Misschien hier iemand die antwoord weet op deze vraag.
We zijn een bouwdepot gestart op 1-12-2022. De bouw is daadwerkelijk pas in maart 2023 gestart en pas eind 2024 klaar, het gaat dus om een nieuwbouwdepot. Inmiddels zijn er enkele rekeningen van betaald, maar staat er nog een flink bedrag op.
We zijn nu aangifte over 2023 aan het doen. Wat gebeurt er nu bij de verdeling en dus aangifte:
Als we bij het bouwdepot aangeven dat de rente aftrekbaar is, dan moeten we een enorm bedrag aan de belastingdienst betalen over 2023. Als we aangeven dat de rente NIET aftrekbaar is, dan hoeven we dit niet. Dit scheelt zo'n 5000 euro. Normaal gesproken zou ik denken dat de rente aftrekken van het bouwdepot gunstig is, en dit vind ik ook veelvuldig op internet. In ons geval is het dus superongunstig.
We komen er niet achter waarom de rente wel- of niet aftrekbaar is op het bouwdepot; volgens mij mag je dit zelf kiezen - de tweejaarsregeling waar je wel of niet gebruik van wil maken.
Onze bouwdepotrente is 2,65% en we krijgen maandelijks gestort, maar betalen uiteraard ook rente (en dat is dan gemiddeld tussen diverse delen) over de hypotheekdelen die er tegenover staan. Je zou dus denken dat dit zichzelf balanceert zolang je nog niks betaald hebt uit je bouwdepot, maar zodra je dit wel doet, je meer rente betaalt dan ontvangt. Dat zou gunstig moeten zijn. Allesbehalve dus.
We hebben al wat tijd gestoken in de site van de Belastingdienst en de bank en andere websites van geldverstrekkers, maar echt duidelijk vinden waarom je wel of niet voor de tweejaarsregeling zou kiezen staat er niet, in relatie tot wat wij in de aangifte zien. Ook in de aangifte zelf staat de vraag hoeveel er aftrekbaar is van het bouwdepot (percentages/verdeling), Wie bepaalt dit? Dit staat niet in onze hypotheekofferte en de bank schrijft in hun artikelen dat je dit zelf moet bepalen.
TLDR; de rente aftrekbaar maken op ons bouwdepot kost ons 5000 euro meer dan aangeven dat we de rente NIET willen aftrekken. Dit vonden we vreemd, vandaar hier de vraag.
Ik vermoed dat we dus iets nog niet goed ingevuld hebben. Het bouwdepot staat wel bij "Bankrekeningen en andere bezittingen" onder "Bouwdepots" maar verder nergens. Het is immers geen apart hypotheekdeel met een renteschuld dus deze is ook niet terug te vinden onder "hypotheken".
[
Voor 13% gewijzigd door
Soeski op 16-04-2024 13:53
]