• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
Mede-auteur:
  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:55

G_Dragon

Starfield

Ontwikkelaar:Bethesda Game Studios
Uitgever:Bethesda Softworks
Platforms:PC, Xbox Series X|S, Xbox Game Pass
Release-datum:2023
Officiële Website:Zie hier

Starfield is het eerste nieuwe universum in 25 jaar van Bethesda Game Studios, de bekroonde makers van The Elder Scrolls V: Skyrim en Fallout 4. In deze next-gen RPG tussen de sterren creëer je elk personage dat je wilt en verken je met ongeëvenaarde vrijheid terwijl je aan een epische reis begint om het grootste mysterie van de mensheid te beantwoorden.
"zoals Skyrim in de ruimte" is en facties zal bevatten, met Constellation, een groep menselijke ontdekkingsreizigers, als de belangrijkste.

Setting

Het is het jaar 2330. De mensheid heeft zich buiten ons zonnestelsel gewaagd, nieuwe planeten te vestigen en te leven als een ruimtevarend volk. Van een bescheiden begin als ruimtemijnwerker, sluit je je aan bij Constellation - de laatste groep ruimteverkenners die op zoek zijn naar zeldzame artefacten in de melkweg - en navigeer je door de enorme uitgestrektheid van de Settled Systems in de grootste en meest ambitieuze game van Bethesda Game Studios

Starfield heeft meer dan het dubbele van Skyrim's dialoog:

Tijdens de Tokyo Game Show vertelde Howard het publiek dat Starfield zal lanceren met een volledige Japanse lokalisatie en dat het meer dan 150.000 dialoogregels heeft. Zoals Nibellion op Twitter opmerkte(opent in nieuw tabblad), dat zijn meer dan twee keer zoveel lijnen als Skyrim, dat er 60.000 had. Het is ook meer dan de 111.000 dialoogregels van Fallout 4. Dit wordt een spraakzame RPG.

Sterrenstelsels & Planeten

Starfield 'meer dan honderd' sterrenstelsels, met in totaal 'meer dan duizend' planeten. Volgens de studio zijn die planeten allemaal volledig te verkennen. Sommige planeten zijn bewoond en hebben steden, terwijl andere planeten rijk aan grondstoffen zullen zijn. Spelers kunnen zelf naar de planeten toevliegen in een eigen ruimteschip, die ze zelf kunnen bouwen en aanpassen met verschillende modules die onder meer invloed hebben op hoe het schip presteert. Het is ook mogelijk om een eigen crew aan te nemen en in ruimtegevechten terecht te komen.

Verder wordt het mogelijk om outposts te maken op planeten, die gebruikt kunnen worden om te overleven en om grondstoffen te vergaren. Spelers kunnen zelf kiezen hoe en waar ze die outposts bouwen en het is mogelijk om personeel in te huren om een outpost draaiende te houden.

Starfield heeft ook facties

De ruimte is een gevaarlijke plek, dus het is geen verrassing dat de Settled Systems een willekeurig aantal groepen zullen hebben die vissen om hun eigen doelen te bereiken. We weten nog niets over het hoofdverhaal van Starfield, maar er zullen zeker facties in de wereld zijn zoals andere grote Bethesda-RPG's. We weten nog niet veel, maar we hebben de namen en korte beschrijvingen gehoord van een paar groepen die we onderweg misschien tegenkomen of horen:
  • United Colonies: "de toekomstige ruimterepubliek, geïdealiseerd."
  • Freestar Collective: "ruimte-westerse fantasie, mensen daar aan de grens."
  • Ryujin Industries: Een mega-corp, een van de mogelijke beginnende facties.
  • Crimson Fleet: Een groep piraten waar je je bij kunt aansluiten of die je kunt verraden.
  • Huis Va'Ruun: Een groep fanatieke religieuze fanaten

Je hebt een robot metgezel genaamd Vasco

Hij heet Vasco en kan de speler vergezellen tijdens zijn verkenningstocht. Hij biedt meer opslagruimte en zelfs een beetje bescherming als er toch gevechten uitbreken. Het opvallende ontwerp van de robot is indrukwekkend

Personage

Het is niet alleen het fysieke uiterlijk van je personage dat je zult veranderen. Aangeprezen als Bethesda's meest complexe personage-maker ooit, onthulde de trailer een groot aantal beschikbare eigenschappen, waaronder:
  • Buitenaards DNA
  • Invoelend
  • extravert
  • Freestar Collectieve Kolonist
  • Introvert
  • Kinderdingen
  • Neon Straat Rat
  • Opgegroeid Verlicht
  • Verhoogd universeel
  • Omhelzing van de slang
  • gespreid
  • Startpagina
  • Taakmeester
  • Terra Firma
  • Verenigde Koloniën Native
  • Ongewenste held
Bethesda onthulde ook een groot aantal achtergronden, waaronder de volgende:
  • Beest jager
  • Uitsmijter
  • Premie Jager
  • Chef
  • Gevechtsmedicus
  • Cyber ​​Runner
  • cyberneticus
  • Diplomaat
  • Ontdekkingsreiziger
  • Gangster
  • Homesteader
  • Industrieel
  • Lange Vrachtwagen
  • Pelgrim
  • Professor
  • Ronin
Zoals gewoonlijk zal de personageaanpassing bekende elementen bevatten, zoals de mogelijkheid om te kiezen tussen dunne en gespierde lichaamstypes, hoofdtypes en andere elementen.

Naast het aanpassen van de personages kondigde regisseur Todd Howard ook aan dat Starfield spelers in staat zal stellen hun eigen ruimteschepen te bouwen waarmee ze door de sterren kunnen reizen, en een basis om ze op te slaan. Naast het kunnen definiëren van elementen zoals motoren en wapens, is het ook mogelijk om je eigen bemanning te rekruteren. Bovendien kun je met Starfield je schip besturen en tegen vijanden in de ruimte vechten.

Links en meer info

Teasers & trailers

Screenshots

[Voor 255% gewijzigd door G_Dragon op 13-06-2022 11:42]

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-03 23:38
Ha! je bent me enkele dagen voor, hij was er nog niet, maar ik dacht, ik wacht nog eventjes. Wilde al een topic aan gaan maken :D

Deze game staat hoog op mijn verlanglijstje. Top dat ik hem direct bij Game Pass heb, maar eens zien of er ook nog extra edities zijn. Ik zal dit dan ook vanaf dag 1 gaan spelen.

Dat zal letterlijk vechten worden met vrouw wie er op de Xbox Series X mag en wie er op de Xbox One X in de slaapkamer. (Aangezien Hogwards Legacy ook rond die tijd uitkomt)

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-03 13:38
Er zijn inmiddels in-engine beelden vrijgegeven. Vanaf 0:45:

[Voor 3% gewijzigd door Wolfos op 11-04-2022 11:14]

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-03 10:43
En uitgesteld tot volgend jaar. Erg jammer. En zal dan nog wel een keer uitgesteld worden :)

Zou wel een keer wat gameplay willen zien.

(My iRacing)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03 15:21
Mja, weet niet goed wat denken.

Het zal in ieder geval niet het niveau van Mass Effect halen, maar dat is ook een enorm moeilijke mijlpaal om te halen.
Het lijkt echt "skyrim/fallout in space" te worden, met alle bethesda tropes aanwezig, tot "space lockpicking" aan toe. Hoeft niet slecht te zijn, maar ik vraag me wel luidop af hoe "echt" de gameplay is, en hoe ver het ontwikkelproces daadwerkelijk staat. Zowel rondwandelen als schieten leek vreemd, en de footage zat bomvol cuts.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-03 23:38
Het ziet er zeker goed uit, en dacht vanaf het begin dat het als ‘MMO’ te boek stond. Maar ik lees nu in de reacties dat dit singleplayer zal zijn. Wel jammer, had op zijn minst Co-op wel fijn gevonden. Beetje samen bouwen is leuker dan alleen.

Maar we zullen zien, wellicht een toekomstige update die dit voor elkaar weer te krijgen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Random IT Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:38
De Xbox Livestream compressie heeft deze game geen goed gedaan, want het zag er toen heel fuzzy uit. Met de 4K trailer is het echt wel een heel stuk beter.

Nu ik Bethesda games al 20 jaar ken en ook enigzins weet hoe ze in elkaar zitten technisch door ze ook in het verleden te hebben gemod, zie ik wel een aantal items waardoor ik de verwachtingen wel iets moet temperen.

Dit gaat een enorme game worden, maar het gaat niet hetzelfde worden als No Man's Sky...en ik zie ook hoe ze de technische puntjes enigzins aan elkaar hebben gebreid met de limitaties van de Creation Engine maar het ook beter geschikt maakt voor modden. Een aantal puntjes in de video met timestamps. Het is wat langer geworden dan ik dacht.

1:55 - Ik kom hier straks op terug, maar ik kan je verzekeren dat je dit soort videos vaak gaat zien in de game. Er zit echt geen 'seamless' transition in zoals bij No Man's Sky. De Creation Engine (en alle voorgaande engines van Bethesda inclusief de Xngine) kan dat niet. Dit is een 'gemaskeerd' laadscherm die zit tussen het vliegen van je ship uit de ruimte (aparte worldspace) naar de planeet zelf (en mogelijk zit er gewoon zelfs echt een laadscherm in dat ze eruit hebben geknipt).

4:17 - En waarom zit hier een korte fade to black? Dat is een laadscherm dat is weggehaald. Een trucje dat Bethesda wel vaker heeft uitgehaald in dit soort gameplay videos (zoals Oblivion) op beurzen. Oftewel: Het 'exterieur' (de planeet) is afgezonderd van dit soort 'interior' cells. Dat is gebruikelijk met Bethesda engines. Dat doen ze omdat de AI en scripting language nogal zwaar is en per interior cell geladen moet worden. Weer een teken dat er geen seamless transition zal zijn tussen interieur en exterieur (zoals wel het geval is met No Man's Sky). Maakt het wel weer veel gemakkelijker om te modden.

4:41 - Weinig evolutie in de AI. Vijanden blijven net zoals bij de Fallout games staan waar ze staan als je een granaat gooit.

5:29 - Aangekondigd als iets bijzonders, dit schip. Is echter gewoon hetzelfde als random events in Fallout 4 waar Osprey's van de Brotherhood of Steel even langskomen.

Vervolgens wat montage van verschillende planeten en facties. Ziet er allemaal grafisch goed uit. Alleen allemaal niet echt heel bijzonder. Ik voorspel wel aardig wat replayability, een beetje wat meer Fallout 3 dan Fallout 4 denk ik gezien het erop lijkt dat je factie keuze behoorlijke impact gaat hebben op het verdere verloop van de game.

9:51 - Dit is letterlijk Fallout 4/76, niet heel bijzonder. Sinds Fallout 4 hebben ze de mogelijkheid ingebouwd om objecten in de exterieur cells neer te zetten. Wat veteranen wel zullen merken is dat de framerate ECHT inkakt als je een enorm bouwwerk maakt. De Creation Engine is namelijk niet heel efficiënt m.b.t. real-time belichting met veel verschillende voorwerpen wat de performance geen goed doet. Ik voorspel ook weer wat memory leak issues want dit soort objecten voegen bytes toe aan je savegame en als savegames groot worden in Creation Engine games kunnen de savegames gaan crashen/corrupten.

10:20 - Hier ga ik weer even heel naar zijn. Dit is weer een Bethesda trucje in dit soort gameplay videos. Waarom zie je de crewmembers niet gedurende dit stukje hmm? Daar komt die scripting language weer om de hoek kijken en NPC's vliegen alle kanten op als je ze in Creation Engine games op een bewegende mesh zet (wat een spaceship is). Ik denk dus dat als je schip in landingmodus staat, je alleen 1 klein stukje van je schip in kan waarmee je kan landen en opstijgen. De crewmembers zitten waarschijnlijk in andere delen van het schip, afgescheiden van de exterieur space en in een eigen interior cell.

10:59 - Zelfde als 1:55. Bereid je maar voor dat je dit vaak gaat zien. Dit is een gemaskeerd laadscherm naar de space worldspace.

13:15 - Nu ga ik ook weer even naar zijn. Dit is niet zo bijzonder. Wat Bethesda hier doet is eerst een vlakke worldspace genereren en daar random objects inzetten. Dat kon de Xngine al in 1995 in Daggerfall. Een worldspace ter omvang van Groot Brittannië was iets van 100 mb in size. Nu is het met Starfield wel wat complexer, maar het zal waarschijnlijk niet veel groter zijn dan 500mb of 1 GB want je zet er voornamelijk parameters in.

Wel grappig dat ze dit soort tech weer gaan oppakken wat een behoorlijke design filosofie 'break' is. Todd Howard was namelijk altijd van het alles handmatig bouwen en dat botste met de oorspronkelijke design filosofie van de eerste TES games van Julian Le Fay (die kort na Daggerfall ook de toko heeft verlaten omdat de oorspronkelijke visie van Morrowind die meer als Daggerfall zou worden = procedural generated, werd gecancelled in 1997).

De oorspronkelijke Bethesda filosofie was: Procedural generated. Daarna bouwen we een aantal stukjes handmatig in wat we hebben generated (belangrijke steden of gebouwen, dungeons) handmatig. Maar het merendeel (99%) was volledig generated.

Ze hebben wel wat uitstapjes gemaakt met Oblivion en Skyrim's bomen, maar afgezien van dat was alles handmatig gebouwd. Het lijkt er nu toch op dat Todd de design filosofie van Julian weer heeft opgepikt. Ben benieuwd wat Julian hiervan gaat vinden gezien hij nu bezig is met een RPG die volledig procedural generated zal zijn (The Wayward Realms). Heeft hij toch 'gewonnen' qua design filosofie.

13:45 - Moet zeggen dat dit qua belichting wel echt enorm goed eruit ziet. Landschappen maken is iets waar Bethesda gewoon by far de marktleider in is.

14:13 - Daar hebben we het gemaskeerde laadscherm weer. :)

Ten slotte: Het grootste punt wat bij is gebleven bij mij is dat Bethesda weer teruggaat naar de roots van generated content uit de Xngine van 1995 en dat dit dus enigzins een spiritueel vervolg op Daggerfall gaat worden. Dat is een enorme design filosofie break en zal waarschijnlijk resulteren in een ENORME vracht aan bugs op release (i.p.v. Buggerfall krijgen we Bugfield).

Het probleem is dat we niet meer in 1995 zitten. In 1995 had men respect voor het enigzins 'breken' van de barriers als dat bugs tot gevolg had. In 2022 moeten games 'stainless' zijn en gaat men al leip van de minste cosmetische bugs. Ik voorzie dus ook een enorm ruwe launch waar deze game geen 9's of 10'en gaat krijgen, behalve als ze echt een jaar de tijd hebben om het ergste van de bugs op te lossen. Maar ik vrees met grote vrees....

Dat gezegd hebbende: Ik hou wel van dit soort games zoals Daggerfall wat Starfield dus mogelijk gaat worden. En ik denk ook dat dit een game is die nog jaaaaaaaaaren (zo niet decennia) gespeeld en gemod gaat worden. Dus qua bottom line en opbrengsten komt het wel goed met Bethesda en Microsoft. :)

Ik verzeker je ook dat alle punten die ik hierboven heb beschreven terug gaan komen in de reviews en een nieuw hoofdstuk gaan toevoegen in Todd's 'Sweet Little Lies' saga. ;)

• LadyVodka
  • Niet online
@Random IT Man
100 galaxies = 1000 planets = each 1 planet will have one big city or few outpost and the rest of plain big fields of nothing. Just like in No Man Sky or Scam Citizen
Copy Pasta scam tactics as usual.

• Random IT Man
LadyVodka schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:00:
@Random IT Man
100 galaxies = 1000 planets = each 1 planet will have one big city or few outpost and the rest of plain big fields of nothing. Just like in No Man Sky or Scam Citizen
Ah, dat had ik nog geen eens gelezen, alleen het eerste stukje gehoord in Todd's presentatie.

Bevestigd eigenlijk iets als dit: Morrowind's oorspronkelijke iteratie uit 1997 met de Xngine voordat Todd het project overnam en alles handcrafted werd. Bepaalde stukjes worden handmatig bijgewerkt (een stad met de rode/roze blokjes), de rest is lege vlakte en is procedural generated.

Dit gaat inderdaad Bugfield worden. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:59

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ligt het aan mij of was die gameplay trailer far from smooth? Het leek ontzettend te schokken.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022

[Voor 37% gewijzigd door Recon24 op 13-06-2022 18:02]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-03 12:52
LadyVodka schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:00:
@Random IT Man
Maar waarom zou je anders verwachten?

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld Star Citizen. Waarom zou je verwachten in een space game dat er op meeste planeten veel meer is dan bijvoorbeeld enkel een kleine outpost of een aantal kleine outposts?

Is dit niet een beetje hetzelfde als verwachten dat Antarctica volgebouwd is met een grote diversiteit aan metropolen?

Met de huidige kennis van nu is de ruimte tenslotte gewoon ontzettend veel leegte. Barren planets waar mogelijk weinig anders te halen valt dan resources, hoort er als je het mij vraagt gewoon bij.
Random IT Man schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:27:
... de limitaties van de Creation Engine
... De Creation Engine (en alle voorgaande engines van Bethesda inclusief de Xngine) kan dat niet
... Dat is gebruikelijk met Bethesda engines.
... De Creation Engine is namelijk niet heel efficiënt ...
Tsja, maar (zoals je zelf ook al te kennen geeft), is werkelijk waar ook maar helemaal niets hiervan nieuw. Skyrim, 10 jaar na dato, is nog steeds verre van bug vrij zonder community patches. Bethesda kan een aantal dingen goed, maar een aantal zaken ook echt totaal niet. Waarbij tot dit laatste met name behoort, het maken van een goed draaiende game at launch. We gaan het zien, maar zal vast weinig anders zijn nu.
Ik voorzie dus ook een enorm ruwe launch waar deze game geen 9's of 10'en gaat krijgen, behalve als ze echt een jaar de tijd hebben om het ergste van de bugs op te lossen. Maar ik vrees met grote vrees....
Ik voorzie persoonlijk veel raving reviews van de zogenoemde critics, 9+ ratings all around. En veel mixed reviews bij de consument. Als zelfs één van de slechtste PC ports van afgelopen jaren nog bij herhaling geprezen wordt voor het zijn van één van de beste games van 2022 is dat tenslotte al veel zeggend. De lat ligt wel erg laag voor veel mensen, er komt echt alleen maar troep uit, of een combinatie van beide.

Ten slotte: Het grootste punt wat bij is gebleven bij mij is dat Bethesda weer teruggaat naar de roots van generated content uit de Xngine van 1995 en dat dit dus enigzins een spiritueel vervolg op Daggerfall gaat worden. Dat is een enorme design filosofie break en zal waarschijnlijk resulteren in een ENORME vracht aan bugs op release (i.p.v. Buggerfall krijgen we Bugfield).
Dit soort generated content zullen we in de komende jaren hoogstwaarschijnlijk meer en meer terug gaan zien. De technieken hierin zijn overigens natuurlijk ook wel erg veranderd in vergelijking met 27 jaar geleden. Meer en meer is AI driven, voor wat de term waard is. Maar hoofdzakelijk een logisch gevolg van de toenemende complexiteit van game werelden en objecten hierin. Volledig handgemaakt is gewoon vrijwel niet meer te doen.

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Starfield, de Star Citizen killer met mindere graphics en gebrek aan multiplayer.
Star Citizen had klaar kunnen zijn, als het niet mooi moet zijn, en tegelijkertijd in multiplayer. Met name die laatste is een zwak punt voor Star Citizen denk ik. Had het singleplayer gehouden en het was makkelijker geweest.

In dat gat duikt Bethesda nu.

Ga het zeker spelen!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Anoniem: 421923 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:14:
Starfield, de Star Citizen killer met mindere graphics en gebrek aan multiplayer.
Star Citizen had klaar kunnen zijn, als het niet mooi moet zijn, en tegelijkertijd in multiplayer. Met name die laatste is een zwak punt voor Star Citizen denk ik. Had het singleplayer gehouden en het was makkelijker geweest.

In dat gat duikt Bethesda nu.

Ga het zeker spelen!
De zoveelste SC “killer”. Kan het er niet naast leven dan? SC is een MMO. Beetje appels met peren vergelijken. Starfield zal op velen vlakken weer beperkingen hebben en hoeft zich geen zorgen te maken over allemaal netwerk technologie. Misschien gewoon vergelijken met Sqaudron 42, of nog beter No Mans Sky. Squadron is gericht op actie waar SF is gericht op exploration. SC richt zich op alles wat je maar wilt doen.

Er is niet zoiets als SC in ontwikkeling en dat zal en wil SF ook niet zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Recon24 op 13-06-2022 23:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Recon24 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:45:
[...]

De zoveelste SC “killer”. Kan het er niet naast leven dan? SC is een MMO. Beetje appels met peren vergelijken. Starfield zal op velen vlakken weer beperkingen hebben en hoeft zich geen zorgen te maken over allemaal netwerk technologie. Misschien gewoon vergelijken met Sqaudron 42, of nog beter No Mans Sky. Squadron is gericht op actie waar SF is gericht op exploration. SC richt zich op alles wat je maar wilt doen.

Er is niet zoiets als SC in ontwikkeling en dat zal en wil SF ook niet zijn.
het was dan ook sarcastisch bedoeld want ik schreef daarna de verschillen. En als er zoveel verschillen zijn, kan het nooit een killer worden en is het dus iets voor ernaast inderdaad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-03 09:43
Ik zie een hoop features die mij blij maken. De perks en character traits zagen er ook meer een beetje uit als old school Bethesda. Ik ben wel benieuwd wat de story gaat inhouden en vooral hoe soepel de gameplay gaat zijn. In de trailer was het nog waren er nog wat fps drops. Enfin duurt nog wel een jaar voor het uit is. Gun play en AI zagen er oké uit niet denderend. Maar de AI was dan ook low level.

• Niet online
Cuqebaqer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:54:
Ik zie een hoop features die mij blij maken. De perks en character traits zagen er ook meer een beetje uit als old school Bethesda. Ik ben wel benieuwd wat de story gaat inhouden en vooral hoe soepel de gameplay gaat zijn. In de trailer was het nog waren er nog wat fps drops. Enfin duurt nog wel een jaar voor het uit is. Gun play en AI zagen er oké uit niet denderend. Maar de AI was dan ook low level.
ook de space-combat ziet er wat clumsy uit qua graphics. Het vuur mag wel wat levendiger en de uitlaat van de motoren is ook wat statisch vuur. Mag er best mooier uit zien wat mij betreft :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-03 09:43
Gister een extended preview gekeken via IGN met een interview met Todd Howard. Het is zeker de moeite om die even te gaan kijken. Onder andere iets diepere info over de game etc. Het heeft mij meer hoop gegeven op een goede game.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Random IT Man
Cuqebaqer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:10:
Gister een extended preview gekeken via IGN met een interview met Todd Howard. Het is zeker de moeite om die even te gaan kijken. Onder andere iets diepere info over de game etc. Het heeft mij meer hoop gegeven op een goede game.
Interview is hier: YouTube: Starfield: Developer Interview With Todd Howard | Summer of Gaming 2022

Heel interessant interview. En wat mij inderdaad is bijgebleven van de presentatie van zondag bevestigd hij letterlijk met één quote in zijn verhaal met IGN: Todd vergelijkt de game met Daggerfall. Todd geeft aan dat je content hebt zoals je verwacht van de TES/Fallout games van de afgelopen jaren met hand-crafted content, maar dat er letterlijk dus ook 'infinite' exploration in zit die op een quote 'Daggerfall kind of way' werken.

Yes please. Al jaren vraagt de oude groep met fans aan Bethesda om weer eens een Daggerfall-like game te maken, weer eens iets anders dan dezelfde hand-crafted werelden en het iets minder 'safe' spelen. Ze doen het hier dan eindelijk en bevestigen het ook officieel. My hype levels just wend up! :) En mijn bezorgdheid dat gamers anno 2022 niet meer kunnen omgaan met een game als Daggerfall qua systemen en infinite content/random procedural generation en de bugs die daarbij horen.... Ik blijf erbij dat deze game een rough launch gaat hebben....maar een 'oudere groep' gamers waar ik toe behoor zullen hier helemaal happy mee zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Random IT Man op 15-06-2022 12:37]

• G_Dragon
Als je alleen de Main missies doet is de game goed voor 30 tot 40 uur, blijf het zelf geen hoog aantal uren vinden. Maar het is te doen als je ook nog veel side quests hebt :)

Dat het een game van enorme omvang is, dat is al wel gebleken, maar hoe lang ben je precies bezig met het verhaal?

Daarover heeft Todd Howard in een gesprek met IGN meer duidelijkheid gegeven. De game director stelt dat de game rijkelijk gevuld is met allerlei quests, hierdoor is Starfield ongeveer één vijfde langer dan bijvoorbeeld Skyrim en Fallout 4.

Om er een meer specifieke tijd aan te geven, schat Howard de totale duur van het verhaal in op 30 tot 40 uur. Het aantal uren is een beetje afhankelijk van hoeveel zijmissies de speler oppakt, dus in het geval van ‘alles doen’ in de game, neigt de duur naar 40 uur.

[Voor 12% gewijzigd door G_Dragon op 15-06-2022 16:51]

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Mja, de main quest in Skyrim of Fallout heb je ook wel makkelijk in 20 uur uit als je je best doet. Dus wat dat betreft is deze game 'weer' wat groter. Het gaat juist ook om alles eromheen waar je tientallen/honderden uren in kan stoppen (als je wilt), excl. de tijd die je nog in modden kan steken (één voordeel van de engine; we weten in ieder geval dat modden een makkie wordt). En dan nog eens de potentie van de random wereld waar je hopelijk heel veel radiant quests en variatie kunt vinden.

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 08:21
Ik weet ook niet of een langere main quest qua doorlooptijd nou echt heel veel toevoegt. Elke stap moet wel een waarde hebben om het verhaal vooruit te duwen. Dan zou ik liever meer verschillende verhaallijnen binnen de main quest hebben afhankelijk van de keuzes die je maakt. Voor mij persoonlijk zit de kracht van Bethesda games overigens altijd in alles wat je ontdekt en afleidt van de main quest.

Iets wat me wel opviel in het interview is dat er 'maar' vier grote steden zijn in het spel. Ik hoop wel dat er iets van een uitleg in zit waarom zo'n planeet als Jemison niet compleet volgebouwd is en alle resources er uitgetrokken zoals je van mensen zou verwachten. Prima als er drie interessante plekken zijn om te landen waar je echt wat te doen hebt, maar als ik in de ruimte die planeet zie verwacht ik wel infrastructuur en dergelijke te kunnen zien.

• LadyVodka
  • Niet online

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:28
Ik zag van de week een item van een gast en die zij dat Microsoft in 2023 eerst Redfall wil uitbrengen en daarna Starfied.Beetje geluk mei 2023 en anders dat najaar vermoed ik.

Hoop dat we tijdends de Game Awards meer info krijgen.

• jori040
Lees zo her en der dat er toch wat zorgen zijn rondom deze titel.De kans is namelijk heel erg aanwezig dat dit spel op de console 30fps gaat draaien.

Puur persoonlijk vind ik dat een nieuwe PS5/SeriesX game minstens een hoge framerate optie moet hebben.

[Voor 26% gewijzigd door jori040 op 07-12-2022 14:16]

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lijkt mij echt een leuk spel. De mods die gemaakt gaan worden, zijn die dan ook beschikbaar op de Xbox?

• Seth_Chaos
  • Niet online
jori040 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:11:
Lees zo her en der dat er toch wat zorgen zijn rondom deze titel.De kans is namelijk heel erg aanwezig dat dit spel op de console 30fps gaat draaien.

Puur persoonlijk vind ik dat een nieuwe PS5/SeriesX game minstens een hoge framerate optie moet hebben.
Heel erg aanwezig? Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat de limitaties van de console hardware garanderen dat dit niet op 60fps native gaat draaien. Hoogstens 45fps ich met FSR.

De game is platform overstijgend ontwikkeld net als elke andere Bethesda game. Voor hogere fps en betere visuals ben je zoals bij iedere game die ooit platform onafhankelijk is ontwikkeld, aangewezen op een high end pc. Zolang consoles zelf de visuals renderen gaat dat niet veranderen.

• jori040
Seth_Chaos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Heel erg aanwezig? Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat de limitaties van de console hardware garanderen dat dit niet op 60fps native gaat draaien. Hoogstens 45fps ich met FSR.

De game is platform overstijgend ontwikkeld net als elke andere Bethesda game. Voor hogere fps en betere visuals ben je zoals bij iedere game die ooit platform onafhankelijk is ontwikkeld, aangewezen op een high end pc. Zolang consoles zelf de visuals renderen gaat dat niet veranderen.
Zeker nu Bethesda bij Microsoft zit denk ik dat de console versie voor belangrijker is dan ooit.Met 1440p/60fps zal denk iedereen tevreden zijn. ;)

Ik vermoed dat Microsoft na Halo hoopt op een nieuw paradepaardje. ;)

• G_Dragon
darkdesign schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:11:
Lijkt mij echt een leuk spel. De mods die gemaakt gaan worden, zijn die dan ook beschikbaar op de Xbox?
Het lijkt mij ook echt een leuk spel, wil eerst wel meer gameplay/informatie zien voordat ik een pre-order plaats. Maar wat we tot nu toe hebben gezien en weten heeft zeker mijn interesse gewekt, er is zover ik weet nog niks bekend over mods en als deze wel beschikbaar zullen komen zal ik er zelf geen gebruik van gaan maken. Ik gebruik tot nu bij geen enkel spel mods, zelfs bij Skyrim niet :).

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• Seth_Chaos
  • Niet online
jori040 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Zeker nu Bethesda bij Microsoft zit denk ik dat de console versie voor belangrijker is dan ooit.Met 1440p/60fps zal denk iedereen tevreden zijn. ;)

Ik vermoed dat Microsoft na Halo hoopt op een nieuw paradepaardje. ;)
Belangrijk absoluut. Maar Bethesda kan niet toveren. Je kunt niet meer performance uit een console trekken dan er in zit.

• jori040
Seth_Chaos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Belangrijk absoluut. Maar Bethesda kan niet toveren. Je kunt niet meer performance uit een console trekken dan er in zit.
Nu Bethesda van Microsoft is hebben ze wel meer tijd en geld voor zo'n groot project.In verleden het waren de PC versies van Bethesda idd meestal stukken beter dan op de console.

Heb het al vaker hier gezegd:Een game die zo leunt op shooter mechanics moet in 2023 toch wel de 60fps halen op de console.En mocht dat niet het geval zijn dan is dat voor mij best wel een teleurstelling.

Gezien Fallout 4 in 2013 een next-gen update krijgt heb ik toch goede hoop dat die tech lui bij Bethesda deze engine[versie 2] goed onder de knie hebben.

[Voor 30% gewijzigd door jori040 op 06-01-2023 14:11]

• jori040
PlayStation 5 in 2022 ruim 2 miljoen keer meer verkocht dan Xbox Series X|S: https://playsense.nl/5260...kocht-dan-xbox-series-xs/

Forza Motorsport 8 & Starfield zullen de Xbox een enorme boost geven vermoed ik.

[Crew:Deze post was voor het Xbox topic bedoeld]

[Voor 8% gewijzigd door jori040 op 06-01-2023 14:32]

• Seth_Chaos
  • Niet online
jori040 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:22:
PlayStation 5 in 2022 ruim 2 miljoen keer meer verkocht dan Xbox Series X|S: https://playsense.nl/5260...kocht-dan-xbox-series-xs/

Forza Motorsport 8 & Starfield zullen de Xbox een enorme boost geven vermoed ik.

[Crew:Deze post was voor het Xbox topic bedoeld]
De reden dat Playstation meer verkocht, heeft ook wel wat te maken met het gegeven dat veel Xbox gamers ook gewoon op de pc spelen. Voor de Xbox games heb je geen Xbox nodig, in tegenstelling tot Playstation.

De Xbox console is voor Microsoft maar een heel klein deel van hun game platform. Ik verwacht dan ook dat de focus van hun consoles steeds meer verlegt wordt naar pc en cloud gaming. Wat een veel grotere afzet markt is dan de gameconsole markt. Daarbij bied een beetje moderne tv gewoon xbox cloud gaming. Wat de meerwaarde van een fysieke game console steeds meer overbodig maakt. Waarom veel tijd en geld steken in game ontwikkeling voor een console die maar een fractie van je Xbox platform is, en vanaf dag één eigenlijk al niet mee kan komen met midrange en high end pc's. Voor Microsoft is het, het entry level onderdeel van hun Xbox platform. En dan mag je entry level performance verwachten. En niet meer dan dat.

[Voor 14% gewijzigd door Seth_Chaos op 06-01-2023 21:07]

• jori040
@Seth_Chaos
Entry level:Valt de Series X daar ik jou ogen onder ?
Ik als Series X bezitter mag toch wel verwachten dat een moderne game een 60fps optie heeft.Gelukkig is dat tot nu toe bij de meeste nieuwe games het geval dus ik zou niet weten waarom dat bij Starfield te veel gevraagd zou zijn.

Laat me raden u speelt op PC ?

• Seth_Chaos
  • Niet online
jori040 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:34:
@Seth_Chaos
Entry level:Valt de Series X daar ik jou ogen onder ?
Ik als Series X bezitter mag toch wel verwachten dat een moderne game een 60fps optie heeft.Gelukkig is dat tot nu toe bij de meeste nieuwe games het geval dus ik zou niet weten waarom dat bij Starfield te veel gevraagd zou zijn.

Laat me raden u speelt op PC ?
Het is de goedkoopste en toegankelijkste hardware die je kunt krijgen om je games op te spelen. Dus ja entry level. Ik speel op alle game platformen.

• jori040
Seth_Chaos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Het is de goedkoopste en toegankelijkste hardware die je kunt krijgen om je games op te spelen. Dus ja entry level. Ik speel op alle game platformen.
Zelf ben ik een pure console gamer dus dan is er niets beter dan een Series X of PS5.Maar goed ik hoop dat de console gamer straks kan kiezen tussen 1440p/60fps of 4K[zijn genoeg mensen die graag voor mooie plaatjes gaan]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• jori040
Ik geef Microsoft/Bethesda voor het liegen een 10!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G_Dragon

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jori040 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Ik geef Microsoft/Bethesda voor het liegen een 10!
Waar is over gelogen, als ik vragen mag?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jori040
_Dune_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Waar is over gelogen, als ik vragen mag?
De game zou in de eerste helft van 2023 komen.

Als een game meer ontwikkeltijd dan ben ik daar voor maar Microsoft maakt er een potje van.Wisten ze in het najaar van 2022 echt niet dat ze de 1ste heft van dit jaar niet zouden halen ?

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

jori040 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:27:
[...]

De game zou in de eerste helft van 2023 komen.

Als een game meer ontwikkeltijd dan ben ik daar voor maar Microsoft maakt er een potje van.Wisten ze in het najaar van 2022 echt niet dat ze de 1ste heft van dit jaar niet zouden halen ?
Je hebt wel gelijk, ze hebben inderdaad gelogen wat dat betreft.
Als het betekent dat de game dan wel nagenoeg bugvrij en op een kwalitatief hoogstaand niveau is als deze uitkomt, dan maken die 3 maanden extra me persoonlijk niet zo veel uit. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van games die te vroeg gereleased zijn.
Ze moeten hem aan de andere kant ook niet eindeloos blijven uitstellen, zo stel je wel het geduld van je doelgroep aardig op de proef.

• acotone777
  • Laatst online: 22:35
ha ha ha, gelogen. Ben zelf early backer van star citizen, daar wordt gelogen !
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee