Kerngezond schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Wat ik nooit begrijp, dit heb je digitaal gemaakt en dus nog niet in het echt, correct? Gaat dat nou sneller dan het fysiek maken? Ik heb zo’n programma wel eens geprobeerd maar ik kom altijd al snel tot de conclusie dat het sneller gaat om gewoon de losse onderdelen uit de kast te trekken en fysiek te gaan prutsen.
Yes, dit is digitaal. Het heeft wel een learning curve, maar uiteindelijk kun je best vlot dingen bouwen en uitproberen. Het is alleen soms een beetje een gok of iets in het echt net zo goed werkt als digitaal. En losse onderdelen heb ik hier niet echt liggen, op spul uit de 90s na. Ik heb wel een hoop sets, maar die zijn als set afgebroken en opgeborgen. Dus hier niet een kamer met allerlei kastjes en lades vol met onderdelen. Dat zou ik echt heerlijk vinden, maar ik heb er de ruimte niet voor, maar ook het geld niet.
Dus ik ontwerp vooral digitaal en soms bestel ik de steentjes om iets in het echt te maken.
Ik heb ook wel echt een zwak voor 4 wide wagentjes waar een minifig in kan, maar je bent dan wel best beperkt in je opties qua design, wat ik jammer vind. Dus ik doe daar eigenlijk niet echt wat mee. Een tijdje terug heb ik wel deze ontworpen:
Die is overigens wel 5 wide. Maar mijn doel is eigenlijk altijd om het speelbaar te houden én zo stevig mogelijk. Liever dat je kunt spelen met een setje dan dat het 100% accuraat is vind ik, aangezien het toch gewoon speelgoed blijft. En liever dat iets stevig is dan een 1:1 namaak. Soms zie je van die LEGO-modellen die er echt idioot goed uit zien, maar die te fragiel voor woorden zijn. Dat vind ik persoonlijk altijd wel zonde. LEGO moet je mee kunnen spelen (als kind zijnde).