devilsnight schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:46:
Even voor de zekerheid!
Xbox tolereert puur het gebruik van VPN niet meer, toch? Dus een Brazil code kopen op Kinguin en dan met Brazil VPN de code activeren op de Xbox site is een no go.
Als het echter een EU code betreft, geen VPN nodig, hier zijn ze niet tegen? Ik wil geen risico's dat ik mijn huge library kwijt raak.
In theorie zou een EU code gewoon goed moeten zijn. Maar... Kinguin is een marktplaats, net als g2a en eneba (en nog een stel). Je weet daardoor niet exact van wie je koopt.
Het kan dat de code niet is wat je verwacht dat die is, wat waarschijnlijk alleen maar leidt tot dat deze niet geaccepteerd wordt zonder alsnog met vpn aan de slag te gaan (met diens risico's) en niet dat je account geband wordt puur van het invoeren van die code zonder vpn, maar je weet het nooit helemaal zeker.
Het kan echter ook dat de code afkomstig is van criminelen die de code aangeschaft hebben met gestolen creditcard gegevens. De uitgever krijgt dan een chargeback voor zijn kiezen (is daardoor juist geld kwijt door chargeback costs ipv geld te verdienen aan de verkoop van die key en die kosten zijn niet laag). Meestal heb je daar als eindgebruiker geen last van (als je geen last hebt van een geweten

), maar keys zijn ook wel eens teruggetrokken waardoor je de game kwijt bent. Ik heb niet gehoord van dat mensen er zelfs hun account door kwijtgeraakt zijn, maar in principe zou ik dat ook best zien gebeuren. Het zou ook nog best te verdedigen zijn want vooral als de key goedkoper was dan je normaalgesproken zou mogen verwachten dan zou het als heling gezien kunnen worden.
Uiteindelijk komt het neer op wat @
uchiha tijntje zei, gewoon niet doen als je zeker veilig wil zijn. Zelf koop ik sowieso nooit van marketplaces (Kinguin/G2A/Eneba).