Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Aangezien 2/3 van de warmtepompen die in Zweden, Noorwegen en Finland geïnstalleerd worden L/L zijn ... Wellicht een sub brand voor de nordic market hahaha
Het hangt hier in het zuiden van FR overigens ook vol met ME l/l en ME ecodan l/w (MHI ben ik hier nog niet tegengekomen). Ik kom je oplossing nog niet tegen op de forums hier, de Fransen blijven nu eenmaal vaak in hun eigen taalbubbel hangen. Toch ervaren ze uiteraard dezelfde problematiek mbt de interne sensor. Grote potentiële afzetmarkt voor je product.
Het zal je dan niet verrassen, maar het grootste deel van de ME modules voor l/l en l/w gaan al naar Frankrijk, Zweden, Finland en Noorwegen. Op verschillende forums wordt er over gediscussieerd.Thieu79 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:22:
[...]
Aangezien 2/3 van de warmtepompen die in Zweden, Noorwegen en Finland geïnstalleerd worden L/L zijn ... Wellicht een sub brand voor de nordic market hahaha
Het hangt hier in het zuiden van FR overigens ook vol met ME l/l en ME ecodan l/w (MHI ben ik hier nog niet tegengekomen). Ik kom je oplossing nog niet tegen op de forums hier, de Fransen blijven vaak nu eenmaal vaak in hun eigen taalbubbel hangen. Toch ervaren ze uiteraard dezelfde problematiek mbt de interne sensor. Grote potentiële afzetmarkt voor je product.
Vooral l/w naar Frankrijk en l/l naar Finland.
Ik ben ook in contact met een fin die een oplossing heeft gevonden voor de willekeurige defrosts van de buitenunit terwijl dit vaak helemaal niet nodig is en we zijn aan het kijken of hier een mooie degelijke hardware oplossing voor kan komen.
Er is zelfs een tutorial gemaakt door een fransman:
https://forum.hacf.fr/t/p...vec-module-protoart/68251
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2025 11:27 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wellicht ook eens kijken naar een alternatief voor de FJ-RC-WIFI-2. Vrij duur ding en Fujitsu Atlantic lijkt wel gesubsidieerd door de Franse overheid, want dat merk wordt hier extreem gepushed.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:24:
[...]
Het zal je dan niet verrassen, maar het grootste deel van de ME modules voor l/l en l/w gaan al naar Frankrijk, Zweden, Finland en Noorwegen. Op verschillende forums wordt er over gediscussieerd.
Vooral l/w naar Frankrijk en l/l naar Finland.
Ik ben ook in contact met een fin die een oplossing heeft gevonden voor de willekeurige defrosts van de buitenunit terwijl dit vaak helemaal niet nodig is en we zijn aan het kijken of hier een mooie degelijke hardware oplossing voor kan komen.
Er is zelfs een tutorial gemaakt door een fransman:
https://forum.hacf.fr/t/p...vec-module-protoart/68251
Dat zou top zijn want daar zit iets goed fout in de standaard logic van ME. Uit nieuwsgierigheid: een oplossing met een digipot die de thermisitor van de outdoortemperature sensor overneemt?LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:24:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Thieu79 op 12-12-2025 11:35 ]
Mooie prijzenThieu79 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:31:
[...]
Wellicht ook eens kijken naar een alternatief voor de FJ-RC-WIFI-2. Vrij duur ding en Fujitsu Atlantic lijkt wel gesubsidieerd door de Franse overheid, want dat merk wordt hier extreem gepushed.
Zo te zien is dit heel erg vergelijkbaar met de LG modules. Waarschijnlijk hardwarematig 1:1 compatibel.
Alleen is er een kip ei probleem. Zolang ik niet veel vragen hierover krijg zal er geen ontwikkeling zijn. Ik ken in ieder geval niemand in Nederland die een Fujitsu heeft.
Eerst maar eens LG en Panasonic
ME start een timer bij een bepaalde temperatuur en begint dan te defrosten. Heel rudimentair.Thieu79 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:34:
[...]
Dat zou top zijn want daar zit iets goed fout in de standaard logic van ME. Uit nieuwsgierigheid: een oplossing met een digipot die de thermisitor van de outdoortemperature sensor overneemt?
Alternatief is een verschilmeting ingaande+uitgaande lucht én luchtvochtigheid meten en de buitenunit voor de gek houden dat het te warm is om een defrost te doen.
Ja dat was mij ook al opgevallen, bij een bepaalde temperatuur gaat hij gewoon om de 50 minuten. Paar keer gekeken om te constateren dat er bij de droge winter omstandigheden geen ijskristal te bekennen was.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:36:
[...]
ME start een timer bij een bepaalde temperatuur en begint dan te defrosten. Heel rudimentair.
Alternatief is een verschilmeting ingaande+uitgaande lucht én luchtvochtigheid meten en de buitenunit voor de gek houden dat het te warm is om een defrost te doen.
Gelukkig heeft jouw oplossing er wel voor gezorgd dat na een defrost en de ramp-up die daarop volgt en de interne sensor helemaal in de war raakte dat daardoor de unit ging pendelen bij vries temperaturen. Dit terwijl dat bij mij normaal niet voorkomt hahahaha. Dat is ook wel een grove designfout van ME.
[ Voor 20% gewijzigd door Thieu79 op 12-12-2025 11:43 ]
Oei. Nu durf ik hem niet meer op F2 te zetten. Wilde het zo gaan doen.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
hoe zo '"durf"?xHEMANx schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:59:
[...]
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Met een externe temp. meter geen probleem toch? Het meten gaat alleen verkeerd als je de interne sensor gebruikt, waardoor het verwarmen niet goed zou gaanxHEMANx schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:59:
[...]
Extra werk nodig, anders kan het even duren om terug te keren naar verwarmen of de capiciteit is onvoldoende.
Dat klinkt wel afschrikwekkend.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ah ok, dan toch maar proberen. Jammer dat hij net vandaag jiet meer pendeld.Rijo038 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:06:
[...]
Met een externe temp. meter geen probleem toch? Het meten gaat alleen verkeerd als je de interne sensor gebruikt, waardoor het verwarmen niet goed zou gaan
[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2025 12:13 ]
Als je geen externe sensor hebt wel ja.xHEMANx schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:11:
[...]
Extra werk nodig, anders kan het even duren om terug te keren naar verwarmen of de capiciteit is onvoldoende.
Dat klinkt wel afschrikwekkend.
Vertaling van de manual is sowieso op velen punten niet helemaal lekker.
Zonder externe sensor keert hij niet terug naar verwarmen idd.
Je kunt rustig F2 activeren geen problemen te verwachten.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
1
2
3
4
5
6
7
| action: mqtt.publish metadata: {} data: qos: 0 retain: false payload: "30" topic: climacontrol/HVAC_0F1F54/remotetemp/set |
Doet niks bij mij, hij blijft op Temperature Input: internal staan en ook de temp wijzigt niet. Ook niet als ik het MQTT bericht handmatig publish via bijv. MQTT Explorer. Komt dit omdat ik nog geen airco heb aangesloten?
HTTP GET idem, krijg wel een OK terug daar.
Ook met topic climacontrol/HVAC_0F1F54/sensor/extern/temperature/set lukt het niet.
[ Voor 14% gewijzigd door WoBBeL op 12-12-2025 12:27 ]
Afstandsbediening kwijt! *Zucht*Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:14:
[...]
Als je geen externe sensor hebt wel ja.![]()
Vertaling van de manual is sowieso op velen punten niet helemaal lekker.
Zonder externe sensor keert hij niet terug naar verwarmen idd.
Je kunt rustig F2 activeren geen problemen te verwachten.
FP wat doet die precies? Blaast die tijdens het pendelen even hard door met koude lucht ipv zachtjes? (Bij een single split)
Heb jij 1 of meerder units?xHEMANx schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:32:
[...]
