tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Wij wilden ook een schuurwoning bouwen met veel overstekz inpandige veranda etc, maar toen bleek dat dat wel erg veel m3 in nam die we liever inpandig hadden hebben we daar van af gezien.
Wat zijn eigenlijk je passief huis principes? In het ontwerp zelf zie ik dat niet sterk terug. Ik zie wel de latten bij het raam op het zuiden (goed voor in de zomer, maar screens/rafstores werken ook), maar ik zie ook grote raampartijen aan de noordkant.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
Verder leuk huis. Een paar punten vallen me op.
Ik zou liever de woonkamer op het zuiden hebben. Als in de winter de zon schijnt is dat erg prettig zitten. Verder vind ik de toegang via de keuken wat onhandig ogen zo direct voor het eiland. De hal vind ik ook wat propperig (en ja waar laat je de garderobe). De opening naar de speelkamer in het midden is leuk, maar beperkt je wel mbt kasten die je in de eet- of speelkamer tegen de muur kunt zetten.
Maar goed alles is persoonlijk natuurlijk en bovenstaande zijn zaken waar ik nog naar zou kijken of het anders kan, maar het blijft jouw (toekomstige) huis.
We hebben de architect gevraagd om de passief huis principes mee te nemen. We hadden o.a. doorgegeven; hoge zomerzon blokken met overstekken, low-tech bouwen (schil zeer goed maken), zomer nacht ventilatie, vaste zonwering. Aantal dingen zijn wel doorgekomen maar ik ben bang dat hier niet echt de expertise op ligt van de architect (dan hadden we ook een andere architect moeten uitzoeken). Want we zijn er inderdaad mee bekend dat de noordzijde dan zo min mogelijk raampartijen zou moeten hebben. En dat de raampartijen op het oosten het snelst comfort problemen opleveren. Maar het oosten is ook net de kant met het mooiste uitzicht. We twijfelen of we plushuis of een andere adviseur hiervoor nog gaan betrekken. Want we denken dat het hele ontwerp dan op de schop zal moeten en we willen ook graag door. Hoorden van anderen dat het ontwerp tig keer heen en weer ging. Bovendien zijn we behoorlijk blij met dit ontwerp. Dus we neigen nu wat meer naar passief huis principes los laten. Misschien de noordkant wat minder ramen.
Verder goede punten! Wij zitten het meest aan de eettafel dus vandaar dat we ervoor kiezen om juist die op het zuiden te hebben. Woonkamer zitten we eigenlijk alleen 's avonds.
Ik zou geen vaste zonwering kiezen, maar instelbare. In de winter wil je namelijk geen zonwering, maar zoveel mogelijk gratis zonnewarmte oogsten (als het tenminste niet zo grijs is als vandaag en gisteren).
In de zomer laat je de zonwering zakken en hou je de lamellen nagenoeg horizontaal. Dan wordt veel zon geweerd en kun je er toch (ook naar het oosten met het mooiste uitzicht) redelijk tussendoor kijken.
Buitenjalouzieën dus (a.k.a. Raffstores). Wij hebben ze van Warema, zoek maar eens terug in dit topic, ik heb er al vaker over geschreven.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Of je nu voor een prefab of een ter plaatse gegoten kelder gaat, doe het met een gerenommeerde partij. We hebben een kelder van ruim 200 m² en die is echt 100% dicht. Het kàn met de juiste partij. Check dat driemaal met de aannemer, want een lekke kelder is een complete ramp..,,Joriek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:30:
Hmm.. jullie zetten ons wel aan het denken. Overwegen nu toch een kelder in het ontwerp mee te nemen. Afstrepen kan i.o.m. aannemer natuurlijk altijd nog.
Mijn huis is slimmer dan ik...
We hebben er een gym, bioscoop, opslag (ipv zolder) , speelruimte voor de kinderen, echt ideaal. Het wordt er nooit warmer dan 20 graden en nooit kouder dan 18 graden.
Ik zou wel zorgen voor een paar grote koekoek ramen die ook open kunnen. (Volgens mij vanaf 2m2 telt het officieel mee als woonruimte, mocht je ooit verkopen).
Als ik dan toch 1 nadeel moet bedenken dan is het dat je nooit meer zonder wil
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 29-01-2026 21:36 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Eens, én zorg ervoor dat je koekoek aan de onderzijde waterdicht is....Sport_Life schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:32:
Hier al bijna 30 jaar een (gegoten) kelder, voldoet nog prima ondanks de hoge waterstanden in deze regio.
Ik zou wel zorgen voor een paar grote koekoek ramen die ook open kunnen. (Volgens mij vanaf 2m2 telt het officieel mee als woonruimte, mocht je ooit verkopen).
We kijken nog even wat we er mee gaan doen. Er is ook nog een schuur vergund van 200 m2 met een maximale nokhoogte van 6 meter. Daar is dus ook nog behoorlijk wat ruimte waar nog niet echt een bestemming voor is. Dat maakt ook dat we twijfelen of we echt nog meer ruimte nodig hebben.
We denken nu in het ontwerp de achterpui gelijk te trekken en daar geen overstek meer te maken. De ruimte onder dat overstek telt wel mee voor de kuubs. Dus dan wordt de woning een meter langer (14,5 m). Dan kan die meter enerzijds de woonkamer vergroten, anderzijds de bijkeuken/hal. En boven kan de technische ruimte in ieder geval met een meter vergroot worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Joriek op 29-01-2026 22:09 ]
Het is echt van belang om goed vooraf over de bestemming na te denken. Een kelder bijvoorbeeld heeft een betonnen vloer, wanden en plafond dat bij elkaar ook nog eens het hele huis draagt. Dan pas je achteraf niet even 1-2-3 aan, omdat je het toch een andere bestemming wilt geven.Joriek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:04:
Er is ook nog een schuur vergund van 200 m2 met een maximale nokhoogte van 6 meter. Daar is dus ook nog behoorlijk wat ruimte waar nog niet echt een bestemming voor is. Dat maakt ook dat we twijfelen of we echt nog meer ruimte nodig hebben.
En 200 m² schuur is natuurlijk gigantisch. Als je dat echter (deels) een verblijfsbestemming wilt geven tellen zaken als isolatie, raampartijen, verwarmingen, etc natuurlijk wel snel aan.
En, denk er aan, zelf bouwen = budgetteren
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic