Je betaalt bij Lego natuurlijk ook voor de licentie en de naam 'Lego'. Zij weten ook wel dat hun product waardevast is. Alleen is dan die 180,- voor de Countach gevoelsmatig dan toch wat veel. Dat heb ik er niet voor over.Haay schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Ja, de inflatie heeft na Covid en de oorlog in Oekraïne een behoorlijke vlucht genomen. Zowel de echte inflatie van de Euro, als de virtuele inflatie doordat bedrijven de kans grepen hun prijzen eens flink te verhogen.
En als ik zie wat de 'alternatieve' merken doen: die leveren tegenwoordig sets van hoge kwaliteit (zowel qua steentjes als ontwerp), vaak ook bedrukt en geen stickers, hebben toch minder last van kleurverschillen en zijn vaak ook stukken goedkoper. Lego is al lang niet meer de beste fabrikant.
Er is een documentaire over hoe Lego een 20 jaar geleden of zo, uit een diep dal is geklommen, nadat er een nieuwe CEO was aangenomen. Destijds hadden ze het heel moeilijk, door teveel verschillende bouwsteentjes, teveel sets en nog wat zaken (zo hebben ze de pretparken meen ik ook inmiddels afgestoten?). Ik zie Lego de laatste jaren weer terug die kant op glijden, met steeds meer speciale stukjes die voor één specifieke set worden ontwikkeld.
We zullen zien wat de toekomst brengt..