JBplap schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 01:33:
Ik snap het gezeur op de prijzen eigenlijk niet zo.
Eevee €60/587=
€0,102
Pikachu €200/2050=
€0,0975
Starters €650/6838=
€0,0950
Alleen Eevee zit net boven de 10ct/steen, de rest zit er gewoon onder. Star Wars heeft bv flink wat sets die er boven zitten. Dus voor zo'n licentie en unieke parts gewoon helemaal prima.
En dan krijg je bij de grote set ook nog een GWP die de prijs/steen aanzienlijk omlaag gaat brengen als je deze verkoopt.
De prijs per part is prima ja, maar zoals eerder genoemd zit zeker de grotere set vol met kleinere onderdelen, en je krijgt er een hoop bij wat je wellicht niet wilt hebben zoals de base. Dat maakt zo'n set voor veel mensen te duur. Voorheen keek ik ook altijd wel naar de price per part, maar inmiddels kijk ik ook naar de footprint, of wat er daadwerkelijk staat.
Overigens zitten City-sets, dus zonder licentie, best vaak boven die 10 cents per part. Wel of niet een licentie zegt dus niet altijd iets over de prijs.
Wat mij betreft had het idd ook zonder de base gekunt, maar die stenen kunnen de algemene voorraad in, altijd handig. Denk dat alleen de figuren bricklinken duurder gaat worden dan de set (helemaal na de GWP 'korting') want de unieke onderdelen zullen absurd duur gaan worden.
Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik zal niet snel (eigenlijk gewoon helemaal niet) een deel van een set op laten gaan in de algemene voorraad. Stel dat je hem ooit weer compleet wilt maken dan is het echt een gekut om dat voor elkaar te krijgen, zeker met grotere/duurdere sets. Je gaat geen set van 650 euro kopen om 2/5e van de steentjes niet te gebruiken.
Enige wat ik jammer vind is dat Pikachu qua schaal een beetje te groot is tov de rest.
Voor de rest, wat een gave wave! Natuurlijk heb ik alles besteld.
Overigens liep het iig in de UK storm, daar was de GWP eerst gelimiteerd tot 8500 sets, was binnen een uur weg. Inmiddels is de limiet weg en kun je hem weer bestellen.
Hij gaat nu op Ebay al voor $200,-
Ben wel benieuwd als de 1/huishouden limiet straks weg is of het uit kan om de set te kopen en de 3 starters apart te verkopen, en dan de stenen van de bases over te houden. Voor mensen die idd niet in 1x zo'n bedrag willen/kunnen uitgeven.
Dat de GWP voor 200 euro op Ebay staat geeft al aan hoe verrot dat systeem is. Op Reddit lees je enorm veel dat mensen juist die badges wel graag had gekocht. Set van ~40 euro ofzo, dus dat is voor bijna iedereen gewoon betaalbaar. Nu zit het achter een betaalmuur van 650 euro, of je moet een prijs betalen die aardig over de kop gaat. Ergens snap ik wel dat er een relevante GWP is, maar het voelt nog altijd wat vies dat het gekoppeld is aan zo'n enorm dure set die lang niet iedereen kan betalen. Het zou in dat opzicht eerlijker zijn om zo'n set gratis mee te geven, maar dat je hem ook los kunt kopen. Maar goed, dan is het niet meer exclusief, geen FOMO meer, en zijn er wellicht minder mensen bereid om zsm die 650 euro neer te klappen. Weet je ook meteen waar het LEGO om te doen is
Het doet me wat dat betreft goed dat je steeds meer weerstand ziet richting die praktijken, maar ook richting de flinke focus op AFOLS met alsmaar duurdere en grotere sets. Nu met Pokemon zie je ook best veel mensen de vergelijking maken met Mega Bloks, waarbij die er vaak beter uit komen. Uiteindelijk alleen maar goed als de heerschappij van LEGO een beetje afbrokkelt. Daar wordt iedereen alleen maar beter van onder aan de streep.