Changelog 3.1.6:
- Fins, Grieks en Zweeds toegevoegd als taal.
- HTTP & MQTT Service data aankondinging toegevoegd aan mDNS. Dit maakt het makkelijker voor de router om de ClimateControl te herkennen. De ClimateControls zouden nu ook onder hun eigen naam in de router te vinden moeten zijn in plaats van allemaal dezelfde generieke naam.
- /control, /wifi_networks en /sensor_thermometer zijn nu als type JSON gezet. Dat maakt uitlezen in de browser eenvoudiger.
- Instelbare offset voor draadloze thermometer.
Mitsubishi Electric - Air To Air:
- Foutcode van de airco is uit te lezen
- Filter replacement, defrost, hot adjust en standby state zijn uit te lezen
Mitsubishi Heavy Industries - Air To Air:
- Geen specifieke update
LG:
- Eerste release voor LG.
Gebruiker @
tammert heeft gewerkt aan een prachtige
Homey Pro integratie om de ClimateControl makkelijker te integreren met Homey. De app ligt ter goedkeuring in de appstore. Voor nu werkt het alleen voor Mitsubishi Electric. Kan je niet wachten op de goedkeuring dan kan je hem zelf ook installeren, de code staat op github:
https://github.com/tammert/net.protoart.clima
Door wat aanpassingen in 3.1.6 is het nu eenvoudiger voor Homey om de ClimateControl adapters te vinden op het netwerk.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/a0wpY8EHWSDIhqpPhX4E71hU.avif?f=user_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/NlNlK8w4mnwG4hXStYFNLDDm.avif?f=user_large)
user109731 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Die 40/60/80 instelling is niet beschikbaar voor bedrade controllers. De standaard LG units ondersteunen geen opties voor regelen van vermogen voor verwarmen, het beste wat je kunt doen is de offset instelling eventueel in combinatie met een HA template sensor of een equivalent daarvan.
Dit staat inderdaad vrij duidelijk aangegeven in de documentatie. Het werkt volgens een bepaalde norm en ik gok dat dit te maken heeft met regelgeving in bepaalde landen.
De halve graden instelling heeft bij mijn duo split soms wat problemen, dat hij de temperatuur een paar graden eronder laat zakken en dan pas het vermogen omhoog gooit. Iets om in de gaten te houden bij gebruikers. De -1/+1 doet dat veel minder. De controllers van LG zelf ondersteunen de +-0.5 optie alleen voor Fehrenheit dus dit is mogelijk wat minder goed getest in hun firmware.
Zal het eens in de gaten houden, is mij nog niet opgevallen. -1 +1 maakt hem wel wat rustiger draaien. Al moet ik zeggen dat de modellen waar ik mee getest heb best heel mooi in vermogen terug lopen.
Ik neem aan dat je LG ondersteuning gebaseerd is op mijn open-source ESPHome implementatie en
protocol documentatie. Voor mijn ESPHome versie heb ik dat moeten uitpluizen omdat er nauwelijks informatie beschikbaar was

Dat is een mooi naslagwerk inderdaad. De code is niet overgenomen, maar hier en daar inderdaad wel eens gespiekt hoe iets in elkaar zit. Meeste heb ik kunnen uitzoeken aan de hand van de PREMTB100 op mijn bureau. Het engels van de documentatie van LG is soms wat uhm, beknopt en vreemd omschreven dus alle informatie daarbuiten is handig. Ik heb contact met een installateur die al de Mitsubishi modules installeert maar dit ook voor LG wil en deze heeft korte lijntjes mogelijk gemaakt met LG. De importeur zelf is ook erg enthousiast. De bedrade opties(PREMTB100 bijv.) vinden installateurs maar lastig.
[
Voor 38% gewijzigd door
LED-Maniak op 19-10-2025 01:25
]