Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-07 23:34
Zenix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Als er niks op staat verwijder ik ze gewoon, want niet relevant.
NL rekening of buitenlandse?
Er staat letterlijk vul je IBAN in mocht je hierover beschikken. Dan denk ik ongeacht hoeveel erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 13:38

Zenix

BOE!

hoihoi66 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:11:
[...]

NL rekening of buitenlandse?
Er staat letterlijk vul je IBAN in mocht je hierover beschikken. Dan denk ik ongeacht hoeveel erop staat.
Maakt mij niet uit, als er niks op staat heeft het geen invloed, dus kan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:53

YellowCube

Wait...what?

korte vraag. Ik regel zelf mijn pensioen via een beleggingsrekening. Ik krijg daarmee te maken met jaarruimte etc (waar ik voorheen niet bewust mee te maken had).
Ik maak gebruik van mijn jaarruimte, maar weet dan even niet wat ik bij de Pensioenaangroei/A-factor op moet geven. Bij een pensioenfonds kun je die gewoon opzoeken, maar nu niet. Geef ik dan gewoon 0 euro op?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
YellowCube schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:06:
korte vraag. Ik regel zelf mijn pensioen via een beleggingsrekening. Ik krijg daarmee te maken met jaarruimte etc (waar ik voorheen niet bewust mee te maken had).
Ik maak gebruik van mijn jaarruimte, maar weet dan even niet wat ik bij de Pensioenaangroei/A-factor op moet geven. Bij een pensioenfonds kun je die gewoon opzoeken, maar nu niet. Geef ik dan gewoon 0 euro op?
Correct.

Mijn vraag is wel, hoeveel heb je dan afgelopen jaar gestort op je lijfrenterekening? Als je er nu achter komt dat je niet wist hoe je je jaarruimte moest berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:02:
Al jaren tel ik aanhorige garages op bij mijn woning (ander perceel, conform instructie). Afgelopen jaar op 2 jan de woning verkocht en de garages niet. Als ik echter invul dat ik de woning gedeeltelijk heb verkocht dan kan ik de verkoopprijs etc niet invullen en dan komt ook de vraag over eigen woning schuld niet te voorschijn. Qua bedrag klopt het denk ik als ik 100% verkoop invul :P
Specifieke situatie natuurlijk, maar de garages zijn nu ook (geen) onderdeel meer van de eigen woning lijkt me, als je bent verhuisd naar een andere locatie. Er is dan een sfeerovergang van de garages van box 1 naar box 3. Een sfeerovergang staat gelijk aan een (fictieve) verkoop. Ik zou hier de WOZ-waarde van de garages aanhouden als verkoopprijs, om de EWR te bepalen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 16:48
Wellicht weet iemand het hier. Ik heb sinds 1 jan 2022, 4,99% aandelen van een bedrijf, hier is in 2023 dividend van uitgekeerd (hierover is dividendbelasting betaald door het bedrijf), moet ik als particulier / privé persoon hierover ook nog belasting gaan betalen? Zo ja, waar kan ik dit opvoeren in de belastingaangifte? Er staat hierover niks ''prefilled'' in de aangifte.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Arcenon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:52:
Wellicht weet iemand het hier. Ik heb sinds 1 jan 2022, 4,99% aandelen van een bedrijf, hier is in 2023 dividend van uitgekeerd (hierover is dividendbelasting betaald door het bedrijf), moet ik als particulier / privé persoon hierover ook nog belasting gaan betalen? Zo ja, waar kan ik dit opvoeren in de belastingaangifte? Er staat hierover niks ''prefilled'' in de aangifte.
Ik ben geen accountant, dus voor zo ver ik weet: De waarde van jouw aandelen is belast in box 3, en de betaalde dividendbelasting is daarvan aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Arcenon 4,99% om geen aanmerkelijk belang te hebben, neem ik aan? Heeft je partner, ouders, of kinderen ook aandelen in hetzelfde bedrijf (meetrekregeling)? Zo niet, dan hoort dit aandelenpakketje in box 3 en is daar belast..

In box 3 geef je dan de waarde op (hier heb je een opgave van nodig van het bedrijf, zoals een jaarrekening). De ingehouden (Nederlandse) dividendbelasting is aftrekbaar als voorheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Hielko schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:21:
[...]

Correct.

Mijn vraag is wel, hoeveel heb je dan afgelopen jaar gestort op je lijfrenterekening? Als je er nu achter komt dat je niet wist hoe je je jaarruimte moest berekenen?
dat wist ik wel, maar vorig jaar had ik nog te maken met mijn vorige werkgever en het bijbehorende pensioenfonds waar ik wel de A-factor kon vinden/gebruiken.

en dank uiteraard!

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
JanHenk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:57:
@Arcenon 4,99% om geen aanmerkelijk belang te hebben, neem ik aan? Heeft je partner, ouders, of kinderen ook aandelen in hetzelfde bedrijf (meetrekregeling)? Zo niet, dan hoort dit aandelenpakketje in box 3 en is daar belast..
Juistem. Mijn partner heeft geen aandelen in hetzelfde bedrijf. Ik was inderdaad zover dat het in box 3 zou thuishoren.
JanHenk in "Belastingaangifte 2023"
In box 3 geef je dan de waarde op (hier heb je een opgave van nodig van het bedrijf, zoals een jaarrekening). De ingehouden (Nederlandse) dividendbelasting is aftrekbaar als voorheffing.
Hier wordt het voor mij ingewikkelder, ik heb natuurlijk die 4,99% moeten aankopen tegen de getaxeerde waarde van het bedrijf destijds. In de tussentijd is het bedrijf niet meer getaxeerd (naar mijn weten), dus welke waarde zou ik nu moeten aanhouden, waar vind ik die waarde en waar moet ik die waarde opgeven/invullen?

Maar ik weet niet precies waar ik de waarde moet opgeven/ingeven
RemcoDelft schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Ik ben geen accountant, dus voor zo ver ik weet: De waarde van jouw aandelen is belast in box 3, en de betaalde dividendbelasting is daarvan aftrekbaar.
Dat heb ik kunnen researchen, maar de ''how to do it'' ontbreekt helaas.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door Arcenon op 05-03-2024 09:36 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:47
de waarde van de aandelen kun je in principe uit de jaarrekening 2022 halen, percentage van het bedrijfsvermogen per 1-jan-2023. (je laat dan eventuele verwachtingswaarde buiten beschouwing)

deze waarde geef je op als een effectenbezit/portefeuille

[ Voor 13% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Zenix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:15:
[...]

Maakt mij niet uit, als er niks op staat heeft het geen invloed, dus kan weg.
Hier haal ik ook wat anders uit, hoe moet je dit inteperteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st0nrayxE9tvFWsZixpCAG_7an4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4D31IydkXMHFuLNDxUpV5Dpu.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.belastingdien...egoeden_buiten_nederland/

Hier lijkt het wel dat het bedrag op een rekening leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
peter-rm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:44:
de waarde van de aandelen kun je in principe uit de jaarrekening 2022 halen, percentage van het bedrijfsvermogen per 1-jan-2023. (je laat dan eventuele verwachtingswaarde buiten beschouwing)

deze waarde geef je op als een effectenbezit/portefeuille
Het bedrijfsvermogen is dat hetzelfde als de totale activa op de jaarrekening? En daar pak ik dan 4,99% van?

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Arcenon bedrijfsvermogen is meestal eigenkapitaal (gestorte aandelen met agioreserve) verhoogd met de winstreserve,
de agioreserve is een storting van aandelenkapitaal boven de nominale waarde

in de totale activa zitten doorgaans ook andere posten als debiteuren/crediteuren

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
peter-rm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:20:
@Arcenon bedrijfsvermogen is meestal eigenkapitaal (gestorte aandelen met agioreserve) verhoogd met de winstreserve,
de agioreserve is een storting van aandelenkapitaal boven de nominale waarde

in de totale activa zitten doorgaans ook andere posten als debiteuren/crediteuren
Oef, geen matching termen op de jaarrekening hier. Die ziet er als volgt uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik de aandelen wil toevoegen word ik ook gevraagd om een ''nummer'', ik ben verder niet bekend met een speciaal nummer hieraan gerelateerd. Moet ik hier gewoon mijn IBAN van mijn betaalrekening invullen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isHRtgr8tPEshV7d5wp7x5POHMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sqDtkhmqM0rwbBsOGMCDh9C.jpg?f=fotoalbum_large

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@Arcenon je gebruikt de rubriek totaal eigen vermogen onder passiva en neemt daar de 4,99% van.

je kunt een (eigen) aanduiding/nummer invullen voor het depot waar de aandelen bewaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Arcenon Ik zou je toch sterk willen adviseren de vraag neer te leggen bij het bestuur van de vennootschap (je werkgever waarschijnlijk), voor een opgave van de waarde. Je zit namelijk helemaal mis met je benadering. Het is waarschijnlijk (kan ook nog wat anders spelen met verschillende type en soort aandelen) 4,99% van het totaal eigen vermogen.

Echter, dat is nog niet het gehele verhaal. Want eigenlijk moet je (weer) een opgave maken van de werkelijke waarde inclusief eventuele stille reserves zoals goodwill, etc. per 1-1-2023. De waarde in box 3 is namelijk "waarde in het economische verkeer". Werknemersparticipaties brengen altijd dit soort waarderingsproblematiek met zich mee.

Ik neem aan dat daar over is nagedacht. Anders had er beter 'gewoon' een 5% belang uitgegeven kunnen worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:15
Cobb schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:51:
Grmbl. Ik kan ook nog geen aangifte doen omdat er nog niet is beslist op het bezwaar tegen mijn WOZ van afgelopen jaar. Maart 2023 ingediend. Al in gebreke gesteld en inmiddels recht op de dwangsom (ze hadden tot 31-12 om te beslissen en de verdaging is naar een partij verstuurd die niets te maken heeft met mijn bezwaar...) maar ik hoor al weken niets van de SVHW.
Is dat geen overtreding van de AVG?

Zou ik zeker melding van maken indien dat het geval is, want ze hebben gewoon een verplichting tot zorgvuldig werken namen de instanties voor wie ze werken.

Over zorgvuldigheid daar gesproken, wij kregen over 2023 een aanslag waar wel bedragen in stonden, maar die eigenlijk nergens op gebaseerd waren want de WOZ was 0 euro gesteld.

Ja allemaal prima, maar ik mag dat straks weer gaan uitleggen bij de BD. Maar dat even rechtzetten kon niet moest maar bezwaar indienen... Als dat vaker is voorgekomen afgelopen jaar heb je best kans dat er nog een dikke achterstand is in de afhandeling. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
YellowCube schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:09:
[...]

dat wist ik wel, maar vorig jaar had ik nog te maken met mijn vorige werkgever en het bijbehorende pensioenfonds waar ik wel de A-factor kon vinden/gebruiken.

en dank uiteraard!
Loop je niet ergens een jaar scheef in je berekeningen? Wat je in de belastingaangifte van 2023 kan uitrekenen is hoeveel je maximaal gedurende 2023 mocht storten, en dat is op basis van inkomen uit 2022. De berekening die je nu doet is dezelfde die je gedurende 2023 kan en moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Hielko schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Loop je niet ergens een jaar scheef in je berekeningen? Wat je in de belastingaangifte van 2023 kan uitrekenen is hoeveel je maximaal gedurende 2023 mocht storten, en dat is op basis van inkomen uit 2022. De berekening die je nu doet is dezelfde die je gedurende 2023 kan en moest doen.
Ok. Dit is hoe ik het ergens anders uitgelegd heb:
Op 1 januari 2022 ben ik bij een ander bedrijf gaan werken. Ik krijg een bepaald percentage van mijn bruto loon als pensioen en daar moet ik zelf e.e.a. mee doen. Ik heb daarom een pensioenrekening bij Brand New Day (geen idee of dat de beste partij is, maar daar heb ik toen voor gekozen en zo doe ik het)

Je krijgt dan te maken met jaarruimte en fiscale aftrekbaarheid van eventueel niet gebruikte ruimte

Vorig jaar (2023, aangifte over 2022) heb ik aangegeven welke uitgaven ik had voor mijn pensioen (wat ik nu dus zelf regel)
Dus, bedrag opgegeven en naar wie (BND)
Mijn idee was dat ik met het bedrag wat ik bij BND gestort heb mijn jaarruimte nog niet gebruikt had (die kun je uitrekenen)
Maar, bij de aangifte komt de vraag over die jaarruimte die neerkomt op: heb je in 2021 pensioen opgebouwd.
Ja, bij mijn vorige werkgever waar zonder verder omkijken een bepaalde premie naar de pensioenpot ging.
En wat is dan de pensioenaangroei? Was ook nieuw, maar is kennelijk en makkelijk op te zoeken.
Naar behoren en waarheid ingevuld --> Jaarruimte: 0. Aftrekbaar bedrag: 0
Dit stuk klopt als ik het goed heb. Althans, ik heb dit ingevuld zoals het is.

Nu, 2024. Aangifte over 2023
Over 2022 had ik geen jaarruimte, zo bleek uit bovenstaande. De voorgaande jaren tot 2013 ook niet, weet ik al.
Maar over 2023 wel, want ik heb toen niet mijn volledige jaarruimte gebruikt. Correct?

Dus, dan kies ik voor 2023 als jaar van niet gebruikte jaarruimte.
Daarna komen er verschillende vragen waaronder:
Hebt u in 2022 pensioen opgebouwd?
Dat is Ja op basis van:
dat hele jaar in loondienst werkte en uw pensioenpremie geheel of gedeeltelijk zelf betaalde
Pensioenaangroei/A-factor gaat voor mij niet op omdat het een beleggingsrekening is --> 0 euro

Inkomsten uit loondienst over 2023 opgeven
Overige inkomsten opgeven --> 0.
En dan komt er, naar verwachting, wel een aftrekbaar bedrag uit.

Zo dus.
Sorry als dit wat dom overkomt, maar het is nieuw. Ik ga er vanuit dat het de overgang is die het even lastig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:53
Hi allen,

Ik ben hier niet echt in thuis, maar heb toch een vraag.
Ik heb 3 werkgevers gehad afgelopen jaar, en ben erachter gekomen dat ik moet bijbetalen omdat er te weinig loonheffing is ingehouden. (Volkspremie?)

Nu ben ik erg benieuwd van welke werkgever dit vandaan komt, om te voorkomen dat dit volgend jaar weer gebeurd bij mijn huidige werkgever (als dat hier gebeurd is tenminste).

Iemand een tip hoe ik dit kan achterhalen? Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
hoihoi66 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

Deloitte heeft vorig jaar al mijn rekeningen met 0,- ook weg gehaald (die ik dus wel aan Deloitte had doorgegeven). Je hebt geen meld plicht van je buitenlandse rekening, wel van je totaal vermogen en waar het staat (was hun uitleg toen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Het aftrekbaar bedrag wat er nu uit komt is het bedrag dat je in 2023 had kunnen gebruiken, maar zo te horen niet hebt gedaan. Nu kan het als het goed is ook 2024 als niet gebruikte jaarruimte, maar kan je beter wachten tot de belastingdienst de bereken tool voor 2024 online heeft staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:01
JanHenk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:38:
@Arcenon Ik zou je toch sterk willen adviseren de vraag neer te leggen bij het bestuur van de vennootschap (je werkgever waarschijnlijk), voor een opgave van de waarde. Je zit namelijk helemaal mis met je benadering. Het is waarschijnlijk (kan ook nog wat anders spelen met verschillende type en soort aandelen) 4,99% van het totaal eigen vermogen.

Echter, dat is nog niet het gehele verhaal. Want eigenlijk moet je (weer) een opgave maken van de werkelijke waarde inclusief eventuele stille reserves zoals goodwill, etc. per 1-1-2023. De waarde in box 3 is namelijk "waarde in het economische verkeer". Werknemersparticipaties brengen altijd dit soort waarderingsproblematiek met zich mee.

Ik neem aan dat daar over is nagedacht. Anders had er beter 'gewoon' een 5% belang uitgegeven kunnen worden ;)
In aanvulling hierop (waar ik het mee eens ben) toch even een paar vragen waar je zelf het antwoord echt wel op wilt hebben.

1: Is er meer dan één soort aandelen in de vennootschap? Het lijkt me niet waarschijnlijk gezien het percentage van 4.99% maar je zal niet de eerste zijn die alsnog een box2 aanmerkelijk belang (AB) blijkt te hebben door een kwalificatie als AB via “soort aandelen”

2: Aangezien je werknemer bent: is er bij de structurering van de werknemersparticipatie rekening gehouden met mogelijke kwalificatie als “lucratief belang”?

Ingeval 1 van toepassing is zit je in box2 ipv box3

Ingeval 2 van toepassing is zit je in box 1 ipv box3

Ingeval van 1 én 2, dan heb je waarschijnlijk een lucratief belang met alsnog box2 als escape. Maar het zou me nogal verbazen want dan had je een heel andere opzet qua structuur.

Heel eerlijk, als je al vragen hebt over de waardering vraag ik me wel af of je duidelijkheid hebt over wat voor aandelenbelang je nou écht hebt.

Ik zou dus naar je werkgever stappen en je vragen voorleggen. Of nog eens goed kijken naar de documentatie die je destijds hebt ontvangen, meestal krijg je als werknemer een beschrijving en/of presentatie met de fiscale (en overige juridische) wetenswaardigheden mbt de participatie.

Het risico zit overigens bij jou als aandeelhouder (het loonbelasting risico bij de opzet en verstrekking is hier off-topic) aangezien bovenstaande allemaal om kwalificatie binnen de wet inkomstenbelasting gaat. Overigens zal je ongetwijfeld ook hebben getekend voor het accepteren van die risico’s en mogelijk zelfs een vrijwaring richting de werkgever.

Voor iedereen die denkt dat ik je nu een beetje bang zit te maken: niet nodig. Gewoon vragen stellen en duidelijkheid verkrijgen.

Of je kop in het zand steken, dat kan ook ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 05-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vlaanderen1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:26:
Hi allen,

Ik ben hier niet echt in thuis, maar heb toch een vraag.
Ik heb 3 werkgevers gehad afgelopen jaar, en ben erachter gekomen dat ik moet bijbetalen omdat er te weinig loonheffing is ingehouden. (Volkspremie?)

Nu ben ik erg benieuwd van welke werkgever dit vandaan komt, om te voorkomen dat dit volgend jaar weer gebeurd bij mijn huidige werkgever (als dat hier gebeurd is tenminste).

Iemand een tip hoe ik dit kan achterhalen? Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk.
Waarschijnlijk zit je per werkgever onder de € 73.031 en betaalde je 36,93% inkomstenbelasting.
De som van de drie werkgevers is waarschijnlijk meer dan € 73.031 en daarmee kom je over het meerdere van het bedrag uit op een inkomstenbelasting van 49,50%.

Dus stel:
werkgever 1: januari tot en met mei -> maandloon van € 4.000 (totaal 5 x € 4.000 = € 20.000)
werkgever 2: juni tot en met augustus -> maandloon van € 6.500 (totaal 3 x € 6.500 = € 19.500)
werkgever 3: september tot en met december -> maandloon van € 9.000 (totaal 4 x € 9.000 = € 36.000)

Totaal heb je dan 20.000 + 19.500 + 36.000 = 75.500 euro verdiend.

Met alle werkgevers zat je onder de 73.031 euro en is er per werkgever 36,93% inkomstenbelasting ingehouden.

De belastingdienst telt echter alle inkomsten bij elkaar op, en daarmee kom je dus boven de grens van 73.031 euro uit.
Over het meerdere (75.500 - 73.031 = 1.969 euro betaal je 49,50% loonbelasting (ongeveer 975 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-07 18:45

Cbr

DCNY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Ik denk niet dat de IT-afdeling van de belastingdienst al zo ver is :D
Het is gewoon wettelijk niet zo geregeld. Bij de invoer van de wet inkomstenbelasting is er gekozen voor een individuele heffing. De Belastingdienst moet dus per persoon (voor elke partner apart) een aanslag opleggen.

Dat je toch tegelijkertijd beide aangiftes in een keer kan doen is gewoon service (mogelijk gemaakt door het stukje ICT van de Belastingdienst dat wel prima werkt o.h.a.: de online aangifte).

Je kan die bedragen om dezelfde reden in principe niet wegstrepen tegen elkaar. Komt de aanslag waardoor je moet betalen nou zoveel eerder dat je in de problemen dreigt te komen dan kun je wel een brief sturen met het verzoek om uitstel/verrekening met het in de toekomst te ontvangen bedrag. (Wel goed uitleggen waarom het te betalen bedrag een probleem vormt en allebei ondertekenen.)

In de praktijk is het vaak makkelijker om (telefonisch) uitstel van betaling te vragen. Zoveel later komt die aanslag van je partner meestal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Yorro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:30:
[...]

In aanvulling hierop (waar ik het mee eens ben) toch even een paar vragen waar je zelf het antwoord echt wel op wilt hebben.

1: Is er meer dan één soort aandelen in de vennootschap? Het lijkt me niet waarschijnlijk gezien het percentage van 4.99% maar je zal niet de eerste zijn die alsnog een box2 aanmerkelijk belang (AB) blijkt te hebben door een kwalificatie als AB via “soort aandelen”

2: Aangezien je werknemer bent: is er bij de structurering van de werknemersparticipatie rekening gehouden met mogelijke kwalificatie als “lucratief belang”?

Ingeval van 1 én 2, dan heb je waarschijnlijk een lucratief belang met alsnog box2 als escape. Maar het zou me nogal verbazen want dan had je een heel andere opzet qua structuur.

Heel eerlijk, als je al vragen hebt over de waardering vraag ik me wel af of je duidelijkheid hebt over wat voor aandelenbelang je nou écht hebt.

Ik zou dus naar je werkgever stappen en je vragen voorleggen. Of nog eens goed kijken naar de documentatie die je destijds hebt ontvangen, meestal krijg je als werknemer een beschrijving en/of presentatie met de fiscale (en overige juridische) wetenswaardigheden mbt de participatie.

Het risico zit overigens bij jou als aandeelhouder (het loonbelasting risico bij de opzet en verstrekking is hier off-topic) aangezien bovenstaande allemaal om kwalificatie binnen de wet inkomstenbelasting gaat. Overigens zal je ongetwijfeld ook hebben getekend voor het accepteren van die risico’s en mogelijk zelfs een vrijwaring richting de werkgever.

Voor iedereen die denkt dat ik je nu een beetje bang zit te maken: niet nodig. Gewoon vragen stellen en duidelijkheid verkrijgen.

Ik wilde eigenlijk dit ook allemaal typen, maar ik dacht, dit gaat veel te ver ging voor dit forum... En eigenlijk gaat dat het ook. Vandaar dat ik gewoon terugverwijs :+

Wij kennen de situatie niet en die zal hier ook nooit volledig worden geopenbaard.

Desniettemin, bedankt voor de aanvulling, zijn zeker aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:13
TIGER1125 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Is dat geen overtreding van de AVG?

Zou ik zeker melding van maken indien dat het geval is, want ze hebben gewoon een verplichting tot zorgvuldig werken namen de instanties voor wie ze werken.

Over zorgvuldigheid daar gesproken, wij kregen over 2023 een aanslag waar wel bedragen in stonden, maar die eigenlijk nergens op gebaseerd waren want de WOZ was 0 euro gesteld.

Ja allemaal prima, maar ik mag dat straks weer gaan uitleggen bij de BD. Maar dat even rechtzetten kon niet moest maar bezwaar indienen... Als dat vaker is voorgekomen afgelopen jaar heb je best kans dat er nog een dikke achterstand is in de afhandeling. :/
Jazeker is dat een AVG overtreding, ze hebben de verdaging naar een ander WOZ massa bezwaar partij gezonden (ik doe het zelf, makkelijk zat) en nog eens andere correspondentie naar weer een andere partij gestuurd. Ik heb dit dan ook aangekaart maar vervolgens is het weer weken stil. Bellen helpt ook niet, want ze moeten het uitzoeken en terugbellen..wat dan nooit gebeurd.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
JanHenk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Ik wilde eigenlijk dit ook allemaal typen, maar ik dacht, dit gaat veel te ver ging voor dit forum... En eigenlijk gaat dat het ook. Vandaar dat ik gewoon terugverwijs :+

Wij kennen de situatie niet en die zal hier ook nooit volledig worden geopenbaard.

Desniettemin, bedankt voor de aanvulling, zijn zeker aandachtspunten.
Mij leek het in dit geval wel relevant om het even aan te vullen (jouw voorzet was handig) juist omdat mensen zich moeten realiseren dat 4.99% dus niet altijd een “da’s DUS gewoon box3” situatie is. Zeker niet bij medewerkers participatie.

Want in de reacties las ik dat er dus wat gemakkelijk over wordt gedacht.

Als “hoogover” aandachtspunt dus naar mijn mening voldoende ontopic. Voor nu verder geen nut om het hier uit te gaan diepen, omdat zoals je zegt de situatie hier niet volledig zal worden neergelegd (en als wel: zoek dan gewoon een fiscalist, maar begin eens bij de werkgever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esaxum
  • Laatst online: 15:00
Klopt het dat buitenlandse bankrekeningen onder Beleggingen tevoorschijn komen? (Openbank, N26)
Bij mij zijn ze voor-ingevuld (zonder saldo), maar dat past volgens mij niet bij de feitelijke situatie.

En ik zie geen mogelijkheid om hier iets in aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ex87 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Deloitte heeft vorig jaar al mijn rekeningen met 0,- ook weg gehaald (die ik dus wel aan Deloitte had doorgegeven). Je hebt geen meld plicht van je buitenlandse rekening, wel van je totaal vermogen en waar het staat (was hun uitleg toen)
Bedankt, Deloitte is een adviseur rondom aangiftes neem ik aan?

Meerdere rekeningen bij elkaar opgeteld is 1 euro 😁.
Ik zag op internet trouwen een bedrijf ‘Jongbloed’ die hierover gaan, ook maar voor de zekerheid de vraag aan hun gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
esaxum schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:07:
Klopt het dat buitenlandse bankrekeningen onder Beleggingen tevoorschijn komen? (Openbank, N26)
Bij mij zijn ze voor-ingevuld (zonder saldo), maar dat past volgens mij niet bij de feitelijke situatie.

Ze willen dat je het bedrag zelf invult, ga er maar vanuit dat ze willen weten of het bedrag overeenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt ze gewoon handmatig toevoegen bij je bankrekeningen (indien relevant want als je totaal onder heffingsvrijvermogen blijft hoef je die rekeningen niet eens op te geven).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
hoihoi66 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Bedankt, Deloitte is een adviseur rondom aangiftes neem ik aan?

Meerdere rekeningen bij elkaar opgeteld is 1 euro 😁.
Ik zag op internet trouwen een bedrijf ‘Jongbloed’ die hierover gaan, ook maar voor de zekerheid de vraag aan hun gesteld.
Ja, 1 van de grotere audit/fiscale kantoren ter wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
JanHenk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:38:

Ik heb mijn vraag mbt de waarde op 1-1-2023 even naar de accountant geschoten, ik ben benieuwd.
Yorro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Yorro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Mij leek het in dit geval wel relevant om het even aan te vullen (jouw voorzet was handig) juist omdat mensen zich moeten realiseren dat 4.99% dus niet altijd een “da’s DUS gewoon box3” situatie is. Zeker niet bij medewerkers participatie.

Want in de reacties las ik dat er dus wat gemakkelijk over wordt gedacht.

Als “hoogover” aandachtspunt dus naar mijn mening voldoende ontopic. Voor nu verder geen nut om het hier uit te gaan diepen, omdat zoals je zegt de situatie hier niet volledig zal worden neergelegd (en als wel: zoek dan gewoon een fiscalist, maar begin eens bij de werkgever)
Nee er is maar 1 soort aandelen, de constructie is opgezet door een bekend accountantskantoor icm een fiscalist, ik neem aan dat er geen sprake is van een lucratief belang (even de term opgezocht). Ik heb nu een aantal vragen richting de accountant geschoten, ik ben benieuwd waar hij mee komt.

In ieder geval bedankt voor de reacties / het advies.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:36

Ja dat heb ik ook gehad.
Je kan de rekeningen verwijderen en dan bij de spaarrekeningen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Ander / nieuw probleem :)

Ik heb zojuist gemerkt dat ik in 1 jaar twee jaaropgaven heb gehad, waarvan er nu nog maar 1 zichtbaar is. Eentje is verstrekt aan het begin van het jaar (jaaropgave A), de andere pas halverwege (jaaropgave B ). Beide documenten heb ik nog lokaal opgeslagen, tijdlijn zichtbaar (ik heb gehandeld naar eer en geweten). Ik heb mijn belastingaangifte over dat jaar gebaseerd op de jaaropgave A (daar ik geen idee had dat die mogelijk niet zou kloppen) en in jaaropgave B die ik later kreeg (A is inmiddels verwijderd uit het werknemersportaal) heb ik een kleine 8k bruto op jaarbasis meer verdiend.

Moet ik nu mijn aangifte (ik heb alleen nog maar een voorlopige aanslag gehad) van het betreffende jaar aanpassen aan de hand van het inkomen van jaaropgave B?

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Arcenon je kunt de aangifte nog aanpassen als je alleen maar een VA hebt gehad.

ik zou ook bij de vooringevulde gegevens kijken wat de belastingdienst van je werkgever aan loongegevens heeft ontvangen. Zal waarschijnlijk de gegevens van de laatst verstrekte jaaropgave zijn.

Als je in de aangifte hiervan afwijkende gegevens opneemt, komen er meestal wel vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
peter-rm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:53:
@Arcenon je kunt de aangifte nog aanpassen als je alleen maar een VA hebt gehad.

ik zou ook bij de vooringevulde gegevens kijken wat de belastingdienst van je werkgever aan loongegevens heeft ontvangen. Als je in de aangifte hiervan afwijkende gegevens opneemt, komen er meestal wel vragen.
Ik kan hem inderdaad nog aanpassen, maar is dat ook wat ik moet doen? Of laten liggen? Wat er stond qua bedrag matched met jaaropgave A (immers was dat de enige jaaropgave op het moment dat de belastingaangifte kon worden gedaan). Jaaropgave B is er pas op 14-6 gekomen.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
als je werkgever met een (loon) correctie is gekomen , staat dat doorgaans ook in de aangepaste VIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ex87 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Jammer dat hierover niets duidelijk vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
peter-rm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:03:
als je werkgever met een (loon) correctie is gekomen , staat dat doorgaans ook in de aangepaste VIA
Ik weet niet wat je met VIA bedoeld. Maar op de nieuwste jaaropgave (jaaropgaveB) is niks te zien van een correctie, ze zijn identiek op de volgende zaken na:

1. Loon voor de loonbelasting / volksverzekeringen:
2. Ingehouden loonbelasting /premie volksverzekeringen

Ah ik heb het verschil ook getraceerd, dat is een bonus die in december betaald had moeten zijn. Die is uiteindelijk dus pas in het jaar erop op 14-6 betaald. Ik heb hier nu ook de loonstrook van betreffende die bonus, die ook op 14-6 staat. Heel bijzonder dat dit met terugwerkende kracht is gebeurd / kan..

Is het wenselijk om dit nu wel of niet aan te passen bij de aangifte van dat jaar?

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Arcenon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Ik weet niet wat je met VIA bedoeld. Maar op de nieuwste jaaropgave (jaaropgaveB) is niks te zien van een correctie, ze zijn identiek op de volgende zaken na:

1. Loon voor de loonbelasting / volksverzekeringen:
2. Ingehouden loonbelasting /premie volksverzekeringen
Ze zijn dus niet identiek.
Ah ik heb het verschil ook getraceerd, dat is een bonus die in december betaald had moeten zijn. Die is uiteindelijk dus pas in het jaar erop op 14-6 betaald. Ik heb hier nu ook de loonstrook van betreffende die bonus, die ook op 14-6 staat. Heel bijzonder dat dit met terugwerkende kracht is gebeurd / kan..

Is het wenselijk om dit nu wel of niet aan te passen bij de aangifte van dat jaar?
Op 14-6 betaald maar dus wel op de loonstrook van december? Want waarschijnlijk als ik dit zo lees heb je een twk (terugwerkende kracht, correctie) loonstrook voor december gehad (of een periode 13 strook) en daardoor een nieuwe jaaropgave.

Maar goed je zal het moeten corrigeren. De fiscus heeft een (correctie) loonheffingsaangifte gehad en weet dus dat je aangifte niet meer klopt. Of dit invloed heeft op je te betalen belasting kan ik niet inschatten zonder de rest van je aangifte te kennen, maar ik zou het zeker corrigeren.

Afhankelijk hoe de bonus precies is afgesproken met de werkgever zou je nog verhoging kunnen eisen van de uitbetaling maar goed dat doet je band met de werkgever vast geen goeds :)

[ Voor 32% gewijzigd door PolarBear op 05-03-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
PolarBear schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Ze zijn dus niet identiek.

[...]

Op 14-6 betaald maar dus wel op de loonstrook van december? Want waarschijnlijk als ik dit zo lees heb je een twk (terugwerkende kracht, correctie) loonstrook voor december gehad (of een periode 13 strook) en daardoor een nieuwe jaaropgave.

Maar goed je zal het moeten corrigeren. De fiscus heeft een (correctie) loonheffingsaangifte gehad en weet dus dat je aangifte niet meer klopt. Of dit invloed heeft op je te betalen belasting kan ik niet inschatten zonder de rest van je aangifte te kennen, maar ik zou het zeker corrigeren.

Afhankelijk hoe de bonus precies is afgesproken met de werkgever zou je nog verhoging kunnen eisen van de uitbetaling maar goed dat doet je band met de werkgever vast geen goeds :)
Op 14-6 stond er zowel in het portaal zowel een nieuwe loonstrook als een nieuwe jaaropgave staan gedateerd op december van het jaar ervoor.. Ik heb voor die betreffende december dus 2 stroken, 1 met mijn standaard salaris en 1 loonstrook die met terugwerkende kracht enkel de bonus betreft.

Ik hoor het al, aanpassen en het verschil bijleggen :(

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Arcenon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Ik hoor het al, aanpassen en het verschil bijleggen :(
Zou anders ook wel een beetje gek worden als je niet hoeft te betalen, anders zou ik ook het volgende jaar nog een correctie doorvoeren nadat ik al aangifte hebt gdaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
PolarBear schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Zou anders ook wel een beetje gek worden als je niet hoeft te betalen, anders zou ik ook het volgende jaar nog een correctie doorvoeren nadat ik al aangifte hebt gdaan.
Puur uit interesse ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het dan loopt als je al een definitieve aanslag hebt gekregen. Denk eigenlijk dat je dan mazzel hebt, en zijn natuurlijk best wel wat mensen die heel snel een definitieve aanslag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Puur uit interesse ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het dan loopt als je al een definitieve aanslag hebt gekregen. Denk eigenlijk dat je dan mazzel hebt, en zijn natuurlijk best wel wat mensen die heel snel een definitieve aanslag krijgen.
Ik denk dat een correctie loonheffingsaangifte van de werkgever na 1 maart van het jaar volgende op het jaar waarop de aangifte betrekking heeft gezien wordt als een nieuw feit door de inspecteur (en dus het recht geeft om de aangifte te herzien, ook als die definitief is). In het geval dat er meer belasting betaald moet worden.

Bij te veel belasting betalen is het een ambtshalve aanpassing. Maar dit deel van het fiscaal recht is niet mijn specialiteit.

En met de huidige personeelstekorten is het ook onduidelijk wat wel en niet van dit soort wijzigingen verwerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Klopt. Als de aanslag van een jaar reeds definitief is, kan er een navorderingsaanslag worden opgelegd door de fiscus in verband met een nieuw feit dat niet bekend was (of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn) ten tijde van het opleggen van de definitieve aanslag.

Maar het komt eigenlijk nooit voor dat een jaarloon van een werknemer heel laat (na opleggen van de aanslag inkomstenbelasting) wordt gecorrigeerd. Correcties in de loonbelastingsfeer worden meestal in het huidige jaar verwerkt en/of de loonbelasting komt voor rekening van werkgever (gebruteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Arcenon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:19:
[...]

VIA - voor-ingevulde aangifte, de gegevens die de belastingdienst al in de aangifte heeft ingevuld.

als je in mijn belastingdienst de aangifte over 2022 gaat wijzigen, dan kom je ergens in het begin een rubriekje voor ingevulde gegevens tegen. daar staat wat de BD over jou al weet, dus loon en bank gegevens. Daar zou ook de juiste loonopgave moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ex87 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Ondertussen antwoord van een andere jurist:

Beste,
Voor de hoogte van de belastingheffing maakt het geen verschil of u rekeningen met een saldo van 0 wel of niet opneemt.
Ik raad u aan om alle rekeningen op te nemen, ook als het saldo 0 is. Hiermee geeft u duidelijkheid; dat u nog steeds daar een rekening hebt, maar geen saldo.

Met vriendelijke groet,

image001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Arcenon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Ik heb mijn vraag mbt de waarde op 1-1-2023 even naar de accountant geschoten, ik ben benieuwd.

[...]

[...]

Nee er is maar 1 soort aandelen, de constructie is opgezet door een bekend accountantskantoor icm een fiscalist, ik neem aan dat er geen sprake is van een lucratief belang (even de term opgezocht). Ik heb nu een aantal vragen richting de accountant geschoten, ik ben benieuwd waar hij mee komt.

In ieder geval bedankt voor de reacties / het advies.
Gewoon even benieuwd.

Begrijp ik het goed dat jij dan aandelen hebt in je werkgever waarbij je zelf dan ook stemrecht hebt? Je wordt dus uitgenodigd voor de algemene vergadering van aandeelhouders, op z’n minst 1x per jaar om te stemmen mbt de goedkeuring van de jaarrekening.

Of:
1: Heb je stemrechtloze aandelen
2: Of heb je eigenlijk geen aandelen, maar ‘certificaten van aandelen’ en loopt het via een STAK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Yorro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Gewoon even benieuwd.

Begrijp ik het goed dat jij dan aandelen hebt in je werkgever waarbij je zelf dan ook stemrecht hebt? Je wordt dus uitgenodigd voor de algemene vergadering van aandeelhouders, op z’n minst 1x per jaar om te stemmen mbt de goedkeuring van de jaarrekening.

Of:
2: Of heb je eigenlijk geen aandelen, maar ‘certificaten van aandelen’ en loopt het via een STAK?
In hoeverre is dat van belang voor de belastingaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 15:52
Wij hebben afgelopen november een nieuw te bouwen huis gekocht. Het huidige huis is hypotheekvrij en nog niet te koop aangeboden.
Voor de financiering is afgesloten een Aflossingsvrije hypotheek en een Overbruggingshypotheek.
Tezamen vormt dat dus het bouwdepot. Eind december 2023 heb ik hiervoor aan bedrag aan rente betaald aan de hypotheekverstrekker.
In 2023 had ik nog geen rente ontvangen over het bouwdepot. Dat loopt namelijk een maand achter.
Dus het saldo van het bouwdepot was op 31 december hoger dan initieel vanwege het betaalde rentebedrag. Er was toen nog niets gedeclareerd uit het bouwdepot omdat de bouw nog niet gestart was.
Bovenstaande gegevens zijn door de hypotheekverstrekker netjes doorgegeven aan de belastingdienst en staan in de aangifte. Bij de beide hypotheken staat de betaalde rente gespecificeerd in de aangifte. Daar heb ik niets aan veranderd.

Maar aan het einde van de aangifte krijg ik helaas een foutmelding:
De rente over uw verbouwings- of nieuwbouwdepot is hoger dan de aftrekbare (hypotheek)rente van uw eigen woning. Deze situatie kunnen wij niet verwerken. Pas de rente aan die u hebt ingevuld in het scherm 'Bouwdepots'. Het bedrag daar mag niet hoger zijn dan het bedrag aan betaalde hypotheekrente dat is ingevuld in het scherm 'Hypotheken en andere schulden'.

Wat zou hier nu fout gaan ?
Het bedrag aan betaalde rente in het scherm Bouwdepots is precies gelijk aan het bedrag van de betaalde hypotheekrente dat is ingevuld in het scherm 'Hypotheken en andere schulden'. (Aflossingsvrije hypotheek en Overbruggingshypotheek opgeteld dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@ElectricAlex voor een bouwdepot geldt dat de ontvangen rente pas na 6 maand meegeteld hoeft te worden.
https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 15:52
peter-rm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:46:
@ElectricAlex voor een bouwdepot geldt dat de ontvangen rente pas na 6 maand meegeteld hoeft te worden.
https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot
Maar ik had juist nog helemaal geen rente ontvangen, in 2023. Alleen rente betaald dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:38
ElectricAlex schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Maar ik had juist nog helemaal geen rente ontvangen, in 2023. Alleen rente betaald dus.
Mag je überhaupt wel hra toepassen op een woning waarin je niet woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ja wel als het een toekomstig hoofdverblijf wordt (max periode 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2022072

peter-rm schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:59:
[...]

je vult in principe het totale bedrag per lening in. alleen als je een deel van de hypothecaire lening(of overwaarde) gebruikt voor een ander doel dan de woning (bijv meubels, auto etc) vul je dat bij ander deel in. voor dat andere deel heb je geen recht op hypotheekrente aftrek
Hoelang telt dat eigenlijk door? In 2022 hebben we een nieuwe woning gekocht. In 2008 gebruikten we wat geld van de overwaarde om te investeren in meubels en een nieuwe auto. Telt dat totale bedrag dan nog steeds mee als ‘ander deel’? Onze huidige hypotheek is namelijk lager dan wat we destijds gebruikten, dus dan zou er geen recht meer zijn op hra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:56:
[...]

In hoeverre is dat van belang voor de belastingaangifte?
Omdat situatie 1 (stemrechtloze aandelen) al heel snel wél een aanmerkelijk belang (box2) oplevert, het is namelijk een apart ‘soortaandeel’ dat wel hetzelfde winstrecht heeft als de ‘gewone aandelen’. Je kunt dus 4,99% van het totaal hebben in gewone aandelen plus stemrechtloze aandelen samen, maar 100% in de aparte soort ‘stemrechtloze aandelen:

499 stemrechtloze aandelen
9.501 gewone aandelen
——-
10.000 totaal aandelen

De aandelen worden vaak samen gezien als ‘dezelfde aandelen’ omdat ze gelijke winstrechten hebben. Maar het zijn tbv bepaling van wel/geen AB dus wel twee ‘soorten’ aandelen.

En situatie 2 (veelal alleen ‘gewone aandelen’ geplaatst bij STAK en certificaten bij werknemers) meestal niet een AB/box2 maar gewoon box3.

Een situatie waarbij een werknemer (niet in hoedanigheid als ‘partner’ of ‘vennoot’) ook stemrecht geeft is in mijn ervaring vrij bijzonder, dus meestal via een van deze routes weggenomen bij de ‘gewone’ werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Yorro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Gewoon even benieuwd.

Of:
Ik heb inderdaad certificaten van aandelen en het verloopt via een STAK.

M3 '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
Arcenon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb inderdaad certificaten van aandelen en het verloopt via een STAK.
Duidelijk. Als er dan inderdaad onderliggend (in de BV/NV) maar 1 soort aandelen is (gewone aandelen) is dan lijk je met 4.99% weg te blijven van box2*.

Zekerheidshalve (als je toch al in contact bent over de waardering) zou je er nog eens naar kunnen vragen.

Dan, ten behoeve van je aangifte IB:
1: Het is erg waarschijnlijk dat jouw belang in box3 hoort
2: jij bent géén aandeelhouder, maar certificaathouder
3: vermeld dus in je aangifte dat je ‘certificaten van aandelen’ hebt in STAK X, daar kun je achter vermelden dat het relateert aan bedrijf Y**

*ik vraag me overigens af of je dat niet liever gehad zou hebben aangezien dit belang in box3 belast wordt ongeacht of je er opbrengst uit hebt. Maar dit gaat off-topic.

**@Rubbergrover1 om onder andere deze reden is nu hopelijk wat duidelijker waarom ik de vraag stelde

[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 06-03-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik zie de wens voor het ontlopen van het aanmerkelijk belang ook niet. Dat is veel eenvoudiger in de uitvoering. En qua belastingdruk box 2 versus 3 ook echt niet onaantrekkelijk. Ik zou ervoor zorgen dat ik nog een paar aandelen (certificaten van) bijkocht.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 06-03-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
JanHenk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
Ik zie de wens voor het ontlopen van het aanmerkelijk belang ook niet. Dat is veel eenvoudiger in de uitvoering. En qua belastingdruk box 2 versus 3 ook echt niet onaantrekkelijk. Ik zou ervoor zorgen dat ik nog een paar aandelen bijkocht.. ;)
offtopic:
Dat, en een persoonlijke holding ertussen. Maar misschien zijn er andere overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
Ik zie de wens voor het ontlopen van het aanmerkelijk belang ook niet.
Misschien omdat er ander (arbeidsrechtelijke) gevolgen zitten aan een aanmerkelijk belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Misschien omdat er ander (arbeidsrechtelijke) gevolgen zitten aan een aanmerkelijk belang?
Waar doel je precies op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
hoihoi66 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:20:
[...]

Ondertussen antwoord van een andere jurist:

Beste,
Voor de hoogte van de belastingheffing maakt het geen verschil of u rekeningen met een saldo van 0 wel of niet opneemt.
Ik raad u aan om alle rekeningen op te nemen, ook als het saldo 0 is. Hiermee geeft u duidelijkheid; dat u nog steeds daar een rekening hebt, maar geen saldo.

Met vriendelijke groet,

image001.jpg
Een jurist? Je hebt geen jurist nodig maar een belastingadviseur. Nogmaals we kunnen lang in discussie gaan maar er staat nergens dat je bankrekeningen moet melden. Alleen je vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoihoi66 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

Hier staat toch letterlijk dat de waarde van de bezittingen op 1-1 van belang is? En niet de vraag of je ergens een rekening hebt. Dus een rekening waar nul euro op stond is voor de aangifte niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Even snel ingevuld, we krijgen +-6000 terug. Daarvan reeds +-1300 gekregen middels voorlopige aanslag.

Dus er komt nog een bedrag aan van rond de 4700 euro.

IACK +- 2500
HRA +- 1300
Lijfrente +- 1800

Zit je op 5600.. De rest in de "marge" zal een beetje VRH zijn (-) en een beetje teveel betaalde loonbelasting (+)

Mijn vriendin verdient beneden modaal en het is altijd grappig om te zien dat zij eigenlijk nauwelijks bijdraagt in terms van belastingen.. De IACK is al bijna net zoveel als wat ze aan loonbelasting betaald. Ik daarentegen betaal meer loonbelasting dan haar bruto jaarinkomen. Over scheve verdeling gesproken...

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 06-03-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:07
Korte vraag, het almachtige www bied me momenteel nog geen uitkomst:

Sinds maart samenwonend, koopwoning op mijn naam, hypotheek ook alleen op mijn naam. In september in Vegas getrouwd, huwelijk is door omstandigheden echter pas in februari van dit jaar in NL ingeschreven. Ik weet niet in hoeverre dit met terugwerkende kracht is gedaan, eerlijk gezegd.

Mijn mevrouw is van Duitse komaf, werkt en verdiend dus in Duitsland. Zijn we dan voor 2023 al fiscale partners, of voor de belasting pas vanaf 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ex87 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Een jurist? Je hebt geen jurist nodig maar een belastingadviseur. Nogmaals we kunnen lang in discussie gaan maar er staat nergens dat je bankrekeningen moet melden. Alleen je vermogen.
Ja het is een juristenkantoor met belastingadviseurs en advocaten waar ik de vraag had neergelegd.

Het is geen discussie hoor :). Ik gaf enkel aan dat ze aangaven dat er geen verplichting is om je rekeningnummers te vermelden van 0 euro maar dat het wel netjes is om dit aan te geven.

Ik ga het dus NIET doen 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Hier staat toch letterlijk dat de waarde van de bezittingen op 1-1 van belang is? En niet de vraag of je ergens een rekening hebt. Dus een rekening waar nul euro op stond is voor de aangifte niet van belang.
Yep, mochten ze hier ooit een keer op terugkomen dan geef ik aan dat ik dit zo geinterperteerd op via hun eigen site 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ozzynator schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:16:

Sinds maart samenwonend, koopwoning op mijn naam, hypotheek ook alleen op mijn naam. In september in Vegas getrouwd, huwelijk is door omstandigheden echter pas in februari van dit jaar in NL ingeschreven. Ik weet niet in hoeverre dit met terugwerkende kracht is gedaan, eerlijk gezegd.

Mijn mevrouw is van Duitse komaf, werkt en verdiend dus in Duitsland. Zijn we dan voor 2023 al fiscale partners, of voor de belasting pas vanaf 2024?
Op mijn.overheid.nl kun je "Datum huwelijk" terugvinden. Ik zou zelf die datum als uitgangspunt nemen en vervolgens bepalen of je dan wel of geen fiscale partner bent in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:07
Cheesy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Op mijn.overheid.nl kun je "Datum huwelijk" terugvinden. Ik zou zelf die datum als uitgangspunt nemen en vervolgens bepalen of je dan wel of geen fiscale partner bent in 2023.
Goede tip, dank! Inderdaad de Las Vegas huwelijksdatum.

[ Voor 5% gewijzigd door ozzynator op 06-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:50
korte vraag;

Wij hebben afgelopen jaar een zoon gekregen op 31-07-23 en ik was in de verwachting dat we in aanmerking zouden komen voor het Inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK). Echter zie ik deze niet voorbij komen in de aangifte.

Kan dat kloppen of komt deze pas volgend jaar mee ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgend jaar pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 09-07 23:52
Weet iemand hoe het werkt met de hogere vrijstelling voor groen sparen?

Ik lees het volgende:

"Voor 2023 is de vrijstelling €57.000. Spaar je groen en/of beleg je groen? Dan is dat bedrag voor maximaal €65.072"

Stel ik heb ik in totaal 65.072 euro aan vermogen. En ik spaar 57.000 euro op een niet groene spaarrekening en de resterende 8072 euro op een groene spaarrekening.

Blijf ik dan binnen de grenzen van het heffingsvrije vermogen?

[ Voor 5% gewijzigd door Schweino op 06-03-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 09-07 23:52
En nog een andere vraag:

Stel ik beleg slechts een deel van het jaar. Op de peildatum (1 januari) heb ik geen geld in beleggingen heb zitten maar alleen in spaartegoed. Gaat de belastingdienst dan uit van rendement uit beleggen of alleen van rendement uit sparen?

/Edit: het antwoord gevonden op https://www.belastingdien...lagere%20belastingheffing.

En

https://www.consumentenbo.../peildatum-box-3-omzeilen

[ Voor 42% gewijzigd door Schweino op 06-03-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
normaal wordt de situatie op peildatum aangehouden, in dit geval dus spaartegoed op 1 jan.
als er echter bewust vlak voor 1 jan alles van belegging naar spaar verplaatst wordt en na 1 jan weer terug, dan heeft de BD mogelijkheden om deze belastingontwijking aan te pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Schweino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:42:

Ik lees het volgende:

"Voor 2023 is de vrijstelling €57.000. Spaar je groen en/of beleg je groen? Dan is dat bedrag voor maximaal €65.072"

Stel ik heb ik in totaal 65.072 euro aan vermogen. En ik spaar 57.000 euro op een niet groene spaarrekening en de resterende 8072 euro op een groene spaarrekening.

Ja.
Daarnaast krijg je een extra heffingskorting van 0,7% * 8072 = 57 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ozzynator schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:16:

Is ze ook ingeschreven op jouw adres in Nederland? Vanaf maart 2023?

Dan zijn jullie, als het huwelijk ook met datum in 2023 is ingeschreven, vanaf maart 2023 fiscaal partners (voor de inkomstenbelasting) van elkaar.

Je partner is dan wel in Nederland belastingplichtig op basis van het woonland, maar ook in Duitsland in verband met het inkomen. Sterker nog, volgens mij is ze ook in Duitsland (als ze fysiek daar ook echt werkt) voor zorg- en sociale verzekeringen belasting- en premieplichtig.

De inkomsten van haar werk in Duitsland zijn dan in Nederland vrijgesteld. Echter ben je voor de rest wel belastingplichtig (denk aan de eigen woning, vermogen, etc.) en zullen jullie dus samen ook aangifte moeten doen. Vrij complexe materie als je dat voor het eerst doet, misschien is het verstandig om er een belastingadviseur met ervaring in grensarbeid bij te halen die jullie feitelijke situatie kan beoordelen.

Met name voor de eerste keer. Wellicht kun je het dan voor het vervolg wel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
bd-casemod schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:46:
korte vraag;

Wij hebben afgelopen jaar een zoon gekregen op 31-07-23 en ik was in de verwachting dat we in aanmerking zouden komen voor het Inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK). Echter zie ik deze niet voorbij komen in de aangifte.

Kan dat kloppen of komt deze pas volgend jaar mee ?
Helaas, vereiste is dat jullie zoon minimaal 6 maanden op hetzelfde adres heeft gewoond. Gezien de geboortedatum wordt de 6 maanden niet gehaald... (De eis komt voort uit ouderschap bij gescheiden ouders, maar werkt heel vreemd uit bij 'nieuwe' ouders).

Keerzijde is dat de IACK wel een jaartje langer doorloopt. Als ie dan nog bestaat én als jullie niet meer kinderen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:14
JanHenk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Helaas, vereiste is dat jullie zoon minimaal 6 maanden op hetzelfde adres heeft gewoond. Gezien de geboortedatum wordt de 6 maanden niet gehaald... (De eis komt voort uit co-ouderschap bij gescheiden ouders, maar werkt heel vreemd uit bij 'nieuwe' ouders).
Juist voor co-ouderschap is die inschrijving niet relevant. Ik denk dat de eis voortkomt uit scheiding zonder co-ouderschap.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Juist voor co-ouderschap is die inschrijving niet relevant. Ik denk dat de eis voortkomt uit scheiding zonder co-ouderschap.
Sorry, je hebt gelijk. Zal het even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:45
Schweino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:42:

Ik lees het volgende:

Ja.
ter verduidelijking het zijn 2 aparte vrijstellingen, dus niet iets extra's bovenop de vrijstelling van €57.000.
Je had dus €57.000 (standaard) + €65.072 (groen) kunnen hebben aan vermogen en dan blijf je ook binnen die grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
Ik heb loop 2023 Erfbelasting betaald en begrijp dat dit als schuld opgevoerd kan worden bij m'n aangifte inkomstenbelasting.

Misschien een domme vraag maar voer ik dit gewoon in bij de rubriek hypotheekschulden of is er een andere manier om dit op te voeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iurgNHmNFtd8Sf5k_TnJOCTOif4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/19doJRHvVbjuvO8IIfwathsI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Denk dat je iets door elkaar haalt.

Verschuldigde belasting mag je in 3 gevallen onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je bank tegoeden. Maar ik zie op de belastingsdienst daar niets over erfbelasting staan.

En is het dus een schuld in box 3. Aangenomen dat je dus op 1 Jan 2023 die erfbelasting nog niet had betaald die je in 2022 hebt ontvangen.

Dat je het in je hypotheek gegevens probeert te frommelen lijkt me dat er iets niet goed gaat. Of zijn het schilden die volgen omdat er een huis nog niet verkocht is? Dus zou even advies vragen, zeker als het om aanzienlijke getallen gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 07-03-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
In de regel zijn schulden aftrekbaar voor box 3. En dus niet voor de hypotheek. Maar uitzondering hierop zijn belastingschulden. Die zijn in principe niet aftrekbaar, op een enkele uitzondering na. Een erfbelastingschuld valt niet onder die uitzonderingen. Dus deze schuld kun je niet aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Dank voor jullie antwoorden. Het leek me simpel, dit zegt de belastingdienst:

Moet u nog erfbelasting betalen? En is deze op 1 januari nog niet betaald? Dan kunt u deze als schuld aangeven in uw aangifte inkomstenbelasting.

Het is Box 3 en er is een veld om aan te geven dat het niet om het hoofdverblijf gaat. Ik zie geen andere manier om het op te voeren.

Misschien inderdaad zinvol om ergens advies te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

rlat52 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:29:
Dank voor jullie antwoorden. Het leek me simpel, dit zegt de belastingdienst:

Moet u nog erfbelasting betalen? En is deze op 1 januari nog niet betaald? Dan kunt u deze als schuld aangeven in uw aangifte inkomstenbelasting.

Het is Box 3 en er is een veld om aan te geven dat het niet om het hoofdverblijf gaat. Ik zie geen andere manier om het op te voeren.

Misschien inderdaad zinvol om ergens advies te vragen
Denk dat je de kern van ons betoog mist: verschuldigde erfbelasting mag je niet aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Barrycade schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Denk dat je de kern van ons betoog mist: verschuldigde erfbelasting mag je niet aftrekken.
Is dat zo? De belastingdienst heeft de website hier veranderd, maar tot vorig jaar stond daar in ieder geval nog:
Erfbelasting die u nog niet hebt betaald, mag u aangeven in box 3.
Dus is er een wettelijke wijziging geweest wat betreft aftrekbare schulden?

[ Voor 17% gewijzigd door Hielko op 07-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 13:14
Barrycade schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:39:
[...]
Dat spoort niet met wat er op https://www.belastingdien...ngifte-doe-na-een-erfenis staat

Waarop baseer je dat erfbelasting die je op 1-1-23 verschuldigd zou zijn, ivm een overlijden in 2022 bijvoorbeeld, niet zou mogen aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
celshof schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Dat spoort niet met wat er op https://www.belastingdien...ngifte-doe-na-een-erfenis staat

Waarop baseer je dat erfbelasting die je op 1-1-23 verschuldigd zou zijn, ivm een overlijden in 2022 bijvoorbeeld, niet zou mogen aftrekken?
Dat is frapant. Want de belastingdienst zegt gelijk letterlijk "Belastingen die u nog niet hebt betaald, tellen niet mee als schulden in box 3." Waarbij er maar 3 uitzonderingen zijn, waar de erfbelasting niet bij zit.
https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden

Maar hoe dan ook, gewone schulden hebben helemaal niets te maken met hypotheken. En moet je daar dus sowieso niet opgeven. Als je de schuld mag opgeven, dan geef je die op bij de belastingen en schulden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:

Maar hoe dan ook, gewone schulden hebben helemaal niets te maken met hypotheken. En moet je daar dus sowieso niet opgeven. Als je de schuld mag opgeven, dan geef je die op bij de belastingen en schulden.
Dat gaat gewoon goed hoor. Het valt in de aangifte onder het kopje "hypotheken en andere schulden" en als je dan zegt dat de schuld niet voor je hoofdverblijf is dan komt ie keurig in box 3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
Inderdaad!

Om te beginnen heb ik in m'n eerste post de rubriek niet helemaal goed benoemd, het heet "Hypotheek en andere schulden". Aangezien ik een belasting nitwit ben was ik er onzeker over of dit wel de juiste plek was om het in te voeren

Ben toch maar met de belastingdienst gaan bellen en had me voorbereid op een lange zit maar ik was letterlijk binnen 1 minuut aan de beurt d:)b

De juffrouw van de Belastingtelefoon Nabestaanden heeft me bevestigd dat de erfbelasting die in de loop van 2023 betaald is daar als schuld opgevoerd kan worden.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@rlat52 Heb je de erfenis verkregen (door overlijden) in 2022? En je bent gerechtigd tot (een deel van) de onverdeelde boedel die op 1-1-23 nog niet was verdeeld?

Zo ja, dan geef je de waarde van jouw aandeel in de boedel op in box 3. Daardoor mag je de erfbelastingschuld ook in aftrek brengen als schuld in box 3.

Artikel 5.3 wet IB, lid 3, onder d. Staat er al heel lang in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 13:14
Wat ik wel knullig vind, is dat je nog niet betaalde erfbelasting voor ruim €3400pp belast is ivm de drempel, als ik dit zo lees. Op andere plekken lees ik dan weer dat het gaat om de netto verkrijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
JanHenk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:30:
@rlat52 Heb je de erfenis verkregen (door overlijden) in 2022? En je bent gerechtigd tot (een deel van) de onverdeelde boedel die op 1-1-23 nog niet was verdeeld?

Zo ja, dan geef je de waarde van jouw aandeel in de boedel op in box 3. Daardoor mag je de erfbelastingschuld ook in aftrek brengen als schuld in box 3.

Artikel 5.3 wet IB, lid 3, onder d. Staat er al heel lang in.
Dat was inderdaad het geval, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:18:
Wat ik wel knullig vind, is dat je nog niet betaalde erfbelasting voor ruim €3400pp belast is ivm de drempel, als ik dit zo lees. Op andere plekken lees ik dan weer dat het gaat om de netto verkrijging.
Bij mijn weten moet je jouw aandeel in de boedel opgeven als bezit. Dit ís de zgn. 'netto verkrijging' (immers het bezit minus schulden van de boedel).

De door jouw verschuldigde erfbelasting over jouw aandeel is persoonlijk (hangt van tarief en vrijstellingen af) en dien je zelf op te geven als schuld en mag je niet salderen met de boedel.

Ja, je zit dan inderdaad wel met de schuldendrempel. Dat is de uitwerking van de wet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:54
Mag ik even een n00b vraag stellen ? :)

Ik heb in 2023 een jaar lang via ING de ETF VWRL gekocht.
In de jaaropgave van ING staat :

Dividend
Dividend bruto, ontvangen in 2023
€34,96

Ingehouden Bronbelasting
Dividendbelasting binnenland, betaald in 2023
€0,00

Ik heb dus €34,96 dividend uitgekeerd gekregen en daar (klaarblijkeljik) geen belasting over betaald.
Al mijn vermogen (beleggingen, spaar/bankrekeningen) heb ik opgegeven.

Mijn vraag: moet ik die €34,96 ergens apart opgeven ? Waar ? Ik kan het niet vinden in de aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Green.car6808 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:30:
Mag ik even een n00b vraag stellen ? :)

Ik heb in 2023 een jaar lang via ING de ETF VWRL gekocht.
In de jaaropgave van ING staat :

Dividend
Dividend bruto, ontvangen in 2023
€34,96

Ingehouden Bronbelasting
Dividendbelasting binnenland, betaald in 2023
€0,00

Ik heb dus €34,96 dividend uitgekeerd gekregen en daar (klaarblijkeljik) geen belasting over betaald.
Al mijn vermogen (beleggingen, spaar/bankrekeningen) heb ik opgegeven.

Mijn vraag: moet ik die €34,96 ergens apart opgeven ? Waar ? Ik kan het niet vinden in de aangifte.
De dividendbelasting betaal je niet zelf, maar zit al verwerkt in het bruto dividend (het fonds betaalt de dividendbelasting). Bij Nederlandse aandelen/fondsen kun je de ingehouden dividendbelasting verrekenen op jouw aangifte, maar bij VWRL gaat dat helaas niet omdat er niets te verrekenen is. Dit heet ook wel dividendlekkage, meer achtergrond info hierover vind je bijv. hier: https://www.definancieles...-alles-wat-je-moet-weten/

Kortom: je hoeft die € 34,96 niet ergens apart op te geven :)

V&A advertenties

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.