Batilan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:44:
[...]
+ ruimte / aanzicht van de buitenunit, een heel klein beetje COP efficiëntie, en goedkoper koelen in de zomer.
Hier ook een LW WP overigens: Ruimte zat, buiten het (eigen

) uitzicht, met dat beetje extra efficiëntie verdien ik de WW WP nooit terug, en koelen wil ik niet via een koude vloer doen, maar met lucht (instant koel, geen koude voeten en geen zorgen over, of beperkingen vanwege condens).
Maar ik vergeet vast nog wel een argument, en bijbehorend tegen argument

Zoals je zelf al aangeeft kost een WW WP alleen maar heel veel extra geld wat je nooit weer gaat verdienen met een eventuele (kleine) COP besparing. (welke ik trouwens ook nog betwijfel, de gemiddelde brontemperatuur bij een brine WP = 5°C tot 10°C, ik denk dat de buitentemperatuur gemiddeld over het jaar gezien warmer is dan dat).
Initieel is het bij voorbaat altijd al ruim 20K duurder i.v.m. de boringen, dat ga je nooit terugverdienen.
Wat ik de nadelen vind:
- Prijs
- De bron kan uitgeput raken en/of verkeerd gedimensioneerd zijn. Bij een LW WP is de bron nooit uitgeput, en als dat wel zo is, dan hebben we een ander probleem met elkaar

- Bij een WW WP zit de compressor binnenshuis met eventueel bijbehorende geluidsoverlast.
- De bron moet in balans blijven, dat betekent vaak "verplicht" koelen in de zomer om de bron in balans te houden.
- Had ik prijs al genoemd
Het enige voordeel is inderdaad dat je geen buitenunit en bijbehorend geluid hebt, al is dat tegenwoordig ook te verwaarlozen.
Het is natuurlijk maar net waar je het geld aan kwijt wil, maar uberhaupt een warmtepomp (L/W of W/W) vind ik nu geen mooi/stoer ding. Het is noodzakelijk kwaad om de woning te kunnen verwarmen/koelen. Als ik dan toch 20K extra moet uitgeven koop ik liever een auto/motor of ga ik op vakantie.
Maar dat is natuurlijk uiterst subjectief