Bedoel je dan de 'Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten' vraag?RenaldoN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:52:
[...]
Ik weet wat aftrekbaar is dat is het probleem niet. Probleem is dat ik eerder in het document gemaakte kosten voor de woning moet invullen, hier staat niet heel duidelijk of ik alleen gemaakte kosten hypotheek plus aftrekbare kosten bij elkaar moet optellen of ook gemaakte kosten erbij die niet aftrekbaar zijn.
Later geef je pas je aftrekposten op en die heb ik wel allemaal op een rijtje
Ah ja ben mischien niet heel duidelijk maar ja die vraag bedoel ik inderdaad.stin00 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Bedoel je dan de 'Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten' vraag?
Ik snap iets over kapitaalverzekeringen niet, er staat dat dit ook voor overlijdensrisicoverzekeringen geldt, maar ik krijg dit niet helemaal duidelijk. Ik denk dat dit alleen relevant is voor een ORV die je verplicht hebt moeten afsluiten voor het verkrijgen van een hypotheek. En niet geldt voor een ORV die je vrijwillig afsluit los van een hypotheek.
Kan iemand mij hierin de goeie kant op wijzen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True Wat is je vraag eigenlijk precies? In welke context?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' staat:JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:58:
@True Wat is je vraag eigenlijk precies? In welke context?
'Kapitaalverzekeringen zoals:'
En onder ? staat:
Als ik dan klik op: 'Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden' kom ik uit bij: https://www.belastingdien...tkeert_bij_overlijden.htmKies dit onderwerp als u in 2023 1 van de volgende kapitaalverzekeringen had:
een kapitaalverzekering, spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning
een andere kapitaalverzekering, zoals een overlijdensrisicoverzekering
Meer informatie
Voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning
Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden
Kapitaalverzekering afgesloten vóór 1 januari 1992
Kapitaalverzekering die u voor 15 september 1999 hebt afgesloten
Ik twijfel dan weer over de tekst: 'waarde van al uw overlijdensrisicoverzekeringen' is dit de waarde bij uitkeren of is dit opgespaard vermogen bij een spaarverzekering die ook als ORV fungeert?
Ok daar moet je geen hypotheek of financieringskosten bij op tellen, staat onder het vraagtekentje.. Verder wel verwarrend inderdaad dat er alleen een 'bijvoorbeeld' staat en geen definitieve lijst.RenaldoN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Ah ja ben mischien niet heel duidelijk maar ja die vraag bedoel ik inderdaad.
Wat ik zelf heb opgeteld:
Aankoopprijs woning
Overdrachtsbelasting
Leveringsakte kosten
Makelaarskosten mogen ook, maar die had ik niet. Zaken als hypotheekadvies, hypotheekakte, bankgarantie, gemeentelijke belastingen, eventueel doorhalen oude hypotheek etc zijn allemaal geen directe aankoopkosten.
De taxatie heb ik ook niet erbij opgeteld, die heb ik namelijk laten doen voor de financiering van de woning en niet voor het doen van een bod op de woning. Dus die vul je later apart in als wél aftrekbare post.
Kortom bij aanschaf woning heb ik alleen een aantal niet-aftrekbare kosten opgeteld. Maar ik vind dit ook een zeer verwarrend stukje en weet niet of ik de juiste zaken heb opgeteld.. Maar dit bedrag heeft geen invloed op wat je terugkrijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 01-03-2024 14:12 ]
Vraagje.
Zojuist de aangifte gecontroleerd/aangevuld, en we krijgen een leuk bedragje terug.
Echter zie ik dat bij mijn vrouw dat de heffingskortingen best hoog oplopen. Op een inkomen van 20k ruim 8750 euro.
Dit is als volgt opgebouwd:
Algemene heffingskorting €3.070
Arbeidskorting €3.922
Inkomensafhankelijke combinatiekorting €1.760
Totaal heffingskortingen €8.752
Echter heeft ze maar 1869 euro aan loonheffing betaald, dit is dan ook het bedrag wat ze terug krijgt.
Ik heb alle extra inkomsten uit sparen/beleggen etc al bij haar op de verdeling gezet, is er nog iets anders waar ik rekening mee kan houden om nog wat extra terug te krijgen?
Zojuist de aangifte gecontroleerd/aangevuld, en we krijgen een leuk bedragje terug.
Echter zie ik dat bij mijn vrouw dat de heffingskortingen best hoog oplopen. Op een inkomen van 20k ruim 8750 euro.
Arbeidskorting €3.922
Echter heeft ze maar 1869 euro aan loonheffing betaald, dit is dan ook het bedrag wat ze terug krijgt.
Ik heb alle extra inkomsten uit sparen/beleggen etc al bij haar op de verdeling gezet, is er nog iets anders waar ik rekening mee kan houden om nog wat extra terug te krijgen?
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Je hebt kapitaalverzekeringen in heel veel gedaanten... Dat maakt het onderwerp altijd wat lastig. Het kan zowel een box 1 (lijfrente) als box 3 belast als box 3 vrijgestelde polis zijn.True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:03:
[...]
Onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' staat:
'Kapitaalverzekeringen zoals:'
En onder ? staat:
[...]
Als ik dan klik op: 'Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden' kom ik uit bij: https://www.belastingdien...tkeert_bij_overlijden.htm
Ik twijfel dan weer over de tekst: 'waarde van al uw overlijdensrisicoverzekeringen' is dit de waarde bij uitkeren of is dit opgespaard vermogen bij een spaarverzekering die ook als ORV fungeert?
In ieder geval, de kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden (met een zekere uitkering) is de begrafenispolis (uitvaartverzekering eigenlijk). Dat is waar deze vraag op doelt. Daar geldt dan weer een behoorlijke vrijstelling voor, dus die neem je eigenlijk ook nooit mee.
Een 'reguliere' overlijdensrisicoverzekering, als je die als los product of (verpand aan) bij de hypotheek hebt afgesloten is geen kapitaalsverzekering. Omdat deze geen waarde in het economisch verkeer kent. Immers, vaak kennen deze polissen een einddatum en is het ook goed mogelijk dat er géén kapitaal wordt uitgekeerd; immers als je op de einddatum nog in leven bent.
Heel veel mensen benutten niet de heffingskortingen volledig.verstappen33 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:14:
Vraagje.
Arbeidskorting €3.922
"Vroeger" konden deze nog (al dan niet ten dele) worden uitbetaald, als de partner genoeg inkomen had. In de volksmond werd dit ook wel 'aanrechtsubsidie' (beetje onvriendelijk maar goed) genoemd. Er zijn nog steeds mensen die hier recht op hebben overigens.
Maar als je van een jongere generatie bent, krijg je heffingskortingen niet meer uitbetaald. Maar je partner betaalt ook niets. Dus prima zo.
Nog een laatste samenvattende vraag in deze.JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:14:
[...]
Je hebt kapitaalverzekeringen in heel veel gedaanten... Dat maakt het onderwerp altijd wat lastig. Het kan zowel een box 1 (lijfrente) als box 3 belast als box 3 vrijgestelde polis zijn.
In ieder geval, de kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden (met een zekere uitkering) is de begrafenispolis (uitvaartverzekering eigenlijk). Dat is waar deze vraag op doelt. Daar geldt dan weer een behoorlijke vrijstelling voor, dus die neem je eigenlijk ook nooit mee.
Een 'reguliere' overlijdensrisicoverzekering, als je die als los product of (verpand aan) bij de hypotheek hebt afgesloten is geen kapitaalsverzekering. Omdat deze geen waarde in het economisch verkeer kent. Immers, vaak kennen deze polissen een einddatum en is het ook goed mogelijk dat er géén kapitaal wordt uitgekeerd; immers als je op de einddatum nog in leven bent.
Wij hebben beide een ORV voor 30jr die vanaf €500k terugloopt naar €0 als we na die 30 jaar nog leven. Deze ORV valt dus niet onder die noemer kapitaalverzekering en hoef ik dan ook niet hier in te vullen, correct?
Ik heb in 2023 betaald ouderschapsverlof opgenomen.
Moet ik als partner iets met het uitgekeerde betaald ouderschapsverlof doen in de aangifte?
In mijn UWV zie ik berichten dat de WAZO uitkering is toegekend en dat het wordt overgemaakt naar mijn werkgever die het weer aan mij doorbetaald.
Ik zie er echter niets van terug in de jaaropgave van mijn werkgever. Ook niet op loonsstroken.
In de aangifte kan ik uitkeringsinkomen aanvinken. Daar zit ook WAZO bij. Vervolgens wordt er gevraagd hoeveel dit dan is etc maar die bedragen heb ik niet.
Moet ik als partner iets met het uitgekeerde betaald ouderschapsverlof doen in de aangifte?
In mijn UWV zie ik berichten dat de WAZO uitkering is toegekend en dat het wordt overgemaakt naar mijn werkgever die het weer aan mij doorbetaald.
Ik zie er echter niets van terug in de jaaropgave van mijn werkgever. Ook niet op loonsstroken.
In de aangifte kan ik uitkeringsinkomen aanvinken. Daar zit ook WAZO bij. Vervolgens wordt er gevraagd hoeveel dit dan is etc maar die bedragen heb ik niet.
Zo lees ik het ook, maar als we dus meer belastbaar inkomen genereren (waar nog geen belasting over betaald is) pas dit natuurlijk wel mooi onder haar kopje en blijft het dus "belastingvrij".JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Heel veel mensen benutten niet de heffingskortingen volledig.
"Vroeger" konden deze nog (al dan niet ten dele) worden uitbetaald, als de partner genoeg inkomen had. In de volksmond werd dit ook wel 'aanrechtsubsidie' (beetje onvriendelijk maar goed) genoemd. Er zijn nog steeds mensen die hier recht op hebben overigens.
Maar als je van een jongere generatie bent, krijg je heffingskortingen niet meer uitbetaald. Maar je partner betaalt ook niets. Dus prima zo.
Zo ziet het er tenminste wel uit toen ik aan het schuiven was met inkomsten uit sparen/beleggingen.
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Klopt.True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Nog een laatste samenvattende vraag in deze.
Wij hebben beide een ORV voor 30jr die vanaf €500k terugloopt naar €0 als we na die 30 jaar nog leven. Deze ORV valt dus niet onder die noemer kapitaalverzekering en hoef ik dan ook niet hier in te vullen, correct?
Je bent gewoon doorbetaald door je werkgever en dit is arbeidsinkomen (loon uit tegenwoordige dienstbetrekking). Kortom je hoeft hier helemaal niets mee te doen, gewoon het jaarloon volgens jaaropgave opnemen.Aschtra schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:18:
Ik heb in 2023 betaald ouderschapsverlof opgenomen.
In sommige situaties wordt zo'n uitkering rechtstreeks aan de ouder uitgekeerd, in dat geval heb je twee jaaropgaves, van je werkgever en van het UWV. Als UWV niet rechtstreeks aan jou heeft uitgekeerd, krijg je geen jaaropgave en hoef je hier ook niets mee te doen (is dan al opgenomen in loon van je werkgever).
ik heb thuis een laadpaal en 'de zaak' betaald de gebruikte stroom daarvoor.
iedere maand krijg ik privé een terugbetaling. Het stroom wat ik afneem is gelijk qua prijs wat ik betaal aan de energieleverancier. enige is dat een deel terugkomt uit zonnepanelen.
nu vroeg iemand laatst aan mij, geef je dit aan bij de IB? eigenlijk niet over nagedacht, is dat nodig?
iedere maand krijg ik privé een terugbetaling. Het stroom wat ik afneem is gelijk qua prijs wat ik betaal aan de energieleverancier. enige is dat een deel terugkomt uit zonnepanelen.
nu vroeg iemand laatst aan mij, geef je dit aan bij de IB? eigenlijk niet over nagedacht, is dat nodig?
Erg slordig van je WG dan, maar als je het verwacht danheb je het vast opzij gelegdYakuzA schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:
Mijn glazen bol zegt dat ik redelijk wat mag bijbetalen.
WG heeft afgelopen jaar het verkeerde BT tarief gehanteerd, dus kan de 7% extra heffing verwachten van de BD over dat relevante gedeelte...
Ik heb zojuist de aangifte gedaan, was zo klaar, want alleen 1 jaaropgaven en hypotheek is zo gedaan.
Ik was wel verrast, want voorheen kon ik pas 2e week maart de IB doen ivm te druke server bij de BD.
Dankjewel voor het verifiëren. Dit was inderdaad mijn verwachting.JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:28:
[...]
Je bent gewoon doorbetaald door je werkgever en dit is arbeidsinkomen (loon uit tegenwoordige dienstbetrekking). Kortom je hoeft hier helemaal niets mee te doen, gewoon het jaarloon volgens jaaropgave opnemen.
In sommige situaties wordt zo'n uitkering rechtstreeks aan de ouder uitgekeerd, in dat geval heb je twee jaaropgaves, van je werkgever en van het UWV. Als UWV niet rechtstreeks aan jou heeft uitgekeerd, krijg je geen jaaropgave en hoef je hier ook niets mee te doen (is dan al opgenomen in loon van je werkgever).
Nee. Het is een vergoeding voor jouw kosten en daarom geen bron van inkomen.Oid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:28:
ik heb thuis een laadpaal en 'de zaak' betaald de gebruikte stroom daarvoor.
Tenzij het een bron van inkomen gaat worden: als je hem openbaar beschikbaar stelt, een hoger tarief rekent dan de kostprijs, etc.
Bedankt JanHenk! De laadpaal staat niet openbaar op de kaart maar iedereen kan er op laden, nog nooit gehad behalve een keer een collega geloof ik. Verder hou ik inderdaad gewoon het tarief 1 op 1 aan.
Vraag, stel ik heb 100.000 aan beleggingen op 1 januari van 2023 en mijn fiscaal partner heeft precies hetzelfde bedrag aan banktegoeden.
Als je samen aangifte doet dan maakt het onder de streep niet uit hoe je het vermogen verdeelt over de partners, want voor beide partners gaat de BD dan uit van een mix van 50% aandelen en 50% banktegoeden.
Niet perse eerlijk voor de partner die alleen spaargeld heeft, want dan wordt die belast alsof hij of zij 50% aandelen bezit. Maar wat als je nu individueel aangifte doet? Krijgt dan beide partner wel een afwijkend belastingpercentage over hun vermogen?
Ik zou denken, ja? Maar dan, je kan als je individueel aangifte doet, nog steeds wel het vermogen verdelen over fiscale partners. Dus zou je dan alles kunnen toewijzen aan de partner met alleen spaargeld?
Als je samen aangifte doet dan maakt het onder de streep niet uit hoe je het vermogen verdeelt over de partners, want voor beide partners gaat de BD dan uit van een mix van 50% aandelen en 50% banktegoeden.
Niet perse eerlijk voor de partner die alleen spaargeld heeft, want dan wordt die belast alsof hij of zij 50% aandelen bezit. Maar wat als je nu individueel aangifte doet? Krijgt dan beide partner wel een afwijkend belastingpercentage over hun vermogen?
Ik zou denken, ja? Maar dan, je kan als je individueel aangifte doet, nog steeds wel het vermogen verdelen over fiscale partners. Dus zou je dan alles kunnen toewijzen aan de partner met alleen spaargeld?
[ Voor 6% gewijzigd door Hielko op 01-03-2024 17:15 ]
hoe geven jullie je aandeel in VVE reservefonds op? Dat moet schijnbaar in box 3 als bankrekening. Maar daar wordt om een IBAN gevraagd terwijl ik alleen maar het bedrag weet wat mijn aandeel is. Hoe hebben jullie het ingevuld?
Ik probeer nu gewoon VVE rekening als text in te vullen, maar als ik dan wil bevestigen, word ik automatisch uitgelogd.
Ik probeer nu gewoon VVE rekening als text in te vullen, maar als ik dan wil bevestigen, word ik automatisch uitgelogd.
[ Voor 21% gewijzigd door QA123 op 01-03-2024 17:34 ]
Zo, de aangifte doen was wel erg makkelijk. Salaris was allemaal ingevuld, gegevens van de hypotheek, bank tegoeden op de euro precies... Eigenlijk alleen hoeven door te klikken
Krijgen uiteindelijk met een inkomen van 66k + 35k bruto + hra lage rente van 0,99 op 250k schuld een bedrag van netto zo'n 2000 terug (ik 700 betalen, zij 2700 terug).
Ik weet nooit zo goed waarom we geld zouden moeten terug krijgen, maar helemaal prima natuurlijk :-)
Krijgen uiteindelijk met een inkomen van 66k + 35k bruto + hra lage rente van 0,99 op 250k schuld een bedrag van netto zo'n 2000 terug (ik 700 betalen, zij 2700 terug).
Ik weet nooit zo goed waarom we geld zouden moeten terug krijgen, maar helemaal prima natuurlijk :-)
Is dat, ook met het grens van 52 euro (daaronder zou je niet hoeven te betalen), voor jullie de meeste optimale verdeling?President schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:35:
ik 700 betalen, zij 2700 terug
We deden de aangifte samen en konden alleen op het einde een bedrag van 230 euro ergens verdelen en dat scheelde maar een euro op het totaalrube schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:43:
[...]
Is dat, ook met het grens van 52 euro (daaronder zou je niet hoeven te betalen), voor jullie de meeste optimale verdeling?
Helpt dit?Hielko schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:14:
Vraag, stel ik heb 100.000 aan beleggingen op 1 januari van 2023 en mijn fiscaal partner heeft precies hetzelfde bedrag aan banktegoeden.
https://financialfocus.ab...-tussen-fiscale-partners/
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Vraag over aftrekken kosten taxatie woning:
In de IB2023 staat bij kosten woning onder het kopje "Taxatiekosten hypotheek" het volgende:
Betaalde u in 2023 taxatiekosten om de hypotheek af te sluiten? Vul dan hier het bedrag in.
Let op!
Het gaat hier alleen om taxatiekosten om een (hypothecaire) lening te krijgen voor de eigen woning.
Ofwel; er mag volgens deze bullet/info bij vraagteken geen aftrek worden gedaan voor kosten van een bestaande woning voor hypotheekrenteverlaging.
Echter lees ik in de Wet Inkomstenbelasting eigenwoningrente het volgende:
4.11. Kosten voor renteverlaging bij waardestijging eigen woning
Bij waardestijging van het onderpand bestaat soms de mogelijkheid tot een verlaging van de rente op de hypotheeklening. De lening wordt dan niet overgesloten. Alleen het rentepercentage in de overeenkomst wordt aangepast. De kosten voor de renteverlaging (advies- en administratiekosten evenals de kosten van een taxatie) zijn aan te merken als kosten van geldlening voor de eigenwoningschuld.
https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11
Dan zou ik deze kosten wel mogen aftrekken; echter, waar moet ik deze dan aftrekken als het volgens de info-knop niet onder taxatiekosten mag?
In de IB2023 staat bij kosten woning onder het kopje "Taxatiekosten hypotheek" het volgende:
Betaalde u in 2023 taxatiekosten om de hypotheek af te sluiten? Vul dan hier het bedrag in.
Let op!
Het gaat hier alleen om taxatiekosten om een (hypothecaire) lening te krijgen voor de eigen woning.
Ofwel; er mag volgens deze bullet/info bij vraagteken geen aftrek worden gedaan voor kosten van een bestaande woning voor hypotheekrenteverlaging.
Bij waardestijging van het onderpand bestaat soms de mogelijkheid tot een verlaging van de rente op de hypotheeklening. De lening wordt dan niet overgesloten. Alleen het rentepercentage in de overeenkomst wordt aangepast. De kosten voor de renteverlaging (advies- en administratiekosten evenals de kosten van een taxatie) zijn aan te merken als kosten van geldlening voor de eigenwoningschuld.
Dan zou ik deze kosten wel mogen aftrekken; echter, waar moet ik deze dan aftrekken als het volgens de info-knop niet onder taxatiekosten mag?
De wet gaat boven de bullet-tekst. Ik heb het gewoon daar ingevoerd.Source90 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:36:
Vraag over aftrekken kosten taxatie woning:
Let op!
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wie liepen hier vanmiddag ook tegenaan en komen er nog steeds niet helemaal uit. Ergens zal je denken dat het antwoord ja moet zijn, als je de begeleidende tekst erbij leest.True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:56:
Ik snap iets over kapitaalverzekeringen niet, er staat dat dit ook voor overlijdensrisicoverzekeringen geldt, maar ik krijg dit niet helemaal duidelijk. Ik denk dat dit alleen relevant is voor een ORV die je verplicht hebt moeten afsluiten voor het verkrijgen van een hypotheek. En niet geldt voor een ORV die je vrijwillig afsluit los van een hypotheek.
Anoniem: 374460
ik moet dat ook elk jaar invullen, maar een bankrekening heb ik nooit hoeven invullen, kan helaas nu geen aangifte doen, maar kijkend naar vorig jaar moet je het ergens in box 3 invullen. misschien bij; overige bezittingen?QA123 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:17:
hoe geven jullie je aandeel in VVE reservefonds op? Dat moet schijnbaar in box 3 als bankrekening. Maar daar wordt om een IBAN gevraagd terwijl ik alleen maar het bedrag weet wat mijn aandeel is. Hoe hebben jullie het ingevuld?
We hadden aan het begin van het jaar aardig wat spaargeld (ruim boven de belastingvrije voet). Hiervan hebben we een heel groot deel gebruikt om voor het eerst een woning te kopen. Na deze aankoop zitten we ruim onder de belastingvrije voet.
Ik heb net bij de belastingdienst alles ingevuld (maar nog niet verstuurd), maar het lijkt erop alsof ze ons 2x laten betalen:
Is dit normaal, of heb ik iets verkeerd ingevuld? We hebben nog wel recht op hulp bij deze aangifte van de hypotheekverstrekker, dus die laat ik er zeker goed naar kijken.
Ik heb net bij de belastingdienst alles ingevuld (maar nog niet verstuurd), maar het lijkt erop alsof ze ons 2x laten betalen:
- Belasting over het spaargeld wordt bepaald over het bedrag op 1 januari
- Belasting over het huis wordt weliswaar bepaald a.d.h.v. de WOZ waarde van 2022, maar het telt wel mee
Is dit normaal, of heb ik iets verkeerd ingevuld? We hebben nog wel recht op hulp bij deze aangifte van de hypotheekverstrekker, dus die laat ik er zeker goed naar kijken.
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Dit jaar nog als overige bezitting volgens mij.Anoniem: 374460 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:42:
[...]
ik moet dat ook elk jaar invullen, maar een bankrekening heb ik nooit hoeven invullen, kan helaas nu geen aangifte doen, maar kijkend naar vorig jaar moet je het ergens in box 3 invullen. misschien bij; overige bezittingen?
Zie onderaan :
https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/
Het VvE-aandeel moet je in ieder geval niet invullen onder 'Overige bezittingen', want dan wordt deze alsnog tegen het hoge tarief belast. Dat wordt ook duidelijk aangegeven in de aangifte op de pagina 'Overige bezittingen':Anoniem: 374460 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:42:
[...]
ik moet dat ook elk jaar invullen, maar een bankrekening heb ik nooit hoeven invullen, kan helaas nu geen aangifte doen, maar kijkend naar vorig jaar moet je het ergens in box 3 invullen. misschien bij; overige bezittingen?
Let op!
Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) geeft u aan bij Bank- en spaarrekeningen.
Je hoeft onder bank- en spaarrekeningen niet per se een geldige IBAN in te vullen.Let op!
Had u een aandeel in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit aandeel geeft u nu aan bij ‘Bank- en spaarrekeningen’. Tot 2023 rekende wij dit tot de ‘Overige bezittingen’.
[ Voor 11% gewijzigd door Chloortablet op 01-03-2024 18:56 ]
Drie posts verder lezen, daar wordt het uitgelegd.Joepiler schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Wie liepen hier vanmiddag ook tegenaan en komen er nog steeds niet helemaal uit. Ergens zal je denken dat het antwoord ja moet zijn, als je de begeleidende tekst erbij leest.
Eigenaar zijn staat los van hoeveel je afgelost hebt van je hypotheek. Dus stel je had geen eigen geld ingebracht en 100 procent geleend dan was de situatie hetzelfde geweest.Robtimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:46:
We hadden aan het begin van het jaar aardig wat spaargeld (ruim boven de belastingvrije voet). Hiervan hebben we een heel groot deel gebruikt om voor het eerst een woning te kopen. Na deze aankoop zitten we ruim onder de belastingvrije voet.
Ik heb net bij de belastingdienst alles ingevuld (maar nog niet verstuurd), maar het lijkt erop alsof ze ons 2x laten betalen:Zo lijkt het alsof ons totale vermogen (huis + spaargeld) een flink stuk hoger was dan het daadwerkelijk is op zowel 1 januari als 31 december. Ik had verwacht aardig wat terug te krijgen omdat de hypotheekrenteaftrek nog niet maandelijks wordt verrekenend, maar dat valt zwaar tegen. Dankzij een lijfrentepremieaftrek krijgen we nog wel wat terug, maar dat is net een week aan boodschappen.
- Belasting over het spaargeld wordt bepaald over het bedrag op 1 januari
- Belasting over het huis wordt weliswaar bepaald a.d.h.v. de WOZ waarde van 2022, maar het telt wel mee
Helder, wel onduidelijk van de belastingdienst. Kan mij niet herinneren dat dit vorig jaar ook zo ging.True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Drie posts verder lezen, daar wordt het uitgelegd.
Maar waarom gebruiken ze 2 verschillende datums? Zoals ik al zei, nu lijkt het alsof we zowel spaargeld boven de belastingvrije voet als een woning tegelijkertijd hebben gehad, maar dat is dus niet zo.de Peer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:51:
[...]
Eigenaar zijn staat los van hoeveel je afgelost hebt van je hypotheek. Dus stel je had geen eigen geld ingebracht en 100 procent geleend dan was de situatie hetzelfde geweest.
More than meets the eye
system specs
Ja zo is het systeem nu eenmaal. Er wordt gewerkt met een pijldatumRobtimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:57:
[...]
Maar waarom gebruiken ze 2 verschillende datums? Zoals ik al zei, nu lijkt het alsof we zowel spaargeld boven de belastingvrije voet als een woning tegelijkertijd hebben gehad, maar dat is dus niet zo.
Nee, er wordt gewerkt met 2 verschillende pijldatums. Daardoor kunnen ze blijkbaar hetzelfde vermogen 2x belasten - eerst als vermogen in box 3 op 1 januari, en later als onderdeel van het eigen-woning-forfait vanaf het moment dat de woning gekocht is.
More than meets the eye
system specs
Nope. Maar ik denk dat ik mijn vraag kan terugbrengen tot het volgende: als je een fiscaal partner hebt maar niet samen aangifte doet, moet je dan als nog al het vermogen van je fiscale partner opgeven op jouw aangifte?
Hier op de site van de BD lijkt de hint ja te zijn:
Al is het dan vreemd om alleen te schrijven dat je van een en/of rekening het volledige bedrag moet opgeven, en niks over bankrekeningen op eigen naam.Hebt u een en/of-rekening met uw fiscale partner en doet u samen aangifte? Dan geeft u in uw aangifte de volledige waarde op van de rekening. Doet u niet samen aangifte? Dan geeft zowel u als uw fiscale partner ieder voor zich de volledige waarde op in de eigen aangifte. De uiteindelijke gezamenlijke grondslag sparen en beleggen mag u verdelen over uzelf en uw fiscale partner.
Hetzelfde vermogen wordt niet 2x belast. De woz heeft niets met vermogen te maken maar met eigenaarschap: een belasting op woongenot. Die betaal je ook als je 0 vermogen hebt.Robtimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:46:
Nee, er wordt gewerkt met 2 verschillende pijldatums. Daardoor kunnen ze blijkbaar hetzelfde vermogen 2x belasten - eerst als vermogen in box 3 op 1 januari, en later als onderdeel van het eigen-woning-forfait vanaf het moment dat de woning gekocht is.
Maar je hebt gelijk dat je je geld altijd beter vlak voor 1 januari kunt uitgeven. Dat is de consequentie van een systeem met peildatum
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 01-03-2024 19:59 ]
Situatie: Wij zijn half april 2023 uitgeschreven bij de gemeente. Per 1 mei is ons huis overgedragen aan de nieuwe eigenaar. In de belastingaangifte staat nu vooringevuld dat de woning tot half april als hoofdverblijf fungeerde. Hierna hebben wij aan gegeven dat in de periode van half april tot aan 1 mei de woning leegstond. Echter, wij kunnen in de aangifte niet aangegeven dat per 1 mei de woning niet meer ons eigendom is. Hoe moet ik hiermee omgaan? De onderstaande opties zijn mogelijk:
/f/image/zDxkTGWRLerDKZRqPcdTYDtT.png?f=fotoalbum_large)
Vrijdagavond 1 maart 19 uur lijkt me typisch zorgen voor topdrukte. Maar ik loop fluitend door de online aangifte.
Gelukkig hebben ze dit jaar gefixt dat je je hypotheek weer helemaal moet invullen.
Gelukkig hebben ze dit jaar gefixt dat je je hypotheek weer helemaal moet invullen.
Via de website kan ik geen extra bankrekening toevoegen, ik word dan automatisch uitgelogd.
Wanneer ik het in de app probeer, krijg ik gelijk na het inloggen de melding dat ik dit jaar geen aangifte kan doen via de app, omdat ze niet kunnen bepalen of een van de schulden binnen box 1 of box 3 valt. We hebben alleen een hypotheekschuld, dus box 1. We hebben verder geen schulden in box 3.
Iemand enig idee waar die laatste melding op zou kunnen slaan?
Wanneer ik het in de app probeer, krijg ik gelijk na het inloggen de melding dat ik dit jaar geen aangifte kan doen via de app, omdat ze niet kunnen bepalen of een van de schulden binnen box 1 of box 3 valt. We hebben alleen een hypotheekschuld, dus box 1. We hebben verder geen schulden in box 3.
Hier ook de melding dat er een "technische fout" is opgetreden bij het aanpassen van de bankrekeningen. Wat wel lijkt te werken is om ze in één keer volledig in te vullen, dus na het verwijderen van de half-ingevulde aangifte het direct bij het openen van een nieuwe invullen. Niet erg handig, maar ik neem aan dat men het wel fixt in de komende dagen.Lassy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:14:
Via de website kan ik geen extra bankrekening toevoegen, ik word dan automatisch uitgelogd.
Weet iemand misschien hoe het zit met spaargeld op een beleggingsrekening?
Ik heb in Amerika een beleggingsrekening via mijn werkgever, merendeels hiervan zit in aandelen.
Echter is een klein aandeel ook cash, wat wel op dezelfde rekening staat.
Als ik de inkomstenbelasting invul, doe ik deze dan bij elkaar zetten bij beleggingen of is het ivm box 3 vermogen mogelijk om een deel als aandelen te zetten en het andere deel als spaarrekening?
Dank jullie wel!
Ik heb in Amerika een beleggingsrekening via mijn werkgever, merendeels hiervan zit in aandelen.
Als ik de inkomstenbelasting invul, doe ik deze dan bij elkaar zetten bij beleggingen of is het ivm box 3 vermogen mogelijk om een deel als aandelen te zetten en het andere deel als spaarrekening?
Dank jullie wel!
Meestal is je cash dan ook 'overige bezittingen'. Want vaak zit dit geld in een geldmarktfonds (belegd geld)Kevin85 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:00:
Weet iemand misschien hoe het zit met spaargeld op een beleggingsrekening?
Dank jullie wel!
Welke peildatum vraagt de aangifte?daveytje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:33:
Hmm. Nog geen woz waarde 2023... gemeente is lekker traag. Dus ik kan nog geen aangifte doen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dacht vanavond ook de app eens te proberen. Krijg ik een melding dat ik volgens de belastingdienst een buitenlandse bankrekening heb, waarvan ze het saldo niet konden bepalen. Interessant, want voor zover mij bekend heb ik geen buitenlandse bankrekening.
Als je halverwege 2023 een appartement hebt gekocht, moet je dan het VvE-aandeel opgeven?Chloortablet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Het VvE-aandeel moet je in ieder geval niet invullen onder 'Overige bezittingen', want dan wordt deze alsnog tegen het hoge tarief belast. Dat wordt ook duidelijk aangegeven in de aangifte op de pagina 'Overige bezittingen':
[...]
[...]
Je hoeft onder bank- en spaarrekeningen niet per se een geldige IBAN in te vullen.
Op het moment dat je de woning halverwege het jaar verkoopt heb je het geld wel een halfjaar in box 3 zitten maar wordt het dat jaar niet in box 3 belast.Robtimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:46:
Het is minder oneerlijk dan het soms op het eerste gezicht lijkt.
Vermogen gaat over een specifieke peildatum toch?noslen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:50:
[...]
Als je halverwege 2023 een appartement hebt gekocht, moet je dan het VvE-aandeel opgeven?
Kijk naar de gemelde peildatum van de BD en pas die toe.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2024 22:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb in mei 2023 een beleggingsrekening geopend bij degiro en diverse trackers gekocht. Moet ik dit opgeven bij deze aangifte?
In mijn beleving niet, het gaat om je vermogen op peildatum 1 januari 2023. (Toevallig heb ik hetzelfde gedaannoslen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:50:
[...]
Als je halverwege 2023 een appartement hebt gekocht, moet je dan het VvE-aandeel opgeven?
Wellicht een stomme vraag, maar mijn notaris heeft helaas niet op de factuur aangegeven welke kosten aftrekbaar zijn.
Zijn bijkomende kosten voor de hypotheekakte zoals "Kosten inzagen kadaster (hypotheek)", "Kosten identificatie en raadpleging diverse registers" en "bijdrage Kwaliteitsfonds Notariaat" aftrekbaar en zo ja, inclusief de btw erop neem ik aan?
Nee. Peildatum is 1 januari 2023JaapHLM schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:53:
Ik heb in mei 2023 een beleggingsrekening geopend bij degiro en diverse trackers gekocht. Moet ik dit opgeven bij deze aangifte?
Ik heb in 2023 mijn bedrijfje opgedoekt. Het hele jaar gewoon geen tijd gehad om er iets mee te doen (vorig jaar tenminste nog een paar opdrachtjes gehad), maar dit jaar kan ik eigenlijk niet met droge ogen zeggen dat ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.
Maar nu dus alles ingevuld en er wordt gewoon helemaal niks gevraagd over mijn eigen bedrijf. Kan het kloppen dat dit op deze manier gaat? Lijkt me toch dat ik het e.e.a. moet afsluiten lijkt me? Want volgend jaar bestaat het niet en is alles dus weg. Lijkt me raar dat je zonder iets te doen gewoon het bedrijf kan weglaten omdat je niet meer voldoet als ondernemer voor de belastingdienst?
Iemand die me wat uitleg kan geven?
Maar nu dus alles ingevuld en er wordt gewoon helemaal niks gevraagd over mijn eigen bedrijf. Kan het kloppen dat dit op deze manier gaat? Lijkt me toch dat ik het e.e.a. moet afsluiten lijkt me? Want volgend jaar bestaat het niet en is alles dus weg. Lijkt me raar dat je zonder iets te doen gewoon het bedrijf kan weglaten omdat je niet meer voldoet als ondernemer voor de belastingdienst?
Dit komt in de aangifte van 2024 want de peildatum voor vermogen is 1 januari. DEGIRO geeft dit automatisch door aan de belastingdienst, behalve het geld dat op de geldrekening staat. Dat moet je handmatig invullen (rekening is wel bekend bij belastingdienst).JaapHLM schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:53:
Er is een melding vòòr het inloggen om naar https://mijnzakelijk.belastingdienst.nl/onp te gaan.Paultje3181 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:18:
Ik heb in 2023 mijn bedrijfje opgedoekt. Het hele jaar gewoon geen tijd gehad om er iets mee te doen (vorig jaar tenminste nog een paar opdrachtjes gehad), maar dit jaar kan ik eigenlijk niet met droge ogen zeggen dat ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.
Hmm balen dit jaar. Moet ineens bijna 2800 bijbetalen. Hele jaar maar 1 werkgever gehad en geen bijzonderheden. Heeft mijn werkgever dan iets verkeerd gedaan met inhouden?
Als het getal van ingehouden IB op je jaaropgave lager is dan de post in te houden IB op je aangifte zal je werkgever inderdaad iets verkeerd hebben ingehouden.Johan Bogle schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:51:
Hmm balen dit jaar. Moet ineens bijna 2800 bijbetalen. Hele jaar maar 1 werkgever gehad en geen bijzonderheden. Heeft mijn werkgever dan iets verkeerd gedaan met inhouden?
PSN
Ben je er nog een keer extra doorheen gelopen en alles gecontroleerd? Al neem ik aan dat alles automatisch was ingevuld en je alleen hoefde door te klikken, kan het toch geen kwaad om de getallen nog eens te controlerenJohan Bogle schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:51:
Ik hoor en lees dit vaker “is er bij X iets fout gedaan?”. Ik zou nooit een aangifte versturen zonder te begrijpen waar die 2800 euro precies vandaan komt. Kortom, ga kijken in de eindberekening: het antwoord op jouw vraag is daar terug te vindenJohan Bogle schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:51:
[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 08:55 ]
Gister avond bij mijn aangifte kwam ik tot mijn verbazing wat studiekosten tegen uit 2012/2013 en 2013/2014.
Dfbt
Studie € 1.231
Studiefinanciering 2012/2013 definitief niet omgezet in gift € 541
Studiefinanciering 2013/2014 definitief niet omgezet in gift € 940
Totaal
+
€ 1.481
Drempel € 250
Aftrekbare studiekosten Dfbt
€ 1.231
Aftrekbare studiekosten
+
€ 1.231
Uw deel € 1.231
Totaal persoonsgebonden aftrek
+
€ 1.231
Ik heb een MBO studie gevolgd waarvoor ik toen ik 18 werd studiefinanciering kreeg. Studiefinanciering werd een gift bij het behalen van mijn diploma. Ik ben echter in mijn laatste jaar gestopt met mijn studie
In totaal in 2 jaar tijd dus 1481 euro ontvangen, die ik ergens in 2015/2016/2017 heb moeten terugbetalen omdat mijn school heb doorgegeven dat ik geen diploma heb behaald en ben gestopt met school.
Belastingaangifte had deze kosten vooraf al ingevuld. Uit t niets kwam ik dus gister avond deze posten tegen. Dit wordt van mijn belastbaar inkomen afgehaald.
Mijn vrouw en ik kregen een redelijk bedrag terug van +- 5k ( rente hypotheek, IACK voor onze zoon en wat aftrekbare kosten voor afsluiten nieuwe hypotheek. waar de verdeling 3 om 2k was.
Maar krijg ik nu die 1231 euro terug, of is een deel hiervan teruggekomen omdat t kosten zijn geweest? En mag dit er überhaupt in staan?
Dfbt
Studie € 1.231
Studiefinanciering 2012/2013 definitief niet omgezet in gift € 541
Studiefinanciering 2013/2014 definitief niet omgezet in gift € 940
Totaal
+
€ 1.481
Drempel € 250
Aftrekbare studiekosten Dfbt
€ 1.231
Aftrekbare studiekosten
+
€ 1.231
Uw deel € 1.231
Totaal persoonsgebonden aftrek
+
€ 1.231
Ik heb een MBO studie gevolgd waarvoor ik toen ik 18 werd studiefinanciering kreeg. Studiefinanciering werd een gift bij het behalen van mijn diploma. Ik ben echter in mijn laatste jaar gestopt met mijn studie

In totaal in 2 jaar tijd dus 1481 euro ontvangen, die ik ergens in 2015/2016/2017 heb moeten terugbetalen omdat mijn school heb doorgegeven dat ik geen diploma heb behaald en ben gestopt met school.
Belastingaangifte had deze kosten vooraf al ingevuld. Uit t niets kwam ik dus gister avond deze posten tegen. Dit wordt van mijn belastbaar inkomen afgehaald.
Mijn vrouw en ik kregen een redelijk bedrag terug van +- 5k ( rente hypotheek, IACK voor onze zoon en wat aftrekbare kosten voor afsluiten nieuwe hypotheek. waar de verdeling 3 om 2k was.
Maar krijg ik nu die 1231 euro terug, of is een deel hiervan teruggekomen omdat t kosten zijn geweest? En mag dit er überhaupt in staan?
Ik zat ook even te zoeken hoe alles precies tot stond kwam, want in het hoofdscherm waar je alleen bedrag ziet staan wat je ontvangt of moet betalen krijg je niet echt een heldere blik van alles.Johan Bogle schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:51:
Als je iets naar onder gaat scrollen en links onderin bij afdrukken PDF een overzicht van berekening afdrukt krijg je een gedownloade pdf waarin je voordat je hem verstuurd alles tot in nopjes ziet
Ik woon in een appartement en heb eigenlijk nog nooit mijn aandeel in VVE doorgegeven.
Wil het dit jaar nu correct doen, moet ik het eigen vermogen van de VVE dan delen door het aantal appartementen? Ik heb wel een balans ontvangen, maar die heeft een peildatum van juni en niet einde van het jaar.
Wil het dit jaar nu correct doen, moet ik het eigen vermogen van de VVE dan delen door het aantal appartementen? Ik heb wel een balans ontvangen, maar die heeft een peildatum van juni en niet einde van het jaar.
je geeft toch gewoon op wat jij in jaar x aan VVE hebt bijgedragen?JaapHLM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:12:
Ik woon in een appartement en heb eigenlijk nog nooit mijn aandeel in VVE doorgegeven.
Althans, zo deed ik dat toen ik nog VVE bijdrage betaalde. Niks moeilijks met het delen door appartementen oid.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Jouw VVE-bijdrage gaat toch niet voor 100% de reserves in?YellowCube schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:14:
[...]
je geeft toch gewoon op wat jij in jaar x aan VVE hebt bijgedragen?
Althans, zo deed ik dat toen ik nog VVE bijdrage betaalde. Niks moeilijks met het delen door appartementen oid.
dat is dus juist niet de bedoeling. De bijdrage is niet relevant, het gaat om vermogen.YellowCube schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:14:
[...]
je geeft toch gewoon op wat jij in jaar x aan VVE hebt bijgedragen?
Het gaat dus niet om de bijdrage, maar om het geld op de rekening (reservefonds) van de VVE. En nog specifieker jouw aandeel daarvan. Vandaar de deling.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-03-2024 09:19 ]
Ah ok. Dan moet ik nog eens nazoeken hoe dat 15 jaar geleden precies zat. Excuses als ik mensen zp het verkeerde pad op stuur.de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:18:
[...]
dat is dus juist niet de bedoeling. De bijdrage is niet relevant, het gaat om vermogen.
Het gaat dus niet om de bijdrage, maar om het geld op de rekening (reservefonds) van de VVE. En nog specifieker jouw aandeel daarvan. Vandaar de deling.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Beetje VVE geeft dit toch door per appartement ieder jaar? Als je het niet krijgt zit je en je VVE waarschijnlijk te slapen.
Het wordt vrij duidelijk gevraagt in de aangifte bij vermogen. Dus zou niet echt een verrassing moeten zijn.
Het wordt vrij duidelijk gevraagt in de aangifte bij vermogen. Dus zou niet echt een verrassing moeten zijn.
Normaal gesproken is dat het totale vermogen van de VvE op 1 januari gedeeld door je eigendomsdeel uit de splitsingsakte.JaapHLM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:12:
Eigendomsdeel zijn (vaak) op basis van oppervlakte, dus je kan niet zomaar delen door aantal appartementen.
PSN
Dat hoeft niet. Verschilt echt per splitsingsakte. Zie art. 5:113 lid 1 BW.
Het kán op basis van oppervlakte zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 02-03-2024 09:35 ]
Heb een ‘vaak’ toegevoegd.Wispe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:32:
[...]
Dat hoeft niet. Verschilt echt per splitsingsakte. Zie art. 5:113 lid 1 BW.
Het kán op basis van oppervlakte zijn.
Degenen die ik ken zijn iig allemaal obv oppervlakte, maar zal idd kunnen afwijken
Maargoed.
Eigendomsdeel * geldvoorraad= Jouw aandeel in de VvE kluis.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2024 09:46 ]
PSN
Zit in onbekend terrein: Heb nu een overbruggingshypotheek. Dus betaal nu en het vorige huis, het nieuwe huis + overbrugging.
Vraag me af hoe zoiets in de belastingaangifte correct ingevuld gaat/moet worden.
Iemand ervaring daar mee ?
Vraag me af hoe zoiets in de belastingaangifte correct ingevuld gaat/moet worden.
Iemand ervaring daar mee ?
Mijn VvE is obv aantal appartementen. Waarom weet ik niet.YakuzA schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:45:
[...]
Heb een ‘vaak’ toegevoegd.
Degenen die ik ken zijn iig allemaal obv oppervlakte, maar zal idd kunnen afwijken
Maargoed.
Eigendomsdeel * geldvoorraad= Jouw aandeel in de VvE kluis.
Daartegenover staat dat wij ook evenveel stemmen hebben.
Je zult wel moeten aangeven dat je ondernemer bent voor de IB. En dan kan je correct het opheffen van je bedrijf verwerken in de aangifte (wat overigens, als je niet bekend bent met de materie nog wel complex kan zijn. Denk aan stakingswinst, vrijvallen reserveringen etc).Paultje3181 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:18:
Fiscaal partnerschap is een gegeven (op basis van de wet) en geen keuze. Nu kun je in theorie nog steeds apart van elkaar aangifte doen, echter moet je dan rekening houden met gezamenlijke posten.Hielko schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:14:
Als je het hele jaar dezelfde fiscale partner hebt, is de rendementsgrondslag zo’n gezamenlijk ding waar je rekening mee moet houden. Het is dus ook niet heel praktisch om apart van elkaar aangifte te doen.
Er was ook wat onduidelijkheid over of er nu een gezamenlijke rendementsgrondslag geldt of niet. Maar de staatssecretaris heeft dit verduidelijkt en de wet aan laten passen. Daardoor staat er nu sinds kort in artikel 5.2 lid 5 het volgende:
Bij de berekening van het effectieve rendementspercentage wordt hierbij uitgegaan van de gezamenlijke rendementsgrondslag en wordt bij de berekening van het rendement uitgegaan van de waarde van de banktegoeden, de waarde van de overige bezittingen en de waarde van de schulden van de belastingplichtige en zijn partner tezamen.
Thanks, dat was precies wat ik zocht!JanHenk schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Fiscaal partnerschap is een gegeven (op basis van de wet) en geen keuze. Nu kun je in theorie nog steeds apart van elkaar aangifte doen, echter moet je dan rekening houden met gezamenlijke posten.
Als je het hele jaar dezelfde fiscale partner hebt, is de rendementsgrondslag zo’n gezamenlijk ding waar je rekening mee moet houden. Het is dus ook niet heel praktisch om apart van elkaar aangifte te doen.
Er was ook wat onduidelijkheid over of er nu een gezamenlijke rendementsgrondslag geldt of niet. Maar de staatssecretaris heeft dit verduidelijkt en de wet aan laten passen. Daardoor staat er nu sinds kort in artikel 5.2 lid 5 het volgende:
[...]
Anoniem: 1792936
Bij mij staat vooraf ingevuld bij mijn beleggingen een rekeningnummer van mijn Pensioen rekening. Die hoort daar toch niet te staan?
Sorry je zal ons iets meer info moeten geven. Ben je ZZPer en spaar je pensioen en hoe dan. Of ben je in loondienst en heb je een pensioengat te vullen. Etc etcAnoniem: 1792936 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:38:
Bij mij staat vooraf ingevuld bij mijn beleggingen een rekeningnummer van mijn Pensioen rekening. Die hoort daar toch niet te staan?
Dat hangt er van af of dit een box 1 of box 3 rekening is. Is deze rekening geblokkeerd tot je pensioen, en heb je de inleg in het verleden afgetrokken dan is het waarschijnlijk een box 1 pensioenrekening. Dan klopt het inderdaad niet.
Anoniem: 1792936
Ja is zo'n geblokkeerde rekening met belastingaftrek op de inlegdevriesjande schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:42:
Dat hangt er van af of dit een box 1 of box 3 rekening is. Is deze rekening geblokkeerd tot je pensioen, en heb je de inleg in het verleden afgetrokken dan is het waarschijnlijk een box 1 pensioenrekening. Dan klopt het inderdaad niet.
Als jouw VVE een online omgeving heeft, kan je daar misschien even in zoeken, het zou dan ergens bij jouw gegevens moeten staan. En anders moet het bestuur/beheerder je de gegevens wel kunnen verstrekken.JaapHLM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:12:
Ik heb in 2023 van Openbank en Centraal Beheer Achmea een welkomstbonus gekregen voor het openen van een spaar- en beleggingsrekening. Moet ik deze inkomsten opgeven, bijv. als inkomsten uit overig werk, of valt dit in box 3, waar ik alleen mijn vermogen moet opgeven, maar niet deze inkomsten die daaruit voortvloeien?
Het gaat natuurlijk niet om een groot bedrag maar ik vind het wel interessant hoe dit officieel gekwalificeerd wordt. Ik twijfel omdat Openbank soms ook prijzen verloot, in welk geval je als winnaar wel kansspelbelasting moet betalen. Maar in dit geval krijgt iedereen die aan de actievoorwaarden voldoet de welkomstbonus.
Het gaat natuurlijk niet om een groot bedrag maar ik vind het wel interessant hoe dit officieel gekwalificeerd wordt. Ik twijfel omdat Openbank soms ook prijzen verloot, in welk geval je als winnaar wel kansspelbelasting moet betalen. Maar in dit geval krijgt iedereen die aan de actievoorwaarden voldoet de welkomstbonus.
Gewoon box 3. Anders kun je allerlei zaken wel als inkomsten gaan opvoeren. Dat gaat wel erg ver.kareltjekat schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
Ik heb in 2023 van Openbank en Centraal Beheer Achmea een welkomstbonus gekregen voor het openen van een spaar- en beleggingsrekening. Moet ik deze inkomsten opgeven, bijv. als inkomsten uit overig werk, of valt dit in box 3, waar ik alleen mijn vermogen moet opgeven, maar niet deze inkomsten die daaruit voortvloeien?
Ze hebben trouwens wel wat fijne veranderingen aangebracht voor de jaarruimte. Je kunt nu de jaarruimte van de afgelopen 10 jaar gebruiken i.p.v. 7 jaar. Ik had in 2013 nog ruim 400 euro niet gebruikt die ik opeens niet meer kwijt ben maar kan gebruiken voor aftrek. Verder is de maximale jaarruimte behoorlijk verhoogd.
More than meets the eye
system specs
Wat geef je aan als je bij de AH in de Bonus 1+1 gratis krijgtkareltjekat schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
En een boekje koopzegels, ook lekker 49 procent belasting over betalen.fsfikke schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:09:
[...]
Wat geef je aan als je bij de AH in de Bonus 1+1 gratis krijgt
ben nu bezig met de aangifte, alleenstaat mijn bankrekening van de bigbank niet bij de vooraf ingevulde gegevens.. zie niet waar ik dat kan toevoegen?
In 2023 een nieuwbouw huis gekocht (nog niet opgeleverd). Hierdoor krijg ik opeens te maken met een aantal extra categorieën binnen de aangifte.
Vanuit de notaris heb ik een nota gekregen met onderstaande posten.
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten (onbelast)
- Kadastrale kosten
Begrijp ik het goed dat ik deze posten bij elkaar mag optellen om te gebruiken als aftrekpost? Ik vind de term kadastrale kosten onbelast nogal verwarrend.
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten
Begrijp ik het goed dat ik deze posten bij elkaar mag optellen om te gebruiken als aftrekpost? Ik vind de term kadastrale kosten onbelast nogal verwarrend.
Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:11:
ben nu bezig met de aangifte, alleenstaat mijn bankrekening van de bigbank niet bij de vooraf ingevulde gegevens.. zie niet waar ik dat kan toevoegen?
/f/image/L7TV34gP9srBjvZ5la6cMuA7.png?f=fotoalbum_large)
Had u nog een bankrekening: ja - dan verschijnt het. Let op dat je volledige naam zichtbaar is.
[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 02-03-2024 14:17 ]
Dan heb je een stap eerder onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' voor nee gekozen:Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:16:
[...]
wat gek, dat kopje bank- en spaarrekeningen zie ik niet...
:fill(white):strip_exif()/f/image/tZDmMhFOI2ALrYt9q4xIwuSI.png?f=user_large)
Het is dan niet nodig om de bankrekeningen verder te specificeren.
aah juist, dat is het geval inderdaad. bedankt!Chloortablet schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Dan heb je een stap eerder onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' voor nee gekozen:
[Afbeelding]
Het is dan niet nodig om de bankrekeningen verder te specificeren.
Dat "onbelast" heeft met de aangifte IB niets te maken. Alles in 1x aftrekken bij kosten aankoop eigen woning.SL65 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:11:
In 2023 een nieuwbouw huis gekocht (nog niet opgeleverd). Hierdoor krijg ik opeens te maken met een aantal extra categorieën binnen de aangifte.
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten
Helaas. Alles is conform de jaaropgaaf. Toch eens bij finance checken hoe dit kan.We Are Borg schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:54:
[...]
Ik hoor en lees dit vaker “is er bij X iets fout gedaan?”. Ik zou nooit een aangifte versturen zonder te begrijpen waar die 2800 euro precies vandaan komt. Kortom, ga kijken in de eindberekening: het antwoord op jouw vraag is daar terug te vinden
Betaalde toch al heel veel belasting dit jaar. (Op zich een goed iets als je heel veel moet betalen, maar zo voelt het niet
[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 02-03-2024 14:26 ]
moet je wel of niet aangeven of de rekening alleen van jou is?Chloortablet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Het VvE-aandeel moet je in ieder geval niet invullen onder 'Overige bezittingen', want dan wordt deze alsnog tegen het hoge tarief belast. Dat wordt ook duidelijk aangegeven in de aangifte op de pagina 'Overige bezittingen':
[...]
[...]
Je hoeft onder bank- en spaarrekeningen niet per se een geldige IBAN in te vullen.
het saldo op 1 januari heb ik nu igevuld (mijn deel)
iban nummer: REKE NING NIET BEKE ND
Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.