ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:35
Met de fanstand op het hoogst is de setpoint nu binnen no time gehaald. Dat is dus gewoon nodig in bepaalde omstandigheden. Weten we dat ook weer. Het is geen probleem, het is dat ik het nu weet.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:23
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Je kan beter zeggen dat het optoeren in een oudere firmware komt door de climatecontrol en het gebrek aan optoeren in de huidige firmware door de airco zelf. Dit is echt het gedrag van wat de airco zelf bepaald heeft.
Daar ben ik het niet mee eens, als ik de cc modules omwissel, toert de unit met de oudere firmware wel op maar met de nieuwe firmware kan het vrij lang duren. Als dit het gedrag van de airco zou zijn zou je zeggen dat het omwisselen van de CC's geen effect zou hebben.
nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, als ik de cc modules omwissel, toert de unit met de oudere firmware wel op maar met de nieuwe firmware kan het vrij lang duren. Als dit het gedrag van de airco zou zijn zou je zeggen dat het omwisselen van de CC's geen effect zou hebben.
Zeker wel.
Zoals al heel vaak aangegeven heeft de oude firmware een extra regellus vanuit de climatecontrol.
De nieuwe firmware heeft geen extra regellus vanuit de climatecontrol en regelt puur zoals Mitsubishi dit bedacht heeft.

De oude firmware geeft de airco een extra kick om het moment dat de temperatuur te ver daalt.
De nieuwe firmware doet dit niet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:03
nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Op zich ook wel logisch.
In de nieuwe firmware is de regeling aan de airco overgelaten.
In de oude firmware was dat geregeld althans getracht door de CC te regelen voor zover ik weet.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• nico_09
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Zeker wel.
Zoals al heel vaak aangegeven heeft de oude firmware een extra regellus vanuit de climatecontrol.
De nieuwe firmware heeft geen extra regellus vanuit de climatecontrol en regelt puur zoals Mitsubishi dit bedacht heeft.

De oude firmware geeft de airco een extra kick om het moment dat de temperatuur te ver daalt.
De nieuwe firmware doet dit niet.
Ja je hebt gelijk, ik heb je reactie verkeerd gelezen... excuus. Inderdaad de oude firmware heeft een extra regeling welke de nieuwe niet heeft.

Zijn er nog plannen om de oude firmware als keuze toe te voegen qua firmware? Of de regellus?

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:26
Kan je de temperatuurcompensatie op MHI-units aanpassen? Want het lijkt erop dat het een compensatieprobleem is. Net zoals de interne sensor hogere temperaturen meet dan je eigen thermometer op verschillende hoogtes. Je zou iets toevoegen of aftrekken om de gewenste temperatuur te bereiken bij de ingestelde temperatuur.
Magiaconatus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:04:
Kan je de temperatuurcompensatie op MHI-units aanpassen? Want het lijkt erop dat het een compensatieprobleem is. Net zoals de interne sensor hogere temperaturen meet dan je eigen thermometer op verschillende hoogtes. Je zou iets toevoegen of aftrekken om de gewenste temperatuur te bereiken bij de ingestelde temperatuur.
Dat kan via de temperature offset van de draadloze sensor.
Op het scherm van de sensor verandert de waarde dan ook mee. Als je dat vervelend vind zou je een sensor zonder display kunnen nemen of het display afplakken natuurlijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:02
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Op het scherm van de sensor verandert de waarde dan ook mee. Als je dat vervelend vind zou je een sensor zonder display kunnen nemen of het display afplakken natuurlijk.
Dat werk voor mensen die 24/7 op de zelfde temperatuur stoken misschien. Maar mensen die vaak hun temperatuur aanpassen niet, omdat hij vaak eerst naar setpoint wil en vervolgens de temperatuur laat zakken tot 1C onder setpoint. Ook met defrosts is het geen oplossing als hij dan de hele tijd 1C onder setpoint heeft gelopen, dan gaat hij na een defrost opeens het verschil goed maken. En dan gaat hij op vol vermogen, en wordt de hele ruimte opeens een graad warmer dan gewenst.

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Absoluut. Het maakt niet echt uit welke optie ze kiezen, zolang het maar voor hen werkt.

Ik vond het aanpassen van de service-instellingen “netter” dan het invoeren van een offset op CC. Persoonlijk zou ik niet willen optellen of aftrekken om te weten wat de werkelijke kamertemperatuur op dit moment is, hoewel het aanschaffen van een tweede thermometer ook geen probleem is.

• RemmyB83
FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:31:
Met de fanstand op het hoogst is de setpoint nu binnen no time gehaald. Dat is dus gewoon nodig in bepaalde omstandigheden. Weten we dat ook weer. Het is geen probleem, het is dat ik het nu weet.
Hier zette ik hem 's nachts ook vaak op max fan in de woonkamer als ik ging slapen, en dan zakte de temperatuur ook gewoon 1C onder setpoint.

Momenteel stook ik gewoon met de interne sensor, en werkt net zo goed. Straks als het pendel seizoen weer komt, schakel ik weer over op de CC. Tenzij een update het regelgedrag beter bij mijn wensen laat aansluiten, dan ga ik eerder terug.
[/quote]

[ Voor 73% gewijzigd door RemmyB83 op 02-01-2026 18:24 ]

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door RemmyB83 op 02-01-2026 18:24 ]

Pijnacker Oost/West

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:57
Ik ervaar dit ook met mijn mhi. Ene moment haalt hij setpoint en andere moment een graad eronder. Unit toert dan totaal niet op en blijft op de “waakvlam” verwarmen waardoor de temperatuur dik onderuit gaat.

Jammer dat dit product nog niet goed werkt.
Waarom is die extra lus dan uit de firmware gehaald als dit eerst volgens jullie beter werkte?

Kan dit nu nog verbeterd worden dat het wel “goed” functioneert?
tweakerpim schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:25:
Jammer dat dit product nog niet goed werkt.
Uitstekende vraag voor MHI, waarom werkt hun airco algoritme zo. :)
Waarom is die extra lus dan uit de firmware gehaald als dit eerst volgens jullie beter werkte?
Omdat overal haken en ogen aan zitten. Discussie is al vaker gevoerd, even terug lezen/zoeken.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:28
@RemmyB83 maar als je gaat stoken op de interne sensor, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de cc als de firmware 3.2.1. regeling is zoals MHI zelf het had bedacht? Welk probleem los je op door op de interne sensor te stoken dan?
@LED-Maniak ik heb de historie van de 3.1.4 niet meegekregen. Maar het valt me al een langere tijd hier op het forum op dat blijkbaar de 3.1.4 beter leek te werken voor mensen die nu issues lijken te ervaren? Lijkt me toch juist goed dat de airco zelf een tandje bij zet en toerental verhoogt zodra die deze niet haalt? Daarnaast lees ik dat de halve graden zijn geïntroduceerd, maar bij verschillende mensen gekke dingen laat zien? Ik begrijp dat iedere situatie anders is en de huidige firmware voor andere mensen wel weer goed werkt. Nu had je een tijdje geleden opgemerkt om mogelijk twee gebruiker modus in de interface te zetten op basis van verschillende firmware. Is dat niet de oplossing wellicht voor veel mensen? Of is dit technisch niet haalbaar? Probeer alleen even mee te denken 😉

• Magiaconatus
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Hier zette ik hem 's nachts ook vaak op max fan in de woonkamer als ik ging slapen, en dan zakte de temperatuur ook gewoon 1C onder setpoint.

Momenteel stook ik gewoon met de interne sensor, en werkt net zo goed. Straks als het pendel seizoen weer komt, schakel ik weer over op de CC. Tenzij een update het regelgedrag beter bij mijn wensen laat aansluiten, dan ga ik eerder terug.
[/quote]
Ik zou graag het antwoord van een ingenieur horen waarom het een goed idee was om een dergelijk regelgedrag te hebben. “Wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt en stabiel is, ga dan over op een temperatuur die 1 °C lager is.”

Mijn Midea en Daikin zullen altijd neigen naar de ingestelde temperatuur + compensatiewaarde.
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:32:
@RemmyB83 maar als je gaat stoken op de interne sensor, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de cc als de firmware 3.2.1. regeling is zoals MHI zelf het had bedacht? Welk probleem los je op door op de interne sensor te stoken dan?
Interne sensor zal sneller op en neer bewegen qua temperatuur en wellicht maakt dit de airco sneller wakker om weer te gaan verwarmen. Goed dat het bij RemmyB83 werkt, maar bij mij gaan de prestaties sterk achteruit als ik de sensor weghaal. Dan wordt de temperatuur helemaal niet meer gehaald en slaat hij nog sneller af..
@LED-Maniak ik heb de historie van de 3.1.4 niet meegekregen. Maar het valt me al een langere tijd hier op het forum op dat blijkbaar de 3.1.4 beter leek te werken voor mensen die nu issues lijken te ervaren? Lijkt me toch juist goed dat de airco zelf een tandje bij zet en toerental verhoogt zodra die deze niet haalt? Daarnaast lees ik dat de halve graden zijn geïntroduceerd, maar bij verschillende mensen gekke dingen laat zien? Ik begrijp dat iedere situatie anders is en de huidige firmware voor andere mensen wel weer goed werkt. Nu had je een tijdje geleden opgemerkt om twee gebruiker modus te gebruiken op basis van verschillende firmware. Is dat niet de oplossing wellicht voor veel mensen? Of is dit technisch niet haalbaar? Probeer alleen even mee te denken 😉
Vooral een luide/actieve minderheid. ;)
Het gros van de gebruikers die niet naar cijfers kijkt en puur naar voor en na climatecontrol zijn gelukkig nog tevreden. Maar we willen uiteraard streven naar het mooist haalbare.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2026 18:41 ]

• Rapheal
@LED-Maniak wat doet de cc dan nog extra als je op interne sensor stuurt als de fw 3.2.1 regelt zoals MHI zelf al deed?

Mij lijkt eindelijk de 3.1.4 beter geschikte regeling, uiteraard is dat iets persoonlijks. Is het mogelijk om een gebruiker modus te introduceren zodat je een 3.1.4 regeling of een 3.2.1 regeling zelf kan kiezen? Ik merk de afgelopen koudere dagen dat mn airco s juist niet willen optoeren en daarom maar blijven sukkelen en de vrouw zelf ook constateerde dat we dit voor de cc veel minder leken te hebben. Had trouwens nog op je DM gereageerd betreffende de sensor. Zou dat nog willen proberen om toch weer op 2 sensors te sturen ipv 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 18:52 ]

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:12
Ik heb mijn twee ClimaControl modules inclusief externe thermometers voor LG binnen en heb de groene stekker in de PC24ET (- Modelnummer S3-M24K22PA) gevonden. Rest mij de vraag waar ik de module laat?
Laat ik de module binnen in de Airco behuizing of buiten de Airco behuizing?

• nico_09
JbRbV schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:52:
Ik heb mijn twee ClimaControl modules inclusief externe thermometers voor LG binnen en heb de groene stekker in de PC24ET (- Modelnummer S3-M24K22PA) gevonden. Rest mij de vraag waar ik de module laat?
Laat ik de module binnen in de Airco behuizing of buiten de Airco behuizing?
Maar net waar je plek hebt onder de kap.
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:51:
@LED-Maniak wat doet de cc dan nog extra als je op interne sensor stuurt als de fw 3.2.1 regelt zoals MHI zelf al deed?
Niets. Ook niet met 3.1.4. Uiteraard wel nog de home automation integratie.
Ik merk de afgelopen koudere dagen dat mn airco s juist niet willen optoeren en daarom maar blijven sukkelen en de vrouw zelf ook constateerde dat we dit voor de cc veel minder leken te hebben.
Oke, maar bij 'sukkelen' lees ik vooral dat de airco een graad onder zijn setpoint blijft hangen. Houdt hij dat vast? Wat gebeurt er als je die setpoint een half tot hele graad verhoogt? Hoe ziet de temperatuurverloop er uit met regeling door middel van interne sensor?

• Rapheal
@LED-Maniak dus dan draait de airco net of die geen cc heeft? Is dat dan in de interface op no sensor zetten? Dan denk ik dat ik dat even moet proberen tot ik de vervangende sensor heb 😊.

Sukkelen bedoel ik mee dat die non stop op 1.1A en 19.7 Hz blijft draaien,.set point van 18 bijv niet haalt en ik hem handmatig moet wakker maken door bijv op 20. Ik heb genoeg vermogen hier beneden dus dat zou probleem niet zijn.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:47
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:06:
@LED-Maniak dus dan draait de airco net of die geen cc heeft? Is dat dan in de interface op no sensor zetten? Dan denk ik dat ik dat even moet proberen tot ik de vervangende sensor heb 😊.

Sukkelen bedoel ik mee dat die non stop op 1.1A en 19.7 Hz blijft draaien,.set point van 18 bijv niet haalt en ik hem handmatig moet wakker maken door bijv op 20. Ik heb genoeg vermogen hier beneden dus dat zou probleem niet zijn.
Wat haalt hij dan wel?

• Rapheal
@Rijo038 met set point 18 bijv haalt die 17.7 max en blijft dan constant op minimaal vermogen door etteren, waardoor het langzaam wegzakt. Dan moet ik hem echt op 20+ zetten om de airco te ontwaken. Wat natuurlijk met dit weer zo een defrost tot gevolg heeft.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:03
Afgelopen weken heb ik verschillende Screenshots gepost ook als reactie op @ThinkPad.
Hij haalt het gewoon niet.
Warmte vraag stijgt door bijvoorbeeld een buitentemperatuur die zakt.
Setpoint staat op 21gr en kamer is ook 21gr en bij het zakken van de buiten temperatuur koelt het in huis af.
Dan verwacht ik dat de airco zijn vermogen verhoogt dan wel compressor hz om alles weer naar setpoint te trekken.
Maar hij blijft op minimaal vermogen en hz de kamer temperatuur zakte meer dan 1,5gr voordat ik ingreep.
Laatste Screenshots die ik gepost heb zie dan na het verhogen van de setpoint met 1,5gr de airco wakker word.
Direct setpoint weer terug naar 21gr en blijft hij wel op half vermogen warmte pompen.
Ligt niet aan de CC maar ijf het vaag vinden dat MHI zich niet aanpast.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:47
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:16:
@Rijo038 met set point 18 bijv haalt die 17.7 max en blijft dan constant op minimaal vermogen door etteren, waardoor het langzaam wegzakt. Dan moet ik hem echt op 20+ zetten om de airco te ontwaken. Wat natuurlijk met dit weer zo een defrost tot gevolg heeft.
Dit heeft niks met CC te maken. Dit is standaard gedrag. 0.3 graden van het setpoint af en daar houden is gewoon netjes. Verwarmen met airco heeft gewoon zijn beperkingen.

• RemmyB83
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:32:
Door op de interne sensor te stoken wordt mijn airco actiever, en blijf hij veel dichter bij het setpoint. Vaak nog geen 10de boven of onder setpoint. Ik heb geen hele grote woonkamer die ik verwarm, dus dat helpt wellicht.
Wat de CC aan toegevoegde waarde heeft? Het wordt vanzelf weer voorjaar, en dan helpt hij hier perfect tegen het pendelen.

Mijn visie op het verschil in regelgedrag van MHI en de CC:
De MHI regelt nu op de interne sensor netjes op ingestelde setpoint. Maar als ik mijn minimale vermogen niet kwijt kan, wordt het hier ook veel warmer dan het setpoint. Deze slaat dan ook niet snel af, en kan gewoon 1C warmer worden dan setpoint.
De ClimaControl geregelt niet netjes op ingestelde setpoint, maar als je je minimale vermogen niet kwijt kan, dan slaat hij wel perfect af op het ingestelde setpoint.
Wat je dus ziet bij beide is een p-band van 1C in hun regelgedrag. Ik heb alleen het idee dat het setpoint van de CC het punt is waar op de interne sensor zou afslaan, en dus het werkelijke setpoint lager ligt dan je instelt.
En dat komt omdat we in het voor en najaar allemaal klagen dat het te warm werdt. Enigste idee om dit op te lossen is om dit instelbaar te maken bij de instellingen. Dit omdat iedereen andere situaties heeft.
Maar zoals het nu is kan ik dus kiezen tussen verwarmen op setpoint of op turnoffpoint😀

Pijnacker Oost/West

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtUzJVlRfqCCSAdzzU3j_hM9mOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxXaOThSn4DI8BQXInCHuaLg.jpg?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak afgelopen nacht een airco erbij aangezet op een andere kamer, zonder cc, en krijg nu dit resultaat i.p.v. dit gedrag. Ben erg benieuwd wat er gebeurd als ik een 2e cc toevoeg

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Magiaconatus
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met de pollingfrequentie. Ik vraag me af of het vaker verzenden van de temperatuurwaarden door CC, niet door de thermometer, dus gewoon vaker herhalen dan de thermometer, het besturingssysteem in MHI-apparaten zou activeren?

• Rapheal
@RemmyB83 en dan stel je in de interface no sensor in en dan is het gewoon weer instellen als zonder cc ? Dus zeg 2/3 graden hoger dan gewenste ruimte temperatuur?
@Rijo038 en hoe verklaar je dan met nachtverlaging op 17 de airco ander regel gedrag laat zien? Ik zie in mn HW dat die in de nacht aan/uit cyclus doet om de 20 -30 min, waar ik in de HW wel zie dat die niet steevast op zn lager vermogen draait dan?

[ Voor 43% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 19:56 ]

• RemmyB83
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:52:
@RemmyB83 en dan stel je in de interface no sensor in en dan is het gewoon weer instellen als zonder cc ? Dus zeg 2/3 graden hoger dan gewenste ruimte temperatuur?
Ik heb inderdaad no sensor ingestelt.
Op de binnenunit staat de 2C offset aan.
En dan is setpoint bij mijn ook praktisch de gemeten temperatuur.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Magiaconatus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:38:
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met de pollingfrequentie. Ik vraag me af of het vaker verzenden van de temperatuurwaarden door CC, niet door de thermometer, dus gewoon vaker herhalen dan de thermometer, het besturingssysteem in MHI-apparaten zou activeren?
Dat idee heb ik niet, ik heb met de CC het idee dat je de aan/uit temperatuur insteld. En niet de temperatuur die je eigenlijk wenst.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:16:
Dat gedrag ervaren wij hier soms ook, 21.5 ingesteld is nu 21 graden in de woonkamer dat is dus perfect. Op een gegeven moment moduleerd de unit naar het laagste vermogen waardoor het langzaam afkoelt naar 19.5/ 20 graden voordat de unit pas weer wakker wordt om vervolgens naar 21.5/ 22 graden te verwarmen. Dit blijft zich dan herhalen.

Vreemde is dat dit niet altijd het geval is, nu met de defrost momenten gebeurt het wel vaker.

Ik denk dat de verschillen groter zijn bij ons omdat het een grote ruimte is welke niet genoeg heeft aan constant 20hz.

[ Voor 7% gewijzigd door nico_09 op 02-01-2026 20:09 ]

• Rapheal
@RemmyB83 hoe bedoel je offset op de binnenunit aan staat. Bedoel je diegene die je handmatig aan/uit kan zetten door op het knopje op de binnenunit te drukken? Die had ik moeten uitzetten met ingebruikname van de cc destijds. Maar die moet dan dus weer aan als ik je goed begrijp?
@nico_09 ik weet niet hoeveel oppervlakte je moet verwarmen en hoe groot je unit is. Ik zelf heb hier 2x 3.5 kw hangen in aanbouw/woonkamer van samen 60m2 die momenteel op 1 sensor werken wat met de huidige ervaring niet super werkt... Hier is de 20hz met beide mhi ook niet toereikend.

[ Voor 33% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 20:16 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Die kun je weer aanzetten, want de CC detecteert dat tegenwoordig zelf of die offset al aan/uit staan en corrigeert zelf.

• RemmyB83
Rijo038 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Dit heeft niks met CC te maken. Dit is standaard gedrag. 0.3 graden van het setpoint af en daar houden is gewoon netjes. Verwarmen met airco heeft gewoon zijn beperkingen.
Ik heb het anders gelezen, namelijk:
Hij stelt 18C in en het wordt max 17,7, wat je dus mag verwachten. Vervolgens gaat zijn unit op minimaal vermogen draaien, en zakt zijn temperatuur weg. Ik schat in tot 17C wat 1C onder setpoint is, zonder dat de unit harder gaat werken om het weer op 18C of 17,7C te krijgen. Alleen bij aanpassen van setpoint naar 20C, gaat de unit weer zijn best doen om op temperatuur te komen.

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
Laat maar. Ik had de indruk dat het instellen van een offset door de CC en het instellen van een andere offset door de afstandsbediening twee verschillende dingen zijn.

• RemmyB83
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:11:
@RemmyB83 hoe bedoel je offset op de binnenunit aan staat. Bedoel je diegene die je handmatig aan/uit kan zetten door op het knopje op de binnenunit te drukken? Die had ik moeten uitzetten met ingebruikname van de cc destijds. Maar die moet dan dus weer aan als ik je goed begrijp?
Ja idd, die heb ik hier nu aan staan.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:11:
@nico_09 ik weet niet hoeveel oppervlakte je moet verwarmen en hoe groot je unit is. Ik zelf heb hier 2x 3.5 kw hangen in aanbouw/woonkamer van samen 60m2 die momenteel op 1 sensor werken wat met de huidige ervaring niet super werkt... Hier is de 20hz met beide mhi ook niet toereikend.
Hier ook 2 units van 3.5 kw.
Meestal 1 aan, dat is dan maar net waar we zitten.
50m2 ongeveer.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Dat werk voor mensen die 24/7 op de zelfde temperatuur stoken misschien. Maar mensen die vaak hun temperatuur aanpassen niet, omdat hij vaak eerst naar setpoint wil en vervolgens de temperatuur laat zakken tot 1C onder setpoint. Ook met defrosts is het geen oplossing als hij dan de hele tijd 1C onder setpoint heeft gelopen, dan gaat hij na een defrost opeens het verschil goed maken. En dan gaat hij op vol vermogen, en wordt de hele ruimte opeens een graad warmer dan gewenst.
Ik ben met de plek van de sensor aan het testen. Als je de sensor te ver van de unit af hebt, dan gebeurd dat idd. Hang je hem dichtbij of in de flow, dan regeld hij veel meer zoals de interne sensor.

Ik gok dat bijna iedereen hier de sensor aan de andere kant van de kamer heeft hangen ten opzichte van de binnenunit en bij raar gedrag hier gelijk roept dat de CC niet goed werkt.

Inmiddels ben ik er achter dat elke halve meter verplaatsing van de sensor ander gedrag geeft. De hoogte kan ook flink schelen. (En de muur waar die aan hangt maakt verschil. Buitenmuur / binnenmuur /bij raam in de buurt, bij gordijn etc)

Zo dichtbij mogelijk = beste, maar net ver genoeg dat de airco bij een adhoc wel de kamer warm krijgt.

Als je de juiste plek hebt gevonden met goed regelgedrag, dan stel je hem bij met de offset. (Dat je 1 graad speling hebt afhankelijk van de buitentemp, is niks aan te doen, dat moet je voor lief nemen)

Ja dan moet je even testen... Haha... Het is dus niet "gooi de sensor ergens neer en alles werkt perfect in ieder huis."

(Ik reageer even op alle andere posts hier btw, niet specifiek op jou @RemmyB83, ookal heb ik jou gequote)

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 02-01-2026 21:04 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Magiaconatus
Laat maar. Ik had de indruk dat het instellen van een offset door de CC en het instellen van een andere offset door de afstandsbediening twee verschillende dingen zijn.
Nou, in principe zou het zo moeten werken. En mensen verwachten duidelijk dat het zo werkt. Dat is een van de belangrijkste verkoopargumenten.

Maar als de temperatuurschommeling optreedt wanneer de thermometer steeds verder van de CC-module verwijderd raakt, dan is er mogelijk sprake van een probleem met de signaalkwaliteit/datakwaliteit. Misschien gaat er een deel van de data verloren als de thermometer X meter verwijderd is.

Daarom zei ik dat CC de gemeten temperatuur misschien kunstmatig zou kunnen herhalen vanaf de draadloze thermometer. Het lijkt erop dat de besturingslogica een veel continuere gegevensstroom nodig heeft dan wat de thermometer normaal gesproken in een minuut verstuurt als de signaalkwaliteit door de afstand wordt aangetast.

Maar dit is allemaal slechts speculatie.

• Rapheal
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb het anders gelezen, namelijk:
Hij stelt 18C in en het wordt max 17,7, wat je dus mag verwachten. Vervolgens gaat zijn unit op minimaal vermogen draaien, en zakt zijn temperatuur weg. Ik schat in tot 17C wat 1C onder setpoint is, zonder dat de unit harder gaat werken om het weer op 18C of 17,7C te krijgen. Alleen bij aanpassen van setpoint naar 20C, gaat de unit weer zijn best doen om op temperatuur te komen.
Dit gebeurt er inderdaad en je moet dan de airco wakker maken door set point 20+ in te zetten.

@xHEMANx ik heb dezelfde observatie gedaan. Sensor plek maakt inderdaad erg uit en hangt inderdaad 5,5m van beide units af. Zal morgen de sensor in de aanbouw dichterbij zetten en de andere airco op interne sensor zetten, helaas was de sensor die ik recent heb ontvangen uit de slechte batch die niet functioneerde en in afwachting van de nieuwe sensor zonder scherm.
@nico_09 heb je beide units op een andere sensor dan of ook beide op 1 sensor ?

• RemmyB83
xHEMANx schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Ik ben met de plek van de sensor aan het testen. Als je de sensor te ver van de unit af hebt, dan gebeurd dat idd. Hang je hem dichtbij of in de flow, dan regeld hij veel meer zoals de interne sensor.

Ik gok dat bijna iedereen hier de sensor aan de andere kant van de kamer heeft hangen ten opzichte van de binnenunit en bij raar gedrag hier gelijk roept dat de CC niet goed werkt.

Ik ben er inmiddels achter dat elke meter verplaatsing van de sensor ander gedrag geeft. (Ook de muur waar die aan hangt maakt verschil. Buitenmuur / binnenmuur /bij raam in de buurt, bij gordijn etc)

Zo dichtbij mogelijk = beste, maar net ver genoeg dat de airco bij een adhoc wel de kamer warm krijgt.

Ja dan moet je even testen... Haha... Het is dus niet "gooi de sensor ergens neer en alles werkt perfect in ieder huis."

(Ik reageer even op alle andere posts hier btw, niet specifiek op jou @RemmyB83, ookal heb ik jou gequote)
Dat te ver weg slecht regelgedrag kan geven geloof ik. Maar hij hangt hier op een binnenmuur met een houten balk als achtergrond dus daar zit het probleem echt niet.
Wat je uiteindelijk wilt gewoon is een stabiele ruimtetemperatuur. Dat is hier gewoon ook geen probleem, vanwege goede isolatie en zo. En zelfs 's nachts met de fan op max daalt de temperatuur(0,8C onder setpoint) op de externe thermometer, zonder dat de unit optoert om op setpoint te blijven. En als ik 's nachts niet verwarm, en 's ochtends opstart loopt de temperatuur ook snel op. Het probleem zit hier dus niet in de plaatsing van de sensor.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
@nico_09 heb je beide units op een andere sensor dan of ook beide op 1 sensor ?
[/quote]
Nee beide op een eigen. Al is er geen verschil als ze beide op dezelfde draaien.

Positie van de sensor is wel belangrijk, had hem eerst in de luchtstroom hangen, dat werkt niet goed.... staat nu prima
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste