Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:29
nico_09 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:21:
[...]

De airco waar nu de Climacontrol inzit met de nieuwste firmware reageerd hetzelfde als de andere unit waar deze uit komt, niet goed.
De compressor komt niet op gang terwijl de vraag temperatuur ruim boven de gemeten temperatuur staat.
Ik wacht @LED-Maniak af, al gevraagd om hier de oudere software terug op te zetten.

Boven hangt ook een unit met een Climacontrol, ook deze werkt niet meer zoals ervoor sinds de nieuwe firmware
Weet je zeker dat je off-set (30sec aan/uit knop indrukken van de binnenunit)uitstaat?
Volgens Led-Maniak zou dit met 3.1.8 automatisch moeten worden herkend, en moeten werken. Maar toen ik de mijne installeerde met 3.1.8 twijfelde ik ook of dat wel correct werkte, en heb ik de off-set toch even handmatig zelf uitgezet. Verder heb ik momenteel 3D auto aan en ventilatie op automatisch. Met een doeltemperatuur van 21 gaat hij hier verwarmen bij 20,7 en stopt bij 21,0, precies wat ik er van verwacht.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Siewert schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:36:
@nico_09
Wachten @LED-Maniak zijn bevindingen af.
Net wat ik eerder zei, alles is prima op temperatuur hier.
Alleen blijft het pendelen, ga later vanavond eens testen met ClimateControle dan zonder externe thermostaat.
Gewoon om te kijken wat er gebeurt hier.
Deel je dagelijkse verbruik eens door je minimale vermogen, dan weet je hoeveel uur je eigenlijk aan één stuk door zou willen verwarmen. Kijk vervolgens eens naar het aantal uren die je verwarmt.
Vervolgens ben ik benieuwd naar je bevindingen🤔

Pijnacker Oost/West

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:44
RemmyB83 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:40:
[...]

Weet je zeker dat je off-set (30sec aan/uit knop indrukken van de binnenunit)uitstaat?
Volgens Led-Maniak zou dit met 3.1.8 automatisch moeten worden herkend, en moeten werken. Maar toen ik de mijne installeerde met 3.1.8 twijfelde ik ook of dat wel correct werkte, en heb ik de off-set toch even handmatig zelf uitgezet. Verder heb ik momenteel 3D auto aan en ventilatie op automatisch. Met een doeltemperatuur van 21 gaat hij hier verwarmen bij 20,7 en stopt bij 21,0, precies wat ik er van verwacht.
Ja offset staat uit, en ook getest met aan.

Hier een grafiek met de Climacontrol 3.1.8 in de nieuwste mhi unit.
Airco aangezet.
Compressor komt niet hoger dan 20hz. Temperatuur naar 30 gr gezet,
Compressor komt tot leven, temperatuur op 21.5 gr gezet. (Binnen minuut)
Compressor zakt iets af (480 watt)
Temperatuur wordt netjes gehaald.
Compressor zakt naar 20 hz (prima)
Temperatuur zakt in de ruimte.
Compressor blijft vast staan op 20 hz.
Temperatuur zakt nog verder....
Inmiddels 1.5gr gezakt onder de setpoint

Zie foto van de grafiek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_g5ClSDuCSKmeogmUSv0dIC5BY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i7OenriiG3rJNPkONruHrgLG.jpg?f=user_large

• nico_09
Limojo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:34:
[...]

Staat je fan op auto?
Na installatie van de climacontrol had ik in het begin de fan op stand 3 staan, dan moduleert de fan wel mooi mee terug maar de airco ging continu uit bij het bereiken van de ingestelde temperatuur. Nu met fan op auto veel minder pendelen.
Airco pendelt niet, blijft op 19/ 20 hz draaien

• Siewert
  • Registratie: December 2015
Limojo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:34:
[...]

Staat je fan op auto?
Na installatie van de climacontrol had ik in het begin de fan op stand 3 staan, dan moduleert de fan wel mooi mee terug maar de airco ging continu uit bij het bereiken van de ingestelde temperatuur. Nu met fan op auto veel minder pendelen.
Van alles al geprobeerd, op moment van mijn vorige schrijven staan de beneden unit op auto fan.
Boven units staan op standje 1 en ook daar verschillende standen geprobeerd.
RemmyB83 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:00:
[...]

Deel je dagelijkse verbruik eens door je minimale vermogen, dan weet je hoeveel uur je eigenlijk aan één stuk door zou willen verwarmen. Kijk vervolgens eens naar het aantal uren die je verwarmt.
Vervolgens ben ik benieuwd naar je bevindingen🤔
Wacht ff, denk dat ik je even niet goed begrijp.
Dagelijks verbruik van de airco?
En minimale vermogen van de airco?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• RemmyB83
Siewert schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:08:

Wacht ff, denk dat ik je even niet goed begrijp.
Dagelijks verbruik van de airco?
En minimale vermogen van de airco?
Je zegt dat je airco's veel pendellen, en dat je zonder externe thermostaat eens gaat testen. Gewoon voor de informatie toch? En voor wat extra informatie kun je berekenen dat:
Als je airco van de woonkamer bijv. gisteren 2.5kWh heeft verbruikt, en je minimale vermogen van de airco is 250W. Dan weet je dat je airco met 10uurtjes op minimaal vermogen je woonkamer kan warm houden, en de rest van de tijd is hij dus standby. En dan heb je ook gelijk een verklaring waarom hij zoveel 'pendelt', of juist niet afhankelijk van jouw berekening.

[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 15-11-2025 00:56 ]

Pijnacker Oost/West

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:24
Beste allemaal na een hoop gedoe waardoor mijn lan netwerk niet of nauwelijkd lekker werkte is dat probleem nu opgelost.
Nu probeer ik mijn climatecontrol weer te verbinden maar ik zou niet meer weten waar te beginnen,het instructie boekje ben ik kwijt en ik heb nu de 2 buitenste lampjes groen branden en de middelste brand rood,iik zie ook geen wifi van het kastje dus waar te beginnen opnieuw?"
Alevast bedankt voor jullie tips

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:28
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:27:
Beste allemaal na een hoop gedoe waardoor mijn lan netwerk niet of nauwelijkd lekker werkte is dat probleem nu opgelost.
Nu probeer ik mijn climatecontrol weer te verbinden maar ik zou niet meer weten waar te beginnen,het instructie boekje ben ik kwijt en ik heb nu de 2 buitenste lampjes groen branden en de middelste brand rood,iik zie ook geen wifi van het kastje dus waar te beginnen opnieuw?"
Alevast bedankt voor jullie tips
Even via de topicstart naar de website van b.v. Protoart en daar het menukopje “installation” en het juiste merk selecteren?
Voor MEL b.v.: https://clima.protoart.ne..._airtoair/?v=1a13105b7e4e

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:24
Torch1969 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:44:
[...]

Even via de topicstart naar de website van b.v. Protoart en daar het menukopje “installation” en het juiste merk selecteren?
Voor MEL b.v.: https://clima.protoart.ne..._airtoair/?v=1a13105b7e4e
Dat is me gelukt ik wou net typen,ik zie idd het factory xxx netwerk kane er mee verbinden maar hoef geen www in te voeren en kom niet verder hellup 8)7
Ja gelukt ik zat met het verkeerd ip adres te stoeien nu ff kijken waar die in mijn netwerk terecht is gekomen

[ Voor 10% gewijzigd door ikkeenjij36 op 15-11-2025 15:01 ]

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-11 20:26

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik ben bezig met de installatie van de ClimateControl unit in mijn MHI SRK35-ZSX-W, maar dat inbouwen valt toch tegen voor iemand die voor het eerst de unit open maakt.
Ik denk dat de handleiding niet de situatie van mijn binnenunit beschrijft.

Moet ik gewoon de stekker van de bestaande losse wifi module loshalen van de CNS poort en in de ClimaControl unit EXT poort steken? En de kabel van de ClimaControl in de CNS poort?

Dat zou heel eenvoudig zijn, maar zo staat het niet in de handleiding en ik wil niets stuk maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xx-RGEzWal7h_VhwRWxwD19qoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFRifEMxTEjyXwFpaErAwdV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfj1QHBH-HTVPuXjmSFuW598qjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1oX6cGD3OozJi26EhG5bHHY.jpg?f=fotoalbum_large

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heb net zelf de installatie gedaan, bij mij staat het keurig ook zo in de handleiding
Cns stekker waar huidige wifi opzit eraf, Clima ontrol erop. Wifi stekker in ext

S.J.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sterke-Jerke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:56:
Heb net zelf de installatie gedaan, bij mij staat het keurig ook zo in de handleiding
Cns stekker waar huidige wifi opzit eraf, Clima ontrol erop. Wifi stekker in ext
Is gelukt. Dankjewel.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gasoline1234 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:32:
Ik ben bezig met de installatie van de ClimateControl unit in mijn MHI SRK35-ZSX-W, maar dat inbouwen valt toch tegen voor iemand die voor het eerst de unit open maakt.
Ik denk dat de handleiding niet de situatie van mijn binnenunit beschrijft.

Moet ik gewoon de stekker van de bestaande losse wifi module loshalen van de CNS poort en in de ClimaControl unit EXT poort steken? En de kabel van de ClimaControl in de CNS poort?

Dat zou heel eenvoudig zijn, maar zo staat het niet in de handleiding en ik wil niets stuk maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat het gelukt is maar dit stond ook in dit topic (en de gepinde posts). Benoem het toch maar even (mochten andere hier ook tegenaan lopen met hun zsx).

renzo4000 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

renzo4000 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:36:
[...]

Fijn dat het gelukt is maar dit stond ook in dit topic (en de gepinde posts). Benoem het toch maar even (mochten andere hier ook tegenaan lopen met hun zsx).

renzo4000 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Dat is een duidelijke post. Heel behulpzaam.
Ik had hem niet gevonden na zoeken in dit topic op installeren. Pinned posts zal ik voortaan meer aandacht geven.

Het koppelen van de temperatuursensor heb ik niet via een knop gedaan, maar is na meerdere pogingen gelukt via scannen in de web interface.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-11 23:02
LED-Maniak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:39:
[...]

Hier dan een kleine update voor Panasonic(en Daikin en andere merken die dit nodig gaan hebben).
Deze kabel prik je tussen de CNTH kabel in de binnenunit van Panasonic.

De drie pins kabel gaat in de ClimateControl.

Nu heb je een échte draadloze sensor. :)

In principe zou dit voor elk merk airco moeten werken. Maar er zit nog een hoop werk in en moet nog een hoop getest worden zodat het allemaal plug & play is.

[Afbeelding]
Ik hou me aanbevolen als je werkende Daikin units gaat aanbieden. De ingebouwde temperatuurregeling slaat nergens. Op de slaapkamer op 16,5 graden ingesteld, het is er nooit minder dan 18 graden en nog springt de verwarming regelmatig aan. Keep up the good work d:)b

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

LED-Maniak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:32:
[...]

Klopt. Sinds 3.1.7 wordt die offset automatisch gecompenseerd en hoef je niets meer te doen.
Betekent dat dat ik de offset op mijn MHI binnenunit niet hoef te resetten naar 0, via die "noodknop", die overigens na 30s inhouden bij mij (SRK35ZSX-W uit 2023) geen 2 piepjes geeft. En ook geen 3 piepjes.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02
Firmware 3.1.8 lijkt mijn temperatuurregeling via de externe sensor ook helemaal over de kop te hebben gegooid en krijg ik het ook niet meer goed werkend. (MHI)

De CV thermo geeft aan 19.5 graden, de clima externe sensor 20.3 graden , de MHI app geeft 21.7 graden aan en de web interface geeft als retour temperatuur 20.8 graden aan.

Met oudere firmwares had ik 'gemeten' dat er 0.3 graden verschil tussen de CV thermo en sensor zat (de CV thermostaat en sensor hangen op ongeveer 30cm van elkaar), de externe sensor en MHI app gaven dezelfde temperatuur aan.

Het verschil tussen de CV thermo en sensor is nu opeens dus 0.8 graden geworden en die tussen de sensor en MHI app zelfs 1.4 graden.

• mdmc78
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online

mdmc78

MHI SRK50ZS-W

Even check: wie heeft dit ook wel eens? Hiero een MHI SRK50ZS-W en zo af en toe zakt de temperatuur aardig weg en de compressor pakt niet op. Climate controle firmware 3.1.8 maar ik twijfel of het een climate control 'vraagstuk' is of vanuit de airco zelf komt. Setpoint is 22 en normaliter regelt de airco de temperatuur prima tussen 21,0 en 22,0 maar soms zakt ie onder de 21,0 en gaat de airco niet harder draaien. Ik meen dat de standaard regeling van de MHI pas onder 1 graad verschil waar wat harder gaat werken maar.. hier dus een keer niet vanochtend.
Pas toen ik de 3D een keer uit en weer aanzette (zie 12:00uur in de grafiek), ging de compressor z'n best weer doen en kruipt het nu weer naar 21,3 en verder.
Hij leek wel in een soort 'brain freeze' stand te staan. Herkenbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEqJ9VEw0a91cjmVaPvv1-jyIJc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8nvjQ7CWfZ51kvz4DhHj07ay.png?f=user_large

MHI SRK50ZS-W

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:20
Zo te zien is de standaard regeling van mitsubisbi geen favoriet voor de meesten.

Zodra ik terug ben(22 nov.) zal ik mijn eigen regeling pre-3.1.7 er weer in zetten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mdmc78
  • Nu online

mdmc78

MHI SRK50ZS-W

Nou, een beetje ja en nee :).
De standaard regeling is wel iets rustiger wat compressor schommelingen betreft en dat bevalt wel prima normaal gesproken. Bij 3.1.7 zag ik wat meer hogere compressor pieken en daarmee krijg je straks als het kouder wordt, denk ik wel sneller een bevroren buitenunit mee. De airco ging naar mijn idee ook nog meer volgas naar bijna de setpoint temperatuur terwijl de standaard regeling de compressor eerder laat terug toeren, zodra de termpartuur binnen 1 graad komt vanaf setpoint.

Ik vind persoonlijk de standaard regeling wel ok. En die regeling houdt het normaal gesproken binnen -1 graad vanaf setpoint. Behalve vandaag een keer niet.

Misschien eens kijken (volgensmij was dit al eens geopperd) of de gebruiker een 'switch' kan krijgen in de climate control om te kiezen tussen standaard regeling en wat jij erin stopt?

MHI SRK50ZS-W

• renzo4000
  • Nu online
Sws zijn deze afgelopen weken ook onderhevig aan behoorlijke temperatuurschommelingen. 2 dagen terug was het hier nog 17 graden en nu amper 7. De komende nacht lijkt zelfs richting lichte vorst te kunnen gaan. Kortom, dat je nu ander gedrag ziet is niet zo gek lijkt me.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:47
Hoe die nu regeld is:
Setpoint 20 = temp tussen 19 en 20.

Eigenlijk is setpoint 20, dus 19.5. (met warm weer zit die erboven, met koud weer eronder)

Alle problemen zijn opgelost gok ik als je hem een halve graad omhoog zet of een halve graad invult bij offset.

Eerder bleef de temp dichtbij setpoint, +-0.3c eronder.

Nu het kouder is zakt die naar 1c eronder.
@LED-Maniak heeft je een mooi offset speeltje gegeven, ga daar even mee spelen en je temp is weer perfect.

[ Voor 39% gewijzigd door xHEMANx op 16-11-2025 14:16 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:04
Ik hou wel van de oorspronkelijke MHI regeling. Hij draait wat rustiger inderdaad

• xHEMANx
mdmc78 schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:54:
Even check: wie heeft dit ook wel eens? Hiero een MHI SRK50ZS-W en zo af en toe zakt de temperatuur aardig weg en de compressor pakt niet op. Climate controle firmware 3.1.8 maar ik twijfel of het een climate control 'vraagstuk' is of vanuit de airco zelf komt. Setpoint is 22 en normaliter regelt de airco de temperatuur prima tussen 21,0 en 22,0 maar soms zakt ie onder de 21,0 en gaat de airco niet harder draaien. Ik meen dat de standaard regeling van de MHI pas onder 1 graad verschil waar wat harder gaat werken maar.. hier dus een keer niet vanochtend.
Pas toen ik de 3D een keer uit en weer aanzette (zie 12:00uur in de grafiek), ging de compressor z'n best weer doen en kruipt het nu weer naar 21,3 en verder.
Hij leek wel in een soort 'brain freeze' stand te staan. Herkenbaar?

[Afbeelding]
Hoe ver heb je je sensor van de binnenunit?

Ik herken de brainfreeze toen ik de (verlengde officiele) sensor aan de andere kant vd kamer geinstalleerd had... Kan het daar mee te maken hebben? Miss dus te ver weg om goed te regelen?

Maar bij mij bleef het verbruik hoog en steeg de temp niet. Als je dan even een instelling veranderde (en weer terug zette) dan ging die ineens veel rustiger draaien en minder verbruiken, terwijl de temp precies hetzelfde bleef.

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 16-11-2025 14:29 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Stefandj100
  • Laatst online: 16-11 21:11
Ik ben ook wel voorstander van de OEM regeling. Het zou mooi zijn als we de optie hebben dat de gebruiker zelf kan kiezen wat hij fijn vindt.
Persoonlijk denk ik dat de OEM regeling goed werkt tussen 10-18 graden buiten temp met wireless sensor.
En de aangepaste versie onder de 10 graden buiten temp.

• xHEMANx
xHEMANx schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:04:
Hoe die nu regeld is:
Setpoint 20 = temp tussen 19 en 20.

Eigenlijk is setpoint 20, dus 19.5. (met warm weer zit die erboven, met koud weer eronder)

Alle problemen zijn opgelost gok ik als je hem een halve graad omhoog zet of een halve graad invult bij offset.

Eerder bleef de temp dichtbij setpoint, +-0.3c eronder.

Nu het kouder is zakt die naar 1c eronder.
@LED-Maniak heeft je een mooi offset speeltje gegeven, ga daar even mee spelen en je temp is weer perfect.
Ok, net mn eigen advies even geprobeerd.

Conclusie: Niet met de offset spelen, die maakt alleen de visuele temp op de sensor hoger of lager, maar past het setpoint niet aan.

Dus gewoon halve graad hoger zetten ipv met offset klooien. 😅

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 16-11-2025 15:39 ]

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:35

YBJ

Even een vraagje. Ben nu pas bij dit hele interessante topic gekomen. En een Climacontrol besteld want ik lees hele mooie berichten.

Maar kun je nu nog wel of niet daarmee na installatie gebruik maken van de smart m app van mitsubishi?

En ik lees ook over een homey app. Heb het geïnstalleerd maar snap niet echt of dit nu een app is om de airco mee te kunnen bedienen?

Hoop dat iemand dit even kort wil uitleggen.

• xHEMANx
YBJ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:18:
Even een vraagje. Ben nu pas bij dit hele interessante topic gekomen. En een Climacontrol besteld want ik lees hele mooie berichten.

Maar kun je nu nog wel of niet daarmee na installatie gebruik maken van de smart m app van mitsubishi?

En ik lees ook over een homey app. Heb het geïnstalleerd maar snap niet echt of dit nu een app is om de airco mee te kunnen bedienen?

Smart m app kan je blijven gebruiken.

Homey geen verstand van, maar ik gok dat je meer nodig hebt dan alleen de app. 😅

• renzo4000
  • Nu online
YBJ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:18:

Homey is niet alleen een app, die app gebruik je om een Homey smarthub mee te bedienen. Als je daar meer over wil weten volstaat een google search en ik vermoed een van de eerste resultaten ;)

• rudi1960
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:27
Ik had de clima control even een paar dagen losgekoppelt, afgelopen nacht verbruik zo rond de 500 w. Vanmiddag weer aangesloten, en zag de hele middag rond de 1000w verbruik. Return temp was op dat moment 20,5gr. Ik heb de externe sensor losgekoppelt en zag de return temp ineens op 25,5 springen. Daarna schakelde de unit uit, en sprong bij 20,5 weer aan. Het verbruik was terug op rond de 500w . Het hogere verbruik lijkt te komen door de te hoge return temp bij gebruik van de externe sensor. Ik kan het niet verklaren.

• nico_09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoKaopKMMHfxdQcdIto9lewQ2EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcLCI3QPj2ZLjeqSoWPcQYkB.jpg?f=fotoalbum_large

strakke lijn.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:46
Het gaat hier voornamelijk alleen over mitsubishi, maar toch even een update over de LG unit aangezien er ook meer kandidaten komen voor deze module.

Het koude weer is nu langzaam in trek, en waar de climacontrol het met een laag wattage van tussen 160 en 200 bij een wat hogere buitentemperatuur prima naar de +1 kreeg (setpoint 20 graden, dus 21 graden gehaald) komt deze nu niet meer in de buurt.
Bij eerste start pakt de clima op met 600 watt en behaald ie het goed, maar na uitgaan, zakken en weer opnieuw aandoen lukt het met de 200 watt niet. De temperatuur daalt zelfs van bijv. 20.8 naar zomaar 20 graden (en het is buiten rond de 9 graden).

Hier moet dus echt nog wel aan gewerkt worden. De climacontrol besluit niet bijv. Rond de 250 watt te gaan draaien om ze temperatuur te halen of behouden.. Eigenlijk doet ie helemaal niks behalve heel laag in vermogen draaien.
Als ik setpoint verhoog met 2 graden gooit ie de wattage weer omhoog, maar eerder ook niet.

Punten opgesomd:
- Terug inschakelen van unit na uitgaan werkt niet
- regelt zelf het vermogen niet en krijgt het dus niet warm.

Bewust led maniak geen appje gestuurt aangezien hij met vakantie is 👍

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:20
rudi1960 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:06:
Ik had de clima control even een paar dagen losgekoppelt, afgelopen nacht verbruik zo rond de 500 w. Vanmiddag weer aangesloten, en zag de hele middag rond de 1000w verbruik. Return temp was op dat moment 20,5gr. Ik heb de externe sensor losgekoppelt en zag de return temp ineens op 25,5 springen. Daarna schakelde de unit uit, en sprong bij 20,5 weer aan. Het verbruik was terug op rond de 500w . Het hogere verbruik lijkt te komen door de te hoge return temp bij gebruik van de externe sensor. Ik kan het niet verklaren.
Als je verbruik zonder externe sensor lager is dan met externe sensor, dan wordt simpelweg de temperatuur in de ruimte niet gehaald. Er wordt net zoveel verstookt als nodig is om de temperatuur te halen. Als je return temperatuur hoger is, dan schakelt hij eerder uit(tenzij hij op koelen staat). Het is vrij zinloos om alleen het vermogen te vergelijken.
RicooCardoo schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:34:
Het gaat hier voornamelijk alleen over mitsubishi, maar toch even een update over de LG unit aangezien er ook meer kandidaten komen voor deze module.

Het koude weer is nu langzaam in trek, en waar de climacontrol het met een laag wattage van tussen 160 en 200 bij een wat hogere buitentemperatuur prima naar de +1 kreeg (setpoint 20 graden, dus 21 graden gehaald) komt deze nu niet meer in de buurt.
Bij eerste start pakt de clima op met 600 watt en behaald ie het goed, maar na uitgaan, zakken en weer opnieuw aandoen lukt het met de 200 watt niet. De temperatuur daalt zelfs van bijv. 20.8 naar zomaar 20 graden (en het is buiten rond de 9 graden).
Maar je setpoint is 20 graden en hij zakt naar 20 graden, dus prima toch?
De ClimateControl regelt niets voor LG, hij stuurt alleen de ruimte temperatuur en de LG regelt daarna wat hij moet doen. Dit gedrag zit dus in de airco zelf, -zoals LG het heeft bedacht-.
xHEMANx schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:38:
[...]

Ok, net mn eigen advies even geprobeerd.

Conclusie: Niet met de offset spelen, die maakt alleen de visuele temp op de sensor hoger of lager, maar past het setpoint niet aan.

De offset aanpassen is niet alleen visueel. Als je hem een 0.5 graad hoger zet, dan stuurt hij werkelijk 0.5 graad hoger naar de airco(dus denkt hij dat het warmer is).

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 16-11-2025 19:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RicooCardoo
[...]

De ClimateControl regelt niets voor LG, hij stuurt alleen de ruimte temperatuur en de LG regelt daarna wat hij moet doen. Dit gedrag zit dus in de airco zelf, -zoals LG het heeft bedacht-.
Duidelijk, ik ga het eens proberen wat meer rommelen.

Ik heb niet het idee dat 20.5 of 21 het verschil maakt maar ga even verder testen.
Hij was vanmiddag toen we thuis kwamen om 15 uur (weg gegaan om 11:30) gezakt tot zelfs 19.8. (setpoint 20 graden).

Er komen koudere dagen aan dus we gaan verder met testen 😁

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:59:
Zo te zien is de standaard regeling van mitsubisbi geen favoriet voor de meesten.

Zodra ik terug ben(22 nov.) zal ik mijn eigen regeling pre-3.1.7 er weer in zetten.
Maak een knop, zoals je eerder suggereerde: COMFORT<> STANDAARD

S.J.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:26
LED-Maniak schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:59:

Zelf vind ik de mhi regeling juist wel fijn. Mijn unit pendelt bijna niet meer en dat maakt het toch wel een stukje comfortabeler. Ik heb altijd mijn setpoint op 20c als ik thuis ben overdag en anders op 18c, met deze nieuwe regeling is er een stuk minder gependel zoals je in de afbeelding kan zien. Het enige is dat er weer flink wordt geschommeld op het moment dat je de temperatuur verhoogt. Om het weer ~20c te krijgen moet de temperatuur misschien wel 0.5 graden hoger ingesteld worden maar dat is een kleine moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QQTa1wBXdzNj0ULNblV4EyVlCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhpescQBrHvPbYy91RsKjqe6.jpg?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:50:
[...]

Als je verbruik zonder externe sensor lager is dan met externe sensor, dan wordt simpelweg de temperatuur in de ruimte niet gehaald. Er wordt net zoveel verstookt als nodig is om de temperatuur te halen. Als je return temperatuur hoger is, dan schakelt hij eerder uit(tenzij hij op koelen staat). Het is vrij zinloos om alleen het vermogen te vergelijken.

[...]

[...]

De offset aanpassen is niet alleen visueel. Als je hem een 0.5 graad hoger zet, dan stuurt hij werkelijk 0.5 graad hoger naar de airco(dus denkt hij dat het warmer is).
Weet je dat zeker? De sensor stond op 19c.

Ik pas de offset aan, druk op opslaan, en zodra die gereset is is de temp op de sensor verhiogd naar 19.4. maar het verbruik gaat niet omhoog. Pas als ik de setp een halve graad verhoog, gaat hij harder aan het werk.

Zal het morgen nog eens testen.

Oh wacht, als ik hem dus via de offset een halve graad hoger wil zetten, moet ik de offset juist naar beneden doen? Dus -0.5 invullen?

Miss heb ik het verkeerd gedaan dan.

EDIT: Even getest. Als je -0.5 offset doet, gaat de sensor 0.5 graad naar beneden en slaat je airco dus aan. De werkelijke temperatuur gaat dan omhoog, maar op de sensor wordt het weer dezelfde temp als voor de offset wijziging.

Ik snap hem nu.

[ Voor 18% gewijzigd door xHEMANx op 16-11-2025 22:53 ]

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:49
Waar met de vorige software mijn MHI perfect draaide, krijg ik met de laatste software mijn kamer niet meer op temperatuur. Blijft ruim een graad onder de ingestelde temperatuur. Kan ik terug naar de vorige software versie?

• xHEMANx
P_W_1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:56:
Waar met de vorige software mijn MHI perfect draaide, krijg ik met de laatste software mijn kamer niet meer op temperatuur. Blijft ruim een graad onder de ingestelde temperatuur. Kan ik terug naar de vorige software versie?
Zet je setpoint 0.5 of 1 omhoog. Komt door de kou. Je hebt 3.1.7 getest met redelijk warm weer. Nu begint het echte testen en juist instellen pas. ;)

• P_W_1
xHEMANx schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:00:
[...]

Zet je setpoint 0.5 of 1 omhoog. Komt door de kou. Je hebt 3.1.7 getest met redelijk warm weer. Nu begint het echte testen en juist instellen pas. ;)
Staat op 22 graden en het wordt met pijn en moeite 21 graden en valt dan weer terug naar 19,5. Verschil is wel erg groot lijkt mij.

• xHEMANx
P_W_1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:38:
[...]

Staat op 22 graden en het wordt met pijn en moeite 21 graden en valt dan weer terug naar 19,5. Verschil is wel erg groot lijkt mij.
Hij zou bij 20.9 weer extra aan het werk moeten gaan idd. Als die terug zakt naar 19.5 gaat er iets niet goed.

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:32
Hier op 21 gezet en hij zakt langzaam terug naar 20 gedurende een paar uur, en dan gaat hij ineens vol vermogen verwarmen naar 21 weer, etc... vorig jaar geloof ik dat het heel stabiel was en hij moduleerde om de setpoint redelijk aan te houden.

• P_W_1
Nu om 23.25 uur staat het ook volop warme lucht te spugen en is het ineens 21.8 graden (setpoint 22) Is de hele dag niet niet zo warm geweest als nu. Nu ik bijna naar bed ga 😂. Ik ben niet echt gelukkig met de laatste update. Heb er zelfs aan lopen denken om de Climate control er tussen uit te halen. Ik vind comfort belangrijker als een kW per dag te besparen.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:05
Goedemorgen allemaal,

De eerste koude nachten zijn inmiddels aangebroken dus mooie test casus voor de modules. Dit jaar ben ik begonnen om te testen met nachtverlaging (1 graad tov setpoint) ipv ad hoc verwarmen (werd tijdens koude nachten 15.5 in huis). Ik heb twee MHI 3.5 kw; een in de aanbouw van circa 22m2 en een in de woonkamer / keuken van circa 32m2. Sinds ik stuur op de externe sensor valt me op dat de airco van de aanbouw veel langer draait en die in de woonkamer nagenoeg niet (vorig jaar andersom) zie foto voor de aanbouw. De sensor staat circa 5m weg (iemand al geëxperimenteerd met de afstand tov airco?) , zie de screenshots over hoe de unit draait en verbruik van afgelopen nacht. Ik heb alleen geen referentiekader dus wil jullie vragen of dit normaal gedrag is? Daarnaast vraag ik me af of jullie ook nachtverlaging gebruiken en zo ja hoeveel dan tov set point? Helemaal mooi als mensen data hebben met de clima modules hoeveel verbruik tussen nacht verlaging / ad hoc verwarmen 😊 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe-_HUyFXKwuvcY0SnAuA9uPgic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dQZOq88xpwIjTvF0j9E4IRw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Acg6rLqiqGgteS5fhhEPnqrgkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhMc63NLSWAgF9aHvyple2cb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-h9cQgHYlvrLQD6fI02U647OqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOF0EGmFnCWn2PQeRnYkhkLE.jpg?f=fotoalbum_large

• RicooCardoo
[...]
RicooCardoo schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:57:
[...]

Duidelijk, ik ga het eens proberen wat meer rommelen.

Ik heb niet het idee dat 20.5 of 21 het verschil maakt maar ga even verder testen.
Hij was vanmiddag toen we thuis kwamen om 15 uur (weg gegaan om 11:30) gezakt tot zelfs 19.8. (setpoint 20 graden).

Er komen koudere dagen aan dus we gaan verder met testen 😁
Meteen gister avond eens aan het testen geslagen en er nog beter op gelet (ook deze ochtend). En je hebt inderdaad gelijk. Mijn gedachte pinde zich er op vast dat als je 20 instelt, hij de +1 moest halen..
Vooralsnog lijkt het goed te gaan 👍
Wil wel graag nog eens testen met de -0.5/+0.5.

Eens kijken wat ie doet etc.

• xHEMANx
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:17:
Goedemorgen allemaal,

De eerste koude nachten zijn inmiddels aangebroken dus mooie test casus voor de modules. Dit jaar ben ik begonnen om te testen met nachtverlaging (1 graad tov setpoint) ipv ad hoc verwarmen (werd tijdens koude nachten 15.5 in huis). Ik heb twee MHI 3.5 kw; een in de aanbouw van circa 22m2 en een in de woonkamer / keuken van circa 32m2. Sinds ik stuur op de externe sensor valt me op dat de airco van de aanbouw veel langer draait en die in de woonkamer nagenoeg niet (vorig jaar andersom) zie foto voor de aanbouw. De sensor staat circa 5m weg (iemand al geëxperimenteerd met de afstand tov airco?) , zie de screenshots over hoe de unit draait en verbruik van afgelopen nacht. Ik heb alleen geen referentiekader dus wil jullie vragen of dit normaal gedrag is? Daarnaast vraag ik me af of jullie ook nachtverlaging gebruiken en zo ja hoeveel dan tov set point? Helemaal mooi als mensen data hebben met de clima modules hoeveel verbruik tussen nacht verlaging / ad hoc verwarmen 😊 .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een p1 meter voor alle stroom? Of een plug op 1 of 2 airco's?

Onder de 4c snachts? Dan 24h. Nacht verlaging 1 graad. (Dit jaar ga ik 0.5 proberen, kon vorig jaar nog niet)
Boven de 4 snachts? Dan adhoc.

Vannacht eigenwijs geweest en airco uitgezet. Hij staat nu al een uur op max vermogen te pompen. :7

Let wel, ik heb ruk isolatie. Met een beetje isolatie kan je onder de 4c wrs ook nog wel adhoc verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 17-11-2025 08:47 ]

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Goedemorgen,

Ik had de sensor eerst 5-6 meter van mijn MHI50 naast de thermostaat van de verwarming, maar dat was geen succes. Volgens mij was er niet altijd verbinding met de MHI en dan schakelt de MHI over naar de interne voeler. Nu heb ik een mooi plaatsje gevonden op ongeveer 3 meter en dat werkt goed.

De nachtinstelling ligt 1 graad onder setpoint(20graden) en in de ochtend verhoogd ik deze met een 0,5 graad en later nogmaals met 0,5(via Homeypro). Dit werkt ook met firmware 3.1.8 goed.
Temperatuur wordt de hele dag stabiel gehouden. Ik kijk niet naar het energieverbruik, want zonder verbruik ook geen warmte. Comfort is voor ons het belangrijkste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxPWtKFF0G5GtHLr-VhUESvMAtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxU1YdbeLP6Mw300H6cUtMa5.png?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
Wat is leidend voor de regeling van de airco?
De temp op de sensor?
De temp in de app bij sensor?
De return air?

Temp op sensor 19.7
Temp in app 20
Return air 20.2

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
xHEMANx schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:11:
Wat is leidend voor de regeling van de airco?
De temp op de sensor?
De temp in de app bij sensor?
De return air?

Temp op sensor 19.7
Temp in app 20
Return air 20.2
Bij mij is dt overal gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQvfiVVD14dUKP2NoaH4lnpETZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbRPizo8uZuRHW7RxvDTBX9v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x27NehxTuwBUFQ0OX6mNWlt-15o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rEphjkUeZ4X4sjOksnJDAmA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN6CFxuqq6DBp_pNtSjBMY4hEkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OyJ5BZHNOV8p1eUoBJWlfM4.png?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
Vannacht aangehad gok ik? Hier is hij de temp in huis nog aan het proberen te stabeliseren. Wil even bekijken hoe de airco regeld bij adhoc verwarmen met temperatuur onder de 4c

• Rapheal
@xHEMANx dit is totaal verbruik, maar kan ik in Mitsubishi map als mn thermostaat app zien dat de airco in de woonkamer niet heeft verwarmd, dus alleen nog wat sluipverbruik (300-500w) wat er af moet. Sinds gebruik van de modules en dus het meten in de aanbouw ben ik erachter dat de aanbouw snel afkoelt, niet heel vreemd omdat 1) hier een 8m lange muur staat die direct aan een sloot ongeveer grenst buiten. Daardoor zie ik nu dus dat de airco in de aanbouw elke 30 min even aanspringt.

@Rolbird ; hoe zie je dan precies dat de airco schakelt van sensor? De graaf nachtverlaging houd je altijd stabiel? Of houd je minder verlaging aan als het kouder wordt?

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:10
LED-Maniak schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:45:

[...]

Gisteren een installateur hierover gesproken. Ik wil het wel gaan doen, maar er liggen zoveel dingen nog open dat ik het niet de komende 2, 3 maanden verwacht.
Is er toevallig al wat nieuws over? :) Ik heb een Toshiba module + app maar die werkt maar voor de helft van de tijd. zou echt tof zijn als er ook een module is voor Toshiba.

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
Ik heb een LG PC18SQ.NSJ 5KW.
Werkt je externe sensor daar ook op?
Daarnaast gebruik ik HA dus ik kan wel meehelpen met testen.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:22
LED-Maniak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:39:
[...]

Hier dan een kleine update voor Panasonic(en Daikin en andere merken die dit nodig gaan hebben).
Deze kabel prik je tussen de CNTH kabel in de binnenunit van Panasonic.

De drie pins kabel gaat in de ClimateControl.

Nu heb je een échte draadloze sensor. :)

In principe zou dit voor elk merk airco moeten werken. Maar er zit nog een hoop werk in en moet nog een hoop getest worden zodat het allemaal plug & play is.

[Afbeelding]
@LED-Maniak ik heb vandaag 2 van die Panasonic units besteld en 2 losse draadloze thermometers.
Zijn die thermometers nu "waardeloos" voor Panasonic en kan ik ze beter annuleren, of heb ik deze kabel daar nog extra voor nodig om ze aan het werk te krijgen zoals de bedoeling?

• svenk91
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:17:
… De sensor staat circa 5m weg (iemand al geëxperimenteerd met de afstand tov airco?) , …
De sensor staat nu wel in de warme luchtstroom van de airco. Die plek zal sneller op temperatuur komen en weer afkoelen dan als je hem iets verder buiten de luchtstroom zet. Aangenomen dat daar rechts op de foto de woonkamer is met iets als een bank, heb je geen kastje of salontafel bij die bank om de sensor te plaatsen? Dan regelt de airco het zo dat daar de temperatuur zoals ingesteld is en verwacht ik dat die net wat minder zal pendelen.

Aan de andere kant, als het nu goed bevalt dan kan het ook zeker geen kwaad om het zo te laten ;)

Edit: Dit was mijn stroomgebruik vannacht. Je ziet een grote korte piek rond de defrosts (heel normaal). Verder draait het een stuk stabieler dan op jouw grafiekje, je ziet even een korte boost als die een tijdje niet gedraaid heeft maar dan komt die snel op een stabiel vermogen. Mijn sensor staat op ~7m, niet direct in de luchtstroom, en tegen een glazen plaat van een aangrenzende kantoorruimte die ook door de airco wordt mee verwarmd door het altijd openstaande doorgat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7afSj1aAeTgILJCZIhfE8JN180U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBJnEO0I17K3PujVcx09yF5H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door svenk91 op 17-11-2025 12:51 ]

• Rapheal
@svenk91 ik zie dat jouw airco's inderdaad langere halen maakt dan de mijne die in cycli van 30 min lijkt te werken. Zie foto vanuit de airco hoek in de aanbouw gemaakt. De sensor van de 2e airco (woonkamer) staat nu in de keuken bij de rode cirkel. Dus denk enige alternatief een houdertje maken met de 3d printer en bij de groene pijl op de muur maken 🤔. Dan zit die minder in de luchtstroom en kan ik hem ook iets meer in het midden van de Kamer hoogte hangen. Idealiter zou ik willen dat die wat langere halen maakt. Ondanks dat het de koude kant van het huis is, is het een aanbouw uit 2012 waarvan ik enkele jaren geleden dak isolatie upgrade naar meer dan rc 6.0 en in de muren 8-10 cm rockwool zit. Al het glas is triple of hr++ vandaar dat het wel opmerkelijk is...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hplc2vZVzagf6lkGCQrYawmRhxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGA4TfEoNDJs1avODoEdbhP0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Rapheal op 17-11-2025 13:19 ]

• svenk91
Ah, dus twee airco’s verwarmen eigenlijk één gecombineerde ruimte? Is het dan niet mogelijk om beide airco’s aan te sturen met één sensor? @LED-Maniak, dat weet jij waarschijnlijk wat daar mogelijk bij is. Dan krijg je ook geen problemen dat 1 airco eigenlijk de hele ruimte verwarmd omdat die een sensor heeft die consistent een net iets lagere temperatuur aangeeft.

Mocht dat geen mogelijkheid zijn, dan lijkt mij die plek die je aanwijst met de groene pijl een prima locatie. Maar test het vooral eens door de sensor eerst op dat bijzettafeltje bij de deur te plaatsen, straks boor je een gat in de muur en blijkt het geen verschil te maken :o

• Rapheal
@svenk91 ja inderdaad het is een soort van gecombineerde ruimte waar dus vanuit 2 hoeken luchtstroom komen. Interessant idee (als het kan) om beide airco's op een sensor te laten werken en mogelijk. Wat me nu dus opvalt dat de aanbouw sensor verwarmt tot set point maar de woonkamer (sensor aan begin keukenblok) 0.5-1 graden hoger aangeeft. Waardoor de airco net boven de zithoek (net net op de foto) dus nagenoeg niet meer draait.

• svenk91
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:46:
@svenk91 ja inderdaad het is een soort van gecombineerde ruimte waar dus vanuit 2 hoeken luchtstroom komen. Interessant idee (als het kan) om beide airco's op een sensor te laten werken en mogelijk. Wat me nu dus opvalt dat de aanbouw sensor verwarmt tot set point maar de woonkamer (sensor aan begin keukenblok) 0.5-1 graden hoger aangeeft. Waardoor de airco net boven de zithoek (net net op de foto) dus nagenoeg niet meer draait.
Kan je op de climacontrol interface van de airco in de aanbouw eens kijken of je die kan koppelen op de sensor op je keukenblok? Daarna is het handig om te controleren of de airco in de woonkamer ook nog goed met die sensor werkt. En zijn het verder wel dezelfde airco’s? Dan zouden ze hetzelfde moeten reageren als ze dezelfde sensor temperatuur door krijgen.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02
Over een paar dagen is LED-Maniak weer terug van vakantie en hopelijk worden de problemen die (sommige) gebruikers ervaren met de 3.1.8 firmware snel opgelost.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:04
svenk91 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:53:
[...]

Kan je op de climacontrol interface van de airco in de aanbouw eens kijken of je die kan koppelen op de sensor op je keukenblok? Daarna is het handig om te controleren of de airco in de woonkamer ook nog goed met die sensor werkt. En zijn het verder wel dezelfde airco’s? Dan zouden ze hetzelfde moeten reageren als ze dezelfde sensor temperatuur door krijgen.
je zou bij wijze van test eerst eens kunnen beginnen met beide sensoren naast elkaar te zetten. dan weet je in ieder geval of dit het gewenste effect gaat hebben zonder dat je hoeft te rommelen in de instellingen

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18

kimjansen

Nu ff niks...

svenk91 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:31:
Is het dan niet mogelijk om beide airco’s aan te sturen met één sensor? @LED-Maniak, dat weet jij waarschijnlijk wat daar mogelijk bij is.
Dit is een standaard 'functie' van de CC, draait bij mij al vanaf het begin zo (jaren dus)... Zelf heb ik dan wel de ene CC een half graadje hoger of lager staan, meerendeel van de tijd voldoet dit, neemt de temperatuur in de ruimte te veel af of toe dan springt de andere pas bij. En ook bij de nachtverlaging/verhoging zouden ze dan beide aan de gang gaan omdat het verschil dan voldoende groot is. Elke situatie is anders en dan hebben we het nog niet over de wensen van eenieder gehad...

Maar met een lucht-lucht warmtepomp blijft het spelen wat de ideale plek is van de sensor, bij mij heb ik er een paar dichtbij, andere aan de andere kant van de ruimte en eentje zelfs om de hoek in de ruimte er naast. Direct in de airflow zou ik zelf niet zo snel doen, maargoed. En een setpoint kiezen moet je op gevoel doen en niet gebaseerd op de temperatuur instelling of uitlezing ervan doen, verder is spelen met de uitblaas (richting en snelheid) soms nodig. Dat is iets inherent aan een airco en niets waar de CC direct heel veel invloed op heeft. Die blijft redelijk stoïcijns de temperatuur meten en samen met een setpoint doorgeven aan de airco, wat die er vervolgens mee doet is altijd de vraag.

Ik stel de boel 1x op 1 temperatuur in en ik kom er niet meer aan dus ik doe niet aan nachtverlaging oid, werkt vooralsnog het best... En als de temperatuur buiten ineens zakt of stijgt: geef het even de tijd om de boel weer op een constante temperatuur te laten krijgen.
@Rapheal

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:18:
@svenk91 ik zie dat jouw airco's inderdaad langere halen maakt dan de mijne die in cycli van 30 min lijkt te werken. Zie foto vanuit de airco hoek in de aanbouw gemaakt. De sensor van de 2e airco (woonkamer) staat nu in de keuken bij de rode cirkel. Dus denk enige alternatief een houdertje maken met de 3d printer en bij de groene pijl op de muur maken 🤔. Dan zit die minder in de luchtstroom en kan ik hem ook iets meer in het midden van de Kamer hoogte hangen. Idealiter zou ik willen dat die wat langere halen maakt. Ondanks dat het de koude kant van het huis is, is het een aanbouw uit 2012 waarvan ik enkele jaren geleden dak isolatie upgrade naar meer dan rc 6.0 en in de muren 8-10 cm rockwool zit. Al het glas is triple of hr++ vandaar dat het wel opmerkelijk is...[Afbeelding]
Stukje kneedgum aan de achterkant van de sensor en plakken maar. Als je de juiste plek gevonden hebt, kan je dan nog 3d gaan printen.

Ik twijfel om hem juist weer wel iets in de airflow te hangen, wat ik voor 3.1.7 had. V9lgens mij regelde hij dan iets beter. Nu schiet hij steeds iets te ver door en laat hij het iets te ver aflopen. Wrs omdat er een vertraging zit, doordat de temp iets verschild met waar de sensor hangt, dan aan de kant vd kamer waar de flow langs komt.

• Rapheal
Bedankt iedereen voor de goede discussie, het is inderdaad spelen met de instellingen. Wat me wel al enige tijd opvalt dat met lagere set point (bijv nachtverlaging op 17) en dan verhogen naar bijv 18.0 de airco in de aanbouw niet optoert, hij blijft hangen op 20hz en 1.1a input, maar doet daardoor wel ontzettend lang voordat het op temperatuur is. Pas als ik de delta T groter (bijv 18.5-19) maakt gaat de airco pas optoeren. De offset is er al af (al gecheckt) maar ik dacht dat de aansturing was dat de airco zo snel mogelijk naar set point zou gaan en dan de temperatuur zou hanteren. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door Rapheal op 17-11-2025 14:52 ]

• svenk91
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:45:
De offset is er al af (al gecheckt) maar ik dacht dat de aansturing was dat de airco zo snel mogelijk naar set point zou gaan en dan de temperatuur zou hanteren. Zie ik iets over het hoofd?
Als je <1 graad van de setpoint zit dan ‘zoekt’ de airco al naar een stand om de boel te gaan hanteren en is dan tevreden met een langzame stijging. Een en ander is wel afhankelijk van het merk/model.

• xHEMANx
Rapheal schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:45:
Bedankt iedereen voor de goede discussie, het is inderdaad spelen met de instellingen. Wat me wel al enige tijd opvalt dat met lagere set point (bijv nachtverlaging op 17) en dan verhogen naar bijv 18.0 de airco in de aanbouw niet optoert, hij blijft hangen op 20hz en 1.1a input, maar doet daardoor wel ontzettend lang voordat het op temperatuur is. Pas als ik de delta T groter (bijv 18.5-19) maakt gaat de airco pas optoeren. De offset is er al af (al gecheckt) maar ik dacht dat de aansturing was dat de airco zo snel mogelijk naar set point zou gaan en dan de temperatuur zou hanteren. Zie ik iets over het hoofd?
Dat het langer duurt nu is omdat de kou de warme lucht opslokt.

Bij mij gaat hij voluit tot setpoint en zakt dan geleidelijk terug naar 1 graad onder setpoint en blijft daar een beetje omheen schommelen.

Toen het nog rond de 10 graden was, zat hij ongeveer 0.3 onder setpoint.

Met de kou moet ik hem dus een graadje hoger zetten dan ik het daadwerkelijk wil hebben, wat resulteerd is een graad "overshoot". Ach ja, zo is er altijd wat.

Wil nog wel eens testen met 3.1.7 in de kou. Kijken wat LEDje nog voor extra regelingetjes erin gepropt heeft. 8)

Die offset is echt wel heel relax. Kan de sensor nu overal ophangen en afstellen op de 0.1 graad hoe ik het wil hebben. Scheelt een hoop frustratie. Erg nice d:)b _/-\o_ _/-\o_ thx @LED-Maniak

Trouwens nog wel een vraagje. Op de sensor zelf staat dat de batterij op 64% zit.
In de webinterface nog maar 9%.
Wie moet ik geloven?

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 17-11-2025 18:40 ]

• mdmc78
  • Nu online

mdmc78

MHI SRK50ZS-W

xHEMANx schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:21:
[...]

Hoe ver heb je je sensor van de binnenunit?

Ik herken de brainfreeze toen ik de (verlengde officiele) sensor aan de andere kant vd kamer geinstalleerd had... Kan het daar mee te maken hebben? Miss dus te ver weg om goed te regelen?
Afstand valt wel mee; is maar iets van 6 meter. Verliest nooit de verbinding. En 99% van de tijd regelt ie het juist perfect ook gelukkig. Soms snap ik dus alleen die 'brainfreeze' niet of ik denk dat ie aan het 'brainfreezen' is maar misschien is dat helemaal niet zo.
xHEMANx schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:38:
[...]

haha ja maar daarvoor hebben nu juist zo'n losse module; dat je niet meer met de temperatuursetting wil klooien :)

Maar eigenlijk is de hamvraag een beetje: wat is nu de standaard regeling van MHI? Ik denk steeds dat ie tussen setpoint en -1graad regelt maar wellicht (en vast) is het wat ingewikkelder en van meer parameters afhankelijk (bv. andere regeling bij iets andere buitentemperatuur?) en dat de regeling op sommigen momenten wat ruimer is en anders reageert dan je zou denken.

Evengoed, ik ben nog altijd best tevreden met de standaard regeling. Voor mijn situatie is een strakkere regeling juist niet zo wenselijk: kids in huis..deuren dichtdoen kennen ze niet. Van mij hoeft de airco dan niet meteen als een malle aan de gang te gaan om maar een paar tienden van graden weer bij te sturen. Voorkomt ook vaker defrosten.

Plaatjes van vandaag zien er dan ook top uit wat mij betreft (24/7 setpoint van 22 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvAVpibdtDbqGRtuCmzIvAJF-Zg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gL6lMCYgv7lCGtt4hLnG1JaP.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi0Ci_Og12ePGaS9seMOqIyPjNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/45LaqMd0TeGBliQzTTY5hb8y.png?f=user_large

MHI SRK50ZS-W

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste