KnoxNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:49:
@
peter-rm Jouw samenvatting klopt, MAAR wel met de aanvulling van @
Yorro dat ik dus zowel een schuld heb, als aan de uitlenende kant zit en dus rente en aflossing krijg.
Het antwoord van de 2e lijns (na uitgebreid intern overleg

) was dat de ontvangen rente en aflossing NIET opgegeven hoeft te worden. Iets zegt me dat dat gewoon echt niet klopt, immers zou ik hiermee gewoon een klein deel vermogen niet opgeven en volgens mij gewoon frauderen.
Vwb de lening waar ik schuldenaar ben, die moet volgens de belasting gewoon onder schulden in de sectie waar ik ook mijn hypotheek heb benoemd. Daar kan ik inkomen.
Achtergestelde lening A/B moet volgens hen gewoon onder uitstaande leningen, omdat het een achtergestelde lening betreft die NIET bij de belastingdienst is geregeistreerd. Valt ook nog wat voor te zeggen.
Maar ik zal inderdaad je advies overnemen en intern nog wel even checken, dat is de meest veilige route. Gelukkig is het allemaal professioneel opgezet middels een stichting met een bestuur die goed benaderbaar zijn voor mij.
Dank beiden!
Hmm. Ik kom terug op mijn stelling en heb BelastingTelefoon te weinig credits gegeven, want het antwoord is best aardig.
Dan nog een aanvulling, je schrijft:
[…] de ontvangen rente en aflossing NIET opgegeven hoeft te worden. Iets zegt me dat dat gewoon echt niet klopt, immers zou ik hiermee gewoon een klein deel vermogen niet opgeven en volgens mij gewoon frauderen.
Dit klopt, ik probeer het uit te leggen (laat weten als niet duidelijk, dan ligt het aan mij)
Even in stappen, specifiek op de lening die jij hebt verstrekt (dus niet de lening die je blijkbaar ook hebt ter financiering van je aandelen etc)
1: Jij leent 1.000 uit tegen 5% rente
2: Na een tijdje ontvang jij 100 aflossing en 50 rente, dat is dus 150 erbij op je bankrekening.
3: Stap 2 vindt plaats net vóór de peildatum
4: Op de peildatum heb je dan:
900 uitstaande lening
150 op je bankrekening (op de grote hoop met de rest van al je geld, ouwe kapitalist!)
Er is dus net voor de peildatum 100 verschoven van “uitstaande lening” naar “bankrekening”. Aangezien je niet rijker bent geworden hierdoor en er ook niks is verdwenen, geen fraude.
Er is dus net voor de peildatum 50 aan rente ontvangen. Aangezien we hier over box3* assets praten maakt het niet uit hoeveel rente je hebt ontvangen, je wordt belast obv de forfaitaire rendementen (dit weet je neem ik aan). Dus, ook hier: niks raars, geen fraude.
*precies dit moet je dus wel even checken: vallen alle opbrengsten uit de verschillende financiële instrumenten die je hebt in box3, of is er niet afgestemd, geen opinie, én gestructureerd door een of andere nitwit die denkt ‘na mij de zondvloed, ik pak m’n fee en schrijf het wel van me af in een of ander kulmemo’
Zo. Da was ‘m.
Hopelijk kun je er wat mee. Succes en een mooie rit gewenst met je (hopelijk economisch gezien wél) lucratieve belangetjes! 😉