Thieu79 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:00:
[...]
Hier hetzelfde. Op de interne sensor gaat hij door dat hoge basisvermogen bij temperaturen van 0c of lager hier compleet van slag. De uitblaas temperatuur is dan zo hoog dat de interne sensor al heel snel een veel te hoge temperatuur meet en dus gaat pendelen wat heel oncomfortabel is en de buitenunit wordt zenuwachtig .
Op de externe sensor is dit probleem veel minder, maar inderdaad nog steeds wel incidenteel wat gependel door dat hogere basisvermogen.
Bij mijn ME split treedt dat hogere basis vermogen op vanaf de eerste defrost en zolang er getimede defrosts blijven plaatsvinden (om de 45-50 minuten). Is de buitentemperatuur na een defrost binnen 45 minuten weer hoger dan 0-1C dan gaat hij weer terug in vermogen.
Er is bij mijn ME split een manier om dit te omzeilen:
Als bij rond 0C buitentemperatuur via je timer in bijv melcloud zorgt dat de unit om de 40-45 minuten even aan en uit gaat, omzeil je de getimede defrosts en het daarbij horende opvoeren van de compressor in de periode tussen die defrosts. Ik heb dit vorige winter getest en dan ontstaat er na een uur of 3 een klein ijslaagje ,maar de unit blijft dan wel op 600-700w draaien en haalt er iig bij mij nog genoeg warmte uit om de ruimtes op temperatuur te houden. Een ander voordeel is dat de unit niet omkeert en er na die minuut uitstaan heel snel weer warme lucht is itt tot een defrost waar er eerst even wat koelere lucht wordt uitgeblazen.
Je omzeilt hier natuurlijk wel een mechanisme mee wat er niet voor niets inzit, maar ik heb er zelf geen negatieve effecten door ervaren (vastvriezen unit of storingen). Het is hier in de winter wel vrij droog en 9 van de 10 keer dat hij een timed defrost uitvoert zit er geen ijs op de unit. In Nederland vriest hij wellicht wat sneller aan als je de defrosts omzeilt.
Deze winter hebben we nog maar een paar avonden nachten gehad dat defrosts geactiveerd werden (twee keer gaan kijken en wederom geen ijs te bekennen), maar als het nog wat langer gaat vriezen schakel ik de timer weer in.
@
LED-Maniak : Je hebt het weleens gehad over wellicht een timer in de climate control en dat je met een onnodige defrost oplossing bezig bent.
Zou er niet een functie in de climacontrol kunnen komen die indien geactiveerd (een pushbutton ofzo) de unit gewoon om de 45 minuten even uit en aanzet. Op basis van de tijd als die beschikbaar is, zodat bij meerdere binnenunits dat aan en uit wel tegelijk plaatsvindt en de buitenunit dus ook echt even uitstaat. En dusdanig dat die functie alleen effectief is bij een Outdoorunit temp < 1C ofzo ,zodat ze niet onnodig aan en uit gaan als de temperatuur weer wat hoger is en de functie nog actief is. Dat zou voor hier, maar denk ook voor andere ME bezitters in drogere klimaten, prima werken om dat onnodige defrosten en daarmee gepaarde hogere basisvermogen te omzeilen.