Belastingaangifte 2023 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devfe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Schat van wel…… dat is tenslotte een reden om je belastingplichtig in BE te kunnen maken.
Kans zit er in. Echter de jaren daarvoor geen controle gehad en mijn vriendin ook al drie jaar niet. Geen idee hoe ze bepalen om het wel/niet te doen.

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
Mijn zus heeft in 2023 recht gehad op wettelijk betaald ouderschapsverlof van 70%. De werkgever heeft echter een voorschot uitbetaald van een lager percentage. Later dit jaar, nadat de werkgever de aanvraag bij het UWV heeft gedaan en de uitkering heeft ontvangen, volgt de nabetaling van het resterende deel. Op welk belastingjaar betrek je die nabetaling? Het jaar 2024 waarin het is ontvangen of het jaar 2023 waarin je er recht op had? Inmiddels heeft ze de Jaaropgaaf 2023 al ontvangen. HR van de inmiddels ex-werkgever geeft niet thuis. E.e.a. is van belang zodat uit wordt gegaan van het juiste inkomen bij het doen van belastingaangifte (en trouwens ook voor kinderopvangtoeslag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hazewindhond009 De jaaropgaaf is volledig leidend voor de inkomstenbelastingheffing. Die staat vooringevuld, dus hoef je je geen zorgen om te maken.. ;)

Overigens vind ik het wel vreemd om een lager percentage uit te betalen, zo hoort het niet. Je hebt mi gewoon recht op 70% van je loon, dat de werkgever een uitkering kan krijgen van het UWV, heb je als werknemer simpel gesteld niet zo heel veel mee te maken.

Los daarvan, als er in 2024 nabetalingen volgen van in het verleden opgebouwde aanspraken, is het niet zo dat het loon van dat eerdere jaar moet worden aangepast. Zie artikel 11, lid 1, onder e van de Wet op de Loonbelasting: "Tot het loon behoren niet de aanspraken ingevolge de WAZO". Dit noemt men de omkeerregel. Het wil zeggen, de aanspraak zelf is niet belast; maar de uitkering ervan is wel loon. In het jaar van uitkering dus. Als dat in 2024 is, hoort het bij het loon 2024.

Dezelfde systematiek zie je ook bij bijv. opgebouwde verlofaanspraken (staat ook in artikel 11 Wet LB).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:35
dit soort nabetalingen kan ook gevolgen hebben voor het recht op toeslagen. het inkomen over 2023 is lager, dus recht op hogere toeslag, over 2024 hoger dus lagere toeslag.

ook met transitie vergoedingen kan dit vervelende gevolgen hebben (toeslagen terugbetalen) waardoor er minder netto overblijft

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nog een paar uurtjes en dan is het zover. Ben benieuwd of ik er doorheen kom. Want half Nederland wil zon beetje aangifte doen..

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

mrc4nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:50:
Nog een paar uurtjes en dan is het zover. Ben benieuwd of ik er doorheen kom. Want half Nederland wil zon beetje aangifte doen..
Euh, je weet dat je nog vele weken de tijd hebt?
Het is niet alsof ze 3 uur lang gratis geld uitdelen.

Sluit je ook altijd je zorgverzekering af zodra het kan? :D

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 29-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik begin nu alvast met F5 rammen *O*

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Euh, je weet dat je nog vele weken de tijd hebt?
Het is niet alsof ze 3 uur lang gratis geld uitdelen.

Sluit je ook altijd je zorgverzekering af zodra het kan? :D
Ik dacht altijd dat de eerste 1000 aangiftes geen belasting hoefden te betalen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb er al een heel aantal ingediend.. Zal morgen ook geen problemen hebben. :+

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
stin00 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:26:
Ik begin nu alvast met F5 rammen *O*
Oh daarom loopt die site elk jaar in de soep. Stop eens, misschien dat het helpt voor de rest van het land ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCODLqQVmXSYd_W7SVnhLw0bmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwe05Wj3Gz0rXvMXuY1PslxR.jpg?f=fotoalbum_large

:+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:51
Voor het eerst in jaren eindelijk weer eens 0 euro bijbetalen en 0 euro ontvangen qua inkomstenbelasting na jaren te weinig ingehouden door werkgever. Hooguit wat huur/zorgtoeslag terugbetalen, 361 euro negatief verschil met geschatte jaarinkomen, dat is exact het bedrag wat ik netto overhield aan mijn eenmalige gratificatie... :') maar vanaf dit jaar ontvang ik sowieso geen huurtoeslag dus hoef ook niks terug te betalen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deezers op 01-03-2024 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hier wel gelukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

marcelcee schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Oh daarom loopt die site elk jaar in de soep. Stop eens, misschien dat het helpt voor de rest van het land ;)
Vorig jaar ging het goed, alleen DigiD was stuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het is gelukt

De Belastingdienst heeft op 01-03-2024 om 01:31 uur de aangifte ontvangen van:

<mrc4nl>
oOo
Inloggen ging best soepel, geen problemen gehad. :)

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 01-03-2024 01:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Bij mij ook gelukt, geen enkel probleem om 1:30 's nachts. In een paar minuten klaar en 2000 euro terug, mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
Wat jammer nou ik heb net als vorig jaar weer €0! Ik hoef niks te betalen maar ik krijg ook niks terug. Mijn vrouw (vriendin) krijgt wel geld terug €961. We doen ieder apart aangifte omdat wij geen Fiscale partners van elkaar zijn en wij hebben niks op papier, geen samenlevingscontract en geen geregistreerde partnerschap, niet getrouwd en geen kinderen samen.

Ik spaar o.a. extra pensioen op via DELA CoöperatiespaarPlan en Direct Sparen bij ABN AMRO maar ik hoef daar ook niks over te betalen.
Grens van vrijstelling is €57.000 totaal.

Wij hebben een belastingadviseur die alles regelt voor ons. Ik doe het nu zelf steeds €0. Mijn vriendin laat het wel via de adviseur doen.

Wij krijgen ieder apart zorgtoeslag per jaar. Wij zijn dan 100% zeker dat wij niets hoeven terug te betalen. Daar krijg ik wel iets terug bij Zorgtoeslag. Dat gaan wij even regelen. We doen ieder jaar 01-01-2023 en dan zetten we de zorgtoeslag stop per 01-01-2024.

Huurtoeslag heb ik niet, onze salarissen zijn te hoog (Zelfs ik alleen)

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2024 03:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Hier gelukt om 07:00 op de eerste dag. Niet verwacht, normaal is het drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Zijn er dan zoveel die om 12 uur wachten op dit k*t-klusje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit jaar veel bijbetalen omdat werkgever verkeerde BT gebruikt heeft.
Zal eens kijken wanneer het meest tactische moment is om hem in te vullen…
:p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
mierenfokker schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:23:
[...]

Zijn er dan zoveel die om 12 uur wachten op dit k*t-klusje te doen?
Je hoeft alleen 50x op 'volgende' te klikken en op het einde op 'akkoord' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:10

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Goedemorgen,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2024 10:08 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Interessant, is die verkorte aangifte dit jaar nieuw? Zeer prettig controleren en versturen zo!

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 18:51
Dit is een belastingaangifte. Dus je kan posten opgeven waarvan je de betaalde belasting (deels) terug kan krijgen. De belastingdienst gaat geen gehoorapparaat voor je betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

@G_Dragon, je begrijpt het inderdaad niet goed. Je mag het volledige bedrag aftrekken, daarmee verminder je dus je vermogen en betaal je onder de streep uiteindelijk minder belasting. Heb je afgelopen jaar meer belasting betaald dan zou moeten, omdat je totaal inkomen/vermogen bijv. door dit soort aftrekposten naar beneden is gegaan, dan krijg je dat verschil terug. Er staat niet dat je het aanschafbedrag volledig terugkrijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door Aganim op 01-03-2024 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:09:
Goedemorgen,

Vanmorgen mijn inkomensbelasting gedaan en daar liep ik tegen wat problemen aan, toen ik inlogde kreeg ik al rond de €700 terug. Maar ik was sowieso van plan om mijn gehoorapparaat (categorie 5) van €3570,00 in te gaan voeren onder hulpmiddelen aangezien je dat bedrag volledig terug kon krijgen als je voor een duurder apparaat was gegaan wanneer deze medisch beter voor je was en die niet onder de zorgverzekering viel, daarnaast heb ik bij tandartskosten nog €400 ingevuld voor mijn wortelkanaalbehandeling die ik niet vergoed kreeg maar tot mijn grote verbazing krijg ik aan het eind van de streep maar €2000 terug. Wat zou betekenen dat ik van die €3000 maar €900 (€2000 - €700 - €400) krijg? Terwijl zie onderstaande afbeelding, recht heb op het volledige bedrag.

Categorie 5:

[...]

[Afbeelding]
''Link naar belastingdienst.nl/Gehoorapparaat''

Dus ik heb jullie hulp hierbij nodig en misschien heb ik iets verkeerd begrepen, dat kan natuurlijk ook!
900 van 3000 is ongeveer 30%
Dat klopt aardig met het tarief van de eerste schijf, namelijk ~36%
Dus ik zie niets geks.

edit: wat hierboven inmiddels dus ook gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Goedemorgen,

Vanmorgen mijn inkomensbelasting gedaan en daar liep ik tegen wat problemen aan, toen ik inlogde kreeg ik al rond de €700 terug. Maar ik was sowieso van plan om mijn gehoorapparaat (categorie 5) van €3570,00 in te gaan voeren onder hulpmiddelen aangezien je dat bedrag volledig terug kon krijgen als je voor een duurder apparaat was gegaan wanneer deze medisch beter voor je was en die niet onder de zorgverzekering viel, daarnaast heb ik bij tandartskosten nog €400 ingevuld voor mijn wortelkanaalbehandeling die ik niet vergoed kreeg maar tot mijn grote verbazing krijg ik aan het eind van de streep maar €2000 terug. Wat zou betekenen dat ik van die €3000 maar €900 (€2000 - €700 - €400) krijg? Terwijl zie onderstaande afbeelding, recht heb op het volledige bedrag.

Categorie 5:

[...]

[Afbeelding]

Dus ik heb jullie hulp hierbij nodig en misschien heb ik iets verkeerd begrepen, dat kan natuurlijk ook!
Je trekt de kosten van je gehoorapparaat (en tandarts behandeling) af van je inkomen waarover je belasting betaalt. Je hoeft over dat deel dus geen inkomstenbelasting te betalen. Stel dat je jaarlijks 40.000 euro verdient mag je met deze aftrekposten 'doen alsof' je maar 36.000 verdient (en daar belasting over betalen). Je krijgt dan de al betaalde belasting over die 4000 euro terug. Hoeveel je precies terug krijgt is dus afhankelijk van hoeveel belasting je betaald hebt (en dat is dus geen 4000 maar minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Aganim schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:18:
@G_Dragon, je begrijpt het inderdaad niet goe. Je mag het volledige bedrag aftrekken, daarmee verminder je dus je vermogen en betaal je onder de streep uiteindelijk minder belasting. Er staat niet dat je het aanschafbedrag volledig terugkrijgt.
Cheesy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:18:
[...]

900 van 3000 is ongeveer 30%
Dat klopt aardig met het tarief van de eerste schijf, namelijk ~36%
Dus ik zie niets geks.
Oké maar omdat er op het plaatje die ik erbij had gezet hetzelfde bedrag staat aangegeven, dacht ik natuurlijk dat ik ook hetzelfde bedrag terug zou krijgen. Ik begrijp in jullie reacties dat dit mijn denkfout was?

En is het terecht van mij dat ik mijn wortelkanaalbehandeling invoer zonder dat ik een tandartsverzekering heb? Want anders haal ik die er nog uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2024 08:24 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:20:
[...]

[...]

Oké maar omdat er op het plaatje die ik erbij had gezet hetzelfde bedrag staat aangegeven, dacht ik natuurlijk dat ik ook hetzelfde bedrag terug zou krijgen. Ik begrijp in jullie reacties dat dit mijn denkfout was?
Je er staat "je mag het bedrag aftrekken" niet "je krijgt het hele bedrag terug"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

De servers houden het goed vol, net aangifte gedaan :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ4NW7OFvHHh9pMzL55ALGhNjOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J18ttJWd7OigcfW54NByuJtk.png?f=fotoalbum_large

Schalen blijft lastig bij de belastingdienst haha

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

JvS schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:26:
[...]

Je er staat "je mag het bedrag aftrekken" niet "je krijgt het hele bedrag terug"
Oké duidelijk, bedankt voor deze opheldering. Met mijn autisme ben ik soms wat traag van begrip en heb in zulke dingen soms net even wat extra advies nodig voordat ik hem snap :)

Nu vraag ik mij alleen nog even af of het realistisch van mij is dat ik de wortelkanaalbehandeling onder hulpmiddelen zet terwijl ik geen tandartsverzekering heb :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:38:
Dit jaar veel bijbetalen omdat werkgever verkeerde BT gebruikt heeft.
Zal eens kijken wanneer het meest tactische moment is om hem in te vullen…
:p
BT wordt bepaald op basis van het jaarloon dat in de administratie staat. En dat jaarloon wordt (meestal) bepaald op basis van het loon uit voorgaand jaar (t-1). Dat wil logischerwijs wel eens afwijken van het loon in het jaar zelf (t).

Of het de "verkeerde" is, is ook een kwestie van perspectief. Soms is het niet te voorkomen. Er zijn echter mogelijkheden om (als je het vooraf al wist) ook vrijwillig meer in te houden op aangeven van jou als werknemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:28:
[...]
Nu vraag ik mij alleen nog even af of het realistisch van mij is dat ik de wortelkanaalbehandeling onder hulpmiddelen zet terwijl ik geen tandartsverzekering heb :D
Zijn dat aparte categorieën op de aangifte? Ik moet hem nog doen en heb dat deel niet goed voor ogen. Zo ja, dan is 'hulpmiddelen' niet correct , maar je mag het wel aftrekken onder 'Kosten voor geneeskundige hulp, behandelingen en medicijnen'.

Zie ook: https://www.belastingdien...overzicht-zorgkosten-2024, daar zie je dat tandartskosten aftrekbaar zijn. Dat je geen tandartsverzekering hebt maakt niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Aganim op 01-03-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Aganim schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Zijn dat aparte categorieën op de aangifte? Ik moet hem nog doen en heb dat deel niet goed voor ogen. Zo ja, dan is 'hulpmiddelen' niet correct , maar je mag het wel aftrekken onder 'Kosten voor geneeskundige hulp, behandelingen en medicijnen'.

Zie ook: https://www.belastingdien...overzicht-zorgkosten-2024
Ja mijn excuses ik heb het verkeerd gezegd, Tandarts staat inderdaad onder de categorie ''Kosten voor geneeskundige hulp, behandelingen en medicijnen''. Maar is dit wel correct vanuit mij terwijl ik geen tandarts verzekering heb ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Haha, je was mijn wijziging voor. Ja hoor, dat is correct @G_Dragon, je mag die gewoon opvoeren. Het maakt niet uit dat je geen tandartsverzekering hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:28:
[Afbeelding]

Schalen blijft lastig bij de belastingdienst haha
Dat schalen kost ons belastinggeld, dus ik vind het prima dat ze dat niet doen.
Zal vast ook verband houden met het 80/20-principe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:49
@G_Dragon Naast dat hierboven al is aangegeven dat je niet het het hele bedrag terugkrijgt, maar alleen het bedrag mag aftrekken en daarmee je belastbaar inkomen verlaagd, geldt er ook nog een drempelbedrag die afhankelijk is van je inkomen. Alles boven dat drempelbedrag kan je aftrekken, het bedrag daaronder kan je niet aftrekken en per saldo heb je daardoor ook minder teruggaaf.

Voor mij is het daardoor eigenlijk nog nooit aantrekkelijk geweest om zorgkosten op te voeren. (Gelukkig maar natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Aganim schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:48:
Haha, je was mijn wijziging voor. Ja hoor, dat is correct @G_Dragon, je mag die gewoon opvoeren. Het maakt niet uit dat je geen tandartsverzekering hebt.
Duidelijk, dank je wel voor je hulp! Ik ben nu bezig met ANWB Route planner om uit te rekenen hoeveel ik aan reiskosten heb gehad naar de gehoorspecialist vanwege het arbeidsongeval.
bazzemans schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:53:
@G_Dragon Naast dat hierboven al is aangegeven dat je niet het het hele bedrag terugkrijgt, maar alleen het bedrag mag aftrekken en daarmee je belastbaar inkomen verlaagd, geldt er ook nog een drempelbedrag die afhankelijk is van je inkomen. Alles boven dat drempelbedrag kan je aftrekken, het bedrag daaronder kan je niet aftrekken en per saldo heb je daardoor ook minder teruggaaf.

Voor mij is het daardoor eigenlijk nog nooit aantrekkelijk geweest om zorgkosten op te voeren. (Gelukkig maar natuurlijk.)
Duidelijk, als P-direct weer werkt zal ik wel even kijken wat mijn totaal loon was over 2023. Maar het wil nu nog niet inladen :P. Ik ben niet zo thuis over het stukje genaamd drempelbedrag, maar wat vervelend dat het nooit aantrekkelijk is geweest voor je zou ik haast zeggen maar jij noemt het gelukkig :P

[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wat is dit jaar de drempel?
Paar jaar geleden eens gekeken of ik wat terug kon krijgen, maar zelfs na het betere schraapwerk mbt medische kosten kwam ik nog niet boven de drempel uit.

Krijg altijd het idee dat mensen dat niet in de gaten hebben.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De site van de belastingdienst doet het toch gewoon?
https://www.belastingdien...ekenen/drempelbedrag-2023

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:33:
[...]
BT wordt bepaald op basis van het jaarloon dat in de administratie staat. En dat jaarloon wordt (meestal) bepaald op basis van het loon uit voorgaand jaar (t-1). Dat wil logischerwijs wel eens afwijken van het loon in het jaar zelf (t).

Of het de "verkeerde" is, is ook een kwestie van perspectief. Soms is het niet te voorkomen. Er zijn echter mogelijkheden om (als je het vooraf al wist) ook vrijwillig meer in te houden op aangeven van jou als werknemer.
In dit geval ivm overname hebben ze 9 maanden loon (1 april als officiele datum overname) klakkeloos als jaarloon voor vorig jaar overgenomen ;)
Makkelijk te voorkomen door voor 1000 mensen even te bedenken dat je voor dat ene jaar even 25% extra mee te nemen voor de BT zodat je tenminste met een echt jaarloon rekent :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
NVM

[ Voor 203% gewijzigd door Cyrus The Virus op 01-03-2024 10:25 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hij moet wel met de zorgkosten drempel rekening houden: https://www.belastingdien...ekenen/drempelbedrag-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mij staan er in de aangifte nog steeds 2 FlatEx beleggingsrekeningen. Ik heb er ooit 1 gehad voor 100 euro gratis actie en die is al jaren geleden opgeheven. Het kan geen kwaad want er staat geen saldo op, maar ik zou het toch graag wel netjes willen hebben. Geen idee ook hoe het er 2 zijn geworden. Hoe krijg ik deze rekeningen weg? Belastingtelefoon bellen? :X Dat zal nu wel lekker druk worden.

[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 01-03-2024 09:16 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:16:
Bij mij staan er in de aangifte nog steeds 2 FlatEx beleggingsrekeningen. Ik heb er ooit 1 gehad voor 100 euro gratis actie en die is al jaren geleden opgeheven. Het kan geen kwaad want er staat geen saldo op, maar ik zou het toch graag wel netjes willen hebben. Geen idee ook hoe het er 2 zijn geworden. Hoe krijg ik deze rekeningen weg? Belastingtelefoon bellen? :X Dat zal nu wel lekker druk worden.
Gewoon verwijderen. Als de rekening niet bestaat geef je hem niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08 16:34
Wordt de IACK altijd bij de moeder afgetrokken? (In normale situatie getrouwd / fiscaal partner/etc.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Diagonaal schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:23:
Wordt de IACK altijd bij de moeder afgetrokken? (In normale situatie getrouwd / fiscaal partner/etc.)
Nee, bij de minst verdienende partner.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Gewoon verwijderen. Als de rekening niet bestaat geef je hem niet aan.
Dat kon dus niet. Hij was automatisch vooringevuld en ik kon er niet echt iets aan wijzigen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39
Goedemorgen,

Categorie 5:

[...]

[Afbeelding]

De belastingdienst gaat jouw gehoorapparaat niet betalen, hoe kom je daar bij? Je mag het bedrag echter aftrekken voor de inkomstenbelasting, wat betekent dat je over het bedrag van je gehoorapparaat geen inkosmtenbelasting hoeft te betalen. Met andere woorden: als jij 30.000 euro inkomsten uit arbeid hebt, dan wordt maar over 27.000 euro inkomstenbelasting berekend omdat je 3000 euro hebt afgetrokken voor je gehoorapparaat.

Aangezien bij de loonheffing (een vroegtijdige heffing om te voorkomen dat je plots duizenden euro's moet betalen bij de inkomstenbelasting) op je loonstrook rekening is gehouden met 30.000 euro inkomsten, krijg je door het invoeren van de aftrekpost vaak geld terug van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 21:36
Goedemorgen,

Ik ben nog ingeschreven als ZZP'er. Ik was werkzaam als DJ/Producer. Deze werkzaamheden ben ik al een tijdje gestopt (1,5 jaar).

Nu is het enige wat ik met mn "onderneming" nog doe 2 facturen per jaar sturen om Royalties van mijn vorige platenlabel te ontvangen. Dit gaat om nog geen €1000,-

Daarbij ontvang ik nog inkomsten van Buma/stemra, echter deze zijn al vermeld bij inkomsten uit loondienst.

Volgens de belasting ben ik geen ondernemer. Maar waar vul ik deze inkomsten in? Of moet ik mezelf wel als ondernemer aanmerken.

Ben al aantal jaar ondernemer geweest en heb alle kortingen etc. Al gehad. Voorheen deed ik aangifte met behulp van een boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Nieknikey schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:
[...]

De belastingdienst gaat jouw gehoorapparaat niet betalen, hoe kom je daar bij? Je mag het bedrag echter aftrekken voor de inkomstenbelasting, wat betekent dat je over het bedrag van je gehoorapparaat geen inkosmtenbelasting hoeft te betalen. Met andere woorden: als jij 30.000 euro inkomsten uit arbeid hebt, dan wordt maar over 27.000 euro inkomstenbelasting berekend omdat je 3000 euro hebt afgetrokken voor je gehoorapparaat.

Aangezien bij de loonheffing (een vroegtijdige heffing om te voorkomen dat je plots duizenden euro's moet betalen bij de inkomstenbelasting) op je loonstrook rekening is gehouden met 30.000 euro inkomsten, krijg je door het invoeren van de aftrekpost vaak geld terug van de belastingdienst.
Ja zo las ik het namelijk in de screenshot die ik erbij had gezet en dat was mijn interpretatie, maar die was blijkbaar fout! Dank je wel voor je duidelijke uitleg _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
@Doedelzak dat kun je aangeven bij resultaat overige werkzaamheden. Daar kun je ook eventuele kosten opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:10:
[...]

In dit geval ivm overname hebben ze 9 maanden loon (1 april als officiele datum overname) klakkeloos als jaarloon voor vorig jaar overgenomen ;)
Makkelijk te voorkomen door voor 1000 mensen even te bedenken dat je voor dat ene jaar even 25% extra mee te nemen voor de BT zodat je tenminste met een echt jaarloon rekent :P
Dat is dan inderdaad ook niet zoals het hoort en had anders gemoeten. :)

Wel vervelend voor de werknemers. Werknemers hebben daarin ook een andere mentaliteit dan ondernemers merk ik en daarom is voldoende loonheffing inhouden wel echt belangrijk. Als ik rapporten stuur met 40.000 inkomenstenbelasting (bij) te betalen aan ondernemers hoor ik niks, terwijl ik bij particulieren die 200 euro moeten betalen al vragen krijg hoe dat nu weer kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 23:36
Moet je ook bankrekeningen opgeven die je nog niet op 1 januari had maar in de loop van 2023 hebt geopend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

feddesman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
Moet je ook bankrekeningen opgeven die je nog niet op 1 januari had maar in de loop van 2023 hebt geopend?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
feddesman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
Nee.

Edit: @Uniciteit was blijkbaar een paar seconden eerder :+

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 01-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
[...]
Dat is dan inderdaad ook niet zoals het hoort en had anders gemoeten. :)

Wel vervelend voor de werknemers. Werknemers hebben daarin ook een andere mentaliteit dan ondernemers merk ik en daarom is voldoende loonheffing inhouden wel echt belangrijk. Als ik rapporten stuur met 40.000 inkomenstenbelasting (bij) te betalen aan ondernemers hoor ik niks, terwijl ik bij particulieren die 200 euro moeten betalen al vragen krijg hoe dat nu weer kan :+
Jup, maar gelukkig had ik dit dus al gezien, alleen voor veel andere mensen zal dit straks een minder grappige verrassing worden.
Bij mij maakte het dus net het verschil tussen 49% BT of 56% BT, dus dat scheelt aardig wat op mijn speciale uitbetalingen (bonussen/overuren)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Overigens wel bijzonder: ik heb geen vragen voorbij zien komen m.b.t. peildatumarbitrage. Ik was in de veronderstelling dat dat voor 2023 al een issue zou zijn, maar op zich is het logisch: het bestaat pas sinds 2023. Er kan dus geen sprake zijn van peildatumarbitrage, omdat dit dan óók betrekking zou hebben op de laatste 3 maanden van 2022.

[ Voor 58% gewijzigd door Uniciteit op 01-03-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Voor de mensen die mij vanmorgen geholpen hebben om duidelijkheid te scheppen over mijn aangifte van 2023, heel erg bedankt voor alle advies / uitleg en hulp. Ik heb mijn aangifte ingediend met de kosten die ik heb gehad een mijn gehoorapparaat, wortelkanaalbehandeling en de kosten die ik heen en weer heb gemaakt naar de gehoorspecialist.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:07:
Voor de mensen die mij vanmorgen geholpen hebben om duidelijkheid te scheppen over mijn aangifte van 2023, heel erg bedankt voor alle advies / uitleg en hulp. Ik heb mijn aangifte ingediend met de kosten die ik heb gehad een mijn gehoorapparaat, wortelkanaalbehandeling en de kosten die ik heen en weer heb gemaakt naar de gehoorspecialist.

***members only***
Wellicht mosterd na de maaltijd. Maar vergeet je reiskosten naar je arbo arts niet na je ongeval en alle andere ziekenhuis bezoeken en reiskosten en parkeerkosten voor zover je werkgever deze niet heeft betaald.
Heb het verhaal wel helemaal meegelezen maar kan t niet meer geheel reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
reiskosten naar arts, ziekenhuis fysio etc mogen tegen daadwerkelijke kosten opgevoerd worden. dit kan meer zijn dan de standaard 21 cent per km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Dennis1812 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Wellicht mosterd na de maaltijd. Maar vergeet je reiskosten naar je arbo arts niet na je ongeval en alle andere ziekenhuis bezoeken en reiskosten en parkeerkosten voor zover je werkgever deze niet heeft betaald.
Heb het verhaal wel helemaal meegelezen maar kan t niet meer geheel reproduceren.
Ik heb geen bezoek bij de arbo arts gehad want die heb ik een keer via de telefoon gesproken, ik heb daarnaast die ziekenhuisbezoeken vorig jaar al ingediend en een zaak gewonnen tegen mijn bedrijf waar ook reiskosten bij het bedrag inzitten. Dus dat zit wel goed _/-\o_

Wel heel erg bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb geen bezoek bij de arbo arts gehad want die heb ik een keer via de telefoon gesproken, ik heb daarnaast die ziekenhuisbezoeken vorig jaar al ingediend en een zaak gewonnen tegen mijn bedrijf waar ook reiskosten bij het bedrag inzitten. Dus dat zit wel goed _/-\o_

Wel heel erg bedankt voor de tip!
Even advocaat van de duivel hier hoor..

Je mag alleen kosten aftrekken die op jou als belastingplichtige drukken. Als jij die kosten vergoed hebt verkregen, mag je ze niet meer aftrekken.

Als er een oorzakelijk verband is tussen de reiskosten die je hebt gemaakt en de (schade)vergoeding die je hebt ontvangen, zou ik die kosten niet in aftrek opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Even advocaat van de duivel hier hoor..

Je mag alleen kosten aftrekken die op jou als belastingplichtige drukken. Als jij die kosten vergoed hebt verkregen, mag je ze niet meer aftrekken.

Als er een oorzakelijk verband is tussen de reiskosten die je hebt gemaakt en de (schade)vergoeding die je hebt ontvangen, zou ik die kosten niet in aftrek opvoeren.
Dat is een goeie! Dan is dat een klein foutje die ik heb gemaakt, daar kan ik nu niks meer aan veranderen.
Als ze hier wel op terugkomen dan gaat het om een kleine €70 wat ik dan netjes weer terug over kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Doedelzak schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:
Goedemorgen,

Ik ben nog ingeschreven als ZZP'er. Ik was werkzaam als DJ/Producer. Deze werkzaamheden ben ik al een tijdje gestopt (1,5 jaar).

Nu is het enige wat ik met mn "onderneming" nog doe 2 facturen per jaar sturen om Royalties van mijn vorige platenlabel te ontvangen. Dit gaat om nog geen €1000,-

Daarbij ontvang ik nog inkomsten van Buma/stemra, echter deze zijn al vermeld bij inkomsten uit loondienst.

Volgens de belasting ben ik geen ondernemer. Maar waar vul ik deze inkomsten in? Of moet ik mezelf wel als ondernemer aanmerken.

Ben al aantal jaar ondernemer geweest en heb alle kortingen etc. Al gehad. Voorheen deed ik aangifte met behulp van een boekhouder.
Lijkt me dat dat gewoon onder resultaat overige werkzaamheden kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Dat is een goeie! Dan is dat een klein foutje die ik heb gemaakt, daar kan ik nu niks meer aan veranderen.
Als ze hier wel op terugkomen dan gaat het om een kleine €70 wat ik dan netjes weer terug over kan maken.
Hoezo kan je het niet meer veranderen? Je kan je aangifte gewoon aanpassen en opnieuw opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Hielko schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Hoezo kan je het niet meer veranderen? Je kan je aangifte gewoon aanpassen en opnieuw opsturen.
Oh echt? Dan ga ik dat straks direct even doen, wanneer ik weer op mijn mobiel kan THANKS!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 11-09 11:56
Uniciteit schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
Overigens wel bijzonder: ik heb geen vragen voorbij zien komen m.b.t. peildatumarbitrage. Ik was in de veronderstelling dat dat voor 2023 al een issue zou zijn, maar op zich is het logisch: het bestaat pas sinds 2023. Er kan dus geen sprake zijn van peildatumarbitrage, omdat dit dan óók betrekking zou hebben op de laatste 3 maanden van 2022.
Oh fijn om te weten, scheelt weer. Heb ik expres niks gedaan eind 22, begin 23.. Was het nog niet nodig dus :D

Ik wacht even een weekje met aangifte doen, had even kort gerekend en volgens mij krijg ik dit keer terug (mag ook wel weer is) ook al moet ik box 3 betalen. Nieuwe werkgever heeft te veel ingehouden, partner is gestopt met werken in Maart (en krijgt dus alle betaalde loonbelasting terug) en bijna alles was spaargeld en geen investering op 1/1/2023 (door verplichte verkoop begin 2022 vanwege sluiting Amerikaanse investeringsaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Dat kon dus niet. Hij was automatisch vooringevuld en ik kon er niet echt iets aan wijzigen ofzo.
Het voorinvullen moet je zelf goedkeuren, en daar is toch ook de mogelijkheid om het te wijzigen (en verwijderen)?
helemaal aan het begin dus.

Zou kunnen dat eenmaal automatisch laten invullen, je het niet meer kunt verwijderen. Dan gewoon op 0 zetten en volgend jaar die rekening niet selecteren bij automatisch laten invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:25

Cbr

SmurfLink schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Als eerste zie je een scherm waar de belastingdienst als soort service laat zien wat ze allemaal al aan gegevens hebben verzameld voor je. Dat is nou eenmaal een feit en nog geen onderdeel van je aangifte.

Verderop in het programma krijg je (vaak) de vraag of je bezittingen meer waard zijn dan € x. Vul je daar een 'nee' in dan zijn je bankrekeningen niet relevant meer en kun je gewoon door zonder aangifte te doen van welke bankrekening dan ook. Vul je daar een 'ja' in dan kom je langs de bankrekeningen en kun je bankrekeningen verwijderen.

@de Peer voor de online aangifte geldt: in het scherm waar je de vooraf ingevulde gegevens ziet kun je nog niets verwijderen of aanpassen. Dat kan pas bij het desbetreffende onderdeel van de aangifte.

[ Voor 11% gewijzigd door Cbr op 01-03-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cbr schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Als eerste zie je een scherm waar de belastingdienst als soort service laat zien wat ze allemaal al aan gegevens hebben verzameld voor je. Dat is nou eenmaal een feit en nog geen onderdeel van je aangifte.

Verderop in het programma krijg je (vaak) de vraag of je bezittingen meer waard zijn dan € x. Vul je daar een 'nee' in dan zijn je bankrekeningen niet relevant meer en kun je gewoon door zonder aangifte te doen van welke bankrekening dan ook. Vul je daar een 'ja' in dan kom je langs de bankrekeningen en kun je bankrekeningen verwijderen.

@de Peer voor de online aangifte geldt: in het scherm waar je de vooraf ingevulde gegevens ziet kun je nog niets verwijderen of aanpassen. Dat kan pas bij het desbetreffende onderdeel van de aangifte.
Ah dat verklaart het, ik heb nee ingevuld op die vraag inderdaad en kon dus niets verwijderen. Volgend jaar maar even doen om de boel weg te gooien en dan weer op nee te zetten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Edit: de belastingdienst had iets foutief ingevuld. Na handmatige aanpassing klopte alles.

[ Voor 172% gewijzigd door stin00 op 01-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 18:35
G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:07:

***members only***
Heb je wel goed rekening gehouden met de drempel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMKH_3alxnDCzXtZKo46PTnyY2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UuCjALyAceZndlwAtP88sgWQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:49
Mijn broer heeft de belastingaangifte ook via de app ingevuld.

Totaal terug te krijgen: €1.575

Terug te krijgen staat dan bij mijn broer 877 en bij zijn vrouw 698.
Totaal is dat dan 1575

En daar onder staat:

Eigen woning
Totaal te verdelen: €2.074

Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Nee, bij de minst verdienende partner.
Klopt het dan ook dat als 1 van de ouders geen inkomsten heeft dat er geen recht op IACK is ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 14:48
Aggressor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:22:
Mijn broer heeft de belastingaangifte ook via de app ingevuld.

Terug te krijgen staat dan bij mijn broer 877 en bij zijn vrouw 698.
Totaal is dat dan 1575

En daar onder staat:

Eigen woning

Hoe kan dat?
Je kan de aftrekpost van €2.074 verdelen. Dit resulteert in een terugbetaling van te veel betaalde belasting. Het te verdelen bedrag is dus de aftrekpost niet het te ontvangen bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:25

Cbr

Aggressor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:22:

Eigen woning

Hoe kan dat?
Je verdeelt niet het terug te krijgen bedrag maar de aftrekpost. Een aftrekpost leidt tot een lager inkomen waarover je belasting betaald. € 100 aftrek leidt meestal tot € 19 tot € 43 belastingvoordeel (het kan ook niets opleveren).

Eerder in dit topic is dat verschil uitgebreider uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 01-03-2024 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 14:48
MdO82 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Klopt het dan ook dat als 1 van de ouders geen inkomsten heeft dat er geen recht op IACK is ?
Klopt volgens de voorwaarden van IACK moeten beide partners/ouders inkomsten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Ik ga binnen 3 weken ergens een keer naar onze hypotheekadvieseur. Die mag het lekker invullen ( zat bij de prijs in)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
Mag je niet gewoon alle kosten opvoeren, waarna het programma zelf de drempel er af haalt?
Al je werk kan dus voor niets geweest zijn als het niet boven de drempel komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
One-eye864 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Klopt volgens de voorwaarden van IACK moeten beide partners/ouders inkomsten hebben
Eigenlijk wel een beetje discriminerend.
Dus omdat je partner geen inkomen kan hebben om medische redenen ben je genaaid.
Maar ja ze zeggen niet voor niks leuker kunnen we het niet maken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:42
MdO82 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Dus omdat je partner geen inkomen kan hebben om medische redenen ben je genaaid.
Dan kan je daar vaak een uitkering voor aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Laatst online: 20:53
MdO82 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Het is een regeling om beide ouders te laten werken om dat te stimuleren.
Omdat het in andere gevallen niet uit kan:
kinderopvang, minder kinderopvangtoeslag.

Dus daarom is juist kinderopvang gratis een hele goede regel. Alleen dat is weer geen goede regel omdat er te weinig personeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

CarJunkyXL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
uhm eerlijk gezegd loop ik op je plaatje een beetje vast, misschien is wat uitleg wel even handig voordat ik zomaar JA zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
stin00 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:15:
Dit is voor het eerst dat ik loop te klooien met de aangifte omdat ik iets niet helemaal zeker weet.

Vorig jaar een woning gekocht én verkocht. Bij het hypotheken gedeelte staat nu natuurlijk een hele zwik hypotheken (oude hypotheek, meeverhuisde hypotheek, extra nieuwe hypotheek, overbrugging). Van deze hypotheken moet je de totale schuld verdelen over Deel Hoofdverblijf en Ander Deel.

Even een voorbeeld om te kijken of ik het snap.

Hypotheek nieuwe woning afgesloten 31-10-2023: €200.000.

Gemeente overschrijving: 27-11-2023
Oude woning hoofdverblijf 1-1-2023 tot 27-11-2023 (=330 dagen hoofdverblijf)
Nieuwe woning hoofdverblijf 27-11-2023 t/m 31-12-2023 (= 35 dagen hoofdverblijf)

Dan vul ik voor de hypotheek van de nieuwe woning in:
€200.000 / 365 dagen x 35 dagen hoofdverblijf = ~ €19.179 Deel Hoofdverblijf en 180.821 Ander Deel?

Dit wordt denk ik de eerste keer dat ik de belastingdienst moet gaan bellen voor wat hulp :)
je vult in principe het totale bedrag per lening in. alleen als je een deel van de hypothecaire lening(of overwaarde) gebruikt voor een ander doel dan de woning (bijv meubels, auto etc) vul je dat bij ander deel in. voor dat andere deel heb je geen recht op hypotheekrente aftrek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
G_Dragon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:55:
[...]

uhm eerlijk gezegd loop ik op je plaatje een beetje vast, misschien is wat uitleg wel even handig voordat ik zomaar JA zeg :X
drempel wordt automatisch in het programma berekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

peter-rm schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:00:
[...]

drempel wordt automatisch in het programma berekend
Ik zie het

[ Voor 41% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
[...]

Stel dat je €35.000 in 2023 hebt verdient, dan hanteert de belastingdienst een drempel van 1,65%.
Dus €35.000 x 0,0165 = €577,50.

Stel je hebt 500 zorgkosten gemaakt, dan zit je onder de drempel en wordt er €0 afgetrokken.
Stel je hebt 800 zorgkosten gemaakt, dan zit je boven de drempel en wordt er 800 - 577,50 = €222,50 afgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

stin00 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Stel dat je €35.000 in 2023 hebt verdient, dan hanteert de belastingdienst een drempel van 1,65%.
Dus €35.000 x 0,0165 = €577,50.

Stel je hebt 500 zorgkosten gemaakt, dan zit je onder de drempel en wordt er €0 afgetrokken.
Stel je hebt 800 zorgkosten gemaakt, dan zit je boven de drempel en wordt er 800 - 577,50 = €222,50 afgetrokken.
Ah oke! Vind het soms maar lastig maar dit geeft wel opheldering, dank je wel hiervoor.
Zie mijn bericht hierboven want weet niet of je die gemist hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Even snel ingevuld en berekend maar wij komen precies op 0 uit. Er was toch ook iets als een gezamelijke inkomens iets waarvoor je meer dan 5000 per jaar moest verdienen?

edit: dat was dus inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Er staat wel dat ik er in aanmerking voor kom maar hij wordt uiteindelijk niet meegerekend in het eindoverzicht wel bij mijn vrouw?

[ Voor 37% gewijzigd door xzaz op 01-03-2024 13:21 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 18:35
Cheesy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Mag je niet gewoon alle kosten opvoeren, waarna het programma zelf de drempel er af haalt?
Al je werk kan dus voor niets geweest zijn als het niet boven de drempel komt ;)
Haha, geen idee. Ik ga er niet vanuit dat er enige vorm van intelligentie ingebouwd zit. ;) Maar ik kan wel eens testen met wat neppe waardes, want met de onderstaande uitleg is voor mij niet duidelijk of het programma hier zelf rekening mee houdt.
[...]

Verdere uitleg:

Het drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekbare uitgaven in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrekExtra uitgaven die u mag aftrekken van uw inkomen, bijvoorbeeld partneralimentatie en specifieke zorgkosten.. Wij berekenen dit aan de hand van gegevens die u hebt ingevuld bij:

'Inkomsten'

'Woningen en andere onroerende zaken'

'Bankrekeningen en beleggingen'

'Hypotheken en andere schulden'

'Uitgaven voor (extra) inkomsten in de toekomst'

Fiscale partner
Hebt u heel 2023 een fiscale partner? Dan rekenen wij ook het drempelinkomen van uw fiscale partner mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
In de categorie bijleenregeling: Wanneer de bijleenregeling van toepassing is dan mag je de betaalde hypotheekrente van in dit geval 2023 niet volledig aftrekken. Dit moet dan naar dezelfde rato als die van max. Eigenwoningschuld/totale schuld. Maar deze verhouding is op 1 jan 2023 anders dan op 31 dec 2023. Het gaat over de rente in 2023. Mag je hiervoor de hoogte van de schuld op 31 dec 2023 gebruiken? Ik kan het antwoord hierop niet vinden. Misschien is het vanzelfsprekend en een minder slimme vraag maar ik kom er niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-B op 01-03-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xzaz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:09:
Even snel ingevuld en berekend maar wij komen precies op 0 uit. Er was toch ook iets als een gezamelijke inkomens iets waarvoor je meer dan 5000 per jaar moest verdienen?

edit: dat was dus inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Er staat wel dat ik er in aanmerking voor kom maar hij wordt uiteindelijk niet meegerekend in het eindoverzicht wel bij mijn vrouw?
Zie de voorwaarden. De minst verdienende partner krijgt deze korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MdO82 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21
Even snel ingevuld. Helaas heb ik nog een kleine 300 euro arbeidskorting gehad in 2023, waar ik dus blijkbaar geen recht op heb. Die mag ik dan netjes terug betalen. Het invullen stelt tegenwoordig echt niks meer voor met alles voor ingevuld en zelfs de fiscus die de optimale verdeling tussen fiscale partners berekend. Dat was normaal nog het enige leuke om zelf te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
Ik ben hier ook maar eens begonnen met het invullen. Vorig jaar een woning gekocht dus hoop wat van de eenmalige kosten terug te krijgen :-) ik weet wat ik allemaal als eenmalige kosten voor aftrekpost mag opgeven maar wat mag ik allemaal optellen bij kosten aankoop woning. Er staat wel een ? Met bijv. Kosten genoemd maar is dit alles of mag ik ook andere gemaakte kosten hier bij op tellen die niet aftrekbaar zijn zoals kosten akte van levering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RenaldoN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:48:
Ik ben hier ook maar eens begonnen met het invullen. Vorig jaar een woning gekocht dus hoop wat van de eenmalige kosten terug te krijgen :-) ik weet wat ik allemaal als eenmalige kosten voor aftrekpost mag opgeven maar wat mag ik allemaal optellen bij kosten aankoop woning. Er staat wel een ? Met bijv. Kosten genoemd maar is dit alles of mag ik ook andere gemaakte kosten hier bij op tellen die niet aftrekbaar zijn zoals kosten akte van levering ?
Google maar even. Heb je zo 10 websites te pakken met lijstjes van wat wel en wat niet aftrekbaar is bij het kopen van een huis . Heel eenvoudig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
koentjuh schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:44:
Even snel ingevuld. Helaas heb ik nog een kleine 300 euro arbeidskorting gehad in 2023, waar ik dus blijkbaar geen recht op heb. Die mag ik dan netjes terug betalen. Het invullen stelt tegenwoordig echt niks meer voor met alles voor ingevuld en zelfs de fiscus die de optimale verdeling tussen fiscale partners berekend. Dat was normaal nog het enige leuke om zelf te doen :+
Dat doet die -helaas- niet altijd, (lees bij ons niet)
Vorig jaar was die “optimale berekening” overigens ook niet optimaal bij ons, met een beetje schuiven toen 3 euro verdiend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
de Peer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Google maar even. Heb je zo 10 websites te pakken met lijstjes van wat wel en wat niet aftrekbaar is bij het kopen van een huis . Heel eenvoudig te vinden.
Ik weet wat aftrekbaar is dat is het probleem niet. Probleem is dat ik eerder in het document gemaakte kosten voor de woning moet invullen, hier staat niet heel duidelijk of ik alleen gemaakte kosten hypotheek plus aftrekbare kosten bij elkaar moet optellen of ook gemaakte kosten erbij die niet aftrekbaar zijn.
Later geef je pas je aftrekposten op en die heb ik wel allemaal op een rijtje
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.