Vandaag in GP. Beastro.
Hier een interview van een paar dagen geleden.

[ Voor 35% gewijzigd door uchiha tijntje op 11-06-2026 08:01 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:06
We are currently unable to make as many consoles as players want to buy, and we need a new business model and partnerships for hardware as we remain committed to Helix.

Alweer lekker indekkend voor de toekomst. Nou, dan mag Nederland blij zijn als er überhaupt nog wat nieuwe Xbox consoles straks onze kant opkomen. Zelfs rond de 1000 euro zullen de consoles op èèn hand te tellen zijn als de tekorten wereldwijd straks groot zijn, en alle scalpers die daar een slaatje uit willen slaan.
Wat ze ook besluiten te doen bij Xbox, persoonlijk hoop ik wel dat de focus niet op cloud komt maar wel op fysieke en digitale spellen. Allemaal mooi die nieuwe functie cloud en heb er opzich ook niks op tegen, alleen hoeft het voor mij niet hun hoofd focus te gaan worden.

En hopelijk levert de volgende Xbox een minimale prestatie van 60fps op 4k, zodat het einde voor 30fps in zich is.

[ Voor 17% gewijzigd door G_Dragon op 11-06-2026 11:32 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Hey Gamers,

Ik heb even het gesprek van Xbox Game Pass verplaatst naar het Xbox Game Pass topic, er begonnen 2 gesprekken door elkaar heen te lopen. Over Xbox Game Pass kan verder gepraat worden in giantgiantus in "[XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie" , dan kunnen we hier verder praten over leuke nieuwe games die uit komen.

Bedankt alvast en Game on!

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:02

R.G

Speelt iemand al Bellwright op de xbox en dan sp mode of coop?
Ik heb het al op steam, maar de xbox versie is play anywhere en dat is wel tof.

Draait het een beetje oke op de xbox series x? Zou iemand dit coop willen doen let op de game is wel enorm veel grinding en de tijd vliegt als je bezig bent lol

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-07 18:30
Zijn de xbox series controller nu zo crap? Heb er al 2 met stickdrift.

Ik gebruik nu een xbox one controller welke ik al jaren heb, deze doet het nog prima, hoe kan dit?

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:12
Ziet er top uit. Zin in. Ik vind tomb raider in the end leuker dan Indiana jones (viel me erg tegen) en uncharted (over the top).

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10:06
joey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:57:
Zijn de xbox series controller nu zo crap? Heb er al 2 met stickdrift.

Ik gebruik nu een xbox one controller welke ik al jaren heb, deze doet het nog prima, hoe kan dit?
Ja, ze zijn zo crap.
Moet zeggen dat Halo er in Unreal engine 5 wel goed uitziet. In de splitscreen zie je ook wel wat voor verschil er gemaakt is. Oh, en na Sea of Thieves is Halo nu de volgende game voor titel 'fraaiste water in een game'?

Technisch lijkt het er goed uit te zien als ik DF mag geloven.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Halo ziet er zo goed uit dat ik hem op mijn wishlist heb gezet. Had ik niet verwacht. Anniversary was maar meh.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

Wom schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:15:
[YouTube: Halo Campaign Evolved First Look - Xbox/PC/Ally X - OG vs New Game, Performance + More]

Moet zeggen dat Halo er in Unreal engine 5 wel goed uitziet. In de splitscreen zie je ook wel wat voor verschil er gemaakt is. Oh, en na Sea of Thieves is Halo nu de volgende game voor titel 'fraaiste water in een game'?

Technisch lijkt het er goed uit te zien als ik DF mag geloven.
Ziet er echt heel goed uit, deze pakken we zeker even mee vanuit GamePass. Anders had ik hem denk ik niet gespeeld want €60 voor een remake? Nee sorry dan had ik wel gewacht op een flinke aanbieding :). Volgens mij word dit mijn 14e playtrough van het orginele verhaal :P

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Ben eigenlijk het meest benieuwd naar de drie nieuwe levels. Maar ook wel goed te zien dat bepaalde eentonigheid die Halo op een gegeven moment had is aangepakt.

Op XSX draait hij schijnbaar in een stabiele 60FPS met RT. Doet het inmiddels op leeftijd zijnde beestje toch nog best goed :P
Wom schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:41:
Op XSX draait hij schijnbaar in een stabiele 60FPS met RT. Doet het inmiddels op leeftijd zijnde beestje toch nog best goed :P
Mwa ik denk eerder dat nu pas de hardware volledig gebruikt gaat worden, door corona hebben ze lang stilgestaan.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:38
G_Dragon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Mwa ik denk eerder dat nu pas de hardware volledig gebruikt gaat worden, door corona hebben ze lang stilgestaan.
Dit hoor ik je vaak zeggen, maar volgens mij gaat dat tegenwoordig helemaal niet op. Wellicht dat ze beter de Unreal Engine 5 onder de knie hebben.
Sorry voor de spam met trailers maar dat zal na deze week wel aflopen.

Ik had niet gedacht dat ik weer snel een Souls game zou oppikken, maar dit ziet er wel weer tof uit voor later dit jaar :)

Het is vrijdag en dat betekend tijd voor de nieuwe This Week on Xbox. In deze aflevering kijken ze terug naar de Xbox Show Case van afgelopen zondag, dat betekend dat ze alles nog eens kort doornemen, denk hierbij aan games als Gears of War E-Day.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Sinds een paar dagen weer begonnen aan L.A. Noire, heb dat spel namelijk nog nooit uitgespeeld.

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-07 06:05

ilm

G_Dragon schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:06:
Sinds een paar dagen weer begonnen aan L.A. Noire, heb dat spel namelijk nog nooit uitgespeeld.
Ik maakte nooit de goede keuzes :( maar uiteindelijk maakt dat niet veel uit.

Veel mensen die Aphelion van Don't Nod hebben gespeeld? Ik heb het eigenlijk nauwelijks zien passeren hier.

Spijtig dat het een teleurstelling was. Ik gunde het dont nod wel. Ik ben 30 minuten bezig en er zijn heel ruwe randjes aan. Soms interessant (de premise) en dan weer jankie in het bewegen van de karakters. Gameplay zal eentonig zijn vermoed ik, maar als het verhaal (en karakters) heel sterk zijn kan dat geen kwaad.
ilm schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Nou ja je reputatie en level gaan wel echt flink omhoog bij veel goede antwoorden en een case krijgt ook meer sterren wanneer je hem afsluit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH7J5YAJXX4HSN-kVQcBB8VpaEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPsDIzshPWevcYtX67xP3T4k.png?f=fotoalbum_large

Er zijn zelfs achievements zoals:
  • "The Up and Up" Complete the story with a 5 stars rating
  • "The Brass" Achieve maximum rank.
  • "Shamus To The Stars" Complete all story cases with a five star rating
En zo tellen er nog wel een paar mee :)

[...]

Veel mensen die Aphelion van Don't Nod hebben gespeeld? Ik heb het eigenlijk nauwelijks zien passeren hier.

Spijtig dat het een teleurstelling was. Ik gunde het dont nod wel. Ik ben 30 minuten bezig en er zijn heel ruwe randjes aan. Soms interessant (de premise) en dan weer jankie in het bewegen van de karakters. Gameplay zal eentonig zijn vermoed ik, maar als het verhaal (en karakters) heel sterk zijn kan dat geen kwaad.
Ik begreep dat Aphelion sterk begon en daarna zwakker en zwakker werd, naast de repetitieve gameplay.
Heb hem dus maar links laten liggen, zeker met veels te veel kwaliteitsspellen de laatste tijd.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

[...]

De game kwam uit toen ik op vakantie was. Was wel van plan om hem te gaan spelen na Hades, maar las inderdaad niet al te veel positieve verhalen toen ik terug kwam, dus toen maar niet aan begonnen. Mocht je toch van mening zijn dat die het waard is, hoor ik het graag :).

Zelf ben ik bezig met Beastro. Wel een grappige game voor tussendoor.

Volgende maand komt Denshattack uit. Lijkt me wel een toffe game :)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17
Een spelletje, dat ik eerlijk gezegd nooit opstart/speel, heeft een kleine update nodig op mijn Series X...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAEwqp8dJPumxqG1zN5OjEW0OIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1RuWE6PP5vjyUoQae4rBb5Ka.jpg?f=user_large

Eerst leek de xbox een kwartier ( ? ) te hangen voordat hij uberhaupt ermee begon...
sewer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:45:
Een spelletje, dat ik eerlijk gezegd nooit opstart/speel, heeft een kleine update nodig op mijn Series X...

[Afbeelding]

Eerst leek de xbox een kwartier ( ? ) te hangen voordat hij uberhaupt ermee begon...
Hoeveel is de installatie zelf eigenlijk? Of trekt hij gewoon de gehele game binnen?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17
Heb alleen singleplayer geïnstalleerd, maar wel alle games die in gamepass zitten, dus een of twee Modern Warfare en ook 2 Black Ops? Heb het zo weinig gespeeld dat ik dat niet meer eens weet :P, maar vanwege de launcher is het dan allemaal samen dan 1 spel/update?

Als ik google/reddit geloof speelt het al vrij lang, en kan het ook zijn dat er bij mij iets 'corrupt' is geraakt ( ? )
Soms komen er games voorbij die wat anders proberen te doen. Dit lijkt er zo eentje te zijn. :) Hopelijk gaat die slagen.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:38
sewer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:45:
Gewoon verwijderen?
Volgens mij is deze uitgebreide video over Exodus hier nog niet langs gekomen. Wel wat kortere beelden. Het is wel echt de spirituele opvolger van Mass Effect. Zowel qua combat, companions, story, settings, etc.

Zojuist Beastro uitgespeeld. Helaas 1 bugged achievement, hopelijk wordt die nog gefixt. Best leuke variant op een card game. In het begin vrij pittig, maar uiteindelijk vrij eenvoudig met best wat OP mogelijkheden.

En de games van deze week:

https://www.trueachieveme...w-xbox-games-june-15-2026

Voor mij wordt het What have you done father. Een korte game van een uurtje of 2, maar wat ik lees krijgt die positieve steam reviews.

Ook wel geïnteresseerd in The Cub. Ook lekker kort als ik het zo lees. En ook Forgotlings denk ik. Van de makers van Forgotten Anne. De artstyle in die games zijn top.

Ik kende de game nog niet. Maar als ik het zo lees is dit een variant van een PVE extraction shooter, maar dan Dark Souls stijl? :)

Mistfall Hunter is a dark fantasy extraction ARPG. Combine skills, talents, and gear for each class in thrilling combat! Whether you team up or go solo, one thing remains certain—only by fighting your way through can you return with a full haul.

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:15
uchiha tijntje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:26:
[...]
De game kwam uit toen ik op vakantie was. Was wel van plan om hem te gaan spelen na Hades, maar las inderdaad niet al te veel positieve verhalen toen ik terug kwam, dus toen maar niet aan begonnen. Mocht je toch van mening zijn dat die het waard is, hoor ik het graag :).
Heb me wel vermaakt met Aphelion. Relatief korte game, had ook niet veel langer moeten duren, dan was het wel erg veel van hetzelfde geweest. Maar persoonlijk vond ik het een leuke game.
uchiha tijntje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Ik kende de game nog niet. Maar als ik het zo lees is dit een variant van een PVE extraction shooter, maar dan Dark Souls stijl? :)

Mistfall Hunter is a dark fantasy extraction ARPG. Combine skills, talents, and gear for each class in thrilling combat! Whether you team up or go solo, one thing remains certain—only by fighting your way through can you return with a full haul.
Winner winner proof of a concord kept dinner!

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

justifire schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Winner winner proof of a concord kept dinner!
Dankje voor deze verdrongen herinnering. Ik bel mijn therapeut wel weer even op…. :+

The fear of stairs—medically known as bathmophobia (fear of stairs/slopes) or climacophobia (fear of climbing)—is a specific phobia that causes extreme anxiety, dizziness, or panic attacks. It is often triggered by the height of the stairs, steep angles, or a past traumatic fall.

Nou, die traumatic falls zijn er genoeg geweest....

[ Voor 41% gewijzigd door uchiha tijntje op 15-06-2026 13:28 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:10
uchiha tijntje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:25:
Sorry voor de spam met trailers maar dat zal na deze week wel aflopen.

Ik had niet gedacht dat ik weer snel een Souls game zou oppikken, maar dit ziet er wel weer tof uit voor later dit jaar :)

[Video: Lords of the Fallen 2 - Official Gameplay Teaser Trailer]
Ik vond deel 1 echt wel tof, ondanks de technische (UE5) mankementen. Ik hou deze ook in de gaten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

uchiha tijntje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Dankje voor deze verdrongen herinnering. Ik bel mijn therapeut wel weer even op…. :+

The fear of stairs—medically known as bathmophobia (fear of stairs/slopes) or climacophobia (fear of climbing)—is a specific phobia that causes extreme anxiety, dizziness, or panic attacks. It is often triggered by the height of the stairs, steep angles, or a past traumatic fall.

Nou, die traumatic falls zijn er genoeg geweest....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTkXyF11nPlI8oavE97-Y5plw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbLqTCFNbMCipdPd4woqJmSL.jpg?f=fotoalbum_large

• ilm

ilm

Powder Toastman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Heb me wel vermaakt met Aphelion. Relatief korte game, had ook niet veel langer moeten duren, dan was het wel erg veel van hetzelfde geweest. Maar persoonlijk vond ik het een leuke game.
Heb hem juist ook uitgespeeld. Vond het ook wel tof en zeker niet erg om te spelen. Je moet meer aan life is strange denken met enkele lichte platformer elementen. Het is zeker geen actieavontuur. De focus is echt op het verhaal. Op het einde wat lange stukken met de nemesis maar het viel wel mee.

Ben voorzichtig met aphelion aan te raden, maar als je zin hebt in iets verhaalgedreven kan je het zeker eens proberen. Duurt ook niet te lang.

• Exactor it
LASO is stom. Al die andere dingen zijn easy peasy. Al wil ik me wel wagen aan een LASO achievement een keer. (Al de 'echte challenges' komen uit MCC en de Anniversary edition en er zijn dus tientallen guides per achievement voor).

[ Voor 7% gewijzigd door Exactor it op 15-06-2026 20:48 ]

Exactor it schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:47:
[...]

LASO is stom. Al die andere dingen zijn easy peasy. Al wil ik me wel wagen aan een LASO achievement een keer. (Al de 'echte challenges' komen uit MCC en de Anniversary edition en er zijn dus tientallen guides per achievement voor).
Heb geen enkele Halo op 1000GS. Nog nooit een LASO geprobeerd dus geen idee wat ik kan verwachten, maar lijkt me wel eens leuk om ervoor te gaan zitten. Zolang er maar niet een permadeath in zit. Opnieuw een level doen vind ik niet zo heel erg. Opnieuw de hele game doen als je in het laatste level dood gaat wel :P

• Exactor it
uchiha tijntje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Heb geen enkele Halo op 1000GS. Nog nooit een LASO geprobeerd dus geen idee wat ik kan verwachten, maar lijkt me wel eens leuk om ervoor te gaan zitten. Zolang er maar niet een permadeath in zit. Opnieuw een level doen vind ik niet zo heel erg. Opnieuw de hele game doen als je in het laatste le
Iron skull is normaalgesproken level opnieuw beginnen als je doodgaat. Volgens mij is er geen Halo die je helemaal opnieuw laat beginnen na een death. Iron vind ik al erg genoeg aangezien je soms wel een uur tijd kwijt bent daardoor.

Ik heb alleen Reach geloof ik. Die was niet moeilijker dan speel hem solo uit op legendary plus wat rare eenmalige dingen en collectibles. Was mijn eerste 1000gs op Xbox. Edit: ik heb ook 4 en 5. Die waren precies even 'moeilijk'. 3 heb ik alles vanuit campaign maar niks uit mp (ik speelde hem nadat iedereen al veel te goed was en ik cod speelde voor mp).

[ Voor 21% gewijzigd door Exactor it op 15-06-2026 21:45 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:52
Ik zat ze net door te lezen inderdaad, joy oOo

Halo CE/3/3 ODST/4/5/Infinite en MCC staan allen op 100% samen met Halo Wars 1 en 2 *O* Deze moet er dus wel bijkomen, alleen de hoop dat LASO dit keer wel met echt alle skulls is niet weer zonder de 0x multipliers :+ gewoon net zoals Infinite moet het zijn.

Gamertag: timmie271

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:52
Exactor it schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Iron skull is normaalgesproken level opnieuw beginnen als je doodgaat. Volgens mij is er geen Halo die je helemaal opnieuw laat beginnen na een death. Iron vind ik al erg genoeg aangezien je soms wel een uur tijd kwijt bent daardoor.

Ik heb alleen Reach geloof ik. Die was niet moeilijker dan speel hem solo uit op legendary plus wat rare eenmalige dingen en collectibles. Was mijn eerste 1000gs op Xbox. Edit: ik heb ook 4 en 5. Die waren precies even 'moeilijk'. 3 heb ik alles vanuit campaign maar niks uit mp (ik speelde hem nadat iedereen al veel te goed was en ik cod speelde voor mp).
Klopt, alleen Halo 2 had je geloof ik standaard iron skull aanstaan op Legendary Coop naar vorige checkpoint. Dacht dat sowieso geld in coop en restart missie als je alleen speelt :)

Gamertag: timmie271

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59

SomerenV

It's something!

Het lijkt erop dat XBOX besloten heeft Ninja Theory te sluiten of af te stoten.
Xbox is closing down Ninja Theory, the studio behind the Hellblade series, a source tells The Verge. Staffers were told on a call on Monday about the closure, but they are hoping the studio will find a buyer. The closure comes as “several” Xbox studios at Microsoft, including Compulsion Games and Double Fine, are in “active negotiations” about spinning off, Bloomberg reports.
Wel echt bizar om dat te doen in dezelfde week zo ongeveer als de aankondiging van Senua, wat een van de grotere titels was die aangekondigd werd. Al sta ik er ergens ook niet echt van te kijken. Hellblade II werd niet heel goed ontvangen en was financieel ook niet perse een succes volgens mij, en dan ook nog het annuleren van Project Mara... Hopelijk kan Ninja Theory blijven bestaan als indy, of bij een andere uitgever.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 10:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

Bloomberg: Microsoft wil onder andere Ninja Theory, Double Fine en Compulsion sluiten. Er worden gesprekken gevoerd of ze zelfstandig verder kunnen.

Ugh. Zo veel negatief Xbox nieuws. F*ck Microsoft.
SomerenV schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:54:

[...]

Wel echt bizar om dat te doen in dezelfde week zo ongeveer als de aankondiging van Senua, wat een van de grotere titels was die aangekondigd werd. Al sta ik er ergens ook niet echt van te kijken. Hellblade II werd niet heel goed ontvangen en was financieel ook niet perse een succes volgens mij, en dan ook nog het annuleren van Project Mara... Hopelijk kan Ninja Theory blijven bestaan als indy, of bij een andere uitgever.
Niet alleen Ninja Theory dus. Double Fine en Compulsion ook op de schopstoel.

[ Voor 55% gewijzigd door HollovVpo1nt op 15-06-2026 23:55 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

HollovVpo1nt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:54:
Bloomberg: Microsoft wil onder andere Ninja Theory, Double Fine en Compulsion sluiten. Er worden gesprekken gevoerd of ze zelfstandig verder kunnen.

Ugh. Zo veel negatief Xbox nieuws. F*ck Microsoft.

[...]

Niet alleen Ninja Theory dus. Double Fine en Compulsion ook op de schopstoel.
Microsoft probeert de cluster de unfucken. Ik had altijd het idee dat Phil Spencer het goed deed, maar dat kwam waarschijnlijk meer door zijn charismatische persona op het podium en in interviews. Nu dit allemaal naar buiten komt heb ik sterk het idee dat er onder zijn leiding nogal wat aardig fout is gegaan.

Dat ze Double Fine eruit willen kicken snap ik ergens wel. Hun laatste grote titel was Psychonauts 2 in 2021. Daarna hebben ze nog Keeper gemaakt, wat ik niet kende, maar wat blijkbaar ook niet goed verkocht is, en Kiln, wat ik eveneens niet kende, wat óók niet goed verkocht. Compulsion eruit willen hebben snap ik ook. We Happy Few had enorm veel potentie maar maakte dat bij lange na niet waar, en South of Midnight verkocht niet denderend.

Ninja Theory snap ik overigens ergens ook wel, zoals gezegd, maar die doet wel pijn. Die studio heeft echt bakken met passie en weet enorm goed werk te leveren met UE5 als een van de weinige studio's. Het is gewoon zonde dat ze zolang nodig hebben gehad voor Hellblade 2, maar dat dat niet echt waar kon maken waar de spelers op hoopte. Ik vond deel 1 echt geweldig, maar 2 kwam ik gewoon echt niet doorheen. Het was deel 1, maar met véél meer wandelen, veel langdradiger, en je had voor mijn gevoel minder te zeggen als speler.

Als ze net zoals Toys for Bob de mogelijkheid worden geboden om zelfstandig verder te kunnen gaan dan zou dat een mooie optie voor de studio’s kunnen zijn. Of net zoals met Tango de mogelijkheid bieden om overgenomen te worden door een andere publisher.

Het zijn mooie kleine studio’s met toffe games die zijn uitgebracht, zoals Keeper en South of Midnight. Maar de laatste games zijn helaas niet echt commercieel succesvol gebleken. De recente multiplayer game Kiln van Double Fine is helemaal mislukt. Ik had liever een nieuwe Psychonauts gezien.

Enige nadeel van zelfstandigheid is weer het zoeken naar funding voor de volgende game. Maar ook bij grote publishers zoals Xbox, Sony en Ubisoft etc, ben je gewoon als kleine studio niet veilig meer, als je kijkt naar de recente jaren.

Maar met name Ninja Studio’s is bijzonder gelet op de aankondiging van Senua in 2027.

Maar zoals hierboven ook wordt gezegd verbaasd het me helaas niet dat deze studio’s in aanmerking komen. Ondanks dat ik me prima heb vermaakt met de games van deze studio’s is de output toch enigszins beperkt geweest. Hopelijk wel zelfstandig door of dat ze overgenomen kunnen worden door een andere partij.
Wel interessante video.

[ Voor 27% gewijzigd door uchiha tijntje op 16-06-2026 00:19 ]

• R.G
  • Laatst online: 04:02

R.G

Wat gaat hiervan de consequenties zijn voor als of stel xbox verdwijnt wat gebeurt er met al onze:

saves, games, aankopen en hardware? gaan ze het dan local only laten werken?
R.G schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:44:
Wat gaat hiervan de consequenties zijn voor als of stel xbox verdwijnt wat gebeurt er met al onze:

Ik zou dat aan de klantenservice vragen van MS. Mocht je reactie krijgen dan zijn we hier wel benieuwd naar.

• Deezers
SomerenV schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:54:

[...]

Dat is 'helaas' gewoon zakelijke business. Wij weten niet hoe ver die nieuwe game al af is. Ze zullen het vast niet doen als ze nog (te) veel moeten doen. Of ze vragen gewoon een andere studio bij te springen of lenen het zittende personeel uit aan die studio. En een aankondiging doen 'dat er wat moet gebeuren' wordt natuurlijk ook niet voor niks gedaan.. ze hopen dat de mensen die toch al weg willen alvast zelf opzeggen, scheelt ze een boel geld en gedoe. Ze zeggen niet voor niks: money talks. Dus elke dag kan je je baan verliezen. En zeker als Helix straks tegenvalt of te duur wordt, dan heb je gewoon een onsuccesvol product met onsuccesvolle games.

Probleem is gewoon dat Microsoft (Spencer) te veel studio's heeft opgekocht en ze bijna allemaal te weinig games produceren die succesvol zijn of echt geld opleveren. Het is ook niet zo dat ze elk jaar een nieuwe game uitpoepen per studio. Al die studio's aan het werk houden is erg kostbaar. Zagen we nu de helft van alle MS games in de toplijsten, had niemand geklaagd. Maar de losse verkopen èn Game Pass abonnementen vallen gewoon zwaar tegen en leveren te weinig op. Op Forza, Halo en straks misschien Fable na, zijn de meeste titels gewoon te verwaarloosbaar gezien er tegenwoordig elke maand topgames uitkomen of mensen slechts een handjevol dezelfde 'live games' spelen.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Xbox verdwijnt niet zomaar, maar je laat wel zien waarom de huidige consoles (zo'n beetje sinds de Xbox One en PS4) eigenlijk best crap zijn. Die leunen namelijk enorm op online functionaliteit. Veel games werken niet eens zonder day 1 patch, of onder een bepaalde versie van het OS van de console. Zaken die je vaak alleen via een server binnen kunt krijgen. Als dat soort services plat gaan...

Als iets als Xbox kopje onder gaat dan komt er ongetwijfeld een optie om saves te downloaden vanuit je cloud en ze lokaal op te slaan, maar bij digitale games zal het waarschijnlijk uitmonden in een getouwtrek over rechten en piracy. Ik ben enorm blij met bijvoorbeeld Steam, maar weet ook wel dat het een risico is. Als Steam valt ben ik m'n games gewoon kwijt, zo simpel is 't helaas.

• Deezers

Stel Xbox wordt verkocht dan is dat aan de nieuwe partij of wat Microsoft afspreekt over verplichtingen. Maar ik zie Microsoft gezegd dit eerlijk gezegd niet snel uit handen geven gezien het ook echt een platform is. En dan blijft Microsoft straks echt alleen achter met wat cloud software en AI meuk als bedrijf, waar ze het nu al van moeten hebben qua omzet.

Dan is een interne/externe spinoff voor Xbox misschien wel gewoon het beste. Dat kunnen ze ook symbolisch voor 1 dollar doen. Maar dat werkt vaak alleen als ze 3rd party gaan en ze willen nu juist weer op exclusiviteit gaan... Oftwel zolang Microsoft de geldkraan niet dichtgooien klooien ze gewoon nog wat jaartjes aan. En je kan ook niet zomaar al die tig studio's weer afstoten. Het is een lekker ingewikkelde puzzel geworden.

• ilm

ilm

Het zijn allemaal studios met titels die een kleiner publiek aanspreken. Doublefine maakt graag uniekere titels buiten het normale speelveld.

Activision en CoD zullen wel blijven :) Het toont vooral aan waar het geld zit en dat vind ik dan weer spijtig.

Of ze nu indie zijn of onderdeel van een grote uitgever. Renderen moeten ze altijd. Als ze nu binnen Microsoft in het rood staan dan zullen ze het ook moeilijk hebben in de toekomst.
Het is weer Dinsdag die ons weer nieuwe deals brengt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXI7hSJGeeBoCkf4J2LpWIlpWU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uSFAVx5OC3EKFRqv8CScs28d.png?f=user_large
"Klik op de afbeelding voor de deals"

Voor wie hem nog niet gespeeld heeft, aanrader!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001

MazeWing

The plot thickens...

Deezers schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:53:
Probleem is gewoon dat Microsoft (Spencer) te veel studio's heeft opgekocht en ze bijna allemaal te weinig games produceren die succesvol zijn of echt geld opleveren. Het is ook niet zo dat ze elk jaar een nieuwe game uitpoepen per studio. Al die studio's aan het werk houden is erg kostbaar. Zagen we nu de helft van alle MS games in de toplijsten, had niemand geklaagd. Maar de losse verkopen èn Game Pass abonnementen vallen gewoon zwaar tegen en leveren te weinig op. Op Forza, Halo en straks misschien Fable na, zijn de meeste titels gewoon te verwaarloosbaar gezien er tegenwoordig elke maand topgames uitkomen of mensen slechts een handjevol dezelfde 'live games' spelen.
Vanwege een zwaar gebrek aan exclusieve spellen op de xbox one werden er in die periode inderdaad heel veel studio's opgekocht die vervolgens jaren bezig waren met het ontwikkelen van een spel (of spellen). Helaas viel het overgrote deel tegen en kan ik me niet voorstellen dat het onder aan de streep echt winstgevende aankopen waren.

Daar ligt denk ik niet de kern van het probleem. De kern van het probleem is toch echt de mega aankoop van Activision-Blizzard (en King) die zoveel heeft gekocht dat het gewoon onmogelijk is om dit binnen een normale tijd winstgevend te maken. De kleinere studio's moeten hier nu onder lijden en worden gesloten....

De enige levensvatbare strategie van Microsoft was een enorme schaalvergroting. Nu die schaalvergroting uit is gebleven hebben ze een probleem en valt de strategie als een kaartenhuis in elkaar.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Het is vind ik wel bijzonder dat de negatieve berichtgeving vooral gericht is op Xbox.

In de afgelopen 4 maanden heeft Sony twee first party studio's gesloten, maar daar hoor je dan weer weinig over. Zeker niet in de hyperbolen die wel worden gebruikt als het Xbox betreft.

Het is gewoon een business die al jaren voor zeer grote uitdagingen staat, en als men door gaat op dezelfde voet, ongeacht welke publisher dan ook, wordt het alleen maar zwaarder.

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-07 09:05
Snap al die heisa niet. Geen van de studio’s hadden output waarvan je dacht wauw.

• JDL15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07 16:39
Ik vind dat Asha Sharma het tot op heden nog goed doet, een koers die véél duidelijker is dan de koers die Phil voerde in de afgelopen jaren. Ze "mag" puin ruimen.

Phil heeft in de laatste jaren het merk Xbox overbelast, door een opvolging van onduidelijke en snel op elkaar volgende koerswijzigingen in te zetten. Of dit nu van hogeraf kwam of niet, het was allemaal niet duidelijk voor de consument. Het agressief opkopen van Zenimax en Activision Blizzard zonder echt zelfvoorzienend te worden of een stabiele infrastructuur te ontwikkelen was echt een grote fout.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Silversin schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:32:
Snap al die heisa niet. Geen van de studio’s hadden output waarvan je dacht wauw.
Rockstar heeft ook qua aantal games geen hoge output. Maar wel hoge kwaliteit.
Hellblade is geen GTA, maar die franchise is wel kwalitatief zeer goed als je het mij vraagt.

• Hulleman
SomerenV schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:55:
[...]

Xbox verdwijnt niet zomaar, maar je laat wel zien waarom de huidige consoles (zo'n beetje sinds de Xbox One en PS4) eigenlijk best crap zijn. Die leunen namelijk enorm op online functionaliteit. Veel games werken niet eens zonder day 1 patch, of onder een bepaalde versie van het OS van de console.
Is dat dan zo verschillend tussen console en PC? Zo erg als je het hier stelt is het nu ook weer niet. Ik kan zo geen games bedenken die bij launch zonder day 1 patch überhaupt niet werkte. Zelfs Cyberpunk 2077 werkte, zij het nogal beroerd. Maar dat is wel echt een uitzondering. De grote titels worden voor zover ik weet altijd zonder day 1 patch verstrekt aan reviewers. Ik kan me zo geen review heugen waarin de conclusie was dat de game überhaupt niet werkte. Veel games zijn bij launch in meer of mindere mate buggy, maar dat is niet inherent aan consoles.

Daarnaast maakt het niet zoveel uit of je nu op console of pc speelt, beide platformen leunen zwaar op online functionaliteit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Hulleman
MazeWing schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:44:
[...]

De kern van het probleem is toch echt de mega aankoop van Activision-Blizzard (en King) die zoveel heeft gekocht dat het gewoon onmogelijk is om dit binnen een normale tijd winstgevend te maken. De kleinere studio's moeten hier nu onder lijden en worden gesloten....

De enige levensvatbare strategie van Microsoft was een enorme schaalvergroting. Nu die schaalvergroting uit is gebleven hebben ze een probleem en valt de strategie als een kaartenhuis in elkaar.
Ja, dat is idd een probleem. MS heeft in korte tijd voor zo'n $ 90 miljard aan studio's gekocht. Er zijn nu zo'n 35 miljoen gamepass abonnees. Al zou elk abonnee GPU hebben en de volle mep betalen van $22,99 (en dat zal zeker niet het geval zijn), dan duurt het 10 jaar voordat je het aankoopbedrag hebt terugverdient. Dan is er nog geen cent verdient en dan neem ik de ontwikkelingskosten van alle games en de overheadkosten van het hele concern niet mee. CoD kost blijkbaar al $500 - $700 miljoen per titel. Rammers als Fable en Gears zullen ook honderden miljoenen kosten en worden nog tig games vanuit Xbox studios ontwikkelt. Je hoeft dan geen heel groot rekenwonder te zijn om na te gaan dat het hele gamepass business model bij dit aantal abonnees niet uit kan. Dat moet dan wel minimaal in volledig betalende leden verdubbelen.

Dat is ook de reden waarom Sony gezegd heeft dat zij hun first party titels niet day one op PSN kunnen zetten, omdat ze anders niet de kwaliteit kunnen borgen die ze willen. Dat is dus corporate taal om te zeggen dat Sony dergelijke games niet kan financieren met de PSN abonnementsgelden.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hulleman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ja, dat is idd een probleem. MS heeft in korte tijd voor zo'n $ 90 miljard aan studio's gekocht. Er zijn nu zo'n 35 miljoen gamepass abonnees. Al zou elk abonnee GPU hebben en de volle mep betalen van $22,99 (en dat zal zeker niet het geval zijn), dan duurt het 10 jaar voordat je het aankoopbedrag hebt terugverdient. Dan is er nog geen cent verdient en dan neem ik de ontwikkelingskosten van alle games en de overheadkosten van het hele concern niet mee. CoD kost blijkbaar al $500 - $700 miljoen per titel. Rammers als Fable en Gears zullen ook honderden miljoenen kosten en worden nog tig games vanuit Xbox studios ontwikkelt. Je hoeft dan geen heel groot rekenwonder te zijn om na te gaan dat het hele gamepass business model bij dit aantal abonnees niet uit kan. Dat moet dan wel minimaal in volledig betalende leden verdubbelen.

Dat is ook de reden waarom Sony gezegd heeft dat zij hun first party titels niet day one op PSN kunnen zetten, omdat ze anders niet de kwaliteit kunnen borgen die ze willen. Dat is dus corporate taal om te zeggen dat Sony dergelijke games niet kan financieren met de PSN abonnementsgelden.
Bij een “all you can eat” principe worden er altijd concessies (lees: besparingen) gedaan om de boel winstgevend te houden. Daarnaast kis het vooral de schaal van zo’n restaurant die het uiteindelijk rendabel maakt.

Game pass is ook zo alleen daar heeft men eerst voor $90 miljard aan inkopen gedaan en zit men met half lege restaurants….

Een kostenbesparing zal vooral zitten in de ontwikkeling met als gevolg dat je dit ook terug gaat zien in de kwaliteit (6/7 spellen). De prijs verhoging heeft geen nut, zoals recent kenbaar is gemaakt, waardoor er weinig andere opties overblijven.

De enige levensvatbare situatie zonder dat de kwaliteit van game pass flink achteruit gaat is spellen pas na een X-tijd (als de verkopen substantieel zijn afgenomen) op game pass te zetten.
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat game pass is ontstaan uit noodzaak vanwege een gebrek aan exclusives op de Xbox one.

Hoe dan ook is de huidige situatie een gevolg van Phil Spencer en z’n aaneenschakeling van slechte beslissingen!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Ik lees hier veel punten waar ik me goed in kan vinden, en daarom snap ik de negativiteit richting Xbox niet zo goed, zeker niet als je kijkt naar wat er de afgelopen maanden naar buiten is gekomen. In de interne memo’s en interviews wordt duidelijk uitgelegd dat de kosten voor hardware en ontwikkeling enorm zijn gestegen, terwijl de inkomsten daar niet meer tegenop liepen, en dat geeft veel beter weer waarom er nu wordt ingegrepen dan het beeld dat sommige reacties blijven schetsen.

Onder Asha Sharma zie je voor het eerst in lange tijd weer een duidelijke lijn ontstaan, je merkt dat er keuzes worden gemaakt en dat er wordt opgeruimd wat jarenlang half is blijven liggen, en dat voelt een stuk consistenter dan de periode daarvoor. Phil heeft veel betekend voor Xbox, maar de laatste jaren werd de koers te wisselvallig, met te veel richtingen in korte tijd en te veel grote stappen zonder dat de basis stabiel was. De grote overnames hebben uiteindelijk meer druk gezet op het geheel dan dat ze direct iets oplosten, en dat zie je nu terug in de cijfers en de noodzaak om te herstructureren.

Juist daarom voelt de huidige aanpak realistischer en beter onderbouwd, er wordt eindelijk gebouwd aan iets dat op de lange termijn kan blijven staan, en dat verdient wat mij betreft meer aandacht dan de herhalende negativiteit die steeds terugkomt. Als je kijkt naar de feiten en naar wat er nu wordt opgebouwd, is het beeld helemaal niet zo somber als sommige reacties doen vermoeden.

• Powder Toastman
[...]

Maar je gaat in je berekening enkel uit van Gamepass. Veel spellen, zeker uit de Activision groep, worden ook op andere platformen uitgebracht, zoals o.a. PC en PS en worden (in mindere mate) ook nog verkocht op XBox buiten Gamepass om. Je brengt het alsof alle investeringen enkel door Gamepass terugverdiend moeten worden, en dat is natuurlijk niet het geval.

• Hulleman
G_Dragon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:56:
Ik lees hier veel punten waar ik me goed in kan vinden, en daarom snap ik de negativiteit richting Xbox niet zo goed
Ik ben niet negatief richting Xbox. Dat blijft gewoon een mooi product. Ik ben wel sceptisch over het verdienmodel van Xbox. Dan nog is dat natuurlijk met de hele beperkte informatie die we hebben. Gezien alle nieuwsberichten rondom Xbox rommelt het daar wel behoorlijk. Hopelijk worden de klanten daar niet de dupe van en gaan we gewoon nog veel moois zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 16-06-2026 11:43 ]

• Hulleman
Powder Toastman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Maar je gaat in je berekening enkel uit van Gamepass. Veel spellen, zeker uit de Activision groep, worden ook op andere platformen uitgebracht, zoals o.a. PC en PS en worden (in mindere mate) ook nog verkocht op XBox buiten Gamepass om. Je brengt het alsof alle investeringen enkel door Gamepass terugverdiend moeten worden, en dat is natuurlijk niet het geval.
Terecht punt. Er valt vast wel veel meer op mijn (bierviltjes) berekening aan te merken, maar als je even achterover leunt, kun je je wel indenken dat de investeringen zo immens zijn dat je dat niet zo makkelijk hebt terugverdient.

Op PC worden games meer los verkocht dan op Xbox. Maar losse game verkopen op Xbox is volgens mij echt heel beperkt. Ik ken eigenlijk niemand met een Xbox die daar games voor koopt (ik zelf ook niet), want we hebben allemaal van die goedkope GPU abo's gehad de afgelopen jaren (uiteraard een beperkte waarneming). Ik duf wel te stellen dat gamepass de drijvende kracht achter de 'verkopen' van games op Xbox is. In winkels zie je ook bijna geen xbox games in de schappen liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 16-06-2026 11:42 ]

• Powder Toastman
Hulleman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Terecht punt. Er valt vast wel veel meer op mijn (bierviltjes) berekening aan te merken, maar als je even achterover leunt, kun je je wel indenken dat de investeringen zo immens zijn dat je dat niet zo makkelijk hebt terugverdient.

Op PC worden games meer los verkocht dan op Xbox. Maar losse game verkopen op Xbox is volgens mij echt heel beperkt. Ik ken eigenlijk niemand met een Xbox die daar games voor koopt (ik zelf ook niet), want we hebben allemaal van die goedkope GPU abo's gehad de afgelopen jaren (uiteraard een beperkte waarneming). Ik duf wel te stellen dat gamepass de drijvende kracht achter de 'verkopen' van games op Xbox is. In winkels zie je ook bijna geen xbox games in de schappen liggen.
En vergeet PS(5) niet zoals ik aanhaalde hierboven. De jaarlijkse cashcow van Activision is CoD.
Daarvan is gemiddeld 82% van de sales op PS (volgens Google). Nou was vorig jaar wel een dieptepunt dankzij de matige uitvoering, maar ja.... En uiteraard zijn er ook andere titels die gewoon op de PS en ook nog Switch worden uitgebracht. En hebben ze dacht ik nog een hele tak met mobile games.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
Hulleman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:38:
Jij niet, ik wel. Ik ken zelfs mensen die nog een Xbox hebben gekocht (danwel tweedehands) voor een game als Forza, zelfs met GPU nog de premium upgrade nemen, N=1 zullen we dan maar zeggen.

En winkels? Niche markt, al aantal jaar. Al in 2022 was het aandeel digitaal zo enorm, een maatstaaf 'ze verkopen niets' is het zeker niet meer.
https://www.gamesindustry...-the-year-in-numbers-2022

Elk bedrijf heeft z'n crisis op een bepaald moment, de verkeerde keuzes bij Covid, bepaalde doelgroepen, marktwissels, en in dit geval.. nieuwsberichten. Het is de stroom de gros van nieuws geeft wat het 'gesprek van de dag' is, morgen zijn we het weer vergeten en volgend jaar weet niemand meer waar het precies over ging.

Wat de toekomst van Xbox brengt? Geen idee. En eerlijk? Boeit me weinig. Ben tevreden met dat ding, kan spelen wat ik wil (en bonus op PC met Anywhere), en als dit gaat veranderen door bedrijfskeuzes.. Tja, prima. Als straks GTA console-gescheiden is, zal ik misschien met minder mensen kunnen samenspelen, als de volgende console misschien minder krachtig is dan de ander, heb ik wat mindere graphics.

Ja er zijn goede keuzes en slechte keuzes gemaakt, nee, niemand kan voorspelen wat het resultaat is van een keuze. Meteen doom en verdommenis gillen als het wat minder gaat? Nee, niet mijn ding (ok.. behalve voor Ubisoft). Ja het rommelt, het rommelt overal, de markt heeft rare bewegingen, het tijdperk 'for the gamer' is voorbij op elk platform, op elk niveau.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik lees hier veel punten waar ik me goed in kan vinden, en daarom snap ik de negativiteit richting Xbox niet zo goed, zeker niet als je kijkt naar wat er de afgelopen maanden naar buiten is gekomen. In de interne memo’s en interviews wordt duidelijk uitgelegd dat de kosten voor hardware en ontwikkeling enorm zijn gestegen, terwijl de inkomsten daar niet meer tegenop liepen, en dat geeft veel beter weer waarom er nu wordt ingegrepen dan het beeld dat sommige reacties blijven schetsen.

Onder Asha Sharma zie je voor het eerst in lange tijd weer een duidelijke lijn ontstaan, je merkt dat er keuzes worden gemaakt en dat er wordt opgeruimd wat jarenlang half is blijven liggen, en dat voelt een stuk consistenter dan de periode daarvoor. Phil heeft veel betekend voor Xbox, maar de laatste jaren werd de koers te wisselvallig, met te veel richtingen in korte tijd en te veel grote stappen zonder dat de basis stabiel was. De grote overnames hebben uiteindelijk meer druk gezet op het geheel dan dat ze direct iets oplosten, en dat zie je nu terug in de cijfers en de noodzaak om te herstructureren.

Juist daarom voelt de huidige aanpak realistischer en beter onderbouwd, er wordt eindelijk gebouwd aan iets dat op de lange termijn kan blijven staan, en dat verdient wat mij betreft meer aandacht dan de herhalende negativiteit die steeds terugkomt. Als je kijkt naar de feiten en naar wat er nu wordt opgebouwd, is het beeld helemaal niet zo somber als sommige reacties doen vermoeden.
De transparantie is mooi en moedig maar ik denk dat ze te weinig tijd krijgen om het tij te keren. Er hijgt een enorme afschrijving van alle aankopen het laatste decennia in de nek van Microsoft en ik ben er serieus bang dat ze echt geen jaren en jaren meer de tijd krijgen om op een langzame manier de boel weer op te bouwen.

• Hulleman
SinergyX schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:19:
Wat de toekomst van Xbox brengt? Geen idee. En eerlijk? Boeit me weinig. Ben tevreden met dat ding, kan spelen wat ik wil (en bonus op PC met Anywhere), en als dit gaat veranderen door bedrijfskeuzes.. Tja, prima. Als straks GTA console-gescheiden is, zal ik misschien met minder mensen kunnen samenspelen, als de volgende console misschien minder krachtig is dan de ander, heb ik wat mindere graphics.
Achja, en zo is het natuurlijk ook :)

Ik vind het altijd wel interessant om over dit soort dingen te filosofiëren.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 16-06-2026 12:52 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
Hulleman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Achja, en zo is het natuurlijk ook :)

Ik vind het altijd wel interessant om over dit soort dingen te filosofiëren.
Oh dat is het absoluut, niet alleen financieel maar ook vanuit gamer perspectief is de game-wereld best een interestant ding om te analyseren. Maar ook het aspect van nieuws en 'conclusies' die uit een gesprek of interview komen, dicteren wel vaak de 'flow' waarin bepaald nieuws gaat lopen. De snelheid waarmee een 'vergelijking' wordt omgezet in een gerucht, vervolgens vrijwel een feit, dat irriteert mij dan wel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

[...]

Je hoeft ook geen volleerd econoom te zijn om in te zien dat je de aanschafprijs van die externe ontwikkelaars/uitgevers niet volledig terug hoeft te verdienen omdat de waarde van het gekochte niet naar nul gaat (al zal er absoluut een hoop afschrijving op zitten ja). Maar toch blijf je dat argument maar terug zien komen. Uiteindelijk is het bijzonder lastig te berekenen als buitenstaander, ook door alle andere al genoemde argumenten.

Gamertag: FinrazielNL

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:34
Vergeet ook niet dat Call of Duty alleen al meer dan 1 miljard per jaar aan microtransacties (zoals skins) genereert. En ik denk dat Candy Crush (meer dan 2 miljard per jaar) ook een heel belangrijke acquisitie voor Microsoft is geweest. Al die miljarden zijn niet alleen voor het Xbox-merk zelf.

Heel eerlijk vind ik het businessmodel van Xbox soms ook wat ondoorgrondelijk. Games zoals Kiln en Keeper zijn bovendien niet gericht op een groot publiek en zijn geen echte system sellers, maar kosten wel degelijk geld om te ontwikkelen. Wanneer je dan ook nog meer op uitgaven moet letten, is het logisch om kritischer te kijken naar vervolgprojecten en waar je in investeert.

In dat opzicht vind ik het begrijpelijk dat hier nu meer naar wordt gekeken.

• Vanduul42
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 25-07 19:38

Dat er wordt ingegrepen betekent niet automatisch dat er een duidelijke koers is. Soms betekent het juist dat een bedrijf nog aan het zoeken is naar een werkbaar model.

Ik zie momenteel signalen die meerdere kanten op wijzen. Meer nadruk op exclusives, maar ook meer multiplatform. Studio's die onder druk staan, maar ook grote investeringen in bestaande franchises. Daarom vind ik het lastig om nu al te concluderen dat de nieuwe koers helder is. Voor mij staat er nog veel te weinig vast.

Ik zie meer vraagtekens dan antwoorden. Ook het gerucht dat ze toch het exclusiviteits model weer willen intrekken ligt op tafel. Een heldere visie en duidelijke lijn?...verre van zelfs! Als dat zo was, waren er niet zoveel discussies...

• bambam1979
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:43
JDL15 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:19:
Ik vind dat Asha Sharma het tot op heden nog goed doet, een koers die véél duidelijker is dan de koers die Phil voerde in de afgelopen jaren. Ze "mag" puin ruimen.

Phil heeft in de laatste jaren het merk Xbox overbelast, door een opvolging van onduidelijke en snel op elkaar volgende koerswijzigingen in te zetten. Of dit nu van hogeraf kwam of niet, het was allemaal niet duidelijk voor de consument. Het agressief opkopen van Zenimax en Activision Blizzard zonder echt zelfvoorzienend te worden of een stabiele infrastructuur te ontwikkelen was echt een grote fout.
Ik weet niet of het alleen aan Phil lag. Als ik de zogenaamde "insiders" op X mag geloven werd hij ook met regelmaat ondermijnd door Sarah Bond die achter zijn rug om het oor van Satya had en daardoor overruled werd met bepaalde beslissingen en richting van koers. Ja ik neem het met een korrel zout, maar ik sluit het ook niet uit zoals ik de Amerikaanse bedrijfscultuur een beetje ken.

XBL: BamBam I NL | PSN: BamBam-NL-

• Deezers
Het schijnt dat Don't Nod ook in geldproblemen zit. Verklaart wellicht meteen waarom er nooit een update is gekomen na launch voor Aphelion ondanks de verschillende bugs genoemd in de reviews.

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 19:16

JSchut

.....

Momenteel heb ik een OG PS5. Ben zo goed als altijd XBOX gamer geweest maar de Series X was de eerste XBOX die ik overgeslagen heb.

Nu heb ik alle PS exclusives wel gespeeld en wil ik ook Forza Horizon 5 en 6 spelen. Die kan ik natuurlijk kopen op de PS5. Maar gamepass is toch ook wel interessant. We weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Maar het idee dat ze met een hybrid console komen spreekt ook wel aan.

Dacht dan koop ik er een XBOX bij. Dan hou ik mijn PS5 er gewoon naast. Beetje aan het zoeken op Vraag en aanbod en Marktplaats. Je komt vaak rond de 400 euro uit. Nu ben ik al niet zo van de tweedehands tech, maar aangezien de xbox lastig te krijgen verkrijgen is toch maar op zoek gegaan. Echter bij veel advertenties op marktplaats nemen ze niet eens de moeite om de boel schoon te maken. Tweedehands controllers vind ik al niet heel hygienisch maar vaak zien ze er op de foto ook al niet al te best uit. Some zelfs met kattenharen op de foto :S

Ook als ze aangeven dan de XBOX nog best jong is dan hebben ze vaak de bon niet.

Krijg er niet echt een fijn gevoel bij... Zijn er hier mensen die hun XBOX van Marktplaats of V&A hebben?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:51
JSchut schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:07:
Momenteel heb ik een OG PS5. Ben zo goed als altijd XBOX gamer geweest maar de Series X was de eerste XBOX die ik overgeslagen heb.

Nu heb ik alle PS exclusives wel gespeeld en wil ik ook Forza Horizon 5 en 6 spelen. Die kan ik natuurlijk kopen op de PS5. Maar gamepass is toch ook wel interessant. We weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Maar het idee dat ze met een hybrid console komen spreekt ook wel aan.

Dacht dan koop ik er een XBOX bij. Dan hou ik mijn PS5 er gewoon naast. Beetje aan het zoeken op Vraag en aanbod en Marktplaats. Je komt vaak rond de 400 euro uit. Nu ben ik al niet zo van de tweedehands tech, maar aangezien de xbox lastig te krijgen verkrijgen is toch maar op zoek gegaan. Echter bij veel advertenties op marktplaats nemen ze niet eens de moeite om de boel schoon te maken. Tweedehands controllers vind ik al niet heel hygienisch maar vaak zien ze er op de foto ook al niet al te best uit. Some zelfs met kattenharen op de foto :S

Ook als ze aangeven dan de XBOX nog best jong is dan hebben ze vaak de bon niet.

Krijg er niet echt een fijn gevoel bij... Zijn er hier mensen die hun XBOX van Marktplaats of V&A hebben?
Tweedehands tech spullen koop ik eigenlijk alleen maar via de Tweakers V&A. Heb zo mijn PS4 en XSX gekocht en mijn 3DS verkocht. Allemaal goeie reviews, en de XSX kwam met 2 controllers ook nog, was top.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:50
JSchut schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:07:

Check deze eens :XBOX series X Halo Inifited Limited Edition + Optioneel Expansion card & Pro controller v2 | BeyondGaming
Pagina: 1 ... 133 ... 138 Laatste

Let op:
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot XBOX Game Pass --> [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Alles met betrekking de beschikbaarheid en levertijden van de Xbox Series X|S: [XSX | XSS] Beschikbaarheid en levertijden

Mocht je al zin hebben om over de nieuwe Xbox console te praten --> [Next Xbox] Nieuws & Speculaties