ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:47
@LED-Maniak
Vraagje, is hier echt niks aan te doen?
Vanaf dag1 dat ik de airco's heb zie ik het gebeuren.
Maar nu met de koud is buiten valt het steeds meer op omdat het best fris is huis word.

In de screenshots zie je dat de airco's het de hele dag prima op en rond de 21graden (echte temperatuur) houden en met twee vingers in de neus.
Elk dag na 21:00 als er meer warmte vraag komt weigert de airco op te toeren.
Hij blijft gewoon rustig door tokkelen op minimale vermogen.
Gevolg dat de kamertemperatuur onderuit gaat.
Totdat (moment van de screenshots) de temperatuur meer dan 1.2gr onder setpoint is beland hij ineens besluit op 50% (+1500w) vermogen te gaan verwarmen.
Op dat moment is de echte kamer temperatuur gezakt van 21gr naar 19,7gr.

Is er wel wat aan te doen dat de airco toch eerder aan de warmte vraag gaat voldoen?
Als jij wilt dat ik wat moet testen dan hoor ik dat graag.

Echte Woonkamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZbKzNNahHye6kgeK1FrQWBCVp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhQCtVZAjNTPJPZ4LXxrfBrb.png?f=fotoalbum_large

Externe sensor temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I4MdqMIvG2CzlhmJGlvT14-CDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZHzDSaWuLlOAZz91XruAfCv.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of7xC_NKxviFxLdORTlURjN7V5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akkKBMGhTvw98dV2RQ89JCyB.png?f=fotoalbum_large

Compressor hz:
Met piek van een defrost ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fcFKOU1OX5GV9W9dcgeE-7W3pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTyaiV76d0vR3S3JqBNePJaT.png?f=fotoalbum_large

Buiten Temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjGboWCZ6Rzlsu6cOb8FWy8_tG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SgjvpBDRmS7QoEMtzeZRfgf.png?f=fotoalbum_large

CC Chart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXxA_C2lHZRyDSUpvfKWEO1BJSg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J5x547n56mfzJSrCQgDIbWOk.png?f=user_large

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:03
Siewert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 01:19:
@LED-Maniak
Vraagje, is hier echt niks aan te doen?
Vanaf dag1 dat ik de airco's heb zie ik het gebeuren.
Maar nu met de koud is buiten valt het steeds meer op omdat het best fris is huis word.

In de screenshots zie je dat de airco's het de hele dag prima op en rond de 21graden (echte temperatuur) houden en met twee vingers in de neus.
Elk dag na 21:00 als er meer warmte vraag komt weigert de airco op te toeren.
Hij blijft gewoon rustig door tokkelen op minimale vermogen.
Gevolg dat de kamertemperatuur onderuit gaat.
Totdat (moment van de screenshots) de temperatuur meer dan 1.2gr onder setpoint is beland hij ineens besluit op 50% (+1500w) vermogen te gaan verwarmen.
Op dat moment is de echte kamer temperatuur gezakt van 21gr naar 19,7gr.

Is er wel wat aan te doen dat de airco toch eerder aan de warmte vraag gaat voldoen?
Als jij wilt dat ik wat moet testen dan hoor ik dat graag.

Echte Woonkamer temperatuur:
[Afbeelding]

Externe sensor temperatuur:
[Afbeelding]

Opgenomen vermogen
[Afbeelding]

Compressor hz:
Met piek van een defrost ;)
[Afbeelding]

Buiten Temperatuur
[Afbeelding]

CC Chart:
[Afbeelding]
ik moet deze koude dagen een beetje bijverwarmen als mijn L/W de boiler opwarmt. het viel mij ook op dat de temperatuur wegzakt, maar dat de airco op 20Hz bleef draaien. Daarna heb ik hem een tijdje op de interne sensor gezet (in de interface actief overgeschakeld naar 'no sensor'. Dit heb ik een half uurtje laten draaien en de airco werd een stuk actiever. Dit vertelt me dat de CC qua regeling dus gewoon werkt. Na een half uur heb ik de externe sensor weer aangezet. Deze moest door de CC weer opgezocht worden. Nu draait de airco weer op de externe sensor en is hij nog steeds een stuk actiever. Ik houd het even in de gaten, maar bij mij lijkt het erop dat het probleem opgelost is door opnieuw te verbinden met de externe sensor.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:52
prakkie87 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:27:
Dit is mijn regel gedrag, fan stand automatisch.

Het laatste uur stond de schuifpui open om te luchten ben einde ochtend terug gekomen van het buitenland, alles was dus stabiel in huis en een constante temperatuur van ruim 1 week van 18 graden ingesteld. Sinds gister het normale dag programma weer opgestart. Kan niet verder terug in de tijd qua grafiek hoe de rest van de week was bij afwezigheid. Bij 3.1.8 was dit absoluut niet zo, enige kanttekening was dat er geen sneeuw lag. Maar de buitentemperatuur lager was

Offset is 0

[Afbeelding]
Defrosts! ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:05
Naar aanleiding van de opmerkingen hier over de fanstand, deze ook maar eens aangepast ter test. Hij stond altijd op “auto”, dan fluctueert de temperatuur behoorlijk (tot 1,5 graden onder setpoint). Op stand “4” (indoor fanstand 8), was het binnen een uur op de gewenste temperatuur. Daarna weer geswitched naar “auto”, ondertussen is de temperatuur 0,5 graden gezakt (binnen een uur). Indoor fanstand staat op 4, bij 6 had ie het mogelijk wel op temperatuur gehouden. Is MHI te conservatief met het kiezen van een hogere fanstand op “auto”?

Daarnaast zie ik ook dat op fanstand “4” het verbruik ongeveer 50 watt lager ligt dan op fanstand “auto”.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
De prioriteit van de auto stand is om de unit zo stil mogelijk te laten regelen, wat niet altijd het meest efficiente of optimale is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:41:
De prioriteit van de auto stand is om de unit zo stil mogelijk te laten regelen, wat niet altijd het meest efficiente of optimale is.
Oké, dus mogelijk was het kiezen van stand “3” dan beter geweest, nadat het op temperatuur was?

• LED-Maniak
Ik zet Mitsubishi Heavy met dit weer standaard op stand 3. Mitsubishi Electric stand 4.
Bij afwezigheid volle snelheid.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:45:
Ik zet Mitsubishi Heavy met dit weer standaard op stand 3. Mitsubishi Electric stand 4.
Bedankt, ga ik dat ook testen!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:16
@LED-Maniak is dit te automatiseren via jouw ClimateControl?

• LED-Maniak
Afwezigheidsdetectie? Ja dat is mogelijk, maar momenteel alleen experimenteel. Geen idee hoeveel interesse hierin zit om het ook werkelijk te implementeren.

Sommige premium varianten hebben al een dergelijke optie door middel van een oogje in de airco(MSZ-LN en de ZSX bijvoorbeeld).

• prakkie87
Ik zou er wel interesse in hebben, zeker als hij werkt vanaf een minimale buitentemperatuur.

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:41:
Afwezigheidsdetectie? Ja dat is mogelijk, maar momenteel alleen experimenteel. Geen idee hoeveel interesse hierin zit om het ook werkelijk te implementeren.

Sommige premium varianten hebben al een dergelijke optie door middel van een oogje in de airco(MSZ-LN en de ZSX bijvoorbeeld).
Alleen als die aan en vooral UIT te zetten is.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• prakkie87
Ik heb getest met de fan stand op 3 vannacht 18 graden continue met een Mitsubishi heavy industrie en inderdaad nu verwarmt hij perfect strak. De automatische stand zorgt dus voor vreemd regelgedrag en juist meer verbruik

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:03
gisteren had ik een update over het loskoppelen van de externe sensor en na een half uur opnieuw koppelen (de CC moest actief scannen naar de sensor). Vannacht ging de airco weer aan en waar hij eerder op 20Hz en rond de 250W bleef draaien is het systeem nu veel actiever en reageert hij weer zoals ik gewend was. actief op een halve graad onder setpoint. Ik weet niet of dit voor anderen ook de oplossing kan zijn, maar in mijn situatie maakt het echt een verschil. En ik verwarm gewoon op stand automatisch, zoals ik altijd deed.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even een compliment voor de silent mode. @LED-Maniak

Compressor blijft s'nachts heerlijk stil en ik wordt niet meer wakker door het gebrom na een defrost.
Hij krijgt de boel nog steeds prima op temperatuur met 800 Watt ipv 1400 Watt zelfs bij -5.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:39
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:45:
Ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin wordt aangegeven dat een airco bij kouder weer minder goed verwarmt of het ingestelde setpoint niet haalt. In een aantal gevallen blijkt dit (deels) opgelost te kunnen worden door de fanstand te verhogen.

Mijn eigen ervaring met een LG airco: overdag draait deze vrijwel continu op maximale fanstand (stand 5) en na 18:00 uur op stand 4. Het geluidsniveau van de binnen unit blijft bij een LG airco daarbij ghelukkig prima acceptabel. In het begin had ik zelf ook aanloopproblemen bij lagere fanstanden: de ruimte warmde trager op en het setpoint werd soms niet gehaald. Sinds ik de fan stand structureel hoger heb gezet, is dit gedrag geheel verdwenen.

Wat daarbij ook opvalt, is dat het opgenomen vermogen vaak juist daalt bij een hogere fanstand. De warmteafgifte verbetert, waardoor de unit efficiënter kan werken en het totale dagverbruik uiteindelijk lager uitvalt.

Misschien is het een idee om een korte FAQ op te nemen waarin wordt geadviseerd om bij verwarmingsproblemen eerst te testen met een hogere of maximale fanstand. Dat zou mogelijk veel verwarring over de werking van de airco en ClimatControl kunnen voorkomen en het aantal terugkerende topics op dit forum verminderen.

• prakkie87
Dit is ook mijn ervaring voor nu, en inderdaad wat @LED-Maniak zij dit is de standaard regeling. Bij mij heeft het alles opgelost tot dusver. Een FAQ is een goede!
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin wordt aangegeven dat een airco bij kouder weer minder goed verwarmt of het ingestelde setpoint niet haalt. In een aantal gevallen blijkt dit (deels) opgelost te kunnen worden door de fanstand te verhogen.

Mijn eigen ervaring met een LG airco: overdag draait deze vrijwel continu op maximale fanstand (stand 5) en na 18:00 uur op stand 4. Het geluidsniveau van de binnen unit blijft bij een LG airco daarbij ghelukkig prima acceptabel. In het begin had ik zelf ook aanloopproblemen bij lagere fanstanden: de ruimte warmde trager op en het setpoint werd soms niet gehaald. Sinds ik de fan stand structureel hoger heb gezet, is dit gedrag geheel verdwenen.

Wat daarbij ook opvalt, is dat het opgenomen vermogen vaak juist daalt bij een hogere fanstand. De warmteafgifte verbetert, waardoor de unit efficiënter kan werken en het totale dagverbruik uiteindelijk lager uitvalt.

Misschien is het een idee om een korte FAQ op te nemen waarin wordt geadviseerd om bij verwarmingsproblemen eerst te testen met een hogere of maximale fanstand. Dat zou mogelijk veel verwarring over de werking van de airco en ClimatControl kunnen voorkomen en het aantal terugkerende topics op dit forum verminderen.

• LED-Maniak
Het is een heel goed idee en ik zit al een tijd te dubben over een soort wiki pagina met al dit soort informatie.
Alleen kom ik er niet aan toe. :/

• Siewert
@LED-Maniak Kan de externe van naam zijn veranderd?
Had eerst Clima_759BAE was even aan het klooien met en zonder sensor en zie dat de naam nu ATC_759BAE is geworden.

Wiki/FAQ goed idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfRU5PENDHndjtixee9-xfuLhXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uallImEiQgG3VDXNos1tvxH9.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Siewert op 06-01-2026 11:33 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
Dat kan. Heb je de batterij er een paar keer in en uit gehaald?

[ Voor 77% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2026 11:38 ]

• Siewert
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:38:
Dat kan. Heb je de batterij er een paar keer in en uit gehaald?
Zeker, eerst wat ik geprobeerd heb.
Naams verandering vind ik niet erg als hij maar werkt.
Maar dacht meld het even.

• n.buijtels
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Vergelijk het met een traditioneel CV systeem waarvan je de thermostaat op 21° zet maar alle radiatoren voor 3/4 dicht gaat draaien. Zal de huiskamer dan ook zijn setpoint halen? En hoe goed rendeert de CV ketel dan? Wat wordt het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in je CV systeem?

Bij een CV systeem is het afgiftemedium de radiator
Bij een airco de (hoeveelheid) uitgeblazen lucht.

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:27
Zit in de witte temperatuur meter van de airco standaard een graad verschil of is de witte temperatuur meter accuraat geijkt?

Ik ben het even kwijt nu :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHIWtQmN-BSBnQ77WXOt1_9gEkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOQumvj7IjYvLCrzneL7ICcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MW8RqvEVMNd8QgGTTSophLhPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq6UKwkFpk01OACfAcaCrzoP.jpg?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:25
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Vergelijk het met een traditioneel CV systeem waarvan je de thermostaat op 21° zet maar alle radiatoren voor 3/4 dicht gaat draaien. Zal de huiskamer dan ook zijn setpoint halen? En hoe goed rendeert de CV ketel dan? Wat wordt het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in je CV systeem?

Bij een CV systeem is het afgiftemedium de radiator
Bij een airco de (hoeveelheid) uitgeblazen lucht.
Klopt, maar er zijn meer verschillen.
Er is ook een reden dat een radiator iets boven de grond hangt, en niet bovenin aan de muur. Zelfde geldt voor waarom de (wand)binnenunits wel bovenin hangen, en niet op de zelfde hoogte als een radiator.
(Nooit begrepen waarom, maar had iets te maken met natuurkunde :+ )

Pijnacker Oost/West

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:22:
Zit in de witte temperatuur meter van de airco standaard een graad verschil of is de witte temperatuur meter accuraat geijkt?

Ik ben het even kwijt nu :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt dit aanpassen met de offset.
Bijvoorbeeld -1.
Als je wil dat hij gelijke temperatuur als de kamerthermostaat geeft kun je dat aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze-D6RR7-ERiFSAcuC4kuFFUZqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX5nyLN7qj9WGT7p2owzWXML.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakerpim
peterbier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Je kunt dit aanpassen met de offset.
Bijvoorbeeld -1.
Als je wil dat hij gelijke temperatuur als de kamerthermostaat geeft kun je dat aanpassen.

[Afbeelding]
Bedankt. Dat heb ik gezien. Maar wat is de actuele of daadwerkelijke temperatuur. Die van de cv thermostaat of van de airco? Blijkbaar zit er verschil tussen? Welke is leidend voor de juiste kamertemperatuur

• LED-Maniak
Om dat uit te vinden zal je een geijkte thermometer moeten ophangen.

• peterbier
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Bedankt. Dat heb ik gezien. Maar wat is de actuele of daadwerkelijke temperatuur. Die van de cv thermostaat of van de airco? Blijkbaar zit er verschil tussen? Welke is leidend voor de juiste kamertemperatuur
Eigenlijk is niks leidend.
Als je het werkelijk wil weten moet je een geijkte thermometer gebruiken.
Ik heb wel vaak gehad dat KNX thermostaten standaard 1.5 graden teveel aan geven.
Daar is die offset instelling voor.

Je kunt ook 3 thermometers er neer hangen en dan gemiddelde pakken.
In jou geval zal ik gewoon de Honeywell Round thermostaat aanhouden.
De offset van -1 komt dan redelijk overeen.

• tweakerpim
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:06:
Om dat uit te vinden zal je een geijkte thermometer moeten ophangen.
Dan zal de zwarte er boven de meest actuele temperatuur zijn. De airco man had een paar weken geleden geijkte meters en mijn meter zat er maar een tiende naast gaf hij aan.
Dan is de cv meter minder nauwkeurig schat ik zo.

• n.buijtels
RemmyB83 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Klopt, maar er zijn meer verschillen.
Er is ook een reden dat een radiator iets boven de grond hangt, en niet bovenin aan de muur. Zelfde geldt voor waarom de (wand)binnenunits wel bovenin hangen, en niet op de zelfde hoogte als een radiator.
(Nooit begrepen waarom, maar had iets te maken met natuurkunde :+ )
Klopt helemaal!
Het verschil zit ‘m in hoe warmte en koude lucht zich gedragen:

Radiatoren hangen laag, vlak boven de vloer. Koude lucht is zwaarder, dus de radiator verwarmt die lucht en laat het opstijgen. Zo circuleert de warmte vanzelf door de hele ruimte.

Airco-/warmtepomp-units hangen hoog. Bij verwarmen blaast de unit warme lucht naar beneden, waardoor de kamer sneller en gelijkmatiger warm wordt.

Bij koelen blaast de unit koude lucht hoog in, maar die zakt vanzelf naar beneden. Het mengt niet actief; het koelt vooral de onderkant van de ruimte.

Kortom: radiator = natuurlijke convectie, Airco unit = geforceerde luchtstroom.

Daarom helpt het bij verwarmen met de airco om de fan-stand hoog te zetten, zodat de warmte sneller door de kamer verspreidt. Bij koelen is dit minder belangrijk omdat koele lucht vanzelf naar benden zakt.

• tweakerpim
De witte temperatuur meter met display hangt nu 5 cm gemeten van de airco unit af en op ongeveer 1.40 hoogte met een offset van -1.

[ Voor 42% gewijzigd door tweakerpim op 06-01-2026 16:41 ]

• xHEMANx
Ook met het nieuwe ip, kan ik 9 van de 10 keer de webinterface niet in 1x laden.

Het lijkt erop dat hij steeds een oude versie opend (staat nog open) die nog in de cache staat. IP is op dat moment dan ook niet te pingen. Soms wel 30x refreshen en dan doet hij het pas.

Iemand een idee hoe ik er voor zorg de ip van de CC wel (gelijk) vindbaar is?
Alle andere wifi apparaten in huis werken perfect. 2.4gz netwerk. 5gz staat uit. Ik heb android tel en gebruik edge.

[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2026 16:53 ]

• peterbier
xHEMANx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:49:
Ook met het nieuwe ip, kan ik 9 van de 10 keer de webinterface niet in 1x laden.

Het lijkt erop dat hij steeds een oude versie opend (staat nog open) die nog in de cache staat. IP is op dat moment dan ook niet te pingen. Soms wel 30x refreshen en dan doet hij het pas.

Iemand een idee hoe ik er voor zorg de ip van de CC wel (gelijk) vindbaar is?
Alle andere wifi apparaten in huis werken perfect. 2.4gz netwerk. 5gz staat uit. Ik heb android tel en gebruik edge.
Ik gebruik http://heatpump.local/ .
Opgeslagen als soort app (snelkoppeling) via Firefox.
Ook Android toestel.

De aansturing doe ik hoofdzakelijk met HomeAssistant.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:34
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat de Honeywell round modulation afrond op halve graden in het display. Dus 20.5 in het display kan 20.3 - 20.7 zijn.

• prakkie87
Heb je nog een tester nodig voor je nieuwste firmware versie @LED-Maniak

• blackmore87
Wat betekent “system status” in het bovenste blok van de climate control interface? Ik zie daar zowel 1 als 3 voorbij komen.

Over de fan:
Nadeel van fan stand “3” is dat hij naar maximaal “6” gaat, in auto heb ik ook 7 en 8 voorbij zien komen.
Wel gaat hij in auto inderdaad sneller naar een lagere fan stand.
Blijf het lastig vinden wat nou het best presteert… en wat de beste keuze is.
Met dit weer “altijd stand 4” zou ook kunnen natuurlijk, maar dan moet je het extra geluid voor lief nemen…
De fan toert soms gewoon te langzaam op heb ik het idee, waardoor de fluctuatie in ruimtetemperatuur ontstaat. Was dit met 3.1.4 anders?

[ Voor 16% gewijzigd door blackmore87 op 06-01-2026 19:56 ]

• xHEMANx
Straks is het weer boven de 0 buiten en komt de update met firmware van 3.1.4 terug en zegt iedereen JAAAAA DIT IS VEEL BETER.

Als we dan later weer onder de 0 gaan, staat het forum weer vol. "De airco blijft de hele dag maar op en neer gaan in temp en kan geen rust vinden. Kunnen we weer terug naar 3.2.1?"

Vind gewoon de juiste plek voor je sensor. Zet dat ding op auto, setpoint naar keuze en dan het apparaat lekker laten aanklooien. Soms zoemt die even wat harder en is het een halve graad warmer in huis, dan weer even wat zachter en is het een halve graad kouder. Te koud? @LED-Maniak heeft halve graden mogelijk gemaakt, dus zet hem 0.5 hoger. Of stel hem bij met de offset. (Nog zon geweldige functie)

Led kan niet iets doen waardoor ineens alle aircos (over en onder bemeten, goed of slecht geplaatst), in iedere situatie en bij elk weer, perfect op setpoint blijven en ook nog lekker zacht zoemen op fan 3 of 4.

Je moet echt zelf even klooien met de instellingen en plaatsing in jouw situatie.

(Owja, dit is een algemeen bericht, dus voel je niet persoonlijk aangesproken)

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2026 20:23 ]

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:50
Ik verwarm mijn huis nu met een LG airco (pc24sq boven en pc12sq beneden) en begin me met deze buitentemperaturen steeds meer te ergeren aan de regeling van die dingen.

Het begin goed bij opstarten. Hij moduleert keurig terug naar zo'n 400W en houdt dat een tijdje vast. Maar dan komt die eerste defrost en begint de ellende. Na elke defrost start hij op vol vermogen en modeleert te langzaam terug met als gevolg dat hij snel weer in defrost schiet. Deze cyclus kost veel meer energie dan dan gewoon stabiel op 400W blazen waarmee hij het prima op temperatuur kan krijgen.
Enige manierom hem kunstmatig te knijpen is lage ventilatorstand, maar dan wordt de warmte niet goed verdeeld.

Ik zou echt zo graag iets van demand control hebben, of een betere regeling.

Kan de Climacontrol hier iets in betekenen, of is er een andere manier om een vorm van demand control te krijgen?

• LED-Maniak
De airco zal met ClimateControl rustiger worden, alleen het hoge vermogen na defrosts is bijna niet te voorkomen.

Wellicht dat @n.buijtels wat zinnigs kan zeggen. Hij draait al een tijdje een LG met ClimateControl.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste