Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:30
Fifagek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:27:
Ik heb de beste persoon net eens (voor de gein) opgezocht op Facebook. Hier staat 'Werkt bij Ministerie van Financien'. Volgens mij is dat wel degelijk iets anders dan Belastingdienst, maar ik maak me er zelf ook schuldig aan dat ik voor bepaalde dingen een makkelijkere (bekendere) benaming zoek dus wellicht deed hij dat ook wel.
De BD valt eronder, maar er valt weer meer onder ministerie van financiën.
Tevens heb ik het stukje van vandaag 16.28u aangepast, maar dat was ongeveer gelijk met uw post van 17.12u.
Hetgeen op de website staat geldt zowel voor MinFin als Belastingdienst, als je op de link klitk die ik eerder gaf zie je onder andere ook dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBex9K9puXrCfcwWEtTmDs7-Zz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6feMsCPEJuB65A4oZlepQTQ.png?f=fotoalbum_large

Dus tenzij diegene directe familie van jou is en daarmee onder een uitzondering valt mag diegene helemaal geen "fiscaal advies" (waaronder het invullen van belastingaangiftes) doen. Daar komt dan ook nog bij dat rijksambtenaren ook een meldplicht hebben m.b.t. nevenfuncties.

Ik ben ontzettend benieuwd wat het antwoord is van diegene als je hem/haar hier naar zou vragen.

Wat vind je er zelf eigenlijk van nu je dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 20:15
Hij is denk ik familie van degene via wie ik aan hem gekomen ben. Ze dragen dezelfde achternaam.
Het is in ieder geval geen directe familie van mij persoonlijk. Degene via wie ik het adres heb zal niet weten dat ze onder een uitzondering vallen (denk ik).
Nu ik dit weet is het niet bepaald handig en dat is nog zacht uitgedrukt. Maar dit had de betreffende persoon ook kunnen laten weten toen ik hem vroeg voor hulp dat hij dat niet mag doen.
Volgend jaar toch maar iemand anders vragen dan om problemen te voorkomen! Voor nu niets meer aan te doen. Ik ben beter in onderzoek achteraf doen dan vooraf en ben er al vaker tegenaan gelopen dat dit niet handig is (met name in andere situaties)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
Fifagek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:52:
Hij is denk ik familie van degene via wie ik aan hem gekomen ben. Ze dragen dezelfde achternaam.
Het is in ieder geval geen directe familie van mij persoonlijk. Degene via wie ik het adres heb zal niet weten dat ze onder een uitzondering vallen (denk ik).
Nu ik dit weet is het niet bepaald handig en dat is nog zacht uitgedrukt. Maar dit had de betreffende persoon ook kunnen laten weten toen ik hem vroeg voor hulp dat hij dat niet mag doen.
Volgend jaar toch maar iemand anders vragen dan om problemen te voorkomen! Voor nu niets meer aan te doen. Ik ben beter in onderzoek achteraf doen dan vooraf en ben er al vaker tegenaan gelopen dat dit niet handig is (met name in andere situaties)!
Degene die "niet bepaald handig" handelt is die MinFin of Belastingdienst medewerker. Jij bent er niet voor verantwoordelijk dat hij/zij niet integer handelt als ambtenaar en niet voldoet aan de gedragscode.

Waar jij wél verantwoordelijk voor bent: jouw eigen aangifte.

Ik geef je het volgende mee ter overweging:
  • je hebt als het goed is een kopie van de ingediende aangifte?
  • zo niet: log in op Belastingdienst.nl en zoek deze op. Als het goed is kun je die vinden, als ingediend via aangiftesoftware en niet zichtbaar: vraag deze op bij de "adviseur"
  • stel een nieuwe aangifte op, waarbij je alle posten die er niet in thuis horen (de posten die zijn opgevoerd "omdat ze toch niet gezien worden") er buiten worden gelaten.
  • je voert dus alleen de juiste gegevens in en géén onzin aftrekposten
  • dubbelcheck dat je alles hebt ingevoerd
  • verzend deze aangifte
Deze nieuwe aangifte zal dan de eerder ingediende aangifte vervangen. Mocht het zo zijn dat de Belastingdienst al een voorlopige (of zelfs meteen een definitieve) aanslag heeft opgelegd, dan zal ze de nieuwe aangifte behandelen als "bezwaar" op de aanslag.

Door deze route te volgen maak je een 'schone lei', althans voor de meest recente aangifte. Als er over eerdere jaren ook foute aangiftes zijn ingediend kun je in principe dezelfde route volgen.

Succes.

PS: Je hoeft geen "u" te zeggen wat mij betreft, we zijn hier allemaal gelijk (en bovendien ben ik helemaal niet zo oud joh ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:29
bertuslambertus schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:15:
Ik heb een vraag over het verdelen, al jaren verdien ik meer dan mijn partner. In 2023 minimaal 2x zoveel.
We hebben een x bedrag aan aftrek eigen woning.
Wat ik begrijp is dat normaliter de aftrek eigen woning (hypotheekrente aftrek) af moet trekken bij degene die het meest verdient (ik dus). Aangezien ik in de hoogste belastingschaal zit, en mijn partner niet.

Nu is het al jaren zo dat we totaal minder belasting hoeven te betalen als ik de "aftrek eigen woning" bij mijn partner invul.
Dit druist in tegen wat m.i. logisch zou zijn. Ik heb tussen neus en lippen door het met mijn boekhouder over gehad en hij kon het ook niet verklaren.

Waar zou het mee te maken kunnen hebben?

En ik dacht dat de belastingdienst het verdelen had verbeterd zodat ze dat nu voor je doen?
Loop hier ook tegen aan en was erg verbaasd, zeker omdat belastingdienst zelf nog netjes aangeeft onder het vraagteken om de aftrekposten bij degene met het hoogste inkomen te plaatsen.
De eerste keer dat ik dit tegenkom, hopelijk heb ik hier afgelopen jaren geen geld laten liggen 🙈.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:28
dit wordt veroorzaakt doordat de aftrekposten teruggebracht worden naar 36,93% met dus voor de hogere inkomens een bijtelling van 49,5-36,93=12,57%, ook in combinatie met de sterke afbouw van de heffingskortingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:09

de Peer

under peer review

peter-rm schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:34:
dit wordt veroorzaakt doordat de aftrekposten teruggebracht worden naar 36,93% met dus voor de hogere inkomens een bijtelling van 49,5-36,93=12,57%, ook in combinatie met de sterke afbouw van de heffingskortingen
Gelukkig geldt dit niet voor alle aftrekposten. Niet voor de lijfrentepremie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
de meeste mensen merken dit bij de HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb gewoon alles klik klik klik gedaan bij mijn belastingaangifte 2023, wanneer krijg ik dan te horen of ik geld krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55

Cbr

klompenboertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:22:
wanneer krijg ik dan te horen of ik geld krijg?
Belastingdienst.nl - Wanneer hoor ik iets?

Heb je in maart aangifte gedaan? Meestal hoor je tussen eind april en eind juni iets.
Heb je in april aangifte gedaan? Over het algemeen duurt het dan tussen de 5 en 13 weken voor je iets hoort. Meer kunnen wij er ook niet over zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cbr op 04-04-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cbr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:27:
[...]

Belastingdienst.nl - Wanneer hoor ik iets?

Heb je in maart aangifte gedaan? Meestal hoor je tussen eind april en eind juni iets.
Heb je in april aangifte gedaan? Over het algemeen duurt het dan tussen de 5 en 13 weken voor je iets hoort. Meer kunnen wij er ook niet over zeggen.
Heeft u alles gewoon klik klik klik gedaan, over het algemeen zult u dan moeten wachten tot november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

Dennis1812

Amateur prutser

klompenboertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:22:
Ik heb gewoon alles klik klik klik gedaan bij mijn belastingaangifte 2023, wanneer krijg ik dan te horen of ik geld krijg?
Op de laatste pagina heb je toch akkoord gegeven voor je bedrag wat je moet betalen of krijgen.
De beslissing hiervan volgt ergens in t komende jaar. Maar dat moet geen verrassing zijn

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Het wordt weer tijd voor een topic warning over het vragen naar de bekende weg omtrent de teruggave, lees ik.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Dennis1812 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:55:
[...]

Op de laatste pagina heb je toch akkoord gegeven voor je bedrag wat je moet betalen of krijgen.
De beslissing hiervan volgt ergens in t komende jaar. Maar dat moet geen verrassing zijn
Ik kreeg geen bedrag in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

klompenboertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:14:
[...]

Dan vrees ik dat je iets te snel hebt doorgeklikt. Heb je aangifte gedaan met de app dan weet ik niet of je het bedrag alsnog kan zien. Aangiftes via Mijn Belastingdienst kun je gewoon downloaden op pdf (even opnieuw inloggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat kan ik eigenlijk niet geloven. En je hebt natuurlijk ook even een pdf opgeslagen van je aangifte. Daar staat het ook op. Anders even opnieuw openen en iets minder snel klik klik klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Check voor de zekerheid omdat ik voor het eerst zelf aangifte doe... mijn hypotheek (afgesloten in 2021) bestaat uit een lineair + aflossingsvrij deel (die ik wel gewoon aflos). Komt voor beide delen de vraag: Is dit een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening die u in maximaal 30 jaar aflost?

Lineair = ja, aflossingsvrij = nee (ondanks aflossing). Toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Jans0090 op 04-04-2024 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jans0090 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:23:
Check voor de zekerheid omdat ik voor het eerst zelf aangifte doe... mijn hypotheek (afgesloten in 2021) bestaat uit een lineair + aflossingsvrij deel (die ik wel gewoon aflos). Komt voor beide delen de vraag: Is dit een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening die u in maximaal 30 jaar aflost?

Lineair = ja, aflossingsvrij = nee (ondanks aflossing). Toch?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Dan heb je te snel geklikt.
Staat altijd een bedrag (0 is ook een bedrag).

Even download en onderaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Cbr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:16:
[...]

Dan vrees ik dat je iets te snel hebt doorgeklikt. Heb je aangifte gedaan met de app dan weet ik niet of je het bedrag alsnog kan zien. Aangiftes via Mijn Belastingdienst kun je gewoon downloaden op pdf (even opnieuw inloggen).
Het was een speciale aangifte omdat ik een deel van 2023 in het buitenland woonde. Zou het daardoor langer kunnen duren voordat ik het bedrag krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klompenboertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:53:
[...]

Het was een speciale aangifte omdat ik een deel van 2023 in het buitenland woonde. Zou het daardoor langer kunnen duren voordat ik het bedrag krijg?
Hoe weet je dat je iets krijgt? Misschien moet je wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het was basaal klik klik klik toch?

Dan ben ik echt 99,9% zeker dat er gewoon een bedrag staat.
Heb je inmiddels al ingelogd, je aangifte gedownload en gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Voor vragen over wanneer je je geld krijgt kan je op de site van de belastingdienst terecht. Dat wordt dus als bekend verondersteld in dit topic.

Zie ook de topicwaarschuwing.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 05-04-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
klompenboertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:53:
[...]

Een migratiebiljet is normaal gesproken niet een type aangifte voor gewoon alles klik klik klik.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Wat wel weer klopt is dat het digitale M-biljet geen bedrag geeft als eindresultaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37

Bergie

Lekker belangrijk...

Met het risico een hele domme vraag te stellen omdat ik er al een paar keer overheen kijk of het verkeerd gelezen te hebben :+

Ik meen begin maart toen ik even snel door de vooraf ingevulde gegevens heen klikte gezien te hebben dat je ergens kon invullen dat je kosten gemaakt hebt voor een huis/hypotheek in 2023 terwijl je pas in 2024 de woning in eigendom krijgt. Maar dat zie ik dus nu nergens meer terug :D

Wil dat wel even zeker weten want deze situatie is voor ons van toepassing aangezien we al aftrekbare kosten gemaakt hebben in 2023 voor het verkrijgen van de hypotheek terwijl we pas eind deze maand bij de notaris zitten voor de overdracht.
Weet iemand waar kan ik dat invullen? Of heb ik het destijds verkeerd gezien en kan je dat nergens invullen en kan ik die kosten dus pas bij de aangifte van volgend jaar opgeven? Wat ergens raar zou zijn aangezien ze in 2023 al gemaakt zijn natuurlijk.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bergie schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:07:
Met het risico een hele domme vraag te stellen omdat ik er al een paar keer overheen kijk of het verkeerd gelezen te hebben :+

Ik meen begin maart toen ik even snel door de vooraf ingevulde gegevens heen klikte gezien te hebben dat je ergens kon invullen dat je kosten gemaakt hebt voor een huis/hypotheek in 2023 terwijl je pas in 2024 de woning in eigendom krijgt. Maar dat zie ik dus nu nergens meer terug :D

Wil dat wel even zeker weten want deze situatie is voor ons van toepassing aangezien we al aftrekbare kosten gemaakt hebben in 2023 voor het verkrijgen van de hypotheek terwijl we pas eind deze maand bij de notaris zitten voor de overdracht.
Weet iemand waar kan ik dat invullen? Of heb ik het destijds verkeerd gezien en kan je dat nergens invullen en kan ik die kosten dus pas bij de aangifte van volgend jaar opgeven? Wat ergens raar zou zijn aangezien ze in 2023 al gemaakt zijn natuurlijk.
Je moet het goede vinkje aanvinken zodat je de correcte subpagina te zien krijgt om het in te vullen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Bergie schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:07:

Weet iemand waar kan ik dat invullen?
Onder 'hypotheken en andere schulden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 16:07
peter-rm schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit dus rente over een lening die de vve namens haar leden heeft afgesloten. in feite dus een (deel)lening van de leden aan de vve. die kun je opnemen onder
hypotheken en leningen. je kunt het als een lening voor onderhoud aan de vve beschouwen.

in plaats van een aandeel in het reservefonds(banktegoed), geef je een aandeel in de (vve) schuld op.
We hebben het inderdaad als lening kunnen opgeven. Het uitzoeken van alle gegevens was nog wat uitzoekwerk. Nog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:48
Gisteren toch maar zelf een poging gewaagd, veel vragen, maar na het invullen van het bsn van mevrouw liep alles vlotjes door. Feitelijk alleen in hoeven te vullen vanaf wanneer ze bij mij woonde en wanneer we getrouwd zijn.

Ik ga er maar vanuit dat de belastingdienst allang wist van hoe ende wat en dat er aan haar gegevens geen loonbelasting is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
ozzynator schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:50:
[...]

Gisteren toch maar zelf een poging gewaagd, veel vragen, maar na het invullen van het bsn van mevrouw liep alles vlotjes door. Feitelijk alleen in hoeven te vullen vanaf wanneer ze bij mij woonde en wanneer we getrouwd zijn.

Ik ga er maar vanuit dat de belastingdienst allang wist van hoe ende wat en dat er aan haar gegevens geen loonbelasting is gekoppeld.
Heb je je vrouw ook even laten inloggen en gekeken wat wat er onder de “Vooraf Ingevulde Aangifte” (VIA) stond?

Als je de aangifte opnieuw opent is dat zo ongeveer het eerste dat je zult zien: de Belastingdienst geeft dan iets aan als “deze gegevens hebben wij reeds over u ontvangen”

Als er dan iets zou zijn met een werkgever (je refereert aan loonbelasting) zou je het daar moeten zien. Tenzij, in een erg uitzonderlijk geval, die gegevens niet goed zijn doorgekomen of te laat zijn doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37

Bergie

Lekker belangrijk...

*knip

[ Voor 109% gewijzigd door Bergie op 08-04-2024 20:41 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-07 08:11
Hopelijk kan iemand me helpen! Ik heb zelf al redelijk uit gezocht, maar ik twijfel of ik alles goed heb ingevuld.

Naast mijn fulltime baan heb ik dit jaar wat freelance klussen gedaan. Ik stond 1 januari 2023 al ingeschreven. Het is geld dat direct op mijn privé-rekening wordt gestort (ik weet het: banken zijn er niet happig op om dit te combineren, maar puur juridisch gezien mag het). Het is dus niet echt salaris, maar gewoon één grote pot wat voor mij prima is omdat ik ook in dienstverband ben. Ik hou alle betalingen en facturen netjes bij. Daarover betaal ik per kwartaal verschuldigde btw.

Daarnaast heb ik wat geld geínvesteerd in zakelijke spullen die nodig zijn voor uitoefening van mijn vak. Deze kosten zijn aftrekbaar en dit valt onder de KIA-regeling. Ja, de bedragen zijn groot genoeg qua ‘investering’ (€2081, Q3 2023 + €524, dec 2023 = €2606) en de totale investeringen zijn groot genoeg voor de korting (€2601>). Mijn netto-omzet was €14.594

Nu heb ik wat vragen:
• Ik schrijf de investeringen in 5 jaar af en de restwaarde is dan 0. Mag ik dan nu al 20% van de €2605 (= €521) voor dit boekjaar als ‘afschrijving’ invullen? Zelfs als ik zo laat in het jaar een investering heb gedaan? Want ik heb ze technisch gezien maar een maand gebruikt.
• Klopt het dat de 28% KIA-korting automatisch wordt verrekend op de investeringen?
• Ik heb zelf ook nog kosten gemaakt (investeringen kleiner dan €450) en huurkosten van apparatuur. Moet ik dit invullen bij 'Overige bedrijfskosten'?
• M’n omzet is dus €14.594. Daar gaan €524 afschrijvingen vanaf (en dus eventueel nog de kleinere investeringen en huurkosten, die laten we nu even buiten beschouwing). Met bovenstaand voorbeeld is m'n nettowinst dus €14.073. Aangezien al het geld direct op één hoop gaat: klopt het dan als op de activa balans ingevuld staat liquide middelen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073? en bij passiva balans ondernemingsvermogen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073?

Iemand heeft me dit ooit zo uitgelegd en de software keurt het goed. Maar een check is fijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

• Ik schrijf de investeringen in 5 jaar af en de restwaarde is dan 0. Mag ik dan nu al 20% van de €2605 (= €521) voor dit boekjaar als ‘afschrijving’ invullen? Zelfs als ik zo laat in het jaar een investering heb gedaan? Want ik heb ze technisch gezien maar een maand gebruikt.
Nee, dat moet je tijdsgelang herrekenen. Een maand gebruiken? Dan dus het jaarlijkse bedrag aan afschrijving nemen en dat delen door 12.
• Klopt het dat de 28% KIA-korting automatisch wordt verrekend op de investeringen?
Je moet bij de vragen aangeven dat je recht hebt op investeringsaftrek en dan de daarover vragen beantwoorden. Het klopt dat je niet zelf aangeeft hoe hoog je recht is op KIA, dat wordt dan weer automatisch berekend.
• Ik heb zelf ook nog kosten gemaakt (investeringen kleiner dan €450) en huurkosten van apparatuur. Moet ik dit invullen bij 'Overige bedrijfskosten'?
Kies de meest passende catagorie in de aangifte. Zorg dat je je ingevulde bedragen relatief makkelijk kan terughalen (bewaar je berekening bijvoorbeeld). Blijf dit op dezelfde manier doen en dan komt het wel goed.
klopt het dan als op de activa balans ingevuld staat liquide middelen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073? en bij passiva balans ondernemingsvermogen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073?
Dat klopt niet. Je gebruikt nu de balans niet zoals deze is bedoeld: het is een overzicht van alle bezittingen, vorderingen en schulden aan het begin en einde van het jaar. De balans geen optelsom van je winst: dat is de verlies- en winstrekening al. Hoe je het nu invult is zorgen dat je doorkan in de software, maar onjuist.

Bij liquide middelen vul je in wat er op je zakelijke rekening staat. Aan de activa-kant moet je ook de bedrijfsmiddelen vermelden waar je het eerder over had. Heb je aan het einde van het jaar nog BTW die je moet betalen over het vierde kwartaal? Dan moet je dat ook als schuld opnemen aan de passiva-kant. Etc. etc.

Misschien handig om eens het Webinar aangifte inkomstenbelasting invullen voor zzp'ers te kijken? Dan krijg je in ieder geval een voorbeeld van een juist ingevulde aangifte.

De eerste keer een echte balans opmaken is lastig. Maar nu je aan het investeren bent geweest wel belangrijk. Vraag eventueel hulp aan een belastingadviseur.

[ Voor 25% gewijzigd door Cbr op 10-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

Herman

FP ProMod
Fuujii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:03:
Hopelijk kan iemand me helpen! Ik heb zelf al redelijk uit gezocht, maar ik twijfel of ik alles goed heb ingevuld.
Allereerst: Ga na of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, óf dat je inkomen in de categorie 'resultaat overige werkzaamheden' vallen.
Zie ook deze webpagina van de Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/
En de volgende check: https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je voldoet aan deze eisen, ga na of je voldoet aan de 1.225 urencriterium:
- https://www.belastingdien...1HIgqDEAAYASAAEgJLivD_BwE
Normaliter moet je méér tijd besteden aan je onderneming dan aan je loondienstverband. Maar als starter hoef je hier niet aan te voldoen.
Zie: - https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek

Als je aan de urennorm voldoet en als starter heb je recht op diverse aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek.
Naast mijn fulltime baan heb ik dit jaar wat freelance klussen gedaan. Ik stond 1 januari 2023 al ingeschreven. Het is geld dat direct op mijn privé-rekening wordt gestort (ik weet het: banken zijn er niet happig op om dit te combineren, maar puur juridisch gezien mag het). Het is dus niet echt salaris, maar gewoon één grote pot wat voor mij prima is omdat ik ook in dienstverband ben. Ik hou alle betalingen en facturen netjes bij. Daarover betaal ik per kwartaal verschuldigde btw.
Dat je banktransacties over een privérekening lopen, hoeft als eenmanszaak geen probleem te zijn. Het is natuurlijk wel mooier om een aparte bankrekening te hebben voor je zaak. Ook zou ik eigenlijk altijd een boekhoudpakket aanraden. Dat maakt het opmaken van de jaarcijfers gewoon veel eenvoudiger en dat had ook enkele vragen beantwoord die je nu stelt. Tegenwoordig kunnen sommige boekhoupakketten de jaarcijfers rechtstreeks exporteren naar de aangifte-module van de Belastingienst.
Nu heb ik wat vragen:
Normaal gesproken niet. Echter, in 2023 mag je willekeurig afschrijven tot 50% van de aanschafwaarde. Zie site belastingdienst:
- https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
In het scherm 'Gegevens onderneming(en)' heb je de volgende optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NyfiRmJzjYdTZLYQRiZpIY24PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1PmM4UGA2hxFbJzZdxn7qWyJ.png?f=user_large

Als je deze aanklikt, krijg je de volgende invoerschermen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mkjkRjTKaT3FGp3iyIzV6v0UjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ALuJmNxufXlodthzmrxUclni.png?f=user_large

Hierin kun je je investeringen vermelden en wordt de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (als het goed is) verwerkt in je aangifte.
• M’n omzet is dus €14.594. Daar gaan €524 afschrijvingen vanaf (en dus eventueel nog de kleinere investeringen en huurkosten, die laten we nu even buiten beschouwing). Met bovenstaand voorbeeld is m'n nettowinst dus €14.073. Aangezien al het geld direct op één hoop gaat: klopt het dan als op de activa balans ingevuld staat liquide middelen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073? en bij passiva balans ondernemingsvermogen: boekwaarde begin boekjaar: 0, boekwaarde eind boekjaar: €14.073?
Je liquide middelen zijn in principe nihil. Je geld staat al op je privérekening. Wat ik al aangaf, het gebruik van een (eenvoudig) boekhoudpakket kan je helpen om de balansposten te bepalen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
• M’n omzet is dus €14.594. Daar gaan €524 afschrijvingen vanaf (en dus eventueel nog de kleinere investeringen en huurkosten, die laten we nu even buiten beschouwing).
Welke kleinere investeringen en huurkosten heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Ten eerste: dank voor de zeer uitgebreide reactie! Ik heb het zorgvuldig doorgelezen. :)
Herman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:32:
[...]

Allereerst: Ga na of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, óf dat je inkomen in de categorie 'resultaat overige werkzaamheden' vallen.
Zie ook deze webpagina van de Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/
En de volgende check: https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je voldoet aan deze eisen, ga na of je voldoet aan de 1.225 urencriterium:
- https://www.belastingdien...1HIgqDEAAYASAAEgJLivD_BwE
Normaliter moet je méér tijd besteden aan je onderneming dan aan je loondienstverband. Maar als starter hoef je hier niet aan te voldoen.
Zie: - https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek

Als je aan de urennorm voldoet en als starter heb je recht op diverse aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek.
Ik ben sowieso btw-plichtig. Of ik ondernemer ben: dat zit een beetje op het randje. Omzet is redelijk voor bijverdiensten, ik werk voor 3 opdrachtgevers waarvan één deel wel het grootste deel op slokt. Urennorm haal ik niet. Uit de test komt 'u bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de belastingdienst'. Dat komt volgens mij vooral omdat ik veel werk voor 1 opdrachtgever heb gedaan (~70%).

Als ik het invul als 'geen ondernemer voor inkomstenbelasting', dan mis ik ook de aftrekposten en KIA-regeling pagina's(?). Kortom, dan kan ik geen gebruik maken van deze regelingen, ondanks ik er officieel wel gebruik van mag maken? Daarom heb ik eind 2023 nog een investering gedaan. Ik weet dat het flink wat invullen scheelt, maar ik maak graag gebruik van deze aftrekposten als dat kan (en als het goed is mag het ook). Daar heb ik me eerder dit jaar over laten informeren, toen niet wetende hoeveel opdrachten ik zou doen en in welke verhouding. De urennorm haal ik niet, maar dat is niet relevant voor investeringen en de KIA-regeling.

Kortom, het klopt toch dat ik de aangifte alsnog mag invullen als 'ondernemer voor de belastingdienst'?
[...]

Normaal gesproken niet. Echter, in 2023 mag je willekeurig afschrijven tot 50% van de aanschafwaarde. Zie site belastingdienst:
- https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
Interessant betreft de eenmalige willekeurige afschrijving van 2023! Hier kleven geen nadelen aan als ik het goed begrijp. Dat betekent dat ik dus 50% kan afschrijven.
[...]

In het scherm 'Gegevens onderneming(en)' heb je de volgende optie:

[Afbeelding]

Als je deze aanklikt, krijg je de volgende invoerschermen:
[Afbeelding]

Hierin kun je je investeringen vermelden en wordt de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (als het goed is) verwerkt in je aangifte.

[...]

Je liquide middelen zijn in principe nihil. Je geld staat al op je privérekening. Wat ik al aangaf, het gebruik van een (eenvoudig) boekhoudpakket kan je helpen om de balansposten te bepalen.
Goede tip voor volgend jaar. In voorgaande jaren draaide ik een stuk minder omzet, dus toen waren de kosten in verhouding te hoog.
[/quote]
Als m'n liquide middelen in dit geval 0 zijn op de balans, klopt het dat mijn ondernemingsvermogen dan ook 0 is op de passiva?
PolarBear schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:36:
[...]

Welke kleinere investeringen en huurkosten heb je het over?
Kleine investeringen: wat randapperatuur voor het uitoefenen van mijn zakelijke werkzaamheden. Zakelijke aankopen van <300 euro per stuk.
Huurkosten: extra randapparatuur die ik nodig had voor zakelijke werkzaamheden, want ik niet zelf heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

Herman

FP ProMod
Fuujii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:19:
(...)
Als m'n liquide middelen in dit geval 0 zijn op de balans, klopt het dat mijn ondernemingsvermogen dan ook 0 is op de passiva?(...)
Neen. Aan de activazijde van de balans staan ook je bedrijfsmiddelen (de geïnvesteerde inventaris). Hier staat ondernemingsvermogen tegenover.
Daarnaast zijn er nog vorderingen (openstaande verkoopfacturen?) of kortlopende schulden (BTW balanspost) op de balans. Wanneer je niet een administratie hebt met dubbel boekhouden, is het best lastig om de balansposten en dus ook het ondernemingsvermogen op balansdatum te berekenen.
Daarom mijn advies om het even in een boekhoudpakket te gooien, of eventueel uit te besteden ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ten eerste: dank voor de zeer uitgebreide reactie! Ik heb het zorgvuldig doorgelezen. :)

[...]

Ik ben sowieso btw-plichtig. Of ik ondernemer ben: dat zit een beetje op het randje. Omzet is redelijk voor bijverdiensten, ik werk voor 3 opdrachtgevers waarvan één deel wel het grootste deel op slokt. Urennorm haal ik niet. Uit de test komt 'u bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de belastingdienst'. Dat komt volgens mij vooral omdat ik veel werk voor 1 opdrachtgever heb gedaan (~70%).

Als ik het invul als 'geen ondernemer voor inkomstenbelasting', dan mis ik ook de aftrekposten en KIA-regeling pagina's(?). Kortom, dan kan ik geen gebruik maken van deze regelingen, ondanks ik er officieel wel gebruik van mag maken? Daarom heb ik eind 2023 nog een investering gedaan. Ik weet dat het flink wat invullen scheelt, maar ik maak graag gebruik van deze aftrekposten als dat kan (en als het goed is mag het ook). Daar heb ik me eerder dit jaar over laten informeren, toen niet wetende hoeveel opdrachten ik zou doen en in welke verhouding. De urennorm haal ik niet, maar dat is niet relevant voor investeringen en de KIA-regeling.

Kortom, het klopt toch dat ik de aangifte alsnog mag invullen als 'ondernemer voor de belastingdienst'?
Beetje vreemd dat je eerst tot de conclusie komt dat je geen ondernemer bent, maar vervolgens wel meent recht te hebben op investeringsaftrek.

Wat bedoel je met, ik kan er geen gebruik van maken, ondanks dat ik er officieel wel gebruik van kan maken? Je kan het wel, of je kan het niet. Er zit niets tussen. En het hangt af van het al dan niet zijn van ondernemer voor de wet IB..

Als resultaatgenieter bepaal je de jaarwinst op dezelfde manier als een ondernemer. Echter heb je geen recht op de volgende zaken:
- Ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, stakingsaftrek, etc.).
- Investeringsregelingen (KIA, MIA, EIA)
- Willekeurige afschrijvingen
- MKB-winstvrijstelling

Het is aan jou om te beoordelen of je wel of niet ondernemer bent. Ik vind de ondernemerscheck van de Belastingdienst daarin niet een volledig uitsluitsel geven, maar het is wel een heel goede indicatie. Ik heb deze discussie meermaals gevoerd met een belastinginspecteur. Met name als er ook 'gewoon' sprake is van een loondienstverband, zijn ze er toch wel scherp op.

Voor jou zouden dan alleen de KIA en de MKB-winstvrijstelling ter discussie staan, of je die (al dan niet) kunt claimen.

(En de versnelde afschrijving 2023, maar dat is meer een liquiditeitsvoordeel. Ervan uitgaande dat je de komende jaren voldoende inkomen blijft houden.)
Herman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:50:
[...]
Daarom mijn advies om het even in een boekhoudpakket te gooien, of eventueel uit te besteden ;)
Inderdaad... Of gewoon resultaat uit werkzaamheid aan te geven ;)

De vermogensvergelijking met begin- en eindbalans is namelijk niet van toepassing voor de resultaatgenieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online

[...]

Ik ben sowieso btw-plichtig. Of ik ondernemer ben: dat zit een beetje op het randje. Omzet is redelijk voor bijverdiensten, ik werk voor 3 opdrachtgevers waarvan één deel wel het grootste deel op slokt. Urennorm haal ik niet.

[..]

Als ik het invul als 'geen ondernemer voor inkomstenbelasting', dan mis ik ook de aftrekposten en KIA-regeling pagina's(?). Kortom, dan kan ik geen gebruik maken van deze regelingen, ondanks ik er officieel wel gebruik van mag maken?

[..]

Full-time baan, 'op het randje', urennorm niet gehaald, geen ondernemer voor de inkomstenbelasting uit de vragen van de belastingdienst. Waarom vind je dat je wel ondernemer bent? Aan de hand waarvan vind je dat officieel daar gebruik van mag maken?

Een aangifte IB met een voltijdsbaan (loondienstverband) én ondernemersaftrek gaat waarschijnlijk wel de aandacht vragen.
Kleine investeringen: wat randapperatuur voor het uitoefenen van mijn zakelijke werkzaamheden. Zakelijke aankopen van <300 euro per stuk.
Huurkosten: extra randapparatuur die ik nodig had voor zakelijke werkzaamheden, want ik niet zelf heb gekocht.
Dat zijn geen investeringen maar kosten.
Huurkosten idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:52:
[...]
Wat bedoel je met, ik kan er geen gebruik van maken, ondanks dat ik er officieel wel gebruik van kan maken? Je kan het wel, of je kan het niet
Nou ja je kan het natuurlijk altijd invullen, in het kader van je kan er officieel wel gebruik van maken ;)

Naar mijn indruk wordt er in de IB-sfeer maar weinig echt gecontroleerd, maar zoals ik eerder zei een aangifte met én een voltijd dienstverband én KIA en de MKB-winstvrijstelling gaat waarschijnlijk wel ergens uit een proces vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zusje
  • Laatst online: 10-04-2024
Even een vraag in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb aangifte gedaan en krijg zo'n €500.- minder terug dan andere jaren.
Voor het eerst heb ik €700.- aan zorgkosten gedeclareerd, waarvan ik €237.- terugkrijg.

Nu las ik dat de heffingskorting lager is, omdat ik zorgkosten heb gedeclareerd.
Zou ik voordeliger uit zijn als ik die zorgkosten weghaal? Weet niet of dat achteraf kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Zusje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:14:
Even een vraag in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb aangifte gedaan en krijg zo'n €500.- minder terug dan andere jaren.
Voor het eerst heb ik €700.- aan zorgkosten gedeclareerd, waarvan ik €237.- terugkrijg.

Nu las ik dat de heffingskorting lager is, omdat ik zorgkosten heb gedeclareerd.
Zou ik voordeliger uit zijn als ik die zorgkosten weghaal? Weet niet of dat achteraf kan...
Je kan je opgestuurde aangifte gewoon openen en aanpassen om te kijken wat er gebeurd, maar het is een veilige gok dat je niet voordeliger uit gaat zijn door zorgkosten weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:52:
[...]

Beetje vreemd dat je eerst tot de conclusie komt dat je geen ondernemer bent, maar vervolgens wel meent recht te hebben op investeringsaftrek.

Wat bedoel je met, ik kan er geen gebruik van maken, ondanks dat ik er officieel wel gebruik van kan maken? Je kan het wel, of je kan het niet. Er zit niets tussen. En het hangt af van het al dan niet zijn van ondernemer voor de wet IB..

Als resultaatgenieter bepaal je de jaarwinst op dezelfde manier als een ondernemer. Echter heb je geen recht op de volgende zaken:
- Ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, stakingsaftrek, etc.).
- Investeringsregelingen (KIA, MIA, EIA)
- Willekeurige afschrijvingen
- MKB-winstvrijstelling

Het is aan jou om te beoordelen of je wel of niet ondernemer bent. Ik vind de ondernemerscheck van de Belastingdienst daarin niet een volledig uitsluitsel geven, maar het is wel een heel goede indicatie. Ik heb deze discussie meermaals gevoerd met een belastinginspecteur. Met name als er ook 'gewoon' sprake is van een loondienstverband, zijn ze er toch wel scherp op.

Voor jou zouden dan alleen de KIA en de MKB-winstvrijstelling ter discussie staan, of je die (al dan niet) kunt claimen.

(En de versnelde afschrijving 2023, maar dat is meer een liquiditeitsvoordeel. Ervan uitgaande dat je de komende jaren voldoende inkomen blijft houden.)

[...]

Inderdaad... Of gewoon resultaat uit werkzaamheid aan te geven ;)

De vermogensvergelijking met begin- en eindbalans is namelijk niet van toepassing voor de resultaatgenieter.
PolarBear schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:57:
[...]

Full-time baan, 'op het randje', urennorm niet gehaald, geen ondernemer voor de inkomstenbelasting uit de vragen van de belastingdienst. Waarom vind je dat je wel ondernemer bent? Aan de hand waarvan vind je dat officieel daar gebruik van mag maken?

Een aangifte IB met een voltijdsbaan (loondienstverband) én ondernemersaftrek gaat waarschijnlijk wel de aandacht vragen.

[...]

Dat zijn geen investeringen maar kosten.
Huurkosten idem.
Dank voor de reacties.

Ik begrijp jullie opmerkingen. De tool van de Belastingdienst geeft een indicatie. Als ik één criteria aanpas: ‘niét meer dan 70% gewerkt voor één opdrachtgever’, dan ben ik volgens de belastingdienst-tool wél ondernemer voor inkomstenbelasting.

Terwijl er genoeg freelancers zijn, die in één kalenderjaar voor één opdrachtgever werken en wel aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Ik hoor dit vaker in mijn omgeving, ook als het naast een vast dienstverband is. Bovendien wist ik tijdens de investeringen niet hoe het kalenderjaar zou lopen qua opdrachten en -gevers. Of heb ik volgens jou logica dan pech, en vervallen in mijn geval de voordelen omdat ik met name voor één opdrachtgever heb gewerkt?

Ik wil niet even snel profiteren van een voordeeltje, maar het zijn simpelweg extra investeringen die ik heb gedaan voor zakelijke werkzaamheden ondanks het op een relatief laag pitje staat. In de avonduren heb ik hier hard voor gewerkt. Met destijds in het achterhoofd dat ik gebruik kon maken van de KIA-aftrekpost, wat de investering beter te rechtvaardigen maakt: het blijft een relatief groot bedrag voor zakelijke doeleinden. Toen wist ik niet in welke verhouding voor welke opdrachtgevers zou werken.

Tuurlijk, als ik er simpelweg naast zit, dan heb ik pech en het verkeerd ingeschat. Vanwege bovenstaande verhaal vind ik het niet zo helder.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuujii op 10-04-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Fuujii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:54:
[...]

[...]

Terwijl er genoeg freelancers zijn, die in één kalenderjaar voor één opdrachtgever werken en wel aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Dat is onjuist en komt echt hoogst zelden voor. (Als het al voorkomt dan is er iets bijzonders. Bijvoorbeeld ondernemingen die normaal gesproken veel opdrachtgevers hebben en toevallig een jaartje er tussen hebben zitten dat het een heel grote opdracht is, dat is niet zo gek.)

Er zijn ook heel veel freelancers/ondernemers/zzp'ers geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Op de intermediairdagen is ooit gezegd dat 60% van de starters zonder personeel de eerste jaren geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is.

Ondernemer voor de inkomstenbelasting ben je niet zomaar. Bij meer dan 70% voor een opdrachtgever werken wordt er al snel getwijfeld aan de zelfstandigheid en continuïteit van de activiteit. Je bent dan bijna nooit ondernemer voor de inkomstenbelasting (of je moet objectieve redenen kunnen aanvoeren waarom het wel goed zit met de zelfstandigheid en continuïteit zoals in mijn voorbeeld hierboven, of door een unieke marktpositie hebt waardoor je de opdrachtgevers voor het kiezen hebt i.c.m. hoe je naar buiten treed etc.).

Geen ondernemer zijn klinkt misschien raar als je heel hard aan je onderneming werkt. Soms is het wat het is. Gelukkig kun je in de toekomst gewoon uitgroeien tot ondernemer voor de inkomstenbelasting en dan van de voordelen genieten.

[ Voor 53% gewijzigd door Cbr op 10-04-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Cbr schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:41:
Dat is onjuist en komt echt hoogst zelden voor.
Is dat echt zo, of vind jij dat?

Neem anders eens een kijkje in Het freelance ICT-ers discussie topic

Ik durf wel te stellen dat in de IT(zeker detachering) het meerendeel van de eenmanszaken minder dan 3 klanten per jaar heeft, maar toch ondernemer voor de IB is.

Het grappige is ook, dat in de link die je post NIETS staat over een minimum aantal klanten die je als ondernemer zou moeten hebben.
Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen
Nou ik streef er zeker naar, maar de markt/mijn klanten willen me voor 40 uur per week inhuren. Ben ik daardoor minder ondernemer?

[ Voor 33% gewijzigd door Kurios op 10-04-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij de aangifte van 2023 (door onze boekhouder) staat bij mijn vrouw ineens 2 IBAN van Bunq die zij ~7jr. geleden heeft opgezegd. De app van Bunq (net weer opnieuw geinstalleerd om uit zoeken hoe en wat) zegt ook dat deze zijn opgezegd.

Hoe kan in de aangifte van 2023 deze 2 nrs ineens naar voren komen (met een saldo van 0 en -40)? Contact opnemen met Bunq is....lastig. Komen niet voorbij de chatbot.

[ Voor 10% gewijzigd door stok op 10-04-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Kurios schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:15:
[...]

Het grappige is ook, dat in de link die je post NIETS staat over een minimum aantal klanten die je als ondernemer zou moeten hebben.

[...]
Die link is in aanvulling op de eerder in het topic aangehaalde ondernemerscheck, die voor de meeste ondernemers een prima indicatie geeft.

Verder is het verstandig om eens te overleggen met een adviseur als je om een specifieke reden twijfelt aan de uitkomst van de check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

stok schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:32:
Hoe kan in de aangifte van 2023 deze 2 nrs ineens naar voren komen (met een saldo van 0 en -40)? Contact opnemen met Bunq is....lastig. Komen niet voorbij de chatbot.
(Reactie verwijderd nu in de post die ik quote staat dat de boekhouder de aangifte heeft gedaan.)

[ Voor 34% gewijzigd door Cbr op 10-04-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
Ik heb mijn eigen woning verkocht in 2023 met overwaarde en ben bij mijn vriendin ingetrokken. Ik betaal mee, we hebben een en ander bij de notaris geregeld, maar ik ben officieel geen eigenaar bij kadaster / hypotheek. We zijn wel het gehele jaar fiscaal partner. Voor zover ik begrijp van de site van de belastingdienst heeft mijn eigen woning reserve geen impact op de HRA van haar hypotheek zolang ik geen nieuwe woning (samen) koop.

Hoe ik dit echter in mijn aangifte goed verwerkt krijg is me niet geheel duidelijk, omdat alle vragen daar over ons gezamenlijk lijken te gaan.

Iemand hier ervaring mee?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

VidaR-9 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:23:
Ik heb mijn eigen woning verkocht in 2023 met overwaarde en ben bij mijn vriendin ingetrokken. Ik betaal mee, we hebben een en ander bij de notaris geregeld, maar ik ben officieel geen eigenaar bij kadaster / hypotheek. We zijn wel het gehele jaar fiscaal partner. Voor zover ik begrijp van de site van de belastingdienst heeft mijn eigen woning reserve geen impact op de HRA van haar hypotheek zolang ik geen nieuwe woning (samen) koop.

Hoe ik dit echter in mijn aangifte goed verwerkt krijg is me niet geheel duidelijk, omdat alle vragen daar over ons gezamenlijk lijken te gaan.

Iemand hier ervaring mee?
Je bent goed op de hoogte.

Als je de vragen letterlijk beantwoord dan gaat deze situatie in mijn ervaring gewoon goed. Lees alleen overal waar "u en [naam partner]" staat in plaats daarvan "u en/of [naam partner]". Dat leest logischer (en klopt ook beter).

Loop je ergens specifiek tegenaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Cbr op 12-04-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 10:53
Paar vragen:

in 2023 een extra (annuïteiten) hypotheek genomen voor de verbouwing.
Dit per juli 2023. Zeg 200.000. In december zat er nog 50.000 in depot.

Ik heb wel rente betaald over die 200.000. Die mag ik toch gewoon aftrekken, en aangeven hoeveel er nog in depot zit? Want over wat er inzit, 'krijg' ik ook rente. Maar las ergens dat je die de eerste 6 maanden niet hoeft op te geven. Klopt dat?

Verder best bizarre verdeling. Als ik gewoon doorklik, krijg ik 400 euro terug. Na verdelen tussen mij en partn ern het beste bedrag zoeken ruim 1700 euro.

Waarom zet de BD het niet automatisch op de meest voordelige variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

meermarco schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:40:
Paar vragen:

in 2023 een extra (annuïteiten) hypotheek genomen voor de verbouwing.
Dit per juli 2023. Zeg 200.000. In december zat er nog 50.000 in depot.

Ik heb wel rente betaald over die 200.000. Die mag ik toch gewoon aftrekken, en aangeven hoeveel er nog in depot zit? Want over wat er inzit, 'krijg' ik ook rente. Maar las ergens dat je die de eerste 6 maanden niet hoeft op te geven. Klopt dat?

Verder best bizarre verdeling. Als ik gewoon doorklik, krijg ik 400 euro terug. Na verdelen tussen mij en partn ern het beste bedrag zoeken ruim 1700 euro.

Kun je aantonen dat het geld gebruikt is voor verbeteringen aan je woning? Dan is de rente van je tweede hypotheek fiscaal aftrekbaar, zolang je een annuïtaire of een lineaire hypotheek hebt.

https://www.hypotheker.nl...sluiten/tweede-hypotheek/

Invoeren bij de BD dus *O*

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

meermarco schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:40:

Klopt. Het gaat automatisch goed wanneer je de lening en het depot invult. In dat geval wordt de op het bouwdepot ontvangen rente het eerste halfjaar buiten beschouwing gelaten. (In jouw geval wordt die rente niet eens uitgevraagd, op 31-12-2023 was het halfjaar immers nog niet om.)
Dat doet de belastingdienst ook in veel gevallen maar (nog?) niet in alle gevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cbr op 14-04-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 10:53
Cbr schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:49:
[...]

Klopt. Het gaat automatisch goed wanneer je de lening en het depot invult. In dat geval wordt de op het bouwdepot ontvangen rente het eerste halfjaar buiten beschouwing gelaten. (In jouw geval wordt die rente niet eens uitgevraagd, op 31-12-2023 was het halfjaar immers nog niet om.)

[...]

Dat doet de belastingdienst ook in veel gevallen maar (nog?) niet in alle gevallen.
Bedankt. In mijn geval scheelt het echt ontzettend veel. Bijzonder.
Ook duidelijk qua bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
Zijn er nog mensen met een bericht van De Belastingdienst omtrent inkomstenbelasting 2023? Mijn vrouw kreeg een melding, wil inloggen maar kan niet inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Nicklazzz schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:58:
Zijn er nog mensen met een bericht van De Belastingdienst omtrent inkomstenbelasting 2023? Mijn vrouw kreeg een melding, wil inloggen maar kan niet inloggen.
Waar ontving je vrouw het bericht? Welke melding? Je bericht is niet duidelijk genoeg om te kunnen zeggen of wij het ook hebben gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nicklazzz schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:58:
Waarom zou ze niet kunnen inloggen? En waarom is dat relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Cbr schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:01:
[...]

Waar ontving je vrouw het bericht? Welke melding? Je bericht is niet duidelijk genoeg om te kunnen zeggen of wij het ook hebben gekregen...
Via e-mail, inloggen via Digid op de website van De Belastingdienst. Ze kreeg meermaals een foutmelding dat de website niet beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Nicklazzz schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:30:
[...]

Via e-mail, inloggen via Digid op de website van De Belastingdienst. Ze kreeg meermaals een foutmelding dat de website niet beschikbaar was.
Was het een email van de Berichtenbox of van de Belastingdienst?
Wat wil je van ons precies weten? Of wij wel kunnen inloggen? (niet zo relevant in dit topic, kan het nu niet dan kan het morgenochtend vast wel)
Of dat wij in de email een berichtje hebben gehad of we willen inloggen bij de belastingdienst? (Nee.)
Of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
de Peer schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:03:
[...]

Waarom zou ze niet kunnen inloggen? En waarom is dat relevant?
Omdat ik eerst huiverig was (en ben) voor zulke berichtgevingen maar achteraf relativeerde dat de kans bestaat dat meerdere mensen inmiddels een bericht ontvingen van De Belastingdienst inzake inkomstenbelasting 2023 en mogelijks hierdoor de site overbelast was.

Voor jou lijkt het wellicht niet relevant, van mij uit was het een oprechte vraagstelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Nicklazzz schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:35:
[...]

Omdat ik eerst huiverig was (en ben) voor zulke berichtgevingen
Ah, nu snap ik waar je vragen vandaan komen, dat helpt enorm met antwoorden geven.

Ik zou ook huiverig zijn. Voor zover ik weet stuurt de Rijksoverheid geen linkjes naar inlogplatformen maar moet iemand altijd zelf de URL intoetsen. Stond er wel een linkje in de mail en is er geprobeerd om in te loggen dan zou ik direct mijn DigiD-wachtwoord aanpassen en morgenochtend de DigiD-helpdesk bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cbr op 15-04-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Cbr schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:35:
[...]

Was het een email van de Berichtenbox of van de Belastingdienst?
Wat wil je van ons precies weten? Of wij wel kunnen inloggen? (niet zo relevant in dit topic, kan het nu niet dan kan het morgenochtend vast wel)
Of dat wij in de email een berichtje hebben gehad of we willen inloggen bij de belastingdienst? (Nee.)
Of iets anders?
E-mail van de berichtenbox.

Of meerdere leden ook al een bericht ontvingen van De Belastingdienst, mijn ervaring leert dat het vaak pas vanaf mei begint. Hierdoor ben ik voorzichtig en stel ik deze vraag. Wij hebben in onze naaste omgeving verschillende phishing situaties gehad waardoor je toch voorzichtiger wordt.

Ze heeft inmiddels al meermaals de afgelopen 24h getracht in te loggen.

Excuses dat ik een niet relevante vraag stelde…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Toch niet via de link in de mail wel?

Mijn Belastingdienst doet het hier prima.
Ook berichtenbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je op links geklikt? Dat is mij nog niet duidelijk?

Indien ja morgenvroeg bellen dat je per tijdstip X geen toegang meer hebt tot je account. Een lijst van alle wijzingen wil en uiteraard een blokkade op je account.

En aangifte doen van digitale identiteit diefstal.
Pakkans is klein. Maar die houden we ook klein door nooit aangifte te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
Misschien hier iemand die antwoord weet op deze vraag.

We zijn een bouwdepot gestart op 1-12-2022. De bouw is daadwerkelijk pas in maart 2023 gestart en pas eind 2024 klaar, het gaat dus om een nieuwbouwdepot. Inmiddels zijn er enkele rekeningen van betaald, maar staat er nog een flink bedrag op.
We zijn nu aangifte over 2023 aan het doen. Wat gebeurt er nu bij de verdeling en dus aangifte:
Als we bij het bouwdepot aangeven dat de rente aftrekbaar is, dan moeten we een enorm bedrag aan de belastingdienst betalen over 2023. Als we aangeven dat de rente NIET aftrekbaar is, dan hoeven we dit niet. Dit scheelt zo'n 5000 euro. Normaal gesproken zou ik denken dat de rente aftrekken van het bouwdepot gunstig is, en dit vind ik ook veelvuldig op internet. In ons geval is het dus superongunstig.

We komen er niet achter waarom de rente wel- of niet aftrekbaar is op het bouwdepot; volgens mij mag je dit zelf kiezen - de tweejaarsregeling waar je wel of niet gebruik van wil maken.
Onze bouwdepotrente is 2,65% en we krijgen maandelijks gestort, maar betalen uiteraard ook rente (en dat is dan gemiddeld tussen diverse delen) over de hypotheekdelen die er tegenover staan. Je zou dus denken dat dit zichzelf balanceert zolang je nog niks betaald hebt uit je bouwdepot, maar zodra je dit wel doet, je meer rente betaalt dan ontvangt. Dat zou gunstig moeten zijn. Allesbehalve dus.

We hebben al wat tijd gestoken in de site van de Belastingdienst en de bank en andere websites van geldverstrekkers, maar echt duidelijk vinden waarom je wel of niet voor de tweejaarsregeling zou kiezen staat er niet, in relatie tot wat wij in de aangifte zien. Ook in de aangifte zelf staat de vraag hoeveel er aftrekbaar is van het bouwdepot (percentages/verdeling), Wie bepaalt dit? Dit staat niet in onze hypotheekofferte en de bank schrijft in hun artikelen dat je dit zelf moet bepalen.

TLDR; de rente aftrekbaar maken op ons bouwdepot kost ons 5000 euro meer dan aangeven dat we de rente NIET willen aftrekken. Dit vonden we vreemd, vandaar hier de vraag.
Ik vermoed dat we dus iets nog niet goed ingevuld hebben. Het bouwdepot staat wel bij "Bankrekeningen en andere bezittingen" onder "Bouwdepots" maar verder nergens. Het is immers geen apart hypotheekdeel met een renteschuld dus deze is ook niet terug te vinden onder "hypotheken".

[ Voor 13% gewijzigd door Soeski op 16-04-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Maar wat heb je met je bouwdepot in 2022 dan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
PolarBear schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:53:
Maar wat heb je met je bouwdepot in 2022 dan gedaan?
Goede vraag. Dat moet ik even nazien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:39:
[...]

E-mail van de berichtenbox.

Of meerdere leden ook al een bericht ontvingen van De Belastingdienst, mijn ervaring leert dat het vaak pas vanaf mei begint. Hierdoor ben ik voorzichtig en stel ik deze vraag. Wij hebben in onze naaste omgeving verschillende phishing situaties gehad waardoor je toch voorzichtiger wordt.

Ze heeft inmiddels al meermaals de afgelopen 24h getracht in te loggen.

Excuses dat ik een niet relevante vraag stelde…
Ja, ik heb op 11 april een email ontvangen.
"Bericht van Belastingdienst (document ontvangen)"

Maar daar heb jij precies niets aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
aangifte 2022 heeft peildatum 1 jan 2022 voor een bouwdepot gestart op 1-12-2022 de waarde is dan 0.

voor een bouwdepot is de eerste 6 maand de rente vrij, daarna salderen met de betaalde rente over de betrokken hypotheekdelen. na 2 jaar gaat bouwdepot naar box3.

ik vermoed dat de ontvangen rente (over 6 mnd) ergens bij het inlkomen geteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
peter-rm schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
aangifte 2022 heeft peildatum 1 jan 2022 voor een bouwdepot gestart op 1-12-2022 de waarde is dan 0.

voor een bouwdepot is de eerste 6 maand de rente vrij, daarna salderen met de betaalde rente over de betrokken hypotheekdelen. na 2 jaar gaat bouwdepot naar box3.

ik vermoed dat de ontvangen rente (over 6 mnd) ergens bij het inlkomen geteld wordt.
maar dat geldt alleen voor verbouwingsdepot, niet voor nieuwbouwdepot. Die regel is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@Soeski had ik overheen gelezen. voor nieuwbouw geldt die eerste periode van 6 maand niet,

als je dus kiest voor aftrekbaar wordt het gesaldeerd met de (betaalde) hypotheekrente, anders gaat het depot naar box3 (geldtegoed forfaitair 0,92% rendement en belast tegen 31% en ook nog een vrijstelling van €57K pp).

Belasting in box3 levert dus veel minder bijtelling op dan saldering met betaalde rente(tegen 36,93% in box1

de oorzaak zit in het verschil in belastingregime van box1 en box3 kijk maar naar de detail berekeningen aan het eind van de aangifte bij de verschillende keuzes

als je vermogen/beleggingen hebt kan het bij een lage hypotheekrente lonend zijn de hypotheek naar box3 te verhuizen. door de wet hillen is je eigen woning bijtelling dan met 80% teruggebracht

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 16-04-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01
Korte vraag; zoonlief is vorig jaar gestart met een krantenwijkje. Geen loonheffing maar moet ik daar nu verder nog iets mee in mijn eigen aangifte IB? Want ik kan alleen voor mezelf inkomsten uit overig werk aangeven. Voor kinderen is geen vinkje.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Mistraller schreef op woensdag 17 april 2024 @ 00:17:
Korte vraag; zoonlief is vorig jaar gestart met een krantenwijkje. Geen loonheffing maar moet ik daar nu verder nog iets mee in mijn eigen aangifte IB? Want ik kan alleen voor mezelf inkomsten uit overig werk aangeven. Voor kinderen is geen vinkje.
Aannemende dat je zoon minderjarig is:
Belastingdienst.nl: Mijn minderjarige kind heeft inkomsten – wie doet aangifte?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 17-04-2024 00:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ja en daar staat exact niet op wat mijn zoontje doet. Hij is 13 en je bent met een krantenwijkje niet in loondienst. Op zijn "jaaropgaaf" staat ook alleen zijn naam en adres en het totaal in 2023 (€159,--)

Hier staat ook wel iets, maar dat richt zich op de bezorger en niet op de ouder.
https://www.bezorgdekrant...an%20de%20Belastingdienst.
Want als ik het opvoer op die post overige inkomsten dan gaat er volle bak aan belasting vanaf. Terwijl ik ook lees dat kinderen tot een x bedrag geen belasting over inkomsten betalen. Ik heb nu het gevoel gewoon niet opgeven??

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Mistraller Niets mee doen.

Inkomsten uit arbeid worden belast bij het kind zelf (of dat nu een dienstbetrekking is of niet).

En gezien er geen loonheffing is ingehouden, is aangifte doen niet zinvol en ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12

FreakNL

Well do ya punk?

En straks (over een paar jaar) het T biljet niet vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JanHenk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 06:53:
@Mistraller Niets mee doen.

Inkomsten uit arbeid worden belast bij het kind zelf (of dat nu een dienstbetrekking is of niet).

En gezien er geen loonheffing is ingehouden, is aangifte doen niet zinvol en ook niet nodig.
Het valt dus onder "overige inkomsten" voor het kind, wat volgens mij ook betekent dat er ZVW-premie betaald moet worden. Maar omdat dat een paar procent is, zal het onder het drempelbedrag blijven en hoeft er niks te worden afgedragen.
Het feit dat krantenwijken nog steeds zonder loonstrook worden afgehandeld doet mij denken dat vrijwel niemand het gaat opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

RemcoDelft schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:18:
[...]

Het feit dat krantenwijken nog steeds zonder loonstrook worden afgehandeld doet mij denken dat vrijwel niemand het gaat opgeven.
Zonder loonstrook, maar er worden wel gegevens doorgegeven aan de Belastingdienst. In dat geval is niet opgeven juist (de te betalen bedragen blijven onder de aanslaggrens).
Maar naast een baan in loondienst kom je niet weg met niets opgeven van je krantenwijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
FreakNL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:06:
En straks (over een paar jaar) het T biljet niet vergeten.
Klopt, maar daar is pas sprake van als hij een bijbaantje begint op uurloon basis. Maar dat moet hij zelf indienen. (Met mijn hulp :) )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Cbr schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:03:
[...]

Zonder loonstrook, maar er worden wel gegevens doorgegeven aan de Belastingdienst. In dat geval is niet opgeven juist (de te betalen bedragen blijven onder de aanslaggrens).
Maar naast een baan in loondienst kom je niet weg met niets opgeven van je krantenwijk hoor.
Klopt, als ik zelf een krantenwijk zou lopen zou ik het wel moeten opgeven onder overige inkomsten. Die situatie staat namelijk wel in de uitleg beschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 17-04-2024 10:59 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semmy053
  • Laatst online: 12-05-2024
Hallo,
Mijn partner en ik hebben samen aangifte gedaan. Nu heeft mijn man al een dagtekening staan in mijnbelastingdienst (9mei) met definitieve aanslag. Echter als ik inlog is zelfs mijn registratie inkomen niet eens veranderd. Iemand die mij kan uitleggen hoe dat kan, aangezien de aangifte samen is ondertekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59

Agent47

I always close my contracts.

Semmy053 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:08:
Hallo,
Mijn partner en ik hebben samen aangifte gedaan. Nu heeft mijn man al een dagtekening staan in mijnbelastingdienst (9mei) met definitieve aanslag. Echter als ik inlog is zelfs mijn registratie inkomen niet eens veranderd. Iemand die mij kan uitleggen hoe dat kan, aangezien de aangifte samen is ondertekend?
Ik zou dan die 9 mei aanhouden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Semmy053 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:08:
Hallo,
Hoewel ik zelf ook niet helemaal logisch vind, ook als je samen aangifte doet worden je aangiftes individueel behandelt. Het kan bij wijze van spreke dat je partner direct een definitieve aanslag krijgt, en jij nog een jaar moet wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Hielko schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:17:
[...]

Hoewel ik zelf ook niet helemaal logisch vind, ook als je samen aangifte doet worden je aangiftes individueel behandelt. Het kan bij wijze van spreke dat je partner direct een definitieve aanslag krijgt, en jij nog een jaar moet wachten...
Ja joh, introduceer jij nog even wat meer twijfel en paniek ;)

Aangiftes zullen waarschijnlijk inderdaad per persoon bekeken worden, dus gewoon even geduld hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
Mistraller schreef op woensdag 17 april 2024 @ 00:17:
inkomsten uit werk voor kinderen hoef je niet op te geven. het kind hoeft geen aangifte te doen, behalve als het van de belastingdienst expliciet een brief tot uitnodiging voor aangifte krijgt. aangezien er(nog) geen inhoudingen zijn geweest, valt er voorlopig ook niets terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Op Mijn Belastingdienst kun je inloggen en gaan naar Mijn gegevens > Inkomensverklaring.

Na de belastingaangifte 2022 was mijn inkomen vastgesteld op 21-04-2023.
Na de belastingaangifte van 2023 staat dat mijn inkomen vastgesteld is op 15-03-2024.

Vorig jaar kwam drie weken na het vaststellen van het inkomen de definitieve aanslag binnen. Ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Begint het vanaf 1 mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Tdem schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:28:
Op Mijn Belastingdienst kun je inloggen en gaan naar Mijn gegevens > Inkomensverklaring.

Na de belastingaangifte 2022 was mijn inkomen vastgesteld op 21-04-2023.
Na de belastingaangifte van 2023 staat dat mijn inkomen vastgesteld is op 15-03-2024.

Vorig jaar kwam drie weken na het vaststellen van het inkomen de definitieve aanslag binnen. Ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Begint het vanaf 1 mei?
Het kan binnen een week zijn na de aangifte, maar het kan ook drie maanden duren.

Zie de enige bron die er toe doet:
Inkomensverklaring op Belastingdienst.nl.

In mijn ervaring duurt het ook in deze periode vaak maar een week of drie na de aangifte, maar dat kan niemand je beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Na gezocht te hebben op het internet kwam ik erachter dat je ook je Prepaid creditcard moet opgeven inclusief het saldo.
Maar nou komt het, Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat het Saldo was op 1 Januari 2023 het staat nergens vermeld en ook de transacties kan ik niet inzien van dat hele jaar waardoor ik het niet kan uitrekenen, klantenservice heb je helemaal niks aan, ze kunnen die data niet geven of ze geven onjuiste saldo's en incomplete overzichten door.
Had uiteindelijk saldo's doorgekregen via de telefoon van zowel 2023 als 2024, maar na zelf uitrekenen voor 2024 zat er een verschil tussen van ruim €80, dus de info die ik krijg is compleet onbetrouwbaar en dat voor een bank.
Inmiddels ben ik weken bezig om die info te verkrijgen wat niet gaat lukken.

Het gaat om een bedrag van naar verwachting onder de €300

Mijn vraag is wat moet ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
NicoHF schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:24:
Na gezocht te hebben op het internet kwam ik erachter dat je ook je Prepaid creditcard moet opgeven inclusief het saldo.
Maar nou komt het, Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat het Saldo was op 1 Januari 2023 het staat nergens vermeld en ook de transacties kan ik niet inzien van dat hele jaar waardoor ik het niet kan uitrekenen, klantenservice heb je helemaal niks aan, ze kunnen die data niet geven of ze geven onjuiste saldo's en incomplete overzichten door.
Had uiteindelijk saldo's doorgekregen via de telefoon van zowel 2023 als 2024, maar na zelf uitrekenen voor 2024 zat er een verschil tussen van ruim €80, dus de info die ik krijg is compleet onbetrouwbaar en dat voor een bank.

Ik zou mij daar niet zo druk over maken, een bedrag van 300 euro is volgens mij nu ook weer niet zoveel dat je daardoor problemen krijgt met de belastingdienst. Als je daar niet op wil vertrouwen vermeld je toch het bedrag dat telefonisch aan jou is doorgegeven.

Is het veel vergeleken met je totale vermogen ? (hoef je uiteraard niet te beantwoorden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Vraagje: Kom je met al je bezittingen (box 3) überhaupt boven de € 33.748 uit (of € 67.496 als je een fiscaal partner hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:31:
[...]
Ik zou mij daar niet zo druk over maken, een bedrag van 300 euro is volgens mij nu ook weer niet zoveel dat je daardoor problemen krijgt met de belastingdienst. Als je daar niet op wil vertrouwen vermeld je toch het bedrag dat telefonisch aan jou is doorgegeven.

Is het veel vergeleken met je totale vermogen ? (hoef je uiteraard niet te beantwoorden)
Maar dat bedrag klopt niet, ik geef dan onjuiste informatie door dat voelt niet fijn aan of maak ik mij daar te druk om?

Het bedrag stelt echt niks voor in vergelijking met het totale vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Cbr schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:32:
[...]

Vraagje: Kom je met al je bezittingen (box 3) überhaupt boven de € 33.748 uit (of € 67.496 als je een fiscaal partner hebt)?
Ik zit daar inderdaad boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

NicoHF schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:34:
[...]

Ik zit daar inderdaad boven
Als je je er druk om maakt dan pak je het hoogste van de twee getallen die je hebt bedacht. Ik begrijp dat de telefonische helpdesk aangeeft dat het bedrag X is en dat jij met de hand op ongeveer tachtig euro meer uitkomt. Pak het hogere bedrag als dat helpt met slapen, dan zit je altijd veilig. Het scheelt misschien één euro belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Dat valt toch in de categorie "contant geld" of OV Chipkaart?
Wiki: Voor het totale bedrag van contant geld, elektronisch geld in de vorm van een chipkaart, en vermogensrechten die zijn bestemd voor het doen van consumentenaankopen zoals cadeaubonnen, is er een vrijstelling (2021: € 552; 2022: € 560; 2023: € 596).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:33:
[...]

Maar dat bedrag klopt niet,
het blijven altijd schattingen. Als je het maar redelijk kunt onderbouwen.

Je moet ook aangeven hoeveel contant geld jij in huis hebt. Dat gaat (vaak) niet 100% nauwkeurig zijn want hier en daar ligt nog een losse euro en in die verjaardagskaart van Tante truus zat nog een tientje om iets leuks van te kopen en er is ergens nog een vergeten bol.com cadeaubon etc etc etc.

En nog lastiger om dit op de peildatum te bepalen! Heb jij toen op 1 januari alles in huis geteld?

Niet overdrijven dus.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RemcoDelft schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:36:
[...]

Wiki: Voor het totale bedrag van contant geld, elektronisch geld in de vorm van een chipkaart, en vermogensrechten die zijn bestemd voor het doen van consumentenaankopen zoals cadeaubonnen, is er een vrijstelling (2021: € 552; 2022: € 560; 2023: € 596).
Je kan het proberen te beargumenteren, maar ik denk dat een prepaid creditcard veel dichter tegen een bankrekening aan zit dan bij een OV chip in de buurt.

Van je gewone creditcard telt positief of negatief saldo ook gewoon mee.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2024 11:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

YakuzA schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:46:
[...]

Je kan het proberen te beargumenteren, maar ik denk dat een prepaid creditcard veel dichter tegen een bankrekening aan zit dan bij een OV chip in de buurt.

Van je gewone creditcard telt positief of negatief saldo ook gewoon mee.
absoluut niet. Voor een deposito gelden hele andere eisen. Dit is duidelijk 'overige bezittingen'
toch wel! valt onder 'banktegoeden'

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:36:
[...]

Het valt onder bank en spaartegoeden box 3

Een normale creditcard valt daar trouwens ook onder en daarvan moet je ook het positieve of negatieve saldo van opgeven

[ Voor 11% gewijzigd door NicoHF op 22-04-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:43:
[...]

het blijven altijd schattingen. Als je het maar redelijk kunt onderbouwen.

Je moet ook aangeven hoeveel contant geld jij in huis hebt. Dat gaat (vaak) niet 100% nauwkeurig zijn want hier en daar ligt nog een losse euro en in die verjaardagskaart van Tante truus zat nog een tientje om iets leuks van te kopen en er is ergens nog een vergeten bol.com cadeaubon etc etc etc.

En nog lastiger om dit op de peildatum te bepalen! Heb jij toen op 1 januari alles in huis geteld?

Niet overdrijven dus.
In dat geval ga ik zelf een schatting maken met de info die ik heb

De rekening staat trouwens niet in mijn belastingoverzicht dus moet ik nog zelf toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:48:
[...]

absoluut niet. Voor een deposito gelden hele andere eisen. Dit is duidelijk 'overige bezittingen'
Hoe bedoel je dit?

Een prepaid creditcard heeft vaak gewoon een gekoppeld IBAN nummer waar je het heen kan sturen op op te laden en om weer eraf te trekken.
IMHO valt dat gewoon onder spaar en banktegoeden zoals ik in mijn post aangeef?

PSN

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.