ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:13
RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:

Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?
Yep.
Hier 1,1 graad onder setpoint en in de Smart Air app precies goed nu het rond de 0 graden is.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:53
xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:45:
[...]

In je grafieken is het niet meer dan 1 graad dat hij fluctueert? Dus tussen pendelen en dat hij optoert zit 1 graad, wat je daadwerkelijke setpoint ook is/was.

Dus moet je tussen die 2 waarden in gaan zitten en bedenken dat dat je daadwerkelijke setpoint is. (Wat je ingestelde setpoint ook is) En je ingestelde setpoint kan je naar mate van die "bedachte" daadwerkelijke setpoint aanoassen of een offset hanteren.
Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk maken ;)
Zal het proberen.
Dat hij boven of onder setpoint verwarmd is niet het probleem.
Ik verwacht ook met koud weer dat hij tegen setpoint aanschurkt en lekker de hele dag verwarmd.
En heb ik het koud/warm dan is dat prima op te vangen door de setpoint te verhogen of verlagen.
Ging mij erom dat de de airco ondanks het onderuit zakken van de kamer temperatuur niet de neiging heeft om op te toeren.

Ik bedoel het volgende.
De hele morgen/dag setpoint 21gr en kamer temperatuur is ook daadwerkelijk 21gr, gewoon strak.
Als de buiten temperatuur ineens met enkele graden zakt en daarmee ook de kamer temperatuur zou je verwachten dat de airco harder gaat werken om weer in de buurt van setpoint te geraken.

Normaliter stop de airco hier met verwarmen als de externe sensor 21.1gr aan geeft en begint weer met verwarmen bij 20.9gr.
Dus zou je toch verwachten dat wat de buiten temperatuur ook is dat de airco weer gaat verwarmen of optoeren bij een bij een temperatuur van 20,9gr op de externe sensor om setpoint te behalen?
Vreemde is dat hij dit wel ging doen nadat ik de CC had gereboot.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:35
Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:17:
[...]

Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk maken ;)
Zal het proberen.
Dat hij boven of onder setpoint verwarmd is niet het probleem.
Ik verwacht ook met koud weer dat hij tegen setpoint aanschurkt en lekker de hele dag verwarmd.
En heb ik het koud/warm dan is dat prima op te vangen door de setpoint te verhogen of verlagen.
Ging mij erom dat de de airco ondanks het onderuit zakken van de kamer temperatuur niet de neiging heeft om op te toeren.

Ik bedoel het volgende.
De hele morgen/dag setpoint 21gr en kamer temperatuur is ook daadwerkelijk 21gr, gewoon strak.
Als de buiten temperatuur ineens met enkele graden zakt en daarmee ook de kamer temperatuur zou je verwachten dat de airco harder gaat werken om weer in de buurt van setpoint te geraken.

Normaliter stop de airco hier met verwarmen als de externe sensor 21.1gr aan geeft en begint weer met verwarmen bij 20.9gr.
Dus zou je toch verwachten dat wat de buiten temperatuur ook is dat de airco weer gaat verwarmen of optoeren bij een bij een temperatuur van 20,9gr op de externe sensor om setpoint te behalen?
Vreemde is dat hij dit wel ging doen nadat ik de CC had gereboot.
Bij 20.9 zou hij dat dan wel moeten idd. Kan niks anders bedenken dan wat je al gedaan hebt, de sensor naar een "betere" (lees: dichterbij) plek verplaatsen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:25
Hieronder ook een grafiekje van mijn kant.
Ik ben zeer tevreden.
Nadat de sensor locatie is aangepast, uit de luchtstroom regelt hij nu netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZkCnnFA8A_kTbYl_SZne6wWdsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBy18iErk6x2XjUVLaOkNI1u.jpg?f=fotoalbum_large

• nico_09
Blauw is de sensor en de dienstdoende unit. Sensor staat er 3meter vanaf.
Lengte kamer is 13 m, achter in de kamer is het max 0.5gr koeler dan waar de sensor staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90r_b7zshOqIGyEctKcf8714Mwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnqLu0pmhFoF00BbkUSRCfY4.jpg?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:04:
Blauw is de sensor en de dienstdoende unit. Sensor staat er 3meter vanaf.
Lengte kamer is 13 m, achter in de kamer is het max 0.5gr koeler dan waar de sensor staat

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt5JlMUHFuw7LTN3fmQFJbIhoHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PQ3nu5vBdaCXNOfdUwfVgDz.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij hangt de sensor nu onder de thermostaat op foto. Dus nog geen 1.5m onder de unit. Net onder borsthoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml2AsCi3j7DbukJPDBYNlJDIqr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcy7Gjs38HCUL8ghreegErGa.jpg?f=fotoalbum_large
Kleine huiskamer rood is unit. Groen sensor.

Paars had ik de sensor 2 jaar geleden (interne sensor verlengt) maar dat werkte voor geen meter. Erg raar regelgedrag.

De andere optie is tegenover de groene stip op de muur aan de overkant vd unit in de luchtstroom. Dit ga ik met de nieuwe firmware nog testen.

Op dezelfde muur in het midden van de kamer werkte in iedergeval niet.

(Ja ik weet dat de binnen unit op een debiele plek zit, hier valt hij het minst op en was volgens de wederhelft de enige plek of geen airco, dus tsja... Maar achterin de ruimte op dezelfde hoogte wordt het zelfs warmer dan waar de sensor zit, dus werkt prima.)

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 15:45 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
Ik heb sinds aantal weken ClimaControl geïnstalleerd op mijn airco's die ik gebruik om mijn garage op temperatuur te houden. Ideaal omdat het daar niet 16 graden hoeft te zijn, rond de 10 á 12 graden is prima. Wat standaard niet kan met de Airco.
Ik heb 2x SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W2 en 1 van beide vertoond naar mijn idee raar gedrag. In de gegevens zie ik dat de buitenunit actief blijft want fan staat op stand 4, terwijl binnen unit fan uit is. Gedurende deze periode daalt de temperatuur 0,9 graden onder setpoint. Groene led op de binnenunit knippert langzaam en er is verbruik van 0,27 A. Verder geen melding van Defrost of errors. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand? Andere unit lijkt dit gedrag niet te vertonen en pruttelt langzaam door.

@LED-Maniak Bedankt voor het maken van deze oplossing, ben er super blij me!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04
Standby?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:15:
Ik heb sinds aantal weken ClimaControl geïnstalleerd op mijn airco's die ik gebruik om mijn garage op temperatuur te houden. Ideaal omdat het daar niet 16 graden hoeft te zijn, rond de 10 á 12 graden is prima. Wat standaard niet kan met de Airco.
Ik heb 2x SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W2 en 1 van beide vertoond naar mijn idee raar gedrag. In de gegevens zie ik dat de buitenunit actief blijft want fan staat op stand 4, terwijl binnen unit fan uit is. Gedurende deze periode daalt de temperatuur 0,9 graden onder setpoint. Groene led op de binnenunit knippert langzaam en er is verbruik van 0,27 A. Verder geen melding van Defrost of errors. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand? Andere unit lijkt dit gedrag niet te vertonen en pruttelt langzaam door.

@LED-Maniak Bedankt voor het maken van deze oplossing, ben er super blij me!
Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?

Zou de cc op 16 zetten, daarbij de offset zo hoog mogelijk zetten zodat het ruim onder de 16 blijft

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:21:
[...]

Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?

Zou de cc op 16 zetten, daarbij de offset zo hoog mogelijk zetten zodat het ruim onder de 16 blijft
Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.

Wat betreft offset gebruiken i.c.m. Smart Air APP heeft juist niet mijn voorkeur, omdat ik soms aan het werk ben in garage en dan tijdelijk temperatuur iets hoger zet, maar eigenlijk nooit op 16 graden. Dat is te veel gedoen met offset. ClimaControl werkt wat dat betreft perfect, ik snap werking van MHI niet helemaal.

Hij lijkt nu weer normaal te werken na dat ik temperatuur van 13 naar 14 graden heb gezet en temperatuurverschil meer dan 1,5 graden was.
Maar als iemand verklaring heeft voor wel draaien van buiten unit en minimaal verbruik terwijl er bij de binnen unit niks gebeurt 8)7
Fijne kerst in ieder geval :*) O-)

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:35:
[...]

[...]

Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.

Wat betreft offset gebruiken i.c.m. Smart Air APP heeft juist niet mijn voorkeur, omdat ik soms aan het werk ben in garage en dan tijdelijk temperatuur iets hoger zet, maar eigenlijk nooit op 16 graden. Dat is te veel gedoen met offset. ClimaControl werkt wat dat betreft perfect, ik snap werking van MHI niet helemaal.

Hij lijkt nu weer normaal te werken na dat ik temperatuur van 13 naar 14 graden heb gezet en temperatuurverschil meer dan 1,5 graden was.
Maar als iemand verklaring heeft voor wel draaien van buiten unit en minimaal verbruik terwijl er bij de binnen unit niks gebeurt 8)7
Fijne kerst in ieder geval :*) O-)
In ieder geval een ME zal bij bepaalde temperaturen de fan in de buitenunit continue laten draaien om de thermistors een juiste luchttemperatuur te kunnen laten meten (ookal is er geen vraag, gewoon de unit 'aan' is voldoende). Draait de compressor bij jou ook? De stroomsterkte die je noemt zou misschien kunnen wijzen op enkel een actieve ventilator en elektronica van de buitenunit.

Speed kills, but beauty lives forever...

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste