Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:35

backupdevice

No Risk , Full Push

marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:29:
Mocht het off topic zijn dan hoor ik het graag.
Ik ben via marktplaats opzoek naar een bouwstroomkast. Bijna alle kasten die ik tegenkom zijn afgezekerd op 63A of op 32A. Bij mijn weten mag die niet ivm de selectiviteit, de kast moet altijd lager afgezekerd zijn dan de bouwaansluiting (3 x 25A) van de netbeheerder. Alle personen waar ik ben wezen kijken of contact mee heb geven aan dat ze de kast zonder problemen gebruikt hebben op een 3 x 25a aansluiting en dat de bouwstroomkast recent is afgekoppeld. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hadden een 63a bouwkast waarop de woonunit zat , en de aannemer al zijn spullen aan had zitten . Dit op een 3x25 bouwaansluiting. Uitvoerder van Enexis had alles aangesloten en afgezekerd , dus ik zou mij geen zorgen maken

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 20-02-2026 08:46 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:50
Even crossposten
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wel dikke plus naar onze bouwer omdat die er continue bovenop blijven zitten waar de installateur het af wil raffelen.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:15
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:29:
Ik ben via marktplaats opzoek naar een bouwstroomkast. Bijna alle kasten die ik tegenkom zijn afgezekerd op 63A of op 32A.
De vraag is niet off-topic, typisch een onderwerp voor zelfbouwers :)

Het klopt, ook mijn kast was afgezekerd tot 32A, incl. o.a. een 32A CEE-plug.
Mijn tijdelijke bouwaansluiting was ook 3x 35A, de huisaansluiting is nu 3x 25A. Daar zit ook een logica achter. Stel je gaat voor een standaard 1x 35A huisaansluiting, dan zou je tijdens de bouw nooit een bouwlift, betonmolen of andere 3-fase zaken kunnen gebruiken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Conrado
  • Laatst online: 20:15
ArnaudYK schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
Ik kan mij voorstellen dat je dat bij een catalogusbouwer minder hebt en ze dus sneller aan de slag kunnen.
Kijk naar de ervaringen, dat is niet zo. De catalogus bouwers zitten tot over de oren in het werk. Ze staan niet klaar om direct voor jou aan de slag te gaan. Die orderportefeuille zegt ook iets over de prijzen, want klanten voldoende.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• big bang
  • Laatst online: 16:12
Conrado schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Kijk naar de ervaringen, dat is niet zo. De catalogus bouwers zitten tot over de oren in het werk. Ze staan niet klaar om direct voor jou aan de slag te gaan. Die orderportefeuille zegt ook iets over de prijzen, want klanten voldoende.
Ik denk dat juist een belangrijke USP van catalogus bouwers het limiteren van keuzes is. Iedereen die zelf bouwt kent op een zeker moment wel de keuze moeheid, van grote zaken (hoeveel kamers, welke ventilatie), tot welke deurklinken en vensterbanken wil ik eigenlijk? Keuzes die je als projectbouw koper niet of nauwelijks hebt. Catalogus bouwers maken een groot deel van die keuzes al voor je, of er ligt in ieder geval een “default” voor je klaar.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:36:
Even crossposten

***members only***

Wel dikke plus naar onze bouwer omdat die er continue bovenop blijven zitten waar de installateur het af wil raffelen.
Ha, dat fluiten hebben vrienden van ons ook met dezelfde ventielen, die kunnen de WTW gewoon niet op vol vermogen zetten zonder gek te worden van het geluid in de woonkamer/woonkeuken. 8)7

Ik ben nog steeds blij met onze 'normale' ventielen, wel gewoon strak design maar opbouw, ik stoor me er in ieder geval niet aan in een wit plafond en het is heerlijk stil.

• Frantic
FabianGTI schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Ha, dat fluiten hebben vrienden van ons ook met dezelfde ventielen, die kunnen de WTW gewoon niet op vol vermogen zetten zonder gek te worden van het geluid in de woonkamer/woonkeuken. 8)7
Ja wij zijn de eerste waarbij onze bouwer/installateur NoShow hebben toegepast. Ze hebben ook ervaring met andere ingestucte ventielen. Ze gaan nu een traject met NoShow in. Optie is dat deze uitgebikt worden en er andere ingestucte ventielen komen.
Ik ben nog steeds blij met onze 'normale' ventielen, wel gewoon strak design maar opbouw, ik stoor me er in ieder geval niet aan in een wit plafond en het is heerlijk stil.
Het went idd, ik moet eerlijk zeggen dat ik deze steenpuisten al niet meer echt zie. Maar als ik er naar kijk vind ik ze wel echt oerlelijk.

• Frantic
big bang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat juist een belangrijke USP van catalogus bouwers het limiteren van keuzes is. Iedereen die zelf bouwt kent op een zeker moment wel de keuze moeheid, van grote zaken (hoeveel kamers, welke ventilatie), tot welke deurklinken en vensterbanken wil ik eigenlijk? Keuzes die je als projectbouw koper niet of nauwelijks hebt. Catalogus bouwers maken een groot deel van die keuzes al voor je, of er ligt in ieder geval een “default” voor je klaar.
je haalt nu wel catalogusbouwers en projectbouwers enorm door elkaar

• Frantic
Overigens zojuist ook offertes voor de tuin ontvangen. We willen nog niet bijzonder veel. Schutting, gras en wat bestrating (en drainage en mantelbuizen). Moet zeggen: sla nog niet steil achterover van de prijzen, maar ik had ook hoog gebudgetteerd 😅

Via werkspot al 'offertes' van 80k ontvangen. Nou daar zitten we tot op heden heel ruim onder (als in minder dan de helft).

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 20-02-2026 12:31 ]

• big bang
  • Laatst online: 16:12
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:22:
[...]

je haalt nu wel catalogusbouwers en projectbouwers enorm door elkaar
Nee. Ik denk dat catalogus bouw tussen zelf bouwen met architect en projectbouw in zit, en dat dat voor veel mensen een waardevolle positie is. Niet iedereen wil uit alles kunnen kiezen, als catalogus bouwers daar al een mooie voorselectie in gemaakt hebben die voor veel mensen (doch zeker niet iedereen) werkt.

De formulering had allicht beter gekund.

[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 20-02-2026 13:55 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:52
backupdevice schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Wij hadden een 63a bouwkast waarop de woonunit zat , en de aannemer al zijn spullen aan had zitten . Dit op een 3x25 bouwaansluiting. Uitvoerder van Enexis had alles aangesloten en afgezekerd , dus ik zou mij geen zorgen maken
Oke bedankt voor het bericht.
Was dit recent?

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:10
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:30:
Overigens zojuist ook offertes voor de tuin ontvangen. We willen nog niet bijzonder veel. Schutting, gras en wat bestrating (en drainage en mantelbuizen). Moet zeggen: sla nog niet steil achterover van de prijzen, maar ik had ook hoog gebudgetteerd 😅

Via werkspot al 'offertes' van 80k ontvangen. Nou daar zitten we tot op heden heel ruim onder (als in minder dan de helft).
Voor hoeveel M2 zijn de offertes?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Oke bedankt voor het bericht.
Was dit recent?
Wat maakt dat uit?

Je moet zelf gewoon zorgen dat je eind beveiligingen (automaten) ervoor zorgen dat de mes zekeringen vd netbeheerder er niet uit klappen.

Wat daarvoor moet gebeuren ligt aan je aansluiting en wat je (gelijktijdig) gaat gebruiken. Evt kun je nog een rem automaat plaatsen voor de groepenverdeling als je zeker wilt zijn.

Maar bij mij waren destijds geloof ik ook 35 of 40A mes zekeringen geplaatst, terwijl het ook een 3x25A aansluiting betrof…..

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:52
Sinds 2017 zijn de eisen strenger vandaar de vraag.

Ik zou er een C20 remautomaat tussen kunnen zetten. C20 om te voorkomen dat de 25Aautomaat van de netbeheerder er eerder uit gaat dan die van mij.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:18:
Sinds 2017 zijn de eisen strenger vandaar de vraag.

Ik zou er een C20 remautomaat tussen kunnen zetten. C20 om te voorkomen dat de 25Aautomaat van de netbeheerder er eerder uit gaat dan die van mij.
Zoals gezegd, eerst wachten wat je krijgt, dan kun je daar je kast op aanpassen. Mijn situatie was 4 jaar geleden en zeker geen automaat maar (veel) zwaardere mespatronen.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic