Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 20:07
Afbeeldingslocatie: https://jdreport.com/wp-content/uploads/2014/10/belastingdienst-scr1-720x340.jpg

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2023 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Meer info op de website van de Belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2022
Belastingaangifte 2021
Belastingaangifte 2020

Overige jaren

Fiscale veranderingen 2023Box 3 - vermogensrendementsheffingAftrekposten en kortingenOverige: Aangifte-app:

Kan ik de aangifte-app gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07

Agent47

I always close my contracts.

Daar gaan we weer. Wij hebben in 2023 een huis gekocht en een huis verkocht. We krijgen als het goed is een leuk bedragje terug.

Tweede week van maart doe ik de aangifte wel joh. De eerste dagen zijn niet te doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
Ik heb voor het eerst een wat simpelere situatie (geen Amerikaanse accounts meer, geen dubbel inkomen uit meerdere landen etc) dus ik ga het weer is lekker zelf doen.

Had ook maar 2 banen (allebei in NL) en geen aandelen bonussen etc. Denk dat alleen box 3 een uitdaging wordt want die heb ik nog nooit zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2024
ex87 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:29:
Ik heb voor het eerst een wat simpelere situatie (geen Amerikaanse accounts meer, geen dubbel inkomen uit meerdere landen etc) dus ik ga het weer is lekker zelf doen.
.....
Geluksvogel! Ik heb NL/VS/B inkomsten en kapitaal voor de rest van mijn leven. Probeer het zelf te doen, eventueel met hulp van dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
werfview schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Geluksvogel! Ik heb NL/VS/B inkomsten en kapitaal voor de rest van mijn leven. Probeer het zelf te doen, eventueel met hulp van dit forum :)
Ja, ik heb gelukkig al m'n investment accounts daar gesloten in 2022, had nog wel 1 bank rekening in de VS in 2023 maar dat is niet zo ingewikkeld (1/1 waarde opgeven in euro's). De rest staat allemaal hier.

Enige 'gekke' ding wat ik heb is certificaten in een stichting die bij aankoop 1000 waard waren (in totaal) en daarna nooit een waarde update gehad hebben om precies te zijn hierin: https://fenixbaas.nl/#certificaten

Geen idee hoe ik dat op ga geven, mag ik gewoon overige bezitting op 1/1/2023 opgeven ter waarde van 1000? Ik heb ze gekocht in de zomer van 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 09:56
Ik zit in een ingewikkelde situatie dit jaar.
Dit jaar besteden we het maar uit.

[ Voor 53% gewijzigd door Blackouts op 11-04-2024 07:42 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik maak nooit gebruik van de loonheffingskorting dus krijg elk jaar hoop centjes terug.

Is het al maart? -O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ben benieuwd wat er dit jaar uit de digitale toverhoed gaat komen... Ieder jaar krijg ik minder terug en afgelopen jaar moest ik voor het eerst terugbetalen... Ik zie het meer als een luxe probleem dan als iets vervelends, maar ben benieuwd wat het dit jaar gaat "kosten".

[ Voor 32% gewijzigd door BastaRhymez op 23-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:45:
ik maak nooit gebruik van de loonheffingskorting dus krijg elk jaar hoop centjes terug.

Is het al maart? -O-
Wat is het voordeel om daar geen gebruik van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ook hier oproep tot aangifte binnen. Over het algemeen recht toe recht aan. Maar mijn vrouw heeft nu 2 jaar haar eigen bedrijf als ZZPer. En dat maakt het iets ingewikkelder.

Dit jaar zal het iets sneller gaan dan verleden jaar. Want ze zit nu strak op de boekhouding en heeft er voor gezorgd dat haar BTW betaald was 31e.

Verleden jaar hadden we wat moeite om de boel sluitend te krijgen en met afschriften uitpluizen is het gelukt.

Maar we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

sOid schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Er is niet echt een "voordeel" , je krijgt gewoon waar je recht op hebt. Het "voordeel" zit m in het feit dat je zo altijd precies terug krijgt wat je toekomt,en nooit teveel wat je dan weer moet afdragen.

geeft gewoon een hoop rust :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier weinig spannends ook. Afgelopen jaar wel een huis gekocht en eentje verkocht, maar de aftrekposten zijn behoorlijk laag. Ik zal dus een klein bedrag terugkrijgen.. ach, altijd leuker dan betalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
(jarig!)
sOid schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Dat je alles in 1 keer krijg rond de zomer. Zelfde verhaal als HRA maandelijks vs jaarlijks ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@mrc4nl @Haribo112 Ah oke. Op zich zit er wel een nadeel aan; als je hetzelfde bedrag maandelijks op een spaarrekening zet, dan krijg je er nog wat rente over.

Maar goed, op dit soort bedragen en met de rentestanden die we nu hebben is dat allemaal peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ex87 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Enige 'gekke' ding wat ik heb is certificaten in een stichting die bij aankoop 1000 waard waren (in totaal) en daarna nooit een waarde update gehad hebben om precies te zijn hierin:
https://fenixbaas.nl/#certificaten

Geen idee hoe ik dat op ga geven, mag ik gewoon overige bezitting op 1/1/2023 opgeven ter waarde van 1000? Ik heb ze gekocht in de zomer van 2022.
Geen idee wat je hiervan verwacht, maar de waarde is €0 zo te zien :)
Je hebt een naambordje daar op de muur gekocht :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:50

Is het al maart? -O-
Bij mijn vrouw wordt de loonheffingskorting niet toegepast en daarnaast hebben we de HRA (voorlopige aftrek zeg maar) maar voor 50% ofzo ingezet van waar we recht op hebben.
Dit maakt dat wij ook snel een (mooi) bedrag terug krijgen van de belasting ieder jaar. Aangezien we het niet direct nodig hebben (komen zonder ook prima rond) is dit een mooi spaarpotje waar je niet zomaar aan komt.
sOid schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:33:
@mrc4nl @Haribo112 Ah oke. Op zich zit er wel een nadeel aan; als je hetzelfde bedrag maandelijks op een spaarrekening zet, dan krijg je er nog wat rente over.

Maar goed, op dit soort bedragen en met de rentestanden die we nu hebben is dat allemaal peanuts.
Dat is 1 reden, andere reden is dat je vaak als er meer binnenkomt maandelijks een ander uitgavenpatroon gaat creëren, dat het 'verdiende' op de rente juist weer teniet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:16
Is er misschien al dat ik nu kan zien wat ik kan verwachten? Als ik inlog zie ik nog niets staan vanaf 1 maart pas. Kan ik aan de hand van mijn jaaropgave zien of ik iets terug krijg?

Ik heb verder niks wat de waarde in box 3 overschrijd. Ik ben ook niet officieel getrouwd of geregistreerde partnerschap en hebben niks op papier, dus geen fiscale partner en wij hebben geen kinderen. Wij doen ieder jaar apart van elkaar de aangifte. Zorgtoeslag krijg ik per jaar en krijg ik een best groot bedrag terug na proefberekening

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 31-01-2024 14:56 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esaxum
  • Laatst online: 16-05 15:25
Van der Berg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:49:
Is er misschien al dat ik nu kan zien wat ik kan verwachten? Als ik inlog zie ik nog niets staan vanaf 1 maart pas. Kan ik aan de hand van mijn jaaropgave zien of ik iets terug krijg?
Je kunt een voorlopige aangifte starten en niet versturen.
Dan heb je in ieder geval een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13
Ben benieuwd hoe de EU Dac7 wetgeving uitpakt. O.a. Vinted en Marktplaats geven nu iedereen door aan de fiscus die meer dan 30 dingetjes hebben verkocht of voor meer dan 2000 euro hebben verkocht.

Mijn vermoeden is dat er willekeurig 100(?) Casussen worden uitgepikt en dat deze een verzoek krijgen om aan te tonen dat het niet beroepsmatig was...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59

FreakNL

Well do ya punk?

jbdeiman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:45:
[...]

[...]

Dat is 1 reden, andere reden is dat je vaak als er meer binnenkomt maandelijks een ander uitgavenpatroon gaat creëren, dat het 'verdiende' op de rente juist weer teniet doet.
Compleet off-topic (of misschien niet helemaal);
Ik zie dat ook bij collega's om me heen.

Ik laat zelf mijn salaris op een aparte rekening storten waar ik ook geen pinpas van heb. Hier gaan ook de vast lasten af. En daarnaast geef ik mezelf elke 1e van de maand "salaris"/"handgeld", wat ik overigens wel met de inflatie mee laat groeien. Uiteraard is het 1 klik om "extra" geld over te maken naar "handgeld" rekening maar daar ben ik wel sterk genoeg voor om dat niet te doen..

Dit zorgt er trouwens ook voor dat incidentele inkomsten zoals een bonus ook niet meteen op de grote hoop gaan..

Vroeger spaarde ik een vast bedrag per maand en maakte ik de rest op (dat is eigenlijk hetzelfde principe) maar toen had ik nog een vast salaris.. Nu fluctueert het best veel door veel incidentele inkomsten (overwerk, bonus, etc)..

Ontopic;
Het voelt echt nog maar als een paar maanden geleden dat ik aangifte deed 8)7.

Ik verwacht overigens wel een paar K. Sowieso de IACK en HRA. En ik heb weer een storting gedaan in de lijfrentepot.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mijn glazen bol zegt dat ik redelijk wat mag bijbetalen.

WG heeft afgelopen jaar het verkeerde BT tarief gehanteerd, dus kan de 7% extra heffing verwachten van de BD over dat relevante gedeelte...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:47
Joepie we mogen weer haal de pinapparaat er weer erbij voor giften

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKf2SEpTGW0lZ7AIKyjepcuwQj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gvdT81JNWxl0hdxjbYvabGhb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:50
FreakNL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Compleet off-topic (of misschien niet helemaal);
Ik zie dat ook bij collega's om me heen.

Ik laat zelf mijn salaris op een aparte rekening storten waar ik ook geen pinpas van heb. Hier gaan ook de vast lasten af. En daarnaast geef ik mezelf elke 1e van de maand "salaris"/"handgeld", wat ik overigens wel met de inflatie mee laat groeien. Uiteraard is het 1 klik om "extra" geld over te maken naar "handgeld" rekening maar daar ben ik wel sterk genoeg voor om dat niet te doen..

Dit zorgt er trouwens ook voor dat incidentele inkomsten zoals een bonus ook niet meteen op de grote hoop gaan..

Vroeger spaarde ik een vast bedrag per maand en maakte ik de rest op (dat is eigenlijk hetzelfde principe) maar toen had ik nog een vast salaris.. Nu fluctueert het best veel door veel incidentele inkomsten (overwerk, bonus, etc)..

Ontopic;
Het voelt echt nog maar als een paar maanden geleden dat ik aangifte deed 8)7.

Ik verwacht overigens wel een paar K. Sowieso de IACK en HRA. En ik heb weer een storting gedaan in de lijfrentepot.
Wij sparen ook elke maand gewoon, maar proberen wel zuinig te leven, wij krijgen (gemiddeld) een ruime 500 Euro per maand (afgelopen jaar zelfs ruim 600/ maand) terug van de belasting. Wij gebruiken die 'buffer' als een extra spaarpot voor grotere uitgaven. Zo hebben we nu van dat geld zonnepanelen laten plaatsen, een paar jaar terug voor vernieuwing van ons kampeermateriaal en dergelijke gedaan.

We zien het dan ook als een 'extraatje' (waar je gewoon recht op hebt, dus een extraatje is het niet uiteraard). (moet ook gezegd, vooral de vrouw heeft in mijn situatie er een handje van om 'leuke dingen te kopen' als er veel geld binnenkomt, dus ik vind dit wel een hele mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bie100 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:23:
Joepie we mogen weer haal de pinapparaat er weer erbij voor giften

[Afbeelding]
offtopic:
Is dat niet losse euro man uit Enschede?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
True schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:21:
[...]

offtopic:
Is dat niet losse euro man uit Enschede?
yep :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:33
Valt er met de aangifte nog wat te doen aan een bonus uitkering van bruto 19k waar 56% belasting over geheven wordt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 17:55

Cbr

Trishul schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:56:
Valt er met de aangifte nog wat te doen aan een bonus uitkering van bruto 19k waar 56% belasting over geheven wordt?
Die 56% loonheffing gaat gewoon af van het verschuldigde bedrag. Dat is niets anders dan alvast betaalde inkomstenbelasting (een voorheffing).

Je te betalen belasting is natuurlijk wel hoger door je extra inkomen van € 19.000.

Hoe dat onder de streep uitpakt zie je pas wanneer je aangifte doet. Is er in totaal meer loonheffing ingehouden dan je aan inkomstenbelasting verschuldigd bent, dan krijg je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Is het al maart? -O-
Je krijgt geen geld terug. Je betaalt het hele jaar door teveel belasting. Nu de spaarrente weer hoger is moet je misschien toch overwegen om het wel te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
Nu dat ik dit topic voorbij zie komen, moet ik et toch gaan vragen want ik heb vraagtekens met wat iemand gezegt heeft.

Een maat van mij zit in de bijstand (participatiewet) en zweert bij hoog en laag dat hij hij belasting aangifte kan doen over zijn uitkering, maar volgens mij klopt dit niet.

Opzoeken via google geeft verschillende resultaten, dus hoopte dat iemand hier wijzer, mij kan vertellen hoe het nu zit.

Volgens mij (leek) heb je geen recht op belasting terug gave over je bijstand, want je krijgt al het minimale en het is niet echt een "loon" (nja, het is *technisch* gezien wel, maar je snapt waar ik heen wil) dus vraag ik mij af waar dan die loonheffing vandaan moet komen.

Heeft iemand voor mij het verlossende antwoord?
Ik wil graag voorkomen dat hij in de problemen komt door ieder jaar die aangifte in te vullen en een bak met geld binnen krijgt en de gemeente hier er op ten duur achter gaat komen en hij de sjaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:18:
Nu dat ik dit topic voorbij zie komen, moet ik et toch gaan vragen want ik heb vraagtekens met wat iemand gezegt heeft.

Een maat van mij zit in de bijstand (participatiewet) en zweert bij hoog en laag dat hij hij belasting aangifte kan doen over zijn uitkering, maar volgens mij klopt dit niet.

Opzoeken via google geeft verschillende resultaten, dus hoopte dat iemand hier wijzer, mij kan vertellen hoe het nu zit.

Volgens mij (leek) heb je geen recht op belasting terug gave over je bijstand, want je krijgt al het minimale en het is niet echt een "loon" (nja, het is *technisch* gezien wel, maar je snapt waar ik heen wil) dus vraag ik mij af waar dan die loonheffing vandaan moet komen.

Heeft iemand voor mij het verlossende antwoord?
Ik wil graag voorkomen dat hij in de problemen komt door ieder jaar die aangifte in te vullen en een bak met geld binnen krijgt en de gemeente hier er op ten duur achter gaat komen en hij de sjaak is.
Waar denkt jouw maat waar hij een bak geld van terug kan krijgen? Heeft hij aftrekposten? Of had hij een gedeelte van het jaar nog inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
aljooge schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Waar denkt jouw maat waar hij een bak geld van terug kan krijgen? Heeft hij aftrekposten? Of had hij een gedeelte van het jaar nog inkomsten?
Dat vraag ik mij dus ook af, hij las ergens dat een bijstand uitkering geld inhoud van loonheffing, elk jaar dat hij et aanvraagd, krijgt netjes zijn geld als hij het aanvraagd, maarja, ik had zo mijn twijfels of dat wel mocht of niet.

Hij zit al een tijdje in de bijstand (jaar of 3) en haalt dit erbij: https://www.belastingdien...content/loon-of-uitkering als bewijs dat hij recht heeft op teruggave.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Dat vraag ik mij dus ook af, hij las ergens dat een bijstand uitkering geld inhoud van loonheffing, elk jaar dat hij et aanvraagd, krijgt netjes zijn geld als hij het aanvraagd, maarja, ik had zo mijn twijfels of dat wel mocht of niet.

Hij zit al een tijdje in de bijstand (jaar of 3) en haalt dit erbij: https://www.belastingdien...content/loon-of-uitkering als bewijs dat hij recht heeft op teruggave.
En waarom denk jij, op basis van die link dat hij geen recht heeft op een eventuele teruggaven?

Wanneer je vriend gewoon netjes zijn gegevens invult, zoals aangeleverd door het UWV kan het inderdaad zomaar zijn dat hij nog een paar centen terug krijgt. Dit zal geen honderden of duizenden euro's zijn, zoals iemand die HRA, IACK, etc. etc. heeft en dit niet als voorlopige toeslag heeft laten uitbetalen.

Dus ja, het zou best kunnen dat je vriend gewoon een paar euro terug krijgt (of eigenlijk gedurende het jaar te weinig heeft gekregen ;-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 16:34
Afgelopen jaar voor het eerst geld in een lijfrenteproduct gestopt, dus ik verwacht bij de komende aangifte wel een aardige duit terug te krijgen.

Jarenlang ging ik er vanuit geen, of in ieder geval zeer weinig, jaar/reserveringsruimte te hebben, omdat ik via mijn bedrijfspensioenfonds al veel inleg/voor mij wordt ingelegd. Totdat ik eens - mede ingegeven door nieuwe pensioenregels van 2023 - de tool van de Belastingdienst erbij pakte. In elk van de jaren t/m 2022 had ik inderdaad maar hoogstens een paar honderd euro ruimte, maar alle kleintjes bijelkaar opgeteld toch wel een best bedrag. En aangezien je nu tot 10 jaar terug aan ruimte mag gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
BastaRhymez schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:41:
[...]

En waarom denk jij, op basis van die link dat hij geen recht heeft op een eventuele teruggaven?

Wanneer je vriend gewoon netjes zijn gegevens invult, zoals aangeleverd door het UWV kan het inderdaad zomaar zijn dat hij nog een paar centen terug krijgt. Dit zal geen honderden of duizenden euro's zijn, zoals iemand die HRA, IACK, etc. etc. heeft en dit niet als voorlopige toeslag heeft laten uitbetalen.

Dus ja, het zou best kunnen dat je vriend gewoon een paar euro terug krijgt (of eigenlijk gedurende het jaar te weinig heeft gekregen ;-))
nja, een 10 of 20 euro, sure, maar hij krijgt vaak ruim 500 tot 800 euro terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Wellicht nog andere aftrekposten als zorgkosten?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Alle* jaaropgaves zijn verzameld dus wat mij betreft kan het vandaag starten :P

*Behalve van Advanzia, maar daar stond op 1 januari toch niets. Die versturen ook geen jaaroverzichten heb ik ergens gelezen, klopt dat? Maakt op zich niet uit, je kan eenvoudig het maandafschrift van januari of december gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Geen idee wat je hiervan verwacht, maar de waarde is €0 zo te zien :)
Je hebt een naambordje daar op de muur gekocht :p
En een tafel 8) maar, weet je dat zeker? Ik verwacht er niks van hoor, ik wilde gewoon de foodhallen in leven houden ;)

Is de waarde niet nog steeds 1000 gebaseerd op het feit dat ik deels eigenaar ben en ze kan verhandelen als ik wil? Hoe kom je op 0,-? (zie ook: https://fenixbaas.nl/faq/)

[ Voor 3% gewijzigd door ex87 op 01-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Dennis1812 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Wellicht nog andere aftrekposten als zorgkosten?
hij krijgt de volle pond voor toeslagen van huur en zorg en heft de afgelopen paar jaar geen dokter gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ex87 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:53:
[...]
En een tafel 8) maar, weet je dat zeker? Ik verwacht er niks van hoor, ik wilde gewoon de foodhallen in leven houden ;)

Is de waarde niet nog steeds 1000 gebaseerd op het feit dat ik deels eigenaar ben en ze kan verhandelen als ik wil? Hoe kom je op 0,-?
Je hebt gewoon een service gekocht bij hun, je bent geen eigenaar van een bedrijf oid.

Dit is vergelijkbaar met een seizoenskaart Ajax/Feyenoord/PSV kopen, die geef je ook niet op in box 3 met hun geldelijke waarde? :)
Of de ouderwetse club van 100 plaatjes bij een sportclub, waar grote donateurs hun naambordje op mogen hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 01-02-2024 11:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
YakuzA schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Je hebt gewoon een service gekocht bij hun, je bent geen eigenaar van een bedrijf oid.

Dit is vergelijkbaar met een seizoenskaart Ajax/Feyenoord/PSV kopen, die geef je ook niet op in box 3 met hun geldelijke waarde? :)
Of de ouderwetse club van 100 plaatjes bij een sportclub, waar grote donateurs hun naambordje op mogen hangen.
Nou, ik ben wel eigenaar:
Voor welk deel ben ik eigenaar?
Indien je voor EUR 500,- certificaten van aandelen hebt gekocht, dan ben je voor 0,02% eigenaar, bij EUR 2500,- aan certificaten ben je voor 0,1% eigenaar.
1 certificaat was 50,- ik heb  er dus 20 en ben dus 0,04% eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ex87 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:59:
[...]
Nou, ik ben wel eigenaar:
[...]
1 certificaat was 50,- ik heb  er dus 20 en ben dus 0,04% eigenaar.
pffft, lekker ingewikkeld :D

dat stond inderdaad niet op die andere pagina, daar stonden alleen de services vermeld die je voor je geld kreeg :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
YakuzA schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:02:
[...]

pffft, lekker ingewikkeld :D

dat stond inderdaad niet op die andere pagina, daar stonden alleen de services vermeld die je voor je geld kreeg :)
Yes, ik heb ze ook gemaild voor een waarde update, maar daar was niks veranderd. Dus terug naar me vraag:

Is dit dan een overige bezitting ter waarde van 1000,- die ik box 3 kan opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:25:
[...]

teruggaafgrens in 2023 is €16

[ Voor 26% gewijzigd door PetervdM op 01-02-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:00

dragonhaertt

@_'.'

Vorig jaar getrouwd en een huis gekocht, dus deze aangifte is voor het eerst wat ingrijpender.
Even alle aftrekposten op een rijtje zetten en dan ben ik benieuwd wat we terug gaan krijgen! *O*

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Laatst online: 22:40
@Joeri.Bijlsma dan zal hij wel een wajong uitkering hebben, en recht hebben op de jonggehandicapten korting. die korting zit in de genoemde range van €500-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik mag vast weer gaan aftikken. Stiefmoeder overleden, huis staat te koop, ben 1/3 eigenaar dus heb ik vermogen.. maar nog geen euro gezien.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
Barrycade schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:19:
Ook hier oproep tot aangifte binnen. Over het algemeen recht toe recht aan. Maar mijn vrouw heeft nu 2 jaar haar eigen bedrijf als ZZPer. En dat maakt het iets ingewikkelder.

Dit jaar zal het iets sneller gaan dan verleden jaar. Want ze zit nu strak op de boekhouding en heeft er voor gezorgd dat haar BTW betaald was 31e.

Verleden jaar hadden we wat moeite om de boel sluitend te krijgen en met afschriften uitpluizen is het gelukt.

Maar we zullen zien.
Het is natuurlijk altijd een goed idee om met je boekhouding goed bij te zijn, maar je schrijft:
Want ze zit nu strak op de boekhouding en heeft er voor gezorgd dat haar BTW betaald was 31e.
Ik kan me voorstellen dat je op 31 december van elk willekeurig jaar wat anders te doen hebt dan het bijwerken van de boekhouding, opstellen, controleren en indienen van de aangifte omzetbelasting.

Mocht de gedachte spelen dat het alvast op 31/12 betalen van de BTW gunstig is i.v.m. een box3 positie: dat maakt niet uit.

De BTW schuld die 'ontstaat' in je boekhouding gedurende het jaar en is er op 31/12, ongeacht of je de aangifte al hebt gedaan of niet. Maar belangrijker nog: banksaldi die behoren tot de onderneming (ik ga even uit van eenmanszaak aangezien we het hier over een IB topic hebben) en behoren daarmee tot box1 en überhaupt niet in box3.

Om je administratie, boekhouding en aangiftes een stuk inzichtelijker te maken wordt daarom altijd een zakelijke rekening geadviseerd.

Anyway, succes met de aangifte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
peter-rm schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:40:
@Joeri.Bijlsma dan zal hij wel een wajong uitkering hebben, en recht hebben op de jonggehandicapten korting. die korting zit in de genoemde range van €500-800
Geen wajong, zoals ik al zei, participatie wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59

FreakNL

Well do ya punk?

Cbr schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Die 56% loonheffing gaat gewoon af van het verschuldigde bedrag. Dat is niets anders dan alvast betaalde inkomstenbelasting (een voorheffing).

Je te betalen belasting is natuurlijk wel hoger door je extra inkomen van € 19.000.

Hoe dat onder de streep uitpakt zie je pas wanneer je aangifte doet. Is er in totaal meer loonheffing ingehouden dan je aan inkomstenbelasting verschuldigd bent, dan krijg je geld terug.
Dat gaat inderdaad allemaal automagisch.

Ongelofelijk eigenlijk dat dit soort vragen jaarlijks terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Joeri.Bijlsma participatie kan ook wajong zijn

citaat:
-Als u door een arbeidsbeperking ondersteuning nodig heeft bij uw werk of inkomsten, valt u onder de Participatiewet. Er zijn 3 soorten ondersteuning: een Indicatie banenafspraak, een Advies indicatie beschut werk en een Wajong-uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:22
Cheesy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:34:
Alle* jaaropgaves zijn verzameld dus wat mij betreft kan het vandaag starten :P

*Behalve van Advanzia, maar daar stond op 1 januari toch niets. Die versturen ook geen jaaroverzichten heb ik ergens gelezen, klopt dat? Maakt op zich niet uit, je kan eenvoudig het maandafschrift van januari of december gebruiken.
Je moet het saldo per 1-1-2023 opgeven. Ik neem aan dat je vorig jaar een jaaroverzicht hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
devriesjande schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Je moet het saldo per 1-1-2023 opgeven. Ik neem aan dat je vorig jaar een jaaroverzicht hebt ontvangen.
Klopt, ik heb 'm niet nodig want ik zit daar sinds augustus ofzo.
Maar ben benieuwd of ze überhaupt jaaroverzichten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Omdat ik iedere keer moest puzzelen (niet altijd succesvol) om mijn voorlopige teruggave niet terug te moeten betalen heb ik die jaren geleden stopgezet.

Maar vorige jaar een nieuwe woning gekocht, dus ik denk dat voor de volgende aangifte de balans vermogen/schuld iets anders gaat liggen. Maar ik kijk eerst de kat uit de boom. Als het zonder voorlopige teruggaaf kan dan houd ik het zo.

Verder wacht ik de vooraf ingevulde aangifte af.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
peter-rm schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:21:
@Joeri.Bijlsma participatie kan ook wajong zijn

citaat:
-Als u door een arbeidsbeperking ondersteuning nodig heeft bij uw werk of inkomsten, valt u onder de Participatiewet. Er zijn 3 soorten ondersteuning: een Indicatie banenafspraak, een Advies indicatie beschut werk en een Wajong-uitkering
Het is geen wajong, dat had ik wel geweten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
of het wajong heet of iets anders maakt niet uit, maar het recht op jonggehandicaptenkorting is waarschijnlijk de reden van teruggaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

peter-rm schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
of het wajong heet of iets anders maakt niet uit, maar het recht op jonggehandicaptenkorting is waarschijnlijk de reden van teruggaaf
De Wajong en Participatiewet gaan niet samen. Werken en Wajong eventueel wel. Of je recht hebt op Wajong, wordt dat door het UWV bepaald en niet een gemeente. Die laatste is verantwoordelijk voor uitkeringen Participatiewet.

@Joeri.Bijlsma Ook bij Participatiewetuitkeringen wordt er loonheffing ingehouden, maar in normale gevallen wordt dit 1-op-1 ook wat er in de aangifte staat en dus geen recht op teruggave. Er moet wel een duidelijke reden zijn waarom die teruggave is. Is er sprake van ziektekosten, giften of bv negatief loon (terugbetalen eerdere uitkering)? Vergeet ook niet dat je bij de meeste gemeentes ook die teruggave moet melden. Afhankelijk van waar die op gebaseerd is wordt die verrekend of niet.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Ex Nunc schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:48:
[...]

De Wajong en Participatiewet gaan niet samen. Werken en Wajong eventueel wel. Of je recht hebt op Wajong, wordt dat door het UWV bepaald en niet een gemeente. Die laatste is verantwoordelijk voor uitkeringen Participatiewet.

@Joeri.Bijlsma Ook bij Participatiewetuitkeringen wordt er loonheffing ingehouden, maar in normale gevallen wordt dit 1-op-1 ook wat er in de aangifte staat en dus geen recht op teruggave. Er moet wel een duidelijke reden zijn waarom die teruggave is. Is er sprake van ziektekosten, giften of bv negatief loon (terugbetalen eerdere uitkering)? Vergeet ook niet dat je bij de meeste gemeentes ook die teruggave moet melden. Afhankelijk van waar die op gebaseerd is wordt die verrekend of niet.
Voor zover ik weet werkt hij verder niet, heeft verder geen bijzondere zorg kosten waar ik vanaf weet (heeft geen medicijnen of therapie oid) en kreeg toch een substantieel bedrag terug elk jaar (in principe hetzelfde wat je zou krijgen als je 1200~ p.m bruto zou verdienen)

Hij geeft dit niet an bij de gemeente iig, dat is sowieso wel fout, maarja, om nou te gaan klikken is ook zoiets.
Ik heb hem er wel vaker op geattendeerd dat als de gemeente hier achter komt hij de sjaak is, maar kan em niet zoveel boeien blijkbaar. Krijgt ook verrassend weinig bericht van de gemeente, is wel een keer op gesprek geweest, maar dat was et ook wel.

Ik zal et em iig weer voorleggen, nu dat ik zeker weet dat hij geen recht heeft op grote bedragen ben ik ook wat zekerder over mijn zaak en kan ik em misschien nu wel overtuigen.

Bedankt allen voor de hulp iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

peter-rm schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
Die wordt toch al jaren verrekend met de uitkering?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik ben halverwege 2023 terug naar NL verhuisd maar heb in 2023 niet gewerkt want ik kon geen baan vinden, ik begin pas maart dit jaar.

Moet ik dan Nederlandse belastingaangifte d oen? Ik heb voor dat jaar al belastingaangifte gedaan in het land waar ik toen woonde (en voor een deel van het jaar werkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
sirdanilot schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:36:
Ik ben halverwege 2023 terug naar NL verhuisd maar heb in 2023 niet gewerkt want ik kon geen baan vinden, ik begin pas maart dit jaar.

Moet ik dan Nederlandse belastingaangifte d oen? Ik heb voor dat jaar al belastingaangifte gedaan in het land waar ik toen woonde (en voor een deel van het jaar werkte).
Je moet in NL belastingaangifte doen als de BD je vraagt om aangifte te doen, of als je verwacht dat je meer dan 47 euro belasting zou moeten betalen als je zelf aangifte zou doen. Met nul inkomen uit arbeid zal je geen box 1 inkomen hebben, maar als je significant vermogen hebt zou je bijv. wel box 3 inkomen kunnen hebben die je moet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro

Ik bedoel dit niet lullig, maar ik mag toch aannemen dat je zelf op z'n minst een beetje hebt gekeken wat je moet regelen? Even googlen levert dit al op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH18eo4cHQUYezjzERsIZU3O4yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7XmrjEpe6tTvG9N4cz6a4H5.png?f=fotoalbum_large

Bron:
https://www.belastingdien...igreren-wat-moet-ik-weten

En aangifte doe je in het jaar van emigratie/immigratie met een M-biljet:
https://www.belastingdien...and-wonen-m-aangifte-doen

Ook een handig overzicht:
https://www.belastingdien.../nl/buitenland/buitenland

Om even terug te komen op je vraag, in jip-en-janneke taal (en kort door de bocht):
  • waar je belastingplichtig bent hangt ten eerste af van je fiscale vestigingsplaats
  • ten tweede van het soort inkomen: arbeidsinkomsten worden anders belast dan inkomsten uit vermogen
  • ten derde van de nationale wetgeving mbt de bron van het inkomen (kán het land heffen obv nationale wetgeving)
  • ten vierde van een eventueel belastingverdrag tussen de twee landen en de toewijzing van de heffingsbevoegdheid op basis van dat verdrag (mág dat land heffen obv verdrag?)
Het is nogal lastig te zeggen waar JIJ op welk moment belastingplichtig over bent. Dat zul je toch echt moeten laten beoordelen door een fiscalist die (enigszins) gespecialiseerd is in grensoverschrijdende inkomstenbelasting problematiek.

Wat ik je wel alvast kan meegeven: mocht je een box3 positie hebben, kijk dan even naar artikel 7.7 lid 4 Wet IB2001, want in het jaar van immigratie geldt een 'tijdsevenredige' toerekening van het forfaitair rendement (zie: https://wetten.overheid.n...3/2024-01-01/0#Hoofdstuk7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Gefeliciteerd met je nieuwe baan trouwens!

[ Voor 22% gewijzigd door Yorro op 01-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yorro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Ik bedoel dit niet lullig, maar ik mag toch aannemen dat je zelf op z'n minst een beetje hebt gekeken wat je moet regelen? Even googlen levert dit al op:

[Afbeelding]

Bron:
https://www.belastingdien...igreren-wat-moet-ik-weten

En aangifte doe je in het jaar van emigratie/immigratie met een M-biljet:
https://www.belastingdien...and-wonen-m-aangifte-doen

Ook een handig overzicht:
https://www.belastingdien.../nl/buitenland/buitenland

Om even terug te komen op je vraag, in jip-en-janneke taal (en kort door de bocht):
  • waar je belastingplichtig bent hangt ten eerste af van je fiscale vestigingsplaats
  • ten tweede van het soort inkomen: arbeidsinkomsten worden anders belast dan inkomsten uit vermogen
  • ten derde van de nationale wetgeving mbt de bron van het inkomen (kán het land heffen obv nationale wetgeving)
  • ten vierde van een eventueel belastingverdrag tussen de twee landen en de toewijzing van de heffingsbevoegdheid op basis van dat verdrag (mág dat land heffen obv verdrag?)
Het is nogal lastig te zeggen waar JIJ op welk moment belastingplichtig over bent. Dat zul je toch echt moeten laten beoordelen door een fiscalist die (enigszins) gespecialiseerd is in grensoverschrijdende inkomstenbelasting problematiek.

Wat ik je wel alvast kan meegeven: mocht je een box3 positie hebben, kijk dan even naar artikel 7.7 lid 4 Wet IB2001, want in het jaar van immigratie geldt een 'tijdsevenredige' toerekening van het forfaitair rendement (zie: https://wetten.overheid.n...3/2024-01-01/0#Hoofdstuk7 )
Dankjewel dus ik kan dit gewoon aanklikken in mijn belasting zie ik.

Ik had over 2023 geld teruggekregen van de belastingdienst van het land waar ik toen woonde heeft dat dan nog gevolgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
sirdanilot schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Dankjewel dus ik kan dit gewoon aanklikken in mijn belasting zie ik.

Ik had over 2023 geld teruggekregen van de belastingdienst van het land waar ik toen woonde heeft dat dan nog gevolgen ?
Geen flauw idee.

Nogmaals:
Je zul je situatie toch echt moeten laten beoordelen door een fiscalist die (enigszins) gespecialiseerd is in grensoverschrijdende inkomstenbelasting problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Joeri.Bijlsma heeft je vriend niet een partner en krijgen ze (een deel van het) IACK terug? Dit gaat naar de minst verdienende partner.

En anders vragen of je mee mag kijken met je vriend tijdens de aangifte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Als die vriend uberhaubt daar behoefte aan heeft en hulp wil.

Het komt op mij enigzins over; hij krijgt geld en ik vind dat raar. Maar wellicht interpreteer ik het totaal verkeerd hoor.

Als die vriend verder niet om hulp vraagt zou ik t lekker laten. Als hij al fraude zou plegen is het jou dan de vriendschap waard om hem aan te geven?
Meestal komen ze er vanzelf achter..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Bezulba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:42:
Ik mag vast weer gaan aftikken. Stiefmoeder overleden, huis staat te koop, ben 1/3 eigenaar dus heb ik vermogen.. maar nog geen euro gezien.
Dit blijft een nare situatie. Sterkte.
Je kunt proberen om een jaar uitstel aan te vragen bij de belastingen. Ik heb er geen ervaring mee maar wellicht de moeite waard om uit te zoeken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Cobb schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Dit blijft een nare situatie. Sterkte.
Je kunt proberen om een jaar uitstel aan te vragen bij de belastingen. Ik heb er geen ervaring mee maar wellicht de moeite waard om uit te zoeken.
Ik heb genoeg vermogen zelf om het te betalen, dus uitstel is niet echt nodig. Het is alleen een beetje irritant. Huis verkoopt maar niet omdat m'n zus dat regelt en dat gaat niet helemaal soepel. Maar goed, ik hoef er geen pizza voor te laten staan dus het is eigenlijk een flinke 1st world problem.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Die wordt toch al jaren verrekend met de uitkering?
Dat klopt mijn zoon heeft ook Wajong en dat wordt verrekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yorro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Geen flauw idee.

Nogmaals:

[...]
Maar is een fiscalist inhuren niet een beetje overdreven? Bij een fiscalist denk ik aan:

mensen met meerdere huizen/panden in bezit (ik heb niet eens mijn eigen huis dat kan ik niet betalen)
mensen met een hoog vermogen boven de belastingvrije grens (ik kan nog maar net rondkomen)
mensen met meerdere auto's in bezit of andere dure zaken zoals boten, paarden, antiek
ZZP'ers, mensen met een eigen bedrijf
grootaandeelhouders (ik heb een paar aandeeltjes op revolut en een klein beetje aan bitcoin verspild omdat ik me toen verveelde tijdens corona)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yorro
sirdanilot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Maar is een fiscalist inhuren niet een beetje overdreven? Bij een fiscalist denk ik aan:

mensen met meerdere huizen/panden in bezit (ik heb niet eens mijn eigen huis dat kan ik niet betalen)
mensen met een hoog vermogen boven de belastingvrije grens (ik kan nog maar net rondkomen)
mensen met meerdere auto's in bezit of andere dure zaken zoals boten, paarden, antiek
ZZP'ers, mensen met een eigen bedrijf
grootaandeelhouders (ik heb een paar aandeeltjes op revolut en een klein beetje aan bitcoin verspild omdat ik me toen verveelde tijdens corona)
Aan die lijst kun je toevoegen:
mensen die emigreren en vervolgens immigreren en willen weten wat dat betekent voor hun fiscale positie?

Niet om het een of ander, maar je komt hier met jouw vragen en summiere informatie tussendoor op een forum.

Ik blijf erbij: als je wilt weten wat je positie nou écht is en je zelf niet de kennis en kunde hebt om het goed uit te zoeken, dan huur je daar iemand voor in. Of je opent een topic en legt dan je hele situatie uit, in de hoop dat er een fiscalist* op dit forum zit die zin en tijd heeft om jouw situatie door te lichten en je van advies te voorzien.

Je kunt ook gewoon ervoor kiezen om 'niets te doen', geen aangifte etc. Beetje de kop in het zand tactiek zeg maar. Ik vermoed dat je daar niet de enige in bent.

FYI:
Ik ben fiscalist, heb je (meen ik echt) aardig op weg geholpen, maar laat het wel hierbij. Reden daarvoor is vooral dat "inkomstenbelasting" niet mijn niche is. Dus nogmaals de tip om dan iemand te zoeken die daar wél in is gespecialiseerd. Tip: zoek in de grensstreek, die komen relatief vaker in aanraking met dit soort casussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Bezulba schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb genoeg vermogen zelf om het te betalen, dus uitstel is niet echt nodig. Het is alleen een beetje irritant. Huis verkoopt maar niet omdat m'n zus dat regelt en dat gaat niet helemaal soepel. Maar goed, ik hoef er geen pizza voor te laten staan dus het is eigenlijk een flinke 1st world problem.
Pff ik heb ook even zitten kijken, mijn oom heeft mij samen met een ander opgenomen als erfgenaam voor zijn woning (6ton). ALs ik op de belasting site check dan moet ik over 3ton bijna 104.000 euro aan belasting betalen. Dat heb ik niet zomaar liggen...mocht het ooit zover komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobb schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Pff ik heb ook even zitten kijken, mijn oom heeft mij samen met een ander opgenomen als erfgenaam voor zijn woning (6ton). ALs ik op de belasting site check dan moet ik over 3ton bijna 104.000 euro aan belasting betalen. Dat heb ik niet zomaar liggen...mocht het ooit zover komen..
Dan verkoop je toch de woning en betaal je belasting over de verkoopwaarde, dat is wat 99% v.d. erfgenamen doen. En als hij een partner heeft die vruchtgebruik krijgt is het meestal zo afgedicht dat die ook verantwoordelijk is over de belasting van het deel waar de partner vruchtgebruik over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

True schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Dan verkoop je toch de woning en betaal je belasting over de verkoopwaarde, dat is wat 99% v.d. erfgenamen doen. En als hij een partner heeft die vruchtgebruik krijgt is het meestal zo afgedicht dat die ook verantwoordelijk is over de belasting van het deel waar de partner vruchtgebruik over krijgt.
Vermoed dat het over dit stukje ging:
Het is alleen een beetje irritant. Huis verkoopt maar niet

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

sirdanilot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Maar is een fiscalist inhuren niet een beetje overdreven? Bij een fiscalist denk ik aan
Wellicht kun je zelf eens wat meer zelf uitzoeken ipv alle topics vol te spammen met jouw, toch vaak unieke en zelfs enigszins bizarre, vragen?

Fiscale zaken over grenzen zijn gewoon complex, te complex voor een techforum als dit.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 02-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

YakuzA schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Vermoed dat het over dit stukje ging:

[...]
https://www.belastingdien...stel-van-betaling-krijgen
Hebt u een woning geërfd?
Dan kunt u de erfbelasting misschien niet op tijd betalen. Bijvoorbeeld omdat de woning te koop staat, maar nog niet is verkocht en u zelf niet genoeg geld hebt om de erfbelasting te betalen. Geen nood: u kunt schriftelijk vragen om uitstel van betaling. Het maakt niet uit of u nu al de beschikking hebt over het huis, of pas later. Vermeld in uw brief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
True schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Tuurlijk dat is de bedoeling ook. Wel zuur als iemand dan in december het hoekje omgaat. (ik hoop trouwens dat het nog jaren duurt!!)
Hij is alleenwonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:40
Mijn zus heeft in 2023 een kind gehad met haar vriend met wie zij samenwoont. Dat betekent dat zij in 2023 fiscaal partner is. Ze hebben een huurhuis en geen aftrekposten. Wel hebben ze beide spaargeld. Qua toeslag krijgen ze kinderopvangtoeslag.

In hoeverre is (met de nieuwe rekenmethode) de optimale verdeling zoeken van belang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hazewindhond009 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:59:In hoeverre is (met de nieuwe rekenmethode) de optimale verdeling zoeken van belang?
hangt af van de hoogte van de inkomens - wat is de hoogste schijf - en de hoeveelheid spaargeld - boven vrijstelling of niet.
in het ergste geval maakt het niks uit, in het beste geval levert het je €€€ op ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hazewindhond009 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:59:
Mijn zus heeft in 2023 een kind gehad met haar vriend met wie zij samenwoont. Dat betekent dat zij in 2023 fiscaal partner is. Ze hebben een huurhuis en geen aftrekposten. Wel hebben ze beide spaargeld. Qua toeslag krijgen ze kinderopvangtoeslag.

In hoeverre is (met de nieuwe rekenmethode) de optimale verdeling zoeken van belang?
het beste werkt: gewoon even proberen. dan weet je binnen 10 seconden of het effect heeft.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gewoon beide opties proberen. Kan me herinneren dat om een of andere reden vorig jaar het voordeligst was om alle aftrekposten bij de minst verdienende te parkeren.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
vedelen gaat over de volgende posten:
- eigen woning (forfait en HRA)
- zorgkosten
- giften
- dividendbelasting
- vermogen box3

wat ik uit de vraag las kan eventueel alleen verdeling box3 aan de orde zijn, dus bijplussen bij de minstverdienende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online

Afhankelijk wanneer je zus moeder is geworden, hebben ze mogelijk recht op IACK. Voorwaarde is dat ze dan voor of op 30 juni ouder is geworden, anders hebben ze vanaf dit jaar er pas recht op (en loopt het een jaar langer door).

Even spelen met de verdeling kan helpen. Doe gewoon stappen van 1000 euro en bij een omslagpunt doe je wat kleinere stappen (bijv 250 euro, daarna 100 euro, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 10:53
In mijn ervaring kan er weinig met de verdeling gespeeld worden. Bij ons staat hij automatisch op de optimale verdeling. Is niet alsof het tientallen/honderden misschien wel duizenden euro’s oplevert.

Dit jaar voor ons eerste keer IACK. Mooi zakcentje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:30:
In mijn ervaring kan er weinig met de verdeling gespeeld worden. Bij ons staat hij automatisch op de optimale verdeling. Is niet alsof het tientallen/honderden misschien wel duizenden euro’s oplevert.

Dit jaar voor ons eerste keer IACK. Mooi zakcentje
Vorig jaar was de worst case dat we beide een beetje terugkregen (+/- 200 euro totaal), terwijl met wat schuiven op het eind er uit kwam dat ik 1.638 euro moest terugbetalen, maar mijn vrouw 3.890 euro terug kreeg.

Het kan dua flink schelen om even het optimum te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23
Dit jaar is wat belasting betreft een fijn jaar.
Geen vermogen en alle beleggingen zijn verkocht.
Geen nieuwe of andere woning gekocht.
Voorlopige HRA teruggaaf geannuleerd waardoor er geen potentieel te groot bedrag prematuur teruggegeven is.

Gewoon indienen maar en duimen dat er een substantieel bedrag uit rolt. Dat is wel het geval geweest de afgelopen jaren (~2K elk jaar teruggekregen).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 10:53
BastaRhymez schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Vorig jaar was de worst case dat we beide een beetje terugkregen (+/- 200 euro totaal), terwijl met wat schuiven op het eind er uit kwam dat ik 1.638 euro moest terugbetalen, maar mijn vrouw 3.890 euro terug kreeg.

Het kan dua flink schelen om even het optimum te vinden.
Ik heb persoonlijk geen bijzondere dingen. Misschien dat nog uitmaakt.
Beide een baan, 1 koopwoning, 1 kind.

Krijg een kleine 5000 terug als ik de voorlopige aangifte mag geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben vorig jaar gekocht en gekocht. De belastingaangifte zit de komende 3 jaar bij " de prijs in" bij mijn hypotheekadviseur.

Ik belde hem gisteren op om een afspraak te maken voor de tweede of derde week van maart. Hij complimenteerde me met het feit dat ik dan pas wou. Hij had klanten al afgewezen. Heb in het verleden op dag 2 van maart bij hem gezeten, kwamen we er niet in. Hebben we drie kwartier geprobeerd.

Typisch Nederlanders riep hij nog. "Vanaf het moment dat er wat te halen valt gaan mensen het om 00:01 proberen. Het maakt geen reet uit of je het op 1 maart doet of 28 maart"

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 06-02-2024 07:42 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:41:
Wij hebben vorig jaar gekocht en gekocht. De belastingaangifte zit de komende 3 jaar bij " de prijs in" bij mijn hypotheekadviseur.

Ik belde hem gisteren op om een afspraak te maken voor de tweede of derde week van maart. Hij complimenteerde me met het feit dat ik dan pas wou. Hij had klanten al afgewezen. Heb in het verleden op dag 2 van maart bij hem gezeten, kwamen we er niet in. Hebben we drie kwartier geprobeerd.

Typisch Nederlanders riep hij nog. "Vanaf het moment dat er wat te halen valt gaan mensen het om 00:01 proberen. Het maakt geen reet uit of je het op 1 maart doet of 28 maart"
Ik denk dat het meer te maken heeft met gewoon direct afhandelen dan dat je haast hebt om geld te ontvangen.
Veel Mensen moeten elk jaar betalen en die vertonen hetzelfde gedrag volgens mij?

En idd het maakt weinig uit wanneer je het doet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:48
de Peer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:10:
[...]

Ik denk dat het meer te maken heeft met gewoon direct afhandelen dan dat je haast hebt om geld te ontvangen.
Veel Mensen moeten elk jaar betalen en die vertonen hetzelfde gedrag volgens mij?
Ik denk dat bij veel mensen ook nog "ingesleten" is dat je in het verleden voor 1 april aangifte moest doen. Als je dan nog een beetje buffer wilt hebben om je te verdiepen in eventuele gekke situaties, dan kom je al snel uit op de eerste heft van maart aangifte proberen te doen. Maar liefst zo snel mogelijk.
(Dat zijn vaak ook de mensen die nog weten waar het "hoekje afknippen" van het aangiftebiljet voor diende ;) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat bij veel mensen ook nog "ingesleten" is dat je in het verleden voor 1 april aangifte moest doen. Als je dan nog een beetje buffer wilt hebben om je te verdiepen in eventuele gekke situaties, dan kom je al snel uit op de eerste heft van maart aangifte proberen te doen. Maar liefst zo snel mogelijk.
(Dat zijn vaak ook de mensen die nog weten waar het "hoekje afknippen" van het aangiftebiljet voor diende ;) .)
hoekjes knippen. en dan maar hopen dat ze je ook daadwerkelijk de prio gaven :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:29

Herman

FP ProMod

Ik heb verder niks wat de waarde in box 3 overschrijd. Ik ben ook niet officieel getrouwd of geregistreerde partnerschap en hebben niks op papier, dus geen fiscale partner en wij hebben geen kinderen. Wij doen ieder jaar apart van elkaar de aangifte. Zorgtoeslag krijg ik per jaar en krijg ik een best groot bedrag terug na proefberekening
Inmiddels is de 'leer'-omgeving van de Belastingdienst inzake IB2023 online:
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Als je niet kunt wachten op de uitkomst van de aangife, kun je alle gegevens hier invullen en kijken wat eruit rolt ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiteZZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-04 20:51

Als je samenwoont ziet de belastingdienst je wel als fiscaal partner toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:31
MiteZZ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Volgens mij is alleen samenwonen niet voldoende. Je moet dan ook aan andere voorwaarden voldoen. Bijv. samenlevingscontract/trouwen, een kind hebben, samen eigenaar van de woning, als partner geregistreerd zijn bij pensioen van elkaar en mogelijk nog een aantal zaken die ik vergeet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MiteZZ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Neen, https://www.belastingdien...wie-is-uw-fiscale-partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiteZZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-04 20:51
@RamonK @stin00 thanks! Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-05 15:51
Ter voorbereiding van de komende belastingaangifte zit ik met een vraag betreft een gezamenlijke woning en apart aangifte doen, ik heb voor 2023 geen fiscaal partner. Het betreft een woning waarin ik heel 2023 alleen gewoond heb en het eigenaarsdeel was het gehele jaar zowel voor mij als mijn ex-partner 50%.

De scheidingsregeling is mij duidelijk alleen heeft er in ons geval in december een uitspraak van de rechtbank geweest waarin de vermogensverdeling is vastgesteld. Na die uitspraak kon ik pas mijn hypotheek gaan verhogen om het bedrag te verkrijgen om mijn ex uit te kunnen kopen. De overdracht van de woning heeft daardoor pas in 2024 plaatsgevonden.

Is er in dit geval door de uitspraak sprake van een vordering en moet mijn ex deze opgeven in box 3 aangifte van 2023? Het is mij niet helemaal duidelijk omdat ik na een zoektocht op internet voornamelijk voorbeelden vind die betrekking hebben op erfrecht en niet deze specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Iacobus schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:14:
Ter voorbereiding van de komende belastingaangifte zit ik met een vraag betreft een gezamenlijke woning en apart aangifte doen, ik heb voor 2023 geen fiscaal partner. Het betreft een woning waarin ik heel 2023 alleen gewoond heb en het eigenaarsdeel was het gehele jaar zowel voor mij als mijn ex-partner 50%.

De scheidingsregeling is mij duidelijk alleen heeft er in ons geval in december een uitspraak van de rechtbank geweest waarin de vermogensverdeling is vastgesteld. Na die uitspraak kon ik pas mijn hypotheek gaan verhogen om het bedrag te verkrijgen om mijn ex uit te kunnen kopen. De overdracht van de woning heeft daardoor pas in 2024 plaatsgevonden.

Is er in dit geval door de uitspraak sprake van een vordering en moet mijn ex deze opgeven in box 3 aangifte van 2023? Het is mij niet helemaal duidelijk omdat ik na een zoektocht op internet voornamelijk voorbeelden vind die betrekking hebben op erfrecht en niet deze specifieke situatie.
Lijkt me typisch een vraag voor een (echte) financieel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devfe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
Joepie, we mogen weer! Als Nederlander nu zo'n drie jaar woonachtig in België, maar nog steeds 100% werkend in NL: dus altijd leuk die dubbele belastingaangifte. Gelukkig is het vrij goed te doen ondanks de enorm wazige BE aangifte, vergeleken daarmee is de Nederlandse een luxe. Maargoed, bij bijna alles 0 invullen en aangeven dat ik in NL al belasting heb betaald :) Vorig jaar wel een zeer uitgebreide controle gehad vanuit BE, pfff.. moest kunnen aantonen dat ik fysiek in NL heb gewerkt, en dus niet heb thuisgewerkt in BE. Hopelijk krijgen we dat gedoe dit jaar niet weer.

[ Voor 4% gewijzigd door devfe op 27-02-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

devfe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:29:
moest kunnen aantonen dat ik fysiek in NL heb gewerkt, en dus niet heb thuisgewerkt in BE. Hopelijk krijgen we dat gedoe dit jaar niet weer.
Schat van wel…… dat is tenslotte een reden om je belastingplichtig in BE te kunnen maken.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.