Ik heb veel meegelezen de afgelopen tijd, maar nu dan ook even onze positieve ervaring delen.
Wij hebben onlangs 3x MHI SRK20ZS-W units laten plaatsen met 1x SCM60ZS-W buitenunit.
2 als "hoofd" verwarming op de eerste etage (slaapkamer/kantoor), en 1 als bijverwarming in een kantoor.
Direct vanaf het begin alle units voorzien van Climacontrol modules met externe thermostaat en dit draait als een zonnetje. De prijs die de installateur berekende voor WiFi modules was hoger dan 3 Climacontrols en met de Climacontrol valt ook veel beter te integreren in HomeAssistant...
Verbruik is wisselend afhankelijk van de buiten temperatuur vooral, maar met een dag zoals gisteren draaien ze vrij structureel op 250 watt wanneer meerdere units tegelijkertijd aanstaan gedurende de dag:
We verwarmen (nog) niet 24/7 (vandaar de opstartpiek). Ik was er nog niet aan toe gekomen om een kWh meter te plaatsen, maar blij dat het verbruik enigszins klopt.
Voor de HomeAssistant gebruikers die het verbruik in hun energie dashboard willen zien (zonder extra kWh meter):
- Eerst 1 helper aanmaken om van amperes naar watts te gaan:
Helpers > Create Helper > Template:
Name:
Airco - watts
code:
1
2
3
| {% set amps = states('sensor.climacontrol_airco_XX_current') | float(0) %}
{% set volts = states('sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1') | float(0) %}
{{ amps * volts }} |
Unit of measurement:
W
Device class:
Power
Ik gebruik het voltage uit mijn P1 meter om te vermenigvuldigen, dit is misschien wat overkill. Anders kun je gewoon volts = 220 (230?) gebruiken om een richtlijn te krijgen.
- Daarna nog een extra helper aanmaken om van watts naar kWh te gaan:
Helpers > Create Helper > integral sensor:
Name:
Airco - kWh
Input sensor: de aangemaakte watts helper van hierboven.
Integration method:
Left Riemann sum
Metric prefix:
k (kilo)
Time-unit:
Hours
Precision:
2
De kWh sensor kun je vervolgens toevoegen aan Dashboards > Energy > Individual devices.
Let op: ik had eerst per binnenunit een sensor aangemaakt, maar ze delen hetzelfde amperage. Dus 1 toevoegen volstaat om het verbruik (grotendeels) te meten.
Paar ervaringen:
- Het helpt bij ons om meerdere airco's tegelijkertijd aan te zetten (vermoedelijk vanwege de zwaardere buitenunit?). Zoals andere ook al zeiden draaien ze dan vrij stabiel gedurende de hele dag en heb je meerdere kamers warm voor vrijwel hetzelfde stroomverbruik.
- Ruimtes bij afwezigheid naar 18 graden (of lager) zetten zorgt voor veel aan/uit acties. Misschien met de huidige buitentemperatuur te maken en de capaciteit van de buitenunit. Maar afhankelijk van de kamer geeft 20 - 22 nu een stabiel verbruik (en comfort) gedurende de dag.
- De F2 setting gisteren ook ingesteld. Had de hoop dat dit het bewegen van de lamellen ook zou stoppen. Alhoewel ze nog steeds recht naar voren gaan wanneer de kamer op temperatuur is, is het geluid wat de unit op die setting maakt vrijwel nihil wanneer ze de dichtklap beweging maken.Terwijl met de default instelling daarvoor het open/dichtklappen vrijwel hetzelfde geluid gaf als bij het aan of uitzetten