Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:35
Fimke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:

Het bouwbedrijf heeft aangegeven dat de sectionaaldeur qua isolerend vermogen overeenkomt met houten deuren. We vinden het nu superhandig dat je vanaf afstand de deur kunt openen en dat de fietsen over een ruimte breedte naar binnen gereden kunnen worden. Maar ik begrijp ook jullie opmerkingen over langer open en een ruimere opening tov houten deuren, dus daar moeten we nog maar eens goed over nadenken.
De deur op zich misschien wel (hoewel de oppervlakte veel groter is), gaat met name om de aansluitingen rondom. M.b.t. luchtdichtheid vraag ik me af of je hiermee weg komt t.a.v. de Beng - eisen. Ik zou hierover niet blind jet advies van de bouwer volgen, maar van een ontwerper of bouwkundig adviseur. En als je het toch perse wil, dan zou ik de wanden en plafond / vloer naar slaapkamer isoleren.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:21
Fimke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
@Conrado ik ben wel benieuwd naar je plantenbak, een verhoging op de kopse kant om het zicht wat weg te nemen spreekt me wel aan.
Deze afbeelding van het lichtplan heb toevallig in een ander draadje gebuikt. Laat zowel de L-vormige plantenbak naar de keuken als de roomdivider zien. Werkt heel doeltreffend in de praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/522wx7FT/KVL100.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 18-01-2026 17:29 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Conrado
Bas.013 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:52:
De deur op zich misschien wel (hoewel de oppervlakte veel groter is), gaat met name om de aansluitingen rondom. M.b.t. luchtdichtheid vraag ik me af of je hiermee weg komt t.a.v. de Beng - eisen. Ik zou hierover niet blind jet advies van de bouwer volgen, maar van een ontwerper of bouwkundig adviseur. En als je het toch perse wil, dan zou ik de wanden en plafond / vloer naar slaapkamer isoleren.
Eens! Daar ben ik ook tegenaan gelopen. Wij hebben uiteindelijk besloten de garage - bij ons in de kelder - van de rest thermisch te isoleren.

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-02 18:59
Bedankt voor de toelichting en de afbeelding.
Om in het midden op zolder uit te komen maakt de trap nog een draai van een kwartslag.

Mooi die plantenbak zo aan de kopse kant van het eiland.

We hebben besloten toch voor een losse toilet te gaan zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5dFjQqKPO9rorua4-RXYROhh_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I0pPQVVomEwlrUfbG3OjnmVs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Fimke op 18-01-2026 11:04 ]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bas.013 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
Ik zou ook het toilet in een aparte ruimte plaatsen. Ik denk dat jullie er spijt van krijgen.
Oprechte vraag: waarom? Is dit niet je eigen mening ietwat opdringen?

Mijn vrouw en ik zitten beide in kamp: wc in badkamer. Dat is onze mening. En ik snap dat anderen een andere mening kunnen hebben. Dus is het toch een kwestie van doen wat je zelf wilt? En als de een het geïntegreerd wil en de ander los, dan heb je iets te overleggen, misschien dat de een de ander kan overtuigen. Uiteindelijk maakt het in mijn ogen ook niet uit waar je op uitkomt, maar dat je er beiden achter staat dat die keuze gemaakt is. Dan kan je er toch nooit spijt van krijgen? Het is potverdorie ook maar een toilet... de plek waar je hopelijk de minste tijd doorbrengt van het hele huis. :P

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
@MooDyBLueS Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar ik ben toch volkomen met @Bas.013 eens, anno 2025 is een apart toilet op de 1e verdieping bepaald geen overbodige luxe. En je hebt het over je vrouw en jou, maar wellicht zijn er ooit ook kinderen. En die worden ooit pubers. Die gaan dan echt niet relaxt op de WC zitten als jij je staat te scheren. Een apart toilet biedt dan veel voordelen.
Ik zou in ieder geval nooit meer anders willen.

En in het ontwerp van @Fimke was het ook nog eens erg gemakkelijk in te passen.

[ Voor 60% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2026 15:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:48
Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:01:
@MooDyBLueS Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar ik ben toch volkomen met @Bas.013 eens, anno 2025 is een apart toilet op de 1e verdieping bepaald geen overbodige luxe. En je hebt het over je vrouw en jou, maar wellicht zijn er ooit ook kinderen. En die worden ooit pubers. Die gaan dan echt niet relaxt op de WC zitten als jij je staat te scheren. Een apart toilet biedt dan veel voordelen.

@Fimke Wat ga je doen met de (zeer terechte) opmerking van @twain4me in twain4me in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3" over de te kleine hoogte boven de trap van beneden?
Heeft een architect deze tekening gemaakt? Of het je dit zelf zo getekend? Want dit is trouwens wel een heel erge beginnersfout die een architect eigenlijk niet mag maken.
Er zijn ook voordelen aan een toilet in de badkamer die je je als man wellicht niet kan voorstellen…

• Andrehj
Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:06:
Er zijn ook voordelen aan een toilet in de badkamer die je je als man wellicht niet kan voorstellen…
Kun je dat uitleggen? Ik woon hier (als enige man) met drie vrouwen in huis en zowel in de vorige als in de huidige woning is/was er een apart toilet op de 1e verdieping. Zonder klachten van de dames.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

als jij je staat te scheren kunnen ze ook beneden gaan poepen. uiteraard zijn jouw keuzes voor jou de beste maar voor een ander kunnen andere keuzes de beste zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Conrado
MooDyBLueS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:55:
Oprechte vraag: waarom?
...
Het is potverdorie ook maar een toilet...
Waarom, niet? We zijn Tweakers, als het kan dan doen we 't :+

Zonder gekheid. Het bouwen van een eigen huis is bijzonder. 95% van alle Nederlanders wonen in een projectwoning waarvan de meeste het tweede toilet - als ze die al hebben - op de badkamer is gesitueerd. Bij een eigen ontworpen huis heb je de vrije keuze en zie je dat de meesten dat apart houden. Net zoals je vaak twee badkamers ziet. Luxe zit in allerlei soorten details.

We hebben op elke woonlaag een toilet-met-deur en op de master badkamer ook een toilet. We zijn voortaan op de leeftijd dat je het de nacht niet meer redt, en dan is dat handig/luxe.
Wel achter jaloezieën weggewerkt...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T35PP1Vh/KVL134.jpg

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:28
[...]

Gewoon een toilet op de badkamer voor de ouders en tweede wc apart op de 1e etage voor kinderen/gasten met hun eigen badkamer.

• Hielko
RogerSch schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Gewoon een toilet op de badkamer voor de ouders en tweede wc apart op de 1e etage voor kinderen/gasten met hun eigen badkamer.
Dat is wat wij uiteindelijk ook hebben gedaan, maar daar heeft natuurlijk niet iedereen de ruimte voor.

Overigens, zal ook eens de layout delen waar wij uiteindelijk op uit zijn gekomen. Is meer dan een jaar geleden dat ik een eerste versie deelde in dit topic, maar nu hebben we eindelijk een omgevingsvergunning en beginnen de plannen toch een stuk concreter te worden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MooDyBLueS
  • Niet online

Wij hebben pubers. En als iemand in de badkamer bezig is, is er een toilet beneden. Zo moeilijk is dat toch niet? Nogmaals: prima dat er verschillende meningen zijn zoals ik al zei, alleen wordt het met name vanuit het kamp "toilet apart" dit nogal opdringerig overgebracht. Alsof dat een onvoldongen feit is, dáár gaat mijn opmerking over. Live and let live.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ook ik als man vind het fijn hoor, soms sta ik al uitgekleed met de douche die aan het opwarmen is en denk ik ineens: ik moet nog even naar de wc. Ik zou het bloedirritant vinden om naar een andere ruimte te moeten.

(Maar wederom: ik begrijp dat anderen er anders over denken).

• Fimke
Er valt voor beide wat te zeggen. Denk dat beide standpunten genoeg zijn toegelicht.
Wij hebben onze keuze gemaakt :)

@Hielko dat wordt een hele mooie woning. Super dat de vergunning binnen is.

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:05
Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is wat wij uiteindelijk ook hebben gedaan, maar daar heeft natuurlijk niet iedereen de ruimte voor.

Overigens, zal ook eens de layout delen waar wij uiteindelijk op uit zijn gekomen. Is meer dan een jaar geleden dat ik een eerste versie deelde in dit topic, maar nu hebben we eindelijk een omgevingsvergunning en beginnen de plannen toch een stuk concreter te worden:

***members only***
Members only:

• Fimke
Ik denk dat het fijn is om het bij de hal en de garderobe iets breder te maken, maar zo kan ook.

De loopruimte in de berging is veel breder en daar zou misschien wel wat af kunnen. Een andere optie is misschien de meterkast een kwartslag draaien om het stuk bij de garderobe te verbreden.

• Hielko
seanpaul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap. Ook de garderobe is 910mm breed. We hebben net onze welstand binnen en ze vragen nu akkoord voor de bouwvergunning. Ik wil ze de hal en garderobe elk met 20cm laten verbreden. Niets vervelender dan moeten wachten op elkaar in de hal, of ieder met de rug langs een muur langs elkaar heen lopen.

[Afbeelding]
Bij ons is dat 120cm.

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:48
Wij krijgen waarschijnlijk deze week akkoord van de gemeente en dan gaan de laatste 6 weken van de vergunningsaanvraag in, waarin bezwaar gemaakt kan worden. We verwachten niet dat dit het geval gaat zijn en willen daarom snel door met de volgende fase. We zijn druk bezig om tot een keuze te komen voor een aannemer.

Wat is jullie ervaring; kan je nog enigszins 'afdingen/naar beneden afronden' of staat in deze tijd, waarin de aannemers werk genoeg hebben, de prijs vast?

[ Voor 7% gewijzigd door Rell op 19-01-2026 10:27 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

backupdevice

No Risk , Full Push

Rell schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:19:
Wij krijgen waarschijnlijk deze week akkoord van de gemeente en dan gaan de laatste 6 weken van de vergunningsaanvraag in, waarin bezwaar gemaakt kan worden. We verwachten niet dat dit het geval gaat zijn en willen daarom snel door met de volgende fase. We zijn druk bezig om tot een keuze te komen voor een aannemer.

Wat is jullie ervaring; kan je nog enigszins 'afdingen/naar beneden afronden' of staat in deze tijd, waarin de aannemers werk genoeg hebben, de prijs vast?
Aannemers hebben het druk zat. Meer belangrijker, de onderaannemers ook. Grote kans dat je te horen krijgt dat de prijs altijd omlaag kan, als je concessies doet met opties, afwerking en of kwaliteit.

Hier gaan we de laatste fase in. Nog 6 weken te gaan *O*

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 19-01-2026 10:31 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Mijn ervaring is dat als iets te duur wordt de aannemer niet zal zeggen dan doe ik het voor minder (het is geen keuken van de bekende keukenketen). Dan komt het er op neer: wat wil je niet of minder. Of kies ander materiaal gebruik (goedkopere steen, goedkoper kozijn).

Maar ik zou niet alleen naar de prijs kijken. Een betrouwbare aannemer met een netwerk van onderaannemers die de door aannemer worden vertrouwd is ook belangrijk. Dit houdt ook in: open communicatie, houden aan planning en netjes (af)werken. Dit zie je niet in de offerte en de aannemer kan nog zulke lekkere koffie hebben en vriendelijk overkomen. Dat zegt niks over de latere ervaring. Dit is heel lastig te achterhalen dus kijk ook of je iets van referentieprojecten kunt vinden (en wellicht proberen die eigenaren te benaderen).

• ArnaudYK
[...]

Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap. Ook de garderobe is 910mm breed. We hebben net onze welstand binnen en ze vragen nu akkoord voor de bouwvergunning. Ik wil ze de hal en garderobe elk met 20cm laten verbreden. Niets vervelender dan moeten wachten op elkaar in de hal, of ieder met de rug langs een muur langs elkaar heen lopen.
Dan gaat er dus 40cm van de bijkeuken af? Zo te zien is die nu 2 meter breed. Dat wordt dan 1.6m. Met ca 60cm aanrecht en dan hou je daar maar 1 meter sta ruimte over. Best irritant met ook een deur in het midden.
Verder heb je nu 2x90 cm aan garderobe. Is dat niet genoeg?

Wat je zou kunnen doen is de meterkast en ruimter er naast naar achteren verschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bJScppm_dk1E0HmEOw1YLTbExQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcEiGWw4Cft57SXaw3kp91G3.jpg?f=fotoalbum_large

Eventueel maak je de linker garderobe iets smaller, maar ja dan heb je minder garderobe, maar wel een gang van ca 1.65 breed.

• seanpaul
ArnaudYK schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Dan gaat er dus 40cm van de bijkeuken af? Zo te zien is die nu 2 meter breed. Dat wordt dan 1.6m. Met ca 60cm aanrecht en dan hou je daar maar 1 meter sta ruimte over. Best irritant met ook een deur in het midden.
Verder heb je nu 2x90 cm aan garderobe. Is dat niet genoeg?

Wat je zou kunnen doen is de meterkast en ruimter er naast naar achteren verschuiven.

[Afbeelding]

Eventueel maak je de linker garderobe iets smaller, maar ja dan heb je minder garderobe, maar wel een gang van ca 1.65 breed.
Members only:

• Conrado
Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap.
Nee hoor. Wij hebben bijvoorbeeld een keldergang die 10m lang is en 1150mm breed.

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-02 09:17
Verschillende voors en tegens van een aparte toilet op de 1e verdieping zie ik hier voorbij komen. Als vader van 2 pubers (17 & 15) wens ik maar één ding, géén toilet meer in de badkamer! Zeker tijdens de spits 's ochtends en 's avonds is het een terugkerende ergernis omdat de badkamer boven bezet is want broer-/zuslief zit al meer dan een kwartier vastgeroest op de pot beneden. Het toilet is schijnbaar de ideale plek om alle appjes, snapjes, tiktoks, insta's, etc. bij te werken. Dus toiletbezoek duurt veel langer dan nodig is. Tanden poetsen en opfrissen is er dan dus niet meer bij want: bezet. Ludieke plakkaten dat het toilet géén internetcafé is werken niet. Afspraken maken werkt niet, de macht van het mobieltje regeert. Dus, als ervaringsdeskundige adviseer ik je: doe jezelf een lol en plaats die (welkome!) 2e toilet buiten de badkamer als die mogelijkheid er is.

Btw, ik ben gek op mijn pubers en doorgaans zijn ze prima te pruimen, maar mobieltjes/tablets en toiletgang zijn geen goede combi. En om nou een jammer te plaatsen... 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door 454SS op 19-01-2026 13:19 . Reden: Aanvulling ]

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:40
[...]

Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden?
150cm

Wij komen van 90cm en werden claustrofobisch met het aantal jassen dat wij allebei hebben. Onze dochter van 4 maanden begint ook al een hele verzameling te krijgen 😅

[ Voor 33% gewijzigd door Frantic op 19-01-2026 13:45 ]

• seanpaul
454SS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:18:
Verschillende voors en tegens van een aparte toilet op de 1e verdieping zie ik hier voorbij komen. Als vader van 2 pubers (17 & 15) wens ik maar één ding, géén toilet meer in de badkamer! Zeker tijdens de spits 's ochtends en 's avonds is het een terugkerende ergernis omdat de badkamer boven bezet is want broer-/zuslief zit al meer dan een kwartier vastgeroest op de pot beneden. Het toilet is schijnbaar de ideale plek om alle appjes, snapjes, tiktoks, insta's, etc. bij te werken. Dus toiletbezoek duurt veel langer dan nodig is. Tanden poetsen en opfrissen is er dan dus niet meer bij want: bezet. Ludieke plakkaten dat het toilet géén internetcafé is werken niet. Afspraken maken werkt niet, de macht van het mobieltje regeert. Dus, als ervaringsdeskundige adviseer ik je: doe jezelf een lol en plaats die (welkome!) 2e toilet buiten de badkamer als die mogelijkheid er is.

Btw, ik ben gek op mijn pubers en doorgaans zijn ze prima te pruimen, maar mobieltjes/tablets en toiletgang zijn geen goede combi. En om nou een jammer te plaatsen... 8)7
Eensch. Daarom hebben wij (ik en vrouw) een prive-badkamer in ons slaapkamer. De kinderen hebben hun eigen badkamer + toilet er in. Beneden hebben we ook een toilet. Totaal dus 3 tronen

• Rell
Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden?
115 cm

• seanpaul
Frantic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:42:
[...]

150cm

Wij komen van 90cm en werden claustrofobisch met het aantal jassen dat wij allebei hebben. Onze dochter van 4 maanden begint ook al een hele verzameling te krijgen 😅
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door seanpaul op 19-01-2026 15:03 ]

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:43

Members only:

• Frantic
Het gangpad in de hoofdentree is idd 150cm en dan hebben we daarnaast nog 30cm voor garderobe/schoenen. Boven op de overloop is alles ook minimaal 150cm. In de vorige woning hadden we dus 90cm met enkele jassen en schoenen in begrepen in die breedte..

[ Voor 27% gewijzigd door Frantic op 19-01-2026 14:21 ]

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hallo medetweakers, ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic en nu de plannen voor mijn eigen huis concreter beginnen te worden hoop ik mee te profiteren van jullie inzichten en ervaringen. De laatste iteratie van het plan voor de begane grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuERYMpzyO9x0Jk00_9cvUJJv_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5XASMDboyTJ4kO85yKFbfvG.jpg?f=fotoalbum_large

De trap zal mogelijk wat verder door de bijkeuken lopen dan nu ingetekend om te voldoen aan alle eisen, maar daar kan ik die ruimte missen. Vooral rondom de keuken zit er voor mij nog de nodige twijfel, de grootste ergernis in mijn huidige flat is het gebrek aan werkruimte in de keuken. Daarom dus redelijk riant opgezet, maar met een niet al te breed eiland. Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?

• ArnaudYK
Gravitar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:43:
Hallo medetweakers, ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic en nu de plannen voor mijn eigen huis concreter beginnen te worden hoop ik mee te profiteren van jullie inzichten en ervaringen. De laatste iteratie van het plan voor de begane grond:

Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?
Ik vond het zelf in mijn vorige huis irritant dat de badkamerdeur direct op de slaapkamer uitkwam. We hadden soms een ander ritme en dan moet je toch proberen wat stiller te zijn. Nu zie je dit hier veel want hoe anders? Maar bij jullie zou je het ook via de inloopkast kunnen doen. Voor in de nacht twee deuren door voor het toilet (maar minder geluid in slaapkamer bij doortrekken). In de ochtend lekker makkelijk op je gemakje naar de badkamer en in de inloopkast aankleden en zo zonder een ander te storen. Maar goed. Dit is heel persoonlijk en het is jullie huis natuurlijk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
MooDyBLueS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Ook ik als man vind het fijn hoor, soms sta ik al uitgekleed met de douche die aan het opwarmen is en denk ik ineens: ik moet nog even naar de wc. Ik zou het bloedirritant vinden om naar een andere ruimte te moeten.

(Maar wederom: ik begrijp dat anderen er anders over denken).
Wij hebben hier thuis 2 kampen ik wil hem liever in de badkamer (om de door jouw aan gegeven reden) en mijn vrouw wil hem er liever buiten, ik denk dat andere mensen beter vooruit denken of onder de douche plassen :+ Maar ik denk ook, dat zolang er maar een wc op de verdieping is waar je badkamer/slaapkamer is, het al snel goed is.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:35
Gravitar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:43:

[Afbeelding]

De trap zal mogelijk wat verder door de bijkeuken lopen dan nu ingetekend om te voldoen aan alle eisen, maar daar kan ik die ruimte missen. Vooral rondom de keuken zit er voor mij nog de nodige twijfel, de grootste ergernis in mijn huidige flat is het gebrek aan werkruimte in de keuken. Daarom dus redelijk riant opgezet, maar met een niet al te breed eiland. Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?
Leuk ontwerp, hoe is de woning op de kavel gesitueerd en ten opzichte van de zon? En dus ook zonwering?
Is het bewust dat je alleen “gewone’ deuren naar de tuin en terras hebt; dus geen schuifpui of dubbele openslaande deuren?
Het ontwerp van de trap met dubbele tegengestelde knikken begrijp ik niet. Volgens mij is het dan heel lastig spullen naar boven te verplaatsen.
Heb je ook de andere tekeningen, gevels en plattegrond van de verdieping?

• Gravitar
  • Niet online
ArnaudYK schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Ik vond het zelf in mijn vorige huis irritant dat de badkamerdeur direct op de slaapkamer uitkwam. We hadden soms een ander ritme en dan moet je toch proberen wat stiller te zijn. Nu zie je dit hier veel want hoe anders? Maar bij jullie zou je het ook via de inloopkast kunnen doen. Voor in de nacht twee deren door voor het toilet (maar minder geluid in slaapkamer bij doortrekken). In de ochtend lekker makkelijk op je gemakje naar de badkamer en in de inloopkast aankleden en zo zonder een ander te storen. Maar goed. Dit is heel persoonlijk en het is jullie huis natuurlijk.
Goed punt, daar had ik niet zo bij stil gestaan aangezien ik al langere tijd single ben. Ik ben echter niet vast besloten dat ook te blijven, dus iets om mee te nemen. Wel had ik hier al over nagedacht omdat ik 3 deuren in één kamer eigenlijk wat veel vind, maar daar staat tegenover dat ik vochtigheid van douchen in de kastenkamer niet ideaal vind. Daarnaast gaat een extra deur mogelijk ten koste aan kast ruimte, maar dat zou mee kunnen vallen omdat de ruimte in de hoeken toch niet optimaal benut kan worden. Hier ga ik nog even op broeden. Bedankt voor de tip!
Bas.013 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:51:[...]
Leuk ontwerp, hoe is de woning op de kavel gesitueerd en ten opzichte van de zon? En dus ook zonwering?
Is het bewust dat je alleen “gewone’ deuren naar de tuin en terras hebt; dus geen schuifpui of dubbele openslaande deuren?
De woning zal zo dicht mogelijk op de bijgebouwenzone komen, rekening houdend met een toekomstige garage en ~2,5 meter afstand tussen deze en de woning. De grote glas partijen zijn gericht op NNW en ONO in verband met uitzicht over het water. Omdat mijn slaapkamer op ZZO ligt overweeg ik hier wel screens.
Members only:
De keuze voor enkele deuren is inderdaad bewust. Het is veel eenvoudiger voor mij om hier rolhorren op te plaatsen, en afhankelijk van de windrichting deuren/ramen te openen om het lekker door te laten tochten. In het ouderlijk huis waar ik grotendeels opgroeide hadden we dubbele deuren naar de achtertuin, en die gingen zelden beide open. Onder andere omdat er op de "binnenste" deur van die sloten zaten vlak boven de vloer en tegen het plafond die je met een klein sleuteltje moest openen en we dat al gauw te veel gedoe vonden. Schuifpuien vallen af in verband met budget, dan heb ik liever meer vast glas.
Het ontwerp van de trap met dubbele tegengestelde knikken begrijp ik niet. Volgens mij is het dan heel lastig spullen naar boven te verplaatsen.
Heb je ook de andere tekeningen, gevels en plattegrond van de verdieping?
De knikken zijn waarschijnlijk nodig om met voldoende hoogte onder het dak uit te komen, rekening houdend met de toegestane steilheid. Is het zoveel lastiger om op zo'n trap spullen naar boven te verplaatsen ten opzichte van een wenteltrap? Ik heb vaak zat met mijn vader spullen naar de 3e verdieping gesjouwd, waaronder een glazen bureaublad en speakers van 22 kilo per stuk maar dat ging afgezien van een vloek en een zucht altijd prima.

