Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Vaak worden die voegen vanwege de esthetiek dichter op elkaar gezet, bijvoorbeeld bij iedere woninggevel in ene rijtje.
ALs je naar deze foto kijkt, zie je dat @Koffie's terrasmuur, waar de serre tegenaan gebouwd is, een voeg heeft.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cdj5CirOLZ5tr4jDmkOtrevg.jpg?f=user_large)
Mijn huis is slimmer dan ik...
Heldere uitleg, thanksConrado schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:15:
@pentaw1nz, dilatatievoegen zijn pas nodig bij gevels langer dan 12m of 14m aan de noordzijde. Mijn garage is 10x6 meter, en daar hebben we halverwege de lange muur een dilatatievoeg gebruikt.
Vaak worden die voegen vanwege de esthetiek dichter op elkaar gezet, bijvoorbeeld bij iedere woninggevel in ene rijtje.
ALs je naar deze foto kijkt, zie je dat @Koffie's terrasmuur, waar de serre tegenaan gebouwd is, een voeg heeft.
[Afbeelding]
Nu is die muur van onze serre wel een vreemde eend in de bijt, de woning is eerst normaal gebouwd en daarna is pas de extra muur er tegenaan geplaatst.
Ja, dat was ook precies de bedoelingKoffie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
Nu is die muur van onze serre wel een vreemde eend in de bijt, de woning is eerst normaal gebouwd en daarna is pas de extra muur er tegenaan geplaatst.
Jouw buitengevel is onderdeel van de isolerende schil, die muur niet....
Kijk, en daarom heb ik het het bouwen aan een ander overgelaten .. niet mijn expertiseConrado schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Ja, dat was ook precies de bedoeling
Jouw buitengevel is onderdeel van de isolerende schil, die muur niet....
Ha ha, de mijne ook niet
Echter, na drie keer een huis gebouwd te hebben, begin ik het wel wat te snappen...
Aan welke kant van je huis zit de serre? Richting bedoel ik danKoffie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Heldere uitleg, thanks
Op de 3e foto is een dilitatie voeg duidelijk zichtbaar.
De andere stukken zijn niet lang genoeg.
Een dilitatievoeg wordt ook vaak verwerkt achter een regenpijp. Bij dit huis niet nodig vermoed ik
[ Voor 10% gewijzigd door Loft op 09-06-2025 22:19 ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Om hier even op terug te komen heb ik afgelopen weekend eens met een vochtmeter gekeken in huis, de meeste muren zitten tussen de 12 en 14 % vocht (op 2 wanden op zolder naFabianGTI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:19:
[...]
Klopt, het is op sommige delen zeker wel 10mm, het is gewoon met de spuit (MP75) gedaan.
Op sommige delen, waar de leidingen zitten, is de laag wel dikker, het gekke alleen is dat die stukken veelal wel droog en egaal van kleur zijn.
Inmiddels zit het er 8 weken op en wordt het alleen gedroogd door middel van ventilatie door gebrek aan de warmtepomp, ondanks dat het afgelopen week pokke weer is, is het weer de eerste weken van het drogen perfect geweest.
De laatste anderhalve week ben ik ook aan het drogen met bouwventilatoren.
Ik zal eens beginnen dit weekend de toplaag te schuren en alvast de eventuele putjes op te vullen.
Het stucwerk is inmiddels ruim 60 dagen aan het drogen, in de hoeken lijkt het een andere kleur maar naar later inspectie blijken hier onderdelen aangesmeerd met een finish wat net een andere kleur is (is voelbaar gladder).
Is 12% droog genoeg voor renovlies? Op het internet lees ik wisselende verhalen maar we willen zo onderhand wel eens beginnen met de wanden.
Dus in principe wordt het de GH2, wel jammer dat de prijzen op de website niet zo kloppen met de werkelijkheid. We hebben begin juli een afspraak staan en daar gaan we nu vol goede moed naar toe. In de hoop tot een prijs te komen die het voor ons interessant maakt.
Wat het wel lastig maakt is dat ze geen gedetailleerdere optie lijst delen vooraf. Dan hadden we thuis al kunnen kijken of we bepaalde dingen (gevelsteen bijv) wel of niet willen. Dat scheelt toch weer tijd met je afspraak die je dan voor andere dingen kan gebruiken.
Als voorbeeld: We willen de woning in de lengte inkorten (-1meter) en in de breedte uitrekken (+ 1 meter), via de website kost +1 meter 40k, maar krijg je die voor het inkorten weer (gedeeltelijk) terug?
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Dat zal je met GHB moeten bespreken, wij hebben ook de keuzen tussen gh2 en de gl5 gemaakt.Erkel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:08:
We zijn vandaag bij groothuisbouw geweest. Erg gecharmeerd van de GH2, terwijl we de GL5 wat tegen vonden vallen (vrij donker, vooral bij de zithoek. Komt denk vooral door de slaapkamer aan de achterkant icm het druilerige weer van vandaag).
Dus in principe wordt het de GH2, wel jammer dat de prijzen op de website niet zo kloppen met de werkelijkheid. We hebben begin juli een afspraak staan en daar gaan we nu vol goede moed naar toe. In de hoop tot een prijs te komen die het voor ons interessant maakt.
Wat het wel lastig maakt is dat ze geen gedetailleerdere optie lijst delen vooraf. Dan hadden we thuis al kunnen kijken of we bepaalde dingen (gevelsteen bijv) wel of niet willen. Dat scheelt toch weer tijd met je afspraak die je dan voor andere dingen kan gebruiken.
Als voorbeeld: We willen de woning in de lengte inkorten (-1meter) en in de breedte uitrekken (+ 1 meter), via de website kost +1 meter 40k, maar krijg je die voor het inkorten weer (gedeeltelijk) terug?
Het is juist erg licht in onze zithoek, schuif eens met de ramen of zet er een extra raam in. Schuifpui zoals in het voorbeeldhuis kan je ook vergroten, dit zullen ze in het gesprek niet benoemen maar is zeker mogelijk tegen geringe meerprijs.
Stuur me een dm voor de optielijst.
DM gestuurdwhipcheck schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Dat zal je met GHB moeten bespreken, wij hebben ook de keuzen tussen gh2 en de gl5 gemaakt.
Het is juist erg licht in onze zithoek, schuif eens met de ramen of zet er een extra raam in. Schuifpui zoals in het voorbeeldhuis kan je ook vergroten, dit zullen ze in het gesprek niet benoemen maar is zeker mogelijk tegen geringe meerprijs.
Stuur me een dm voor de optielijst.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Beetje 360 look van de woning: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"elektriekert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:55:
[...]
Aan welke kant van je huis zit de serre? Richting bedoel ik dan
Geef eens een grove schatting voor de leek onder ons.Conrado schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Dank! Stuk nog wel
Ik bouw in eigen beheer, dus zonder aannemer. Mijn bouwsom is een grote stapel facturen, die heb ik nog maar niet opgeteld. Dat doe ik als alles klaar is. De investering is ook niet onze grootste zorg.
Dat vind ik meevallen eerlijk gezegd.Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:01:
Grof gezegd zitten we op/rond de 1.000K of een dikke €600/m3. Dat is voor alles wat ‘r staat dus incl. domotica, keukens, verlichting, interieur maatwerk, badkamers, vloeren, stoffering, bestrating, enzovoort.
Welke regio ?
Snap ik het wel goed dat dan zonder kavel is? ik vind het een mooie m3 prijsConrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:01:
Grof gezegd zitten we op/rond de 1.000K of een dikke €600/m3. Dat is voor alles wat ‘r staat dus incl. domotica, keukens, verlichting, interieur maatwerk, badkamers, vloeren, stoffering, bestrating, enzovoort.
je zou zomaar bij mij in de buurt kunnen wonenConrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:42:
Dit is ZO Brabant onder de rook van Eindhoven. Een kavel vinden was het lastigste, omdat we niet in het buitengebied wilden wonen.

Maar dan heb je wss geen bank gehad die een waarborg certificaat eiste ?Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:01:
[ Voor 40% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 12:19 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nee, dat klopt. Je kunt niet in eigen beheer bouwen als de bank om een afbouwgarantie of zo vraagt...backupdevice schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
Maar dan heb je wss geen bank gehad die een waarborg certificaat eiste ?
600/M3 met hoogwaardige afwerking is mi alleen te halen met ZZP-ers en eigen beheer. JaloersConrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:33:
[...]
Nee, dat klopt. Je kunt niet in eigen beheer bouwen als de bank om een afbouwgarantie of zo vraagt...
Mag ik vragen wat de woonomgeving is dan. Je geeft aan op een 1300M2 kavel te wonen en niet in het buitengebied.
[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 13:08 ]
Bij ons is het "verhuisballetje" gaan rollen nadat een vriend bezig was met een woning in Bergentheim, met land er omheen voor paarden etc. Dat is uiteindelijk afgeketst maar voor de gein toen ook eens in die omgeving gaan zoeken naar huizen en vond nieuwbouwhuizen waar je in de regio Amersfoort van zou dromen met prijzen die echt belachelijk zijn. Dan zouden we bij verkoop eigen woning en aankopen nieuwbouw bijna hypotheek-vrij zitten. Maar zoals je kan bedenken: Bergentheim !== Amersfoort qua liggen tov de rest van het land en werk etc.
Anyweg, daar is dus wel het zaadje geplant. We zijn in de, ondertussen 1-2 jaar sinds dat moment, al bij een aantal woningen wezen kijken om te verhuizen, en hebben ook al op 2 woningen een bod gedaan maar niet geworden, en het is me ook al een aantal keren in de bol gekomen om te denken aan "waarom dan niet zelf iets laten bouwen". Dit is dan mede gekomen door huizen die je op Funda aangeboden ziet worden, nieuw, ook tegen prijzen dat de grond bijna gratis geweest moet zijn ofzo.
Bijvoorbeeld:
1. https://www.funda.nl/deta...is-molenweg-8-b/43596229/ volledig onderkelderd, mooi perceel, uitzicht, maar wel in de middle of nowhere en ook vrij noordelijk.
2. https://www.woneninluwela...00OtsTQYAZ/bouwnummer-225 vrijstaand ook, wel minder inhoud, iets minder groot perceel etc maar ook hier een prijs dat niet te vergelijken is met regio Amersfoort.
Maar wel dat je denkt oke, als je voor dat geld een huis + grond kan kopen, WAT is dan de prijs van de woning. Want je kan er wel vanuit gaan dat de grond een stuk goedkoper zal zijn daar.
Gek genoeg toen wij ons huis in Vathorst/Hooglanderveen kochten in 2012 (crisis nog) hebben wij onze woning gekocht voor een totale som (incl alle kosten) voor 264k. De grond was uit mijn hoofd iets van 125k voor 180m2 en de woning ook ongeveer 125k met nog wat extra kosten dan zodat het totaal op 264k aan hypotheek uitkwam. Tussenwoning, maar ondanks de 5,1m binnenmaat wel enorm ruim met 154m2 of meer 158m2 sinds de dakkapel aan de achterkant. Tuin van 20x5 erachter dus allemaal helemaal prima == kan best wat opleveren!
Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn. Of bij die groothuisbouw het type GL5 bijv wat casco ongeveer 367k is. Met een verwachte verkoopprijs van onze woning van rond de 650-700k (zou moeten kunnen) is het dus alleen nog een kavel fixen alleen blijkt dat in de regio dus wel een probleem vooralsnog. Dit kan je verderop in het land natuurlijk wel realiseren maar we willen eigenlijk in deze buurt blijven.
Hoe dan ook! Ik raak wel enorm geïnspireerd door jullie ervaringen en foto's dus ik denk dat ik me hier eens goed in ga verdiepen en wat brochures bij bovengenoemde bedrijven op ga vragen. Ik heb zelf al een idee voor een indeling die wellicht iets anders is dan de standaard woningen en ben benieuwd wat zoiets dan gaat kosten. Om toch een idee te geven van wat we heel mooi zouden vinden is bijvoorbeeld dit vakantiehuis van Landal haha, ontbreken alleen maten maar mijn gok is dat het beneden zo'n 7x11-12 is en boven meer 6 breed dus slaapkamers zijn 3m breed:

Sfeerimpressie maar kan je natuurlijk wel aanpassen:
Voordelen en iets waar wij nu van zeggen dit MOET er in: bijkeuken/technische ruimte op de begane waar wasmachine kan. Speelkamer voor de kinderen op de begane grond (zou die slaapkamer prima kunnen worden. En boven minstens 4 slaapkamers zodat we allemaal op dezelfde verdieping slapen (wens van de vrouw). Met wat dakkapellen kan je nog prima ruimte realiseren in de kamers en er is nu zelfs een sauna geplaatst maar kan evt een 5e kamer zijn. Als de nok hoog genoeg kan komen om echt te kunnen staan zou dat ook nog ruimte bieden voor opslag of een logeerkamer. Maar zoiets!
Die prijzen van Selectbouw en GBH zijn vanaf prijzen. Wil je een beetje fatsoenlijke afwerking dan zit je al heel snel aan de prijzen die via aannemers gaan.orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Sinds deze week even een beetje zitten teruglezen en lurken en ik zie een hoop moois voorbij komen! Gefeliciteerd ermee.
Bij ons is het "verhuisballetje" gaan rollen nadat een vriend bezig was met een woning in Bergentheim, met land er omheen voor paarden etc. Dat is uiteindelijk afgeketst maar voor de gein toen ook eens in die omgeving gaan zoeken naar huizen en vond nieuwbouwhuizen waar je in de regio Amersfoort van zou dromen met prijzen die echt belachelijk zijn. Dan zouden we bij verkoop eigen woning en aankopen nieuwbouw bijna hypotheek-vrij zitten. Maar zoals je kan bedenken: Bergentheim !== Amersfoort qua liggen tov de rest van het land en werk etc.
Anyweg, daar is dus wel het zaadje geplant. We zijn in de, ondertussen 1-2 jaar sinds dat moment, al bij een aantal woningen wezen kijken om te verhuizen, en hebben ook al op 2 woningen een bod gedaan maar niet geworden, en het is me ook al een aantal keren in de bol gekomen om te denken aan "waarom dan niet zelf iets laten bouwen". Dit is dan mede gekomen door huizen die je op Funda aangeboden ziet worden, nieuw, ook tegen prijzen dat de grond bijna gratis geweest moet zijn ofzo.
Bijvoorbeeld:
1. https://www.funda.nl/deta...is-molenweg-8-b/43596229/ volledig onderkelderd, mooi perceel, uitzicht, maar wel in de middle of nowhere en ook vrij noordelijk.
2. https://www.woneninluwela...00OtsTQYAZ/bouwnummer-225 vrijstaand ook, wel minder inhoud, iets minder groot perceel etc maar ook hier een prijs dat niet te vergelijken is met regio Amersfoort.
Maar wel dat je denkt oke, als je voor dat geld een huis + grond kan kopen, WAT is dan de prijs van de woning. Want je kan er wel vanuit gaan dat de grond een stuk goedkoper zal zijn daar.
Gek genoeg toen wij ons huis in Vathorst/Hooglanderveen kochten in 2012 (crisis nog) hebben wij onze woning gekocht voor een totale som (incl alle kosten) voor 264k. De grond was uit mijn hoofd iets van 125k voor 180m2 en de woning ook ongeveer 125k met nog wat extra kosten dan zodat het totaal op 264k aan hypotheek uitkwam. Tussenwoning, maar ondanks de 5,1m binnenmaat wel enorm ruim met 154m2 of meer 158m2 sinds de dakkapel aan de achterkant. Tuin van 20x5 erachter dus allemaal helemaal prima == kan best wat opleveren!
Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn. Of bij die groothuisbouw het type GL5 bijv wat casco ongeveer 367k is. Met een verwachte verkoopprijs van onze woning van rond de 650-700k (zou moeten kunnen) is het dus alleen nog een kavel fixen alleen blijkt dat in de regio dus wel een probleem vooralsnog. Dit kan je verderop in het land natuurlijk wel realiseren maar we willen eigenlijk in deze buurt blijven.
Hoe dan ook! Ik raak wel enorm geïnspireerd door jullie ervaringen en foto's dus ik denk dat ik me hier eens goed in ga verdiepen en wat brochures bij bovengenoemde bedrijven op ga vragen. Ik heb zelf al een idee voor een indeling die wellicht iets anders is dan de standaard woningen en ben benieuwd wat zoiets dan gaat kosten. Om toch een idee te geven van wat we heel mooi zouden vinden is bijvoorbeeld dit vakantiehuis van Landal haha, ontbreken alleen maten maar mijn gok is dat het beneden zo'n 7x11-12 is en boven meer 6 breed dus slaapkamers zijn 3m breed:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voordelen en iets waar wij nu van zeggen dit MOET er in: bijkeuken/technische ruimte op de begane waar wasmachine kan. Speelkamer voor de kinderen op de begane grond (zou die slaapkamer prima kunnen worden. En boven minstens 4 slaapkamers zodat we allemaal op dezelfde verdieping slapen (wens van de vrouw). Met wat dakkapellen kan je nog prima ruimte realiseren in de kamers en er is nu zelfs een sauna geplaatst maar kan evt een 5e kamer zijn. Als de nok hoog genoeg kan komen om echt te kunnen staan zou dat ook nog ruimte bieden voor opslag of een logeerkamer. Maar zoiets!
Voor nieuwbouw en met afbouwgarantie, reken op vanaf E600/M3 voor casco tot en met zo duur als je het zelf wilt maken.
Laat je alles door de aannemer doen, dan zit je als snel richting de 700-800M3 .
Tel daarbij de kosten buiten bouwen erbij op. Sonderingskosten, leges, bouw NUTS , WKB , BENG voorzieningen etc. Zit je zo aan de 25-35K.
Kavel - geen idee in jullie regio . Onze prijs was E296/M2
Nog wat uitzoekwerk te gaan in ieder geval
Ff onderbouwen. De plek waar je je huis gaat zetten is net zo - in ons geval het meest belangrijkste - belangrijk dan wat voor huis je gaat bouwen . Location , location , location .
[ Voor 30% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 14:32 ]
leuk huisje, het grappige aan dit soort huisjes is dat je kan zien hoe ze de architectuur betaalbaar hebben gekregen.orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Sinds deze week even een beetje zitten teruglezen en lurken en ik zie een hoop moois voorbij komen! Gefeliciteerd ermee.
Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
goedkoop: dak op de 1e verdieping laten beginnen en geen dakkapel.
ook goedkoop: de gevelbekleding
duur: overstek.
zodra je voor jezelf gaat tekenen wil je doorgaans die dakkapellen wel en/of het dak iets hoger laten beginnen, steentjes op de gevel, niet standaard kozijnen, etc. en dan is het in prijs ineens een gewoon huis met een "duur" overstek en geen goedkope elementen om het te compenseren.
Zoals gezegd: de prijzen die je online ziet zijn vanaf prijzen, en daarna gaat het ernstig rap omhoog.orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
[..]
Om even een hele ruwe schets te geven wat wij kwijt zijn: Matterhorn (sleutelklaar) (versie 01-05-23): 332.800,00
Na aanpassingen: 476K
En daar zijn gaandeweg nóg meer aanpassingen bijgekomen, en dan moeten er ook nog badkamers. keuken en vloeren in.
Mooi om te zien hoeveel goede raad je al krijgtorange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn.
Kleine aanvulling: 'casco' is niet gestandaardiseerd, het betekent in ieder geval dat het huis nog niet gereed voor bewoning is. Iedere bouwer hanteert een eigen lijst wat wel dan niet onderdeel van het casco is. Let daarop, om onverwachte kosten te vermijden.
Daarbij speelt nog iets: Sinds 2024 geldt de wettelijke regeling "Kwaliteitsborging voor het Bouwen", dat een verplicht certificaat oplevert. Zonder dat, mag je er niet wonen. Een casco is nog niet gereed, dus moet de kwaliteitsborging nog afgerond worden tijdens de afbouw.
Meer info: Casco en kwaliteitsborging.
Het klinkt in deze post alsof je waarde hecht aan "duur". Volgens mij is dat niet wat je probeert te zeggentwain4me schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:36:
[...]
leuk huisje, het grappige aan dit soort huisjes is dat je kan zien hoe ze de architectuur betaalbaar hebben gekregen.
goedkoop: dak op de 1e verdieping laten beginnen en geen dakkapel.
ook goedkoop: de gevelbekleding
duur: overstek.
zodra je voor jezelf gaat tekenen wil je doorgaans die dakkapellen wel en/of het dak iets hoger laten beginnen, steentjes op de gevel, niet standaard kozijnen, etc. en dan is het in prijs ineens een gewoon huis met een "duur" overstek en geen goedkope elementen om het te compenseren.
@twain4me de overstek was een leuke toevoeging toen we er jaren geleden eens in hebben gezeten maar dat is ook mede door de opzet van het park. Daar is alles vrij open ondanks de bosligging en dat heb je doorgaans niet dat mensen op alle manieren langs je woning kunnen lopen dus die overstek is totaal geen must. Het zal ook in the end vallen of staan bij hoe een kavel bebouwd mag worden.
@Koffie Sleutelklaar is dan dus met badkamer, keuken, vloeren etc? Of opgeleverd met keuken en badkamer en de rest mag je allemaal zelf nog doen. Zit wel een verschil in. Als het sleutelklaar is incl vloeren en wanden, dan vind ik de vanaf 328 tot uiteindelijk 476 nog wel te overzien. Zou je daarna nog een keuken moeten plaatsen, vloeren, raambekleding, wanden etc. Dan ga je al snel richting de 550 en dan wordt het wel een ander verhaal.
@Conrado goede toevoeging. Casco is in mijn optiek zoals we destijds onze huidige woning kochten. Vloerverwarming zat erin en de cementdekvloer. De wanden behangklaar en de voorbereidingen voor de keuken waren getroffen. Badkamer en toilet waren niet uitgevoerd.
Bij sleutelklaar zit er wel een toilet en badkamer in, maar stel je daar niet teveel van voor.orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:36:
@Koffie Sleutelklaar is dan dus met badkamer, keuken, vloeren etc? Of opgeleverd met keuken en badkamer en de rest mag je allemaal zelf nog doen. Zit wel een verschil in. Als het sleutelklaar is incl vloeren en wanden, dan vind ik de vanaf 328 tot uiteindelijk 476 nog wel te overzien. Zou je daarna nog een keuken moeten plaatsen, vloeren, raambekleding, wanden etc. Dan ga je al snel richting de 550 en dan wordt het wel een ander verhaal.
uit de AO:
Sanitair Villeroy&Boch, GroheA/igour mengkranen en rvs douchedrain
meer/minderwerk:
Het standaard sanitair vervallen (inclusief de standaard
designradiator in de badkamer)
-/- 5.289,00
Het standaard wand- en vloertegelwerk vervallen
-/- 4.613,00
Onze bouw was vorige week uitgekozen door de overheid om te WKB-er en de richtlijnen rond de WKB te checken. 4 ernstig kijkende rijksambtenaren die 2 uur lang aandachtig foto's maakte en naar een betonvloer kekenConrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Daarbij speelt nog iets: Sinds 2024 geldt de wettelijke regeling "Kwaliteitsborging voor het Bouwen", dat een verplicht certificaat oplevert. Zonder dat, mag je er niet wonen. Een casco is nog niet gereed, dus moet de kwaliteitsborging nog afgerond worden tijdens de afbouw.
Meer info: Casco en kwaliteitsborging.
Ik las het anders. Waar anderen al waarschuwden voor de vanaf prijzen bij catalogusbouwers, geldt iets vergelijkbaars voor dit ontwerp. @orange.x noemt wat gewenste aanpassingen als extra dakkappelen en de nok iets hoger, dat zijn allemaal zaken die de bouwsom best kunnen laten toenemen.Deleon78 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:29:
Het klinkt in deze post alsof je waarde hecht aan "duur". Volgens mij is dat niet wat je probeert te zeggen
Gotcha!Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Ik las het anders. Waar anderen al waarschuwden voor de vanaf prijzen bij catalogusbouwers, geldt iets vergelijkbaars voor dit ontwerp. @orange.x noemt wat gewenste aanpassingen als extra dakkappelen en de nok iets hoger, dat zijn allemaal zaken die de bouwsom best kunnen laten toenemen.
Daarna moet je nog vloeren, wandbekleding enzovoort.
Let ook bij kavels heel goed op wat wel en niet mag, welstandseisen enzovoort.
En als, zoals bij ons, je vergunning nog van 2023 is en je niet met WKB te maken hebt? Heb je daarvan ook een idee hoe 't zit?Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:25:
Zoals ik het begrijp is onder de Wet Kwaliteitsborging, de kwaliteitscontroleur daarvoor de aangewezen persoon. Deze controleert of de aannemer gebouwd heeft conform BENG, en geeft dan een certificaat af.
Wij moesten het zelf regelen. Via die portaal waar je vervolgens wat data invoert en een partij kiest voor 5€. Was niet zo spannend, maar ik ging ook niet voor het hoogste label.woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:19:
Bij nieuwbouw met particulier opdrachtgeverschap, zoals in dit topic veel gebeurt (immers: niet projectmatig), wie is dan verantwoordelijk voor het energielabel? Moeten we dat zelf regelen (lees: betalen)? Of moet de aannemer dit bij oplevering overleggen?
Je aannemerwoekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
[...]
En als, zoals bij ons, je vergunning nog van 2023 is en je niet met WKB te maken hebt? Heb je daarvan ook een idee hoe 't zit?
Ik woon in dezelfde regio. Zou je jouw aankoopmakelaar willen delen via DM?Conrado schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:12:
Prima @Erkel, deze keuze is dus gemaakt
Ik heb ook grond van een private partij gekocht, en kan een aankoopmakelaar alleen maar aanraden. Je staat tegenover een partij die eigenlijk enkel in de transactie - en het geld - geïnteresseerd is. Het gaat om een enorme investering en dan moeten ook alle randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld melding- en informatieplicht, op orde zijn.
[ Voor 78% gewijzigd door tuannguyen2 op 12-06-2025 16:02 ]
We hebben inmiddels ons tweede gesprek gehad bij Brummelhuis. Blijkbaar hadden we zoveel aanpassingen op het standaardontwerp, dat ze er een BNA-architect bij hebben gehaald voor het vervolg. Die had onze wensen uit het eerste gesprek al uitgewerkt in een plattegrond en een schets.
Aan het basismodel is niet heel veel veranderd, maar we hebben wél flink wat extra raampartijen rondom het huis toegevoegd – die over de hele gevel van beganegrond tot onder de goot (met een paneel voor de verdiepingsvloer) komen. Ook hebben we een entree in de risaliet toegevoegd en een bijgebouw laten intekenen.
Ik vroeg nog even hoe het zat met eventuele extra kosten voor de architect. Hun reactie was iets in de trant van: “Nee hoor, geen extra kosten. De ene klant kost wat meer, de andere wat minder – uiteindelijk hopen we gewoon dat je bij ons blijft.” Klinkt op zich fair.
Architect heeft bij ons ook nog esthetische aanpassingen gedaan zonder dat wij daar een rekening van hebben gezien.seanpaul schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:34:
Korte update:
We hebben inmiddels ons tweede gesprek gehad bij Brummelhuis. Blijkbaar hadden we zoveel aanpassingen op het standaardontwerp, dat ze er een BNA-architect bij hebben gehaald voor het vervolg. Die had onze wensen uit het eerste gesprek al uitgewerkt in een plattegrond en een schets.
Aan het basismodel is niet heel veel veranderd, maar we hebben wél flink wat extra raampartijen rondom het huis toegevoegd – die over de hele gevel van beganegrond tot onder de goot (met een paneel voor de verdiepingsvloer) komen. Ook hebben we een entree in de risaliet toegevoegd en een bijgebouw laten intekenen.
Ik vroeg nog even hoe het zat met eventuele extra kosten voor de architect. Hun reactie was iets in de trant van: “Nee hoor, geen extra kosten. De ene klant kost wat meer, de andere wat minder – uiteindelijk hopen we gewoon dat je bij ons blijft.” Klinkt op zich fair.
Ben wel benieuwd naar je schetsen.
Welk jaar was dat? Die labels voor 5 euro is al wat langer verleden tijd toch?Deleon78 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:37:
[...]
Wij moesten het zelf regelen. Via die portaal waar je vervolgens wat data invoert en een partij kiest voor 5€. Was niet zo spannend, maar ik ging ook niet voor het hoogste label.
En @DeBaroN geeft dus aan dat de aannemer het zou moeten regelen. Hmmm....
[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 12-06-2025 23:05 ]
2019. Zijn ze voor wkb nog overgestapt op een ander systeem ook?woekele schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Welk jaar was dat? Die labels voor 5 euro is al wat langer verleden tijd toch?
Regelgeving yikes
Aannemer wimpelt het af waarschijnlijk. Of het staat in je contract.woekele schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Welk jaar was dat? Die labels voor 5 euro is al wat langer verleden tijd toch?
En @DeBaroN geeft dus aan dat de aannemer het zou moeten regelen. Hmmm....
Maar normaal gesproken moet je aannemer het label verzorgen.
https://www.lente-akkoord...e-energielabel-beantwoord
Woningeigenaren zijn verplicht om bij de oplevering, verkoop of verhuur van een woning een energielabel beschikbaar te stellen aan de koper of huurder. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de verkopende partij. Bij woningen in ontwikkeling is dat meestal de projectontwikkelaar, afhankelijk van de afspraken daarover in het contract met het bouwbedrijf. Vaak wordt bijvoorbeeld in een koop-aanneemovereenkomst de volledige verantwoordelijkheid doorgeschoven naar het bouwbedrijf. Bij huurwoningen is de woningcorporatie of belegger verantwoordelijk voor het aanvragen van een energielabel. Bij particulier opdrachtgeverschap is er geen verkoopmoment en blijft de particulier dus zelf verantwoordelijk. Bij een cataloguswoning is de partij die de woning verkoopt (en bouwt of monteert) verantwoordelijk voor het label.
Volgens mij klopt dit en ben je inderdaad dan zelf verantwoordelijk. Bij catalogusbouw ligt dat mogelijk weer anders. Ik heb in ieder geval ervoor gezorgd dat ik van de aannemer de benodigde bewijsstukken had. Ben alleen nog niet aan toegekomen om een label aan te vragen, maar nu biedt de bank (hypotheekverstrekker) een gratis energieadvies+energielabel aan. Dat advies is wat onzin (alles is top geïsoleerd e.d.), maar dat label is welkom. Dus dan ga ik dat maar doen.woekele schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:22:
Kwam alleen deze nog tegen, geen idee hoeveel 'autoriteit' deze URL heeft:
https://www.lente-akkoord...e-energielabel-beantwoord
[...]
'alles is top geïsoleerd' dat is een aanname en alleen zo als je daar zelf continue op gehamerd hebt en bijgeweest bent, anders is het gewoon wat aannemers doen, het absolute minimum.ArnaudYK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:17:
[...]
Volgens mij klopt dit en ben je inderdaad dan zelf verantwoordelijk. Bij catalogusbouw ligt dat mogelijk weer anders. Ik heb in ieder geval ervoor gezorgd dat ik van de aannemer de benodigde bewijsstukken had. Ben alleen nog niet aan toegekomen om een label aan te vragen, maar nu biedt de bank (hypotheekverstrekker) een gratis energieadvies+energielabel aan. Dat advies is wat onzin (alles is top geïsoleerd e.d.), maar dat label is welkom. Dus dan ga ik dat maar doen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Er was op gehamerd en stond in contract. Ik had een aparte duurzaamheidsadviseur en die hielp de architect. Doel was om aan passief huis norm te voldoen. Komt niet terug in het label, want de orientatie enzo van de ramen speelt een grote rol. Dus die label maakt mij niet zo uit.No Hands schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:54:
[...]
'alles is top geïsoleerd' dat is een aanname en alleen zo als je daar zelf continue op gehamerd hebt en bijgeweest bent, anders is het gewoon wat aannemers doen, het absolute minimum.
De wet is best duidelijk:woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
En als, zoals bij ons, je vergunning nog van 2023 is en je niet met WKB te maken hebt? Heb je daarvan ook een idee hoe 't zit?
Bij oplevering van een nieuw gebouw of gedeelte daarvan is de verkoper verplicht de koper een energielabel te leveren (artikel 6.27, lid 1 Bbl).
Maar in particulier er opdrachtgeverschap is er geen verkoper toch? Je bent zelf de ‘projectontwikkelaar’Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:26:
[...]
De wet is best duidelijk:
Bij oplevering van een nieuw gebouw of gedeelte daarvan is de verkoper verplicht de koper een energielabel te leveren (artikel 6.27, lid 1 Bbl).
De aannemer is toch de verkoper in deze?ArnaudYK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:30:
Maar in particulier er opdrachtgeverschap is er geen verkoper toch? Je bent zelf de ‘projectontwikkelaar’
Poeh, je kunt deze wettekst verschillend interpreteren.
wie is dan de verkoper van een nieuw gedeelte van een gebouw als er geen eigendomsoverdracht plaats gaat vinden
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Verenging Eigen Huis schrijft het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.
Kortom, als 'zelfbouwer' ben je geen koper, en moet je het dus zelf regelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 14-06-2025 22:53 ]
Klopt helemaal! Daarom wellicht handig voor de mensen met een Rabobank hypotheek; daar kun je je nu aanmelden voor een gratis persoonlijk energieadvies inclusief energielabel.Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:52:
Ik kom toch even op mijn woorden terug, want er blijkt een verschil te zijn in nieuwbouw huizen en utiliteit.
Verenging Eigen Huis schrijft het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.
https://www.rabobank.nl/p...ek/duurzaam-wonen/vooruit
Met betrekking tot het energielabel, heb je deze ook echt weer nodig dan? Deze moet je toch pas weer overhandigen bij een eventuele verkoop van de woning?
Dat is bij cascobouw.Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:52:
Ik kom toch even op mijn woorden terug, want er blijkt een verschil te zijn in nieuwbouw huizen en utiliteit.
Sleutelklaar:
Verplichting bij nieuwbouw:
Bij de oplevering van een nieuwbouwwoning is een definitief energielabel vereist.
De verkopende partij, zoals de projectontwikkelaar of bouwer, is verantwoordelijk voor het regelen van dit label.
Er staat toch keurig op tekening en in bestek wat er waar voor isolatiewaarde gebruikt word?No Hands schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:54:
[...]
'alles is top geïsoleerd' dat is een aanname en alleen zo als je daar zelf continue op gehamerd hebt en bijgeweest bent, anders is het gewoon wat aannemers doen, het absolute minimum.
Daarnaast heb ik standaard in mijn contract staan welk energielabel ik ga krijgen en dat de bouwer dat label verzorgt.
Dat staat er als het goed is inderdaad in. maar dat is in de meeste gevallen het absolute minimum wat ten tijde van het verstrekken van de vergunning noodzakelijk is. Daarnaast is het ook nog zo dat het werk dan wel netjes moet worden uitgevoerd, als blowerdoortesten uitwijzen dat er enorme lekken zitten terwijl er afspraken zijn over luchtdicht bouwen dan heeft die aannemer dus wat steken laten vallen.Koffie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:31:
[...]
Er staat toch keurig op tekening en in bestek wat er waar voor isolatiewaarde gebruikt word?
Daarnaast heb ik standaard in mijn contract staan welk energielabel ik ga krijgen en dat de bouwer dat label verzorgt.
'top geïsoleerd' is dus maar loze term. @ArnaudYK geeft aan dat ze naar passiefhuis norm gingen, dan is de term 'top geïsoleerd' wel op zijn plek.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Tja als je zo over je aannemer denkt zou ik voorstellen elke steen en schroef zelf te doen.No Hands schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Dat staat er als het goed is inderdaad in. maar dat is in de meeste gevallen het absolute minimum wat ten tijde van het verstrekken van de vergunning noodzakelijk is. Daarnaast is het ook nog zo dat het werk dan wel netjes moet worden uitgevoerd, als blowerdoortesten uitwijzen dat er enorme lekken zitten terwijl er afspraken zijn over luchtdicht bouwen dan heeft die aannemer dus wat steken laten vallen.
'top geïsoleerd' is dus maar loze term. @ArnaudYK geeft aan dat ze naar passiefhuis norm gingen, dan is de term 'top geïsoleerd' wel op zijn plek.
Geen ervaring mee (wij hebben een laatste termijn pas betaald nadat opleverpunten waren hersteld). Maar op https://www.eigenhuis.nl/...vering/5-procent-regeling staat heea. Waaronder:Frantic schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:33:
***members only***
Let op: controleer vóór de oplevering bij de notaris of de aannemer inderdaad een bankgarantie heeft gesteld. Is de bankgarantie er niet of niet goed, dan kun je alsnog 5% in een depot storten bij de notaris.
Dus lijk mij dat je pas betaalt na de garantie.
Net gebeld met VEH, die zeggen dat inderdaad ook.ArnaudYK schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Geen ervaring mee (wij hebben een laatste termijn pas betaald nadat opleverpunten waren hersteld). Maar op https://www.eigenhuis.nl/...vering/5-procent-regeling staat heea. Waaronder:
Let op: controleer vóór de oplevering bij de notaris of de aannemer inderdaad een bankgarantie heeft gesteld. Is de bankgarantie er niet of niet goed, dan kun je alsnog 5% in een depot storten bij de notaris.
Dus lijk mij dat je pas betaalt na de garantie.
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.FabianGTI schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:36:
***members only***
Met betrekking tot het energielabel, heb je deze ook echt weer nodig dan? Deze moet je toch pas weer overhandigen bij een eventuele verkoop van de woning?
Zo'n reactie van een aannemer verrast me niet, maar het blijft bijzonder.....Frantic schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:47:
Net gebeld met VEH, die zeggen dat inderdaad ook.
Heb je een foto van dat purren? Ik ben benieuwd wat je hier bedoelt.FabianGTI schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:36:
***members only***
Is je dakbeschot afgepurd tot het knieschot? Of bedoel je iets anders?
Ik zal vanavond even een foto maken.ZveenT schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Heb je een foto van dat purren? Ik ben benieuwd wat je hier bedoelt.
De naden tussen de dak elementen moeten aan de binnenzijde afgepurd worden, zoals het nu lijkt, lijkt het maar tot het knieschot gedaan te zijn.
Normaal zetten ze hier van die koplatten overheen, maar die hebben wij eruit gelaten omdat ik uiteindelijk de schuine delen af ga werken met gips.
Had er even overheen gelezen maar: Is bij ons wel zo gedaan. Knieschotten zijn pa daarom en vanwege de wtw pas een dikke week/2 weken na de kap geplaatst.FabianGTI schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:36:
***members only***
[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 17-06-2025 07:53 ]
Ik heb deze topic met veel interesse gevolgd.
Nu zijn wij ook bezig met een huis laten bouwen op een kavel.
Op dit moment zijn alle kozijnen en boeidelen van hardhout. Dit zou namelijk qua uitstraling een stuk natuurlijker en mooier zijn. Daarnaast kan je het later altijd nog verven in andere kleuren mochten we onze gekozen kleur zat zijn.
We maken ons echter zorgen over de hoeveelheid onderhoud bij de boeidelen. Er werd gezegd dat er achteraf altijd nog rockpanel opgeplakt kan worden indien dit de wens is. In hoeverre is het eenvoudig om het achteraf nog te laten plakken? Ik lees namelijk allerlei issues over ventilatie?
Is een duitse firma met verschillende landen webshops.
Ben op zoek naar een goede/betaalbare leverancier voor diverse loodgieters/installatie werkzaamheden.
Hier zijn alle boeidelen en overstekken van Rockpanel. Naadloos geplakt. Inderdaad om niet te hoeven schilderen.QP33K schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:52:
We maken ons echter zorgen over de hoeveelheid onderhoud bij de boeidelen. Er werd gezegd dat er achteraf altijd nog rockpanel opgeplakt kan worden indien dit de wens is. In hoeverre is het eenvoudig om het achteraf nog te laten plakken? Ik lees namelijk allerlei issues over ventilatie?
Rockpanel is vergelijkbaar met Trespa en eigenlijk onverwoestbaar. Het ventileren heeft, zover ik weet, met de achterliggende constructie te maken. Als je ze later op boeidelen plakt, moet je aanwezige ventilatieopeningen niet afdekken.
On-line vind je montageinstructies.
Bij onze bouwer is kunststof de standaard, maar zonder meerprijs kun je ook hardhout kiezen. Buren hebben voor hardhout gekozen, wij voor kunststof. Ik zie geen verschil, laat staan op een paar meter afstand.QP33K schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:52:
Goedendag huizenbouw experts,
Ik heb deze topic met veel interesse gevolgd.
Nu zijn wij ook bezig met een huis laten bouwen op een kavel.
Op dit moment zijn alle kozijnen en boeidelen van hardhout. Dit zou namelijk qua uitstraling een stuk natuurlijker en mooier zijn. Daarnaast kan je het later altijd nog verven in andere kleuren mochten we onze gekozen kleur zat zijn.
Volgens mij kun je kunststof kozijnen ook gewoon schilderen als je een andere kleur wil.
Ja, het heeft inderdaad met de houten boeidelen erachter te maken. Je wilt niet dat het hout daar gaat rotten. Maar het is voor mij nog steeds onduidelijk of je dus "gewoon" de rockpanel uniplaten rechtstreeks en naadloos erop mag plakken. Maar jij hebt het dus rechtstreeks op de houten boeidelen op laten plakken en ook naadloos. En zegt daarmee dat het dus wel kan?Conrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:06:
[...]
Hier zijn alle boeidelen en overstekken van Rockpanel. Naadloos geplakt. Inderdaad om niet te hoeven schilderen.
Rockpanel is vergelijkbaar met Trespa en eigenlijk onverwoestbaar. Het ventileren heeft, zover ik weet, met de achterliggende constructie te maken. Als je ze later op boeidelen plakt, moet je aanwezige ventilatieopeningen niet afdekken.
On-line vind je montageinstructies.
Ja, buiten zal je inderdaad weinig verschil zien van een afstand. Het ging ons voornamelijk om de binnenkant. Maar interessant, als het wel te verven is dan valt die reden voor houten kozijnen ieder geval af voor ons. Dan zou het puur voor de uitstraling zijn.Koffie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:30:
[...]
Bij onze bouwer is kunststof de standaard, maar zonder meerprijs kun je ook hardhout kiezen. Buren hebben voor hardhout gekozen, wij voor kunststof. Ik zie geen verschil, laat staan op een paar meter afstand.
Volgens mij kun je kunststof kozijnen ook gewoon schilderen als je een andere kleur wil.
Nee dat zou ik nooit nooit doen. Er moet wat tussen, want je boeidelen moeten ook kunnen ventileren èn je hebt andere uitzettingen bij zoninstraling.QP33K schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:14:
Ja, het heeft inderdaad met de houten boeidelen erachter te maken. Je wilt niet dat het hout daar gaat rotten. Maar het is voor mij nog steeds onduidelijk of je dus "gewoon" de rockpanel uniplaten rechtstreeks en naadloos erop mag plakken. Maar jij hebt het dus rechtstreeks op de houten boeidelen op laten plakken en ook naadloos. En zegt daarmee dat het dus wel kan?
Prima! Wat jammer is, is dat je kunststof in duizend varianten hebtKoffie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:30:
[...]
Bij onze bouwer is kunststof de standaard, maar zonder meerprijs kun je ook hardhout kiezen.
Bij mijn schoonouders (huurhuis) is gerenoveerd met kunststof en dat schreeuwt op 100m afstand nog dat het plastic is. Ik heb ook al kozijnen gezien die er fantastisch uit zien, en alles daartussen.
Hoe weet je wat de aannemer gekozen heeft?
Mijn valt het vaak op omdat de naad in de hoeken 45 graden doorlopen. Maar dat is niet altijd.Conrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:00:
[...]
Prima! Wat jammer is, is dat je kunststof in duizend varianten hebt![]()
Bij mijn schoonouders (huurhuis) is gerenoveerd met kunststof en dat schreeuwt op 100m afstand nog dat het plastic is. Ik heb ook al kozijnen gezien die er fantastisch uit zien, en alles daartussen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Bij ons was dat van te voren bekend en moesten we een afspraak maken in de showroom van Hebo.Conrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:00:
[...]
Daar hebben we de verschillende smaakjes gezien waardoor wij de keuze hebben gemaakt voor de haakse las aan de buitenzijde en houtnerf aan de buitenzijde.
De keuze was best groot maar we wisten zelf gelukkig al een beetje wat we wouden.
Nu hebben we een combi, het gros is kunststof bij ons, maar de voordeur, garagedeur en berging deur zijn hout.
Bij ons moest het houtlook zijn aan de buitenkant.Morpheusk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Mijn valt het vaak op omdat de naad in de hoeken 45 graden doorlopen. Maar dat is niet altijd.
Je moet echt goed kijken om te zien of t kunststof is.
Ronde raam en voordeur zijn hout bij ons.
Hebo is behoorlijk groot en bekend in de bouwwereld hier.
Bij deze de foto:ZveenT schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Heb je een foto van dat purren? Ik ben benieuwd wat je hier bedoelt.
Bij ons zijn tijdens het plaatsen van het dak al de meeste knieschotten geplaatst, op de tekening stond dat ze pas mochten purren als de dakpannen erop lagen.Frantic schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Had er even overheen gelezen maar: Is bij ons wel zo gedaan. Knieschotten zijn pa daarom en vanwege de wtw pas een dikke week/2 weken na de kap geplaatst.
Dat kun je bij veel merken voortaan kiezen. 45° is mooi als je op zoek bent na een uitstraling à la aluminium. Stompe hoeken, en houtnerf, maken de kozijnen lastig te onderscheiden van hout.Morpheusk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:03:
Mijn valt het vaak op omdat de naad in de hoeken 45 graden doorlopen. Maar dat is niet altijd.
Ah ok, dus je hebt latjes op de boeidelen geplaatst en daarop komen dan de rockpanelplaten?Conrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Nee dat zou ik nooit nooit doen. Er moet wat tussen, want je boeidelen moeten ook kunnen ventileren èn je hebt andere uitzettingen bij zoninstraling.
Ah ok, vanwaar alleen lattenframe? Kostenbesparing?Conrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:26:
Nou @QP33K, volgens mij is dat de bedoelde manier, echter hier is Rockpanel op een lattenframe aangebracht.
Dat laat die aannemer dus van tevoren zienConrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:00:
[...]
Op wat plintjes links en rechts na waren de vloeren boven en beneden helemaal klaar. Erg blij met het resultaat.
Beneden hebben we voor tegels gekozen, boven voor PVC.
Op de valreep nog snel geschakeld met de vloerenlegger, of de plinten in de serre nog zwart kunnen ipv wit. Met een beetje mazzel kon dat nog aangepast worden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Verder zijn ze vandaag begonnen met de badkamers en toilet. Op een klein probleempje na alles keurig geleverd en in orde, maar prima opgelost.
Wel kwamen we er vandaag achter dat de touch schakelaar voor de WtW in alle 3 sanitaire ruimtes gewoon op een batterijtje werken. Waarom er dan in godsnaam overal apart elektra is getrokken en ingebouwd (en dit ook op de muren erbij is geschreven) is mij een volledig raadsel.
Ik heb deze vraag dus neergelegd bij de bouwer, benieuwd waar ze mee gaan komen. Ze zullen de vraag wel weer neerleggen bij de onderaannemer en dat antwoord als feit terugleggen. Maar daar ben ik nu wel klaar mee, ik bouw met Selekthuis niet met een onderaannemer.
![]() | ![]() |
Krijg je met een overstek overigens niet dat de zijkant van de plaat dan bruin is omdat het gezaagd is? Of wordt alles verstek gezaagd? Lijkt me overigens wel lastig over lange lengtesConrado schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:52:
Dat is afhankelijk van je vorm van het dak. Zonder overstek worden de boeidelen tegen de zijkant van de dakplaten gemonteerd. Mèt overstek steek je aan de zijkant balkjes die de overstek dragen. Daar zitten het lattenframe.
En ja, dan kijk je tegen een zijkant aan. Daar is weer speciale lak voor. Komt niet zo nauwkeurig want op een paar meter afstand, en tegen het licht in, valt dat niet op.
Dan nog een andere belangrijke vraag!
Een loze leiding kost "maar" 180 euro. UTP Kabel doorheen laten trekken ben je al snel 325 euro. Hoe lastig is zon UTP kabel doorheen te trekken? Ik begrijp dat zon kabel zeker niet recht omhoog gaat en best veel bochten zal maken. Dus is er redelijke kans dat je de kabel er achteraf niet door heen zal kunnen trekken. Zeker als de loze leiding van meterkast naar de zolder gaat.
Maaaaaar... ze hadden er ook 2 zelf voor mij getrokken, terwijl dat niet afgesproken/betaald was. Omdat ze vermoeden hadden dat die buizen niet zo soepel liepen. Gekke geknikte bochten en zo erin schijnbaar.
Nou ken ik toevallig je installateur maar bij ons zijn er ook een aantal UTP's getrokken, kennelijk doen ze bij elke woning een paar.woekele schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:31:
Bij mij ging de UTP door de loze leiding trekken super-soepel, ook naar zolder. Ze hadden gladde buizen gebruikt en een grote diameter. Twee UTP-kabels door 1 buis lukte ook prima.
Maaaaaar... ze hadden er ook 2 zelf voor mij getrokken, terwijl dat niet afgesproken/betaald was. Omdat ze vermoeden hadden dat die buizen niet zo soepel liepen. Gekke geknikte bochten en zo erin schijnbaar.
Gisteravond toch maar even een knieschot los gemaakt, maar inderdaad is hier achter niets gepurd.
Morgen maar eens overleggen wat daaraan moet gebeuren, we hebben ook een WKB'er dus die zal ook een mening erover hebben.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic