RemmyB83 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:30:
[...]
Ook hier heb ik op een avond tussen 23 en 05 een vaste temperatuur gestuurt die 0,6C onder het setpoint lag. R1 en R3 blijven hier bij wel parallel lopen. Maar je ziet ze gewoon helemaal wegzakken. Dat komt denk ik ook omdat de temperatuur die ik uit de mhi-integatie haal, en ook de temperatuur is die de interne sensor weer geeft boven setpoint blijft.
Als je een vaste return air setpoint - 0.6 stuurt dan gaan de meeste binnenunits op een vast vermogen draaien. Logisch dat R1 en R3 wegzakken, er komt nog nauwelijks koudemiddel de binnenunit in die deze sensoren opwarmen. Op gegeven moment krijg je een steady state.
Waar het mij om gaat is een verschil tussen wat return air doet "en wegzakt" en wat vervolgens R1, R2 en R3 doen. Dit wel in een normale setting met normale regeling, dus geen vaste offset, maar dynamische drop. Het zou interessant zijn om te zien of bijvoorbeeld R1, R2 en R3 op een bepaalde temperatuur zijn, samen met een bepaalde fansnelheid waardoor de airco van mening is dat hij helemaal geen tandje bij hoeft te zetten.
Maar het is pure speculatie, ik had niet als doel er iets groots van te maken.
Eerder zijn plaatjes gepost van wegzakken van return air en een airco die op 20Hz bleef draaien. Ik had gehoopt dat iemand toevallig in Home Assistant daar al data van heeft en dit er eenvoudig overheen kon plotten.
Volgens jouw heeft die er niets mee te maken, en heeft die m-air temperatuur zijn eigen berekening. Maar stel dat die er nu wel wat mee te maken heeft? Dan hoort die denk ik parallel aan die van de CC te lopen, maar geen verschil van 0,8C te hebben. De MHI blijft hier bij ook 0,2C boven setpoint, en blijft dus op minimaal vermogen verwarmen.
Stel dat.. tsja, de data naar Smart-M is eenwegverkeer. Van de airco naar de Smart-M adapter.
Die stuurt niets wat de return air kan beinvloeden. Kan niet(en zeker niet met de cc er tussen). Er zit bij sommige airco's een offset tussen wat de airco als return air als temperatuur ziet en wat smart-m berekent. Vaak rond de 0.5 graden. Zo te zien loopt hij ook parallel(je labels vallen een beetje weg), alleen met een offset.