Unknown Alien schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:23:
Heeft er iemand goede ervaring met wind en ECHT waterdichte kleding, wat ook ademt, zodat je niet kapot zweet, zoals dagen als gisteren?
Ik heb nu
Goretex broek Carver 2 van Dainese
Goretex jas Carver 3 van Dainese
De broek is echt k*t, want bij regen en een natzadel wordt mijn kont gewoon nat, tot aan mijn boxershort….Waardeloos en dat voor een broek van 400 euro.
De jas is vooralsnog prima.
Mjahh ik zoek een goed pak, die ik ook in de donkere regenachtige dagen kan gebruiken, die ervoor zorgen dat ik warm en droog blijf met de snelweg KMs.
Gisteren maar een Rev IT regenpak gekocht, dan heb ik iig wat tegen de regen.
Ohh jah ik rij een naked, dus vang lekker alle wind op

Ik rijd al ~11 jaar met gelamineerde pakken wat me mega goed bevalt voor woon/werk. Ik ben net terug van vakantie naar Griekenland (met de motor door de Balkan), en heb alles gedaan met een doorwaai pak + een waterdichte laag (lees: Rev'it Cyclone 4) + onderkleding (gewoon lange broek / korte broek, en t-shirt + warm vest). Perfect! De temperatuur ging van 2 graden op de Großglocker tot 36 graden nabij Athene.
Maar wat een gedoe als het regent.
Regen? -> Stoppen, helm af, handschoenen uit, waterdichte laag pakken, broek aan, jas aan, helm/handschoenen weer aan. En het zit minder lekker op lange ritten omdat je extra lagen hebt (bij alle 3)
En als het weer droog is? Alles achterstevoren tegen de klamheid, vaak laat ik de broek maar gewoon aan tenzij het warm (>23 graden) is.
Ik had dit echter liever dan m'n gelamineerde pak bij dit temperatuur bereik.
Mijn grootste tips voor gelamineerd pak in de warmte:
- Zorg voor een pak met voldoende ritsen, iig 2 op de borst en 2 op de rug
- Zorg voor een pak met een dikke mesh op de rug, soort aerosleep matras zoals voor kids, dat zorgt voor een frisse rug, versus plakkerige rug, vooral bij rugprotectors! Een geventileerde rugprotector kan ook helpen, maar alleen als... (Zie volgende punt)
- Zorg ervoor dat je pak wat los zit! Het staat misschien minder mooi, maar als je een mooi sluitend pak hebt, heeft die wind geen plek om te waaien! (Pak 1 maat groter, mega verschil!)
- Ook "ademende" membranen ademen niet als het nat is, dus het is niet heilig, wat veel mensen onder de voordelen van gelamineerd scharen (een lichte / niet doorweekte jas) heeft eigenlijk weinig met het membraan te maken, en VEEEL meer met het DWR (Durable Water Resistance).
Letterlijk de grootste reden dat je gelamineerde pak kan ademen en droog/licht blijft is omdat het water bijna niet bij het membraan komt, maar gelijk van het pak af waait. Mijn ervaring: na ~4 jaar / 40.000km is die DWR op. En ja, je kan "nikwaxen", sprayen, drogeren en doen wat je wilt, maar het wordt nooit meer zo als het was *1. Dus als je een top ademend en waterproof pak wil, reken op elke 4 jaar / 40.000km een nieuwe. Ik heb al een BMW pak, een Rukka pak en een Revit pak versleten, dat is gewoon hoe het is, het is geen magie. Bij mij falen de jassen altijd uiteindelijk op de schouders (nee, geen druppels van de helm / wind) en de binnenkant ellebogen. Je kan natuurlijk prima vinden dat die enigzins natte ellebogen na 2 uur regen niet zo erg zijn, en er lekker mee door rijden. - ALS je het kan krijgen: een ventilatie rits, dus de hoofdrits waarmee je je jas dicht doet, daar heb je dan een 2e van die ~4cm mesh heeft, waardoor je jas ruimer / losser zit, en het recht naar binnen kan waaien, mijn nieuwste pak (4j / 50.000km oud en middels lekkend op de binnenkant ellebogen) heeft dat en dat is echt geweldig samen met die "aerosleep" mesh tussen m'n rug en rugprotector
Een gelamineerd pak is een ideaal no-nonsense one-stop-shop ding, maar als de kans op regen klein is rijd ik liever met een doorwaai pak (een goede met goede protectors), dan m'n dure gelamineerde pak.
*1 "And DWR applied at the factory to a new garment typically lasts longer than reapplications" https://www.gore-tex.com/...dwr-and-how-to-restore-it
offtopic:
Mijn huidige gelamineerde pak is van BMW, simpelweg omdat de kwaliteit, protector en looks een stap boven Rev'it zijn, en de prijzen een stuk lager dan (de saaie zwarte pakken van) Rukka. Ik zou iedereen aanraden er eens naar te kijken bij een dealer, maar ik snap het als je het geen porum vind om met de (beperkte!) BMW branding op een Honda te zitten ofzo
[
Voor 9% gewijzigd door
_eLMo_ op 29-05-2024 21:34
]