Afstandsbediening kwijt! *Zucht*
FP wat doet die precies? Blaast die tijdens het pendelen even hard door met koude lucht ipv zachtjes? (Bij een single split)
Pak je toch de AB van de andere unit als je die hebt ;-)
- Fn (normaal)
- FP (openhaard)
- F1 (interval)
- F2 (stop)
FP blaast harder om de lucht van andere verwarmins bronnen (openhaard) door de ruimte te verdelen
F1 stop met draaien maar af en toe gaat hij aan om de temperatuur te voelen
F2 stop helemaal met draaien als setpoint behaald is
[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 12-12-2025 12:41 ]
Correct. De module wacht op verbinding met de airco.WoBBeL schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:25:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 action: mqtt.publish metadata: {} data: qos: 0 retain: false payload: "30" topic: climacontrol/HVAC_0F1F54/remotetemp/set
Doet niks bij mij, hij blijft op Temperature Input: internal staan en ook de temp wijzigt niet. Ook niet als ik het MQTT bericht handmatig publish via bijv. MQTT Explorer. Komt dit omdat ik nog geen airco heb aangesloten?
HTTP GET idem, krijg wel een OK terug daar.
Ook met topic climacontrol/HVAC_0F1F54/sensor/extern/temperature/set lukt het niet.
Je bent te ongeduldig
Bezint eer ge begint ... De open window/door function wordt op de Mill PID panel heaters regelmatig uitgezet. De non WiFi modellen hebben de functie ook ingebouwd maar daar is hij niet te deactiveren. Je ziet daar dan ook wel klachten over in de reviews.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:39:
Ik heb op de website nog een deur- en raamsensor toegevoegd. Zodra iemand een deur of raam opent zal de airco automatisch in fanmode gaan, tot het raam weer dicht is. Handig voor als je een BnB runt of huisgenoten hebt die een beetje laks zijn.
Het concept klinkt leuk en energiebewust, maar in de praktijk valt het vaak tegen. Men hangt die dingen op in een hal. Vervolgens gaat de voordeur open en stopt dat ding 5 minuten met verwarmen.Gevolg: de hal koelt weer teveel af.
In een airco situatie zal zoiets ook gaan gebeuren. Men gooit de deur open, de unit switched naar fan stand en heeft later weer x aantal minuten nodig om de compressor op gang te brengen. Gevolg een temperatuur dip en een stroom aan meldingen over overshoots en onregelmatig regelgedrag na hervatten van de verwarmingscyclus
Ik zie zo de reviews van de BnB 's al voor me:
"Leuk verblijf in het naseizoen en een heel goed uitgerust appartement, maar het was wel wat vervelend dat als we onze boodschappen naar binnenbrachten, dat we dan een tijdje in een wat koeler appartement zaten en de verwarming luidruchtig begon te blazen."
Dit is een expliciete vraag geweest vanuit een installateur die dit weer kreeg van een vakantiepark.Thieu79 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:43:
[...]
Men gooit de deur open, de unit switched naar fan stand en heeft later weer x aantal minuten nodig om de compressor op gang te brengen. Gevolg een temperatuur dip en een stroom aan meldingen over overshoots en onregelmatig regelgedrag na hervatten van de verwarmingscyclus
Blijkbaar vinden sommige mensen het handig om te verwarmen met de airco en dan het raam open te zetten voor frisse lucht. Of ze laten een raam open staan en vertrekken die dag. Zelfde voor koelen.
Als je dus een raam voor 5 minuten opent, dan gaat hij in fan mode. Raam dicht, gaat hij direct weer aan.
Op kantoren zie je dit ook veel, van die collega's die de airco vol op koelen zetten maar vervolgens wel een raampje open doen.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2025 12:52 ]
Ja dat kan ik me inderdaad als verhuurder ook wel weer voorstellen. Ik ken wat mensen die hier in de omgeving gites runnen en die storen zich er mateloos aan dat mensen in de zomer de airco's aanzetten en de terrasdeuren openhouden. In een vakantiepark kan dat al snel in de papieren lopen.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:50:
[...]
Dit is een expliciete vraag geweest vanuit een installateur die dit weer kreeg van een vakantiepark.
Blijkbaar vinden sommige mensen het handig om te verwarmen met de airco en dan het raam open te zetten voor frisse lucht. Of ze laten een raam open staan en vertrekken die dag. Zelfde voor koelen.
Als je dus een raam voor 5 minuten opent, dan gaat hij in fan mode. Raam dicht, gaat hij direct weer aan.
Het profiel van dit soort mensen wordt door die kennissen ook vaak beschreven als: ze komen aan met hun Tesla en doen zich heel klimaatbewust voor
Ok FN en FP vallen dus af. Is F1 dan niet beter? Temperatuur voelen lijkt me positief? Hij voelt nu toch bij de externe sensor?Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:38:
[...]
Heb jij 1 of meerder units?
Pak je toch de AB van de andere unit als je die hebt ;-)FN blijft zachtjes zachtjes draaien als setpoint bereik is om de interne sensor de lucht temperatuur te voelen.
- Fn (normaal)
- FP (openhaard)
- F1 (interval)
- F2 (stop)
FP blaast harder om de lucht van andere verwarmins bronnen (openhaard) door de ruimte te verdelen
iR bediening gevonden trouwens. Staat nu op F2. Geen zuchtje wind bij, pendelen. Wel heel erg stil dan ineens.
[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2025 13:29 ]
F1 heeft alleen nut als je de interne sensor gebruikt en geen externe sensor hebt.xHEMANx schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:28:
[...]
Ok FN en FP vallen dus af. Is F1 dan niet beter? Temperatuur voelen lijkt me positief? Hij voelt nu toch bij de externe sensor?
iR bediening gevonden trouwens. Staat nu op F2. Geen zuchtje wind bij, pendelen. Wel heel erg stil dan ineens.
F2 is de beste keuze, dat de ventilator blijft draaien als hij setpoint bereikt heeft is totaal nutteloos want de externe sensor doet er niks mee.
Yep de airco staat op heat. Heel apart. Misschien een keerde stroom er af en opnieuw instellen. Ik zou het anders niet weten.Starck schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:41:
[...]
Staat de airco op heat stand en niet op auto (niet de fanspeed maar heat/cool/auto/fan/dry)? Bij mij werkte het niet toen hij op auto stond namelijk.
Deze zomer was ik in Duitsland in een hotel waarbij de airco direct uitging op het moment dat je het raam open deed. Deed je het raam dicht, ging de airco weer aan. Ik ben op zoek gegaan naar de sensoren maar kon deze nergens vinden. Ik kreeg het vermoeden dat deze in het kozijn ingebouwd zitten. Ik vond het een prachtig systeem.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:50:
[...]
Werkt hier hetzelfde, alleen gaan hier de airco's en of CV uit na 5 minuten bij openen raam/deur. Koppeling gemaakt met Home Assistant.Edski303 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:43:
[...]
Deze zomer was ik in Duitsland in een hotel waarbij de airco direct uitging op het moment dat je het raam open deed. Deed je het raam dicht, ging de airco weer aan. Ik ben op zoek gegaan naar de sensoren maar kon deze nergens vinden. Ik kreeg het vermoeden dat deze in het kozijn ingebouwd zitten. Ik vond het een prachtig systeem.
Is dat echt totaal nutteloos? Het zorgt toch ook nog dat er een (minimale) luchtflow in de ruimte blijft zodat de warmte rondgeblazen wordt? Het is toch een vorm van convectie wat je hiermee in stand houdt.Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:34:
[...]
F1 heeft alleen nut als je de interne sensor gebruikt en geen externe sensor hebt.
F2 is de beste keuze, dat de ventilator blijft draaien als hij setpoint bereikt heeft is totaal nutteloos want de externe sensor doet er niks mee.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Voor diegene die de luchtstroom als tocht ervaren wel.renzo4000 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:06:
[...]
Is dat echt totaal nutteloos? Het zorgt toch ook nog dat er een (minimale) luchtflow in de ruimte blijft zodat de warmte rondgeblazen wordt? Het is toch een vorm van convectie wat je hiermee in stand houdt.
Mijn vrouw cond het heul erg onprettig, zelf geen last van gehad.
Maar comfort werd het er beter van.
Qua verdelen van de warme lucht kan per situatie verschillen.
Hier in combinatie met de externe sensor hoopte alle warme lucht op achter in de ruimte maar waar wij zitten was het 1 graad koeler.
En als de airco weer begon met verwarmen werd het alleen maar warmer daar achter in.
Mijn ventilator draait nog steeds op de laagste snelheid (niveau 1) in F2...?Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:38:
[...]
Heb jij 1 of meerder units?
Pak je toch de AB van de andere unit als je die hebt ;-)FN blijft zachtjes zachtjes draaien als setpoint bereik is om de interne sensor de lucht temperatuur te voelen.
- Fn (normaal)
- FP (openhaard)
- F1 (interval)
- F2 (stop)
Heeft iemand een idee?
(Dubbel multisplit-systeem, slechts één van de twee binnenunits is ingeschakeld)
Waar heb jij ventilator op staan, auto of strandje 1. 2. 3 of 4?sakya81 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:35:
[...]
Mijn ventilator draait nog steeds op de laagste snelheid (niveau 1) in F2...?
Heeft iemand een idee?
(Dubbel multisplit-systeem, slechts één van de twee binnenunits is ingeschakeld)
En waar heb de modus op staan, auto of heat?
De modus is ingesteld op verwarmen.Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:47:
[...]
Waar heb jij ventilator op staan, auto of strandje 1. 2. 3 of 4?
En waar heb de modus op staan, auto of heat?
De ventilatorstand is automatisch, hetzelfde geldt voor de standen 1/2/3/4.
Kan zijn maar kan ik niet testen of weten dat jou combinatie op multi split f2 niet werkt.sakya81 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:49:
[...]
De modus is ingesteld op verwarmen.
De ventilatorstand is automatisch, hetzelfde geldt voor de standen 1/2/3/4.
Dan zouden andere met de zelfde combi dit voor jou moeten testen.
p.s.
@sakya81 Je weet zeker dat de unit het signaal van de AB heeft ontvangen middels het wel bekende piepje ;-)
[ Voor 13% gewijzigd door Siewert op 13-12-2025 01:31 ]
Wat mij opvalt bij mijn MEL airco in de passieve “rondblaas” stand (met auto stand voor uitstroom opening) is dat hij verwarmt naar beneden gericht (klinkt logisch), maar rondblaast naar boven gericht. Dat betekent warme lucht van boven inzuigen en weer vooruit wegblazen. Dan krijgt je inderdaad dat de warme lucht naar de andere kant van de ruimte wordt geblazen en daar pas naar beneden gaat. Dat ervaar jij blijkbaar ook. Als je de uitstroom opening ook dan naar beneden richt, krijg je de warmte van bovenin de ruimte meteen beneden. Nadeel is dan natuurlijk meer gevoel van luchtstroom (“tocht”). Dat zal ook de reden zijn dat de auto stand bovenlangs circuleert.Siewert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:33:
[...]
Voor diegene die de luchtstroom als tocht ervaren wel.
Mijn vrouw cond het heul erg onprettig, zelf geen last van gehad.
Maar comfort werd het er beter van.
Qua verdelen van de warme lucht kan per situatie verschillen.
Hier in combinatie met de externe sensor hoopte alle warme lucht op achter in de ruimte maar waar wij zitten was het 1 graad koeler.
En als de airco weer begon met verwarmen werd het alleen maar warmer daar achter in.