Thomas schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:15:
[...]
Enerzijds geef ik je gelijk maar anderzijds gaan we een punt bereiken waarop games gegijzeld worden op een compleet inferieur platform. Als je gewend bent om welke game dan ook te spelen op een heel krachtig platform en vervolgens wordt gedwongen om bepaalde games op je PS5 of opvolger te spelen, dan houdt het ook een keertje op. Als dit echt zo was, dan waren de PS en Switch niet populair geweest. Gaming gaat niet om 8K textures, of hoe reflecties super realistisch moeten zijn. Het gaat om de games zelf natuurlijk.
Daarom zeg ik ook altijd

....hardcore pc gamers praten "hardware" en niet "games". En daarmee bedoel ik dat ze vooral hun specs willen verdedigen maar praten nauwelijks over games. Wat we weten vaak dat ze gewoon de simpelste games spelen maar wel een 5090 kopen

. En dit bedoel ik niet vervelend naar jou hoor, maar in het algemeen heb ik bv een hekel aan dat PCMR praat.
Feit is dat de PC-gaming markt alleen maar doorgroeit en de consoles juist marktaandeel verliezen, op Nintendo na. Het grote verschil is dat Nintendo exclusives heeft die je ook echt niet wil missen, dat is voor zowel Sony als MS al heel lang niet meer het geval. Meningen verschillen natuurlijk, maar de hoeveelheid first party exclusives die uit worden gebracht is heel laag en ze scoren ook niet meer goed. Een greep uit de games die je nu enkel op een PS5 kunt spelen; Demon Souls remake, Astrobot, en over een tijdje Wolverine. Over de laatste kun je natuurlijk nog weinig zeggen, maar dit zijn geen games van het kaliber Halo 3, Horizon Zero Dawn, Uncharted en The Last of Us. Als je dat terrein terug wil winnen kan je het niet bij 1 of 2 absolute topgames laten, en dat zie ik eerlijk gezegd geen enkele publisher doen. Ze zien allemaal geld in duffe live service games die met een beetje pech een maand later alweer offline worden gehaald zoals Highguard en Concord.
Geef je alleen op je eigen console uit dan sluit je gewoon een gigantisch deel van de markt uit. Het gaat heel veel tijd en kwaliteit (en dus geld) kosten om marktaandeel terug te winnen. Ik heb dat liever niet, ik wil gewoon een goede PC hebben staan waar ik alles wat ik wil op kan spelen, plus eventueel iets a la Steam Deck voor onderweg. Ik hoop dus dat de volgende Xbox gewoon een PC is en laat Sony vrolijk links liggen.
E: En daarbij... Waarom zou je eigenlijk een eigen hardware platform willen? Daar wordt het geld niet mee verdiend. Nintendo doet het slim door de prijzen van hun games behoorlijk hoog te houden, maar ook dat zie ik wel een keer misgaan.
Ieder zijn mening, maar het is een beetje onzin om te zeggen dat gaming op console inferieur is in vergelijking met een pc. De ervaring is totaal niet anders en daar veranderd een very high texture vs ultra texture echt niet aan. Daarbij men doet altijd alsof iedereen op een high end machine gamed, maar de meesten hebben maar net of niet eens een krachtigere pc/hardware dan de PS5 Pro. Het is maar een kleine markt die echt high end gamed namelijk.
Daarbij verwacht ik niet dat PC gaming zoveel gaat groeien met de ram prijzen. Waar ram bij consoles in bulk orders worden gekocht, is dit natuurlijk compleet anders bij een single setje ram die iemand nu voor zijn/haar pc moet kopen. Daarbij vind ik ook dat je jezelf een beetje tegenspreekt. Je geeft Nintendo een vrijbrief omtrent exclusives, terwijl 9/10 Nintendo games tegenwoordig ook remakes zijn van vorige versies en veel van het zelfde is en het ook niet altijd alles is. Switch 2 releases zijn ook vrij karig en het is een duur apparaat. Verkopen ervan zijn ook iets omlaag gegaan en deze console ziet straks geen GTA wat er dus voor zorgt voor een enorme boost in de high end consoles straks tegenover pc gaming. Maar als het om PS gaat en exclusives dan is de wereld opeens te klein, is het slecht voor de markt en zielig voor de pc gamers (terwijl die pas enkele jaren mogen proeven), dus laten we niet doen alsof PS al 30 jaar hun grote games uitbrengt op een ander platform.
In jou geval vraag ik me af waarom je niet gewoon al een pc hebt? Waarom zou je je limiteren tot iets wat Microsoft "misschien" gaat uitbrengen, waarvan je nu al weet dat wat jij graag wilt je beter op een pc kan doen. Kan is nog gewoon dat deze hybride console gelimiteerd is aan wat jij graag voor ogen ziet. Jij wilt pc gamen en niet console gamen lees is, dus dat is je goed recht natuurlijk. Ik game zelf ook op high end pc en er staat een PS5 Pro, een Switch en PS Portal (tuurlijk ook nog andere devices)

.
Geef je alleen op je eigen console uit dan sluit je gewoon een gigantisch deel van de markt uit. Het gaat heel veel tijd en kwaliteit (en dus geld) kosten om marktaandeel terug te winnen.
Als je het hebt over Xbox dan klopt dat. Hun marktaandeel en userbase is zo klein dat het niet rendabel is om exclusief te gaan. Met Gamepass canibaliseren ze zichzelf, waardoor ze genoodzaakt zijn om die inkomsten ergens anders vandaan te halen (game sales). Het is voor hun een groter risico omdat de kans zeer groot is dat dit apparaat qua hardware sales waarschijnlijk al niet eens in de buurt zal komen van de Series X/S sales. Ik verwacht een niche product voor een specifiek doelgroep en niet voor de mass market.
E: En daarbij... Waarom zou je eigenlijk een eigen hardware platform willen? Daar wordt het geld niet mee verdiend. Nintendo doet het slim door de prijzen van hun games behoorlijk hoog te houden, maar ook dat zie ik wel een keer misgaan.
Je zegt dus eigenlijk, waarom zouden we meer producten hebben binnen een enkele categorie? Waarom zouden we in een wereld moeten leven waar alleen "pc" gaming zou bestaan? Blijkbaar verdient PS genoeg geld dat ze marktleider zijn op dat vlak, dus wat je zegt klopt niet.
[
Voor 17% gewijzigd door
Vanduul42 op 09-03-2026 11:42
]