Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zelf heb ik de luxe van een normaal bureau waar ik de boel de boel kan laten, maar in jouw geval zou ik zeggen dat je toch al snel bij een groot dienblad uitkomt.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
[Afbeelding]
Met kerst via secret Santa hier bovenstaande setje gekregen. Leuk om te doen! En heb het idee dat hier een leuke hobby uit kan ontstaan en ben mij al aan het oriënteren op nieuwe Lego sets (er zijn echt veel Harry Potter gerelateerde sets)
De auto is nog relatief klein en kon ik prima aan de eettafel maken en weer makkelijk even aan de kant leggen.
Maar moet eens goed na gaan denken hoe ik het ga opbergen en waar ik het kan laten tijdens bouwen als ik met grotere sets bezig ga.
Zijn er meer tweakers zonder hobby kamer/schuur die dit doen? Tips voor wellicht?
Maar zoon simpele tip. Maar zelf nog niet aan gedacht.
Een groot dienblad zoeken.
Voor de kleinere sets heb ik wel dienbladen waar het oppast. En anders een keer een grote bestellen.
Zo kan je makkelijker verplaatsen.
Thanks voor de tip, had er zelf nog niet aan gedacht.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb een aantal goedkope plastic dienbladen die ik gebruik tijdens het bouwen.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
[Afbeelding]
Met kerst via secret Santa hier bovenstaande setje gekregen. Leuk om te doen! En heb het idee dat hier een leuke hobby uit kan ontstaan en ben mij al aan het oriënteren op nieuwe Lego sets (er zijn echt veel Harry Potter gerelateerde sets)
De auto is nog relatief klein en kon ik prima aan de eettafel maken en weer makkelijk even aan de kant leggen.
Maar moet eens goed na gaan denken hoe ik het ga opbergen en waar ik het kan laten tijdens bouwen als ik met grotere sets bezig ga.
Zijn er meer tweakers zonder hobby kamer/schuur die dit doen? Tips voor wellicht?
Dan kan je snel alle onderdelen aan de kant doen. Bijkomend voordeel is dat er minder snel iets van tafel valt.
Verder heb ik een hoop plastic bakjes met deksel waar ik bijvoorbeeld creator sets in bewaar als ze uit elkaar zijn of als er een b model van gebouwd is.
Ik bouw ook gewoon aan de eettafel, we hebben er wel eentje voor 8 personen dus er is ruimte maar vanwege onze Bengalen kan ik geen losse steentjes laten slingerenDennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
[Afbeelding]
Ik bouw dus per genummerde zakjes, voor ik een volgend nummer openmaak bedenk ik mij of ik die ook af ga maken, anders begin ik er niet aan.
Maar goed de een heeft bakjes, de andere een dienblad, Bengalen of een bureau maar wat echt telt is gewoon lekker gaat beginnen! Als je een paar sets verder bent dan heb je vanzelf iets gevonden wat voor jou situatie past.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Graag gedaan! Een paar maanden geleden had ik je als tip de IKEA Bygglek gegeven.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:06:
Bureau heb ik moeten afstaan omdat mijn vrouw volledig thuis werkt. Ruimte voor extra cursussen is er helaas niet.
Maar zoon simpele tip. Maar zelf nog niet aan gedacht.
Een groot dienblad zoeken.
Voor de kleinere sets heb ik wel dienbladen waar het oppast. En anders een keer een grote bestellen.
Zo kan je makkelijker verplaatsen.
Thanks voor de tip, had er zelf nog niet aan gedacht.
:strip_exif()/f/image/y2nHeyTwJIaWzvTUZbEjbe3e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3z9upa09RsA2XuOVJoDhJCKn.jpg?f=fotoalbum_large)
De doos is handig voor het opbergen van LEGO en het deksel is omgekeerd heerlijk voor het bouwen van kleine en middelgrote sets.
Helaas net uit de handel.
Mijn favoriet is een tweetal Ikea Smula: goedkoop, stapelbaar, ronde binnenranden (= minder stoten) en vooral groot genoeg.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Samen met 60340 Interstellar Spaceship een van de beste uit de City Space lijn. Ik hoop dat ze er na 2025 nog een jaar aan vastplakken zodat we een echt modulaire grote ruimtebasis kunnen bouwen.
Dan kunnen we wel een goede remake gebruiken van 60227 Lunar Space Station.
[ Voor 12% gewijzigd door PlasticFan op 24-01-2025 07:13 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Mijn zin is dus perfect uitgelegdKerngezond schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Om hier inhoudelijk op te reageren vanuit mijn professionele ervaring (in het werken met kinderen van 6 tot 18 jaar): Ik denk dat je de leeftijdsaanduidingen bij LEGO wel als een bepaalde richtlijn kunt gebruiken. Dat elk kind anders is staat sowieso voorop, maar een leeftijdsaanduiding van 12 jaar moet je denk ik zien als “een gemiddeld kind van 12 jaar oud met een IQ van 100 kan hier lekker mee overweg”. En daarbij wordt niet alleen gekeken naar moeilijkheidsgraad maar ook naar een stukje interesse. Een licht bovengemiddeld kind kan het technisch gezien misschien wel maar zal het vaak niet leuk vinden. En jouw kind blijkbaar wel, en dat is natuurlijk prima. Ik kan het niet op afstand beoordelen maar uit wat je vertelt durf ik de gok wel aan dat jouw kind bovengemiddeld presteert op relevante vlakken.
Praktijkvoorbeeld: Ik had op mijn werk een groot pakket Mindstorms bedoeld voor 16+. Drie jongens gingen daar geregeld mee spelen. Nummer 1 was 11 jaar en kon de meest fantastische dingen programmeren en was ook mij daarin voorbij, die jongen was zeer creatief en duidelijk hoogbegaafd. Hij gebruikte nooit instructies. Nummer 2 was zijn broertje van 9 en die was precies zo maar vond het logischerwijs iets moeilijker, maar kon ook prachtige dingen maken. Nummer 3 was wederom 11 jaar en kon zonder overdrijving niet eens vijf blokjes foutloos met elkaar verbinden en liep daarbij op stap 3 van het instructieboekje vast. Let wel, de jongen zal vast een vorm van zwakbegaafdheid hebben maar we hebben het daarbij nog steeds over een zodanig functioneringsniveau dat het je niet opvalt als je casual met de jongen omgaat.
Natuurlijk moet je die leeftijdsaanduidingen met een korreltje zout nemen, maar bedenk ook wel dat veel kinderen die zich tot LEGO Technic aangetrokken voelen vaak hogerfunctionerend zijn en niet je gemiddelde kind zijn.
Verder denk ik, maar dat is toegegeven echt speculatie van mijn kant, dat er ook een stukje marketingpsychologie achter zit. “Mijn kind van 9 maakt technisch LEGO bedoeld voor 12+.” vervult natuurlijk elke ouder van trots, en ook kinderen zelf zullen daar trots op zijn.
Maar concluderend moet je vooral niet onderschatten wat de cognitieve verschillen tussen kinderen kunnen zijn. Als jij een gemiddelde klas vwo-4 binnenloopt dan zal een kwart van de kinderen hoogbegaafd zijn. Dat zijn kinderen die cognitief al op het niveau van een volwassene functioneren eer ze een beetje aan de puberteit beginnen. Om je met veel omhalen toch nog gelijk te geven: Ja, leeftijdsaanduidingen kunnen bij zulke kinderen het raam uit.![]()
Aan de andere kant van het spectrum heb je kinderen waarbij het op basisniveau zelfstandig functioneren in de maatschappij het hoogst haalbare is. En daartussen in het midden zit je ongeveer op mavo-niveau. Mijn ervaring is dat het gros van de kinderen op mavo-niveau LEGO leuk vindt maar niet begint aan LEGO Technic. Uiteraard met alle voorbehouden daaromheen dat we het hier steeds over gemiddelden hebben.
Lang verhaal, ik hoop dat iemand het einde gehaald heeft.
Zoiets misschien? https://transoplastshop.n...00-x-400-x-h-55-mm-grijs/Maar moet eens goed na gaan denken hoe ik het ga opbergen en waar ik het kan laten tijdens bouwen als ik met grotere sets bezig ga.

Lego Submarine by Pino -Incl.
Torpedos
Werkende scroef met (tecnic) motor
Werkend roer
Combuis
Machinekamer
Genoeg bedden voor de bemanning van 6
Alles kan open zodat mijn zoon er goed mee kan spelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Pin0 op 24-01-2025 08:46 ]
Joh, op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Leuk stuk om te lezen, dus dank voor je tijd.Kerngezond schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Om hier inhoudelijk op te reageren vanuit mijn professionele ervaring (in het werken met kinderen van 6 tot 18 jaar): Ik denk dat je de leeftijdsaanduidingen bij LEGO wel als een bepaalde richtlijn kunt gebruiken. Dat elk kind anders is staat sowieso voorop, maar een leeftijdsaanduiding van 12 jaar moet je denk ik zien als “een gemiddeld kind van 12 jaar oud met een IQ van 100 kan hier lekker mee overweg”. En daarbij wordt niet alleen gekeken naar moeilijkheidsgraad maar ook naar een stukje interesse. Een licht bovengemiddeld kind kan het technisch gezien misschien wel maar zal het vaak niet leuk vinden. En jouw kind blijkbaar wel, en dat is natuurlijk prima. Ik kan het niet op afstand beoordelen maar uit wat je vertelt durf ik de gok wel aan dat jouw kind bovengemiddeld presteert op relevante vlakken.
Praktijkvoorbeeld: Ik had op mijn werk een groot pakket Mindstorms bedoeld voor 16+. Drie jongens gingen daar geregeld mee spelen. Nummer 1 was 11 jaar en kon de meest fantastische dingen programmeren en was ook mij daarin voorbij, die jongen was zeer creatief en duidelijk hoogbegaafd. Hij gebruikte nooit instructies. Nummer 2 was zijn broertje van 9 en die was precies zo maar vond het logischerwijs iets moeilijker, maar kon ook prachtige dingen maken. Nummer 3 was wederom 11 jaar en kon zonder overdrijving niet eens vijf blokjes foutloos met elkaar verbinden en liep daarbij op stap 3 van het instructieboekje vast. Let wel, de jongen zal vast een vorm van zwakbegaafdheid hebben maar we hebben het daarbij nog steeds over een zodanig functioneringsniveau dat het je niet opvalt als je casual met de jongen omgaat.
Natuurlijk moet je die leeftijdsaanduidingen met een korreltje zout nemen, maar bedenk ook wel dat veel kinderen die zich tot LEGO Technic aangetrokken voelen vaak hogerfunctionerend zijn en niet je gemiddelde kind zijn.
Verder denk ik, maar dat is toegegeven echt speculatie van mijn kant, dat er ook een stukje marketingpsychologie achter zit. “Mijn kind van 9 maakt technisch LEGO bedoeld voor 12+.” vervult natuurlijk elke ouder van trots, en ook kinderen zelf zullen daar trots op zijn.
Maar concluderend moet je vooral niet onderschatten wat de cognitieve verschillen tussen kinderen kunnen zijn. Als jij een gemiddelde klas vwo-4 binnenloopt dan zal een kwart van de kinderen hoogbegaafd zijn. Dat zijn kinderen die cognitief al op het niveau van een volwassene functioneren eer ze een beetje aan de puberteit beginnen. Om je met veel omhalen toch nog gelijk te geven: Ja, leeftijdsaanduidingen kunnen bij zulke kinderen het raam uit.![]()
Aan de andere kant van het spectrum heb je kinderen waarbij het op basisniveau zelfstandig functioneren in de maatschappij het hoogst haalbare is. En daartussen in het midden zit je ongeveer op mavo-niveau. Mijn ervaring is dat het gros van de kinderen op mavo-niveau LEGO leuk vindt maar niet begint aan LEGO Technic. Uiteraard met alle voorbehouden daaromheen dat we het hier steeds over gemiddelden hebben.
Lang verhaal, ik hoop dat iemand het einde gehaald heeft.
Ik vermoed dat ik voornamelijk vanuit eigen ervaring heb gehandeld richting mijn kinderen. In mijn jonge jaren heeft nog nooit een ouder meegeholpen met Lego. Dat was echt in de categorie: "Jouw speelgoed, jouw ding, veel plezier". Mijn kinderen presteren wel bovengemiddeld inderdaad, maar die relatie had ik niet gelegd op dit vlak eigenlijk. Ruimtelijk inzicht is inderdaad wel een ding waar vooral mijn jongste enorm veel van heeft.
Signature van nature
Pin0 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:44:
In de kerstvakantie heb ik een onderzeeër gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]Lego Submarine by Pino -
Incl.
Torpedos
Werkend roer
Combuis
Machinekamer
Wat ontzettend gaaf!
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Is wel wat voor lego ideas:)Pin0 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:44:
In de kerstvakantie heb ik een onderzeeër gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]Lego Submarine by Pino -
Incl.
Torpedos
Werkend roer
Combuis
Machinekamer
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Er zitten twee kanten aan: ik weet zeker dat ze er uiteindelijk wel uitkomen, maar in het begin wil je ook dat ze het 'virus' een beetje te pakken krijgen en dus gemotiveerd zijn als de sets echt wat moeilijker worden.Sircuri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:42:
[...]
Joh, op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Leuk stuk om te lezen, dus dank voor je tijd.![]()
Ik vermoed dat ik voornamelijk vanuit eigen ervaring heb gehandeld richting mijn kinderen. In mijn jonge jaren heeft nog nooit een ouder meegeholpen met Lego. Dat was echt in de categorie: "Jouw speelgoed, jouw ding, veel plezier". Mijn kinderen presteren wel bovengemiddeld inderdaad, maar die relatie had ik niet gelegd op dit vlak eigenlijk. Ruimtelijk inzicht is inderdaad wel een ding waar vooral mijn jongste enorm veel van heeft.
Een ander punt is set grootte en concentratievermogen, een kind heeft nog niet door dat 700 blokjes in elkaar zetten echt wel even duurt. Een beetje begeleiding door ze op een handig moment even wat anders te laten spelen helpt dan ook om het leuk te houden.
Zoals je zegt, toen ik klein was werd inderdaad het speelgoed in de handen gestopt en succes ermee, maar kijk ook even haar wat die sets toen waren: een echt grote set zoals de Galaxy Explorer 497 had 'slechts' 338 onderdelen - z'n reïncarnatie 10497 had al 1254 onderdelen voor het (grotere) schip zelf.
Bij complexer speelgoed zoals de Philiform hielp mijn vader wel degelijk mee om het allemaal een beetje heel te houden uiteraard maar ook omdat 'ie het zelf erg leuk vond.
Dat laatste geldt nu ook veel meer voor ouders en grootouders omdat we zelf affiniteit met dat speelgoed hebben, mijn ouders waren voor de oorlog geboren en hadden zelf nooit Lego gehad.
Dan zal ie denk ik nog wel iets aangepast moeten worden, dus zonder torpedo's maar door er een diepzee onderzoek onderzeeer van te maken oid.
Bij ons hebben ze naar mijn weten niet gevraagd naar het boekje (of een screenshot). Ik zou zeggen dat een screenshot volstaat, want zo'n coupon stelt ook niet zoveel voor. In elk boekje zit toch dezelfde coupon? Dus denk dat het voor LEGOland alleen "relevant" is dat je weet dat er zo'n boekje met zo'n coupon bestaat. Die boekjes kun immers gratis bij een speelgoedwinkel meenemen.DCNY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:13:
Question: iemand ervaring met de korting voor Legoland uit de boekjes? Wij willen met t gezin naar Duitsland dus 2x gebruik maken van de coupon. In de voorwaarden staat dat we de coupon moeten tonen. Is digitale printscreen van t boekje voldoende? Of moeten we echt 2 boekjes meenemen?
Of is er ondertussen iets gewijzigd aan die coupons, dat ze naar je adres verzonden worden met een of andere unieke code en dat ze dus ook niet meer te vinden zijn in een speelgoedwinkel....?!
[ Voor 5% gewijzigd door Gim op 24-01-2025 15:24 ]
Dat was voor mij ook een ontdekking. Je bent toch gewend vanuit jezelf te denken en met die zwakbegaafde jongen ben ik er eigenlijk pas echt achtergekomen dat er gewoon kinderen zijn bij wie het ruimtelijk inzicht ontoereikend is om alles behalve de meer simpele Lego te bouwen.Derbiss schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Mijn zin is dus perfect uitgelegd(Die van mij hebben dat probleem niet maar er zijn veel kindjes die niet altijd het ruimtelijke inzicht hebben om dit te kunnen doen als ze een bepaalde leeftijd hebben.)
Graag gedaan!Sircuri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:42:
[...]
Joh, op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Leuk stuk om te lezen, dus dank voor je tijd.![]()
Ik ben er ook altijd wel voor om kinderen zoveel mogelijk hun eigen gang te laten gaan. Als ze actief om hulp komen vragen bij iets waar ze echt vast zitten kan je ze bij uitzondering helpen zodat ze daarna weer zelfstandig verder kunnen, maar dat zelfstandig spelen moet wel het uitgangspunt zijn.
Ja, hier heb je ook wel een punt. Het is een middenweg, maar ook gewoon een kwestie van in gesprek blijven met het kind. Als je ziet dat een kind uren geconcentreerd kan bouwen is het prima, maar als je na een uurtje ziet dat het kind niet zelfstandig stopt maar wel een bepaalde frustratie begint op te bouwen dan kan je altijd vragen of het niet verstandig is dat het kind wat anders gaat doen. Maar vaak voelen kinderen dit ook wel zelf aan hoor. Als een kind de vrijheid voelt om te spelen dan voelen ze ook wel de vrijheid om zelf te stoppen en het op een later moment weer op te pakken.mawashigeri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Er zitten twee kanten aan: ik weet zeker dat ze er uiteindelijk wel uitkomen, maar in het begin wil je ook dat ze het 'virus' een beetje te pakken krijgen en dus gemotiveerd zijn als de sets echt wat moeilijker worden.
Een ander punt is set grootte en concentratievermogen, een kind heeft nog niet door dat 700 blokjes in elkaar zetten echt wel even duurt. Een beetje begeleiding door ze op een handig moment even wat anders te laten spelen helpt dan ook om het leuk te houden.
Zoals je zegt, toen ik klein was werd inderdaad het speelgoed in de handen gestopt en succes ermee, maar kijk ook even haar wat die sets toen waren: een echt grote set zoals de Galaxy Explorer 497 had 'slechts' 338 onderdelen - z'n reïncarnatie 10497 had al 1254 onderdelen voor het (grotere) schip zelf.
Bij complexer speelgoed zoals de Philiform hielp mijn vader wel degelijk mee om het allemaal een beetje heel te houden uiteraard maar ook omdat 'ie het zelf erg leuk vond.
Dat laatste geldt nu ook veel meer voor ouders en grootouders omdat we zelf affiniteit met dat speelgoed hebben, mijn ouders waren voor de oorlog geboren en hadden zelf nooit Lego gehad.
:strip_exif()/f/image/d6K59fCAOgvUxD7A1tZYDVs3.jpg?f=fotoalbum_large)
Met name die pin is mij een raadsel maar is echt Lego. Had m bijna weggegooid
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
God nee, veel te nieuw (wel vet!), maar nu ik een set heb kon ik wel het onderdeel achterhalen.. Schijnt in 17 sets gezeten te hebben
https://www.toysperiod.co...s/?page=1&sort=part_color
Ik twijfel tussen
:strip_exif()/f/image/1nzZdkOoU1jWEBwFffMqnP4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
En
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zL83BlqY0GgqJVXOzoni8Z69.jpg?f=user_large)
Zou even moeten kijken of ik die schuine steen heb of dat zwarte rekje
Maar ik vermoed toch de bovenste. De kok is dan sowieso kwijt maar die wegwerker, de witte beker, die grijze spiegelei en het zwarte poppetje heb ik wel. En het meisje met kralen ketting komt me ook bekend voor. Maar geen set om verder op te bouwen dan iig.
Die 2e lijkt wel te kloppen, dwz dit gele onderdeel blijkt maar in 1 set voor te komen
:strip_exif()/f/image/ih7Y9QgbUUywNjWSRldbPHTE.png?f=user_large)
Het verkeersbord heb ik wel gehad maar de rest van het autootje komt mij niet bekend voor en die gestreepte onderdelen ben ik ook nog niet tegengekomen, maar dat zal 'm dan toch wel zijn
Thanks man! Hoe vond je dit zo snel? Welke app is dat?
Nu dat gekke pinnetje nog
[ Voor 15% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-01-2025 22:47 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Die pin lijkt als onderdeel op deze:Alfa Novanta schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:30:
Weet iemand van welke 80's sets deze 3 onderdelen zijn?
[Afbeelding]
Met name die pin is mij een raadsel maar is echt Lego. Had m bijna weggegooid
[Afbeelding]
https://rebrickable.com/p...ith-wheels-freestyle-red/
:strip_exif()/f/image/TUH5rRnKZfWR7z9PV3Fb9Ein.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik durf het bijna niet te vragen, maar deze parts dan?
:strip_exif()/f/image/OoUhroc9cLrIah9tzPC15hKA.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Ik ben er vrij zeker van dat deze set er geweest moet zijn want ik heb deze brandweermannen en die wielen en heb ooit die takel gehad maar die is nu kwijt helaas..
:strip_exif()/f/image/Kl8cFbqeSOyXEDmHh6QBFJ6i.png?f=user_large)
Vet
[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-01-2025 19:33 ]
Welke kun je dan maken van 3 van deze dozen.himlims_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Wat een prijzen weer [..]ik zou zelf eerder 3-4x 40305 kopen, en er zelf een modular van bouwen.
^- bovenstaande is willekeurige link naar die set, vast wel beter geprijs te krijgen
Een Lego-store die bij de modulars pastVersaevel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:04:
[...]
Welke kun je dan maken van 3 van deze dozen.
Ey!! Macarena \o/
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een soort compressor gebruikt om zijn lego schoon the blazen als het ware, ik kan wel de swiffer gebruiken en met kleine kwastjes gaan peuteren maar ik kom toch niet overal bij.
Daar weet @aReaRe wel een mooi antwoord opcherrycoke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:20:
Hallo Hallo,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een soort compressor gebruikt om zijn lego schoon the blazen als het ware, ik kan wel de swiffer gebruiken en met kleine kwastjes gaan peuteren maar ik kom toch niet overal bij.
Edit: Inmiddels z'n post terug gevonden: aReaRe in "Het Grote Lego Topic - Deel 8"
[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 24-01-2025 19:37 ]
Ey!! Macarena \o/
En hier de link https://www.bol.com/nl/nl...xAbg.2_3_6.7.ProductTitleRaZ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Daar weet @aReaRe wel een mooi antwoord op
Edit: Inmiddels z'n post terug gevonden: aReaRe in "Het Grote Lego Topic - Deel 8"
@cherrycoke
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Versaevel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:04:
[...]
Welke kun je dan maken van 3 van deze dozen.
:strip_exif()/f/image/TAxIGEhHl17u8SL8Cboi3T5z.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.reddit.com/r/lego/s/DJ9FOkLaMP
Full sized modular zijn stiekem aardig wat blokjes. Maar aantal kleinere sets, van die 3-in-1 of deze + stapel blokjes uit je voorraad kom je een heel eind
Inspiratie
[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 24-01-2025 19:44 ]
Als aanvulling daarop zou ik zeggen dat perslucht uit zo'n spuitbusachtig ding ook goed werkt. Ik weet dat nogal wat mensen daar hun pc mee schoonblazen. Is uiteraard vooral voor het hardnekkige of moeilijk bereikbare stof want je verplaatst vooral het stof. Normaliter zal een stofzuigertje beter werken.cherrycoke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:20:
Hallo Hallo,
Ooh die is wel tof ja!himlims_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:43:
[...]
[Afbeelding]
Full sized modular zijn stiekem aardig wat blokjes. Maar aantal kleinere sets, van die 3-in-1 of deze + stapel blokjes uit je voorraad kom je een heel eind
Inspiratie
Gek is dat. Ik vind het een mooi gebouw, maar juist het feit dat het een LEGO-store is weerhoudt mij ervan om hem zelf te bouwen. Te meta denk ik.himlims_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:43:
[...]
[Afbeelding]
Inspiratie
:strip_exif()/f/image/Rxu6kbuCwhfS0pXFagZA9kT2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het pakket twee keer gekocht en besloten het tweede blauwe huisje te spiegelen. Ik dacht het eerst wel met de gewone handleiding te kunnen doen maar de hoeveelheid concentratie die het kost om gespiegeld te bouwen had ik flink onderschat. Daarna ruim honderd screenshots gemaakt van de digitale handleiding en die gespiegeld met fotobewerking.
Leuk detail, het bouwen ging volledig vlekkeloos met uitzondering van één enkel achterdeurtje wat een asymmetrisch onderdeel is waardoor spiegelen niet werkte. Die bestond gelukkig ook in een tweede stereo-isomeer zogezegd en kon ik bijbestellen.
:strip_exif()/f/image/xe4rqy9JEWjXxoBuZJko4wZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Over LEGO stores gesproken, 910009 staat in elkaar.
Uitzoeken was uiteindelijk een enorme klus maar toen ik het inmiddels op kleur en formaat gesorteerd had ging het wel. Ik ga er alleen niet nog eens aan beginnen 😆
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 24-01-2025 20:39 ]
Oef wat gaaf!Kerngezond schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:26:
Zo, ook even een bouwseltje showen. Het is het blauwe huisje van Boekenwinkel 10270, maar dan twee keer.
[Afbeelding]
Ik heb het pakket twee keer gekocht en besloten het tweede blauwe huisje te spiegelen. Ik dacht het eerst wel met de gewone handleiding te kunnen doen maar de hoeveelheid concentratie die het kost om gespiegeld te bouwen had ik flink onderschat. Daarna ruim honderd screenshots gemaakt van de digitale handleiding en die gespiegeld met fotobewerking.
Leuk detail, het bouwen ging volledig vlekkeloos met uitzondering van één enkel achterdeurtje wat een asymmetrisch onderdeel is waardoor spiegelen niet werkte. Die bestond gelukkig ook in een tweede stereo-isomeer zogezegd en kon ik bijbestellen.
Ik heb ook 2 Bookstores. Nu gebruikt om een bestaande set een extra verdieping te geven maar deze variant is ook erg gaaf bedacht.
Dit zou dus ook kinnen werken om bijv. de boekenwinkel zelf (het bruine gebouw) te vergroten of te spiegelen.
Tempting....
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
We have a winnerPendora schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:22:
Die pin lijkt als onderdeel op deze:
https://rebrickable.com/p...ith-wheels-freestyle-red/
:strip_exif()/f/image/lvXVwbDQWmEaA4xH4Q4gVTw7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0NKarWafXUxZyAPc7SmMpTyj.jpg?f=fotoalbum_large)
Was me nog nooit opgevallen! Heb nog 3 van die wielen maar niets om aan vast te maken noch de pinnen.. De rest heeft een metalen as.
Ik heb die wielen ook. Maar krijg dat wiel met een metalen pin niet meer vast. Denk dat het dan stuk is?Alfa Novanta schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:59:
[...]
We have a winner
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was me nog nooit opgevallen! Heb nog 3 van die wielen maar niets om aan vast te maken noch de pinnen.. De rest heeft een metalen as.
NiceeXcyle schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:07:
[Afbeelding]
De collectie met Upscaled Minifigs begint hier een beetje uit de hand te lopen
De Classic Spaceman, Majisto, Forestman en Aloy zijn moc's de rest officiele setsRubjeMazter schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:25:
[...]
Nicezijn die middelsten MOCs of zijn dit ook sets (geweest)?
:strip_exif()/f/image/lkKpCWpwAV8wreJsuRu2aE6X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7I4jRp2q6l8PUs1exKaWe3Se.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/758I3Wl18PL377igp1d7Gt2U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N6biQwmJqdBLcgM9CJILcOeG.jpg?f=fotoalbum_large)
dat zie je ook niet iedere dag! 218/340 Fire Trucks uit 1977
Dit moet letterlijk de eerste Lego zijn waar ik als peuter bij mijn grootouders mee speelde als we op bezoek waren. Dik 4 decennia later zit het weer in elkaar en op 1 kereltje en de 6 1x1 blauwe zwaailichten na is alles compleet. De haak heb ik maar moet even zwart garen vinden om er weer op te winden.
zo dan ..
dit had ik niet verwacht toen ik vanmorgen op stond
uiteindelijk had ik genoeg wielen met de metalen pinnen dat ik zelfs die andere met gat en pin over hield. Apart
ja geen idee, flink doordrukken dan schiet ie erin en klikt ie vast lijkt het. Misschien een ander gat proberen om te testen?L23 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:59:
Ik heb die wielen ook. Maar krijg dat wiel met een metalen pin niet meer vast. Denk dat het dan stuk is?
Dat zou zeker kunnen en dat is ook deels mijn plan. Het plan is een driestappenplan:QuattroNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:45:
[...]
Oef wat gaaf!![]()
Ik heb ook 2 Bookstores. Nu gebruikt om een bestaande set een extra verdieping te geven maar deze variant is ook erg gaaf bedacht.
Dit zou dus ook kinnen werken om bijv. de boekenwinkel zelf (het bruine gebouw) te vergroten of te spiegelen.
Tempting....
1. Het blauwe gebouw gespiegeld dubbelen, dat heb ik nu dus gedaan.
2. Het dubbele blauwe gebouw een extra verdieping geven met los bestelde onderdelen, daar ben ik nu mee bezig. Het originele blauwe gebouw is charmant, maar vooral als je er twee naast elkaar hebt staan gaat opvallen dat ze best wel klein zijn.
:strip_exif()/f/image/GjvZ5EIvp4X51zcyPEu3nII1.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet nog even wat raampjes in de goede kleur bestellen wat niet meevalt omdat omstebeurten de lange en korte raampjes niet in de goede kleur beschikbaar waren. Maar het huiswerk is al door iemand anders gedaan: https://rebrickable.com/m...rtment-extension/#details
De prijs van die losse onderdelen is heel bescheiden dus ik vond het niet zinnig om daar onderdelen uit de tweede set voor aan te spreken.
3. Het boekenwinkeltje zelf twee keer zo groot maken. Bricksie heeft een prachtige variant hierop gemaakt die ik ga proberen na te maken. Nadeel is dat hij geen intentie heeft om er een gebruiksaanwijzing bij te maken dus het zal echt een stukje onderzoek worden om dit te reconstrueren. Dat wordt waarschijnlijk de grootste uitdaging omdat dit wat minder simpel is dan simpelweg twee keer zo groot maken. Ik heb de onderdelen al wel besteld, en nu hopen dat ik niks over het hoofd heb gezien:
L23 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:59:
Ik heb die wielen ook. Maar krijg dat wiel met een metalen pin niet meer vast. Denk dat het dan stuk is?
Die oude wielen zitten erg goed vast; binnen in het 2x4 blok zitten plastic cilinders waarin de metalen pin moet vastklikken en daar is soms een beetje geweld bij nodig. Het is bijna onmogelijk dat zo'n gat zomaar vervuild raakt, tenzij opzettelijk volgepropt natuurlijk.Alfa Novanta schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:46:
ja geen idee, flink doordrukken dan schiet ie erin en klikt ie vast lijkt het. Misschien een ander gat proberen om te testen?
Het mechanisme is wel interessant: de metalen pin zit dus vast in de cilinder en die cilinder draait binnen het blok, hierdoor draait er in het blok dus effectief een veel dikkere as waardoor de boel stabieler is.
[ Voor 12% gewijzigd door mawashigeri op 25-01-2025 09:50 ]
Ik ga vanmiddag eens kijken. Ik denk ook niet dat het vervuild is, maar dat mogelijk de plastic cilinder stuk is. Maar goed, zo trof ik het aan toen ik al het Lego een paar jaar terug aan uitzoeken was. Wellicht inderdaad wat meer geweld gebruiken bij het vastklikken.mawashigeri schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:49:
[...]
[...]
Die oude wielen zitten erg goed vast; binnen in het 2x4 blok zitten plastic cilinders waarin de metalen pin moet vastklikken en daar is soms een beetje geweld bij nodig. Het is bijna onmogelijk dat zo'n gat zomaar vervuild raakt, tenzij opzettelijk volgepropt natuurlijk.
Het mechanisme is wel interessant: de metalen pin zit dus vast in de cilinder en die cilinder draait binnen het blok, hierdoor draait er in het blok dus effectief een veel dikkere as waardoor de boel stabieler is.
Voor:
:strip_exif()/f/image/OTSUQeB4ASEsQgyMAyxDFWJT.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
[ Voor 16% gewijzigd door AversusZ op 25-01-2025 21:20 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehik98WuFn8WIzJ92lERFHJC.jpg?f=user_large)
Iets groter dan verwacht, bijna 5k onderdelen
Wat meer achtergrond info in deze Work In Progress video: YouTube: Automated container terminal WIP E52: We need a bigger compressor!
Gaaf
French Café uit de nieuwe restaurants of the world serie
https://bouwsteentjes.info/lego-icons-10362-french-cafe/
:strip_exif()/f/image/n9oU9jujEKxLhxxkAdYqNjG1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u6LVUzFTbj59JRU9opedeS9L.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas kon ik steeds maar 1 van de 2 raamluiken monteren omdat er bij beide een nokje afbebroken is.
Het huisje is echt compleet massief opgebouwd, super lastig om alle noppen goed aangesloten te krijgen. Moest echt flink hard knijpen. Zou me als kind nooit gelukt zijn.
:strip_exif()/f/image/DXrYCM8tgVvfFnyjBN5gQzaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand huis gebouwd met de carport van de andere build
:strip_exif()/f/image/JbwtLV1S3E7C8vG29bv6ky2b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-01-2025 12:38 ]
Leuk. Daar is het ooit mee begonnen. Vier kleuren (geel, rood, blauw en groen).Alfa Novanta schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:32:
Ik kwam nog een bijzondere set tegen in de hoop Lego van mijn grootouders. 577 uit 1981
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas kon ik steeds maar 1 van de 2 raamluiken monteren omdat er bij beide een nokje afbebroken is.
Het huisje is echt compleet massief opgebouwd, super lastig om alle noppen goed aangesloten te krijgen. Moest echt flink hard knijpen. Zou me als kind nooit gelukt zijn.
[Afbeelding]
Onderstaand huis gebouwd met de carport van de andere build![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was van plan te gaan maar kon niet door omstandigheden.
Ik zag hem langskomen. Het viel me op dat veel reviewers niet goed weten wat ze er van moeten vinden. Veelal vinden ze hem enerzijds charmant en leuk gemaakt maar anderzijds wat aan de dure kant door het hoge detailniveau en vragen ze zich af wat de doelgroep precies is.Frantic schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:59:
[Afbeelding]
Gaaf
French Café uit de nieuwe restaurants of the world serie
https://bouwsteentjes.info/lego-icons-10362-french-cafe/
Zelf ben ik er wel enthousiast over. Hij is niet modulair en de achterkant is gewoon plat, maar ik vind dat wel prima. Ik heb het luxeprobleem dat ik meerdere modulaire gebouwen heb die ik liever niet aan de muurkant van mijn tafel zet omdat hun mooie achterkant dan door de muur niet zichtbaar is. Deze kan ik dan gewoon strak tegen de muur zetten.
Precies wat ik denk. Kan hier we wat mee MOC’en. Perfect voor diagon alley aan de achterkant ofzo 🤓Kerngezond schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Ik zag hem langskomen. Het viel me op dat veel reviewers niet goed weten wat ze er van moeten vinden. Veelal vinden ze hem enerzijds charmant en leuk gemaakt maar anderzijds wat aan de dure kant door het hoge detailniveau en vragen ze zich af wat de doelgroep precies is.
Zelf ben ik er wel enthousiast over. Hij is niet modulair en de achterkant is gewoon plat, maar ik vind dat wel prima. Ik heb het luxeprobleem dat ik meerdere modulaire gebouwen heb die ik liever niet aan de muurkant van mijn tafel zet omdat hun mooie achterkant dan door de muur niet zichtbaar is. Deze kan ik dan gewoon strak tegen de muur zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 26-01-2025 21:45 ]
https://www.brickwatch.ne.../30701/Field-Flowers.html
Net een paar dagen geleden op de site verschenen, maar ik heb hem nog niet een keer beschikbaar gezien. Jammer, want ik vind hem erg leuk en zou er graag meerdere van hebben, zeer zeker voor die prijs.
Cadeau bij aankoop staat op lego site vermeld. Wellicht in combinatie met het boeket dat per 1 februari uit komt?Kerngezond schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:04:
Weet iemand wat hiermee is:
Net een paar dagen geleden op de site verschenen, maar ik heb hem nog niet een keer beschikbaar gezien. Jammer, want ik vind hem erg leuk en zou er graag meerdere van hebben, zeer zeker voor die prijs.
Yep, Brickwatch heeft hem ook als GWP staan: https://www.brickwatch.net/en-NL/sets/theme/162/GWPantonvdijk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:19:
[...]
Cadeau bij aankoop staat op lego site vermeld. Wellicht in combinatie met het boeket dat per 1 februari uit komt?
Ah, die pagina kende ik nog niet. Jammer, ik zou er best geld voor willen betalen om dit te kopen. Maar goed, op die actie kan ik ook niet wachten want ik heb een bestelling LEGO-steentjes die d’r uit moet.jip_86 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Yep, Brickwatch heeft hem ook als GWP staan: https://www.brickwatch.net/en-NL/sets/theme/162/GWP
Dit is een van de nieuwe polybags, die zijn vaak maar beperkt online beschikbaar. Intertoys heeft ze meestal in het assortiment (alleen in de winkel), Smyths in Hoog Catharijne heeft volgens mij ook meestal het complete assortiment. Ik heb ze ook veel bij zelfstandige LEGO speciaalzaken zien hangen.Kerngezond schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:04:
Weet iemand wat hiermee is:
scintillating
De Bronco heeft ook onafhankelijke vering voor en een live axle achter, HOG stuurinrichting en een Hi/Lo schakelaar. Geen voor/achteruit schakelaar, maar daarvan merk je meestal toch niet veel. Deuren die open kunnen met een slot (al is dat een beetje fragiel), en ook een klep die open kan. De Bronco heeft niet zoveel veerweg als de G500 helaas. De stuuruitslag is ook een beetje (erg) beperkt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/te43afgS67S1VfKyO4LDGYWl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eHWmCBdnfJpnaTE7k73HCL5H.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vRaNLv7NK0ub1CQMiFe1YZhT.jpg?f=user_large)
Nu moet deze ook weer uit elkaar en terug naar de verhuurshop. Misschien toch een G500 set kopen voor de Bronco. Al is het misschien voordeliger om alleen de onderdelen voor de Bronco te kopen, er zijn toch nog best wat onderdelen over (268).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mm vind hem als G500 een overtuigender model dan deze Ford Bronco, afgaande van deze foto’s natuurlijk.zonoskar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:06:
Ik heb de G500 uit elkaar gehaald en de Ford Bronco van Alex Ilea gebouwd. Ik heb slechts 1 foutje in de instructies gevonden, de rest ging moeiteloos. Echt super. De set ziet er ook nog eens super uit, eigenlijk beter dan de G500 IMHO. Bovendien heb je op de Bronco wel alle 3 diffs sperbaar, al is het spermechanisme van de center diff een beetje onaf, ik vermoed voornamelijk vanwege de afwezige onderdelen uit de G500 set.
De Bronco heeft ook onafhankelijke vering voor en een live axle achter, HOG stuurinrichting en een Hi/Lo schakelaar. Geen voor/achteruit schakelaar, maar daarvan merk je meestal toch niet veel. Deuren die open kunnen met een slot (al is dat een beetje fragiel), en ook een klep die open kan. De Bronco heeft niet zoveel veerweg als de G500 helaas. De stuuruitslag is ook een beetje (erg) beperkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu moet deze ook weer uit elkaar en terug naar de verhuurshop. Misschien toch een G500 set kopen voor de Bronco. Al is het misschien voordeliger om alleen de onderdelen voor de Bronco te kopen, er zijn toch nog best wat onderdelen over (268).
Nu is het (nog meer) een vierkante box wat elk model zou kunnen zijn, vooral op de eerste en tweede foto. De grill enz is wel geinig gelukt.
De motorkap voelt ook wat te lang voor een Bronco.
Edit: Op de foto’s bij de rebrickable advertentie vind ik hem wel wat meer op een Bronco lijken, vooral als het dak eraf is.
[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 26-01-2025 23:31 ]
Het is meer dat ik de g500 in het echt ook lelijk vind.Donstil schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:22:
[...]
Mm vind hem als G500 een overtuigender model dan deze Ford Bronco, afgaande van deze foto’s natuurlijk.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
:strip_exif()/f/image/drabT2igDTIl81d0IFIA03hV.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein beetje wankel: als een kind er mee gaat rijden breekt 'ie in drieën!
Verder bleek ik geen oranje 1x1 met clip te hebben, vandaar de dissonant.
[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 27-01-2025 00:21 ]
:strip_exif()/f/image/nl7ocCNBorS3IklxNcF8HbUo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze heb ik gesmokkeld, buiten beeld heb ik een witte deur gebruikt in plaats van de 10-euro grijze!
Ziet er prima uit eigenlijk.
Klopt! Wel wat weinig binnenruimte, maar die vorm is erg goed getroffen. De haak zit niet super stevig, dat is bij de meeste van de 5-stud voertuigen een probleem: ergens zit een ietwat zwakke verbinding om in het midden uit te komen.JBL-freak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:43:
Die caravan is super zeg!
Er zijn inmiddels wat meer mogelijkheden nu de 1x5 plate bestaat en er was al een heel oude 5x6 plate met een gat erin... maar slechts in vier kleuren en de nuttigste (zwart) is niet te betalen.
Ben je hier uiteindelijk uitgeraakt? Ik heb hem net afgebouwd en (zoals je op YouTube ook suggesties vindt) ook 4x een 2x4 toegevoegd aan het tegengewicht omdat de lift dan wat smoother zakt, maar volgens mij zit het bij jou ook niet helemaal juist op de foto. Bij mij ziet het er nu zo uit.Donstil schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:57:
Iemand toevallig hiervoor een tip:
[Afbeelding]
Op een of andere manier krijg ik het niet lekker afgesteld, als ik het doe zoals in het boekje dan klapt het tegengewicht zo hard tegen de bovenkant aan dat na drie keer rijden de kop los schiet. Stel ik hem verder naar beneden af dan rijd het treintje er boven niet goed af. Etc.
:strip_exif()/f/image/8hpYxUkpwKo4Ta3hqQUF6N3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder de extra blokjes op het gewicht, klapt hij meer wat ik niet fijn vind (maar gaf eigenlijk ook geen problemen met de constructie zelf zoals je wel leest op internet).
:strip_exif()/f/image/VTQMEGzThc6xSsT5hyfh857S.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk hebben mijn kinderen van 10 en 12 hem samen gebouwd, alleen op het einde wou ik nog een stukje zelf doen (het is mijn set!) maar 18+ is hij toch niet voor mij. Redelijk wat herhaling en mijn god wat is-ie eigenlijk veel groter dan ik had gedacht. Mijn zoon droomt al jaren van zijn eigen pretpark dus die is wel mega-enthousiast (hij wil er eigenlijk nog een tweede om er een dubbele van te maken, maar dat gaat moeilijk worden, vrees ik).
Twee kleine polybags en een paspoort. En je hebt schmink gemist!Terpstars schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:41:
Is iemand nog langs de Lego winkel in Amsterdam geweest dit weekend om die party bag te scoren vanwege het 5-jarig bestaan? Ik ben totaal niet nieuwsgierig naar de inhoud
Ik was van plan te gaan maar kon niet door omstandigheden.
Waren het nog bijzondere polybags of zat er nog iets nieuws/bijzonders tussen?Karp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Twee kleine polybags en een paspoort. En je hebt schmink gemist!
scintillating
https://brickset.com/sets/30664-1/Police-Off-Road-Buggy-Car en https://brickset.com/sets/30669-1/Iconic-Red-PlaneTc99m schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Waren het nog bijzondere polybags of zat er nog iets nieuws/bijzonders tussen?
Interessanter is dat ik de indruk kreeg (achteraf, te laat) dat ze oude GWPs gaven bij aankopen. Als iemand daar meer over weet dan hoor ik het graag!
Ik heb nu deze thuis liggen: https://brickset.com/sets/6446166-1/Anniversary-Red-Brick
EU-versie van https://brickset.com/sets/6446167-1/Anniversary-Red-Brick geloof ik.
Uniek genoeg om geen plaatje te hebben op brickset.com
Ik heb uiteindelijk het contra gewicht ook wat verzwaard en dat lost het idd wel op, hij gaat dan met wat meer genaden terug omhoog.nokie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:40:
[...]
Ben je hier uiteindelijk uitgeraakt? Ik heb hem net afgebouwd en (zoals je op YouTube ook suggesties vindt) ook 4x een 2x4 toegevoegd aan het tegengewicht omdat de lift dan wat smoother zakt, maar volgens mij zit het bij jou ook niet helemaal juist op de foto. Bij mij ziet het er nu zo uit.
[Afbeelding]
Zonder de extra blokjes op het gewicht, klapt hij meer wat ik niet fijn vind (maar gaf eigenlijk ook geen problemen met de constructie zelf zoals je wel leest op internet).
[Afbeelding]
Eigenlijk hebben mijn kinderen van 10 en 12 hem samen gebouwd, alleen op het einde wou ik nog een stukje zelf doen (het is mijn set!) maar 18+ is hij toch niet voor mij. Redelijk wat herhaling en mijn god wat is-ie eigenlijk veel groter dan ik had gedacht. Mijn zoon droomt al jaren van zijn eigen pretpark dus die is wel mega-enthousiast (hij wil er eigenlijk nog een tweede om er een dubbele van te maken, maar dat gaat moeilijk worden, vrees ik).
Zover ik nog weet zit het inmiddels wel allemaal goed, ik ga het eens controleren aan de hand van je foto. Thanks!
De eigen software van LEGO destijds hiervoor wordt niet meer ondersteund. Maar vanuit het micro:bit systeem is voor educatieve versie (45544) hier een uitbreiding/variant voor gekomen die prima werkt. https://makecode.com/blog/lego/05-15-2018njiwedu0b schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:14:
Zijn hier Tweakers met ervaring in de 31313 en 51515? Ik ben door mijn zoon gehyped om ook deze hoek van Lego te ontdekken, of is het anno nu niet meer zo goed ondersteund? Ik las dat Lego de focus heeft verlegd.
Waarschijnlijk werkt dat ook wel voor de thuis editie.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Van:
:strip_exif()/f/image/Fn4u72o5KN70DMTBNrDXMreb.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar:
:strip_exif()/f/image/tjoZhHlIQXYPC8BN78m30gQN.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de extra lengte zijn de verhoudingen veel beter. Gelijk ook een mooi moment om de stenen met stickers te vervangen door de geprinte steentjes die ik al even in huis had. Sommige stickers werden er namelijk niet beter op en begonnen af te brokkelen.
Nu alleen nog even op zoek naar een rode 1x2 grill, bij Bricklink had ik blijkbaar aangegeven dat ik de reserve onderdelen van de set ook ging gebruiken.
Is dit een zoek de verschillen plaat? Ik zie geen verschil eigenlijkAntonV schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:55:
Het stond al even op mijn lijstje en eindelijk toch maar een Bricklink bestelling geplaatst. Afgelopen weekend heb ik mijn 10248 Ferrari F40 omgebouwd van origineel naar de mod van NKubate. Zeker een aanrader!
Van:
[Afbeelding]
Naar:
[Afbeelding]
Door de extra lengte zijn de verhoudingen veel beter. Gelijk ook een mooi moment om de stenen met stickers te vervangen door de geprinte steentjes die ik al even in huis had. Sommige stickers werden er namelijk niet beter op en begonnen af te brokkelen.
Nu alleen nog even op zoek naar een rode 1x2 grill, bij Bricklink had ik blijkbaar aangegeven dat ik de reserve onderdelen van de set ook ging gebruiken.
Check de foto’s van de genoemde MOC.Donstil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:09:
[...]
Is dit een zoek de verschillen plaat? Ik zie geen verschil eigenlijk
Het blijft dit keer dus bij een.
Dak en deur is met 1 stud verlengdDonstil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:09:
[...]
Is dit een zoek de verschillen plaat? Ik zie geen verschil eigenlijk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In ieder geval al eentje in maart: 75429 AT-AT driver helmet.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Zal vnl lego City zijn, verwacht nog geen Technics.
Maar motoren zijn groot, batterij boxen etc ook. En duur - ze moet van bijstand rondkomen, dus budget zo laag mogelijk.
Dus dan kom ik al gauw uit bij de aanbieders van los spul qua verlichting etc. Maar wat ie nou goed daar?
Had trein al voorgesteld, maar dat vond ie niks. Vroeger (jaren 80) was er dat spul wel, maar tegenwoordig vrijwel niet meer lijkt het.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
o.a.

Moest toch nog bijna € 100 achteraan om alles compleet te krijgen maargoed. Zonder deze parts kun je er ook niks mee tenslotte. Dan heb ik de 218 Fire Trucks ook compleet en zijn de raamluiken op de 544 ook weer heel. En nog een paar kleine dingetjes hier en daar wat al 99% goed was.
Al met al geen rare vangst denk ik. Ik = blij
Ik probeer via de website de code in te geven die in de catalogus staat maar ik krijg steeds een foutmelding: no packages found.
Bovendien vraag ik mij ook af of de 2-1 actie geldig is op 2 volwassen tickets.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Meh.CLB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:17:
Vincent van Gogh Sunflowers a 199,99 euro is nieuw...
[Afbeelding]
Maar goed, was ook niet positief over de Mona Lisa tot ik deze zag:

https://www.reddit.com/r/...d_out_a_little_different/
Het begon met de 853, nog steeds mijn favoriet.
Daarna kwam de 8860 en daarna de 8865, alhoewel daar al wel iets van contouren van een body te zien zijn.
Is er ooit een geestelijke opvolger gekomen van deze drie sets? Waar de focus op de techniek ligt, met een minimale body of helemaal geen body?
Ik heb geen van bovenstaande maar zou er binnenkort zo maar een of meer kunnen aanschaffen... :-D
#dtveXcyle schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:33:
[...]
De Classic Spaceman, Majisto, Forestman en Aloy zijn moc's de rest officiele sets
hoe ben je aan die sticker gekomen voor die spaceman?
Voor zover ik weet zijn er nog geen codes voor 2025 uitgegeven. De code die ik in 2024 gebruikte werkt in elk geval niet meer, zelfde foutmelding als jij.SB! schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:04:
Heeft iemand van jullie weleens d.m.v. de kortingscode in de Lego catalogus kaarten voor legoland Billund gekocht?
Ik probeer via de website de code in te geven die in de catalogus staat maar ik krijg steeds een foutmelding: no packages found.
Bovendien vraag ik mij ook af of de 2-1 actie geldig is op 2 volwassen tickets.
Heeft iemand hier ervaring mee?
De korting werkt(e vorig jaar) als 50% korting op 2 full price tickets op het duurste moment.
Dus deze actie gebruiken voor 1 volwassene en 1 kind in het laagseizoen heeft eigenlijk al geen zin. Ik geloof dat ik 40 dkk kon besparen op de Legoland toegang, maar ik wilde ook nog naar Lego House, dus uiteindelijk gegaan voor een combiticket Lego House en Legoland.
Lego House kan ik overigens van harte aanbevelen. Ik vind het zelf leuker dan Legoland, en mijn zoon ook.
Ik was ook geen fan van de Mona Lisa, maar heb hem toch gekocht in een opwelling. Hij hangt nu en ik moet zeggen dat het vanuit het juiste perspectief toch wel echt goed werkt.Karp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:24:
[...]
Meh.
Maar goed, was ook niet positief over de Mona Lisa tot ik deze zag:
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...d_out_a_little_different/
Vind deze aanpassing echter wel geweldig.
Vanaf de andere kant van de muur?ThaRoof schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Ik was ook geen fan van de Mona Lisa, maar heb hem toch gekocht in een opwelling. Hij hangt nu en ik moet zeggen dat het vanuit het juiste perspectief toch wel echt goed werkt.
..
Sorry, inkoppertje..
Ik heb de eerste Mindstorms NXT (2006) nog liggen en ben van plan de schorpioen weer eens te bouwen. De software kreeg ik al niet meer werkend na Windows 7, volgens mij vanwege een niet gesigneerde driver oid.njiwedu0b schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:14:
Zijn hier Tweakers met ervaring in de 31313 en 51515? Ik ben door mijn zoon gehyped om ook deze hoek van Lego te ontdekken, of is het anno nu niet meer zo goed ondersteund? Ik las dat Lego de focus heeft verlegd.
Als het goed is zou het met deze driver moeten werken en kan de EV3 software er dan ook mee overweg. Heb nog geen tijd gehad het ook echt te proberen. Als het technisch werkt is het zeker leuk om kinderen met programmeren kennis te laten maken. Doordat je blokjes kunt slepen gaan ze het principe begrijpen.
Er zijn ook mogelijkheden met alternatieve firmwares zodat je in java kunt programmeren, maar dan is de leercurve een stuk steiler.
Als je nog geen set hebt liggen zou ik heel hard twijfelen om het aan te schaffen, Lego stop wel erg snel ondersteuning van dit soort sets en het is erg de vraag wat er nu nog werkend te krijgen is.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/WcTh4Y7pyFutKZCYvXIeTb9r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RAEXZ0PhryL86OEv55Mbhy9j.png?f=user_large)
/f/image/QhP75naOxth0tV1o6OnHDJGU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/b6JeibHsexXM5WAv20QjvtNG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DM8DmcOYNfWsoKQPxY0A1ceT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uzB0bXEON7EbnyouyqxyrnnJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vs0n8wteOkcXCZ3EYqO82LFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZyWbezpq5ZsoHcsrUW3Y3lY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y9q70lHjgb6bKgJhQJR0ph1e.jpg?f=fotoalbum_large)