ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:05

Cbr

.

[ Voor 111% gewijzigd door Cbr op 25-10-2025 11:37 . Reden: oeps ]

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:19
Ja, MHI. Ik heb de offset wel uitgeschakeld, maar zal het nog een keer controleren.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:47
Als je twee graden verschil ziet dat staat hij duidelijk aan een zal je nog eens moeten drukken. De ene keer drukken gaat hij aan, de andere keer drukken gaat hij uit

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Als je 2 piepjes hoort staat ie uit en 3 weer aan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Myth60
Ik heb net de knop lang ingedrukt en kreeg 3 piepjes: de offset stond dus uit. Ik heb de airco weer uitgezet en daarna de knop weer lang ingedrukt tot ik weer 2 piepjes hoorde. De offset zou nu toch weer uitgeschakeld moeten zijn of niet?

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:43
@Myth60

Ik zie hier het zelfde gebeuren alleen niet zo extreem met mijn MHI units.
Geen idee maar normaliter kan de MHI niet lager dan 18gr worden ingesteld en verwarmd dan tot net 20gr vanwege de offset.
Maar ik weet 100% zeker dat de offset uitgeschakeld is als ik de twee piepjes mag geloven die je hoort als je hem uitschakelt op de MHI srf/srk modellen.

Voordat ik de ClimaControl had was het zo dat de slaapkamer setpoint op 18gr stond en het was continue rond de 20gr.
Wat ik nu zie met ClimaControl is dat ik de setpoint op 18gr heb staan en de slaapkamer temperatuur is rond de 19 graden worden gehouden.

Screenshot:
In de screenshot van Domoticz zie je het temperatuur verloop met links tot het midden zonder ClimaControle.
Vanaf het midden tot rechts met de ClimaControl.
Het is qua temperatuur verloop wel rustiger geworden.

Setpoint is 18gr de airco verwarmd de slaapkamer tot +/- 19.9gr
Daarna zakt de temperatuur naar 18.9gr en vervolgens word er weer verwarmd naar 19.9gr.
Dus de temperatuur zit nu 1 graden boven setpoint i.p.v 2 graden maar nog steeds niet op 18.

Zie dit gedrag ook terug op de andere vloerunit die op de zeflde multiSplit buitenunit zit van de onze slaapkamer.
Setpoint 20.5gr, temperatuur zakt naar 20gr en dan word er verwarmd naar 21.9 om vervolgens weer te zakken naar 20gr.

Voor de woonkamer/keuken die op een split unit zit is het wel een dikke prima.
Setpoint is 20.5gr en temperatuur schommelt zo tussen de 20.4gr en 20.9gr.
Heb het vermoeden dat het uitschakelen op de vloerunits anders is.
Omdat de wandunit wel constant is en op setpoint.
Zal eens zoeken hoe dat werkt met de vloerunits want had wel bevestiging met 2 piepjes maar beide units blijven boven setpoint.
Enige wat ik merk en dat ligt aan de ClimaControl want had het voor die tijd ook al is dat de woonkamer tegen middernacht zijn setpoint verschuift.
Temperatuur ochtend/middag deel van de avond is een halve graad hoger dan 's nachts.

Conclusie van deze kant met mijn setups.
  • ClimatControl lijkt zijn werk te doen.
  • Regelgedrag is beter geworden i.p.v om de haverklap en inconsequent aan/uit te springen.
  • Temperatuur woonkamer is constanter dan voorheen en zit rond setpoint.
  • Temperatuur slaapkamer is constanter.
  • Slaapkamers worden nog wel 1 tot 1.5gr boven setpoint maar zal wel aan de offset liggen, iets om uit te zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdKUdqjCNIQ0OSd8hthkRw0Ktwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLCK04hwolJJgNBuj7IA46Ys.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/160CRAlnDGJhF6hDIoThUg5o3Jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p94j5E8CAlZhW6wIRPomAJh4.jpg?f=fotoalbum_tile

19x Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ MHI SRK50ZS-WF & SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Myth60
De temperatuur op de slaapkamer is nu 17 ⁰C. Prima temperatuur. Om te testen heb ik Climacontrol weer op 16 ⁰C gezet. Hij gaat nu weer verwarmen met een stroom van 1,1 A en een compressorfrequentie van 20 Hz.

• LED-Maniak
Ik heb een automatische compensatie ingebouwd zodat je de knop niet meer hoeft in te drukken of als je airco dit niet ondersteunt dat dit dus ook goed gaat.

Voordat ik dit naar iedereen push zou ik het graag getest hebben. Als je dit probleem hebt, stuur maar even het serienummer in DM dan stuur ik je een update.

[edit]
De aanpassing maakt het ook mogelijk voor airco's die niet op 10 graden ingesteld kunnen worden dat dit dadelijk wel mogelijk is zolang je de externe sensor gebruikt. :) In theorie zou je lager dan 10 graden kunnen maar ivm. ijsvorming en condens doen we dat nog maar even niet.

Ook voor 3D auto wordt deze offset er nu automatisch uit gehaald.

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 15:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• LED-Maniak
Afgelopen 3 uur even goed kunnen testen:

Enige offset wordt nu automatisch gecompenseerd.
- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.

Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.

Deze fix zal meegenomen worden in V3.1.6. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 17:49 ]

• Myth60
Ja, MHI

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:

- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.

Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.

Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?

S.J.

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?
Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.
"Anti vorst" zit er nog niet in, moet nog even goed over nagedacht worden hoe dit te implementeren.

• Siewert
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:

Klinkt veel belovend.
Denk dat mijn issues qua woonkamer en slaapkamer dochterlief temperatuur niet op op setpoint te houden voor het grootste gedeelte door mijn onwetendheid omtrent de 0.5 graden issue lijkt opgelost door.
Deze vanmiddag met een halve graad verlaagd naar een rond getal en temperatuur is nu rond setpoint.
Alleen zoals ik al tegen @LED-Maniak via dm verklaart hebt is dat nu ineens de unit in onze slaapkamer die op 18gr setpoint staat en op zelfde buitenunit als de slaapkamer van mijn dochter nu ook met 0.5gr lager verwarmd dan voorheen.
Deze staat op setpoint 18gr en verwarmde richting de 19.5 / 20gr nu is dat 18.5 /19gr.
maar goed benieuwd naar de nieuwe firmware.

p.s
Daar waar met een setpoint op x.5 ik zag dat de temperatuur naar setpoint werd gebracht en daarna heel lang geen verwarming zie ik op setpoints van hele graden dat deze vaker aanslaat.
Kan dat aan de buitentemperatuur liggen?

en zal mijn serie nummers even doorgegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI-VGRQSqCTFqgJ5r0xV75YwHqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lz3nHShXQcgbXXmSjtOCDUws.png?f=fotoalbum_large

19x Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ MHI SRK50ZS-WF & SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:06
Goedemorgen allemaal,

Inmiddels ben ik zelf ook aan het testen gegaan met dit mooie product op mijn 2 MHI SRK 35ZS-W op mijn 150m3 woonkamer/aanbouw Ik verwarm al een paar jaar met een airco, maar eindelijk nooit nachtverlaging toegepast in mijn woning uit 2012. Met een opgroeiende dochter heb ik naast de waf nu ook een child acceptance factor 😜. Heeft iemand toevallig al getest met de modules staat wat het verschil is in met en zonder nachtverlaging stoken (in termen van pendel/opstart gedrag als in stroomverbruik)? Hebben jullie ook een soort van vuistregel hoeveel nachtverlaging tov setpoint te hanteren? Dan kan ik dit gaan testen, als de issue met lager dan 18 °c setpoint instellen, is opgelost 😊.

Alvast bedankt voor jullie reacties

• Myth60
Draai nu de testversie 3.1.6 op beide airco's. Instellen onder de 18 ⁰C, die voor de MHI niet kon, werkt nu goed.

Ik merk echter wel dat ik nu moeilijk de ingestelde temperatuur kan bereiken omdat de airco's op de minimale stroom van 1,1 - 1,37 A bij compressorfrequentie van 20 Hz blijven draaien. Op dit moment is het in de slaapkamer 17,1 ⁰C en staat hij als test op verwarmen tot 17,5 ⁰C. De airco blijft continue verwarmen, maar bereikt de 17,5 ⁰C niet. Hetzelfde geldt voor de woonkamer. Het is 19,2 ⁰C. De airco staat op 19,5 ⁰C, maar die temperatuur wordt niet gehaald. De compressor draait continue op een te laag vermogen.

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.
"Anti vorst" zit er nog niet in, moet nog even goed over nagedacht worden hoe dit te implementeren.
Grappig: zit op 3.1.7 (en niet op 3.1.6) :*)

S.J.

• Myth60
Nadat ik de temperatuur op 20 °C gezet had nam het vermogen toe en werd de temperatuur tegen de 20 °C. Hij blijft wel continue warmte afgeven, hij pendelt niet. Hij pendelde de afgelopen dagen wel, maar toen was het ook minder koud buiten.

Net de temperatuur op 20,5 °C gezet. De stroom is toegenomen naar 4,12 A en de compressor gaat naar 50 Hz. Hij lijkt het nu dus ineens wel goed te doen. Daar ben ik blij mee! Ook met halve graden.

• LED-Maniak
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.

Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 26-10-2025 09:11 ]

• Siewert
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.

Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.
Had een klein verslagje in jouw Dm gezet.
Denk dat ik de offset van onze slaapkamer even uitschakelt om te kijken wat er gebeurt.
Hier is het zo dat onze slaapkamer op setpoint 17gr stond en de kamer op 19gr werd verwarmd

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:

Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?

• LED-Maniak
FreestyleFrl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?
Momenteel wordt MHI getest. Bij ME moet je een draadbrug fysiek doorknippen om de offset te verwijderen.

Om verwarring te voorkomen stel ik voor dat we de experimentele firmware discussie terug naar DM verplaatsen.

• tammert
  • Laatst online: 22:44
Voor de Homey gebruikers: ik heb net v0.6.0 beschikbaar gemaakt via https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/. In deze versie zijn alle bugs opgelost die ik gevonden had of die aan mij gemeld waren door verschillende Tweakers (bedankt!). Ook wordt er nu (eindelijk...) succesvol onderscheid gemaakt tussen verschillende merken, je kan dus niet meer per ongeluk ME devices aanmaken terwijl je eigenlijk MHI hebt hangen :X

Deze build is ook aangemeld bij Homey voor release naar de App store, dus binnenkort zou deze vanuit de gewone route beschikbaar moeten zijn :-)

Mocht je dit willen testen: de laatste firmware is wenselijk/nodig, eventueel schakelen met @LED-Maniak of wachten tot 3.1.7 8).

En nog een aanvulling: het is wenselijk om je devices even opnieuw aan te maken met deze update, anders ga je hoogstwaarschijnlijk raar gedrag zien. Hopelijk hoeft het hierna nooit meer ;).

[ Voor 12% gewijzigd door tammert op 26-10-2025 21:46 ]

• LED-Maniak
Dat is wel echt heel gaaf 8) . Dank voor het mooie werk!

Misschien kom ik je nog even porren voor LG en Panasonic binnenkort. Ik gok dat als mensen dit zien ze dit ook wel voor hun merk willen. :)

• renzo4000
@LED-Maniak is er al enigzins zicht op de nieuwe firmware? Ik wil.graag aan de slag met Homey ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik heb een mhi airco en ben bezig met de clima control te installeren. Loop alleen al vast bij stap: Wacht tot de indicator LED overgaat van knipperend groen naar continu oranje. Als ik de airco aan doe gaat die gelijk op groen.

• LED-Maniak
aaaido schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:13:
Ik heb een mhi airco en ben bezig met de clima control te installeren. Loop alleen al vast bij stap: Wacht tot de indicator LED overgaat van knipperend groen naar continu oranje. Als ik de airco aan doe gaat die gelijk op groen.
Heb je de variant met een of met twee drukknopjes?

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:01
tammert schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:26:
Voor de Homey gebruikers: ik heb net v0.6.0 beschikbaar gemaakt via https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/. In deze versie zijn alle bugs opgelost die ik gevonden had of die aan mij gemeld waren door verschillende Tweakers (bedankt!). Ook wordt er nu (eindelijk...) succesvol onderscheid gemaakt tussen verschillende merken, je kan dus niet meer per ongeluk ME devices aanmaken terwijl je eigenlijk MHI hebt hangen :X

Deze build is ook aangemeld bij Homey voor release naar de App store, dus binnenkort zou deze vanuit de gewone route beschikbaar moeten zijn :-)

Mocht je dit willen testen: de laatste firmware is wenselijk/nodig, eventueel schakelen met @LED-Maniak of wachten tot 3.1.7 8).

En nog een aanvulling: het is wenselijk om je devices even opnieuw aan te maken met deze update, anders ga je hoogstwaarschijnlijk raar gedrag zien. Hopelijk hoeft het hierna nooit meer ;).
Bedankt! Alles werkt perfect 👌

• smedest
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:37
Hallo,
Ik heb een LG, en heb je een DM gestuurd Led-Maniak.
Ik hoop dat de climacontrol hiervoor ook geschikt is / gemaakt kan worden.

• FreestyleFrl
Torch1969 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:27:
Regelmatig komt hier het resetten van de offset op de binnenunit voorbij. Met name in relatie tot MHI. Voor de MEL units werkt dat anders. Ik heb MSZ-AY binnenunits waarbij je de offset kunt instellen tussen +2 tot +5 mbv de afstandsbediening. Ik heb de offset nu op de kleinste stand staan, en inderdaad, de unit gaat door tot 2 graden boven de ingestelde temperatuur op de temperatuur sensor. Dat is eigenlijk niet nodig met de climacontrol op een goede plek.

In de service manual lees ik dat de offset ook is in te stellen op 0. Dat moet hardwarematig door een “jumper-wire door te snijden”.
Zie deze passage.
[Afbeelding]

Zijn er hier tweakers die dat al gedaan hebben? En zo ja, snij je echt iets door? En werkt het dan goed?
Ik hoor graag wat ervaringen voordat ik de units nogmaals openschroef… :)
Ik heb zelf de MSZ-AP hier heb ik niet die JR24 die in je afbeelding zichtbaar is. Mogelijk is het doorknippen van draad o.i.d. niet bij alle ME nodig om de offset op 0 te krijgen ? Iemand een idee?

• tammert
  • Laatst online: 22:44
https://homey.app/en-us/a...art.clima/ClimateControl/ Athom was snel, de Homey App staat nu officieel live 🥳

• Siewert
Als airco en climacontrol leek een klein vraagje.
Sinds juni dit jaar zoals eerder vermeld 1x MHI SRK en 2x SRF laten installeren.
Als ik overal de topics een beetje doorspit lees ik her en der wat over pendelen van de units.
Kon er niet uit op maken wat nou precies met pendelen word bedoeld.
Ja dat de unit aan/uit springt in korte periodes.
Maar wat is volgens jullie pendelen?
Bijvoorbeeld 5min verwarmen dan 2/5 min uit en dit de hele dag door.
Of 5 á 10min verwarmen en dan 10/15min uit en dit dan de hele dag door.

Voor de komst van ClimaControl was het hier op alle units 5min verwarmen dan 2/5 min uit en dit de hele dag door
Dacht dat dit pendelen was en had gehoopt dit onder de knie te krijgen door de ClimaControl te installeren.
Maar na het installeren van de ClimaControl en een paar dagen veel proberen en verschillende posities van de externe sensor krijg ik het niet onder de knie als dit pendelen is.

Temperatuur in de kamer is prima en comfortabeler sinds de ClimaControl.
Maar airco schakelt in verwarmd 10 á 15min en schakelt helemaal uit, verbruik gaat naar 0 watt en 0hz.
Na 5 á 10min sprint hij weer aan op ongeveer 250w.
Meende dat de airco na het setpoint behaalt te hebben op idle zou draaien.

Heb ik het verkeerd begrepen of staar ik mij daar te blind op?
Of komt nog echt door de huidige buitentemperaturen tussen 8 en 12gr buiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGVOCYGy7VRVXbSyt_Jqg08rYVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GXctkxzM3uamkqQpWRsdhx5.png?f=fotoalbum_large

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:34
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:30:
Dat is wel echt heel gaaf 8) . Dank voor het mooie werk!

Misschien kom ik je nog even porren voor LG en Panasonic binnenkort. Ik gok dat als mensen dit zien ze dit ook wel voor hun merk willen. :)
kom maar door met die LG ondersteuning in homey :D eerst maar ff het je device volledig operationeel!
smedest schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:41:
Hallo,
Ik heb een LG, en heb je een DM gestuurd Led-Maniak.
Ik hoop dat de climacontrol hiervoor ook geschikt is / gemaakt kan worden.
ik ben op dit moment een apparaatje aan het testen voor onze LG airco's. het werkt al redelijk mooi en de airco draait op een mooi laag vermogen tijdens verwarmen. airco is er echt vele male rustiger door.
enige wat nog niet lukt, en wat ik wel zie bij de mitsubishi van wat ik hier lees, is dat bij de LG de temperatuur niet constant word gehouden.
onze airco draait op +- 170 watt, op ventilator stand 1, en bij bereiken temperatuur van de offset gaat de airco uit, en gaat pas aan als deze de -1 aantikt (2 graden daling). wat niet reeel en absoluut niet comfortabel is..
druk in overleg met LED maniak hier over. dit is echt nog wel de bottle neck van dit mooie systeem op dit moment.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
@Siewert Het is simpelweg nog te warm buiten / je woning te goed geisoleerd. Je airco kan daardoor z'n minimale vermogen niet kwijt, en om te voorkomen dat hij het setpoint overschrijdt, gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit).
Ook met de ClimaControl kan dit nog steeds voorkomen, wat ik wel merkte is dat er langere tussenpozen tussen zitten zoals je zelf ook al aangeeft (want de meting wordt 'vertraagd' doordat de meting verder weg in de ruimte wordt gedaan).

Works as designed dus :)

• Siewert
ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:53:
@Siewert Het is simpelweg nog te warm buiten / je woning te goed geisoleerd. Je airco kan daardoor z'n minimale vermogen niet kwijt, en om te voorkomen dat hij het setpoint overschrijdt, gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit).
Ook met de ClimaControl kan dit nog steeds voorkomen, wat ik wel merkte is dat er langere tussenpozen tussen zitten zoals je zelf ook al aangeeft (want de meting wordt 'vertraagd' doordat de meting verder weg in de ruimte wordt gedaan).

Huis is een houtskeletbouw van 1993 dus van boven naar onder geïsoleerd voor die tijd geldende maatstaven.
Goed genoeg om 24/7 te stoken met onze heteluchtverwarming voor gemiddeld 650m3 gas p/j.
Deze tijd vorige jaar hadden wij overdag bijna geen gas verbruik, zonnetje op (west) voorhuis overdag als die er is houd het beneden redelijk op temperatuur.
In de avond en nachten zaten wij met deze temperaturen op 1m3 gas per dag, November op 3m3 p/d.
Zal wel zoals jij aangeeft dat ze hun minimale vermogen niet kwijt kunnen.
Dan laat ik het zo, temperatuur in huis is prima en gelijkmatiger dan voor de ClimaControl.
Zal van de winter wel weer koekeloeren.

• RicooCardoo
ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:53:

als een airco gaat pendelen en in dit geval uit slaat bij behaald vermogen. wanneer gaat deze dan weer aan?
is daar nog een bepaald gegeven voor?

• Siewert
RicooCardoo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

als een airco gaat pendelen en in dit geval uit slaat bij behaald vermogen. wanneer gaat deze dan weer aan?
is daar nog een bepaald gegeven voor?
Hoe de ClimateControle zijn werk doet weet @LED-Maniak
Maar wat ik zie is als de externe thermometer een paar tienden in temperatuur is gezakt start de airco op wat ik denk minimaal vermogen hier zo om en nabij 250w

• RicooCardoo
Siewert schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Hoe de ClimateControle zijn werk doet weet @LED-Maniak
Maar wat ik zie is als de externe thermometer een paar tienden in temperatuur is gezakt start de airco op wat ik denk minimaal vermogen hier zo om en nabij 250w
ah ja duidelijk, dacht dat daar gewoon een vast iets voor was.
ja daar had ik het met led maniak al over, helaas is dat nog niet bij LG. hij denkt er over na om dat ook te doen bij de LG (zoals mitsubishi is geregeld).
voor nu moet ik 2 graden wachten (als ie al zover zakt haha).

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:58
LED-Maniak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:59:
ClimaControl houdt lokaal bij of de setpoint versus externe bron is bereikt(en negeert hierbij dus afrondingen van de airco). Zodra dit zo is wordt er een half opgeteld op de ruimte temperatuur, wat vervolgens naar de airco wordt gestuurd.
En dan is de BT temp correctie automatisering van @Myth60 overbodig?

Ik had het zelf opgelost met een template, maar de oplossing van @Myth60 werkt prima. d:)b
Vraag mij alleen af of Mosquitto hierdoor niet te veel belast wordt....

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• LED-Maniak
Douternitou schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

En dan is de BT temp correctie automatisering van @Myth60 overbodig?

Ik had het zelf opgelost met een template, maar de oplossing van @Myth60 werkt prima. d:)b
Vraag mij alleen af of Mosquitto hierdoor niet te veel belast wordt....
Ja, de climacontrol doet dit zelf met de update die ik over een uur ga pushen B)

[edit]
Daar gaan we. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 21:55 ]

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-12 14:09
Hallo,
Ik heb sinds kort ook een MHI airco, en kwam dit topic tegen, leuk project en meteen maar een module aangeschaft en van het weekend in de airco geplaats.
Wat me echter opvalt en wat ik niet goed krijg, (komt hoogst waarschijnlijk door mijn onkunde op gebied van airco's) is het volgende:

- Met de ClimaControl module lijkt de airco een stuk "zenuwachtiger" te regelen, alsof hij nu elke 0.1 graad variatie meteen wil compenseren. Vermogen schommelt een stuk meer als zonder de module, waarbij hij voorheen erg constant op laag vermogen (210 -250W) de temp. constant hield.
- Op moment dat de airco aangaat en b.v. de kamer 1 a 1.5 graad moet opwarmen, gaat hij meteen in full-force modus op maximaal blazen (in de Fan auto-stand) wat erg onprettig is. Eigenlijk zou ik een optie willen waarbij je de maximale fan speed kan maximaliseren in de auto stand (1 tot max. 5 i.p.v. max stand 8 wat m.i. veel te hard is), is dit op een of andere manier in te stellen? Zonder ClimaControl module reageerde de airco niet zo extreem.

Wat ik inmiddels heb geprobeerd is om de externe thermometer op verschillende plekken te zetten zo veel mogelijk uit de luchtstroom van de airco, maar dat gaf niet veel verandering in dat zenuwachtig gedrag. De offset staat uit (20 gr. is 20 gr.). Unit is een SRK35SZ-W

Plaatje hieronder is zonder ClimaControl, offset nog aan, en airco op 20 graden (kamer is stabiel rond 20.5 gr. gemeten op een netAtmo meter. Fan stand is auto, maar blijft altijd laag. Begin temp was 19 gr. in de kamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er6hP_WNwXqHqUPxvxd0-_AH_b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbvrP8OfiPFbwl18cBcU56dJ.png?f=fotoalbum_large

En dit is met ClimaControl, offset uit, en setpoint eerst op 20 tot 10:20 en daarna op 21 gr. (temp in kamer schommelt tussen 20 en 21.5) en blaast regelmatig met vol vermogen. Begin temp was 18.8, Fan stand ook op auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj4Oph9RUEKayVDzfbd6g_6y5uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z34jCq307KFOYauhxw5pJGig.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen....
Mijn streven is om de airco in een zo laag mogelijke stand en vermogen te hebben en de boel op temperatuur kan houden zonder te pendelen.

• LED-Maniak
@gmj2 Wat gebeurt er als je de thermometer uitschakelt? Probeer nog eens met 3.1.7

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 22:49 ]

• LED-Maniak
Changelog 3.1.7:
- Fins, Grieks en Zweeds toegevoegd als taal.
- HTTP & MQTT Service data aankondinging toegevoegd aan mDNS. Dit maakt het makkelijker voor de router om de ClimateControl te herkennen. De ClimateControls zijn uniek identificeerbaar in routers met hun eigen naam.
- /control, /wifi_networks en /sensor_thermometer zijn nu als type JSON gezet. Dat maakt uitlezen in de browser eenvoudiger.
- Instelbare offset voor draadloze thermometer.
- Temperatuur in web interface vanaf 10 graden in te stellen
- Climate card fix voor Home Assistant. Min-Max temperatuur volgt de instellingen in de web UI.
- HTTP API geeft foutmelding als je een ongeldig commando of waarde stuurt.
- Homey App integratie (https://homey.app/en-us/a...art.clima/ClimateControl/)

Mitsubishi Electric - Air To Air:
- Foutcode van de airco is uit te lezen
- Filter replacement, defrost, hot adjust en standby state zijn uit te lezen

Mitsubishi Heavy Industries - Air To Air:
- "Set temperature" uit opdata is verwijderd (obsolete)
- Automatische offset detectie en compensatie(ook voor 3D auto)

LG:
- Eerste release voor LG.

De update wordt nu uitgerold en binnen 24 uur aangeboden aan verbonden modules.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 22:47 ]

• renzo4000
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:45:
Changelog 3.1.7:
- Fins, Grieks en Zweeds toegevoegd als taal.
- HTTP & MQTT Service data aankondinging toegevoegd aan mDNS. Dit maakt het makkelijker voor de router om de ClimateControl te herkennen. De ClimateControls zijn uniek identificeerbaar in routers met hun eigen naam.
- /control, /wifi_networks en /sensor_thermometer zijn nu als type JSON gezet. Dat maakt uitlezen in de browser eenvoudiger.
- Instelbare offset voor draadloze thermometer.
- Temperatuur in web interface vanaf 10 graden in te stellen
- Climate card fix voor Home Assistant. Min-Max temperatuur volgt de instellingen in de web UI.
- HTTP API geeft foutmelding als je een ongeldig commando of waarde stuurt.
- Homey App integratie (https://homey.app/en-us/a...art.clima/ClimateControl/)

Mitsubishi Electric - Air To Air:
- Foutcode van de airco is uit te lezen
- Filter replacement, defrost, hot adjust en standby state zijn uit te lezen

Mitsubishi Heavy Industries - Air To Air:
- "Set temperature" uit opdata is verwijderd (obsolete)
- Automatische offset detectie en compensatie(ook voor 3D auto)

LG:
- Eerste release voor LG.

De update wordt nu uitgerold en binnen 24 uur aangeboden aan verbonden modules.
Gaaf om de doorontwikkeling te zien! Vraagje, hoe werkt de offset instelling van de draadloze temp? Ik heb het idee dat ie bij gemiddeld 0.3 graden onder de ingestelde setpoint zit, moet ik dan -0.3 invullen daar?

• LED-Maniak
renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Gaaf om de doorontwikkeling te zien! Vraagje, hoe werkt de offset instelling van de draadloze temp? Ik heb het idee dat ie bij gemiddeld 0.3 graden onder de ingestelde setpoint zit, moet ik dan -0.3 invullen daar?
Die offset is om de temperatuursensor zelf te ijken ten opzichte van een andere referentie zoals je CV thermostaat. Geeft je thermostaat 20.5 aan en de sensor 20.2, dan vul je 0.3 in.

• gmj2
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:41:
@gmj2 Wat gebeurt er als je de thermometer uitschakelt? Probeer nog eens met 3.1.7
Schakelt de airco automatisch over op de interne temp sensor? Hoe kan ik 3.1.7 installeren?
Zelf zat ik ook te denken aan de externe sensor. Als ik kijk in HA dan fluctueerd dat nogal tussen -80 en -60 dbm. In de web-interface staat de temp al een hele tijd op 20.1, maar in HA zie ik andere waardes (tussen 20.4 en 20.3), raar....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8FYMZAShfLVZ8aweEXbadvy3K4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7kLRwoDGy55MXsN3LehG4CAF.png?f=user_large

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Die offset is om de temperatuursensor zelf te ijken ten opzichte van een andere referentie zoals je CV thermostaat. Geeft je thermostaat 20.5 aan en de sensor 20.2, dan vul je 0.3 in.
Update is geinstalleerd maar temperatuur drop in het laatste half uur is 0.6 graden bij ongewijzigde instelling.
Waar kan ik de offset instelling vinden, ik zie 'm niet? 8)7

• LED-Maniak
gmj2 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Schakelt de airco automatisch over op de interne temp sensor? Hoe kan ik 3.1.7 installeren?
Zelf zat ik ook te denken aan de externe sensor. Als ik kijk in HA dan fluctueerd dat nogal tussen -80 en -60 dbm. In de web-interface staat de temp al een hele tijd op 20.1, maar in HA zie ik andere waardes (tussen 20.4 en 20.3), raar....
[Afbeelding]
Even je module rebooten, dan komt hij er vanzelf op.

Zolang je geen grote gaps hebt van data(dus steeds netjes elke 10-20 seconde een update) dan is dit prima.

ClimateControl probeert de temperatuur strak te houden, maar wellicht moeten we naar een instelbare bandbreedte waarbinnen de airco mag regelen om hem rustiger te krijgen bij bepaalde weersomstandigheden/warmteverlies.
Limojo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:20:
[...]

Update is geinstalleerd maar temperatuur drop in het laatste half uur is 0.6 graden bij ongewijzigde instelling.
Waar kan ik de offset instelling vinden, ik zie 'm niet? 8)7
Waarschijnlijk kijk je nog naar een cache van de web UI. CTRL + F5. Dan staat hij bij instellingen bij thermostaat.

Een drop zou kunnen, met toevoeging van de 0.5 graad instelling zoals @Myth60 deze had opgemerkt regelt de airco naar een iets andere setpoint toe en de mensen die getest hebben hadden al opgemerkt dat hij nu licht onder zijn setpoint blijft.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 23:25 ]

• Limojo
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:24:

[...]

Waarschijnlijk kijk je nog naar een cache van de web UI. CTRL + F5. Dan staat hij bij instellingen bij thermostaat.

Een drop zou kunnen, met toevoeging van de 0.5 graad instelling zoals @Myth60 deze had opgemerkt regelt de airco naar een iets andere setpoint toe en de mensen die getest hebben hadden al opgemerkt dat hij nu licht onder zijn setpoint blijft.
Thanks, dat was 'm.

Perfecte aanvulling in de instellingen weer om verder te kunnen fine tunen _/-\o_

• renzo4000
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Ah oké...dus meer een visuele correctie dan dat er daadwerkelijk een mogelijkheid is om zelf de thermostaat naar boven of naar beneden bij-te-stellen.

• LED-Maniak
renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Ah oké...dus meer een visuele correctie dan dat er daadwerkelijk een mogelijk is om zelf de thermostaat naar boven of naar beneden bij-te-stellen.
Als jij hem 0.3 hoger zet dan gaat de airco 0.3 lager verwarmen als de setpoint hetzelfde is:
Is de setpoint 20.5 en geeft de sensor 20.2 aan, dan zal hij nog 0.3 graden omhoog regelen. Zet je de offset +0.3 in, dan stopt de airco met verwarmen, die denkt nu dat het al 20.5 is.

We proberen op een halve graad of minder te gaan finetunen, maar hou wel in het achterhoofd dat het een airco is en niet een lucht water warmtepomp met een enorme massa er achter. Hier is in het verleden al eens mee geexperimenteerd en hoe strakker je hem op temperatuur probeert te zetten, hoe zenuwachtiger de buitenunit gaat regelen.

Op een gegeven moment moeten we wel gaan accepteren dat het geen perfect systeem is en afhankelijk van de omstandigheden nét even anders regelt.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 23:51 ]

• gmj2
@LED-Maniak Dank. 3.1.7 staat erop. Ik ga morgen even verder testen. Keep up the good work!

• Limojo
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Als jij hem 0.3 hoger zet dan gaat de airco 0.3 lager verwarmen als de setpoint hetzelfde is:
Is de setpoint 20.5 en geeft de sensor 20.2 aan, dan zal hij nog 0.3 graden omhoog regelen. Zet je de offset +0.3 in, dan stopt de airco met verwarmen, die denkt nu dat het al 20.5 is.
Hier is ie nu vol aan de bak om de te lage temperatuur weer te compenseren :)

• renzo4000
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

We proberen op een halve graad of minder te gaan finetunen, maar hou wel in het achterhoofd dat het een airco is en niet een lucht water warmtepomp met een enorme massa er achter. Hier is in het verleden al eens mee geexperimenteerd en hoe strakker je hem op temperatuur probeert te zetten, hoe zenuwachtiger de buitenunit gaat regelen.

Op een gegeven moment moeten we wel gaan accepteren dat het geen perfect systeem is en afhankelijk van de omstandigheden nét even anders regelt.
Ah duidelijk! Overigens ben ik al een paar jaartjes bekend met verwarmen via L/L dus ik snap dat je niet op een 0.1 graad ka sturen, maar dat bedoelde ik eigenlijk ook niet. Dat er in een marge van 0.5 graden geregeld wordt is helemaal prima... ik zou hem met een marge in het achterhoofd wel 0.3 willen bijstellen.

Tot nu toe is de ervaring dat het regelen van de temperatuur best strak wordt gedaan maar wel gemiddeld 0.3 graden onder de setpoint. Vandaag was wel een hele grillige dag (veel hoosbuien waardoor de temperatuur buiten zomaar 2 graden ineens zakt bijv).

Mijn grafiekje van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adVpsRP-s-irXuzigyOsJ24-YzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfNmD4zwc6NDalPv3skHTDIP.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Dat hij net onder zijn setpoint blijft steken helpt mee dat hij langer door blijft gaan.
Alsof je een wortel aan een stok houdt waar hij net niet bij kan. Ik zou zeggen, experimenteer er mee en kijk eens hoe het regelt. Jouw grafiek ziet er best OK uit. :)

• Rapheal
@LED-Maniak Is er al uitzicht wanneer de firmware update naar 3.1.6. wordt gepushed? Zou graag mijn nachtverlaging onder de 18°C kunnen instellen 😊

• renzo4000
Rapheal schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:17:
@LED-Maniak Is er al uitzicht wanneer de firmware update naar 3.1.6. wordt gepushed? Zou graag mijn nachtverlaging onder de 18°C kunnen instellen 😊
Kijk eens een paar posts boven je? :)

3.1.7 is gisteravond uitgestuurd en zou je binnen 24h moeten ontvangen. Reboot je ClimaControl anders even.

• Rapheal
@renzo4000 , vandaar ook de vraag haha. Rebooting heeft hem inderdaad doen updaten. @LED-Maniak Alleen het vreemde is nu dat als ik de airco via de portal op 17 graden zet of met de afstandbediening op 18 (kan niet lager bij mhi) het set point in de setting op 0 graden blijft staan?

[ Voor 76% gewijzigd door Rapheal op 28-10-2025 08:44 ]

• LED-Maniak
CRTL+F5 je kijkt naar een cached pagina

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Na het lezen van een update, de auto update functie uitgezet. De unit draait hier uitstekend met firmware 3.1.4

Boven unit wel voorzien van de nieuwe firmware, ben benieuwd

• gmj2
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:41:
Nu met 3.1.7, en nog steeds de externe sensor nog een testje gedaan. Het plaatje hieronder geeft de temperatuur weer zoals dat in HA binnenkomt (elke 30 sec. meetpunt) met daaronder het opgenomen vermogen van de airco. Het is al wat minder wild dan gisteren, maar wel is te zien dat de airco meteen bij elke kleine variatie iets gaat doen. Temp. staat op 20 graden ingesteld
Om 10:05 een paar meetpunten op 19.9 en meteen airco aan. idem op 10:50 met slechts 1x 19.9. Op 11:05 even 19.8 en dan een iets langere run. Om 11:50: 20.1 graden en toch even de airco aan, wellicht was daar 1x een 19.9 sensor meting die HA niet heeft opgepakt.
Al met al is het zeer gevoelig. Ik zou liever zien dat Climacontrol een wat ruimere marge heeft (ca. 0.2 of 0.3 graden rond setpoint) waarin de airco niet geschakeld wordt. Nu heb je teveel aan/uit momenten die m.i. onnodig energie verbuiken, zeker nu met dat kwakkelweer. Is dat op een of andere manier in te stellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8-rUl-MK9yjow9R_C_aFhKYlfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw8Ue0pNZD2gUtftIkGGAMGY.jpg?f=fotoalbum_large

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Climacontrol draait nu voor de tweede dag en sinds vanochtend op versie 3.1.7. Ik gebruik een Sonoff thermometer en elke 15 seconden roep ik de HTTP API aan (control?cmd=heatpump&remote_temperature=XX). Airco is een MHI.

Het regelgedrag is echt een stuk verbeterd, ik zag vaak dat de airco 5 tot 8 per uur aan ging maar nu blijft 'ie veel langer een tijdje op 200-300 W doorgaan.

Fanspeed staat nu op 1 met het idee om langzaam de ruimte (40m3) te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip66QxL_O72QQWdXCk4Wa9XYfP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkNwh2LvY7KnHn675vtw9Rdv.png?f=fotoalbum_large

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 21:49
Ik heb thuis een aantal MHI units. Wanneer deze de temperatuur bereikt hebben gaan ze niet helemaal uit, maar blijft hij heel zachtjes blazen. De fans staan dan automatisch recht vooruit.

Dit is dan geen warme of koude lucht meer. Puur luchtverplaatsing. Heeft iemand een idee of je dat ook uit kan schakelen o.i.d.? Het is redelijk vervelend dat er nu een (gevoelsmatige) koude luchtstroom is. Wellicht dat het al eens benoemt is. Maar ik kon er met wat zoektermen nog niks over vinden.

• gmj2
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:24:

ClimateControl probeert de temperatuur strak te houden, maar wellicht moeten we naar een instelbare bandbreedte waarbinnen de airco mag regelen om hem rustiger te krijgen bij bepaalde weersomstandigheden/warmteverlies.
Ah, ja, dit dus. Zie ook mijn post van 28 okt 12:32. Deze toevoeging zou zeer welkom zijn!

• renzo4000
Het punt is een beetje dat er teveel variabelen zijn waardoor het per persoon verschilt. Ik moet zeggen dat ik tot op heden tevreden ben met de komst van de ClimaControl. Het pendelen is nagenoeg verdwenen en de temperatuur is nu veel constanter in huis:
Nagenoeg temp tegen het setpoint aan(al zou ik hem zelf graag 0.3 willen bijstellen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRY5JPfF7gHvvakwNehbt49SpIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GOq4NsxUQTbv58z67O2V36m.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks het grillige weer vandaag (dan weer bewolkt, stevige regenbuien met temp daling als gevolg en dan weer zon etc):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkezF5xVmlwDYPFslHRdovrwA5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tChPuyKPayyL2JUcYRmpFU8.jpg?f=fotoalbum_large

Een week terug (voordat de ClimaControl zijn intrede deed, pendel galore! ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQavYXsto4IBBpBbRgVeEi7QopY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYQUuvbXR4nEDtkqMfaoZ6nD.jpg?f=fotoalbum_large

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:45
Kan iemand mij uitleggen of deze chart uit de ClimaControl er goed uit ziet, in elk geval dat het voordeel van deze module zijn werk doet? Ik heb de ingestelde temperatuur rond de 18 graden gezet. en heb een MHI SRK 50 in gebruik (in de woonkamer)

Geeft het groene 'Operating' deel in de grafiek nu niet juist heel veel pendelen weer? Op zich lijkt de airco zijn werk wel te doen. Tijdens de opstart is het verbruik even rond de 2kWh en eenmaal op temperatuur varieert het verbruikt tussen de 0 en 350W, ook dus 0W/geen verbruik op korte momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfpyvJ96aDByAED0SVyD7oaFuPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDiNOEjyT5TPs9mpFmxwXC6G.png?f=user_large

Grafiek uit home assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG4ZxNU4cAnCclqZNihAWttrVSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fIR75KFK9ZXs08Wt7x0fCeiW.png?f=user_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• renzo4000
@mede Het feit dat je wel heel veel operating aan/uit hebt in de grafiekjes lijkt dat toch heel sterk op pendel gedrag(best heftig veel ook trouwens). Overigens lijkt de temperatuur (setpoint) wel netjes gevolgd te worden (actual). Het kan misschien ook door de ingestelde lage temperatuur komen van 18 graden, het is immers nog niet heel koud en er zit nog veel warmte (massa) in je huis. Maak je ook gebruik van een externe sensor icm ClimaControl?

• ThinkPad
Ja die staat flink te pendelen idd. Komt omdat je setpoint vrij laag is en het buiten nog best warm is.
Als je je er aan stoort kun je het setpoint hoger zetten of de unit uitzetten en pas weer aan als je het fris vind worden.

• mede
@renzo4000 De temperatuur wordt inderdaad netjes aangehouden en blijft altijd rond de 18 graden. Ik heb een externe temperatuursensor (meebesteld met de ClimaControl module). Ik heb de airco aangezet omdat het in huis 15,3 graden was en 18 graden is dan een aangename temperatuur. Wanneer de airco uit gaat dan zakt uiteindelijk de temperatuur in de woonkamer ook weer richting de 15 graden.

@ThinkPad
Setpoint hoger betekent ook warmer in huis, 18 graden setpoint voelt voor nu prima. Ik kan eens testen met 19,5 of 20 graden maar dat vinden wij persoonlijk iets te warm worden.

ik zet de airco juist aan omdat ik het te koud vind worden, dus uitzetten is niet gewenst:)

• ThinkPad
Je hóeft ook niks te doen, technisch werkt het gewoon prima :)

Je gaf zelf ook al aan dat hij het netjes rond setpoint houdt. Maar de unit heeft een minimaal vermogen en dat kan hij nu door milde buitentemperatuur en weinig warmtevraag binnen niet kwijt, enige oplossing voor hem om te voorkomen dat het te warm wordt is gaan pendelen.

• LED-Maniak
Klinkt alsof je een redelijk grote unit hebt voor de ruimte die je wil verwarmen en weinig warmteverlies.
Dit is niet zomaar op te lossen.

Het pendelen kan wel verminderd worden, maar dan zou je moeten accepteren dat de temperatuur fluctuatie in de ruimte een stuk groter gaat zijn. Laten we zeggen 16-19 graden. Of je kan bijvoorbeeld het warmteverlies verhogen, of je zal de setpoint van de airco moeten verhogen.

• Siewert
mede schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:14:
@renzo4000 De temperatuur wordt inderdaad netjes aangehouden en blijft altijd rond de 18 graden. Ik heb een externe temperatuursensor (meebesteld met de ClimaControl module). Ik heb de airco aangezet omdat het in huis 15,3 graden was en 18 graden is dan een aangename temperatuur. Wanneer de airco uit gaat dan zakt uiteindelijk de temperatuur in de woonkamer ook weer richting de 15 graden.

@ThinkPad
Setpoint hoger betekent ook warmer in huis, 18 graden setpoint voelt voor nu prima. Ik kan eens testen met 19,5 of 20 graden maar dat vinden wij persoonlijk iets te warm worden.

ik zet de airco juist aan omdat ik het te koud vind worden, dus uitzetten is niet gewenst:)
Zit hier ook met pendelen, slaapkamers gaan prima.
Maar woonkamer ben ik mee bezig om de juiste instellingen te vinden.
Zoals @ThinkPad mij al eerder aangaf is het in mijn geval voornamelijk de buitentemperatuur en minimum vermogen die niet geleverd kan worden.

Maar in jou geval ben ik bang/gok ik dat de massa in huis te koud is.
Je warmt op en de lucht is op temperatuur en de airco schakelt uit.
Maar omdat de massa koud is zakt de temperatuur weer snel.
Voor de gein eens proberen om 48uur op 18gr te houden.
Kijk dan eens of het pendelen minder is geworden, helemaal voorkom je niet in deze tijd.
En als je ook het verbruik kunt bijhouden kun je ook kijken wat efficiënter is. ad-hoc of 24/7 stoken.

• renzo4000
Eensch met @ThinkPad ik weet niet hoe groot de ruimte is die je ermee verwarmt? Maar een SRK 50 is natuurlijk een beste jongen en heeft een hoger minimaal vermogen dan bijv een SRK 35. Ook je isolatie waarde speelt een rol, maar als de temp zo snel zakt lijkt die niet helemaal state of the art. Je zal zien dat zodra het weer wat kouder wordt de boel ook wat rustiger gaat draaien.

Edit: ik zie dat @LED-Maniak @Siewert @ThinkPad en ik zo'n beetje tegelijk reageren :D maar het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

[ Voor 16% gewijzigd door renzo4000 op 29-10-2025 14:24 ]

• LED-Maniak
Het is gewoon lastig zo tussen de seizoenen is. ClimaControl kan niet alles oplossen, maar wel flink verminderen.

Dat gezegd hebbende wordt er achter de schemen nog steeds hard gewerkt om ook dit zo veel mogelijk proberen te optimaliseren.

• Siewert
renzo4000 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:21:
Eensch met @ThinkPad ik weet niet hoe groot de ruimte is die je ermee verwarmt? Maar een SRK 50 is natuurlijk een beste jongen en heeft een hoger minimaal vermogen dat bijv een SRK 35. Ook je isolatie waarde speelt een rol, maar als de temp zo snel zakt lijkt die niet helemaal state of the art. Je zal zien dat zodra het weer wat kouder wordt de boel ook wat rustiger gaat draaien.
Huis hier is goed geïsoleerd.
Alleen een paar tienden stijging/daling is het hier aan/uit van de airco.
Probeer het hier onder controle te krijgen door alle mogelijk locaties voor de externe tempsensor te proberen.
Accepteer bijna het pendelen en ga het beleven als de buiten temperatuur zakt.
Alhoewel ik er van ben gebleven nu de mijn MHI unit op ECO gezet om te kijken of die dan minder gaat pendelen.

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:25:
Het is gewoon lastig zo tussen de seizoenen is. ClimaControl kan niet alles oplossen, maar wel flink verminderen.

Dat gezegd hebbende wordt er achter de schemen nog steeds hard gewerkt om ook dit zo veel mogelijk proberen te optimaliseren.
Kan de 'silent mode' hier nog in helpen? Daarmee begrens je het vermogen.
Als je dat aanzet op de remote, behoud je de setting dan als je met de CC het setpoint aanpast o.i.d. ?

• mede
Mijn woonkamer is iets meer dan 55m2 en het huis is redelijk (niet perfect) geïsoleerd.

Ik moet zeggen dat ik het woonkamer klimaat op de verwarmstand erg prettig vindt, ondanks het vele pendelen zoals ik nu begrijp. Ik begrijp nu, na de reacties, de grafiek ook beter en de reden hier achter. Ik wil alleen het maximale uit de airco en module halen en alles zo optimaal mogelijk afstellen, dat blijft het leukste voor mij.

Ik ga nog eens wat experimenteren met een hogere setpoint en zal als het echt koud wordt buiten eens een vergelijkende grafiek ernaast zetten. Heb de airco pas 4 weken in gebruik.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
mede schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:39:
Mijn woonkamer is iets meer dan 55m2 en het huis is redelijk (niet perfect) geïsoleerd.

Ik moet zeggen dat ik het woonkamer klimaat op de verwarmstand erg prettig vindt, ondanks het vele pendelen zoals ik nu begrijp. Ik begrijp nu, na de reacties, de grafiek ook beter en de reden hier achter. Ik wil alleen het maximale uit de airco en module halen en alles zo optimaal mogelijk afstellen, dat blijft het leukste voor mij.

Ik ga nog eens wat experimenteren met een hogere setpoint en zal als het echt koud wordt buiten eens een vergelijkende grafiek ernaast zetten. Heb de airco pas 4 weken in gebruik.
Wellicht eens proberen op 3d auto stand. Op deze stand blijft de unit hier veel langer op een laag vermogen draaien.

• Sterke-Jerke
Verzoek: simpele afstandsbediening met knopjes?

Vanwege de “familie factor”. Heb ik nu mijn MHI zo ingesteld dat hij altijd 2 gr lager draait dan wat je op de originele afstandsbediening instelt. (Dus 18gr op de originele remote, wordt 16gr in de unit).

Is er een (Bluetooth?) remote die simpel wel de temperatuur instelt die we willen? Hoeft wat mij enkele de temperatuur aan/uit te zijn.

S.J.

• Kenhas
  • Laatst online: 04-12 17:55
Ik volg het minder op de voet maar hoe zou het staan met de aansturing van Panasonic? Laatste wat ik mij herinner, is dat iemand het ging testen.
Sterke-Jerke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:43:

Vanwege de “familie factor”. Heb ik nu mijn MHI zo ingesteld dat hij altijd 2 gr lager draait dan wat je op de originele afstandsbediening instelt. (Dus 18gr op de originele remote, wordt 16gr in de unit).

Is er een (Bluetooth?) remote die simpel wel de temperatuur instelt die we willen? Hoeft wat mij enkele de temperatuur aan/uit te zijn.
Dus je hebt een toestel met afstandsbediening. Daar sluit je een apparaatje op aan zodat je die zonder afstandsbediening lokaal kunt bedienen. En daar zou je nu een afstandsbediening voor willen :+

Je hebt het toestel ingesteld dat ie 2 graden minder doet dan wat je met de afstandsbediening vraagt. Maar nu wil je iets waarbij de werkelijke temperatuurinstelling wordt gebruikt. Waar dient die instelling dan voor ?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Sterke-Jerke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:43:

Nou zit ik nog maar op dag 4 met ClimaControl dus misschien praat ik onzin...

Maar met versie 3.1.7 heb je die MHI offset instelling niet meer nodig. Ik heb niets veranderd aan mijn MHI en als ik met de afstandsbediening 20 graden instel dan krijg ik 20 graden.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:24
LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:50:
Voor de Mitsubishi Heavy Industries temperatuur puristen (@Edski303 @xHEMANx ):
Dit is inmiddels op twee airco's getest en werkt naar behoren. Het wordt meegenomen in de v3.1.6 update.

[Afbeelding]
Was al een tijdje niet op tweakers geweest. En afgelopen week begon die airco erg irritant te doen. Kreeg het niet meer warm op de normale setpoint. Bijna de monteur gebeld, maar gelukkig nog even op het forum gekeken!

Halve graden!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En dus geen offset met 3d auto meer!! :> (hierdoor dacht ik dat de airco kapot was. Had de filters al bekeken...)

Lekker hoor!!! You are the best.

Ik ga vanaf morgen gelijk testen.

(Kom momenteel vanaf mn werk niet op de clima control site)

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 30-10-2025 13:34 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Sterke-Jerke
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Maar met versie 3.1.7 heb je die MHI offset instelling niet meer nodig. Ik heb niets veranderd aan mijn MHI en als ik met de afstandsbediening 20 graden instel dan krijg ik 20 graden.
Klopt,

Maar de afstandsbedediening gaat niet lager dan 18gr….. Met name op slaapkamer is dat net wat te warm.
Heb het nu zo dat ie bij 18 op de remote naar 16.5 gaat

S.J.

• Sterke-Jerke
Kenhas schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:53:
Ik volg het minder op de voet maar hoe zou het staan met de aansturing van Panasonic? Laatste wat ik mij herinner, is dat iemand het ging testen.

[...]

Dus je hebt een toestel met afstandsbediening. Daar sluit je een apparaatje op aan zodat je die zonder afstandsbediening lokaal kunt bedienen. En daar zou je nu een afstandsbediening voor willen :+

Je hebt het toestel ingesteld dat ie 2 graden minder doet dan wat je met de afstandsbediening vraagt. Maar nu wil je iets waarbij de werkelijke temperatuurinstelling wordt gebruikt. Waar dient die instelling dan voor ?
Ik wil graag de temperatuur op 16.5 of 17 in kunnen stellen, met de remote. Dat gaat niet. Die gaat niet lager dan 18.

S.J.

• Douternitou
wouterk98 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:42:
Ik heb thuis een aantal MHI units. Wanneer deze de temperatuur bereikt hebben gaan ze niet helemaal uit, maar blijft hij heel zachtjes blazen. De fans staan dan automatisch recht vooruit.

Dit is dan geen warme of koude lucht meer. Puur luchtverplaatsing. Heeft iemand een idee of je dat ook uit kan schakelen o.i.d.? Het is redelijk vervelend dat er nu een (gevoelsmatige) koude luchtstroom is. Wellicht dat het al eens benoemt is. Maar ik kon er met wat zoektermen nog niks over vinden.
Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.
Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SajDsEVyG6MWHBm_riIxpS5MA_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8L1ocItQePyKHPuboaxMGxJ.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Klopt. Sinds 3.1.7 wordt die offset automatisch gecompenseerd en hoef je niets meer te doen.
Douternitou schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:27:
[...]

Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.
Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.[Afbeelding]
Heeft verder geen invloed op de regeling zolang de externe sensor actief is.
gmj2 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Nu met 3.1.7, en nog steeds de externe sensor nog een testje gedaan. Het plaatje hieronder geeft de temperatuur weer zoals dat in HA binnenkomt (elke 30 sec. meetpunt) met daaronder het opgenomen vermogen van de airco. Het is al wat minder wild dan gisteren, maar wel is te zien dat de airco meteen bij elke kleine variatie iets gaat doen. Temp. staat op 20 graden ingesteld
Om 10:05 een paar meetpunten op 19.9 en meteen airco aan. idem op 10:50 met slechts 1x 19.9. Op 11:05 even 19.8 en dan een iets langere run. Om 11:50: 20.1 graden en toch even de airco aan, wellicht was daar 1x een 19.9 sensor meting die HA niet heeft opgepakt.
Al met al is het zeer gevoelig. Ik zou liever zien dat Climacontrol een wat ruimere marge heeft (ca. 0.2 of 0.3 graden rond setpoint) waarin de airco niet geschakeld wordt. Nu heb je teveel aan/uit momenten die m.i. onnodig energie verbuiken, zeker nu met dat kwakkelweer. Is dat op een of andere manier in te stellen?
[Afbeelding]
Ik heb een test versie van de firmware welke ruimere marges mogelijk maakt en de airco minder hard laat werken als de temperatuur net iets teveel zakt. Waarschijnlijk een oplossing voor jouw probleem. Alleen dat duurt even om goed te kunnen testen gezien het regelen natuurlijk een traag proces is.
Kenhas schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:53:
@Kenhas ik heb net de hardware en kabels binnen voor panasonic om de climacontrol als echte externe sensor te laten werken. Moet alleen nog een stukje software bij komen. Hier ben ik nu mee bezig.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 30-10-2025 23:35 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik constateer met firmware 3.1.7 dat de opstart ‘‘s morgens veel beter is. Wanneer ik voorheen opstartte met een temperatuur van 18,5 ( setpoint 19 ), was er sprake van een onnodige overshoot tot 19,5 graden.
Nu met firmware 3.1.7 verwarmt de airco ook daadwerkelijk tot 18,5 graden. Super 😀

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:14
[b]LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"LED-Maniak schreef op donderdag

[...]

@Kenhas ik heb net de hardware en kabels binnen voor panasonic om de climacontrol als echte externe sensor te laten werken. Moet alleen nog een stukje software bij komen. Hier ben ik nu mee bezig.
Kan niet wachten :) Als je nog een tester nodig hebt….

• FreestyleFrl
pjotter1965 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:12:
Ik constateer met firmware 3.1.7 dat de opstart ‘‘s morgens veel beter is. Wanneer ik voorheen opstartte met een temperatuur van 18,5 ( setpoint 19 ), was er sprake van een onnodige overshoot tot 19,5 graden.
Nu met firmware 3.1.7 verwarmt de airco ook daadwerkelijk tot 18,5 graden. Super 😀
Ja dat viel mij ook op. Wat mij ook opvalt is dat mijn duo split met 1 binnenunit aan, hoog in vermogen zit, zeg maar 500-600w. Maar als ik de 2e unit aanzet , de buitenunit vrijwel de hele dag aanblijft op 190-200w en ik dan 2 ruimtes op temperatuur heb met vrij weinig vermogen. Dat is echt heel fijn. Ik heb trouwens ME.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:26
nu met de installateur bezig om de ClimaControl aan de gang te krijgen. De Climacontrol blijft knipperen wanneer deze is aangesloten. In de handleiding lees ik dat de unit constant moet branden voordat ik verder kan?

Wat te doen??

P.s. het gaat nog om een oudere ClimaControl met 1 led en instructie rev20240522

edit: krijgen de oorspronkelijke WF-module niet werkend i.c.m. de ClimaControl. Waarden zoals binnen en buitentemperatuur kwamen ook niet goed door in de MHI app. Help :+

[ Voor 22% gewijzigd door mister_muller op 31-10-2025 09:12 ]

• ThinkPad
Douternitou schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:27:
[...]

Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.[Afbeelding]
F2 is wat je wil hebben, mits je gebruik maakt van een externe sensor (zo niet, dan kan hij met F2 de ruimtetemperatuur minder goed meten). Heb het net vorige week aangezet op mijn MHI ZSX en dan stopt hij idd met blazen als hij niet aan het verwarmen is. @wouterk98

• Douternitou
ThinkPad schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

F2 is wat je wil hebben, mits je gebruik maakt van een externe sensor (zo niet, dan kan hij met F2 de ruimtetemperatuur minder goed meten). Heb het net vorige week aangezet op mijn MHI ZSX en dan stopt hij idd met blazen als hij niet aan het verwarmen is. @wouterk98
Sinds de ingebruikname van climacontrol (met externe sensor) was deze setting weer naar de default Fn instelling gegaan. Ik had hem ooit aangepast om het "tocht gevoel" te elimineren, maar kon mij niet meer herinneren of ik hem toen op F1 óf F2 had gezet. Met de F1 setting heb ik weer het gewenste effect.
Het zou kunnen dat F2 nog beter werkt, maar weet niet wat het exacte verschil is.
Zou het gewoon uitproberen ;)

Ben in iedergeval blij met de climacontrol en de aanpassingen in v3.1.7.
Keep up the good work @LED-Maniak _/-\o_

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:34
mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:48:

edit: krijgen de oorspronkelijke WF-module niet werkend i.c.m. de ClimaControl. Waarden zoals binnen en buitentemperatuur kwamen ook niet goed door in de MHI app. Help :+
Bij mij hielp het om de ClimaControl weer los te koppelen. De wfrac helemaal in te stellen zodat je de app kan gebruiken en daarna de stroom er weer af om de ClimaControl aan te sluiten.

• LED-Maniak
mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:48:
nu met de installateur bezig om de ClimaControl aan de gang te krijgen. De Climacontrol blijft knipperen wanneer deze is aangesloten. In de handleiding lees ik dat de unit constant moet branden voordat ik verder kan?

Wat te doen??

P.s. het gaat nog om een oudere ClimaControl met 1 led en instructie rev20240522

Welke kleur knippert hij? Makkelijkste bij de 'oude' modules is om een factory reset te doen.

Als hij groen knippert moet je even wachten tot dit Oranje is. Als hij blauw knippert dan doet hij een update.

De smart-m app werkt zodra de software geupdate is.

• LED-Maniak
Gelukszak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Bij mij hielp het om de ClimaControl weer los te koppelen. De wfrac helemaal in te stellen zodat je de app kan gebruiken en daarna de stroom er weer af om de ClimaControl aan te sluiten.
Dit hoeft sinds de laatste updates niet meer.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001

kimjansen

Nu ff niks...

ThinkPad schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Bij een Mitsubishi Electric kan dit ook, let wel: een externe temperatuur sensor is dan inderdaad zeker een must, anders gaat hij echt staan pendelen. Alleen moet je hiervoor weerstandje ('jumper') JR01 losknippen zodat de ventilator uit gaat bij het bereiken van het setpoint tijdens verwarmen. Je kunt ook JRRE losknippen als je wilt dat de fan stopt bij het bereiken van het setpoint tijdens koelen. Let er dan wel op dat in het laatste geval de wisselaar langer vochtig kan blijven, er is immers geen geforceerde luchtstroom meer, en je er goed aan doet deze vaker te reinigen zodat je schimmelvorming voorkomt!

Het gevolg van deze opties is ook dat je de airco's aan het begin van het seizoen eenmalig aan kunt zetten op de gewenste temperatuur. Is het nodig dan gaan ze draaien, is het niet nodig dan blijven ze uit en is het heerlijk stil in huis en heb je ook de luchtcirculatie niet. Enige 'nadelen' zijn dat het standby verbruik ietsje pietsje hoger is en dat de airco kleppen open staan (WAF).
Voor mij neemt daarmee het comfort enorm toe en in mijn beleving regelt het systeem ook nog eens fijner met een meer permanent gekozen setpoint, dus die paar Watt weegt daar ruimschoots tegenop.

En dat kan nu allemaal zonder losse draadjes, hoeven prutsen, of overal een groot bedieningspaneel aan de muur, die natuurlijk nooit op de ideale plek zit om de ruimtetemperatuur te meten... Heel erg blij met ClimaControl dus!

[ Voor 7% gewijzigd door kimjansen op 31-10-2025 10:41 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• RicooCardoo
kimjansen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Het gevolg van deze opties is ook dat je de airco's aan het begin van het seizoen eenmalig aan kunt zetten op de gewenste temperatuur. Is het nodig dan gaan ze draaien, is het niet nodig dan blijven ze uit en is het heerlijk stil in huis en heb je ook de luchtcirculatie niet. Enige 'nadelen' zijn dat het standby verbruik ietsje pietsje hoger is en dat de airco kleppen open staan (WAF).
Voor mij neemt daarmee het comfort enorm toe en in mijn beleving regelt het systeem ook nog eens fijner met een meer permanent gekozen setpoint, dus die paar Watt weegt daar ruimschoots tegenop.
Dit klinkt wel echt als het perfecte geregelde systeem zo 👌👌 hoop dat Led maniak net zo in de buurt komt met de LG als de mitsubishi 👌

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001

kimjansen

Nu ff niks...

RicooCardoo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:42:
[...]
Dit klinkt wel echt als het perfecte geregelde systeem zo 👌👌 hoop dat Led maniak net zo in de buurt komt met de LG als de mitsubishi 👌
Eerlijk gezegd ben ik voor verwarmen veel meer tevreden met mijn lucht-water WP, dat is qua comfort toch nog wel echt een heel stuk beter... Voortschrijdend inzicht: had ik alleen lucht-lucht kunnen gebruiken dan was de ClimaControl wel echt een must-have voor tijdens het stookseizoen ja :+ .

Speed kills, but beauty lives forever...

• RicooCardoo
kimjansen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik voor verwarmen veel meer tevreden met mijn lucht-water WP, dat is qua comfort toch nog wel echt een heel stuk beter... Voortschrijdend inzicht: had ik alleen lucht-lucht kunnen gebruiken dan was de ClimaControl wel echt een must-have voor tijdens het stookseizoen ja :+ .
Ah ik dacht dat je hem nu al de hele tijd had aanstaan haha! Ja hier nog geen warmtepomp.. Die komt wel maar eerst de hele beneden verdieping verbouwen + vvw en alle kozijnen met kusnstof/triple glas.

Deze winter eerste winter met airco verwarmen dus ben benieuwd.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:26
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Welke kleur knippert hij? Makkelijkste bij de 'oude' modules is om een factory reset te doen.

Als hij groen knippert moet je even wachten tot dit Oranje is. Als hij blauw knippert dan doet hij een update.

De smart-m app werkt zodra de software geupdate is.
Helaas was de installateur inmiddels alweer weg. Zelf de kappen er weer afgehaald.
Factory reset gedaan. wifi ingevuld (eigen netwerk) en vervolgens knipperde hij blauw. Nu lijkt hij constant blauw te geven (wel lichter dan toen hij knipperde).

Geduld hebben voor de update?
Hij is nu namelijk niet meer bereikbaar via wifi, of moet dit nu via een andere manier?

• LED-Maniak
mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Helaas was de installateur inmiddels alweer weg. Zelf de kappen er weer afgehaald.
Factory reset gedaan. wifi ingevuld (eigen netwerk) en vervolgens knipperde hij blauw. Nu lijkt hij constant blauw te geven (wel lichter dan toen hij knipperde).

Geduld hebben voor de update?
Hij is nu namelijk niet meer bereikbaar via wifi, of moet dit nu via een andere manier?
Wit/blauw constant aan is goed.
Kan je hem vinden op https://clima.protoart.net/heatpump_portal/index.php ? Zorg wel dat je verbinding maakt via hetzelfde wifi netwerk als waar de module op zit verbonden.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 31-10-2025 11:38 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste