Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 18:53
Koen179 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:40:
[...]

De dividendbelasting betaal je niet zelf, maar zit al verwerkt in het bruto dividend (het fonds betaalt de dividendbelasting). Bij Nederlandse aandelen/fondsen kun je de ingehouden dividendbelasting verrekenen op jouw aangifte, maar bij VWRL gaat dat helaas niet omdat er niets te verrekenen is. Dit heet ook wel dividendlekkage, meer achtergrond info hierover vind je bijv. hier: https://www.definancieles...-alles-wat-je-moet-weten/

Kortom: je hoeft die € 34,96 niet ergens apart op te geven :)
Bedankt voor je goede antwoord !
Dat geldt dus voor fondsen / ETF's. Zit dat bij aandelen die dividend uitkeren anders ?

Oh staat een stukje over in het artikel

Je bezit aandelen van een bedrijf dat gevestigd is in een land zonder belastingverdrag met Nederland en dit land kent een dividendbelasting van 20%. Wanneer dat bedrijf jou €100 uitkeert aan dividend, krijg jij hiervan €80. De fiscus van dat land heeft €20 ingehouden op de dividenduitkering. In Nederland geldt een dividendbelasting van 15%. Buitenlandse dividendbelasting tot aan dat percentage mag verrekend worden met Nederlandse box 3 belasting. De laatste 5% belasting kan je niet verrekenen, dus het dividendlek van deze transactie is 5%.

[ Voor 29% gewijzigd door Green.car6808 op 07-03-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Vorig jaar stond mijn lijfrente storting bij Brand New Day in de vooringevulde aangifte. Dit jaar stond de storting er niet bij. Hebben meer mensen dat hun inleg bij BND er nu niet in staat?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:10
Als je je aangifte inkomstenbelasting door een intermediair hebt laten doen, is dan online in te zien wat die precies heeft ingevuld?

Ik wil de aangifte van mijn moeder doen en dacht voor sommige dingen even te spieken bij de aangiftes van vorig jaren toen ze het door een administratiekantoortje had laten doen, maar ik kan online alleen de aanslag terugvinden en niet de aangifte zelf. Ik weet dat er ook papieren van die aangiftes waren waren, maar die lijken helaas kwijt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Sphandor Is eigenlijk altijd met commerciële software gedaan en dus niet met de software van de belastingdienst. Je kunt het daarom niet terugvinden.

Je ontvangt een rapport, dat zal met je gedeeld zijn… Nog even zoeken dus, of het betreffende kantoor even lief vragen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik doe al jaren zelf mijn belastingaangifte.

Maar ik zit dit jaar met 2 dingen:
- ik heb eind vorig jaar obligaties gekocht. Die zie ik niet terug in de vooraf ingevulde aangifte dus moet ik ergens toevoegen. Maar geen idee waar, en of dat wel nodig is (lijkt mij wel).
- ik ben vorig jaar begonnen met een (Invisalign) beugel. Kosten tot nu toe komen boven de grens, maar ik las ook ergens dat je ziektekosten uit kon stellen en in een komend jaar kan samenvoegen. Klopt dat?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Je moet de waarde van beleggingen per 1-1 2023 opgeven. Obligaties die eind vorig jaar zijn gekocht geef je volgend jaar op in de aangifte over 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:26
@Pietervs zorgkosten kan je alleen in de aangifte opnemen in het jaar dat je dit betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@devriesjande dus toch! Ik vroeg me al af of het zoiets was. Dat is mooi :)

@peter-rm inderdaad, heb het gevonden. Geen idee wat ik dan eerder gezien heb waardoor ik op het verkeerde been ben gezet.

heren, dank voor de hulp!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:58

GG85

.......

ozzynator schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:16:
Korte vraag, het almachtige www bied me momenteel nog geen uitkomst:

Sinds maart samenwonend, koopwoning op mijn naam, hypotheek ook alleen op mijn naam. In september in Vegas getrouwd, huwelijk is door omstandigheden echter pas in februari van dit jaar in NL ingeschreven. Ik weet niet in hoeverre dit met terugwerkende kracht is gedaan, eerlijk gezegd.

Mijn mevrouw is van Duitse komaf, werkt en verdiend dus in Duitsland. Zijn we dan voor 2023 al fiscale partners, of voor de belasting pas vanaf 2024?
Los van je vraag: je vrouw woont dus bij je in maar bouwt niks op qua vermogen wbt het huis? <knip> Off-topic, en onvriendelijk. Svp niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 08-03-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Pietervs schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:43:
Ik doe al jaren zelf mijn belastingaangifte.

Maar ik zit dit jaar met 2 dingen:
- ik heb eind vorig jaar obligaties gekocht. Die zie ik niet terug in de vooraf ingevulde aangifte dus moet ik ergens toevoegen. Maar geen idee waar, en of dat wel nodig is (lijkt mij wel).
- ik ben vorig jaar begonnen met een (Invisalign) beugel. Kosten tot nu toe komen boven de grens, maar ik las ook ergens dat je ziektekosten uit kon stellen en in een komend jaar kan samenvoegen. Klopt dat?
Je doet er nu niks meer aan, maar obligaties kopen vlak voor het eind van het jaar is belasting technisch niet zo slim als je box 3 vermogen boven de vrijstelling komt. De obligaties worden voor de volle bak aangeslagen als overig vermogen, en als ze maar een paar maanden in bezit hebt is dat rendement bij lange na niet voldoende voor de heffing die het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:24
*knip* originele post verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 08-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:36
Op vele websites verschijnen deze dagen artikelen met tips voor de belastingaangifte. Zo ook in het FD deze week: https://archive.is/vr6eL

In het artikel staat: "Doe je samen met je partner aangifte? Voer dan het eigen huis op bij de partner met het laagste inkomen [..] Deze tip staat haaks op het advies van de afgelopen decennia. Jarenlang was het verstandig om het eigen huis op te voeren in de aangifte van de partner met het hoogste inkomen."

Ik neem aan dat hiermee gedoeld wordt op het alloceren van de aftrek eigen woning op de pagina "verdelen" aan het einde van de aangifte?

Mijn partner en ik zijn beiden eigenaar van onze woning, en ik zie geen enkele mogelijkheid in de aangifte om de woning alleen bij haar "op te voeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Dunedin aan het einde bij het verdelen kun je de verschillende aftrekposten tussen jou en je partner verdelen. de bovenste rubriek is box1 eigen woning.
Waar je de woning aftrek(of bijtelling als je geen HRA meer hebt) opvoert is afhankelijk van het inkomen van beide partners, dit komt niet alleen door het verschil in belastingschijven, maar ook door de werking van de verschillende heffingskortingen.

gewoon even uitproberen hoe de verschillende verdelingen het hoogste resultaat opleveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:08
Je kunt "de eigen woning" alleen als geheel 'verdelen'. Je kunt dus niet bijvoorbeeld de betaalde rente bij de een aftrekken en het eigenwoningforfait bij de ander bijtellen. Daarom wordt er dus over "het eigen huis" als geheel gesproken, niet apart over de aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:10
Drietal vraagjes over de aangifte inkomsten betaling voor inkomsten uit overig werk waar hopelijk iemand me mee kan helpen:
  1. in 2023 heb ik zitting gehad bij een stembureau waar ik ook een vergoeding voor heb gekregen. Bij de uitbetaling heeft de gemeente echter een fout gemaakt waardoor een deel in 2023 is uitbetaald en een deel in 2024. Naar mijn weten is moment van uitbetaling leidend voor in welk belastingjaar dit valt, maar het volledige bedrag staat bij de vooraf ingevulde gegevenst voor het jaar 2023. Klopt dit, of kan ik het later betaalde deel voor dit jaar buiten beschouwing laten?
  2. is het toegestaan om de eigenlijke openbaar vervoer reiskosten hiervan af te trekken als de reis is gedaan met een NS Business Card die ik vanwege een eigen bijdrage aan mijn primaire werkgever ook prive mag gebruiken? Per maand betaal ik hier een slordige 50 euro voor aan mijn werkgever, maar prive reizen betaal ik dus niet apart.
  3. kan ik een deel telefoon/internet kosten opvoeren als aftrekpost als ik die dag mijn telefoon heb gebruikt om via een speciaal portaal de huidige drukte door te geven in het stemlokaal?
Tezamen zou dit net genoeg moeten zijn om er een nihil aanslag van te maken, dus vandaar dat ik opzoek ben naar een euro hier en daar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
Dunedin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:28:
Op vele websites verschijnen deze dagen artikelen met tips voor de belastingaangifte. Zo ook in het FD deze week: https://archive.is/vr6eL

In het artikel staat: "Doe je samen met je partner aangifte? Voer dan het eigen huis op bij de partner met het laagste inkomen [..] Deze tip staat haaks op het advies van de afgelopen decennia. Jarenlang was het verstandig om het eigen huis op te voeren in de aangifte van de partner met het hoogste inkomen."

Ik neem aan dat hiermee gedoeld wordt op het alloceren van de aftrek eigen woning op de pagina "verdelen" aan het einde van de aangifte?

Mijn partner en ik zijn beiden eigenaar van onze woning, en ik zie geen enkele mogelijkheid in de aangifte om de woning alleen bij haar "op te voeren".
Ze hebben daarom ook dit jaar een automatische verdeler erin gezet. Je kunt ervoor kiezen om het met de hand te doen, maar de verdeler werkt goed en zet het automatisch goed erin, zodat je de optimale bedrag betaald of ontvangt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Monkeydancer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Ze hebben daarom ook dit jaar een automatische verdeler erin gezet. Je kunt ervoor kiezen om het met de hand te doen, maar de verdeler werkt goed en zet het automatisch goed erin, zodat je de optimale bedrag betaald of ontvangt.
Automatische verdeler? Waar zit deze dan? Ik zie die volgens mij niet (of ik kijk er over heen)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
de automatische verdeler is er weer uitgesloopt, heeft in het begin even gewerkt, maar werkt klaarblijkelijk niet in alle gevallen correct.

Dat was in 2023 bij de aangifte over 2022 ook al aan de orde

[ Voor 43% gewijzigd door peter-rm op 08-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
peter-rm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:12:
de automatische verdeler is er weer uitgesloopt, heeft in het begin even gewerkt
Lekker gedaan van de belastingdienst /sarcasm. Hierdoor wist ik juist dat het opvoeren van huis bij partner beter was. Ik kreeg het exacte optimale bedrag te zien!

Nu moeten mensen dus steeds de bedragen "inklemmen" om te bepalen wat het beste bedrag is om op te voeren.

P.S: potverdikkie, kan ik opnieuw alles controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 08-03-2024 14:16 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Monkeydancer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Nu moeten mensen dus steeds de bedragen "inklemmen" om te bepalen wat het beste bedrag is om op te voeren.
Gelukkig kom je een heel eind met een beetje 'logisch nadenken', rekenen en de specificatie van de aangifte bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
peter-rm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:12:
de automatische verdeler is er weer uitgesloopt, heeft in het begin even gewerkt, maar werkt klaarblijkelijk niet in alle gevallen correct.

Dat was in 2023 bij de aangifte over 2022 ook al aan de orde
Je zou toch denken dat ze van vorig jaar geleerd zouden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hielko schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Je zou toch denken dat ze van vorig jaar geleerd zouden hebben...
Budget zal wel niet toereikend zijn voor de ICT om alles te fatsoeneren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Capstie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:
Drietal vraagjes over de aangifte inkomsten betaling voor inkomsten uit overig werk waar hopelijk iemand me mee kan helpen:
  1. in 2023 heb ik zitting gehad bij een stembureau waar ik ook een vergoeding voor heb gekregen. Bij de uitbetaling heeft de gemeente echter een fout gemaakt waardoor een deel in 2023 is uitbetaald en een deel in 2024. Naar mijn weten is moment van uitbetaling leidend voor in welk belastingjaar dit valt, maar het volledige bedrag staat bij de vooraf ingevulde gegevenst voor het jaar 2023. Klopt dit, of kan ik het later betaalde deel voor dit jaar buiten beschouwing laten?
  2. is het toegestaan om de eigenlijke openbaar vervoer reiskosten hiervan af te trekken als de reis is gedaan met een NS Business Card die ik vanwege een eigen bijdrage aan mijn primaire werkgever ook prive mag gebruiken? Per maand betaal ik hier een slordige 50 euro voor aan mijn werkgever, maar prive reizen betaal ik dus niet apart.
  3. kan ik een deel telefoon/internet kosten opvoeren als aftrekpost als ik die dag mijn telefoon heb gebruikt om via een speciaal portaal de huidige drukte door te geven in het stemlokaal?
Tezamen zou dit net genoeg moeten zijn om er een nihil aanslag van te maken, dus vandaar dat ik opzoek ben naar een euro hier en daar :D
Nee, nee en nee volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
Ik hang nu een uur aan de lijn bij de belastingdienst en heb nog steeds het antwoord niet op een mijns inziens niet moeilijke vraag:

Ik doe op het werk mee aan een participatieregeling. Heb dus certificaten in het bedrijf.

Die geef ik op als een belegging met de waarde per 1-1-23 en geef de ingehouden dividendbelasting op, kind kan de was doen.

MAAR mijn portfolio bestaat uit de volgende onderdelen:

Certificaten
Certificaten met CumPrefs
CumPrefs
Lening
Achtergestelde lening A
Achtergestelde lening B

Waarbij:
Lening = X bedrag wat ik geleend heb bij het bedrijf om certificaten aan te kopen
Achtergestelde lening A = Bedrag wat ik geleend heb aan het bedrijf door herstructurering van de regeling (we zijn uitegkocht, en hebben ons opnieuw ingekocht waarbij de certificaten gesplitst zijn in bovenstaande componenten)
Achtergestelde lening B = Bedrag wat ik geleend heb aan het bedrijf door herstructurering van de regeling (we zijn uitegkocht, en hebben ons opnieuw ingekocht waarbij de certificaten gesplitst zijn in bovenstaande componenten)

Vraag:

Waar geef ik Lening, Achtergestelde lening A en B op?

Het schijnt moeilijk te zijn want een antwoord heb ik nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
certificaten en cumprefs, tesamen met de achtergestelde leningen a en b zijn beleggingen.

het geld van de lening is een schuld (waarvoor een drempel van 3400/6800 geldt)

[ Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 08-03-2024 15:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Ik heb vorig jaar een bouwdepot aangevraagd, de taxatie is ook afgelopen jaar al uitgevoerd maar ik heb dit jaar pas 2de hypotheekofferte getekend.

Mag/moet ik de taxatiekosten van afgelopen jaar al dit jaar opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Minaaj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:47:
Ik heb vorig jaar een bouwdepot aangevraagd, de taxatie is ook afgelopen jaar al uitgevoerd maar ik heb dit jaar pas 2de hypotheekofferte getekend.

Mag/moet ik de taxatiekosten van afgelopen jaar al dit jaar opvoeren?
Ja als je die in 2023 hebt betaald wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:55
GG85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Los van je vraag: je vrouw woont dus bij je in maar bouwt niks op qua vermogen wbt het huis? [mbr]<knip> Off-topic, en onvriendelijk. Svp niet doen.[/]
Er klinkt een beetje een waardeoordeel ten aanzien van @ozzynator door in je post (vermoed daarom dat er wat geknipt is) maar los daarvan: je stelling klopt ook niet.

Het is heel goed mogelijk om je partner bij je te laten intrekken en een afspraak te maken over verdere waardeontwikkeling van de woning, zonder dat je daarbij direct de woning deels hoeft te verkopen (aan je partner, of helemaal verkassen, beide niet nodig).

Dat kan als je gaat trouwen door wat specifieke bepalingen in de huwelijkse voorwaarden (waarbij je dus afwijkt van de wettelijke standaard) en het kan ook in een samenlevingsovereenkomst. Dit laatste heb ik persoonlijk zo geregeld, want toen mijn vriendin bij me kwam wonen zat ik net een beetje op orde, weinig zin om de hut meteen weer te koop te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 08-03-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
peter-rm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:14:
certificaten en cumprefs, tesamen met de achtergestelde leningen a en b zijn beleggingen.

het geld van de lening is een schuld (waarvoor een drempel van 3400/6800 geldt)
Ik lees de post van @KnoxNL zó dat hij/zij heeft geïnvesteerd in een pakketje van verschillende financiële instrumenten, diverse soorten (certificaten van) al dan niet cumulatief preferente aandelen, gewone aandelen en leningen. Waarbij mbt die laatste categorie KnoxNL dus aan de uitlenende kant zit, ofwel rente en aflossing zal ontvangen.

Overigens ben ik heel benieuwd naar wat de Belastingtelefoon je zal vertellen, want ik vermoed dat je na een doorverwijzing naar de tweede lijn (if so) als antwoord hebt gekregen: “dit moet u aan uw belastingadviseur vragen”

En, heel eerlijk gezegd… ik zou überhaupt niet varen op wat men aan de Belastingtelefoon je aan inhoudelijke feedback heeft gegeven (in dit geval, voor simpele vragen kun je ze prima bellen maar reaslieer je dat er aan de andere kant van de lijn veelal studenten zitten en/of mensen die vooral standaard vragen beantwoorden)

Net zoals de andere poster ik dit topic die het 4.99% belang houdt, raad ik jou óók aan om even te schakelen met degene die de constructie heeft opgezet. En leg diegene even specifiek de vraag voor of er afstemming met de Belastingdienst heeft plaatsgevonden over de vraag of het pakketje wel of niet als “lucratief belang” kwalificeert. Want ik vermoed, gezien de instrumenten die er zijn gebruikt, dat er afstemming zal zijn geweest. En anders ligt er vast een mooie opinie in de la bij je werkgever.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorro op 08-03-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
@peter-rm Jouw samenvatting klopt, MAAR wel met de aanvulling van @Yorro dat ik dus zowel een schuld heb, als aan de uitlenende kant zit en dus rente en aflossing krijg.

Het antwoord van de 2e lijns (na uitgebreid intern overleg :P) was dat de ontvangen rente en aflossing NIET opgegeven hoeft te worden. Iets zegt me dat dat gewoon echt niet klopt, immers zou ik hiermee gewoon een klein deel vermogen niet opgeven en volgens mij gewoon frauderen.

Vwb de lening waar ik schuldenaar ben, die moet volgens de belasting gewoon onder schulden in de sectie waar ik ook mijn hypotheek heb benoemd. Daar kan ik inkomen.

Achtergestelde lening A/B moet volgens hen gewoon onder uitstaande leningen, omdat het een achtergestelde lening betreft die NIET bij de belastingdienst is geregeistreerd. Valt ook nog wat voor te zeggen.

Maar ik zal inderdaad je advies overnemen en intern nog wel even checken, dat is de meest veilige route. Gelukkig is het allemaal professioneel opgezet middels een stichting met een bestuur die goed benaderbaar zijn voor mij.

Dank beiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:24
Yorro schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Er klinkt een beetje een waardeoordeel ten aanzien van @ozzynator door in je post (vermoed daarom dat er wat geknipt is) maar los daarvan: je stelling klopt ook niet.
Precies dat dus. Over 4 jaar is de hypotheek klaar (als het goed gaat allemaal) en daarna zien we verder hoe of wat we doen. Ga dat nu ook niet meer op het spel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
KnoxNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:49:
@peter-rm Jouw samenvatting klopt, MAAR wel met de aanvulling van @Yorro dat ik dus zowel een schuld heb, als aan de uitlenende kant zit en dus rente en aflossing krijg.

Het antwoord van de 2e lijns (na uitgebreid intern overleg :P) was dat de ontvangen rente en aflossing NIET opgegeven hoeft te worden. Iets zegt me dat dat gewoon echt niet klopt, immers zou ik hiermee gewoon een klein deel vermogen niet opgeven en volgens mij gewoon frauderen.

Vwb de lening waar ik schuldenaar ben, die moet volgens de belasting gewoon onder schulden in de sectie waar ik ook mijn hypotheek heb benoemd. Daar kan ik inkomen.

Achtergestelde lening A/B moet volgens hen gewoon onder uitstaande leningen, omdat het een achtergestelde lening betreft die NIET bij de belastingdienst is geregeistreerd. Valt ook nog wat voor te zeggen.

Maar ik zal inderdaad je advies overnemen en intern nog wel even checken, dat is de meest veilige route. Gelukkig is het allemaal professioneel opgezet middels een stichting met een bestuur die goed benaderbaar zijn voor mij.

Dank beiden!
Hmm. Ik kom terug op mijn stelling en heb BelastingTelefoon te weinig credits gegeven, want het antwoord is best aardig.

Dan nog een aanvulling, je schrijft:
[…] de ontvangen rente en aflossing NIET opgegeven hoeft te worden. Iets zegt me dat dat gewoon echt niet klopt, immers zou ik hiermee gewoon een klein deel vermogen niet opgeven en volgens mij gewoon frauderen.
Dit klopt, ik probeer het uit te leggen (laat weten als niet duidelijk, dan ligt het aan mij)

Even in stappen, specifiek op de lening die jij hebt verstrekt (dus niet de lening die je blijkbaar ook hebt ter financiering van je aandelen etc)

1: Jij leent 1.000 uit tegen 5% rente
2: Na een tijdje ontvang jij 100 aflossing en 50 rente, dat is dus 150 erbij op je bankrekening.
3: Stap 2 vindt plaats net vóór de peildatum
4: Op de peildatum heb je dan:
900 uitstaande lening
150 op je bankrekening (op de grote hoop met de rest van al je geld, ouwe kapitalist!)

Er is dus net voor de peildatum 100 verschoven van “uitstaande lening” naar “bankrekening”. Aangezien je niet rijker bent geworden hierdoor en er ook niks is verdwenen, geen fraude.

Er is dus net voor de peildatum 50 aan rente ontvangen. Aangezien we hier over box3* assets praten maakt het niet uit hoeveel rente je hebt ontvangen, je wordt belast obv de forfaitaire rendementen (dit weet je neem ik aan). Dus, ook hier: niks raars, geen fraude.

*precies dit moet je dus wel even checken: vallen alle opbrengsten uit de verschillende financiële instrumenten die je hebt in box3, of is er niet afgestemd, geen opinie, én gestructureerd door een of andere nitwit die denkt ‘na mij de zondvloed, ik pak m’n fee en schrijf het wel van me af in een of ander kulmemo’

Zo. Da was ‘m.

Hopelijk kun je er wat mee. Succes en een mooie rit gewenst met je (hopelijk economisch gezien wél) lucratieve belangetjes! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
@Yorro Helder, dank!

Enkel dit moet ik even na gaan, maar hoef je niet uit te leggen. Daar ligt mijn eigen onderzoeksplicht, daar kom ik wel uit :)
je wordt belast obv de forfaitaire rendementen
En dit:
*precies dit moet je dus wel even checken: vallen alle opbrengsten uit de verschillende financiële instrumenten die je hebt in box3, of is er niet afgestemd, geen opinie, én gestructureerd door een of andere nitwit die denkt ‘na mij de zondvloed, ik pak m’n fee en schrijf het wel van me af in een of ander kulmemo’
Komt wel goed. Zoals ik al zei is het uiterst professioneel. Men zit gewoon met de belastingdienst om tafel ;)
Box3 is het dan (helaas) ook zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
KnoxNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:49:

Nee, dat is juist de insteek van de box 3 systematiek. Je hoeft de daadwerkelijk ontvangen en betaalde bedragen niet op te geven, het gaat alleen om de verschillende saldi op 1-1. Je geeft dus wel het vermogen op 1-1 op, maar niet de ontvangen rente en aflossing tussen 1-1 en 31-12. Dat leidt alleen tot een verhoging van je vermogen, wat je indirect dus volgend jaar opgeeft in het saldo van je bezittingen op 1-1-2024.

Het bezit op 1-1 aan beleggingsinstrumenten die niet kwalificeren als spaar- en deposito's, telt als overige bezittingen. Of het nu gaat om aandelen, leningen, opties of whatever dan ook maakt daarbij niet uit.
De lening die je hebt telt als schuld, waatbij de eerste drempel van 3400 p.p. niet wordt meegenomen.
Zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Nee, dat is juist de insteek van de box 3 systematiek. Je hoeft de daadwerkelijk ontvangen en betaalde bedragen niet op te geven, het gaat alleen om de verschillende saldi op 1-1. Je geeft dus wel het vermogen op 1-1 op, maar niet de ontvangen rente en aflossing tussen 1-1 en 31-12. Dat leidt alleen tot een verhoging van je vermogen, wat je indirect dus volgend jaar opgeeft in het saldo van je bezittingen op 1-1-2024.

Het bezit op 1-1 aan beleggingsinstrumenten die niet kwalificeren als spaar- en deposito's, telt als overige bezittingen. Of het nu gaat om aandelen, leningen, opties of whatever dan ook maakt daarbij niet uit.
De lening die je hebt telt als schuld, waatbij de eerste drempel van 3400 p.p. niet wordt meegenomen.
Zo simpel is het.
De ontvangen aflossing leidt niet tot verhoging van het vermogen, alleen een verschuiving van “uitstaande lening” naar “tegoed op bankrekening”

De rente wel.

Verder helemaal eens met je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 22:32
Sirhc_95 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:54:
[...]

In mijn beleving niet, het gaat om je vermogen op peildatum 1 januari 2023. (Toevallig heb ik hetzelfde gedaan ;))

Wellicht een stomme vraag, maar mijn notaris heeft helaas niet op de factuur aangegeven welke kosten aftrekbaar zijn.
Zijn bijkomende kosten voor de hypotheekakte zoals "Kosten inzagen kadaster (hypotheek)", "Kosten identificatie en raadpleging diverse registers" en "bijdrage Kwaliteitsfonds Notariaat" aftrekbaar en zo ja, inclusief de btw erop neem ik aan?
Excuses voor de kick, weet iemand misschien of de bijkomende kosten voor de hypotheekakte zoals "Kosten inzagen kadaster (hypotheek)" ook aftrekbaar zijn? Mijn notaris heeft dit helaas niet op de factuur aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Sirhc_95 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Excuses voor de kick, weet iemand misschien of de bijkomende kosten voor de hypotheekakte zoals "Kosten inzagen kadaster (hypotheek)" ook aftrekbaar zijn? Mijn notaris heeft dit helaas niet op de factuur aangegeven.
De kosten voor de akte (honorarium), inschrijvingskosten bij het kadaster en inzage in het kadaster zijn aftrekbaar.
Als je een huis hebt verkocht, de royementskosten ook.

Waarschijnlijk zijn de kosten voor de btw apart gespecificeerd, die zijn ook aftrekbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Wispe op 09-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:12:
[...]

De kosten voor de akte (honorarium), inschrijvingskosten bij het kadaster en inzage in het kadaster zijn aftrekbaar.
Als je een huis hebt verkocht, de royementskosten ook.

Waarschijnlijk zijn de kosten voor de btw apart gespecificeerd, die zijn ook aftrekbaar.
Let wel, alleen de kosten die met de hypotheek te maken hebben. Dus bv alleen de kosten voor inschrijving van de hypotheek in het kasaster, niet de kosten voor inschrijving van de woning in het kasaster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Let wel, alleen de kosten die met de hypotheek te maken hebben. Dus bv alleen de kosten voor inschrijving van de hypotheek in het kasaster, niet de kosten voor inschrijving van de woning in het kasaster.
Dat klopt, had ik misschien duidelijker moeten verwoorden, maar dacht dat het opzich ook wel duidelijk was aangezien zijn vraag over de kosten mbt hypotheek ging. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:24

Cbr

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:03:
[...]

De kosten van de hypotheekakte zijn daarnaast alleen aftrekbaar voor zover de rente van de hypotheekening ook aftrekbaar is. Bij aflossingsvrije leningen kan dit een probleem vormen, maar soms kan dat wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
rlat52 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:38:
Ik heb loop 2023 Erfbelasting betaald en begrijp dat dit als schuld opgevoerd kan worden bij m'n aangifte inkomstenbelasting.

Misschien een domme vraag maar voer ik dit gewoon in bij de rubriek hypotheekschulden of is er een andere manier om dit op te voeren?

[Afbeelding]
Hi rlat52, even een vraagje. Heb je het uiteindelijk opgegeven zoals in deze afbeelding na je contact met de Belastingdienst Nabestaanden? Ik zit in dezelfde situatie en was dit weekend verrast door het bedrag dat ik mag bijlappen omdat ik slechts de eerste 2 maanden van 2023 een geërfd huis in bezit had. Het viel me tevens op dat 1 dag of 365 dagen bezit niks uitmaakt, op 1 januari bezit is voor een vol jaar dokken. De door mij in 2023 betaalde erfbelasting opgeven als schuld zou de 'schade' met honderden euro's verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 16:47
Monkeydancer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Die automatische vandaag gebruikt, bleek echt het meest optimale te zijn. Vorig jaar had ik die volgens mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Plenkske schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Die automatische vandaag gebruikt, bleek echt het meest optimale te zijn. Vorig jaar had ik die volgens mij nog niet.
Hebben ze die er dan weer in gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
Megalodon_67 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Hi rlat52, even een vraagje. Heb je het uiteindelijk opgegeven zoals in deze afbeelding na je contact met de Belastingdienst Nabestaanden? Ik zit in dezelfde situatie en was dit weekend verrast door het bedrag dat ik mag bijlappen omdat ik slechts de eerste 2 maanden van 2023 een geërfd huis in bezit had. Het viel me tevens op dat 1 dag of 365 dagen bezit niks uitmaakt, op 1 januari bezit is voor een vol jaar dokken. De door mij in 2023 betaalde erfbelasting opgeven als schuld zou de 'schade' met honderden euro's verminderen.
Inderdaad, ik heb het zoals het daar staat punt voor punt doorgenomen met de juffrouw van Belastingdienst Nabestaanden. Ik vond later ook nog dit stukje in de Geldgids van de Consumentenbond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9NDK0t7wW1YC-3deG2mHTrRG0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UY3ErGKVXqLNLUcPDThDJUY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 16:47
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Hebben ze die er dan weer in gezet?
Vanmiddag kreeg ik hem in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:13

dragonhaertt

@_'.'

Afgelopen jaar een huis gekocht en getrouwd, dus voor het eerst een wat ingewikkeldere aangifte moeten doen.

Ik had 1 vraag waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden.

De totale aftrek eigen woning (welke te verdelen is in de één na laatste stap) komt niet overeen met de som van onze aftrekposten.

We hebben ingevuld:
Hypotheekrente
Taxatiekosten hypotheek
Notariskosten hypotheek
Aanvraag NHG
Bemiddelingskosten tussenpersoon

Als ik deze optel kom ik 193 euro uit bóven de berekende "Totale aftrek eigen woning"
Kan iemand me dit uitleggen? Is dit een deel van één van de kostenposten die niet aftrekbaar is?
Hoe wordt dit berekend?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@dragonhaertt Je zoekt naar het “eigenwoningforfait”.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:13

dragonhaertt

@_'.'

JanHenk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:20:
@dragonhaertt Je zoekt naar het “eigenwoningforfait”.
Ah, bedankt! _/-\o_
Als ik naar de detail berekening op de laatste pagina kijk kan ik dit inderdaad terug vinden.
Jammer dat ze dat niet een stapje eerder ook even duidelijk als overzicht laten zien.

Éérst verdelen en dan pas laten zien waar dit bedrag uit opgebouwd is, is niet heel intuïtief voor mij.
Ik klik meestal niet op 'volgende' voordat ik begrijp wat er staat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 15:43
Net de aangifte ingevuld. Onder de streep geen verrassing: we krijgen (net als voorgaande jaren) nog iets meer terug dan de conservatief ingevulde voorlopige aanslag.
Op zich hebben mijn vrouw en ik een vrij standaard aangifte. Aftrekpost voor de eigen woning, allebei één werkgever, we krijgen (nog een paar jaar) de IACK en dat is het wel zo'n beetje.

Maar één ding begrijp ik niet. Als ik de aftrekpost voor de eigen woning verschuif tussen mij en mijn vrouw, dan verandert het bedrag bij mij wel, maar bij mijn vrouw niet.
Als ik de volledige aftrekpost bij mij zet, moet ik een paar tientjes terugbetalen en krijgt mijn vrouw iets meer dan € 1000. Als ik de aftrekpost in stapjes van € 1000 verschuif naar mijn vrouw, moet ik steeds meer betalen, totdat ik bij een aftrekpost van € 0 zo'n beetje de volledige voorlopige aanslag moet terugbetalen. Dat snap ik.
Maar het bedrag dat mijn vrouw terugkrijgt, blijft onveranderd. Je zou verwachten dat zij dan meer gaat terugkrijgen, al zal dat onder de streep minder zijn omdat ze in een lagere schijf valt. Maar dat het helemaal gelijk blijft, dat snap ik niet.

Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@Out.of.Control ik denk dat dat het bedrag is wat bij je vrouw aan loonbelasting is ingehouden.

je krijgt nooit meer terug dan wat er (op loon inhouding) betaald is

[ Voor 5% gewijzigd door peter-rm op 10-03-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Ja als je die in 2023 hebt betaald wel.
Ik heb iets soortgelijks.
De hypotheekadviseur is betaald in 2023 maar al het andere moet nog gedaan worden dit jaar en ik heb ook nog geen andere hypotheek waar ik het op kan boeken.
Volgens de adviseur moest ik het in het jaar indienen van de daadwerkelijke hypotheekaanvraag en dat klinkt voor mij ook het meest logische.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hier een zeer specifieke vraag. Mijn opa en oma hebben in de jaren 90 hun huis al aan de kinderen gegeven maar met het recht van het vruchtgebruik erop. Via een overleden oom ben ik sinds een paar jaar ook mede eigenaar van dat huis.

Tot vorig jaar ging dat eigenlijk makkelijk en werd het opgegeven als verhuurd met huurbescherming tegen een huur van €0 en werden er kortingen op de waarde gegeven. Dit kwam het dichtste in de buurt van de daadwerkelijke situatie want dit aparte construct kon je nergens opgeven. Dit jaar moet je echter aangeven of je het verhuurd aan een familielid en dan wordt er geen korting op de waarde meer gegeven. Je kunt dat zelf ook niet aanpassen het wordt gelijk voor 100% aangeslagen.

Lees ik echter hier dan zie ik het volgende:
Vanaf 2023: U verhuurt aan iemand waarmee u bent verbonden. Bijvoorbeeld een familielid. Én u hebt voorwaarden opgesteld die u niet zo met een willekeurige derde zou afspreken, zoals een lagere huurprijs. Dan moet u uitgaan van het hoogste percentage in de tabel, en dat is 100%.
De crux zit hem in de EN ik zou deze voorwaarden idd niet met een derde afspreken want ze zijn stringenter richting huurbescherming dan ik met een derde zou afspreken daar staat echter wel een lagere huur en andere voorwaarden tegenover (oma blijft bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhoud). Vul ik echter NEE in en zet ik de huur op €1 dan lieg ik ook.

Wat is nu wijsheid? De keuze kost mij €200 meer belasting en dat is de moeite van de fraude niet waard maar ook te veel geld om maar gewoon op akkoord te rammen. Voor mijn gevoel kloppen beide situaties niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:43:
Hier een zeer specifieke vraag. Mijn opa en oma hebben in de jaren 90 hun huis al aan de kinderen gegeven maar met het recht van het vruchtgebruik erop. Via een overleden oom ben ik sinds een paar jaar ook mede eigenaar van dat huis.

Tot vorig jaar ging dat eigenlijk makkelijk en werd het opgegeven als verhuurd met huurbescherming tegen een huur van €0 en werden er kortingen op de waarde gegeven. Dit kwam het dichtste in de buurt van de daadwerkelijke situatie want dit aparte construct kon je nergens opgeven. Dit jaar moet je echter aangeven of je het verhuurd aan een familielid en dan wordt er geen korting op de waarde meer gegeven. Je kunt dat zelf ook niet aanpassen het wordt gelijk voor 100% aangeslagen.

Lees ik echter hier dan zie ik het volgende:

[...]

De crux zit hem in de EN ik zou deze voorwaarden idd niet met een derde afspreken want ze zijn stringenter richting huurbescherming dan ik met een derde zou afspreken daar staat echter wel een lagere huur en andere voorwaarden tegenover (oma blijft bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhoud). Vul ik echter NEE in en zet ik de huur op €1 dan lieg ik ook.

Wat is nu wijsheid? De keuze kost mij €200 meer belasting en dat is de moeite van de fraude niet waard maar ook te veel geld om maar gewoon op akkoord te rammen. Voor mijn gevoel kloppen beide situaties niet.
Ik snap je vraag niet zo goed. Wat je quote is toch precies van toepassing op jou situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vorige week al ingevuld, maar nog niet verstuurd. Vandaag nog eens rustig nagekeken en definitief gemaakt / verstuurd.

Redelijk standaard aangifte. Getrouwd, huis (volledig afbetaald), kinderen (en dus recht op iack), eigen vermogen net onder de grens) en beetje speelgeld met aandelen.

Geen automatiach schuifje kunnen vinden voor de optimale verdeling, maar mijn aanslag nihil (51 euro betalen) gemaakt en vrouwlief zo het hoogste bedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 15:43
peter-rm schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:42:
@Out.of.Control ik denk dat dat het bedrag is wat bij je vrouw aan loonbelasting is ingehouden.

je krijgt nooit meer terug dan wat er (op loon inhouding) betaald is
Hmm, da's een goeie. Vanavond eens kijken of dat het is. Dank voor de tip.

Edit: en dat blijkt het inderdaad te zijn. Nogmaals dank door de tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Out.of.Control op 10-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Ik snap je vraag niet zo goed. Wat je quote is toch precies van toepassing op jou situatie?
Nee want het wordt niet verhuurd en de voorwaarden zijn zowel negatiever als positiever dan wanneer het aan een niet familielid verhuurd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben dus fiscaal partner met mijn vrouw. We wonen allebei in hetzelfde huis. Het huis staat op mijn naam en is dus geen eigendom van mijn vrouw.

Als we samen aangifte doen bij de belastingdienst, staan alle details over mijn woning en de hoogte van de hypotheek delen enz in geuren en kleuren vermeld in de aangifte van mijn vrouw. Ook staan er veel dubbele teksten, die hinten naar dat de woning eigendom is van ons beide.

Iemand hier ervaring mee? Mensen die ook een eigen woning hebben en vrouwlief erbij hebben wonen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
We zien bijvoorbeeld bij mijn vrouw dat bij "Inkomen" in box 1 het huis wordt meegeteld.

Ze heeft dus haar inkomsten uit werk (bedrag kloppend met de jaaropgaaf). En dan gaat er €703 vanaf, door "eigen woning".

We hebben het gevoel dat dit een foutje is, gezien de woning niet haar eigendom is en ook niet ons gedeeld eigendom is.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Laatst online: 12:24

Cbr

Tanuki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:59:

Als we samen aangifte doen bij de belastingdienst, staan alle details over mijn woning en de hoogte van de hypotheek delen enz in geuren en kleuren vermeld in de aangifte van mijn vrouw.
Dat is geen probleem. Ook wanneer je ieder apart aangifte doet zal je vrouw de gegevens over jouw eigen woning en zelfs jouw hypotheken moeten vermelden.

De eigen woning is namelijk een gezamenlijk inkomensbestandeel voor beide partners. Dit is zo wettelijk geregeld los van hoe het eigendom in feite verdeeld is. Daarom is samen aangifte doen veel makkelijker.

Overal waar "u en <naam partner>" staat mag je ook "u en/of <naam partner>" lezen. Misschien helpt dat wat, qua geruststelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-01 15:43
Tanuki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:02:
We zien bijvoorbeeld bij mijn vrouw dat bij "Inkomen" in box 1 het huis wordt meegeteld.

Ze heeft dus haar inkomsten uit werk (bedrag kloppend met de jaaropgaaf). En dan gaat er €703 vanaf, door "eigen woning".

We hebben het gevoel dat dit een foutje is, gezien de woning niet haar eigendom is en ook niet ons gedeeld eigendom is.
Ik verwacht het antwoord te vinden in je eerste zin. Je bent fiscaal partner. Daarmee heb je het belastingvoordeel dat je het bezit van de woning fiscaal voordelig kunt verdelen. Schuif maar aan het einde van de aangifte met de aftrekposten. Het kan niet anders dan als je dit doet, je de woning ook bij jou kunt krijgen. Maar dit zal dan waarschijnlijk fiscaal niet voordelig zijn.

Simpel voorbeeld met box drie, bezittingen. Een rekening met 100.000 kun je ook verdelen, ook al staat die alleen op jouw naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Nee want het wordt niet verhuurd en de voorwaarden zijn zowel negatiever als positiever dan wanneer het aan een niet familielid verhuurd zou worden.
Ben niet helemaal thuis in deze materie, maar bij nader inzien denk ik dat je een deel van de waarde van het huis moet opgeven. Je opa en oma die in het huis leven moeten de waarde van het vruchtgebruik bepalen (volgens de tabellen op de site van de belastingdienst) en dat deel aangeven in box 3. De waarde van het blote eigendom is dan de resterende waarde, en die moet jij en de mede eigenaren opgeven volgens jullie eigendomsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:26:
[...]

Ben niet helemaal thuis in deze materie, maar bij nader inzien denk ik dat je een deel van de waarde van het huis moet opgeven. Je opa en oma die in het huis leven moeten de waarde van het vruchtgebruik bepalen (volgens de tabellen op de site van de belastingdienst) en dat deel aangeven in box 3. De waarde van het blote eigendom is dan de resterende waarde, en die moet jij en de mede eigenaren opgeven volgens jullie eigendomsverhouding.
Die mening deel ik maar dat kan ik dus nergens opgeven wanneer ik bij familielid JA aanvink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:31:
[...]

Die mening deel ik maar dat kan ik dus nergens opgeven wanneer ik bij familielid JA aanvink.
Kan je het niet gewoon als overige bezittingen opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Kan je het niet gewoon als overige bezittingen opgeven?
Het is een onroerende zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bij overige bezittingen kan je ook onroerende zaken met een beperkt eigendom aangeven, aldus de omschrijving van de belastingdienst. Vruchtgebruik staat er bij als voorbeeld, maar dan is het logisch om bloot eigendom daar ook op te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Hielko op 10-03-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57

rammes

koekebakker 1e klas

ik worstel een beetje met de reiskosten, als ik die invul (Voor mijn partner) dan zie ik daar aan het eind geen voordeel van. kan dat kloppen?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
rammes schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:09:
ik worstel een beetje met de reiskosten, als ik die invul (Voor mijn partner) dan zie ik daar aan het eind geen voordeel van. kan dat kloppen?
Welke reiskosten? Kan je iets meer context geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

rammes schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:09:
Als het om medische reiskosten gaat zit er een forse drempel op. Dan moet je die drempel wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

stin00 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Welke reiskosten? Kan je iets meer context geven?
het betreft woon werk verkeer 3 dagen per week 23 km heen reis

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Laatst online: 08:44
rammes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:48:
[...]

het betreft woon werk verkeer 3 dagen per week 23 km heen reis
Reist je vrouw met het ov en krijgt ze geen reiskostenvergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

exelletor schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:03:
[...]

Reist je vrouw met het ov en krijgt ze geen reiskostenvergoeding?
ze krijgt wel reiskosten vergoed 900euro
reist met OV

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Laatst online: 08:44
rammes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:18:
[...]

ze krijgt wel reiskosten vergoed 900euro
reist met OV
Ik ben geen belastingexpert, maar op de site van de Belastingdienst lijkt de reisaftrek voor jullie situatie lager te zijn dan de vergoeding:
https://www.belastingdien...isaftrek_openbaar_vervoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

exelletor schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Ik ben geen belastingexpert, maar op de site van de Belastingdienst lijkt de reisaftrek voor jullie situatie lager te zijn dan de vergoeding:
https://www.belastingdien...isaftrek_openbaar_vervoer
thnx. dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Bij overige bezittingen kan je ook onroerende zaken met een beperkt eigendom aangeven, aldus de omschrijving van de belastingdienst. Vruchtgebruik staat er bij als voorbeeld, maar dan is het logisch om bloot eigendom daar ook op te geven.
Ik zie het er bij staan ja. Zal er morgen eens naar kijken want daar zitten neem ik aan ook weer regels en percentages aan vast?

https://www.belastingdien...om-periodieke-uitkeringen

[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-03-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Ik zie het er bij staan ja. Zal er morgen eens naar kijken want daar zitten neem ik aan ook weer regels en percentages aan vast?

https://www.belastingdien...om-periodieke-uitkeringen
Ja, natuurlijk zitten daar allerlei regels aan vast, maar daar zou je al jaren (?) aan moeten voldoen en de rest van de familie ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Ja, natuurlijk zitten daar allerlei regels aan vast, maar daar zou je al jaren (?) aan moeten voldoen en de rest van de familie ook...
Wij hebben het dan blijkbaar jaren verkeerd gedaan en gewoon op gegegeven bij ander onroerend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dit jaar moet ik het voor het eerst bij de IB ook mijn zakelijke inkomsten/aftrekposten meenemen, omdat ik een ZZP ben gestart naast mijn gewone baan.
Vorig jaar vond ik het erg makkelijk om met m'n partner de aangifte te doen, zodat we de dingen met hypotheek en huis goed konden verdelen.

Maar omdat ik nu nog niet helemaal duidelijk heb ik wat ik aan nieuwe vragen kan verwachten, zou ik liever eerst voor mezelf alles even door willen lopen voordat we met z'n 2en een avond achter de laptop kruipen.
Kan ik eerst voor mezelf alles doorlopen/invullen, en dan later de aangifte met z'n 2en afronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GeleFles schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:11:
Dit jaar moet ik het voor het eerst bij de IB ook mijn zakelijke inkomsten/aftrekposten meenemen, omdat ik een ZZP ben gestart naast mijn gewone baan.
Vorig jaar vond ik het erg makkelijk om met m'n partner de aangifte te doen, zodat we de dingen met hypotheek en huis goed konden verdelen.

Maar omdat ik nu nog niet helemaal duidelijk heb ik wat ik aan nieuwe vragen kan verwachten, zou ik liever eerst voor mezelf alles even door willen lopen voordat we met z'n 2en een avond achter de laptop kruipen.
Kan ik eerst voor mezelf alles doorlopen/invullen, en dan later de aangifte met z'n 2en afronden?
Volgens mij niet.
Je moet inloggen, fiscaal partner inloggen, jij weer inloggen, alles invullen, opslaan, later (uren, dagen, weken) verder gaan, jij inloggen, fiscaal partner inloggen, bevestigen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@GeleFles je kunt gewoon de hele aangifte doorlopen (en aan het eind als pdf printen/opslaan). Als je een machtiging van je partner hebt, kun je daar rustig alleen gaan invullen.

zolang je nog niets verstuurd hebt, kun je alles nog veranderen. ook als je al wel een aangifte ingezonden hebt, kun je nog een nieuwe met aanpassingen weer versturen. De belastingdienst neemt de laatste aangifte zolang er nog geen definitieve aanslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 18:14
Ik heb een vraag over het verdelen, al jaren verdien ik meer dan mijn partner. In 2023 minimaal 2x zoveel.
We hebben een x bedrag aan aftrek eigen woning.
Wat ik begrijp is dat normaliter de aftrek eigen woning (hypotheekrente aftrek) af moet trekken bij degene die het meest verdient (ik dus). Aangezien ik in de hoogste belastingschaal zit, en mijn partner niet.

Nu is het al jaren zo dat we totaal minder belasting hoeven te betalen als ik de "aftrek eigen woning" bij mijn partner invul.
Dit druist in tegen wat m.i. logisch zou zijn. Ik heb tussen neus en lippen door het met mijn boekhouder over gehad en hij kon het ook niet verklaren.

Waar zou het mee te maken kunnen hebben?

En ik dacht dat de belastingdienst het verdelen had verbeterd zodat ze dat nu voor je doen?

[ Voor 6% gewijzigd door bertuslambertus op 11-03-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:44
bertuslambertus schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:15:
Ik heb een vraag over het verdelen, al jaren verdien ik meer dan mijn partner. In 2023 minimaal 2x zoveel.
Wat ik begrijp is dat normaliter de aftrek eigen woning (hypotheekrente aftrek) af moet trekken bij degene die het meest verdient (ik dus). Aangezien ik in de hoogste belastingschaal zit, en mijn partner niet.

Nu is het al jaren zo dat we totaal minder belasting hoeven te betalen als ik de "aftrek eigen woning" bij mijn partner invul.
Dit druist in tegen wat m.i. logisch zou zijn. Ik heb tussen neus en lippen door het met mijn boekhouder over gehad en hij kon het ook niet verklaren.

En ik dacht dat de belastingdienst het verdelen had verbeterd zodat ze dat nu voor je doen?
Herkenbaar qua totaalbedrag en onderlinge verdeling. Mijn indruk is dat het in de afbouw van de heffingskortingen zit. Dat tikt rondom modaal veel harder aan dan bij twee keer modaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
bertuslambertus schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:15:

De belastingaangifte is geen black box waar je maar moet raden hoe de getallen eruit komen rollen he. Je kan gewoon de berekening er bij pakken en kijken waar het verschil in zit. Maar waarschijnlijk komt het door de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-02 15:08
@bertuslambertus Sinds dit jaar is de aftrek eigenwoning alleen voor de eerste schijf (~39%) aftrekbaar. Bij welk inkomen je het invult maakt dus niet (meer) uit voor de hoogte van de aftrek. De arbeidskorting wordt niet aangepast bij een aftrekpost, die is alleen afhankelijk van het arbeidsinkomen. De algemene heffingskorting kijkt echter naar het 'Inkomen uit werk en woning'. Dus als je inkomen daalt door de aftrek, dan stijgt de heffingskorting. In 2023 bedroeg die stijging tussen een inkomen van €22.661 tot €73.031 telkens 6,095% en daarbuiten nul.

Volgens mij is het dus het gunstigs als je de aftrek bij de persoon met inkomen in die bracket invult.

[ Voor 6% gewijzigd door mijosa2 op 11-03-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Inmiddels de stappen aan het doorlopen voor het deel onderneming...

Nu kom ik erachter dat ik volgens de ondernemerscheck 'waarschijnlijk' geen ondernemer ben voor de IB, omdat ik niet meer dan €5000 heb verdiend met de onderneming.

Ik hou netjes mijn boekhouding in e-boekhouden bij, en heb ook wat kleine investeringen gedaan dit jaar. Heb ook netjes een KVK inschrijving met een KOR.

Als ik nu bij de IB aangeef dat ik geen onderneming ben (zoals ze willen), gaan er dan dingen mis, of loop ik aftrekposten mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 14:33
Ik heb een vraag. Ik betaal zorgtoeslag en huurtoeslag terug van het jaar 2021 en 2022... Heel naar maar het is nu eenmaal zo.

kan ik dit opgeven aan de belastingdienst? Want van mijn loon ben ik iedere maand zoon 500 EUR kwijt aan deze betalingsregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
GeleFles schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:05:
Inmiddels de stappen aan het doorlopen voor het deel onderneming...

Nu kom ik erachter dat ik volgens de ondernemerscheck 'waarschijnlijk' geen ondernemer ben voor de IB, omdat ik niet meer dan €5000 heb verdiend met de onderneming.

Ik hou netjes mijn boekhouding in e-boekhouden bij, en heb ook wat kleine investeringen gedaan dit jaar. Heb ook netjes een KVK inschrijving met een KOR.

Als ik nu bij de IB aangeef dat ik geen onderneming ben (zoals ze willen), gaan er dan dingen mis, of loop ik aftrekposten mis?
Ja, dat is belastingtechnisch aanzienlijk minder aantrekkelijk.
Groax schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
Ik heb een vraag. Ik betaal zorgtoeslag en huurtoeslag terug van het jaar 2021 en 2022... Heel naar maar het is nu eenmaal zo.

kan ik dit opgeven aan de belastingdienst? Want van mijn loon ben ik iedere maand zoon 500 EUR kwijt aan deze betalingsregelingen.
Nee. Je hebt er ook geen belasting over betaald toen je het kreeg, dus is er nu ook niks om terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Groax schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:

Wat wil je precies opgeven dan? Het is gewoon een belasting schuld die je moet betalen.
Geen rente of andere aftrekbare zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
Hielko schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Nee. Je hebt er ook geen belasting over betaald toen je het kreeg, dus is er nu ook niks om terug te krijgen.
Okay bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
Dennis1812 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Wat wil je precies opgeven dan? Het is gewoon een belasting schuld die je moet betalen.
Geen rente of andere aftrekbare zaken.
Daarom dat ik het vraag, ik heb geen idee. Ik dacht als er een kans is, waarom niet proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hielko schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Ja, dat is belastingtechnisch aanzienlijk minder aantrekkelijk.
Hmm, mag ik dan alsnog aangeven dat ik ondernemer ben voor de IB?

In mijn onderneming gebeurt niet zoveel, ik schrijf wat facturen naar klanten voor geleverde diensten, heb wat hardware voor de onderneming gekocht en dat is het eigenlijk... (waarvan slechts 1 stuk hardware meer dan 450 euro is en afgeschreven moet worden)
Ik vraag me dan dus af waar ik 'winst' kan maken in mijn aangifte.

[ Voor 6% gewijzigd door GeleFles op 11-03-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 23:24
Vraagje omtrent nieuwbouwdepot -

Wij hadden een nieuwbouwdepot die in 2023 is afgerond van +/- 108K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu446ajW4epJ64sBu-HH77ymSLg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lw8lIwkX7tlrJ73RvQqTkoZ0.jpg?f=user_large

Hoe moet ik deze op de juiste wijze invullen in mijn aangifte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fncEB8sLss2UZ4Z_eUwZQFE8UNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpDAqU33tRKnVn6xbwlDBxfT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben namelijk in de war, er wordt benoemd dat we een rentevergoeding hebben ontvangen, maar ik heb enkel rente betaald voor deze nieuwbouwdepot. Althans, ik kan nergens vinden dat er een bedrag overgeschreven is als vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-03 19:53
Afgelopen weekend ben ik aan het ‘stoeien’ geweest mijn mijn aangifte inkomstenbelasting 2023. Vorig jaar heb ik een huis gekocht, dus dit is het eerste jaar dat het iets meer is dan cijfertjes controleren (ingewikkeldere aangifte). Ik overweeg serieus om het te laten doen vanaf dit jaar (om niks te laten liggen), maar ik heb geen idee hoe ik dat kan aanpakken. Kan ik Googelen op Belastingconsulent woonplaats of zijn het vooral particulieren die elkaar betaald helpen en dus niet online te vinden?
Klopt het dat je wel minimaal € 200,00 kwijt bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000

Reinier

\o/

GeleFles schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:36:
[...]

In mijn onderneming gebeurt niet zoveel, ik schrijf wat facturen naar klanten voor geleverde diensten, heb wat hardware voor de onderneming gekocht en dat is het eigenlijk... (waarvan slechts 1 stuk hardware meer dan 450 euro is en afgeschreven moet worden)
Lijkt me sterk dat je aan het urencriterium voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Fifagek schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:09:
Afgelopen weekend ben ik aan het ‘stoeien’ geweest mijn mijn aangifte inkomstenbelasting 2023. Vorig jaar heb ik een huis gekocht, dus dit is het eerste jaar dat het iets meer is dan cijfertjes controleren (ingewikkeldere aangifte). Ik overweeg serieus om het te laten doen vanaf dit jaar (om niks te laten liggen), maar ik heb geen idee hoe ik dat kan aanpakken. Kan ik Googelen op Belastingconsulent woonplaats of zijn het vooral particulieren die elkaar betaald helpen en dus niet online te vinden?
Klopt het dat je wel minimaal € 200,00 kwijt bent?
Via Google in je woonplaats of via ervaring van bekenden?

Die van mij rekent €90,- voor een aangifte en €130 bij fiscaalpartners. Grote kantoren zijn vaak wel wat duurder. Had er ruim 10 jaar terug één en daar was ik toen al bijna €300 kwijt.

En zo ingewikkeld is een aangifte niet meer dus zou het proberen onder de €200,- te houden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11
Wij moeten dit jaar 98 euro betalen, het verdelen heeft hier niet veel invloed op. Het wordt zeker niet minder.
Kan een belastingadviseur er iets meer uithalen of is het 'gewoon' het voor ingevulde rijtje controleren en versturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
bij de vakbond fnv kun je gratis de belasting laten invullen (geen winst/verlies en box2). Ook de ouderenbonden (anbo-pcob) bieden een goedkope belastingservice.

aangifte met aankoop/verkoop van een woning valt wel mee kwa complexiteit

[ Voor 19% gewijzigd door peter-rm op 11-03-2024 17:21 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Thomas19903 voor een bouwdepot geldt dat je over het eerste halfjaar (na opening van het depot) de rente over het hele depotbedrag in aftrek mag nemen, en dat je de ontvangen rente over wat er nog over is in depot niet hoeft te verrekenen. Na dit half jaar moet je de ontvangen en betaalde rente wel salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Reinier schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Lijkt me sterk dat je aan het urencriterium voldoet.
Is alleen relevant voor de starters en ondernemersaftrek, niet of je wel of niet ondernemer bent voor de IB.
GeleFles schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Daar kan niemand vanaf hier iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Dat geldt blijkbaar alleen voor erfenissen voor box 3 krijg ik het nergens gevonden op de website van de belastingdienst. Alleen wanneer het vruchtgebruik niet afhankelijk is van een leeftijd.

Wel lees ik dit:
https://www.moore-drv.nl/...n-vruchtgebruik-in-box-3/
Bloot eigendom en vruchtgebruik
Vanaf 1 januari 2012 geldt de defiscalisering nu ook voor de situaties waarin de langstlevende het vruchtgebruik geniet en de kinderen de bloot eigendom bezitten op grond van een testament. Dit betekent dat de langstlevende de volle eigendom van het vermogen in box 3 moet vermelden: de kinderen hoeven in box 3 niets aan te geven.
Ik ben echter een kleinkind maar dit zou inhouden dat oma het moet invullen bij box3 wat mij ook weer raar lijkt.

https://www.belastingdien...om/waarde-blote-eigendom/

Hier echter weer iets anders: https://www.raisin.nl/box...uchtgebruik-woning-box-3/
Bij eigen woning gebruik wordt er al in box 1 belasting geheven en hoeft het dus niet meer in box 3.

Dat krijg ik echter nergens terug gevonden op de website van de belastingdienst.
Mijn god wat een onduidelijk gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-03-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-03 19:53
Morpheusk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Via Google in je woonplaats of via ervaring van bekenden?

Die van mij rekent €90,- voor een aangifte en €130 bij fiscaalpartners. Grote kantoren zijn vaak wel wat duurder. Had er ruim 10 jaar terug één en daar was ik toen al bijna €300 kwijt.

En zo ingewikkeld is een aangifte niet meer dus zou het proberen onder de €200,- te houden.
Ervaring van bekenden is lastig. Familie hielp altijd en doet het nu nog graag. Alleen is deze persoon rond de 75 en ik betwijfel of die alle (nieuwe) regels kent. Deze persoon doet het ook voor m'n ouders en die moeten al 2 jaar duizenden euro's terugbetalen. Dat maakt dat we twijfelen om haar dit jaar te vragen!
Buiten de familie praat ik niet over belastingen. Dus om ervaring bij een collega of vriend te vragen is dan ook lastig. Hoewel ik wel bij een bewindvoerderskantoor werk. We hebben daar iemand in dienst die alle belastingaangiftes voor onze cliënten verzorgt. Wellicht kan ik die nog vragen of ze iemand kent hoewel ik dat lastig vindt. Dat moet over de mail omdat onze werkdagen elkaar kruisen (zij is er veel alleen op maandag en dat is mijn enige vrije dag van de week).
Google is dan waarschijnlijk toch weer je vriend!

Nog een hele andere vraag: er staat mij bij dat ik in het verleden een nog niet verzonden aangifte op mijn lokale PC (als PDF-bestand) kon opslaan. Kan dit pas bij de stap 'Naar verzenden' of kan dit helemaal niet meer? Ik ben bang dat als ik doorga naar die stap dat ik mijn aangifte (onbedoeld) verstuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Fifagek op 11-03-2024 19:42 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Let op:
Wil je weten wanneer je je geld krijgt? https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

In het topic verwachten we dit als bekend. Ook hoeven we niet te weten wie wanneer zijn geld krijgt. Dit topic is voor de algemene discussie rondom de aangifte.