Misschien... Ik denk dat Lego zich moet concentreren op de kwaliteit van hun sets en dat kunnen ze ook gewoon, zonder exclusiviteitsgimmicks. Er is redelijk recent al een moment geweest dat velen hebben gezegd, sorry Lego met deze prijzen kap ik ermee! Ik denk dat je daarmee veel meer mensen wegjaagt dan met fomo ongein. Dergelijke ongein kan men ook maar tot op zekere hoogte doen voordat men de deksel op de kop krijgt. Een ander hobby bedrijf wat zich in dezelfde ruimte begeeft (en concurreert met Lego in dezelfde pool consumenten geld) heeft ook al een paar keer in de afgelopen 40 jaar teveel gewild en daar zwaar op moeten bijsturen.Xqlus1ve schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:37:
Ik denk dat dit averechts kan werken voor Lego, voor sommige is niet enkel het UCS model maar ook de figuren die erbij zitten de charme van zo'n set. Als de exclusiviteit er van af is is men ook minder geneigd zoiets te kopen. Je wilt immers waar voor je geld of beloond worden voor het grote bedrag wat je ervoor moet neer leggen.
En hoewel bv. de meeste 15+ jaar oude UCS sets behoorlijk wat opleveren zie je bv. dat een 10188: Death Star (met exclusieve figuurtjes) slechts ~50% op MSRP oplevert na 16 jaar, zelfs de 4-8 jaar oude 75159: Death Star doet het nog beter. Andere sets zijn nu wel x4 waard, maar het is echt koffiedik kijken. Het zou zomaar kunnen dat een Venator na 8 jaar een re-release krijgt, zoals ook is gebeurd met andere sets.
De realisatie moet er in blijven dat dit eigenlijk kinder speelgoed is en de redenen dat volwassenen oudere kinderen het nu kopen tegen hoge prijzen is vaak nostalgie, omdat men er vroeger mee heeft gespeeld. Als de nieuwe generaties jonge kinderen niet opgroeien met Lego omdat het onbetaalbaar is geworden en/of omdat men er een naar na-smaakje aan over heeft gehouden omdat men diens favoriete karakter nooit zou kunnen betalen omdat het in een peperdure set zat... Dan heeft Lego in de toekomst gewoon een probleem.
Niet ieder kind heeft immers ouders of een familie lid welke een Lego verzamel tik heeft, laat staan dat men mag spelen met peperdure sets die ondertussen €1000+ opleveren...