ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-02 03:02
@LED-Maniak
Vraagje, is hier echt niks aan te doen?
Vanaf dag1 dat ik de airco's heb zie ik het gebeuren.
Maar nu met de koud is buiten valt het steeds meer op omdat het best fris is huis word.

In de screenshots zie je dat de airco's het de hele dag prima op en rond de 21graden (echte temperatuur) houden en met twee vingers in de neus.
Elk dag na 21:00 als er meer warmte vraag komt weigert de airco op te toeren.
Hij blijft gewoon rustig door tokkelen op minimale vermogen.
Gevolg dat de kamertemperatuur onderuit gaat.
Totdat (moment van de screenshots) de temperatuur meer dan 1.2gr onder setpoint is beland hij ineens besluit op 50% (+1500w) vermogen te gaan verwarmen.
Op dat moment is de echte kamer temperatuur gezakt van 21gr naar 19,7gr.

Is er wel wat aan te doen dat de airco toch eerder aan de warmte vraag gaat voldoen?
Als jij wilt dat ik wat moet testen dan hoor ik dat graag.

Echte Woonkamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZbKzNNahHye6kgeK1FrQWBCVp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhQCtVZAjNTPJPZ4LXxrfBrb.png?f=fotoalbum_large

Externe sensor temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I4MdqMIvG2CzlhmJGlvT14-CDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZHzDSaWuLlOAZz91XruAfCv.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of7xC_NKxviFxLdORTlURjN7V5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akkKBMGhTvw98dV2RQ89JCyB.png?f=fotoalbum_large

Compressor hz:
Met piek van een defrost ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fcFKOU1OX5GV9W9dcgeE-7W3pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTyaiV76d0vR3S3JqBNePJaT.png?f=fotoalbum_large

Buiten Temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjGboWCZ6Rzlsu6cOb8FWy8_tG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SgjvpBDRmS7QoEMtzeZRfgf.png?f=fotoalbum_large

CC Chart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXxA_C2lHZRyDSUpvfKWEO1BJSg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J5x547n56mfzJSrCQgDIbWOk.png?f=user_large

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-01 15:53
Siewert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 01:19:
@LED-Maniak
Maar nu met de koud is buiten valt het steeds meer op omdat het best fris is huis word.

In de screenshots zie je dat de airco's het de hele dag prima op en rond de 21graden (echte temperatuur) houden en met twee vingers in de neus.
Totdat (moment van de screenshots) de temperatuur meer dan 1.2gr onder setpoint is beland hij ineens besluit op 50% (+1500w) vermogen te gaan verwarmen.

Is er wel wat aan te doen dat de airco toch eerder aan de warmte vraag gaat voldoen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Opgenomen vermogen
[Afbeelding]

Compressor hz:
[Afbeelding]

Buiten Temperatuur
[Afbeelding]

CC Chart:
[Afbeelding]
ik moet deze koude dagen een beetje bijverwarmen als mijn L/W de boiler opwarmt. het viel mij ook op dat de temperatuur wegzakt, maar dat de airco op 20Hz bleef draaien. Daarna heb ik hem een tijdje op de interne sensor gezet (in de interface actief overgeschakeld naar 'no sensor'. Dit heb ik een half uurtje laten draaien en de airco werd een stuk actiever. Dit vertelt me dat de CC qua regeling dus gewoon werkt. Na een half uur heb ik de externe sensor weer aangezet. Deze moest door de CC weer opgezocht worden. Nu draait de airco weer op de externe sensor en is hij nog steeds een stuk actiever. Ik houd het even in de gaten, maar bij mij lijkt het erop dat het probleem opgelost is door opnieuw te verbinden met de externe sensor.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:53
prakkie87 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:27:
Dit is mijn regel gedrag, fan stand automatisch.

Het laatste uur stond de schuifpui open om te luchten ben einde ochtend terug gekomen van het buitenland, alles was dus stabiel in huis en een constante temperatuur van ruim 1 week van 18 graden ingesteld. Sinds gister het normale dag programma weer opgestart. Kan niet verder terug in de tijd qua grafiek hoe de rest van de week was bij afwezigheid. Bij 3.1.8 was dit absoluut niet zo, enige kanttekening was dat er geen sneeuw lag. Maar de buitentemperatuur lager was

Offset is 0

[Afbeelding]
Defrosts! ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
Naar aanleiding van de opmerkingen hier over de fanstand, deze ook maar eens aangepast ter test. Hij stond altijd op “auto”, dan fluctueert de temperatuur behoorlijk (tot 1,5 graden onder setpoint). Op stand “4” (indoor fanstand 8), was het binnen een uur op de gewenste temperatuur. Daarna weer geswitched naar “auto”, ondertussen is de temperatuur 0,5 graden gezakt (binnen een uur). Indoor fanstand staat op 4, bij 6 had ie het mogelijk wel op temperatuur gehouden. Is MHI te conservatief met het kiezen van een hogere fanstand op “auto”?

Daarnaast zie ik ook dat op fanstand “4” het verbruik ongeveer 50 watt lager ligt dan op fanstand “auto”.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:39
De prioriteit van de auto stand is om de unit zo stil mogelijk te laten regelen, wat niet altijd het meest efficiente of optimale is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:41:
De prioriteit van de auto stand is om de unit zo stil mogelijk te laten regelen, wat niet altijd het meest efficiente of optimale is.
Oké, dus mogelijk was het kiezen van stand “3” dan beter geweest, nadat het op temperatuur was?

• LED-Maniak
Ik zet Mitsubishi Heavy met dit weer standaard op stand 3. Mitsubishi Electric stand 4.
Bij afwezigheid volle snelheid.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:45:
Ik zet Mitsubishi Heavy met dit weer standaard op stand 3. Mitsubishi Electric stand 4.
Bedankt, ga ik dat ook testen!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:16
@LED-Maniak is dit te automatiseren via jouw ClimateControl?

• LED-Maniak
Afwezigheidsdetectie? Ja dat is mogelijk, maar momenteel alleen experimenteel. Geen idee hoeveel interesse hierin zit om het ook werkelijk te implementeren.

Sommige premium varianten hebben al een dergelijke optie door middel van een oogje in de airco(MSZ-LN en de ZSX bijvoorbeeld).

• prakkie87
Ik zou er wel interesse in hebben, zeker als hij werkt vanaf een minimale buitentemperatuur.

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:41:
Afwezigheidsdetectie? Ja dat is mogelijk, maar momenteel alleen experimenteel. Geen idee hoeveel interesse hierin zit om het ook werkelijk te implementeren.

Sommige premium varianten hebben al een dergelijke optie door middel van een oogje in de airco(MSZ-LN en de ZSX bijvoorbeeld).
Alleen als die aan en vooral UIT te zetten is.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• prakkie87
Ik heb getest met de fan stand op 3 vannacht 18 graden continue met een Mitsubishi heavy industrie en inderdaad nu verwarmt hij perfect strak. De automatische stand zorgt dus voor vreemd regelgedrag en juist meer verbruik

• Rijo038
gisteren had ik een update over het loskoppelen van de externe sensor en na een half uur opnieuw koppelen (de CC moest actief scannen naar de sensor). Vannacht ging de airco weer aan en waar hij eerder op 20Hz en rond de 250W bleef draaien is het systeem nu veel actiever en reageert hij weer zoals ik gewend was. actief op een halve graad onder setpoint. Ik weet niet of dit voor anderen ook de oplossing kan zijn, maar in mijn situatie maakt het echt een verschil. En ik verwarm gewoon op stand automatisch, zoals ik altijd deed.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even een compliment voor de silent mode. @LED-Maniak

Compressor blijft s'nachts heerlijk stil en ik wordt niet meer wakker door het gebrom na een defrost.
Hij krijgt de boel nog steeds prima op temperatuur met 800 Watt ipv 1400 Watt zelfs bij -5.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:21
LED-Maniak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:45:
Ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin wordt aangegeven dat een airco bij kouder weer minder goed verwarmt of het ingestelde setpoint niet haalt. In een aantal gevallen blijkt dit (deels) opgelost te kunnen worden door de fanstand te verhogen.

Mijn eigen ervaring met een LG airco: overdag draait deze vrijwel continu op maximale fanstand (stand 5) en na 18:00 uur op stand 4. Het geluidsniveau van de binnen unit blijft bij een LG airco daarbij ghelukkig prima acceptabel. In het begin had ik zelf ook aanloopproblemen bij lagere fanstanden: de ruimte warmde trager op en het setpoint werd soms niet gehaald. Sinds ik de fan stand structureel hoger heb gezet, is dit gedrag geheel verdwenen.

Wat daarbij ook opvalt, is dat het opgenomen vermogen vaak juist daalt bij een hogere fanstand. De warmteafgifte verbetert, waardoor de unit efficiënter kan werken en het totale dagverbruik uiteindelijk lager uitvalt.

Misschien is het een idee om een korte FAQ op te nemen waarin wordt geadviseerd om bij verwarmingsproblemen eerst te testen met een hogere of maximale fanstand. Dat zou mogelijk veel verwarring over de werking van de airco en ClimatControl kunnen voorkomen en het aantal terugkerende topics op dit forum verminderen.

• prakkie87
Dit is ook mijn ervaring voor nu, en inderdaad wat @LED-Maniak zij dit is de standaard regeling. Bij mij heeft het alles opgelost tot dusver. Een FAQ is een goede!
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin wordt aangegeven dat een airco bij kouder weer minder goed verwarmt of het ingestelde setpoint niet haalt. In een aantal gevallen blijkt dit (deels) opgelost te kunnen worden door de fanstand te verhogen.

Mijn eigen ervaring met een LG airco: overdag draait deze vrijwel continu op maximale fanstand (stand 5) en na 18:00 uur op stand 4. Het geluidsniveau van de binnen unit blijft bij een LG airco daarbij ghelukkig prima acceptabel. In het begin had ik zelf ook aanloopproblemen bij lagere fanstanden: de ruimte warmde trager op en het setpoint werd soms niet gehaald. Sinds ik de fan stand structureel hoger heb gezet, is dit gedrag geheel verdwenen.

Wat daarbij ook opvalt, is dat het opgenomen vermogen vaak juist daalt bij een hogere fanstand. De warmteafgifte verbetert, waardoor de unit efficiënter kan werken en het totale dagverbruik uiteindelijk lager uitvalt.

Misschien is het een idee om een korte FAQ op te nemen waarin wordt geadviseerd om bij verwarmingsproblemen eerst te testen met een hogere of maximale fanstand. Dat zou mogelijk veel verwarring over de werking van de airco en ClimatControl kunnen voorkomen en het aantal terugkerende topics op dit forum verminderen.

• LED-Maniak
Het is een heel goed idee en ik zit al een tijd te dubben over een soort wiki pagina met al dit soort informatie.
Alleen kom ik er niet aan toe. :/

• Siewert
@LED-Maniak Kan de externe van naam zijn veranderd?
Had eerst Clima_759BAE was even aan het klooien met en zonder sensor en zie dat de naam nu ATC_759BAE is geworden.

Wiki/FAQ goed idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfRU5PENDHndjtixee9-xfuLhXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uallImEiQgG3VDXNos1tvxH9.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Siewert op 06-01-2026 11:33 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
Dat kan. Heb je de batterij er een paar keer in en uit gehaald?

[ Voor 77% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2026 11:38 ]

• Siewert
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:38:
Dat kan. Heb je de batterij er een paar keer in en uit gehaald?
Zeker, eerst wat ik geprobeerd heb.
Naams verandering vind ik niet erg als hij maar werkt.
Maar dacht meld het even.

• n.buijtels
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Vergelijk het met een traditioneel CV systeem waarvan je de thermostaat op 21° zet maar alle radiatoren voor 3/4 dicht gaat draaien. Zal de huiskamer dan ook zijn setpoint halen? En hoe goed rendeert de CV ketel dan? Wat wordt het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in je CV systeem?

Bij een CV systeem is het afgiftemedium de radiator
Bij een airco de (hoeveelheid) uitgeblazen lucht.

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 10:17
Zit in de witte temperatuur meter van de airco standaard een graad verschil of is de witte temperatuur meter accuraat geijkt?

Ik ben het even kwijt nu :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHIWtQmN-BSBnQ77WXOt1_9gEkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOQumvj7IjYvLCrzneL7ICcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MW8RqvEVMNd8QgGTTSophLhPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq6UKwkFpk01OACfAcaCrzoP.jpg?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:04
n.buijtels schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Vergelijk het met een traditioneel CV systeem waarvan je de thermostaat op 21° zet maar alle radiatoren voor 3/4 dicht gaat draaien. Zal de huiskamer dan ook zijn setpoint halen? En hoe goed rendeert de CV ketel dan? Wat wordt het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in je CV systeem?

Bij een CV systeem is het afgiftemedium de radiator
Bij een airco de (hoeveelheid) uitgeblazen lucht.
Klopt, maar er zijn meer verschillen.
Er is ook een reden dat een radiator iets boven de grond hangt, en niet bovenin aan de muur. Zelfde geldt voor waarom de (wand)binnenunits wel bovenin hangen, en niet op de zelfde hoogte als een radiator.
(Nooit begrepen waarom, maar had iets te maken met natuurkunde :+ )

Pijnacker Oost/West

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:37
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:22:
Zit in de witte temperatuur meter van de airco standaard een graad verschil of is de witte temperatuur meter accuraat geijkt?

Ik ben het even kwijt nu :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt dit aanpassen met de offset.
Bijvoorbeeld -1.
Als je wil dat hij gelijke temperatuur als de kamerthermostaat geeft kun je dat aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze-D6RR7-ERiFSAcuC4kuFFUZqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX5nyLN7qj9WGT7p2owzWXML.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakerpim
peterbier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Je kunt dit aanpassen met de offset.
Bijvoorbeeld -1.
Als je wil dat hij gelijke temperatuur als de kamerthermostaat geeft kun je dat aanpassen.

[Afbeelding]
Bedankt. Dat heb ik gezien. Maar wat is de actuele of daadwerkelijke temperatuur. Die van de cv thermostaat of van de airco? Blijkbaar zit er verschil tussen? Welke is leidend voor de juiste kamertemperatuur

• LED-Maniak
Om dat uit te vinden zal je een geijkte thermometer moeten ophangen.

• peterbier
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Bedankt. Dat heb ik gezien. Maar wat is de actuele of daadwerkelijke temperatuur. Die van de cv thermostaat of van de airco? Blijkbaar zit er verschil tussen? Welke is leidend voor de juiste kamertemperatuur
Eigenlijk is niks leidend.
Als je het werkelijk wil weten moet je een geijkte thermometer gebruiken.
Ik heb wel vaak gehad dat KNX thermostaten standaard 1.5 graden teveel aan geven.
Daar is die offset instelling voor.

Je kunt ook 3 thermometers er neer hangen en dan gemiddelde pakken.
In jou geval zal ik gewoon de Honeywell Round thermostaat aanhouden.
De offset van -1 komt dan redelijk overeen.

• tweakerpim
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:06:
Om dat uit te vinden zal je een geijkte thermometer moeten ophangen.
Dan zal de zwarte er boven de meest actuele temperatuur zijn. De airco man had een paar weken geleden geijkte meters en mijn meter zat er maar een tiende naast gaf hij aan.
Dan is de cv meter minder nauwkeurig schat ik zo.

• n.buijtels
RemmyB83 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Klopt, maar er zijn meer verschillen.
Er is ook een reden dat een radiator iets boven de grond hangt, en niet bovenin aan de muur. Zelfde geldt voor waarom de (wand)binnenunits wel bovenin hangen, en niet op de zelfde hoogte als een radiator.
(Nooit begrepen waarom, maar had iets te maken met natuurkunde :+ )
Klopt helemaal!
Het verschil zit ‘m in hoe warmte en koude lucht zich gedragen:

Radiatoren hangen laag, vlak boven de vloer. Koude lucht is zwaarder, dus de radiator verwarmt die lucht en laat het opstijgen. Zo circuleert de warmte vanzelf door de hele ruimte.

Airco-/warmtepomp-units hangen hoog. Bij verwarmen blaast de unit warme lucht naar beneden, waardoor de kamer sneller en gelijkmatiger warm wordt.

Bij koelen blaast de unit koude lucht hoog in, maar die zakt vanzelf naar beneden. Het mengt niet actief; het koelt vooral de onderkant van de ruimte.

Kortom: radiator = natuurlijke convectie, Airco unit = geforceerde luchtstroom.

Daarom helpt het bij verwarmen met de airco om de fan-stand hoog te zetten, zodat de warmte sneller door de kamer verspreidt. Bij koelen is dit minder belangrijk omdat koele lucht vanzelf naar benden zakt.

• tweakerpim
De witte temperatuur meter met display hangt nu 5 cm gemeten van de airco unit af en op ongeveer 1.40 hoogte met een offset van -1.

[ Voor 42% gewijzigd door tweakerpim op 06-01-2026 16:41 ]

• xHEMANx
Ook met het nieuwe ip, kan ik 9 van de 10 keer de webinterface niet in 1x laden.

Het lijkt erop dat hij steeds een oude versie opend (staat nog open) die nog in de cache staat. IP is op dat moment dan ook niet te pingen. Soms wel 30x refreshen en dan doet hij het pas.

Iemand een idee hoe ik er voor zorg de ip van de CC wel (gelijk) vindbaar is?
Alle andere wifi apparaten in huis werken perfect. 2.4gz netwerk. 5gz staat uit. Ik heb android tel en gebruik edge.

[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2026 16:53 ]

• peterbier
xHEMANx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:49:
Ook met het nieuwe ip, kan ik 9 van de 10 keer de webinterface niet in 1x laden.

Het lijkt erop dat hij steeds een oude versie opend (staat nog open) die nog in de cache staat. IP is op dat moment dan ook niet te pingen. Soms wel 30x refreshen en dan doet hij het pas.

Iemand een idee hoe ik er voor zorg de ip van de CC wel (gelijk) vindbaar is?
Alle andere wifi apparaten in huis werken perfect. 2.4gz netwerk. 5gz staat uit. Ik heb android tel en gebruik edge.
Ik gebruik http://heatpump.local/ .
Opgeslagen als soort app (snelkoppeling) via Firefox.
Ook Android toestel.

De aansturing doe ik hoofdzakelijk met HomeAssistant.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:31
tweakerpim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat de Honeywell round modulation afrond op halve graden in het display. Dus 20.5 in het display kan 20.3 - 20.7 zijn.

• prakkie87
Heb je nog een tester nodig voor je nieuwste firmware versie @LED-Maniak

• blackmore87
Wat betekent “system status” in het bovenste blok van de climate control interface? Ik zie daar zowel 1 als 3 voorbij komen.

Over de fan:
Nadeel van fan stand “3” is dat hij naar maximaal “6” gaat, in auto heb ik ook 7 en 8 voorbij zien komen.
Wel gaat hij in auto inderdaad sneller naar een lagere fan stand.
Blijf het lastig vinden wat nou het best presteert… en wat de beste keuze is.
Met dit weer “altijd stand 4” zou ook kunnen natuurlijk, maar dan moet je het extra geluid voor lief nemen…
De fan toert soms gewoon te langzaam op heb ik het idee, waardoor de fluctuatie in ruimtetemperatuur ontstaat. Was dit met 3.1.4 anders?

[ Voor 16% gewijzigd door blackmore87 op 06-01-2026 19:56 ]

• xHEMANx
Straks is het weer boven de 0 buiten en komt de update met firmware van 3.1.4 terug en zegt iedereen JAAAAA DIT IS VEEL BETER.

Als we dan later weer onder de 0 gaan, staat het forum weer vol. "De airco blijft de hele dag maar op en neer gaan in temp en kan geen rust vinden. Kunnen we weer terug naar 3.2.1?"

Vind gewoon de juiste plek voor je sensor. Zet dat ding op auto, setpoint naar keuze en dan het apparaat lekker laten aanklooien. Soms zoemt die even wat harder en is het een halve graad warmer in huis, dan weer even wat zachter en is het een halve graad kouder. Te koud? @LED-Maniak heeft halve graden mogelijk gemaakt, dus zet hem 0.5 hoger. Of stel hem bij met de offset. (Nog zon geweldige functie)

Led kan niet iets doen waardoor ineens alle aircos (over en onder bemeten, goed of slecht geplaatst), in iedere situatie en bij elk weer, perfect op setpoint blijven en ook nog lekker zacht zoemen op fan 3 of 4.

Je moet echt zelf even klooien met de instellingen en plaatsing in jouw situatie.

(Owja, dit is een algemeen bericht, dus voel je niet persoonlijk aangesproken)

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2026 20:23 ]

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Ik verwarm mijn huis nu met een LG airco (pc24sq beneden en pc12sq boven) en begin me met deze buitentemperaturen steeds meer te ergeren aan de regeling van die dingen.

Het begin goed bij opstarten. Hij moduleert keurig terug naar zo'n 400W en houdt dat een tijdje vast. Maar dan komt die eerste defrost en begint de ellende. Na elke defrost start hij op vol vermogen en modeleert te langzaam terug met als gevolg dat hij snel weer in defrost schiet. Deze cyclus kost veel meer energie dan dan gewoon stabiel op 400W blazen waarmee hij het prima op temperatuur kan krijgen.
Enige manier om hem kunstmatig te knijpen is lage ventilatorstand, maar dan wordt de warmte niet goed verdeeld.

Ik zou echt zo graag iets van demand control hebben, of een betere regeling.

Kan de Climacontrol hier iets in betekenen, of is er een andere manier om een vorm van demand control te krijgen?

• LED-Maniak
De airco zal met ClimateControl rustiger worden, alleen het hoge vermogen na defrosts is bijna niet te voorkomen.

Wellicht dat @n.buijtels wat zinnigs kan zeggen. Hij draait al een tijdje een LG met ClimateControl.

• n.buijtels
Fritso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:50:
Ik verwarm mijn huis nu met een LG airco (pc24sq boven en pc12sq beneden) en begin me met deze buitentemperaturen steeds meer te ergeren aan de regeling van die dingen.

Het begin goed bij opstarten. Hij moduleert keurig terug naar zo'n 400W en houdt dat een tijdje vast. Maar dan komt die eerste defrost en begint de ellende. Na elke defrost start hij op vol vermogen en modeleert te langzaam terug met als gevolg dat hij snel weer in defrost schiet. Deze cyclus kost veel meer energie dan dan gewoon stabiel op 400W blazen waarmee hij het prima op temperatuur kan krijgen.
Enige manierom hem kunstmatig te knijpen is lage ventilatorstand, maar dan wordt de warmte niet goed verdeeld.

Ik zou echt zo graag iets van demand control hebben, of een betere regeling.

Kan de Climacontrol hier iets in betekenen, of is er een andere manier om een vorm van demand control te krijgen?
Wat bij mij in de praktijk redelijk goed werkt, zijn een paar vrij simpele basisinstellingen:

Setpoints op halve graden werken duidelijk beter (bijv. 18,5 – 19,5 – 20,5 °C).
Hele graden setpoints triggeren bij LG een slechte temperatuur regeling; die vermijd ik geheel

Ventilatorstand zo hoog mogelijk. Ik draai overdag vrijwel altijd op stand 5 en na ±18:00 uur op stand 4. Dat helpt juist om de airco beter te laten regelen. De ventilator toert ook bij stand 4 en 5 op en af.

Wat betreft je specifieke probleem:
defrosts zijn met deze buitentemperaturen eigenlijk niet te voorkomen. Een defrost elke 1,5 tot 2,5 uur is vrij normaal. In mijn woonkamer zakt de temperatuur daarbij ongeveer 0,5 °C, waarna de airco dat zo snel mogelijk probeert te compenseren. Als de unit qua capaciteit al tegen zijn grens zit, kan hij het setpoint daarna soms ook niet meer netjes halen en ga je inderdaad die “volle bak → te laat terugmoduleren → volgende defrost”-cyclus zien.

Ik kan je situatie zo niet echt goed analyseren. Het zou helpen als je alle instellingen deelt, samen met temperatuur- en vermogensgrafieken. Grafieken uit Homey of Home Assistant zijn ideaal, en anders de grafieken uit ClimaControl zelf.

Verder nog een punt: je hebt boven een vrij grote unit hangen (±6,6 kW) en beneden een kleinere (±3,5 kW). Hebben beide units dit gedrag, of vooral de unit beneden?
Als vooral de unit beneden dit doet, kan het ook simpelweg zijn dat die het bij deze omstandigheden maar nét aan kan.

Als mijn “basisregels” geen verbetering geven, kun je eens proberen om tijdelijk een klein elektrisch kacheltje bij te zetten en te kijken hoe de airco dan regelt. Wordt het gedrag rustiger, dan weet je vrijwel zeker dat je tegen een capaciteitsgrens aanloopt.

Hieronder mijn grafiek van de afgelopen 6 uur met vermogen, setpoint (19,5°) en kamertemperatuur. Toevallig is de laatste defrost nu al 3,5 uur geleden. Maar het sneeuwt hier nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kmUwF540anF5xhWOARXvoL4vVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSYWRvMgpL1viYAyQTi6r9iz.jpg?f=fotoalbum_large

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:56
Ik heb garage welke ik verwarm met 2 identieke MHI 3,5kW units.
Enige verschil is dat de één in grote open ruimte (60m2) hangt en andere kleinere werkplaats (24m2).

Qua instellingen zijn ze beide gelijk ingesteld, echter staat werkplaats op 11 graden en garage op 12 graden.
Nu heb ik in werkplaats juiste positie van externe temperatuurmeter wel gevonden, echter in garage nog niet. Dit is daar ook lastiger omdat het open ruimte is, hij hangt nu aan wand naast airco. Echter nog niet optimaal. Het resultaat van positie temperatuurmeter wou ik hier even delen voor extra inzicht.
Snap dit het qua temperatuur etc... andere situatie is dan in woning maar toch ..

Dit zijn de gegevens van afgelopen 24 uur van de airco in werkplaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvEq7VImWi62IKLEr9tBG6z367g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEVNNERiML95666uTrmiXOb2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de gegevens van afgelopen 24 uur van de airco in garage, pendelfeest :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzYW2lo8u3GDDidvK3S-6mOPinE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MoZyOyUmnXDmkHrtKPhTXwS.jpg?f=fotoalbum_large

• Fritso
  • Nu online
n.buijtels schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Wat bij mij in de praktijk redelijk goed werkt, zijn een paar vrij simpele basisinstellingen:

Setpoints op halve graden werken duidelijk beter (bijv. 18,5 – 19,5 – 20,5 °C).
Hele graden setpoints triggeren bij LG een slechte temperatuur regeling; die vermijd ik geheel

Ventilatorstand zo hoog mogelijk. Ik draai overdag vrijwel altijd op stand 5 en na ±18:00 uur op stand 4. Dat helpt juist om de airco beter te laten regelen. De ventilator toert ook bij stand 4 en 5 op en af.

Wat betreft je specifieke probleem:
defrosts zijn met deze buitentemperaturen eigenlijk niet te voorkomen. Een defrost elke 1,5 tot 2,5 uur is vrij normaal. In mijn woonkamer zakt de temperatuur daarbij ongeveer 0,5 °C, waarna de airco dat zo snel mogelijk probeert te compenseren. Als de unit qua capaciteit al tegen zijn grens zit, kan hij het setpoint daarna soms ook niet meer netjes halen en ga je inderdaad die “volle bak → te laat terugmoduleren → volgende defrost”-cyclus zien.

Ik kan je situatie zo niet echt goed analyseren. Het zou helpen als je alle instellingen deelt, samen met temperatuur- en vermogensgrafieken. Grafieken uit Homey of Home Assistant zijn ideaal, en anders de grafieken uit ClimaControl zelf.

Verder nog een punt: je hebt boven een vrij grote unit hangen (±6,6 kW) en beneden een kleinere (±3,5 kW). Hebben beide units dit gedrag, of vooral de unit beneden?
Als vooral de unit beneden dit doet, kan het ook simpelweg zijn dat die het bij deze omstandigheden maar nét aan kan.

Als mijn “basisregels” geen verbetering geven, kun je eens proberen om tijdelijk een klein elektrisch kacheltje bij te zetten en te kijken hoe de airco dan regelt. Wordt het gedrag rustiger, dan weet je vrijwel zeker dat je tegen een capaciteitsgrens aanloopt.

Hieronder mijn grafiek van de afgelopen 6 uur met vermogen, setpoint (19,5°) en kamertemperatuur. Toevallig is de laatste defrost nu al 3,5 uur geleden. Maar het sneeuwt hier nog niet.

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Mijn excuus, ik zie dat ik een fout gemaakt heb. De 24 hangt beneden en de 12 boven.

Het is met name de pc12sq waar ik me aan erger. Deze hangt boven in het open trapgat en blaast de overloop en slaapkamer in. Hij hangt daardoor ook lager dan een normale wandunit, effectief op heuphoogte ongeveer.
Ik geen aparte kWh meter op die AC en ook geen Homey of Home Assistant, maar bekijk af en toe het actuele verbruik in de app.
Na een defrost start hij op met >1kW en moduleert dan gedurend 1,5 uur ongeveer terug naar 600W, waarna de volgende defrost volgt. De gemeten temp op de ac staat dan soms wel 3 graden hoger dan de setpoint. Dat is dus verre van ideaal, helemaal gezien de hoogte waarop hij hangt.

Ik ga even spelen met jouw tips. Heb hem vandaag ingesteld op x.5 graden ben benieuwd of dat de regeling verbeterd.

Nogmaals bedankt!

• LED-Maniak
Fritso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]
De gemeten temp op de ac staat dan soms wel 3 graden hoger dan de setpoint. Dat is dus verre van ideaal, helemaal gezien de hoogte waarop hij hangt.
Dit is dan wél weer op te lossen met een ClimateControl. :)

• n.buijtels
Fritso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Mijn excuus, ik zie dat ik een fout gemaakt heb. De 24 hangt beneden en de 12 boven.

Het is met name de pc12sq waar ik me aan erger. Deze hangt boven in het open trapgat en blaast de overloop en slaapkamer in. Hij hangt daardoor ook lager dan een normale wandunit, effectief op heuphoogte ongeveer.
Ik geen aparte kWh meter op die AC en ook geen Homey of Home Assistant, maar bekijk af en toe het actuele verbruik in de app.
Na een defrost start hij op met >1kW en moduleert dan gedurend 1,5 uur ongeveer terug naar 600W, waarna de volgende defrost volgt. De gemeten temp op de ac staat dan soms wel 3 graden hoger dan de setpoint. Dat is dus verre van ideaal, helemaal gezien de hoogte waarop hij hangt.

Ik ga even spelen met jouw tips. Heb hem vandaag ingesteld op x.5 graden ben benieuwd of dat de regeling verbeterd.

Nogmaals bedankt!
Bij zo’n (betrekkelijk ongunstige) opstelling kun je een echt stabiele en nauwkeurige temperatuurregeling eigenlijk wel vergeten. Defrost-cycli om de ±1,5 uur zijn daarbij ook geen uitzondering.

Wat mij wel verbaast: hoe kan de airco-unit een kamertemperatuur aangeven die 3 °C bóven het ingestelde setpoint ligt? Wat geeft het ClimatControl-webportaal in dat geval aan? En zit er überhaupt een ClimatControl aangesloten?

Bij LG-units geldt normaal dat bij regeling via een externe thermostaat of ClimatControl de unit al uitschakelt zodra de gemeten ruimtetemperatuur circa 1 °C boven het setpoint komt.

Wellicht was het handig geweest om in je beginpost expliciet te vermelden dat het om een afwijkende/bijzondere opstelling gaat zonder dat je momenteel een ClimatControl gebruikt; dat zet de verwachtingen rondom regeling en comfort meteen in een goed perspectief.

• Fritso
  • Nu online
n.buijtels schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Bij zo’n (betrekkelijk ongunstige) opstelling kun je een echt stabiele en nauwkeurige temperatuurregeling eigenlijk wel vergeten. Defrost-cycli om de ±1,5 uur zijn daarbij ook geen uitzondering.

Wat mij wel verbaast: hoe kan de airco-unit een kamertemperatuur aangeven die 3 °C bóven het ingestelde setpoint ligt? Wat geeft het ClimatControl-webportaal in dat geval aan? En zit er überhaupt een ClimatControl aangesloten?

Bij LG-units geldt normaal dat bij regeling via een externe thermostaat of ClimatControl de unit al uitschakelt zodra de gemeten ruimtetemperatuur circa 1 °C boven het setpoint komt.

Wellicht was het handig geweest om in je beginpost expliciet te vermelden dat het om een afwijkende/bijzondere opstelling gaat zonder dat je momenteel een ClimatControl gebruikt; dat zet de verwachtingen rondom regeling en comfort meteen in een goed perspectief.
Het gaat hier inderdaad om een wat bijzondere setup zonder de ClimatControl. Vandaar ook mijn vraag in de eerste post of een ClimatControl e.e.a. kan verbeteren.

Ik ga even spelen met jouw tips en mocht het kansloos blijven toch overwegen een ClimatControl aan te schaffen.

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-02 14:55
xHEMANx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:17:
Straks is het weer boven de 0 buiten en komt de update met firmware van 3.1.4 terug en zegt iedereen JAAAAA DIT IS VEEL BETER.

Als we dan later weer onder de 0 gaan, staat het forum weer vol. "De airco blijft de hele dag maar op en neer gaan in temp en kan geen rust vinden. Kunnen we weer terug naar 3.2.1?"

Vind gewoon de juiste plek voor je sensor. Zet dat ding op auto, setpoint naar keuze en dan het apparaat lekker laten aanklooien. Soms zoemt die even wat harder en is het een halve graad warmer in huis, dan weer even wat zachter en is het een halve graad kouder. Te koud? @LED-Maniak heeft halve graden mogelijk gemaakt, dus zet hem 0.5 hoger. Of stel hem bij met de offset. (Nog zon geweldige functie)

Led kan niet iets doen waardoor ineens alle aircos (over en onder bemeten, goed of slecht geplaatst), in iedere situatie en bij elk weer, perfect op setpoint blijven en ook nog lekker zacht zoemen op fan 3 of 4.

Je moet echt zelf even klooien met de instellingen en plaatsing in jouw situatie.

(Owja, dit is een algemeen bericht, dus voel je niet persoonlijk aangesproken)
Volgens mij was jij heel lang bezig in het verleden met dat het een paar tiende graden te warm was en dan weer te koud. Dus ook voor andere nieuwe gebruikers geldt dat ze hun verwachtingen een beetje moeten aanpassen. De regeling met de ClimaControl en een externe sensor is al een verschil van dag en nacht.

Ik weet niet of nieuwe MHI units dit beter regelen, maar de fan op auto zetten is voor velen een heel slecht idee. Bij de units waar ik mee bekend ben, wordt de warmteafgifte erg gelimiteerd en gaat die niet hard genoeg blazen waardoor vooral een grotere ruimte de setpoint bij lange na niet haalt. Je kan bij sommige units zelfs zien dat er beveiligingen in werking treden omdat de unit zijn warmte niet kwijt kan, maar nog steeds weigert om harder te gaan blazen.

Als je gebruik maakt van automatisering, zou je zelf een simpele regeling kunnen maken die de airco harder laat blazen als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, en weer lager als die eroverheen is. Dit is al beter dan de auto regeling van MHI zelf.

• xHEMANx
HugoLXO schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Volgens mij was jij heel lang bezig in het verleden met dat het een paar tiende graden te warm was en dan weer te koud. Dus ook voor andere nieuwe gebruikers geldt dat ze hun verwachtingen een beetje moeten aanpassen. De regeling met de ClimaControl en een externe sensor is al een verschil van dag en nacht.

Ik weet niet of nieuwe MHI units dit beter regelen, maar de fan op auto zetten is voor velen een heel slecht idee. Bij de units waar ik mee bekend ben, wordt de warmteafgifte erg gelimiteerd en gaat die niet hard genoeg blazen waardoor vooral een grotere ruimte de setpoint bij lange na niet haalt. Je kan bij sommige units zelfs zien dat er beveiligingen in werking treden omdat de unit zijn warmte niet kwijt kan, maar nog steeds weigert om harder te gaan blazen.

Als je gebruik maakt van automatisering, zou je zelf een simpele regeling kunnen maken die de airco harder laat blazen als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, en weer lager als die eroverheen is. Dit is al beter dan de auto regeling van MHI zelf.
1. Toen had je nog geen halve graden, geen offset en dikke overshoots. Dus ik was sowieso zieliger! :)

2. Ik was toen aan het uitvogelen wat normaal regelgedrag is van de clima control, om zo de boel zo goed mogelijk IN TE STELLEN in MIJN situatie. Ik was niet aan het klagen dat de clima niet goed werkte omdat de temp heen en weer schommelde oid.

Ik heb over 1 ding "geklaagd" en dat was dat de halve graden niet werkten destijds en daar had ik de clima speciaal voor gekocht! Want ik had al een verlengde interne kabel en was er inmiddels achter dat extern hele graden erg grote stappen zijn. En uiteindelijk bleek dat toen de halve graden ook niet werkten op oudere /niet standaard wifi modellen, dit wist LED toen ook nog niet. Daarom ben ik LED nu deste dankbaarder dat de halve graden WEL werken en dat er zelfs een offset is, zodat je alles nog perfecter kan instellen.

Als je de kamer niet op temp krijgt met de auto stand, moet je je volgens mij sowieso afvragen of je met een airco wilt verwarmen, want in fan 6 of hoger zitten de hele dag lijkt me geen pretje. (Toevallig staat mijn unit net met fan 6 lekker in mn bakkes te blazen na een defrost O+ ) En dat ligt dus niet aan de clima, maar aan de plaatsing en grote van je airco en grote van de ruimte die je wilt verwarmen. Dat is precies wat ik in mn post zei.

Owja nog een ding waar ik over klaag is dat ik 30x moet refreshen om in de webinterface te komen, maar daar geef ik LED de schuld niet van, want bij anderen werkt het wel, dus is er iets in MIJN instellingen verkeerd. :(:)

[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 07-01-2026 15:27 ]

• blackmore87
Ik ben een nieuwe gebruiker, heb 6 climacontrols in huis en 1 bij mijn moeder thuis. Ik wil niet klagen over het product maar juist snappen hoe deze werkt, hoe je deze het best gebruikt/instelt en input geven zodat deze mogelijk nog beter wordt.

Het bevreemdt mij dat als ik setpoint 22 instel dat de kamertemperatuur slechts tijdelijk wordt gehaald en de airco daarna te ver aftoert. Op fanstand “4” blijft het beter, maar dat wil je niet continu. Dat de unit onderbemeten zou zijn wil me niet aan, als ik 23 graden instel haalt ie dat heel vlot en met de compressor op slechts 60Hz.

Ik kan mij voorstellen dat dit bij nieuwbouw huizen minder speelt dan bij oudere nageïsoleerde huizen…. Zoals die van mij.

Kan er een probleem zijn met of een instelling van mijn airco waardoor deze de fanstanden niet goed regelt?

[ Voor 8% gewijzigd door blackmore87 op 07-01-2026 21:28 ]

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:16

kimjansen

Nu ff niks...

blackmore87 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:14:
Ik ben een nieuwe gebruiker, heb 6 climacontrols in huis en 1 bij mijn moeder thuis. Ik wil niet klagen over het product maar juist snappen hoe deze werkt, hoe je deze het best gebruikt/instelt en input geven zodat deze mogelijk nog beter wordt.

Het bevreemdt mij dat als ik setpoint 22 instel dat de kamertemperatuur slechts tijdelijk wordt gehaald en de airco daarna te ver aftoert. Op fanstand “4” blijft het beter, maar dat wil je niet continu. Dat de unit onderbemeten zou zijn wil me niet aan, als ik 23 graden instel haalt ie dat heel vlot en met de compressor op slechts 60Hz.

Ik kan mij voorstellen dat dit bij nieuwbouw huizen minder speelt dan bij oudere nageïsoleerde huizen…. Zoals die van mij.

Kan er een probleem zijn met of een instelling van mijn airco waardoor deze de fanstanden niet goed regelt?
Zijn het MHI airco's? En waarom wil je geen vaste fan stand (wat ook het advies van installateurs is bij gebruik van de normale afstandsbediening)? De afgifte van energie en de luchtcirculatie is dan wel een stuk beter (mits de filters schoon zijn natuurlijk).

Hier een nageisoleerde woning van rond 1970, ik heb wel wat temperatuur wisseling zoals te verwachten maar er is altijd wel een setpoint te vinden waar het niet te koel wordt eigenlijk. Het is wel wat vaker de temperatuur een graadje omhoog of omlaag klikken dan met de L/W WP. Niet dramatisch maar luchtverwarming met een op laag energieverbruik toegespitste inverter L/L WP is wel echt wat anders dan met de CV is mijn ervaring. Staan hier ME's trouwens...

[ Voor 18% gewijzigd door kimjansen op 07-01-2026 22:54 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• blackmore87
kimjansen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:36:
[...]

Zijn het MHI airco's? En waarom wil je geen vaste fan stand (wat ook het advies van installateurs is bij gebruik van de normale afstandsbediening)? De afgifte van energie en de luchtcirculatie is dan wel een stuk beter (mits de filters schoon zijn natuurlijk).
MHI inderdaad.
Wil ik op zich wel hoor, ik laat me graag informeren ;) (gaf alleen aan dat fanstand “4” wel enigszins lawaaiig is).

Ben vanavond wat aan het testen geweest.
Heb een ruimte (A) waar een SRK50ZS-WF aan een SCM71ZS-W hangt (waarbij de andere binnenunits uitstonden). En een ruimte (B) waar een SRK50ZS-WF aan een SRC50ZS-W2 hangt.
De “problematische” ruimte (A) heeft een hoger plafond en iets meer oppervlakte.
Setpoint van beide op 27 gezet, 3d auto uit, fan op auto. De unit in ruimte B doet perfect wat ik zou verwachten, zowel de fan als de compressor toeren mooi op.
De unit in ruimte A toert wel op maar de compressor gaat tot maximaal 68Hz waarbij de fan niet hoger ging dan 5 (TD en TDSH lopen enorm op). Als ik de fan op “4” zet dan draait deze dus op “8”, TD en TDSH nemen af maar de compressor blijft maximaal op 68Hz.
Ik krijg het vermoeden dat er wellicht een probleem is met de buiten- of binnenunit van ruimte A…..

[ Voor 44% gewijzigd door blackmore87 op 07-01-2026 22:51 ]

• LED-Maniak
Hoe groot is je buitenunit en hoe groot is de binnenunit die zijn temperatuur niet haalt?

Wat ik hier merk met een SCM50 en een SRK35 combinatie is dat als je net opstart de SCM50 op vol vermogen gaat draaien, totdat er soms een "high pressure protection" inschakelt en hij daarna naar beneden gaat in vermogen en de ruimte temperatuur niet altijd gehaald kan worden.

Als je dan het vermogen uitrekent, dan komt dit overeen met de binnenunit en de buitenunit past zich hier dan blijkbaar op aan.

Als je "high pressure protection" krijgt dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dat kan dan zijn dat of je binnenunit te klein is, of je fan stand te laag.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:45:
Hoe groot is je buitenunit en hoe groot is de binnenunit die zijn temperatuur niet haalt?

Wat ik hier merk met een SCM50 en een SRK35 combinatie is dat als je net opstart de SCM50 op vol vermogen gaat draaien, totdat er soms een "high pressure protection" inschakelt en hij daarna naar beneden gaat in vermogen en de ruimte temperatuur niet altijd gehaald kan worden.

Als je dan het vermogen uitrekent, dan komt dit overeen met de binnenunit en de buitenunit past zich hier dan blijkbaar op aan.

Als je "high pressure protection" krijgt dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dat kan dan zijn dat of je binnenunit te klein is, of je fan stand te laag.
Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn originele post net aangepast terwijl jij reageerde. Kun je daar iets mee?
Ligt volgens mij wel in lijn met wat jij zegt, en idd de “high pressure protection” heb ik voorbij zien komen. Dat kan ik reproduceren, daarnaast ook oplossen door de fanstand op “4” te zetten (dus maximaal).
Dan haalt hij dus ook “met gemak” de 23 graden terwijl hij normaal 22 graden niet structureel haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door blackmore87 op 07-01-2026 22:55 ]

• LED-Maniak
Dat komt dus wel overeen. Buitenunit heeft meer vermogen dan hij kwijt kan en gaat terugschakelen.
Meer energie ga je er niet makkelijk uit persen, tenzij je de fan op maximaal kan zetten(wat je eigenlijk alleen zou kunnen doen als je niet aanwezig bent ivm lawaai).

Niet een probleem dus van ClimateControl maar je loopt tegen de limieten van je opstelling.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:55:
Dat komt dus wel overeen. Buitenunit heeft meer vermogen dan hij kwijt kan en gaat terugschakelen.
Meer energie ga je er niet makkelijk uit persen, tenzij je de fan op maximaal kan zetten(wat je eigenlijk alleen zou kunnen doen als je niet aanwezig bent ivm lawaai).

Niet een probleem dus van ClimateControl maar je loopt tegen de limieten van je opstelling.
Helder, wilde ook niet suggereren dat het een “probleem” is met climatecontrol hoor.
Is er dan nog een verklaring voor het niet lekker opschakelen van de fan in de auto stand? Dat gebeurt in ruimte B prima. Kijkt deze naar de compressor frequentie?

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

blackmore87 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Ligt volgens mij wel in lijn met wat jij zegt, en idd de “high pressure protection” heb ik voorbij zien komen.
Kan misschien ook zijn dat er een beetje koudemiddel bij moet...

[ Voor 34% gewijzigd door kimjansen op 07-01-2026 23:01 ]

• Rijo038
Siewert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 01:19:
@LED-Maniak

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Opgenomen vermogen
[Afbeelding]

Compressor hz:
[Afbeelding]

Buiten Temperatuur
[Afbeelding]

CC Chart:
[Afbeelding]
heb je de temperatuur offset op je unit uit staan? Wil je deze dan eens aanzetten en verder niets veranderen?

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-02 11:13

YBJ

Even zomaar een tip (off topic) voor degene die er wat aan hebben, aangezien er strenge vorstdagen aan komen.
Als je de klep aan de voorzijde open zet komt er een veel krachtigere straal warmte uit mijn unit (srk50zswf en srk35zswf, schone filters).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwT0-4Isz6C8wMMlJLoqnk_3iYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Gx0GWKm3ECRuhGkfiLfDyiL.jpg?f=fotoalbum_largeZiet er misschien iets minder mooi uit maar de ruimte warmt veel sneller op.
Dit omdat ik hier lees dat sommigen op een hoge stand het geluid te hard vinden kun je misschien zo met een lagere stand zo toch genoeg warmte krijgen. Proberen kan altijd.

[ Voor 15% gewijzigd door YBJ op 08-01-2026 14:17 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:33
Gisteren ter test even de offset van de unit (knop indrukken - piepjes) weer ingeschakeld (gezien de CC daar nu automatisch voor compenseert) en naar de interne sensor gewisseld.

Zaken die opvallen:
- Vaker defrosts (om het uur i.p.v. om de twee uur)
+/- Unit gaat hoger in vermogen (1700W vs 1250W)
+ Minder overshoot, denk omdat hij sneller ziet dat er warmte de kamer in komt
+ Minder undershoot, deze kan ik niet verklaren waarom met interne sensor de kamertemperatuur minder ver inzakt? Het is beiden met dezelfde sensor verderop in de kamer gemeten
- Fan binnen draait harder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5Q2n1NB5MCYwYb_qGWi-RMc2jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCHKufCOWzSiAMehWr9ss2dn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvo0au2Q_qLAyeWNFOVjT1p88uE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/la0PFP0TWrK5TW1xL1tJJmg4.png?f=fotoalbum_large

Links van de rode streep = externe sensor
Rechts van de rode streep = interne sensor

Buitentemperatuur steeg in tijdsspanne van de grafiek van -2,2°C naar -1,2°C.

De defrosts en sneeuw maken het een lastige test. Als we weer een paar dagen droge vorst hebben (=weinig /geen defrosts) dan ga ik het nog eens testen wat de verschillen zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2026 13:40 ]

• Rijo038
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:50:
Gisteren ter test even de offset van de unit (knop indrukken - piepjes) weer ingeschakeld (gezien de CC daar nu automatisch voor compenseert) en naar de interne sensor gewisseld.

Zaken die opvallen:
+ Minder undershoot, deze kan ik niet verklaren waarom met interne sensor de kamertemperatuur minder ver inzakt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De defrosts en sneeuw maken het een lastige test. Als we weer een paar dagen droge vorst hebben (=weinig /geen defrosts) dan ga ik het nog eens testen wat de verschillen zijn.
interessante test. Ga je de komende dagen alleen wisselen tussen interne en externe sensor? Of ga je de offset in het toestel ook steeds uit/aan zetten? Voor de zuiverheid kun je denk ik beter 1 variabele aanpassen

• LED-Maniak
Nieuwe variabele zou 3.3.2 zijn die @nico_09 nu aan het testen is.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

YBJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:32:
Even zomaar een tip voor degene die er wat aan hebben. Als je de klep aan de voorzijde open zet komt er een veel krachtigere straal warmte uit mijn unit (srk50zswf en srk35zswf, schone filters).
[Afbeelding]Ziet er misschien iets minder mooi uit maar de ruimte warmt veel sneller op.
Je bent hiermee de luchtstroom aan het kortsluiten, in principe wil je dat proberen te voorkomen, er kleven wat haken en ogen aan. Maar als het geen problemen geeft in jouw geval natuurlijk prima. Bepaalde vloermodellen doen iets soortgelijks maar dan kan het sowieso geen kwaad en geeft het nog meer verwarmingscomfort (wat met een vloermodel al veel hoger is dan met een wandmodel).

Het verlagen van de ventilator snelheid geeft ook een hogere uitblaastemperatuur, niet té laag want dan kan hij zijn energie niet afgeven en gaat terugregelen.

Bovenstaande is wel meer iets voor in het lucht-lucht topic...

• ThinkPad
Rijo038 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:28:
[...]

interessante test. Ga je de komende dagen alleen wisselen tussen interne en externe sensor? Of ga je de offset in het toestel ook steeds uit/aan zetten? Voor de zuiverheid kun je denk ik beter 1 variabele aanpassen
Ja die offset van de unit ga ik niet meer aan zitten. Toen ik mijn CC plaatste zat de automatische aanpassing daarvoor nog niet in de firmware geloof ik.

Zoals gezegd is het even wachten op een dag of 2 met vergelijkbare condities zodat ik nog eens kan testen (niet omdat ik ontevreden ben ofzo hoor, maar puur om te kijken hoe de regeling werkt/hoe het spul reageert). Het is nu weer +2 buiten, maar nog wel kletsnat dus ook vandaag nog wel defrosts. Morgen weer veel sneeuw etc. Geen goed moment om te testen.
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:31:
Nieuwe variabele zou 3.3.2 zijn die @nico_09 nu aan het testen is.
Heb je een tipje van de sluier over de changelog?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2026 13:44 ]

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Mildere variant van de control-loop van 3.1.3 zit daar in. Dus waarschijnlijk minder 'hevige' drops.

Daarnaast kan je in theorie meerdere temperatuur sensoren linken aan één climatecontrol. Hier is wel eens een vraag over voorbij gekomen. Alleen ik heb nooit echt de toevoeging ervan gezien. Wellicht als backup als er eentje faalt, of als je koude spots in de ruimte hebt afhankelijk van waar de wind vandaan komt.

Raamsensoren zijn zoals eerder aangegeven daar ook toegevoegd.

En verder wat code optimalisaties. :)

• tweakerpim
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ja die offset van de unit ga ik niet meer aan zitten. Toen ik mijn CC plaatste zat de automatische aanpassing daarvoor nog niet in de firmware geloof ik.

Zoals gezegd is het even wachten op een dag of 2 met vergelijkbare condities zodat ik nog eens kan testen (niet omdat ik ontevreden ben ofzo hoor, maar puur om te kijken hoe de regeling werkt/hoe het spul reageert). Het is nu weer +2 buiten, maar nog wel kletsnat dus ook vandaag nog wel defrosts. Morgen weer veel sneeuw etc. Geen goed moment om te testen.

[...]

Ik heb die offset ook nog uitstaan op de mhi. Dit stond ook in de handleiding. Moet deze nu weer aangezet worden of gewoon uit laten staan?

• Rijo038
tweakerpim schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb die offset ook nog uitstaan op de mhi. Dit stond ook in de handleiding. Moet deze nu weer aangezet worden of gewoon uit laten staan?
ik heb hem gisteren weer aangezet, omdat ik toch wat last had van wegzakkende temperatuur. Ik dacht, misschien heeft het daar mee te maken. De komende tijd gaat uitwijzen of het nu inderdaad beter is. Het lijkt nu responsiever, maar dat heb ik al eerder gedacht bij andere aanpassingen. ik ga het dus even wat langer monitoren. De komende dagen zal de airco vast wel weer een keer aan gaan om mee te verwarmen

• blackmore87
Rijo038 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:57:
[...]

ik heb hem gisteren weer aangezet, omdat ik toch wat last had van wegzakkende temperatuur. Ik dacht, misschien heeft het daar mee te maken. De komende tijd gaat uitwijzen of het nu inderdaad beter is. Het lijkt nu responsiever, maar dat heb ik al eerder gedacht bij andere aanpassingen. ik ga het dus even wat langer monitoren. De komende dagen zal de airco vast wel weer een keer aan gaan om mee te verwarmen
Dit ga ik ook proberen, aanzetten is gewoon weer ingedrukt houden tot de piep(jes), toch?

• Rijo038
blackmore87 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Dit ga ik ook proberen, aanzetten is gewoon weer ingedrukt houden tot de piep(jes), toch?
klopt inderdaad. ik vind het wel een beetje een iffy systeempje, maar na een paar pogingen ging het wel goed. ca. 30 seconden ingedrukt houden, tot de piepjes

• RemmyB83

Zaken die opvallen:
+ Minder undershoot, deze kan ik niet verklaren waarom met interne sensor de kamertemperatuur minder ver inzakt? Het is beiden met dezelfde sensor verderop in de kamer gemeten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De interne regeling is anders dan die van de CC, en de zaken die jouw opvallen, zou ik verklaren als:
De CC laat het vaker onder setpoint komen, je ruimte is dus kouder, en als je dan over schakelt van extern naar intern heeft hij een inhaalslag te maken. Met als gevolg een hoger vermogen, en meer defrost door het hoger vermogen.
Als je je setpoint op 21C zet, regeld hij hij zelf naar 23C intern gemeten. Hij meet ook dichter bij de bron, dus zal denk ook daarom sneller terugregelen.
In de MHI regeling zit er een groot verschil tussen setpoint, en het moment dat het te warm wordt en afslaat. Bij de interne regeling stel je 21C in, en dan is zijn doeltemperatuur 23(2C offset). Maar als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan, loopt de temperatuur op tot 24C of zelfs meer. Bij de CC stel je 21C in, en dat is ook de temperatuur waarbij hij afslaat. Als er hier ook een verschil zit tussen setpoint en het moment dat hij afslaat zou het echte setpoint dus lager liggen als het de orginele mhi regeling is.
Intern = setpoint met overshoot
Extern = max temperatuur met undershoots.
Weet ik niet zeker maar ik denk door de inhaalslag dat hij harder blaast. En als je bent bij getrokken, denk ik wordt hij rustiger. Maar is denk wel iets actiever aangezien de schommelingen in de gemeten temperatuur al snel iets groter zijn.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx

Zaken die opvallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Undershoot is hetzelfde als de overshoot. Het wordt bij de airco gemeten. Als het daar 1 graad schommeld merk je dat veel minder dan als het bij je externe meter schommeld, dan schommeld het nl in de hele kamer.

Wat ik vreemder vind is dat je veel meer vermogen gaat gebruiken. Dat verklaart waarom je meer defrosts hebt. Omdat je fan harder blaast gebruik je meer vermogen, maar dan zou de kamer ook egaler warm moeten zijn nu, ik weet niet of dat het geval is? En waar heb je de sensor staan waarmee je vergelijkt? (die verderop in de kamer) Daar zou het exact dezelfde temp moeten zijn.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Intern = setpoint met overshoot
Extern = max temperatuur met undershoots.
Intern is en was bij mij ook gewoon onder setpoint. (Incl de offset) Volgens mij hing die net als de cc met dit weer ook altijd 0.8/0.9 eronder.

Ik heb de sensor nu schuin in de flow hangen +/- 3m van de airco af. (Overkant kamer) dan komt de regeling aardig overeen als met de interne sensor. (Keertje proberen ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2026 16:01 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Intern is en was bij mij ook gewoon onder setpoint. (Incl de offset) Volgens mij hing die net als de cc met dit weer ook altijd 0.8/0.9 eronder.
Dat zou kunnen maar dat ligt denk ik meer aan de plaatsing van de unit, en de gekozen fanspeed. Merk hier op automatisch dat hij ook soms te zacht blaast. Maar valt hier niet zo op omdat als er hier voor 15min niemand in de kamer is de fan automatisch naar max gaat.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
xHEMANx schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Undershoot is hetzelfde als de overshoot.
Het is helemaal niet het zelfde.
Undershoot is dat je je setpoint niet haalt, en te kort komt.
Overshoot dat je je setpoint wel haalt, en je zelfs over je setpoint heen gaat.
En daarin verschillen de interne regeling en de CC.

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:58
Ik ben ervan overtuigd dat LED veel betere ideeën of opties heeft om het hysterese-probleem van 1,2 °C bij MHI-apparaten op te lossen.

Ik dacht dat als je individuele temperatuurtoleranties zou kunnen instellen, en CC vervolgens zou kunnen detecteren dat de temperatuur onder de tolerantiewaarde is gedaald, en daarna valse temperatuuruitlezingen zou kunnen versturen die de machine uit de laagste modulatie-instelling wekken, dat dit de temperatuurschommelingen zou kunnen oplossen.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

RemmyB83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:44:
[...]
De interne regeling is anders dan die van de CC...
[...]
De CC laat het vaker onder setpoint komen...
[...]
Bij de CC stel je 21C in, en dat is ook de temperatuur waarbij hij afslaat... ...het echte setpoint dus lager liggen als het de orginele mhi regeling is...
[...]
Het is misschien een beetje miereneuken, maar de CC heeft hier weinig mee te maken.
Ik wil het alleen benoemen om duidelijk te houden wat wel aan de CC te wijten is (niet zo veel veel op het moment) en waar de CC in de toekomst het potentieel heeft om nog iets te verbeteren door middel van een extra 'regeling'.

Er is volledig-MHI-eigen (of vul hier een ander merk in) regelgedrag voor een interne sensor en ander regelgedrag voor een externe sensor. Beide sensoren kan de airco als de actuele ruimtetemperatuur gebruiken, maar de airco zal er anders mee gaan regelen (zonder dat de CC iets 'regelt' dus). Die externe sensor is normaalgesproken een dure grote 'thermostaat' op de muur met een kabel naar de binnenunit of een waarde vanuit een gebouwautomatiseringssysteem.
De CC vervangt die lelijke/dure/onnauwkeurige/bedrade/etc. (streep door wat niet van toepassing is) oplossing en biedt daarnaast nog hele mooie integratiemogelijkheden met diverse home automation oplossingen, een snel en lokaal alternatief voor een app, en wat extra functionaliteiten die je anders niet hebt. Zowel 'verborgen' functies maar ook die maken dat de airco zelf(!) beter regelt.

Vooralsnog laat de CC je airco kiezen voor de interne temperatuur sensor of de CC geeft een waarde door die de airco als externe temperatuur sensor interpreteerd.

Als de airco 'raar' doet heeft dat op dit moment te maken met de airco-eigen regeling, de installatie, het klimaat binnen of buiten, of iets specifieks met de opstelling.

Pas bij de volgende firmware (en 1 eerdere firmware die heel kort in het veld heeft gestaan, maar niet voldeed) komt er dus een CC-regel-sausje om het regelgedrag van de airco proberen te verbeteren. @LED-Maniak: correct me if I'm wrong ;) .

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Het is helemaal niet het zelfde.
Undershoot is dat je je setpoint niet haalt, en te kort komt.
Overshoot dat je je setpoint wel haalt, en je zelfs over je setpoint heen gaat.
En daarin verschillen de interne regeling en de CC.
Sorry ik bedoelde dat het net zo werkt. Niet dat het precies hetzelfde IS. O+

• RemmyB83
kimjansen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Het is misschien een beetje miereneuken, maar de CC heeft hier weinig mee te maken.
Ik wil het alleen benoemen om duidelijk te houden wat wel aan de CC te wijten is (niet zo veel veel op het moment) en waar de CC in de toekomst het potentieel heeft om nog iets te verbeteren door middel van een extra 'regeling'.

Er is volledig-MHI-eigen (of vul hier een ander merk in) regelgedrag voor een interne sensor en ander regelgedrag voor een externe sensor. Beide sensoren kan de airco als de actuele ruimtetemperatuur gebruiken, maar de airco zal er anders mee gaan regelen (zonder dat de CC iets 'regelt' dus). Die externe sensor is normaalgesproken een dure grote 'thermostaat' op de muur met een kabel naar de binnenunit of een waarde vanuit een gebouwautomatiseringssysteem.
De CC vervangt die lelijke/dure/onnauwkeurige/bedrade/etc. (streep door wat niet van toepassing is) oplossing en biedt daarnaast nog hele mooie integratiemogelijkheden met diverse home automation oplossingen, een snel en lokaal alternatief voor een app, en wat extra functionaliteiten die je anders niet hebt. Zowel 'verborgen' functies maar ook die maken dat de airco zelf(!) beter regelt.

Vooralsnog laat de CC je airco kiezen voor de interne temperatuur sensor of de CC geeft een waarde door die de airco als externe temperatuur sensor interpreteerd.

Als de airco 'raar' doet heeft dat op dit moment te maken met de airco-eigen regeling, de installatie, het klimaat binnen of buiten, of iets specifieks met de opstelling.

Pas bij de volgende firmware (en 1 eerdere firmware die heel kort in het veld heeft gestaan, maar niet voldeed) komt er dus een CC-regel-sausje om het regelgedrag van de airco proberen te verbeteren. @LED-Maniak: correct me if I'm wrong ;) .
Ik ben het met @Magiaconatus eens, dat het probleem grotendeels in de hysterese zit. En dat de CC daar qua regeling waarschijnlijk niets mee te maken heeft. Wel denk ik omdat met de CC afslaat zodra hij net boven setpoint komt, er nog wat getweakt moet worden aan het ingestelde setpoint en zijn daadwerkelijke setpoint en moment om af te slaan.
Misschien vindt jij het allemaal mierenneuke, maar als we hier niet op een nette manier kritsch kunnen zijn, en recht lullen wat krom is. Dan helpen we het product ook niet naar een hoger level.

Pijnacker Oost/West

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

RemmyB83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:06:
[...]
...de CC afslaat.
Misschien vindt jij het allemaal mierenneuke...
Wellicht is mijn reactie niet goed gelezen of overgekomen.

Ik wilde voorkomen dat de CC allemaal magische regel-dingen of eigenaardigheden toebedeeld krijgt als dat juist niet zo is of de CC juist vanalles (onterecht) verweten wordt te 'verslechteren'. Dat kan een verkeerde indruk geven over het product. Vervolgens raak je snel in een discussie waar je per definitie niet uitkomt en biedt dat iemand die ergens tegenaan loopt en hier in het topic een goede oplossing zoekt niet een zetje in de juiste richting.

https://theengineeringmindset.com/hvacr-dead-band-basics/

[ Voor 4% gewijzigd door kimjansen op 08-01-2026 17:35 ]

• LED-Maniak
Magiaconatus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:15:
Ik ben ervan overtuigd dat LED veel betere ideeën of opties heeft om het hysterese-probleem van 1,2 °C bij MHI-apparaten op te lossen.

Ik dacht dat als je individuele temperatuurtoleranties zou kunnen instellen, en CC vervolgens zou kunnen detecteren dat de temperatuur onder de tolerantiewaarde is gedaald, en daarna valse temperatuuruitlezingen zou kunnen versturen die de machine uit de laagste modulatie-instelling wekken, dat dit de temperatuurschommelingen zou kunnen oplossen.
Daar is 3.3.2 voor om dat uit te vinden.

• RemmyB83
kimjansen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Wellicht is mijn reactie niet goed gelezen of overgekomen.

Ik wilde voorkomen dat de CC allemaal magische regel-dingen of eigenaardigheden toebedeeld krijgt als dat juist niet zo is of de CC juist vanalles (onterecht) verweten wordt te 'verslechteren'. Dat kan een verkeerde indruk geven over het product. Vervolgens raak je snel in een discussie waar je per definitie niet uitkomt en biedt dat iemand die ergens tegenaan loopt en hier in het topic een goede oplossing zoekt niet een zetje in de juiste richting.

https://theengineeringmindset.com/hvacr-dead-band-basics/
Sorry maar je bericht is idd bij mijn iets anders overgekomen. En het is ook soms lastig om via alleen woorden te kunnen uitdrukken wat we precies bedoelen.

En het is ook lastig zonder data om precies te weten wat de CC regeld, en wat de unit zelf regeld.
Maar ik zie gewoon een paar verschillen in de regeling tussen de CC en de interne regeling bij het zelfde setpoint.
Ik probeer hier bij gewoon de vinger op de zere plek te leggen. Misschien geef ik onbewust maar zeker niet met opzet de schuld aan de CC. Aan de andere kant is het voor de ontvanger ook, gewoon nodig om diagnose te stellen wat de daadwerklijke 'afwijking' is.
Ik denk dan ook dat de geselecteerde setpoint van de CC niet overeenkomt met die van de interne regeling. En dat de regelingen daarom ook lijken te verschillen. Met overshoots en undershoots als voorbeeld.

Pijnacker Oost/West

• tweakerpim
kimjansen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:33:
[...]

@kimjansen of @LED-Maniak bij mij staat de offset op de mhi uit. Je schrijft dat de mhi beide sensoren kan gebruiken. Maar doet deze interne sensor nog iets als ik de offset op de mhi uitgezet heb zoals in de handleiding staat. Of moet ik deze weer aanzetten op de mhi voor beste resultaat?

• prakkie87
@LED-Maniak je hebt een DM van mij :-).

• LED-Maniak
tweakerpim schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:23:
[...]

@kimjansen of @LED-Maniak bij mij staat de offset op de mhi uit. Je schrijft dat de mhi beide sensoren kan gebruiken. Maar doet deze interne sensor nog iets als ik de offset op de mhi uitgezet heb zoals in de handleiding staat. Of moet ik deze weer aanzetten op de mhi voor beste resultaat?
Maakt niet uit wat je doet. De offset wordt gecompenseerd als hij aan staat.

Handleiding moet nog even een update hebben.

• LED-Maniak
Grote blij. Twee tevreden users.
We kunnen de groep wel wat uitbreiden voor 3.3.2. :)

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 16:18
Mocht je meer testers willen dan mag je altijd naar mijn CC een update sturen, als ik nog iets specifieks moet testen laat maar weten.
Serienummer heb je nog in een PM neem ik aan.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Kan je wat meer info geven waar 3.3.2 precies in verschild qua warmte regeling?

1.2c marge verkleind? Of nog meer?

Extra sensors of raamsensoren intresseren me niet zoveel. Leuk voor een ander om uit te proberen. (No offense)

[ Voor 20% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2026 18:58 ]

• blackmore87
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Ik doe graag mee!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

RemmyB83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Sorry maar je bericht is idd bij mijn iets anders overgekomen. En het is ook soms lastig om via alleen woorden te kunnen uitdrukken wat we precies bedoelen.

En het is ook lastig zonder data om precies te weten wat de CC regeld, en wat de unit zelf regeld.
Maar ik zie gewoon een paar verschillen in de regeling tussen de CC en de interne regeling bij het zelfde setpoint.
Ik probeer hier bij gewoon de vinger op de zere plek te leggen. Misschien geef ik onbewust maar zeker niet met opzet de schuld aan de CC. Aan de andere kant is het voor de ontvanger ook, gewoon nodig om diagnose te stellen wat de daadwerklijke 'afwijking' is.
Ik denk dan ook dat de geselecteerde setpoint van de CC niet overeenkomt met die van de interne regeling. En dat de regelingen daarom ook lijken te verschillen. Met overshoots en undershoots als voorbeeld.
Eens betreft alles wat je zegt en ik durf ook wel sorry te zeggen omdat het stukje verkeerd opgevat kan worden 😉.

Wat ik vooral en alleen wilde opmerken is dat de airco zelf (minstens) 2 regelingen heeft: een ruimtetemperatuur regeling gebaseerd op de interne sensoren en een regeling op een waarde die uit een extern systeem komt. Dat is bestaande functionaliteit die de CC op een mooie en goedkope manier beschikbaar maakt aan ons, met wat extra's.

De CC stuurt wel een setpoint en een ruimtetemperatuur als waarde, maar het echte regelen doet de airco alsnog zelf, in dit geval dus een regeling die de airco fabrikant heeft bedacht die past bij waarden uit een extern systeem (en niet alleen zijn interne sensoren). Zover ik weet hoe het onder de motorkap werkt geeft de CC de gemeten temperatuur (plus of minus offset) en het setpoint (plus of minus max. halve graad) gewoon door aan de airco als waarde en geeft het daarmee verder ook over aan de airco om er iets mee te doen. Dus wat in de userinterface van de CC staat krijgt de airco ook onder zijn neus geschoven. Hoe fijn een MHI dan regelt weet ik niet, ik heb ME staan, maar dat ook ik het graag in sommige ruimtes wat aggressiever zou willen (beter op setpoint) en elders juist wat luier (minder vaak aan, langer uit) geeft denk ik wel aan dat ook bij mij niet alles perfect en ultiem naar mijn zin werkt (inherent aan lucht-lucht verwarming met moderne airco's met een energielabel). Alleen als we het in een technisch topic dan hebben over dat de CC iets regelt en dat een soort van waarheid wordt dan trekken we mogelijk de conclusie dat daar iets fout in kan zitten en krijgen we daar steeds vragen over (los van bugs die er altijd kunnen zijn). Dus mijn mierenneuken was misschien ook wel een stukje oppassen met de gebruikte termen.

Wat je met Home Assistant of NodeRED enzo zelf zou kunnen maken is als je de ruimtetemperatuur te laag vindt blijven of te hoog vindt worden dat je het setpoint automatisch iets omhoog of omlaag zet in een getimed loopje. Maar je gaat dan dus een extra regeling over de, in jouw geval MHI-, regeling proberen te maken en dan is het echt spelen en afwachten wat dat voor gevolg heeft voor hoe onrustig je systeem wordt en wat het doet voor het comfort (geluid vs. temperatuur) en efficiëntie (elektraverbruik of levensduur). Voor iedereen en voor elk huis is dat allemaal verschillend. Nog los van een extra regeling over een onbekende regeling heen leggen maakt dat het met zoveel wensen zeer moeilijk wordt om iets universeels te maken.

Het in beperkte mate tweaken -door de CC- van de waarden die het de airco wel kan voeren/sturen, hopelijk zonder al te veel negatieve bijwerkingen voor eenieder, komt er binnenkort dus wel aan. (ik dacht voorlopig alleen voor MHI, maar dat zien we wel in de aankondiging)

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:58
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Hoewel ik geen MHI-gebruiker ben, ben ik blij te horen dat je zo'n oplossing kunt implementeren! Goed gedaan! _/-\o_

Elke verbetering in hun regelgedrag zou ook ten goede moeten komen aan andere merken. 8)

Ik ben benieuwd hoe Daikin de gevoeligheid voor temperatuurveranderingen heeft geconfigureerd nadat de ingestelde temperatuur is bereikt. ;)

Ik heb het gevoel dat de logica over het algemeen snel reageert op temperatuurveranderingen, maar ik kan dit niet bevestigen omdat ONECTA geen decimale temperatuurwaarden geeft en ook traag is met updaten. Ik denk dat het zeker minder dan 1 °C is.

• prakkie87
Mijn ervaring met 3.3.2 is echt top. Hij is mega stabiel en gaat wel redelijk makkelijk omhoog. Dipjes ken ik eigenlijk niet meer. Behalve natuurlijk bij defrost. Ik kan het pas morgen met wind en sneeuw vergelijken met dagen er voor maar tot dusver heel blij en een goede waarschijnlijke update van @LED-Maniak

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:14
xHEMANx schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Kan je wat meer info geven waar 3.3.2 precies in verschild qua warmte regeling?

1.2c marge verkleind? Of nog meer?

Extra sensors of raamsensoren intresseren me niet zoveel. Leuk voor een ander om uit te proberen. (No offense)
Ben ook benieuwd wat de specifieke 3.1.3 regeling is die er nu mindere mate in zit. interessante ontwikkelingen ieder geval:)

• RemmyB83
kimjansen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Eens betreft alles wat je zegt en ik durf ook wel sorry te zeggen omdat het stukje verkeerd opgevat kan worden 😉.

Wat ik vooral en alleen wilde opmerken is dat de airco zelf (minstens) 2 regelingen heeft: een ruimtetemperatuur regeling gebaseerd op de interne sensoren en een regeling op een waarde die uit een extern systeem komt. Dat is bestaande functionaliteit die de CC op een mooie en goedkope manier beschikbaar maakt aan ons, met wat extra's.

De CC stuurt wel een setpoint en een ruimtetemperatuur als waarde, maar het echte regelen doet de airco alsnog zelf, in dit geval dus een regeling die de airco fabrikant heeft bedacht die past bij waarden uit een extern systeem (en niet alleen zijn interne sensoren). Zover ik weet hoe het onder de motorkap werkt geeft de CC de gemeten temperatuur (plus of minus offset) en het setpoint (plus of minus max. halve graad) gewoon door aan de airco als waarde en geeft het daarmee verder ook over aan de airco om er iets mee te doen. Dus wat in de userinterface van de CC staat krijgt de airco ook onder zijn neus geschoven. Hoe fijn een MHI dan regelt weet ik niet, ik heb ME staan, maar dat ook ik het graag in sommige ruimtes wat aggressiever zou willen (beter op setpoint) en elders juist wat luier (minder vaak aan, langer uit) geeft denk ik wel aan dat ook bij mij niet alles perfect en ultiem naar mijn zin werkt (inherent aan lucht-lucht verwarming met moderne airco's met een energielabel). Alleen als we het in een technisch topic dan hebben over dat de CC iets regelt en dat een soort van waarheid wordt dan trekken we mogelijk de conclusie dat daar iets fout in kan zitten en krijgen we daar steeds vragen over (los van bugs die er altijd kunnen zijn). Dus mijn mierenneuken was misschien ook wel een stukje oppassen met de gebruikte termen.

Wat je met Home Assistant of NodeRED enzo zelf zou kunnen maken is als je de ruimtetemperatuur te laag vindt blijven of te hoog vindt worden dat je het setpoint automatisch iets omhoog of omlaag zet in een getimed loopje. Maar je gaat dan dus een extra regeling over de, in jouw geval MHI-, regeling proberen te maken en dan is het echt spelen en afwachten wat dat voor gevolg heeft voor hoe onrustig je systeem wordt en wat het doet voor het comfort (geluid vs. temperatuur) en efficiëntie (elektraverbruik of levensduur). Voor iedereen en voor elk huis is dat allemaal verschillend. Nog los van een extra regeling over een onbekende regeling heen leggen maakt dat het met zoveel wensen zeer moeilijk wordt om iets universeels te maken.

Het in beperkte mate tweaken -door de CC- van de waarden die het de airco wel kan voeren/sturen, hopelijk zonder al te veel negatieve bijwerkingen voor eenieder, komt er binnenkort dus wel aan. (ik dacht voorlopig alleen voor MHI, maar dat zien we wel in de aankondiging)
Het is lastig om onderscheid te maken wat de CC doet en de regeling van MHI zelf doet.
Er gebeuren namelijk op de achtergrond meer dingen, die je niet allemaal kunt zien.
En ik ben er vrij zeker van dat de CC bepaalde waardes aanpast, om tot een betere externe regeling te komen. Als de CC waardes aanpast zie ik dat als een regeling van de CC die ervoor zorgt dat de MHI doet wat de CC uiteindelijk wil. Dat is niet erg en daar moe(s)t nog een beetje aan getweakt worden. Als gebruiker lastig om dan de vinger op de zere plek te leggen, en onderscheid te maken tussen MHI en CC.

Daarnaast ben ik ook even met HA bezig geweest. Maar had oa geen zin daar veel tijd in te stoppen, gezien het hier nu met de interne-senor ook goed gaat. Alleen bij warm weer met veel pendelen, vind ik de CC veel beter omdat de regeling dan ook veel rustiger is.

Het is denk ik ook lastig om het iedereen naar de zin te maken met al onze verschillende wensen. Enige oplossing die ik zou zien is advanced-settings. Waarbij de gebruiker bepaalde parameters zelf kan aanpassen.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
prakkie87 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:02:
Mijn ervaring met 3.3.2 is echt top. Hij is mega stabiel en gaat wel redelijk makkelijk omhoog. Dipjes ken ik eigenlijk niet meer. Behalve natuurlijk bij defrost. Ik kan het pas morgen met wind en sneeuw vergelijken met dagen er voor maar tot dusver heel blij en een goede waarschijnlijke update van @LED-Maniak
Oef je schept hoge verwachtingen. :P

Hier loopt hij vandaag ook super stabiel, zonder defrosts, op de oude firmware. Haha. O+

Benieuwd naar morgen...

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2026 22:29 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:02
Hier nu een aantal dagen de nieuwe firmware getest, en inderdaad regelt de unit nu beter. Hij toert eerder op als dat nodig is.😃

• blackmore87
nico_09 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:03:
Hier nu een aantal dagen de nieuwe firmware getest, en inderdaad regelt de unit nu beter. Hij toert eerder op als dat nodig is.😃
Ik kijk er nu al naar uit :)

• xHEMANx
Wat betekend "beter" en "hij toert eerder op?"

Houdt hij nu binnen 0.5 van setpoint? En als hij optoert, hoeveel (tiende) graden toert hij dan op? En wanneer toert die op en gaat dat met fan 6 of rustig?

• ThinkPad
En hoe zit het met setpoint vs. kamertemperatuur? Want dat was gelijk aan elkaar met oudere firmware maar setpoint moet al een tijdje een half graad hoger.

Ik kijk nog even de kat uit de boom. Voor zondag is er -10°C voorspeld dus ik ga nu liever niet proefkonijn spelen :+
@LED-Maniak Is het ook mogelijk om de waarde van de interne sensor te rapporteren in de JSON als er van externe sensor gebruik wordt gemaakt? Ik zou de COP willen berekenen en heb daar de return air voor nodig, maar die wordt overschreven door de waarde van de externe sensor. Super Cow in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic". Of is die waarde ook voor jou niet meer beschikbaar in dat geval?

En weet jij wellicht ook de vertaling van de fan speeds "Hi/Me/Lo/Ulo" naar de numerieke waardes die CC laat zien in de info?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2026 22:39 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:02
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:37:
[...]

En hoe zit het met setpoint vs. kamertemperatuur? Want dat was gelijk aan elkaar met oudere firmware maar setpoint moet al een tijdje een half graad hoger.

Ik kijk nog even de kat uit de boom. Voor zondag is er -10°C voorspeld dus ik ga nu liever niet proefkonijn spelen :+
@LED-Maniak Is het ook mogelijk om de waarde van de interne sensor te rapporteren in de JSON als er van externe sensor gebruik wordt gemaakt? Ik zou de COP willen berekenen en heb daar de return air voor nodig, maar die wordt overschreven door de waarde van de externe sensor. Super Cow in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic". Of is die waarde ook voor jou niet meer beschikbaar in dat geval?

En weet jij wellicht ook de vertaling van de fan speeds "Hi/Me/Lo/Ulo" naar de numerieke waardes die CC laat zien in de info?
Hierbij een grafiek.
Voor de update ging het met schommelingen van 1.5 graad.
22-20.5 weer 22, afkoelen 20.5 dit de hele dag door.

Nadeel is de defrosts, dit is ook terug te zien maar dit is er ook zonder CC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2o5Ql7v1MNMTO9z7XDYKntA1P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8cqgivv7N3IX4byTj59gfgY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door nico_09 op 08-01-2026 22:50 ]

• Dark Master
  • Laatst online: 13:05
Interessante discussie. Ik merk sinds het toevoegen van de module ook flinke fluctuaties in de temperatuur. Maar als ik dit zo lees is dit normaal gedrag van de buitenunit als je überhaupt een externe thermostaat toevoegt?

Ik heb al flink zitten spelen met de externe thermostaat maar dit maakt weinig uit. De airco toert op naar het setpoint en vlak voor die het haalt toert die flink af.

1.2kwh=hele warme lucht en de temperatuur loopt op.

Airco toert bij setpoint af naar 0.4/0.5kwh maar dit is juist lauwe tot vrij koude lucht.

De temperatuur gaat flink onderuit (tot 1.5 graden verschil op fanstand 4) en de buitenunit toert weer heel langzaam op. Wat een hele kille situatie oplevert en je hoort de vloerverwarming er uiteraard bij aanspringen.

Enige voordeel is het lagere verbruik omdat de airco rustig zijn vermogen opbouwt. Maar met inlevering van comfort.

Wat wel helpt is het setpoint met 3 a 4 graden verhogen. Dan blijft de binnenunit warme lucht blazen maar is het verbruik ook mega hoog zeg 2kwh>.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKzBhSqqY_m5QARGeOw-EbPbAKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MR5zFKZTIXsxZtLrrzRMyO53.jpg?f=fotoalbum_large

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:04
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Je hebt een DM, im offer me wel op voor het grotere goed.

• prakkie87
Onderstaande afbeelding is de laatste 24h. Defrost blijf je houden en kan je niet op anticiperen, zeker als je in 1x veel vermogen vraagt komen de defrost eerder. Kleine stapjes zijn dan beter. Het weer is natuurlijk ook echt anders als maandag en dinsdag dus goed vergelijk blijft moeilijk, want de basis regeling veranderd natuurlijk niet. Ik vind het een enorme stap in comfort in ieder geval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Qh0oAl2eRsnWSEp7YhNQ6rYzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnunXakCxE7M0DWUs1Fbwvom.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste