MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Als ik stand 2 pak gaat hij ook omhoog in vermogen. Warmte komt gewoon niet ver genoeg. Ventilator hier ook overwogen - maar ik tokkel nog ff door op stand 3. Fanstand 5 is je nog te aanwezig?
Kleine huiskamer. Dus 5 is net te doen, maar 4 is eigenlijk een stuk beter.Kirretje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:31:
Als ik stand 2 pak gaat hij ook omhoog in vermogen. Warmte komt gewoon niet ver genoeg. Ventilator hier ook overwogen - maar ik tokkel nog ff door op stand 3. Fanstand 5 is je nog te aanwezig?
Volgend jaar april triple glas. Kijken wat er dan gebeurd.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Bij mijn airco is het zo een src50zs levert:
20 Hz
0,8 β 1,2 kW vermogen
0,2 β 0,3 kW verbruik
4,5 β 6 geschat COP
36 Hz
1,8 β 2,2 kW
~0,44 kW
~4,5
60 Hz
3 β 3,5 kW
~0,8 kW
~4
100 Hz
5 β 6 kW
1,6β1,8 kW
~3
Dat betekend als mijn warmte verlies niet groot genoeg is en hij maar een minimale afname in temperatuur merkt dat het dus even duurt (koude trek voelbaar) zeker omdat hij meet in stapjes van 0,25 graden, voordat hij gas gaat geven en meer hertz draait bij de huidige buitentemperatuur. Is het kouder wordt het natuurlijk eigenlijk stabieler, logisch want hij heeft detecteert een groter verlies en kan zijn warmte dus makkelijker kwijt.
Je offset bijvoorbeeld -1.2 zetten als je een model hebt die eigenlijk βte groot isβ wordt het binnen warmer maar is je lijn stabieler. Bij koudere buitentemperaturen de offset verlagen heft dit deels weer op. Maar vooral het eerste is niet zuiniger. En dat is denk ik wat LED bedoeld het is per situatie verschillend.
Je zou bijna offset afhankelijk van buitentemperatuur regelen met een soort stooklijn offset die hij automatisch detecteert op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur enz en dit automatisch na een week 24/7 draaien. En dit elke week herhalen met de data. Het liefst met geselecteerd type zodat je data kan opbouwen en alles kan gaan finetunen
20 Hz
0,8 β 1,2 kW vermogen
0,2 β 0,3 kW verbruik
4,5 β 6 geschat COP
36 Hz
1,8 β 2,2 kW
~0,44 kW
~4,5
60 Hz
3 β 3,5 kW
~0,8 kW
~4
100 Hz
5 β 6 kW
1,6β1,8 kW
~3
Dat betekend als mijn warmte verlies niet groot genoeg is en hij maar een minimale afname in temperatuur merkt dat het dus even duurt (koude trek voelbaar) zeker omdat hij meet in stapjes van 0,25 graden, voordat hij gas gaat geven en meer hertz draait bij de huidige buitentemperatuur. Is het kouder wordt het natuurlijk eigenlijk stabieler, logisch want hij heeft detecteert een groter verlies en kan zijn warmte dus makkelijker kwijt.
Je offset bijvoorbeeld -1.2 zetten als je een model hebt die eigenlijk βte groot isβ wordt het binnen warmer maar is je lijn stabieler. Bij koudere buitentemperaturen de offset verlagen heft dit deels weer op. Maar vooral het eerste is niet zuiniger. En dat is denk ik wat LED bedoeld het is per situatie verschillend.
Je zou bijna offset afhankelijk van buitentemperatuur regelen met een soort stooklijn offset die hij automatisch detecteert op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur enz en dit automatisch na een week 24/7 draaien. En dit elke week herhalen met de data. Het liefst met geselecteerd type zodat je data kan opbouwen en alles kan gaan finetunen
[ Voor 37% gewijzigd door prakkie87 op 16-12-2025 23:36 ]
Ik snap je reply en wil wel even kwijt dat mijn berichten niet als vergelijking materiaal fungeert.RemmyB83 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:
[...]
Er zijn een paar kleine puntjes die je mist denk ik.
Als je een kleinere unit had gehad en meer warmteverlies hebt dan je minimale vermogen, had je jouw ingestelde setpoint nooit gehaald.
Hij zou nooit optoeren want hij lijkt wel zijn setpoint te halen, maar dat is niet het setpoint die jij hebt insteld.
Eerder een setpoint die 1 graad lager ligt.
Test maar eens zonder CC, met 2Β°C offset.
Je stelt 20 in en voor de binnenunit is dat dan 22C setpoint. Als hij dan zijn minimale vermogen niet kwijt kan, gaat hij ook rustig door tot dik 24C voor dat hij afslaat.
Als hij afslaat wacht hij echt niet tot het weer 22C is voor hij aanslaat, maar blijft ergens boven setpoint verwarmen de hele tijd.
Je ervaart of hebt dus eigenlijk ook 2 temperaturen.
1. De temperatuur van je setpoint als het koud is, en meer vermogen nodig hebt dan minimaal.
2. De temperatuur als je je minimale vermogen niet kwijt kan.
De P-band tussen setpoint en afstaan is in de interne regeling best wel groot(2C). Maar dat grote verschil ervaar je niet, en zal denk ongeveer 1C zijn als ruimtetemperatuur.
Wat ik hier boven heb beschreven is gewoon puur de MHI regeling, die MHI zo heeft bedoeld. En dus zoals @LED-Maniak nu de CC heeft geprogrammerd.
De uitdaging voor de CC is dat de waardes die wij als gebruiker wensen veel dicht op elkaar zitten. Wij meten in tienden, de MHI regeld in 0,25.
Ik denk ook dat we als gebruiker moeten accepteren dat we moet schakelen tussen de 2 temperaturen. We zullen dus ons setpoint moeten aanpassen tussen warmer en kouder weer.
Omdat we allemaal zo verschillend zijn, hoop ik persoonlijk op meer instellingen, zodat iedereen de CC naar eigen wens kan instellen.
Ook omdat als er verschillen in regelingen zijn, de CC flexibeler is. Maar dat maakt het voor de gebruiker uiteindelijk misschien weer te ingewikkeld.
De berichten van mijn kant zijn meer voor @LED-Maniak waar ik als beta tester mijn bevindingen zo uitgebreid mogelijk in ventileer zodat hij er wat mee kan.
Ik was dacht ik uitgetest en dacht probeer of ik de issues die hier gemeld werden kon reproduceren.
Ik snap je punt omtrent de kleine unit en meer warmteverlies.
Maar dan denk ik als iemand daar last van heeft dan is er door installateur dan wel eind gebruiker helemaal niet gekeken naar wat voor vermogen er nodig zou moeten zijn voor die specifieke locatie.
Dan kan je nog een CC of niet hebben dan krijg je nooit de ruimte warm/comfortable met een airco.
Wat betreft het testen zonder CC.
Voor de CC had ik setpoint 19 en was de werkelijk temperatuur 20,5gr.
Ondergrens waar de airco weer ging verwarmen was 20gr en bovengrens was waar de airco uit ging 21gr.
Grootste oorzaak hiervan was/is natuurlijk dat de unit hoog hangt in de warmer lucht.
En zoals je egt dat de CC in tienden meet en dat merk je wel.
Mijn 2 vloermodellen zaten ook zonder CC redelijk op setpoint, beter dan het wandmodel.
Wat betreft je opmerking omtrent het schakelen tussen twee temperaturen geeft ik je helemaal gelijk.
Lucht verwarming is iets wat men moet leren gebruiken.
In de tijd dat ik nog een woning had met CV had je heir geen last van.
Toen ik mijn huidige woning betrok zit/zat er gasgestookte hetelucht verwarming in.
Ook daar bleef je met verschillende buitentemperaturen met de setpoint spelen.
Omslag punt was ongeveer bij buitentemperaturen van 5gr waar de thermostaat een graadje hoger moest om het comfortable te hebben.
Dat zie je ook bij de airco verwarming.
Buiten temperaturen boven de 10gr staat de airco op 20,5gr.
Tussen de 10gr en 5gr buiten temperaturen staat hij op 21gr.
Beneden de 5gr nog niet kunnen testen en mag hopen dat ik het hier mag meemaken.
Om die redenen heb ik hier op de achtergrond een drietal scripts draaien die constant verschillende variabelen zoals buiten temperatuur, LV, kamer temperatuur ect bij houden.
Zodat dit script in de toekomst van al deze variablen zelf kan beslissen wat de airco moet doen en welke setpoint hij moet instellen.
Dan hoef ik niet na te denken van het is chilly dus setpoint moet omhoog.
Maar dat is dus een van de lange adem want daar moet heel wat data over een hele lange periode ingestopt worden.
Wat betreft jouw voorstellen voor meer persoonlijke instellingen.
Het kan werken maar ook totaal verkeerd uitpakken.
Men kan de hele handel zo in war schoppen en dan de CC de schuld geven.
Ben het met je eens absoluut dat het te ingewikkeld kan worden.
Wat ik wel zou kunnen werken/helpen is dat mensen zelf de onder en boven grens kunnen bepalen zoals die nu is vind ik prima.
Mijn unit in de woonkamer is een beetje te zwaar qua kw.
Dus zie bij bepaalde buiten temperaturen zoals nu tussen de 8 en 5gr kortere periodes tussen het aan/uitschakelen van de airco.
Hier gaat de airco verwarmen 0.1gr onder setpoint en gaat uit bij 0.1gr boven setpoint.
Ik denk/hoop/gok als je de mogelijkheid om zelf die onder en boven grens kan instellen dat ik dan zou kiezen voor 0.2gr ondergrens.
Zodat er een wat langere tussen pose zit voordat hij weer aanslaat.
En die 0.2gr met een externe sensor merkt je niet qua comfort.
Dat zou dan nog wel een instellingen zijn waar ik blij van word en dan maakt je het denk ik ook niet te moeilijk voor de mensen.
Zo zou iemand die in bepaalde situaties overshoot zien om wat voor redenen dan ook de bovengrens kunnen verlagen.
Maar goed, dat is aan @LED-Maniak of hij dat zou willen.
Wat betreft firmware 3.2.1 dat draait hier als een tierelier.
Hele huis is comfortable geen overshoots of undershoots.
Met mijn gas gestookte heteluchtverwarming was (logisch, thermostaat in de woonkamer) beneden comfortable en boven altijd steen koud.
Nu met de airco het hele huis op exacte de ingestelde temperatuur.
Enige min punt is en dat is denk niet CC gerelateerd dat ik het niet fijn vind dat 1gr setpoint verhoging 3uur moet duren eer de kamer dit bereikt heeft.
Terwijl 2gr setpoint verhoging binnen 30 minuten kan.
En ben zeer blij en dankbaar voor @LED-Maniak zijn werk en tijd die hij er in heeft gestoken.
Vrouw/Dochter zijn blij en ikke is blij en als bonus nog steeds maar kan ook niet anders zonder echte winter 0m3 gas verbruikt en dik 50% minder energiekosten
Nu alleen nu nog een periode met vorst, graag
En dan de zomer in waar er weer gekoeld gaat worden...
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Rare is als ik met die offset ga spelen hier de alle een beetje raar gaat lopen.prakkie87 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:26:
Bij mijn airco is het zo een src50zs levert:
20 Hz
0,8 β 1,2 kW vermogen
0,2 β 0,3 kW verbruik
4,5 β 6 geschat COP
36 Hz
1,8 β 2,2 kW
~0,44 kW
~4,5
60 Hz
3 β 3,5 kW
~0,8 kW
~4
100 Hz
5 β 6 kW
1,6β1,8 kW
~3
Heb dan ook de offset op 0.
Mijn units zijn wat te zwaar en als ik hier beneden de offset wijzig lijkt het of hij setpoint niet bereikt en ondanks mijn goed geΓ―soleerde huis of te warm stookt of helemaal niet.
Krijg een al je mijn chart zou lezen een hele zenuwachtige temperatuur en operating timeline.
Terwijl die nu bij een offset van 0 rete straks is.
Ik blijf er van af ;-) Maar alles hangt zo van specifieke variabelen af dat het bij iemand anders perfect werkt.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub