En de cijfers gaan uit van het gemiddelde sloop. De laatste paar maanden is het aantal gesloopte artillerie beduidend hoger dan de eerste anderhalf jaar van de oorlog. Als ze zo doorgaan zijn ze er eerder door dan de anderhalf jaar voor towed artillerie.vso schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:12:
[...]
dank voor het delen, maar denk dat de waarheid toch behoorlijk anders is.
- Ru heeft al museum's geplunderd voor "ouder dan mijn opa" meuk die wellicht in betere staat van onderhoud zijn
- Wat is de staat van de kogellager of andere "tere" onderdelen, dat toestaat dat je iets bruikbaars hebt.
- Het is bekend dat ze 4 of 5 compleet onbruikbaar materieel ontvangen aan het front.
Dan hebben we het nog niet over
Als je het persooneel wat het bedient samen met de arty wegvraagt met een Himars aanval wat blijft er over wie traint wie ?
Als je onbetrouwbare munitie hebt, (exploderende loop)
Of je gebruikt het geheel (metaal) als onderdelen voor tanks omdat sancties je geen nieuw materiaal toelaat.
En eerlijk gezegd het verbaast me enorm dat UA niet de laadperrons (spoor) oid van die faciliteiten heeft aangevallen. terwijl ze wel de spoorlijnen dichtbij Korea hebben laten ontploffen
TLDR op papier kunnen ze wellicht 1,5 jaar volhouden vs UA maar dat is alleen als alle andere factoren geen invloed hebben
Wat dan grappig/frappant is, omdat Russische kanalen direct schreven over het verloren gaan van 3 vliegtuigen (of 1 vernietigd, twee beschadigd)pro_6or schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:14:
[...]
Die aanval op belbek was vooral op de command & control punten begreep ik
..
Moet dan in de propaganda het verlies van 3 vliegtuigen gemeld worden om de dood van die generaal te verhullen?
Tussen de start 24-2-2022 = 709 dagen en met 9300 gesloopte arty kom je uit op 13,1 arty per dag gemiddeldIJsbeer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:44:
[...]
En de cijfers gaan uit van het gemiddelde sloop. De laatste paar maanden is het aantal gesloopte artillerie beduidend hoger dan de eerste anderhalf jaar van de oorlog. Als ze zo doorgaan zijn ze er eerder door dan de anderhalf jaar voor towed artillerie.
https://war-bi.prozorro.sale/#/ --> arty bekijkt zie je dat sinds juni 2023 (toevallig met himars
Zou niet vreemd staan te kijken als nu het gemiddelde 26.2 per dag is
maar ondanks deze positieve insteek is nog steeds de nuchtere vraag wanneer word de handdoek in de ring geworpen ? ik denk dat menig ander partij toch wel eieren voor zijn geld had gekozen.
Tja vanalles
Blijkbaar is er nog niet genoeg oorlogsmaterieel stuk aan russische zijde. Ik denk dat als Putin zich terug trekt dat het met hem gedaan is. Hij heeft dus geen andere keus in zijn ogen.
Aan de ene kant is elke dag oorlog een dag teveel maar aan de andere kant heb ik de indruk dat de Oekrainers heel veel slopen en dat het heel lang gaat voor rusland gaat duren om die capaciteit terug te krijgen. De okerainers slopen veel meer russisch materieel als andersom.
Aan de ene kant is elke dag oorlog een dag teveel maar aan de andere kant heb ik de indruk dat de Oekrainers heel veel slopen en dat het heel lang gaat voor rusland gaat duren om die capaciteit terug te krijgen. De okerainers slopen veel meer russisch materieel als andersom.
De mensen thuis zijn toch wel bang voor hem (en terecht). Hij kan morgen stoppen. Hij wil gewoon niet stoppen omdat dat gezichtsverlies zou zijn. Goed, dat maakt hem wel wat kwetsbaarder maar volgens mij heeft hij de touwtjes strak in handen. Hij wil en kan door. Ze hebben ook nog steeds genoeg troep om door te zetten. En hier inzetten op beïnvloeding. Werkt heel goed in heel Europa en de VS. We hebben klimaat en immigratie waar hij heel makkelijk ons kan bespelen omdat we voor een betere toekomst impopulaire beslissingen moeten nemen.Indoubt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 01:01:
Blijkbaar is er nog niet genoeg oorlogsmaterieel stuk aan russische zijde. Ik denk dat als Putin zich terug trekt dat het met hem gedaan is. Hij heeft dus geen andere keus in zijn ogen.
Voor een eventuele navo aanval hoeft hij precies 0 tanks achter te houden, dat weet hij ook wel. We zouden dat nooit doen.
[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 04-02-2024 02:43 ]
een treffende spreuk
Moeilijke vraag. We weten niet echt wat de extent van de aanval was, wat we zeker weten is dat er doelbewust & gericht op die twee gebouwen is geschoten en dat er iig 1 hoge functionaris is overleden. Misschien ook individuele toestellen maar dat lijkt niet echt een stormshadow doelwit. Kunnen ook gauw opstijgen natuurlijk. Daarom leeft de Oekraïnse luchtmacht nog.gise schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:18:
[...]
Wat dan grappig/frappant is, omdat Russische kanalen direct schreven over het verloren gaan van 3 vliegtuigen (of 1 vernietigd, twee beschadigd)
Moet dan in de propaganda het verlies van 3 vliegtuigen gemeld worden om de dood van die generaal te verhullen?
een treffende spreuk
:strip_exif()/f/image/RD0eGX6nEkaev7BwKu0P6dDf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door beany op 04-02-2024 07:37 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Met die aantallen zie ik ze de 400.000 nog wel aantikken voordat de oorlog het 3e jaar ingaat.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ja, met 15 dagen en een conservatieve 750 doden p.d. zijn we er al.asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:44:
Met die aantallen zie ik ze de 400.000 nog wel aantikken voordat de oorlog het 3e jaar ingaat.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zelensky brengt bezoek aan het front. Je mag zelf even kijken hoe ver van het front.
‼️ Zelensky in Robotino, Zaporizhzhia region
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 4 februari 2024
🇺🇦 President visited the location of the 65th Separate Mechanized Brigade and presented awards to the fighters. pic.twitter.com/kFgp0kJxv5
:strip_exif()/f/image/nCNZgTW7N7JxCOaQHbCCIEMi.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik ben benieuwd wanneer we Putin in Tokmak zienTens schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:40:
Zelensky brengt bezoek aan het front. Je mag zelf even kijken hoe ver van het front.
Wat een lijst:
Here are the losses for yesterday. I completed compiling them. Its the most I've ever found in a day. 103https://t.co/lZLivxUud6 pic.twitter.com/8Lwi7evznq
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 4 februari 2024
Wat ik opvallend vind aan deze lijsten telkens is dat er veel "Abandoned" staat. In werkelijkheid is het aantal tanks wat Rusland "verliest" dus hoger lijkt mij dan in de stats weergeven wordt (of wellicht worden de tanks teruggepakt, maar in sommige gevallen als ik de beelden bekijk lijkt me dat vrij onlogisch/onmogelijk op de betreffende terreinen).
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Ja, de voertuigen worden snel verlaten. Bijvoorbeeld in deze video zien we Russen op de vlucht slaan nadat clustermunitie neergekomen is:SgtStrider schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Wat ik opvallend vind aan deze lijsten telkens is dat er veel "Abandoned" staat. In werkelijkheid is het aantal tanks wat Rusland "verliest" dus hoger lijkt mij dan in de stats weergeven wordt (of wellicht worden de tanks teruggepakt, maar in sommige gevallen als ik de beelden bekijk lijkt me dat vrij onlogisch/onmogelijk op de betreffende terreinen).
Destruction of a column of Russian ants on the slopes near Krasnohorivka in Donetsk region. The use of cluster ammunition is visible. pic.twitter.com/qTMGXEVALh
— Devana 🇺🇦 (@DevanaUkraine) 4 februari 2024
Forbes heeft achterhaald dat Rusland ruim 500 tanks klaar heeft staan om een grote aanval mee te doen in Kupyansk. De Russische rationale is dat er een succes gedeeld moet gaan worden in het oog van verkiezingen die in maart plaats gaan vinden. Hij moet een sterke leider zijn natuurlijk. Veel meer details zijn te lezen in het artikel.
https://www.forbes.com/si...ainian-drones-await-them/
is dat toevallig in de buurt van de UA greppels en andere verdedigings linie(s) ?consolefreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
Forbes heeft achterhaald dat Rusland ruim 500 tanks klaar heeft staan om een grote aanval mee te doen in Kupyansk. De Russische rationale is dat er een succes gedeeld moet gaan worden in het oog van verkiezingen die in maart plaats gaan vinden. Hij moet een sterke leider zijn natuurlijk. Veel meer details zijn te lezen in het artikel.
Tja vanalles
Het westen moet nu even niet krenterig zijn met ammo, dat is de boodschap. Ik heb geen idee waar de Challengers en Abrams zijn, en of er tegen die tijd F16s de lucht in kunnen. Ik vind het overigens wel heel veel wat de Russen daar verzameld hebben. Als ze iets willen moet het in de winter. Met de lente begint het modderseizoen weer.consolefreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwacht inderdaad net voor de lente dat ze in het noorden het gaan proberen.asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:44:
[...]
Het westen moet nu even niet krenterig zijn met ammo, dat is de boodschap. Ik heb geen idee waar de Challengers en Abrams zijn, en of er tegen die tijd F16s de lucht in kunnen. Ik vind het overigens wel heel veel wat de Russen daar verzameld hebben. Als ze iets willen moet het in de winter. Met de lente begint het modderseizoen weer.
Ik vraag me af of dit weer propaganda is en bangmakerij.
Als dit nu al bekend is dan denk ik dat UA is voorbereid en dat we weer veel gesloopte hardware gaan zien en bijbehorende corpses.
Als dit nu al bekend is dan denk ik dat UA is voorbereid en dat we weer veel gesloopte hardware gaan zien en bijbehorende corpses.
Daily driver; MB R171 SLK280
Het gebrek aan artillerie munitie is wel zorgelijk. Zo te lezen is de verhouding nu 1:5 in het voordeel van Rusland. Wellicht is de artillerie aan de kant van UA geavanceerder of beter, maar het is wel een bereklus.mir4dor schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:55:
Alweer?consolefreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
In oktober stonden er volgens berichten 1500 klaar oid en toen was er ook vrij weinig gebeurt daar?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Absoluut zorgelijk. Drones zijn de nieuwe artillerie maar kom op. Het westen en zeker USA moet gewoon afkomenMuncher schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:07:
[...]
Het gebrek aan artillerie munitie is wel zorgelijk. Zo te lezen is de verhouding nu 1:5 in het voordeel van Rusland. Wellicht is de artillerie aan de kant van UA geavanceerder of beter, maar het is wel een bereklus.
Ik probeer positief te blijven maar dat valt niet mee eigenlijk.
Ik ben eerder benieuwd naar de verhouding in beschikbare drones. Want artillerie is weliswaar nodig, maar de drones zijn veel nauwkeuriger. En aangezien artillerie niet zo heel nauwkeurig is, kunnen drones zomaar dat gat invullen.
[removed]
Niet helemaal. Een Artilleriegranaat weegt 50 kg. Dat is toch een grotere boem. Natuurlijk helpt het als je met een drone een granaat in een open mangat kunt gooien. Met dank aan de onzorgvuldige russen eigenlijk.redwing schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:10:
Ik ben eerder benieuwd naar de verhouding in beschikbare drones. Want artillerie is weliswaar nodig, maar de drones zijn veel nauwkeuriger. En aangezien artillerie niet zo heel nauwkeurig is, kunnen drones zomaar dat gat invullen.
Dat is iets te makkelijk. Drones hebben een gemiddeld bereik van 2 KM, artillerie gemiddeld 15 KM (zie ook het Forbes artikel). De Russen kunnen dus weer beginnen met het bestoken van complete gebieden en die met de grond gelijk maken zodat er geen dekking voor de verdedigende partij over blijft zonder heel veel last te hebben van de drones (voor tanks en infanterie is het een ander verhaal).redwing schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:10:
[ Voor 7% gewijzigd door Muncher op 05-02-2024 07:25 ]
Als Forbes dit weet, dan weten de inlichtingen diensten dit zeker. Als er 500 tanks "klaar staan", dan is het toch niet zo moeilijk om er HIMARS en Storm Shadows op af te sturen?consolefreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Je ziet steeds meer drones waarvan het bereik een heel stuk verder is. Waarbij met drones zo'n beetje elk schot raak is (laatst zag ik iets van 60%).Muncher schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:24:
[...]
Dat is iets te makkelijk. Drones hebben een gemiddeld bereik van 2 KM, artillerie gemiddeld 15 KM (zie ook het Forbes artikel). De Russen kunnen dus weer beginnen met het bestoken van complete gebieden en die met de grond gelijk maken zodat er geen dekking voor de verdedigende partij over blijft zonder heel veel last te hebben van de drones (voor tanks en infanterie is het een ander verhaal).
Daarbij blijf je ook zien dat rusland net zo goed steeds minder kan afschieten en de counterartillerie van Oekraine stukken beter is (zie ook de dagelijkse cijfers). Uiteindelijk is het dus de combinatie van heel veel dingen waarbij Oekraine op andere punten dan de artillerie-schoten juist weer een voordeel heeft.
[removed]
Moeilijk allicht niet, maar strategisch misschien beter even te wachten tot het hele spul in beweging en/of bemand is.Of er is nog meer onderweg waar op gewacht wordt om nog meer uit te kunnen schakelen.PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:56:
[...]
Als Forbes dit weet, dan weten de inlichtingen diensten dit zeker. Als er 500 tanks "klaar staan", dan is het toch niet zo moeilijk om er HIMARS en Storm Shadows op af te sturen?
we kunnen hier aan de zijlijn vaak slechts raden naar het hoe en wat van (uitblijven van) beslissingen.
Misschien wachten ze even op die GLSDB's voor dit soort doelen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
misschien zijn het gewoon dezelfde tanks en zijn er al 1000 van gesneuveldYakuzA schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:22:
[...]
Alweer?
In oktober stonden er volgens berichten 1500 klaar oid en toen was er ook vrij weinig gebeurt daar?
Melding van inzet van Abrams bij Adviika:
https://defence-blog.com/...brams-tanks-to-frontline/Ukraine-deploys-abrams-tanks-to-frontline
/f/image/Rr0fY1vdLRPM0maTdRiauKua.webp?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Uiterst dure/weinig voorhanden lange-afstandsmunitie inzetten dat slechts een enkele pantservoertuig per shot kan vernietigen?PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:56:
[...]
Als Forbes dit weet, dan weten de inlichtingen diensten dit zeker. Als er 500 tanks "klaar staan", dan is het toch niet zo moeilijk om er HIMARS en Storm Shadows op af te sturen?
Drones en St. Javelin kunnen dit prima aan en zijn ruim beschikbaar . De grote aantallen kunnen juist tegen de aanvaller werken in geval als dit: even door laten rijden, voorste en achterste afschieten en motti
Oslik blyat! Oslik!
Hoeveel % van die tanks wordt al uitgeschakeld voordat ze überhaupt een schot hebben gelost? Die drones zijn overal. Als ik nieuws zie van een moderne tank die gespot is aan de frontlines denk ik alleen maar "Die tank is er allang niet meer". Of hebben die dingen wel nut?Tens schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:45:
Melding van inzet van Abrams bij Adviika:
[...]
https://defence-blog.com/...brams-tanks-to-frontline/
[Afbeelding]
Zit wat in, al lijkt dat wel in contrast met de filmpjes met uitgeschakelde MLRS'en door HIMARS. Ik vraag mij of dat overhaupt wel door HIMARS kapot geschoten is en niet door veel goedkoper en meer beschikbare Smart Artillerie shells.dion_b schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Uiterst dure/weinig voorhanden lange-afstandsmunitie inzetten dat slechts een enkele pantservoertuig per shot kan vernietigen?
Drones en St. Javelin kunnen dit prima aan en zijn ruim beschikbaar . De grote aantallen kunnen juist tegen de aanvaller werken in geval als dit: even door laten rijden, voorste en achterste afschieten en motti
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De 'power of MAGA' zal het vast wegstemmen, maar er komt iig een vote lijkt het:
https://edition.cnn.com/2...reign-aid-bill/index.html
Vraag 2 is of die vote er door komt, gezien elke Republikein die voor stemt Trump op zijn dak zal krijgen.
https://edition.cnn.com/2...reign-aid-bill/index.html
Vraag 1 is of die vote toegestaan wordt door 'de voorzitter'.Senators unveiled a long-awaited border deal and foreign aid package with assistance for Ukraine and Israel on Sunday, paving the way for a key vote in the chamber this week in which the legislation is at risk of failing and, if it does pass, setting up a clash with the House.
Vraag 2 is of die vote er door komt, gezien elke Republikein die voor stemt Trump op zijn dak zal krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 09:37 ]
PSN
MLRS schiet op grote afstand en zal daarmee vaak buiten drone range liggen. Die val je dus wel aan met HIMARS. Tanks worden pas gevaarlijk als ze al dichterbij zijn. Vandaar dat je juist tanks/IFVs vaak aangevallen ziet worden door drones. Al zie je wel dat drones steeds vaker een stuk verder komen.PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:04:
[...]
Zit wat in, al lijkt dat wel in contrast met de filmpjes met uitgeschakelde MLRS'en door HIMARS. Ik vraag mij of dat overhaupt wel door HIMARS kapot geschoten is en niet door veel goedkoper en meer beschikbare Smart Artillerie shells.
En als je naar de huidige gevechten bij Avdiivka kijkt zie je veelal een combinatie van cluster-artillerie gecombineerd met drones en nu dus ook Abrams. Ik ga er altijd maar van uit dat UA het beste weet wat in welke situatie gebruikt moet worden
[removed]
waar twijfel je dan aan?PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:04:
[...]
Zit wat in, al lijkt dat wel in contrast met de filmpjes met uitgeschakelde MLRS'en door HIMARS. Ik vraag mij of dat overhaupt wel door HIMARS kapot geschoten is en niet door veel goedkoper en meer beschikbare Smart Artillerie shells.
In de filmpjes kun je dat verschil wel redelijk goed zien tussen zo'n MLRS raket en zo'n Smart round, via de explosie grootte, positie en of er vooraf iets aan een parachute hangt in het filmpje.
PSN
Die aantallen op zich zeggen niet zoveel, de Russen zijn de afgelopen maanden al meer dan 200 voertuigen verloren rond Avdiivka. Door steeds in kolommen aan te vallen worden ze snel uitgeschakeld.mir4dor schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:55:
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 05-02-2024 09:57 ]
Ben vooral benieuwd of het waar is, dergelijke berichten waren er ook vorig jaar. Bijvoorbeeld zomer 2023:consolefreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
According to Cherevatyi, Russia has gathered some 100,000 troops, 900 tanks and 555 artillery systems in the area.
“They are concentrating everything in order to break through our defense. Our soldiers are firmly on the defensive. They do not allow the enemy to seize the initiative,” Cherevatyi said.
Absoluut. Kijk naar het eerste RU offensief door Zaporizhzhia en Kherson in voorjaar 2022, of de terugverovering van grote delen van Kharkiv door UA die zomer inclusief alle thunder runs.technoaddict schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Hoeveel % van die tanks wordt al uitgeschakeld voordat ze überhaupt een schot hebben gelost? Die drones zijn overal. Als ik nieuws zie van een moderne tank die gespot is aan de frontlines denk ik alleen maar "Die tank is er allang niet meer". Of hebben die dingen wel nut?
Reden dat het noch UA (poging tot offensief) nog RU (aanhoudende pogingen) lukt met tanks is dat de tegenpartij ruim de tijd heeft gekregen om verdediging voor te bereiden, bovenal met mijnenvelden. Die dwingen de aanvaller tot bepaalde routes waardoor voordeel van overweldigende aantallen en snelheid geminimaliseerd wordt. De verdeidger kan vervolgens alles richten op natuurlijke knelpunten op die routes en het wordt een turkey shoot.
Dat is niets nieuws, dat is exact reden dat Unternehmen Zitadelle bij Kursk faalde: RU wist maanden van tevoren dat DE iets van plan was en waar dat ging gebeuren. Dus hebben ze bij benadering hetzelfde gedaan als vorig jaar in Zaporizhzhia - met zelfde resultaat. Enig verschil is dat ze geen drones hadden, maar mijnen plus artillierie en masse gericht op knelpunten hadden ze even goed.
Dat was niet het einde van de tank (sterker nog, mogelijk was dat juist zijn hoogtepunt), en dat gaat dit ook niet zijn. Waar je tanks in grote getalen volgas kunt laten rijden zonder continu mijnen tegen te komen (en met luchtdekking en andere voorwaarden) zijn ze nog even effectief. Het is een stuk gereedschap, en zoals ieder stuk gereedschap zijn er bepaalde problemen waar het goed voor gebruikt kan worden en bepaalde waar het minder goed gaat. Daar waar de verdediging lang de tijd heeft gehad voor te bereiden valt - en viel altijd - in die laatste categorie.
Oslik blyat! Oslik!
FPV-drones waren begonnen met 6km bereik en dat ging snel naar 9,5 km. Nu is het 20km bereik en 30km bereik is in ontwikkeling. Dit zijn allemaal drones goedkoper dan 800 dollar.Muncher schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:24:
[...]
Dat is iets te makkelijk. Drones hebben een gemiddeld bereik van 2 KM, artillerie gemiddeld 15 KM (zie ook het Forbes artikel). De Russen kunnen dus weer beginnen met het bestoken van complete gebieden en die met de grond gelijk maken zodat er geen dekking voor de verdedigende partij over blijft zonder heel veel last te hebben van de drones (voor tanks en infanterie is het een ander verhaal).
russische artillerie heeft 25km bereik.
De vijand ervaart het als een "queen drone stuurt een zwerm drones aan". Er zijn inderdaad repeater drones nodig om het bereik uit te breiden en de vijandelijke EW te overstemmen.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/vtiVl5sNGb
Ik betwijfel het aangezien er naar mijn idee (corrigeer mij als ik het fout heb!) veel meer Smart Shells zijn dan HIMARS raketten. HIMARS komt natuurlijk een stuk verder, maar Smart Shells schieten verder dan Russische Artillery. Het is dus veel goedkoper om die kapot te schieten met Smart Shells. HIMARS kun je volgens mij verstandiger inzetten en dus voor de verdere afstanden, zou je denken...YakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:41:
[...]
waar twijfel je dan aan?
In de filmpjes kun je dat verschil wel redelijk goed zien tussen zo'n MLRS raket en zo'n Smart round, via de explosie grootte, positie en of er vooraf iets aan een parachute hangt in het filmpje.
Het zal inderdaad gemixt gebruikt worden, en de HIMARS is de enige die voorbij de ca 30km achter de linies gaat.PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Ik betwijfel het aangezien er naar mijn idee (corrigeer mij als ik het fout heb!) veel meer Smart Shells zijn dan HIMARS raketten. HIMARS komt natuurlijk een stuk verder, maar Smart Shells schieten verder dan Russische Artillery. Het is dus veel goedkoper om die kapot te schieten met Smart Shells. HIMARS kun je volgens mij verstandiger inzetten en dus voor de verdere afstanden, zou je denken...
Het zal vooral de vraag zijn hoeveel er geleverd is.
Voor HIMARS is bekend dat er vele 1000’en GMLRS rounds geleverd zijn, van de Bonus of Smart round is er qua geleverde aantallen heel weinig bekend en zijn er ook een stuk minder filmpjes met spotter drones bij die inzet.
Maar als ze beschikbaar zijn bij de artillerie, dan kunnen die smart of bonus rounds idd ook gebruikt worden
/edit:
Als je de exacte coördinaten van een doelwit weet of die in een schuur geparkeerd is, is een Gmlrs raket waarschijnlijk makkelijker/beter. Van de smart round weet je nooit of hij exact het doelwit raakt, of een ander metalen object daar in de buurt.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 11:30 ]
PSN
Finland gaat de productie flink opschroeven:
Geen fysieke getallen genoemd, maar:
)
⚡️ Finnish plant to hike ammunition production fivefold due to Russia's war in Ukraine.https://t.co/JrffftYime
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 5 februari 2024
Geen fysieke getallen genoemd, maar:
(kudo voor de ASAP afkortingThe Nammo factory has applied to participate in the EU’s ASAP (Act in Support of Ammunition Production) project, aiming to increase the EU ammunition and missile production to tackle Ukraine's shortages.
[ Voor 56% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 11:54 ]
PSN
Voor de liefhebbers, Reporting from Ukraine is terug! In de eerste video gepubliceerd eind januari legt hij uit dat het maken van een dagelijks vlog teveel van zijn gezondheid vraagt. Om die reden is er nu om de dag een video, en op zondag een speciale video voor de patreons.
De video van vandaag :
TL;DW : (https://notegpt.io/youtube-video-summarizer)
Summary
Recent satellite footage confirms that the Russian claim of intercepting all Ukrainian missiles in Crimea was false. In the Avdiivka direction, intense clashes are occurring, with Russian forces breaching Ukrainian defense lines. Ukrainians counterattacked, retaking the Tsarska Okhota restaurant and demolishing a Russian reinforcement column. The fighting in the residential area continues, with heavy casualties on both sides.
Highlights
0:00-0:40 📺 Recent satellite footage disproves Russian claim of intercepting Ukrainian missiles in Crimea
1:05-2:30 🏙️ Intense clashes in Avdiivka as Russian forces breach Ukrainian defense lines
3:10-4:20 🛡️ Ukrainians counterattack, retaking Tsarska Okhota restaurant and demolishing Russian reinforcement column
5:00-5:50 💣 Heavy fighting in residential area with Ukrainians using anti-tank mines and tanks
6:30-7:00 🌆 Region constantly shelled, streets turned to black ashes
7:30-8:10 📈 Russian analysts concerned about narrow bridgehead and limited supplies
9:00-9:20 💡 Best solution for Ukrainians is to target Russian entry points into pipe system
Key Insights
💣 The Ukrainian strike on the Belbek Air Base in Crimea caused significant damage, disproving Russian claims of interception. This escalation raises tensions between Ukraine and Russia.
🛡️ The Ukrainian defense lines in Avdiivka are formidable, but Russian forces managed to breach them using an underground pipe system. This demonstrates the need for constant vigilance and adaptation in warfare.
🔁 The retaking of the Tsarska Okhota restaurant by Ukrainians disrupted Russian plans, cutting off reinforcements and undermining their control over the region. This highlights the importance of strategic positions in military operations.
🏙️ Urban warfare in Avdiivka is challenging, requiring house-by-house clearing. Ukrainians utilized heavy equipment and explosives to regain control, resulting in significant destruction.
💔 The fighting in Avdiivka has caused heavy casualties on both sides, with streets turned to ruins. This conflict has devastating consequences for the civilian population and infrastructure.
📈 Russian analysts express concerns about the narrow bridgehead and limited supplies for their forces. This indicates potential vulnerabilities and challenges for the Russian military in sustaining their operations.
💡 Targeting the entry points of the Russian pipe system could disrupt their reinforcements and weaken their position. This strategy could be crucial for Ukrainians in regaining control and pushing back Russian forces.
De video van vandaag :
Summary
Recent satellite footage confirms that the Russian claim of intercepting all Ukrainian missiles in Crimea was false. In the Avdiivka direction, intense clashes are occurring, with Russian forces breaching Ukrainian defense lines. Ukrainians counterattacked, retaking the Tsarska Okhota restaurant and demolishing a Russian reinforcement column. The fighting in the residential area continues, with heavy casualties on both sides.
Highlights
0:00-0:40 📺 Recent satellite footage disproves Russian claim of intercepting Ukrainian missiles in Crimea
1:05-2:30 🏙️ Intense clashes in Avdiivka as Russian forces breach Ukrainian defense lines
3:10-4:20 🛡️ Ukrainians counterattack, retaking Tsarska Okhota restaurant and demolishing Russian reinforcement column
5:00-5:50 💣 Heavy fighting in residential area with Ukrainians using anti-tank mines and tanks
7:30-8:10 📈 Russian analysts concerned about narrow bridgehead and limited supplies
9:00-9:20 💡 Best solution for Ukrainians is to target Russian entry points into pipe system
Key Insights
💣 The Ukrainian strike on the Belbek Air Base in Crimea caused significant damage, disproving Russian claims of interception. This escalation raises tensions between Ukraine and Russia.
🛡️ The Ukrainian defense lines in Avdiivka are formidable, but Russian forces managed to breach them using an underground pipe system. This demonstrates the need for constant vigilance and adaptation in warfare.
🔁 The retaking of the Tsarska Okhota restaurant by Ukrainians disrupted Russian plans, cutting off reinforcements and undermining their control over the region. This highlights the importance of strategic positions in military operations.
🏙️ Urban warfare in Avdiivka is challenging, requiring house-by-house clearing. Ukrainians utilized heavy equipment and explosives to regain control, resulting in significant destruction.
💔 The fighting in Avdiivka has caused heavy casualties on both sides, with streets turned to ruins. This conflict has devastating consequences for the civilian population and infrastructure.
📈 Russian analysts express concerns about the narrow bridgehead and limited supplies for their forces. This indicates potential vulnerabilities and challenges for the Russian military in sustaining their operations.
💡 Targeting the entry points of the Russian pipe system could disrupt their reinforcements and weaken their position. This strategy could be crucial for Ukrainians in regaining control and pushing back Russian forces.
Oke ik wist niet dat er 1000'en geleverd zijn. Ik had een veel lager aantal geschat. My bad!YakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:16:
[...]
Het zal inderdaad gemixt gebruikt worden, en de HIMARS is de enige die voorbij de ca 30km achter de linies gaat.
Het zal vooral de vraag zijn hoeveel er geleverd is.
Voor HIMARS is bekend dat er vele 1000’en GMLRS rounds geleverd zijn, van de Bonus of Smart round is er qua geleverde aantallen heel weinig bekend en zijn er ook een stuk minder filmpjes met spotter drones bij die inzet.
Maar als ze beschikbaar zijn bij de artillerie, dan kunnen die smart of bonus rounds idd ook gebruikt worden
/edit:
Als je de exacte coördinaten van een doelwit weet of die in een schuur geparkeerd is, is een Gmlrs raket waarschijnlijk makkelijker/beter. Van de smart round weet je nooit of hij exact het doelwit raakt, of een ander metalen object daar in de buurt.
De accuracy of de M982 Excalibur is 4m, wat volgens mij erg netjes is. Al is die van himars zelfs 1 meter.
Excalibur is idd weer een andere ammo dan de Smart of Bonus (deze 2 hebben 2 sub munities die zelf een doel zoeken).PASware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:10:
[...]
Oke ik wist niet dat er 1000'en geleverd zijn. Ik had een veel lager aantal geschat. My bad!
De accuracy of de M982 Excalibur is 4m, wat volgens mij erg netjes is. Al is die van himars zelfs 1 meter.
Excalibur is ook op de gmlrs manier te gebruiken maar er is ook niet echt bekend hoeveel daarvan geleverd is aan Oekraïne. Maar dat zijn idd ook hele nuttige rounds voor statische targets of met pre-programmed locaties op doorgaande wegen achter de linies.
PSN
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Een interessante video met de vraag "waarom Rusland zo graag Avvdivka wil veroveren" inclusief achtergrond informatie.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Overigens hadden de Duitsers ook gigantische mijnenvelden aangelegd om het oprukkende Rode Leger te stoppen, maar de Sovjets hadden daar een simpele oplossing voor. Door héél veel mijnenvegers breed in te zetten hoefden ze niet in kolommen op te rukken, waardoor er veel minder knelpunten ontstonden.dion_b schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Absoluut. Kijk naar het eerste RU offensief door Zaporizhzhia en Kherson in voorjaar 2022, of de terugverovering van grote delen van Kharkiv door UA die zomer inclusief alle thunder runs.
Reden dat het noch UA (poging tot offensief) nog RU (aanhoudende pogingen) lukt met tanks is dat de tegenpartij ruim de tijd heeft gekregen om verdediging voor te bereiden, bovenal met mijnenvelden. Die dwingen de aanvaller tot bepaalde routes waardoor voordeel van overweldigende aantallen en snelheid geminimaliseerd wordt. De verdeidger kan vervolgens alles richten op natuurlijke knelpunten op die routes en het wordt een turkey shoot.
Dat is niets nieuws, dat is exact reden dat Unternehmen Zitadelle bij Kursk faalde: RU wist maanden van tevoren dat DE iets van plan was en waar dat ging gebeuren. Dus hebben ze bij benadering hetzelfde gedaan als vorig jaar in Zaporizhzhia - met zelfde resultaat. Enig verschil is dat ze geen drones hadden, maar mijnen plus artillierie en masse gericht op knelpunten hadden ze even goed.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BFwJhBqurYp6Vh7sUa1xQms3.png?f=user_large)
NL heeft nog zes F-16's gevonden:
toch geen s-300's van griekenland naar oekraïne
⚡🇳🇱 The Netherlands will supply 6 more F-16 fighter jets to Ukraine.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 5 februari 2024
🇺🇦✈️ Total: 30 fighter jets. https://t.co/jzJq1hRprv pic.twitter.com/gxD4fleZkG
Greek government spokesman Pavlos Marinakis said that Greece does not intend to supply S-300 missiles/systems to Ukraine. Previously, information appeared that Greece would be ready to transfer these to Ukraine. https://t.co/WYhfBIEEDi
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 5 februari 2024
[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 05-02-2024 15:11 ]
Goed filmpje, voor mij in ieder geval nieuwe details mbt die pijpleiding, hopelijk kunnen ze die snel afsluiten.asing schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:08:
Voor de liefhebbers, Reporting from Ukraine is terug! In de eerste video gepubliceerd eind januari legt hij uit dat het maken van een dagelijks vlog teveel van zijn gezondheid vraagt. Om die reden is er nu om de dag een video, en op zondag een speciale video voor de patreons.
De video van vandaag :
[YouTube: 04 Feb: Nice. A Huge Group of Russians GETS TAKEN INTO A POCKET. | War in Ukraine Explained]
Summary
Highlights
Key Insights
Hier via de link een filmpje in/bij Avdiivka waarbij Oekraïne een aantal Russen gevangen neemt, wellicht een aantal van die Russen in die 19 huizen
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/EfHGbxi18f
Nederland levert 6 extra F-16's aan Oekraïne
🇺🇦⚔️🇷🇺 The Netherlands plans to send an additional six F-16 fighter jets to Ukraine, in addition to the previously promised 18.
— Astraia Intel (@astraiaintel) 5 februari 2024
This is impressive and goes far beyond what might be considered their fair share given what they currently have in stock. Thank you! pic.twitter.com/jlnmNyQOJk
The Dutch Defense Ministry released the statement that six more F-16 will be added to the fighter package to Ukraine, increasing the total number to 24.
— (((Tendar))) (@Tendar) 5 februari 2024
Almost 10 years after MH-17 the Netherlands send their regards to Russia.
Source (Dutch): https://t.co/jlU8l3Ni2h… pic.twitter.com/So2KJwK4hh
[ Voor 14% gewijzigd door 3raser op 05-02-2024 15:36 ]
Hopelijk allemaal in beton gezet, gestuurd en afgerond voordat onze geblondeerde leider hier met de scepter zwaait.
Totaal overigens 24 van NL, niet 30 zoals in die tweet:
https://nos.nl/collectie/...straaljagers-aan-oekraineDe zes jachtvliegtuigen komen boven op de eerder toegezegde achttien toestellen, die bestemd zijn voor een F-16-trainingscentrum in Roemenië.
De zes F-16's zouden eerst samen met zes andere straaljagers worden verkocht aan de Amerikaanse firma Draken International. Die onderhandelingen zijn nu volgens Defensie in goed overleg beëindigd, waardoor de toestellen beschikbaar komen voor Oekraïne.
Versturen is nog hangende onderhoudsbeurten en exportvergunningen iig.
[ Voor 48% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 16:39 ]
PSN
Acht die kans zeer klein. Gezien zijn standpunten nu allemaal 1 voor 1 door mand vallenYakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:48:
[...]
Hopelijk allemaal in beton gezet, gestuurd en afgerond voordat onze geblondeerde leider hier met de scepter zwaait.
Was toch een s400, in ruil voor wedertoegang tot F35 programmaTens schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:10:
NL heeft nog zes F-16's gevonden:
[Twitter]
[Twitter]
(posts zat over s400 op twitter per 1-feb)
Tja vanalles
Dat was Turkijevso schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Was toch een s400, in ruil voor wedertoegang tot F35 programma
(posts zat over s400 op twitter per 1-feb)
YakuzA in "Het noord Loegansk front"
Heeft Rusland echt niks beters te doen?The Russian Federation has requested an urgent meeting of the UN Security Council for Tuesday in connection with the attack in Lysychansk, Russian state media RIA reports.
PSN
*knip* memes horen thuis in memetopicYakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:03:
[...]
Heeft Rusland echt niks beters te doen?
[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 06:07 ]
Check
Waar ze zelf niet toestonden dat UN bij (naam stad even ontschoten) waar die verkrachtingen plaatsvonden of bij de damdoorbraak of bij de nucliare installaties .. maar nu opeens wel
verwachten ze dat UN nu wel zegt "foei UA dat mag je niet doen" waarop UA ja knikt en nee doet . ik vermoed dat UA dezelfde argumenten of betere argumenten komt en het van tafel veegt maar zo ver gaat het niet eens komen 99,9% kans.
en ...Lysychansk is a city in Sievierodonetsk Raion, Luhansk Oblast, eastern Ukraine
Dus begrijp ik goed dat de sukkels (ik heb nog krachtige termen achter de hand) janken om het feit dat ze met enige fysieke middelen vertelt word dat ze niet in UA zich dienen te bevinden bij een externe instantie waar ze zelf enige "veto" rechten hebben ofzo ?YakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:03:
[...]
Heeft Rusland echt niks beters te doen?
Waar ze zelf niet toestonden dat UN bij (naam stad even ontschoten) waar die verkrachtingen plaatsvonden of bij de damdoorbraak of bij de nucliare installaties .. maar nu opeens wel
verwachten ze dat UN nu wel zegt "foei UA dat mag je niet doen" waarop UA ja knikt en nee doet . ik vermoed dat UA dezelfde argumenten of betere argumenten komt en het van tafel veegt maar zo ver gaat het niet eens komen 99,9% kans.
Tja vanalles
CVR heeft het nieuws over de geplande Russische aanval ook gelezen.
Summary (https://notegpt.io/youtube-video-summarizer)
Russia is reportedly preparing for a massive attack in the north, but the author believes their attack is likely to fail due to Ukraine’s defensive strategies and the use of drones.
Highlights
1:03 🚨 Russia has amassed 40,000 troops, 500 tanks, and 600 fighting vehicles in the north.
2:24 💣 Ukraine is using fpv drones to detect and target Russian armored assault convoys.
4:12 📚 Russian forces have no answer for Ukrainian fpv drones and are reliant on armored assaults.
7:22 ✉️ The author encourages people to write to their representatives to support immediate aid to Ukraine.
Key Insights
1️⃣ Despite the scale of the Russian forces, Ukraine’s defensive strategies and use of drones give them the advantage.
2️⃣ Russian attacks are likely to be anemic and make minimal progress due to limited channels and Ukrainian intelligence.
3️⃣ Russia’s only option is to throw their armored forces at Ukraine in hope of depleting their resources.
4️⃣ Writing to representatives can help support immediate aid to Ukraine and raise awareness of the situation.
5️⃣ Ukraine’s use of fpv drones has proven effective in countering Russian armored assaults.
6️⃣ Russian forces are ill-equipped to deal with the defensive strategies employed by Ukraine.
Summary (https://notegpt.io/youtube-video-summarizer)
Russia is reportedly preparing for a massive attack in the north, but the author believes their attack is likely to fail due to Ukraine’s defensive strategies and the use of drones.
Highlights
1:03 🚨 Russia has amassed 40,000 troops, 500 tanks, and 600 fighting vehicles in the north.
2:24 💣 Ukraine is using fpv drones to detect and target Russian armored assault convoys.
4:12 📚 Russian forces have no answer for Ukrainian fpv drones and are reliant on armored assaults.
7:22 ✉️ The author encourages people to write to their representatives to support immediate aid to Ukraine.
Key Insights
1️⃣ Despite the scale of the Russian forces, Ukraine’s defensive strategies and use of drones give them the advantage.
2️⃣ Russian attacks are likely to be anemic and make minimal progress due to limited channels and Ukrainian intelligence.
3️⃣ Russia’s only option is to throw their armored forces at Ukraine in hope of depleting their resources.
4️⃣ Writing to representatives can help support immediate aid to Ukraine and raise awareness of the situation.
5️⃣ Ukraine’s use of fpv drones has proven effective in countering Russian armored assaults.
6️⃣ Russian forces are ill-equipped to deal with the defensive strategies employed by Ukraine.
https://www.nu.nl/spannin...digt-nieuw-begin-aan.html
Wellicht dus ingrijpende maatregelen aan de top van het Oekraïnse leger.. benieuwd wat dit teweeg gaat brengen maar ook qua moraal.
Wellicht dus ingrijpende maatregelen aan de top van het Oekraïnse leger.. benieuwd wat dit teweeg gaat brengen maar ook qua moraal.
Ik hoop op een beste beslissing voor Oekraïne en niet omdat Zelensky bang is voor zijn positie.nextware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:03:
https://www.nu.nl/spannin...digt-nieuw-begin-aan.html
Iemand een idee waar dat openlijk te zien is?Het rommelt al langer tussen Zelensky en Zaluzhnyi. Ze zouden het niet eens zijn over hoe de oorlog moet worden gevoerd. Hun onenigheid was al enkele keren openlijk te zien.
Als ik de roddels mag geloven is Zaluzhnyi de laatste 2 maanden al een keer of 4 ontslagen.
Eenzelfde aantal ontkenningen was ook te vinden.

Eenzelfde aantal ontkenningen was ook te vinden.
Rommelen doet het zeker. Eerder zei ik al eens dat ik het eerder raar zou vinden als het niet had gerommeld, als we de druk op beiden incalculeren. Jammer vind ik het wel. Het had mooi geweest als ze met elkaar konden lezen en schrijven.
Welke kant dit opgaat valt nog te bezien. De Burgemeester van Kyiv (Vitali Klytsjko) heeft zijn steun uitgesproken voor Zaloezjny. (Volkskrant Liveblog)
Welke kant dit opgaat valt nog te bezien. De Burgemeester van Kyiv (Vitali Klytsjko) heeft zijn steun uitgesproken voor Zaloezjny. (Volkskrant Liveblog)
Wat Zelenskyy nu wil veranderen hangt nog in de lucht. We hebben hem leren kennen als iemand die de teneur bij het publiek goed aanvoelt. Misschien is hij de reacties aan het interpreteren.[...]
In een bericht op Telegram roept Klytsjko president Volodymyr Zelensky op om Zaloezjny niet te ontslaan. ‘Het is in veel opzichten aan Zaloezjny te danken dat de Oekraïners werkelijk in onze strijdkrachten hebben geloofd’, schrijft Klytsjko.
Klytsjko vind het in ieder geval geen goed idee:Verscheidene Oekraïense media meldden vorige week al dat Zelensky Zaloezjny ontslagen zou hebben, maar vooralsnog is dat niet gebeurd. In een interview met de Italiaanse televisiezender Rai News zei Zelensky wel dat de legerleiding voor een flinke herschikking staat. Ook binnen de Oekraïense regering zijn volgens hem wijzigingen op komst.
Klytsjko waarschuwt er in zijn steunbetuiging voor dat Zaloezjny’s ontslag de positie van de Oekraïners geen goed zou doen. ‘Dit het moment waarop de politiek de overhand kan krijgen op het gezond verstand en de belangen van de staat’, schrijft Klytsjko. Ook onder de Oekraïense bevolking geniet de generaal meer populariteit dan de president, blijkt uit recente peilingen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Wat is het toch een hel om vanuit die loopgraven te vechten.
En met gewone wapens en handgranaten bereik je ook niet veel.
Is er niks wat speciaal gemaakt is voor loopgraven?
Je wil een handgranaat die 2m boven de vijand ontploft i.p.v in het zand, toch?
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
+1020 omdat het in Avdiivka zo hard er aan toe gaat?
Wat ik begrijp is dat RU nog steeds een oud tunnel netwerk kan gebruiken en UA deze nog niet heeft weten te vernietigen omdat ze niet precies weten waar deze begint en eindigt.
Vreselijke beelden.Juup schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:11:
[YouTube: Last phase of 2023 offensive: fierce fighting by the 3rd Brigade on the way to liberating Andriivka]
Wat een hel. Ook paar keer goed te horen hoe ver een explosie je nog kan raken. Er rond 30/31 minuten ontploft er redelijk ver een artilleriegranaat, maar komt de shrapnel toch bij hen uit.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
https://www.ukrinform.net...oduction-for-ukraine.htmlThe U.S. Army intends to double by October the output of artillery rounds that are used in Ukraine to defend against Russia’s onslaught.
That’s according to Defense One, citing Army acquisition chief Doug Bush as saying, Ukrinform reports.
Opschalen gaat in de US gelukkig wel door in de achtergrond.
PSN
Dat was bij de doorbraak bijna 2 weken geleden, daar hebben de Russen deels door de 2014 linies weten te breken (door die pijpleiding). Deze week was de doorbraak op een andere plek (en potentieel ook veel gevaarlijker), want het dreigt de aanvoerlinies af te snijden.Snow_King schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:18:
[...]
+1020 omdat het in Avdiivka zo hard er aan toe gaat?
Wat ik begrijp is dat RU nog steeds een oud tunnel netwerk kan gebruiken en UA deze nog niet heeft weten te vernietigen omdat ze niet precies weten waar deze begint en eindigt.
Het is echter nog niet duidelijk hoe ver de Russen zijn, wellicht heeft de AFU ze al teruggedrongen. De Fog of War is nog aanwezig.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Yup, het schijnt dat de Russen (tijdelijk?) de noordelijke straten van Avdiivka binnengedrongen zijn. Dit is ook goed te zien op deepstatemapYakolev schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Dat was bij de doorbraak bijna 2 weken geleden, daar hebben de Russen deels door de 2014 linies weten te breken (door die pijpleiding). Deze week was de doorbraak op een andere plek (en potentieel ook veel gevaarlijker), want het dreigt de aanvoerlinies af te snijden.
Het is echter nog niet duidelijk hoe ver de Russen zijn, wellicht heeft de AFU ze al teruggedrongen. De Fog of War is nog aanwezig.
Het lijkt niet op een gestructureerde terugtrekking. Risico op insluiten van Oekraïense posities lijkt behoorlijk aanwezig.PASware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:56:
[...]
Yup, het schijnt dat de Russen (tijdelijk?) de noordelijke straten van Avdiivka binnengedrongen zijn. Dit is ook goed te zien op deepstatemap
Klopt, RFU meldde dit ook al, ze dregen ingesloten te worden.Tens schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:01:
[...]
Het lijkt niet op een gestructureerde terugtrekking. Risico op insluiten van Oekraïense posities lijkt behoorlijk aanwezig.
Ik verwacht dat we eindelijk de laatste momenten van Adviivka zien. Over een maand is het volledig Russisch. Ik bedoel dit niet als een downer moment. Ik gaf zelf al eind 2023 aan dat ik verwachtte dat Adviivka zou vallen. weer een Phyrrische overwinning voor Rusland. Een klein dorpje wat op de landkaart van Oekraïne maar een spettertje is (net zoals Bakhmut) is gevallen tegen veel en veel te hoge verliezen aan de Russische zijde.PASware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Klopt, RFU meldde dit ook al, ze dregen ingesloten te worden.
[YouTube: 05 Feb: Russians CROSSED THE DEATH VALLEY & ENTERED AVDIIVKA | War in Ukraine Explained]
Het zal ongetwijfeld goed worden verkocht. Laat het de burgers in Moskou in hun onverwarmde woningen de illusie van warmte geven die ze niet zal redden van de onderkoeling.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Toen ik de kaart op deepstate zag dat de noordelijkste straten in handen van Russen zijn was dat voor mij een signaal dat het niet nog maanden gaat duren voordat Adviivka in Russische handen komt.Auredium schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:17:
[...]
Ik verwacht dat we eindelijk de laatste momenten van Adviivka zien. Over een maand is het volledig Russisch. Ik bedoel dit niet als een downer moment. Ik gaf zelf al eind 2023 aan dat ik verwachtte dat Adviivka zou vallen. weer een Phyrrische overwinning voor Rusland. Een klein dorpje wat op de landkaart van Oekraïne maar een spettertje is (net zoals Bakhmut) is gevallen tegen veel en veel te hoge verliezen aan de Russische zijde.
Het zal ongetwijfeld goed worden verkocht. Laat het de burgers in Moskou in hun onverwarmde woningen de illusie van warmte geven die ze niet zal redden van de onderkoeling.
Zal in Rusland goed verkocht worden, maar de media hier zal het ook vast overdreven breed uitmeten dat de Russen een stad ingenomen hebben, waardoor de publiekelijke opinie naar mijn idee teveel beinvloed zal worden. Voer voor de tegenstanders van deze oorlog.
De westerse pers hekelt mij al een tijdje. Sensatie en verkoop is belangrijker dan de daadwerkelijke gevolgen van hoe nieuws wordt gebracht. Persluiheid brengt klakkeloos Russische propaganda naar de voorpagina. Het enige wat wij als reguliere mensen kunnen doen tegen deze praktijken is in de reacties een neutraler beeld van de situatie geven en hopen dat het merendeel van de bevolking inzien dat hoe de media het belicht vooral gedreven is om weinig journalistiek onderzoek en de drijf naar geld.PASware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Toen ik de kaart op deepstate zag dat de noordelijkste straten in handen van Russen zijn was dat voor mij een signaal dat het niet nog maanden gaat duren voordat Adviivka in Russische handen komt.
Zal in Rusland goed verkocht worden, maar de media hier zal het ook vast overdreven breed uitmeten dat de Russen een stad ingenomen hebben, waardoor de publiekelijke opinie naar mijn idee teveel beinvloed zal worden. Voer voor de tegenstanders van deze oorlog.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
We hadden allemaal deze winter massale aanvallen van het Kremlin verwacht op civiele infrastructuur, nu de winter is nog niet voorbij, maar het is best rustig gebleven toch?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Wat een indrukwekkende video. Het is bijna een film, met op het einde het plaatsen van de Oekrainse vlag.Juup schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:11:
[YouTube: Last phase of 2023 offensive: fierce fighting by the 3rd Brigade on the way to liberating Andriivka]
Dappere mannen en vrouwen die daar bezig zijn aan het front. Diepe respect voor ze.
Buiten de aanval eind december valt het tot nu toe wel mee. Ik vermoed echter dat het neergeschoten vrachtvliegtuig in Rusland mogelijk de lading voor de volgende aanval deed vervoeren. Rusland zijn krijgsgevangenen verhaal klonk als een snel verzonnen verhaal om het belang van het neerhalen naar beneden te drukken.C00P schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:31:
We hadden allemaal deze winter massale aanvallen van het Kremlin verwacht op civiele infrastructuur, nu de winter is nog niet voorbij, maar het is best rustig gebleven toch?
Als het vrachtvliegtuig vol zat met raketten dan is Rusland waarschijnlijk een aanzienlijk deel van zijn opgeslagen productie kwijt geraakt bij die aanval.
/edit; Rustig rustig mensen. Ik speculeer hier slechts. Ik zeg niet feitelijk dat het zo is. Ik stel alleen voor dat het zo zou kunnen zijn. Ik zie dat sommige meteen semi-agressieve taal uitslaan en doen alsof ik beweer dat het zo is gebeurd terwijl ik slechts stel dat het zou kunnen.
Ik vind het iig wel sprekend dat wij zoveel insiders hebben met kennis over het logistieke netwerk van Rusland.
[ Voor 20% gewijzigd door Auredium op 06-02-2024 13:43 ]
Mocht dat waar zijn, waarom was dat vrachtvliegtuig dan zo dichtbij Oekraine? Het bereik van de meeste raketten waarmee ze Oekraine bestoken is toch groot genoeg om ze vanuit diep in Rusland (of boven de kaspische zee...) af te schieten?Auredium schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Buiten de aanval eind december valt het tot nu toe wel mee. Ik vermoed echter dat het neergeschoten vrachtvliegtuig in Rusland mogelijk de lading voor de volgende aanval deed vervoeren. Rusland zijn krijgsgevangenen verhaal klonk als een snel verzonnen verhaal om het belang van het neerhalen naar beneden te drukken.
Als het vrachtvliegtuig vol zat met raketten dan is Rusland waarschijnlijk een aanzienlijk deel van zijn opgeslagen productie kwijt geraakt bij die aanval.
Geloof je jezelf hier echt?Auredium schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Buiten de aanval eind december valt het tot nu toe wel mee. Ik vermoed echter dat het neergeschoten vrachtvliegtuig in Rusland mogelijk de lading voor de volgende aanval deed vervoeren. Rusland zijn krijgsgevangenen verhaal klonk als een snel verzonnen verhaal om het belang van het neerhalen naar beneden te drukken.
Vrijwel alle raketten worden afgeschoten door bommenwerpers die veel verder van het front staan (dus niet in Belgorod) of vanaf wat er nog over is van de Zwarte Zee vloot. (en in Belgorod ligt ook geen haven).
Wellicht dat er misschien een paar Shaheds in dat vliegtuig zaten, maar daar produceren de Russen genoeg van.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Als je vliegtuig onderdelen schaar zijn en trein netwerk eigenlijk altijd je logistieke middel is dan kan je er vanuit gaan wat in het vliegtuig + lading zat waardevol genoeg is geweest.Yakolev schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Geloof je jezelf hier echt?
Vrijwel alle raketten worden afgeschoten door bommenwerpers die veel verder van het front staan (dus niet in Belgorod) of vanaf wat er nog over is van de Zwarte Zee vloot. (en in Belgorod ligt ook geen haven).
Wellicht dat er misschien een paar Shaheds in dat vliegtuig zaten, maar daar produceren de Russen genoeg van.
het feit dat RU claimt dat er POW inzaten is eerder een bevestiging dan een ontkenning
Er zijn natuurlijk vele soorten raketten, zelf denk ik alleen dat de discussie van wat er in zou gezeten kunnen hebben, minder nuttig is dan de conclusie dat het RU pijn doet.
Tja vanalles
S300 in ground to ground mode heeft niet zo’n super groot bereik.gustaveau schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:37:
[...]
Mocht dat waar zijn, waarom was dat vrachtvliegtuig dan zo dichtbij Oekraine? Het bereik van de meeste raketten waarmee ze Oekraine bestoken is toch groot genoeg om ze vanuit diep in Rusland (of boven de kaspische zee...) af te schieten?
PSN
Il-76 vliegtuigen (en piloten) zijn alles behalve schaars, en UAC lijkt tot dusver geen moeite te hebben met het produceren van nieuwe onderdelen voor vliegtuigen (of de hele vliegtuigen zelf). Pijn zal een verlies altijd doen, maar vergeleken met die A-50 van laatst is het echt peanuts.vso schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Als je vliegtuig onderdelen schaar zijn en trein netwerk eigenlijk altijd je logistieke middel is dan kan je er vanuit gaan wat in het vliegtuig + lading zat waardevol genoeg is geweest.
het feit dat RU claimt dat er POW inzaten is eerder een bevestiging dan een ontkenning
Er zijn natuurlijk vele soorten raketten, zelf denk ik alleen dat de discussie van wat er in zou gezeten kunnen hebben, minder nuttig is dan de conclusie dat het RU pijn doet.
Dat je betwist dat er POWs in dat vliegtuig zaten is logisch, maar dit gaat wel heel ver de andere kant op.
Rustig is niet het goede woord. Maar de impact is minder groot deze winter inderdaad. Meer luchtverdediging en minder artillerie rondom Charkiv. rusland blijft het wel gewoon proberen.C00P schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:31:
Gezien westerse onderdelen een no-go zijn, en kritieke fabrieken onveilig roken beleid hebben tijdens de invasie betwijfel ik deze uitspraak, een overschot zullen ze zeker niet hebben. en nieuw produceren verwacht ik al helemaal niet.Yakolev schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Il-76 vliegtuigen (en piloten) zijn alles behalve schaars, en UAC lijkt tot dusver geen moeite te hebben met het produceren van nieuwe onderdelen voor vliegtuigen (of de hele vliegtuigen zelf). Pijn zal een verlies altijd doen,
Ligt aan de lading van het IL-76 ..een half-fabrikaat kan best kritisch zijn zeker als je daarmee 100den voertuigen/vliegtuigen ontneemt van de optie op een onderhouds-beurt. of ladingen munitie niet meer kan gebruiken.. (lees maanden tot jaren productie / FTE uren) en dan kan het rekensommetje hard gaanmaar vergeleken met die A-50 van laatst is het echt peanuts.
het hele punt is dat we het gewoon niet of nooit gaan weten wat er inzat .. maar Oekraine's werkwijze is nog altijd met kleine en heftige "onveilige roken" acties het wel erg moeilijk aan het maken en ik geloof gewoon dat die IL-76 ook zo'n actie was.
Tja vanalles
over s300/s400 gesproken
ps wil je meer weten en bv prijzen --> post met meer informatie in "Wapens en wapensystemen"
https://twitter.com/CasualArtyFan/status/1754900662280765919What air defense doing?
Outside of Belbek, Crimea, a Russian S300/400 air defense battery sits idle while a Storm Shadow cruises by during last week’s strikes.
ps wil je meer weten en bv prijzen --> post met meer informatie in "Wapens en wapensystemen"
[ Voor 106% gewijzigd door vso op 06-02-2024 18:29 ]
Tja vanalles
Dat klopt, Rusland moet elke keer nieuw geproduceerde raketten opsparen alvorens weer een grote aanval te kunnen doen. Daarom is deze winter relatief rustig. In 2022 waren er elke 20 dagen grote aanvallen met 100+ raketten, omdat Rusland toen nog uit grote voorraden kon putten.C00P schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:31:
Vorig jaar waren de Shahed’s nog de grote verrassing toen die op het strijdtoneel verschenen, we zagen toen dagelijks deze inslaan op energie installaties waardoor hele steden en gebieden zonder stroom kwamen te zitten, dat hebben we deze winter niet voorbij zien komen. Ik heb het idee dat deze winter er meer Russen in de kou zitten dan Oekraïeners.XWB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Dat klopt, Rusland moet elke keer nieuw geproduceerde raketten opsparen alvorens weer een grote aanval te kunnen doen. Daarom is deze winter relatief rustig. In 2022 waren er elke 20 dagen grote aanvallen met 100+ raketten, omdat Rusland toen nog uit grote voorraden kon putten.
Uit de serie "what air defense doing":
Ik kan verder niet beoordelen of dit daadwerkelijk een Storm Shadow en de Krim is, maar wel bijzonder als het waar is.
“Video of the “work” of air defense in Crimea.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 6 februari 2024
In the video, the British-French-made “Storm Shadow/SCALP” flies unhindered over the Russian S-300/S-400 air defense missile launchers. Russians follow it with their gaze and swear words.
This missile is heading towards the Belbek… pic.twitter.com/goFyia0GQk
Ik kan verder niet beoordelen of dit daadwerkelijk een Storm Shadow en de Krim is, maar wel bijzonder als het waar is.
Het klopt dat ze niet schaars zijn, maar dat ze nieuwe vliegtuigen aan het bouwen zijn is toch wel weer een hele stap verder. Het is bekend dat er veel westerse onderdelen inzitten die ze nu veel lastiger kunnen krijgen. Ik zou er dus niet van uit gaan dat ze echt nieuwe vliegtuigen aan het bouwen zijn.Yakolev schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Il-76 vliegtuigen (en piloten) zijn alles behalve schaars, en UAC lijkt tot dusver geen moeite te hebben met het produceren van nieuwe onderdelen voor vliegtuigen (of de hele vliegtuigen zelf). Pijn zal een verlies altijd doen, maar vergeleken met die A-50 van laatst is het echt peanuts.
Niet echt als je kijkt naar de route van dat vliegtuig. Want die route maakt het veel logischer dat er b.v. S300 raketten of onderdelen inzaten dan dat het om POWs zou gaan.Dat je betwist dat er POWs in dat vliegtuig zaten is logisch, maar dit gaat wel heel ver de andere kant op.
[removed]
https://t.me/noel_reports/8050
Oekraine zet vol in op drones.Just signed a decree that begins the creation of a separate type of force in our Defense Forces - the Unmanned Systems Force. And this is not a question of the future - it is something that should give a very concrete result already in the near future. This year should become decisive in many aspects. And, obviously, on the battlefield. Drones - unmanned systems - have proven their effectiveness in battles on land, in the sky and at sea. Ukraine has really changed the security situation in the Black Sea thanks to drones. Repelling assaults on the ground is largely the work of drones. Large-scale destruction of the occupiers and their equipment is also drones. Now the list of tasks is clear: special full-time positions for work with drones, special units, effective training, systematization of experience, constant scaling of production and attracting the best ideas, the best specialists in this field.
Polish farmers blocked a russian missile at the border
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 7 februari 2024
De naam Farmers Defence Force zou daar meer tot zijn recht komen...
❗️Around 6 AM local time, an air raid was announced across #Ukraine. Russia launched cruise missiles across the country. Explosions were heard in many cities, including #Kyiv.
— KyivPost (@KyivPost) 7 februari 2024
The mayor of the capital, Vitalii #Klitschko, stated that the air defense is active in the city. pic.twitter.com/19kK7Myifr
Nothing wakes you up better than explosions of shooting down ballistic missiles over your head. And a little bit of coffee.
— Maria Drutska 🇺🇦 (@maria_drutska) 7 februari 2024
Het is weer hommeles. Luchtalarm vannacht in heel Oekraine.
https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/1755121102299303948Russian missile struck a civilian Kyiv apartment building today, Februray 7, 2024.
Please don't let our nation die to this brutal russian agression, pass the aid. We gave up our nuclear weapons, that would have deterred russians under the pressure of the USA, UK and russia.
We aren't asking for much, help up with a fraction of your military might, so we can simply survive, this brutality.
ps Constatine woont in USA en heeft in 2014 tegen RU gevochten, vaak te horen met Petula in podcast(s)
Tja vanalles
de raketaanval van vanmorgen:
Was weer een (halve) maand aan productie zo te zien.
de 12 ballistische raketten zijn niet op patriot locaties af gestuurd lijkt het.
Russia attacked Ukraine early this morning. Out of 64 missiles and drones, 44 were shot down.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 7 februari 2024
Confirmed numbers:
15/20 Shahed drones
26/29 Kh-555/55/101 air launched
0/4 Kh-22 anti-ship
3/3 Kalibr cruise missile
0/3 Iskander-M ballistic
0/5 S-300 ballistic / anti aircraft pic.twitter.com/sYsJPVFlqx
Was weer een (halve) maand aan productie zo te zien.
de 12 ballistische raketten zijn niet op patriot locaties af gestuurd lijkt het.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2024 09:56 ]
PSN
Ik denk dat die kerel vooral blij is dat hij die raket niet op hoeft te vangenXWB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:50:
Uit de serie "what air defense doing":
[Twitter]
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid