Hielko schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Loop je niet ergens een jaar scheef in je berekeningen? Wat je in de belastingaangifte van 2023 kan uitrekenen is hoeveel je maximaal gedurende 2023 mocht storten, en dat is op basis van inkomen uit 2022. De berekening die je nu doet is dezelfde die je gedurende 2023 kan en moest doen.
Ok. Dit is hoe ik het ergens anders uitgelegd heb:
Op 1 januari 2022 ben ik bij een ander bedrijf gaan werken. Ik krijg een bepaald percentage van mijn bruto loon als pensioen en daar moet ik zelf e.e.a. mee doen. Ik heb daarom een pensioenrekening bij Brand New Day (geen idee of dat de beste partij is, maar daar heb ik toen voor gekozen en zo doe ik het)
Je krijgt dan te maken met jaarruimte en fiscale aftrekbaarheid van eventueel niet gebruikte ruimte
Vorig jaar (2023, aangifte over 2022) heb ik aangegeven welke uitgaven ik had voor mijn pensioen (wat ik nu dus zelf regel)
Dus, bedrag opgegeven en naar wie (BND)
Mijn idee was dat ik met het bedrag wat ik bij BND gestort heb mijn jaarruimte nog niet gebruikt had (die kun je uitrekenen)
Maar, bij de aangifte komt de vraag over die jaarruimte die neerkomt op: heb je in 2021 pensioen opgebouwd.
Ja, bij mijn vorige werkgever waar zonder verder omkijken een bepaalde premie naar de pensioenpot ging.
En wat is dan de pensioenaangroei? Was ook nieuw, maar is kennelijk en makkelijk op te zoeken.
Naar behoren en waarheid ingevuld --> Jaarruimte: 0. Aftrekbaar bedrag: 0
Dit stuk klopt als ik het goed heb. Althans, ik heb dit ingevuld zoals het is.
Nu, 2024. Aangifte over 2023
Over 2022 had ik geen jaarruimte, zo bleek uit bovenstaande. De voorgaande jaren tot 2013 ook niet, weet ik al.
Maar over 2023 wel, want ik heb toen niet mijn volledige jaarruimte gebruikt. Correct?
Dus, dan kies ik voor 2023 als jaar van niet gebruikte jaarruimte.
Daarna komen er verschillende vragen waaronder:
Hebt u in 2022 pensioen opgebouwd?
Dat is
Ja op basis van:
dat hele jaar in loondienst werkte en uw pensioenpremie geheel of gedeeltelijk zelf betaalde
Pensioenaangroei/A-factor gaat voor mij niet op omdat het een beleggingsrekening is --> 0 euro
Inkomsten uit loondienst over 2023 opgeven
Overige inkomsten opgeven --> 0.
En dan komt er, naar verwachting, wel een aftrekbaar bedrag uit.
Zo dus.
Sorry als dit wat dom overkomt, maar het is nieuw. Ik ga er vanuit dat het de overgang is die het even lastig maakt.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world