Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:48
Conrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
En tja, om het definitief te maken moesten we wel even door de kelderwand….

[Afbeelding]

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

[Afbeelding]

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.
Boren in de kelderwand blijf ik toch altijd wel spannend vinden :+
Lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:41
Conrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
En tja, om het definitief te maken moesten we wel even door de kelderwand….

[Afbeelding]

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

[Afbeelding]

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?
Tot aan boven de grond of berging oid?
Heb je die aan beiden kanten nog dicht gepropt met iets?
Ik heb een PVC buis van 125mm vanuit de meterkast inde tuin liggen die naar de garage achter het huis loopt. Die is onverwarmd, daar kwam toch een partij jou doorheen zetten voordat ik het had dichtgepropt :X

Ik zie dat de gaten van je wanddozen net te groot zijn B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:17:
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?
Naar de meterkast :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

Wom

Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:54:
Nadat we 11 jaar geleden al eens nieuwbouw hebben gepleegd (grotendeels zelf), zijn we nu opnieuw bezig met een bouwproject. Het perceel moet worden omgezet van tuingrond naar bouwgrond, maar helaas ligt dit nu bij de Raad van State (Speelt al een kleine drie jaar inmiddels). De gemeente heeft de vergunning afgegeven, maar hier is bezwaar op gekomen. Helaas is de omgevingswet sinds vorig jaar van kracht, waardoor de behandelingstermijnen in de praktijk allemaal langer zijn. Wanneer er uitspraak komt, is dus even af te wachten.

11-12 jaar geleden moesten we ook een aanpassing van bestemmingsplan doen (tuingrond naar bouwgrond), maar doordat er toen geen bezwaar was gekomen ging dat relatief snel (= anderhalf jaar van start tot bouwen). Vrees dat we dit keer er wel overheen gaan.
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan. 8)7

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:02

Case_C

[Team Carrack]

Wom schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan. 8)7
Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

Wom

Case_C schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?
Die wil zijn telefoon nog niet echt opnemen. We hebben overeenkomst dat op moment dat vergunning definitief is, we eerste recht hebben om perceel te kopen. Maar communicatie is soms wat stroperig. Maar zou mij verbazen als er opnieuw een vergunningaanvraag is gedaan, wanneer er een lopend bezwaar is op een eerdere vergunningaanvraag.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:13

ChillPascal

In the end...

Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

Willen jullie je ervaringen of tips delen?

Voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arW4Dif1F8AJW3IRHvwa9JB1IQw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ATugtytKX31sWHciT8TylvkA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWC9lvlbQT9Z1CyebBWJZgnexzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MoO1TtiRU6gx3oKtC7Su7CI2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Conrado schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.
Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.

In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:48
Als het toch niet constructief is, zou je dan niet ook voor een laagje laminaat kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.

In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.
Wij hebben ook “decoratie balken”. Zie foto’s in dit topic. Gekozen tussen Douglas en Eiken en toen voor massief Eiken gekozen gegeven de langere levensduur. De meerprijs (begin van corona tijd) was heel beperkt dus voor ons een no brainer destijds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:04

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@ChillPascal Wij hebben gekozen voor fraké hout. Als je het niet behandelt vergrijst het, maar je kan het ook mooi bruin houden met olie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWzbjAfgnLUcEcuqCI9U_p7_WUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcMIJLi3qdlRtja97Gxu3KP8.jpg?f=fotoalbum_large

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

Voor de beeldvorming:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn buren hebben ook van dit soort 'balken' aan de voorkant van de woning laten plaatsen. Dit zijn echter geen echte massieve balken, maar gewoon een plaatje hout.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
balken van die afmetingen zijn kostbaar. daarnaast is het een natuurproduct dat gaat werken, tenzij het gelamineerd is, en dat is niet handig als in de gevel is verwerkt.

Zoals je al aan de reacties ziet wordt er veel achteraf gemonteerd en dat is net zo mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
Hier buren die massieve eiken balken hebben net als op je plaatjes. Hout werkt en vergrijst maar ziet er netjes uit.
Andere buren hebben eiken planken als een soort omkisting om hun stalen staanders geplaatst. Op afstand gezien ook mooi.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:12

Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Fimke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.
Een van de bouwers bij ons stelt inderdaad ook douglas balken voor. Bij de andere bouwers hebben we hier nog niet specifiek over geschreven.

Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt en wat was je afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:25
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.

Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.

Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom :)
catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
twain4me schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genieten :)
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met loze ruimte?
Ik ben niet met Groothuis getrouwd, maar ik begrijp dat een architect al snel 30-50k kost. Dat vind ik echt ridicuul veel geld. Dan heb je dus nog niks. En ik heb al even geïnformeerd bij een betrouwbare lokale bouwer met wat voorbeelden en de inschatting op dit moment is dat dit bij elkaar veel duurder wordt dan via een dergelijke catalogusbouwer. Met name door de kosten van de architect.

Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:56:
Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.
Hoeveel m³ zou je daarvoor willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
Conrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Hoeveel m³ zou je daarvoor willen hebben?
Goede vraag. Tot nu toe heb ik eigenlijk meer naar m2 woonoppervlak gekeken en dan willen we tussen de 180-200m2 + een vliering. Dan zit ik volgens mij rond de 700-750m3.

Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?
Bouwen = Budgetteren :)

Als je aan het begin staat is het handig om met een m³-prijs te rekenen. Actueel zit die rond de € 750~800 m³.
Dat betekent dat de bouw dus rond de 600K uitkomt. Dat is dus met basis sanitair, maar zonder basis kosten*, keuken, vloeren, stoffering, zonwering, tuin, etc.
* Basis kosten = Kosten die nooit in de aanneemprijs zitten zoals vergunning, nuts leges, bouwstroom, etc.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic