmer buiten was :)
No shit. Zojuist de eerste defrost. Haha

Als de sensor bij ons onder de thermostaat hangt, doet hij het ook best lekker. Is ook dezelfde muur als waar de unit aan hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Weoj34aymGSc_uHhCaWBGRnJQLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wKVwVlOvy1D1A8yPVudM9mh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 11-12-2025 20:27 ]

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:13:
[...]

Ja de L is de hoekbank.
Niet vreemd, echt niet.
Kijk eens naar mijn screenshot van gisteren/avond/nacht.
Buitentemperatuur nam een duikvlucht van 13gr naar 6gr en de wind stak op en stond vol op de unit.
Hele handel in de war dat zie in de kamer temperatuur (hoge piek) omdat de woonkamer/keuken goed geïsoleerd is duurde het heel lang voordat de temperatuur gestabiliseerd is.
Kan een CC ook niet opvangen en helemaal normaal, blijft een airco met heel veel buiten/binnen sensoren.
Blijft het weer stabiel in plaats van zulke duikvluchten dan merkt je er niks van.

Screenshot daadwerkelijke kamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ljpDUQRGM1fAxsRH50RDl36DV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmVKRvxkhjlYCGpiVeX3m1p6.png?f=fotoalbum_large

• Thieu79
  • Nu online
Limojo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:05:
Dat zou echt een developers hell zijn. Dan wordt hij bestookt met vragen vanuit verschillende releases.
Volgens mij is de combinatie warmteverlies(isolatie/buitentemperatuur), gewenste temperatuur en verschillen in standaard modulatiegedrag/range van de units, ook van grote invloed en dat is gewoon heel gebruikers specifiek. Ik heb met mijn warmtebehoefte tov mijn warmteverlies strakke mooie runs. Veel en dan ook veel beter dan op de standaard interne sensor.
Als mensen de perfectie willen nastreven kunnen ze ook zelf aan de slag met dynamische scripts die onder alle omstandigheden voor hun situatie het mooiste resultaat geven. Dat is 1 van de hoofdfeatures van de module. En zelfs dan zullen ze tegen de limitaties aanlopen van het standaard regelgedrag van de buitenunit software waarop je niet kunt ingrijpen Respect voor Led dat hij zo geduldig is en zo hard zijn best doet om iedereen tevreden te stellen wat waarschijnlijk nooit het geval gaat zijn omdat hij niet kan toveren.

• Limojo
kimjansen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:11:
[...]

Dat klinkt juist als extra werk voor de beste man :+ . Maar zijn er echt gevallen waar de airco mét CC en externe sensor input slechter regelt dan zónder CC? Als iemand een echte bug vindt wordt dat vast opgelost en gepushed.
Dat is niet het probleem, het is m.i. geen bug, verschillen in de regeling wordt blijkbaar veroorzaakt door de diverse softwareversies van MHI, daar kan LED-Maniak ook niks aan doen.
Softwareversie 3.7.1 werkte voor mij perfect en regelde superstrak, zowel tijdens de warmere als koudere periode in de afgelopen tijd.
Nu in versie 3.2.1 is de regeling gewoon niet meer wat het was en blijkt de update eerder een downgrade voor mij, dat is wat gewoon een beetje frustreert.

• nico_09
Daarom staat auto update ook uit op de oudste CC waar 3.1.4 nog op staat.
Daar heb jij helaas niks aan, wellicht kun jezelf de firmware terug zetten?

• xHEMANx
Nvm. Ik ga me ook niet met andermans instellingen bemoeien. O+

Voor mij werkt het prima, zowel 1 graat onder of boven setpoint. De wisseling door het weer is max 1 graad. Dus daar is prima op te sturen. Succes.

[ Voor 150% gewijzigd door xHEMANx op 11-12-2025 20:44 ]

Limojo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:34:
[...]

Dat is niet het probleem, het is m.i. geen bug, verschillen in de regeling wordt blijkbaar veroorzaakt door de diverse softwareversies van MHI, daar kan LED-Maniak ook niks aan doen.
Softwareversie 3.7.1 werkte voor mij perfect en regelde superstrak, zowel tijdens de warmere als koudere periode in de afgelopen tijd.
Nu in versie 3.2.1 is de regeling gewoon niet meer wat het was en blijkt de update eerder een downgrade voor mij, dat is wat gewoon een beetje frustreert.
Dat kwam door de extra aansturing vanuit climatecontrol, maar ook daar vielen anderen weer over en dus is dit verwijderd. Voor het eventueel terugplaatsen gaan nog wel een aantal weken overheen.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Is het mogelijk om terug te gaan naar 3.2.0 ipv 3.2.1 want de laatste werkt bij mij niet lekker. Veel temperatuur verschillen die hiervoor niet waren. Zal het mogelijk kunnen zijn om hier in te kiezen?
Nee.
Qua regeling zit daar niet het verschil tussen wat je ziet. Dat komt uit je airco en het weer.

Het is niet mogelijk om terug te gaan naar x.x.x tenzij er echt een bug is of iets niet klopt. Als er problemen zijn of optimalisaties dan gaan we kijken hoe we dit kunnen verbeteren voor de volgende versie, in plaats van dat iedereen individueel op een willekeurige versie gaat zitten en we precies moeten gaan bijhouden wie wat wanneer heeft en waarom iets wel werkt of niet werkt voor precies die versie. Dat is echt een nachtmerrie als we vooruit willen komen.

In het overgrote deel van de gevallen zitten de verschillen in de externe omstandigheden.

[ Voor 150% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2025 21:35 ]

• Siewert
  • Nu online
@LED-Maniak
Is geen haast bij.
Maar de SRF25ZS-W ondersteunt geen "Vane Left/Right" en Auto 3D.
Deze is alleen handmatig (met het vingertje) te wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPA6ED6gBobCP5Y0yNUN5F3cLxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0yPzSvyVaCrxKHcLXiIBQIEc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Siewert op 11-12-2025 21:27 ]

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
Misschien toch even een vraag aan personen die het al uitgezocht hebben:

Heb de (3) MHI units op F2 stand. 2 van de units op lage temperatuur in slaapkamer (16). de 3de als extra in de woonkamer.
Wat is in grote lijnen het verschil tussen de diverse ventilatie standen? (Auto/1/2/3/4 ivm F2?)
Had nl de indruk dat de auto stand dynamisch is, maar zie in standje 3 in mqtt ook diverse varaties voor de fan.

ClimaControl - Werkkamer OU - fan changed to 4 (en 0 en 1 en 5 etc)

S.J.

• xHEMANx
Sterke-Jerke schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:37:

Heb de (3) MHI units op F2 stand. 2 van de units op lage temperatuur in slaapkamer (16). de 3de als extra in de woonkamer.
Wat is in grote lijnen het verschil tussen de diverse ventilatie standen? (Auto/1/2/3/4 ivm F2?)
Had nl de indruk dat de auto stand dynamisch is, maar zie in standje 3 in mqtt ook diverse varaties voor de fan.

Stand 1 = fan 1-3 max
Stand 2= fan 1-4 max
Stand 3= fan 1-6 max
Stand 4 = fixed 8
Auto = 1-8

Fan 1 is volgens mij alleen als de unit aan het pendelen is, en die heb jij dus uitgezet met F2.

Fan 7 heb ik nog nooit gezien???

Kan jij me in pm uitleggen hoe je de F2 aanzet? Wil ik even proberen. Thx

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 11-12-2025 21:54 ]

• Siewert
  • Nu online
Sterke-Jerke schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:37:

F2 heeft geen invloed op de fan standen.
Enige wat die doet is de ventilator uitzetten als de airco stop met verwarmen.
Scheelt luchtstromen wat als oncomfortabel ervaren kan worden.
En omdat als je een externe sensor hebt is het laten draaien van de ventilator niet nodig.
  • Auto: kan moduleren van heel zacht tot heel hard.
  • Stand 1: moduleert tussen heel zacht en maximale stand 1
  • Stand 2: moduleert tussen heel zacht en maximale stand 2
  • Stand 3: moduleert tussen heel zacht en maximale stand 3
  • Stand 4: moduleert niet, hier niet maar blijft maximaal blazen tot setpoint behaald is
edit:
lol @xHEMANx was sneller ;-)

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
xHEMANx schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:43:
Met de afstandsbediening, staat hier ergens eerder in het forum.

S.J.

• RemmyB83
  • Nu online
[...]

Stand 1 = fan 1-3 max
Stand 2= fan 1-4 max
Stand 3= fan 1-6 max
Stand 4 = fixed 8
Auto = 1-8

Fan 1 is volgens mij alleen als de unit aan het pendelen is, en die heb jij dus uitgezet met F2.

Fan 7 heb ik nog nooit gezien???
Ik wel 😉
Maar komt niet vaak voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT518dsxNO_fEzTPDqewQDIktng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8Euz8TsdVnBp93i3qd2IhUA.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

• ocramk
Glijie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:23:
[...]

Ja, je grafieken doorsturen naar Alklima en vragen voor een update. Mijne had hetzelfde patroon Opwarmen met hoog vermogen maar niks nada regelen op laag vermogen. Na lang zeuren en met bewijzen komen dat de Airco niet regelt zoals het hoort en een update wat nog geen 30 seconde duurde, regelt deze nu goed. Let wel met warmere buiten temperaturen zal je altijd een soort pendel gedrag hebben.
Alklima zal je eerst doorsturen naar je leverancier. Dus beide in je mail in kopiëren.

[Edit] Opwarmen zonder externe sensor gaf overigens hetzelfde beeld, max/ hoogvermogen opwarmen om daarna naar 0 vermogen te gaan. Tussen 0 en 2000 watt werd er nagenoeg niet geregeld.
Succes!
Thanks voor je nuttige reactie! Ik ga ermee aan de slag. Wordt mogelijk wel een uitdaging aangezien ik het huis incl. Airco heb gekocht, maar we gaan zien hoe ver we komen!

• Siewert
  • Nu online
[...]

Siewert in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Ik heb het daarover openhaard functie maar das fout.
Ik bedoelde dat de ventilator dan uit gaat als de airco klaar is met verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Siewert op 11-12-2025 22:02 ]

• orillion
  • Nu online

Geen idee welke verbindingstechniek nu gebruikt wordt, maar misschien die nieuwe van IKEA? Werkt op basis van AAA batterijen.
https://www.ikea.com/nl/n...idssensor-smart-30597606/

• Kirretje
xHEMANx schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:44:
[...]

Oef strakker kan bijna niet. Staat die niet de hele dag op fan 6 te blazen? (Omdat je de fan op 3 hebt) Ofwel standje orkaan? ;)
Gelukkig hobbelt hij terug tot fanstand 5 en soms 4. 5 is nog "prima". 6 is net ff te hard inderdaad.

Nog ff referentie post 2

Een graad verhoging reageert hij nog wel "heftig" - of beter gezegd: direct vol aan de bak.

Klikte er 1 graad bij op, 20 naar 21

Van 200 watt schoot hij naar 1200 a 1300 watt.

Stookt door tot 22,4 en moduleert daarna terug naar ~ 230. Blijft zo even draaien tot 21,9 is en gaat uit

Ging weer aan bij 21,4 en stabiliseerde uiteindelijk wel weer naar er nog een keer boven en onder te duiken .

Tis sinds gisteravond wel weer 5 graden ipv 10+
Nu netjes op 330 watt

Nog even testen met 0,5 verhoging stapjes.

PlaatjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G2QN391q1l3_KpoizquI0V7EgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4drDU5aK5lxTJWMVJiZdjHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbQaEE9myB2_7Qkrq9Gp1F8UzYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c3sHq036OIaqerotc8xHEUb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klfaCIQiLhX90UAxlWkYs9sQvN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7wGQsDac79y89U5828enzI9.jpg?f=fotoalbum_large

• nico_09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIIcAuXUSA1ZntxAjnQSyUCJ6uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfkDUnemkNMf1dZbZqzIz0sQ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste