De deur op zich misschien wel (hoewel de oppervlakte veel groter is), gaat met name om de aansluitingen rondom. M.b.t. luchtdichtheid vraag ik me af of je hiermee weg komt t.a.v. de Beng - eisen. Ik zou hierover niet blind jet advies van de bouwer volgen, maar van een ontwerper of bouwkundig adviseur. En als je het toch perse wil, dan zou ik de wanden en plafond / vloer naar slaapkamer isoleren.Fimke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
Het bouwbedrijf heeft aangegeven dat de sectionaaldeur qua isolerend vermogen overeenkomt met houten deuren. We vinden het nu superhandig dat je vanaf afstand de deur kunt openen en dat de fietsen over een ruimte breedte naar binnen gereden kunnen worden. Maar ik begrijp ook jullie opmerkingen over langer open en een ruimere opening tov houten deuren, dus daar moeten we nog maar eens goed over nadenken.
Deze afbeelding van het lichtplan heb toevallig in een ander draadje gebuikt. Laat zowel de L-vormige plantenbak naar de keuken als de roomdivider zien. Werkt heel doeltreffend in de praktijk.Fimke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
@Conrado ik ben wel benieuwd naar je plantenbak, een verhoging op de kopse kant om het zicht wat weg te nemen spreekt me wel aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 18-01-2026 17:29 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Eens! Daar ben ik ook tegenaan gelopen. Wij hebben uiteindelijk besloten de garage - bij ons in de kelder - van de rest thermisch te isoleren.Bas.013 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:52:
De deur op zich misschien wel (hoewel de oppervlakte veel groter is), gaat met name om de aansluitingen rondom. M.b.t. luchtdichtheid vraag ik me af of je hiermee weg komt t.a.v. de Beng - eisen. Ik zou hierover niet blind jet advies van de bouwer volgen, maar van een ontwerper of bouwkundig adviseur. En als je het toch perse wil, dan zou ik de wanden en plafond / vloer naar slaapkamer isoleren.
Bedankt voor de toelichting en de afbeelding.
Om in het midden op zolder uit te komen maakt de trap nog een draai van een kwartslag.
Mooi die plantenbak zo aan de kopse kant van het eiland.
We hebben besloten toch voor een losse toilet te gaan zoals hieronder.
Om in het midden op zolder uit te komen maakt de trap nog een draai van een kwartslag.
Mooi die plantenbak zo aan de kopse kant van het eiland.
We hebben besloten toch voor een losse toilet te gaan zoals hieronder.
[ Voor 68% gewijzigd door Fimke op 18-01-2026 11:04 ]
Oprechte vraag: waarom? Is dit niet je eigen mening ietwat opdringen?Bas.013 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
Ik zou ook het toilet in een aparte ruimte plaatsen. Ik denk dat jullie er spijt van krijgen.
Mijn vrouw en ik zitten beide in kamp: wc in badkamer. Dat is onze mening. En ik snap dat anderen een andere mening kunnen hebben. Dus is het toch een kwestie van doen wat je zelf wilt? En als de een het geïntegreerd wil en de ander los, dan heb je iets te overleggen, misschien dat de een de ander kan overtuigen. Uiteindelijk maakt het in mijn ogen ook niet uit waar je op uitkomt, maar dat je er beiden achter staat dat die keuze gemaakt is. Dan kan je er toch nooit spijt van krijgen? Het is potverdorie ook maar een toilet... de plek waar je hopelijk de minste tijd doorbrengt van het hele huis.
@MooDyBLueS Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar ik ben toch volkomen met @Bas.013 eens, anno 2025 is een apart toilet op de 1e verdieping bepaald geen overbodige luxe. En je hebt het over je vrouw en jou, maar wellicht zijn er ooit ook kinderen. En die worden ooit pubers. Die gaan dan echt niet relaxt op de WC zitten als jij je staat te scheren. Een apart toilet biedt dan veel voordelen.
Ik zou in ieder geval nooit meer anders willen.
En in het ontwerp van @Fimke was het ook nog eens erg gemakkelijk in te passen.
[ Voor 60% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2026 15:06 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er zijn ook voordelen aan een toilet in de badkamer die je je als man wellicht niet kan voorstellen…Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:01:
@MooDyBLueS Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar ik ben toch volkomen met @Bas.013 eens, anno 2025 is een apart toilet op de 1e verdieping bepaald geen overbodige luxe. En je hebt het over je vrouw en jou, maar wellicht zijn er ooit ook kinderen. En die worden ooit pubers. Die gaan dan echt niet relaxt op de WC zitten als jij je staat te scheren. Een apart toilet biedt dan veel voordelen.
@Fimke Wat ga je doen met de (zeer terechte) opmerking van @twain4me in twain4me in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3" over de te kleine hoogte boven de trap van beneden?
Heeft een architect deze tekening gemaakt? Of het je dit zelf zo getekend? Want dit is trouwens wel een heel erge beginnersfout die een architect eigenlijk niet mag maken.
Kun je dat uitleggen? Ik woon hier (als enige man) met drie vrouwen in huis en zowel in de vorige als in de huidige woning is/was er een apart toilet op de 1e verdieping. Zonder klachten van de dames.Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:06:
Er zijn ook voordelen aan een toilet in de badkamer die je je als man wellicht niet kan voorstellen…
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
als jij je staat te scheren kunnen ze ook beneden gaan poepen. uiteraard zijn jouw keuzes voor jou de beste maar voor een ander kunnen andere keuzes de beste zijn.Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:01:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waarom, niet? We zijn Tweakers, als het kan dan doen we 'tMooDyBLueS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:55:
Oprechte vraag: waarom?
...
Het is potverdorie ook maar een toilet...
Zonder gekheid. Het bouwen van een eigen huis is bijzonder. 95% van alle Nederlanders wonen in een projectwoning waarvan de meeste het tweede toilet - als ze die al hebben - op de badkamer is gesitueerd. Bij een eigen ontworpen huis heb je de vrije keuze en zie je dat de meesten dat apart houden. Net zoals je vaak twee badkamers ziet. Luxe zit in allerlei soorten details.
We hebben op elke woonlaag een toilet-met-deur en op de master badkamer ook een toilet. We zijn voortaan op de leeftijd dat je het de nacht niet meer redt, en dan is dat handig/luxe.
Wel achter jaloezieën weggewerkt...
Gewoon een toilet op de badkamer voor de ouders en tweede wc apart op de 1e etage voor kinderen/gasten met hun eigen badkamer.Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Er zijn ook voordelen aan een toilet in de badkamer die je je als man wellicht niet kan voorstellen…
Dat is wat wij uiteindelijk ook hebben gedaan, maar daar heeft natuurlijk niet iedereen de ruimte voor.RogerSch schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Gewoon een toilet op de badkamer voor de ouders en tweede wc apart op de 1e etage voor kinderen/gasten met hun eigen badkamer.
Overigens, zal ook eens de layout delen waar wij uiteindelijk op uit zijn gekomen. Is meer dan een jaar geleden dat ik een eerste versie deelde in dit topic, maar nu hebben we eindelijk een omgevingsvergunning en beginnen de plannen toch een stuk concreter te worden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wij hebben pubers. En als iemand in de badkamer bezig is, is er een toilet beneden. Zo moeilijk is dat toch niet? Nogmaals: prima dat er verschillende meningen zijn zoals ik al zei, alleen wordt het met name vanuit het kamp "toilet apart" dit nogal opdringerig overgebracht. Alsof dat een onvoldongen feit is, dáár gaat mijn opmerking over. Live and let live.Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:01:
Ook ik als man vind het fijn hoor, soms sta ik al uitgekleed met de douche die aan het opwarmen is en denk ik ineens: ik moet nog even naar de wc. Ik zou het bloedirritant vinden om naar een andere ruimte te moeten.Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:06:
[...]
(Maar wederom: ik begrijp dat anderen er anders over denken).
Er valt voor beide wat te zeggen. Denk dat beide standpunten genoeg zijn toegelicht.
Wij hebben onze keuze gemaakt
@Hielko dat wordt een hele mooie woning. Super dat de vergunning binnen is.
Wij hebben onze keuze gemaakt
@Hielko dat wordt een hele mooie woning. Super dat de vergunning binnen is.
Hielko schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Dat is wat wij uiteindelijk ook hebben gedaan, maar daar heeft natuurlijk niet iedereen de ruimte voor.
Overigens, zal ook eens de layout delen waar wij uiteindelijk op uit zijn gekomen. Is meer dan een jaar geleden dat ik een eerste versie deelde in dit topic, maar nu hebben we eindelijk een omgevingsvergunning en beginnen de plannen toch een stuk concreter te worden:
***members only***
Members only:
Inloggen
Ik denk dat het fijn is om het bij de hal en de garderobe iets breder te maken, maar zo kan ook.
De loopruimte in de berging is veel breder en daar zou misschien wel wat af kunnen. Een andere optie is misschien de meterkast een kwartslag draaien om het stuk bij de garderobe te verbreden.
De loopruimte in de berging is veel breder en daar zou misschien wel wat af kunnen. Een andere optie is misschien de meterkast een kwartslag draaien om het stuk bij de garderobe te verbreden.
Bij ons is dat 120cm.seanpaul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap. Ook de garderobe is 910mm breed. We hebben net onze welstand binnen en ze vragen nu akkoord voor de bouwvergunning. Ik wil ze de hal en garderobe elk met 20cm laten verbreden. Niets vervelender dan moeten wachten op elkaar in de hal, of ieder met de rug langs een muur langs elkaar heen lopen.
[Afbeelding]
Wij krijgen waarschijnlijk deze week akkoord van de gemeente en dan gaan de laatste 6 weken van de vergunningsaanvraag in, waarin bezwaar gemaakt kan worden. We verwachten niet dat dit het geval gaat zijn en willen daarom snel door met de volgende fase. We zijn druk bezig om tot een keuze te komen voor een aannemer.
Wat is jullie ervaring; kan je nog enigszins 'afdingen/naar beneden afronden' of staat in deze tijd, waarin de aannemers werk genoeg hebben, de prijs vast?
Wat is jullie ervaring; kan je nog enigszins 'afdingen/naar beneden afronden' of staat in deze tijd, waarin de aannemers werk genoeg hebben, de prijs vast?
[ Voor 7% gewijzigd door Rell op 19-01-2026 10:27 ]
Aannemers hebben het druk zat. Meer belangrijker, de onderaannemers ook. Grote kans dat je te horen krijgt dat de prijs altijd omlaag kan, als je concessies doet met opties, afwerking en of kwaliteit.Rell schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:19:
Wij krijgen waarschijnlijk deze week akkoord van de gemeente en dan gaan de laatste 6 weken van de vergunningsaanvraag in, waarin bezwaar gemaakt kan worden. We verwachten niet dat dit het geval gaat zijn en willen daarom snel door met de volgende fase. We zijn druk bezig om tot een keuze te komen voor een aannemer.
Hier gaan we de laatste fase in. Nog 6 weken te gaan
[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 19-01-2026 10:31 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Mijn ervaring is dat als iets te duur wordt de aannemer niet zal zeggen dan doe ik het voor minder (het is geen keuken van de bekende keukenketen). Dan komt het er op neer: wat wil je niet of minder. Of kies ander materiaal gebruik (goedkopere steen, goedkoper kozijn).Rell schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:19:
Maar ik zou niet alleen naar de prijs kijken. Een betrouwbare aannemer met een netwerk van onderaannemers die de door aannemer worden vertrouwd is ook belangrijk. Dit houdt ook in: open communicatie, houden aan planning en netjes (af)werken. Dit zie je niet in de offerte en de aannemer kan nog zulke lekkere koffie hebben en vriendelijk overkomen. Dat zegt niks over de latere ervaring. Dit is heel lastig te achterhalen dus kijk ook of je iets van referentieprojecten kunt vinden (en wellicht proberen die eigenaren te benaderen).
Dan gaat er dus 40cm van de bijkeuken af? Zo te zien is die nu 2 meter breed. Dat wordt dan 1.6m. Met ca 60cm aanrecht en dan hou je daar maar 1 meter sta ruimte over. Best irritant met ook een deur in het midden.seanpaul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap. Ook de garderobe is 910mm breed. We hebben net onze welstand binnen en ze vragen nu akkoord voor de bouwvergunning. Ik wil ze de hal en garderobe elk met 20cm laten verbreden. Niets vervelender dan moeten wachten op elkaar in de hal, of ieder met de rug langs een muur langs elkaar heen lopen.
Verder heb je nu 2x90 cm aan garderobe. Is dat niet genoeg?
Wat je zou kunnen doen is de meterkast en ruimter er naast naar achteren verschuiven.
:strip_exif()/f/image/FcEiGWw4Cft57SXaw3kp91G3.jpg?f=fotoalbum_large)
Eventueel maak je de linker garderobe iets smaller, maar ja dan heb je minder garderobe, maar wel een gang van ca 1.65 breed.
ArnaudYK schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Dan gaat er dus 40cm van de bijkeuken af? Zo te zien is die nu 2 meter breed. Dat wordt dan 1.6m. Met ca 60cm aanrecht en dan hou je daar maar 1 meter sta ruimte over. Best irritant met ook een deur in het midden.
Verder heb je nu 2x90 cm aan garderobe. Is dat niet genoeg?
Wat je zou kunnen doen is de meterkast en ruimter er naast naar achteren verschuiven.
[Afbeelding]
Eventueel maak je de linker garderobe iets smaller, maar ja dan heb je minder garderobe, maar wel een gang van ca 1.65 breed.
Members only:
Inloggen
Nee hoor. Wij hebben bijvoorbeeld een keldergang die 10m lang is en 1150mm breed.seanpaul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:45:
Hoe breed zijn jullie hal/gangpaden? Bij ons zijn ze 1100mm breed ingetekend en dat vind ik wel krap.
Verschillende voors en tegens van een aparte toilet op de 1e verdieping zie ik hier voorbij komen. Als vader van 2 pubers (17 & 15) wens ik maar één ding, géén toilet meer in de badkamer! Zeker tijdens de spits 's ochtends en 's avonds is het een terugkerende ergernis omdat de badkamer boven bezet is want broer-/zuslief zit al meer dan een kwartier vastgeroest op de pot beneden. Het toilet is schijnbaar de ideale plek om alle appjes, snapjes, tiktoks, insta's, etc. bij te werken. Dus toiletbezoek duurt veel langer dan nodig is. Tanden poetsen en opfrissen is er dan dus niet meer bij want: bezet. Ludieke plakkaten dat het toilet géén internetcafé is werken niet. Afspraken maken werkt niet, de macht van het mobieltje regeert. Dus, als ervaringsdeskundige adviseer ik je: doe jezelf een lol en plaats die (welkome!) 2e toilet buiten de badkamer als die mogelijkheid er is.
Btw, ik ben gek op mijn pubers en doorgaans zijn ze prima te pruimen, maar mobieltjes/tablets en toiletgang zijn geen goede combi. En om nou een jammer te plaatsen...
Btw, ik ben gek op mijn pubers en doorgaans zijn ze prima te pruimen, maar mobieltjes/tablets en toiletgang zijn geen goede combi. En om nou een jammer te plaatsen...
[ Voor 1% gewijzigd door 454SS op 19-01-2026 13:19 . Reden: Aanvulling ]
150cm
Wij komen van 90cm en werden claustrofobisch met het aantal jassen dat wij allebei hebben. Onze dochter van 4 maanden begint ook al een hele verzameling te krijgen 😅
[ Voor 33% gewijzigd door Frantic op 19-01-2026 13:45 ]
Eensch. Daarom hebben wij (ik en vrouw) een prive-badkamer in ons slaapkamer. De kinderen hebben hun eigen badkamer + toilet er in. Beneden hebben we ook een toilet. Totaal dus 3 tronen454SS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:18:
Verschillende voors en tegens van een aparte toilet op de 1e verdieping zie ik hier voorbij komen. Als vader van 2 pubers (17 & 15) wens ik maar één ding, géén toilet meer in de badkamer! Zeker tijdens de spits 's ochtends en 's avonds is het een terugkerende ergernis omdat de badkamer boven bezet is want broer-/zuslief zit al meer dan een kwartier vastgeroest op de pot beneden. Het toilet is schijnbaar de ideale plek om alle appjes, snapjes, tiktoks, insta's, etc. bij te werken. Dus toiletbezoek duurt veel langer dan nodig is. Tanden poetsen en opfrissen is er dan dus niet meer bij want: bezet. Ludieke plakkaten dat het toilet géén internetcafé is werken niet. Afspraken maken werkt niet, de macht van het mobieltje regeert. Dus, als ervaringsdeskundige adviseer ik je: doe jezelf een lol en plaats die (welkome!) 2e toilet buiten de badkamer als die mogelijkheid er is.
Frantic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:42:
[...]
150cm
Wij komen van 90cm en werden claustrofobisch met het aantal jassen dat wij allebei hebben. Onze dochter van 4 maanden begint ook al een hele verzameling te krijgen 😅
Members only:
Inloggen
[ Voor 22% gewijzigd door seanpaul op 19-01-2026 15:03 ]
Rell schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:19:
Members only:
Inloggen
Het gangpad in de hoofdentree is idd 150cm en dan hebben we daarnaast nog 30cm voor garderobe/schoenen. Boven op de overloop is alles ook minimaal 150cm. In de vorige woning hadden we dus 90cm met enkele jassen en schoenen in begrepen in die breedte..
[ Voor 27% gewijzigd door Frantic op 19-01-2026 14:21 ]
Hallo medetweakers, ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic en nu de plannen voor mijn eigen huis concreter beginnen te worden hoop ik mee te profiteren van jullie inzichten en ervaringen. De laatste iteratie van het plan voor de begane grond:
:strip_exif()/f/image/M5XASMDboyTJ4kO85yKFbfvG.jpg?f=fotoalbum_large)
De trap zal mogelijk wat verder door de bijkeuken lopen dan nu ingetekend om te voldoen aan alle eisen, maar daar kan ik die ruimte missen. Vooral rondom de keuken zit er voor mij nog de nodige twijfel, de grootste ergernis in mijn huidige flat is het gebrek aan werkruimte in de keuken. Daarom dus redelijk riant opgezet, maar met een niet al te breed eiland. Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?
:strip_exif()/f/image/M5XASMDboyTJ4kO85yKFbfvG.jpg?f=fotoalbum_large)
De trap zal mogelijk wat verder door de bijkeuken lopen dan nu ingetekend om te voldoen aan alle eisen, maar daar kan ik die ruimte missen. Vooral rondom de keuken zit er voor mij nog de nodige twijfel, de grootste ergernis in mijn huidige flat is het gebrek aan werkruimte in de keuken. Daarom dus redelijk riant opgezet, maar met een niet al te breed eiland. Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?
Ik vond het zelf in mijn vorige huis irritant dat de badkamerdeur direct op de slaapkamer uitkwam. We hadden soms een ander ritme en dan moet je toch proberen wat stiller te zijn. Nu zie je dit hier veel want hoe anders? Maar bij jullie zou je het ook via de inloopkast kunnen doen. Voor in de nacht twee deuren door voor het toilet (maar minder geluid in slaapkamer bij doortrekken). In de ochtend lekker makkelijk op je gemakje naar de badkamer en in de inloopkast aankleden en zo zonder een ander te storen. Maar goed. Dit is heel persoonlijk en het is jullie huis natuurlijk.Gravitar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:43:
Hallo medetweakers, ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic en nu de plannen voor mijn eigen huis concreter beginnen te worden hoop ik mee te profiteren van jullie inzichten en ervaringen. De laatste iteratie van het plan voor de begane grond:
Idee was om de looproutes logisch te houden zonder het gevoel te hebben om tegen obstakels aan te lopen. Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders aan zouden pakken?
Wij hebben hier thuis 2 kampen ik wil hem liever in de badkamer (om de door jouw aan gegeven reden) en mijn vrouw wil hem er liever buiten, ik denk dat andere mensen beter vooruit denken of onder de douche plassenMooDyBLueS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:41:
[...]
Ook ik als man vind het fijn hoor, soms sta ik al uitgekleed met de douche die aan het opwarmen is en denk ik ineens: ik moet nog even naar de wc. Ik zou het bloedirritant vinden om naar een andere ruimte te moeten.
(Maar wederom: ik begrijp dat anderen er anders over denken).
Leuk ontwerp, hoe is de woning op de kavel gesitueerd en ten opzichte van de zon? En dus ook zonwering?Gravitar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:43:
[Afbeelding]
Is het bewust dat je alleen “gewone’ deuren naar de tuin en terras hebt; dus geen schuifpui of dubbele openslaande deuren?
Het ontwerp van de trap met dubbele tegengestelde knikken begrijp ik niet. Volgens mij is het dan heel lastig spullen naar boven te verplaatsen.
Heb je ook de andere tekeningen, gevels en plattegrond van de verdieping?
Goed punt, daar had ik niet zo bij stil gestaan aangezien ik al langere tijd single ben. Ik ben echter niet vast besloten dat ook te blijven, dus iets om mee te nemen. Wel had ik hier al over nagedacht omdat ik 3 deuren in één kamer eigenlijk wat veel vind, maar daar staat tegenover dat ik vochtigheid van douchen in de kastenkamer niet ideaal vind. Daarnaast gaat een extra deur mogelijk ten koste aan kast ruimte, maar dat zou mee kunnen vallen omdat de ruimte in de hoeken toch niet optimaal benut kan worden. Hier ga ik nog even op broeden. Bedankt voor de tip!ArnaudYK schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Ik vond het zelf in mijn vorige huis irritant dat de badkamerdeur direct op de slaapkamer uitkwam. We hadden soms een ander ritme en dan moet je toch proberen wat stiller te zijn. Nu zie je dit hier veel want hoe anders? Maar bij jullie zou je het ook via de inloopkast kunnen doen. Voor in de nacht twee deren door voor het toilet (maar minder geluid in slaapkamer bij doortrekken). In de ochtend lekker makkelijk op je gemakje naar de badkamer en in de inloopkast aankleden en zo zonder een ander te storen. Maar goed. Dit is heel persoonlijk en het is jullie huis natuurlijk.
De woning zal zo dicht mogelijk op de bijgebouwenzone komen, rekening houdend met een toekomstige garage en ~2,5 meter afstand tussen deze en de woning. De grote glas partijen zijn gericht op NNW en ONO in verband met uitzicht over het water. Omdat mijn slaapkamer op ZZO ligt overweeg ik hier wel screens.Bas.013 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:51:[...]
Leuk ontwerp, hoe is de woning op de kavel gesitueerd en ten opzichte van de zon? En dus ook zonwering?
Is het bewust dat je alleen “gewone’ deuren naar de tuin en terras hebt; dus geen schuifpui of dubbele openslaande deuren?
Members only:
De keuze voor enkele deuren is inderdaad bewust. Het is veel eenvoudiger voor mij om hier rolhorren op te plaatsen, en afhankelijk van de windrichting deuren/ramen te openen om het lekker door te laten tochten. In het ouderlijk huis waar ik grotendeels opgroeide hadden we dubbele deuren naar de achtertuin, en die gingen zelden beide open. Onder andere omdat er op de "binnenste" deur van die sloten zaten vlak boven de vloer en tegen het plafond die je met een klein sleuteltje moest openen en we dat al gauw te veel gedoe vonden. Schuifpuien vallen af in verband met budget, dan heb ik liever meer vast glas.
Inloggen
De knikken zijn waarschijnlijk nodig om met voldoende hoogte onder het dak uit te komen, rekening houdend met de toegestane steilheid. Is het zoveel lastiger om op zo'n trap spullen naar boven te verplaatsen ten opzichte van een wenteltrap? Ik heb vaak zat met mijn vader spullen naar de 3e verdieping gesjouwd, waaronder een glazen bureaublad en speakers van 22 kilo per stuk maar dat ging afgezien van een vloek en een zucht altijd prima.Het ontwerp van de trap met dubbele tegengestelde knikken begrijp ik niet. Volgens mij is het dan heel lastig spullen naar boven te verplaatsen.
Heb je ook de andere tekeningen, gevels en plattegrond van de verdieping?
Andere tekeningen heb ik, maar zijn nog gebaseerd op het voorstel van de bouwer qua indeling begane grond.
Members only:
Inloggen
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic