ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
prakkie87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:48:
Onderstaande afbeelding is de laatste 24h. Defrost blijf je houden en kan je niet op anticiperen, zeker als je in 1x veel vermogen vraagt komen de defrost eerder. Kleine stapjes zijn dan beter. Het weer is natuurlijk ook echt anders als maandag en dinsdag dus goed vergelijk blijft moeilijk, want de basis regeling veranderd natuurlijk niet. Ik vind het een enorme stap in comfort in ieder geval

[Afbeelding]
Zijn dat echt defrosts? Zoveel!?
Is je unit niet aan het pendelen als een gek?

Dat hij door de nieuwe firmware de setpoint steeds haalt en dus uit gaat voor een paar sec?

Oh wacht. Dat is de nachtverlaging die pendeld (setp 18?)en zodra je hem op laat toeren gaat hij defrosten.

Ik wordt alsnog niet blij van zulke schemas.

Hij pendeld op 18 en defrost al vanaf setp 19? Lijkt me niet wenselijk.

Ben wel benieuwd hoe het voor de update was? Schematje bewaard?

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 09-01-2026 08:52 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

xHEMANx schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Zijn dat echt defrosts? Zoveel!?
Is je unit niet aan het pendelen als een gek?

Dat hij door de nieuwe firmware de setpoint steeds haalt en dus uit gaat voor een paar sec?

Oh wacht. Dat is de nachtverlaging die pendeld (setp 18?)en zodra je hem op laat toeren gaat hij defrosten.

Ik wordt alsnog niet blij van zulke schemas.

Hij pendeld op 18 en defrost al vanaf setp 19? Lijkt me niet wenselijk.

Ben wel benieuwd hoe het voor de update was? Schematje bewaard?
Ik zie normaal gedrag. Kijk eens even naar de tijd die er tussen zit. Dit is iets meer dan elk half uur een defrost. Afhankelijk van je opstelling is dat met dit weer niet zo vreemd. Dat de temperatuur zo hard daalt geeft al aan dat de airco keihard moet werken om het warm te houden..

Het huis hier op 18 houden met een airco doet hij ook met twee vingers in de neus en gaat dan regelmatig uit.
Alleen die paar graden meer kost ontzettend veel energie en moeite.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2026 09:54 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Ik zie normaal gedrag. Kijk eens even naar de tijd die er tussen zit. Dit is iets meer dan elk half uur een defrost. Afhankelijk van je opstelling is dat met dit weer niet zo vreemd. Dat de temperatuur zo hard daalt geeft al aan dat de airco keihard moet werken om het warm te houden..

Het huis hier op 18 houden met een airco doet hij ook met twee vingers in de neus en gaat dan regelmatig uit.
Alleen die paar graden meer kost ontzettend veel energie en moeite.
Van pendelen naar defrosts? Dat is niet iets om jaloers op te zijn. Of het nu normaal gedrag is of niet.

In mijn situatie zou dat geen vooruitgang zijn, vandaar dat ik benieuwd ben hoe het voor de update in zijn situatie was? (Ik zeg dus niet bij voorbaat dat de nieuwe update gefaald heeft, ik ben gewoon nieuwsgierig)

Van de mensen die zeggen dat het nu veel "beter" gaat, zou het fijn zijn dat ze even het woord "beter" definiëren. :>

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 09-01-2026 10:24 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Of dit gedrag heeft natuurlijk niets te maken met de veranderingen in de firmware, maar met het weer ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:27:
Of dit gedrag heeft natuurlijk niets te maken met de veranderingen in de firmware, maar met het weer ;)
Klopt. Spannend! *O*

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:26
xHEMANx schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Van pendelen naar defrosts? Dat is niet iets om jaloers op te zijn. Of het nu normaal gedrag is of niet.

In mijn situatie zou dat geen vooruitgang zijn, vandaar dat ik benieuwd ben hoe het voor de update in zijn situatie was? (Ik zeg dus niet bij voorbaat dat de nieuwe update gefaald heeft, ik ben gewoon nieuwsgierig)

Van de mensen die zeggen dat het nu veel "beter" gaat, zou het fijn zijn dat ze even het woord "beter" definiëren. :>
Ik draai hier nu 2e winter met firmware 3.1.4, en dit werkt perfect, zowel bij vorst als de warmere dagen. De nieuwe firmware draait hier op een andere unit waarbij het nu ook veel beter draait dan zonder de extra regeling.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:01
blackmore87 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Dit ga ik ook proberen, aanzetten is gewoon weer ingedrukt houden tot de piep(jes), toch?
Dit heeft bij mijn geen effect gehad.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
blackmore87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Dit heeft bij mijn geen effect gehad.
Dat is balen. Dan toch hopen op de volgende versie denk ik.

• blackmore87
Rijo038 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Dat is balen. Dan toch hopen op de volgende versie denk ik.
Ja ik hoop dat @LED-Maniak mijn units toevoegt.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-01 21:16
Zo was het bij mij bij dinsdag,

Defrost houdt je, en heb je eigenlijk amper last van. Alleen hij bleef niet stabiel, CC er uit maakte het alleen nog maar erger en grotere comfort klachten. Nu is het comfort gestegen, pendelen minder en verbruik beduidend minder. En defrost dus geen invloed op (ja in Spanje gaan wonen 😂). Ik gebruik hem als 24/7 verwarming. De regeling zoals MHI hem bedoeld heeft vind ik soms vreemd, ben benieuwd hoe het in de Scandinavische landen is en met welke firmware ze origineel vanaf fabriek draaien of dat anders is als die van ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ9yS6dWARf56SrnkYRjz8BmLIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oPMNrSgB5FdCvdTLvEn8qKmZ.png?f=fotoalbum_large
xHEMANx schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:22:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door prakkie87 op 09-01-2026 16:43 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:17
prakkie87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:48:
Onderstaande afbeelding is de laatste 24h. Defrost blijf je houden en kan je niet op anticiperen, zeker als je in 1x veel vermogen vraagt komen de defrost eerder. Kleine stapjes zijn dan beter. Het weer is natuurlijk ook echt anders als maandag en dinsdag dus goed vergelijk blijft moeilijk, want de basis regeling veranderd natuurlijk niet. Ik vind het een enorme stap in comfort in ieder geval

[Afbeelding]
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar het minimale vermogen van je unit, en het gemiddelde vermogen van afgelopen nacht.
Was vannacht natuurlijk niet echt warm, dus geloof niet dat hij op minimaal vermogen heeft gedraaid. En vindt het een beetje opmerkelijk dat je uren na de verlaging, nog steeds ziet dat je unit afslaat met buitentemperaturen rond 2C.

Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar het minimale vermogen van je unit, en het gemiddelde vermogen van afgelopen nacht.
Was vannacht natuurlijk niet echt warm, dus geloof niet dat hij op minimaal vermogen heeft gedraaid. En vindt het een beetje opmerkelijk dat je uren na de verlaging, nog steeds ziet dat je unit afslaat met buitentemperaturen rond 2C.
Hier eentje met firmware 3.2.1 dan van de laatste 24 uur. 18 graden in de ruimte.
Met twee vingers in de neus te halen. Kan dus prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTLkaE-KBN_OxrJtbxtrYq0YEJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLKVKd12s3Ip9fmaTB1roqYi.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk omdat buren meestoken haalt hij dat zo makkelijk en moet hij pas echt werken zodra je hem op 21+ zet.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2026 17:40 ]

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:37:
[...]

Hier eentje met firmware 3.2.1 dan van de laatste 24 uur. 18 graden in de ruimte.
Met twee vingers in de neus te halen. Kan dus prima.

[Afbeelding]
Ik zie het en volgens mijn is je unit ook aardig overbemeten, en heeft die dus op minimaal vermogen gelopen. En ik ben benieuwd of bij @prakkie87 het zelfde geldt.

Pijnacker Oost/West

• blackmore87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDzwmFftSSsxEgPPLO511TIBuW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvCN3exk4xEqHILHHGtiDsdE.jpg?f=fotoalbum_large
:) ben benieuwd!

• prakkie87
Ik heb een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WF binnen unit. Woonkamer 60m3 met deur naar boven op een kier. 1987 bouwjaar huis zonder naisolatie. Wel is het weer de laatste 2 dagen anders, tevens kan ik de natuurkundige wetenschap niet veranderen. Wij gaan het morgen zien als het beduidend kouder wordt
RemmyB83 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QilcdZYsdfxGBsxJwQ6APfyfq-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9oeWJvVHjo5V9LxOr0h94N9p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqVwS7UwwP4lEUHPwolaOah_1zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QwZfua2rNg253mGt5YzeuYh6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door prakkie87 op 09-01-2026 18:22 ]

• RemmyB83
prakkie87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:14:
Ik heb een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WF binnen unit. Woonkamer 60m3 met deur naar boven op een kier. 1987 bouwjaar huis zonder naisolatie.

[...]
Bedankt voor de info.
En het geeft ook aan dat mijn gedachte niet klopte, vandaar ook mijn vraag.
Soms beetje lastig in te schatten hoe anders ieders situatie weer is.
Maar kortom hij heeft dus vannacht op minimale vermogen gedraaid. 😀

Pijnacker Oost/West

• prakkie87
Wat echt werkt is hogere fanstand zodat hij niet blijft hangen op zijn regeling. Tegen defrost kan je niets doen en inderdaad hij draaide vannacht op zijn gemakje ;-)

• RemmyB83
prakkie87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:47:
Wat echt werkt is hogere fanstand zodat hij niet blijft hangen op zijn regeling. Tegen defrost kan je niets doen en inderdaad hij draaide vannacht op zijn gemakje ;-)
Een hogere fanspeed help idd erg goed, om een stabiele temperatuur te krijgen. Maar ik doe dit vooral 's nachts en overdag als er niemand in de woonkamer is. En regel dat met HA. Je kunt ook zien in mijn grafiek hoe stabiel hij was vannacht. Daarnaast helpt de de verhoogde fanspeed ook een klein beetje tegen defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxT9WkeURvLNd_udYFMXzzuhcp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUAaOdKTqeNnhWWHuFCrr3dm.jpg?f=fotoalbum_large
Dipje was overigens een defrost.

Pijnacker Oost/West

• prakkie87
Waar ik benieuwd naar ben, wat heeft een ieder verbruikt vanaf 1-1-2026 t/m vandaag in kWh.

Op mindergas.nl deed ik altijd netjes de meterstanden invoeren en kan terug t/m juli 2012. Nu is mijn jaar verbruik voor verwarmen drastisch gedaald omdat ik mijn cv voor nu alleen maar gebruik voor warmwater. Nu kan ik mijn kuub gas verbruik per maand pakken en dan * 9,8 doen en dan gedeeld door een COP van 3 in de winter op een reeel vergelijk te krijgen maar zoek nog een site die dit tegen elkaar weg schrijft. Ook leuk om dan evt verschillen te zien in gebruik van de CC en zelfs firmware

• RemmyB83
prakkie87 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:05:
Waar ik benieuwd naar ben, wat heeft een ieder verbruikt vanaf 1-1-2026 t/m vandaag in kWh.

Op mindergas.nl deed ik altijd netjes de meterstanden invoeren en kan terug t/m juli 2012. Nu is mijn jaar verbruik voor verwarmen drastisch gedaald omdat ik mijn cv voor nu alleen maar gebruik voor warmwater. Nu kan ik mijn kuub gas verbruik per maand pakken en dan * 9,8 doen en dan gedeeld door een COP van 3 in de winter op een reeel vergelijk te krijgen maar zoek nog een site die dit tegen elkaar weg schrijft. Ook leuk om dan evt verschillen te zien in gebruik van de CC en zelfs firmware
Per maand haal ik het aantal graaddagen van mindergas.nl, en doormiddel van excel bereken ik oa het aantal kWh/graaddag uit.
Voor deze maand is mijn verbruik tot nu toe 118kWh(hele huis) @24/7 21C in de woonkamer. Maar boven is iets minder warm, maar gemiddeld genomen denk ongeveer 19C.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Als je het aantal m³/graaddag van vroeger weet. En je weet het aantal kWh/graaddag. Zou je ook op die manier bij benadering de COP kunnen uitrekenen. Maar dan moet er niet veel in isolatie en stookgedrag veranderd zijn, anders is het als nog appels met peren vergelijken.

[ Voor 43% gewijzigd door RemmyB83 op 09-01-2026 20:51 ]

Pijnacker Oost/West

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:23

YBJ

LED-Maniak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:45:

Wat ik hier merk met een SCM50 en een SRK35 combinatie is dat als je net opstart de SCM50 op vol vermogen gaat draaien, totdat er soms een "high pressure protection" inschakelt en hij daarna naar beneden gaat in vermogen en de ruimte temperatuur niet altijd gehaald kan worden.

Als je dan het vermogen uitrekent, dan komt dit overeen met de binnenunit en de buitenunit past zich hier dan blijkbaar op aan.

Als je "high pressure protection" krijgt dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dat kan dan zijn dat of je binnenunit te klein is, of je fan stand te laag.
Ik krijg een 'discharge pipe temperature protection control'.

Heeft dit daar dan ook mee te maken?
Overigens dezelfde set als jij.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:42
Ik heb gisteravond de sensor eens op intern gezet omstreeks 6 uur. Kom net thuis en haalt continu zijn setpoint en lekker behaaglijk warm binnen. Verbruik is wel iets hoger dan met de externe sensor maar comfort vele malen hoger.

Ben benieuwd naar de nieuwe firmware heb het idee dat de regeling van de buitenunit met externe sensor fabrieks af erg matig is betreft het terugtoeren en optoeren.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• RemmyB83
Dark Master schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:49:
Ik heb gisteravond de sensor eens op intern gezet omstreeks 6 uur. Kom net thuis en haalt continu zijn setpoint en lekker behaaglijk warm binnen. Verbruik is wel iets hoger dan met de externe sensor maar comfort vele malen hoger.

Ben benieuwd naar de nieuwe firmware heb het idee dat de regeling van de buitenunit met externe sensor fabrieks af erg matig is betreft het terugtoeren en optoeren.
Laat (over)morgen eens weten wat het extra verbruik is. Doordat je nu iets warmer stookt zal de gehele ruimte iets opwarmen, en als die is opgewarmt, zal het extra verbruik denk ik niet echt merkbaar meer zijn. Tenzij het buiten weer kouder wordt natuurlijk. (-15 brrrr)

Pijnacker Oost/West

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
orillion schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:03:
[...]

In je router een vast ip-adres geven?
Ondertussen ook geprobeerd- maar ook dat werkt niet. Leek een paar dagen goed te gaan, maar nu weer geregeld niet bereikbaar waardoor stekker eruit erin de enige oplossing lijkt.

Mensen nog andere tips?

(Ik heb overigens in dhcp instelling het apparaat eem gereserveerd IP adres gegeven, dacht dat dat de bedoeling zou zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door Kirretje op 10-01-2026 09:17 ]

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-01 19:00
@LED-Maniak kan het zijn dat er in het meten van de binnentemperatuur tussen de twee apps 0,2 of 0,3 graden verschil nu zit met de nieuwe firmware die getest wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmD-2VQbpLRernDnqZBpI-URiyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ev4j41Rny0butlpjgcW544yk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D-HUMcHirE6wVhomxq52m-8t8k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iOce1hrGiWbQsKbFh1Ese2XB.png?f=fotoalbum_large
Dat is altijd al zo geweest. Smart-m air app rekent het anders uit dan de airco.

• xHEMANx
Kirretje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ondertussen ook geprobeerd- maar ook dat werkt niet. Leek een paar dagen goed te gaan, maar nu weer geregeld niet bereikbaar waardoor stekker eruit erin de enige oplossing lijkt.

Mensen nog andere tips?

(Ik heb overigens in dhcp instelling het apparaat eem gereserveerd IP adres gegeven, dacht dat dat de bedoeling zou zijn)
Soms helpt het om je mobiele data even uit te zetten. En soms run ik een app die een lan scan doet 1 of 2 keer. Zodra die hem dan vind, doet de webinterface het weer. Als dat niet werkt gewoon 30x refreshen tot dat hij het weer doet. Tis niet geweldig, maar beter als de stekker eruit trekken.... :|

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:07
xHEMANx schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Soms helpt het om je mobiele data even uit te zetten. En soms run ik een app die een lan scan doet 1 of 2 keer. Zodra die hem dan vind, doet de webinterface het weer. Als dat niet werkt gewoon 30x refreshen tot dat hij het weer doet. Tis niet geweldig, maar beter als de stekker eruit trekken.... :|
Toevallig een deco systeem in gebruik binnen je netwerk? Had hem hier eerst als router staan. Nu als Access Point (waardoor nog maar 1 router in het netwerk, zoals het eigenlijk hoort). Sindsdien geen problemen meer met vinden van de cc

• xHEMANx
mister_muller schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Toevallig een deco systeem in gebruik binnen je netwerk? Had hem hier eerst als router staan. Nu als Access Point (waardoor nog maar 1 router in het netwerk, zoals het eigenlijk hoort). Sindsdien geen problemen meer met vinden van de cc
Bedankt voor het meedenken, maar geen deco. Alleen een router. Zyxel t56

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor het meedenken, maar geen deco. Alleen een router. Zyxel t56
Had jij ook al andere browsers geprobeerd? En dan bedoel ik ook een tijdje consistent, dus gedurende de 'test' niet tussendoor met Edge proberen, maar 1 browser en platform aanhouden. In het verleden heb ik wel eens gekke dingen gezien als ik Edge gebruikte...

De CC is zeker niet herstart als de webinterface onbereikbaar is (uptime/status)? En MQTT enzo werkt tijdens het onbereikbaar zijn ook nog steeds? Kun je hem wel pingen?

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
kimjansen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Had jij ook al andere browsers geprobeerd? En dan bedoel ik ook een tijdje consistent, dus gedurende de 'test' niet tussendoor met Edge proberen, maar 1 browser en platform aanhouden. In het verleden heb ik wel eens gekke dingen gezien ik Edge gebruikte...

De CC is zeker niet herstart als de webinterface onbereikbaar is (uptime/status)? En MQTT enzo werkt tijdens het onbereikbaar zijn ook nog steeds? Kun je hem wel pingen?
Ik heb alles in edge dus wilde eigenlijk niet overstappen. :'( maar nog jiet in andere browser geprobeerd. Zal chrome proberen zodra die niet werkt. (EDIT oh nee niet chrome, want die krijg ik weer niet van mn telefoon af, zonder root programmas eeg irritant. Welke browser werkt de CC wel goed en is een lite versie? Dus zo min mogelijk data en troep? )

Cc uptime loopt gewoon door, dus geen herstart. Maar is niet te pingen, als de webinterface niet opend.

Net weer een ander IP gegeven. En de cc gerestart. Testen kost alleen even tijd, want als hij het eenmaal doet, dan doet hij het prima, tot ik van huis weg ben geweest of een nachtje heb geslapen.

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 10-01-2026 11:43 ]

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb alles in edge dus wilde eigenlijk niet overstappen. :'( maar nog jiet in andere browser geprobeerd.

Cc uptime loopt gewoon door, dus geen herstart. Maar is niet te pingen, als de webinterface niet opend.

Net weer een ander IP gegeven. En de cc gerestart. Testen kost alleen even tijd, want als hij het eenmaal doet, dan doet hij het prima, tot ik van huis weg ben geweest of een nachtje heb geslapen.
Klinkt wel heel erg herkenbaar... Precies wat ik had... Mijn netwerk draait vanaf een UDM Pro en kon toen op netwerkvlak niets geks vinden.
Ik verwarm mijn huis met de L/W WP en gebruik de CC GUI van de L/L WP alleen voor het testen. Dus kan niet zeggen of ik op dit moment dit soort dingen met Edge zie gebeuren, maar het lijkt er niet op.

Heb jij als het wel werkt geen gekke dingen verder dat de GUI lijkt te verspringen of soms niet helemaal lekker laadt (net alsof hij een cached iets pakt)?

N.a.l.v. je edit: ik kon de GUI volgens mij niet benaderen met een andere browser nádat die met Edge was 'verdwenen', vandaar dat ik voorstelde om het eens consistent met een andere browser te proberen (na een herstart van de CC).
Edge werkt bij mij in algemene zin nog steeds goed, ik weet ook niet precies wat het probleem was, alles wat ik kon loggen leek goed, met een andere browser was het niet te reproduceren en ik had geen zin om al het HTTP verkeer te gaan bekijken en vergelijken. Misschien dat Edge toch iets doet waardoor de CC webserver over de zeik gaat. Na een grote firmware wijziging leek het wel opgelost...

[ Voor 23% gewijzigd door kimjansen op 10-01-2026 11:51 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:41
Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe versie overigens. Klinkt positief! O-)

(gimme gimme gimme :9~ )

• xHEMANx
kimjansen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Klinkt wel heel erg herkenbaar... Precies wat ik had... Mijn netwerk draait vanaf een UDM Pro en kon toen op netwerkvlak niets geks vinden.
Ik verwarm mijn huis met de L/W WP en gebruik de CC GUI van de L/L WP alleen voor het testen. Dus kan niet zeggen of ik op dit moment dit soort dingen met Edge zie gebeuren, maar het lijkt er niet op.

Heb jij als het wel werkt geen gekke dingen verder dat de GUI lijkt te verspringen of soms niet helemaal lekker laadt (net alsof hij een cached iets pakt)?

N.a.l.v. je edit: ik kon de GUI volgens mij niet benaderen met een andere browser nádat die met Edge was 'verdwenen', vandaar dat ik voorstelde om het eens consistent met een andere browser te proberen (na een herstart van de CC).
Verspringt niet, maar pakt wel de cache. Check ik even door op het grafiekje te klikken, die geeft dan een foute weergave, een rechte lineaire lijn.

Ik gebruik de webinterface ook alleen voor testen en data te bekijken. Normaal gebruik ik de smart air app. Dus het is geen ramp, maar als ik even niks te doen heb, dan ben ik toch even op zoek naar hoe ik hem beter werkend krijg.

Op mn werk en thuis edge, incl alle windows rommel en mn vriend copilot. ;)
Ik denk dat hij verdrietig wordt als ik overstap op zn hallucinerende concurrent, het gemini vrouwtje. 8)

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
Stuiteren bij jullie de units ook zo erg? Is dit normaal gezien de temperaturen momenteel? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6BzCBaMwW-IAKW3pc2ycn07ZV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5I1SGUwCGbK7ppQLtB0NXu4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iQl6-BCW_m1NuRvP6wNWVYZmr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pukwLkOCBYTk9mr2zrw4wWIM.jpg?f=fotoalbum_large
Afhankelijk van de isolatie en de locatie in de ruimte kan dat heel normaal zijn ja.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:16
FreestyleFrl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:19:
Stuiteren bij jullie de units ook zo erg? Is dit normaal gezien de temperaturen momenteel? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Uw verwarmingsbehoeften zijn laag en uw apparaat kan niet laag genoeg moduleren, waardoor de kamer oververhit raakt. De werkelijke kamertemperatuur ligt constant boven uw instelpunt.

• FreestyleFrl
  • Laatst online: 10:21
Ja zo lijkt het, rare me regeling gok ik, het is niet nodig om iedere keer richting die 1200w te gaan denk ik dan maar.
Is ook niet zo vreemd. Met lage temperaturen gaat de compressor buiten op een hoger minimaal toerental draaien.

Bij mhi is dit gespecificeerd in de handleiding, geen idee of ME dit ook heeft staan.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2026 13:54 ]

• Barbapapa852
  • Laatst online: 07:55
Heb je al iets van extra informatie wat betreft de nieuwe temperatuur sensors ? Wil een we bestellen voor onze andere airco maar benieuwd wanneer de ndieie sensors komen.

2e airco zit er qua temperatuursensor nogal naast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPQmG-ehy7nsF373MlhU2kt6CN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvEz4lz8ZrbzGYCj0Fq8Yvzq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Barbapapa852 op 10-01-2026 14:20 ]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 22:16
Deze week 2 climacontrols voor MHI-airco's geinstalleerd; werken prima samen met Home assistant. De enige vraag die ik nog heb is of ik lager dan 16 graden kan instellen (bij het verwarmen).
Ik zie in dit forum een paar keer dat men het daarover heeft en ook iemand die middels een offset dit gerealiseerd heeft, maar ik zou het liefst gewoon dit in de climacontrol-besturings-webpagina met de browser aanpassen. Is inderdaad een workaround nodig om bijvoorbeeld 15 graden in te stellen of werkt het ingeven van een ondergrens op de climacontrol-besturings-webpagina al?

• blackmore87
Sinds gisteravond draait op 2 van mijn units versie 3.3.2. Voorlopige conclusie is dat er mooiere/rustigere runs zijn en dat de temperatuur dichter bij setpoint blijft. De reactie van de units op under- en overshoot zou nog net wat sneller kunnen in onze situatie (sneller op- en afschalen compressorvermogen en interne fan). Maar dit is voor ons zeker een verbetering!
blackmore87 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:31:
Sinds gisteravond draait op 2 van mijn units versie 3.3.2. Voorlopige conclusie is dat er mooiere/rustigere runs zijn en dat de temperatuur dichter bij setpoint blijft. De reactie van de units op under- en overshoot zou nog net wat sneller kunnen in onze situatie (sneller op- en afschalen compressorvermogen en interne fan). Maar dit is voor ons zeker een verbetering!
Nog strakker kan, maar dat gaat parten spelen in de lente/herfst. Daar wordt de compressor alleen maar onrustiger van. We zullen het even moeten aankijken hoe dit de komende tijd werkt.
Frij5fd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:21:
Deze week 2 climacontrols voor MHI-airco's geinstalleerd; werken prima samen met Home assistant. De enige vraag die ik nog heb is of ik lager dan 16 graden kan instellen (bij het verwarmen).
Ik zie in dit forum een paar keer dat men het daarover heeft en ook iemand die middels een offset dit gerealiseerd heeft, maar ik zou het liefst gewoon dit in de climacontrol-besturings-webpagina met de browser aanpassen. Is inderdaad een workaround nodig om bijvoorbeeld 15 graden in te stellen of werkt het ingeven van een ondergrens op de climacontrol-besturings-webpagina al?
Via web ui inderdaad even onder de 16 instellen en dan proberen. Merk je vanzelf of jouw airco het ondersteunt.
Barbapapa852 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:19:
Heb je al iets van extra informatie wat betreft de nieuwe temperatuur sensors ? Wil een we bestellen voor onze andere airco maar benieuwd wanneer de ndieie sensors komen.

[Afbeelding]
Barbapapa852 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:19:

[Afbeelding]
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt? Er is momenteel een thermometer zonder display met groter bereik en betere accuduur beschikbaar.

• blackmore87
LED-Maniak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Nog strakker kan, maar dat gaat parten spelen in de lente/herfst. Daar wordt de compressor alleen maar onrustiger van. We zullen het even moeten aankijken hoe dit de komende tijd werkt.
Begrijp ik hoor. Het is ook erg situatie afhankelijk uiteraard. Maar hier een tevreden tester :). Ik houd jullie op de hoogte mocht ik ergens tegenaan lopen of er toch ander gedrag zichtbaar wordt, etc.

• Barbapapa852
  • Laatst online: 07:55
LED-Maniak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:36:
[...]

[...]

Via web ui inderdaad even onder de 16 instellen en dan proberen. Merk je vanzelf of jouw airco het ondersteunt.

[...]

[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt? Er is momenteel een thermometer zonder display met groter bereik en betere accuduur beschikbaar.
Ah ik zie een partij spelfouten en autocorrect in mijn bericht staan. Doelde inderdaad op de nieuwe thermometer waar je het een tijd terug over had en dacht dat die ook met display was. de links in je footer zag/zie ik de orginele thermometer staan dus ging ervanuit dat het nieuwe model nog niet in de verkoop was gegaan.

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-01 19:00
Met versie 3.3.2
Setpoint 21.5 graden
Op fan stand 3 haal ik strak de 21.5 setpoint en gaan de lamellen af en toe zelfs half dicht en rondblazen.
Als ik verlaag naar de auto stand, gaat de fan van de binnenunit nog een standje lager. Wat hij op stand drie blijkbaar niet doet.
Dan draait hij op 21.3 graden de hele tijd.
Dit is dan met de kou van nu.

• xHEMANx
blackmore87 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:31:
Oude versie loopt vandaag ook super strak. Weinig luchtvochtigheid, dus geen enkele defrost. (Dont wanna spoil your fun ;) )

• blackmore87
xHEMANx schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Oude versie loopt vandaag ook super strak. Weinig luchtvochtigheid, dus geen enkele defrost. (Dont wanna spoil your fun ;) )
In jouw situatie ja. Dat zegt niks over de mijne ;)
Maar ik wilde gewoon even een tussenstand update geven. We gaan het meemaken.

[ Voor 10% gewijzigd door blackmore87 op 10-01-2026 19:40 ]

• xHEMANx
Vannacht even een keer geen nachtverlaging en fan 3, maar gewoon auto fan en standaard setpoint.

Ben benieuwd of die het met -8 nog steeds lekker warm kan houden. (Gaan de buren niet leuk vinden)

Kunnen we morgen schemaatjes vergelijken, oude firmware vs nieuw 😉

Hopen op geen enkele defrost, want dan gaat die waarschijnlijk de "defrost loop" in met dit hoge verbruik en dan wordt het zeker geen mooi schemaatje.

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 10-01-2026 23:04 ]

• nico_09
xHEMANx schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:02:
Vannacht even een keer geen nachtverlaging en fan 3, maar gewoon auto fan en standaard setpoint.

Ben benieuwd of die het met -8 nog steeds lekker warm kan houden. (Gaan de buren niet leuk vinden)

Kunnen we morgen schemaatjes vergelijken, oude firmware vs nieuw 😉

Hopen op geen enkele defrost, want dan gaat die waarschijnlijk de "defrost loop" in met dit hoge verbruik en dan wordt het zeker geen mooi schemaatje.
Waarom de update? Je was toch tevreden?

• nico_09
@LED-Maniak
Hij draait perfect!
Bedankt voor de firmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwB4GEZRRljst_fQxdLvRX76fLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSpwMlG9Zq04aoA2WsGOHVOg.jpg?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Waarom de update? Je was toch tevreden?
? Ik denk dat ik je niet begrijp. (Ik heb nog de oude firmware, als dat is wat je bedoeld?)

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 10-01-2026 23:23 ]

• xHEMANx
Strak 0.5 onder setpoint de hele nacht. ;)
Had je mijn firmware stiekem ook geupdate? Hij doet het een stuk "beter" dan afgelopen week. O+ :>

Weer nieuwe IP gegeven trouwens, en hij deed het gister toen ik uit het werk kwam in 1x en vanochtend weer. Miss stoorden de vorige 2 ips toch ergens mee???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb0b_4jDdzyDU6xT28LTLWB7yDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWdztBTQEI6VnzWi7ejbdzB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVYUBW9uac61Je1B2LU3ZoKDVXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4X5DPuV4teQrRM2vbbY3BOT.jpg?f=fotoalbum_large
Achterin huis gemeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmPxYsrrPO5W06mhzCo0OnlfI4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEfabfoUrtEor03pp9i57SwU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz88Jj4qgz8CZ8DuUQolGWHcoDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4VlPEBmv7A4iSdVJzVS15Jf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftMhJrVPSvVHjzsd30RpbxoTd_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J94oFO9ARnubwYHees9oPgun.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door xHEMANx op 11-01-2026 08:26 ]

• Doesnotcompute
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:15:
Had je mijn firmware stiekem ook geupdate? Hij doet het een stuk "beter" dan afgelopen week. O+ :>

Weer nieuwe IP gegeven trouwens, en hij deed het gister toen ik uit het werk kwam in 1x en vanochtend weer. Miss stoorden de vorige 2 ips toch ergens mee???
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Achterin huis gemeten:
[Afbeelding]

Dit was vorige week:
[Afbeelding][Afbeelding]
Daar zou ik het al wel voor doen :) Die halve graad is wel te compenseren.

Hier was de woonkamer unit de draad weer helemaal kwijt, -13 gehad vannacht. Bleef wel warm overal. De Daikin altherma heeft ook vrolijk staan draaien. Ik snap niet hoe een engineer denkt, ach, hysterese mag best alle kanten op gaan, no biggie. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b8zIc9me7C1WXgt_xyuw2q8VDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tjU19QrXuN1GeEIJc0GMyfE.png?f=fotoalbum_large

Kleine setpoint piek geprobeerd hem wakker te krijgen, en dan zie je hem ook weer ietsje oplopen.. 8)7

@LED-Maniak Staan Daikin Altherma Hybrides ook nog op je planning voor de climacontrol? O-)

• xHEMANx
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Daar zou ik het al wel voor doen :) Die halve graad is wel te compenseren.

Hier was de woonkamer unit de draad weer helemaal kwijt, -13 gehad vannacht. Bleef wel warm overal. De Daikin altherma heeft ook vrolijk staan draaien. Ik snap niet hoe een engineer denkt, ach, hysterese mag best alle kanten op gaan, no biggie. :P

[Afbeelding]

Kleine setpoint piek geprobeerd hem wakker te krijgen, en dan zie je hem ook weer ietsje oplopen.. 8)7

@LED-Maniak Staan Daikin Altherma Hybrides ook nog op je planning voor de climacontrol? O-)
Hij lijkt indd in slaap te sukkelen. :Z ik moet wel zeggen dat het hier niet onder de -7 geweest is. Hij kon wel meer "gas" geven?

• xHEMANx
Eerder had ik mn sensor te ver weg en leek hij soms ook soort van vast te lopen, maar dan in verbruik. 1 minuut op max fan hielp dan om hem weer wakker te krijgen, maar dat zou vast met een warmte bubbel te maken hebben?

Miss houdt daikin een 1.5 graad marge aan ipv 1.2 van mhi? Daar lijkt hij het een beetje op te sturen?

[ Voor 61% gewijzigd door xHEMANx op 11-01-2026 17:10 ]

• Doesnotcompute
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Hij lijkt indd in slaap te sukkelen. :Z ik moet wel zeggen dat het hier niet onder de -7 geweest is. Hij kon wel meer "gas" geven?
Zou goed kunnen. Weet het fijne er niet precies van. Heb al wel oplossingen zitten bedenken maar ik wacht gewoon maar even op de nieuwe versie. Zou met HA gewoon om de twee uur even een piekje van 26c kunnen vragen oid en na 5 minuten terug te zetten.

• RemmyB83
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Zou goed kunnen. Weet het fijne er niet precies van. Heb al wel oplossingen zitten bedenken maar ik wacht gewoon maar even op de nieuwe versie. Zou met HA gewoon om de twee uur even een piekje van 26c kunnen vragen oid en na 5 minuten terug te zetten.
Waarom zou je niet gewoon de gemeten temperatuur gebruiken in HA, voor het verhogen en verlagen van het setpoint? Ik weet niet precies hoe je daikin regeld, maar even als voorbeeld met als doel 21C: Als gemeten temperatuur is 20,5 dan setpoint verhogen naar 22C. Als 21C is bereikt dan setpoint weer verlagen naar 21C.

Zo heb ik het eerder ook eens gedaan, om het pendelen te verminderen.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Achterin huis gemeten:
[Afbeelding]

Dit was vorige week:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je maakt ons wel nieuwschierig?
Stiekem nieuwe update?
Perfecte plek voor je sensor?
Of iets anders?

Pijnacker Oost/West

Geen stiekeme update hoor. Dar gebeurt alleen na overleg.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:11
LED-Maniak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:10:
Geen stiekeme update hoor. Dar gebeurt alleen na overleg.
Had hem graag willen testen zeker de afgelopen nacht.
Bbrrrrr... 3.2.1 gaf mij 18gr vanmorgen bij setpoint 21.
Airco wilde echt niet wakker worden 🤣

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Doesnotcompute
RemmyB83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Waarom zou je niet gewoon de gemeten temperatuur gebruiken in HA, voor het verhogen en verlagen van het setpoint? Ik weet niet precies hoe je daikin regeld, maar even als voorbeeld met als doel 21C: Als gemeten temperatuur is 20,5 dan setpoint verhogen naar 22C. Als 21C is bereikt dan setpoint weer verlagen naar 21C.

Om dat pendelen niet het issue is maar een veel te grote hysterese waar om wat voor reden dan ook, de MHI niet wakker wil worden tot onderkant hysterese is bereikt. Ze blijven een beetje hangen in een slome toestand voor een aantal uurtjes. Vervolgens volgas weer naar setpoint. soms is het wel goed. Beetje vaag allemaal. Nieuwe firmware beta-update voor de CC schijnt dit op te lossen als ik men hier een beetje mag geloven. :)

Maar zou best op die manier kunnen hoor. Ik wacht gewoon even af. Het word niet stervens koud oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Doesnotcompute op 11-01-2026 19:05 ]

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Je maakt ons wel nieuwschierig?
Stiekem nieuwe update?
Perfecte plek voor je sensor?
Of iets anders?
haha... nah niks anders. ik laat alleen even zien dat het weer (temp, wind, luchtvochtigheid) enorm invloed heeft op je airco. (ook de plaatsing van de sensor) Als ik nu wel de nieuwe firmware gehad had, had ik wrs gedacht dat het aan de firmware gelegen had. Het is dus erg moeilijk om goed te testen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is testresultaten waarin setpoint vermeld staat en bij welke temp de unit weer wakker wordt en gaat werken. dus de marges die de CC in de nieuwe firmware aanhoud. Pre update was dat dus 1.2 onder setpoint. en als de unit weer aan het werk gaat, tot hoe hoog hij het weer gaat opstoken? en hoeveel tiende graden dat is van opstoken tot hij weer stopt. Dat is nuttige info. Want mijn unit zonder nieuwe firmware doet het ook "beter" met dit weer. O+

Mn sensor hangt trouwens weer op de plek waar hij het vorig jaar ook het beste deed. en dat is +/- 4m iets schuin voor de binnenunit, iets in de flow, in een plant van de koude muur af. Die plant moet daar dus blijven staan zo lang we met de airco verwarmen. :+

• xHEMANx
Siewert schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Had hem graag willen testen zeker de afgelopen nacht.
Bbrrrrr... 3.2.1 gaf mij 18gr vanmorgen bij setpoint 21.
Airco wilde echt niet wakker worden 🤣
dat is echt vreemd. Meet je ook op andere punten de temp? is het echt 18gr?

zijn er overeenkomsten bij degenen waar de airco in slaap sukkelt? multi's, grote ruimtes, overbemeten units, koude muur, storende sensor, plaatsing sensor, vreemde instellingen van de fan of lamellen, home assistant integratie?

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 11-01-2026 19:21 ]

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:49
RemmyB83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Met een halve graad aanpassing komt hij bij mij niet tot leven. Ik heb in Home Assistant een instelbare correctie op de externe temperatuursensor gemaakt. Die heb ik op ongeveer 0,5 graad staan. Wanneer de gemeten temperatuur meer dan 0,3 graad onder de ingestelde temperatuur ligt, dan trek ik 1 graad extra af van de temperatuur die ik naar de airco stuur totdat het verschil weer minder dan 0,3 graad is.

Ik pas dus niet de setpoint aan, maar stuur een lagere externe temperatuur naar de airco. Nu merk ik dat de airco regelmatig in de benen geschopt wordt wanneer de temperatuur te veel zakt. Dat werkt wel, maar het is niet ideaal. Hij trekt dan een tijdje veel stroom.

Maar ik wacht met met spanning op de nieuwe firmware. Deze keer heb ik me niet betatester aangemeld. Had ik misschien wel moeten doen🤔.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Siewert
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:16:
[...]

dat is echt vreemd. Meet je ook op andere punten de temp? is het echt 18gr?

zijn er overeenkomsten bij degenen waar de airco in slaap sukkelt? multi's, grote ruimtes, overbemeten units, koude muur, storende sensor, plaatsing sensor, vreemde instellingen van de fan of lamellen?
Denk dat 8 verschillende sensoren wel voldoende is ;)
Probleem is bekend zelf ook in de vorige beta's hier meldingen van gemaakt.
In de laatste beta zou hier aan gewerkt worden.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• xHEMANx
Siewert schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Denk dat 8 verschillende sensoren wel voldoende is ;)
Probleem is bekend zelf ook in de vorige beta's hier meldingen van gemaakt.
In de laatste beta zou hier aan gewerkt worden.
8 maar? :o

toch vreemd dat hij het bij de één wel binnen de 1.2c houdt en de ander niet. Moet toch ergens aan liggen, als het om hetzelfde apparaatje en sensor gaat met dezelfde firmware?

• Siewert
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:24:
[...]

toch vreemd dat hij het bij de één wel binnen de 1.2c houdt en de ander niet. Moet toch ergens aan liggen, als het om hetzelfde apparaatje en sensor gaat met dezelfde firmware?
Geen idee waar het aan kan liggen.
Zoveel factoren, zoveel onderdelen batches en net zoveel dan wel niet meer verschillende setups.
Er zijn genoeg meldingen en data gepost de laatste weken door verschillende users.
Heb veel geprobeerd en noem maar een probeersel of ik heb het geprobeerd waar je aan kon zien dat het geen hardware issue is/was.
Eergisteren de 24hr zonder externe sensor gedraaid en de hele nacht stabiel zonder weg zakken van de kamertemperatuur.

Heb sinds mijn laatste melding met reversed reproduced issue geen data meer verzameld want de issue is/was bekend.
Heeft niet zoveel zin denk ik om hier nog over te discuteren brengt denk alleen maar ruis in het topic. ;)
De groep die nu aan het testen is laten volgens mij goede resultaten te zien.
Wacht rustig mijn beurt af en ondertussen maar even ouderwets van het gas kacheltje genieten.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb al een paar keer gehint om eens met een service tool de buitenunit uit te lezen. Dan pas weten we wat meer, er zijn zoveel variabelen en dan hebben we het nog niet eens over hoe die voor elke situatie an sig weer anders ingevuld zullen worden. De binnenunit rapporteert in geval van de ME wat temperaturen en zijn status en zo aan de buitenunit. Ik heb het idee dat er alleen een soort van een mate van 'vraag' vanuit de binnenunit volgt, dus niet echt zo van ik wil de ruimte 3 graden omlaag brengen of geef mij 2kW verwarmcapaciteit of ik wil dat je op 10% van je maximum gaat draaien. Misschien dat een MHI meer kan (oa compressor frequentie?), maar ik kreeg hier een aantal jaar geleden de indruk dat de buitenunit het vooral bepaalt wat er daadwerkelijk gebeuren gaat en het aan de regeling van de binnenunit is om wat harder te schreeuwen om er meer beweging in te krijgen...

Als iemand een externe bedrade bediening op zijn MHI heeft zou die nog wel kunnen vertellen of het gedrag dat jullie zien overeenkomt met hoe een MHI nu eenmaal regelt op externe input.

Wat nu getest wordt door LED-Maniak is of je de CC kan laten regelen door de airco (MHI) zo te sturen dat de ruimtetemperatuur beter op setpoint komt, zonder dat de compressor al te vaak een start-stop maakt of maar kort aan gaat (of juist heel erg in frequentie gaat staan wisselen).

Een screenshot van de ME service tool op 1 van mijn buitenunits:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLPVV2dgnaYe2TojUNlTuPjQyso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzubu6MTcltWlPg36MTal4vf.png?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
Myth60 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Met een halve graad aanpassing komt hij bij mij niet tot leven. Ik heb in Home Assistant een instelbare correctie op de externe temperatuursensor gemaakt. Die heb ik op ongeveer 0,5 graad staan. Wanneer de gemeten temperatuur meer dan 0,3 graad onder de ingestelde temperatuur ligt, dan trek ik 1 graad extra af van de temperatuur die ik naar de airco stuur totdat het verschil weer minder dan 0,3 graad is.

Ik pas dus niet de setpoint aan, maar stuur een lagere externe temperatuur naar de airco. Nu merk ik dat de airco regelmatig in de benen geschopt wordt wanneer de temperatuur te veel zakt. Dat werkt wel, maar het is niet ideaal. Hij trekt dan een tijdje veel stroom.

Maar ik wacht met met spanning op de nieuwe firmware. Deze keer heb ik me niet betatester aangemeld. Had ik misschien wel moeten doen🤔.
Ik denk dat je gelijk hebt, en dat de kleine aanpassing in het setpoint hier niet werkt.
Maar een grotere aanpassing in setpoint, zou dan wel werken. Ik had het eeder ook nog even met HA geprobeerd, door het verschil in temperatuur te verdubbellen. Waarbij ik een andere sensor gebruikte die te traag was. Waarschijnlijk had ik ook achteraf via mqtt de sensor van de CC kunnen gebruiken. Maar was ongeduldig en interne sensor werkte hier ook perfect met koudere temperaturen. Dus had geen zin om verder te pielen in HA. Als ik de reacties lees is de nieuwe update een grote verbetering. Dus is het gepiel met HA straks niet meer nodig voor dit ongemak...

Pijnacker Oost/West

Ik ben benieuwd naar een plotje van THI-R1, THI-R2 en THI-R3 versus return air bij binnenunits die lui worden en waarvan de buitenunit niet optoert terwijl je zou denken dat dit wel moet.

Dit zijn 4 sensoren die de binnenunit meeneemt bij het besluit om de afgifte te vergroten.
Speculatie: wellicht geven 3 van de 4 sensoren aan dat de aanvoer 'voldoende' is en wordt daardoor de vraag niet verhoogd.

• Siewert
LED-Maniak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:19:
Ik ben benieuwd naar een plotje van THI-R1, THI-R2 en THI-R3 versus return air bij binnenunits die lui worden en waarvan de buitenunit niet optoert terwijl je zou denken dat dit wel moet.

Dit zijn 4 sensoren die de binnenunit meeneemt bij het besluit om de afgifte te vergroten.
Speculatie: wellicht geven 3 van de 4 sensoren aan dat de aanvoer 'voldoende' is en wordt daardoor de vraag niet verhoogd.
Dan moet ik eerst even knutselen.
Domoticz wat ik gebruik is met 5min polling niet erg duidelijk in de logs.
Krijg de mqtt in domoticz ook niet goed aan de praat omdat die draait met HA entities die Domoticz niet herkend.
En HA geen verstand van wat krijg het daar niet aan de praat, moet eerst HA leren.
Denk dat ik ga proberen het in een excel weg te schrijven.

• blackmore87
De hysterese lijkt hier van 1,2 naar 0,7 graden te zijn gegaan. Kan dat ongeveer kloppen @LED-Maniak ?

[ Voor 42% gewijzigd door blackmore87 op 11-01-2026 20:32 ]

• Siewert
@LED-Maniak

Heb jij hier wat aan als ik het zo log elke minuut?

Output:
code:
1
2
3
4
timestamp;Setpoint;tact;THI_R1;THI_R2;THI_R3;current;compr_freq
"2026-01-11 20:53:18";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27
"2026-01-11 20:53:19";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27
"2026-01-11 20:53:20";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27

PHP Script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?php
/**
 * Airco logger -> CSV (Excel compatible)
 * Run via cron elke minuut.
 */

date_default_timezone_set('Europe/Amsterdam');

$url = 'http://192.168.178.112/control';
$outFile = __DIR__ . '/airco_log.csv';

// ---- Fetch JSON ----
$ch = curl_init($url);
curl_setopt_array($ch, [
    CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,
    CURLOPT_CONNECTTIMEOUT => 3,
    CURLOPT_TIMEOUT => 5,
]);
$response = curl_exec($ch);
$httpCode = curl_getinfo($ch, CURLINFO_HTTP_CODE);
$err = curl_error($ch);
curl_close($ch);

if ($response === false || $httpCode !== 200) {
    fwrite(STDERR, "ERROR: fetch failed. httpCode={$httpCode} err={$err}\n");
    exit(1);
}

$data = json_decode($response, true);
if (!is_array($data)) {
    fwrite(STDERR, "ERROR: invalid JSON\n");
    exit(1);
}

$set_temperature = $data['heatpump']['set_temperature'] ?? '';
$tact           = $data['sensor']['thermometer']['tact'] ?? '';

$op             = $data['heatpump']['op'] ?? [];
$thi_r1         = $op['thi_r1'] ?? '';
$thi_r2         = $op['thi_r2'] ?? '';
$thi_r3         = $op['thi_r3'] ?? '';
$current        = $op['current'] ?? '';
$compr_freq = $op['compr_freq'] ?? '';

$timestamp = date('Y-m-d H:i:s');

$needsHeader = !file_exists($outFile) || filesize($outFile) === 0;

$fp = fopen($outFile, 'a');
if (!$fp) {
    fwrite(STDERR, "ERROR: cannot open output file: {$outFile}\n");
    exit(1);
}

if (!flock($fp, LOCK_EX)) {
    fwrite(STDERR, "ERROR: cannot lock output file\n");
    fclose($fp);
    exit(1);
}

if ($needsHeader) {
    fputcsv($fp, ['timestamp','Setpoint','tact','THI_R1','THI_R2','THI_R3','current','compr_freq'], ';');
}

fputcsv($fp, [
    $timestamp,
    $set_temperature,
    $tact,
    $thi_r1,
    $thi_r2,
    $thi_r3,
    $current,
    $compr_freq
], ';');

fflush($fp);
flock($fp, LOCK_UN);
fclose($fp);

echo "OK: logged at {$timestamp}\n";

edit:
Thumbs up ;)
Logger loopt en hopende dat het geen pijntjes hebben en naar de doktor gaan en pijn is weg syndroom wordt. ;)

• xHEMANx
Siewert schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:55:
@LED-Maniak

Heb jij hier wat aan als ik het zo log elke minuut?

Output:
code:
1
2
3
4
timestamp;Setpoint;tact;THI_R1;THI_R2;THI_R3;current;compr_freq
"2026-01-11 20:53:18";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27
"2026-01-11 20:53:19";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27
"2026-01-11 20:53:20";21;20.8;28.5;40.3;28.8;1.65;27

PHP Script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?php
/**
 */

$url = 'http://192.168.178.112/control';
$outFile = __DIR__ . '/airco_log.csv';

// ---- Fetch JSON ----
$ch = curl_init($url);
curl_setopt_array($ch, [
    CURLOPT_TIMEOUT => 5,
]);
$err = curl_error($ch);
curl_close($ch);

exit(1);
}

if (!is_array($data)) {
    exit(1);
}

$set_temperature = $data['heatpump']['set_temperature'] ?? '';
$tact           = $data['sensor']['thermometer']['tact'] ?? '';

$op             = $data['heatpump']['op'] ?? [];
$thi_r1         = $op['thi_r1'] ?? '';
$thi_r2         = $op['thi_r2'] ?? '';
$thi_r3         = $op['thi_r3'] ?? '';
$current        = $op['current'] ?? '';
$compr_freq = $op['compr_freq'] ?? '';

if (!$fp) {
    exit(1);
}

fclose($fp);
    exit(1);
}

if ($needsHeader) {
    fputcsv($fp, ['timestamp','Setpoint','tact','THI_R1','THI_R2','THI_R3','current','compr_freq'], ';');
}

fputcsv($fp, [
    $timestamp,
    $set_temperature,
    $tact,
    $thi_r1,
    $thi_r2,
    $thi_r3,
    $current,
    $compr_freq
], ';');

fflush($fp);
flock($fp, LOCK_UN);
fclose($fp);

edit:
Thumbs up ;)
Logger loopt en hopende dat het geen pijntjes hebben en naar de doktor gaan en pijn is weg syndroom wordt. ;)
Dan moet het vanacht gebeuren, want morgen vriest het al niet meer en gaat je unit weer aan de pendel gok ik? :D

• Siewert
xHEMANx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Dan koet het vanacht gebeuren, want morgen vriest het al niet meer en gaat je unit weer aan de pendel gok ik? :D
Is geen peil op te trekken Gebeurt ook met temperaturen boven 0.
Alleen is het effect is wat kleiner.
Maar de kans is groot als de temp vannacht heel hard omhoog gaat dat het niet te zien is morgen dan moeten wij even wachten op en paar dagen stabiel weer.

• RemmyB83

Op de foto zie je in het eerste stukje tot iets voor 2uur een setpoint van 21C met een door HA vaste 20,4C gestuurt. Ik heb dit 's nachts ivm geluid heel even gestuurt. Maar je kan wel zien dat THI-R1 en THI-R3 niet parallel meer blijven lopen, en de rest van de van de tijd wel als hij op de interne sensor loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMw29h_5-fNIDMFlU4pBjovUsA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqFkRVlvcNDWrX7KMvNnyymR.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:49

Ik zal morgen mijn eigen regelingen eens uitzetten en een plot maken van deze entities op het moment dat hij niet optoert. Zowel HA als Domoticz maken er wel 5-minuten waarden van. Als dat te grof is zal ik de waardes naar een csv-file moeten schrijven.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Siewert
Nog even zitten knutselen.
Voor diegene die op de vraag van @LED-Maniak ook willen plotten en de mogelijkheid een php file kunnen draaien elke x minuten.
Hieronder mijn PhP script, ik draai deze elke minuut.
Dus elke dag een nieuw bestand met een 24uur plot.

Output CVS ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWs_OJRZVgiHF1lKwbNyl03nWPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIziFmxuvULie3f6zw8yiPwb.png?f=fotoalbum_large

PhP Script:
Alleen het ip-adress aanpassen naar die van jouw CC unit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?php
/**
 */

$url = 'http://192.1.1.1/control';
$filetimestamp = date('d-m-Y');
$outFile = __DIR__ . "/airco_log_{$filetimestamp}.csv";

// ---- Fetch JSON ----
$ch = curl_init($url);
curl_setopt_array($ch, [
    CURLOPT_TIMEOUT => 5,
]);
$err = curl_error($ch);
curl_close($ch);

exit(1);
}

if (!is_array($data)) {
    exit(1);
}

$set_temperature    = $data['heatpump']['set_temperature'] ?? '';
$tact               = $data['sensor']['thermometer']['tact'] ?? '';

$op                 = $data['heatpump']['op'] ?? [];
$thi_r1             = $op['thi_r1'] ?? '';
$thi_r2             = $op['thi_r2'] ?? '';
$thi_r3             = $op['thi_r3'] ?? '';
$current            = $op['current'] ?? '';
$compr_freq         = $op['compr_freq'] ?? '';
$iu_fan             = $op['iu_fan'] ?? '';
$outdoor            = $op['outdoor'] ?? '';
$defrost            = $op['defrost'] ?? '';

if (!$fp) {
    exit(1);
}

fclose($fp);
    exit(1);
}

if ($needsHeader) {
    fputcsv($fp, ['timestamp','Setpoint','tact','THI_R1','THI_R2','THI_R3','current','compr_freq','iu_fan','outdoor','defrost'], ';');
}

fputcsv($fp, [
    $timestamp,
    $set_temperature,
    $tact,
    $thi_r1,
    $thi_r2,
    $thi_r3,
    $current,
    $compr_freq,
    $iu_fan,
    $outdoor,
    $defrost
], ';');

fflush($fp);
flock($fp, LOCK_UN);
fclose($fp);

• RemmyB83

Ook hier heb ik op een avond tussen 23 en 05 een vaste temperatuur gestuurt die 0,6C onder het setpoint lag. R1 en R3 blijven hier bij wel parallel lopen. Maar je ziet ze gewoon helemaal wegzakken. Dat komt denk ik ook omdat de temperatuur die ik uit de mhi-integatie haal, en ook de temperatuur is die de interne sensor weer geeft boven setpoint blijft. Volgens jouw heeft die er niets mee te maken, en heeft die m-air temperatuur zijn eigen berekening. Maar stel dat die er nu wel wat mee te maken heeft? Dan hoort die denk ik parallel aan die van de CC te lopen, maar geen verschil van 0,8/1C te hebben. De MHI blijft hier bij ook 0,2C boven setpoint, en blijft dus op minimaal vermogen verwarmen omdat er geen echte vraag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrCn-8zui9cKx885OEPUCTuabe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrhiFwbSMNLL6zy7NLaIjFac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziEAhXq9_osCKk4q5GbH2HuVA-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtyqVMfUtj32p0mzsWJ0ONAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NrsAGoeOZ4BqRji0HM7qrQ85cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EO6xV48wjgJ0AyZZA8vsIext.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:30:
[...]

Ook hier heb ik op een avond tussen 23 en 05 een vaste temperatuur gestuurt die 0,6C onder het setpoint lag. R1 en R3 blijven hier bij wel parallel lopen. Maar je ziet ze gewoon helemaal wegzakken. Dat komt denk ik ook omdat de temperatuur die ik uit de mhi-integatie haal, en ook de temperatuur is die de interne sensor weer geeft boven setpoint blijft.
Als je een vaste return air setpoint - 0.6 stuurt dan gaan de meeste binnenunits op een vast vermogen draaien. Logisch dat R1 en R3 wegzakken, er komt nog nauwelijks koudemiddel de binnenunit in die deze sensoren opwarmen. Op gegeven moment krijg je een steady state.

Waar het mij om gaat is een verschil tussen wat return air doet "en wegzakt" en wat vervolgens R1, R2 en R3 doen. Dit wel in een normale setting met normale regeling, dus geen vaste offset, maar dynamische drop. Het zou interessant zijn om te zien of bijvoorbeeld R1, R2 en R3 op een bepaalde temperatuur zijn, samen met een bepaalde fansnelheid waardoor de airco van mening is dat hij helemaal geen tandje bij hoeft te zetten.

Maar het is pure speculatie, ik had niet als doel er iets groots van te maken.
Eerder zijn plaatjes gepost van wegzakken van return air en een airco die op 20Hz bleef draaien. Ik had gehoopt dat iemand toevallig in Home Assistant daar al data van heeft en dit er eenvoudig overheen kon plotten.
Volgens jouw heeft die er niets mee te maken, en heeft die m-air temperatuur zijn eigen berekening. Maar stel dat die er nu wel wat mee te maken heeft? Dan hoort die denk ik parallel aan die van de CC te lopen, maar geen verschil van 0,8C te hebben. De MHI blijft hier bij ook 0,2C boven setpoint, en blijft dus op minimaal vermogen verwarmen.
Stel dat.. tsja, de data naar Smart-M is eenwegverkeer. Van de airco naar de Smart-M adapter.
Die stuurt niets wat de return air kan beinvloeden. Kan niet(en zeker niet met de cc er tussen). Er zit bij sommige airco's een offset tussen wat de airco als return air als temperatuur ziet en wat smart-m berekent. Vaak rond de 0.5 graden. Zo te zien loopt hij ook parallel(je labels vallen een beetje weg), alleen met een offset.

• Doesnotcompute

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmDljN-pKJyObSzYT6VWROfaj6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQZKGkrznEzaAJnL1g2SOWwa.png?f=fotoalbum_large

Zoiets? Setpoint is 24/7 21.0c

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:33
nico_09 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Ik draai hier nu 2e winter met firmware 3.1.4, en dit werkt perfect, zowel bij vorst als de warmere dagen. De nieuwe firmware draait hier op een andere unit waarbij het nu ook veel beter draait dan zonder de extra regeling.
@nico_09 ik vroeg me af of je met het huidige testen van de nieuwe firmware versie overtuigd bent geraakt om je 3.1.4 ook te gaan updaten? Of heb je meer zoiets van; als het werkt, vooral van afblijven :) ik vroeg me af wat er precies nu is aangepast met de nieuwe test versie tov de 3.1.8 waar ik beneden nog op draai.

• nico_09
Rapheal schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:41:
[...]

@nico_09 ik vroeg me af of je met het huidige testen van de nieuwe firmware versie overtuigd bent geraakt om je 3.1.4 ook te gaan updaten? Of heb je meer zoiets van; als het werkt, vooral van afblijven :) ik vroeg me af wat er precies nu is aangepast met de nieuwe test versie tov de 3.1.8 waar ik beneden nog op draai.
Nee dat nog niet, al was ik dat wel van plan, maar de 3.1.4 houdt ik nog even. Ik wou deze module omruilen met de unit boven zodat ik in de woonkamer 2x 3.2.xx heb draaien.
Helaas ging dit niet ‘even’ zonder alle kappen te verwijderen. Er zit verschil in de aansluiting van de modules waardoor ook de stekkers verwisseld moeten worden.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste