Yep.RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:
Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?
Hier 1,1 graad onder setpoint en in de Smart Air app precies goed nu het rond de 0 graden is.
Yep.RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:
Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?
Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk makenxHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:45:
[...]
In je grafieken is het niet meer dan 1 graad dat hij fluctueert? Dus tussen pendelen en dat hij optoert zit 1 graad, wat je daadwerkelijke setpoint ook is/was.
Dus moet je tussen die 2 waarden in gaan zitten en bedenken dat dat je daadwerkelijke setpoint is. (Wat je ingestelde setpoint ook is) En je ingestelde setpoint kan je naar mate van die "bedachte" daadwerkelijke setpoint aanoassen of een offset hanteren.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Bij 20.9 zou hij dat dan wel moeten idd. Kan niks anders bedenken dan wat je al gedaan hebt, de sensor naar een "betere" (lees: dichterbij) plek verplaatsen.Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:17:
[...]
Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk maken
Zal het proberen.
Dat hij boven of onder setpoint verwarmd is niet het probleem.
Ik verwacht ook met koud weer dat hij tegen setpoint aanschurkt en lekker de hele dag verwarmd.
En heb ik het koud/warm dan is dat prima op te vangen door de setpoint te verhogen of verlagen.
Ging mij erom dat de de airco ondanks het onderuit zakken van de kamer temperatuur niet de neiging heeft om op te toeren.
Ik bedoel het volgende.
De hele morgen/dag setpoint 21gr en kamer temperatuur is ook daadwerkelijk 21gr, gewoon strak.
Als de buiten temperatuur ineens met enkele graden zakt en daarmee ook de kamer temperatuur zou je verwachten dat de airco harder gaat werken om weer in de buurt van setpoint te geraken.
Normaliter stop de airco hier met verwarmen als de externe sensor 21.1gr aan geeft en begint weer met verwarmen bij 20.9gr.
Dus zou je toch verwachten dat wat de buiten temperatuur ook is dat de airco weer gaat verwarmen of optoeren bij een bij een temperatuur van 20,9gr op de externe sensor om setpoint te behalen?
Vreemde is dat hij dit wel ging doen nadat ik de CC had gereboot.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:04:
Blauw is de sensor en de dienstdoende unit. Sensor staat er 3meter vanaf.
Lengte kamer is 13 m, achter in de kamer is het max 0.5gr koeler dan waar de sensor staat
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2PQ3nu5vBdaCXNOfdUwfVgDz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vcy7Gjs38HCUL8ghreegErGa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 15:45 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:15:
Ik heb sinds aantal weken ClimaControl geïnstalleerd op mijn airco's die ik gebruik om mijn garage op temperatuur te houden. Ideaal omdat het daar niet 16 graden hoeft te zijn, rond de 10 á 12 graden is prima. Wat standaard niet kan met de Airco.
Ik heb 2x SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W2 en 1 van beide vertoond naar mijn idee raar gedrag. In de gegevens zie ik dat de buitenunit actief blijft want fan staat op stand 4, terwijl binnen unit fan uit is. Gedurende deze periode daalt de temperatuur 0,9 graden onder setpoint. Groene led op de binnenunit knippert langzaam en er is verbruik van 0,27 A. Verder geen melding van Defrost of errors. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand? Andere unit lijkt dit gedrag niet te vertonen en pruttelt langzaam door.
@LED-Maniak Bedankt voor het maken van deze oplossing, ben er super blij me!
Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:21:
[...]
Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?
Zou de cc op 16 zetten, daarbij de offset zo hoog mogelijk zetten zodat het ruim onder de 16 blijft
In ieder geval een ME zal bij bepaalde temperaturen de fan in de buitenunit continue laten draaien om de thermistors een juiste luchttemperatuur te kunnen laten meten (ookal is er geen vraag, gewoon de unit 'aan' is voldoende). Draait de compressor bij jou ook? De stroomsterkte die je noemt zou misschien kunnen wijzen op enkel een actieve ventilator en elektronica van de buitenunit.alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:35:
[...]
[...]
Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.
Wat betreft offset gebruiken i.c.m. Smart Air APP heeft juist niet mijn voorkeur, omdat ik soms aan het werk ben in garage en dan tijdelijk temperatuur iets hoger zet, maar eigenlijk nooit op 16 graden. Dat is te veel gedoen met offset. ClimaControl werkt wat dat betreft perfect, ik snap werking van MHI niet helemaal.
Hij lijkt nu weer normaal te werken na dat ik temperatuur van 13 naar 14 graden heb gezet en temperatuurverschil meer dan 1,5 graden was.
Maar als iemand verklaring heeft voor wel draaien van buiten unit en minimaal verbruik terwijl er bij de binnen unit niks gebeurt![]()
Fijne kerst in ieder geval![]()
Speed kills, but beauty lives forever...
Oef... Ik zou binnenblijven als ik jou was. Het einde van de wereld is nabij!Raymond Deen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:36:
Vanochtend voor het eerst de cc bekeken bij een temperatuur onder 0.
Volgens de cc was de buitentemperatuur echter 252 graden.
Verkeerde type voor buitentemperatuur veld gekozen bij Panasonic?
Ik ga er naar kijken. Ziet er inderdaad uit als een unsigned typeRaymond Deen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:36:
Vanochtend voor het eerst de cc bekeken bij een temperatuur onder 0.
Volgens de cc was de buitentemperatuur echter 252 graden.
Verkeerde type voor buitentemperatuur veld gekozen bij Panasonic?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
In de mhi topic is er ook enige uitleg over geweest.pjotter1965 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:46:
De beschermende functie : low pressure protection control, is deze alleen aanwezig bij een multisplit ?
Ik zag al eerder dat bij een temperatuur lager dan -2 graden , de frequentie direct oploopt naar 35 Hz
Ik zie vandaag dat bij een temperatuur lager dan -4 graden, de frequentie direct oploopt naar 50 Hz
Dit alles met een bijbehorend hoog stroomverbruik ( meestal 4,12 A )
[Afbeelding]
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Ik merk zelf wat rustiger regel gedrag en de temperatuur klopt al wat beter met de ingestelde temperatuur. Helaas verder nog niet héél erg veel meerwaarde, maar dat komt hopelijk binnenkort verandering in.Jens01 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:07:
Wat betreft de versie voor Panasonic, aangezien er geen integratie is met externe temperatuursensoren.Is het regelgedrag met een ClimaControl beter dan de standaard Panasonic regeling?
De meerwaarde anders dan integratie met HA is mij niet duidelijk.
![]() | ![]() |
[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2025 10:32 ]
Fan 5 en iets meer verbuik zou hij het moeten redden het hier boven de 19 te houden.ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:
Begrenzen met de huidige buitentemperaturen is een utopie.
Hij staat hier flink te blazen (wisselt tussen stand 5 en 6) en de buitenunit op de hoogste stand (8) zelfs, maar afgelopen nacht met -6°C buiten trok hij maar 640W en bleef het prima warm binnen (20,5 doeltemperatuur, schommelt wat tussen 20,2 en 20,5). Als je niet tegen het geblaas kan met deze temperaturen dan kun je beter de CV-ketel aanslingerenIk heb nog geen snufje gas gebruikt dus ben dik tevreden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
@ Thinkpad ,puur uit nieuwsgierigheid verwarm je boven dan ook met airco s en cc modules? Of is het daar nu toch wel fris aan het worden met deze buiten temperaturen ?ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:
Begrenzen met de huidige buitentemperaturen is een utopie.
Hij staat hier flink te blazen (wisselt tussen stand 5 en 6) en de buitenunit op de hoogste stand (8) zelfs, maar afgelopen nacht met -6°C buiten trok hij maar 640W en bleef het prima warm binnen (20,5 doeltemperatuur, schommelt wat tussen 20,2 en 20,5). Als je niet tegen het geblaas kan met deze temperaturen dan kun je beter de CV-ketel aanslingerenIk heb nog geen snufje gas gebruikt dus ben dik tevreden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Blijft terugkomen. Ik moet regelmatig het apparaat van stroom afhalen. Benaderen via het directe IP adres, (die ik in mn connectbox van ziggo opzoek) - heeft gewerkt, maar is de dag erna bijvoorbeeld ook niet meer te benaderen. Nog andere opties voor een stabielere bereikbaarheid van de module?LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
[...]
Direct via het IP-Adres. Of via https://clima.protoart.net/portal/
mDNS werkt niet bij alle routers even lekker en als je de router herstart dan is hij hem ook kwijt.
LG komt nog zeker veel ontwikkeling aan, maar kan niet alles tegelijk.n.buijtels schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:08:
@LED-Maniak Zijn er momenteel nog lopende ontwikkelingen of verbeteringen gepland voor de LG-module?
Wat ik zou waarderen, is dat de LG-regeling via een tweak in ClimateControl in de toekomst ook setpoints op hele graden kan ondersteunen. Momenteel reageert de (standaard) LG-regeling alleen correct op halve graden (18,5 – 19,5 – 20,5 – 21,5 °C) en niet op hele graden zoals 19, 20 of 21 °C.
Met dit koude weer blijft de airco door defrost-cycli soms net onder het ingestelde setpoint hangen. In die situatie zou het prettig zijn om het setpoint met 0,5 °C te kunnen verhogen; een verhoging van 1 °C is dan feitelijk te veel.
Rapheal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:11:
[...]
@ Thinkpad ,puur uit nieuwsgierigheid verwarm je boven dan ook met airco s en cc modules? Of is het daar nu toch wel fris aan het worden met deze buiten temperaturen ?
Precies dat heb ik ook. Fan-standje 5 is de "gulden" stand in mijn geval, maar valt precies buiten mode2 (max. 4, net te zacht voor goede airflow) en mode3 (max. 6, wat te hard is). Het zou mooi zijn als er een manier was om de maximale fan stand te begrenzen of vast te zetten op stand 5 op een of andere manier.xHEMANx schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:57:
@LED-Maniak je kan de fan standen per fan setting niet veranderen toch?
Ik vind het zo irritant dat op stand 2 fan 4 de max is. Het gekuid van fan 5 vind ik nl nog wel acceptabel, maar dat van fan 6 niet meer.
Met dit weer wil hij met auto op fan 6 gaan blazen. En ik kan hem alleen begrenzen op fan 4, door hem op stand 2 te zetten. 😢
In je router een vast ip-adres geven?Kirretje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:16:
[...]
Blijft terugkomen. Ik moet regelmatig het apparaat van stroom afhalen. Benaderen via het directe IP adres, (die ik in mn connectbox van ziggo opzoek) - heeft gewerkt, maar is de dag erna bijvoorbeeld ook niet meer te benaderen. Nog andere opties voor een stabielere bereikbaarheid van de module?
Ik kan dit gedrag ook bevestigen voor mijn SCM41 Multisplit.Siewert schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:10:
[...]
In de mhi topic is er ook enige uitleg over geweest.
Gebeurt bij alle indien de condities daarvoor goed zijn.
Multi splits hebben er meer last van, zie ze hier sinds de buiten temperaturen onder de -2 zijn gedoken het zelfde gedurende de hele dag.
Reden is mij onbekend, schijnt een bescherming te zijn.
Hierbij zie ook defrosts (ik wel) terwijl er geen enkel stukje rijp op de ribben te zien is.
Dit ga je van de zomer ook zien als je gaat koelen bije en buiten temperatuur lager dan 22gr geloof ik.
Kan verder geen kwaad meen ik maar verbruik van meer dan 1000w terwijl het nodig is is wel een dingetje.
Dat kan niet. Defrost is een bitje wat gelezen wordt en er wordt verder niets gestuurd.tweakerpim schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:55:
Kan het zijn dat er een bug in de software zit met betrekking tot het volgende.
Setpoint stond op 22 graden.
Defrost.
Hierna stond de setpoint op 21 graden ingesteld. Zonder dat de setpoint door een gebruiker gewijzigd is.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 27-12-2025 09:42 ]
Wat bedoel je met "misschien niet waar"?plaster7 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:25:
[...]
Ik kan dit gedrag ook bevestigen voor mijn SCM41 Multisplit.
Ik heb in een ander forum ook gehoord dat dit hetzelfde zou zijn voor de single splits (SRK/C20-35).
Op de manier waarop jij het schrijft, klinkt het alsof het misschien niet waar is?
Kan iemand met een MHI single split dit bevestigen?
Ik ben nog op zoek naar een single split om te krijgen...
:strip_exif()/f/image/eSEl5Qb70bnuAJ0qLwvvaa09.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door xHEMANx op 27-12-2025 12:36 ]
Ik heb er geen oplossing voor, alleen mijn multi splits hebben er last van omdat de ruimtes te klein zijn of de airco's te zwaar dus ruimte is snel op temperatuur.xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:
Defrost hell vandaag sinds 6 uur. Tis jammer dat hij na een defrost eerst weer setpoint wil bereiken en de temp dan weer langzaam af laat zakken. Als je in de tussentijd weer een defrost hebt, dan wil hij weer naar setpoint toe.
Enige oplossing wat ik kan bedenken bij meerdere defrosts achter elkaar is de setpoint verlagen. Maarja, dat is niet ideaal.
Of tijdelijk naar intern schakelen, want bij een interne sensor is dit een stuk minder probleemmatisch. Maar dan moet je op zoek gaan naar de juiste setpoint en dat is vrij lastig met defrosts. Dus ook niets waard.
Iemand anders nog een geweldige tip?
Ik draai met dit weer momenteel weer op de interne sensor, vanwege oa de run na de defrost. En dat ging vorig jaar qua temperatuur perfect, en dat gaat het nu ook🤗. Als het weer warmer wordt buiten ga ik denk ik pas weer over op de externe sensor.xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:
Defrost hell vandaag sinds 6 uur. Tis jammer dat hij na een defrost eerst weer setpoint wil bereiken en de temp dan weer langzaam af laat zakken. Als je in de tussentijd weer een defrost hebt, dan wil hij weer naar setpoint toe.
[Afbeelding]
Enige oplossing wat ik kan bedenken bij meerdere defrosts achter elkaar is de setpoint verlagen. Maarja, dat is niet ideaal.
Of tijdelijk naar intern schakelen, want bij een interne sensor is dit een stuk minder probleemmatisch. Maar dan moet je op zoek gaan naar de juiste setpoint en dat is vrij lastig met defrosts. Dus ook niets waard.
Iemand anders nog een geweldige tip?
Owja, vorig jaar heb ik de sensor zon beetje in de airflow gehangen. Dan is hij veel sneller bij setpoint en kan hij weer afzakken. Komt het meest overeen met een interne sensor.
Het enige suffe is dat hij dan in ee plant moet hangen. Haha. Want de muur achter de plant is koud en dan gaat hij raar regelen.
Hang hem voor nu toch maar weer in de plant. Kijken of hij, ook met de nieuwe firmware, de komende dagen beter met defrosts omgaat?
RemmyB83 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:57:
[...]
Ik draai met dit weer momenteel weer op de interne sensor, vanwege oa de run na de defrost. En dat ging vorig jaar qua temperatuur perfect, en dat gaat het nu ook🤗. Als het weer warmer wordt buiten ga ik denk ik pas weer over op de externe sensor.
Kort gezegt:
Warm op minimale vermogen= Extern(tegen pendellen)
Niet warm op minimale vermogen= Intern
:strip_exif()/f/image/XT3Bdjj3VFUkrmlBWb7hucjT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook ik wil denk te veel...xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:51:
Maar als je met het feit om kan gaan dat hij op de interne zit... Ook dikke prima natuurlijk.
(Misschien wil ik te veel....)
Nieuw - Nieuw of Nieuw en al een jaar in de kastFreestyleFrl schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:31:
Ik heb er een nieuwe in gestopt, we zijn een half uur verder en hij gaat nu net weer aan. De clima ziet het apparaat vooralsnog niet maar zal het nog even met rust laten. Hopelijk straks weer verbinding.
:strip_exif()/f/image/cQOdVO55B9HEEtIZRhkEi96m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 28-12-2025 19:03 ]
Dan heeft de airco eigenlijk teveel vermogen voor die kamer, dat kan idd flinke overshoots geven. Zet de fan maar eens op de laagste stand, dan zal de overshoot waarschijnlijk kleiner worden.Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:36:
Goedenavond allemaal,
Ik liep wat achter. Ben weer bij gelezen met de ervaringen met de 3.2.1 😃. Helaas niet een antwoord gevonden op de volgende situatie. De airco (mhi 2 kw single) draait sinds 2weken ook op cc (3.2.1) en wordt vooral aangezet als het voor slapengaan te koud op haar kamer is. Aangezien ik voor LED zou testen wat er gebeurde op 16 (minimum in cc), dit geprobeerd (warm genoeg voor haar slaapkamer) gaat de airco vol gas geven (4-5 A, 70 tot 80+ Hz) maar knalt ruim over het set point van 16 heen. Gisteren was het 17.8 C voordat deze pas stopte en A en Hz op 0 stonden. De fan stand staat op 3 vast. Vroeg me af of iemand ook dergelijk experiment heeft gedaan of dit heeft gezien?
Hier ook een triple, waarbij ik zo nu en dan 1 ruimte niet al te koud wil hebben.kadbr0 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:59:
[...]
Dan heeft de airco eigenlijk teveel vermogen voor die kamer, dat kan idd flinke overshoots geven. Zet de fan maar eens op de laagste stand, dan zal de overshoot waarschijnlijk kleiner worden.
S.J.
Hoe een airco zichzelf intern precies regelt heb ik nooit helemaal kunnen ontrafelen, maar deltaT is idd wel de primaire aandrijving van het geleverde vermogen. Maar als je de fan op een laag toerental zet dan kan de airco niet zijn hele vermogen kwijt en zal terug moeten regelen. Je kunt ook nog spelen met de blaasrichting. Als je die meer op de in -of externe sensor richt zal de gemeten T sneller oplopen dan de rest vd kamer en de airco ook eerder terug laten regelen.Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:09:
@kadbr0 die kans zit erin,. de kamer is circa 12m2/32m3 en de airco heeft 2.5 kw verwarmend vermogen bij 7C. Limiteer je dan het A en Hz dan met fan stand 1? Is het sowieso niet standaard regeling als de delta T tussen ruimte temperatuur en set point groot is (>3C) dat de airco snel naar set point wilt?
Zet hem vanavond op 18 (Wat LED zegt dat je minimum van je AC is) met een offset van +2. Kijken of het dan 16 wordt in de kamer.Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:36:
Goedenavond allemaal,
Ik liep wat achter. Ben weer bij gelezen met de ervaringen met de 3.2.1 😃. Helaas niet een antwoord gevonden op de volgende situatie. De airco (mhi 2 kw single) draait sinds 2weken ook op cc (3.2.1) en wordt vooral aangezet als het voor slapengaan te koud op haar kamer is. Aangezien ik voor LED zou testen wat er gebeurde op 16 (minimum in cc), dit geprobeerd (warm genoeg voor haar slaapkamer) gaat de airco vol gas geven (4-5 A, 70 tot 80+ Hz) maar knalt ruim over het set point van 16 heen. Gisteren was het 17.8 C voordat deze pas stopte en A en Hz op 0 stonden. De fan stand staat op 3 vast. Vroeg me af of iemand ook dergelijk experiment heeft gedaan of dit heeft gezien?
[ Voor 12% gewijzigd door Rapheal op 29-12-2025 07:20 ]
Als je andere aircos op 17 setpoint behouden, dan is de kans groot dat deze ook niet lager kunnen dan 18. Met deze kou snachts is ongeveer 1 graad onder setpoint vrij normaal.Rapheal schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:11:
Bedankt voor al het meedenken allemaal.
@LED-Maniak wat ik wel vreemd vind is dat mijn 3.5kw.unit (2021/2022) beneden met de 3.1.8.op 17 graden (24/7) rustig draaien en de 2 kw (~2022) draait op de 3.2.1. en dit gedrag vertoont. Terwijl met hetzelfde jaargang je toch zelfde minimum temperatuur zou hebben. Als ik je eerdere post goed begreep is het verschil de compressor "naregeling"?
@Sterke-Jerke heb jij dan de kamer die je niet te koud wil hebben ook begrensd op de fan stand of zet je juist je 2e unit op ventileren alleen zodat die altijd zijn vermogen kwijt kan?
@kadbr0 het vreemde is dus dat de airco dat niet deed. Ik heb de sensor op een bureau onder de airco staan ( verticale stand flappen staan op een na onderste stand) desondanks toerde de airco zich niet af.
@xHEMANx ze slaapt al met een elektrisch dekentje, alleen is het afgelopen dagen toen we van huis waren dusdanig koud geweest dat ~13 graden wel erg koud is voor haar. Het is ook koudste kamer van ons hoekhuis, welke altijd snel afkoelt. Dus airco is toch wel een uitkomst daar. Alleen de cc leek dus afgelopen dagen niks met set point 16 te doen. Beneden draai ik mn 2 aircos nog op 3.1.8 op een nachtverlaging van 17 waar de airco s rustig op lage stand het set point hanteren. Echter draaien deze 24/7, daarom sterk het vermoeden dat het met de delta T te maken heeft. Ik zal eerst een testje draaien met fan stand 1. Als dit het niet doet, dan maar een offset. Liever gebruik ik geen offset, omdat ik dan toch altijd het gevoel heb dat ik de airco moet compenseren voor iets wat in de basis niet lekker werkt 😊.
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2025 15:44 ]
MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant
Vandaag beide vervangen door nieuwe duracell. Lijken nu beter te communiceren en te updaten en de percentages batterij geven nu netjes 100% aan. De meegeleverde batterii bij de sensor was dus mogelijk ook al niet goed. Eind goed al goed. Ik zal voortaan betere batterijen kopen.LED-Maniak schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:33:
Als de batterij niet helemaal top of van een sloppy merk is dan blijft hij elke 3 minuten opnieuw op te starten, dus dan kan het even duren.
Omdat je setpoint zo laag staat doet de airco zelf vrij weinig. Denk dat iets anders het 1 graad boven setpoint houdt. De airco verwarmd maar 3x heel kort.Andere warmtebronnen?Morpheusk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:34:
[Afbeelding]
Volgens mij werkt het allemaal best goed. Ik heb alleen dat ClimaControl het structureel 1 graad boven de ingestelde waarde houdt.
Nee, de slaapkamer heeft geen andere verwarming. Ik heb nu het setpoint met 1 graad verhoogd naar 18,5. Maar als dat 19,5 wordt zal dat te warm zijn voor het slapen.n.buijtels schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:46:
[...]
Omdat je setpoint zo laag staat doet de airco zelf vrij weinig. Denk dat iets anders het 1 graad boven setpoint houdt. De airco verwarmd maar 3x heel kort.Andere warmtebronnen?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik regel dit soort zaken zelf in Home Assistant en gebruik een eigen temperatuur meter. Heeft dit daar invloed op? Ik hou graag zulk soort zaken zelf in de hand.LED-Maniak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:59:
Komende week zal er een kleine update komen voor alle merken modules:
- Toevoeging raam sensoren(maximaal 4 sensoren per module, airco gaat tijdelijk van huidige modus naar fan stand zodra raam of deur wordt geopend).
- Toevoeging ondersteuning voor e-ink thermometer en thermometer zonder scherm.
- Kleine code optimalisaties
Niet heel spannend dus, maar wel noodzakelijk voor wie komende tijd een module ontvangt met een van deze opties.
Nee, dat blijft gewoon werken zoals het al deed.Glijie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:07:
[...]
Ik regel dit soort zaken zelf in Home Assistant en gebruik een eigen temperatuur meter. Heeft dit daar invloed op? Ik hou graag zulk soort zaken zelf in de hand.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 31-12-2025 00:14 ]
Never fall in love with your own design!
n.buijtels schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:46:
[...]
Omdat je setpoint zo laag staat doet de airco zelf vrij weinig. Denk dat iets anders het 1 graad boven setpoint houdt. De airco verwarmd maar 3x heel kort.Andere warmtebronnen?
:strip_exif()/f/image/7EnAAT0JDLFUDY9WU7Bcyszf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Jaloers op je isolatie!Morpheusk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:
[...]
[Afbeelding]
Setpoint op 18,5 (+1) ingesteld. Temp blijft dan stabiel op 19,5 graden, met uitschieters naar 20 graden. Oftewel ook 1 graad hoger.
:strip_exif()/f/image/QyMa2FfvncEnq7WHf5J7aORD.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed dat je aangeeft dat je de apparaten niet snapt want dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de airco niet kijkt naar het zonnetje en tijdstip. Zijn er nog andere variabelen dan alleen buitentemperatuur om die apparaten wellicht wel te snappen? Wellicht een optie die te noteren om hun logica te doorgronden?xHEMANx schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]
Zelfde setpoint. Vannacht onder 0. Nu het zonnetje begint te schijnen en de CC 4.5 graden meet. Gaat hij MEER verbruiken en heeft hij fan 5 zo nu en dan nodig om het boven de 19 te houden.
Ik snap echt geen reet van die apparaten.![]()
![]()
![]()
Zou eens proberen als test om niet te gaan verwarmen. Hoe warm blijft het dan in de slaapkamer? Je hebt waarschijnlijk bijna geen warmteverlies, zonder verwarmen zal het ook niet echt koud gaan worden.Morpheusk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:
[...]
[Afbeelding]
Setpoint op 18,5 (+1) ingesteld. Temp blijft dan stabiel op 19,5 graden, met uitschieters naar 20 graden. Oftewel ook 1 graad hoger.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N41TEtvxd17KiQEBMWj7A9Pr.jpg?f=user_large)
Zou er ook een mogelijkheid zijn om een weektimer in te bouwen?LED-Maniak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:59:
Komende week zal er een kleine update komen voor alle merken modules:
- Toevoeging raam sensoren(maximaal 4 sensoren per module, airco gaat tijdelijk van huidige modus naar fan stand zodra raam of deur wordt geopend).
- Toevoeging ondersteuning voor e-ink thermometer en thermometer zonder scherm.
- Kleine code optimalisaties
Niet heel spannend dus, maar wel noodzakelijk voor wie komende tijd een module ontvangt met een van deze opties.
Om een retour te starten, neem contact met ons op via info@protoart.net met uw ordernummer en reden voor de retour. Wij zullen u voorzien van gedetailleerde instructies.Jippo00 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:04:
Jammer, dan heb ik te snel besteld.
Is er enig zicht op de XY module binnen nu en +/- 1 jaar? Zo nee, dan heb ik een ongebruikte clima control in de aanbieding van 1 dag oud. DM voor interesse.
Dat kan zeker, maar zoals eerder gemeld heb ik de werking daarvoor nog niet uitgewerkt. Haken/ogen/edge cases moet ik nog eens in verdiepen.Rolbird schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:15:
[...]
Zou er ook een mogelijkheid zijn om een weektimer in te bouwen?
(Voor mensen die geen ha of homey gebruiken.)
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Mijn units hadden de standaard Wifi modules aan boord, dus die heb ik laten zitten, maar vrij snel de CC besteld aangezien ik niet onder de indruk was van MELCloud... MELCloud Home ziet er iets mooier uit, maar ik betwijfel of er onder water veel anders is. Bij mij deden bijvoorbeeld schedules het gewoon niet 😵. Nouja, soms wel, maar meestal niet. Lastig automatiseren in ieder geval!Dark Master schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:32:
Gezien alle positieve verhalen ook maar 2 units besteld voornamelijk voor het regelgedrag van onze MHE multisplit. Die is toch wel erg wisselend, ook de melcloud app is schrikbarend slecht gelukkig gebruik ik vooral Homey voor de integratie, zag dat er ook al een app beschikbaar is voor climacontrol! Top natuurlijk.
Is het überhaupt nog waard om de orginele Mitsubishi wifi module te laten zitten? Denk alleen voor cloud ondersteuning maar dit kan ook rechtstreeks via de Homey. Hoe minder modules hoe beter.
Sinds ik de CC in mijn MEL units heb, heb ik de melcloud app niet meer open gehad en de modules niet meer gebruikt. De modules zaten er standaard in dus laat ik mooi zitten. Sta nu wel op het punt de modules te beperken, dus eerst de internet toegang maar eens dichtzetten en ze verwijderen uit HA (heb het idee dat ze daar de CC wel eens in de weg zitten).Dark Master schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:32:
Gezien alle positieve verhalen ook maar 2 units besteld voornamelijk voor het regelgedrag van onze MHE multisplit. Die is toch wel erg wisselend, ook de melcloud app is schrikbarend slecht gelukkig gebruik ik vooral Homey voor de integratie, zag dat er ook al een app beschikbaar is voor climacontrol! Top natuurlijk.
Is het überhaupt nog waard om de orginele Mitsubishi wifi module te laten zitten? Denk alleen voor cloud ondersteuning maar dit kan ook rechtstreeks via de Homey. Hoe minder modules hoe beter.
Welke referentie is deze 'werkelijkheid'? Dit zijn getallen die uit de buitenunit komen. Wat de unit zelf registreert wijkt nogal eens flink af van de werkelijkheid.terwijl de werkelijkheid rond de 600 is
Mijn ME is met deze wat koudere dagen ook af en toe een beetje aan het stuntelen.FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:33:
Afgelopen week bij mijn ouders een cc geplaatst in een ME 3.5. ik ben een beetje zoekende wat er nu gebeurt, ik haal de setpoint niet, temperatuur loopt af en toe gewoon terug terwijl de unit het rustig aan lijkt te doen. Waar de stroomverbruik waardes vandaan komen weet ik bij deze installatie ook niet, die gaat naar maximaal 207watt ergens terwijl de werkelijkheid rond de 600 is. Heeft iemand deze ervaring ook en of hier tips voor?
Mijn MHI doe dat ook, heb er al eens melding van gemaakt en kan geen oorzaak in de beschikbare data vinden.Gyrolion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Mijn ME is met deze wat koudere dagen ook af en toe een beetje aan het stuntelen.
Temperatuur wordt soms niet gehaald terwijl er genoeg vermogen voorhanden is. (Hij draait dan op zn dooie gemak 400 watt, terwijl de unit op vol vermogen makkelijk 1,5 kw of richting de 2 kw zou moeten kunnen halen.
Soms regelt hij een tijdje goed op bijvoorbeeld 20,5 graad en dan ineens zakt hij af naar 20 / 19,5 graad zonder zich er echt druk om te maken.. (soms na een de-icing beurt maar soms ook gewoon tijdens normaal bedrijf) tot ik zelf de boel even een boost geef naar 21/22 graden en dan wilt hij hem wel weer oppakken.
Waar het precies aan ligt.. geen flauw idee.
Ehh.. de climacontrol weer aangesloten.. en de webui is helemaal niet meer benaderbaar via IP. Hij (her)verbind wel netjes met wifi. Ideeën?LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
Kan zijn dat hij net een update heeft gedraaid wat die CH03 heeft veroorzaakt.
De vane instelling is wat vreemd bij LG en daarom niet beschikbaar in de web ui, ik ben er mee bezig.
[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 02-01-2026 15:56 ]
[ Voor 9% gewijzigd door FreestyleFrl op 02-01-2026 16:15 ]
Heb echt geen idee.FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:07:
Ik blijf het gek vinden, omdat het voorheen minder moeite leek te kosten. En bijzonder koud is het ook niet buiten(graadje of 4). De unit lijkt geen noodzaak te zien om meer te doen. De fan stand op 4 van de 5 maar hij schakelt deze zelf terug terwijl de temperatuur nu omlaag gaat in de ruimte( ca. 28m2, 70m3). Wellicht nog wat experimenteren met de plek van de sensor.
Ik vraag mij intussen wel serieus af of wij Nederlanders niet een beetje de uitzondering zijn op de regel met onze keuze voor temperatuur in onze huiskamers. Er staat mij bij dat als ik in de Alpen of Scandinavië ergens binnenstapte ik direct mijn slippers en zwembroek aan wilde trekken... Misschien dat de regelingen op een wat hogere temperatuur gebaseerd zijn?Gyrolion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Mijn ME is met deze wat koudere dagen ook af en toe een beetje aan het stuntelen.
Temperatuur wordt soms niet gehaald terwijl er genoeg vermogen voorhanden is. (Hij draait dan op zn dooie gemak 400 watt, terwijl de unit op vol vermogen makkelijk 1,5 kw of richting de 2 kw zou moeten kunnen halen.
Soms regelt hij een tijdje goed op bijvoorbeeld 20,5 graad en dan ineens zakt hij af naar 20 / 19,5 graad zonder zich er echt druk om te maken.. (soms na een de-icing beurt maar soms ook gewoon tijdens normaal bedrijf) tot ik zelf de boel even een boost geef naar 21/22 graden en dan wilt hij hem wel weer oppakken.
Waar het precies aan ligt.. geen flauw idee.
Gedrag is het zelfde, heb dat al eens geprobeerd toen ik een dag alleen was.kimjansen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Ik vraag mij intussen wel serieus af of wij Nederlanders niet een beetje de uitzondering zijn op de regel met onze keuze voor temperatuur in onze huiskamers. Er staat mij bij dat als ik in de Alpen of Scandinavië ergens binnenstapte ik direct mijn slippers en zwembroek aan wilde trekken... Misschien dat de regelingen op een wat hogere temperatuur gebaseerd zijn?
Ik verwarm hier voornamelijk met een L/W WP, maar verbaas me wel over het wat terughoudende gedrag van de L/L WP, tenzij ik voor standje sauna ga.
Heeft iemand zin om eens te testen wat het gedrag is bij een graadje (of twee) hoger?
[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 02-01-2026 16:23 ]
Dit komt wel door de CC met de bijbehorende (nieuwste) firmware. Ik heb nog een cc met de oudere firmware welke wel direct de unit laat optoerenSiewert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:16:
[...]
Heb echt geen idee.
@LED-Maniak zal het wel druk hebben en begrijpelijk.
Denk ook niet da CC de oorzaak is maar MHI regeling zelf.
Maar hoop als hij straks meer tijd heeft hier duidelijkheid in kan verschaffen waarom een airco zich niet druk maakt
Hahaha, hmm, weet je zeker dat dat niet door jou kwam 🤣?Siewert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Gedrag is het zelfde, heb dat al eens geprobeerd toen ik een dag alleen was.
alleen van mijn vrouw veranderde #veulstewarm 🤣
[ Voor 10% gewijzigd door kimjansen op 02-01-2026 17:30 ]
Je kan beter zeggen dat het optoeren in een oudere firmware komt door de climatecontrol en het gebrek aan optoeren in de huidige firmware door de airco zelf. Dit is echt het gedrag van wat de airco zelf bepaald heeft.nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:23:
[...]
Dit komt wel door de CC met de bijbehorende (nieuwste) firmware. Ik heb nog een cc met de oudere firmware welke wel direct de unit laat optoeren
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq