.
[ Voor 111% gewijzigd door Cbr op 25-10-2025 11:37 . Reden: oeps ]
[ Voor 111% gewijzigd door Cbr op 25-10-2025 11:37 . Reden: oeps ]
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
![]() | ![]() |
19x Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ MHI SRK50ZS-WF & SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 15:10 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 17:49 ]
Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:
Afgelopen 3 uur even goed kunnen testen:
Enige offset wordt nu automatisch gecompenseerd.
- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.
Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.
Deze fix zal meegenomen worden in V3.1.6.
S.J.
Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.Sterke-Jerke schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:07:
[...]
Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?
Klinkt veel belovend.LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:
Afgelopen 3 uur even goed kunnen testen:
Enige offset wordt nu automatisch gecompenseerd.
- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.
Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.
Deze fix zal meegenomen worden in V3.1.6.
19x Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ MHI SRK50ZS-WF & SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Grappig: zit op 3.1.7 (en niet op 3.1.6)LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:10:
[...]
Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.
"Anti vorst" zit er nog niet in, moet nog even goed over nagedacht worden hoe dit te implementeren.
S.J.
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 26-10-2025 09:11 ]
Had een klein verslagje in jouw Dm gezet.LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.
Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.
Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.
Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.
Momenteel wordt MHI getest. Bij ME moet je een draadbrug fysiek doorknippen om de offset te verwijderen.FreestyleFrl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?
[ Voor 12% gewijzigd door tammert op 26-10-2025 21:46 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Heb je de variant met een of met twee drukknopjes?aaaido schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:13:
Ik heb een mhi airco en ben bezig met de clima control te installeren. Loop alleen al vast bij stap: Wacht tot de indicator LED overgaat van knipperend groen naar continu oranje. Als ik de airco aan doe gaat die gelijk op groen.
Bedankt! Alles werkt perfect 👌tammert schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:26:
Voor de Homey gebruikers: ik heb net v0.6.0 beschikbaar gemaakt via https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/. In deze versie zijn alle bugs opgelost die ik gevonden had of die aan mij gemeld waren door verschillende Tweakers (bedankt!). Ook wordt er nu (eindelijk...) succesvol onderscheid gemaakt tussen verschillende merken, je kan dus niet meer per ongeluk ME devices aanmaken terwijl je eigenlijk MHI hebt hangen![]()
Deze build is ook aangemeld bij Homey voor release naar de App store, dus binnenkort zou deze vanuit de gewone route beschikbaar moeten zijn :-)
Mocht je dit willen testen: de laatste firmware is wenselijk/nodig, eventueel schakelen met @LED-Maniak of wachten tot 3.1.7.
En nog een aanvulling: het is wenselijk om je devices even opnieuw aan te maken met deze update, anders ga je hoogstwaarschijnlijk raar gedrag zien. Hopelijk hoeft het hierna nooit meer.
Ik heb zelf de MSZ-AP hier heb ik niet die JR24 die in je afbeelding zichtbaar is. Mogelijk is het doorknippen van draad o.i.d. niet bij alle ME nodig om de offset op 0 te krijgen ? Iemand een idee?Torch1969 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:27:
Regelmatig komt hier het resetten van de offset op de binnenunit voorbij. Met name in relatie tot MHI. Voor de MEL units werkt dat anders. Ik heb MSZ-AY binnenunits waarbij je de offset kunt instellen tussen +2 tot +5 mbv de afstandsbediening. Ik heb de offset nu op de kleinste stand staan, en inderdaad, de unit gaat door tot 2 graden boven de ingestelde temperatuur op de temperatuur sensor. Dat is eigenlijk niet nodig met de climacontrol op een goede plek.
In de service manual lees ik dat de offset ook is in te stellen op 0. Dat moet hardwarematig door een “jumper-wire door te snijden”.
Zie deze passage.
[Afbeelding]
Zijn er hier tweakers die dat al gedaan hebben? En zo ja, snij je echt iets door? En werkt het dan goed?
Ik hoor graag wat ervaringen voordat ik de units nogmaals openschroef…
kom maar door met die LG ondersteuning in homeyLED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:30:
Dat is wel echt heel gaaf. Dank voor het mooie werk!
Misschien kom ik je nog even porren voor LG en Panasonic binnenkort. Ik gok dat als mensen dit zien ze dit ook wel voor hun merk willen.
ik ben op dit moment een apparaatje aan het testen voor onze LG airco's. het werkt al redelijk mooi en de airco draait op een mooi laag vermogen tijdens verwarmen. airco is er echt vele male rustiger door.smedest schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:41:
Hallo,
Ik heb een LG, en heb je een DM gestuurd Led-Maniak.
Ik hoop dat de climacontrol hiervoor ook geschikt is / gemaakt kan worden.
Huis is een houtskeletbouw van 1993 dus van boven naar onder geïsoleerd voor die tijd geldende maatstaven.ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:53:
@Siewert Het is simpelweg nog te warm buiten / je woning te goed geisoleerd. Je airco kan daardoor z'n minimale vermogen niet kwijt, en om te voorkomen dat hij het setpoint overschrijdt, gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit).
Ook met de ClimaControl kan dit nog steeds voorkomen, wat ik wel merkte is dat er langere tussenpozen tussen zitten zoals je zelf ook al aangeeft (want de meting wordt 'vertraagd' doordat de meting verder weg in de ruimte wordt gedaan).
Works as designed dus
als een airco gaat pendelen en in dit geval uit slaat bij behaald vermogen. wanneer gaat deze dan weer aan?ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:53:
@Siewert Het is simpelweg nog te warm buiten / je woning te goed geisoleerd. Je airco kan daardoor z'n minimale vermogen niet kwijt, en om te voorkomen dat hij het setpoint overschrijdt, gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit).
Ook met de ClimaControl kan dit nog steeds voorkomen, wat ik wel merkte is dat er langere tussenpozen tussen zitten zoals je zelf ook al aangeeft (want de meting wordt 'vertraagd' doordat de meting verder weg in de ruimte wordt gedaan).
Works as designed dus
Hoe de ClimateControle zijn werk doet weet @LED-ManiakRicooCardoo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
als een airco gaat pendelen en in dit geval uit slaat bij behaald vermogen. wanneer gaat deze dan weer aan?
is daar nog een bepaald gegeven voor?
ah ja duidelijk, dacht dat daar gewoon een vast iets voor was.Siewert schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Hoe de ClimateControle zijn werk doet weet @LED-Maniak
Maar wat ik zie is als de externe thermometer een paar tienden in temperatuur is gezakt start de airco op wat ik denk minimaal vermogen hier zo om en nabij 250w
En dan is de BT temp correctie automatisering van @Myth60 overbodig?LED-Maniak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:59:
ClimaControl houdt lokaal bij of de setpoint versus externe bron is bereikt(en negeert hierbij dus afrondingen van de airco). Zodra dit zo is wordt er een half opgeteld op de ruimte temperatuur, wat vervolgens naar de airco wordt gestuurd.
MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant
Ja, de climacontrol doet dit zelf met de update die ik over een uur ga pushenDouternitou schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
En dan is de BT temp correctie automatisering van @Myth60 overbodig?
Ik had het zelf opgelost met een template, maar de oplossing van @Myth60 werkt prima.![]()
Vraag mij alleen af of Mosquitto hierdoor niet te veel belast wordt....
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 21:55 ]
/f/image/hbvrP8OfiPFbwl18cBcU56dJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z34jCq307KFOYauhxw5pJGig.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 22:49 ]
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 22:47 ]
Gaaf om de doorontwikkeling te zien! Vraagje, hoe werkt de offset instelling van de draadloze temp? Ik heb het idee dat ie bij gemiddeld 0.3 graden onder de ingestelde setpoint zit, moet ik dan -0.3 invullen daar?LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:45:
Changelog 3.1.7:
- Fins, Grieks en Zweeds toegevoegd als taal.
- HTTP & MQTT Service data aankondinging toegevoegd aan mDNS. Dit maakt het makkelijker voor de router om de ClimateControl te herkennen. De ClimateControls zijn uniek identificeerbaar in routers met hun eigen naam.
- /control, /wifi_networks en /sensor_thermometer zijn nu als type JSON gezet. Dat maakt uitlezen in de browser eenvoudiger.
- Instelbare offset voor draadloze thermometer.
- Temperatuur in web interface vanaf 10 graden in te stellen
- Climate card fix voor Home Assistant. Min-Max temperatuur volgt de instellingen in de web UI.
- HTTP API geeft foutmelding als je een ongeldig commando of waarde stuurt.
- Homey App integratie (https://homey.app/en-us/a...art.clima/ClimateControl/)
Mitsubishi Electric - Air To Air:
- Foutcode van de airco is uit te lezen
- Filter replacement, defrost, hot adjust en standby state zijn uit te lezen
Mitsubishi Heavy Industries - Air To Air:
- "Set temperature" uit opdata is verwijderd (obsolete)
- Automatische offset detectie en compensatie(ook voor 3D auto)
LG:
- Eerste release voor LG.
De update wordt nu uitgerold en binnen 24 uur aangeboden aan verbonden modules.
Die offset is om de temperatuursensor zelf te ijken ten opzichte van een andere referentie zoals je CV thermostaat. Geeft je thermostaat 20.5 aan en de sensor 20.2, dan vul je 0.3 in.renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:02:
[...]
Gaaf om de doorontwikkeling te zien! Vraagje, hoe werkt de offset instelling van de draadloze temp? Ik heb het idee dat ie bij gemiddeld 0.3 graden onder de ingestelde setpoint zit, moet ik dan -0.3 invullen daar?
Schakelt de airco automatisch over op de interne temp sensor? Hoe kan ik 3.1.7 installeren?LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:41:
@gmj2 Wat gebeurt er als je de thermometer uitschakelt? Probeer nog eens met 3.1.7
Update is geinstalleerd maar temperatuur drop in het laatste half uur is 0.6 graden bij ongewijzigde instelling.LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:08:
[...]
Die offset is om de temperatuursensor zelf te ijken ten opzichte van een andere referentie zoals je CV thermostaat. Geeft je thermostaat 20.5 aan en de sensor 20.2, dan vul je 0.3 in.
Even je module rebooten, dan komt hij er vanzelf op.gmj2 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:14:
[...]
Schakelt de airco automatisch over op de interne temp sensor? Hoe kan ik 3.1.7 installeren?
Zelf zat ik ook te denken aan de externe sensor. Als ik kijk in HA dan fluctueerd dat nogal tussen -80 en -60 dbm. In de web-interface staat de temp al een hele tijd op 20.1, maar in HA zie ik andere waardes (tussen 20.4 en 20.3), raar....
[Afbeelding]
Waarschijnlijk kijk je nog naar een cache van de web UI. CTRL + F5. Dan staat hij bij instellingen bij thermostaat.Limojo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:20:
[...]
Update is geinstalleerd maar temperatuur drop in het laatste half uur is 0.6 graden bij ongewijzigde instelling.
Waar kan ik de offset instelling vinden, ik zie 'm niet?
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 23:25 ]
Thanks, dat was 'm.LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:24:
[...]
Waarschijnlijk kijk je nog naar een cache van de web UI. CTRL + F5. Dan staat hij bij instellingen bij thermostaat.
Een drop zou kunnen, met toevoeging van de 0.5 graad instelling zoals @Myth60 deze had opgemerkt regelt de airco naar een iets andere setpoint toe en de mensen die getest hebben hadden al opgemerkt dat hij nu licht onder zijn setpoint blijft.
Ah oké...dus meer een visuele correctie dan dat er daadwerkelijk een mogelijkheid is om zelf de thermostaat naar boven of naar beneden bij-te-stellen.LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:08:
[...]
Die offset is om de temperatuursensor zelf te ijken ten opzichte van een andere referentie zoals je CV thermostaat. Geeft je thermostaat 20.5 aan en de sensor 20.2, dan vul je 0.3 in.
Als jij hem 0.3 hoger zet dan gaat de airco 0.3 lager verwarmen als de setpoint hetzelfde is:renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:45:
[...]
Ah oké...dus meer een visuele correctie dan dat er daadwerkelijk een mogelijk is om zelf de thermostaat naar boven of naar beneden bij-te-stellen.
[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2025 23:51 ]
Hier is ie nu vol aan de bak om de te lage temperatuur weer te compenserenLED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:47:
[...]
Als jij hem 0.3 hoger zet dan gaat de airco 0.3 lager verwarmen als de setpoint hetzelfde is:
Is de setpoint 20.5 en geeft de sensor 20.2 aan, dan zal hij nog 0.3 graden omhoog regelen. Zet je de offset +0.3 in, dan stopt de airco met verwarmen, die denkt nu dat het al 20.5 is.
Ah duidelijk! Overigens ben ik al een paar jaartjes bekend met verwarmen via L/L dus ik snap dat je niet op een 0.1 graad ka sturen, maar dat bedoelde ik eigenlijk ook niet. Dat er in een marge van 0.5 graden geregeld wordt is helemaal prima... ik zou hem met een marge in het achterhoofd wel 0.3 willen bijstellen.LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:47:
[...]
Als jij hem 0.3 hoger zet dan gaat de airco 0.3 lager verwarmen als de setpoint hetzelfde is:
Is de setpoint 20.5 en geeft de sensor 20.2 aan, dan zal hij nog 0.3 graden omhoog regelen. Zet je de offset +0.3 in, dan stopt de airco met verwarmen, die denkt nu dat het al 20.5 is.
We proberen op een halve graad of minder te gaan finetunen, maar hou wel in het achterhoofd dat het een airco is en niet een lucht water warmtepomp met een enorme massa er achter. Hier is in het verleden al eens mee geexperimenteerd en hoe strakker je hem op temperatuur probeert te zetten, hoe zenuwachtiger de buitenunit gaat regelen.
Op een gegeven moment moeten we wel gaan accepteren dat het geen perfect systeem is en afhankelijk van de omstandigheden nét even anders regelt.
Kijk eens een paar posts boven je?Rapheal schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:17:
@LED-Maniak Is er al uitzicht wanneer de firmware update naar 3.1.6. wordt gepushed? Zou graag mijn nachtverlaging onder de 18°C kunnen instellen 😊
[ Voor 76% gewijzigd door Rapheal op 28-10-2025 08:44 ]
Nu met 3.1.7, en nog steeds de externe sensor nog een testje gedaan. Het plaatje hieronder geeft de temperatuur weer zoals dat in HA binnenkomt (elke 30 sec. meetpunt) met daaronder het opgenomen vermogen van de airco. Het is al wat minder wild dan gisteren, maar wel is te zien dat de airco meteen bij elke kleine variatie iets gaat doen. Temp. staat op 20 graden ingesteldLED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:41:
@gmj2 Wat gebeurt er als je de thermometer uitschakelt? Probeer nog eens met 3.1.7
Ah, ja, dit dus. Zie ook mijn post van 28 okt 12:32. Deze toevoeging zou zeer welkom zijn!LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:24:
ClimateControl probeert de temperatuur strak te houden, maar wellicht moeten we naar een instelbare bandbreedte waarbinnen de airco mag regelen om hem rustiger te krijgen bij bepaalde weersomstandigheden/warmteverlies.
:strip_exif()/f/image/9GOq4NsxUQTbv58z67O2V36m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5tChPuyKPayyL2JUcYRmpFU8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tDiNOEjyT5TPs9mpFmxwXC6G.png?f=user_large)
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Zit hier ook met pendelen, slaapkamers gaan prima.mede schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:14:
@renzo4000 De temperatuur wordt inderdaad netjes aangehouden en blijft altijd rond de 18 graden. Ik heb een externe temperatuursensor (meebesteld met de ClimaControl module). Ik heb de airco aangezet omdat het in huis 15,3 graden was en 18 graden is dan een aangename temperatuur. Wanneer de airco uit gaat dan zakt uiteindelijk de temperatuur in de woonkamer ook weer richting de 15 graden.
@ThinkPad
Setpoint hoger betekent ook warmer in huis, 18 graden setpoint voelt voor nu prima. Ik kan eens testen met 19,5 of 20 graden maar dat vinden wij persoonlijk iets te warm worden.
ik zet de airco juist aan omdat ik het te koud vind worden, dus uitzetten is niet gewenst:)
[ Voor 16% gewijzigd door renzo4000 op 29-10-2025 14:24 ]
Huis hier is goed geïsoleerd.renzo4000 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:21:
Eensch met @ThinkPad ik weet niet hoe groot de ruimte is die je ermee verwarmt? Maar een SRK 50 is natuurlijk een beste jongen en heeft een hoger minimaal vermogen dat bijv een SRK 35. Ook je isolatie waarde speelt een rol, maar als de temp zo snel zakt lijkt die niet helemaal state of the art. Je zal zien dat zodra het weer wat kouder wordt de boel ook wat rustiger gaat draaien.
Kan de 'silent mode' hier nog in helpen? Daarmee begrens je het vermogen.LED-Maniak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:25:
Het is gewoon lastig zo tussen de seizoenen is. ClimaControl kan niet alles oplossen, maar wel flink verminderen.
Dat gezegd hebbende wordt er achter de schemen nog steeds hard gewerkt om ook dit zo veel mogelijk proberen te optimaliseren.
Wellicht eens proberen op 3d auto stand. Op deze stand blijft de unit hier veel langer op een laag vermogen draaien.mede schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:39:
Mijn woonkamer is iets meer dan 55m2 en het huis is redelijk (niet perfect) geïsoleerd.
Ik moet zeggen dat ik het woonkamer klimaat op de verwarmstand erg prettig vindt, ondanks het vele pendelen zoals ik nu begrijp. Ik begrijp nu, na de reacties, de grafiek ook beter en de reden hier achter. Ik wil alleen het maximale uit de airco en module halen en alles zo optimaal mogelijk afstellen, dat blijft het leukste voor mij.
Ik ga nog eens wat experimenteren met een hogere setpoint en zal als het echt koud wordt buiten eens een vergelijkende grafiek ernaast zetten. Heb de airco pas 4 weken in gebruik.
S.J.
Dus je hebt een toestel met afstandsbediening. Daar sluit je een apparaatje op aan zodat je die zonder afstandsbediening lokaal kunt bedienen. En daar zou je nu een afstandsbediening voor willenSterke-Jerke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:43:
Verzoek: simpele afstandsbediening met knopjes?
Vanwege de “familie factor”. Heb ik nu mijn MHI zo ingesteld dat hij altijd 2 gr lager draait dan wat je op de originele afstandsbediening instelt. (Dus 18gr op de originele remote, wordt 16gr in de unit).
Is er een (Bluetooth?) remote die simpel wel de temperatuur instelt die we willen? Hoeft wat mij enkele de temperatuur aan/uit te zijn.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Nou zit ik nog maar op dag 4 met ClimaControl dus misschien praat ik onzin...Sterke-Jerke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:43:
Verzoek: simpele afstandsbediening met knopjes?
Vanwege de “familie factor”. Heb ik nu mijn MHI zo ingesteld dat hij altijd 2 gr lager draait dan wat je op de originele afstandsbediening instelt. (Dus 18gr op de originele remote, wordt 16gr in de unit).
Is er een (Bluetooth?) remote die simpel wel de temperatuur instelt die we willen? Hoeft wat mij enkele de temperatuur aan/uit te zijn.
Was al een tijdje niet op tweakers geweest. En afgelopen week begon die airco erg irritant te doen. Kreeg het niet meer warm op de normale setpoint. Bijna de monteur gebeld, maar gelukkig nog even op het forum gekeken!LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:50:
Voor de Mitsubishi Heavy Industries temperatuur puristen (@Edski303 @xHEMANx ):
Dit is inmiddels op twee airco's getest en werkt naar behoren. Het wordt meegenomen in de v3.1.6 update.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 30-10-2025 13:34 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Klopt,Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Nou zit ik nog maar op dag 4 met ClimaControl dus misschien praat ik onzin...
Maar met versie 3.1.7 heb je die MHI offset instelling niet meer nodig. Ik heb niets veranderd aan mijn MHI en als ik met de afstandsbediening 20 graden instel dan krijg ik 20 graden.
S.J.
Ik wil graag de temperatuur op 16.5 of 17 in kunnen stellen, met de remote. Dat gaat niet. Die gaat niet lager dan 18.Kenhas schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:53:
Ik volg het minder op de voet maar hoe zou het staan met de aansturing van Panasonic? Laatste wat ik mij herinner, is dat iemand het ging testen.
[...]
Dus je hebt een toestel met afstandsbediening. Daar sluit je een apparaatje op aan zodat je die zonder afstandsbediening lokaal kunt bedienen. En daar zou je nu een afstandsbediening voor willen![]()
Je hebt het toestel ingesteld dat ie 2 graden minder doet dan wat je met de afstandsbediening vraagt. Maar nu wil je iets waarbij de werkelijke temperatuurinstelling wordt gebruikt. Waar dient die instelling dan voor ?
S.J.
Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.wouterk98 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:42:
Ik heb thuis een aantal MHI units. Wanneer deze de temperatuur bereikt hebben gaan ze niet helemaal uit, maar blijft hij heel zachtjes blazen. De fans staan dan automatisch recht vooruit.
Dit is dan geen warme of koude lucht meer. Puur luchtverplaatsing. Heeft iemand een idee of je dat ook uit kan schakelen o.i.d.? Het is redelijk vervelend dat er nu een (gevoelsmatige) koude luchtstroom is. Wellicht dat het al eens benoemt is. Maar ik kon er met wat zoektermen nog niks over vinden.
Klopt. Sinds 3.1.7 wordt die offset automatisch gecompenseerd en hoef je niets meer te doen.Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Nou zit ik nog maar op dag 4 met ClimaControl dus misschien praat ik onzin...
Maar met versie 3.1.7 heb je die MHI offset instelling niet meer nodig. Ik heb niets veranderd aan mijn MHI en als ik met de afstandsbediening 20 graden instel dan krijg ik 20 graden.
Heeft verder geen invloed op de regeling zolang de externe sensor actief is.Douternitou schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:27:
[...]
Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.
Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.[Afbeelding]
Ik heb een test versie van de firmware welke ruimere marges mogelijk maakt en de airco minder hard laat werken als de temperatuur net iets teveel zakt. Waarschijnlijk een oplossing voor jouw probleem. Alleen dat duurt even om goed te kunnen testen gezien het regelen natuurlijk een traag proces is.gmj2 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:32:
[...]
Nu met 3.1.7, en nog steeds de externe sensor nog een testje gedaan. Het plaatje hieronder geeft de temperatuur weer zoals dat in HA binnenkomt (elke 30 sec. meetpunt) met daaronder het opgenomen vermogen van de airco. Het is al wat minder wild dan gisteren, maar wel is te zien dat de airco meteen bij elke kleine variatie iets gaat doen. Temp. staat op 20 graden ingesteld
Om 10:05 een paar meetpunten op 19.9 en meteen airco aan. idem op 10:50 met slechts 1x 19.9. Op 11:05 even 19.8 en dan een iets langere run. Om 11:50: 20.1 graden en toch even de airco aan, wellicht was daar 1x een 19.9 sensor meting die HA niet heeft opgepakt.
Al met al is het zeer gevoelig. Ik zou liever zien dat Climacontrol een wat ruimere marge heeft (ca. 0.2 of 0.3 graden rond setpoint) waarin de airco niet geschakeld wordt. Nu heb je teveel aan/uit momenten die m.i. onnodig energie verbuiken, zeker nu met dat kwakkelweer. Is dat op een of andere manier in te stellen?
[Afbeelding]
@Kenhas ik heb net de hardware en kabels binnen voor panasonic om de climacontrol als echte externe sensor te laten werken. Moet alleen nog een stukje software bij komen. Hier ben ik nu mee bezig.Kenhas schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:53:
Ik volg het minder op de voet maar hoe zou het staan met de aansturing van Panasonic? Laatste wat ik mij herinner, is dat iemand het ging testen.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 30-10-2025 23:35 ]
Kan niet wachten[b]LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"LED-Maniak schreef op donderdag
[...]
@Kenhas ik heb net de hardware en kabels binnen voor panasonic om de climacontrol als echte externe sensor te laten werken. Moet alleen nog een stukje software bij komen. Hier ben ik nu mee bezig.
Ja dat viel mij ook op. Wat mij ook opvalt is dat mijn duo split met 1 binnenunit aan, hoog in vermogen zit, zeg maar 500-600w. Maar als ik de 2e unit aanzet , de buitenunit vrijwel de hele dag aanblijft op 190-200w en ik dan 2 ruimtes op temperatuur heb met vrij weinig vermogen. Dat is echt heel fijn. Ik heb trouwens ME.pjotter1965 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:12:
Ik constateer met firmware 3.1.7 dat de opstart ‘‘s morgens veel beter is. Wanneer ik voorheen opstartte met een temperatuur van 18,5 ( setpoint 19 ), was er sprake van een onnodige overshoot tot 19,5 graden.
Nu met firmware 3.1.7 verwarmt de airco ook daadwerkelijk tot 18,5 graden. Super 😀
[ Voor 22% gewijzigd door mister_muller op 31-10-2025 09:12 ]
F2 is wat je wil hebben, mits je gebruik maakt van een externe sensor (zo niet, dan kan hij met F2 de ruimtetemperatuur minder goed meten). Heb het net vorige week aangezet op mijn MHI ZSX en dan stopt hij idd met blazen als hij niet aan het verwarmen is. @wouterk98Douternitou schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:27:
[...]
Je zou de "ventilator tijdens verwarming thermo-UIT" setting kunnen aanpassen naar F1.
Weet alleen niet in hoeverre het de werking van de climacontrol beïnvloed.[Afbeelding]
Sinds de ingebruikname van climacontrol (met externe sensor) was deze setting weer naar de default Fn instelling gegaan. Ik had hem ooit aangepast om het "tocht gevoel" te elimineren, maar kon mij niet meer herinneren of ik hem toen op F1 óf F2 had gezet. Met de F1 setting heb ik weer het gewenste effect.ThinkPad schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
F2 is wat je wil hebben, mits je gebruik maakt van een externe sensor (zo niet, dan kan hij met F2 de ruimtetemperatuur minder goed meten). Heb het net vorige week aangezet op mijn MHI ZSX en dan stopt hij idd met blazen als hij niet aan het verwarmen is. @wouterk98
Bij mij hielp het om de ClimaControl weer los te koppelen. De wfrac helemaal in te stellen zodat je de app kan gebruiken en daarna de stroom er weer af om de ClimaControl aan te sluiten.mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:48:
edit: krijgen de oorspronkelijke WF-module niet werkend i.c.m. de ClimaControl. Waarden zoals binnen en buitentemperatuur kwamen ook niet goed door in de MHI app. Help
Welke kleur knippert hij? Makkelijkste bij de 'oude' modules is om een factory reset te doen.mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:48:
nu met de installateur bezig om de ClimaControl aan de gang te krijgen. De Climacontrol blijft knipperen wanneer deze is aangesloten. In de handleiding lees ik dat de unit constant moet branden voordat ik verder kan?
Wat te doen??
P.s. het gaat nog om een oudere ClimaControl met 1 led en instructie rev20240522
edit: krijgen de oorspronkelijke WF-module niet werkend i.c.m. de ClimaControl. Waarden zoals binnen en buitentemperatuur kwamen ook niet goed door in de MHI app. Help
Dit hoeft sinds de laatste updates niet meer.Gelukszak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
Bij mij hielp het om de ClimaControl weer los te koppelen. De wfrac helemaal in te stellen zodat je de app kan gebruiken en daarna de stroom er weer af om de ClimaControl aan te sluiten.
Bij een Mitsubishi Electric kan dit ook, let wel: een externe temperatuur sensor is dan inderdaad zeker een must, anders gaat hij echt staan pendelen. Alleen moet je hiervoor weerstandje ('jumper') JR01 losknippen zodat de ventilator uit gaat bij het bereiken van het setpoint tijdens verwarmen. Je kunt ook JRRE losknippen als je wilt dat de fan stopt bij het bereiken van het setpoint tijdens koelen. Let er dan wel op dat in het laatste geval de wisselaar langer vochtig kan blijven, er is immers geen geforceerde luchtstroom meer, en je er goed aan doet deze vaker te reinigen zodat je schimmelvorming voorkomt!ThinkPad schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
F2 is wat je wil hebben, mits je gebruik maakt van een externe sensor (zo niet, dan kan hij met F2 de ruimtetemperatuur minder goed meten). Heb het net vorige week aangezet op mijn MHI ZSX en dan stopt hij idd met blazen als hij niet aan het verwarmen is. @wouterk98
[ Voor 7% gewijzigd door kimjansen op 31-10-2025 10:41 ]
Speed kills, but beauty lives forever...
Dit klinkt wel echt als het perfecte geregelde systeem zo 👌👌 hoop dat Led maniak net zo in de buurt komt met de LG als de mitsubishi 👌kimjansen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Het gevolg van deze opties is ook dat je de airco's aan het begin van het seizoen eenmalig aan kunt zetten op de gewenste temperatuur. Is het nodig dan gaan ze draaien, is het niet nodig dan blijven ze uit en is het heerlijk stil in huis en heb je ook de luchtcirculatie niet. Enige 'nadelen' zijn dat het standby verbruik ietsje pietsje hoger is en dat de airco kleppen open staan (WAF).
Voor mij neemt daarmee het comfort enorm toe en in mijn beleving regelt het systeem ook nog eens fijner met een meer permanent gekozen setpoint, dus die paar Watt weegt daar ruimschoots tegenop.
Eerlijk gezegd ben ik voor verwarmen veel meer tevreden met mijn lucht-water WP, dat is qua comfort toch nog wel echt een heel stuk beter... Voortschrijdend inzicht: had ik alleen lucht-lucht kunnen gebruiken dan was de ClimaControl wel echt een must-have voor tijdens het stookseizoen jaRicooCardoo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:42:
[...]
Dit klinkt wel echt als het perfecte geregelde systeem zo 👌👌 hoop dat Led maniak net zo in de buurt komt met de LG als de mitsubishi 👌
Speed kills, but beauty lives forever...
Ah ik dacht dat je hem nu al de hele tijd had aanstaan haha! Ja hier nog geen warmtepomp.. Die komt wel maar eerst de hele beneden verdieping verbouwen + vvw en alle kozijnen met kusnstof/triple glas.kimjansen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik voor verwarmen veel meer tevreden met mijn lucht-water WP, dat is qua comfort toch nog wel echt een heel stuk beter... Voortschrijdend inzicht: had ik alleen lucht-lucht kunnen gebruiken dan was de ClimaControl wel echt een must-have voor tijdens het stookseizoen ja.
Helaas was de installateur inmiddels alweer weg. Zelf de kappen er weer afgehaald.LED-Maniak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Welke kleur knippert hij? Makkelijkste bij de 'oude' modules is om een factory reset te doen.
Als hij groen knippert moet je even wachten tot dit Oranje is. Als hij blauw knippert dan doet hij een update.
De smart-m app werkt zodra de software geupdate is.
Wit/blauw constant aan is goed.mister_muller schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Helaas was de installateur inmiddels alweer weg. Zelf de kappen er weer afgehaald.
Factory reset gedaan. wifi ingevuld (eigen netwerk) en vervolgens knipperde hij blauw. Nu lijkt hij constant blauw te geven (wel lichter dan toen hij knipperde).
Geduld hebben voor de update?
Hij is nu namelijk niet meer bereikbaar via wifi, of moet dit nu via een andere manier?
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 31-10-2025 11:38 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq