Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 160 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:41
Bericht 10.000 :) de nieuwe LEGO Restaurants of the World serie zakt overigens wel erg snel 1/3 in prijs.. benieuwd of ze het concept gaan doorzetten. Door gebrek aan minifiguren oogt het toch vrij saai.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb een vraag over de Red Bull 42206 instructie nummer 410

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66V0Z53pHbBaoOjKUrw_yFAUMks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpMnPNic1sENYPkrQuzojqBV.jpg?f=fotoalbum_large

Dat dunne kleine zwarte staafje blijft toch nooit zitten? Dat valt er meteen uit……

Elect a clown, expect a circus.

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:44
Slasher schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:14:
Ik heb een vraag over de Red Bull 42206 instructie nummer 410

[Afbeelding]

Dat dunne kleine zwarte staafje blijft toch nooit zitten? Dat valt er meteen uit……
Ik vermoed dat je op de vorige pagina substap 4 dan hebt overgeslagen; daar druk je eerst een andere pin in de blauwe vleugel; die zou de zwarte staaf op z'n plek moeten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_5k75BK-wn-SI-UfvhbVpLOzNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4VluUHCkcgiAXFXyViYThg0v.png?f=fotoalbum_large

• Slasher
  • Niet online

Slasher

milo526 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Ik vermoed dat je op de vorige pagina substap 4 dan hebt overgeslagen; daar druk je eerst een andere pin in de blauwe vleugel; die zou de zwarte staaf op z'n plek moeten houden.

[Afbeelding]
Daar kwam ik net achter :$

Dank voor je reactie :)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[~milo526] Klopt het trouwens dat het laatste gedeelte er erg los opzit?

[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 23-03-2025 15:53 ]

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:19
AppieNL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Ik geloof dat je in principe meer treinen dan 2 zelfs vanaf 1 remote kan doen (schakelen met knop midden op controller?), maar 2 zou geen probleem moeten zijn (en lekker makkelijk als je toch meer remotes hebt). Zes signalen over 4 remotes zou ook moeten kunnen zonder problemen. In principe blijft een PoweredUp trein een uur rijden op basis van de laatste input op de remote. Dat is gewoon een safety feature.

Het koppelen is misschien een dingetje, heb je overlap in gekoppelde kleuren op de remotes/hubs tussen treinen?

Wat je verder nog kan proberen is een programma maken in de PoweredUp app zodat je meer treinen zou kunnen doen via de telefoon.

Er is geloof ik ook een programma "Brick Automation Project" dat je kan draaien op je pc/laptop via een Bluetooth verbinding om allerlei dingen aan je treinen (makkelijk) te automatiseren.

Anders kan je ook Pybricks proberen, maar dat doet niet veel anders hiervoor dan wat je kan in de PoweredUp app.
Bedankt voor je bericht en sorry voor mijn late reactie. Ik heb even een weekje onder een steen geleefd.

Pybricks is wel iets om te proberen. Dat heb ik nog nooit geprobeerd, misschien geeft het iets meer overzicht. Ik heb verder geen laptop of pc met bluetooth dus het zal iets op iPadOS moeten worden.

Ik weet niet precies wat je met overlap bedoelt. Maar het gebeurt wel dat ik bijvoorbeeld remotes met treinen probeer te koppelen maar dat remotes automatisch al naar een andere trein springen die al aan staat. Meestal als ik maar één trein tegelijk aan zet gaat het wel goed. Het is een beetje een vaag verhaal, maar dat komt omdat ik het eigenlijk niet goed voor elkaar krijg om het probleem te isoleren. Ik had misschien mijn vraag nog wat moeten verduidelijken. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik het hele geheel van verbindingen kan resetten zodat ik het vanaf nul weer kan koppelen zonder dat er al remotes aan hubs gekoppeld zijn. Ik kan namelijk niet uitsluiten dat ik met het koppelen zelf namelijk gewoon ergens een domme fout heb gemaakt en dat ik daardoor bijvoorbeeld remotes aan meerdere treinen heb gekoppeld. :|

• Kerngezond
Derbiss schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Even tussendoor.. hoe werkt die snelheidstrein? Is dat de moeite? Ik heb al die 2 andere maar over die twijfel ik nog.
Ook hierbij excuses voor de late reactie. Je bedoelt deze? https://www.lego.com/nl-n...ess-passenger-train-60337

Absolute aanrader! Het uiterlijk is een smaakkwestie (ik vind hem mooi), maar hij zit goed in elkaar, de coupés inclusief deuren zijn realistich, de lampjes werken goed en zijn mooi en de minifigs zijn ook wel charmant. Hij rijdt ook soepel ondanks zijn formaat. Ik vind de gele passagierstrein ook wel charmant op z'n eigen manier omdat hij aan een Nederlandse trein doet denken, maar eerlijk gebiedt te zeggen dat de hogesnelheidstrein op alle punten beter is. :)
Eigenlijk zijn er maar drie relatief kleine minpuntjes wat mij betreft, die alledrie op te lossen zijn:
1. Het stationnetje is erg karig voor zo'n grote trein.
2. Het is een hogesnelheidstrein, en je mist daardoor een staartstuk.
3. Hij is wat groot.

Punt 1 is op te lossen door het station https://www.lego.com/nl-nl/product/train-station-60335 erbij te kopen en die eventueel nog een beetje te verlengen. Die past er qua stijl ook mooi bij (oei, ik zie net dat hij uit de handel is).
Punt 2 is op te lossen door de set nog een keer te kopen. Je kan met een beetje prutsen en puzzelen het motorblok omdraaien in het staartstuk zodat beide motoren gekoppeld aan dezelfde remote dezelfde kant op werken.
Punt 3 zal nog erger worden als je punt 2 gaat oplossen. Dat kun je oplossen door één of twee wagons er tussenuit te halen. Het alternatief is dat je de gelegenheid aangrijpt om een belachelijk grote treinbaan te maken. :D

• Kerngezond
Alfa Novanta schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:56:
[...]

en uiteraard een bosje tulpen voor de botanical reeks ;)

[Afbeelding]

_O-
Het verbaast mij nog steeds dat dit zo'n beetje de enige Botanical is die ze uit roulatie hebben gehaald.
Tc99m schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Imho toch wel de minst geslaagde set in de Botanical Collection, ze zouden best wel eens een 'echt' bosje tulpen kunnen uitbrengen.
Misschien daarom.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:55
Kerngezond schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Ook hierbij excuses voor de late reactie. Je bedoelt deze? https://www.lego.com/nl-n...ess-passenger-train-60337

Absolute aanrader! Het uiterlijk is een smaakkwestie (ik vind hem mooi), maar hij zit goed in elkaar, de coupés inclusief deuren zijn realistich, de lampjes werken goed en zijn mooi en de minifigs zijn ook wel charmant. Hij rijdt ook soepel ondanks zijn formaat. Ik vind de gele passagierstrein ook wel charmant op z'n eigen manier omdat hij aan een Nederlandse trein doet denken, maar eerlijk gebiedt te zeggen dat de hogesnelheidstrein op alle punten beter is. :)
Eigenlijk zijn er maar drie relatief kleine minpuntjes wat mij betreft, die alledrie op te lossen zijn:
1. Het stationnetje is erg karig voor zo'n grote trein.
2. Het is een hogesnelheidstrein, en je mist daardoor een staartstuk.
3. Hij is wat groot.
Geen probleem :). Bedankt voor de feedback en tips. Ik heb ooit massa's extra sporen via een promo kunnen doen (1+1 gratis) dus de grootte maakt niet echt uit. Voor het station kan ik deze ook gebruiken; ik vond die gewoon te mooi :) https://www.dreamland.be/...0cCyJkEAQYASABEgK4zPD_BwE

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:50
Kerngezond schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Ik weet niet precies wat je met overlap bedoelt. Maar het gebeurt wel dat ik bijvoorbeeld remotes met treinen probeer te koppelen maar dat remotes automatisch al naar een andere trein springen die al aan staat. Meestal als ik maar één trein tegelijk aan zet gaat het wel goed. Het is een beetje een vaag verhaal, maar dat komt omdat ik het eigenlijk niet goed voor elkaar krijg om het probleem te isoleren. Ik had misschien mijn vraag nog wat moeten verduidelijken. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik het hele geheel van verbindingen kan resetten zodat ik het vanaf nul weer kan koppelen zonder dat er al remotes aan hubs gekoppeld zijn. Ik kan namelijk niet uitsluiten dat ik met het koppelen zelf namelijk gewoon ergens een domme fout heb gemaakt en dat ik daardoor bijvoorbeeld remotes aan meerdere treinen heb gekoppeld. :|
Met overlap bedoel ik kleurtjes van de lampjes op remote en de hub die hetzelfde zijn over meerdere afstandsbedieningen en/of hubs. Dat zorgt voor die crossed signals die je ervaart. De remotes en hubs allemaal zo instellen dat ze allemaal een andere kleurtje hebben als ze gekoppeld zijn, is wellicht wat tricky.

Ik heb geen idee hoe dat precies in zijn werk zou gaan, behalve ze allemaal na elkaar koppelen en dus alle 4 remotes en hubs uiteindelijk aan te hebben staan en dan dus hopelijk zonder dat een remote koppelt aan een eerdere hub. Mocht dat wel gebeuren, dan zou ik de remote en hub gewoon weer uitzetten en opnieuw proberen en de remote dicht bij de hub houden die je wilt koppelen? Misschien pakt die gewoon het "makkelijkste" bluetooth signaal in de buurt? Een reset van de gemaakt connecties durf ik ook niet te zeggen. Ik zou denken dat ook iets is dat zichzelf oplost als je ze dus stapsgewijs 1 voor 1 koppelt, want hub 2 zal met remote 2 toch een andere kleurtje moeten kiezen dan gekoppelde hub 1 en remote 1. Enzovoort voor hub3+remote3 en hub4+remote 4.

Ik zou daarna pas kijken om trein 5 en 6 te koppelen aan 2 remotes die al gekoppeld zijn aan treinen (terwijl alles van trein 1 tot 4 nog steeds aan staat).

[ Voor 6% gewijzigd door AppieNL op 23-03-2025 22:01 ]

• Kerngezond
AppieNL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:49:
[...]

Met overlap bedoel ik kleurtjes van de lampjes op remote en de hub die hetzelfde zijn over meerdere afstandsbedieningen en/of hubs. Dat zorgt voor die crossed signals die je ervaart. De remotes en hubs allemaal zo instellen dat ze allemaal een andere kleurtje hebben als ze gekoppeld zijn, is wellicht wat tricky.

Ik heb geen idee hoe dat precies in zijn werk zou gaan, behalve ze allemaal na elkaar koppelen en dus alle 4 remotes en hubs uiteindelijk aan te hebben staan en dan dus hopelijk zonder dat een remote koppelt aan een eerdere hub. Mocht dat wel gebeuren, dan zou ik de remote en hub gewoon weer uitzetten en opnieuw proberen en de remote dicht bij de hub houden die je wilt koppelen? Misschien pakt die gewoon het "makkelijkste" bluetooth signaal in de buurt? Een reset van de gemaakt connecties durf ik ook niet te zeggen. Ik zou denken dat ook iets is dat zichzelf oplost als je ze dus stapsgewijs 1 voor 1 koppelt, want hub 2 zal met remote 2 toch een andere kleurtje moeten kiezen dan gekoppelde hub 1 en remote 1. Enzovoort voor hub3+remote3 en hub4+remote 4.

Ik zou daarna pas kijken om trein 5 en 6 te koppelen aan 2 remotes die al gekoppeld zijn aan treinen (terwijl alles van trein 1 tot 4 nog steeds aan staat).
Ik ga er komende week weer eens voor zitten. Ik zal desnoods wel een filmpje maken van mijn gepruts, misschien kan je er dan wat gaten in schieten. :P
Voor nu bedankt! :)

• Kerngezond
Derbiss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Geen probleem :). Bedankt voor de feedback en tips. Ik heb ooit massa's extra sporen via een promo kunnen doen (1+1 gratis) dus de grootte maakt niet echt uit. Voor het station kan ik deze ook gebruiken; ik vond die gewoon te mooi :) https://www.dreamland.be/...0cCyJkEAQYASABEgK4zPD_BwE
Oh ja, dat station is ook wel leuk. En uiteraard de tram zelf ook, zeker als je hem modificeert en motoriseert. :D

Mocht je trouwens over de hogesnelheidstrein een knoop willen doorhakken, nu is je kans. Hij is bij bol.com nu voor 100 euro. Bij een fatsoenlijke winkel heb ik hem niet goedkoper gezien dan dit. Dit is ook de prijs waarvoor ik hem toentertijd bij bol.com meteen twee keer heb gekocht. 8)

https://www.brickwatch.ne...ress-Passenger-Train.html

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
Kerngezond schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:57:
[...]

Oh ja, dat station is ook wel leuk. En uiteraard de tram zelf ook, zeker als je hem modificeert en motoriseert. :D

Mocht je trouwens over de hogesnelheidstrein een knoop willen doorhakken, nu is je kans. Hij is bij bol.com nu voor 100 euro. Bij een fatsoenlijke winkel heb ik hem niet goedkoper gezien dan dit. Dit is ook de prijs waarvoor ik hem toentertijd bij bol.com meteen twee keer heb gekocht. 8)

https://www.brickwatch.ne...ress-Passenger-Train.html
Top danku :)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43

Tarin

Just plain weird.

Arunia schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:37:
Vandaag toch maar de Milkyway besteld. Komt vanavond binnen. Later dit jaar of volgend jaar de lichtset via Lightmybricks (vind dat toch fijne sets). De set wordt in de woonkamer opgehangen. Mijn vrouw vind hem mooi en ik ook. Twijfel nog even over welke van de twee plekken, maar dat komt wel goed.
Na het zien van een verlichte versie van lightmybricks kriebelt het hier ook heel erg (aanbieding van 140 euro bij Otto.de), maar met de verlichting erbij wordt het wel prijzig bij elkaar. 18 lampjes voor 120 euro is niet echt goedkoop, hoewel geen van de alternatieve aanbieders in de buurt komt van de fraai weggewerkte flatcables van lmb - de varianten bij Ali, maar ook Game of Bricks hebben zichtbare kabeltjes lopen wat me toch gaat storen. Misschien dat ik toch eerst zelf ga prutsen en dan rond black friday kijk of ze een aardige aanbieding doen, dan heb ik weer eens een excuus om de soldeerbout uit te pakken.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
@Tarin Ik vind het ook echt wel duur, maar er zit ook wel ontwikkeltijd voor ze in. Daarbij wat je zegt, die versie 2 waar ze nu mee werken is echt wel mooi qua afwerking. Heb zelf nog 2 maal een hoofd met verlichting van hun in versie 1 gebouwd en dat zit toch een klein beetje scheef. Wel weggewerkte kabeltjes waar dat kan, maar sluit niet lekker aan.

Wacht zelf op een aanbieding of moment dat ik niets wil kopen verder. Dan komt die licht set er zeker wel.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Tarin schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Na het zien van een verlichte versie van lightmybricks kriebelt het hier ook heel erg (aanbieding van 140 euro bij Otto.de), maar met de verlichting erbij wordt het wel prijzig bij elkaar. 18 lampjes voor 120 euro is niet echt goedkoop, hoewel geen van de alternatieve aanbieders in de buurt komt van de fraai weggewerkte flatcables van lmb - de varianten bij Ali, maar ook Game of Bricks hebben zichtbare kabeltjes lopen wat me toch gaat storen. Misschien dat ik toch eerst zelf ga prutsen en dan rond black friday kijk of ze een aardige aanbieding doen, dan heb ik weer eens een excuus om de soldeerbout uit te pakken.
Als je kabels wil wegwerken kan je natuurlijk een paar Lego steentjes verzagen met inkepingen/inhammen zodat de kabeltjes binnendoor lopen. Misschien moet je ook een paar pilaartjes kapot maken om extra ruimte te creëren zodat je een teveel aan kabel in een blokje kwijt kan. Kost een klein beetje aan vernielde steentjes, maar vergeleken bij kant-en-klaar oplossingen zeker goedkoper.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:57
mawashigeri schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Als je kabels wil wegwerken kan je natuurlijk een paar Lego steentjes verzagen met inkepingen/inhammen zodat de kabeltjes binnendoor lopen. Misschien moet je ook een paar pilaartjes kapot maken om extra ruimte te creëren zodat je een teveel aan kabel in een blokje kwijt kan. Kost een klein beetje aan vernielde steentjes, maar vergeleken bij kant-en-klaar oplossingen zeker goedkoper.
blasfemie

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43

Tarin

Just plain weird.

[...]

Dat is inderdaad ook een oplossing, maar mijn gevoel daarbij is dat van @gielie ;). In het geval van de Melkweg is de makkelijkste oplossing waarschijnlijk zelfs een gaatje in de baseplates boren, daar kan je er ook een flinke stapel van los kopen voor € 120, hoewel het dan niet over houdt voor de LEDjes en de aansturing..
Ik zat ondertussen alweer te kijken of ome Ali ook flat/flexcables om te verknippen heeft ;). Helaas kon ik nog geen specificaties vinden van de 'band'-kabels van lightmybricks (en de dikte van flexcables).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mawashigeri
gielie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:37:
[... Lego versnijden ...]
blasfemie
Welzeker :) Eerst oefenen op oude/slechte steentjes, dan de boor en de zaag in de nieuwere!
Dan de doodsteek: het is maar speelgoed. Juist de vervangbaarheid maakt dit mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mawashigeri op 24-03-2025 16:26 ]

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:09
[...]

Mills plates helpen ook al een groot gedeelte om kabels in te verwerken.
Ik ben nu bezig om een stoplicht te automatiseren met een ESP module. Zijn al aardig wat kabels richting alle miniledjes verwerkt. Ik heb helaas wel in enkele Lego blokjes moeten boren met een 2mm boortje, anders krijg je het niet voor elkaar om de kabels uit het zicht te houden of door te trekken. Voorbeeld is het "macaroni" 90 graden blokje en als ik ergens allergisch voor ben buiten hooikoorts is het zichtbare kabels in je lego ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqA2ZznLL-m7x8KbCP89efgvbU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSacHjUc0DKxxofkNczAyd3Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 24-03-2025 16:26 ]

• gizmokat
[...]

Heb ik zelf ook gedaan bij de assembly square, ik heb kleine vijltjes gebruikt om inkepingen te maken in een aantal blokjes, ziet er wel 10 keer beter uit dan overal kieren, mocht ik ook de set willen verkopen dan vervang ik de blokjes wel, zijn toch allemaal standaard blokjes geen speciale.

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:46
Ik heb een beetje pech met de piano ; hij klapte door zijn poten en zodoende schoot er een gedeelte los en vielen diverse delen uiteen
Om het weer goed te kunnnen herstellen ben ik terug gegaan naar de situatie figuur 186 op blz 142 ( zie foto )
Nu wil ik vanaf figuur 187 de losse delen opnieuw weer opbouwen alleen kan ik bij de verwijderde onderdelen de stenen van figuur 187 niet vinden
Kijk ik ergens overheen en moet ik die eerst nog verwijderen van de piano
Gaarne adviesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYPFGoWoA3ZHsL-Y48oRItWq3j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjKLx4oZZmignVk5GFMPYsFk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fti7IInd80H_7WuamOhVgbpxJw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgZpzNWoQL1rNlB2d1mfw6Aj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Hansw1 op 24-03-2025 17:22 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:30

L23

@Hansw1 Ik heb dit nog niet meegemaakt. Wel een keer een set compleet in elkaar gezet (LEGO Art 21226 Create Together) en toen opgehangen aan te dunne visdraad. Volgende dag een flinke knal en toen lagen de stenen van de lijst door de hele kamer. Was toen ook wel verbaasd hoe makkelijk Lego stenen zich dan verstoppen. Dus wellicht goed zoeken in de kamer of even goed controleren of ze er niet gewoon tussen liggen.

Advies geven vind ik verder lastig. Het is eerst gewoon afbreken/herstellen tot je weer op een punt komt dat je een stap in het boekje kan volgen om weer op te bouwen. Dat zal iedereen denk ik anders aanpakken en het heeft denk ik ook geen zin voor mij om de instructies er bij te pakken. Ik zou in ieder geval eerst van wat je nu nog in elkaar hebt zitten even goed aandrukken, verschillende stenen zitten half los op de foto.

[ Voor 9% gewijzigd door L23 op 24-03-2025 17:49 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Tarin schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Voor de prijs van 1 lightmybricks, koop je al snel meerdere setjes bij Ali. (Ik heb nog geen doa gehad).

Meestal koop ik er 2 voor de gewenste set; dan heb een reserve die wel weer elders inzet.

Light my brick heeft voordelen;
- instructies
- “exact” op maat / lengte

Ali heeft voordelen:
- 80% goedkoper
- geen instructie
- bevestiging niet optimaal

Zoals vaker; ik zweer bij Ali ledjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGp7WSTjFTck7umHUxWab7Nzv6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5l3wn2b9S9jZEd0Jl1pfJ35.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste aankoop

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Hansw1
L23 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:42:
@Hansw1 Ik heb dit nog niet meegemaakt. Wel een keer een set compleet in elkaar gezet (LEGO Art 21226 Create Together) en toen opgehangen aan te dunne visdraad. Volgende dag een flinke knal en toen lagen de stenen van de lijst door de hele kamer. Was toen ook wel verbaasd hoe makkelijk Lego stenen zich dan verstoppen. Dus wellicht goed zoeken in de kamer of even goed controleren of ze er niet gewoon tussen liggen.

Advies geven vind ik verder lastig. Het is eerst gewoon afbreken/herstellen tot je weer op een punt komt dat je een stap in het boekje kan volgen om weer op te bouwen. Dat zal iedereen denk ik anders aanpakken en het heeft denk ik ook geen zin voor mij om de instructies er bij te pakken. Ik zou in ieder geval eerst van wat je nu nog in elkaar hebt zitten even goed aandrukken, verschillende stenen zitten half los op de foto.
Het zijn meerdere stenen die ik niet terug vind van figuur 187 tm figuur 208 ook de bevestiging haakjes van figuur 193 . Ik heb alles goed nagekeken kijk ik toch ergens overheen en zitten ze al in de piano

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
himlims_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Voor de prijs van 1 lightmybricks, koop je al snel meerdere setjes bij Ali. (Ik heb nog geen doa gehad).

Meestal koop ik er 2 voor de gewenste set; dan heb een reserve die wel weer elders inzet.

- instructies

Ali heeft voordelen:
- 80% goedkoper
- geen instructie

Zoals vaker; ik zweer bij Ali ledjes

[Afbeelding]

Laatste aankoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pGGF3KsocikEtFRfLn5BFA7Jic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQuOrtp9wrqf2riCO0EyNG0K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe mee met ali lampjes, helaas wel het kabeltje gesloopt voor de koplampen van het busje( zat tussen blokje toen ik die aandrukte.

• L23

L23

Hansw1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Het zijn meerdere stenen die ik niet terug vind van figuur 187 tm figuur 208 ook de bevestiging haakjes van figuur 193 . Ik heb alles goed nagekeken kijk ik toch ergens overheen en zitten ze al in de piano
Ik weet niet precies wat je met bevestiging haakjes bedoeld. Maar die lichtgrijze 1x2 plate met bevestiging zie ik op de foto nu aan de piano zitten en op de tekening links nog niet, die lichtgrijze 1x2 plate met bevestiging heb je nodig in de vervolgstappen vanaf figuur 187 want daar zie ik het op de tekening staan. Verder zie ik geen andere stenen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:29
Hansw1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:20:
Ik heb een beetje pech met de piano ; hij klapte door zijn poten en zodoende schoot er een gedeelte los en vielen diverse delen uiteen
Om het weer goed te kunnnen herstellen ben ik terug gegaan naar de situatie figuur 186 op blz 142 ( zie foto )
Nu wil ik vanaf figuur 187 de losse delen opnieuw weer opbouwen alleen kan ik bij de verwijderde onderdelen de stenen van figuur 187 niet vinden
Kijk ik ergens overheen en moet ik die eerst nog verwijderen van de piano
Gaarne advies[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik de foto zo zie en je verhaal lees, heeft die een flinke klap gehad, gezien de verbogen en losgeschoten delen, dan kunnen de steentjes die je nu mist zomaar ergens in de kamer ergens onder of achter liggen, want Lego blokjes wegen bijna niets en als ze eenmaal vaart hebben, kunnen ze heel ver komen.

Of de stenen uit 187 nog op de piano zitten, zal je verder moeten kijken waar dat bouwdeel aan de piano wordt bevestigd en of ze daar nog zitten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23

Cheezus

Luiaard

himlims_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:54:
[...]

- instructies

Ali heeft voordelen:
- 80% goedkoper
- geen instructie
Als je een set koopt op AliExpress zijn ze ook gewoon op maat en incl instructies.
Bevestiging t.o.v. light my brick heb ik geen ervaring mee maar de ali setjes zelf ben ik nooit echt tegen problemen gelopen.
Wel vind ik de setjes vaak een beetje overkill qua aantal lampjes, dat is makkelijk op te lossen door de helft gewoon achterwege te laten :+

• Hansw1
Transportman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Als ik de foto zo zie en je verhaal lees, heeft die een flinke klap gehad, gezien de verbogen en losgeschoten delen, dan kunnen de steentjes die je nu mist zomaar ergens in de kamer ergens onder of achter liggen, want Lego blokjes wegen bijna niets en als ze eenmaal vaart hebben, kunnen ze heel ver komen.

Of de stenen uit 187 nog op de piano zitten, zal je verder moeten kijken waar dat bouwdeel aan de piano wordt bevestigd en of ze daar nog zitten.
en moest nu een aantal verbindingen losmaken ; Dit is niet door de val gekomen
Ik weet zeker dat er geen steentjes onder de tafel liggen of ergens anders

[ Voor 4% gewijzigd door Hansw1 op 24-03-2025 21:37 ]

• gielie
Hansw1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat je het beste een klacht bij Lego zelf kan indienen van blokjes die zomaar verdwijnen, dit kan niet door de beugel natuurlijk om maar te zwijgen over het door de poten zakken van de piano. Al had je die natuurlijk zelf met 1 technic pin te weinig vast gezet maar dat kan nooit de oorzaak zijn denk ik.

Sterkte met het herstel. Houd ons op de hoogte, graag met bijbehorende foto’s.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:55
Cadeautje van mijn vrouw. Erg leuk na alle star wars sets. Veel stickers, maar je moet maar zo denken, in de F1 heb je ook een chef sticker rondlopen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHqaSIVZR04XTy5XRQIW0MiWmRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLoOsa2e6VJUhcloRIeXIwbf.jpg?f=fotoalbum_large

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
[...]

Wat wil je nu van ons horen? Dat ding is gevallen, steentjes zijn weggeschoten en je kan ze niet vinden. Daar kunnen wij je niet bij helpen.

Volgens mij had je de poten zelf al vastgezet met een mindere verbinding dan Lego zei omdat je Legostukjes niet kon vinden toch?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Kapoen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:31:
[...]

Ik heb deze ooit gezien op een Lego beurs in Antwerpen:
Man uit Rekkem bouwt kolossaal schaalmodel in Lego van kathedraal van Antwerpen

Lijkt me wel een leuke set voor in de huiskamer? :P

[Afbeelding]
Kan het mis hebben, of geruchten waren wat overtrokken; maar mij staat vaag bij dat ten tijde van “deze build” er nog een andere fanatiekeling bezig was met “venetie”.

De vraag naar de “tan”-kleur blokjes was zonnig, dat half bricklink zonder zat; ofwel, die twee bouwers hadden halve markt aan “tan” blokjes opgekocht :+

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:33
[...]

Bepaal welke stenen je mist. Ga naar Bricklink en bestel ze voor een paar Euro.

Doe hetzelfde als je volgende week weer wat kwijt bent.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34
himlims_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:49:
[...]

Kan het mis hebben, of geruchten waren wat overtrokken; maar mij staat vaag bij dat ten tijde van “deze build” er nog een andere fanatiekeling bezig was met “venetie”.

De vraag naar de “tan”-kleur blokjes was zonnig, dat half bricklink zonder zat; ofwel, die twee bouwers hadden halve markt aan “tan” blokjes opgekocht :+
Ik meen mij ook zoiets te herinneren ja :o

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Hansw1
TinusXIII schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Wat wil je nu van ons horen? Dat ding is gevallen, steentjes zijn weggeschoten en je kan ze niet vinden. Daar kunnen wij je niet bij helpen.

Volgens mij had je de poten zelf al vastgezet met een mindere verbinding dan Lego zei omdat je Legostukjes niet kon vinden toch?
Ik zal gerust iets verkeerd hebben gemonteerd bij de bevestiging van de poten, Ik heb iets te hard gedrukt toen ik de poten wilde bevestigen waardoor de piano naar beneden klapte en het zwarte gedeelte wat rond loopt er afschoot .
Ik bouw hem op een grote tafel en weet zeker dat er niets meer onder de tafel lag .
Omdat het niet lukte om hem te herstellen heb ik een aantal stenen verwijderd naar de stand van figuur 186 en wil vanaf figuur 187 het opnieuw opbouwen . Wat ik niet begrijp is dat ik een aantal stenen mis van figuur 187 en 191 ( de zwarte met 7 gaatjes ) .. Waarschijnlijk zitten die nog ergens op de piano gemonteerd maar ik kan niet thuisbrengen waar .
Ik kom misschien niet geloofswaardig over maar ik weet 100 % zeker dat er niets onder de tafel ligt of ergens anders . I

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Hansw1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Ik zal gerust iets verkeerd hebben gemonteerd bij de bevestiging van de poten, Ik heb iets te hard gedrukt toen ik de poten wilde bevestigen waardoor de piano naar beneden klapte en het zwarte gedeelte wat rond loopt er afschoot .
Ik bouw hem op een grote tafel en weet zeker dat er niets meer onder de tafel lag .
Omdat het niet lukte om hem te herstellen heb ik een aantal stenen verwijderd naar de stand van figuur 186 en wil vanaf figuur 187 het opnieuw opbouwen . Wat ik niet begrijp is dat ik een aantal stenen mis van figuur 187 en 191 ( de zwarte met 7 gaatjes ) .. Waarschijnlijk zitten die nog ergens op de piano gemonteerd maar ik kan niet thuisbrengen waar .
Ik kom misschien niet geloofswaardig over maar ik weet 100 % zeker dat er niets onder de tafel ligt of ergens anders . I
Stenen die je eerder gemonteerd hebt, kunnen niet zomaar zijn verdwenen.

Als je er niet meer uitkomt, zit er maar een ding op: stap voor stap afbreken, totdat je zeker weet dat het bouwwerk dat je voor je ziet, hetzelfde is als wat je in het boekje ziet.

Vanaf die bouwstap ga je weer verder, desnoods vanaf het begin.

[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 25-03-2025 10:29 ]

scintillating

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Hansw1 wij kunnen jou niet op afstand helpen, waar de blokjes in jouw woonkamer beland zijn :F niet vervelend bedoel maar; misschien opnieuw beginnen met de set, of deze even op pauze zetten en iets anders gaan bouwen?

Iedereen heeft wel eens een set of onderdeel wat niet lekker wil, lukt of frustratie oproept. Ergens vind ik dat ook wel weer de charme van lego. En dan kan vragen op een forum/reddit soms opheldering geven. Echter zo veel issues ...

De kans dat er zo veel blokjes missen, instructie boekjes onjuist zijn [..] acht ik eigenlijk onmogelijk... zoals iemand eerder schreef; vergelijk het met 3x op een rij de loterij winnen.... het kan, maar is praktisch onmogelijk.

[ Voor 51% gewijzigd door himlims_ op 25-03-2025 10:33 ]

• Hansw1
Tc99m schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Stenen die je eerder gemonteerd hebt, kunnen niet zomaar zijn verdwenen.

Als je er niet meer uitkomt, zit er maar een ding op: stap voor stap afbreken totdat je weet dat wat je in het boekje ziet, overeenkomt met wat je voor je ziet. Vanaf die bouwstap ga je weer verder.
Dat heb ik ook gedaan maar dan loop ik meteen vast als ik het gedeelte weer opnieuw wil opbouwen .

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:09
Dan mis je stenen. Die kan je bestellen via Lego.

• L23

L23

Wij kunnen inderdaad niet op afstand helpen. En het helpt ook niet dat de meeste mensen de set zelf niet gebouwd hebben. Zelf kan ik bij een set die ik aan het bouwen ben in dit soort situaties vrij snel weer opbouwen omdat ik het bouwproces nog goed kan herinneren. Dan zou het voor mij voornamelijk grote onderdelen terugplaatsen zijn. Een ander moet wellicht weer een stuk opnieuw opbouwen om weer met de instructie stappen in het boekje verder te kunnen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Dit voegt niks toe

[ Voor 125% gewijzigd door Outerspace op 26-03-2025 09:15 ]

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:22
XFlame schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:32:
Dan mis je stenen. Die kan je bestellen via Lego.
Als ik alle berichten zo lees, dan mist Hans bij elke set die hij bouwt steentjes. Dat kan heus wel een keer gebeuren, maar niet bij elke set. En ook: als je iets al eens gebouwd hebt, en het het daarna uit elkaar valt, dan zijn niet ineens steentjes verdwenen, die er eerder wél waren.

Daarnaast vind ik het ook wel sterk: Lego maakt zijn sets tegenwoordig dusdanig eenvoudig, dat die door bijna iedereen gebouwd kunnen worden. Ook de 18+ sets zijn steeds simpeler, met handleiding in zeer kleine stapjes. Vergelijk bijvoorbeeld met sets van 20 jaar geleden. Die waren toch echt een stuk uitdagender.

En als ik dan zie, hoeveel vragen er gesteld worden over de piano, dan lijkt me toch echt sprake van iets anders dan ontbrekende steentjes...

• Tc99m
  • Nu online
Hansw1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Dat heb ik ook gedaan maar dan loop ik meteen vast als ik het gedeelte weer opnieuw wil opbouwen .
Zie mijn eerdere (iets aangepaste) post: desnoods opnieuw beginnen. Als je een set hebt laten vallen kan er veel los zijn geschoten. Vraag anders even iemand die met je mee kan kijken. Voor ons is het online lastig om dat bij zoveel stappen te moeten doen.

scintillating

• L23

L23

himlims_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:28:
@Hansw1
De kans dat er zo veel blokjes missen, instructie boekjes onjuist zijn [..] acht ik eigenlijk onmogelijk... zoals iemand eerder schreef; vergelijk het met 3x op een rij de loterij winnen.... het kan, maar is praktisch onmogelijk.
Verder niet flauw bedoeld en wellicht vanuit @Hansw1 ook niet zo bedoeld. Maar ik zie graag wat zelfreflectie terug. Je gaat mij na dit alles, ook al voor het instorten, niet wijs maken dat er stenen ontbraken in deze en voorgaande sets.

Verder help ik graag zoals je ziet, maar kan ik bij deze stap niet helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door L23 op 25-03-2025 10:38 ]

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:19
Hansw1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Eerdere foto's die je plaatste waren niet duidelijk genoeg om mee te denken en kijken wat er gedaan moet worden.
Ik heb ook eens meegemaakt dat een set behoorlijk uit elkaar moest halen voordat ik het weer begreep. Ik kan je dan ook niet anders helpen dan adviseren nog verder terug te gaan, wellicht kom je dan de stenen tegen in wat je nog niet afgebroken hebt. Ik had bij de piano aan het eind van bepaald genummerd zakje een tweetal stenen over die te groot waren om normaliter over te houden. Ik kwam er niet uit om die op juiste plaats te bouwen zonder geheel af te breken tot moment waar die twee stukken geplaatst hadden moeten worden!
Mijn advies: Nog verder afbreken dus!
Maar ander advies, kijk er in het weekend, overdag bij daglicht en een leeg hoofd, nog eens naar en je hebt dan misschien een eureka moment :) Zelf ook eens meegemaakt - avond gepuzzeld, kwam er niet uit, volgende ochtend bij het ontbijt, met zicht op de set zag ik het gelijk 8)7

Succes met helder kijken, afbreken en weer opbouwen! :P

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Cadeau'tje voor bij The Shire is bekend: LOTR Smeagol & Deagol
Afbeeldingslocatie: https://www.bricktastic.nl/wp-content/uploads/2025/03/LEGO-40761-The-Lord-of-the-Rings-Sme%CC%81agol-De%CC%81agol-3-2048x1536.webp

Dit setje vind ik stiekem leuker dan The Shire zelf :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• gielie
CLB schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:52:
Cadeau'tje voor bij The Shire is bekend: LOTR Smeagol & Deagol
[Afbeelding]

Dit setje vind ik stiekem leuker dan The Shire zelf :+
Die was dus al 2 dagen terug gepost door @gielie
gielie in "Het Grote Lego Topic - Deel 8"

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

My bad, topic loopt zo snel vol soms

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:14

Wailing_Banshee

You're Next

Hansw1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Ik had 2 bossen lego bloemen op een kast staan. Had, want de kat vond dat hij wel op die kast mocht lopen en die bloemen naar beneden kon gooien... Alle stukjes bij elkaar gevonden en die bossen weer in elkaar gezet. Maar ik was een volledig blad van een roos kwijt. Dat is geen klein stukje! Na anderehalve maand vonden we hem ineens. Lag op een plek waar je hem helemaal niet verwachte (best ver van waar die vaas gevallen was).

Ik zou ook in alle hoeken van de kamer zoeken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ik had 2 bossen lego bloemen op een kast staan. Had, want de kat vond dat hij wel op die kast mocht lopen en die bloemen naar beneden kon gooien... Alle stukjes bij elkaar gevonden en die bossen weer in elkaar gezet. Maar ik was een volledig blad van een roos kwijt. Dat is geen klein stukje! Na anderehalve maand vonden we hem ineens. Lag op een plek waar je hem helemaal niet verwachte (best ver van waar die vaas gevallen was).

En eventueel ook in andere kamers 😄

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:19
Karp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:23:
[...]

En eventueel ook in andere kamers 😄
Eventueel ook in de buik van de kat???? ;)

• mawashigeri
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:06:
Maar ik was een volledig blad van een roos kwijt. Dat is geen klein stukje! Na anderehalve maand vonden we hem ineens. Lag op een plek waar je hem helemaal niet verwachte (best ver van waar die vaas gevallen was).

Exact! We hebben een stenen vloer en als de toch best brave kleinkinderen geweest zijn liggen er soms steentjes tot 8 meter verderop van waar gebouwd en gespeeld is! Pas nog zo'n 1x1 stud gevonden die al een maand verloren gewaand was :)
Pro tip: gebruik een grote vloerveger, dan hoor je ze wel rond tikken als je iets te pakken hebt - en je hebt ook nog eens de kamer geveegd.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
Ik ben weer lekker wat aan het schuiven geweest in de stad :) Leuk om elke keer weer wat te veranderen, en kleine verhaaltjes toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIhCjL-4P3idJLEcYAVakpQLpew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqrpDIDCLTDGIzZOoR16DnPG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pki9b08FS3cJU6hk0UPh_uKaxk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzsa9uVdz2NEZ7MCTUDmMq7G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0ZiAUOmpGvaPzP9a5zWaq14mpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hRodBcJTF0rYwKhbM98hLm7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_tB49JuqDSenlgdKoxyOJ35ZME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnjk13OEezizkHNrWQmvvM7e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGBTYxuYoHJMS47nuA6h6lTixOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjOKmQ2JNfycdyFCYV6C6tGM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv9XjhyBxPp3B2h2CiJsjO_obJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUDzDqe2IiM3IZBoGVnWwwWA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_oOvVEDwgVWiyjpkKD5b-6Geuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpNpPTA0P2mbzyb9zXNfeMk0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaIBQ799GR2OSKcigIuzOxs-I1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peS0IcjDT4RINku90zDrz7eG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j03Y10tSpx2ePrgsUsDw9-rc5t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrQnTc0AbWDKHE7bUogwTb2S.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-uNqPTsQqekxTElqtbNrd5Qa-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJYQ62D1KlojvkIzJL3UuOQD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiRL8Ququ11zMdQipRZ8-LLU484=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19Xkx4VF4QwAoFTqEXpFZK3K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvSxxzMYvZYhtVF03oEQQMm09ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncYr463PBH2RQKEiMNL3tncD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diqzH-MGJIzA37qWVkwtLv01GjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UO5mtQZe1aLOFUlOiLOAVx5S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUUI6ZVlVaQXwckoEMpevmf4JC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrWXn8bYi9vCAYsBa4GTjD6r.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Jakkus op 25-03-2025 16:50 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Tc99m
  • Nu online
10354 LOTR The Shire is nu eindelijk officieel aangekondigd.

Afbeeldingslocatie: https://images.brickset.com/news/120072_Shire%201.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.brickset.com/news/120072_Shire%204.jpg

scintillating

• iketot
  • Registratie: April 2013
Jakkus schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:14:
Ik ben weer lekker wat aan het schuiven geweest in de stad :) Leuk om elke keer weer wat te veranderen, en kleine verhaaltjes toe te voegen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tijd voor een veegwagen :9

Gekkigheid hoor, ziet er echt leuk uit! Het is dat ik de plek niet er voor heb anders zou ik ook een permanente stad (of stadje) willen maken!

• Jakkus
iketot schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Tijd voor een veegwagen :9
Klopt, ik schuif het nog voor me uit :p

Ik heb wel deze gekocht, dat werkt best aardig! Alleen ik moet me er een keer toe zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y965slzRpatXAfqOCV9F6rb09CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC23KT96pnbXhhduaZ3TGpq0.jpg?f=fotoalbum_large

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Hansw1
Tc99m schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Zie mijn eerdere (iets aangepaste) post: desnoods opnieuw beginnen. Als je een set hebt laten vallen kan er veel los zijn geschoten. Vraag anders even iemand die met je mee kan kijken. Voor ons is het online lastig om dat bij zoveel stappen te moeten doen.
Allereerst mijn excuses ik kende de optie thumbs up niet zodoende dat ik deze niet geactiveerd heb bij de advies berichten . Ik neem het advies om de piano vanaf het begin opnieuw te herbouwen ter harte want ik kom er zo niet meer uit .
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat ik niet alles hoef te demonteren
Kan ik het beste andersom de boel demonteren dus met hoofstuk 21 beginnen en zo terug werken naar 1

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hansw1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Allereerst mijn excuses ik kende de optie thumbs up niet zodoende dat ik deze niet geactiveerd heb bij de advies berichten . Ik neem het advies om de piano vanaf het begin opnieuw te herbouwen ter harte want ik kom er zo niet meer uit .
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat ik niet alles hoef te demonteren
Kan ik het beste andersom de boel demonteren dus met hoofstuk 21 beginnen en zo terug werken naar 1
Correct, en een bakje per hoofdstuk scheelt ook al enorm. Zakjes werkt ook. Zodra je overnieuw begint pak ik meestal het volgende aan bij ieder nieuwe hoofdstuk als ik niet in een grote hoop wil zoeken:
* Grote onderdelen per kleur sorteren
* kleine onderdelen bij elkaar
* Speciale onderdelen waarvan je er maar weinig heb ook apart.

Succes!

PS; Je kan overigens op de laatste bladzijdes de totale hoeveelheid steentje per soort bij elkaar zoeken, mocht je daar zin in hebben na het demonteren van je set :P

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik moest daar laatst ook (voor het eerst sinds ik lego herontdekt heb) aan geloven. Bij het stiller maken van de vuurtoren moest de basis open. En dat ging niet in omgekeerde bouwstappen zeg maar, maar vrij onlogisch waardoor opnieuw bouwen wel een klus zou worden. Duurde dan even voor ik de moed had om met de wederopbouw te beginnen. :X
Had ondertussen de vuurtoren zelf al uit elkaar gesloopt, maar dat was een apart boek dus niet zo'n probleem.

Nou scheelt bij die set wel dat je aardig wat vrijheid hebt qua plaatsing van bijv. slopes als rotsen. Niemand die ziet dat die op een andere plek zitten (behalve de autist in mij die het in eerste instantie 100% volgens het boekje moet hebben).
Dat is natuurlijk anders met de piano van @Hansw1. Daar moet alles juist precies op de juiste plaats.

De P1 had ik ook al snel weer uit elkaar liggen om hem opnieuw te bouwen. Daar mistten wel/ ook wat onderdelen oa. voor de ophanging van de deur. Die zit nu wel 100% goed in elkaar. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oxv5VBcYnENt71jMMyPF6b9t_Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FtB0NjR2wqi8v8XNS9daBGi.jpg?f=fotoalbum_medium

Had me er mentaal wel op voorbereid. Dit was niet even "een uurtje bouwen" natuurlijk, hoewel het een stuk vlotter ging de tweede keer.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:02

SomerenV

It's something!

<knip> Je hoeft niet te reageren, maar àls je reageert, hou het dan vriendelijk en opbouwend.

[ Voor 111% gewijzigd door Ardana op 29-03-2025 18:47 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

2 oplossingen:

A:
- Helemaal uit elkaar halen
- Verkopen op MP als incompleet

B:
- Helemaal uit elkaar halen
- Stap voor stap bouwen en gezien je historie iedere stap 4x checken.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Kerngezond
SomerenV schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:16:
[...]

@Hansw1 kan volgens mij beter gewoon stoppen met LEGO. Volgens mij zijn er nog maar weinig sets geweest waar ie geen issues mee heeft gehad, maar de hoeveelheid problemen met de piano is wel echt te bizar voor woorden.

[...]

Wat snap je niet aan 'van het begin opnieuw herbouwen'? :N
Ik vind dit een beetje een flauwe opmerking. Iedereen kan LEGO bouwen. Wel ben ik het ermee eens dat @Hansw1 misschien wat te veel hooi op z’n vork heeft genomen en beter een iets eenvoudigere set kan proberen. Het hoeft niet meteen kinderlego te zijn maar wel een set die minder technisch en ruimtelijk inzicht vereist en wat vergevingsgezinder is wat foutjes betreft. Er zijn legio sets te vinden die mooi, groot en indrukwekkend zijn maar waarbij je nog eens een foutje kan maken zonder dat het geheel niet meer werkt of in elkaar stort. Dit geldt alleen al voor bijna alle grote gebouwensets.

• Kerngezond
Semi-gerelateerd aan bovenstaande, het Natuurhistorisch Museum is bij Intertoys in de aanbieding.

https://www.intertoys.nl/...urhistorisch-museum-10326

Raad eens wie zijn LEGO-budget voor de maand maart erdoorheen heeft gejaagd?! :D

[ Voor 7% gewijzigd door Kerngezond op 26-03-2025 02:53 ]

• PlasticFan
  • Registratie: Oktober 2024
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PRSPWZYuBhAajAghfTw8RtfrLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ox4GTrZjw0Kag9jiKLeGep0.jpg?f=fotoalbum_large

Mag de toon hier in het algemeen misschien wat vriendelijker naar elkaar? Ik kom hier voor Lego en niet om herinnert te worden aan de dagelijkse verruwing in de rest van de wereld.

En ja, soms lees ik pagina's lang over kleurenkots in technic auto's of stofjes onder een sticker, oftewel onderwerpen die mij niets interesseren en echt korter mogen. Maar denk dan: dit negeer ik even en plaats een foto van een legobouwsel. Of als dat niet gaat: lekker naar buiten en kom morgen of over een week weer kijken. Lijkt me beter.

Daarnaast dank aan alle positieve bijdragen: ter lering en vermaak. 😍👍

[ Voor 3% gewijzigd door PlasticFan op 26-03-2025 04:06 ]

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:06
[...]

Beste Hans,

Ik heb de piano ook. Dat is best een lastige set, maar zoals alle lego sets ook prima te doen als je een paar basisregels volgt.

Opnieuw beginnen zonder hem helemaal te demonteren zou ik niet doen, aangezien je overduidelijk wat moeite hebt om ruimtelijk een aantal zaken goed te kunnen inschatten gezien je eerdere posts. Dat is niet erg, ook dan kun je van lego genieten, maar je moet er wel even rekening mee houden.

Ik zou het volgende doen:
* breek het hele ding af
* sorteer alle steentjes met hulp van de inventaris achterin het instructieboek
* begin opnieuw bij stap 1. Zoek de steentjes die je nodig hebt en voer de instructies uit. Ga pas verder als je alle steentjes gebruikt hebt uit die stap. Controleer je werk. En nogmaals.
* alsnog veel plezier. Het eindresultaat is het echt waard.

Het toetsenbord zou je eventueel in takt kunnen laten, dat is een losse constructie die je in de behuizing schuift (je snapt vast wat ik bedoel). Dat scheelt al heel veel werk.

[ Voor 9% gewijzigd door darth.75 op 26-03-2025 06:34 ]

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:14

Wailing_Banshee

You're Next

mawashigeri schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Exact! We hebben een stenen vloer en als de toch best brave kleinkinderen geweest zijn liggen er soms steentjes tot 8 meter verderop van waar gebouwd en gespeeld is! Pas nog zo'n 1x1 stud gevonden die al een maand verloren gewaand was :)
Pro tip: gebruik een grote vloerveger, dan hoor je ze wel rond tikken als je iets te pakken hebt - en je hebt ook nog eens de kamer geveegd.
Dit rozenblaadje lag achter de poot van de gaskachel (zo'n ouderwetse, met hele lage pootjes). En ik had echt onder de gaskachel gekeken! Geen idee meer waarom we die ombouw even weggehaald hebben, maar daardoor kwam die lego tevoorschijn :D
Jakkus schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:14:
Wat is het verhaal van die ontsnapte gevangene die even een snack gaat kopen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Metal Mark
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
Afgelopen week de 4x4 terreinwagen voor in de bergen (60447) gebouwd voor bij de camper (bricklink set). Ik moet zeggen dat het mij aangenaam verrast heeft. Het slaapzak tegeltje - briljant - en dat de motorkap geopend kan worden met de uitlaat was complete verrassing voor mij. Prima karretje. Is nu ook voor 13,99 te scoren via Bol zag ik. Ook altijd een feest als je net de volle pond hebt betaald :')

• iketot
Metal Mark schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:24:
Afgelopen week de 4x4 terreinwagen voor in de bergen (60447) gebouwd voor bij de camper (bricklink set). Ik moet zeggen dat het mij aangenaam verrast heeft. Het slaapzak tegeltje - briljant - en dat de motorkap geopend kan worden met de uitlaat was complete verrassing voor mij. Prima karretje. Is nu ook voor 13,99 te scoren via Bol zag ik. Ook altijd een feest als je net de volle pond hebt betaald :')
Bestellen bij Bol, en die terug brengen naar waar je de volle pond hebt betaald.. :+

• Jakkus
Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:14:
[...]
Wat is het verhaal van die ontsnapte gevangene die even een snack gaat kopen?
Ontsnappen maakt hongerig! En de belangrijkste reden dat hij is ontsnapt is dat ze in de gevangenis uit principe geen pizza Hawaii wilden serveren...

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Hebben jullie ervaring met de Bricklink winkel Steentjeswereld? Heeft 13k+ orders verwerkt dus lijkt me een grote/betrouwbare shop. Ik heb voor ca. €30 aan rigid hoses daar besteld, maar twee van de drie bestelde lengtes zijn geen originele Lego (flexibeler dan origineel, glimmend i.p.v. mat, friction met onderdelen die eraan klikt erg laag). Ik heb ze een mail gestuurd met dat ik een refund wil, maar heb nog niets gehoord.

Vandaar dat ik me afvroeg wat jullie ervaring is :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@almightyarjen in verleden wel eens besteld, geen issues ervaren. mocht reactie uit blijven op contact, zou ik het publiekelijk spelen; post op twitter, reactie bij store etc.

• iketot
almightyarjen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:50:
Hebben jullie ervaring met de Bricklink winkel Steentjeswereld? Heeft 13k+ orders verwerkt dus lijkt me een grote/betrouwbare shop. Ik heb voor ca. €30 aan rigid hoses daar besteld, maar twee van de drie bestelde lengtes zijn geen originele Lego (flexibeler dan origineel, glimmend i.p.v. mat, friction met onderdelen die eraan klikt erg laag). Ik heb ze een mail gestuurd met dat ik een refund wil, maar heb nog niets gehoord.

Ik ken hun eigen website wel : https://www.steentjeswereld.nl/

Ik zou als ik het zo bekijk er wel vanuit gaan dat ze met een reactie komen en het oplossen.
Anders ff langs gaan :P

Zou niet direct publiekelijk gaan spelen. Ze hebben gewoon een telefoon nummer misschien dat je ze kan bellen ook.

• L23

L23

iketot schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Ik ken hun eigen website wel : https://www.steentjeswereld.nl/

Ik zou als ik het zo bekijk er wel vanuit gaan dat ze met een reactie komen en het oplossen.
Anders ff langs gaan :P

Zou niet direct publiekelijk gaan spelen. Ze hebben gewoon een telefoon nummer misschien dat je ze kan bellen ook.
Is het wel hetzelfde? Bij Bricklink zie ik Groningen staan en bij jouw link naar een website zie ik Marum staan.

Edit: Laat maar, Marum is kennelijk ook in Groningen :P

[ Voor 5% gewijzigd door L23 op 26-03-2025 11:39 ]

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:53
L23 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Is het wel hetzelfde? Bij Bricklink zie ik Groningen staan en bij jouw link naar een website zie ik Marum staan.
Marum ligt in de provincie Groningen B)

• Jakkus
Bij Bricklink staat altijd alleen de provincie (en Marum ligt in Groningen).

Edit: @L23 Je hebt in drievoud antwoord gekregen op je vraag :p

[ Voor 10% gewijzigd door Jakkus op 26-03-2025 11:42 ]

• Makaja
  • Laatst online: 14:22
[...]

Marum is provincie Groningen. Bron: ik heb er gewoond... :)

• L23

L23

Sorry...

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:53
Haha geen probleem, snap de verwarring wel :D

Ik weet 't ook toevallig omdat een vriend van mij daar woont.

[ Voor 16% gewijzigd door RubjeMazter op 26-03-2025 11:54 ]

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Kijk nou wat er hier met de paashaas is meegekomen! :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLaEKRKyPje02Pa5AlhNDPI2g7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of3mAnTqMqQ7t225t5gBvpmh.jpg?f=fotoalbum_large

I'm gonna need a bigger nou ja niets eigenlijk. :+
Van die Jaws set ga ik de hele base niet bouwen, alleen de boot en sharky zelf.

• Tc99m
  • Nu online
SuBBaSS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:25:

[Afbeelding]
Past dat allemaal in dat kleine paashaasje rechts onderin? :o

[ Voor 12% gewijzigd door Tc99m op 26-03-2025 12:29 ]

scintillating

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Tc99m schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Past dat allemaal in dat kleine paashaasje rechts onderin? :o
Hij had een mooie grote (om)doos voor ze geregeld. :+

• iDutch
  • Laatst online: 14:47
SuBBaSS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:25:

[Afbeelding]

I'm gonna need a bigger nou ja niets eigenlijk. :+
Van die Jaws set ga ik de hele base niet bouwen, alleen de boot en sharky zelf.
Leuke set! Toevallig zelf afgelopen zondag de laatste hand aan gelegd. Paar verrassende technieken wel, kan deels begrijpen als je de base niet bouwt, het geheel wordt er wel erg groot van.
Had hem tijdje geleden via Marktplaats kunnen krijgen voor 100eu inclusief verzendkosten, zeker voor die prijs z'n geld meer dan waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JFnWfngC1WVa0jjd9xjIHe_KbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLxTlAqB3fFMpv2sK9OWEf9Z.jpg?f=fotoalbum_large

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

iDutch schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Leuke set! Toevallig zelf afgelopen zondag de laatste hand aan gelegd. Paar verrassende technieken wel, kan deels begrijpen als je de base niet bouwt, het geheel wordt er wel erg groot van.
Had hem tijdje geleden via Marktplaats kunnen krijgen voor 100eu inclusief verzendkosten, zeker voor die prijs z'n geld meer dan waard.

[Afbeelding]
Mooi prijsje wel.
Het is de bedoeling dat de boot mijn vuurtoren gaat vergezellen bovenop de kast. Met base zou het alsnog wel passen maar dan lijkt het nergens op (de vuurtoren staat op een dunne baseplate).
Ga er wel een hoop parts van overhouden dus. Eens kijken of daar nog wat mee te doen valt.

• Hansw1
Kerngezond schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 02:49:
[...]

Ik vind dit een beetje een flauwe opmerking. Iedereen kan LEGO bouwen. Wel ben ik het ermee eens dat @Hansw1 misschien wat te veel hooi op z’n vork heeft genomen en beter een iets eenvoudigere set kan proberen. Het hoeft niet meteen kinderlego te zijn maar wel een set die minder technisch en ruimtelijk inzicht vereist en wat vergevingsgezinder is wat foutjes betreft. Er zijn legio sets te vinden die mooi, groot en indrukwekkend zijn maar waarbij je nog eens een foutje kan maken zonder dat het geheel niet meer werkt of in elkaar stort. Dit geldt alleen al voor bijna alle grote gebouwensets.
Ik kan best tegen (opbouwende ) kritiek maar voordat ik aan de piano begon heb ik de Retro radio en Vespa scooter naar tevredenheid gebouwd . Hierna begon ik aan de type machine en met wat fouten mijnerzijds is deze uiteindelijk gelukt met bouwen . Ik geef toe dat ik de bouw van de piano onderschat heb maar als ik niet de pech had dat hij door zijn poten zakte was hij uiteindelijk toch klaargekomen . Het afspelen en luisteren werkte goed .

• L23

L23

Hansw1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Ik kan best tegen (opbouwende ) kritiek maar voordat ik aan de piano begon heb ik de Retro radio en Vespa scooter naar tevredenheid gebouwd . Hierna begon ik aan de type machine en met wat fouten mijnerzijds is deze uiteindelijk gelukt met bouwen . Ik geef toe dat ik de bouw van de piano onderschat heb maar als ik niet de pech had dat hij door zijn poten zakte was hij uiteindelijk toch klaargekomen . Het afspelen en luisteren werkte goed .
Wel met heel veel hulp uit dit topic, maar daar is op zich niks mis mee.

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:48
Net via Amazon: Lego Marvel 76313 aangschaft... super blij mee :D [linkje]

Deze is nu way-cheaper dan ooit.. gaat mooi als display-set naar de TV staan.

Altijd al Marvel Logo gewild en zat al naar een MOC te kijken, maar zo'n aanbieding (inclusief nog € 10,- coupon korting, tijdelijk, is het bijna 50% van de adviesprijs..)

Nu al zin in om te bouwen! 8) Keep you posted.

- The Neo and Only -

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Bericht terug van Steentjeswereld. Na onderzoek bleek inderdaad dat de rigid hoses niet origineel waren, deze waren aangeschaft bij een andere bricklinkwinkel welke ze nu gaan benaderen. Ze hebben het bedrag teruggestort, goed opgelost dus :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hansw1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Zoals ik je in onze DM berichten ook heb aangegeven; het is een pittige set! Ik vind mijzelf een redelijk gevorderde/fanatieke Lego bouwer, en heb de piano ook in 2x moeten bouwen.

De eerste poging had “ergens” iets verkeerd gedaan. Na uren puzzelen kwam ik er niet uit. Geen ramp; de boel afgebroken en opnieuw begonnen.

Ik vind de het een super gave set, een van de “meest complexe en creatieve sets die ik heb gebouwd”

Zorg voor goede verlichting, een fijne werkplek, sorteer blokjes op type (niet kleur). Ben nauwkeurig en werk stapje voor stapje! De instructie is soms moeilijk te lezen vanwege al het zwart; een digitale/pdf handleiding gebruiken kan helpen!

Soms lijken bepaalde bouwstappen onlogisch, of overbodig en zelfs compleet “idioot” - maar die functies worden in later stadium duidelijk. Wat een klein “ureka”-momentje geeft.

TLDR: succes! Ook ik heb m 2x moeten bouwen voordat alles klopte.

• Kerngezond
Jakkus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ontsnappen maakt hongerig! En de belangrijkste reden dat hij is ontsnapt is dat ze in de gevangenis uit principe geen pizza Hawaii wilden serveren...
Ik moet opeens denken aan de game LEGO Island waar je geen pizza naar de gevangenis mocht brengen omdat door de sterke geur van de pizza het slot van de cel opensprong. :D

• Kerngezond
almightyarjen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:50:

Als ze niet terugmailen zou ik gewoon bellen. Veel irritatie over en weer kan meestal voorkomen worden door een goed gesprek waarbij je elkaars stem kunt horen.

Edit: Mosterd na de maaltijd van mijn kant. Je hebt het al opgelost. d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Kerngezond op 26-03-2025 23:29 ]

• RichardG
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:29
himlims_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:19:
[...]

De instructie is soms moeilijk te lezen vanwege al het zwart; een digitale/pdf handleiding gebruiken kan helpen!
Ik heb ook de digitale instructies gebruikt. Tegenwoordig bouw ik eigenlijk nagenoeg alles via de Builder app, alleen erg oude sets en GWP's staan hier niet in.
Het voordeel is dat je dan alles vanuit verschillende hoeken kan bekijken en eventueel kan in- en uitzoomen.

At the end of each great post, there is a disappointing signature

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
De digitale instructies (PDF) die je bij LEGO kunt downloaden, blijven die gewoon beschikbaar? Of zijn er gevallen bekend van EOL sets, waarvan na een bepaalde tijd de instructies niet meer beschikbaar zijn?

Ik zit er nl. aan te denken om voor elke (relevante) set die ik heb de PDF instructies te downloaden en te archiveren, omdat het toch handig kan zijn ze te hebben; zo niet nu dan misschien in de toekomst.

• L23

L23

Gim schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:36:
De digitale instructies (PDF) die je bij LEGO kunt downloaden, blijven die gewoon beschikbaar? Of zijn er gevallen bekend van EOL sets, waarvan na een bepaalde tijd de instructies niet meer beschikbaar zijn?

Ik zit er nl. aan te denken om voor elke (relevante) set die ik heb de PDF instructies te downloaden en te archiveren, omdat het toch handig kan zijn ze te hebben; zo niet nu dan misschien in de toekomst.
Van sets uit de jaren 90 kan ik op verschillende websites ook de gescande instructies terug vinden. Dus mocht het ooit van de Lego website verdwijnen dan is het denk ik altijd wel ergens op het internet terug te vinden. Maar zou er ook niet vanuit gaan en daarom geen gek idee om te archiveren.

Ik zie op de Lego website digitale instructies in PDF staan vanaf 1996.

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 27-03-2025 09:47 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
RichardG schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:53:
[...]

Ik heb ook de digitale instructies gebruikt. Tegenwoordig bouw ik eigenlijk nagenoeg alles via de Builder app, alleen erg oude sets en GWP's staan hier niet in.
Het voordeel is dat je dan alles vanuit verschillende hoeken kan bekijken en eventueel kan in- en uitzoomen.
Zal wel een ouwe lul zijn, maar het bouwen via die builder-app haalt voor mij echt alle lol eruit. Zal ook wel een soort van nostalgie zijn. Vind het bladeren door de papieren instructie toch wel bij de charme van het bouwen horen. Als iets echt rete onduidelijk is, dan komt die builder-app wel goed van pas.

• Tc99m
  • Nu online

Alles wat online staat kan altijd weer offline gehaald worden (zonder al te politiek te worden, maar kijk maar naar de ontwikkelingen in de VS waar nu heel veel wetenschappelijke en historische informatie actief wordt verwijderd).

De kans lijkt me nu klein, maar stel dat LEGO failliet gaat, dan zullen ze hun online archief met instructies echt niet online blijven houden. Dus als je zelf geen papieren instructies meer bewaart, zou ik zeker de PDF's zelf opslaan, dan ben je niet afhankelijk van derde partijen.

Ik heb zelf alle boekjes bewaard, dat is voor mij voldoende, maar voor bijv. de alternatieve builds van de Galaxy Explorer heb ik de PDF's wel bewust gedownload en op mijn pc en backup disk opgeslagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tc99m op 27-03-2025 11:10 ]

scintillating

• Kerngezond

Ik heb er ook wel eens aan zitten denken. Wel een leuk projectje voor een middagje computeren. :P
pjlgt schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Zal wel een ouwe lul zijn, maar het bouwen via die builder-app haalt voor mij echt alle lol eruit. Zal ook wel een soort van nostalgie zijn. Vind het bladeren door de papieren instructie toch wel bij de charme van het bouwen horen. Als iets echt rete onduidelijk is, dan komt die builder-app wel goed van pas.
Ik snap dit wel. Ik vind zelf een iPad Pro (13 inch dus lekker groot) hierin prettiger simpelweg omdat je een iPad rechtop kan zetten waardoor hij minder ruimte inneemt op mijn iets te kleine bureau, maar ik merk wel dat ik dan altijd de PDF-versie gebruik. De builder-app voelt voor mij toch teveel als een computerspelletje.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Kerngezond schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:33:
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken. Wel een leuk projectje voor een middagje computeren. :P
Nou, leuk computeren is niet de hele middag download linkjes klikken, maar goed... dan heb je ook wat :P Dan komt ook wederom het besef dat je eigenlijk teveel LEGO hebt :+

Maar ik denk dat ik er toch eens aan begin. Dan kan ik gelijk de aangeschafte Rebrickable MOC instructies erbij zetten. Alles keurig bij elkaar voor een set.

Ofschoon ik het zeer op prijs stel om een fysiek instructieboekje te hebben en er ook nog vaak genoeg gebruik van maak, is een PDF op een tablet toch ook behoorlijk in opkomst. Praktisch omdat het minder ruimte in beslag neemt en het toch wel erg handig is wanneer je iets niet goed kunt zien door licht, kleur of grootte. Sommige instructieboekjes zijn gewoon wat minder top.

• Tc99m
  • Nu online
Kerngezond schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Als je je collectie in Brickset hebt staan, kun je daar ook vrij makkelijk alle handleidingen downloaden.
Gim schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Nou, leuk computeren is niet de hele middag download linkjes klikken, maar goed... dan heb je ook wat :P Dan komt ook wederom het besef dat je eigenlijk teveel LEGO hebt :+
Een échte Tweaker schrijft daar natuurlijk een scriptje voor. ;)

(voor de volledigheid: ik ben geen dus echte Tweaker :+ )

scintillating

Pagina: 1 ... 101 ... 160 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .