Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 174 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55
Tc99m schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:24:
[...]

De beste bevestiging dat iets echte LEGO is toch het LEGO merkje op de steentjes zelf. Want je kunt ook nepsteentjes met een officiële doos verkopen die je via Bricklink hebt gekocht.

En wanneer is een set de officiële set. Beetje filosofisch misschien, maar als ik een 1x4 steentje uit een set vervang door een ánder 1x4 steentje uit mijn collectie, en ik verkoop die set, heb ik dan de oorspronkelijke set verkocht of niet?
Of heb je je set nog, omdat je dat blokje nog hebt? 😄

Ik merk dat voor mij de waarde van een set ook in het boekje zit. Als ik het boekje niet heb, dan heb ik de set niet. (Wat bricklink-sets heel ingewikkeld maakt)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik zag deze in een Starbucks in Engeland. Geen idee of het een privé-projectje van een medewerker is geweest of dat er een ander verhaal achter zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6ThQpGFIAOdxce2nbPrsCLH61Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAg3XQrhmSg0V8Sc3yxbttB3.jpg?f=fotoalbum_large

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:57
mawashigeri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Dat is vooral een generatievraag: steentjes uit de 70er jaren zijn daadwerkelijk anders dan die uit de 80-er en 90er jaren (de beste m.i. zijn uit begin 90er jaren). Na 2003 is alles anders omdat de kleur later bijgemengd wordt, en ook hier zijn er verschillende kwaliteiten door de jaren heen.
De fysieke verschillen zitten typisch aan de onderkant, zoals ronde versus langwerpige steuntjes, soms met een gaatje er in, extra steunschotjes, dunnere wanden maar met steunpuntjes - de verschillen zijn legio.

Waarom zijn die uit de 90er jaren zo goed? Allereerst omdat de kleur al in de ABS granules zat, maar ook de gietvormen waren erg goed met vrijwel onzichtbare spuitgietpuntjes - zie andere discussie hier!
Volgens mij zijn de spuitgietpuntjes ook minder zichtbaar juist omdat de kleur al in de granules zat.

Dan het antwoord op je vraag: als je een ander steentje van de zelfde generatie er in doet is de set origineel, anders niet helemaal.
Hmm, daar zeg je zo iets. Ik ben precies twee jaar geleden opnieuw begonnen met mijn LEGO-hobby en ben best wel los gegaan met aankopen, maar binnenkort ga ik juist mijn oudere sets uit mijn kindertijd (jaren '90) uit de opslagkast halen. Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb. Als ik jouw verhaal begrijp gaat dat dus nog niet makkelijk worden om dat een beetje organisch te mengen in het geval dat er bijvoorbeeld onderdelen ontbreken.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kerngezond schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:56:
Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb.
Ook wel bekend als de 'dark age'. ;)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32
Kerngezond schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:56:
Hmm, daar zeg je zo iets. Ik ben precies twee jaar geleden opnieuw begonnen met mijn LEGO-hobby en ben best wel los gegaan met aankopen, maar binnenkort ga ik juist mijn oudere sets uit mijn kindertijd (jaren '90) uit de opslagkast halen. Er is bij mij dus een scherpe verdeling in tijd tussen pre-2000 en post-2024 en een gat van ruim 20 jaar waarin ik vrijwel geen LEGO gekocht heb. Als ik jouw verhaal begrijp gaat dat dus nog niet makkelijk worden om dat een beetje organisch te mengen in het geval dat er bijvoorbeeld onderdelen ontbreken.
Er is natuurlijk ook een simpele oplossing: niet te streng zijn. Ik probeer mijn oude en nieuwe steentjes een beetje gescheiden te houden, maar als ik tekort kom gaan de principes direct het raam uit!

Als je tweedehands ongesorteerd koopt zit je al snel in de mengsituatie en kan je vervolgens heel zen alles loslaten, tenzij je echt veel tijd hebt en ieder steentje apart gaat bekijken. Wat je wel zeker weet is dat alle moderne tinten zeker geen pre-2003 stenen zijn, dus je hoeft slechts geel/zwart/blauw/...uit te zoeken waarvan je natuurlijk vrij weinig hebt :)
Mijn voornaamste criterium is eigenlijk dat het steentje niet beschadigd, verkleurd of dof is; dat is gewoon niet mooi en kan dan als onzichtbaar structuurelement gebruikt worden.

Als je echt oude Lego hebt zou ik ook niet aanraden weer echt oude Lego erbij te kopen om het compleet te maken, tenzij je het slechts 1x bouwt en dan nooit meer aanraakt: (<1985) blauw en light-grijs zijn bij mij vrij bros geworden en spatten onvoorspelbaar uit elkaar.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:41
mawashigeri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:19:
Na 2003 is alles anders omdat de kleur later bijgemengd wordt, en ook hier zijn er verschillende kwaliteiten door de jaren heen.
...
Waarom zijn die uit de 90er jaren zo goed? Allereerst omdat de kleur al in de ABS granules zat, maar ook de gietvormen waren erg goed met vrijwel onzichtbare spuitgietpuntjes - zie andere discussie hier!
Volgens mij zijn de spuitgietpuntjes ook minder zichtbaar juist omdat de kleur al in de granules zat.
Interessant wat je hier deelt.
Als kind ooit een spreekbeurt pakket ontvangen van Lego, met daarin een zakje ABS granulaat in de oude Lego basis kleuren. Alles egaal van kleur.

Na de dark ages viel het me al meermaals op dat de kleuren soms niet egaal zijn, en er nog een swirl van het mengen zichtbaar is. En dat blijkt nu dus inderdaad vermengd.
Ook viel het me op dat de donkerbruine steentjes stroever zijn.
De kleurstof lijkt dus ook de materiaaleigenschappen aan te passen.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-03 20:46

Martinspire

Awesomeness

Heel nice die MOCs die sommige bedenken, zoals deze:
https://rebrickable.com/m...disassembly-tool/#details

Haalt 90009 en 90010 uit elkaar zonder fratsen, de technic turntable (small). Oftewel deze:
Het alternatief is dat je met messen gaat kloten of iets anders stuk maakt en deze flipt hem er gewoon uit. Had uit automatischme de parts al aan elkaar gedaan, maar voor mijn huidige build (mold king koenigsegg) moest het uit elkaar blijven bij het bouwen. Whoops :P

[ Voor 29% gewijzigd door Martinspire op 21-01-2026 00:35 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/technic-42233-mighty-machines-blind-box-via-submission-v0-u36f1kpotjeg1.jpeg?auto=webp&s=7c516cb5613a5d9940460b50664181fd392e96e9

LEUK!!!!

Ey!! Macarena \o/

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:02

Wailing_Banshee

You're Next

Ik kwam gisteren thuis na het werk en zag een lego stukje (zo'n bloemstengel, met op op elke stengel een blaadje met een licht groen 1x1 rond dingetje met een bloemrand (licht groen). Ik kan alleen nergens vinden waar dat ding vandaan komt!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:15:
Ik kwam gisteren thuis na het werk en zag een lego stukje (zo'n bloemstengel, met op op elke stengel een blaadje met een licht groen 1x1 rond dingetje met een bloemrand (licht groen). Ik kan alleen nergens vinden waar dat ding vandaan komt!
Op bricklink kijken in welke sets dat onderdeel zit?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Karp schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Op bricklink kijken in welke sets dat onderdeel zit?
Daar kon ik niets vinden, aangezien het zo'n lastige kleur is... Uiteindelijk gevonden via rebrickable, door al m'n sets (die het potentieel zouden kunnen zijn, omdat ze zo'n stukje in welke kleur dan ook hadden, de kleur was uiteindelijk light aqua) langs te lopen.... Het kwam van de Tallneck af. De boom die er ook op staat, was ook omgehaald... Ik weet ook wel wie hem dan op de grond heeft gegooid (heeft 4 poten, lange snorharen en z'n naam begint met een C....)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik betrap mijn kat ook af en toe op knagen aan mijn Lego, vooral antennes en andere uitstekende delen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Ik weet ook wel wie hem dan op de grond heeft gegooid (heeft 4 poten, lange snorharen en z'n naam begint met een C....)
Cutcat? :*)
Die van ons hebben ook nogal eens de neiging om wat te enthousiast kopjes te geven tegen de diverse sets die uitgestald zijn. Gelukkig tot nu toe nog alles heel gebleven maar het is wachten op...

Nomen nescio

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-03 22:30
zonoskar schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:54:
Ik betrap mijn kat ook af en toe op knagen aan mijn Lego, vooral antennes en andere uitstekende delen.
Af en toe? Wat een mazzel. Die van mij zitten er gewoon op te azen: als ze legozakjes of legostukjes horen komen ze al aangerend en wachten ze hun kansen af om zo snel mogelijk zoveel mogeljik stukjes mee te grissen :X . En niet dat je ze dan ooit nog terugvindt.

Als ik een set even laat staan zijn ze er ook als de kippen bij om overal op te knagen. En als er nog niets uitstak dan zorgen ze daar zelf wel voor. Wel echt jammer want ik kan daardoor dus nooit iets op tafel neerzetten (of een work in progress laten staan). Kleine troost is dan wel weer dat het daardoor allemaal meteen ook stofvrij staat in de kast en nooit zomaar omgestoten kan worden.

Mijn geld zit in stenen... :')

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

STLT schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Af en toe? Wat een mazzel. Die van mij zitten er gewoon op te azen: als ze legozakjes of legostukjes horen komen ze al aangerend en wachten ze hun kansen af om zo snel mogelijk zoveel mogeljik stukjes mee te grissen :X . En niet dat je ze dan ooit nog terugvindt.

Als ik een set even laat staan zijn ze er ook als de kippen bij om overal op te knagen. En als er nog niets uitstak dan zorgen ze daar zelf wel voor. Wel echt jammer want ik kan daardoor dus nooit iets op tafel neerzetten (of een work in progress laten staan). Kleine troost is dan wel weer dat het daardoor allemaal meteen ook stofvrij staat in de kast en nooit zomaar omgestoten kan worden.
Charlie loopt er eigenlijk alleen maar langs, zonder op te letten of hij samen met het bouwwerk op de plank past. Meestal moet de lego dan maar op de grond (bewust of onbewust). Daarom moest ik m'n boomhut opruimen, daar zaten teveel uitstekende delen aan die konden afbreken en in de stofzuiger belanden.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/speed-champions-77259-audi-revolut-f1-team-r26-official-v0-mcj3xvn9upeg1.jpg?width=1024&format=pjpg&auto=webp&s=cbfef5fe80a18ff97da702c3ed3db8ccbe2a3c6a
Plaatje klikbaar naar Lego.com

[ Voor 62% gewijzigd door RaZ op 21-01-2026 16:20 ]

Ey!! Macarena \o/

• STLT
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Charlie loopt er eigenlijk alleen maar langs, zonder op te letten of hij samen met het bouwwerk op de plank past. Meestal moet de lego dan maar op de grond (bewust of onbewust). Daarom moest ik m'n boomhut opruimen, daar zaten teveel uitstekende delen aan die konden afbreken en in de stofzuiger belanden.
Haha, het deert hem in elk geval niets. Mijn vorige katten zouden het keurig hebben laten staan, maar mijn huidige vinden dat het er speciaal voor hun plezier staat helaas.

• icceni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-03 22:05
>> Plaatje klikbaar naar Lego.com

De "Qatar" sticker hebben ze achterwege gelaten :)

[ Voor 3% gewijzigd door icceni op 21-01-2026 19:25 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:50

Pazo

Mroaw?

Project Scania 10x4
Hierbij een update mbt de bouw van mijn Scania 10x4 zwaartransport trekker.

Inmiddels bij stap 180 van 995 (!) aangekomen. Wat enorm complex, maar ook supergave build. Ik sta echt versteld hoe dit allemaal bedacht is. Ik ben inmiddels wel een paar puntjes tegen gekomen:

- In de bouwinstructies staan geen lengtes van de asjes genoemd. En aangezien er 10 verschillende lengtes in de set voorkomen, is het best lastig om te zien of je nu een 3 of 4 nodig hebt bijvoorbeeld. De verhouding in de tekening laat dat ook niet altijd goed zien.

- Soms worden er steentjes getoond die vervolgens nog nergens aan vast zitten, dus nog zweven. En dan 3-4 bouwstappen verder ineens wel vast komen te zitten. De eerste keer zat ik enorm aan mijzelf te twijfelen en wel 10 minuten te kijken / zoeken of ik niet iets fout had gedaan in de vorige stappen.

- Soms moet je (met name) een Technic steentje vastzetten, die dan op 3 punten tegelijk vast moet komen te zitten, maar omdat het van 3 verschillende kanten komt, is het onmogelijk om die vast te krijgen. Op 1 punt heb ik gewoon een pinnetje moeten weglaten omdat het anders echt niet kon. Ander voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMe_Mr6l_RG6yvy78V6aFFwS7lM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PY3cB1ye03zuUOwBFs7wD9vC.jpg?f=user_large

Dat steentje moet dus met 2 pinnen verticaal vast (rood), en gelijktijdig met 1 pin horizontaal vast (groen). Dat kan niet. Daarvoor heb ik het een en ander moeten losmaken om het voor elkaar te krijgen. In feite was de volgorde van de bouwstappen verkeerd.

Verder nog een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozwkQklwGZJsSfzIwfO9rJiG0Mo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6q08oFQIuPddNhmTKDu1F3YT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gXa-iAtxm7k_I44B8hyESIK6tA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kab8YYVMkC7Is6rdMOiz9s2V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPGuf5O27DDkyVOaMxMGTmvCKxU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QFPS79NHwCFkCB2fw7YJqEW7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSYIyZhVKIp5O1oDwJ8-RzlHKlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X9KsbwLclDXyzHHc0RjWJ29R.jpg?f=user_large

Gemotoriseerd, gestuurd en geveerd. Next level dit. _/-\o_

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• the_ra2_master
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-01 18:50

the_ra2_master

nog steeds geen tijd voor XP

Het komt steeds dichterbij, maar medio april mogen we naar Billund voor de Lego Inside Tour. 🎉🥳 nog mensen hier die al eens deelgenomen hebben ?

AMD Thunderbird 1,2 Ghz, ASUS V7700 GeForce 2 Ultra 64 MB DDR, 768 MB PC133, Maxtor 20,4 Gb, SB Live! Value, Altec Lansing 885, Philips 109E en dat allemaal draait op Win98SE

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Pazo volgens mij moet die pen waar groen op moet een soort scharnieren zijn. Waar die oen in vast zit kan omhoog draaien. Eerst groen doen, dan 2x rood er in scharnieren. Past g, maar kan wel volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

The Eagle schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:20:
@Pazo volgens mij moet die pen waar groen op moet een soort scharnieren zijn. Waar die oen in vast zit kan omhoog draaien. Eerst groen doen, dan 2x rood er in scharnieren. Past g, maar kan wel volgens mij :)
Nee dat ging niet. Ik heb hier het bruine asje bij de motor eruit gehaald zodat die 2 zwarte dwarssteentjes loskwamen en de boel omhoog kon.
Maar ik ben al op meer punten tegen gekomen dat je het dan niet op een normale manier vast kan zetten, dat de ruimte er eigenlijk niet is en je boel een beetje moet verbuigen om het vast / erin te krijgen. Maar er valt mee te leven, ik kom gestaag verder :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• AppieNL
  • Laatst online: 19:44
Pazo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:

- In de bouwinstructies staan geen lengtes van de asjes genoemd. En aangezien er 10 verschillende lengtes in de set voorkomen, is het best lastig om te zien of je nu een 3 of 4 nodig hebt bijvoorbeeld. De verhouding in de tekening laat dat ook niet altijd goed zien.
Zijn de asjes niet in color coded kleur in de instructies? Moderne 3L asjes zijn geel of lichtgrijs (voor alle oneven assen gaat dit op), moderne 4L asjes zwart of rood (voor alle even assen gaat dit op). Met stop 3L zijn bruin en 4L met stop is donkergrijs. Scheelt al iets?

[ Voor 23% gewijzigd door AppieNL op 22-01-2026 00:05 ]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:14

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik snap alleen dat audi logo op de neus niet. Zo zit het helemaal niet op de echte auto. Jammer, wel een detail waar ik me aan zou gaan storen

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:40
Ik wacht eigenlijk nog op deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uMhFiXDtvtNktiiORGtdWs93mY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/IksHfcpXStWy0zdjK4ZgB0FZ.webp?f=user_large

In de USA is hij wel te koop maar hier in NL nog niet, althans hij staat op uitverkocht maar ik betwijfel of hij beschikbaar is geweest.

Ligt het aan mij of ziet de Audi Revolut F1® Team R26 racewagen eruit als een uitgelklede F1 auto, met 216 stenen is dit wel vors minder dan de andere F1 autos, tussen de 250-275 stenen.

[ Voor 16% gewijzigd door gielie op 22-01-2026 09:32 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Pazo

Pazo

Mroaw?

AppieNL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Zijn de asjes niet in color coded kleur in de instructies? Moderne 3L asjes zijn geel of lichtgrijs (voor alle oneven assen gaat dit op), moderne 4L asjes zwart of rood (voor alle even assen gaat dit op). Met stop 3L zijn bruin en 4L met stop is donkergrijs. Scheelt al iets?
ja deels klopt dat, met zit 'm met name in de zwarte asjes, daar heb ik verschillende lengtes van.
Lukt uiteindelijk wel, maar goed opletten :)

• small2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17
gielie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:29:
[...]

[Afbeelding]

In de USA is hij wel te koop maar hier in NL nog niet, althans hij staat op uitverkocht maar ik betwijfel of hij beschikbaar is geweest.

Ligt het aan mij of ziet de Audi Revolut F1® Team R26 racewagen eruit als een uitgelklede F1 auto, met 216 stenen is dit wel vors minder dan de andere F1 autos, tussen de 250-275 stenen.
Inderdaad wat weinig stenen, maar dat geldt ook voor de 77258 F1 Academy met maar 201 stenen.

• gielie
small2 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Inderdaad wat weinig stenen, maar dat geldt ook voor de 77258 F1 Academy met maar 201 stenen.
Die vind ik ook SC onwaardig en niet mooi. Zal de krimpflatie nu ook bij LEGO zijn doorgedrongen?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• ThaRoof
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:18
[...]
Klopt toch gewoon met de krimp van de auto's in realiteit?
5% kortere wielbasis, 5% smaller, 4% lichter.
Dan ga je wel van 250 naar 215 steentjes ;)

En F1 Academy is gewoon een F4 auto, dat heeft eigenlijk niks met F1 te maken.
Ook kleinere wielen, zodat die dames geen stoeprandschade rijden. Is allemaal over nagedacht hoor :9 O-)

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9bV_SkkKkMZ5lDI5mtzJobRhXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuMgcycspP7orr40PiIuU2BL.jpg?f=fotoalbum_large
Teaser door Lego

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
deze gaat denk ik wel instant buy worden :P

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Kerngezond
Klein beetje paniek hier. Blijkbaar gaat LEGO de blauwe bouwplaat (11025) uit productie nemen: https://www.brickfanatics...nd/#retiring-classic-sets
Wat is daar aan de hand? Ik mag toch hopen dat er een vervanger komt. :S

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:26
Kerngezond schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 02:22:
Klein beetje paniek hier. Blijkbaar gaat LEGO de blauwe bouwplaat (11025) uit productie nemen: https://www.brickfanatics...nd/#retiring-classic-sets
Wat is daar aan de hand? Ik mag toch hopen dat er een vervanger komt. :S
Waarschijnlijk een nieuwe verpakking. Was een paar jaar geleden ook toen ze van plastic naar papier gingen.

Overigens gebruik ik ze amper. Het enige onderdeel waar ik nep-lego (strictly briks) voor gebruik. Ik snap niet goed waarom ze die grote plates zo dun maken.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Paniek? :?
Ik neem aan dat je die niet wekelijks koopt.

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:26
Reinier schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:53:
Nee, maar als je een eigen stad hebt en je gebruikt ze om uit te breiden, dan is het wel vervelend als je ze niet meer kunt krijgen (behalve tweedehands, waar ze dan mogelijk heel duur gaan worden). Het schrikbeeld dat LEGO de baseplates helemaal gaat uitfaseren hangt toch al jaren als een soort zwaard van Damocles boven de afol-community, alsof je een stikstofslot op je LEGO-stadjes zet. :p

scintillating

• Tc99m
Lennnn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:51:
[...]Overigens gebruik ik ze amper. Het enige onderdeel waar ik nep-lego (strictly briks) voor gebruik. Ik snap niet goed waarom ze die grote plates zo dun maken.
Ik vermoed om plastic/kosten te besparen (en misschien dat ze in de beginjaren er nog niet genoeg vertrouwen in hadden dat grote baseplates niet te breekbaar waren?).

scintillating

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-03 13:41
[...]

[Afbeelding]

Ik klikte je linkje aan en zie hem 'gewoon' beschikbaar staan op de website? :) Wellicht sinds vannacht beschikbaar gekomen..

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42

QuattroNL

It is I.

DennisZ88 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik klikte je linkje aan en zie hem 'gewoon' beschikbaar staan op de website? :) Wellicht sinds vannacht beschikbaar gekomen..
Op Brickwatch staat deze al een aardige tijd op uitverkocht. Daar kijk ik ook altijd of een set ergens beschikbaar is.
Wellicht kan de chef @JPDeckers hier zijn blik eens op werpen? _/-\o_

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• DennisZ88
QuattroNL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Op Brickwatch staat deze al een aardige tijd op uitverkocht. Daar kijk ik ook altijd of een set ergens beschikbaar is.
Zo spannend is ie in dit geval niet toch? Het linkje van hem volgen (https://www.lego.com/nl-n...r-from-f1-the-movie-77252), of via zoekfunctie het nummer invullen en je kan hem in 'je tas' doen!

• ThaRoof
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:18
QuattroNL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Kan me voorstellen dat er niet elke minuut wordt gecheckt op prijs voor een set die al een paar weken is uitverkocht. Zal op magische wijze vast vanmiddag of morgen ineens op brickwatch staan.

Gisteren of eergisteren stond ie nog op uitverkocht bij lego meen ik me te herinneren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaRoof op 23-01-2026 10:27 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tc99m schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Nee, maar als je een eigen stad hebt en je gebruikt ze om uit te breiden, dan is het wel vervelend als je ze niet meer kunt krijgen (behalve tweedehands, waar ze dan mogelijk heel duur gaan worden). Het schrikbeeld dat LEGO de baseplates helemaal gaat uitfaseren hangt toch al jaren als een soort zwaard van Damocles boven de afol-community, alsof je een stikstofslot op je LEGO-stadjes zet. :p
Voorraadje aanleggen van 100 stuks? Of heb je dan nog niet genoeg? :P

• gielie
DennisZ88 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:15:
[...]

dan is hij heel snel weer uitverkocht, maar ik denk dat hij (nog) niet beschikbaar is in NL, anders zou er wel nalevering staan. Ik kijk regelmatig en heb mij ook aangemeld als hij beschikbaar komt, nog geen reactie ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE3940z8pSKyPJJGJfWMg-j7wXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxolbaYMWGgvmMwgM7IE0CQm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door gielie op 23-01-2026 11:28 ]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:55
Dit dus ;)

Staat de 'hele tijd' aan/uit, doe twee checks achter elkaar met wat tussentijd, en die moeten beide OK zijn. Maar dat is dus nog even net het geval geweest. Zal vanzelf wel weer goed komen, zie bijv dat deze in DE wel nog verkrijgbaar is.

• Tc99m
jadjong schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Ik heb zelf geen stad ;) alleen een rij modulars en die moeten het zonder straat doen.
@Kerngezond misschien wel, wellicht met rivier ernaast (aangezien het om de blauwe platen gaat)? Je boten moeten natuurlijk ook ergens naar toe kunnen varen...

scintillating

• gielie
JPDeckers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:30:
Dit dus ;)

Staat de 'hele tijd' aan/uit, doe twee checks achter elkaar met wat tussentijd, en die moeten beide OK zijn. Maar dat is dus nog even net het geval geweest. Zal vanzelf wel weer goed komen, zie bijv dat deze in DE wel nog verkrijgbaar is.
DE wel, ook niet in FR, BE, ES, UK. USA trouwens ook beschikbaar. wat is er aan de hand met deze set.

• DennisZ88
gielie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:25:
[...]

dan is hij heel snel weer uitverkocht, maar ik denk dat hij (nog) niet beschikbaar is in NL, anders zou er wel nalevering staan. Ik kijk regelmatig en heb mij ook aangemeld als hij beschikbaar komt, nog geen reactie ontvangen.
[Afbeelding]
Ahh balen.. Dan vooral het advies, letterlijk die pagina (bij wijze van) elk uur refreshen, volgende keer hopelijk wel geluk. Ik had dat blijkbaar, zonder door te hebben (baal nu beetje dat ik er niet 2 twee extra besteld heb). Maar goed, hij is dus iig met mate, wel verkrijgbaar in NL :)
gielie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:40:
[...]

DE wel, ook niet in FR, BE, ES, UK. USA trouwens ook beschikbaar. wat is er aan de hand met deze set.
Dat viel mij eerder ook al eens op, toen met die Motorised Lighthouse. Je zou toch een zelfde voorraad verwachten voor EU, aangezien het vrijwel altijd(?) uit België voor ons komt. Waarschijnlijk hebben ze aantallen voor land op basis van iets (een insider weet dat vast)

[ Voor 3% gewijzigd door DennisZ88 op 23-01-2026 12:33 ]

• Tc99m
Blijkbaar verkoopt Coolblue nu ook LEGO.

Nog geen denderende aanbiedingen als ik de pagina even scan, wel een interessante ontwikkeling (en ik heb Coolblue altijd wel een sympathieke webshop gevonden, beetje duurder dan andere shops soms, maar wel goede service, niet het eigendom van een Amerikaanse miljardair die fascistische politici steunt, en niet overspoeld met allerlei meuk van wederverkopers).

@JPDeckers ga je ze ook opnemen op Brickwatch?

[ Voor 9% gewijzigd door Tc99m op 23-01-2026 13:59 ]

scintillating

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:38
Tc99m schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:56:
@JPDeckers ga je ze ook opnemen op Brickwatch?
Dan moeten ze zich aanmelden als partner :+
https://partners.brickwatch.net/nl/partnerinfo

• Tc99m
Nou, ze staan er nu opeens wel tussen (een uurtje geleden nog niet, of ik heb een bril nodig :+ )

Ik weet ook niet of partijen als Bol en Amazon zichzelf hebben aangemeld bij Brickwatch of dat BW dat zelf doet omdat die al bij bestaande affiliateprogramma's zijn aangesloten (waar Coolblue waarschijnlijk ook gebruik van maakt).

[ Voor 27% gewijzigd door Tc99m op 23-01-2026 14:46 ]

scintillating

• JPDeckers
Tc99m schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Nou, ze staan er nu opeens wel tussen (een uurtje geleden nog niet, of ik heb een bril nodig :+ )

Ik weet ook niet of partijen als Bol en Amazon zichzelf hebben aangemeld bij Brickwatch of dat BW dat zelf doet omdat die al bij bestaande affiliateprogramma's zijn aangesloten (waar Coolblue waarschijnlijk ook gebruik van maakt).
Staan er al twee weken tussen. Toch je bril opzoeken ;)
Sommige partijen zoals Coolblue meldden zichzelf, sommigen andersom.

• Tc99m
JPDeckers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Staan er al twee weken tussen. Toch je bril opzoeken ;)
Sommige partijen zoals Coolblue meldden zichzelf, sommigen andersom.
Vast een caching issue O-)

scintillating

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:27
gielie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]
graag gedaan :) https://www.kruidvat.be/n...buppyW1MNlc8aAis9EALw_wcB

edit: is voor België maar je zal zo een weg vinden? Desnoods koop ik hem en stuur ik hem op ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Derbiss op 23-01-2026 15:49 ]

• gielie
Derbiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:48:
[...]

graag gedaan :) https://www.kruidvat.be/n...buppyW1MNlc8aAis9EALw_wcB

edit: is voor België maar je zal zo een weg vinden? Desnoods koop ik hem en stuur ik hem op ;)
Inmiddels ook op NL site te verkrijgen, Tnks voor de heads up.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:27
gielie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Inmiddels ook op NL site te verkrijgen, Tnks voor de heads up.
Anytime :)
Ik koop zelf niet veel lego meer maar bewonder jullie passie :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Terauma, designer van The Antique Collection heeft ook deze moc bedacht:
Treebeard the Ent

Ook wel een leuke Treebeard wat mij betreft, net als eerder met de bekende Bonsaiboom-variant.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:19
https://jaysbrickblog.com...ounces-new-collaboration/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBxhn_23p_7h0_Uvi8j2Cpfu9F0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FjvMMaACmdDPunCqhKz6Wco3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn bedenkingen...

[ Voor 61% gewijzigd door fishman op 24-01-2026 09:56 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Daarmee zijn je voeten wel eindelijk veilig tegen het perongeluk op een Lego steentje stappen :P

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topicstarter
Kan mij überhaupt niet voorstellen dat zo’n blok aan je voet soepel loopt.

200 fish found!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou er ook maar niet mee gaan autorijden :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Damn, da's dan wel echt een blok aan je been!

• The Eagle

The Eagle

Serieus het enige voordeel aan die dingen is dat als er iemand op jouw tenen trapt, diegene zelf auw heeft :+

• STLT
JBplap schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:58:
[...]

1 april is vroeg dit jaar :X
Ik dacht precies hetzelfde. Dit kan niet echt zijn

• Kerngezond
Lennnn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Waarschijnlijk een nieuwe verpakking. Was een paar jaar geleden ook toen ze van plastic naar papier gingen.

Overigens gebruik ik ze amper. Het enige onderdeel waar ik nep-lego (strictly briks) voor gebruik. Ik snap niet goed waarom ze die grote plates zo dun maken.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Waarom ik dit vreemd vind is dat het alleen maar gaat over de blauwe plaat, niet over de andere kleuren.
Reinier schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:53:
Ik koop ze niet wekelijks, maar wel bij elke goede kortingsactie vrij veel. Ik gebruik ze echt veel want zoals Tc99m zegt zijn ze een fundament onder een LEGO-stad volgens het MILS-systeem. En daarbij is blauw extra belangrijk want de meeste kleuren betegel je toch in je stad, maar juist blauw is nodig om relatief goedkoop wateroppervlakken te creëren. Bij twijfel koop je altijd blauw, want als je het niet voor een wateroppervlak gebruikt dan gebruik je het gewoon op land en bouw je eroverheen met een andere kleur. Je kan er dan zelfs nog een riviertje maken door weer wat weg te halen. Ik denk niet dat het overdreven is om te zeggen dat ik wel richting de 100 bouwplaten ga. O-)
Tc99m schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
Ik heb die discussie niet zo gevolgd. Zijn daar serieuze aanwijzingen voor? En ik ben vooral benieuwd of LEGO dan nog met een alternatief gaat komen. Want ik neem aan dat ze city builders graag willen blijven bedienen. Ze hebben natuurlijk de oude wegenplaten al uitgefaseerd en met de nieuwe wegen ben ik op zich wel tevreden.
jadjong schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Nou, dat is wel ongeveer het aantal waaraan ik zou moeten denken dan ja. Maar dan is het vooral hopen dat er voor de deadline nog een goede aanbieding komt, wat niet waarschijnlijk is als meer mensen aan het voorsorteren zijn op uitfasering.
Tc99m schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Ik heb zelf geen stad ;) alleen een rij modulars en die moeten het zonder straat doen.
@Kerngezond misschien wel, wellicht met rivier ernaast (aangezien het om de blauwe platen gaat)? Je boten moeten natuurlijk ook ergens naar toe kunnen varen...
Dat dus. Mijn wereldje is een stad gelegen aan de kust. :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Aankomende Antique Collection vs A-frame Cabin, wordt leuke maat imo:
Antique Collection vs A-frame Cabin

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:25
STLT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ik dacht precies hetzelfde. Dit kan niet echt zijn
Tijd om je handtekening bij te werken dan :) Je geld zit in stenen… maar niet deze verwerpelijke prachtige pantoffels willen kopen?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:02

rammes

koekebakker 1e klas

Die kast kon wel eens een gewild object worden, leuk om eigen minifigs in te zetten.

Ik zou het doen!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:47
Ik had voor sinterklaas de 3 in 1 astronaut gekregen. De set sprak me niet echt aan maar omdat ik hem toch heb gekregen maar mee begonnen. Op verzoek van de kids eerst het Laika model gemaakt. Dat is redelijk recht toe, recht aan bouwen. Wel grappig, maar niet meer dan dat.

Maar wat me heel erg tegenvalt is de hoeveelheid stenen die ik over hou. Ik heb het idee dat ik bijna de helft van de stenen over heb. Nou heb ik niet eerder een 2e of 3e model gemaakt van 3 in 1 sets, maar is dat altijd zo?

Vind het een behoorlijke tegenvaller, maar past wel bij de verwachtingen die ik had van de set. Tot nu toe veruit de minste set die ik de afgelopen jaren heb gebouwd.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• CLB
  • Niet online

CLB

Niet de astronaut, maar wel dezelfde constatering bij een andere 3-in-1:
CLB schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:39:
Vanavond even uit elkaar gehaald en het visje ervan gebouwd...
Valt me tegen hoeveel blokjes ik nog over heb nu, zijn er wel echt heel veel.

Is dat bij andere 3-in-1's ook vaak het geval? Dat is best wel zonde.

• AppieNL
Kort antwoord: ja.

De tweede en derde build uit een Creator set zijn regelmatig (veel) minder stenen dan het "hoofdmodel".

• STLT
Orangelights23 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Tijd om je handtekening bij te werken dan :) Je geld zit in stenen… maar niet deze verwerpelijke prachtige pantoffels willen kopen?
Dit zijn geen stenen dus dat telt niet :P . Maar allemachtig, wat zijn ze inderdaad verwerpelijk zeg. Als het nou een GWP was twv 10 euro ofzo... maar ik geloof echt nog steeds niet dat dit echt is.

• STLT
rammes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:10:
Die kast kon wel eens een gewild object worden, leuk om eigen minifigs in te zetten.
Wel een prijzig kastje om 6 figs in te kunnen tentoonstellen.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

STLT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Wel een prijzig kastje om 6 figs in te kunnen tentoonstellen.
6 speciale!

Ik zou het doen!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Malfunctions schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:28:
Ik had voor sinterklaas de 3 in 1 astronaut gekregen. De set sprak me niet echt aan maar omdat ik hem toch heb gekregen maar mee begonnen. Op verzoek van de kids eerst het Laika model gemaakt. Dat is redelijk recht toe, recht aan bouwen. Wel grappig, maar niet meer dan dat.

Maar wat me heel erg tegenvalt is de hoeveelheid stenen die ik over hou. Ik heb het idee dat ik bijna de helft van de stenen over heb. Nou heb ik niet eerder een 2e of 3e model gemaakt van 3 in 1 sets, maar is dat altijd zo?

Vind het een behoorlijke tegenvaller, maar past wel bij de verwachtingen die ik had van de set. Tot nu toe veruit de minste set die ik de afgelopen jaren heb gebouwd.
Ik vind die set wel tof voor wat het is, maar bij 3-in-1 sets (die ik maar weinig heb) bouw ik eigenlijk altijd alleen het hoofdmodel. Hij staat hier mooi bij wat andere space-gerelateerde dingetjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGBrtVO3GfI0ZdQ8acVcXRuvtlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuDkHqfRxUSIL5xCVd4b4Gwy.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ben niet zo'n 3-in-1 fan. Vaak inefficient gebruik van steentjes omdat de andere modellen anders niet te bouwen zijn, en de andere modellen zijn vaak in mijn ogen echt duidelijk minder dan het hoofdmodel.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:43
Er kan flink verschil zitten boven het concept 3 in 1: de draak heeft bijvoorbeeld een feniks als alt en die is super uitgebreid, en soms zijn de alts ook dusdanig anders dan de main dat het een genot is om te zien waar en stapel steentjes toe kan leiden (bijvoorbeeld de leeuw met als alt een struisvogel, het aquarium naar een schilderij op ezel)

Maar de échte verrassingen zitten in de MOCs, je hebt wat fanatieke MOCcers die elke 3 in 1 grijpen om zo veel mogelijk dinosaurussen van te maken en dat is gewoon erg leuk.

• neevedr
  • Laatst online: 09:25

neevedr

Dat was ik niet!

Het is toch geweldig zo’n advertentie uit de Donald Duck van 1981.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAVKEpQZ0BEFD9_xndNDzu4JZH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5J7bbEKv1OqtP8vvvd53OjkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat een prijzen :'(

[ Voor 3% gewijzigd door neevedr op 26-01-2026 08:35 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

neevedr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:25:

[Afbeelding]

Lees ik dat goed, 47 gulden voor die helicopter? Da's een beste bak geld...

• Terror
  • Laatst online: 19:28
Inderdaad zeg. Gecorrigeerd voor inflatie is dat ongeveer €60. Kortom, ongeveer 19 euro cent per steentje.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Wailing_Banshee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
[...]

ja dat was flink geld destijds, ik kreeg in iedergeval geen cadeau's in die tijd wat zoveel kostte . :'(

Ik zou het doen!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[Afbeelding]

Hey.. die heb ik voor kerst gekregen dit jaar. Stond al lang op m’n verlanglijstje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWxNRXLtdv1DJfWtBBcrHK0ba3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwPtdmsEQimQnhyLm85ohHj0.jpg?f=fotoalbum_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Archer_VC10
  • Nu online

[Afbeelding]

Goeie advertentie! Ik had drie van die vier :)
En grappig om te zien wat mijn ouders blijkbaar in mij geïnvesteerd hebben toen.... 8)

Inmiddels, vele jaren later, met een heel ander setje bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWlo824Qu1VWcFXZMqtz4glNU4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXNC6lnnIpQyxblligZLCaly.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-01-2026 10:34 . Reden: Foto toegevoegd. ]

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-03 16:20

[Afbeelding]

Grappig ik heb de heli, buggy en vrachtwagen nog ergens op zolder liggen te verstoffen. 1981 foei lang geleden

• BurnsMM
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:19
Wailing_Banshee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Fl. 47 (316 parts) in 1981 zou nu tussen de EUR 65 en EUR 75 zijn.
Daar krijg je tegenwoordig naar mijn idee toch wel wat meer voor .

Wat te bedenken voor de landbouw trekker van FL. 112,50 voor 615 steentjes.

[ Voor 13% gewijzigd door BurnsMM op 26-01-2026 13:07 ]

• mawashigeri
  • Laatst online: 19:32

[Afbeelding]

Lego is weer flink duurder aan het worden maar was inderdaad de afgelopen jaren relatief betaalbaar.
Die tractor met ploeg heb ik ook, 'toevallig' compleet in een paar grote zakken technic van de kringloop.
Zat ook nog een complete skelter en vrijwel complete bulldozer bij uit die tijd!
BurnsMM schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:58:
Zitten wel veel grote balken in plus die vier grote wielen natuurlijk.

Ook hiervan al 1 blauwe technic balk gebroken, dus helaas is het allemaal wat broos. De kleinkinderen bouwen het overigens graag, het is een heel ander soort uitdaging dan bij moderne sets.

[ Voor 12% gewijzigd door mawashigeri op 26-01-2026 13:10 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• gielie
BurnsMM schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Fl. 47 (316 parts) in 1981 zou nu tussen de EUR 65 en EUR 75 zijn.
Daar krijg je tegenwoordig naar mijn idee toch wel wat meer voor .

je moet niet overdrijven, 63 euro volgens het CBS.

Maar het is waar, Lego is altijd al duur geweest en zeker technisch lego uit die tijd. Vond er nooit wat aan en nu nog steeds niet.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gielie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:10:
[...]

je moet niet overdrijven, 63 euro volgens het CBS.

Maar het is waar, Lego is altijd al duur geweest en zeker technisch lego uit die tijd. Vond er nooit wat aan en nu nog steeds niet.
Die site is niet van het CBS ;)

Deze site is dat wel: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu
47 gulden in 1981 zou in 2025 58,88 euro zijn ;)

Ey!! Macarena \o/

• gielie
RaZ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Die site is niet van het CBS ;)

Deze site is dat wel: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu
47 gulden in 1981 zou in 2025 58,88 euro zijn ;)
ja die gaat tot 2025, de site die ik aanhaal is 2026 al verwerkt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gielie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:22:
[...]

ja die gaat tot 2025, de site die ik aanhaal is 2026 al verwerkt.
Dat lijkt me sterk ;) Inflatie wordt pas achteraf berekent, op basis van nacalculatie ;)
63 euro in 2026 delen met 58,88 euro in 2025 is 1,0699. Min 1, maal 100. Dat zou betekenen dat de prijzen 7 procent hoger zijn dan vorig jaar. Ben benieuwd hoe die gozer aan dat getal komt :P

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle

The Eagle

magic_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Hey.. die heb ik voor kerst gekregen dit jaar. Stond al lang op m’n verlanglijstje.
[Afbeelding]
Ik heb hem nog uit die tijd thuis liggen. Wat me nog steeds bij staat is dat de joints van de kabine kleine tandjes hebben, en dat ik specifiek van die set er een hoop heb met missende tandjes. Dat was het zwakke punt. Altijd bijgebleven.

Staat me btw bij dat ik er ooit eens een Airwolf achtig iets van heb gemaakt door de voorkant en de cabine aan te passen. Maar daar zijn zeker geen foto's van :+

• Archer_VC10
  • Nu online
Klopt ja, daar zat een kleine vertanding op zodat je deze maar in een beperkt aantal hoeken aan elkaar kon bevestigen. Wat ook wel eens brak was de huls waar je het asje in stopte, dat heeft mij ook een paar onderdelen gekost.
Mijn modificatie ging meer richting Blue Thunder dan Airwolf.... staat ergens eerder in deze thread 8)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Leuk! Ik had zelf geen Technic maar mijn broer wel. Het was in de tijd van 'Creatief met papier' en ik deed mee aan de papierfiligraan-hype. Met Lego heb ik toen een apparaatje gemaakt waarmee ik papierstrookjes kon rollen. En met twee tandwieltjes werden het kartelstrookjes.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[Afbeelding]

die heli heb ik, cool ding was dat :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

even opvolger van ToolkiT in "[F1] Randzaken" voor de liefhebbers..
Bij McLaren Technology Center hebben ze wat leuke lego dingen staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_q5TXP1US4ze9OkMGCV0UzHp8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4GjO6lIUWyS17NtqMM36OQx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8mnC7MRbW8boxfkrReiCsHFYF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/upJr94GCV5tyx4w1DlMc42bP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWg02txhrlYtQjuj9WEaOg7fGOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MeylHooODaUFbILntMk3Q610.png?f=fotoalbum_large

En de trophies gemaakt van lego:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2gkgeE3qjTR7HACZIYI2YfAd9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p4xUzxsblSZnjTcgQWGXxkqQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-s8bBaVFYS_et_1YZ8jZ_AqUQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xW8Yck7BPi3KE06TlrO6AwIU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6iZUBDILwNilj_2KNAx7cdDo0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ilrhyw23cVD1GgYnRqEs9bbO.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:08
Vandaag aangekondigd: The Lord of the Rings: de helm van Sauron
€74,99

https://www.lego.com/nl-n...ings-saurons-helmet-11373

• Archer_VC10
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:42:
Bij McLaren Technology Center hebben ze wat leuke lego dingen staan:
Niet alleen daar. Deze McLaren 720S staat (als het goed is nog steeds) in The Brooklands Museum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KafvN0xeM1TuFHy-M0KDjwjJ718=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqlgMoLBKs2HpEuRVaumwKq6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-01-2026 16:45 ]

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Lego heeft ook in de gaten dat 200,- wellicht toch wat te duur is dus zijn ze in prijs verlaagd....naar 149,- 8)7

• AppieNL
LoTR leak van Minas Tirith met video op reddit (edit: video is helaas inmiddels verwijderd zie ik)
1 juni release
8278 parts
Nog geen euro prijs, maar USA $600-650

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNuk74rt60WOUmugUTSP1trwIv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09D2ijnZyb9LXoff6jcckPb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqHQtQ-NwEkThj042SfpKQ1owjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRfaPzQo0tGxBhJHsXoKmM4z.jpg?f=fotoalbum_large

Wat info uit de video: het is een hybride schaal geworden waarbij wat minifig scenes verstopt zitten achter de microschaal façade.

Wat wordt de GWP die eigenlijk bij de set had moeten zitten of een losse koopbare set had moeten zijn? Geen idee, maar geheid dat er 1 komt voor de FOMO ;)

• JPDeckers
QuattroNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Lego heeft ook in de gaten dat 200,- wellicht toch wat te duur is dus zijn ze in prijs verlaagd....naar 149,- 8)7
Dat is de prijs die Crocs zelf ook op hun site gebruikt, dus vermoed dat ze in sync zijn gegaan nu.

• avdieren
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-03 18:03
AppieNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:35:
LoTR leak van Minas Tirith met video op reddit
1 juni release
8278 parts
Nog geen euro prijs, maar USA $600-650

Wat wordt de GWP die eigenlijk bij de set had moeten zitten of een losse koopbare set had moeten zijn? Geen idee, maar geheid dat er 1 komt voor de FOMO ;)
Die boom die vooraan op het plein stond? de scene waarin Denethor zichzelf in brand steekt bovenop een brandstapel? opties zat en dat er 1 komt is idd wel zeker.
Pagina: 1 ... 164 ... 174 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .