20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Let wel op dat je alleen notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte mag aftrekken, niet de notariskosten en kadastrale rechten van de koopakte.SL65 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:11:
In 2023 een nieuwbouw huis gekocht (nog niet opgeleverd). Hierdoor krijg ik opeens te maken met een aantal extra categorieën binnen de aangifte.
Vanuit de notaris heb ik een nota gekregen met onderstaande posten.
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten (onbelast)
- Kadastrale kosten
Begrijp ik het goed dat ik deze posten bij elkaar mag optellen om te gebruiken als aftrekpost? Ik vind de term kadastrale kosten onbelast nogal verwarrend.
pennywiser schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:16:
[...]
Had u nog een bankrekening: ja - dan verschijnt het. Let op dat je volledige naam zichtbaar is.
[ Voor 11% gewijzigd door Chloortablet op 02-03-2024 14:35 ]
Kadastrale kosten onbelast betekent uitgezonderd van de btw.SL65 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:11:
In 2023 een nieuwbouw huis gekocht (nog niet opgeleverd). Hierdoor krijg ik opeens te maken met een aantal extra categorieën binnen de aangifte.
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten
Begrijp ik het goed dat ik deze posten bij elkaar mag optellen om te gebruiken als aftrekpost? Ik vind de term kadastrale kosten onbelast nogal verwarrend.
Voor Box 3 geldt een peildatum van 1 januari 2023. Als je afgelopen jaar bent gaan beleggen, bestonden deze dus nog niet op 1 januari 2023 (en valt er dus niets in te vullen).aicaramba schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:49:
Ik ben afgelopen jaar voor het eerst gaan beleggen bij DeGiro. Bij het gedeelte van beleggingen stond deze niet automatisch ingevuld. Handmatig moet ik een omschrijving en ID van de belegging opgeven. Kan ik daar gewoon het rekeningnummer van de beleggersrekening geven of moet ik van elk aandeel of ETF dat ik heb apart opgeven?
Worden die bij een nieuwbouwwoning niet door de project ontwikkelaar betaald?Chloortablet schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:29:
[...]
Let wel op dat je alleen notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte mag aftrekken, niet de notariskosten en kadastrale rechten van de koopakte.
Klopt, maar toch wordt er gevraagd naar “of je gedurende 2023 beleggingen had”. Mijn beleggersrekening via de rabobank werd automatisch ingevuld. Het gaat geloof ik ook vooral om dividend/bronbelasting. Niet voor de vermogensvrije voet.Chloortablet schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:51:
[...]
Voor Box 3 geldt een peildatum van 1 januari 2023. Als je afgelopen jaar bent gaan beleggen, bestonden deze dus nog niet op 1 januari 2023 (en valt er dus niets in te vullen).
Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar "lenen" of "stenenSL65 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:11:
- Notariële kosten
- Kadastrale kosten
voor stenen mag je de aankoopkosten(makelaar etc) bij de verwervingsprijs optellen om het max bedrag van de hypotheek (100%) en de HRA te bepalen.
voor lenen mag je voor de financieringskosten (alleen) de kosten met betrekking tot de hypotheek opvoeren.
dit zijn: kosten voor de hypotheek akte passeren bij de notaris, kosten inschrijven hypotheekakte bij kadaster, NHG kosten, adviseurskosten hypotheek, taxatiekosten tbv hypotheek.
notariele kosten voor inschrijven leveringsakte woning vallen hier dus niet onder
Helder. Het is niet nodig om je portefeuille uit te splitsen. Dit wordt er standaard opgenomen wanneer DeGiro wel automatisch wordt ingevuld, dus daar zou ik bij aansluiten.aicaramba schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:54:
[...]
Klopt, maar toch wordt er gevraagd naar “of je gedurende 2023 beleggingen had”. Mijn beleggersrekening via de rabobank werd automatisch ingevuld. Het gaat geloof ik ook vooral om dividend/bronbelasting. Niet voor de vermogensvrije voet.
/f/image/0cYw1Fl7WKpL1M7w5fgpkMwq.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de reactie. In mijn geval zijn de kosten het notarieel honorarium van de hypotheek akte, inschrijving van de hypotheekakte bij de notaris en de kadastrale inzage kosten van de hypotheek. Als ik het goed begrijp kan ik deze dus allemaal opvoeren (los van de nota van de hypotheek adviseur).peter-rm schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar "lenen" of "stenen
voor stenen mag je de aankoopkosten(makelaar etc) bij de verwervingsprijs optellen om het max bedrag van de hypotheek (100%) en de HRA te bepalen.
voor lenen mag je voor de financieringskosten (alleen) de kosten met betrekking tot de hypotheek opvoeren.
dit zijn: kosten voor de hypotheek akte passeren bij de notaris, kosten inschrijven hypotheekakte bij kadaster, NHG kosten, adviseurskosten hypotheek, taxatiekosten tbv hypotheek.
notariele kosten voor inschrijven leveringsakte woning vallen hier dus niet onder
ja onder het kopje financierings kosten bij hypothekenSL65 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Bedankt voor de reactie. In mijn geval zijn de kosten het notarieel honorarium van de hypotheek akte, inschrijving van de hypotheekakte bij de notaris en de kadastrale inzage kosten van de hypotheek. Als ik het goed begrijp kan ik deze dus allemaal opvoeren (los van de nota van de hypotheek adviseur).
Super! Dank je.Chloortablet schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Helder. Het is niet nodig om je portefeuille uit te splitsen. Dit wordt er standaard opgenomen wanneer DeGiro wel automatisch wordt ingevuld, dus daar zou ik bij aansluiten.
[Afbeelding]
Wat is 'Gebruikersnaam' in dit geval? Ik heb daar het rekeningnummer dat op de jaarafschrijving staat ingevuld. Of is gebruikersnaam mijn naam/e-mailadres ofzo?
Nu heb ik voor de aangifte IB 2023 een aantal vragen.
Ik krijg een koperskorting van 16,66667%. Is dit ook van invloed op onderstaande vraag? Omdat ik niet volledig betaald heb is de woning ook niet volledig, maar maar voor 83% van mij of redeneer ik dan verkeerd?
:strip_exif()/f/image/CkyFc0SSjJehusXzGwr4pxVx.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat het een nieuwbouwwoning is is er nog geen WOZ-waarde bekend met peildatum 1 januari 2022. Graag zou ik een andere waarde aanhouden, maar ik weet dan niet goed of ik de aankoopwaarde moet aanhouden (dus wat ik heb betaald met de koperskorting eraf) of de marktwaarde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/my4Jb5EGe0pVCgJxTbpensIj.jpg?f=user_large)
eigendomsdeel is 100%, je bent gewoon volledig eigenaar van de woning,
bij het gebruik van de woning kan volgens mij aangegeven worden in aanbouw
Normaliter is dat de gebruikersnaam waarmee je bij DeGiro inlogt, maar ik heb niet het idee dat het echt een verschil uit gaat maken.aicaramba schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Super! Dank je.
Wat is 'Gebruikersnaam' in dit geval? Ik heb daar het rekeningnummer dat op de jaarafschrijving staat ingevuld. Of is gebruikersnaam mijn naam/e-mailadres ofzo?
Ben je zeker dat de WOZ-waarde altijd 0 is? In de fiscale informatie wordt het als volgt gegeven:peter-rm schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:07:
woz waarde peildatum 1-1-2022 is dan 0.
eigendomsdeel is 100%, je bent gewoon volledig eigenaar van de woning,
bij het gebruik van de woning kan volgens mij aangegeven worden in aanbouw
Nieuwbouwwoning, bouwkavel of woning in aanbouw
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Of gaat het om een bouwkavel of woning in aanbouw waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2022 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen. Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat?
Ook als er nog niet met de bouw is gestart, heeft de grond alsnog een waarde.peter-rm schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:16:
let hierbij op de peildatum 1-1-2022, als er dan nog nog niets staat, nog niet gestart is met de bouw, dan kun je 0 invullen
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
maar je hebt gelijk, het aangeven van de grondprijs op 1-1-2022 zou de juiste weg moeten zijn.
als er al een adres is toegekend is er meestal nog geen woz waarde beschikbaar, vandaar mijn waarde 0
zie ook https://www.wozwaardeloket.nl/
Dat er geen WOZ beschikking is afgegeven betekent niet dat de grond waardeloos zou zijn. Een goede richting voor de waardering is hoeveel je bij de notaris voor de grond moet betalen/hebt moeten betalen.peter-rm schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:44:
maar je hebt gelijk, het aangeven van de grondprijs op 1-1-2022 zou de juiste weg moeten zijn.
als er al een adres is toegekend is er meestal nog geen woz waarde beschikbaar, vandaar mijn waarde 0
zie ook https://www.wozwaardeloket.nl/
Maar voor de berekende belasting maakt het in de regel inderdaad niet uit, omdat de woning nog niet het hoofdverblijf is, maar dit wel gaat worden. In dat geval wordt er (nog) geen inkomstenbelasting over geheven.
Mijn vraag gaat over of, en zo ja, waar, ik het saldo moet invullen van deze lijfrenterekening. Moet ik het saldo van deze rekening (beleggingen) nu wel of niet bij "bankrekeningen en andere bezittingen --> beleggingen" invullen?
Op de jaaropgave staat namelijk het volgende
Portefeuille
U vindt hier de totale waarde van uw portefeuille per 1 januari en 31 december 2023. De waarde van de
Lijfrenterekening, indien deze voldoet aan de fiscale regels, wordt niet meegerekend tot uw vermogen in Box 3.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Wat denk je van bij "uitgaven voor lijfrente"s441558 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:47:
ik heb een pensioenrekening lopen bij de Giro. Volgens de jaaropgave "kwalificeert de pensioenrekening zich als een zogenoemde Lijfrenterekening". Ik weet dat de inleg hierop aftrekbaar is van box 1, mits de inleg binnen de jaarruimte blijft, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Mijn vraag gaat over of, en zo ja, waar, ik het saldo moet invullen van deze lijfrenterekening. Moet ik het saldo van deze rekening (beleggingen) nu wel of niet bij "bankrekeningen en andere bezittingen --> beleggingen" invullen?
Op de jaaropgave staat namelijk het volgende
[...]
We vallen dit jaar voor het eerst samen in de hoogste schaal wat de onderlinge verdeling van de teruggaaf een stuk makkelijker maakt.
Lastige was altijd dat de hypotheekrenteaftrek, IACK etc bruto aftrek bedragen zijn waarvan we de netto aftrek 50-50 willen verdelen maar mijn inleg in lijfrente (geen pensioen bij werkgever) en mijn vrouw haar (verplichte
Dit keer was het heel makkelijk want in elke combinatie van verdelen in de aangifte bleef de teruggaaf hetzelfde. Krijgen nu ieder een verschillend bedrag terug wat overeenkomt met eerder genoemde inleg in lijfrente en vooruitbetaalde voorlopige aanslag.
Mijn vraag gaat over het saldo, niet over de inleg. Afgelopen jaar heb ik geen inleg op de lijfrenterekening gedaan. Maar mijn vraag is dus, waar ik het saldo van de lijfrenterekening moet invullen (of niet moet invullen).
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Ah, sorry. Saldo hoef je niet in te vullen wat lijfrente gaat over de inleg. Daar krijg je namelijk wat van terug. De opbrengst/het saldo is belastingvrij.s441558 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:03:
[...]
Mijn vraag gaat over het saldo, niet over de inleg. Afgelopen jaar heb ik geen inleg op de lijfrenterekening gedaan. Maar mijn vraag is dus, waar ik het saldo van de lijfrenterekening moet invullen (of niet moet invullen).
Dat saldo hoef je dus niet in te vullen bij de aangifte.s441558 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:03:
[...]
Dat kan, maar je kan volgens mij ook kiezen om aan te geven dat het vermogen en de rekening niet alleen van jou is (het is namelijk van alle VvE-deelnemers, ook al is de tenaamstelling geen 'en/of') en dan netjes aangeven welk deel van het vermogen aan jou toebehoort. Een goede VvE meldt dat netjes. Zo heb ik het ingevuld:de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:29:
[...]
Ja alleen van jou. Het is geen en/of rekening.
/f/image/DL1KRBgbOlwEwKdHvKf31FJz.png?f=fotoalbum_large)
In dit geval heb ik 'N.V.T' staan bij het IBAN omdat het vermogen is verdeeld over meerdere rekeningen en deposito's.
Vraag: Klopt dit voorbeeld (met fictieve getallen*) of denk ik te moeilijk en verkeerd?
Jaar 1: Annuïtaire gedeelte van de hypotheeklening is 100.000 euro bij de start op 1 januari, waarbij een bedrag van 50.000 euro valt in box 3. Het andere gedeelte valt dan automatisch in box 1 en is op 1 januari dan ook 50.000 euro.De standaard aflossingen vanuit de annuïteiten gedurende het jaar zijn b.v. 5000 euro. Dus aan het eind van het jaar op 31-12 bedraagt het openstaande bedrag van hypotheeklening nog 95.000 euro. Het bedrag wat in box 3 valt, wijzigt niet en is dus nog steeds 50.000 euro. Het bedrag wat op 31-12 in box 1 valt is dan 45.000 euro geworden.
Gemiddelde hoogte van de hypotheeklening is 97.500 euro (100.000+95.000 / 2)
Bedrag box 3 is 50.000 euro
Percentage wat (gemiddeld gedurende het jaar) in box 3 valt is 50.000 / 97.500 = 51.28%.
Percentage wat daarmee (gemiddeld gedurende het jaar) in box 1 valt is 100% - 51,28 = 48.72%
De rente die gedurende het hele jaar betaald is, is 5000 euro, hiervan mag ik dan het gedeelte van box 1, is 48,72% * 5000 euro = 2436 euro toekennen aan box 1
Jaar 2: Annuïtaire gedeelte van de hypotheeklening is nog 95.000 euro bij de start van jaar 2. Het bedrag van 50.000 euro dat in box 3 valt wijzigt niet. Het andere gedeelte valt dan automatisch in box 1 en is op 1 januari dan ook 45.000 euro.
Net als in jaar 1 is er 5000 euro aflossing gedurende het jaar en dus aan het eind van het jaar op 31-12 bedraagt het openstaande bedrag van hypotheeklening nog 90.000 euro. Het bedrag wat in box 3 valt, wijzigt niet en is dus nog steeds 50.000 euro. Het bedrag wat op 31-12 in box 1 valt is dan nog 40.000 euro.
Gemiddelde hoogte van de hypotheeklening is 92.500 euro (95.000+90.000 / 2)
Percentage wat in box 3 valt is 50.000 / 92.500 = 54.05%.
Percentage wat daarmee in box 1 valt is 100% - 54,05 = 45.95%
De rente die gedurende het hele jaar betaald is, is 5000 euro, hiervan mag ik dan het gedeelte van box 1, is 45,95% * 5000 euro = 2297 euro toekennen aan box 1
Jaar 3 etc.
Na verloop van tijd zal de lening voor de helft afgelost zijn, zodat het openstaande bedrag nog 50.000 euro bedraagt. Op dat moment valt het restant van deze lening geheel in box 3 (gelijk aan de start) en kan er geen rente meer toegekend worden aan box 1.
*Uiteraard kloppen de aflossingen en rentebetalingen niet helemaal, aangezien bij annuitair aflossing en rente na iedere termijn iets zullen wijzigen, maar dit is even voor het rekenvoorbeeld
Inhoudelijk advies kan ik je niet geven. Maar mocht je er binnen een week of twee niet achter komen zou ik uitstel aanvragen en een belastingadviseur raadplegen, voor deze bedragen kan dat er gemakkelijk uit.BastaRhymez schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:41:
Wellicht dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen
***members only***
[ Voor 6% gewijzigd door True op 03-03-2024 12:44 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
zo te horen wordt bij de aow loonheffingskorting toegepast. waarschijnlijk ook bij een van de andere uitkeringen.BastaRhymez schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:41:
***members only***
voor aow-ers wordt zonder loonheffingskorting op iedere inkomensbron ca 19% aan loonbelasting ingehouden tot €37k daar boven ca 37%. als het totaal boven de €37k komt is er over het meerdere18% te weinig ingehouden. Ook de algemene heffingskorting en de ouderen korting loopt snel terug naar 0.
vanwege verschillende (hoge) pensioenen naast de aow mag ik ook 7k bijbetalen
Je kan gewoon de berekening van de belastingaangifte er bij pakken en zien waar het verschil zit. Ik zou gokken dat er wellicht op meerdere inkomensbronnen loonheffingskorting wordt toegepast, en daardoor de ingehouden belasting veel te laag is. Maar dan zul je het naast vorig jaar moeten leggen om te zien waar het verschil zit.BastaRhymez schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:41:
***members only***
Je denkt te moeilijk volgens mij. Als je start met 50K annuïteiten hypotheek in box 1 en 50K annuïteiten hypotheek in box 3 dan blijft de verhouding gewoon 50% gedurende de gehele looptijd. Je lost evenveel af en box 1 als in box 3 (zolang ze natuurlijk beiden inderdaad identiek zijn met zelfde rente en aflosswingschema).rube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:43:
Vanuit het overgangsrecht en de eigenwoningsreserve valt onze hypotheeklening gedeeltelijk in box 1 en gedeeltelijk in box 3. Ik vraag me nu af of/hoe de verdeling voor het annuïtaire gedeelte in box 1 en box 3 veranderd in der loop der tijd en of ik niet veel te moeilijk denk over de verdeling van de rente die ik aan box 1 moet toekennen.Vraag: Klopt dit voorbeeld (met fictieve getallen*) of denk ik te moeilijk en verkeerd?
Jaar 1: Annuïtaire gedeelte van de hypotheeklening is 100.000 euro bij de start op 1 januari, waarbij een bedrag van 50.000 euro valt in box 3. Het andere gedeelte valt dan automatisch in box 1 en is op 1 januari dan ook 50.000 euro.
De standaard aflossingen vanuit de annuïteiten gedurende het jaar zijn b.v. 5000 euro. Dus aan het eind van het jaar op 31-12 bedraagt het openstaande bedrag van hypotheeklening nog 95.000 euro. Het bedrag wat in box 3 valt, wijzigt niet en is dus nog steeds 50.000 euro. Het bedrag wat op 31-12 in box 1 valt is dan 45.000 euro geworden.
Gemiddelde hoogte van de hypotheeklening is 97.500 euro (100.000+95.000 / 2)
Percentage wat (gemiddeld gedurende het jaar) in box 3 valt is 50.000 / 97.500 = 51.28%.
Percentage wat daarmee (gemiddeld gedurende het jaar) in box 1 valt is 100% - 51,28 = 48.72%
De rente die gedurende het hele jaar betaald is, is 5000 euro, hiervan mag ik dan het gedeelte van box 1, is 48,72% * 5000 euro = 2436 euro toekennen aan box 1
Jaar 2: Annuïtaire gedeelte van de hypotheeklening is nog 95.000 euro bij de start van jaar 2. Het bedrag van 50.000 euro dat in box 3 valt wijzigt niet. Het andere gedeelte valt dan automatisch in box 1 en is op 1 januari dan ook 45.000 euro.
Net als in jaar 1 is er 5000 euro aflossing gedurende het jaar en dus aan het eind van het jaar op 31-12 bedraagt het openstaande bedrag van hypotheeklening nog 90.000 euro. Het bedrag wat in box 3 valt, wijzigt niet en is dus nog steeds 50.000 euro. Het bedrag wat op 31-12 in box 1 valt is dan nog 40.000 euro.
Gemiddelde hoogte van de hypotheeklening is 92.500 euro (95.000+90.000 / 2)
Percentage wat in box 3 valt is 50.000 / 92.500 = 54.05%.
Percentage wat daarmee in box 1 valt is 100% - 54,05 = 45.95%
De rente die gedurende het hele jaar betaald is, is 5000 euro, hiervan mag ik dan het gedeelte van box 1, is 45,95% * 5000 euro = 2297 euro toekennen aan box 1
Jaar 3 etc.
Na verloop van tijd zal de lening voor de helft afgelost zijn, zodat het openstaande bedrag nog 50.000 euro bedraagt. Op dat moment valt het restant van deze lening geheel in box 3 (gelijk aan de start) en kan er geen rente meer toegekend worden aan box 1.
*Uiteraard kloppen de aflossingen en rentebetalingen niet helemaal, aangezien bij annuitair aflossing en rente na iedere termijn iets zullen wijzigen, maar dit is even voor het rekenvoorbeeld
Hmm, ja, als je dat deel op die manier "virtueel" splitst klinkt dat heel logisch. Dat zou ook wel een stuk makkelijker zijn!Hielko schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Je denkt te moeilijk volgens mij. Als je start met 50K annuïteiten hypotheek in box 1 en 50K annuïteiten hypotheek in box 3 dan blijft de verhouding gewoon 50% gedurende de gehele looptijd. Je lost evenveel af en box 1 als in box 3 (zolang ze natuurlijk beiden inderdaad identiek zijn met zelfde rente en aflosswingschema).
Nu hebben we ook nog een aflossingsvrij hypotheekdeel die gedeeltelijk in box 1 en gedeeltelijk in box 3 valt, maar aangezien daar geen aflossing op is, blijft dat ook gewoon in dezelfde verhouding staan (zolang er nog recht is op HRA op dit hypotheekdeel).
Waar het lastiger wordt is bij het huis dat we gekocht hebben. Hoe weet ik bij het invullen van het M formulier, (we zullen er allebei 1 moeten invullen) wat de beste verdeling is. Ik heb inkomen in schijf 2, is het handig om dan alles bij mij eraf te trekken? Of juist niet? Er zit niet echt een rekenhulp bij het M-formulier. Je kunt niet zien wat je terug zou krijgen zeg maar. Iemand een idee?
Geen idee of dat goed is.
Je aanpak klinkt niet geheel onredelijk met onderstaand uitgangspunt.Wispe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:00:
Blijft toch jammer dat je niet je eigen teksten kan bijtypen hoe je aan bepaalde bedragen/dingen bent gekomen. Ik moest de WOZ van mijn huidige woning schatten, omdat het een "vernieuwbouw"-woning is en er geen WOZ was op 1-1-2022. Ik heb maar 2 referentiewoningen uit het taxatieverslag van de gemeente dit jaar gepakt en beetje gespeeld met hun WOZ-waardes op 1-1-2022 en omgerekend naar m2 dat ik heb.
Geen idee of dat goed is.
Zorg dat je je berekening en beargumentering bewaart, zodat je deze kunt overleggen wanneer de Belastingdienst er vragen over heeft.Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Of gaat het om een bouwkavel of woning in aanbouw waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2022 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
[ Voor 25% gewijzigd door Chloortablet op 03-03-2024 15:16 ]
Wacht even. Zoals jij het nu stelt betekent het dat je niet eerst de gehele niet aftrekbare schuld aflost maar steeds een deel box 1 en een deel box 3. Je mag toch eerst de complete box 3 schuld aflossen?Hielko schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Je denkt te moeilijk volgens mij. Als je start met 50K annuïteiten hypotheek in box 1 en 50K annuïteiten hypotheek in box 3 dan blijft de verhouding gewoon 50% gedurende de gehele looptijd. Je lost evenveel af en box 1 als in box 3 (zolang ze natuurlijk beiden inderdaad identiek zijn met zelfde rente en aflosswingschema).
@rube Ik worstel met exact hetzelfde. Wat ik me wel afvraag. Hoe ben je op het idee gekomen om de gemiddelde hoogte van de schuld te gebruiken? Ik ging er daarentegen en misschien juist onterecht dat je de situatie op 31 dec mag gebruiken. Dat zou ook verklaren waarom je het in die volgorde in het aangifteformulier moet invullen. Ik ga altijd fluitend door de aangifte heen maar hier blijf ik altijd wel een paar minuten hangen.....
als je alleen in box3 aflost, voldoe je voor box 1 niet meer aan de aflosverplichting voor HRA en raak je de HRA kwijt.Jay-B schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Wacht even. Zoals jij het nu stelt betekent het dat je niet eerst de gehele niet aftrekbare schuld aflost maar steeds een deel box 1 en een deel box 3. Je mag toch eerst de complete box 3 schuld aflossen?
je moet bij de lening in box1 elk jaar de restantschuld opgeven opdat gecontroleerd kan worden dat je aan de aflosverplichting voor HRA voldoet
Goede tip, heb ik net even gedaan. Waar ze eventueel over zouden kunnen vallen, is dat ik de twee referentiewoningen met de laagste waarde heb gepakt ipv de hoogste.Chloortablet schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Je aanpak klinkt niet geheel onredelijk met onderstaand uitgangspunt.
[...]
Zorg dat je je berekening en beargumentering bewaart, zodat je deze kunt overleggen wanneer de Belastingdienst er vragen over heeft.
Ik heb ook nog een dakterras met bouwjaar 2023 (volgens het taxatieverslag). Dus dat heb ik niet meegeteld ook.
En als je nu de gehele aflossing toebedeeld aan het deel in box 1 en niets aan het gedeelte in box 3?peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:23:
[...]
als je alleen in box3 aflost, voldoe je voor box 1 niet meer aan de aflosverplichting voor HRA en raak je de HRA kwijt.
je moet bij de lening in box1 elk jaar de restantschuld opgeven opdat gecontroleerd kan worden dat je aan de aflosverplichting voor HRA voldoet
Dan los je meer af dan nodig op dat gedeelte in box 1, maar dat mag best.
Op het gedeelte in box 3 los je dan niets af, maar dat geeft ook niet want dat hoeft niet.
Dat het box 1 gedeelte dan eerder is afgelost een je geen recht op hra, dat is ook prima (wij hebben nauwelijks aftrek, hypotheek in mindering op box 3 vermogen is prima).
Maar de vraag waar ik en is dus @Jay-B mee zitten, mag je dat zelf zo bepalen? En welke datum moet je dan gebruiken, of het gemiddelde van de openstaande schuld?
Misschien wat ongelukkig verwoordt maar ik los niet alleen af op box 3. Punt was meer dat je toch meer mag aflossen van box 3 mits je aan de aflosverplichting blijft voldoen?peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:23:
[...]
als je alleen in box3 aflost, voldoe je voor box 1 niet meer aan de aflosverplichting voor HRA en raak je de HRA kwijt.
Als ik er namelijk van uit ga dat ik niets zou aflossen op het box 3 gedeelte, dan is het bedrag daar aan het begin en einde van het jaar gelijk en is de betaalde rente ook simpel te berekenen.
Als ik die berekende rente dan afhaal van de totaal betaalde rente, is het restant de rente voor box 1.
Maar goed, dan moet ik dus wel zeker weten of ik zelf ik zelf kan bepalen of de gehele aflossing aan het box 1 gedeelte toe kan kennen of dat dat moet volgens de oorspronkelijke verdeling waar de lening in box 1 en box 3 viel bij aanvang van de lening.
Samen met de vrouw aangifte doen, aan het einde van het liedje de verdeling van de aftrekposten. In het gunstige geval krijgen we samen 100 euro terug, maar moet de ene persoon 4000 betalen en krijgt de ander 4100 terug.
Gaat dat nog ergens met elkaar verrekend worden, of moet ik echt het spaarvarken stukslaan zodat er 4000 overgemaakt kan worden? En dan maar wachten tot de belastingdienst terugstort?
Ik zou hopen dat ze dat wegstrepen en alleen die 100 euro overmaken.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Ik denk niet dat de IT-afdeling van de belastingdienst al zo ver isPogostokje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:22:
Dit is een volgens mij een veel voorkomend issue.BastaRhymez schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:41:
***members only***
De SVB (uitvoerder van o.a. de AOW) kent zoals alle werkgevers 2 methodes voor het berekenen van de loonheffing over de AOW. Met en zonder rekening te houden met de loonheffingskorting.
Bij mensen die naast hun AOW een substantieel pensioen hebben is de absolute aanrader de SVB GEEN loonheffingskorting te laten toepassen. Dan wordt de in te houden loonheffing hoger en dus de uitkering lager. De bedragen zijn allemaal te vinden op de website van de SVB.
Indien sprake is van een substantieel pensioen (zeker wanneer dat het geval is bij beide fiscale partners) zullen de uitkerende pensioenuitvoerders bij het berekenen van de loonheffing de groene tabellen gebruiken bij het berekenen van de loonheffing. Nog steeds allemaal logisch. Maar, en nu komt het, de beide uitkeringsinstanties houden GEEN rekening met het gegeven dat ook elders een aan loonheffing onderhevige uitkering wordt genoten.
Dat heeft tot gevolg dat de progressie van het schijventarief onvoldoende in aanmerking wordt genomen. Heel vervelend. In een groot aantal gevallen legt de belastingdienst aan de betrokkenen daarom een voorlopige aanslag op.
Dat is overigens bij mij nog nooit gebeurd en daarom tref ik zelf mijn voorzieningen.
Doe dat als volgt: Ik weet in welke schijf het totaal van mijn pensioen en AOW valt. Ik neem de maandafrekening van de SVB. Ik bereken de door mij verschuldigde loonheffing tegen het percentage van het schijventarief waarin mijn gezamenlijke inkomsten vallen. Stel in de hoogste schijf 49,5%. Op de uitkomst van die berekening breng ik in mindering de loonheffing die de SVB inhoudt. Het alsdan gevonden bedrag wordt door mij via een maandelijkse periodiek op een aparte spaarrekening gereserveerd. Op die manier word ik nooit verrast.
Overigens: ik meen me te herinneren dat je in het verleden aan je pensioenuitvoerder kon vragen het pensioen bruto te betalen aan de SVB (of andersom?). De instantie die dan de bruto/netto berekening uitvoerde kon dan met de progressie van het schijventarief rekening houden. Nogmaals: dit zit in mijn herinnering maar zeker weten doe ik dit absoluut niet.
dat is juist, zolang de minimale aflosverplichting (annuitair) op box1 voor de HRA maar nagekomen wordt.Jay-B schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:53:
[...]
Misschien wat ongelukkig verwoordt maar ik los niet alleen af op box 3. Punt was meer dat je toch meer mag aflossen van box 3 mits je aan de aflosverplichting blijft voldoen?
Bezwaar ingediend, die is geregistreerd en toen werd het stil. Achterstand in het afhandelen van bezwaren bij de gemeente Amsterdam.
Nu de aangifte loonbelasting kan worden ingevuld, dus ook de WOZ-waarde moet worden opgegeven, zit ik met het dilemma: wachten op bezwaar afhandeling of de (te) hoge WOZ-waarde invullen. Want: kan dat achteraf nog wel worden gecorrigeerd?
https://wetten.overheid.n...rculaire.divisie1.1_TekstLeningen kunnen zijn aangewend voor verschillende doeleinden. Zo kan één lening zijn afgesloten voor zowel de eigen woning als voor een consumptieve besteding. Het leningdeel voor de eigen woning hoort in dat geval in box 1. Het leningdeel voor de consumptieve besteding hoort in box 3. Het uitgangspunt is dat een aflossing op een gemengde lening pro rata wordt toegerekend aan het deel van de schuld dat betrekking heeft op de eigen woning en het deel dat is aangewend voor de consumptieve besteding in box 3.
Een lening wordt ook een gemengde lening als een deel van de woning niet langer als eigen woning wordt aangemerkt, bijvoorbeeld bij verhuur van een deel van de woning. Ook dan moet de eigenwoningschuld pro rata worden verminderd met het deel dat naar box 3 gaat (vermindering eigenwoningschuld).
Goedkeuring
Om praktische redenen keur ik goed dat ook wordt aangesloten bij het oogmerk van de belastingplichtige bij:
–de aflossing van een gemengde lening; en
–de vermindering van de eigenwoningschuld bij overgang van een deel van de eigen woning naar box 3.
Bij aflossing van de gemengde lening kan de belastingplichtige kan zelf kiezen aan welk vermogensbestanddeel of welk deel van de lening hij de aflossing toerekent. Bij overgang van een deel van de eigen woning naar box 3 is de resterende eigenwoningschuld maximaal het deel van de oorspronkelijke verwervingsprijsdat kan worden toegerekend aan het box 1-gedeelte. De keuze voor toerekening bij aflossing van de gemengde lening of bij overgang van een deel van de eigen woning naar box 3, moet de belastingplichtige maken in de aangifte inkomstenbelasting over het desbetreffende jaar.
Ik lees dit als (eerste vetgedrukte gedeelte) dat er standaard van een pro-rato verdeling word uitgegaan, maar dat (tweede vetgedrukte gedeelte) je het ook zelf mag kiezen?
Dit is niet mijn expertise dus ik vind dit best nog lastig om te lezen/interpreteren. Ik ben benieuwd of iemand anders er meer over weet.
Je kan je aangifte tot een aantal jaar later corrigeren/aanpassen, kijk maar in de online omgeving hoeveel oude aangiftes er staan voor je. Die kan je allemaal nog aanpassen.MauvL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:08:
In februari vorig jaar kreeg ik een WOZ voor mijn kiezen van heb ik jou daar. Ruim 25% meer t.o.v. het jaar ervoor.
Bezwaar ingediend, die is geregistreerd en toen werd het stil. Achterstand in het afhandelen van bezwaren bij de gemeente Amsterdam.
Nu de aangifte loonbelasting kan worden ingevuld, dus ook de WOZ-waarde moet worden opgegeven, zit ik met het dilemma: wachten op bezwaar afhandeling of de (te) hoge WOZ-waarde invullen. Want: kan dat achteraf nog wel worden gecorrigeerd?
Maakt het überhaupt uit? Rekentechnisch is pro-rata natuurlijks sowieso het makkelijkst. En als je het wilt verdelen zul je sowieso minimaal 50% moeten toewijzen aan de box 1 lening, omdat die moet voldoen aan de eisen van het annuïtair aflossen. Maar als je wilt denk ik inderdaad dat je 100% van de aflossing aan het box 1 deel mag toekennen.rube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:28:
@Jay-B en @Hielko en alle anderen die wellicht wat kunnen zeggen over hoe je om moet gaan met een leningdeel die gedeeltelijk in box 1 en gedeeltelijk in box 3 valt waarop is afgelost (annuitaire lening of extra aflossingen). Wat ik heb kunnen vinden is het volgende:
[...]
https://wetten.overheid.n...rculaire.divisie1.1_Tekst
Ik lees dit als (eerste vetgedrukte gedeelte) dat er standaard van een pro-rato verdeling word uitgegaan, maar dat (tweede vetgedrukte gedeelte) je het ook zelf mag kiezen?
Dit is niet mijn expertise dus ik vind dit best nog lastig om te lezen/interpreteren. Ik ben benieuwd of iemand anders er meer over weet.
Bij het doen van de belastingaangifte krijgt mijn partner de gegevens van mijn woning te zien (staat op mijn naam, haar naam staat nergens genoemd op de hypotheek enz). Ze woont er wel.
Dit lijkt me een foutje? Ik ga sowieso morgen even bellen met belastingdienst (wordt feest), maar wilde hier eens vragen of andere mensen dit ook hebben voorgehad.
Ik heb helaas mijn aangifte al opgestuurd, dus die zal ook ongedaan gemaakt moeten worden. Niet goed gekeken helaas.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Yes, dat was me inmiddels duidelijk.peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:52:
@Tanuki als je getrouwd bent, ben je fiscaal partner en worden de beide aangiftes als een geheel beoordeeld, ongeacht of er sprake is van huwelijkse voorwaarden/gemeenschap van goederen.
We kregen aan het einde van de aangifte de optie om wat te schuiven met de bedragen, zodat we de beste deal krijgen.
Lastig dit. Morgen sowieso maar even bellen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Maakt niet uit, hetzelfde speelt bijvoorbeeld met vermogen in box 3 (zie ook mijn eigen vraag ergens eerder in dit topic). Je kan niet meer aangeslagen worden voor alleen je eigen deel van het vermogen (wat ik zelf ook belachelijk vind). Zit niks anders op dan handmatig uit te rekenen wat de belasting per persoon zou zijn, en dan het zelf recht te breien...Tanuki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Yes, dat was me inmiddels duidelijk.maar wel raar dat het huis dan ook meespeelt. Het huis is van mij, mijn vrouw woont er enkel.
We kregen aan het einde van de aangifte de optie om wat te schuiven met de bedragen, zodat we de beste deal krijgen.
Lastig dit. Morgen sowieso maar even bellen.
Ik denk niet dat het op dit moment veel uitmaakt. In de loop van de tijd zal dat wellicht wel wat meer gaan uitmaken (lage rente en geen box 1 inkomen, wel boven de VRH drempel), beetje lastig om in te schatten.Hielko schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:34:
[...]
Maakt het überhaupt uit? Rekentechnisch is pro-rata natuurlijks sowieso het makkelijkst. En als je het wilt verdelen zul je sowieso minimaal 50% moeten toewijzen aan de box 1 lening, omdat die moet voldoen aan de eisen van het annuïtair aflossen. Maar als je wilt denk ik inderdaad dat je 100% van de aflossing aan het box 1 deel mag toekennen.
Ik heb de afgelopen paar jaar de aflossingen wel volledig toegekend aan box 1, dus ik denk dat ik daar nu ook maar even vanuit ga.
dit is dan misschien niet de optimale verdeling
[ Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 03-03-2024 19:25 ]
Ah, dat is een goede! Even bekijken hoe dat moet dan. Want ik zie eigenlijk alleen maar een schuifje.peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:25:
je kunt nog steeds bij de verdeling je eigen woning aan jezelf toerekenen, hetzelfde voor vermogen.
Maar qua belasting gaat het dan in box 3 wel scheef. Want het belastingpercentage wordt dan bepaald door de gezamenlijke mix van spaargeld en beleggingen, dus een partner die veel meer spaargeld heeft dan de ander wordt dan flink benadeeld als je alleen kijkt naar de hoeveelheid vermogen die je toekent.peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:25:
je kunt nog steeds bij de verdeling je eigen woning aan jezelf toerekenen, hetzelfde voor vermogen.
Maar dit verklaart dus mijn verbazing, gezien ik normaliter een redelijk stabiel vast bedrag terug krijg en nu niet.
Is het normaal dat ik bij de aangifte nu te maken heb met 5 afzonderlijke leningdelen? Ze hebben overigens ook een ander volgnummer, idem zo in het overzicht van de hypotheekverstrekker.
Het ziet er maar verwarrend uit zo. En vreemd ook, omdat het feitelijk dezelfde hypotheek bij dezelfde verstrekker betreft.
Ja dit is normaal, ik keek er ook even van op omdat wij 14 leningdelen haddenLA-384 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:50:
Afgelopen jaar kwam de rentevastperiode van mij hypotheekdelen ten einde. Ik heb 1 deel toen voor langere tijd vastgezet en het ander eerst voor een maand en daarna ook weer voor langere tijd.
Is het normaal dat ik bij de aangifte nu te maken heb met 5 afzonderlijke leningdelen? Ze hebben overigens ook een ander volgnummer, idem zo in het overzicht van de hypotheekverstrekker.
Het ziet er maar verwarrend uit zo. En vreemd ook, omdat het feitelijk dezelfde hypotheek bij dezelfde verstrekker betreft.
Het aflopen van de rentevast periode is best een ingrijpende gebeurtenis op financieel gebied, meer dan mensen doorhebben. Je mag op dat moment dan namelijk zelfs overstappen van hypotheekverstrekker. Dus je kan je hypotheek oversluiten naar een andere geldverstrekker. De kans dat je eigen hypotheekverstrekker de beste deal had is bijzonder klein, oversluiten is vaak gunstiger.LA-384 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:50:
Afgelopen jaar kwam de rentevastperiode van mij hypotheekdelen ten einde. Ik heb 1 deel toen voor langere tijd vastgezet en het ander eerst voor een maand en daarna ook weer voor langere tijd.
Maar financieel gezien is het nu correct genoteerd in de aangifte en bij je hypotheekverstrekker.
[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 03-03-2024 21:11 ]
We zijn sinds we samen aangifte doen al fiscaal partner. In 2023 zijn we ook getrouwd. We hadden in 2023 geen kinderen. Ik heb wel een koophuis. Verder geen extra aftrekken of extra belastingen die we moeten betalen.
Door de HRA scheelt het bedrag nog wel wat ik moet terug betalen. Als ik de individuele gegevens kijk van mijn partner heeft zij alleen een brutoloon en ingehouden loonbelasting. Het lijkt er op dat er te weinig belasting is ingehouden. Dat zou toch niet moeten kunnen?
Het leven is te kort om te testen
Nee, wordt niet verrekend. Ondanks dat jullie fiscaal partners zijn, gaat het toch om persoonlijke (gecombineerde) aangiftes.Pogostokje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:22:
Hoe gaat het volgende in de praktijk?
Samen met de vrouw aangifte doen, aan het einde van het liedje de verdeling van de aftrekposten. In het gunstige geval krijgen we samen 100 euro terug, maar moet de ene persoon 4000 betalen en krijgt de ander 4100 terug.
Gaat dat nog ergens met elkaar verrekend worden, of moet ik echt het spaarvarken stukslaan zodat er 4000 overgemaakt kan worden? En dan maar wachten tot de belastingdienst terugstort?
Je hebt vrije keus uit hoe je de aflossing 'toewijst' aan de leningdelen. Maar om renteaftrek over het box 1 deel te krijgen, moet je dat deel minstens annuïtair aflossen. Dát deel heeft voor de renteaftrek dus wel een minimum, maar jet kunt het verder zo hoog maken als je zelf wilt.rube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:24:
[...]
Ik denk niet dat het op dit moment veel uitmaakt. In de loop van de tijd zal dat wellicht wel wat meer gaan uitmaken (lage rente en geen box 1 inkomen, wel boven de VRH drempel), beetje lastig om in te schatten.
Ik heb de afgelopen paar jaar de aflossingen wel volledig toegekend aan box 1, dus ik denk dat ik daar nu ook maar even vanuit ga.
Bij volledige toewijzing van de aflossing aan het box 1 deel is de rente over het box 3 deel simpelweg rentepercentage × hypotheekschuld. En dit kun je aftrekken van hoeveel rente je in totaal hebt betaald om de box 1 rente te betalen.
Als je het niet 50%-50% of 100%-0% doet, maar een afwijkend 'extra' deel van de schuld aflost op het box 1 deel, dan heb je nog enige (beperkte) vrijheid in hoe je de rente precies verdeelt. Je hoeft dan die extra aflossing namelijk niet over het hele jaar verspreid te hebben gedaan, maar je kunt ook in het begin van het jaar meer hebben afgelost. Of juist aan het eind van het jaar. Daarmee verandert ook de rente die je over je box 3 deel hebt moeten betalen. De meest logische verdeling is wel om het geleidelijk over het jaar verdelen, maar je kunt dat dus een klein beetje tweaken (binnen grenzen).
Voor het bepalen van de (aftrekbare) rente en ook voor het bepalen van de minimale annuïtaire aflossing bij leningen van na 2012 is zo'n opdeling ook noodzakelijk.LA-384 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:50:
Als ik onderstaande lees zou mijn aanname moeten kloppen.
https://www.belastingdien...oorlopige-aanslag-stoppen
Gewoon wachten tot de belastingdienst de 4100 overgemaakt heeft, dan kan je de 4000 weer terug overmaken.Pogostokje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:22:
Hoe gaat het volgende in de praktijk?
Ja, eens onnodig geschuif met geld...
Afgelopen jaar hier ook gedaan, het te ontvangen bedrag van belasting stond half juni op de rekening en half juli heb ik het deel overgeschreven wat betaald moest worden.
wat voor bedragen praten we dan over als je 7k moet terugbetalen?peter-rm schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:00:
[...]
zo te horen wordt bij de aow loonheffingskorting toegepast. waarschijnlijk ook bij een van de andere uitkeringen.
voor aow-ers wordt zonder loonheffingskorting op iedere inkomensbron ca 19% aan loonbelasting ingehouden tot €37k daar boven ca 37%. als het totaal boven de €37k komt is er over het meerdere18% te weinig ingehouden. Ook de algemene heffingskorting en de ouderen korting loopt snel terug naar 0.
vanwege verschillende (hoge) pensioenen naast de aow mag ik ook 7k bijbetalen
over 12 maanden gedeeld is dat rond de 580 euro per maand.
Allereerst: Ik ben pensionado. Naast mijn AOW een meer dan fraai pensioen. Voor mijzelf reserveer ik volgens de eerder door mij aangegeven methode nu (2024) € 330,— per maand. Over 2023 reserveerde ik € 300,— per maand. Mijn echtgenote is door haar leeftijd nog niet AOW-/pensioengerechtigd. Stel dat zij met haar AOW en pensioen net als ik in de hoogste belastingschijf terecht zou komen (hetgeen overigens niet het geval zal zijn) dan zou ik voor haar dezelfde reservering moeten doen. Kortom € 330,— x 12 x 2 = € 7.920,— Over 2023 zou dat zijn geweest: € 7.200,—dfbt schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:01:
[...]
wat voor bedragen praten we dan over als je 7k moet terugbetalen?
over 12 maanden gedeeld is dat rond de 580 euro per maand.
Die € 580,— per maand voor 2 personen komt mij dus niet zo vreemd voor. Overigens: deze redenering houdt geen enkele rekening met evt. aftrekposten als eigen huis en bijtellingen over box 3.
Deze is nergens opgegeven of vergoed, ik ben dus aan het kijken of we dit ergens op kunnen voeren.
Daarmee kwam ik hier uit: https://www.belastingdien...overzicht-zorgkosten-2023
Aangezien we het onderzoek onder geen van de opties vinden vallen, vind ik het moeilijk te beoordelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Heb je je drempel(inkomen) al beoordeeld? Is het überhaupt de moeite waard om uit te zoeken?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Als het niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar, dan is het imo aftrekbaar.
Nu heb ik zelf lopen schuiven tot dat het 'terug te krijgen bedrag' het hoogst werd (dat was het grootste gedeelte van ons vermogen bij m'n vrouw neer leggen). Heb ik het nou een beetje optimaal gedaan? Het ging maar om een paar euro verschil (ik moet 400 betalen, ze krijgt 1700 terug omdat ze maar 3 maanden gewerkt heeft).
Ik heb een beleggingsportefeuille die normaal 100% belegd is in aandelen, maar rond de jaarwisseling van 2022/2023 was ik bezig met mijn portefeuille over te boeken naar een andere bank en te heralloceren naar een paar andere beleggingsfondsen, waardoor ik op de peildatum 1 januari 2023 grotendeels in cash zat ipv aandelen. Het lijkt me dat hier sprake is van peildatumarbitrage en ik gewoon vermogensrendementsheffing moet betalen alsof ik 100% in aandelen zat ipv cash.
Toen deze regel werd aangekondigd werd gezegd dat er vanaf de aangifte inkomstenbelasting 2023 de mogelijkheid zou zijn om aan te geven dat er (mogelijk) sprake is van peildatumarbitrage, en ik was van plan dit natuurlijk gewoon naar waarheid in te vullen (ookal was de arbitrage door omstandigheden/onbedoeld), maar ik kan in mijn aangifte nergens de mogelijkheid vinden om peildatumarbitrage aan te geven. Als ik nu mijn aangifte feitelijk juist invul zodat ik 100% in cash zat op 1 januari 2023 betaal ik dus veel te weinig belasting.
Het is niet mijn doel om belasting te ontduiken en ik wil het ook vooral niet aan de stok krijgen met de belastingdienst, maar tot op heden heb ik dus nog nergens de mogelijkheid gezien om aan te geven dat er bij mij sprake is van peildatumarbitrage. Zie ik iets over het hoofd, of is iemand anders hier misschien ook tegenaan gelopen? Valt mij iets te verwijten als ik mijn (onbedoelde) peildatumarbitrage niet aangeef, ondanks dat ik mijn aangifte inkomstenbelasting wel 100% eerlijk en correct invul?
Dat ga ik bij haar vragen, dat weet ik ook niet.JanHenk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:03:
@DaWizza Oké. Dan rest alleen nog de vraag of zoiets onder de zorgverzekering valt of niet. Dat is je eerste loket en mij is nu niet duidelijk of je dat hebt gedaan.
Als het niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar, dan is het imo aftrekbaar.
Wordt vervolgd, dank!
Ik kom het zowel in de software van de Belastingdienst als in onze commerciële software niet tegen. Er zou, waren de berichten destijds, vragen worden opgenomen in de aangifte hieromtrent.Ibcmn schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:23:
Heb dezelfde vraag net ook gepost in de thread over vermogensrendementsheffing maar zou hem ook graag hier willen stellen omdat het misschien wat relevanter is: Is iemand in hun aangifte de optie tegengekomen om peildatumarbitrage aan te geven?
Ik heb een beleggingsportefeuille die normaal 100% belegd is in aandelen, maar rond de jaarwisseling van 2022/2023 was ik bezig met mijn portefeuille over te boeken naar een andere bank en te heralloceren naar een paar andere beleggingsfondsen, waardoor ik op de peildatum 1 januari 2023 grotendeels in cash zat ipv aandelen. Het lijkt me dat hier sprake is van peildatumarbitrage en ik gewoon vermogensrendementsheffing moet betalen alsof ik 100% in aandelen zat ipv cash.
Toen deze regel werd aangekondigd werd gezegd dat er vanaf de aangifte inkomstenbelasting 2023 de mogelijkheid zou zijn om aan te geven dat er (mogelijk) sprake is van peildatumarbitrage, en ik was van plan dit natuurlijk gewoon naar waarheid in te vullen (ookal was de arbitrage door omstandigheden/onbedoeld), maar ik kan in mijn aangifte nergens de mogelijkheid vinden om peildatumarbitrage aan te geven. Als ik nu mijn aangifte feitelijk juist invul zodat ik 100% in cash zat op 1 januari 2023 betaal ik dus veel te weinig belasting.
Het is niet mijn doel om belasting te ontduiken en ik wil het ook vooral niet aan de stok krijgen met de belastingdienst, maar tot op heden heb ik dus nog nergens de mogelijkheid gezien om aan te geven dat er bij mij sprake is van peildatumarbitrage. Zie ik iets over het hoofd, of is iemand anders hier misschien ook tegenaan gelopen? Valt mij iets te verwijten als ik mijn (onbedoelde) peildatumarbitrage niet aangeef, ondanks dat ik mijn aangifte inkomstenbelasting wel 100% eerlijk en correct invul?
Mij is momenteel ook niet echt duidelijk hoe e.e.a. aangegeven moet worden, ik leg deze aangiftes even aan de kant en heb vragen gesteld aan onze beroepsorganisatie.
Daarnaast, als je zelf eerlijk aangifte doet valt jou inderdaad weinig te verwijten lijkt me maar misschien krijg je een naheffing of vragen later?
[ Voor 14% gewijzigd door ex87 op 04-03-2024 11:45 ]
Er is geen sprake van peildatum arbitrage als je de transacties hebt gedaan vanwege andere redenen dan puur het ontwijken van belasting. Mijn inziens is er dus geen sprake van peildatumarbitrage, en betaal je ook niet te weinig belasting.Ibcmn schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:23:
Heb dezelfde vraag net ook gepost in de thread over vermogensrendementsheffing maar zou hem ook graag hier willen stellen omdat het misschien wat relevanter is: Is iemand in hun aangifte de optie tegengekomen om peildatumarbitrage aan te geven?
:fill(white):strip_exif()/f/image/WihVKduGr7abseTyIvUFsXf3.png?f=user_large)
Ik geloof je meteen maar ik denk dat de belastingdienst dat niet zo maar doet. Volgens mij hoeven zij niet te bewijzen dat je het hebt gedaan vanwege de belastingen, maar moet jij bewijzen dat het niet zo was. Maar ik begrijp dat je het geen probleem vindt als het als belegging zou worden gezien.Ibcmn schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:23:
Dus het was niet jouw intentie om een belastingvoordeel te krijgen, dus dan zou ik het ook niet aannemen. Anderzijds zou ik daar ook weer niet veel moeite voor willen doen
https://www.belastingdien...zittingen_en_schulden.htm
Als ik het goed begrijp betekent dit dus dat wanneer er sprake is van peildatumarbitrage, je zelf de eventueel automatisch ingevulde gegevens van je bank/broker moet overschrijven door deze bezittingen aan te geven als beleggingen ipv spaargeld.
Ik denk dat ik dat in mijn geval ook ga doen, ik handelde niet om fiscale redenen maar desondanks zat er maar een week tussen de datum dat ik mijn aandelen verkocht en weer terugkocht, dus denk dat het gewoon lastig te verdedigen is dat dit niet als belegging belast zou moeten worden.
Dat leek mij ook de meest logische manier van aangeven. Mooi dat dit overeenkomt met hoe de Belastingdienst zegt dat het zou moeten.Ibcmn schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:33:
Als ik het goed begrijp betekent dit dus dat wanneer er sprake is van peildatumarbitrage, je zelf de eventueel automatisch ingevulde gegevens van je bank/broker moet overschrijven door deze bezittingen aan te geven als beleggingen ipv spaargeld.
Ik heb dit door een blanco aangifte programma gehaald.Beneveerg schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:35:
Ik heb gisteren even snel onze aangifte bekeken. Zowel ik als mijn partner moeten een hoop terug betalen. Dat vind ik vreemd omdat we de afgelopen 8 jaar eigenlijk altijd terug hebben gekregen.
We zijn sinds we samen aangifte doen al fiscaal partner. In 2023 zijn we ook getrouwd. We hadden in 2023 geen kinderen. Ik heb wel een koophuis. Verder geen extra aftrekken of extra belastingen die we moeten betalen.
Door de HRA scheelt het bedrag nog wel wat ik moet terug betalen. Als ik de individuele gegevens kijk van mijn partner heeft zij alleen een brutoloon en ingehouden loonbelasting. Het lijkt er op dat er te weinig belasting is ingehouden. Dat zou toch niet moeten kunnen?
Wanneer mijn vriendin haar gegevens (alleen inkomen, geen aftrekposten) invult, 250 euro terug betalen. Het lijkt er dus op dat haar werkgever gewoon 250 euro te weinig heeft ingehouden.
Als ik het invul met loon + uitkering (WIA) en zonder huis, moet ik 1189 euro betalen, wat overeenkomst met de normaal vooraf ingevulde gegevens.
Haal ik de uitkering weg, moet ik 98 euro betalen.
Haal ik het loon weg, krijg ik ruim 3000 euro terug.
Die 1189 euro terug betalen is zuur. Dat zou inhouden dat er maandelijks z'n 200 euro te weinig wordt ingehouden. De vraag is, welke instantie houd te weinig belasting in. Ik wil volgend jaar niet weer tegen dit probleem aan lopen
Het leven is te kort om te testen
Ik heb hetzelfde dit jaar.Beneveerg schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:25:
[...]
Ik heb dit door een blanco aangifte programma gehaald.
Wanneer mijn vriendin haar gegevens (alleen inkomen, geen aftrekposten) invult, 250 euro terug betalen. Het lijkt er dus op dat haar werkgever gewoon 250 euro te weinig heeft ingehouden.
Als ik het invul met loon + uitkering (WIA) en zonder huis, moet ik 1189 euro betalen, wat overeenkomst met de normaal vooraf ingevulde gegevens.
Die 1189 euro terug betalen is zuur. Dat zou inhouden dat er maandelijks z'n 200 euro te weinig wordt ingehouden. De vraag is, welke instantie houd te weinig belasting in. Ik wil volgend jaar niet weer tegen dit probleem aan lopen
Loon + uitkering (WIA)
Moet dit jaar 1191 euro terugbetalen en heb inderdaad ook gekeken wat ik kan doen om het aan te passen, maar als ik de loonheffingskorting van mijn loon afhaal en bij het UWV doe dan scheelt dat ongeveer €250 elke maand netto minder.
Dan heb ik 12 * 250 = 3000 minder inkomen welke dan met de belasting weer gedeeltelijk terugkomt.
Maar toch mis je elke maand een bedrag.
Ik heb voor dit jaar ook mijn toekomstig loon en geschatte uitkering genomen en moet dan toch nog €850 betalen.
Ik heb er zelf maar voor gekozen om het bedrag zelf elke maand opzij te zetten voor de aangifte van vorig jaar.
Kan ook een Voorlopige Aanslag 2024 indienen, maar kies er liever voor om het zelf apart te zetten en dan hiermee volgend jaar mijn aanslag te betalen.
Elke instantie houdt voor het gedeelte van je loon of uitkering de loonbelasting in, maar totaal kom je dan toch boven een bepaald bedrag waardoor je volgens de belastingdienst te weinig loonbelasting betaald hebt.
(tenminste zover ik het heb begrepen)
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 04-03-2024 18:57 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Maak je bij beide gebruik van loonheffingskorting? Dan gaat het al snel verkeerd.Beneveerg schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:25:
[...]
Ik heb dit door een blanco aangifte programma gehaald.
Volgens mij zorgt de belastingdienst dat ze eerder de teruggaves overmaken, en later pas vorderen.DCNY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Ik denk niet dat de IT-afdeling van de belastingdienst al zo ver is
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Je kan je aangifte gewoon nog aanpassen naderhand. Maar wordt het dan niet tijd om de gemeente in gebreke te stellen? Als ik Eigen Huis mag geloven moeten ze voor het einde van het kalenderjaar beslissen (ik ga er vanuit dat je niet tot de laatste 6 weken van het jaar hebt gewacht) en mogen die termijn 1x met 6 weken verlengen. Daarna mag dat alleen met jouw toestemming. Geef ze bijv. tot eind maart, dat is een redelijke termijn en dan heb je zelf nog voldoende tijd voor de aangifte van dit jaar. Voor de definitieve aanslag maakt het uiteindelijk niet uit of je je aangifte nu doet of eind april, dus veel voordeel heb je er niet bij om je aangifte nu al te doen.MauvL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:08:
[ Voor 8% gewijzigd door Aganim op 04-03-2024 20:31 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 04-03-2024 21:52 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
In mijn aangifte heb ik de afgelopen paar jaar mijn oude buitenlandse rekeningen voorbij zien komen in de vooraf ingevulde gegevens door de belastingdienst. Al tig jaar geen euro erop staan dus zo spannend was het niet met het invullen.
Viel mij op dat de ibannummers geen ibannmmers zijn maar een combinatie van klantnummer/rekeniningnummer.
Ik wist het iban nummer zelf ook niet dus heb de getallen met rare combinaties in het iban veld gaan aanhouden die er al stonden.
Nu dit jaar is er niets meegekomen alleen de NL rekeningen zijn te zien.
Nu ben ik wel zo netjes en heb ik alle buitenlandse IBAN’s opgezocht en genoteerd in mijn aangifte van 2023 op 1 iban na die mij niet bekend voorkomt.
Deze is dus wel vorig jaar meegekomen met het vooraf ingevulde aangifte (de 2 jaar ervoor niet) en was ook te zien in de voorlopige aangifte van 2024. Nu is deze niet meegekomen net als alle andere buitenlandse iban’s.
Nu weet ik niet of ik hier nog wat mee moet doen of gewoon de rare iban combinatie moet aanhouden die ik al een paar jaar aanhou en opstuur?
Het gaat om een bedrag van precies 0 euro 😅.
Afwijkende bank, niets bekend kan er even helemaal niets mee. Wss verkeerd doorgekomen uit het verre oosten.
Wat denken jullie? Deze ene iban zo laten hoe deze bekend staat bij de belastingdienst? De overige iban’s die vorig jaar wel meekwamen zo laten of deze aanpassen naar de echte iban’s?
Als er niks op staat verwijder ik ze gewoon, want niet relevant.hoihoi66 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:53:
Dag allemaal,
In mijn aangifte heb ik de afgelopen paar jaar mijn oude buitenlandse rekeningen voorbij zien komen in de vooraf ingevulde gegevens door de belastingdienst. Al tig jaar geen euro erop staan dus zo spannend was het niet met het invullen.
Viel mij op dat de ibannummers geen ibannmmers zijn maar een combinatie van klantnummer/rekeniningnummer.
Ik wist het iban nummer zelf ook niet dus heb de getallen met rare combinaties in het iban veld gaan aanhouden die er al stonden.
Nu ben ik wel zo netjes en heb ik alle buitenlandse IBAN’s opgezocht en genoteerd in mijn aangifte van 2023 op 1 iban na die mij niet bekend voorkomt.
Deze is dus wel vorig jaar meegekomen met het vooraf ingevulde aangifte (de 2 jaar ervoor niet) en was ook te zien in de voorlopige aangifte van 2024. Nu is deze niet meegekomen net als alle andere buitenlandse iban’s.
Nu weet ik niet of ik hier nog wat mee moet doen of gewoon de rare iban combinatie moet aanhouden die ik al een paar jaar aanhou en opstuur?
Afwijkende bank, niets bekend kan er even helemaal niets mee. Wss verkeerd doorgekomen uit het verre oosten.
Wat denken jullie? Deze ene iban zo laten hoe deze bekend staat bij de belastingdienst? De overige iban’s die vorig jaar wel meekwamen zo laten of deze aanpassen naar de echte iban’s?
Als er EUR 0 aan saldo op staat is het voor de hoogte van de belastingheffing niet relevant.hoihoi66 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:53:
Dag allemaal,
Wat ik me echter afvraag is hoe die bankrekening van een voor jouzelf onbekende bank in jouw VIA gegevens terechtkomt. Er zitten in deze aanleveringen vanuit banken en vervolgens het inlezen door de Belastingdienst een aantal controles, waaronder de check op achternaam in combinatie met BSN. Weet je heel zeker dat je niet toevallig een rekening hebt onder een ander “marketing label” maar dat dat wel hoort onder de paraplu van de buitenlandse bank die je terugziet? Bijvoorbeeld: je hebt een bankrekening bij “Openbank” maar ziet in de rekeninggegevens in je aangifte “Banco Santander”
Als je dan alsnog de bank niet herkent zou ik me afvragen of er dan dus op jouw naam een bankrekening is geopend. Daar zou ik me persoonlijk drukker om maken dan wat de Belastingdienst ervan vindt (maar ik zit hier wat achterdochtig in ivm ervaring identiteitsfraude)
[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 04-03-2024 22:45 ]
3 jaar geleden zijn de gegevens vanuit Turkije doorgegeven aan NL. Hier en daar gaat er wss heel wat mis.Yorro schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:41:
[...]
Als er EUR 0 aan saldo op staat is het voor de hoogte van de belastingheffing niet relevant.
Wat ik me echter afvraag is hoe die bankrekening van een voor jouzelf onbekende bank in jouw VIA gegevens terechtkomt. Er zitten in deze aanleveringen vanuit banken en vervolgens het inlezen door de Belastingdienst een aantal controles, waaronder de check op achternaam in combinatie met BSN. Weet je heel zeker dat je niet toevallig een rekening hebt onder een ander “marketing label” maar dat dat wel hoort onder de paraplu van de buitenlandse bank die je terugziet? Bijvoorbeeld: je hebt een bankrekening bij “Openbank” maar ziet in de rekeninggegevens in je aangifte “Banco Santander”
Als je dan alsnog de bank niet herkent zou ik me afvragen of er dan dus op jouw naam een bankrekening is geopend. Daar zou ik me persoonlijk drukker om maken dan wat de Belastingdienst ervan vindt (maar ik zit hier wat achterdochtig in ivm ervaring identiteitsfraude)
De ene jaar staat een rekening er wel bij (turkse lira rekening, euro rekening, deposito rekening) en de andere jaar staat de helft er niet tussen. Weet even niet hoe relevant het is om het te melden als er niets opstaat.
Heb door alle verschillende combinaties aan rekeningen bij 2 verschillende buitenlandse banken 9 rekeningen ofzo zonder maar een euro erop.
Het zal misschien wel kloppen hoor dat er nog ergens een rekening op de zelfde bank staat maar kon hem nergens terugvinden in de app.
Ankomende zomer gooi ik ze allemaal dicht en vanaf de aangifte 2026 met peildatum 01-01-2025 heb ik dit gezeik niet.
Ben alleen een beetje teeughoudend met dat ik een brief krijg waarom ik geen buitenlandse rekeningnummers heb toegevoegd terwijl ze dit wel hebben doorgekregen maar bewust niet hebben vermeld. Misschien verwachten ze die zet van mij.
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.