Andere tekeningen heb ik, maar zijn nog gebaseerd op het voorstel van de bouwer qua indeling begane grond.
Members only:

• tweakfdr
  • Niet online
Bas.013 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:51:
[...]
Wij zijn ook bezig met een woning, wat mij opvalt is dat de "standaard" een schuifpui of dubbele openslaande deuren naar het terras wordt neergezet. In ons huidige huis hebben wij dubbele deuren maar ik om eerlijk te zijn beide deuren 2x open geweest namelijk bij verhuizing en bij een nieuwe bank. En alleen omdat dit makkelijk is. In de zomer wil je eigenlijk beide deuren niet open hebben ivm vliegjes etc en 1 deur is genoeg. Wij hebben de beide deuren meestal dicht (zomer en winter).

Ik zie meer in 1 deur en de tweede als kozijn (zoals het ontwerp) met glaspaneel in dezelfde vorm als de deur. Scheelt weer kieren :-) en is ook makkelijker met horren.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
de ervaring met dubbele deuren deel ik maar we hebben het in ons nieuwe huis toch gedaan... Vonden we mooier en uiteindelijk soms ook handig. We hebben plisee horren er voor dus geen probleem als ze open staan.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• ArnaudYK
Gravitar schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 02:55:
[...]
Wel had ik hier al over nagedacht omdat ik 3 deuren in één kamer eigenlijk wat veel vind, maar daar staat tegenover dat ik vochtigheid van douchen in de kastenkamer niet ideaal vind. Daarnaast gaat een extra deur mogelijk ten koste aan kast ruimte, maar dat zou mee kunnen vallen omdat de ruimte in de hoeken toch niet optimaal benut kan worden. Hier ga ik nog even op broeden. Bedankt voor de tip!
[...]
Die drie deuren leek me ook wel veel, maar kan wel omdat er verder niet zoveel in de slaapkamer is. Maar vocht hoeft geen punt te zijn. Onze WTW heeft een afzuiging bij de douche. Ook gewoon in stand 1 beslaan bij ons de spiegels in de badkamer niet (en ik douche heet). Dus als je balansventilatie met WTW neemt (advies: altijd doen) dan is de luchtstroming als het goed is van de kast naar de badkamer en zullen er geen vochtissues ziijn.

Verder nog even terugkomend op je twijfel over de keuken. Die is nu best groot, wat fijn is. Al kan ik niet zien wat aanrecht wordt en wat niet. Bedenk wel dat (zoals in andere posts ook wel genoemd) gemiddeld gesproken een keuken altijd wel wat rommelig is. Op de renders altijd een leeg aanrechtblad met misschien een fruitmand erop, maar in de praktijk heb je ook wel wat lege kopjes en borden enzo. Je zit er met de woonkamer vrij dicht op. Je zou voor het eiland ook kunnen kiezen voor een verhoogde bar aan de kamerkant (ik zou dat wel wat smaller maken). Dat breekt het zicht een beetje op de "rommel". Moch je echt voor groot willen kun je een looproute opofferen en er een schiereland van maken door het te verbinden met de de wand onder. Als je die bar dan doortrekt (ok je kunt niet zitten bij de deur naar buiten) maak je wel een semi afscheiding met de keuken.

• seanpaul
Members only:

• Frantic
Ja hoor.. bij ons exact zo gegaan en ik heb ook exact die vragen gesteld. Uiteindelijk is t verhaal van de gemeente dat ze t afschuiven naar de kwaliteitsborger.

En die heeft bij ons nog aardig commentaar erop gegeven.
Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door Frantic op 22-01-2026 13:24 ]

• Conrado
@seanpaul de gemeente checkt voor de omgevingsvergunning aan het wettelijke kader. Bijvoorbeeld de woningwet uit 1908 of zo. Zo moet er in een huis voldoende lichtinval zijn. Ook moet de badkamer en keuken ingetekend zijn omdat ‘ den moderne wooning’ dergelijke luxe zaken tegenwoordig heeft.

Techniek valt daarbuiten muv de doorberekening van de constructie en fundament.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

tweakfdr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 05:51:
[...]

Wij zijn ook bezig met een woning, wat mij opvalt is dat de "standaard" een schuifpui of dubbele openslaande deuren naar het terras wordt neergezet. In ons huidige huis hebben wij dubbele deuren maar ik om eerlijk te zijn beide deuren 2x open geweest namelijk bij verhuizing en bij een nieuwe bank. En alleen omdat dit makkelijk is. In de zomer wil je eigenlijk beide deuren niet open hebben ivm vliegjes etc en 1 deur is genoeg. Wij hebben de beide deuren meestal dicht (zomer en winter).

Ik zie meer in 1 deur en de tweede als kozijn (zoals het ontwerp) met glaspaneel in dezelfde vorm als de deur. Scheelt weer kieren :-) en is ook makkelijker met horren.
Wij zijn voor een schuifpui gegaan en daarbij een schuifhor laten plaatsen. Deze zit voor het vaste raam en zie je totaal niet zitten . Als de schuifpui open is schuif je de hor zo in place .

• Rell
backupdevice schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Wij zijn voor een schuifpui gegaan en daarbij een schuifhor laten plaatsen. Deze zit voor het vaste raam en zie je totaal niet zitten . Als de schuifpui open is schuif je de hor zo in place .
Ik snap het voordeel van de hor niet ten opzichte van de schuifdeur zelf. Met de schuifdeur dicht heb je het voordeel dat je huis koel blijft en met de hor komt er warmte binnen. In beide gevallen moet je toch een handeling doen om door de deur te kunnen?
Of mis ik iets?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rell schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik snap het voordeel van de hor niet ten opzichte van de schuifdeur zelf. Met de schuifdeur dicht heb je het voordeel dat je huis koel blijft en met de hor komt er warmte binnen. In beide gevallen moet je toch een handeling doen om door de deur te kunnen?
Of mis ik iets?
De schuifpui geeft toegang tot de overkapping . Soms wil je wel eens de deur open hebben. Bij ons zit deze op het westen dus in de ochtend staat er geen zon op. Wij vinden het wel fijn om even de deur open te hebben. En deze schuifhor is voor ons ideaal en maakt geen lawaai

• Frantic
backupdevice schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:25:
[...]

De schuifpui geeft toegang tot de overkapping . Soms wil je wel eens de deur open hebben. Bij ons zit deze op het westen dus in de ochtend staat er geen zon op. Wij vinden het wel fijn om even de deur open te hebben. En deze schuifhor is voor ons ideaal en maakt geen lawaai
Eeens, wij hebben ook een schuifpui, zodat je m ook makkelijker een klein stukje open zet. Bij ons zit ie op t zuiden.. en staat ie nu regelmatig ff open zodat de kat naar buiten kan.

• Rell
Frantic schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Eeens, wij hebben ook een schuifpui, zodat je m ook makkelijker een klein stukje open zet. Bij ons zit ie op t zuiden.. en staat ie nu regelmatig ff open zodat de kat naar buiten kan.
Tja, bijna iedereen is voorstander. Misschien moeten we het maar gewoon gaan ervaren. :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rell schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Tja, bijna iedereen is voorstander. Misschien moeten we het maar gewoon gaan ervaren. :)
Je moet doen wat voor jullie goed voelt :)

Hier is er “welke buitenlampen” stress.

Volgende week komt de definitieve aansluiting. Oh ja en worden de bronnen voor de WP gerealiseerd.

• Conrado
backupdevice schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:09:
We hebben rondom buiten vvoor de up.down lights van Hue gekozen. Konden we witkleur precies op de rest afstemmen. Daarnaast konden we ze direct met KNX verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L5HVKsyX/KVL135.jpg

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:27:
[...]

We hebben rondom buiten vvoor de up.down lights van Hue gekozen. Konden we witkleur precies op de rest afstemmen. Daarnaast konden we ze direct met KNX verbinden.

[Afbeelding]
Is een optie idd. Hier willen wij voor ovaal gaan omdat het huis redelijk monolitisch is . Beetje alles breken zeg maar .

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:56
[...]

Volgende week komt de definitieve aansluiting. Oh ja en worden de bronnen voor de WP gerealiseerd.
Ik vind buitenlampen ook echt lastig. Persoonlijk vinden wij de up-down light niet zo mooi, mede omdat je ze tegenwoordig op elk huis ziet. Ook zijn goede buitenlampen gewoon behoorlijk duur :) . Dus onze zoektocht gaat ook verder.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Bouwertje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 06:56:
[...]

Ik vind buitenlampen ook echt lastig. Persoonlijk vinden wij de up-down light niet zo mooi, mede omdat je ze tegenwoordig op elk huis ziet. Ook zijn goede buitenlampen gewoon behoorlijk duur :) . Dus onze zoektocht gaat ook verder.
Ja ook niet echt fan van up&down. Maar blijft lastig

• RoelsRules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xAsGkcQ7icMm4U98EjuxHnJCLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap9dOQMN2O4f2xlt033xjw3t.jpg?f=fotoalbum_large
Na 2 jaar in ons huis laat het stucwerk op de muren buiten los. Ongetwijfeld door vocht wat van beneden omhoog komt.
Bouwer wil het wel herstellen mits muur droog is maar ben bang dat we dan over 2 jaar weer hetzelfde probleem hebben.
Ondanks dat de muur in/tegen met name half verharding lijkt het vocht toch niet weg te kunnen. (zegt men)
Ik krijg als suggestie xx cm breed een grind bak xx diep te maken zodat het vocht kwijt kan (zit ik niet echt op te wachten om dat te doen om meerdere redenen)
Of stuc werk goed af te snijden cq in de muur zodat daar een plint in kan waar het stucwerk tegenaan kan komen. Of dit voldoende is?

Nog andere opties of ideeën die de voorkeur hebben?

• Conrado
RoelsRules schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:51:
Na 2 jaar in ons huis laat het stucwerk op de muren buiten los. Ongetwijfeld door vocht wat van beneden omhoog komt.
Hè, ik verbaasd dat de bouwer dit zo gemaakt heeft. Optrekkend vocht is altijd een probleem. Dat had ‘ie kunnen weten.

Ten eerste check of het vocht via het stucwerk omhoog trekt, of de stenen, In dat laatste geval heb je een probleem, Anders een voldoende hoge plint, kitnaad en een stucprofiel aanbrengen zodat er geen vocht meer kan intrekken.

• RoelsRules
Conrado schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Hè, ik verbaasd dat de bouwer dit zo gemaakt heeft. Optrekkend vocht is altijd een probleem. Dat had ‘ie kunnen weten.

Ten eerste check of het vocht via het stucwerk omhoog trekt, of de stenen, In dat laatste geval heb je een probleem, Anders een voldoende hoge plint, kitnaad en een stucprofiel aanbrengen zodat er geen vocht meer kan intrekken.
Ja denk dat hij daarom ook wel bereid is om het te maken... Maar moest dan wel grind omheen komen (en dat wil ik dus niet).
Hoe te checken of het in de stenen komt?

• Charly1998
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:49
Voor een kleine schuurwoning had ik een offerte gevraagd bij een aannemer. Hij heeft voor- en tijdens het gesprek niets medegedeeld over kosten voor het maken van een calculatie. Nu krijg ik een rekening van bijna 1000 euro en zie in de algemene voorwaarden dat hij mij, bij niet accepteren van de aanbieding, vooraf schriftelijk op de hoogte had moeten stellen dat hij de gemaakte kosten doorberekend. Ik was al klant bij hen voor iets anders, was een kleiner klusje van 800 euro maar ik had nu bij een paar bouwers een offerte opgevraagd voor een schuur(woninkje).

Sowieso vind ik het niet terecht om mij niet vooraf schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat hij deze kosten mag berekenen maar is 968 euro ook niet bizar veel voor het maken van een calculatie?

• Conrado
Zoals ik het begrijp @Charly1998 is er niets vooraf afgesproken. Dan is er dus geen overeenkomst.
Meldt dat er geen overeenkomst is, en wacht de reactie af.

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 17:56
Kennen jullie die grap van een kavel ovb gekocht? ;) We hebben er vanaf gezien. Omdat er vroeger een loonwerkbedrijf heeft gezeten en er al wat vervuiling aanwezig was op de kavel (wisten we, bult van 700m3) hebben we toch een voorbehoud bodemonderzoek bijgevoegd. Helaas blijkt dat er over de hele kavel heen verhoogde waardes van olie en mineralen waren aangetroffen. Nu blijkt dat na de sloop van de schuren de bult met eerst puin en later alleen grond, op meerdere plekken heeft gelegen en voor uitspoeling had gezorgd. We hebben een paar partijen offertes laten uitbrengen voor het saneren, de bult zelf, waarvan we al wisten, zat ongeveer op 60k, de rest van de grond schoon krijgen moesten we ook nog rekenen op een 100k extra. Elke keer als je vervolgens grond moet afvoeren komt er ook weer gezeik achter weg, denk aan 150m2 x 1.5m grondverbetering. Dan zou dat in eerste instantie iets van 11k kosten, maar omdat er 225m3 afgevoerd moet worden en niet hergebruikt mag worden komt er weer 20k bij.

Inmiddels hebben we een optie op een andere kavel in de buurt, nieuwbouwproject/wijk en ongeveer 1000m2, maar dus opnieuw terug naar de tekentafel, want dat moet weer in een bepaalde stijl etc etc..

We gaan weer lekker verder klooien :x

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

Wij hebben up and down amaturen zonder de lampjes in up :+ omdat ik er meerder nodig had, graag GU-10 had en binnen budget moest blijven was dat het enige model wat ons nog aansprak. naast dat je up and down veel ziet is up ook slechter voor de licht vervuiling, waar de beestjes weer veel last van kunnen hebben. Dan maar geen lampje in UP dus.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:56
twain4me schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Wij hebben up and down amaturen zonder de lampjes in up :+ omdat ik er meerder nodig had, graag GU-10 had en binnen budget moest blijven was dat het enige model wat ons nog aansprak. naast dat je up and down veel ziet is up ook slechter voor de licht vervuiling, waar de beestjes weer veel last van kunnen hebben. Dan maar geen lampje in UP dus.
Waren er geen betaalbare downlights? 🙃

• Conrado
Scr33x0r schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Kennen jullie die grap van een kavel ovb gekocht? ;) We hebben er vanaf gezien.
....
Goed gedaan. Beter nu gedoe, dan achteraf....

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij zitten nu dus met het volgende . Wij zijn bijna klaar met ons huis. De buren rechts zitten op 60% , en gaan de afwerking zelf doen. De buren links moeten nog beginnen . De weg moet de gemeente nog aanleggen … en er is nog geen datum .

Dus … wat te doen met het ophogen en klaar maken van je kavel voor de tuin…

Ik zit zelf te denken om rond het huis alles op te hogen , en alles klaar te maken . Zodat je geen zooi binnen krijgt .

Maar ja … je kan dan weer niet alles doen qua hekken en zo. Hoe gaan/ zijn jullie hier mee om gegaan ?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 19:53
backupdevice schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:03:
Wij zitten nu dus met het volgende . Wij zijn bijna klaar met ons huis. De buren rechts zitten op 60% , en gaan de afwerking zelf doen. De buren links moeten nog beginnen . De weg moet de gemeente nog aanleggen … en er is nog geen datum .

Dus … wat te doen met het ophogen en klaar maken van je kavel voor de tuin…

Ik zit zelf te denken om rond het huis alles op te hogen , en alles klaar te maken . Zodat je geen zooi binnen krijgt .

Maar ja … je kan dan weer niet alles doen qua hekken en zo. Hoe gaan/ zijn jullie hier mee om gegaan ?
Zou inderdaad lekker verder gaan. Weet je / de gemeente al wat het peil wordt van het trottoir en / of de weg (afhankelijk van waar je op aan gaat sluiten), je kunt dan meeste al aanleggen, alleen voor het laatste stukje moet je t.z.t. wellicht nog een beetje opnieuw leggen / straten (vooral niet te laag uitkomen in de buurt van de aansluiting). Wij hebben zelf een hele tijd zand rondom de woning gehad in afwachting van definitieve afwerking, daar wordt je niet vrolijk van na verloop van tijd.

Wel te hopen dat (de bouwers van) je buren zich een beetje gedragen, en geen zaken over de kavelgrens heen hoeven te doen. Inderdaad definitieve afwerking kun je beste pas doen als alles qua trottoir en weg er ligt, maar het beperken van zand en grond inloop is wel erg prettig.

• big bang
  • Laatst online: 18:41
Scr33x0r schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Kennen jullie die grap van een kavel ovb gekocht? ;) We hebben er vanaf gezien. Omdat er vroeger een loonwerkbedrijf heeft gezeten en er al wat vervuiling aanwezig was op de kavel (wisten we, bult van 700m3) hebben we toch een voorbehoud bodemonderzoek bijgevoegd. Helaas blijkt dat er over de hele kavel heen verhoogde waardes van olie en mineralen waren aangetroffen. Nu blijkt dat na de sloop van de schuren de bult met eerst puin en later alleen grond, op meerdere plekken heeft gelegen en voor uitspoeling had gezorgd. We hebben een paar partijen offertes laten uitbrengen voor het saneren, de bult zelf, waarvan we al wisten, zat ongeveer op 60k, de rest van de grond schoon krijgen moesten we ook nog rekenen op een 100k extra. Elke keer als je vervolgens grond moet afvoeren komt er ook weer gezeik achter weg, denk aan 150m2 x 1.5m grondverbetering. Dan zou dat in eerste instantie iets van 11k kosten, maar omdat er 225m3 afgevoerd moet worden en niet hergebruikt mag worden komt er weer 20k bij.

Inmiddels hebben we een optie op een andere kavel in de buurt, nieuwbouwproject/wijk en ongeveer 1000m2, maar dus opnieuw terug naar de tekentafel, want dat moet weer in een bepaalde stijl etc etc..

Dodged a bullet there. Spijtig, maar da’s beter dan spijt achteraf.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Fimke
Balen, maar superfijn dat dit voor de definitieve koop helder is geworden.
Ben wel benieuwd wat er met zo'n kavel(prijs) gaat gebeuren.

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 17:56
Ja thanks.. Ik heb geprobeerd nog wat te onderhandelen qua prijs, maar dat willen ze niet.
Members only:

• tweakfdr
  • Niet online
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Deze zijn enorm gestegen afgelopen 2 jaar. In dit topic wordt vaak gesproken over m3 prijzen maar in gesproken met aannemers / architecten hebben ze het over m2 prijzen en niet m3. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500 :-(.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37

Wom

[...]

Wij hebben nu al een jaar of tien SLV hangen, hebben best groot assortiment en nog steeds doen ze het allemaal. Schakelen vanuit meterkast op de zonsopkomst of neergang.

https://www.slv.com/nl_nl/buitenverlichting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3bhhFVHtOk0QTS8UpZBReZ1tyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQr7X3OGYvySnWVu8w9e157x.jpg?f=fotoalbum_medium

Ze hebben oa. ook ovaal als vorm, aangezien je dat aangaf: https://www.slv.com/nl_nl...te%5Bvariant_color%5D=wit

• ArnaudYK
tweakfdr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:25:
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Deze zijn enorm gestegen afgelopen 2 jaar. In dit topic wordt vaak gesproken over m3 prijzen maar in gesproken met aannemers / architecten hebben ze het over m2 prijzen en niet m3. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500 :-(.
Dit ligt redelijk in lijn met de m3 prijzen hier vaak genoemd worden (ik denk zelfs wel aan de onderkant/lage kant). Ga maar na. Een bouwlaag is 2.6 meter + dikte vloer/dak. Bij platte verdieping dus ca 3 m hoogte per m2, bij schuin dak iets minder. Uitgaande van 3 meter dan zit je dus op ruwweg op 670-830 euro per m3. (In de m3 voor de vergunning zit ook de dikte van de muren, dus die tel ik nog niet eens mee).

• Conrado
Scr33x0r schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:01:
Ik heb geprobeerd nog wat te onderhandelen qua prijs, maar dat willen ze niet.
Ze staan met de rug tegen de muur, dan is ratio verdwenen. Als je het echt wil hebben, moet je met de rechtsgeldige eisers rond de tafel.

• RogerSch
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500 :-(.
Wat zit daar in?
Ik zit op 2800 euro per m2. Wel inclusief W- en E-installaties en gedeeltelijke betegeling van natte ruimtes. Badkamers en WC's.
En dan is het zeker niet fancy.
Dus 2000 - 2500 is eerder de onderkant.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
Even terug gekeken maar wij zaten rond de 2300 euro/m2, mooi in het midden dus. :P
[...]

Wij hebben op de garage deze lampen, geven mooi licht op het pad naast de garage en paste mooi bij de voordeurlampen.
Uiteraard voorzien van Hue lampen.

• RogerSch
FabianGTI schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:57:

Even terug gekeken maar wij zaten rond de 2300 euro/m2, mooi in het midden dus. :P
In welk jaar heb je de bouwopdracht gegeven,

• FabianGTI
RogerSch schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
[...]

In welk jaar heb je de bouwopdracht gegeven,
Opdracht 01-2024, oplevering 06-2025. ;)

• tweakfdr
  • Niet online
Samengevat: geen gekke prijzen, alleen moet ik nog wennen aan deze prijzen en moet ik hier dus rekening mee houden in onze calculatiesheet.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:55

ChillPascal

In the end...

Ik weet niet wat voor woning je gaat bouwen, maar wij woning gaan ook over €2500,-/m2 heen. Betreft een laagbouwwoning van ca. 200 m2. Excl. alle bijkomende kosten van keuken, badkamer, wand en vloerafwerking, leges, etc.

Met 2000-2500 €/m2 zit je waarschijnlijk nog aan de lage kant.

• Nyma
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:02
2500 - 3500 moet je echt aan denken (als je niet gek doet). Wil je luxe, rekening dan 3500 +

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik neem aan dat de meeste hier ook een taxatie hebben moeten laten uitvoeren van de nieuwe te bouwen. Onlangs heb ik wat prijzen opgevraagd bij lokale makelaars en die vragen al snel €850-€900. Is dat een gangbare prijs?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:43
ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:50:
Ik neem aan dat de meeste hier ook een taxatie hebben moeten laten uitvoeren van de nieuwe te bouwen. Onlangs heb ik wat prijzen opgevraagd bij lokale makelaars en die vragen al snel €850-€900. Is dat een gangbare prijs?
Ik weet niet of het gangbaar is, maar ben geneigd te zeggen van wel. Wij waren ook €900 kwijt voor onze nieuwbouw taxatie.

• ArnaudYK
Taxatie voor nieuw te bouwen blijkt duurder te zijn dan voor bestaande bouw. Wij waren ook zoiets kwijt, misschien zelfs wat meer. Ook niet alle taxateurs kunnen dit. Is ook niet zo lang nodig vlak voor ons (2023) was het nooit nodig. Hierdoor moest dit plots last minute bijgevoegd worden, maar heeft de bank als coulance wel de taxatie betaald. Dus misschien is er bij taxateurs nu meer ervaring mee.

• FabianGTI
Taxatie voor nieuwbouw lijkt inderdaad duurder, het is ook een flink boekwerk dat je ervoor krijgt.
Wij waren €600,- kwijt voor de nieuwbouw taxatie en €475,- voor onze te verkopen woning (voor de overbrugging).

• deejeebv
  • Laatst online: 19:42
In 2020 betaalde ik €549.

• Andrehj
Hier in januari 2020 € 525 door een lokale makelaar. Vind ik nog altijd dik betaald voor een kwartiertje door de woning in aanbouw lopen en dan aan de hand van de tekeningen en begroting een standaard rapportje invullen.
Maar het maakt waarschijnlijk nogal wat uit waar je woont. In dure gemeentes zullen de tarieven wel wat hoger liggen...

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2026 17:51 ]

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Weet dat sinds oktober 2021 de regels mbt taxaties zijn veranderd en dat de taxateur meer werkzaamheden moet doen. (zie je mss niet direct terug in het rapport :+ ) Hierdoor zijn de prijzen ook substantieel verhoogd en zijn prijzen voor en rond 2021 eigenlijk niet representatief. Dit is toen ook uitgebreid in het nieuws geweest. M'n nieuwbouw taxatie destijds kon nog via het oude systeem (450 euro )en het oude huis ging volgens het nieuwe systeem (650 :'( ). Ging hier wel om een gevallideerde taxatie bij het NWWI en had prijzen opgevraagd bij meerdere taxateurs.

Net toch nog even de bedragen opgezocht... zat wat mis 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door FreezingPixels op 27-01-2026 21:29 ]

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zijn er mensen die hun excel bestand voor hun begroting eens (geanonimiseerd indien gewenst natuurlijk) willen delen met me? Ben zelf ook bezig in excel maar denk dat het beter kan worden indien ik er nog wat voorbeelden bij heb!

• RogerSch
Ik heb voor de taxatie van de nieuw te bouwen woning via VEH geregeld. €624,- (2025).

De taxateur heeft uiteindelijk een rapport van 160 pagina's opgeleverd......

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.

Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben. _/-\o_
[Afbeelding]
@Koehandelaar wellicht helpt deze post je op weg.

• Joriek
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:19
Beste bouwers,
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen. Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
We hebben een architect armen genomen en zij hebben een eerste concept aan ons gepresenteerd. Wat betreft de buitenzijde heeft de architect nu bedacht een vlakke keramische dakpan: zilvergrijs engobe met verticale naturel houten gevelbekleding van Dumowood Channelsiding. En sommige stukken sierpleister van sto.nl.

De kant van de channels is gericht op het zuiden.

Punten die we zelf meenemen:
- waar komt de kapstok?
- mogelijk kan de speelkamer wat kleiner en ontstaat er zo meer ruimte in de bijkeuken voor een extra buitendeur (handig met kinderen met vuile laarzen e.d.). Slaapkamer 1 boven wordt dan wat kleiner maar in de technische ruimte ontstaat dan ook voldoende ruimte voor de balansventilatie.

Hebben jullie tips om mee te nemen in het definitieve ontwerp? Om dingen slimmer te doen, praktischer, kosten efficiënter?
Alles is welkom! Alvast bedankt :-)

Kopse kant (voorkant) Zuid. Deur is west zijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWll700XKkpCpy_fyFVu1g1UubA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWevkWjNQeUq2EmS8p7yJDry.png?f=fotoalbum_large

Noordzijde kopse kant. Lange zijde: oostkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIpq5Ss-nrLZdbH5PmUbrwXtlg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwzmD77e0MH5lP6jOzvBniDp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uvnRRBK7t9lfi_wa1HIC01fPIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6tSbMa6S45M33iOywG520NU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br7DBAgOvX859ymQCnPGJIXI0P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwOTfiFTY8OliGhU7wCkhicI.jpg?f=fotoalbum_large

• Rell
Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen. Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
We hebben een architect armen genomen en zij hebben een eerste concept aan ons gepresenteerd. Wat betreft de buitenzijde heeft de architect nu bedacht een vlakke keramische dakpan: zilvergrijs engobe met verticale naturel houten gevelbekleding van Dumowood Channelsiding. En sommige stukken sierpleister van sto.nl.

- waar komt de kapstok?
- mogelijk kan de speelkamer wat kleiner en ontstaat er zo meer ruimte in de bijkeuken voor een extra buitendeur (handig met kinderen met vuile laarzen e.d.). Slaapkamer 1 boven wordt dan wat kleiner maar in de technische ruimte ontstaat dan ook voldoende ruimte voor de balansventilatie.

Hebben jullie tips om mee te nemen in het definitieve ontwerp? Om dingen slimmer te doen, praktischer, kosten efficiënter?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi strak ontwerp.

Het komt in de buurt van de indeling die wij hebben.
Ik zou goed nadenken over de (grootte van) de speelhoek. Wij hebben ervoor gekozen om de speelhoek bij de zithoek/bak/tvhoek te trekken dat als de kinderen groter zijn je geen 'overbodige' ruimte hebt.

Wat me verder opvalt is dat de trap een lengte heeft van 270 en stijl omhoog loopt. Klopt dat? In dat geval is dat (volgens mij) te stijl volgens het Bouwbesluit/BBL.

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:15
Beste bouwers,
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen.
Leuk huis. Wel een beetje woekeren met de ruimte , waarschijnlijk door de beperking van nokhoogte en kuub.

Moeten alle technische installaties in de bijkeuken komen?

• Joriek
Dit zijn al meteen nuttige reacties! Bedankt! Van die trap; was ons niet opgevallen. Nemen we mee als opmerking naar de architect. En de speelruimte opmerking gaan we ook eens even over nadenken.
@DIJK Boven is er een technische ruimte getekend naast de trap. Daar zou de WP en balansventilatie e.d. moeten komen. We twijfelen nog of we deze ruimte met de toilet boven moeten omruilen als er meer ruimte nodig is voor de balansventilatie. De bijkeuken is vooral voor wassen en opbergen.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Joriek Ik heb nog nooit een huis gebouwd maar ik heb wel een paar opmerkingen als ik naar de plattegrond kijk:

Benedenverdieping:
- Vanwege de inpandige overkapping lijkt mij de doorgang tussen eetkamer en woonkamer nogal smal/krap.
- De deur hal/keuken zou voor mij de verkeerde kant op draaien: Je wordt namelijk door de keuken gestuurd. Is daar iemand lekker aan het koken, dan moet je wachten tot je er langs mag. Met 5 personen in huis wordt dat een aardige bottleneck.
- De werkplek direct naast de woonkamer zou ik goed willen kunnen afsluiten. Als de kinderen na school tv gaan kijken en de ouders moeten nog werken, dan zit je elkaar aardig te storen.

Bovenverdieping:
- Slaapkamer 3: Wat is die rechthoek met streep erdoor voor het raam? Als daar een kast komt dan blokkeer je aardig het uitzicht naar buiten en daglicht naar binnen.
- Grote badkamer: Ik zou die deur de andere kant op open laten gaan zodat slaapkamers 1 en 2 makkelijk naar binnen kunnen lopen (ten koste van diegene in slaapkamer 3).
- Slaapkamer 2: Ook daar lijkt de kast het raam te gaan blokkeren.

• Joriek
@Mrlten Goh bedankt! Over die draairichtingen van de deuren hadden we nog niet goed nagedacht. Die moeten we inderdaad wijzigen zowel beneden als boven.
En die kasten blokkeren inderdaad het daglicht. Eens zien of we daar een fraaiere oplossing voor kunnen vinden. Een inbouwkledingkast tegen de schuine wand zou beter zijn op termijn.
Wat betreft de werkkamer; daar had de architect al wel over nagedacht. Hij opperde een schuifdeur die weggewerkt is in de muur.

• Cpt00kirk
  • Laatst online: 08-02 22:37
@Joriek

Ik zou de wc bij de voordeur wisselen met de meterkast. Voordeel is dat de NUTS leidingen direct bij de gevel zitten qua ventilatie voor de meterkast en dat indien leidingen / ontluchting etc. naar boven moeten dan kan je deze achter een knieschot plaatsen i.p.v. dat ze bij de deur van der warmtepomp / toilet boven uitkomen (indien je wisselt).

Tevens als de inpandige veranda (middels berekening inhoud binnen de 750 m3 zit dan zou ik deze bij je woning trekken. scheelt kosten (rechte muur in zowel fundering en opgaand werk) en je krijgt meer ruimte in huis. Tevens is er dan ook geen plafond welke je dient te isoleren naar boven

De woonkamer is niet heel ruim, als je hier wilt tv kijken dan is het plaatsen van de tv aan de kopgevel een mogelijk belemmering voor de entree naar de werkplek.

Ook zijn de bedden boven slecht in de ruimte geplaatst qua instappen, ook al zouden er enkele bedden komen. normaal rekenen we met ruimten in huis volgens het bouwbesluit met een hoogte van 1500+ en geeft het beeld van 1000+ en slechte presentatie van de verwachte ruimte. Geld zeker voor de badkamer waar het bad is aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt00kirk op 28-01-2026 21:33 ]

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@Joriek

Ik zou ook even goed kijken naar de instaltie ruimte, dat lijkt heel ruim nu, maar als ventilatie, wp, boilervat en omvormer (wellicht thuisaccu) daar moeten komen gaat dat denk ik niet geweldig passen. Het klopt dat de inpandige buitenruimte (best veel) geld kost, maar als ik eerlijk ben maakt het je huis anders dan de honderden andere schuurwoningen en als je net als ik graag naar de regen gaat kijken maakt het het huis ook persoonlijk dus ik zou het zeker weten zo laten op een bepaald moment bezuinig je alle architectuur uit een ontwerp. Ik zie Overegens op de tekening het buitendeel van de WP niet. Als het wel de bedoeling is dat die er komt zou ik hem wel opnemen in het ontwerp en de tekeningen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:51
Beste bouwers,

- waar komt de kapstok?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is een kelder toegestaan? (als je meer ruimte zoekt)

• Joriek
Ook zinvolle suggesties. Nu je het noemt denken we inderdaad dat we beter de wc en meterkast kunnen omdraaien. Gaan we mee aan de slag.
De inpandige veranda willen we geen afscheid van nemen. Lijkt ons echt top als je daar uit de wind al vroeg en laat in het jaar buiten kan zitten. En inderdaad; naar de regen kijken. Tenzij de kosten daar straks natuurlijk buitensporig voor zijn maar dat zien we later.
Plaatsing van de tv hadden we inderdaad aan die kopgevel bedacht. Misschien moet daar iets meer ruimte worden gemaakt. We gaan ons er even in verdiepen.
En buitenunit van de WP is ook een goede. Omdat we bouwen in het buitengebied is een grondgebonden WP ook nog een optie. Ook daar moeten we ons nog verder in verdiepen.

En een kelder; wat we daarover horen zijn die nogal duur en dat er regelmatig problemen mee zijn doordat ze niet altijd waterdicht zijn?... Om die reden waren we daar vanaf gestapt. Overigens mogen we 750 bouwen en zitten we met dit ontwerp geloof ik op 720 dus er is nog wat speling.
Nogmaals bedankt! Heel blij met deze reacties.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:51
Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Ook zinvolle suggesties. Nu je het noemt denken we inderdaad dat we beter de wc en meterkast kunnen omdraaien. Gaan we mee aan de slag.
De inpandige veranda willen we geen afscheid van nemen. Lijkt ons echt top als je daar uit de wind al vroeg en laat in het jaar buiten kan zitten. En inderdaad; naar de regen kijken. Tenzij de kosten daar straks natuurlijk buitensporig voor zijn maar dat zien we later.
Plaatsing van de tv hadden we inderdaad aan die kopgevel bedacht. Misschien moet daar iets meer ruimte worden gemaakt. We gaan ons er even in verdiepen.
En buitenunit van de WP is ook een goede. Omdat we bouwen in het buitengebied is een grondgebonden WP ook nog een optie. Ook daar moeten we ons nog verder in verdiepen.

En een kelder; wat we daarover horen zijn die nogal duur en dat er regelmatig problemen mee zijn doordat ze niet altijd waterdicht zijn?... Om die reden waren we daar vanaf gestapt. Overigens mogen we 750 bouwen en zitten we met dit ontwerp geloof ik op 720 dus er is nog wat speling.
De 750 kuub gaat meestal over het volume boven de grond, vandaar mijn suggestie.
Het hele topic staat vol met (blije) mensen met kelders. Het is mijn eerste optie op de lijst als de basis gedekt is en er nog geld over is ;)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:

De eis 'veel licht' zie ik nog niet direct terug. Wat je zou kunnen overwegen is om de 'wangen' van de inpandige veranda ook van glas te maken. Dan heb je zowel bij de eetkamer als woonkamer meer licht en wat meer speelsere zichtlijnen.

• Joriek
@Deleon78 Waar. Het lijkt me ook ideaal een kelder eronder. Als er straks nog budget is kunnen we dat nog eens overwegen. Maar vooralsnog geeft niets mij het idee dat er daar budget voor zal zijn ;-)
@Tehh Goeie! Nemen we ook mee terug naar de architect.
Bedankt allebei!!
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic