Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
Tc99m schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:24:
[...]

De beste bevestiging dat iets echte LEGO is toch het LEGO merkje op de steentjes zelf. Want je kunt ook nepsteentjes met een officiële doos verkopen die je via Bricklink hebt gekocht.

En wanneer is een set de officiële set. Beetje filosofisch misschien, maar als ik een 1x4 steentje uit een set vervang door een ánder 1x4 steentje uit mijn collectie, en ik verkoop die set, heb ik dan de oorspronkelijke set verkocht of niet?
Of heb je je set nog, omdat je dat blokje nog hebt? 😄

Ik merk dat voor mij de waarde van een set ook in het boekje zit. Als ik het boekje niet heb, dan heb ik de set niet. (Wat bricklink-sets heel ingewikkeld maakt)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:42
Ik zag deze in een Starbucks in Engeland. Geen idee of het een privé-projectje van een medewerker is geweest of dat er een ander verhaal achter zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6ThQpGFIAOdxce2nbPrsCLH61Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAg3XQrhmSg0V8Sc3yxbttB3.jpg?f=fotoalbum_large

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:56
mawashigeri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Dat is vooral een generatievraag: steentjes uit de 70er jaren zijn daadwerkelijk anders dan die uit de 80-er en 90er jaren (de beste m.i. zijn uit begin 90er jaren). Na 2003 is alles anders omdat de kleur later bijgemengd wordt, en ook hier zijn er verschillende kwaliteiten door de jaren heen.
De fysieke verschillen zitten typisch aan de onderkant, zoals ronde versus langwerpige steuntjes, soms met een gaatje er in, extra steunschotjes, dunnere wanden maar met steunpuntjes - de verschillen zijn legio.

Waarom zijn die uit de 90er jaren zo goed? Allereerst omdat de kleur al in de ABS granules zat, maar ook de gietvormen waren erg goed met vrijwel onzichtbare spuitgietpuntjes - zie andere discussie hier!
Volgens mij zijn de spuitgietpuntjes ook minder zichtbaar juist omdat de kleur al in de granules zat.

Dan het antwoord op je vraag: als je een ander steentje van de zelfde generatie er in doet is de set origineel, anders niet helemaal.
Hmm, daar zeg je zo iets. Ik ben precies twee jaar geleden opnieuw begonnen met mijn LEGO-hobby en ben best wel los gegaan met aankopen, maar binnenkort ga ik juist mijn oudere sets uit mijn kindertijd (jaren '90) uit de opslagkast halen. Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb. Als ik jouw verhaal begrijp gaat dat dus nog niet makkelijk worden om dat een beetje organisch te mengen in het geval dat er bijvoorbeeld onderdelen ontbreken.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kerngezond schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:56:
Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb.
Ook wel bekend als de 'dark age'. ;)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59
Kerngezond schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:56:
Hmm, daar zeg je zo iets. Ik ben precies twee jaar geleden opnieuw begonnen met mijn LEGO-hobby en ben best wel los gegaan met aankopen, maar binnenkort ga ik juist mijn oudere sets uit mijn kindertijd (jaren '90) uit de opslagkast halen. Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb. Als ik jouw verhaal begrijp gaat dat dus nog niet makkelijk worden om dat een beetje organisch te mengen in het geval dat er bijvoorbeeld onderdelen ontbreken.
Er is natuurlijk ook een simpele oplossing: niet te streng zijn. Ik probeer mijn oude en nieuwe steentjes een beetje gescheiden te houden, maar als ik tekort kom gaan de principes direct het raam uit!

Als je tweedehands ongesorteerd koopt zit je al snel in de mengsituatie en kan je vervolgens heel zen alles loslaten, tenzij je echt veel tijd hebt en ieder steentje apart gaat bekijken. Wat je wel zeker weet is dat alle moderne tinten zeker geen pre-2003 stenen zijn, dus je hoeft slechts geel/zwart/blauw/...uit te zoeken waarvan je natuurlijk vrij weinig hebt :)
Mijn voornaamste criterium is eigenlijk dat het steentje niet beschadigd, verkleurd of dof is; dat is gewoon niet mooi en kan dan als onzichtbaar structuurelement gebruikt worden.

Als je echt oude Lego hebt zou ik ook niet aanraden weer echt oude Lego erbij te kopen om het compleet te maken, tenzij je het slechts 1x bouwt en dan nooit meer aanraakt: (<1985) blauw en light-grijs zijn bij mij vrij bros geworden en spatten onvoorspelbaar uit elkaar.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .