ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-02 18:55
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:32:
Bij ME is de buitentemperatuur uit te lezen zolang de airco aan staat.
Dat moet prima werken dan.

Ik heb zelf al eens zitten denken om het met een digipot te doen. De thermisistor van de buiten unit op de MCU, de digipot out op de ingang van de thermistor input. En bij 0C of lager de weerstand waarde van 2C (33kOhm dus) doorgeven via de digipot .
De mitusrunner oplossing met die 33kOhm weerstand is dan wat simpeler en goedkoper.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
@LED-Maniak Kennelijk is er vanacht een update uitgestuurd waardoor de 'swing modes' op mijn LG het weer doen, top!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-02 21:22

CdE

Thieu79 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Hier hetzelfde. Op de interne sensor gaat hij door dat hoge basisvermogen bij temperaturen van 0c of lager hier compleet van slag. De uitblaas temperatuur is dan zo hoog dat de interne sensor al heel snel een veel te hoge temperatuur meet en dus gaat pendelen wat heel oncomfortabel is en de buitenunit wordt zenuwachtig .
Op de externe sensor is dit probleem veel minder, maar inderdaad nog steeds wel incidenteel wat gependel door dat hogere basisvermogen.
Bij mijn ME split treedt dat hogere basis vermogen op vanaf de eerste defrost en zolang er getimede defrosts blijven plaatsvinden (om de 45-50 minuten). Is de buitentemperatuur na een defrost binnen 45 minuten weer hoger dan 0-1C dan gaat hij weer terug in vermogen.
Er is bij mijn ME split een manier om dit te omzeilen:
Als bij rond 0C buitentemperatuur via je timer in bijv melcloud zorgt dat de unit om de 40-45 minuten even aan en uit gaat, omzeil je de getimede defrosts en het daarbij horende opvoeren van de compressor in de periode tussen die defrosts. Ik heb dit vorige winter getest en dan ontstaat er na een uur of 3 een klein ijslaagje ,maar de unit blijft dan wel op 600-700w draaien en haalt er iig bij mij nog genoeg warmte uit om de ruimtes op temperatuur te houden. Een ander voordeel is dat de unit niet omkeert en er na die minuut uitstaan heel snel weer warme lucht is itt tot een defrost waar er eerst even wat koelere lucht wordt uitgeblazen.
Je omzeilt hier natuurlijk wel een mechanisme mee wat er niet voor niets inzit, maar ik heb er zelf geen negatieve effecten door ervaren (vastvriezen unit of storingen). Het is hier in de winter wel vrij droog en 9 van de 10 keer dat hij een timed defrost uitvoert zit er geen ijs op de unit. In Nederland vriest hij wellicht wat sneller aan als je de defrosts omzeilt.
Deze winter hebben we nog maar een paar avonden nachten gehad dat defrosts geactiveerd werden (twee keer gaan kijken en wederom geen ijs te bekennen), maar als het nog wat langer gaat vriezen schakel ik de timer weer in.
@LED-Maniak : Je hebt het weleens gehad over wellicht een timer in de climate control en dat je met een onnodige defrost oplossing bezig bent.
Zou er niet een functie in de climacontrol kunnen komen die indien geactiveerd (een pushbutton ofzo) de unit gewoon om de 45 minuten even uit en aanzet. Op basis van de tijd als die beschikbaar is, zodat bij meerdere binnenunits dat aan en uit wel tegelijk plaatsvindt en de buitenunit dus ook echt even uitstaat. En dusdanig dat die functie alleen effectief is bij een Outdoorunit temp < 1C ofzo ,zodat ze niet onnodig aan en uit gaan als de temperatuur weer wat hoger is en de functie nog actief is. Dat zou voor hier, maar denk ook voor andere ME bezitters in drogere klimaten, prima werken om dat onnodige defrosten en daarmee gepaarde hogere basisvermogen te omzeilen.
Dank voor je reactie! Ik ga hier eens mee spelen als het weer gaat vriezen. Ik draai al Domoticz en heb de CC daarin. Dat moet goed komen. De ME multi defrost inderdaad veel vaker als de MHI single die ik heb. Die doet het eens 2/3 keer per dag. Nu draait de unit weer mooi rond de 200w en blijft het mooi warm. Lange runs van in dit geval heel de nacht, 20.00 tot 8.00u

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Thieu79 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:40:
[...]

Dat moet prima werken dan.

Ik heb zelf al eens zitten denken om het met een digipot te doen. De thermisistor van de buiten unit op de MCU, de digipot out op de ingang van de thermistor input. En bij 0C of lager de weerstand waarde van 2C (33kOhm dus) doorgeven via de digipot .
De mitusrunner oplossing met die 33kOhm weerstand is dan wat simpeler en goedkoper.
De regeling is voorspelbaar betreft temperatuur, dus je hoeft niet met een potmeter aan de gang.
analogworm schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:12:
@LED-Maniak Kennelijk is er vanacht een update uitgestuurd waardoor de 'swing modes' op mijn LG het weer doen, top!
Yes, ik ben druk bezig met het uitbreiden van mogelijkheden. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-01 20:43
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:07:

Yes, ik ben druk bezig met het uitbreiden van mogelijkheden. :)
Is er ook al een update voor de regeling met hele graden? Ik begreep van een andere gebruiker dat tot nu eigenlijk alleen de halve graden mooi regelen.

• LED-Maniak
Firmware update 3.3.2:

Algemeen:
- Toevoeging van raam- en deursensoren.
- Bij indrukken van de link knop worden alleen sensoren met een signaalsterkte van >-50dBm geselecteerd.
- Sensoren kunnen vergeten worden door de link knop 5 seconde in te drukken tot de link LED rood knippert.
- Sensoren in Home Assistant gereorganiseerd (ivm. toevoeging meerdere sensoren met module)
- "Geen signaal" van draadloze sensor verruimd van 1 minuut naar 1.5 minuut
- Toevoeging ondersteuning draadloze sensor zonder beeldscherm. Deze heeft een grotere batterij, groter draadloos bereik en gaat twee tot drie maal zo lang mee op een batterijlading.

Mitsubishi Heavy Industries:
- Redundante "set temperature" uit de operational data verwijderd in MQTT
- Milde extra naregeling om het wegsukkelen in de standaard regeling van MHI te voorkomen

Mitsubishi Electric - AirToAir:
- Fix voor wanneer de kamertemperatuur onder de 8 graden duikt en de airco daardoor stopt met verwarmen.

LG:
- Verticale lamellen toegevoegd
- Fix voor wanneer de kamertemperatuur onder de 10 graden duikt en de airco daardoor stopt met verwarmen.
- Horizontal en vertikale swing modes toegevoegd
- Energy saving, purifier, auto dry toegevoegd

Mitsubishi Electric - AirToWater:
- Zone 2 in web interface toegevoegd
- Fix voor water heater in Home Assistant
- Fix voor server control over MQTT

Bovenstaande update zal deze week beschikbaar worden. Wil je hem (nog) niet? Zet auto updates uit.
Heavy industries wordt momenteel nog niet gepushed naar iedereen. De extra naregeling wordt momenteel op 22 airco's getest voor de komende dagen. Pas als er op de grotere test groep een verbetering waarneembaar is zal hij gepushed worden.

Panasonic staat nog niet op de lijst, maar is ook binnenkort een update voor. Er wordt druk getest aan een externe sensor hiervoor. Zodra dit loopt opent dit ook mogelijkheden voor Daikin.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 13-01-2026 13:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-02 03:02
@LED-Maniak
Momenteel loopt mijn 3.2.1 plotter nog zoals je vroeg.
Helaas en zoals verwacht nog niet de temperatuur drop kunnen waarnemen puur omdat de buiten temperatuur opgelopen is.
Als ik naar het weersvoorspelling kijk is de enige voorlopige kans nog a.s woensdag op donderdag.
Dan verwachten ze hier dat de buiten temperatuur van 7 naar -1 zakt.
Wachten ik dat nog even af.

Zal vannacht als ik thuis kom van het werk de eerste complete 24uurs plot posten.
Hier zit dus helaas geen temperatuur drop in maar wellicht interessant voor jou.

p.s
Vind het wel interessant om te zien dan met de buiten temperaturen boven de 6gr de airco kiest voor minimale vermogen 250w en 20hz en met twee vingers in de neus alles warm houd.
Maar beneden de 6gr hij kiest voor 300w+ en 27hz en het met gemak warm houd en blijft pendelen terwijl je zou denken dat met 250w en 20hz je een continue run zou hebben.
Viel mij gewoon op ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 13-01-2026 13:03 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
Het gaat mij specifiek om de temperatuur drop, het "wegsukkelen". De rest geloof ik wel.
Als ik de reacties moet geloven is dat wel opgelost met bovenstaande update.

Minimale compressor frequentie wordt inderdaad bepaald door de buitentemperatuur, dit kan je terugvinden in de handleiding van mitsubishi.

• Siewert
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:05:
Het gaat mij specifiek om de temperatuur drop, het "wegsukkelen". De rest geloof ik wel.

Minimale compressor frequentie wordt inderdaad bepaald door de buitentemperatuur, dit kan je terugvinden in de handleiding van mitsubishi.
Komt goei.
Wacht het af tot het moment dat het weer optreed.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:34
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:05:

Kon dit niet vinden in de manual. Bedoel je de normale manual of de uitgebreide voor installateurs? (Die heb ik volgens mij ook nog ergens....)

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 13-01-2026 13:59 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• LED-Maniak
Die voor de installateurs.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:00
xHEMANx schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Kon dit niet vinden in de manual. Bedoel je de normale manual of de uitgebreide voor installateurs? (Die heb ik volgens mij ook nog ergens....)
Wel een beetje op blijven letten hier!!!
Je hebt toch nog geen last van dementie?🤪🙈

Pijnacker Oost/West

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:37:
[...]
Is het ook mogelijk om de waarde van de interne return air sensor te rapporteren in de JSON als er van externe sensor gebruik wordt gemaakt? Ik zou de COP willen berekenen en heb daar de return air voor nodig, maar die wordt overschreven door de waarde van de externe sensor.

Uitleg berekening COP: Super Cow in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic". Of is die waarde ook voor jou niet meer beschikbaar in dat geval?

En weet jij wellicht ook de vertaling van de fan speeds "Hi/Me/Lo/Ulo" uit datasheet naar de numerieke waardes die CC laat zien in de info? Die zijn ook nodig voor COP berekening
@LED-Maniak Heb je hier nog een antwoord op wellicht? Gaat om MHI.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53
Goed bezig @LED-Maniak
Just double check: die “all digits” verzoek van mij staat ergens op je backlog hoop ik?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:50:
Welke is dat precies? Ik zie er maar 1: "climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/set_temperature"

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:30:
[...]

@LED-Maniak Heb je hier nog een antwoord op wellicht? Gaat om MHI.
Ja en nee. Om de eigen interne temperatuur uit te lezen moet je terug schakelen naar de interne sensor.
Het kan natuurlijk, maar ik ben een beetje bang voor de werkelijke uitwerking in regelgedrag als de airco constant flink verschillende temperaturen ziet(extern vs intern).
mgizmo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:39:
Goed bezig @LED-Maniak
Just double check: die “all digits” verzoek van mij staat ergens op je backlog hoop ik?
Deze heeft redelijk wat impact want hiervoor moeten flink wat porties aangepast worden.
Kalentum schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Welke is dat precies? Ik zie er maar 1: "climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/set_temperature"
Er stond nog een restje in de auto discovery voor home assistant. In /op/set_temperature was deze al verwijderd.

• blackmore87
  • Laatst online: 18:51
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:50:
Firmware update 3.3.2:

Algemeen:
- Toevoeging van raam- en deursensoren.
- Bij indrukken van de link knop worden alleen sensoren met een signaalsterkte van >-50dBm geselecteerd.
- Sensoren kunnen vergeten worden door de link knop 5 seconde in te drukken tot de link LED rood knippert.
- Sensoren in Home Assistant gereorganiseerd (ivm. toevoeging meerdere sensoren met module)
- "Geen signaal" van draadloze sensor verruimd van 1 minuut naar 1.5 minuut
- Toevoeging ondersteuning draadloze sensor zonder beeldscherm. Deze heeft een grotere batterij, groter draadloos bereik en gaat twee tot drie maal zo lang mee op een batterijlading.

- Milde extra naregeling om het wegsukkelen in de standaard regeling van MHI te voorkomen

Mitsubishi Electric - AirToAir:
- Fix voor wanneer de kamertemperatuur onder de 8 graden duikt en de airco daardoor stopt met verwarmen.

LG:
- Verticale lamellen toegevoegd
- Fix voor wanneer de kamertemperatuur onder de 10 graden duikt en de airco daardoor stopt met verwarmen.
- Horizontal en vertikale swing modes toegevoegd
- Energy saving, purifier, auto dry toegevoegd

Mitsubishi Electric - AirToWater:
- Zone 2 in web interface toegevoegd
- Fix voor water heater in Home Assistant
- Fix voor server control over MQTT

Bovenstaande update zal deze week beschikbaar worden. Wil je hem (nog) niet? Zet auto updates uit.
Heavy industries wordt momenteel nog niet gepushed naar iedereen. De extra naregeling wordt momenteel op 22 airco's getest voor de komende dagen. Pas als er op de grotere test groep een verbetering waarneembaar is zal hij gepushed worden.

Panasonic staat nog niet op de lijst, maar is ook binnenkort een update voor. Er wordt druk getest aan een externe sensor hiervoor. Zodra dit loopt opent dit ook mogelijkheden voor Daikin.
Ik heb mijn andere 4 units ook doorgegeven, mocht je nog plek hebben voor extra tests dan graag!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-01 18:40
De MHI kan inderdaad tot bijna 15 graden verwarmen met de ClimateControl, door in de instellingen de ondergrens te verlagen. Met de afstandsbediening kan dat alleen door 18 graden èn de ecostand te selecteren. Mooi dus!

Ik zie wel een vreemd ding nog: de temperatuursensor van één van de twee binnenunits blijft hangen op een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid, terwijl deze aan de binnenunit wel correcte waardes doorgeeft

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
Voor de Homey gebruikers met een LG airco: ik heb versie v0.8.0 op test gezet (https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/), daar is de eerste ondersteuning voor LG devices in toegevoegd!

Disclaimer: ik heb zelf geen LG, dus er zitten een aantal aannames in de code. Alle feedback wordt gewaardeerd ;)

• tammert
tammert schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:41:
Voor de Homey gebruikers met een LG airco: ik heb versie v0.8.0 op test gezet (https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/), daar is de eerste ondersteuning voor LG devices in toegevoegd!

Disclaimer: ik heb zelf geen LG, dus er zitten een aantal aannames in de code. Alle feedback wordt gewaardeerd ;)
En inmiddels staat v0.8.1 op testing omdat de eerste aanname al ontkracht is door @LED-Maniak 8)7

• LED-Maniak
Ik denk dat @RicooCardoo wel interesse heeft om te bevestigen (of ontkrachten) wat werkt. :)

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-02 06:15
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:52:
Ik denk dat @RicooCardoo wel interesse heeft om te bevestigen (of ontkrachten) wat werkt. :)
Kijk top, ik zal vanavond is met homey gaan rommelen en kijken wat werkt/niet werkt :)

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-02 13:56
Op dit moment is mijn airco in de garage beetje aan het indommelen.
Setpoint is 13 graden, en vanaf 7 uur zakt te temperatuur langzaam weg naar 12,2 om 9:15 en blijft daar hangen.
In onderstaande overzicht staan THI-R1 / THI-R2 / THI-R3 en return-air. Compressor blijft hele tijd op 20 Hz draaien en fanspeed op stand 1 en 2 terwijl die maximaal mag draaien indien nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E1DfK-T1gwJZXu3z4d81aoQSSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9ZYErBreiX2HuqpxpPh5RUk.jpg?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak mocht je CVS willen van gegevens dan kan ik die vauit Home Assistant wel aanleveren.

• LED-Maniak
Als hij op 12.2 blijft hangen is dat voor 3.2.1 fw OK.

• Dark Master
  • Laatst online: 07-02 10:03
Dark Master schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:49:
Ik heb gisteravond de sensor eens op intern gezet omstreeks 6 uur. Kom net thuis en haalt continu zijn setpoint en lekker behaaglijk warm binnen. Verbruik is wel iets hoger dan met de externe sensor maar comfort vele malen hoger.

Ben benieuwd naar de nieuwe firmware heb het idee dat de regeling van de buitenunit met externe sensor fabrieks af erg matig is betreft het terugtoeren en optoeren.
Ondertussen dit een paar keer getest me switchen van intern naar extern en voor de externe sensor toch een andere plek gevonden.

Inprincipe is de regeling met de externe sensor veel beter maar kwakkelt teveel met de temperatuur als de buitentemperatuur onder de 2 graden komt.

Alles daarboven blijft de airco netjes verwarmen met continu een halve graad onder het setpoint. Lees hier wat meer dat ME raar regelt onder een bepaalde buitentemperatuur. Dat lijkt ook zeker het geval te zijn. Beetje jammer hoe zo’n grote fabrikant dat regelt en ook nog eens 1 van de betere merken is.
:|

Voor nu bij onder de 2.5 graden buiten temperatuur de vloerverwarming lekker aan en alles daarboven de airco. Denk dat de situatie niet heel veel beter word dan dat. Onder de 2.5 graden buiten moet de airco ook op standje 5 wat een takkeherrie is. :P

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:11
Dark Master schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Ondertussen dit een paar keer getest me switchen van intern naar extern en voor de externe sensor toch een andere plek gevonden.

Inprincipe is de regeling met de externe sensor veel beter maar kwakkelt teveel met de temperatuur als de buitentemperatuur onder de 2 graden komt.

Alles daarboven blijft de airco netjes verwarmen met continu een halve graad onder het setpoint. Lees hier wat meer dat ME raar regelt onder een bepaalde buitentemperatuur. Dat lijkt ook zeker het geval te zijn. Beetje jammer hoe zo’n grote fabrikant dat regelt en ook nog eens 1 van de betere merken is.
:|

Voor nu bij onder de 2.5 graden buiten temperatuur de vloerverwarming lekker aan en alles daarboven de airco. Denk dat de situatie niet heel veel beter word dan dat. Onder de 2.5 graden buiten moet de airco ook op standje 5 wat een takkeherrie is. :P
Onder de ±2 graden krijg je sowieso veel vaker defrosts. Boven die temperatuur heeft een airco veel minder of zelfs geen last van.

Hoe kouder het wordt, hoe harder de airco moet werken en hoe verder de COP inzakt. Er is dan gewoon minder warmte uit de buitenlucht te halen. Als je dan ook nog elk uur een defrost hebt (bij mij duren die zo’n 10 minuten), verwarm je effectief maar 50 van de 60 minuten. Dat merk je direct in de regeling.

Het zou dus zomaar kunnen dat je onder de 2 graden gewoon capaciteit tekortkomt tijdens het verwarmen. Dan ligt het niet per se aan ME, maar meer aan de omstandigheden.

Bij mij regelt de LG normaal gesproken prima op het setpoint, maar als het de hele dag onder de 2 graden blijft, loopt hij hier ook niet meer lekker door. Dit hoort een beetje bij het verwarmen met een airco.

• LED-Maniak
De 3.3.2 update cyclus draait inmiddels voor Mitsubishi Electric(airtowater, airtoair) en LG.
MHI wachten we nog even mee, al lijken de resultaten goed te zijn.

Wil je de update direct, herstart je module dan even.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 14-01-2026 15:03 ]

• WoBBeL
  • Laatst online: 31-01 14:06

WoBBeL

*zwaai*

In topic start staat climacontrol/HVAC_XXXXXX/remotetemp/set
Op protoart staat climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Welke moet ik gebruiken? Of luisteren de modules naar beide MQTT topics?

En moet dit een integer zijn zonder decimalen of een float met (bijvoorbeeld 1) decimaal?

[ Voor 23% gewijzigd door WoBBeL op 14-01-2026 15:23 ]

• LED-Maniak
Deze: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Daar mag je een float naartoe sturen. Elke 10-20 seconde.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

LED-Maniak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:26:
Deze: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Daar mag je een float naartoe sturen. Elke 10-20 seconde.
Na hoeveel seconden schakelt de airco weer over naar zijn interne sensor? Dan zorg ik ervoor dat als de batterij van mijn sensor leeg is ik geen BS waardes publish (ik heb een aantal sensoren die precies 22 graden met 80% lv geven als de batterij leeg is :X ) en dat de airco daarna weer verder gaat met zn interne sensor :)

Had je mijn mail nog gezien? Sorry dat ik het hier vraag :$

• LED-Maniak
WoBBeL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Na hoeveel seconden schakelt de airco weer over naar zijn interne sensor? Dan zorg ik ervoor dat als de batterij van mijn sensor leeg is ik geen BS waardes publish (ik heb een aantal sensoren die precies 22 graden met 80% lv geven als de batterij leeg is :X ) en dat de airco daarna weer verder gaat met zn interne sensor :)

Had je mijn mail nog gezien? Sorry dat ik het hier vraag :$
De cc schakelt na 1.5 minuut terug(firmware 3.3.2). Binnen die 1.5 minuut zal hij zijn laatst ontvangen waarde doorsturen naar de airco. Om een goede, stabiele regeling te voorzien heb je een snelle sensor nodig en het beste elke 5-10 seconde een update.

Mail gezien. Zal even reageren.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Voor wie er nog interesse in heeft, hierbij de code voor een Home Assistant automation om elke 10 seconden de temperaturen te publishen van je sensoren (in mijn geval Zigbee en Thread/Matter sensoren) naar ClimaControl toe (via MQTT).

Zelf uiteraard even de juiste airco en sensor (temp) opgeven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Airco - publiceer kamer temperaturen in MQTT
variables:
  aircos: ### per airco voeg je 1x temp: met je temp sensor toe en 1x airco: HVAC_AIRCO_ID)
    - temp: sensor.woonkamer_temperatuur_temperature
      airco: HVAC_AIRCO1
    - temp: sensor.kinderkamer_temperatuur_temperature
      airco: HVAC_AIRCO2
    - temp: sensor.slaapkamer_temperatuur_temperature
      airco: HVAC_AIRCO3
triggers:
  - seconds: /10
    trigger: time_pattern
actions:
  - repeat:
      for_each: "{{ aircos }}"
      sequence:
        - variables:
            temp: "{{ states(repeat.item.temp) | float(none) }}"
            topic: "climacontrol/{{ repeat.item.airco }}/sensor/external/temperature/set"
        - if:
            - condition: template
              value_template: "{{ temp is not none }}"
          then:
            - data:
                topic: "{{ topic }}"
                payload: "{{ temp }}"
                qos: 0
                retain: false
              action: mqtt.publish
mode: single

[ Voor 34% gewijzigd door WoBBeL op 14-01-2026 16:32 ]

• LED-Maniak
Toevoeging:
Bovenstaande werkt voor zowel Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric, LG en binnenkort Panasonic.
Lekker handig dat ze allemaal dezelfde basis delen :Y)

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-02 06:15
@tammert ik ben is even aan de slag gegaan met wat wel en niet werkt.. uiteraard benoem ik alleen het geen wat niet werkt.

- ventilator setting: keuze uit High, med, low, slow... high is stand 5, med is stand 3. stand 4 bestaat niet.
- Vane mode: keuze uit 1 t/m 6, auto stand mist.
- wide vane mode: alleen keuze uit auto, deze werkt niet. (volgens mij kon dit voor nu nog niet met climate control.

voorderest even alles doorlopen van wat ik kan testen en zag geen gekke dingen die niet werken.

• tammert
Thanks! Dit is allemaal obv https://clima.protoart.ne..._airtoair/?v=1a13105b7e4e. Wide vane is inderdaad een placeholder, hopelijk kan die in de toekomst fatsoenlijk toegevoegd worden.

@LED-Maniak, heb welke naam heeft fan speed stand 4? En kan ik bij vane mode 'gewoon' auto meegeven?

• Myth60
  • Laatst online: 13:08
MHI 3.2.2 beta firmware ervaringen
De 3.2.2 firmware draait nu een paar dagen op mijn MHI airco in de woonkamer. Ik vind hem beter/rustiger werken dan de 3.2.1, maar ik moet er wel bij zeggen dat de buitentemperatuur deze week natuurlijk wel afwijkt van de vorige weken.

Wanneer de warmtevraag zo laag is dat de airco op zijn laagste vermogen draait dan regelde ook de 3.2.1 de temperatuur naar de ingestelde temperatuur. Dat is bij 3.2.2 niet anders. Gisteren had ik LED-Maniak gerapporteerd dat bij een halve graad verhoging van de setpoint de airco netjes meer vermogen gaat leveren, maar dat hij wel 0,2 - 0,5 graden onder de setpoint blijft. (Het zou mooi zijn wanneer je een instelbare correctie hebt op de temperatuursregeling. Dus buiten de correcte van de externe temperatuursensor.)

Vanavond stond de airco op 20 graden en was de temperatuur op de externe sensor 19,8 graden. Prima, maar ik vond het toch te koud. Verhogen van de setpoint naar 20,5 graden levert echter niets op, zoals hieronder weergegeven. De temperatuur blijft 19,8 graden en de airco gaat niet zijn best doen om het warmer te maken. Jammer! Inmiddels is het 1,45 uur later en geeft de externe sensor nog steeds 19,8 graden aan. Ik zal de airco tijdelijk nog een halve graad hoger moeten zetten om hem in de benen te schoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVFoE9PoWJVzqt0tkgzs2JMU6lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYxAw7u1UMovwFZKgZXQ0pnZ.png?f=fotoalbum_large

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:48
[b]Myth60 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"Myth60 schreef op woensdag 14 januari 2026

Vanavond stond de airco op 20 graden en was de temperatuur op de externe sensor 19,8 graden. Prima, maar ik vond het toch te koud. Verhogen van de setpoint naar 20,5 graden levert echter niets op, zoals hieronder weergegeven. De temperatuur blijft 19,8 graden en de airco gaat niet zijn best doen om het warmer te maken. Jammer! Inmiddels is het 1,45 uur later en geeft de externe sensor nog steeds 19,8 graden aan. Ik zal de airco tijdelijk nog een halve graad hoger moeten zetten om hem in de benen te schoppen.

[Afbeelding]
DIt is ook mijn ervaring in de afgelopen weken, maar dan met 3.2.1.
Bijkomend effect is dat er dan niet écht warme lucht wordt geblazen dus je voelt een koude tocht/luchtstroom die als erg oncomfortabel wordt ervaren.
De compressor blijft op een lage frequentie door pruttelen.
Hoopte dat de nieuwe firmware dit ook op zou lossen..

Voor de rest ben ik nog steeds tevreden met @LED-Maniaks noeste arbeid _/-\o_

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:36
Douternitou schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:45:
[...]

DIt is ook mijn ervaring in de afgelopen weken, maar dan met 3.2.1.
Bijkomend effect is dat er dan niet écht warme lucht wordt geblazen dus je voelt een koude tocht/luchtstroom die als erg oncomfortabel wordt ervaren.
De compressor blijft op een lage frequentie door pruttelen.
Hoopte dat de nieuwe firmware dit ook op zou lossen..

Voor de rest ben ik nog steeds tevreden met @LED-Maniaks noeste arbeid _/-\o_
3.3.2 heeft dat bij ons opgelost, nog even geduld...

• Douternitou
  • Laatst online: 19:48
nico_09 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:58:
[...]

3.3.2 heeft dat bij ons opgelost, nog even geduld...
En dat heb ik natuurlijk ook :)

Maar in de post van @Myth60 dacht ik toch te lezen dat het optoeren nog niet helemaal lekker werkt met de nieuwe firmware. Echter hij heeft het wel over MHI 3.2.2 beta, maar ik ging er voor het gemak vanuit dat dit een typo betrof... óf is dat toch een vroegere versie?

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-02 17:21
Iemand hetzelfde na upgrade 3.3.2?

De eerste 20 seconden na de restart zie ik de sensor wel, met de normale naam en sensorwaardes, daarna het onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd4nLHJ5IrJxiqkAXBHkiIZTMNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKQExf9cNom2pXY7vlzyMGq7.jpg?f=fotoalbum_large

• Myth60
  • Laatst online: 13:08
Douternitou schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:04:
[...]

En dat heb ik natuurlijk ook :)

Maar in de post van @Myth60 dacht ik toch te lezen dat het optoeren nog niet helemaal lekker werkt met de nieuwe firmware. Echter hij heeft het wel over MHI 3.2.2 beta, maar ik ging er voor het gemak vanuit dat dit een typo betrof... óf is dat toch een vroegere versie?
Ik bedoelde de MHI 3.3.2 beta natuurlijk. Sorry voor de verwarring. Meestal gaat het oproeren met deze versie wel goed, maar vanavond dus niet helaas. Even nog een 0,5 graad verhogen en daarna weer verlagen lostte het probleem op.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• djmvt
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:57
Hier dezelfde ervaring.
PaulGruijters schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:53:
Iemand hetzelfde na upgrade 3.3.2?

De eerste 20 seconden na de restart zie ik de sensor wel, met de normale naam en sensorwaardes, daarna het onderstaande

[Afbeelding]

• xHEMANx
Temp buiten was gisteravond 4 graden, de hele nacht ook 4c.

Ik ga om 11 uur naar bed en denk, laat de airco gewoon aan loopt op 200w. Ok het was (al een tijd) na het koken. Maar de rest van de dag liep die op 350w. Het moment dat ik mn ogen dicht doe, gaat hij 2 uur verwarmen op 830w, zonder verhoging in temp en loopt de rest van de nacht rondt de 600w.

Oookay?!?! Doe mij die nieuwe update ook maar.

(Of is dit de nieuwe? Had wel een reboot gedaan, toen jij dat aangaf, maar zie versie 3.2.1 staan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMvPHmoWv3mG4JbmLPmYR9q5sLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaGSi5tQxKCn8LWk0bxy6OoB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Atov46ipY6T0_9Qmb7cuyAs2ntg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfX7DWnStxVfCUprEeYaDyrv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ouO07HBe1h2JLVMn_5ma3m_6D0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvSQy0AeLwlURj9n74ETmJD7.jpg?f=fotoalbum_tile

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Doesnotcompute
  • Laatst online: 20:47
Even een korte update van mijn kant over de beta:

Woonkamer is bij mij in ieder geval flink verbetert en heb geen momenten meer met een koude rilling gehad omdat hij hem liet zakken tot 18.9 oid. Gemiddelde temperatuur wijkt wel wat af van de gewenste temp, maar dat maakt niets uit. die afwijking kun je zelf simpel compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmND1ekMEJZvEQYMiT6G8U-7-XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZH2WBcjq1a1xJ3DmIvaqHrYV.png?f=fotoalbum_large

Draait hier naar tevredenheid iig. Piek die je ziet is de woonkamer die opwarmt door de zon. Zijgevel met meer glas dan muur van 6 meter.)

[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 15-01-2026 06:39 ]

• Starck
  • Niet online
Hierbij ook een update over de MHI 3.3.2 beta.

Setpoint is 22.
De werkelijke temperatuur schommelt tussen de 21.2 en 21.7, maar gemiddeld 21.5.
De compressor lijkt wat vaker te varieren in frequentie t.o.v. 3.2.1 (Wat een goed teken is, dan reageert hij sneller op temperatuur schommelingen). Dit is ook terug te zien in het Homewizard grafiekje.

Verder tevreden met het comfort :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgeX37QM4bOeWsl65iqTHDvu8as=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yRbO2r63VnUylu5YPpqBU6RV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm3xg7wFuVavqXhoQ3XsL1rrbaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6qbAkq11GU557CGvhe8goiSJ.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Starck op 15-01-2026 09:59 ]

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 10:17
Als je even terug wilt naar de interne sensor van de mhi. Dan heb ik no sensor gekozen voor de temperatuur meter en de cc herstart.
Alleen zie ik een binnen temperatuur van -4 nu in smart m air.
Off set op mhi staat aan.
Moet je dan die hele module weer verwijderen of ben ik iets vergeten?

Toevoeging: duurt even voordat de interne sensor weer de juiste binnen temp oppakt 😁

[ Voor 13% gewijzigd door tweakerpim op 15-01-2026 10:22 ]

• Siewert
@LED-Maniak

Ik denk dat ik in mijn plotter het sukkelen van de airco in beeld heb.
Ik heb de CVS via Pastebin onder aan bijgevoegd.

De buiten temperatuur was te hoog en oplopende om de kamer temperatuur drastisch te laten zakken.
Was dit gebeurt zoals vorige week was die wel verder gezakt tot het moment van 1.2gr onder setpoint waar de MHI regeling wakker werd geschud.
Je weet dat mijn airco overgedimensioneerd is dus dit gedrag valt wel op aangezien zelf bij temperaturen onder 0 het minimale vermogen meer dan genoeg is en ik geen lange verwarm runs heb.
In de plot zie je de airco de hele nacht netje opstarten bij 0.2 onder setpoint en uitschakelen bij 0.2 boven setpoint.

Wat ik zie:
Om 4:27uur word de airco opgestart.
Tot 4:47 verwarmd hij rustig op minimale vermogen.
Na die tijd zie je dat de airco zoals gebruikelijk om een hogere uitblaas temperatuur vraagt omdat setpoint niet behaald word.
Naarmate de tijd vordert zie je dat de airco in stapjes om een hogere uitblaas temperatuur vraagt.
Maar er gebeurt in de praktijk vrij weinig en blijft een beetje door sukkelen.

In de tijdspan van 4:27 tot 7:25 zie je de buiten temperatuur oplopen.
Wat mijns inziens er voor zorgt dat de kamer temperatuur niet onderuit gaat.
Was dit gebeurt bij buiten temperaturen rond de 2gr en lager dan was de kamer temperatuur drastisch gezakt zoals eerder te zien was.
In die zelfde tijdspan zie wel degelijk dat de airco om hogere uitblaas temperatuur vraagt maar krijgt die niet.
Hoop dat je wat aan deze plot hebt.

Chart:
Op de X-as zie je tussen 6 & 5 de drop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h2z7qsZOsSGl6MFwS4tMN--4ZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vm86L2lvUAM4f36mTuloPAPU.png?f=fotoalbum_large

[b]Werkelijke kamer temperatuur:[b]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi9WxsKX7H9NxTiU9zAoWSmiYkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWuNuG9PY2E0kXPHusktpyAS.png?f=fotoalbum_large

Plot:
CVS plot via pastebin beschikbaar.
https://pastebin.com/Nhu1zMeB

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 10:17
Myth60 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:49:
MHI 3.2.2 beta firmware ervaringen
De 3.2.2 firmware draait nu een paar dagen op mijn MHI airco in de woonkamer. Ik vind hem beter/rustiger werken dan de 3.2.1, maar ik moet er wel bij zeggen dat de buitentemperatuur deze week natuurlijk wel afwijkt van de vorige weken.

Wanneer de warmtevraag zo laag is dat de airco op zijn laagste vermogen draait dan regelde ook de 3.2.1 de temperatuur naar de ingestelde temperatuur. Dat is bij 3.2.2 niet anders. Gisteren had ik LED-Maniak gerapporteerd dat bij een halve graad verhoging van de setpoint de airco netjes meer vermogen gaat leveren, maar dat hij wel 0,2 - 0,5 graden onder de setpoint blijft. (Het zou mooi zijn wanneer je een instelbare correctie hebt op de temperatuursregeling. Dus buiten de correcte van de externe temperatuursensor.)

[Afbeelding]
Dit viel mij ook op.

• LED-Maniak
Als je van actuele kamertemperatuur 19.8 met ingestelde temperatuur 20 naar ingestelde temperatuur 20.5 gaat zit er dus een delta tussen van 0.7 graden.

Dit zit binnen de bandbreedte waarbij de airco rustig blijft doorgaan.
Pas als hij daar dan weer buiten valt gaat hij optoeren.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:13
Vrij recent pas mijn MHI aan het internet kunnen koppelen. En toen ook de clima control aangesloten, firmware 3.2.1. Misschien ben ik snel tevreden, maar ik vind het echt al voortreffelijk werken!

Setpoint is 21 graden en temperatuur zit er toch vrij steady enkele tienden van een graad onder. Af en toe zakt het wel iets meer en dan verwarmt hij tot 21 graden. Daarnaast heb ik nu een zeer laag stroomverbruik. (Maar ik moet HA nog wat beter bekijken om dat puur van de MHI in te zien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOdOcB9P3qJBG6Uext31pdoG0TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArVtvaN6rCgwonTsTBUucxAd.jpg?f=fotoalbum_large

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000

Trebbors

Failure is no option!

@LED-Maniak mocht je testpersonen zoeken voor de xy regeling..

• LED-Maniak
Trebbors schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:46:
@LED-Maniak mocht je testpersonen zoeken voor de xy regeling..
Ik heb toevallig vandaag apparatuur erbij besteld om te testen. Momenteel kan ik uitlezen en besturen werkt ook deels, maar er moet nog een stuk van het protocol gedecodeerd worden om het betrouwbaar te maken.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000

Trebbors

Failure is no option!

LED-Maniak schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Ik heb toevallig vandaag apparatuur erbij besteld om te testen. Momenteel kan ik uitlezen en besturen werkt ook deels, maar er moet nog een stuk van het protocol gedecodeerd worden om het betrouwbaar te maken.
Ik kan je alleen maar veel succes wensen, en dan heb je hopelijk uiteindelijk een product waar wereldwijd vraag naar is.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:40
Ik vind de nieuwste versie fijn draaien, nu zijn de temperaturen ook een stuk hoger dan vorige week dus een gevoelsmatige 1 op 1 vergelijk is last. Op autofan schiet hij soms in protection highmode dit regelt hij dan niet zelf om harder te blazen of juist terug te schroeven in Ampere. Benenieuwd of de CC hier invloed op uit kan oefenen. Ik begrijp de r3, r2 en r1 ook nog niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scEF-fo_Ow1QGDzj6bz0RO4oVWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HZmTcuwNZaVBlOtp0k7wRdm8.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
THO-R1 is temperatuur van de warmtewisselaar buitenunit. THI-R1, R2, R3 zijn temperaturen op verschillende plekken gemeten in de warmtewisselaar van de binnenunit.

"o" van outdoor en "i" van indoor.

TD = Temperature discharge, volgens mij is dat de leiding na de compressor
TDSH = Temperature discharge superheat, dit is een berekende waarde meen ik
En EEV = electronic expansion valve. Elektronische klep die regelt hoeveel koudemiddel er wordt doorgelaten.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2026 21:31 ]

• xHEMANx
thesaxofonist schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Ik draai MHI-AC-CTRL via een esp8266 op Home Assistant. Ook op een Zyxel t56 (DX5401-B0). Ik had zo'n beetje iedere dag een disconnect en moest dan de router rebooten om het weer goed te krijgen. Als ik een tweede (verouderde) router aansloot als AP had ik geen problemen. Maar ik wilde geen extra hardware.

De esp kan moeite hebben met 40 MHz kanalen, een 5 GHz wifi netwerk met dezelfde naam, bandsteering en wifi 802.11n. Ik heb het volgende in de Zyxel geprobeerd:

- bandbreedte vastgezet op 20 MHz (hielp niet)
- bandsteering uitgeschakeld (hielp niet)
- apart 2.4 GHz wifi als gastnetwerk met een andere naam (hielp niet)
- apart 2.4 GHz wifi als gastnetwerk met andere naam en wifi 802.11n uitgeschakeld. Dit werkte.

Probleem bij mij lijkt in wifi 802.11n te zitten. Dus dat heb ik uitgeschakeld. Ik heb nu alleen b/g. Niet optimaal, maar werkbaar. Mogelijk heb je er iets aan.
Had 802.11n even uitgezet, maar b/g is echt wel een heel erg traag netwerk.

Even kijken of het me lukt 2 netwerken te maken. Een slome voor de heatpump en 1 voor de rest.

Edit: Done. Alle smart apparaten op slome 20mb/s netwerk. 802.11b/g 2.4gz

Telefoons/ tablets en laptop op 140mb/s. 802.11b/g/n/ax 5gz.

Nu kijken of ik nooit meer hoef te refreshen... Paar dagen testen.

[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2026 22:25 ]

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 13:25
Ik heb het topic redelijk doorgescand maar ik kan niet snel terugvinden wát de CC precies verandert aan het regelgedrag van de airco. Het nut van de externe sensor is mij wel duidelijk maar er staat ook vaak in dit topic dat we niet weten hoe het regelgedrag van de aircos intern precies werkt en dat er ook niet altijd wat aan te doen is. Dus wat doet de CC nou precies richting de airco om 'het regelgedrag te verbeteren'?

Dit is puur een vraag uit Tweaker-nieuwsgierigheid. ;)

• Siewert
prakkie87 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:11:
Ik begrijp de r3, r2 en r1 ook nog niet echt.
Meest gebruikte en belangrijkste.
Alleen blijft bij mij de iu_capacity conntinue op 1 waarde staan (4102).
Geen idee of dit zo hoort of dat er een verkeerde waarde word ingelezen.
  • setpoint : Door gebruiker ingestelde ruimtetemperatuur (°C)
  • tact : Door binnenunit gemeten ruimtetemperatuur (°C)
  • return_air : Temperatuur van aangezogen retourlucht naar binnenunit (°C)
  • thi_r1 : Interne temperatuurmeting binnenunit (warmtewisselaar)
  • thi_r2 : Interne temperatuurmeting binnenunit (regel-/referentiepunt)
  • thi_r3 : Interne temperatuurmeting binnenunit (extra referentie)
  • tho_r1 : Temperatuurmeting buitenunit (verdamper / koelmiddelzijde)
  • current : Actuele elektrische stroom van compressor + ventilatoren (A)
  • compr_freq : Actieve compressorfrequentie (Hz), indicatie van belasting
  • iu_fan : Relatieve ventilatorsnelheid binnenunit
  • ou_fan : Relatieve ventilatorsnelheid buitenunit
  • outdoor : Door systeem gemeten buitentemperatuur (°C)
  • td : Target Discharge Temperature – gewenste uitblaastemperatuur
  • tdsh : Target Discharge Super Heat – interne superheat-regelwaarde
  • ou_eev1 : Stand van elektronisch expansieventiel (koelmiddeldosering)
  • iu_capacity : Door regelalgoritme berekende warmtevraag / capaciteit
  • defrost : Ontdooicyclus actief of niet actief

[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 16-01-2026 02:04 ]

• Siewert
xHEMANx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Even kijken of het me lukt 2 netwerken te maken. Een slome voor de heatpump en 1 voor de rest.

Heb jij een mesh netwerk?
Had hier op gegeven moment ook last van 2 cc units die lastig gingen doen.
Deze gedwongen om op maar 1 bepaalde node te mogen en hier was het opgelost.

• xHEMANx
Siewert schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 02:02:
[...]

Heb jij een mesh netwerk?
Had hier op gegeven moment ook last van 2 cc units die lastig gingen doen.
Deze gedwongen om op maar 1 bepaalde node te mogen en hier was het opgelost.
Nope gewoon 1 routertje. @thesaxofonist gaf aan dat 802.11n bij hem stoorde met de cc. Dus die heb ik nu uit staan. Vanochtend connecte die in 1x. Maar dat deed hij eerder soms ook, dus nog wat tijd nodig om te kijken of je probleem nu echt is opgelost.

• Starck
  • Niet online
prakkie87 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:11:
Ik vind de nieuwste versie fijn draaien, nu zijn de temperaturen ook een stuk hoger dan vorige week dus een gevoelsmatige 1 op 1 vergelijk is last. Op autofan schiet hij soms in protection highmode dit regelt hij dan niet zelf om harder te blazen of juist terug te schroeven in Ampere. Benenieuwd of de CC hier invloed op uit kan oefenen. Ik begrijp de r3, r2 en r1 ook nog niet echt.

[Afbeelding]
De high pressure control melding krijg ik ook. Ik denk omdat ik mijn temp sensor net iets te ver weg heb, en dan gaat de unit iets hoger in zijn frequentie zitten totdat hij temperatuur verschil meet.

Ik heb hem nu permanent in silent mode draaien. Dan is de compressor frequentie ge-capped op 55 Hz lijkt het. Dan komt hij niet meer met de high pressure melding, en het verwarmen gaat iets rustiger naar setpoint toe (i.p.v. volle bak verwarmen en over het setpoint heen schieten)). Zelfs bij -8 van afgelopen week kreeg hij de ruimte nog prima op temperatuur met deze setting.

• xHEMANx
Ik snap niet dat hij bij dit weer liever gaat pendelen, dan terug te schakelen op 20hz ipv 30hz.

Zou denken dat rond de 10 graden hij toch wel op minimum zou moeten kunnen.

Ik kan in de technische manual trouwens niet vinden wat minimum is op basis van buiten temp...

Hier zou het aan moeten liggen:
- Bij THI > 50 °C wordt terugmoduleren beperkt
- Bij THO < 0 °C blijft de compressor op een hogere minimumfrequentie
- Bij te lage coil-temp (< 30 °C) gaat hij juist niet naar 20 Hz om koude lucht te voorkomen.

Dit zegt ai. Kan het niet terug vinden in de manual. Kan iemand dit bevestigen?

Miss moet de zon echt op de buitenunit schiinen ofzo? :9

[ Voor 43% gewijzigd door xHEMANx op 16-01-2026 13:32 ]

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Hoe zeker kan ik zijn van de Compressor runtime? Daar staat bij mij 100 Hrs bij 1 binnen unit (met 1 eigen buiten unit). Bij de andere 2 binnen units (met 1 buiten unit) staat netjes 0 Hrs.

De airco's zijn afgelopen maandag hier geinstalleerd en nu al 100 uur is nogal vreemd aangezien ze uit hebben gestaan :+

[ Voor 12% gewijzigd door WoBBeL op 16-01-2026 14:16 ]

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:15
WoBBeL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:03:
Hoe zeker kan ik zijn van de Compressor runtime? Daar staat bij mij 100 Hrs bij 1 binnen unit (met 1 eigen buiten unit). Bij de andere 2 binnen units (met 1 buiten unit) staat netjes 0 Hrs.

De airco's zijn afgelopen maandag hier geinstalleerd en nu al 100 uur is nogal vreemd aangezien ze uit hebben gestaan :+
Wordt afgerond op honderdtallen, ik heb 5800 en 9100 staan.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@peptalk kan >1 uur dan als 100 worden weergegeven? Wat hij heeft max 2 uurtjes gedraaid.

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:15
WoBBeL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:23:
@peptalk kan >1 uur dan als 100 worden weergegeven? Wat hij heeft max 2 uurtjes gedraaid.
Geen idee.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:00
xHEMANx schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:15:
Ik snap niet dat hij bij dit weer liever gaat pendelen, dan terug te schakelen op 20hz ipv 30hz.

Zou denken dat rond de 10 graden hij toch wel op minimum zou moeten kunnen.

Ik kan in de technische manual trouwens niet vinden wat minimum is op basis van buiten temp...

Hier zou het aan moeten liggen:
- Bij THI > 50 °C wordt terugmoduleren beperkt
- Bij THO < 0 °C blijft de compressor op een hogere minimumfrequentie
- Bij te lage coil-temp (< 30 °C) gaat hij juist niet naar 20 Hz om koude lucht te voorkomen.

Dit zegt ai. Kan het niet terug vinden in de manual. Kan iemand dit bevestigen?

Miss moet de zon echt op de buitenunit schiinen ofzo? :9
Volgens mijn is als het buiten warmer wordt dan 10C, wordt de minimale compresor snelheid 30hz. En zodra het kouder wordt dan 8C, zakt hij dan weer tot 20hz.
Het aantal hz is overigens wel afhankelijk van de grote van je unit

Helaas heeft het afslaan van de buitenunit, ook invloed(warmtestraling) op de buitensensor. Waardoor hij soms net even boven de 10C meet, terwijl het er eigenlijk nog net onder is.
Maar gaat dan helaas wel in een hoger minimaal vermogen.

Waarom een hoger minimun vermogen? Dat weet ik niet precies, maar denk dat te maken heeft met olie-degradatie en eigenschappen van het koudemoddel. Maar denk ook efficentie-eigenschappen die ze mogelijk willen halen.

Verder heeft dit natuurlijk niets met de CC te maken, en kun je dit soort vragen denk ik beter in het MHI topic stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 16-01-2026 23:28 ]

Pijnacker Oost/West

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 16:18
Hierbij ook mijn terugkoppeling n.a.v. firmware 3.3.2 en ff stukje info over de te verwarmen ruimtes etc.

Helaas hebben we nog niet meerdere dagen op een rij gehad met vergelijkbaar weer, waardoor het vergelijken van dag tot dag nog lastig is, maar komende week lijkt dat wel te gebeuren en dan zal ik nog wat meer gegevens proberen te verzamelen.

Wanneer ik nu het regel gedrag tussen fw < 3.3.2 en fw 3.3.2 vergelijk dan valt meteen op dat het regelen rond/tot setpoint (20.5c) met fw 3.3.2 'veel' minder verval heeft (bij mij) dan de vorige versies.
De ingestelde setpoint wordt bij mij met geen enkele fw helemaal constant gehouden, het schommelt er altijd net wat onder en er tegenaan, maar dat doet bv de CV installatie ook.

Bij vorige versies kon de temperatuur met 1.1 tot 1.4 graden zakken onder het setpoint van 20.5, waardoor de CV installatie met enige regelmaat aanging, met fw 3.3.2 is het verval nog maar 0.5 tot 0.8 graden en blijft de CV installatie overdag bijna altijd uit, behalve even in de ochtend na het schakelen van de nachtverlaging naar dag temperatuur, maar dit heb ik zo gepland om ook de badkamer boven en de wc en hal beneden niet helemaal ijskoud te laten worden.

Mijn setup: Woonkamer van 8x5m met een hapje van 2x3m eruit voor de hal en de wc, aangebouwde keuken van 3x4m met open doorgang naar de woonkamer.
De 3.5kW unit hangt in het smallere deel van de woonkamer en deze staat ingesteld op 20.5 graden, ventilator op stand 3, de lamellen op 45 graden? en naar links gedraaid naar het brede deel van de woonkamer en de keuken.
De deur naar de hal staat bijna altijd, dicht behalve 's nachts omdat 1 hond de voordeur wil bewaken en de andere de achterdeur.
De wireless sensor heeft een offset van -0,3 graden om een goede afstelling te krijgen met de thermostaat van de CV die op 40cm van de sensor hangt.

De units op de slaapkamer en de zolder staan uit.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Helaas....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml2krXjZC2S_pU3OXeMC-xM4yxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGJiYjPGDY92x68FMCvxnOgq.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik een lan scan doe, met een een of andere net analyzer app, dan vind hij hem na een tijdje en daarna werkt de interface weer. Of soms na 30x refreshen.

Jammer ik had goede hoop voor deze methode.

Zal nu toch maar een ander browser proberen. Miss is het toch edge. :'(

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 16-01-2026 15:57 ]

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53
xHEMANx schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Helaas....

[Afbeelding]

Als ik een lan scan doe, met een een of andere net analyzer app, dan vind hij hem na een tijdje en daarna werkt de interface weer. Of soms na 30x refreshen.

probeer met een desktop, met Windows bv:
1. arp -d 192.168.1.31
2. ping 192.168.1.31
3. arp -a | findstr 192.168.1.31

Als "2" geen antwoord geeft, en bij "3" krijg je wel resultaat, dan is het hoogstwaarschijnlijk iets met de CC en wifi. Krijg je bij "2" wel resultaat, controleer bij "3" even of het MAC adres niet anders is als de web browser anders nog niet werkt en eerder wel. Als dat het geval is, is het mogelijk een ander device dat ook 192.168.1.31 wilt gebruiken. Mocht het mac adres kloppen en de webbrowser geeft weer geen contact, dan is het mogelijk iets met de CC webserver.
* bovenstaande ga ik wel er vanuit dat je een eenvoudig/plat netwerk hebt, niet met allerlei firewall regels, vlan e.d. Als dat wel het geval is, zal je bovenstaand vast al geprobeerd hebben ;)

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

kimjansen

Nu ff niks...

[...]

Ik weet niet waar je tools precies naar kijken of welke requests ze doen, maar heb je gedurende de periode dat de pagina niet toont wel of geen MQTT data binnen gekregen in HA? Met Edge had ik dat de webinterface het niet deed en MQTT vrolijk door bleef lopen. Als je ook geen MQTT hebt ontvangen dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is.

Niet een apparaat thuis wat als 'verborgen' DHCP server de boel verstoord of die een Wi-Fi netwerk met dezelfde naam in de lucht gooit als hij zelf in een bepaalde toestand beland? Een settop box van een TV ofzo, of iets anders? Dagje Wireshark laten loggen anders of je geen gekke dingen voorbij ziet komen als je filtert op MAC address van de CC, en als dat niks oplevert filteren op de 'speciale' berichtjes die te maken hebben met wat je nodig hebt voor netwerk toegang.

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
kimjansen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Ik weet niet waar je tools precies naar kijken of welke requests ze doen, maar heb je gedurende de periode dat de pagina niet toont wel of geen MQTT data binnen gekregen in HA? Met Edge had ik dat de webinterface het niet deed en MQTT vrolijk door bleef lopen. Als je ook geen MQTT hebt ontvangen dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is.

Niet een apparaat thuis wat als 'verborgen' DHCP server de boel verstoord of die een Wi-Fi netwerk met dezelfde naam in de lucht gooit als hij zelf in een bepaalde toestand beland? Een settop box van een TV ofzo, of iets anders? Dagje Wireshark laten loggen anders of je geen gekke dingen voorbij ziet komen als je filtert op MAC address van de CC, en als dat niks oplevert filteren op de 'speciale' berichtjes die te maken hebben met wat je nodig hebt voor netwerk toegang.
Ik heb 20 jaar geleden de studie netwerkbeheer gedaan, maar daarna er nooit meer 1 sec aan terug gedacht. :| ik was al trots op mezelf dat het me gelukt was die 802.11n uit te zetten. Haha

Ik heb geen home assistant. Omdat ik daar weinig van begrijp, heb ik juist de CC aangeschaft omdat die plug en play is.

In huis heb ik enkel een router en een paar smart lampjes, thermometers en plugjes. Verder helemaal niets, dus zo simpel als je maar kan bedenken.

De dame die bij ons op zolder verblijft heeft wel allerlei google rommel waar ze hele gesprekken mee heeft. Lampjes, wekkers en apple spul. Die gaat zondag verhuizen, dus dan zijn die "stoorzenders" ook allemaal weg. :)

Zojuist firefox op mn mobiel gezet. Even met de hond gaan wandelen en toen ik terugkwam faalde edge weer en firefox deed het meteen. Nog wat vaker testen om tot conclusies te komen, maar dat zal ik eerst even proberen. Als het wel aan de browser ligt, dan dl ik de kleinste / simpelste browser die ik kan vinden alleen voor de webinterface van de CC.

Thx in iedergeval voor alle adviezen. O+

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 16-01-2026 17:04 ]

• nico_09
Volgens mij is de 3.3.2 firmware gereed voor MHI.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyTz92KZV4Xwl077dcXV4IIo84Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBEBvfrsZEThyRe1wvaQ5zPi.jpg?f=fotoalbum_large

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49
Firmware Installed: 3.3.2
Is het normaal dat de airco 700 - 800 Watt trekt continue?
Zonder Climacontrol zakte hij (met deze buitentemperaturen) vaak terug naar 200-300 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt5U4A9VBPSUgDJ2p8kgQji5rdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm0K0C2dSqoi39EIWarTbOV0.png?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Heb je er last van dat het te warm wordt in de ruimte?
Zo niet, dan is dit het vermogen wat nodig is om je ruimte op de ingestelde temperatuur te krijgen.

• Dorus12
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:49:
Heb je er last van dat het te warm wordt in de ruimte?
Zo niet, dan is dit het vermogen wat nodig is om je ruimte op de ingestelde temperatuur te krijgen.
Nee prima temperatuur zo maar ik had verwacht dat als de ingestelde temp. bereikt is dat het verbruik zou zakken.

• LED-Maniak
Zakt alleen als hij minder warmte nodig heeft om de temperatuur te behouden. Ander zou de temperatuur wel stijgen.

• Siewert
@LED-Maniak
Wil jij dat ik nog een paar dagen mijn MHI plot met fw3.2.1 voordat ik de laatste FW laat instaleren.
Denk persoonlijk met de aankomende koude temperaturen wel een duidelijk plot kan produceren ivm het in slaap sukkelen van de airco.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 16:18
Dorus12 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:41:
Firmware Installed: 3.3.2
Is het normaal dat de airco 700 - 800 Watt trekt continue?
Zonder Climacontrol zakte hij (met deze buitentemperaturen) vaak terug naar 200-300 Watt.
Op welke instelling heb je de ventilator staan?
Ik heb het idee dat mijn systeem veel langer en meer op hoog vermogen blijft hangen wanneer de ventilator op Auto staat, ik heb geen HA of Homey om dit te kunnen meten maar heb wel heel heel heel veel in CC gekeken naar het verbruik over een langere periode met verschillende ventilator standen.
Op Auto bleef hij soms uren lang tussen de 3 en 4A gebruiken terwijl daar qua warmte vraag naar mijn idee helemaal geen reden voor was, ik heb de ventilator nu weer vast op 3 staan en zie nu veel vaker 0A, 1,1A, 2,24A, 3,37A gebruik over een langere periode wanneer de warmte vraag laag is.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• nico_09
spokey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Ik heb het idee dat mijn systeem veel langer en meer op hoog vermogen blijft hangen wanneer de ventilator op Auto staat, ik heb geen HA of Homey om dit te kunnen meten maar heb wel heel heel heel veel in CC gekeken naar het verbruik over een langere periode met verschillende ventilator standen.
Op Auto bleef hij soms uren lang tussen de 3 en 4A gebruiken terwijl daar qua warmte vraag naar mijn idee helemaal geen reden voor was, ik heb de ventilator nu weer vast op 3 staan en zie nu veel vaker 0A, 1,1A, 2,24A, 3,37A gebruik over een langere periode wanneer de warmte vraag laag is.
Hier hetzelfde, op auto fan hoger verbruik maar dat is ook zonder climatecontrol

• Dorus12
spokey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:53:
[...]

nico_09 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Hier hetzelfde, op auto fan hoger verbruik maar dat is ook zonder climatecontrol
Op de autostand idd.
Voor de circulatie is dat wenselijk maar ik ga toch ook eens testen met vaste standen.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Wat een verschil met een aantal dagen terug. Draait hier op iets meer dan 150W (12Hz) stabiel sinds het middaguur en temperatuur is strak 20.5 graden (-0.3 +0.3) op 60 cm hoogte. Paar dagen terug bij de lage temperaturen soms 1000W gemiddeld op 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7pxcFxWappVoLc_TDLv_4dVres=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBjXOWTcH6SXnoRQAIOInH6U.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-01 18:40
Hier blijft één van de 2 net nieuwe thermometers van Climacontrol al dagen hangen; de waarden op het display wijzigen niet meer. In de browser zie ik op de pagina van de Climacontrol wel correcte waarden. Is het eruit halen van het batterijtje van de thermometer de oplossing hiervoor?
Wat me tegenhoudt om dit even snel te proberen is dat ik vermoed dat ik na terugplaatsing van het batterijtje weer het pairen moet gaan doen, wat vereist dat ik de MHI-binnenunit weer moet ontmantelen. Klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Frij5fd op 17-01-2026 15:31 ]

• LED-Maniak
Check even de batterijlading.
Pairen hoeft maar eenmalig. Bij verwijderen van de batterij blijft hij gepaird.

• xHEMANx
Wanneer komt de MHI update? Komt weer koud weer aan, vind het wel leuk om even te testen nog met een beetje vrieskou. Weet nu zon beetje hoe 3.2.1 werkt in mijn situatie bij elke temperatuur.

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
Ik probeer een bestaande temperatuursensor te gebruiken om de unit aan te laten sturen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Er is geen externe temperatuursensor gekoppeld in de instelling van ClimaControl. Ik doe een HTTP request naar "http://heatpump.local/control?type=heatpump?remotetemperature=20", en krijg een statuscode 200 terug met body:

code:
1
2
3
{
    "response": "OK"
}

Echter zie ik in de interface van ClimaControl niet deze temperatuur terug, en de unit lijkt ook niet te reageren op deze temperatuur (met een setpoint van 22 graden zou de unit wel moeten reageren op een sensortemperatuur van 20 graden).

Er wordt ook geen MQTT bericht met de nieuwe temperatuur gestuurd. De temperatuur updatet überhaupt niet meer in HomeAssistant. Wel in de ClimaControl interface, maar dat is de return temperature. Daar staat ook "Temperature Input", "internal". De informatie op /control zegt hetzelfde.

Iemand een idee? Hardwareversie MHI_V3.0 op softwareversie 3.1.8.

[ Voor 6% gewijzigd door Dalitso op 17-01-2026 21:37 ]

• ThinkPad
Ben ook wel benieuwd naar hoe 3.3.2 op mijn ZSX gaat bevallen. Heb vandaag ook het idee dat hij met 3.2.1 wat 'wegzakt'. Unit draait praktisch al de hele dag op 22Hz dus dat is vrij laag. Lekker zuinig natuurlijk, maar ik heb het setpoint eerder vandaag van 20,5 naar 21 gezet en je ziet dat de kamertemperatuur eigenlijk niet stijgt waar dat wel zou moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxyZ_FH4e9Syk-VXDMxXMczblh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GIwRWly7QxyussLq8HoJbg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERFajp17sRodQ6eYAHNTSN4y2h0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rNfd099mxnigP65gJPw0WZZB.jpg?f=user_large
+/- 8u geleden stond de zon lekker op de woonkamer, het lijkt eigenlijk vanaf daar mis te gaan en dat hij 'in slaap sukkelt'. Dit terwijl de buitentemperatuur zo’n 6 graden is gedaald in dat tijdsbestek.
LED-Maniak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:19:
Ik ben benieuwd naar een plotje van THI-R1, THI-R2 en THI-R3 versus return air bij binnenunits die lui worden en waarvan de buitenunit niet optoert terwijl je zou denken dat dit wel moet.

Dit zijn 4 sensoren die de binnenunit meeneemt bij het besluit om de afgifte te vergroten.
Speculatie: wellicht geven 3 van de 4 sensoren aan dat de aanvoer 'voldoende' is en wordt daardoor de vraag niet verhoogd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxaBOLfxTXQvTA9Oz1Gm8jKp2HI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xCenS72iYhxpSFYINyJX6VpT.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2026 22:00 ]

• LED-Maniak
Dalitso schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:32:
Ik probeer een bestaande temperatuursensor te gebruiken om de unit aan te laten sturen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Er is geen externe temperatuursensor gekoppeld in de instelling van ClimaControl. Ik doe een HTTP request naar "http://heatpump.local/control?type=heatpump?remotetemperature=20", en krijg een statuscode 200 terug met body:

code:
1
2
3
{
    "response": "OK"
}

Echter zie ik in de interface van ClimaControl niet deze temperatuur terug, en de unit lijkt ook niet te reageren op deze temperatuur (met een setpoint van 22 graden zou de unit wel moeten reageren op een sensortemperatuur van 20 graden).

Er wordt ook geen MQTT bericht met de nieuwe temperatuur gestuurd. De temperatuur updatet überhaupt niet meer in HomeAssistant. Wel in de ClimaControl interface, maar dat is de return temperature. Daar staat ook "Temperature Input", "internal". De informatie op /control zegt hetzelfde.

Iemand een idee? Hardwareversie MHI_V3.0 op softwareversie 3.1.8.
code:
1
http://heatpump.local/control?cmd=heatpump&remote_temperature=25.1

• Dalitso
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:20:
[...]

code:
1
http://heatpump.local/control?cmd=heatpump&remote_temperature=25.1
Ah, dank, helemaal overheen gekeken. Wel een bugje dan dat 'ie OK teruggeeft.

Het staat ook fout in deze post, waar ik het vandaan gekopieerd heb omdat er verder geen documentatie over is.

Morgen eens opnieuw proberen.

• LED-Maniak
Dalitso schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Ah, dank, helemaal overheen gekeken. Wel een bugje dan dat 'ie OK teruggeeft.

Het staat ook fout in deze post, waar ik het vandaan gekopieerd heb omdat er verder geen documentatie over is.

Morgen eens opnieuw proberen.
Je draait oude firmware en in de loop van tijd zijn commando's ook veranderd.
Veranderingen kan je in changelogs en op de website vinden. Waaronder de fix voor "OK" en verandering van remote_temperature. Was je firmware up-to-date geweest dan had je een melding gehad dat je input fout was. :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 17-01-2026 22:45 ]

• Dalitso
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Veranderingen kan je in changelogs en op de website vinden.
Okee, ja, daar heb ik wel naar gezocht maar die van 3.2.0 heb ik niet kunnen vinden met de query "changelog" in deze thread omdat dat woord er deze keer niet in staat. En op de website ("de website" is protoart.net toch?) kan ik de changelog niet vinden met zowel handmatig navigeren als via een zoekmachine.

Maar dan zal ik 'm een keertje updaten. Ik doe dat eigenlijk liever zo min mogelijk omdat de broncode niet beschikbaar is helaas (het is ook het enige 'complexere' home automation component in m'n setup dat niet open source is).

[ Voor 10% gewijzigd door Dalitso op 17-01-2026 23:01 ]

• Dalitso
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Was je firmware up-to-date geweest dan had je een melding gehad dat je input fout was. :)
Net getest met 3.2.1. Die geeft ook geen foutmelding maar OK met die "?" i.p.v. "&" in de query string (dus waarschijnlijk een missende remotetemperature parameter, of wellicht een missende type parameter als de laatste 'wint'. En dus sowieso type i.p.v. cmd)

[ Voor 3% gewijzigd door Dalitso op 17-01-2026 23:16 ]

• LED-Maniak
Typo zie ik. Tweemaal ? is geen correcte query.

Hier is de wijziging doorgevoerd:
LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Hier kan je voor MHI de commando's vinden:
https://clima.protoart.ne...ion_mhi_airtoair/#HA_HTTP

Je kan ook spieken bij de web ui hoe dingen gestuurd worden over http.

• Dalitso
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:19:
Typo zie ik. Tweemaal ? is geen correcte query.
I know, maar tweemaal ? vindt ClimaControl wel "OK" (ook met de nieuwe firmware). Ik reageerde ook op dat je zei "Was je firmware up-to-date geweest dan had je een melding gehad dat je input fout was".

Verder allemaal niet zo belangrijk, ik zal ophouden met zeiken O+

• xHEMANx
Iemand met 3.2.2 deze nacht zn airco gewion laten lopen op hetzelfde setpoint op auto stand?

Dit was nl het resultaat met 3.2.1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GiG9WdMQaLWklTHZZxSwzbCBqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9IbSLQ4JHXSVBpt12oqtRZY.jpg?f=fotoalbum_large
De hele dag orecies op setpoint en zodra glhet kouder wordt, dan laat hij de temp iets zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T31uxFIOgUGY84eVmqFU-pAB1OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGLLkyj8H407U5C2pJgCEeze.jpg?f=fotoalbum_large

Even iff topic over minimum vermogen:
Heeft ook een tijdje op minimum gedraaid, zie de wizard
Dus als het warmer is boven de 7-8 graden is het minimum 30hz 350w
Is het daaronder, dan schakeld hij naar 20hz 200w. (Had iets gelezen dat hij bij hogere temperaturen buiten het minimum verhoogd, omdat de uitgeblazen wind anders als koud ervaren zou worden. Dus bij deze bedank ik alle zeurende vrouwen voor dit extra verbruik en gependel :o :P )

Hoe dan ook. Ik ben benieuwd naar de grafiekjes met 3.2.2 of die de temp, zoals eerder meerdere keren uitgesproken is, perfect op setpoint blijft houden, of toch ook iets laat zakken in temp als het rond het vriespunt komt??

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 18-01-2026 08:23 ]

• blackmore87
De grafieken met 3.3.2:
Woonkamer 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihiyq8zZFCH8gjr-gA394admhaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ176o4sAkhkwwPzD54yxyzi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_h-Xr11TkF_G2lbwZCGvc3CUyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvJHzINr6ErNhFaNznYjG8KZ.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgZdrF3QR7Wp1T2BW-hg_wnv0zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rz7Bg2A5ouT8kUtjuxCYCaZc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2JW8LGp_gMwf90OTTbCI4TGB1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWjiLwzrAldWlUEhW1ltai4f.jpg?f=fotoalbum_large

Een flinke verbetering qua comfort.
Woonkamer 1 is een wat lastigere ruimte met open keuken en >3m plafondhoogte. Bij nog koudere buitentemperaturen begint het schommelen wel weer, zoals eerder aangegeven had de naregeling in dat geval nog wat agressiever gemogen, maar wel verbeterd van een hysterese van 1,2 naar 0,7 graad.

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
Vorst beveiliging
Feature request van een Tweaker. Zijn airco hangt in een garage en wil de garage tegen vorst beschermen.
Constant aan laten staan is zonde van de stroom.

Je stelt de minimale temperatuur van de ruimte in(minimaal 10 graden celsius). Daalt de ruimte temperatuur hier onder, dan gaat de airco automatisch aan en verwarmt hij de ruimte tot de temperatuur is bereikt. De airco gaat daarna weer automatisch uit.
Ik heb het hele topic doorgespit en kon zo snel niks vinden over hoe je dit dan in stelt?
Wat ik wil bereiken is dat ik wanneer ik niet aanwezig ben in mijn kantoor het minimaal 16 graden blijft.
Ik heb de volgende setting gevonden in de webinterface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF2N8WEuNMcENsOIcVEN5TI4rUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZBCDiRNI8hBl9xksnJsTXtk.png?f=fotoalbum_large

In Homey zet ik de airco uit en de Target temperature(setpoint?) op 16 graden. Volgens de beschrijving in de topic start zou de airco nu bij lagere temperaturen even aan moeten gaan en weer uit moeten gaan als het 16 graden is. Dit is vannacht niet gebeurd. Dus ik vraag me af of ik dit goed heb ingesteld en of dit uberhaupt mogelijk is.

Ps. ik gebruik de https://homey.app/nl-nl/a...art.clima/ClimateControl/ app voor Homey

• xHEMANx
[...]

Helaas....

[Afbeelding]

Firefox zelfde probleem. Ligt dus jiet aan edge. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjwyumzzBfdXWqsnZLcJ-FpyJpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZc0pdP3jjAd9hjr1ad15MBK.jpg?f=fotoalbum_large
Zal later nog een keer pingen met de laptop.

• LED-Maniak
smuldersbram schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb het hele topic doorgespit en kon zo snel niks vinden over hoe je dit dan in stelt?
Wat ik wil bereiken is dat ik wanneer ik niet aanwezig ben in mijn kantoor het minimaal 16 graden blijft.
Ik heb de volgende setting gevonden in de webinterface:

[Afbeelding]

In Homey zet ik de airco uit en de Target temperature(setpoint?) op 16 graden. Volgens de beschrijving in de topic start zou de airco nu bij lagere temperaturen even aan moeten gaan en weer uit moeten gaan als het 16 graden is. Dit is vannacht niet gebeurd. Dus ik vraag me af of ik dit goed heb ingesteld en of dit uberhaupt mogelijk is.

Ps. ik gebruik de https://homey.app/nl-nl/a...art.clima/ClimateControl/ app voor Homey
Topic start heeft een update nodig. Als je 16 als min instelt en jouw airco ondersteunt dit, dan houdt hij de ruimte op 16, maar gaat niet uit en aan.
Goed nieuws voor Panasonic gebruikers:
Eerste testen tonen aan dat het principe werkt en ook Panasonic is te bedienen met een externe sensor.
Hopelijk morgen wat grafieken beschikbaar om te delen.

Dit baant ook een weg voor Daikin :)

• Technoid
  • Registratie: April 2007

Technoid

VCDS 058

Zijn er voor de MHI met de Airconwithme module ook verloopstekkers zoals de b5b-xh-tw verkrijgbaar hier vlakbij?

Scheelt mij de hele unit uit elkaar halen gezien deze dus zo’n aansluiting onderop de module heeft die ik zo kan loskrijgen. Was handiger voor mij geweest als de male aansluiting op de ClimaControl had gezeten (:

Kan ik deze module ook gewoon aansluiten op de ClimaControl?

[ Voor 31% gewijzigd door Technoid op 19-01-2026 01:21 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste