ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:40
Klopt, 19 ingesteld op 3d auto wordt 20, echter gaat hij uit op 19.4.

Nu 3d auto uit een temperatuur 20, blijft nu wel op 20 graden moduleren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Ik zie met fw 3.1.8 nog steeds hetzelfde 'gewiebel' als wat ik op 3.1.7 zag. Blijft verder prima warm, maar net alsof hij moeite heeft om z'n juiste 'sweet spot' qua vermogen te vinden. Vooral binnenunit die ineens wat harder gaat blazen valt wel op.

Ik heb een 3,5kW ZSX.

Maar eigenlijk is dit al heel stabiel natuurlijk. Als het nog kouder wordt zal het waarschijnlijk nog weer wat stabieler worden. We gaan het zien. Grafieken zijn ook vrij ver ingezoomd, het stroomverbruik wisselt maar met 50W ofzo, compressorsnelheid met 4Hz. En 270W met 6°C buiten is natuurlijk ook dikke prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPli8ybJMf1pVFUtxiyI2gFhshw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nlRKuDrKUF8mNOpuhWO6q6FJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2025 22:25 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:23

Cbr

ThinkPad schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:53:

Maar eigenlijk is dit al heel stabiel natuurlijk. (...) het stroomverbruik wisselt maar met 50W ofzo, compressorsnelheid met 4Hz.
Ik heb (nog) geen ClimaControl, maar als het deze stabiliteit oplevert dan zou ik erg blij zijn.

Welke stabiliteit had je af-fabriek (zonder ClimaControl) op deze dagen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Behalve dat de fan wellicht wat teveel switcht vind ik dit er best netjes uit zien.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:53:
Ik zie met fw 3.1.8 nog steeds hetzelfde 'gewiebel' als wat ik op 3.1.7 zag. Blijft verder prima warm, maar net alsof hij moeite heeft om z'n juiste 'sweet spot' qua vermogen te vinden. Vooral binnenunit die ineens wat harder gaat blazen valt wel op.

Maar eigenlijk is dit al heel stabiel natuurlijk. Als het nog kouder wordt zal het waarschijnlijk nog weer wat stabieler worden. We gaan het zien. Grafieken zijn ook vrij ver ingezoomd, het stroomverbruik wisselt maar met 50W ofzo, compressorsnelheid met 4Hz. En 270W met 6°C buiten is natuurlijk ook dikke prima.

[Afbeelding]
Ik moet er echt een aantal HW kwh meter tussen hebben.
Zie dat jij als hij stop met verwarmen nog steeds 250w verbruik hebt.
Ik kan dat niet terug zien maar als ik kijk naar mijn p1 meter geloof ik niet dat mijn mhi het zelfde doet.
P1 zakt na verwarmen naar wat ik Normaliter aan idle verbruik heb 260w daar kan nooit de aircos bij in zitten.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-11 16:26
LED-Maniak schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:25:
Wat gebeurt er al je 19.5 of 20.5 instelt?
Bij mij is de werkelijke temperatuur altijd ongeveer een halve graad lager dan de ingestelde temperatuur, ook als ik hem bijvoorbeeld op 20,5 graden instel. Hij sloeg net af op 20,1 graden. Vreemd dat hij niet bij iedereen gelijk regelt.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:24
Als je de clima in de oudere versies met koud weer (5 of minder graden buiten) op setpoint 20 zette, liep de temp op de sensor (soms) terug tot 18.9. Daaronder liet hij hem niet komen.
Met warmer weer zoals nu bleef hij vaak op 19.7 hangen.

Tot op heden heb ik met 3.1.8 0.5 graad verschil gezien tussen setpoint en meting.

3.1.7 0.3 graad verschil. Maar 3.1.7 heb ik echt maar een paar dagen gehad.

Nog 2 weekjes en dan is het kouder. Dan maar weer kijken wat er gebeurd.

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 06-11-2025 23:35 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:30:
Als je de clima in de oudere versies met koud weer (5 of minder graden buiten) op setpoint 20 zette, liep de temp op de sensor (soms) terug tot 18.9. Daaronder liet hij hem niet komen.
Met warmer weer zoals nu bleef hij vaak op 19.7 hangen.

Tot op heden heb ik met 3.1.8 0.5 graad verschil gezien tussen setpoint en meting.

3.1.7 0.3 graad verschil. Maar 3.1.7 heb ik echt maar een paar dagen gehad.

Nog 2 weekjes en dan is het kouder. Dan maar weer kijken wat er gebeurd.
Het probleem met koud weer was dat als de temp terug liep naar de 18.9 graden en je zette de airco een graad hoger (toen nog geen halve graden, dus van 20 naar 21) dat hij dan ineens ging opwarmen tot 22 graden en zn best bleef doen om het rond de 21 te houden. (Zakte dan niet terug naarr 19.9, zoals je zou verwachten) Met flink wat meer verbruik. De airco regelde dus erg verschillend bij verschillende temperaturen op verschillende setpoints.

Toen had je 2 graden speling. Dus setpoint 20, speelde de airco met temperaturen tussen de 21 en de 19(18.9).

Als het goed is, heeft hij nu met halve graden nog maar 1 graad speling. Dat zou echt cool zijn! (Dus setp 20 =19.5 -20.5) En verhogen met halve graden is dan ook niet gelijk 2 graden hoger, met een overshoot van 3 graden. (Dat zijn nl flinke pieken op je homewizard) Zeker met frequente defrosts.

Maar binnenkort teken ik de offerte voor triple glas, dus dan maar weer kijken hoe het spul dan draaid.

Haha sorry voor het verwarrende verhaal. Je ervaring met setpoints en afwijkende metingen is erg lastig onder woorden te brengen. Gelukkig klinkt het in iedergeval voor mezelf erg logisch.

[ Voor 32% gewijzigd door xHEMANx op 06-11-2025 23:52 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Siewert
  • Nu online
@ThinkPad Wellicht hoort mijn vraag niet hier.
Maar zit net even de data te bekijken en jouw laatste reactie.
Alle units (vloer en wand) als ze verwarmen zit de Compressor freq rond de 20hz.
Is de temperatuur bereikt slaan de airco's af gaat de Compressor freq naar 0hz.
Zit ik mij ergens op blind te staren? of zou dit echt te maken dat de verwarmde ruimtes hun temperatuur zo langzaam afgeven dat de airco afslaat.
Buiten temperatuur op dit moment 7gr en zou toch geen pendelen kunnen veroorzaken,of wel.

Als ik naar naar de het aantal opstart momenten per uur kijk zijn dat er drie met een max wattage van 250w.
Heel soms start hij op met 650w en zakt al snel naar 250w tot setpoint bereik is.
Of zou dit de oorzaak kunnen zijn van te zware units 5kw voor de woonkamer en keuken te samen iets van 100m3 volume.

Voor de slaapkamers is het gedrag precies het zelfde alleen dan maar 2x per uur.
En die hebben elk een volume van 30m3 met een 2,5kw vloerunit.
Zou ik de pech hebben dat de units het te makkelijk hebben ;-)

Als ik ga kijken naar het totaal verbruik van alle drie de units heb ik 6-11-2025 totaal 3,5kWh verbruik 27/7 stoken.
Ik meet het verbruik met de ampères uit de ClimateControl, en zet die om naar Watts en kWh p/d.
Het is appels en peren maar als ik kijk het gemiddelde gas verbruik van alle november maanden van de afgelopen 3 jaar zit/zat ik op een gemiddeld verbruik van 100m3 24/7 stoken.
Zet ik dat om naar kWh en een cop 4 zou ik voor 242kWh mogen verstoken.
Ik weet dat november dit jaar milder is en meer zon uren heeft gehad dan afgelopen jaar.
Maar de afgelopen 7 dagen had ik een gemiddeld airco verbruik van (alle drie de units) 3.6kWh p/d.
Dat x 30 dagen dan zou ik deze maand 105kWh verbruiken voor verwarmen indien het weer de hele maand ongeveer gelijk blijft.
Dat gezegd hebbende zou ik zeggen dat mijn airco's het te makkelijk (over gedemoniseerd) hebben.

Als ik naar mijn historisch gasverbruik kijk behalve deze maand wat die staat nog op 0m3 dan was onze hetelucht verwarming terwijl die kan moduleren ook aan het pendelen, zie screenshot van 6nov 2024 waar het een koude grijze dag was met 4gr buiten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8w0C1-6VaG7u6Mh4Qhyojp4cXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1T8E2OmnOgiCg0w4W5AFzyP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik naar kijk naar 13dec 2024 was het koude grijze dag met een buiten temperatuur overdag van 1,7gr en de nacht was tegen de -2gr.
Dan zie je wel de hele dag gas verbruik, zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9RgX8wY1sODrf23WVZ8OsvMxo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiunxmVVmXEyvHHoLbzxTbgT.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt mijn denkwijze en is dat de redenen dat mijn units toch 2 tot 3x per uur blijven pendelen?
En dit waarschijnlijk de hele winter tenzij die niet streng word blijven doen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-11 12:48
Siewert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 01:12:
Alle units (vloer en wand) als ze verwarmen zit de Compressor freq rond de 20hz.
Zit ik mij ergens op blind te staren? of zou dit echt te maken dat de verwarmde ruimtes hun temperatuur zo langzaam afgeven dat de airco afslaat.
Buiten temperatuur op dit moment 7gr en zou toch geen pendelen kunnen veroorzaken,of wel.

Als ik naar naar de het aantal opstart momenten per uur kijk zijn dat er drie met een max wattage van 250w.
Heel soms start hij op met 650w en zakt al snel naar 250w tot setpoint bereik is.
Of zou dit de oorzaak kunnen zijn van te zware units 5kw voor de woonkamer en keuken te samen iets van 100m3 volume.

Voor de slaapkamers is het gedrag precies het zelfde alleen dan maar 2x per uur.

Als ik ga kijken naar het totaal verbruik van alle drie de units heb ik 6-11-2025 totaal 3,5kWh verbruik 27/7 stoken.
Ik meet het verbruik met de ampères uit de ClimateControl, en zet die om naar Watts en kWh p/d.
Het is appels en peren maar als ik kijk het gemiddelde gas verbruik van alle november maanden van de afgelopen 3 jaar zit/zat ik op een gemiddeld verbruik van 100m3 24/7 stoken.
Ik weet dat november dit jaar milder is en meer zon uren heeft gehad dan afgelopen jaar.
Maar de afgelopen 7 dagen had ik een gemiddeld airco verbruik van (alle drie de units) 3.6kWh p/d.
Dat x 30 dagen dan zou ik deze maand 105kWh verbruiken voor verwarmen indien het weer de hele maand ongeveer gelijk blijft.
Dat gezegd hebbende zou ik zeggen dat mijn airco's het te makkelijk (over gedemoniseerd) hebben.

Als ik naar mijn historisch gasverbruik kijk behalve deze maand wat die staat nog op 0m3 dan was onze hetelucht verwarming terwijl die kan moduleren ook aan het pendelen, zie screenshot van 6nov 2024 waar het een koude grijze dag was met 4gr buiten temperatuur.

[Afbeelding]

Als ik naar kijk naar 13dec 2024 was het koude grijze dag met een buiten temperatuur overdag van 1,7gr en de nacht was tegen de -2gr.

[Afbeelding]

Klopt mijn denkwijze en is dat de redenen dat mijn units toch 2 tot 3x per uur blijven pendelen?
Het pendelen kan ik niks over zeggen, heb zelf een lg en de module werkt nog niet "perfect" maar ik heb met een dagtemperatuur van 10 graden en 2 keer afslaan (0700 tot 2200) 2.2kwh verbruikt.. En dit komt elke dag terug met een beetje spelen met de temperatuur (binnentemp 21 graden).

Bij ons doet ie de ene keer ook rustig opstarten met 200 watt en soms heeft ie voor dezelfde 0.3 graden als voorbeeld 600 watt nodig (ik weet niet waarom die dat doet).

Als ik naar ons verbruik kijk qua gas en dan vergelijk met het airco verbruik dan is het:
1- warmer in huis
2- verbruik tov gas is 66% lager....

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:26
Ik gebruik een multisplit SCM50 en bij mij is het nog steeds veel pendelen. Het is ook nog niet echt koud en het hogere minimale verbruik van een multisplit kan natuurlijk een oorzaak zijn.

Ik kan alleen de stroom-waarde uitlezen, waarmee ik het verbruik bepaal.

Vreemd om te zien is het verschil in verbruik van 1 of 2 airco’s. Gisteravond 2 airco’s gebruikt, waarbij 1,1 A ( minimaal ) het verbruik is. Er is dan geen sprake van pendelen.
Overdag bij gebruik van 1 airco zie ik vaak een hoger verbruik ( 1,37 of 1,65 A ) met als resultaat dat er wordt gependeld. Snap niet zo goed waarom bij gebruik van 1 airco er niet rustiger kan worden geregeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDJ-gEXJ4d0oBJpA8i9MqxC58dE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZXTEX0dgP3p8pSlrnlfaYuqu.png?f=fotoalbum_large

• smedest
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:50
RicooCardoo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
[...]

Het pendelen kan ik niks over zeggen, heb zelf een lg en de module werkt nog niet "perfect" maar ik heb met een dagtemperatuur van 10 graden en 2 keer afslaan (0700 tot 2200) 2.2kwh verbruikt.. En dit komt elke dag terug met een beetje spelen met de temperatuur (binnentemp 21 graden).

Bij ons doet ie de ene keer ook rustig opstarten met 200 watt en soms heeft ie voor dezelfde 0.3 graden als voorbeeld 600 watt nodig (ik weet niet waarom die dat doet).

Als ik naar ons verbruik kijk qua gas en dan vergelijk met het airco verbruik dan is het:
1- warmer in huis
2- verbruik tov gas is 66% lager....
Bij mijn LG zie ik hetzelfde gedrag: soms maar zo'n 200Watt, soms 600Watt. Volgens mij heeft dat te maken met de buitentemp hoe lager, hoe meer vermogen, want ik zie nl. s'ochtends dat ie 600Watt verbruikt, tot dat de ingestelde temp is bereikt (met een overshoot van ongeveer 1 graad), Wanneer ie dan later op de dag weer start, begint ie gelijk met zo'n 200 Watt, en blijft daarop.
Ik heb van @LED-Maniak begrepen, dat de climacontrol op LG nog niets zelf regelt, dat wordt nu nog door LG zelf gedaan. Volgens mij is hij bezig om data te verzamelen, zodat hij hier later meer controle op kan uitvoeren.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-11 12:48
smedest schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:44:
[...]

Bij mijn LG zie ik hetzelfde gedrag: soms maar zo'n 200Watt, soms 600Watt. Volgens mij heeft dat te maken met de buitentemp hoe lager, hoe meer vermogen, want ik zie nl. s'ochtends dat ie 600Watt verbruikt, tot dat de ingestelde temp is bereikt (met een overshoot van ongeveer 1 graad), Wanneer ie dan later op de dag weer start, begint ie gelijk met zo'n 200 Watt, en blijft daarop.
Ik heb van @LED-Maniak begrepen, dat de climacontrol op LG nog niets zelf regelt, dat wordt nu nog door LG zelf gedaan. Volgens mij is hij bezig om data te verzamelen, zodat hij hier later meer controle op kan uitvoeren.
Ah kijk jij hebt hetzelfde dus inderdaad.
Ja klopt ik heb het test kastje van led maniak in mijn binnenunit zitten.
Tot nu toe werkt het mooi en rustig, enige nadeel is dat de airco niet zelf opstart (ja pas bij 2 graden daling) wat veel te veel is.
Dit gaat hij als het goed is proberen op te lossen door een eigen logica te schrijven.

Wanneer hij daar tijd voor heeft weet ik niet, maar hij is druk bezig met ook meer data verzamelen van andere lg units.

• nico_09
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:59:
Ik gebruik een multisplit SCM50 en bij mij is het nog steeds veel pendelen. Het is ook nog niet echt koud en het hogere minimale verbruik van een multisplit kan natuurlijk een oorzaak zijn.

Ik kan alleen de stroom-waarde uitlezen, waarmee ik het verbruik bepaal.

Vreemd om te zien is het verschil in verbruik van 1 of 2 airco’s. Gisteravond 2 airco’s gebruikt, waarbij 1,1 A ( minimaal ) het verbruik is. Er is dan geen sprake van pendelen.
Overdag bij gebruik van 1 airco zie ik vaak een hoger verbruik ( 1,37 of 1,65 A ) met als resultaat dat er wordt gependeld. Snap niet zo goed waarom bij gebruik van 1 airco er niet rustiger kan worden geregeld.
[Afbeelding]
Is bekend bij multi split, Waneer er 1 unit aan staat is het verbruik hoger

• nico_09
@LED-Maniak
Getest op een andere temperatuur.
Airco schakelt uit als de return air temperatuur is bereikt. De return air temperatuur komt niet overeen met de thermometer. De unit hangt in een hoek hierdoor schakelt hij te vroeg uit waardoor de kamer niet op temperatuur komt. Is het mogelijk om een oudere fw erop te zetten om te testen? Zo heeft de sensor helaas weinig zin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSK17Z-QKOA352EeTHv-MjcPSG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZk4xiOqcnA9FIu6YCwsxv22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr2xxPqngt9oh-w1ZxRXOzgHDm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyDHcTF1nZOtgkC4I3TyOURx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WhBrCQutddqLyOYlDSS8hKIhHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDRfz2DRS07LbaMsZJWIPZXr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door nico_09 op 07-11-2025 10:53 ]

• LED-Maniak
Als je hem een halve graad hoger zet dan is het probleem opgelost en heb je dezelfde situatie als in oudere firmwares(alleen regeling op volle graden).

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2025 10:58 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
Cbr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:11:
[...]

Ik heb (nog) geen ClimaControl, maar als het deze stabiliteit oplevert dan zou ik erg blij zijn.

Als het wat kouder was (<10 graden ofzo) dan liep hij ook behoorlijk strak, stroomverbruik kon je dan een liniaal overheen leggen.
De CC helpt bij mij vooral in de herfst en waarschijnlijk in voorjaar. Ik heb hem er nu net een paar weken in zitten, ik had er voorheen dagen bij dat hij 3-4 min. ging verwarmen, dan 2-3 min. pauze, dan weer verwarmen en dat kon dan zo de hele dag doorgaan. Dat pendelen doet hij nog steeds wel als het buiten 13-15 graden is ofzo (minimale vermogen van de airco ligt dan hoger), maar nu met grotere tussenpozen en wat langere stookperiodes. En daadwerkelijke temperatuur in de kamer komt nu veel beter overeen met ingestelde temperatuur.

In de ochtend als hij de koude woonkamer moet opwarmen dan gaat hij wel wat hoger in vermogen dan voordat de CC erin zat. Komt omdat hij nu minder snel een temperatuurstijging detecteert. Misschien dat ik daar nog mee ga spelen, LED-Maniak gaf al aan dat ik ook zelf ruimtemperatuur kan doorgeven via de API. Als ik dan iets doorgeef wat dichter bij het setpoint ligt dan draait hij wat rustiger dan wanneer hij er nog 3 graden van is verwijderd. Aan de andere kant is een set-and-forget inrichting zoals het nu is ook wel fijn :P

LED-Maniak gaf ook nog het volgende aan:
Door 0,25 graad onder het setpoint te sturen naar de climacontrol gaat de airco op zijn laagste vermogen draaien en stopt daar niet mee.
Kan ook handig zijn voor als je zoveel mogelijk zonnestroom wil stoken.
Siewert schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:20:
[...]

Ik moet er echt een aantal HW kwh meter tussen hebben.
Zie dat jij als hij stop met verwarmen nog steeds 250w verbruik hebt.
Ik kan dat niet terug zien maar als ik kijk naar mijn p1 meter geloof ik niet dat mijn mhi het zelfde doet.
P1 zakt na verwarmen naar wat ik Normaliter aan idle verbruik heb 260w daar kan nooit de aircos bij in zitten.
Hij stopt niet met verwarmen! Dat lijkt zo omdat ik zo ver inzoom, maar de buitenunit (compressor) draait continu. Dat is ook wat ik wil, geeft het meest rustige gedrag. Gewoon lekker pruttelen op een laag pitje de hele dag.

Ik heb er idd een HW kwh-meter tussen zitten op de groep van de airco. Maar qua 'gedrag' kun je net zo goed naar de compressor frequentie kijken, die is 1:1 gespiegeld aan het stroomverbruik :P Of het veld 'current' uit de API even vermenigvuldigen met 230 (volt), die komt ook wel redelijk overeen met wat ik op externe meter zie: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Je discussie m.b.t. gasverbruik etc is beetje offtopic hier denk ik. Stoken met airco is sowieso even wennen, werkt vaak net even anders. Klinkt idd alsof je airco het nog te makkelijk heeft/huis te goed geïsoleerd waardoor hij weer afslaat. Dat is overigens geen probleem hoor, zijn ze voor gemaakt. Het moet óf buiten kouder worden (meer warmteverlies), of gewoon het setpoint hoger zetten zodat het iets warmer wordt.

Vanochtend overigens wel op een gegeven moment 'rust' en strakke lijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmirTV6OczcilZUyW9JFCTCj0SQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xesz2XK3FihZVaQzWRpQz1J2.png?f=fotoalbum_large
Het blijft toch een soort black box, je kan wat met de parameters spelen die je hem voert, maar uiteindelijk beslissen de Japanse MHI kabouters binnenin toch zelf wat ze doen :+

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2025 11:27 ]

• xHEMANx
Cbr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:11:
[...]

Zonder CC 0 stabiliteit. qua temperatuur.

Stel setpoint 20 = 22 bij de unit
S ochtends is het kouder buiten. Het wordt 18 graden in huis. +Airco stopt veel te vroeg met hard blazen.
S middags schijnt de zon. Het wordt 20 graden in huis.
S avonds wordt het weer kouder, de temp zakt weer naar 18 graden.

In andere woorden, als je een constante temperatuur in huis wil, moet je de hele dag je afstandsbediening in je hand houden om de setpoint aan te passen, zonder clima.

Als je met constant bedoelt een recht lijntje in je home wizard.... Tsja... Dan moet je de airco uitdoen, dan loopt hij constant op 4w. ;)

Gewoon kopen dus dat ding, ga je wel blij van worden. *O*

• xHEMANx
nico_09 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:53:
@LED-Maniak
Getest op een andere temperatuur.
Airco schakelt uit als de return air temperatuur is bereikt. De return air temperatuur komt niet overeen met de thermometer. De unit hangt in een hoek hierdoor schakelt hij te vroeg uit waardoor de kamer niet op temperatuur komt. Is het mogelijk om een oudere fw erop te zetten om te testen? Zo heeft de sensor helaas weinig zin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je perse dezelfde setpoint wilt gebruiken kan je ook je sensor lager hangen. Dan heb je nog steeds een verschil tussen setpoint en meting op de externe sensor, maar dan is de temp in huis wel hoger, op de plek waar je NU meet.

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
Jullie moeten eens gaan nadenken waar jullie mee bezig zijn.

Met airco verwarmen is vanuit 1 unit die hoog hangt een hele ruimte proberen te verwarmen door middel van lucht. jullie vergelijken dit met jullie huidige verwarming, die water verwarmd en een buffer heeft en meerdere afgiftepunten in de ruimte heeft.

Met airco verwarmen na 3 jaar ervaring leert dat je de airco 24/24 moet laten draaien op een constante temperatuur. De muren, vloeren warmen dan op en blijft de airco rustig draaien. Dit duurt meestal 24uur voordat deze opgewarmd zijn. Je hebt dan niet die kouden straling van de muren/vloer als je smorgens de airco temperatuur flink verhoogd (uitzetten helemaal af te raden) een temperatuur stijging van meer als 1 graad is ook af te raden.

Mijn besparing op gas is van 1250 kuub gas naar 550-600 gegaan, in een 2 onder een kap met 4 personen.
Dus mijn airco heb ik al terug verdiend.

Verder vind ik het belachelijk dat hier over 0,5 tot zelfs 0,1 graad verschil wordt gediscussieerd. We praten over lucht!.
Wacht maar dat het buiten kouder gaat worden en gaat vriezen en je de airco niet op continu verwarmen hebt staan. Wordt je de tent uitgeblazen, uren lang met hoge stroomverbruik.

• xHEMANx
Rolbird schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:01:

Met airco verwarmen is vanuit 1 unit die hoog hangt een hele ruimte proberen te verwarmen door middel van lucht. jullie vergelijken dit met jullie huidige verwarming, die water verwarmd en een buffer heeft en meerdere afgiftepunten in de ruimte heeft.

Met airco verwarmen na 3 jaar ervaring leert dat je de airco 24/24 moet laten draaien op een constante temperatuur. De muren, vloeren warmen dan op en blijft de airco rustig draaien. Dit duurt meestal 24uur voordat deze opgewarmd zijn. Je hebt dan niet die kouden straling van de muren/vloer als je smorgens de airco aanzet (uitzetten helemaal afraden) of een temperatuur stijging van meer als 1 graad.

Mijn besparing op gas is van 1250 kuub gas naar 550-600 gegaan, in een 2 onder een kap met 4 personen.

Verder vind ik het belachelijk dat hier over 0,5 tot zelfs 0,1 graad verschil wordt gediscussieerd. We praten over lucht!.
Wacht maar dat het buiten kouder gaat worden en gaat vriezen en je de airco niet op continu verwarmen hebt staan. Wordt je de tent uitgeblazen, uren lang met hoge stroomverbruik.
Eerlijk, merk ik niet veel verschil tussen de airco met CC en de Centrale verwarming.

Plus het is zo goedkoop verwarmen, dat ik de airco een graadje hoger kan zetten dan mijn cv en nog geld bespaar. Voelt lekker aan de huid en de portemonnee.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Siewert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 01:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je airco verwarmt idd sneller dan je kamer afkoelt, en daarom slaat je airco af.
Ookal is het buiten op dat moment 7°C, je vergeet dat massa, isolatievertraging, en ventilatie ook een rol spelen.

Ik zag dat je historische verbruik op 650m³ lag. Ik weet of dat incl. sww was, en met hoeveel personen? Maar 650m³ is weinig, en dan heb je echt met een SCM50 in deze periode een overschot aan warmte voor je gehele huis.

Ik heb ook een SCM50 met een binnenunit in de woonkamer en slaapkamer, en die doet het momenteel ook nog op zijn sloffen.
Mijn historische verbruik lag rond de 850m³ per jaar incl. sww. Ik verwarm momenteel van 10 tot 22uur met de airco. En als de buitentemperatuur onder de 5°C gaat, ga ik pas 24/7 verwarmen. Omdat dan mijn huis sneller afkoelt en er minder energie in de buitenlucht zit, waardoor de airco harder moet werken om het op temperatuur te houden.

Gisteren (6-11-25) 1,8kWh verbruikt met 21°C doeltemperatuur.

Pijnacker Oost/West

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:26

Met airco verwarmen na 3 jaar ervaring leert dat je de airco 24/24 moet laten draaien op een constante temperatuur. De muren, vloeren warmen dan op en blijft de airco rustig draaien. Dit duurt meestal 24uur voordat deze opgewarmd zijn. Je hebt dan niet die kouden straling van de muren/vloer als je smorgens de airco temperatuur flink verhoogd (uitzetten helemaal af te raden) een temperatuur stijging van meer als 1 graad is ook af te raden.

Jullie ? Wie is…jullie ?
We zijn hier in het topic van de ClimaControl ( niet in het algemene L/L verwarmen topic )

Dus proberen we zoveel als mogelijk ervaringen met elkaar te delen, en wie weet kan @LED-Maniak het produkt nog meer verbeteren.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:48
Met externe sensor werkt echt helemaal top. Ik zit er nu zelfs aan te denken om gewoon op elke slaapkamer een airco te plaatsen, ipv met fancoils aan de slag te gaan of de hele vloer openhalen voor vloerverwarming.
Eerst maar eens de winter door.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:38
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:26:
[...]

Jullie ? Wie is…jullie ?
We zijn hier in het topic van de ClimaControl ( niet in het algemene L/L verwarmen topic )

Dus proberen we zoveel als mogelijk ervaringen met elkaar te delen, en wie weet kan @LED-Maniak het produkt nog meer verbeteren.
ik geef de poster toch op één puntje gelijk
Die discussies moeten voor mij ook niet. Maar dat is omdat dit mij ook minder interesseert. Ik ga mij echt niet druk maken dat de temperatuur zakt tot 19,8 graden als ik 20 graden heb ingesteld. Mijn lichaam is op zo'n manier "geïsoleerd" dat ik dit toch niet ga voelen ;)
Mijn grootste interesse in ClimaControl is om niet meer afhankelijk te zijn van de Panasonic cloud. Gewoon lokaal aansturen. Draait de boel stabieler, dan is dat mooi meegenomen.
Het is sowieso onmogelijk om alles juist te krijgen, ook niet met een externe sensor. Ik wacht nog tot het testen met de panasonic module afgelopen is maar eigenlijk zou ik die nu al bestellen. Die zal zeker al goed genoeg zijn voor wat ik het wil gebruiken en met updates zal het ook wel loslopen.
En lukt het echt niet, dan gooi ik wel een houtblok in mijn haard :+

Waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan het werk dat in dit project gestopt wordt.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Rolbird
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:26:
[...]

Jullie ? Wie is…jullie ?

Een paar topic terug heb ik het hier ook over gehad. Ik heb ook climatcontrol en met de losse sensor werkt dit heel goed. @led-maniak kan het product verbeteren, maar er zitten grenzen aan.
Er zijn veel externe invloeden op het systeem. Zoals buitentemperatuur, plaatsing van de sensor, luchtstroom, plaatsing airco en natuurlijk de gebruiker.

• Myth60
  • Laatst online: 11-11 16:26
Ferrox1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:21:
Ik ben erg blij met de externe sensor. Echt een mooi ding voor het geld eigenlijk. Vroeg me eigenlijk af, is het ook mogelijk om deze los te gebruiken? Dus niet te koppelen aan een ClimaControl? Of alsnog uitlezen mocht de airco uitgeschakeld zijn?

Als het niet mogelijk is prima, maar ben nieuwsgierig :)
Je kunt de sensor als Bluetooth Low Energy (BLE) device uitlezen. Ik heb ik Home Assistant de Passive BLE monitor geïnstalleerd waarmee ik o.a. de Climate Control sensors van mijn beide airco's uitlees.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Siewert
  • Nu online
@ThinkPad
Ging niet over mijn gasverbruik maar was de bedoeling om het het pendelen te vergelijken.
Helaas voor mij een miscommunicatie. 🙈 👍

Begrijp mij niet verkeerd.
Maar jouw reactie slaat nog kant nog wal.
Je moet niet iedereen over een kam scheren.
En iedereen ervaart comfort anders, dat jij er mee leven kan is prima.
Iemand anders niet.

1. Niet iedereen heeft een CV, ik heb gas gestookte hete lucht verwarming met uitlaat roosters boven.
Dus qua comfort is dit het zelfde als verwarmen met een airco boven aan het plafond.

2. 0.5 graden is veel voor iemand met een cv, zeker als hij daaronder zakt dan voel je dat met lucht.
Hier met hetelucht verwarming is 1 graad verschil nog te doen.
En dat wij daarover mekkeren is omdat @LED-Maniak de regeling probeert strakker te krijgen.
Mogen wij dan melden wat de airco doet?

Probeer gewoon zoveel mogelijk ervaringen/data hier te delen dat @LED-Maniak er wat mee kan.
Totdat hij op een punt zit dat er niet meer uit te halen valt.
En op dit moment is het hier bijna perfect.
Rimpels glad strijken en stoken maar.

• Rolbird
Siewert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:53:
@ThinkPad
Ging niet over mijn gasverbruik maar was de bedoeling om het het pendelen te vergelijken.
Helaas voor mij een miscommunicatie. 🙈 👍

[...]

Begrijp mij niet verkeerd.
Maar jouw reactie slaat nog kant nog wal.
Je moet niet iedereen over een kam scheren.
En iedereen ervaart comfort anders, dat jij er mee leven kan is prima.
Iemand anders niet.

1. Niet iedereen heeft een CV, ik heb gas gestookte hete lucht verwarming met uitlaat roosters boven.
Dus qua comfort is dit het zelfde als verwarmen met een airco boven aan het plafond.

2. 0.5 graden is veel voor iemand met een cv, zeker als hij daaronder zakt dan voel je dat met lucht.
Hier met hetelucht verwarming is 1 graad verschil nog te doen.
En dat wij daarover mekkeren is omdat @LED-Maniak de regeling probeert strakker te krijgen.
Mogen wij dan melden wat de airco doet?

Probeer gewoon zoveel mogelijk ervaringen/data hier te delen dat @LED-Maniak er wat mee kan.
Totdat hij op een punt zit dat er niet meer uit te halen valt.
En op dit moment is het hier bijna perfect.
Rimpels glad strijken en stoken maar.
Inderdaad, je hebt gelijk. Iedereen moet natuurlijk zijn bevindingen over zijn merk airco kunnen plaatsen. Ik heb de MHI en met climatcontrol werkt dit prima. Ik ga boven in de andere MHI deze ook in bouwen.

Sorry voor de reacties hierboven, was niet om mensen te kwetsen. Mijn medicatie heeft soms een hele botte invloed op mijn mening. Sorry nogmaals. Zal voortaan opletten.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:14
Mijn MHI en Weheat Blackbird zijn tot op heden een heerlijk setje nu. Beide op de pruttelstand.
Blackbird voor de basis en de MHI om het in de kamer af te toppen.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:44
ThinkPad schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
[...]

In de ochtend als hij de koude woonkamer moet opwarmen dan gaat hij wel wat hoger in vermogen dan voordat de CC erin zat. Komt omdat hij nu minder snel een temperatuurstijging detecteert. Misschien dat ik daar nog mee ga spelen, LED-Maniak gaf al aan dat ik ook zelf ruimtemperatuur kan doorgeven via de API. Als ik dan iets doorgeef wat dichter bij het setpoint ligt dan draait hij wat rustiger dan wanneer hij er nog 3 graden van is verwijderd. Aan de andere kant is een set-and-forget inrichting zoals het nu is ook wel fijn :P
Precies hiervoor ben ik nu aan het experimenteren met een script in home assistant die het setpoint rustig verhoogd vanaf de actuele temperatuur naar de gewenste temperatuur. Per 10 minuten een halve graad omhoog. Deze plan ik via een agenda event in op een goedkope periode voordat de kamer op temperatuur moet zijn (in mijn geval een werkkamer die ik niet 24/7 op temperatuur wil houden, dus rond 6 uur beginnen met opwarmen en tussen 7:30 en 8:00 op temperatuur).

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:20
Sinds de V3.1.8 merk ik wat vreemds op, overdag regelt hij netjes naar het SP van 22,5 terwijl hij snachts totaal niet meer naar het SP lijkt te kijken en blijft hij gewoon op minimaal vermogen (12hz) draaien terwijl SP blijft dalen. In die tussentijd worden er geen settings aangepast. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK8iR3hKjRQHVjNK58M27x3MDas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T4RmGL36yyvmOANVDEdwS67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsJtGGvCEuQIcmslAv7mMXEMbmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GBsSGt6F4VLEsF25IoSF7a0U.jpg?f=user_large

Edit: om 10:08 is de compressor weer verhoogd naart 25Hz, wireless temp geeft 21,6 aan en is daar niet onder gekomen. Hij is al eerder op 21,6 gekomen rond 7uur en 9 uur. Ik begrijp niet waarom die nu wel ineens weer getriggert wordt om harder te werken. Zie onderstaande screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJxcTsVRH2YX1PVMX-bqI06zBt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV3I14LluPmzasdPTaEyVDsA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Stefandj100 op 08-11-2025 10:21 ]

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stefandj100 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:27:
Sinds de V3.1.8 merk ik wat vreemds op, overdag regelt hij netjes naar het SP van 22,5 terwijl hij snachts totaal niet meer naar het SP lijkt te kijken en blijft hij gewoon op minimaal vermogen (12hz) draaien terwijl SP blijft dalen. In die tussentijd worden er geen settings aangepast. Zie screenshot.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: om 10:08 is de compressor weer verhoogd naart 25Hz, wireless temp geeft 21,6 aan en is daar niet onder gekomen. Hij is al eerder op 21,6 gekomen rond 7uur en 9 uur. Ik begrijp niet waarom die nu wel ineens weer getriggert wordt om harder te werken. Zie onderstaande screenshot.
[Afbeelding]
Heb jij een ZSX? Daar zit een infrarood bewegingsensor op. Zou die er iets mee te maken kunnen hebben...

• LED-Maniak
Ziet er inderdaad uit als een of andere silent mode die 's avonds aan gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 08-11-2025 11:39 ]

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:39:
Ziet er inderdaad uit als een of andere silent mode die 's avonds aan gaat.
Ligt aan de de mhi en ik geen beweging sensor er in.
Heb ik ook met mijn plafond unit en dat was ook al zo voor de ClimateControle.
Tegen 12uur nachts gaat de temperatuur onderuit.
Dacht eerst ook silent of nightsetback staat aan.
Via de ab Misschien het signaal niet goed ontvangen maar is dus niet het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 08-11-2025 11:53 ]

• Stefandj100
Starck schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:17:
[...]

Heb jij een ZSX? Daar zit een infrarood bewegingsensor op. Zou die er iets mee te maken kunnen hebben...
Ja een ZSX inderdaad. Goed punt.. Dat zal het zijn!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:24
Hi all, zojuist dit topic gevonden en meteen een module besteld (mitsubishi HI airco's in huis en vind de smart-m app verschrikkelijk 😛), gebruik het icm met Homey en zie dat daar ook een plugin voor is, thanks!

- Smart-M app traag en wifi van de units van die modules gaat vaak op en neer, dus hoop dat dit stukken beter werkt 😀

Nu is mijn vraag zijn er mensen hier die flows (Homey) zouden willen delen met een idee voor automatisch regelen airco (warmte en kou)? 😀 Dankjewel.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 08-11-2025 19:02 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• LED-Maniak
Thanks!

Maandag laatste dag dat ik orders kan verzenden. Daarna staat het twee weekjes stil in verband met vakantie.

• Torch1969
tcviper schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:56:
Hi all, zojuist dit topic gevonden en meteen een module besteld (mitsubishi HI airco's in huis en vind de smart-m app verschrikkelijk 😛), gebruik het icm met Homey en zie dat daar ook een plugin voor is, thanks!

- Smart-M app traag en wifi van de units van die modules gaat vaak op en neer, dus hoop dat dit stukken beter werkt 😀

Nu is mijn vraag zijn er mensen hier die flows (Homey) zouden willen delen met een idee voor automatisch regelen airco (warmte en kou)? 😀 Dankjewel.
@tammert is het een idee om voor de homey ondersteuning en flow uitwisseling een app-topic op het homey forum te starten?

• tammert
  • Laatst online: 20:51
Goed idee! Hierbij: https://community.homey.a...ur-hvac-experience/145121. Zal 'm bij de volgende update ook in de app manifest zetten, dan komt ie netjes als link op de Homey App pagina :-)

• LED-Maniak
Kenhas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:30:
[...]
Mijn grootste interesse in ClimaControl is om niet meer afhankelijk te zijn van de Panasonic cloud. Gewoon lokaal aansturen. Draait de boel stabieler, dan is dat mooi meegenomen.
Het is sowieso onmogelijk om alles juist te krijgen, ook niet met een externe sensor. Ik wacht nog tot het testen met de panasonic module afgelopen is maar eigenlijk zou ik die nu al bestellen. Die zal zeker al goed genoeg zijn voor wat ik het wil gebruiken en met updates zal het ook wel loslopen.
En lukt het echt niet, dan gooi ik wel een houtblok in mijn haard :+

Waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan het werk dat in dit project gestopt wordt.
Hier dan een kleine update voor Panasonic(en Daikin en andere merken die dit nodig gaan hebben).
Deze kabel prik je tussen de CNTH kabel in de binnenunit van Panasonic.

De drie pins kabel gaat in de ClimateControl.

Nu heb je een échte draadloze sensor. :)

In principe zou dit voor elk merk airco moeten werken. Maar er zit nog een hoop werk in en moet nog een hoop getest worden zodat het allemaal plug & play is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4fm3Uagig-wlQzEe2V8ld_emn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7dvYiuIN4rLKIGCVKYjbiZs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 08-11-2025 23:42 ]

• Niek128
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-11 23:05
Vandaag mijn airco's in gebruik mogen nemen, maar de app van MHI is echt om te huilen. De HACS integratie is wel aardig, maar ook niet echt on par met de screens die ik hier zie dus ik heb er meteen 2 besteld ;)

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:53
Goedenavonde allemaal,helaas door netwerkveranderingen alles opnieuw in moeten stellen maar ik kan toch het instructie boekje van de climatecontrol niet meer vinden en nou weet ik niet meer hoe ik het moet verbinden met het nieuwe netwerk,heeft er hier iemand de tip voor mij,bij voorbaat dank.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 22:48

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:24
Ben benieuwd! 😀 moet de stroom er perse af van de airco bij installeren module?

[ Voor 39% gewijzigd door tcviper op 10-11-2025 07:54 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Torch1969
tcviper schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:25:
[...]

Ben benieuwd! 😀 moet de stroom er perse af van de airco bij installeren module?
JAAA,
Voor je eigen veiligheid en om te voorkomen dat elektronische componenten in je airco defect raken (dit schijnt met de WLAN module bij MHI heel gevoelig te zijn)!

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02:22
Ook bij mij houdt de MHI sinds de laatste update's nachts de ingestelde setpoint niet vast, maar zakt er ruim 1,5 graad onder. Overdag draait het prima.

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-11 19:40
In de web interface van de ClimaControl zie ik bij 'Consumption' 2.5 staan. Ik heb in Home Assistent een kWh grafiek gemaakt die het verbruik op basis van 'Input current' bijhoudt. De airco is vanmorgen aangezet en is niet meer uitgezet.

In Home Assistant zie ik 3.82 kWh als totaal gemeten vermogen, maar de ClimaControl geeft 2.5 kWh aan. Ik heb begrepen dat 'Consumption' gerest wordt naar 0 zodra de airco wordt uitgezet en dat deze waarde niet real-time is. Hoe moet ik deze waarde nu zien en is de waarde van 'Consumption' het werkelijk verbruik?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02
mede schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:30:
In de web interface van de ClimaControl zie ik bij 'Consumption' 2.5 staan. Ik heb in Home Assistent een kWh grafiek gemaakt die het verbruik op basis van 'Input current' bijhoudt. De airco is vanmorgen aangezet en is niet meer uitgezet.

In Home Assistant zie ik 3.82 kWh als totaal gemeten vermogen, maar de ClimaControl geeft 2.5 kWh aan. Ik heb begrepen dat 'Consumption' gerest wordt naar 0 zodra de airco wordt uitgezet en dat deze waarde niet real-time is. Hoe moet ik deze waarde nu zien en is de waarde van 'Consumption' het werkelijk verbruik?
Ik heb de airco aan een slimme stekker hangen welke ik kan uitlezen. Die geeft nu voor vandaag 0,42 kWh aan. Maar die consumption staat nog op 0,25. Ik weet niet of het een heel bruikbaar getal is.

• nico_09
LED-Maniak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:58:
Als je hem een halve graad hoger zet dan is het probleem opgelost en heb je dezelfde situatie als in oudere firmwares(alleen regeling op volle graden).
Temperatuur op 21 ingesteld.
Helaas maakt dit weinig uit, de externe thermometer geeft 20.1 gr aan en de return air via de webinterface 20.5 gr. unit moduleert terug naar het laagste vermogen waardoor de temperatuur niet gehaald wordt. De Climacontrol regelt dus niet op de externe sensor maar op de internet sensor/ retour temperatuur. Is dit bij meer het geval? Dit betreft alleen bij de firmware met versie 3.1.8.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:40:
[...]

Helaas maakt dit weinig uit, de externe thermometer geeft 20.1 gr aan en de return air via de webinterface 20.5 gr. unit moduleert terug naar het laagste vermogen waardoor de temperatuur niet gehaald wordt. De Climacontrol regelt dus niet op de externe sensor maar op de internet sensor/ retour temperatuur. Is dit bij meer het geval? Dit betreft alleen bij de firmware met versie 3.1.8.
Interne temp-meter uitgezet? bij mij ongeveer 30sec powerknop op airco ingedrukt houden en twee piepjes. Dezelfde procedure en met drie piepjes staat de interne temp-meter weer aan.

_/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15
SatScan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:43:
[...]

Interne temp-meter uitgezet? bij mij ongeveer 30sec powerknop op airco ingedrukt houden en twee piepjes. Dezelfde procedure en met drie piepjes staat de interne temp-meter weer aan.

_/-\o_
Wat je daarmee doet is de twee graden offset bij verwarmen uitzetten ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• nico_09
GermanPivo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:45:
[...]

Wat je daarmee doet is de twee graden offset bij verwarmen uitzetten ;)
Is ook niet nodig bij de nieuwe firmware. Ondertussen moduleert de unit intussen een graden onder de ingestelde temperatuur.

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:40:
[...]

Das een goeie 0.4gr verschil en dan gaat hij echt niet verwarmen.
Weet je zeker dat de sensor geen tocht (lees warme luchtbel oid vangt.
Heb je geprobeerd deze te verplaatsen naar een andere lokatie?
Als je wilt weten of de airco op de externe sensor reageert leg hem eens in de koeling voor 5min.
Ala de airco aanslaat weet je dat de sensor zijn werk doet.

• nico_09
Als hij op de sensor regelt moet hij toch zorgen dat de temperatuur 21 graden wordt? Hij geeft namelijk 20gr aan terwijl 21 is ingesteld. Doordat de unit zeer zacht blaast blijft de warmte om de unit hangen welke in een hoek hangt, hierdoor stijgt de return air temperatuur. De thermostaat hangt prima, staat naast de andere thermostaat welke de andere unit aanstuurt in de woonkamer. Deze reageert wel goed.

Zojuist de draadloze thermostaat ontkoppeld,

• nico_09
Return air 20,4 graden zonder externe sensor.
Externe sensor weer opnieuw gekoppeld waarna de return air stijgt naar 21,8 graden waardoor de airco uitgaat. Vermoed toch dat er met de firmware iets niet goed gaat

Sensor zelf geeft 20,8 gr aan.

[ Voor 5% gewijzigd door nico_09 op 11-11-2025 20:52 ]

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:43:
Als hij op de sensor regelt moet hij toch zorgen dat de temperatuur 21 graden wordt? Hij geeft namelijk 20gr aan terwijl 21 is ingesteld. Doordat de unit zeer zacht blaast blijft de warmte om de unit hangen welke in een hoek hangt, hierdoor stijgt de return air temperatuur. De thermostaat hangt prima, staat naast de andere thermostaat welke de andere unit aanstuurt in de woonkamer. Deze reageert wel goed.

Zojuist de draadloze thermostaat ontkoppeld,
Kan helaas niet checken.
Maar geloof je verhaal en zou bijna zeggen/vragen...
Heb je een eco mode aan, of andere instellingen?
En weet dat de climacontrol je setpoint niet gaat halen.
Hij zal altijd tegen setpoint aanzitten om pendelen proberen tegen te gaan.
Hier alle units die 0.5 graden lager zitten dan setpoint.

Verder moet je die setpoint met een korreltje zout nemen.
Wil jij het 20gr in huis hebben kan het best dat 22gr moet instellen.
Onze woonkamer staat op 21gr setpoint en temperatuur ligt tussen de 20 en 20,7 en das prima.

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:51:
Return air 20,4 graden zonder externe sensor.
Externe sensor weer opnieuw gekoppeld waarna de return air stijgt naar 21,8 graden waardoor de airco uitgaat. Vermoed toch dat er met de firmware iets niet goed gaat

Sensor zelf geeft 20,8 gr aan.
Heb jij een offset in de controlUnit ingesteld daar bij Thermometer setting?
En vergeet niet als de unit even stil gestaan heeft de return air oploopt omdat de fan even stil gestaan heeft.

• Rapheal
  • Nu online
@Stefandj100 ik vroeg me af of je al inmiddels hebt geprobeerd wat je airco doet als je de IR bewegingssensor uitzet? Ik heb ook zsx units hangen waarbij ik hetzelfde observeer.

• nico_09
Siewert schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:53:
[...]

Kan helaas niet checken.
Maar geloof je verhaal en zou bijna zeggen/vragen...
Heb je een eco mode aan, of andere instellingen?
En weet dat de climacontrol je setpoint niet gaat halen.
Hij zal altijd tegen setpoint aanzitten om pendelen proberen tegen te gaan.
Hier alle units die 0.5 graden lager zitten dan setpoint.

Verder moet je die setpoint met een korreltje zout nemen.
Wil jij het 20gr in huis hebben kan het best dat 22gr moet instellen.
Onze woonkamer staat op 21gr setpoint en temperatuur ligt tussen de 20 en 20,7 en das prima.
Ik heb alleen silent aan staan.
Ik neem aan dat wanneer jullie 21 graden instellen, dat de unit toch wel richting de 21 graden verwarmd (afgelezen op de thermostaat) ipv stopt bij 20.1 gr en vervolgens op 19a20 hz blijft pruttelen?

• nico_09
Siewert schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:55:
[...]

Heb jij een offset in de controlUnit ingesteld daar bij Thermometer setting?
En vergeet niet als de unit even stil gestaan heeft de return air oploopt omdat de fan even stil gestaan heeft.
Check nee geen offset ingesteld.
Gaat het dan niet mis? Als die return air oploopt en hoog blijft, denk de unit dat hij er is qua setpoint terwijl de thermometer 12m verderop hangt met een temperatuur verschil van een graden, ipv de eerdere halve graad

[ Voor 24% gewijzigd door nico_09 op 11-11-2025 21:03 ]

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:58:
[...]

Ik heb alleen silent aan staan.
Ik neem aan dat wanneer jullie 21 graden instellen, dat de unit toch wel richting de 21 graden verwarmd (afgelezen op de thermostaat) ipv stopt bij 20.1 gr en vervolgens op 19a20 hz blijft pruttelen?
Al even geprobeerd om de silent uit te schakelen en dan een paar uur aanzien wat er gebeurt.
Hier verwarmd hij naar 20,3 en 20,5 bij setpoint 21gr en daarna stop hij helemaal en zie 0hz maar dat is voor mij niet relevant.
Het is en blijft een airco een geen cv

• nico_09
Siewert schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:
[...]

Al even geprobeerd om de silent uit te schakelen en dan een paar uur aanzien wat er gebeurt.
Hier verwarmd hij naar 20,3 en 20,5 bij setpoint 21gr en daarna stop hij helemaal en zie 0hz maar dat is voor mij niet relevant.
Het is en blijft een airco een geen cv
Morgen proberen.
Airco snap ik, de andere Climacontrol regelt namelijk wel op de sensor, 21 ingesteld is ook 21 op de sensor. En niet uit omdat de return air bereikt is

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtbTIOUcseXl-AFVplv_Z1XDqds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5fQppc3LrPeH35BhyGnpYbeQ.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt het wel goed geregeld met de laatste firmware.
Externe sensor hangt "om de hoek" , meter of 5 bij de airco weg.

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:05:
[...]

Morgen proberen.
Airco snap ik, de andere Climacontrol regelt namelijk wel op de sensor, 21 ingesteld is ook 21 op de sensor. En niet uit omdat de return air bereikt is
Zijn de zelfde units?
Wat ook met de zelfde units is regelgedrag verschillend.
Men kan verwachten van 10 de zelfde binnen en buiten units het zelfde reageren.
Ondanks dat ze fabriekaf ingeregeld zijn zijn er marges.

• nico_09
Siewert schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:12:
[...]

Zijn de zelfde units?
Wat ook met de zelfde units is regelgedrag verschillend.
Men kan verwachten van 10 de zelfde binnen en buiten units het zelfde reageren.
Ondanks dat ze fabriekaf ingeregeld zijn zijn er marges.
2 verschillende units, wel beide mhi 3.5kw. 1 zs wf 2024 en 1 zs w 2022uitvoering.
Snap dat ze allemaal iets kunnen afwijken, alleen regelt de Climacontrol de unit toch en niet meer de unit alles zelf?

• Siewert
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:18:
[...]

2 verschillende units, wel beide mhi 3.5kw. 1 zs wf 2024 en 1 zs w 2022uitvoering.
Snap dat ze allemaal iets kunnen afwijken, alleen regelt de Climacontrol de unit toch en niet meer de unit alles zelf?
Lastig alles te verklaren en uitleggen.
ClimateControle regelt niet alles alleen een rustiger regelgedrag.
En moet het ook doen met de data die het krijgt van de unit.
En met zoveel jaar verschil ondanks de zelfde unit zit er interen vele andere componenten.
Een weerstand hoeft maar iets meer ohm door te laten en waardes verschillen al.

Ik bedoel het verkeerd, textueel iets van emotie in te leggen is onmogelijk.
Maar neem mijn advies aub aan.
Wat ik weet niet hoeveel berichten er nog nodig zijn je te overtuigen van het feit dat de controleunot zijn werk doet. 😉
Het zijn geen geijkte machines dan wel apparatuur.

Advies:
Kijk niet naar die setpoint en temp waardes in de info tab.
Zet een setpoint waar je het in de kamer een behaaglijke temperatuur van krijgt.
Als dat 23gr setpoint is om bijvoorbeeld 20gr te krijgen dan is dat zo.
Kan best dat bij een ander 20,5gr setpoint is om 20gr kamer temperatuur te krijgen.
Die waardes kun je echt niet opbouwen en stel gewoon een setpoint die het lekker behaaglijk maakt.
Het werkt niet zoals je normale thermoataat.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:05:
[...]

Morgen proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm1i0aGbWp06SU-ZYGsc9O9EEhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19AinyGskbBb3SygERdjmVaF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk (weet het dus niet zeker)dat je je externe thermostaat, even moet kalibreren met de retourtemperatuur.
Is in iedergeval het proberen waard ...

Edit: Retourtemperatuur lijkt zich ook aan te passen, bij het aanpassen van de offset van de draadloze thermometer.

[ Voor 8% gewijzigd door RemmyB83 op 12-11-2025 00:16 ]

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
  • Nu online
Starck schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:17:
[...]

@Starck : weet jij toevallig dan of je die sensor ook uit kan zetten? Het lijkt me toch beter om dit uit te zetten op de zsx units (heb er ook 2)? Dan heb je ook geen conflicterende regelingen meer lijkt me. Heb je dit toevallig ook zelf getest?

• ThinkPad
Wat is jullie probleem met de ZSX dan? Komt dat door 3D-auto wellicht? Ik gebruik dat niet bij mijn ZSX en heb nul issues.
's Ochtends voor we beneden zijn met weektimer van de Smart M-Air app (heb de originele wifi-module er ook in zitten) de fan even een uurtje op hardste stand blazen, L/R auto en klep omlaag om de warmte goed te verspreiden in de kamer. Daarna rest van de dag fan gewoon op auto, L/R vaste uitblaasrichting / \ en klep op laagste/één na laagste stand.

Setpoint 21°C en de regeling houdt de return air temperature/sensor temperature de hele dag rond de 20,5°C.
Met 3.1.7 zat hij volgens mij dichter op het setpoint, maar zoals LED-Maniak al aangeeft is hoe het nu werkt de methode hoe de officiele MHI wandbediening ook werkt. Vind het wel prima, draait lekker rustig/constant zo. Als ik het echt 21 wil hebben kan hij altijd nog een halfje hoger.

Compressor heeft gisteren bijna 16u onafgebroken gedraaid :D (Waarde 'oper' in de JSON-data onder 'heatpump' kun je true/false uitlezen of de compressor loopt).

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2025 09:26 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15
ThinkPad schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:41:

Compressor heeft gisteren bijna 16u onafgebroken gedraaid :D (Waarde 'oper' in de JSON-data onder 'heatpump' kun je true/false uitlezen of de compressor loopt).
:D
Hier al sinds maandagochtend. Moest toch echt even kijken of de meting wel klopt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQcBKqc9xbomGkqFnQNO3tMJ9fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Oun8QvH9YWXF3DeTe27EQkW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 12-11-2025 07:48 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rapheal schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:34:
[...]

@Starck : weet jij toevallig dan of je die sensor ook uit kan zetten? Het lijkt me toch beter om dit uit te zetten op de zsx units (heb er ook 2)? Dan heb je ook geen conflicterende regelingen meer lijkt me. Heb je dit toevallig ook zelf getest?
Ik heb zelf geen ZSX maar een ZS. Die heeft helemaal geen pir sensor. Ik dacht dat het automatische terugschakelen in setpoint onderdeel was van de ECO functie.

• Stefandj100
Rapheal schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:56:
@Stefandj100 ik vroeg me af of je al inmiddels hebt geprobeerd wat je airco doet als je de IR bewegingssensor uitzet? Ik heb ook zsx units hangen waarbij ik hetzelfde observeer.
Ik zou wel willen, maar het schijnt dat je de PIR alleen uit kan zetten met een wandbediening in het installateursmenu. Laat ik die wandbediening nou net niet in bezit hebben..

• xHEMANx
nico_09 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:00:
[...]

Check nee geen offset ingesteld.
Gaat het dan niet mis? Als die return air oploopt en hoog blijft, denk de unit dat hij er is qua setpoint terwijl de thermometer 12m verderop hangt met een temperatuur verschil van een graden, ipv de eerdere halve graad
Je ex sensor niet 12 meter verderop hangen zal al helpen. Dan krijg je een geregel van niks. Heb zelf getest met 5 meter er vanaf, maar dan gaat de airco regeling flippen.

Max 3 meter ofzo zou ik zeggen. Zo dicht bij mogelijk, maar dat de airco toch de hele kamer verwarmt.

Ik heb hem 1.5 meter er schuin onder hangen. (Iets minder ver dan het midden van de kamer) Dan warmt de hele kamer op tot setpoint volledig automatisch. Maar mijn kamer is niet heel groot. Dus zelf even kijken wat voor jou werkt, maar 12 meter lijkt me echt veel te ver. Zeker als het straks kouder gaat worden.

[ Voor 23% gewijzigd door xHEMANx op 12-11-2025 18:30 ]

• xHEMANx
Wat is jullie probleem met de ZSX dan? Komt dat door 3D-auto wellicht? Ik gebruik dat niet bij mijn ZSX en heb nul issues.
's Ochtends voor we beneden zijn met weektimer van de Smart M-Air app (heb de originele wifi-module er ook in zitten) de fan even een uurtje op hardste stand blazen, L/R auto en klep omlaag om de warmte goed te verspreiden in de kamer. Daarna rest van de dag fan gewoon op auto, L/R vaste uitblaasrichting / \ en klep op laagste/één na laagste stand.

Setpoint 21°C en de regeling houdt de return air temperature/sensor temperature de hele dag rond de 20,5°C.
Met 3.1.7 zat hij volgens mij dichter op het setpoint, maar zoals LED-Maniak al aangeeft is hoe het nu werkt de methode hoe de officiele MHI wandbediening ook werkt. Vind het wel prima, draait lekker rustig/constant zo. Als ik het echt 21 wil hebben kan hij altijd nog een halfje hoger.

Het hele nut van de clima is juist dat je hem op setp 20 zet en dat het AUTOMATISCH 20c (19.5c) in huis wordt. Dat gekloot met eerst op max fan heb je juist met een interne sensor. Dat is DE reden dat ik met externe sensors heb zitten rommelen. En uiteindelijk erg tevreden ben met de clima. Alles automatisch.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:55
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Heb je de variant met een of met twee drukknopjes?
Sorry voor de late reactie. De variant met 1 knopje. Heb het nu gereset en krijg dan het scherm waar je de WiFi gegevens kan invullen. Daar blijft alles helaas hangen en kom ik niet verder..

• nico_09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYZSWf1tgzDwGh28nEgD9tRGx5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfXZbCrkiumPoPU6icIjrnTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKV8iYWPnLNgm4BOINGhwkDm7QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THEfsHFxo40SApNC8usNwIKH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik ook anders instel, de temperatuur wordt niet gehaald.

• Siewert
  • Nu online
@nico_09
Mis in je screenshot een regel en wel de bovenste van je Hearpump tab.
Wat staat daar bij "temperature input"?

• nico_09
Siewert schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:29:
@nico_09
Mis in je screenshot een regel en wel de bovenste van je Hearpump tab.
Wat staat daar bij "temperature input"?
Wireless.
Wanneer we de externe sensor uitschakelen via instellingen schakelt hij naar de interne sensor, dit staat er dan ook, rare is dat de unit dan wel opschakelt naar de setpoint.

• Rapheal
  • Nu online

@ThinkPad stefandj100 beschrijft de issue goed op p78. Het gebeurt bij mij niet alle dagen maar is me sinds de laatste 1.5 week ook opgevallen dat die sommige nachten minder strak lijkt te regelen.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste