ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Wit/blauw constant aan is goed.
Kan je hem vinden op https://clima.protoart.net/heatpump_portal/index.php ? Zorg wel dat je verbinding maakt via hetzelfde wifi netwerk als waar de module op zit verbonden.
Top, daarmee nu inderdaad de interface gevonden.

Scannen naar de externe thermometer in de interface geeft alleen nog geen resultaat. Batterij voor de zekerheid nog vervangen maar ook dat heeft helaas geen verbetering gegeven. Mis ik nog een stap?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

kimjansen

Nu ff niks...

RicooCardoo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Ah ik dacht dat je hem nu al de hele tijd had aanstaan haha! Ja hier nog geen warmtepomp.. Die komt wel maar eerst de hele beneden verdieping verbouwen + vvw en alle kozijnen met kusnstof/triple glas.

Deze winter eerste winter met airco verwarmen dus ben benieuwd.
Ik heb ook 1 winter met alleen de airco's verwarmd, dat werkt met de ClimaControl perfect.

Speed kills, but beauty lives forever...

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:10
LED-Maniak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:32:
[...]
Ik heb een test versie van de firmware welke ruimere marges mogelijk maakt en de airco minder hard laat werken als de temperatuur net iets teveel zakt. Waarschijnlijk een oplossing voor jouw probleem. Alleen dat duurt even om goed te kunnen testen gezien het regelen natuurlijk een traag proces is.
[...]
Dat zou mooi zijn. Als je wilt en het je helpt, geen probleem om mee te helpen met het testen van die beta versie. Geef maar aan of ik je een PM moet sturen met de gegevens die je nodig hebt. Het weertype is nu ongeveer het zelfde, dan kan ik mooi zien of het gedrag anders is en je wat grafiekjes/data sturen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20
gmj2 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Dat zou mooi zijn. Als je wilt en het je helpt, geen probleem om mee te helpen met het testen van die beta versie. Geef maar aan of ik je een PM moet sturen met de gegevens die je nodig hebt. Het weertype is nu ongeveer het zelfde, dan kan ik mooi zien of het gedrag anders is en je wat grafiekjes/data sturen.
Serienummer in DM en de test update komt er aan :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:44
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Serienummer in DM en de test update komt er aan :)
Je hebt mijn serie nummers nog als het goed is.
Kom daar door🤣😉👍

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Siewert
Thx voor de beta, ben benieuwd de komende dagen.
Btw: is er een mogelijkheid in de information tab een weergave te laten zien of de offset voor bijvoorbeeld mijn mhi units is in/uitgeschakeld.

LoL...
Ben hier de draad kwijt en weet niet meer of ik ze ingeschakeld dan wel uitgeschakeld heb.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Siewert
@LED-Maniak
Hoeveel tienden heb je geïmplementeerd in de boven en onder range in de beta?
Airco staat 21gr setpoint.
Op dit moment is de echte temperatuur 20,4gr in huis en voelt oncomfortabel.
Vorige versie was die strakker misschien te strak maar temperatuur was wel constanter.
Wacht nog op inschakelen van de airco.
Wellicht een optie deze onder en boven grens als setting in de Climacontrol in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA6wCDBfMLr13ACwXCexJg37Owk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CVBvr4RH2Gm8Ff3xt7nMNFt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Wellicht mijn fout.
Was vergeten dat ik eerder vandaag de unit op f2 had gezet.
Nu net f2 weer naar fn gezet, even kijken wat hij nu gaat doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Siewert op 31-10-2025 19:16 ]

• gmj2
verwijderd.

[ Voor 97% gewijzigd door gmj2 op 31-10-2025 20:26 ]

• LED-Maniak
De beta firmware discussie graag in DM houden, dat voorkomt verwarring

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• gmj2
Douternitou schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:27:
[...]

Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.
Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.[Afbeelding]
Uit welke manual komt dit als ik vragen mag? In mijn manual voor de SRK35-SZ-W staat dit helemaal niet. En ik heb ook een "technical Manual" pdf maar daar staat dit ook niet in....
Ik kan het overigens wel instellen en hoor piepje van de airco ter bevestiging.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:19
pjotter1965 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:12:
Ik constateer met firmware 3.1.7 dat de opstart ‘‘s morgens veel beter is. Wanneer ik voorheen opstartte met een temperatuur van 18,5 ( setpoint 19 ), was er sprake van een onnodige overshoot tot 19,5 graden.
Nu met firmware 3.1.7 verwarmt de airco ook daadwerkelijk tot 18,5 graden. Super 😀
Haha hier moet ik juist even aan wennen. Had de opstelling zo gemaakt dat die met de overshoot precies lekker opstarte. Sensor hing aan de overkant vd kamer iets in de luchtstroom.

Nu de sensor maar weer verhuizen naar de muur waar de airco aan hangt. Daar was de overshoot juist erg irritant en nu die weg is, zou die het daar beter moeten doen. Ben benieuwd.

Haha mn vrouw was net blij dat ik vrede had gevonden met de opstelling en niet iedere dag met de afstelling vd airco bezig was.

Maaruuh.. die halve graden werken volgens mij prima. Kort getest, maar wel onder de indruk van wat ik vernomen heb.

Thanks. Ik heb nu haast de neiging om een reserve setje clima control te kopen. Kan nl niet meer zonder. ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
Ik ga er vanuit dat bij defrosts de airco met ex sensor ook minder gaat flippen, nu de overshoot weg is.

Om dat te testen moeten we nog even geduld hebben. 😅

Vorig jaar trouwens een ali express warmte lintje in de buitenunit gehangen, zodra de eerste ijspegel eraan hangt, druk ik hem in het stopcontact. Werkt perfect. Geen gezeik meer met blokken ijs en gieters met warm water. (Sorry niks met clima te maken, maar wel handig om te weten voor de mensen die dit jaar voor het eerst met de airco gaan verwarmen.)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:51
Moet ik een speciale externe sensor hebben? Ik gebruik gewoon zo'n xiaomi ding maar krijg hem niet gekoppeld. Ik draai versie 3.1.7 op een ME airco. Ik gebruik de 'scan thermometers' knop maar hij krijgt niets gevonden.

• LED-Maniak
Voggy schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:18:
Moet ik een speciale externe sensor hebben? Ik gebruik gewoon zo'n xiaomi ding maar krijg hem niet gekoppeld. Ik draai versie 3.1.7 op een ME airco. Ik gebruik de 'scan thermometers' knop maar hij krijgt niets gevonden.
Ja, je hebt de sensor die meegeleverd wordt nodig. Deze draait custom firmware.

• mister_muller
mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Top, daarmee nu inderdaad de interface gevonden.

Scannen naar de externe thermometer in de interface geeft alleen nog geen resultaat. Batterij voor de zekerheid nog vervangen maar ook dat heeft helaas geen verbetering gegeven. Mis ik nog een stap?
@LED-Maniak weet jij nog iets wat ik kan/moet doen? Hij vind namelijk nog steeds niet de meegeleverde thermometer. De software van Climacontrol is up to date.

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
Aangepast: zelf niet goed gelezen.
Dat het over de bijgeleverde sensor ging😔

[ Voor 59% gewijzigd door Rolbird op 01-11-2025 11:24 . Reden: Zelf niet goed gelezen. ]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Die mee te bestellen temperatuursensoren, krijgen die de aangepaste firmware erop geflasht, waardoor ze van BT naar Zigbee gaan? Of werkt het ook met andere Bluetooth temperatuursensoren?

Reden dat ik het vraag, ik overweeg tzt een drietal ClimaControls voor bij ons in huis, voor een drietal MEL's, maar ik heb al een zwik SwitchBot temperatuursensoren die voeding krijgen van AAA-batterijen, ipv knoopcel. Alleen weet ik niet of die SwitchBot sensoren qua firmware aan te passen zijn.

Op het moment nog geen Homey of Home Assistant in huis in gebruik overigens.

Mijn reviews al gezien?

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
@PeacekeeperNL dan ben ik bang dat je echt moet overwegen over te stappen naar HA of Homey. Want het is bijna niet te doen om allerlei exotische sensoren vanuit de ClimaControl direct te gaan ondersteunen dunkt me. Overigens kan je voor een paar tientjes een 2e handschrift Homey pre 2023 scoren op MP of zelf een HA setupje maken. Voordeel is dat je én allerlei sensoren zelf kunt gebruiken en je hebt veel meer vrijheid in het maken van slimme flows/automatisering.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:46
gmj2 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Uit welke manual komt dit als ik vragen mag? In mijn manual voor de SRK35-SZ-W staat dit helemaal niet. En ik heb ook een "technical Manual" pdf maar daar staat dit ook niet in....
Ik kan het overigens wel instellen en hoor piepje van de airco ter bevestiging.
@gmj2 Ik heb ook een SRK35ZS-W en in de bijgeleverde usersmanual staat het op pagina NL28
Dit is een link naar de Nederlandse handleiding: : https://www.mhi-mth.co.jp...pdf/rlf012a109j_dutch.pdf

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

@renzo4000 gaat ook wel komen ;) Heb al eerder wat geklooid met HASS i.c.m. een RPi 4B en een RPi 5. En begrijp het zeker dat niet allerlei soorten sensoren ondersteund kunnen worden, maar was voornamelijk even benieuwd naar de sensoren die erbij te bestellen zijn, of dat dus van die Xiaomi sensoren zijn met aangepaste firmware (heb ik er ook nog een paar van slingeren hier).

Mijn reviews al gezien?

• LED-Maniak
Het beste kan je de bijgeleverde sensoren gebruiken. Deze hebben de juiste settings en worden geconfigureerd door de climacontrol module. Andere merken sensoren zijn vaak te traag en dan gaat de airco heel vreemd en onstabiel regelen.

(Ik zal later in detail reageren op andere vragen reageren, ik sta buiten in de regen)

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:38
Heb beide modules werkend! Dank je @LED-Maniak.

Mijn Mitsubishi MSZ-HR50VF lijkt niet helemaal goed te werken. De airco hing er al toen ik het huis kocht, dus ik weet niet precies hoe oud hij is. Het probleem was er ook al voordat ik de externe module plaatste, maar ik had gehoopt dat die het misschien zou oplossen.

Wanneer de gewenste temperatuur is bereikt, blijft de airco lucht blijven blazen. De ventilator staat op ‘auto’, waardoor hij wel terugschakelt, maar niet volledig stopt. Soms lijkt hij zelfs nog wat te koelen. In mijn beleving zou hij juist helemaal moeten stoppen met blazen en pas weer inschakelen zodra de temperatuur daalt. Sinds ik de externe temperatuursensor heb geplaatst, merk ik wel dat de ruimte sneller opwarmt. Ik deel dit omdat ik niet zeker weet of dit gedrag normaal is voor airco’s. Het is mijn eerste airco, dus ik hoor graag hoe anderen dit zien.

[ Voor 16% gewijzigd door 0re0 op 01-11-2025 12:30 ]

• renzo4000
@0re0 dat blazen heeft een functie, namelijk een bepaalde flow in je ruimte behouden zodat de temperatuur gelijkmatig verdeeld blijft. Ik denk zelf dat het uitschakelen hiervan(wat kennelijk kan met die F2 functie) pendelen en temperatuurwisselingen eerder in de hand speelt. Maar dat is een kwestie van testen natuurlijk.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04
0re0 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:28:
Heb beide modules werkend! Dank je @LED-Maniak.

Mijn Mitsubishi MSZ-HR50VF lijkt niet helemaal goed te werken. De airco hing er al toen ik het huis kocht, dus ik weet niet precies hoe oud hij is. Het probleem was er ook al voordat ik de externe module plaatste, maar ik had gehoopt dat die het misschien zou oplossen.

Wanneer de gewenste temperatuur is bereikt, blijft de airco lucht blijven blazen. De ventilator staat op ‘auto’, waardoor hij wel terugschakelt, maar niet volledig stopt. Soms lijkt hij zelfs nog wat te koelen. In mijn beleving zou hij juist helemaal moeten stoppen met blazen en pas weer inschakelen zodra de temperatuur daalt. Sinds ik de externe temperatuursensor heb geplaatst, merk ik wel dat de ruimte sneller opwarmt. Ik deel dit omdat ik niet zeker weet of dit gedrag normaal is voor airco’s. Het is mijn eerste airco, dus ik hoor graag hoe anderen dit zien.
Op de MEL is het een “feature” dat de binnenunit doorblaast. Dit mengt de warme en koude lucht in de kamer. Je kunt dit uitschakelen, maar dat is een hardware mod. Zoek hierboven maar even op jumper JR01.

• gmj2
Douternitou schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:48:
[...]

@gmj2 Ik heb ook een SRK35ZS-W en in de bijgeleverde usersmanual staat het op pagina NL28
Dit is een link naar de Nederlandse handleiding: : https://www.mhi-mth.co.jp...pdf/rlf012a109j_dutch.pdf
Ok, ik had een oude manual. Blijkbaar vindt Google de oude manual de meest relevante als je zoekt naar srk35zs manuals...
Dank voor de link naar juiste versie.

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:38
renzo4000 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:37:
@0re0 dat blazen heeft een functie, namelijk een bepaalde flow in je ruimte behouden zodat de temperatuur gelijkmatig verdeeld blijft. Ik denk zelf dat het uitschakelen hiervan(wat kennelijk kan met die F2 functie) pendelen en temperatuurwisselingen eerder in de hand speelt. Maar dat is een kwestie van testen natuurlijk.
Werken alle airco's per definitie op deze manier, dus continue blijven blazen?

• Siewert
0re0 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:16:
[...]

Ja...
Het puur en alleen om de lucht in beweging te houden.
Om zodoende de voeler/sensor in de unit te laten voelen welke temperatuur de lucht heeft.
Zou de fan uit staan hoopt de warme lucht zich in de unit op en krijg je verkeerde meeting.
Bijvoorbeeld de lucht in de kamer is 20gr maar in de unit omdat die niet ververst word 25gr.
Dan wil de unit niet meer aanslaan omdat die denkt dat het te warm is.

• xHEMANx
0re0 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:16:
[...]

Wat bedoel je met blazen? Gaan de lamellen bijna dicht en komt er nog een klein zuchtje iets koudere lucht uit? Is dat wat je bedoeld? Zo ja, dat noemen ze pendelen. En ja dat doen alle aircos als de temp bereikt is. Ze gaan weer open en harder blazen als de temp weer zakt.

Als je de hele dag tegenover je airco gaat zitten en er naar gaat kijken is het irritant, maar als je gewoon doorgaat met je leven, merk je er niks van. Dus lekker zo laten.

Sommigen doen er alles aan om het gependel te stoppen, maar als de temperatuur buiten veranderd reageerd de airco toch weer anders, dus niks aan doen, alles werkt gewoon naar behoren.

Wat je wel kan doen is met je externe sensor spelen, door hem op andere plekken te hangen, kijken hoe de airco reageert en wat jij wenselijk vind. De perfecte plek kan alleen jij vinden, want ieder huis is anders. Succes.

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:57
Module hiero ook geplaatst.

Mhi 3,5. WF rac zat er al in. 

Die van CNS af en de nieuwe module erin, wf rac weer op externe poort van de climacontrol. Bij mij ligt de wf rac module bovenop de binnenunit - achter het zwarte kapje had teveel invloed op binnentemp sensor, module wordt warm. Het climacontrol moduletje hangt nu wel achter het zwarte kappie :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAOCbhV7ul36gzSMqlrpFdgI63o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glX61Vj28bSD6EHpqK3U2h0e.jpg?f=fotoalbum_large

Apparaat draait sindsgistermiddag. Setpoint op 21. Externe temp aan overkant van kamer. Blaasstand op 2 en dacht eens kijken wat het doet. Moet nog veel proberen denk ik, want hij doet (nog) niet wat ik gehoopt had.

Vannacht even op 21 laten staan, maar vermogen bleef hoog - zo rond de 370 watt. Terwijl de nacht ervoor hij doortokkelde op 210 (nog zonder de module).

Ook vandaag, staat hij op setpoint 21, blaasstand 2, maar hij moet er 570watt tegenaangooien.

Nu even prutsen met de tempsensor op verschillende locaties.  Actueel in de uitbouw, op eettafel en toch maar weer op blaastand 3.

Ik heb het idee dat hij in die stand eerder / wel terugmoduleert in vermogen. Ik weet dat ook de fanstand uiteindelijk afneemt, ookal staat die op 3. Althans, dat was altijd zo toen ik nog geen climacontrol had.

Feedback op handleiding.

Hfst 1. Klopt de omschrijving niet helemaal, volgorde en connectors matchen niet.

Hfst 2 kunt u de sensor koppelen via de "link" knop. Daar moet pair knop staan.  Wordt daarna wel goed omschreven. 

Details..

Knutsel hier nog even door

• xHEMANx
Kirretje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:43:
Module hiero ook geplaatst.

Mhi 3,5. WF rac zat er al in. 

Die van CNS af en de nieuwe module erin, wf rac weer op externe poort van de climacontrol. Bij mij ligt de wf rac module bovenop de binnenunit - achter het zwarte kapje had teveel invloed op binnentemp sensor, module wordt warm. Het climacontrol moduletje hangt nu wel achter het zwarte kappie :-)

[Afbeelding]

Apparaat draait sindsgistermiddag. Setpoint op 21. Externe temp aan overkant van kamer. Blaasstand op 2 en dacht eens kijken wat het doet. Moet nog veel proberen denk ik, want hij doet (nog) niet wat ik gehoopt had.

Vannacht even op 21 laten staan, maar vermogen bleef hoog - zo rond de 370 watt. Terwijl de nacht ervoor hij doortokkelde op 210 (nog zonder de module).

Ook vandaag, staat hij op setpoint 21, blaasstand 2, maar hij moet er 570watt tegenaangooien.

Nu even prutsen met de tempsensor op verschillende locaties.  Actueel in de uitbouw, op eettafel en toch maar weer op blaastand 3.

Ik heb het idee dat hij in die stand eerder / wel terugmoduleert in vermogen. Ik weet dat ook de fanstand uiteindelijk afneemt, ookal staat die op 3. Althans, dat was altijd zo toen ik nog geen climacontrol had.

Feedback op handleiding.

Hfst 1. Klopt de omschrijving niet helemaal, volgorde en connectors matchen niet.

Hfst 2 kunt u de sensor koppelen via de "link" knop. Daar moet pair knop staan.  Wordt daarna wel goed omschreven. 

Details..

Knutsel hier nog even door
Airco op auto zetten. Als hij jouw kamer op stand 2 moet opwarmen trekt hij veel stroom. Even laten knallen en daarna houdt hij het netjes op temperatuur. En dat doet hij automatisch als je hem zn werk laat doen op de auto stand.

Kan niet goed zien of je binnenunit in de hoek hangt? Zo ja moet je er even een hoek unit van maken en dan op 3d auto zetten. Daarna nooit meer aanzitten. Bespaar jezelf de moeite.

Alleen wat met de externe sensor spelen. Juiste plek vinden, zodat je huis egaal opwamt.

buitenmuren zijn vaak koud en beinvloeden je sensor. Ook onze tussenmuur naar de buren is koud (als je een wat ouder huis hebt) en daardoor gaat de airco extra hard werken. Ik had hem in een plant hangen schuin tegenover de airco, stukje van de muur af. En nu heb ik hem weer op de muur midden in de kamer, schuin onder de airco, sinds de update.

Check het weer. Kijk of er 2 ongeveer gelijke dagen zijn. Hang hem dag 1 op de ene plek en dag 2 op de andere plek. Bekijk je homewizard op het gedrag en meet je temperatuur aan de andere kant vd kamer. Kan je vergelijken.

Succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6o0wuURsdE08_h7bKvru0tsngI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pyn0UmfTsHQfVaxqPmSLAB05.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door xHEMANx op 01-11-2025 14:01 ]

• Kirretje
@xHEMANx bedankt voor de tip. Hij hangt inderdaad in een hoek. Ik wacht even tot / of hij terugzakt in de huidige stand.

Daarna ga ik jouw tip even testen!

Edit: wat doet de 3D stand precies qua regeling? Ik weet dat hij origineel eigenlijk gewoon een graad er boven op gooit en dat hij eerst even wat swing aanzet die na enkele tijd weer uitgaat en blijft dan in vaste stand staan. Led maniak heeft die +1 graad er weer uit geknutseld, maar vraag me af of deze modus in regeling nog iets doet?

[ Voor 51% gewijzigd door Kirretje op 01-11-2025 13:57 ]

• xHEMANx
Kirretje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:53:
@xHEMANx bedankt voor de tip. Hij hangt inderdaad in een hoek. Ik wacht even tot / of hij terugzakt in de huidige stand.

Daarna ga ik jouw tip even testen!

Edit: wat doet de 3D stand precies qua regeling? Ik weet dat hij origineel eigenlijk gewoon een graad er boven op gooit en dat hij eerst even wat swing aanzet die na enkele tijd weer uitgaat en blijft dan in vaste stand staan. Led maniak heeft die +1 graad er weer uit geknutseld, maar vraag me af of deze modus in regeling nog iets doet?
Hij zet hem bij mij in een perfecte blaasstand, die ik in de normale modus niet na kan bootsen. Dat hij in het begin heen en weer gaat etc, intresseert me niet zoveel.

• Kirretje
Klopt, die stand is handmatig niet te selecteren.

Update: Draait nu op auto en 3D. Gaat terug naar ~350 watt om vervolgens gewoon uit te gaan. Terug naar ~ 200 watt pakt ie nu gek genoeg niet

• Ceristimo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:30
Op aanraden van een collega ook een ClimaControl aangeschaft voor de MHI-unit in de woonkamer. De installatie is gelukt en alles werkt. Ben er erg blij mee, het comfort in de woonkamer is nu al een stuk verbeterd (blijft constanter) en de unit blaast ook veel rustiger. Echt een geweldig dingetje!

Ik heb nog wel één vraag/opmerking; Het blijkt dat de ingebouwde timer-functie van mijn binnen-unit nu niet meer werkt, want dat schakelt zich kennelijk uit als je iets aan de CNS-poort verbind. Het oranje lampje brandt ook niet meer als ik de 'Weekly Schedule' aanzet.
Ik had altijd een 7-daags programma, met als enige instelling dat de unit om 22:00u altijd uit gaat. Dat vinden mijn buren wel zo prettig, want die zitten er met hun slaapkamerraam vlakbij.

Iemand een idee of de timer-functie te activeren is? Of als alternatief wellicht dan een feature-verzoek; een timer-functie via de ingebouwde web-applicatie?

Mitsubishi's eigen cloud-app kan ik voor de timer-functie niet gerbuiken, want ik heb geen Mitsubishi WiFi-module.

• xHEMANx
Ceristimo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:33:
Op aanraden van een collega ook een ClimaControl aangeschaft voor de MHI-unit in de woonkamer. De installatie is gelukt en alles werkt. Ben er erg blij mee, het comfort in de woonkamer is nu al een stuk verbeterd (blijft constanter) en de unit blaast ook veel rustiger. Echt een geweldig dingetje!

Ik heb nog wel één vraag/opmerking; Het blijkt dat de ingebouwde timer-functie van mijn binnen-unit nu niet meer werkt, want dat schakelt zich kennelijk uit als je iets aan de CNS-poort verbind. Het oranje lampje brandt ook niet meer als ik de 'Weekly Schedule' aanzet.
Ik had altijd een 7-daags programma, met als enige instelling dat de unit om 22:00u altijd uit gaat. Dat vinden mijn buren wel zo prettig, want die zitten er met hun slaapkamerraam vlakbij.

Iemand een idee of de timer-functie te activeren is? Of als alternatief wellicht dan een feature-verzoek; een timer-functie via de ingebouwde web-applicatie?

Mitsubishi's eigen cloud-app kan ik voor de timer-functie niet gerbuiken, want ik heb geen Mitsubishi WiFi-module.
Gebruik ik een broadlink rm4 mini apparaatje voor van nog geen 2 tientjes. Zit gelijk een wifi thermometer op. Kan je kijken of de boel nog op temperatuur is als je op je werk zit, of dat je vrouw hem weer stiekem op 30c heeft gezet.... ;)

• Kaboutertje1010
  • Laatst online: 01-11 22:36
Ik heb met veel belangstelling veel berichten hier gelezen en zou voor 2 plafondunits van MHI FDTC ook hier gebruik van willen maken. Heb gelezen dat er op dit moment nog geen ondersteuning voor XY protocol is, maar dit er wel aan zit te komen. Alternatief is de module welke hiervoor wel beschikbaar is, maar die kost 300-400 euro (per unit(. Enig idee of de XY er aan zit te komen de komende maanden? Anders ga ik toch voor de Intesis oplossing. Anders zou het nu zonde van de aanschaf zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaboutertje1010 op 01-11-2025 22:35 ]

• Ceristimo
  • Laatst online: 23:30
xHEMANx schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:16:
[...]

Gebruik ik een broadlink rm4 mini apparaatje voor van nog geen 2 tientjes. Zit gelijk een wifi thermometer op. Kan je kijken of de boel nog op temperatuur is als je op je werk zit, of dat je vrouw hem weer stiekem op 30c heeft gezet.... ;)
Dat kan ik met deze ClimaControl ook allemaal checken natuurlijk. Even inloggen op de VPN van mijn thuisnetwerk en ik kan er overal ter wereld bij.

Het uitzetten om 22:00u heb ik al geregeld. Ik heb 24/7 een servertje draaien, en daar heb ik een scheduled task bijgezet die via http een 'off' commando stuurt, elke dag om 22:00.

Dat werkt prima verder. Mooi zo, ben er echt happy mee. Heerlijk comfortabele temperatuur in de woonkamer zonder dat de airco unit steeds weer hard en zacht blaast. Echt heel fijn! :)

• Siewert
Ceristimo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:18:
[...]

Dat kan ik met deze ClimaControl ook allemaal checken natuurlijk. Even inloggen op de VPN van mijn thuisnetwerk en ik kan er overal ter wereld bij.

Het uitzetten om 22:00u heb ik al geregeld. Ik heb 24/7 een servertje draaien, en daar heb ik een scheduled task bijgezet die via http een 'off' commando stuurt, elke dag om 22:00.

Dat werkt prima verder. Mooi zo, ben er echt happy mee. Heerlijk comfortabele temperatuur in de woonkamer zonder dat de airco unit steeds weer hard en zacht blaast. Echt heel fijn! :)
Hard en zacht doen die van mij niet.
Voor de ClimateControle was het een groot pendel festijn.
Nu stikker minder en zie veel minder energie verbruik.

Hier is met deze buiten temperaturen opstarten met 350w 10min verwarmen en daarna 15 tot 30 niks meer.
Hem 1 unit 1x de hele avond op 80w zien draaien maar was toen ook koud.
Ga er vanuit dat hey ergens deze maand beter gaat worden.
Maar tot op heden dikke prima met de Climacontrol.
En de extra data die de ClimateControle verschaft kan mooi in mijn zelflerende cooling/heating script implementeren om nauwkeuriger het de script te laten bepalen of er verwarmd of gekoeld moet worden.

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-11 14:20
Als ik een SP van 21 graden heb, dan schakelt de ClimaControl op 20,9 graden de compressor weer in. Deze start dan 40hz en bouwt dan langzaam af. Maar dit genereert teveel warmte waardoor hij na paar minuten weer uit gaat omdat hij 21,1 graden haalt.
Doordat de marge zo klein is (0,1 onder SP) heb ik onnodig veel pendelgedrag.
Is het mogelijk om de marge in de toekomst aan te passen? Hij mag van mij best 0,3 onder SP komen bijvoorbeeld. Resultaat is natuurlijk wel een iets minder strakke ruimte temp.

• renzo4000
@Stefandj100 het is echt per situatie anders. Tot nu toe is mijn ervaring dat de ClimaControl het perfect stabiel op temperatuur houdt. Bij mij zit ie echt max 0.3 graden onder de setpoint (zelden eroverheen). Ik denk dat je zelf wellicht nog wat kan spelen met de plek waar de temperatuursensor staat en/of met de richting waar je naartoe blaast. Ik ben vooral benieuwd wat het gaat doen als het echt koud begint te worden.

Ik denk overigens dat het geen kwaad kan om die functionaliteit toe te voegen, an sich kan het geen kwaad natuurlijk en kan voor sommigen wellicht wel soelaas bieden om iets beter de temperatuur te managen. Werkt dat niet dan zet je hem weer terug op de standaard waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snvyIwUdIJf9E26Ju8vH-W86aS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF0PUy0pGsUJmjDgAwe9bbDn.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
mister_muller schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:40:
[...]

@LED-Maniak weet jij nog iets wat ik kan/moet doen? Hij vind namelijk nog steeds niet de meegeleverde thermometer. De software van Climacontrol is up to date.
Waarschijnlijk zijn de settings uit jouw sensor gereset doordat de batterij te lang leeg was. Dit gebeurt weleens.
Er is een firmware update nodig van de ClimaControl module om hier op te controleren en corrigeren. Als je mij het serienummer van je module in DM stuurt kan ik je wel een test firmware sturen zodat je kan kijken of dit het oplost.
Kirretje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:43:

Op deze manier het stroomverbruik vergelijken is wat lastig.
Zolang je voldoende warmteverlies hebt in de ruimte blijft de airco doorgaan. Als de temperatuur stabiel blijft met een verbruik van 370 Watt, dan is dat het vermogen wat je ruimte verliest. Zonder sensor wordt er alleen heel lokaal gekeken naar de temperatuur rond de binnenunit en schakelt de binnenunit al snel terug of uit. Dat je dan met interne sensor een lager verbruik ziet, betekent niet dat dit beter is.
Wat klopt er niet? Ik zie geen problemen. Heb je handleiding versie 20251010?
Kaboutertje1010 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:35:
Ik heb met veel belangstelling veel berichten hier gelezen en zou voor 2 plafondunits van MHI FDTC ook hier gebruik van willen maken. Heb gelezen dat er op dit moment nog geen ondersteuning voor XY protocol is, maar dit er wel aan zit te komen. Alternatief is de module welke hiervoor wel beschikbaar is, maar die kost 300-400 euro (per unit(. Enig idee of de XY er aan zit te komen de komende maanden? Anders ga ik toch voor de Intesis oplossing. Anders zou het nu zonde van de aanschaf zijn.
Ik kan XY uitlezen alleen nog niet de airco aansturen. Dus voor nu is er helaas nog geen module beschikbaar. Ik hoop dit wel dit jaar te hebben.
Stefandj100 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:11:
Als ik een SP van 21 graden heb, dan schakelt de ClimaControl op 20,9 graden de compressor weer in. Deze start dan 40hz en bouwt dan langzaam af. Maar dit genereert teveel warmte waardoor hij na paar minuten weer uit gaat omdat hij 21,1 graden haalt.
Doordat de marge zo klein is (0,1 onder SP) heb ik onnodig veel pendelgedrag.
Is het mogelijk om de marge in de toekomst aan te passen? Hij mag van mij best 0,3 onder SP komen bijvoorbeeld. Resultaat is natuurlijk wel een iets minder strakke ruimte temp.
Ik ben hier wel mee bezig geweest en ik kan een bredere bandbreedte van temperatuur bewerkstellen, maar de airco reageert soms redelijk explosief als de temperatuur niet snel genoeg stijgt(door de kunstmatige invloed). Hier is nog veel onderzoek naar nodig want verschillende airco's lijken op de een of andere manier verschillend te reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 02-11-2025 11:30 ]

• LED-Maniak
Over ongeveer een week ben ik twee weken weg.
Het is dan niet mogelijk om iets te versturen(ik ben wel beschikbaar voor support).

Wil je dus een module voor die tijd ontvangen, bestel dit dan vandaag of morgen zodat het nog voor de vakantie weg kan.

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-11 14:20
Wat is de meest ideale plek voor je externe sensor?
Op de rode stip hangt mijn thermostaat, daar had ik de sensor opgehangen.
Horizontal vane staat op 5.
Swingmode op 2.
Ventilator op 1(silent).
MHI SRK35-ZSX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OJIutdYQhxYnnP_DmSQYnfQ0CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqvCjc37p8xISvT9VM2W3Fhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefandj100 op 02-11-2025 14:20 ]

• Siewert
Stefandj100 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:19:
Wat is de meest ideale plek voor je externe sensor?
Op de rode stip hangt mijn thermostaat, daar had ik de sensor opgehangen.
Horizontal vane staat op 5.
Swingmode op 2.
Ventilator op 1(silent).
MHI SRK35-ZSX

[Afbeelding]
Kun je zo niet bepalen is namelijk proberen en proberen.

Aandachtspunten:
  • Niet in de zon
  • Niet in uit flow van de airco
  • Niet op een plek waar het kan tochten door bijvoorbeeld een deur open of afzuiging
  • In de buurt van waar je veel zit
  • Op 150cm hoogte (gemiddelde)

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:06
Waarom hangt toch iedereen zijn airco zo in de hoek van de kamer.
Ikzelf heb hem op circa midden van een blinde muur van vergelijkbare kamer.
Krijg je toch een veel betere warmte, en of koelte spreiding.

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
dinandus schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:31:
Omdat dat er netter uit ziet (geen zichtbare goten in sommige gevallen) en het makkelijker is qua installatie. Als 'ie haaks op een buitenmuur hangt en je moet een paar meter overbruggen, zit je met een lelijke goot en dito afschot. Er zitten niet voor niets louvers in.

Maar deze beweegredenen had je zelf ook al bedacht lijkt me :P

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:28
Iedereen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSDouQEkc4YsEx85dD3cseqSZnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rwn5fBgcfmO5V0fT8B2YLbTJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZMSoizEbY1YdIGaI4_lxB1rJHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUjzeOiWOCQqCkBFmxz0pEIT.jpg?f=fotoalbum_large

Niet iedereen 🙈😉🤣

• xHEMANx
Compromis met de vrouw.
In de hoek of helemaal geen lelijk ding aan de muur. :)

Jaja ik weet het jullie zijn allemaal echte alpha mannen die jullie zin gewoon doordrukken bij jullie slaafse vrouwtjes. :X

• mister_muller
xHEMANx schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:16:
[...]

Hoe gebruik je de broadlink rm4 hier dan voor? Mijn ouders krijgen binnenkort ook een airco maar een wifi module is voor hen niet nodig maar een weekmenu kunnen instellen zou ideaal zijn.

• mister_muller
LED-Maniak schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:30:
[...]

Waarschijnlijk zijn de settings uit jouw sensor gereset doordat de batterij te lang leeg was. Dit gebeurt weleens.
Er is een firmware update nodig van de ClimaControl module om hier op te controleren en corrigeren. Als je mij het serienummer van je module in DM stuurt kan ik je wel een test firmware sturen zodat je kan kijken of dit het oplost.
Ok, batterij is niet leeg geweest trouwens hoor.. had hem alleen uit voorzorg vervangen.

Heb je een DM gestuurd.

• xHEMANx
mister_muller schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:40:
[...]

Hoe gebruik je de broadlink rm4 hier dan voor? Mijn ouders krijgen binnenkort ook een airco maar een wifi module is voor hen niet nodig maar een weekmenu kunnen instellen zou ideaal zijn.
Routines Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W520vqhhYIuxLOqpt4kKtcww1L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2ujHLxmgkyEcYa7FwqG0IMh.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste