MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Kleine huiskamer. Dus 5 is net te doen, maar 4 is eigenlijk een stuk beter.Kirretje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:31:
Als ik stand 2 pak gaat hij ook omhoog in vermogen. Warmte komt gewoon niet ver genoeg. Ventilator hier ook overwogen - maar ik tokkel nog ff door op stand 3. Fanstand 5 is je nog te aanwezig?
Volgend jaar april triple glas. Kijken wat er dan gebeurd.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
20 Hz
0,8 β 1,2 kW vermogen
0,2 β 0,3 kW verbruik
4,5 β 6 geschat COP
36 Hz
1,8 β 2,2 kW
~0,44 kW
~4,5
60 Hz
3 β 3,5 kW
~0,8 kW
~4
100 Hz
5 β 6 kW
1,6β1,8 kW
~3
Dat betekend als mijn warmte verlies niet groot genoeg is en hij maar een minimale afname in temperatuur merkt dat het dus even duurt (koude trek voelbaar) zeker omdat hij meet in stapjes van 0,25 graden, voordat hij gas gaat geven en meer hertz draait bij de huidige buitentemperatuur. Is het kouder wordt het natuurlijk eigenlijk stabieler, logisch want hij heeft detecteert een groter verlies en kan zijn warmte dus makkelijker kwijt.
Je offset bijvoorbeeld -1.2 zetten als je een model hebt die eigenlijk βte groot isβ wordt het binnen warmer maar is je lijn stabieler. Bij koudere buitentemperaturen de offset verlagen heft dit deels weer op. Maar vooral het eerste is niet zuiniger. En dat is denk ik wat LED bedoeld het is per situatie verschillend.
Je zou bijna offset afhankelijk van buitentemperatuur regelen met een soort stooklijn offset die hij automatisch detecteert op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur enz en dit automatisch na een week 24/7 draaien. En dit elke week herhalen met de data. Het liefst met geselecteerd type zodat je data kan opbouwen en alles kan gaan finetunen
[ Voor 37% gewijzigd door prakkie87 op 16-12-2025 23:36 ]
Ik snap je reply en wil wel even kwijt dat mijn berichten niet als vergelijking materiaal fungeert.RemmyB83 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:
[...]
Er zijn een paar kleine puntjes die je mist denk ik.
Als je een kleinere unit had gehad en meer warmteverlies hebt dan je minimale vermogen, had je jouw ingestelde setpoint nooit gehaald.
Hij zou nooit optoeren want hij lijkt wel zijn setpoint te halen, maar dat is niet het setpoint die jij hebt insteld.
Eerder een setpoint die 1 graad lager ligt.
Test maar eens zonder CC, met 2Β°C offset.
Je stelt 20 in en voor de binnenunit is dat dan 22C setpoint. Als hij dan zijn minimale vermogen niet kwijt kan, gaat hij ook rustig door tot dik 24C voor dat hij afslaat.
Als hij afslaat wacht hij echt niet tot het weer 22C is voor hij aanslaat, maar blijft ergens boven setpoint verwarmen de hele tijd.
Je ervaart of hebt dus eigenlijk ook 2 temperaturen.
1. De temperatuur van je setpoint als het koud is, en meer vermogen nodig hebt dan minimaal.
2. De temperatuur als je je minimale vermogen niet kwijt kan.
De P-band tussen setpoint en afstaan is in de interne regeling best wel groot(2C). Maar dat grote verschil ervaar je niet, en zal denk ongeveer 1C zijn als ruimtetemperatuur.
Wat ik hier boven heb beschreven is gewoon puur de MHI regeling, die MHI zo heeft bedoeld. En dus zoals @LED-Maniak nu de CC heeft geprogrammerd.
De uitdaging voor de CC is dat de waardes die wij als gebruiker wensen veel dicht op elkaar zitten. Wij meten in tienden, de MHI regeld in 0,25.
Ik denk ook dat we als gebruiker moeten accepteren dat we moet schakelen tussen de 2 temperaturen. We zullen dus ons setpoint moeten aanpassen tussen warmer en kouder weer.
Omdat we allemaal zo verschillend zijn, hoop ik persoonlijk op meer instellingen, zodat iedereen de CC naar eigen wens kan instellen.
Ook omdat als er verschillen in regelingen zijn, de CC flexibeler is. Maar dat maakt het voor de gebruiker uiteindelijk misschien weer te ingewikkeld.
De berichten van mijn kant zijn meer voor @LED-Maniak waar ik als beta tester mijn bevindingen zo uitgebreid mogelijk in ventileer zodat hij er wat mee kan.
Ik was dacht ik uitgetest en dacht probeer of ik de issues die hier gemeld werden kon reproduceren.
Ik snap je punt omtrent de kleine unit en meer warmteverlies.
Maar dan denk ik als iemand daar last van heeft dan is er door installateur dan wel eind gebruiker helemaal niet gekeken naar wat voor vermogen er nodig zou moeten zijn voor die specifieke locatie.
Dan kan je nog een CC of niet hebben dan krijg je nooit de ruimte warm/comfortable met een airco.
Wat betreft het testen zonder CC.
Voor de CC had ik setpoint 19 en was de werkelijk temperatuur 20,5gr.
Ondergrens waar de airco weer ging verwarmen was 20gr en bovengrens was waar de airco uit ging 21gr.
Grootste oorzaak hiervan was/is natuurlijk dat de unit hoog hangt in de warmer lucht.
En zoals je egt dat de CC in tienden meet en dat merk je wel.
Mijn 2 vloermodellen zaten ook zonder CC redelijk op setpoint, beter dan het wandmodel.
Wat betreft je opmerking omtrent het schakelen tussen twee temperaturen geeft ik je helemaal gelijk.
Lucht verwarming is iets wat men moet leren gebruiken.
In de tijd dat ik nog een woning had met CV had je heir geen last van.
Toen ik mijn huidige woning betrok zit/zat er gasgestookte hetelucht verwarming in.
Ook daar bleef je met verschillende buitentemperaturen met de setpoint spelen.
Omslag punt was ongeveer bij buitentemperaturen van 5gr waar de thermostaat een graadje hoger moest om het comfortable te hebben.
Dat zie je ook bij de airco verwarming.
Buiten temperaturen boven de 10gr staat de airco op 20,5gr.
Tussen de 10gr en 5gr buiten temperaturen staat hij op 21gr.
Beneden de 5gr nog niet kunnen testen en mag hopen dat ik het hier mag meemaken.
Om die redenen heb ik hier op de achtergrond een drietal scripts draaien die constant verschillende variabelen zoals buiten temperatuur, LV, kamer temperatuur ect bij houden.
Zodat dit script in de toekomst van al deze variablen zelf kan beslissen wat de airco moet doen en welke setpoint hij moet instellen.
Dan hoef ik niet na te denken van het is chilly dus setpoint moet omhoog.
Maar dat is dus een van de lange adem want daar moet heel wat data over een hele lange periode ingestopt worden.
Wat betreft jouw voorstellen voor meer persoonlijke instellingen.
Het kan werken maar ook totaal verkeerd uitpakken.
Men kan de hele handel zo in war schoppen en dan de CC de schuld geven.
Ben het met je eens absoluut dat het te ingewikkeld kan worden.
Wat ik wel zou kunnen werken/helpen is dat mensen zelf de onder en boven grens kunnen bepalen zoals die nu is vind ik prima.
Mijn unit in de woonkamer is een beetje te zwaar qua kw.
Dus zie bij bepaalde buiten temperaturen zoals nu tussen de 8 en 5gr kortere periodes tussen het aan/uitschakelen van de airco.
Hier gaat de airco verwarmen 0.1gr onder setpoint en gaat uit bij 0.1gr boven setpoint.
Ik denk/hoop/gok als je de mogelijkheid om zelf die onder en boven grens kan instellen dat ik dan zou kiezen voor 0.2gr ondergrens.
Zodat er een wat langere tussen pose zit voordat hij weer aanslaat.
En die 0.2gr met een externe sensor merkt je niet qua comfort.
Dat zou dan nog wel een instellingen zijn waar ik blij van word en dan maakt je het denk ik ook niet te moeilijk voor de mensen.
Zo zou iemand die in bepaalde situaties overshoot zien om wat voor redenen dan ook de bovengrens kunnen verlagen.
Maar goed, dat is aan @LED-Maniak of hij dat zou willen.
Wat betreft firmware 3.2.1 dat draait hier als een tierelier.
Hele huis is comfortable geen overshoots of undershoots.
Met mijn gas gestookte heteluchtverwarming was (logisch, thermostaat in de woonkamer) beneden comfortable en boven altijd steen koud.
Nu met de airco het hele huis op exacte de ingestelde temperatuur.
Enige min punt is en dat is denk niet CC gerelateerd dat ik het niet fijn vind dat 1gr setpoint verhoging 3uur moet duren eer de kamer dit bereikt heeft.
Terwijl 2gr setpoint verhoging binnen 30 minuten kan.
En ben zeer blij en dankbaar voor @LED-Maniak zijn werk en tijd die hij er in heeft gestoken.
Vrouw/Dochter zijn blij en ikke is blij en als bonus nog steeds maar kan ook niet anders zonder echte winter 0m3 gas verbruikt en dik 50% minder energiekosten
Nu alleen nu nog een periode met vorst, graag
En dan de zomer in waar er weer gekoeld gaat worden...
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Rare is als ik met die offset ga spelen hier de alle een beetje raar gaat lopen.prakkie87 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:26:
Bij mijn airco is het zo een src50zs levert:
20 Hz
0,8 β 1,2 kW vermogen
0,2 β 0,3 kW verbruik
4,5 β 6 geschat COP
36 Hz
1,8 β 2,2 kW
~0,44 kW
~4,5
60 Hz
3 β 3,5 kW
~0,8 kW
~4
100 Hz
5 β 6 kW
1,6β1,8 kW
~3
Dat betekend als mijn warmte verlies niet groot genoeg is en hij maar een minimale afname in temperatuur merkt dat het dus even duurt (koude trek voelbaar) zeker omdat hij meet in stapjes van 0,25 graden, voordat hij gas gaat geven en meer hertz draait bij de huidige buitentemperatuur. Is het kouder wordt het natuurlijk eigenlijk stabieler, logisch want hij heeft detecteert een groter verlies en kan zijn warmte dus makkelijker kwijt.
Je offset bijvoorbeeld -1.2 zetten als je een model hebt die eigenlijk βte groot isβ wordt het binnen warmer maar is je lijn stabieler. Bij koudere buitentemperaturen de offset verlagen heft dit deels weer op. Maar vooral het eerste is niet zuiniger. En dat is denk ik wat LED bedoeld het is per situatie verschillend.
Je zou bijna offset afhankelijk van buitentemperatuur regelen met een soort stooklijn offset die hij automatisch detecteert op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur enz en dit automatisch na een week 24/7 draaien. En dit elke week herhalen met de data. Het liefst met geselecteerd type zodat je data kan opbouwen en alles kan gaan finetunen
Heb dan ook de offset op 0.
Mijn units zijn wat te zwaar en als ik hier beneden de offset wijzig lijkt het of hij setpoint niet bereikt en ondanks mijn goed geΓ―soleerde huis of te warm stookt of helemaal niet.
Krijg een al je mijn chart zou lezen een hele zenuwachtige temperatuur en operating timeline.
Terwijl die nu bij een offset van 0 rete straks is.
Ik blijf er van af ;-) Maar alles hangt zo van specifieke variabelen af dat het bij iemand anders perfect werkt.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Onderstaand is het verloop van onze temperatuur, lang niet zo strak als bij jou. Is dit erg, Nee. Maar ben wel benieuwd hoe het straks gaat als het wat frisser wordt, de schommelingen hoeven wat dat betreft niet groter.
Met verwarmen maak ik ze maandelijks schoon. Kan hard gaan, zeker als je er weken bij hebt dat hij 24/7 draait.xHEMANx schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:33:
Oeps.... De filters zaten vol. *Schaam*
Loopt weer 200w en is gezellig aan de pendel. π«£
Alvast bedankt.
Deze SRR kanaalunits hebben een CNS aansluiting en zijn daarmee ondersteund.Vestaxis schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:32:
Ik heb twee kanaalaircoβs laten plaatsen van MHI: SRR25ZS-W en SRR50ZS-W. Kan iemand bevestigen of deze units werken met de ClimaControl? Ik vind het bijzonder lastig om dat uit de handleiding te halen.
Alvast bedankt.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb het hier niet over een te kleine unit.Siewert schreef op woensdag 17 december 2025 @ 02:14:
Ik snap je punt omtrent de kleine unit en meer warmteverlies.
Maar dan denk ik als iemand daar last van heeft dan is er door installateur dan wel eind gebruiker helemaal niet gekeken naar wat voor vermogen er nodig zou moeten zijn voor die specifieke locatie.
Dan kan je nog een CC of niet hebben dan krijg je nooit de ruimte warm/comfortable met een airco.
Ik heb het hier over een situatie zoals bij @ThinkPad, waarbij met zijn unit ver kan terug moduleren en dus een laag minimum vermogen heeft. Zijn unit is dan prima in staat om met iets meer vermogen de ruimte te verwarmen, maar die blijft dan op minimum vermogen hangen omdat hij niet de opdracht krijgt om op te toeren. Dit komt denk ik omdat het ingestelde setpoint niet overeenkomt met temperatuur waar de CC op aanstuurt.
Dat is idd ook een instelling die ik zou willen.Wat betreft jouw voorstellen voor meer persoonlijke instellingen.
Het kan werken maar ook totaal verkeerd uitpakken.
Men kan de hele handel zo in war schoppen en dan de CC de schuld geven.
Ben het met je eens absoluut dat het te ingewikkeld kan worden.
Wat ik wel zou kunnen werken/helpen is dat mensen zelf de onder en boven grens kunnen bepalen zoals die nu is vind ik prima.
Mijn unit in de woonkamer is een beetje te zwaar qua kw.
Dus zie bij bepaalde buiten temperaturen zoals nu tussen de 8 en 5gr kortere periodes tussen het aan/uitschakelen van de airco.
Hier gaat de airco verwarmen 0.1gr onder setpoint en gaat uit bij 0.1gr boven setpoint.
Ik denk/hoop/gok als je de mogelijkheid om zelf die onder en boven grens kan instellen dat ik dan zou kiezen voor 0.2gr ondergrens.
Zodat er een wat langere tussen pose zit voordat hij weer aanslaat.
En die 0.2gr met een externe sensor merkt je niet qua comfort.
Dat zou dan nog wel een instellingen zijn waar ik blij van word en dan maakt je het denk ik ook niet te moeilijk voor de mensen.
Zo zou iemand die in bepaalde situaties overshoot zien om wat voor redenen dan ook de bovengrens kunnen verlagen.
Maar goed, dat is aan @LED-Maniak of hij dat zou willen.
Dit is namelijk er handig bij verschillende buitentemperaturen, om het 'pendelen' te minimaliseren. Aangezien het minimale vermogen veranderd, bij bepaalde buitentemperaturen.
De ingestelde temperatuur lijkt eerder de ingestelde turn on en off temperatuur.Wat betreft firmware 3.2.1 dat draait hier als een tierelier.
Hele huis is comfortable geen overshoots of undershoots.
Met mijn gas gestookte heteluchtverwarming was (logisch, thermostaat in de woonkamer) beneden comfortable en boven altijd steen koud.
Nu met de airco het hele huis op exacte de ingestelde temperatuur.
Enige min punt is en dat is denk niet CC gerelateerd dat ik het niet fijn vind dat 1gr setpoint verhoging 3uur moet duren eer de kamer dit bereikt heeft.
Terwijl 2gr setpoint verhoging binnen 30 minuten kan.
Door je overbemeten setup, blijf je rond dit punt hangen. En dat maakt dat het in jouw situatie perfect werkt, maar in andere situaties werkt het minder perfect.
Personlijk heb ik ook goede ervaringen met de CC, vooral de stabiele rustige regeling bevalt mijn prima. Maar ben zelf ook een beetje overbemeten. Alleen stook ik niet 24/7, dus zie ook dingen die mensen met kleinere units ervaren.
Ik heb momenteel geen klachten meer. De kamertemperatuur bleef (net na installatie fw. 3.2.1) te ver van het setpoint.RemmyB83 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:10:
[...]
Ik heb het hier niet over een te kleine unit.
Ik heb het hier over een situatie zoals bij @ThinkPad, waarbij met zijn unit ver kan terug moduleren en dus een laag minimum vermogen heeft. Zijn unit is dan prima in staat om met iets meer vermogen de ruimte te verwarmen, maar die blijft dan op minimum vermogen hangen omdat hij niet de opdracht krijgt om op te toeren. Dit komt denk ik omdat het ingestelde setpoint niet overeenkomt met temperatuur waar de CC op aanstuurt.
[...]
Maar na aanpassen van de offset zit hij er een stuk dichter bij. Ik had nog wat schakelpunten in m'n Smart M-Air app staan, dat heb ik er nu uitgehaald en ik ga een aantal dagen 24/7 op zelfde setpoint draaien om te kijken wat nou de ideale waarde voor de offset is. Hij staat nu nog niet helemaal goed, het wordt nu 20,8 / 20,9 bij setpoint 20,5. Maar liever iets te warm dan iets te koud.
Zie hem netjes aftoeren als er een warmtebron zoals oven aan staat en later weer optoeren.
:strip_exif()/f/image/xgrOB0i9mkYyktLvHU7dN34w.png?f=user_large)
Blauw ga je niet op rood krijgen als je met de offset speelt, want door die offset krijgt je CC een 'verkeerde' kamertemperatuur door (@nico_09 ). Blauw is wel een vrij strakke lijn, dus regelt goed. Maar ik kijk eigenlijk nooit naar die grafiek. Liever m'n eigen logging in Home Assistant.
Wachten op vorst
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2025 13:27 ]
Dank voor de reminder hier zaten ze ook aardig vol, ding loopt meteen een stuk beter πxHEMANx schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:33:
Oeps.... De filters zaten vol. *Schaam*
Loopt weer 200w en is gezellig aan de pendel. π«£
Top, om te horen.ThinkPad schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:24:
[...]
Ik heb momenteel geen klachten meer. De kamertemperatuur bleef (net na installatie fw. 3.2.1) te ver van het setpoint.
Maar na aanpassen van de offset zit hij er een stuk dichter bij. Ik had nog wat schakelpunten in m'n Smart M-Air app staan, dat heb ik er nu uitgehaald en ik ga een aantal dagen 24/7 op zelfde setpoint draaien om te kijken wat nou de ideale waarde voor de offset is. Hij staat nu nog niet helemaal goed, het wordt nu 20,8 / 20,9 bij setpoint 20,5. Maar liever iets te warm dan iets te koud.
Zie hem netjes aftoeren als er een warmtebron zoals oven aan staat en later weer optoeren.
[Afbeelding]
Blauw ga je niet op rood krijgen als je met de offset speelt, want door die offset krijgt je CC een 'verkeerde' kamertemperatuur door (@nico_09 ). Blauw is wel een vrij strakke lijn, dus regelt goed. Maar ik kijk eigenlijk nooit naar die grafiek. Liever m'n eigen logging in Home Assistant.
Wachten op vorstPendelen doet mijne niet, pas bij +13 ofzo. Vermogen precies goed gekozen. Opletten dus dat je niet een te zware airco laat plaatsen.
Om iets beter te begrijpen wat je het gedaan is, je setpoint laten staan en de offset een graad verhoogt?
Mijn unit is ook niet te zwaar, maar mijn wensen zijn anders. Ik wilde oa ad-hoc kunnen stoken, en ook een unit die dan niet hoeft te stampen ivm de buren enzo.
Wat er gebeurde na de fw. update is dat de kamertemperatuur zo'n halve graad achterbleef t.o.v. het setpoint.RemmyB83 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:43:
[...]
Top, om te horen.
Om iets beter te begrijpen wat je het gedaan is, je setpoint laten staan en de offset een graad verhoogt?
Mijn unit is ook niet te zwaar, maar mijn wensen zijn anders. Ik wilde oa ad-hoc kunnen stoken, en ook unit die dan niet hoeft te stampen ivm de buren enzo.
Ik heb hem nu op offset -0.6 staan, waardoor de CC denkt dat het kouder is (de externe temperatuursensor neemt in z'n weergave op het display ook deze offset mee en zal dus lager aangeven dan andere sensoren). Hierdoor zit kamertemperatuur nu veel dichter/op setpoint.
Zit onder Settings > Wireless Thermometer.
Ik ben wel fan van het 24/7 laten draaien. Hij draait ontzettend mooi rustig dan, zowel binnen als buiten bijna onhoorbaar.
Het verschil tussen de M-air app/intergatie en de CC was mijn ook opgevallen en doorgegeven. Alleen hier is de afwijking 1C, en ik denk bij jouw ook. Omdat het nog iets te warm wordt bij jouw, met de -0,6C.ThinkPad schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:48:
[...]
Wat er gebeurde na de fw. update is dat de kamertemperatuur zo'n halve graad achterbleef t.o.v. het setpoint.
Ik heb hem nu op offset -0.6 staan, waardoor de CC denkt dat het kouder is (de externe temperatuursensor neemt in z'n weergave op het display ook deze offset mee en zal dus lager aangeven dan andere sensoren). Hierdoor zit het setpoint nu veel dichter/op setpoint.
Zit onder Settings > Wireless Thermometer.
Ik ben wel fan van het 24/7 laten draaien. Hij draait ontzettend mooi rustig dan, zowel binnen als buiten bijna onhoorbaar.
Ik heb een SRR35ZS-W, werkt prima. Mijn advies is met externe sensor.Vestaxis schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:32:
Ik heb twee kanaalaircoβs laten plaatsen van MHI: SRR25ZS-W en SRR50ZS-W. Kan iemand bevestigen of deze units werken met de ClimaControl? Ik vind het bijzonder lastig om dat uit de handleiding te halen.
Alvast bedankt.
Ik heb de CNS aansluiting verlengt naar een centrale plaats waarbij ik bij kan voor de CC en de RAC. Evenals de originele RC ontvangstmodule.
Ik kan helaas niet terugzien wanneer welke firmware erop stond, maar gezien de uptime nu 3 dagen en 7 uur is gok ik dat 14 dec rond het middaguur de update gepusht is. Dat is ook ongeveer wanneer mijn vrouw begon te klagen dat de airco het niet warm kreeg :-)
Voor de update (3.1.18) zat het netjes binnen een halve graad van setpoint:
/f/image/uOWdGi61gcZ5grlBQzHSDN7y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5LLp16ZDeTu6YqCmPj5HTiEq.png?f=fotoalbum_large)
Nu haalt hij, nadat de airco 10 min uit is geweest omdat ik even het huis uit was (automatisch via homeassistant, anders had ik hem wel aan laten staan) het setpoint niet meer en lijkt er 1 graad onder te blijven hangen:
/f/image/8ygAMvjqB1EFSIJGfhosbGi8.png?f=fotoalbum_large)
Sowieso wel interessant om te zien dat in beide gevallen na een korte onderbreking, omdat homeassistant naar aanleiding van aanwezigheid de airco even heeft uitgezet, de airco onder setpoint blijft hangen. Alleen lijkt met de laatste firmware het punt waarop hij blijft hangen dus een halve graad lager te zijn. En een volle graad onder de gewenste temperatuur is gewoon net niet comfortabel.
EDIT: kleine aanvulling is dat de kleinere unit bij mij op zolder wel strak regelt op 3.2.1. Dat is een veel kleinere ruimte dus wordt een stuk sneller warm:
/f/image/Tyyn79FaVKoHN3sPXKiSJl19.png?f=fotoalbum_large)
Die unit is dus constant aan het pendelen (vind ik overigens niet hinderlijk, want het klimaat is gewoon aangenaam), terwijl de unit in de woonkamer blijft hangen op 20Hz en het niet warm krijgt op die laagste stand. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij bij 3.1.18 al ging opschalen bij een setpoint van 21.5C als het onder de 21.0C kwam, en nu pas bij 20.5C. maar dat is speculatie.
[ Voor 15% gewijzigd door Rembooooo op 17-12-2025 21:19 ]
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
Haha, hier ook!Nachtapotheker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:30:
[...]
Dank voor de reminder hier zaten ze ook aardig vol, ding loopt meteen een stuk beter π
@LED-Maniak had al aangegeven dat het verschil tussen beidde versies 0.5 graden offset is.Rembooooo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:35:
Hier een SRK50ZS-WF, en de regeling was bij 3.1.18 perfect maar hij blijft nu met 3.2.1 firmware een eind onder setpoint hangen. Denk dat die afronding om halve graden te vermijden in ieder geval voor ons systeem juist voor een verlaging van comfort heeft gezorgd.
Ik kan helaas niet terugzien wanneer welke firmware erop stond, maar gezien de uptime nu 3 dagen en 7 uur is gok ik dat 14 dec rond het middaguur de update gepusht is. Dat is ook ongeveer wanneer mijn vrouw begon te klagen dat de airco het niet warm kreeg :-)
Voor de update (3.1.18) zat het netjes binnen een halve graad van setpoint:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu haalt hij, nadat de airco 10 min uit is geweest omdat ik even het huis uit was (automatisch via homeassistant, anders had ik hem wel aan laten staan) het setpoint niet meer en lijkt er 1 graad onder te blijven hangen:
[Afbeelding]
Sowieso wel interessant om te zien dat in beide gevallen na een korte onderbreking, omdat homeassistant naar aanleiding van aanwezigheid de airco even heeft uitgezet, de airco onder setpoint blijft hangen. Alleen lijkt met de laatste firmware het punt waarop hij blijft hangen dus een halve graad lager te zijn. En een volle graad onder de gewenste temperatuur is gewoon net niet comfortabel.
EDIT: kleine aanvulling is dat de kleinere unit bij mij op zolder wel strak regelt op 3.2.1. Dat is een veel kleinere ruimte dus wordt een stuk sneller warm:
[Afbeelding]
Die unit is dus constant aan het pendelen (vind ik overigens niet hinderlijk, want het klimaat is gewoon aangenaam), terwijl de unit in de woonkamer blijft hangen op 20Hz en het niet warm krijgt op die laagste stand. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij bij 3.1.18 al ging opschalen bij een setpoint van 21.5C als het onder de 21.0C kwam, en nu pas bij 20.5C. maar dat is speculatie.
Dus vul bij offset -0.5 in en je hebt de 3.1.18 versie terug.
Voor mijn unit werkt het NU juist perfect. Eerder gebruikte ik setp 20 met een 0.5 offset.
3.2.1 versie gebruik ik 20 zonder offset. Verwarmt lekker, schommeld mooi tussen de 19 en 20 graden afhankelijk van het weer, precies zoals ik het wil hebben. En de vrouw nog niet horen klagen.
Met schone filters:
:strip_exif()/f/image/oLu0AhXgXQQrkNSyl4G9qIFG.jpg?f=fotoalbum_large)
PatiΓ«nt overleden!
[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 17-12-2025 23:07 ]
:strip_exif()/f/image/l70adIWxOPA6UyHcd7bBHWG1.png?f=user_large)
Wel vreemd, ik weet dat er een eco stand is op de remote, maar die gebruik ik niet. Ook geen 3D-auto. Gewoon vast setpoint en uitblaasrichting ook vast. Iemand anders met een ZSX die dit ook ziet? @renzo4000 @Rijo038 @svenk91 ? Irritant ook, want hij gaat dan harder blazen op het moment dat we de woonkamer in komen 's ochtends. Stroomverbruik is ook gelijk hoger. Hele nacht op 22Hz / 273W en nu is het 34Hz / 460W omdat hij nog bezig is dat warmteverlies te compenseren.
Ik wil deze slimmigheid niet!
Edit: Ah, ik zie dat Stefandj100 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" hier ook tegenaan is gelopen. Heb jij nog een oplossing kunnen vinden @Stefandj100 en @Rapheal ?
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2025 09:26 ]
Ik kan hier helaas niet mee helpen. Ik verwarm ondertussen voornamelijk met een L/W warmtepomp, waardoor ik de airco bijna niet meer aan hebThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
Volgens mij heb ik m'n ZSX betrapt op een soort eco-stand. We gingen om 21:37 naar boven en kwamen om 6:56 weer in de woonkamer (data van bewegingssensor Hue ernaast gelegd). Vermoedelijk komt dit door de bewegingssensor van de ZSX, hij laat hem dan een halve graad terugzakken, setpoint blijft wel gelijk.
[Afbeelding]
Wel vreemd, ik weet dat er een eco stand is op de remote, maar die gebruik ik niet. Ook geen 3D-auto. Gewoon vast setpoint en uitblaasrichting ook vast. Iemand anders met een ZSX die dit ook ziet? @renzo4000 @Rijo038 @svenk91 ? Irritant ook, want hij gaat dan harder blazen op het moment dat we de woonkamer in komen 's ochtends. Stroomverbruik is ook gelijk hoger. Hele nacht op 22Hz / 273W en nu is het 34Hz / 460W omdat hij nog bezig is dat warmteverlies te compenseren.
Ik wil deze slimmigheid niet!![]()
Edit: Ah, ik zie dat Stefandj100 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" hier ook tegenaan is gelopen. Heb jij nog een oplossing kunnen vinden @Stefandj100 en @Rapheal ?
Ik werk zelf met een nachtverlaging momenteel dus hij zakt bij sws in temp in de nacht. Wel vreemd want die sensor zou alleen gebruikt mogen worden bij de ECO stand of auto off functionaltieit.ThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
Volgens mij heb ik m'n ZSX betrapt op een soort eco-stand. We gingen om 21:37 naar boven en kwamen om 6:56 weer in de woonkamer (data van bewegingssensor Hue ernaast gelegd). Vermoedelijk komt dit door de bewegingssensor van de ZSX, hij laat hem dan een halve graad terugzakken, setpoint blijft wel gelijk.
[Afbeelding]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38Β° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ja en die functies gebruik ik dus allebei niet. Heb de vraag nu maar even hier gesteld omdat het niet met de ClimaControl te maken heeft (of @LED-Maniak moet nog iets weten om de sensor buitenspel te zetten): ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"renzo4000 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:03:
[...]
Ik werk zelf met een nachtverlaging momenteel dus hij zakt bij sws in temp in de nacht. Wel vreemd want die sensor zou alleen gebruikt mogen worden bij de ECO stand of auto off functionaltieit.
Misschien kan je iets uit deze manual halen? https://combicool.fi/medi...00140vsaw-ast-1972995.pdfThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:04:
[...]
Ja en die functies gebruik ik dus allebei niet. Heb de vraag nu maar even hier gesteld omdat het niet met de ClimaControl te maken heeft (of @LED-Maniak moet nog iets weten om de sensor buitenspel te zetten): ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Er wordt namelijk wel eea besproken over het in- en uitschakelen van de bewegingssensor.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38Β° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hier geen eco stand aan en geen 3D auto (fan snelheid wel op auto). Ik stel de airco nu overdag als ik thuis ben op 21 graden in en βs avonds en als ik iets langer van huis ben op 18 graden.ThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
[Afbeelding]
In de praktijk (met het weer van de afgelopen weken) stabiliseert die vrij snel rond de 20.5 op de hoge stand en 18.0 in de lage stand. Ik zie niet de trage afloop over uren zoals jij die hebt. In de hoge stand staat de AC vrijwel constant aan en verwisselt wat van compressor frequentie, in de lage stand pendelt die veel aan uit.
Ook als ik de temperatuur verhoog schiet die eerst naar de doeltemperatuur en schiet daar dan wat voorbij (waarschijnlijk een bij-effect van dat de sensor wat verder weg staat). Dan daalt die er juist weer wat onder. Maar als die stabiliseert komt die uit op doel temp -0,5. Dat vind ik opzich prima, ik heb de kamer graag op 20C, en die 0,5 extra die ik nu heb door het op 21C in te stellen is goed genoeg. Toen ik de airco op 20C instelde werd het 19,5 en dat werd mij net wat te koud.
Ik vermoed dat er een een regeling in zit die eerst de doeltemperatuur wil bereiken zodra de airco aanschiet of de temperatuur significant onder de doeltemperatuur zit, maar bij het bereiken zich terugschakelt en een iets bredere range instelt van +/- 0,5 graden. 18,0 graden is dan misschien weer een harde ondergrens, gezien je de airco met de afstandsbediening ook niet lager kan instellen, waardoor die daar niet onderschiet en ook sneller pendelt. Ik zal hem vanavond eens op 19 graden zetten en kijken hoe die zich dan gedraagt.
Dus nee, een oplossing heb ik niet echt. Behalve de doeltemperatuur verhogen.
[ Voor 4% gewijzigd door svenk91 op 18-12-2025 12:20 ]
![]() | ![]() | ![]() |
Groene grafiekje is de temp aan de andere kant van de kamer.
Sensor hangt op de helft.
Paars kennen jullie wel. (De na de laatste update rete trage homewizard app)
@ThinkPad ik had nog 3 CC liggen voor de airco s boven zonder de bèta versie dus die erin gehangen want in de 3.1.8 draaide die om wat voor reden dan ook beter rondom set point (ook onder 18). De cc modules met de beta 3.1.18 en eentje met de 3.2.1 zitten er nu boven in. Moet alleen testen met de 3.2.1 of het aan/uit schakelpunt op 16 en 16.5 ook onder het setpoint ligt. Het verwarmen op 0.5 graden bleef ik vandaan, het lijkt dat het op hele graden beter werkt maar dit kan ik nog niet heel hard maken met data. Het is wachten op wat koudere dagen nu...ThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
[Afbeelding]
Iets zegt mij dat dit ook met de weersomstandigheden van nu te maken heeft ;-) ... ik herken het grafiekje wel enigzins ;-)xHEMANx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:35:
Ik moet er bijna van janken, zo mooi!Setp 20
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Groene grafiekje is de temp aan de andere kant van de kamer.
Sensor hangt op de helft.
Paars kennen jullie wel. (De na de laatste update rete trage homewizard app)
/f/image/LddkDe8N4MKNk86MKVLEL0P5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nRiHWqzqu0NhR3gnQmQH5fxX.png?f=fotoalbum_large)
Woonkamer temp is gemeten op 60cm, dus in werkelijkheid een kleine graad hoger.
[ Voor 18% gewijzigd door renzo4000 op 18-12-2025 15:26 ]
Buitenunit: SCM71ZS-W
Binnenunit: SRK50ZS-WF
Er zitten nog 2 binnenunits op deze buitenunit, waarvan 1 uit staat en de andere op ventileren (ivm bleeding).
Is hier nog iets zinnigs over te zeggen? Of aan te finetunen?
:strip_exif()/f/image/e0EtFwNKNaCJmd4UcUMti0As.png?f=user_large)
/f/image/VJ3962MHMEyWwO0LIaURA395.png?f=fotoalbum_large)
Aanvulling: het gaat om zo'n 45m2 met plafondhoogte van zo'n 3m.
[ Voor 5% gewijzigd door blackmore87 op 18-12-2025 15:49 ]
Hij kiest een bepaald vermogen in de ochtend 350w deze houdt hij aan. De temp loopt dan op, blijft gelijk of loopt dan af.
Loopt op, dan raakt hij uiteindelijk setpoint pendeld 1x en schakeld 150w terug.
Blijft gelijk, dan prutteld hij zelfde vermogen door.
Loopt af... Moet ik nog even checken. Nog niet koud genoeg. Volgens mij toert hij op een halve graad en gaat dan weer terug op zo min mogelijk en loopt vervolgens weer langzaam af tot minimum. Repeat.
Hier draait die op ~140 watt op de laagste stand (12Hz compressor stand) en kan dan omhoog in stapjes van ~45 watt (steeds 4hz hogere frequentie op de compressor). Daarmee vind die bijna altijd wel een stand om op te hangen rond de setpoint.xHEMANx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:37:
Hij regelt in stapjes van 150w. Minimum 200w
Hij kiest een bepaald vermogen in de ochtend 350w deze houdt hij aan. De temp loopt dan op, blijft gelijk of loopt dan af.
Loopt op, dan raakt hij uiteindelijk setpoint pendeld 1x en schakeld 150w terug.
Blijft gelijk, dan prutteld hij zelfde vermogen door.
Loopt af... Moet ik nog even checken. Nog niet koud genoeg. Volgens mij toert hij op een halve graad en gaat dan weer terug op zo min mogelijk en loopt vervolgens weer langzaam af tot minimum. Repeat.[Afbeelding]
Nice what voor unit is dat?svenk91 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:21:
[...]
Hier draait die op ~140 watt op de laagste stand (12Hz compressor stand) en kan dan omhoog in stapjes van ~45 watt (steeds 4hz hogere frequentie op de compressor). Daarmee vind die bijna altijd wel een stand om op te hangen rond de setpoint.
Zie je dat ook gelijdelijk oplopen? Of wel echt in stapjes?
Ik zie alleen 200, 350, 500 en meer dit jaar nog niet.
Het gaat om een 35ZSX.xHEMANx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:48:
[...]
Nice what voor unit is dat?
Zie je dat ook gelijdelijk oplopen? Of wel echt in stapjes?
Ik zie alleen 200, 350, 500 en meer dit jaar nog niet.
Het gaat wel in stapjes, met af en toe overcompenseren. Maar grote delen van de dag loopt het redelijk stabiel. Je ziet hem wel vaak βmicro-pendelenβ tussen twee naburige compressor frequenties (hij gaat dus niet uit). Dat zie je terug in zowel de interne frequency meter als in de vermogen meting van die fase op mijn P1 poort (waar verder alleen wat klein stand-by verbruik op was deze twee dagen.), wat dat is is mij niet helemaal duidelijk.
:strip_exif()/f/image/OlwcMOiXiQ1jez2PMsLXzkoI.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik zat nog wel op 3.1.8, zojuist de update naar 3.2.1 gedaan. Eens kijken hoe die gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door svenk91 op 18-12-2025 20:43 ]
:strip_exif()/f/image/9f0dVGzu7U33wVPiPPNqgOJY.png?f=user_large)
24/7 op setpoint 20,5 met offset -0,7. Ik ga hem aanpassen naar -0,5 want kamertemperatuur heeft nu lichte overshoot van +0,2 lijkt het (zie ik op externe sensoren). Maar draait prima rustig zo.
Afplakken van de bewegingssensor van de ZSX lijkt ook geholpen te hebben om te voorkomen dat hij onder setpoint duikt: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-12-2025 09:33 ]
Ik neem aan dat je zonder offset ook zo een strakke lijn hebt maar dan iets verder onder setpoint?ThinkPad schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[Afbeelding]
24/7 op setpoint 20,5 met offset -0,7. Ik ga hem aanpassen naar -0,5 want kamertemperatuur heeft nu lichte overshoot van +0,2 lijkt het (zie ik op externe sensoren). Maar draait prima rustig zo.
Afplakken van de bewegingssensor van de ZSX lijkt ook geholpen te hebben om te voorkomen dat hij onder setpoint duikt: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Hier alleen een stabiele lijn nadat de unit meerdere uren draait op hetzelfde setpoint.
Als je setpoint 20 is en het turn-off point ligt bijv 0,5Β°C of iets hoger dan blijft hij doorgaan. Dus als je al op minimale vermogen zit en het is al 20Β°C, blijft je airco doorverwarmen tot het turn-off point is bereikt. Jouw setpoint is zeg maar de temperaruur waar mee jij meet in de m-air app, en het turn-off point is je setpoint die je instelt in de CC. Daar zit namelijk 1C verschil tussen.ThinkPad schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[Afbeelding]
Door het verschuiven van de offset verandert in principe de grafiek niet inderdaad. Je kan het alleen terugzien als je nog een tweede sensor er naast zet omdat er dan pas een verschil te zien is.nico_09 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:21:
[...]
Ik neem aan dat je zonder offset ook zo een strakke lijn hebt maar dan iets verder onder setpoint?
Hier alleen een stabiele lijn nadat de unit meerdere uren draait op hetzelfde setpoint.
Zie je wel een verschil, dan kan dit komen door de manier waarop de airco omgaat met 0.25 en 0.5 graden stapjes.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Inderdaad dat dacht ik al, verhoog de setpoint hier met 0.5 gr. Enige wat nog oncomfortabel is, dat is de opstart of tussentijdse verhoging. Dan regelt hij wel boven je ingestelde setpoint om vervolgens 0.5-0,8 gr onder ingestelde setpoint te regelen.LED-Maniak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:43:
[...]
Door het verschuiven van de offset verandert in principe de grafiek niet inderdaad. Je kan het alleen terugzien als je nog een tweede sensor er naast zet omdat er dan pas een verschil te zien is.
Zie je wel een verschil, dan kan dit komen door de manier waarop de airco omgaat met 0.25 en 0.5 graden stapjes.
Ik wil even hallo zeggen tegen iedereen, en ook @LED-Maniak geruststellen dat zijn Daikin-versie van ClimaControl zeker twee bestellingen (FTXF25E + FVXM35A) van mij zal krijgen als en wanneer deze klaar is om aan het grote publiek te worden verkocht.
Jammer genoeg heb ik dit pas vernomen nadat ik een Faikin/Faikout had gekocht.
Na het lezen van al jullie ellende met MHI, ben ik erg benieuwd hoe Daikin de externe sensor zal regelen.
Ellende zou ik het zeker niet willen noemen.Magiaconatus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:32:
Hallo allemaal!
Na het lezen van al jullie ellende met MHI, ben ik erg benieuwd hoe Daikin de externe sensor zal regelen.
En als je de regeling begrijpt, kun je er ook prima mee op je gewenste temperatuur komen. Maar er zijn nog wat kleine tweaks nodig, om het iets gebruiksvriendelijker te maken zal ik maar zeggen.
En hoe drukker π€¬je je maakt, hoe warmer je het krijgt.π₯΅ En mensen die het niet warm krijgenπ₯Ά, maken zich niet druk genoeg!π€ͺLED-Maniak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:55:
Ellende is subjectief. Het is maar net hoe druk je je maakt
De compressor moet druk maken.RemmyB83 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:06:
[...]
En hoe drukker π€¬je je maakt, hoe warmer je het krijgt.π₯΅ En mensen die het niet warm krijgenπ₯Ά, maken zich niet druk genoeg!π€ͺ
(Want dan kan de airco warme lucht in onze huisjes blazen)
:strip_exif()/f/image/7QNo1dh9hsEATUYcHL6YHgwh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zVtCNHAFWqTbbENvaRJw0ToA.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deel van waarom die even voorbij de setpoint piekt kan ook juist verklaart worden doordat de sensor wat verder weg staat. Er zit nou eenmaal vertraging tussen het moment dat de benodigde warmte de kamer in gepompt is en tot de sensor ook die temperatuur bereikt. In mijn geval schiet de temperatuur nog ~0,2 graden door nadat het afschakelen is begonnen.
Ik vermoed dat het komt door de 2e binnenunit die op ventileren stond. Het lijkt nu ik dat uit heb gezet een stuk stabieler. Ik test nog even verderblackmore87 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:26:
Bij ons toch wel wat fluctuatie in de woonkamer, qua temperatuur en stroomverbruik.
Buitenunit: SCM71ZS-W
Binnenunit: SRK50ZS-WF
Er zitten nog 2 binnenunits op deze buitenunit, waarvan 1 uit staat en de andere op ventileren (ivm bleeding).
Is hier nog iets zinnigs over te zeggen? Of aan te finetunen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanvulling: het gaat om zo'n 45m2 met plafondhoogte van zo'n 3m.
Bleeden bestaat niet. (Ofwel gratis verwarming)blackmore87 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:07:
[...]
Ik vermoed dat het komt door de 2e binnenunit die op ventileren stond. Het lijkt nu ik dat uit heb gezet een stuk stabieler. Ik test nog even verder
Als ik airco A op verwarmen zet en airco B op ventileren, dan zakt de temp bij airco A en stijgt die bij airco B.
Bleeding bestaat toch echt en nee, het is geen "gratis" verwarming. Maar het kan je wel wat opleveren. Bij een multisplit, als je alleen de woonkamer verwarmt (en de andere units uit hebt), heb je al snel kans op pendelgedrag. Als de andere units ventileren, raak je de "overcapaciteit" een beetje kwijt. Dit kan leiden tot een efficiΓ«ntere buitenunit en een comfortabelere temperatuur in je woonkamer (en een beetje warmte bij de ventilerende units).xHEMANx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:17:
[...]
Bleeden bestaat niet. (Ofwel gratis verwarming)
Als ik airco A op verwarmen zet en airco B op ventileren, dan zakt de temp bij airco A en stijgt die bij airco B.
Ok. Om het pendelen tegen te gaan had ik nog niet geprobeerd. Ik merk op de slaapkamers dat de kamer met de ventilatie een sauna wordt en de kamer die verwarmt de setpoint slecht houdt. Daarna nooit meer "gebleed". Heb liever dat de unit op setpoint regeld, dan een regeling op goed geluk. (Interne sensors trouwens)renzo4000 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:55:
[...]
Bleeding bestaat toch echt en nee, het is geen "gratis" verwarming. Maar het kan je wel wat opleveren. Bij een multisplit, als je alleen de woonkamer verwarmt (en de andere units uit hebt), heb je al snel kans op pendelgedrag. Als de andere units ventileren, raak je de "overcapaciteit" een beetje kwijt. Dit kan leiden tot een efficiΓ«ntere buitenunit en een comfortabelere temperatuur in je woonkamer (en een beetje warmte bij de ventilerende units).
Naar verwachting maandag.Stefandj100 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:40:
Wanneer komt er weer nieuwe voorraad? Ik krijg volgende maand nog een multisplit erbij en heb dan dus 3 modules nodig voor de mhi. Of komen er nog features aan waar ik beter op kan wachten?
Komt er ook een nieuwe zending sensoren?
Hierbij de grafiek nav vandaag, lijkt wel of hij steeds stabieler gaat draaien volgens setpoint. (-0,5gr)
Benieuwd naar de komende week waarbij het iets kouder wordt
Zeker. Komt ook een nieuwe versie sensoren.nico_09 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:29:
@LED-Maniak
Komt er ook een nieuwe zending sensoren?
Grotere batterij, zonder scherm. Gaat langer mee.
Heb een lg en de homey app is nog niet klaar vandaar ππ
Ook nog een versie met scherm te verkrijgen?LED-Maniak schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:18:
[...]
Zeker. Komt ook een nieuwe versie sensoren.
De 2 bijgeleverde sensoren met display, verbruiken bij mij maar weinig batterijen. Is maar 2-4 % gezakt sinds een maand of 3. Denk dat de batterij zeker 1 jaar meegaat. Ze staan dan wel maar op 3 meter afstand en verbruiken misschien hierdoor minder zendenergie.LED-Maniak schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:18:
[...]
Zeker. Komt ook een nieuwe versie sensoren.
Zonder aanpassingen in de CC is het nu zo dat 21 setpoint = 20,5 ruimtetemperatuur bij mij en dat is vooralsnog prima. Het was alleen dat als ik hem dan naar 21,5 zette, het dan wel ineens echt 21,5 werd ipv 21 dus dat blijft toch wat aanmodderen.
Ik heb daarom ook voorkeur voor de oudere regeling, maar hier redden we het eerst ook wel even mee.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2025 17:22 ]
Enige minpuntje voor ons is dat het vrij lang duurt voordat de unit optoert bij iets verhogen qua setpoint en vervolgens er over heen gaat en er daarna 0.5 onder gaat regelen. Maar als je de temperatuur laat staan op een vaste waarde is het zeker top
Ah, de Daikin versie gaat er ook komen, begrijp ik. Die zal ik dan ook zeker bestellen! Ben al bekend met de MHI en ME versies, maar in mijn eigen huis hangen Daikins.Magiaconatus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:32:
Hallo allemaal!
Ik wil even hallo zeggen tegen iedereen, en ook @LED-Maniak geruststellen dat zijn Daikin-versie van ClimaControl zeker twee bestellingen (FTXF25E + FVXM35A) van mij zal krijgen als en wanneer deze klaar is om aan het grote publiek te worden verkocht.
Jammer genoeg heb ik dit pas vernomen nadat ik een Faikin/Faikout had gekocht.Maar goed, ik had het geluk dat ik het toch nog kon verkopen. Ik heb het niet eens geΓ―nstalleerd.
![]()
Ik monitor een paar Daikins met de Homey Daikin app plus externe sensoren en vermogen meter. Je ziet dan vaak dat de door de airco zelf gemeten temperatuur, waar hij op stuurt, ineens met 1-2 graden omhoog springt. Het kan heel lang duren voordat de airco dan in een echt stabiele toestand terecht komt, als die dat al bereikt. Instelling van de fan snelheid heeft daar wel enige invloed op, maar dat blijft toch vrij beperkt.
Ik kijk uit naar de Daikin versie van de Clima Control!
:strip_exif()/f/image/iOoJf4kvNnFACRNYzj71iZP2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/iAUZk99mGypIAmqY37XvAwlm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door prakkie87 op 22-12-2025 07:06 ]
Sowieso silent uitzetten met dit weer. Geen idee of die naast vermogen knijpen nog andere beperkingen heeft?prakkie87 schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:55:
Vannacht dacht hij ik laat het gewoon 3 graden zakken, met offset van -1,2. Gehele nacht niet verwarmt en nΓΊ geforceerd aangezet. Dit vind ik wel vreemd gedrag π€£
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar met de rest van je instellingen is het idd geen normaal gedrag.
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2025 10:10 ]
Als het kouder is zou het wel kunnen zijn dat hij de temperatuur niet meer haalt op Silent Mode, maar dat zal nu nog niet aan de orde zijn kwa buitentemperatuur.
Raar dat je unit zo'n 50 watt verbruikt. Als bij mij alleen de ventilator aan staat verbruikt hij zo'n 9 watt en zodra de compressor op minimum draait zo'n 130 watt (mhi zsx 25).
Als toestel niet verwarmt en eigenlijk in rust is hij altijd 46watt continue uit idem. Denk dat de warmteontwikkeling (lint) is qua beveiliging. Boven heeft hij dat niet dat hij vermogen trekt dit is 3watt. Woonkamer zit op homewizzard meter en boven op een plug
Edit: offset uitgezet (0 gezet) kijken of dit verandert. Anders inderdaad silent mode proberen.
[ Voor 25% gewijzigd door prakkie87 op 22-12-2025 14:44 ]
:strip_exif()/f/image/C9G1RdCrBpd25HwYKIRKNks0.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er nog iets dat jullie kunnen bedenken waarom ik altijd eerst 20x mn browser moet refreshen of afsluiten, voordat de web interface het doet? Erg irritant. Staat op vaste IP zoals je ziet. Wat kan het probleem zijn?
Zelfde probleem hier. Merk wel dat het op de telefoon vaker fout gaat dan op de tablet.xHEMANx schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:00:
[Afbeelding]
Is er nog iets dat jullie kunnen bedenken waarom ik altijd eerst 20x mn browser moet refreshen of afsluiten, voordat de web interface het doet? Erg irritant. Staat op vaste IP zoals je ziet. Wat kan het probleem zijn?
Edit: ik herken het probleem overigens niet.
[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 22-12-2025 18:02 ]
Dat is het probleem niet. -49dbRemmyB83 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:06:
Volgende keer bij het inloggen deze even checken. [Afbeelding]
Of client isolation aanstaan. Kun je het IP op dat moment ook niet pingen vanaf de command line?
S.J.
Geen meerdere vlans en ook geen client isolation.Sterke-Jerke schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:47:
Dit lijkt een netwerk issue Hopelijk heb je niet meerdere VLANS.
Of client isolation aanstaan. Kun je het IP op dat moment ook niet pingen vanaf de command line?
Ping werkt prima. Maar op het moment werkt de interface ook, dus ik moet later als die een foutmelding geeft even weer proberen.
Je moet zeker weten dat je 2,4 Ghz netwerk (waar alleen het CC op werkt) correct met je 5ghz netwerk communiceert. (Zeker wanneer beide dezelfde SSID hebben).
Networking is toch de richting waar je het moet zoeken.
S.J.
5ghz staat uit.Sterke-Jerke schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:53:
Zo te zien zit je op een Wifi-6 netwerk. Dan gebruikt je telefoon hoogst waarschijnlijk meestal 5ghz.
Je moet zeker weten dat je 2,4 Ghz netwerk (waar alleen het CC op werkt) correct met je 5ghz netwerk communiceert. (Zeker wanneer beide dezelfde SSID hebben).
Networking is toch de richting waar je het moet zoeken.
Vanavond een nieuwe IP gegeven. Kijken als ik weg ben geweest of morgen ochtend of die weer niet wil laden, wie weet stoorde de oude IP ergens mee....
De rest van mn wifi apparaten werkt prima. Nooit ergens last van.
Ik heb het idee dat het een cache probleem is en dat het ergens in de browser instellingen moet zitten? (Gebruik edge, omdat crhome zn zoekbalk bovenin had/heeft, super irritant) soms werkt hij nl wel weer na browser restart, maar soms werkt ook de restart niet en blijf je maar restarten of refreshen. Android phone btw.
Geen probleem dat het IP-adres uitgegeven wordt aan een ander device? Of reservering in je dhcp server geplaatst?. Dan kunnen ook dit soort problemen ontstaan.xHEMANx schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:03:
[...]
5ghz staat uit.
Vanavond een nieuwe IP gegeven. Kijken als ik weg ben geweest of morgen ochtend of die weer niet wil laden, wie weet stoorde de oude IP ergens mee....
De rest van mn wifi apparaten werkt prima. Nooit ergens last van.
Ik heb het idee dat het een cache probleem is en dat het ergens in de browser instellingen moet zitten? (Gebruik edge, omdat crhome zn zoekbalk bovenin had/heeft, super irritant) soms werkt hij nl wel weer na browser restart, maar soms werkt ook de restart niet en blijf je maar restarten of refreshen. Android phone btw.
Na een nieuw IP adres toegewezen te hebben, lijkt het tot nu toe altijd in 1x te werken. Even kijken of dit zo blijft....mgizmo schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:03:
[...]
Geen probleem dat het IP-adres uitgegeven wordt aan een ander device? Of reservering in je dhcp server geplaatst?. Dan kunnen ook dit soort problemen ontstaan.
Je moet onder http een unieke naam invullen per Climate Control, bijv. zo:Biestig schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:08:
Hoe komt het dat ik in de browser onder heatpump.local altijd maar enkel 1 airco terugvind? Heb 3 modules geplaatst en in Home Assistant zie ik ze alle 3 maar onder de webpagina heatpump.local altijd maar 1.
Komt omdat elke CC zijn eigen hostname moet hebben.Biestig schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:08:
Hoe komt het dat ik in de browser onder heatpump.local altijd maar enkel 1 airco terugvind? Heb 3 modules geplaatst en in Home Assistant zie ik ze alle 3 maar onder de webpagina heatpump.local altijd maar 1.
Bijvoorbeeld:
- heatpumpONE.local
- heatpumpTWO.local
- heatpumpThree.local
Toch apart dat die regeling op hele graden lijkt te werken. Tot dusver lijkt het dat als ik hem op 21.5 zet, hij regelt naar 20.5~21.0, en als ik hem op 22.0 zet, regelt hij naar 21.5~22.0. Dus een offset zou dan specifiek helpen voor als je hem alleen op halve graden wil regelen, maar niet op hele; een afronding-issue kun je uiteraard niet fixen met een vaste offset. Is dat een fundamenteel ding in hoe de MHI werkt? Een offset zou wel helpen hier omdat we toch altijd 21.5 willen in de woonkamer, maar dan zou het wel fijn zijn als die offset alleen wordt toegepast op de regeling en niet op de temperatuursensor-display en de huidige temperatuur in homeassistant. Dat is namelijk waar de wederhelft nu naar wijst om aan te geven dat het koud isxHEMANx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:56:
[...]
@LED-Maniak had al aangegeven dat het verschil tussen beidde versies 0.5 graden offset is.
Dus vul bij offset -0.5 in en je hebt de 3.1.18 versie terug.
Voor mijn unit werkt het NU juist perfect. Eerder gebruikte ik setp 20 met een 0.5 offset.
3.2.1 versie gebruik ik 20 zonder offset. Verwarmt lekker, schommeld mooi tussen de 19 en 20 graden afhankelijk van het weer, precies zoals ik het wil hebben. En de vrouw nog niet horen klagen.
Met schone filters:
[Afbeelding]
PatiΓ«nt overleden!
De gedachte komt dan ook in me op dat door dynamisch met die offset te spelen, je toch gewoon fatsoenlijk op halve graden kunt regelen. Als de offset via MQTT instelbaar zou zijn kan ik daar dan zelf mee klooien.
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
Er zit idd verschil tussen hele en halve graden qua regeling. In de nieuwe versie nog niet op halve graden getest, aangezien ik nog steeds op zoek ben naar de juiste plek voor de sensor.Rembooooo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:43:
[...]
Toch apart dat die regeling op hele graden lijkt te werken. Tot dusver lijkt het dat als ik hem op 21.5 zet, hij regelt naar 20.5~21.0, en als ik hem op 22.0 zet, regelt hij naar 21.5~22.0. Dus een offset zou dan specifiek helpen voor als je hem alleen op halve graden wil regelen, maar niet op hele; een afronding-issue kun je uiteraard niet fixen met een vaste offset. Is dat een fundamenteel ding in hoe de MHI werkt? Een offset zou wel helpen hier omdat we toch altijd 21.5 willen in de woonkamer, maar dan zou het wel fijn zijn als die offset alleen wordt toegepast op de regeling en niet op de temperatuursensor-display en de huidige temperatuur in homeassistant. Dat is namelijk waar de wederhelft nu naar wijst om aan te geven dat het koud isAllemaal geen major issues, en als er een github repo was zou ik zelf een PR voor bakken, maargoed. Bij dezen dan een feature request, mocht je er daar nog niet genoeg van hebben
De gedachte komt dan ook in me op dat door dynamisch met die offset te spelen, je toch gewoon fatsoenlijk op halve graden kunt regelen. Als de offset via MQTT instelbaar zou zijn kan ik daar dan zelf mee klooien.
Bij mij is setpoint 20, ongeveer 19.5 graden, zonder offset. In de versie hiervoor had ik 20 graden met een -0.5 offset om het 19.5 graden te krijgen.
Ik vind hem zo prima lopen, sensor hangt momenteel naast de thermostaat (kon vorig jaar niet ivm dikke overshoots) en geven beidde dezelfde temp aan.
Zet ergens anders in de kamer een thermometer voor de vrouw neer. Dat is dan haar referentiepunt. Dan kan jij lekker klooien met de sensor van de CC. Tenminste, dat is hoe ik dat doe.
Zal binnenkort nog eens de halve graden testen. Op het moment niet, want die vrieskou is veelste fijn om de boel perfect in te stellen.
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2025 23:22 ]
[ Voor 97% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2025 23:22 ]
Ik kom even terug op jouw issue.ThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
[Afbeelding]
Ook ik met mijn SRK50ZS-WF en dus zonder beweging sensor zie dit gedrag.
Heb dit al eerder aan gekaart maar nooit een reactie op gekregen.
Normaal merkte je het niet maar met de huidige buiten temperaturen ging het in extremis.
Ik kan er geen vinger op leggen waar het aan ligt.
Of het nu aan de MHI regeling, CC of externe sensor ligt.
Ik weet 100% zeker dat er geen ECO, silent mode o.i.d is ingeschakeld.
Vandaag dus ook weer maar nu ging hij echt onderuit qua kamer temperatuur.
Als je de temperatuur verloop van de externe sensor bekijkt dan is het verloop niet echt extreem.
Maar kijk je naar de daadwerkelijke kamertemperatuur dan duikelt hij 1 gr onderuit voordat ik ingreep.
Qua opgenomen vermogen strook het niet met wat de temperatuur doet.
Je ziet eerst nog pendelen en dat op dat moment de kamer temperatuur op setpoint is.
Daarna zie je wel dat hij continue aan het stoken is op 350w met 26,7hz maar dat de temperatuur onderuit gaat.
Enige wat ik gedaan heb is de CC een reboot gegeven en na enkele minuten begon hij de verwarmen met iets hogere vermogen en liep de temperatuur weer richting setpoint.
Heb helaas door de reboot geen screenshot van de CC chart maar die is/was gewoon de hele tijd op setpoint.
Maar goed, zit te twijfelen of ik eerst ga testen zonder externe sensor of tijdelijke de CC los koppelen.
Om te kijken of ik reversed engineering kan toepassen.
Woonkamer daadwerkelijke temperatuur:
/f/image/r2vQGOLCo7FhRCnCpZAY5obG.png?f=fotoalbum_large)
CC externe sensor temperatuur:
/f/image/UAHjETHApARWEG1f5x4TXNOb.png?f=fotoalbum_large)
Opgenomen vermogen:
/f/image/rIRyDh0C043ka82nmvKq8Mnr.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Warmte vraag kan het toch niet aan liggen?
Warmte vraag was over de afgelopen 24uur 254w terwijl het minimum opgenomen vermogen 245w is.
Bij mij met gelijkblijvend stroomgebruik maar 0,2Β° gedaald vannacht. Lijkt op setpoint van hele graden beter te regelen heb ik het idee.
Ben overigens blij dat er een paar dagen vorst aan komen. Eindelijk wat interessante meetdata generen
Bizar dat jouw unit met dit weer nog steeds pendelt trouwens, die is echt flink overbemeten.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2025 07:47 ]
Ik weet niet of de handleiding van je Panasonic, ME, MHI of LG er iets over zegt, maar bij mijn ME's is de maximale stand enkel handmatig te kiezen. Verder kunnen er diverse redenen voor zijn... Het 'kortsluiten' van de warme luchtstroom bijvoorbeeld. Veelal wordt een vaste fan snelheid aanbevolen als het gedrag niet overeenkomt met de wens.0re0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:22:
Als het βs morgens in mijn woonkamer 14 graden is en ik de airco in ClimaControl op de stand auto zet met een setpoint van 20 graden, dan gaat de fan op een middelmatige stand blazen. Waarom kiest hij niet voor de maximale uitblaasstand? Lijkt mij dat de kamer dan sneller op temperatuur is?
Er zit vaak ook nog een regeling in dat de luchttemperatuur en ventilatorsnelheid dusdanig wordt gekozen dat het eerder als een warme wind voelt dan een als minder behaaglijk ervaren iets koelere en hardere woei (die dezelfde hoeveelheid energie overbrengt). Wat heeft de installateur hier over gezegd voor jullie situatie en gebruik?
Het meten van de aanzuig en uitblaas temperatuur eventueel gecombineerd met de luchtvochtigheid geeft vaak wel een goed startpunt.
Speed kills, but beauty lives forever...
Met koud weer zakt hier de temp ook. Dat is normaal. Jouw unit pendelt tot 0 graden. In andere woorden mijn unit pendeld boven de 10 graden. Als het bij jou 0 graden is, heeft jouw unit hetzelfde gedrag als mijn unit bij 10 graden. Als het hier 10 graden is, dan zit hij precies op setpoint en dus niet 1 graad eronder. Dus pas als jouw unit niet meer pendeld, zakt de temp langzaam naar 1 graad onder setpoint. Bij pendelen houdt hij het met 2 vingers in de neus op setpoint.Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 02:52:
[...]
Ik kom even terug op jouw issue.
Ook ik met mijn SRK50ZS-WF en dus zonder beweging sensor zie dit gedrag.
Heb dit al eerder aan gekaart maar nooit een reactie op gekregen.
Normaal merkte je het niet maar met de huidige buiten temperaturen ging het in extremis.
Ik kan er geen vinger op leggen waar het aan ligt.
Of het nu aan de MHI regeling, CC of externe sensor ligt.
Ik weet 100% zeker dat er geen ECO, silent mode o.i.d is ingeschakeld.
Vandaag dus ook weer maar nu ging hij echt onderuit qua kamer temperatuur.
Als je de temperatuur verloop van de externe sensor bekijkt dan is het verloop niet echt extreem.
Maar kijk je naar de daadwerkelijke kamertemperatuur dan duikelt hij 1 gr onderuit voordat ik ingreep.
Qua opgenomen vermogen strook het niet met wat de temperatuur doet.
Je ziet eerst nog pendelen en dat op dat moment de kamer temperatuur op setpoint is.
Daarna zie je wel dat hij continue aan het stoken is op 350w met 26,7hz maar dat de temperatuur onderuit gaat.
Enige wat ik gedaan heb is de CC een reboot gegeven en na enkele minuten begon hij de verwarmen met iets hogere vermogen en liep de temperatuur weer richting setpoint.
Heb helaas door de reboot geen screenshot van de CC chart maar die is/was gewoon de hele tijd op setpoint.
Maar goed, zit te twijfelen of ik eerst ga testen zonder externe sensor of tijdelijke de CC los koppelen.
Om te kijken of ik reversed engineering kan toepassen.
Woonkamer daadwerkelijke temperatuur:
[Afbeelding]
CC externe sensor temperatuur:
[Afbeelding]
Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]
edit:
Warmte vraag kan het toch niet aan liggen?
Warmte vraag was over de afgelopen 24uur 254w terwijl het minimum opgenomen vermogen 245w is.
Dus normaal gedrag, lijkt me. 1 graad onder setpoint is acceptabel met dit weer.
De unit schommeld op basis van het weer buiten 1 graad onder setpoint. Dus setp 20 = 19-20c in werkelijkheid.
Als je een mhi hebt, is dat idd vreemd. Dan zou ik hem op 3d auto zetten, dan forceer je een automatische max fan stand bij opstart.0re0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:22:
Als het βs morgens in mijn woonkamer 14 graden is en ik de airco in ClimaControl op de stand auto zet met een setpoint van 20 graden, dan gaat de fan op een middelmatige stand blazen. Waarom kiest hij niet voor de maximale uitblaasstand? Lijkt mij dat de kamer dan sneller op temperatuur is?
[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 09:26 ]
[ Voor 162% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 09:30 ]
Ik heb hier alleen verwarmd op hele graden.ThinkPad schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:44:
Ik mis nog een grafiek van de buitentemperatuur. Als die langzaam daalt dan zal het binnen ook afkoelen. En de regeling bij MHI laat het best een stuk toe om temperatuur te laten zakken (iig een halve graad meen ik).
Bij mij met gelijkblijvend stroomgebruik maar 0,2Β° gedaald vannacht. Lijkt op setpoint van hele graden beter te regelen heb ik het idee.
Ben overigens blij dat er een paar dagen vorst aan komen. Eindelijk wat interessante meetdata generenVannacht de eerste defrost weer gehad.
Bizar dat jouw unit met dit weer nog steeds pendelt trouwens, die is echt flink overbemeten.
Wat betreft de missende screenshot, die heb ik nu bijgevoegd.
Je ziet inderdaad dat de buitentemperatuur flink onderuit gaat vanaf 20uur het moment dat ook de kamer temperatuur onderuit gaat.
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint niet meer behaald word en verder uitzicht raakt.
Schijnbaar werkt dat niet zo
Wat betreft het pendelen, maak mij daar niet zo druk om.
Als de kamer maar op temperatuur blijft en dat hij over bemeten is is wel duidelijk
Maar toch was de warmte vraag meer dan het minimum warmte afgifte dus zou hij niet mogen pendelen, toch?
Buiten temperatuur:
/f/image/Le3VPnwmxt2G35duniFoTBy7.png?f=fotoalbum_large)
Heb ook screenshots bijgevoegd van het moment dat ik de CC gereboot heb.
Je ziet dat het pendelen in eens over is en vrijwel de hele nacht 0.2 gr (zoals het hoort) onder setpoint is blijven verwarmen.
Dus het laatste stuk voor de reboot bij de zelfde buitentemperatuur pendelen en de temperatuur gaat 1 tot 1,5gr onderuit.
Na de reboot bij die zelfde buitentemperatuur verwarmen naar setpoint en geen daarna geen pendelen meer.
Woonkamer daadwerkelijk temperatuur:
/f/image/Zxzk5BK9Ujl8rXeQLRqUT1yq.png?f=fotoalbum_large)
Opgenomen vermogen:
/f/image/kdauxxaUmkeDEeHao32Ao5Nu.png?f=fotoalbum_large)
@LED-Maniak
Als dit de normale regeling van MHI is kan de CC dit niet opvangen?
Thx voor je reactie.xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:20:
[...]
Met koud weer zakt hier de temp ook. Dat is normaal. Jouw unit pendelt tot 0 graden. In andere woorden mijn unit pendeld boven de 10 graden. Als het bij jou 0 graden is, heeft jouw unit hetzelfde gedrag als mijn unit bij 10 graden. Als het hier 10 graden is, dan zit hij precies op setpoint en dus niet 1 graad eronder. Dus pas als jouw unit niet meer pendeld, zakt de temp langzaam naar 1 graad onder setpoint. Bij pendelen houdt hij het met 2 vingers in de neus op setpoint.
Dus normaal gedrag, lijkt me. 1 graad onder setpoint is acceptabel met dit weer.
De unit schommeld op basis van het weer buiten 1 graad onder setpoint. Dus setp 20 = 19-20c in werkelijkheid.
Zie mijn reactie aan @ThinkPad
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint steeds verder uitzicht gaat.
Als dit de normale regeling is en de CC ook niks mee kan dan wil ik proberen met wat script logica dit op te vangen.
Hij gaat pas weer aan het werk als hij een bepaalde temp bereikt.Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:29:
[...]
Ik heb hier alleen verwarmd op hele graden.
Wat betreft de missende screenshot, die heb ik nu bijgevoegd.
Je ziet inderdaad dat de buitentemperatuur flink onderuit gaat vanaf 20uur het moment dat ook de kamer temperatuur onderuit gaat.
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint niet meer behaald word en verder uitzicht raakt.
Schijnbaar werkt dat niet zo
Wat betreft het pendelen, maak mij daar niet zo druk om.
Als de kamer maar op temperatuur blijft en dat hij over bemeten is is wel duidelijk![]()
Maar toch was de warmte vraag meer dan het minimum warmte afgifte dus zou hij niet mogen pendelen, toch?
Buiten temperatuur:
[Afbeelding]
Heb ook screenshots bijgevoegd van het moment dat ik de CC gereboot heb.
Je ziet dat het pendelen in eens over is en vrijwel de hele nacht 0.2 gr (zoals het hoort) onder setpoint is blijven verwarmen.
Dus het laatste stuk voor de reboot bij de zelfde buitentemperatuur pendelen en de temperatuur gaat 1 tot 1,5gr onderuit.
Na de reboot bij die zelfde buitentemperatuur verwarmen naar setpoint en geen daarna geen pendelen meer.
Woonkamer daadwerkelijk temperatuur:
[Afbeelding]
Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]
@LED-Maniak
Als dit de normale regeling van MHI is kan de CC dit niet opvangen?
[...]
Thx voor je reactie.
Zie mijn reactie aan @ThinkPad
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint steeds verder uitzicht gaat.
Als dit de normale regeling is en de CC ook niks mee kan dan wil ik proberen met wat script logica dit op te vangen.
Als ik setpoint 20 heb, gaat hij pas harder werken als hij 19 meet op de sensor. En gaat pendelen als hij 20 meet op de sensor.
Daarom zie ik setpoint 20 als 19.5. dan zit hij bij warm weer 0.5 graden erboven, bij koud weer 0.5 eronder en bij midden temp precies op setpoint.
Werkt prima hier!
:strip_exif()/f/image/cchv6RlhPYaP82q1bmYNwXe9.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensor hing trouwens eerder 4 meter schuin aan de overkant van de unit, sinds gister toch weer 1.5 meter schuin onder de unit gehangen. Werkt een stuk beter nu. Lijkt preciezer te sturen nu en dichter bij de 19.5 te blijven (setp 20). Nog geen/te weinig data om dit te onderbouwen.
Binnenkort nog even op 3 meter afstand schuin ertegenover testen, dan hangt hij meer in de flow. Dit was eerder de beste plek met de oude firmware.
Plaatsing van de sensor maakt dus wel uit. En nu met vrieskou is het moment om de sensor een goede plek te geven.
Smart air zit er bij mij maar 0.1 naast. Dus betrouwbaar.RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:
Hier zakt hij ook 0,8C onder setpoint.
[Afbeelding]
Maar volgens de MHI app zit ik precies op setpoint:[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of een (handmatige) off-set net als bij de externe-thermometer het zal verbeteren.
Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?
Als ik de app opstart zit hij er vaak wel flink naast. Ik moet even refreshen of soms wijzig ik even een nutteloze instelling en sla die op, dan vind hij de juiste temp wel.
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 12:27 ]
LoL...xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:19:
[...]
Hij gaat pas weer aan het werk als hij een bepaalde temp bereikt.
Als ik setpoint 20 heb, gaat hij pas harder werken als hij 19 meet op de sensor. En gaat pendelen als hij 20 meet op de sensor.
Daarom zie ik setpoint 20 als 19.5. dan zit hij bij warm weer 0.5 graden erboven, bij koud weer 0.5 eronder en bij midden temp precies op setpoint.
Werkt prima hier![Afbeelding]
Even algemeen:
Sensor hing trouwens eerder 4 meter schuin aan de overkant van de unit, sinds gister toch weer 1.5 meter schuin onder de unit gehangen. Werkt een stuk beter nu. Lijkt veel preciezer aan te sturen.
Binnenkort nog even op 3 meter afstand schuin ertegenover testen, dan hangt hij meer in de flow. Dit was eerder de beste plek met de oude firmware.
Plaatsing van de sensor maakt ook echt wel uit. En nu met vrieskou is het moment om de sensor een goede plek te geven.
Was net wat aan het tikken omtrent de externe sensor totdat jij met jouw bericht aan kwam.
Iets boven of onder setpoint is best te verklaren en klaag ik niet over.
Maar 1,5gr is best veul.
Mijn sensor stond op 3mtr compleet uit de luchtstroom.
Deed dus stilstaande lucht meten zit ik mij te bedenken.
Ben inderdaad eerst maar eens gaan proberen de sensor te verplaatsen.
Staat nu op 4mtr van de unit bijna vol in de luchtstroom, wat eigenlijk niet zo hoort.
Het is nog maar een uur en buiten temperatuur is 1gr hoger dan vannacht en de zon schijnt als een jekkel.
Temperatuur op de externe sensor blijft nu een uur op 20,7gr bij een setpoint van 21gr en merk dat de binnenunit qua ventilator snelheid nu al meer aan het moduleren is dan wat hij normaal deed want die bleef op standje 3 draaien en moduleert nu tussen 4 en 3.
Opgenomen vermogen bij het verplaatsen van de sensor ook gezakt van 350-360w naar 246w.
Laat het de komende 24h even zo staan.
In je grafieken is het niet meer dan 1 graad dat hij fluctueert? Dus tussen pendelen en dat hij optoert zit 1 graad, wat je daadwerkelijke setpoint ook is/was.Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:33:
[...]
LoL...
Was net wat aan het tikken omtrent de externe sensor totdat jij met jouw bericht aan kwam.
Iets boven of onder setpoint is best te verklaren en klaag ik niet over.
Maar 1,5gr is best veul.
Mijn sensor stond op 3mtr compleet uit de luchtstroom.
Deed dus stilstaande lucht meten zit ik mij te bedenken.
Ben inderdaad eerst maar eens gaan proberen de sensor te verplaatsen.
Staat nu op 4mtr van de unit bijna vol in de luchtstroom, wat eigenlijk niet zo hoort.
Het is nog maar een uur en buiten temperatuur is 1gr hoger dan vannacht en de zon schijnt als een jekkel.
Temperatuur op de externe sensor blijft nu een uur op 20,7gr bij een setpoint van 21gr en merk dat de binnenunit qua ventilator snelheid nu al meer aan het moduleren is dan wat hij normaal deed want die bleef op standje 3 draaien en moduleert nu tussen 4 en 3.
Opgenomen vermogen bij het verplaatsen van de sensor ook gezakt van 350-360w naar 246w.
Laat het de komende 24h even zo staan.
Dus moet je tussen die 2 waarden in gaan zitten en bedenken dat dat je daadwerkelijke setpoint is. (Wat je ingestelde setpoint ook is) En je ingestelde setpoint kan je naar mate van die "bedachte" daadwerkelijke setpoint aanoassen of een offset hanteren.
:strip_exif()/f/image/ay3aBinNT4JZ15fgTlJ6zKEj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/02vQgqWZERnigsc2FBzkILuX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xYKrpETXH2ocYpQVGKms56Zk.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FCvynsAM80azirgNLGYLIMGh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/h3ztvqVJ5e4xA70iwPxkCGje.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/XM9dJ7bkRkjm4G2eSOKHaRAK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3dQnL2dH1j7H5S6OUmfxi881.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hSMKLlQkJJp15dJOdBp0Myf1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybjVubZwbhjP3KV6kLVQZnmf.jpg?f=fotoalbum_large)