Kerngezond schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:56:
Hmm, daar zeg je zo iets. Ik ben precies twee jaar geleden opnieuw begonnen met mijn LEGO-hobby en ben best wel los gegaan met aankopen, maar binnenkort ga ik juist mijn oudere sets uit mijn kindertijd (jaren '90) uit de opslagkast halen. Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb. Als ik jouw verhaal begrijp gaat dat dus nog niet makkelijk worden om dat een beetje organisch te mengen in het geval dat er bijvoorbeeld onderdelen ontbreken.
Er is natuurlijk ook een simpele oplossing: niet te streng zijn. Ik probeer mijn oude en nieuwe steentjes een beetje gescheiden te houden, maar als ik tekort kom gaan de principes direct het raam uit!
Als je tweedehands ongesorteerd koopt zit je al snel in de mengsituatie en kan je vervolgens heel zen alles loslaten, tenzij je echt veel tijd hebt en ieder steentje apart gaat bekijken. Wat je wel zeker weet is dat alle moderne tinten zeker geen pre-2003 stenen zijn, dus je hoeft slechts geel/zwart/blauw/...uit te zoeken waarvan je natuurlijk vrij weinig hebt

Mijn voornaamste criterium is eigenlijk dat het steentje niet beschadigd, verkleurd of dof is; dat is gewoon niet mooi en kan dan als onzichtbaar structuurelement gebruikt worden.
Als je echt oude Lego hebt zou ik ook niet aanraden weer echt oude Lego erbij te kopen om het compleet te maken, tenzij je het slechts 1x bouwt en dan nooit meer aanraakt: (<1985) blauw en light-grijs zijn bij mij vrij bros geworden en spatten onvoorspelbaar uit elkaar.