ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyrilhendriks
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-10 16:31
tammert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:18:
Voor degenen die de Homey Pro app alvast willen testen en geen zin hebben in de Homey CLI:
https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/

Voor nu werkt het alleen op ME, aangezien de CC voor MHI andere waardes gebruikt. Ik ben met @LED-Maniak aan het sparren over de APIs van MHI, zodat de app daar ook voor gebruikt kan worden in de toekomst.
Heel erg bedankt voor de ontwikkeling van de app. Heb nu de CC via Home Assistant in Homey gezet, maar dit is een veel betere oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:34
cyrilhendriks schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Heel erg bedankt voor de ontwikkeling van de app. Heb nu de CC via Home Assistant in Homey gezet, maar dit is een veel betere oplossing!
Graag gedaan, jij hebt ook ME (net als ik)? Ik ben nu eea aan het verbouwen om MHI (en de andere merken op termijn) beschikbaar te maken, dus het zou kunnen zijn dat je je apparaten opnieuw moet toevoegen na de volgende update :+ hopelijk blijft het daarna backwards compatible :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrilhendriks
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-10 16:31
tammert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Graag gedaan, jij hebt ook ME (net als ik)? Ik ben nu eea aan het verbouwen om MHI (en de andere merken op termijn) beschikbaar te maken, dus het zou kunnen zijn dat je je apparaten opnieuw moet toevoegen na de volgende update :+ hopelijk blijft het daarna backwards compatible :9
Klopt, ik heb ook. ME :) Ik heb de app nog niet in gebruik en wacht totdat hij 'publiek' is :). Dus geen probleem dat er wat zaken nog in aangepast worden.

Heb hem wel geïnstalleerd en er vielen me twee dingen op: Hij vond geen van mijn toestellen en als ik het settings scherm open, dan blijft hij 'laden' . Ik heb een diagnostisch rapport gemaakt: 90acccb7-c05a-474c-b920-f56bd846f518. Hopelijk ben je hier iets mee :)

EDIT: Ik zie dat mijn adapters nog niet op de 3.1.6 draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door cyrilhendriks op 17-10-2025 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tammert
cyrilhendriks schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Klopt, ik heb ook. ME :) Ik heb de app nog niet in gebruik en wacht totdat hij 'publiek' is :). Dus geen probleem dat er wat zaken nog in aangepast worden.

Heb hem wel geïnstalleerd en er vielen me twee dingen op: Hij vond geen van mijn toestellen en als ik het settings scherm open, dan blijft hij 'laden' . Ik heb een diagnostisch rapport gemaakt: 90acccb7-c05a-474c-b920-f56bd846f518. Hopelijk ben je hier iets mee :)

EDIT: Ik zie dat mijn adapters nog niet op de 3.1.6 draaien.
Ik zag de stack trace binnenkomen, thanks! Je hebt idd 3.1.6 nodig, anders kan je nog geen devices vinden. En er zijn voor de app (nog?) geen settings, maar ik zal eens kijken of daar dan in ieder geval een pagina voor gemaakt kan worden want het niet-ladende scherm is wel een beetje lelijk 8)7

Ik doe eerst nog even de rework voor andere merken en daarna gaat de app weer bij Homey in review, daar geven ze zelf 2 weken voor dus het kan even duren voordat de app publiek is! Tot die tijd testen wordt overigens ook enorm gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:35
ThinkPad schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:01:
Bij de ZSX is de wifi-module minder makkelijk toegankelijk dan bij de ZS. Ik moet de gehele behuizing demonteren lijkt het, om bij de wifi-module te komen.
Dat lijkt wel zo, maar na voorflappie er af, zij kapje los en metalen deksel verwijderen. Dan steker inpluggen, kabeljes onderlangs de opening in metalen kap. Unit plekje geven. Wifi activeren (wilde bij mij alleen via wps) Zijkapje er weer op. Filtertjes reinigen. Voorkapje er weer op en klaar is Klara

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tammert
Voor de pioniers: ik heb net versie 0.2.0 van de Homey App gepushed naar https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/, waarbij ook ondersteuning voor MHI devices inzit 🥳

Let op: je moet (nog) zelf het correcte type device selecteren (ME of MHI), bij een komende update van @LED-Maniak kan de Homey App correct de devices filteren en dan zal je alleen devices kunnen vinden van het correcte type.

Ik heb zelf geen MHI devices, dus bij issues graag een DM of een GitHub issue aanmaken (link staat op pagina van Homey App)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RLh4DyQ_5Wz9SltFfUaaYrbGCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lp3VG07BbjpVGggnAedTblAw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:06
Ik heb het zo gedaan link.:
https://m.youtube.com/watch?v=PBVX02dmgYY
Daarbij ook de oude wifi module verwijderd.
Die Airconwhithme app was al niks (vindt ik) en een extra module is ook meer verbruik.
Ook al zou het maar 1 watt zijn.
Ik ben er blij mee.
En via mqtt in HA werkt ook perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:38
tammert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:08:
Voor de pioniers: ik heb net versie 0.2.0 van de Homey App gepushed naar https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/, waarbij ook ondersteuning voor MHI devices inzit 🥳

Let op: je moet (nog) zelf het correcte type device selecteren (ME of MHI), bij een komende update van @LED-Maniak kan de Homey App correct de devices filteren en dan zal je alleen devices kunnen vinden van het correcte type.

Ik heb zelf geen MHI devices, dus bij issues graag een DM of een GitHub issue aanmaken (link staat op pagina van Homey App)

[Afbeelding]
Zo jij bent goed bezig zeg! Thanks!!
Ik heb zelf 2x een MHI en zal de komende dagen eens gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:35
tammert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]
Dankjewel hiervoor! Ik ga hem testen op mijn mhi 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
  • Laatst online: 23:18
Klopt het dat mijn beide MHI ClimaControls nog op 3.1.4 staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Klopt. Ik wilde nog een feature meenemen maar die heeft wat meer tijd nodig

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
Myth60 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Dat is volgens mij een beperking van de SRKxxZS-WF. Hier rond hij de halve graden ook naar boven af. Bij setting 19,5 en 20 ⁰C wordt het in beide gevallen 20 ⁰C.

De temperatuur kan met de Smart-M-Air app van MHI ook op halve graden ingesteld worden, maar dat werkt (uiteraard) ook niet.
Dat moet toch anders kunnen dacht ik. Als ik nu eens in Home Assistant detecteer dat de ingestelde temperatuur op een halve graad eindigt. Dan stuur ik een externe temperatuur naar de airco die een halve graad hoger is dan de werkelijke temperatuur. Het blijkt dat wanneer je elke 5 seconden een temperatuur naar de ClimaControl stuurt dat dan deze externe temperatuur gebruikt wordt i.p.v. de wireless temperatuur sensor. Na een paar dagen testen blijkt het goed te werken. Ik heb de volgende automation gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Airco woonkamer temperatuur sturen
description: >-
  Leest de ingestelde temperatuur uit de climate entiteit. Verhoogt de
  werkelijke sensorwaarde met 0.5 als de ingestelde temperatuur eindigt op X.5,
  en stuurt de gecorrigeerde waarde naar het externe sensortopic van de airco.
triggers:
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - data:
      qos: 0
      retain: false
      topic: climacontrol/HVAC_BCD4A0/sensor/external/temperature/set
      payload: >
        {# 1. HAAL DE INGESTELDE TEMPERATUUR UIT DE CLIMATE ENTITEIT #}  {% set
        ingestelde_temp = state_attr('climate.climacontrol_living_room_climate',
        'temperature') | float(0) %}

{# 2. Lees de WERKELIJKE temperatuur die verstuurd moet worden #}  {%
        set werkelijke_temp =
        states('sensor.climacontrol_living_room_sensor_temperature') | float(0)
        %}

{# 3. Controle: eindigt de ingestelde temp op X.5? #}  {% if
        (ingestelde_temp * 10) % 10 == 5 %}
          {# De ingestelde temp eindigt op X.5, verhoog de WERKELIJKE temp met 0.5 #}
          {{ werkelijke_temp + 0.5 }}
        {% else %}
          {# De ingestelde temp eindigt op X.0, gebruik de WERKELIJKE temp ongewijzigd #}
          {{ werkelijke_temp }}
        {% endif %}
    action: mqtt.publish
mode: single

Er is wel een klein nadeel ;), de gemeten temperatuur in de web interface geeft een halve graad te veel aan wanneer de ingestelde temperatuur op .5 eindigt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snYD_E91T8knGkauprDiiLtt2Vg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3xBig52nc3g4aIkwTNT7EcJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dit kan ik wel in een onderliggende layer fixen zodat dit er normaal uit ziet in alle interfaces.
Ik zet het op de to-do lijst.

(Dat 3.1.6 nog niet is uitgerold is omdat ik het mogelijk wil maken om een offset op te geven voor de draadloze sensor. Deze sensor is fabriek af gekalibreerd, maar sommige mensen willen hem liever aanpassen dat hij gelijk loopt met de CV thermostaat.)

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 18-10-2025 22:50 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
Het zou heel mooi zijn als je dat in de onderliggende layer kunt fixen!

Ik had zelf de calibratiewaarde aangepast in de sensor. Omdat ik twijfelde heb ik heb ik met behulp van een laboratorium thermometer al mijn Xiaomi thermometers gecontroleerd (ik had er een paar gekocht om er Zigbee firmware in te zetten). Zij blijken zeer nauwkeurig te zijn. De afwijking is maximaal 0,1 ⁰C. Ik heb de calibratiewaarde in de Climacontrol sensor dus maar weer teruggezet naar de fabrieksinstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klopt. Zit een zeer goede sensor in. Zowel precisie als nauwkeurigheid is erg goed en ze zijn gekalibreerd fabriek af.

Ik gok dat als mensen afwijkingen zien dit komt omdat de CV thermostaat flink afwijkt(bijna 3 graden hier) of bijvoorbeeld een koude muur straalt op de sensor.

Deze parameters zijn nu via de web ui van climacontrol aan te passen zodat je het kan matchen met andere temperatuur bronnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het wijzigen van posts kan blijkbaar niet meer na bepaalde tijd.

Toevoeging aan 3.1.6:
- Error reporting voor de HTTP API (verkeerde instelling, niet bestaande instelling, etc)
- Offset voor externe temperatuur sensor instelbaar via Web-UI
- Min-Max temperatuur voor climatecard in Home Assistant volgt nu de instellingen in de interface.
- Module type detectie mogelijk via mDNS.

Mocht iemand willen testen(bijv. voor Homey of tunen van de sensor) stuur even een DM met je serienummer.
Dan zet ik hem er eind van de middag op.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
LED-Maniak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:02:
Het wijzigen van posts kan blijkbaar niet meer na bepaalde tijd.

Toevoeging aan 3.1.6:
- Error reporting voor de HTTP API (verkeerde instelling, niet bestaande instelling, etc)
- Offset voor externe temperatuur sensor instelbaar via Web-UI
- Min-Max temperatuur voor climatecard in Home Assistant volgt nu de instellingen in de interface.
- Module type detectie mogelijk via mDNS.

Mocht iemand willen testen(bijv. voor Homey of tunen van de sensor) stuur even een DM met je serienummer.
Dan zet ik hem er eind van de middag op.
Thanks voor je update, ik zou hem graag willen testen. Zie mijn eerder gestuurde dm van gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Myth60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:01:
Het zou heel mooi zijn als je dat in de onderliggende layer kunt fixen!

Ik had zelf de calibratiewaarde aangepast in de sensor. Omdat ik twijfelde heb ik heb ik met behulp van een laboratorium thermometer al mijn Xiaomi thermometers gecontroleerd (ik had er een paar gekocht om er Zigbee firmware in te zetten). Zij blijken zeer nauwkeurig te zijn. De afwijking is maximaal 0,1 ⁰C. Ik heb de calibratiewaarde in de Climacontrol sensor dus maar weer teruggezet naar de fabrieksinstelling.
Zit er in, maar ik kan dit nu niet zelf testen. Zou jij dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Ja, natuurlijk. Heb je alleen de weergave gewijzigd of heb je ingebouwd dat je halve graden kunt instellen zoals ik ik HA doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ClimaControl houdt lokaal bij of de setpoint versus externe bron is bereikt(en negeert hierbij dus afrondingen van de airco). Zodra dit zo is wordt er een half opgeteld op de ruimte temperatuur, wat vervolgens naar de airco wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Welke info heb je nodig van mij om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Serienummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
Zie DM.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor de Mitsubishi Heavy Industries temperatuur puristen (@Edski303 @xHEMANx ):
Dit is inmiddels op twee airco's getest en werkt naar behoren. Het wordt meegenomen in de v3.1.6 update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbs6mfLI8eiTEc9JWpDh1WnwefI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WEx98NmwLQDuGbuGvnl6AjbG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:48
Is het een bekend 'dingetje' dat ME zo hoog in verbruik gaat zitten zelfs voor een half graadje bijverwarmen?
Lijkt meteen naar 700w te gaan en daar te blijven tot de temperatuur bereikt is. Ik heb geen idee of dit zo hoort, ik let er normaal gesproken niet echt op.

De losse thermostaat gaf vanochtend ook niks aan op het display. De batterij schiet van 12 naar 68%.
Heeft het hier mogelijk mee te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee dat is wel normaal. ME(zeker de duo splits) schakelen veel minder ver terug dan heavy of LG. Die van mij komt nooit onder de 600Watt.

Ik gok dat je batterij bijna leeg is en hij niet genoeg energie heeft om altijd het display te refreshen. Vaak loopt de temperatuur meting dan wel gewoon door.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 20-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
Het zal dan vooral bij verwarmen zijn gok ik. Met koelen valt deze wel terug naar rond de 200w. Ik moet nu wel zeggen dat ik de temperatuur op 21.5 heb ingesteld, de huidige temperatuur 22.3 is en het verbruik nog steeds hoog is.

Ik heb inderdaad een duo(4.2), waarop nu maar 1 unit aan staat van 2.5.

Ik heb de batterij al vervangen maar dat gaat nog steeds niet erg lekker. Ik wacht het nog even af.

[ Voor 14% gewijzigd door FreestyleFrl op 20-10-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kijk eens in de web ui of de sensor nog regelmatig een update geeft(ongeveer elke 10-20sec). Zoniet, dan het batterijtje vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammert
Wat ik mijn ME MXZ-2F42VF4 ongeveer zie doen:

minimum 200W bij 16C of hoger
minimum 400W bij 15C of lager
tot -0.3 verwijderd van setpoint -> 500-900 W, (deels?) afhankelijk van buitentemperatuur (vandaag: 780W)
vanaf -0.2 verwijderd van setpoint, tot maximaal +2.0 -> 400W

afgifte in dit geval een MSZ-AY35 VGK, dus richting het maximumvermogen van de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
De keren dat ik heb gekeken bijv vorig jaar , daarvan weet ik dat hij prima lager kan gaan, zo rond de 300w heb ik vaker gezien. Hij bleef nu echter maar doorverwarmen en was inmiddels op 23 graden terwijl 21.5 stond ingesteld en was nog netjes met 685w aan het verwarmen. Dat ging net iets TE. Ik heb de boel een schop gegeven en nu lijkt het zich weer netjes te gedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nieuwe batch MHI is binnen! :D B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-10 18:13
Wat is de laatste software update voor MHI?
Ik zit nu op 3.1.4. Klopt dat?
Wanneer wordt de leegstand pand functie verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
....

[ Voor 66% gewijzigd door P_W_1 op 20-10-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
3.1.4 is nu de laatste tot 3.1.6 een paar dagen heeft gedraaid.

Leegstaand pand functie zit er al een tijd in, maar niet elke airco ondersteunt deze functionaliteit.
Als je doel is op 10 graden te verwarmen dan kan dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
Ik dacht dat de MHI deze functie ook zou krijgen? Origineel is deze functie wel aanwezig. Mijn minimum nu is 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
P_W_1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:17:
Ik dacht dat de MHI deze functie ook zou krijgen? Origineel is deze functie wel aanwezig. Mijn minimum nu is 18 graden.
leegstaand pand is een MHI functie. Waar stel je de airco mee in? Smart-M app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_W_1
LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

leegstaand pand is een MHI functie. Waar stel je de airco mee in? Smart-M app?
Ik zie de functie inderdaad in Smart M app staan. Was voor heen niet. Blij dat ik deze functie nu kan gebruiken. Ik regel mijn airco via Tado en daarmee ook geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:15:
Nee dat is wel normaal. ME(zeker de duo splits) schakelen veel minder ver terug dan heavy of LG. Die van mij komt nooit onder de 600Watt.

Ik gok dat je batterij bijna leeg is en hij niet genoeg energie heeft om altijd het display te refreshen. Vaak loopt de temperatuur meting dan wel gewoon door.
@LED-Maniak @FreestyleFrl @tammert Dank voor het delen van jullie ervaringen met verbruik bij Mitsubishi Electric Lucht Lucht verwarming. Ik heb sinds september 2024 een airco installatie voor koeling en verwarming (2 werkkamers en slaapkamer). Buitenunit is een multisplit 3 (MXZ-3F68 VF) en binnen 2x een MSZ-AY35 VGKP en 1x een MSZ-AY25 VGKP (alledrie voorzien van climacontrol).
Vanochtend weer voor het eerst de airco's in de werkkamers (MSZ-AY35 VGKP & MSZ-AY25 VGKP) aangezet voor verwarming. Ik zie dan het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMvE5s9Fc5YlH8Z0XzqOvNT-CkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70cOlGBfyPranHIxE0ebujSD.png?f=fotoalbum_large (hierin de temperatuur grafiek voor de grote werkkamer met de MSZ-AY35 VGKP)
Ik herken hierin niet het "terugschakelen" naar minimaal 200-600W. Die van mij schakelt terug naar enkele tientallen W (voor rondblazen lucht). Ongeveer één keer per uur schakelt de airco aan en blaast 10-15 minuten warme lucht de ruimte in en gaat dan weer rustig rondblazen. Omdat deze materie voor mij redelijk nieuw is heb ik geen idee of dit nu juist goed of minder optimaal is. Hoe moet ik deze grafiek nu interpreteren? Is dit toch een vorm van "pendelen"? Nog suggesties voor verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammert
Dit zijn de afgelopen 24 uur van mijn MXZ-2F42:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqGS7XYfFd_hQ5sIi6Cydbj_6KU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oq7KBd93m80SB3TrFrDsbtl5.png?f=fotoalbum_large

Daar kan je zien:
* dat ik om 23:00 een nachtverlaging toepas, waarna ie minimaal gaat draaien a 400W
* om 07:00 de nachtverlaging ongedaan maak (+1 graad) waardoor ie weer z'n best gaat doen a 780W
* rond 11:30 even op -0.2 graden van het setpoint was, en daarna toch weer even wat lager
* sinds 13:00 lekker op temperatuur is, maar nog niet +2 graden setpoint (standaard offset ME), dus op minimum a 400W doorkachelt

Ik heb dan beneden wel een vrij grote open ruimte (+-200m3) en een 1960 woning, dus hij kan aardig wat thermisch vermogen kwijt :-)

Bij jou ziet er inderdaad uit als wat ik versta onder pendelen: even aan op hoog vermogen, zakken in vermogen, daarna uit en een uur later weer hetzelfde doen (en dit een x aantal keer gedurende de dag herhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:19
Via het lucht/lucht forum op dit product gekomen en met interesse volg ik het. Je maakt een tof product wat echt een verschil maakt!

Met name voor een mogelijkheid om het, indien later beschikbaar, te plaatsen in mijn Daikin Perfera [FTXM-A) 2024.
Wandunit in mijn werkkamer hangt in een hoek met rechts het schuine dak er langs. Op het onderste punt 20cm ruimte. Sensor zit dus best klem en zal sneller een warmtebubbel maken. Zou mooi zijn om hem daar met externe sensor stabiel te kunnen laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 00:17
LED-Maniak schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:43:
[...]

Dan is de peak-cut timer wellicht de oplossing.

Ik weet inmiddels hoe de peak-cut timer werkt! *O*
Het maximum vermogen van de buitenunit is instelbaar tussen 0-100%. Permanent trouwens, niet geheel in line met het woord "timer" :P

Tijd om een firmware te spinnen en vrijwilligers te zoeken om te testen. :D :Y)

Iets veiliger dan de compressor in een testmode te zetten op een vaste stand(al is dat nog wel leuk om eens mee te experimenteren om de setpoint maximaal te zetten en dan de compressor snelheid aan te passen zodat in ieder geval de druk niet oploopt).

[...]

Peak-cut is een officiele modus beschikbaar voor de eindgebruiker. Beveiligingen blijven dus gewoon actief en hij zal niet in een foutmodus terecht komen. Alleen het vermogen kan je limiteren(bijvoorbeeld op bepaalde tijden).

Misschien dat ik het zo ga maken dat je hem permanent kan instellen via de GUI of op bepaalde tijden(bijvoorbeeld 's nachts). Voor home assistant kunnen mensen dan zelf een timer maken.

Het is wel nog even de vraag welke binnen en buiten unit combinaties werken:

[...]

Zal wel hetzelfde zijn als dat silent mode niet werkt bij SCM modellen.
Kun je een update geven m.b.t. de peak-cut timer?
Ik had me via DM aangemeld als tester maar geen reactie mogen ontvangen.

Volgens mij zal het aanpassen van het opstartvermogen in het 'pendelseizoen' een groot voordeel zijn, mede door de perfecte kleine hysterese van de Climacontrol, dat de unit nog rustiger gaat draaien.Wellicht zal de fan door de lagere uitblaastemperatuur, (met een lagere snelheid?) minder opvallend opnieuw opstarten. (Geluid en luchtstroming) Ook het stroomverbruik zal dan m.i. nog gunstiger uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:13
Sweet! Ik had er maar meteen 5 besteld. Kan niet wachten op fatsoenlijke temperatuurregeling bij verwarmen, ik word helemaal gek van het gependel en omhoog/omlaag bijstellen op het moment :S

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlJOrkiwAoB18SqiCiT1aBU-wDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJqksLBKAl2nyLpKzAjR4c1A.jpg?f=fotoalbum_large

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-10 11:14
Waar zijn die houdertjes te bestellen? Op de webshop zie ik ze niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat is een houdertje die ron123 zelf heeft geregeld.

De houder die ik eerder heb gepost wil ik nog een kleine aanpassing aan doen om hem nog wat minimalistischer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:26
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:10:
Dat is een houdertje die ron123 zelf heeft geregeld.

De houder die ik eerder heb gepost wil ik nog een kleine aanpassing aan doen om hem nog wat minimalistischer te krijgen.
Moet eerlijk zijn dat ik de 2 proefhouders eigenlijk al erg netjes vind! Enkel de wandhouder is iets te ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
Wat misschien nog wel een idee is, is om een magnetische houder te maken (metaal plaatje plak je achterop de sensor). Met deze houder kan je wat makkelijker een goede hoek maken naar ieder zijn zin :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REYZaDKoE-ObZrSpjLJOd0EMpMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMIPhiPktDnPIj77LW62IcY7.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die kan je wel op aliexpress vinden, maar vond ik persoonlijk niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Hij staat hier gewoon bovenop de kamerthermostaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:26
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:52:
Installatie maakt het zo wel erg simpel inderdaad!
Nu even kijken of er ook zoiets te maken is voor Home Assistant en Loxone.
Komen deze ook ergens in een komende update? O-)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83423914
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83424462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Zojuist de climacontrol geinstalleerd.
Alles lijkt te werken.
Nu uitzoeken hoe het allemaal werkt en binnenkort beginnen met home assistant.

Kan ik nu al instellen dat de airco aangaat als het, bijvoorbeeld, kouder dan 18° wordt in huis? Of moet ik de airco aanzetten en de tempratuur op 18° zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:59

Esumontere

Floep, banaan.

m4bnl schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:33:
Zojuist de climacontrol geinstalleerd.
Alles lijkt te werken.
Nu uitzoeken hoe het allemaal werkt en binnenkort beginnen met home assistant.

Kan ik nu al instellen dat de airco aangaat als het, bijvoorbeeld, kouder dan 18° wordt in huis? Of moet ik de airco aanzetten en de tempratuur op 18° zetten?
Dat kan beiden. Je kunt via Home Assistant een automatisering bouwen zodat de airco aan gaat als de temperatuur onder de 18 °C komt. Als je de airco op 18 °C zet, dan houdt de airco je kamer op die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Bedankt.

Ik heb de noodknop 30 seconden ingedrukt. De eerste keer hoorde ik na 5 seconden een piep en na de 30 seconden niks.
De tweede keer hoorde ik bij 33 seconden twee snelle piepjes. Klopt het dat de standaard offset uitstaat?

Airco heb ik op 19° gezet. Tempratuur sensor meet 19,5° maar toch blijft de airco doorverwarmen.

Mhi srk35zsw.

Oh wacht, nu gaat de airco wel uit. Het duurde ongeveer 10 minuten voordat hij uitging toen ik hem.op.19° zetten en het huis 19,5° is

[ Voor 18% gewijzigd door m4bnl op 22-10-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
Esumontere schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Dat kan beiden. Je kunt via Home Assistant een automatisering bouwen zodat de airco aan gaat als de temperatuur onder de 18 °C komt. Als je de airco op 18 °C zet, dan houdt de airco je kamer op die temperatuur.
Zo heb ik hem nu ook geconfigureerd alleen bij heb ik ingesteld dat om 6:00 uur smorgens wanneer de temperatuur onder de 20,5 graden is de airco ingesteld moet worden op 22 graden automatische modus.

De airco houd de kamer temperatuur netjes op 22 graden door af en toe meer te gaan verwarmen of even niks te doen. Echter na verloop van tijd (ongeveer na 2 a 3 uur) gaat de airco ineens koelen en word de kamer gekoeld naar 21 graden?

Hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Automatische modus zou ik om die reden dan ook nooit doen. Zeker niet met dit twijfelachtige weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:28:
Automatische modus zou ik om die reden dan ook nooit doen. Zeker niet met dit twijfelachtige weer.
Adviseer je dan eigenlijk gewoon verwarmen instellen op 22 graden en dan fan mode op auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vaste stand voor de modus(kan je uiteraard bepalen met home assistant). Fan heb ik hier eigenlijk altijd ook vast staan, dat is het meest efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:21
@LED-Maniak , ik krijg de DRY niet comfortabel ingeregeld met HA. Kun jij aangeven welke attributen werken in de DRY modi. Met name de fan snelheid en de tempdrop zijn de boosdoener.

ik heb MHI airco's
Dank je wel!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
SatScan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:46:
@LED-Maniak , ik krijg de DRY niet comfortabel ingeregeld met HA. Kun jij aangeven welke attributen werken in de DRY modi. Met name de fan snelheid en de tempdrop zijn de boosdoener.

ik heb MHI airco's
Dank je wel!
Ik heb dry zelf nog niet veel gebruikt bij MHI dus kan je hier weinig over adviseren helaas.

Wie MHI besteld heeft, die heeft als het goed is net een verzendbevestiging gekregen. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:47
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33:

Wie MHI besteld heeft, die heeft als het goed is net een verzendbevestiging gekregen. :Y)
:w

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie.
Ben zeer benieuwd naar de werking.
Om het kort te houden.

Heb ze besteld om:
  • het regel gedrag van de beneden unit te verbeteren.
  • Kamertemperatuur beter op setpoint te behouden.
  • Slaapkamer vloermodellen lager dan 18gr verwarmen te kunnen instellen.
  • En als uitbreiding voor mijn domotica project

[ Voor 48% gewijzigd door Siewert op 22-10-2025 12:08 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30
Interessant topic - ik stuitte er onlangs op! Zojuist het apparaat besteld voor mijn MHI 3,5.
Ik had in het verleden als eens de externe temp sensor besteld, maar bij nader inzien eigenlijk geen trek om deze te plaatsen met allerlei kabels langs de muur.

Met de ClimaControl (incl. wireless sensor) hoop ik de unit op een meer stabiele manier te laten draaien en met name op lagere/stillere blaasstand, zonder dat ie weer in zn eigen warmte bubbel zit en afslaat en het in de keuken koud blijft :-)

Erg benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:21
Kirretje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:26:
Interessant topic - ik stuitte er onlangs op! Zojuist het apparaat besteld voor mijn MHI 3,5.
Ik had in het verleden als eens de externe temp sensor besteld, maar bij nader inzien eigenlijk geen trek om deze te plaatsen met allerlei kabels langs de muur.

Met de ClimaControl (incl. wireless sensor) hoop ik de unit op een meer stabiele manier te laten draaien en met name op lagere/stillere blaasstand, zonder dat ie weer in zn eigen warmte bubbel zit en afslaat en het in de keuken koud blijft :-)

Erg benieuwd naar de resultaten.
Werkt hier al een tijdje uitstekend. Normaal verwarm ik dmv vloerverwarming. Had niets gezegd en verwarm nu met de airco en geen klachten over te koud of zoiets. De externe temp-sensor is wel een must mi.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30
Dat klinkt hoopvol. Hier ook vloerverwarming icm gasgestookte cv ketel, maar dat gaat erg hard met gas verbruik. In de basis is de airco voor het overgrote deel van het stookseizoen prima, maar als het wat kouder wordt moet ie behoorlijk blazen. Zachter zetten lukt niet ivm warmtebubbel. Hopelijk met de externe sensor dus meer succes zonder al teveel bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor Loxone ben ik met iemand in contact om mogelijk een HTTP Template te maken.
Met een beetje geluk wordt het dan makkelijker om te integreren.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste