Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58
Frantic schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:26:
Ja ik ga kijken waar de zonwering tzt mee komt, of er aansluitterminals op de zonwering zelf zitten of niet.
Meestal komen ze met waterdichte connectoren. het tegendeel hebben wij aan de Neopreen kabel gezet.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:58
sysiwan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:11:
Wie heeft er goede ervaringen met de OPLEVERINGSKEURING van VEH?

Het lijkt mij nog steeds een farce voor 300 Euro en het lijkt mij meer een visuele keuring die ikzelf ook wel constateren zoals bv een deuk in het stucwerk of een stuk plafond niet goed gespoten. Hie denken jullie er over?
Ik kan het je toch aanraden. Je denkt zelf alles te zien, en als je zelf werkzaam bent in de huizenbouw is dat misschien ook zo. Maar ik was dat niet en dan ziet zo'n ervaren deskundige toch heel veel. Dingen die wij echt niet gezien hadden, zoals een kras op een raam, een deurtje van een wc meubel dat verkeerd om zat, een kitrandje vergeten, kruipruimteomranding verwijderen, raam stellen, onderkant radiator kleine beschadiging etc... dan kom je op een 20 dingen die op zich binnen een paar dagen zo op te lossen zijn.

Overigens was de eerste afspraak met VEH door persoonlijke omstandigheden van de keurmeester komen te vervallen. Was vervelend want toen stonden we daar met de aannemer voor niks. Daarom was de uiteindelijke keuring een week later gratis. Vond ik toch goede service van VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:25
Wij hebben momenteel een kavel op het oog, maar zitten met wat twijfels over de stroomaansluiting. Die moet nog worden aangevraagd, maar overal lees je berichten dat het net vol zit. Wat is jullie ervaring hier in (gaat om NH)?

We willen niet strak met een kavel zitten en dan ook nog de kosten voor een kerncentrale erbij hebben :+

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 21:17
Erkel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:18:
Wij hebben momenteel een kavel op het oog, maar zitten met wat twijfels over de stroomaansluiting. Die moet nog worden aangevraagd, maar overal lees je berichten dat het net vol zit. Wat is jullie ervaring hier in (gaat om NH)?

We willen niet strak met een kavel zitten en dan ook nog de kosten voor een kerncentrale erbij hebben :+
Volgens mij is dit een niet bestaand probleem (voor jou). Je gaat gewoon nuts (en dus elektriciteit) krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18

backupdevice

Boeh!

Je wordt wel aangesloten, maar dit kan wel ff duren

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Conrado schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Vervelend dat je niet wist dat je de aansluitkosten zelf betaald. Ik zou verwachten dat aannemers dat toch wel goed communiceren.
Verder snap ik je opmerking niet zo; Enexis bijvoorbeeld hanteert een tarief voor eerste aansluiten - rond de € 1700 - én voor het doortrekken/verplaatsen - zo rond de € 600.
Helaas niet goed gecommuniceerd, enkel de verbruikskosten hadden ze doorgegeven.
Enexis hanteerde bij ons vrolijk een tarief van bijna 1200 euro voor het doortrekken/verplaatsen, daar zou ik nog eens over kunnen bellen.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
seanpaul schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:26:
[...]

Volgens mij is dit een niet bestaand probleem (voor jou). Je gaat gewoon nuts (en dus elektriciteit) krijgen.
Dank voor de reactie. Dat scheelt weer een zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:16
Huizen worden idd gewoon aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Meestal komen ze met waterdichte connectoren. het tegendeel hebben wij aan de Neopreen kabel gezet.
Heb de vraag ff uitgezet bij mn beoogde leverancier..

Is sowieso pas iets voor op z’n vroegst komend jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben momenteel een kavel op het oog, maar zitten met wat twijfels over de stroomaansluiting.
Het stroomprobleem heeft twee kanten: het stroomnet en de daadwerkelijke aanleg. Het eerste zit vol, maar zover ik weet geldt dat nog niet voor huisaansluitingen. Fysieke aanleg heeft met capaciteit van de onderaannemers te maken. Dat is per regio verschillend.

En ach, je eigen kerncentrale is misschien nog niet zo’n gek idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50

mb1

RogerSch schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Maar wat als je een bouwbegeleider hebt zou het dan nog zinvol zijn?
Mijn ervaring, ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50

mb1

sysiwan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Kan ook doen alsof ik een bouwkundige 'inspecteur' meeneem, wat een technische vriend is, die kritische vragen stelt en met een blocnote meeloopt ;)
Mijn vader met 45 jaar ervaring als uitvoerder in de bouw adviseerde mij bij het kopen van onze woning, neem een bouwkundige keuring af bij VEH.
En hij had gelijk, scheelt een hoop discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06:41
Heeft een losse garage echt meerwaarde boven losse schuur? Schuur echt veel goedkoper namelijk.

Vanwege elektrische fietsen willen we ook stopcontacten buiten, meteen bij de bouw doen aan de woning of later zelf bij garage of schuur?

Elke verdieping loze leiding voor accespoint overdreven of een must?

Vragen jullie om betere isolatie of is woningbesluit voldoende?

En klopt het dat bij tweede bijgebouw in ons geval kantoor met studio,'s voor airbnb schuin dak goedkoper is dan platdak?

Zonnepanelen na de bouw volledig vol gooien zodat je zo weinig mogelijk belasting betaald.
We hebben twee ev's en gasten kunnen overdag gratis laden.

Klopt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door HenkvdMeijden op 01-06-2025 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18

backupdevice

Boeh!

HenkvdMeijden schreef op zondag 1 juni 2025 @ 07:25:
Heeft een losse garage echt meerwaarde boven losse schuur? Schuur echt veel goedkoper namelijk.

Vanwege elektrische fietsen willen we ook stopcontacten buiten, meteen bij de bouw doen aan de woning of later zelf bij garage of schuur?

Elke verdieping loze leiding voor accespoint overdreven of een must?

Vragen jullie om betere isolatie of is woningbesluit voldoende?

En klopt het dat bij tweede bijgebouw in ons geval kantoor met studio,'s voor airbnb schuin dak goedkoper is dan platdak?

Zonnepanelen na de bouw volledig vol gooien zodat je zo weinig mogelijk belasting betaald.
We hebben twee ev's en gasten kunnen overdag gratis laden.

Klopt dit?
Wij gaan een losse berging bouwen met de afmetingen van een garage , maar dan max 3 meter hoog en plat dak . Hierdoor was deze vergunningvrij en hebben wij wel de ruimte van een garage.

Al met al een keuze . Zal een inpandige garage meerwaarde hebben? Zeker , maar kost ook meer idd .

Loze leidingen en stopcontacten meteen bij de bouw laten doen .

Isolatie hebben wij volgens bouwbesluit gedaan.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wij hebben zelf een los staande berging/garage met veranda van 12x3.5, berging is 6m lang. Vanuit de bouw direct mee laten nemen, is ook onderheid en heeft water/elektra/afvoer en volledig geïsoleerd. Als ik ooit weer zou bouwen dan maak ik de garage zeker aan het huis vast. Het is veel praktischer, zeker in de winter en ook met kleine kinderen die in en uit het huis rennen om het als een mud-room te gebruiken. T voordeel van een inpandige garage is ook de extra m2 die je bij je oppervlakte kan meerekenen. Leuk voor de funda stats als je ooit gaat verkopen. Natuurlijk is een berging een stuk goedkoper, wij waren in totaal 37.5k kwijt. (red je tegenwoordig bij lange na niet meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, hoe groter de schuur des te beter, want we hebben allemaal chronisch bergruimte tekort :)
Verder stroom de schuur intrekken, kun je het daar verdelen naar de fietsen, de tuin etc.

Tip: probeer tijdens de bouw niet in duur/goedkoop te denken. Bouwen is gewoon kostbaar en het zijn sowieso bedragen waar we niet dagelijks mee omgaan. Maar het is een investering.
Niet bedoeld als psycho-klets maar om te helpen de juiste keuzes te maken. Achteraf valt in de regel alles wel mee, maar dan kun je iets 'goedkoops' niet meer veranderen.

Overigens heb ik het maar allemaal gedaan: garage en berging in de kelder, plus een caravan garage, fietsenschuur en overkapping voor de BBQ etc....
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Een pannendak is meer materiaal en werk dat een plat dak, tenzij je ipv pannen met met plaatmateriaal gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:51
Onze trap is geplaatst, maar helaas blijkt nu de doorloophoogte niet te voldoen aan het bouwbesluit (scheelt zo'n 50cm). Overigens voldoet de tekening van de vergunning hier wel aan, maar is de trap en constructie later nog aangepast door de werkvoorbereiding.
We zien op dit moment geen andere oplossing dan een dakkapel, maar dat betekent een nieuwe vergunningaanvraag etc etc.
We zijn nu erg op zoek naar onze rechten en plichten, moeten we met de goedkoopste oplossing akkoord gaan of mogen we esthetisch nog wel eisen stellen? Helaas blijken via de rechtsbijstandverzekering net niet verzekerd voor dit soort zaken. Wel bouwen we via Bouwgarant. Iemand een tip of een idee waar we meer info kunnen vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door Gugl op 01-06-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gugl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:10:
Onze trap is geplaatst, maar helaas blijkt nu de doorloophoogte niet te voldoen aan het bouwbesluit (scheelt zo'n 50cm).
Zo dat is aanzienlijk :(

Er is dus fout gelopen. Dan wordt het oppassen, want voor de aannemer is dat natuurlijk onvoorzien. Die zal de neiging hebben het zo eenvoudig mogelijk - lees goedkoop - op te lossen.

Waarom gedoe met een dakkapel? Waarom niet de trap construeren zoals was aangeboden/voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Gugl bouwgarant gaat hier wat van vinden en je bouwer sommeren om eea te wijzigen. Hoe is dan wel de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
@Conrado Trap zoals aangeboden in eerdere tekening verlangt een grotere uitsparing op de 'overloop'. Dat zou betekenen dat een deel van de breedplaatvloer incl alles wat erin ligt moet worden weggehaald (vvw, electra etc), grote vraag of dit constructief wel haalbaar is, maar daar wordt nog naar gekeken.

@Frantic Neem aan dat die kosten dan voor de aannemer gaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Gugl zou niet logisch zijn. Wij bouwen met
Woningborg. Die hebben ook gesommeerd om enkele aanpassingen te maken, oa complete geluiddichte technische ruimte op zolder.

Heb ik geen rekening van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Gugl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:10:
Onze trap is geplaatst, maar helaas blijkt nu de doorloophoogte niet te voldoen aan het bouwbesluit (scheelt zo'n 50cm). Overigens voldoet de tekening van de vergunning hier wel aan, maar is de trap en constructie later nog aangepast door de werkvoorbereiding.
We zien op dit moment geen andere oplossing dan een dakkapel, maar dat betekent een nieuwe vergunningaanvraag etc etc.
We zijn nu erg op zoek naar onze rechten en plichten, moeten we met de goedkoopste oplossing akkoord gaan of mogen we esthetisch nog wel eisen stellen? Helaas blijken via de rechtsbijstandverzekering net niet verzekerd voor dit soort zaken. Wel bouwen we via Bouwgarant. Iemand een tip of een idee waar we meer info kunnen vinden?
Balen! Is er nog wel voldoende doorloophoogte of stoot je je hoofd? Helaas ging het bij ons ook niet goed, ik had de oploop van de trap laten spiegelen en toen is het gat in de breedplaat niet aangepast waardoor de trap 30cm teveel de hal in zou komen. Ik heb toen de traploop laten aanpassen om toch goed uit te komen, (iets steiler gemaakt) deze voldoet ook niet aan het bouwbesluit en heb ik voor moeten tekenen. Andere optie was er niet en de traploop volgens het bouwbesluit is errgggggg lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Bedenk me net: Ik had ook de optie een trede minder en tekenen dat ie niet aan bouwbesluit voldoet. Achteraf blij dat ik wel conform bouwbesluit heb gedaan. Trede extra en 20cm meer ‘footprint’.

Maar denk dat je aan alles wel went op dat vlak. Zolang er maar geen ongelijke treden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gugl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:53:
@Conrado Trap zoals aangeboden in eerdere tekening verlangt een grotere uitsparing op de 'overloop'. Dat zou betekenen dat een deel van de breedplaatvloer incl alles wat erin ligt moet worden weggehaald (vvw, electra etc), grote vraag of dit constructief wel haalbaar is, maar daar wordt nog naar gekeken.
Het kàn maar het is idd constructief een ding omdat bijvoorbeeld de stekeinden - bewapening - aan de rand van het beton zit. Is ook weer op te lossen, maar dat kost wat.

Jij gaat er vanuit dat er comfort de vergunning gebouwd wordt en dat is dus niet gebeurd. Dat is het probleem van de aannemer, die zal het moeten oplossen. Het belangrijkste is dat je rustig blijft, niets toezegt en advies inwint bij bouwgarant. Het fijnste is als zij het met de aannemer opnemen, dat sta je niet in de frontlinie.

Ik had nog een andere vraag: valt jouw bouw onder Kwaliteitsborging voor het bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gugl
@FreezingPixels Ik ben redelijk klein en heb het gevoel m'n hoofd te stoten. Om hier voor te tekenen om af te wijken van bouwbesluit zou ik niet acceptabel vinden. Jullie doorloophoogte is nu nog wel ruim voldoende dan?

@Conrado Heb met googlen gezien dat het qua vvw problematisch kan zijn doordat er dan koppelingen gebruikt moeten gaan worden die mogelijk sneller kunnen gaan lekken bijv. Daar zit ik ook weer niet op te wachten.
We vallen niet onder WKB, maar nog 'onder de gemeente'. Vergunning van eind 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Het lijkt mij nog steeds een farce voor 300 Euro en het lijkt mij meer een visuele keuring die ikzelf ook wel constateren zoals bv een deuk in het stucwerk of een stuk plafond niet goed gespoten. Hie denken jullie er over?
Het probleem van zelf doen is dat bijna alles normen heeft hoever het van perfect mag afwijken en hoe je het moet beoordelen: waar mogen hoeveel krassen zitten in het glas bv. of hoe recht moet stucwerk nu eigenlijk zijn. Ze weten welke normen door jou/ de aannemer of bv door woonborg zijn vastgesteld.

Sommige mensen vinden het een probleem dat de meeste aannemers de meeste keurmeesters uit de omgeving kennen en zoeken iemand die ver uit de buurt komt, maar doorgaans is dat geen probleem. de pool is ook gewoon niet heel groot (zowel van aannemers en keurmeesters) ik heb nooit een oplevering meegemaakt waar dat een doorslag gevende factor had. ( ik heb in het verleden opleverkeuringen voor de aannemer, maar ook voor de opdrachtgever gedaan en heb nooit einige partijdigheid richting de aannemer gezien. ook niet als ik ze (soms al vele jaren) kende). Het enige echte probleem met VEH keurmeesters is dat je zelf geen keuze hebt in wie er komt. je hebt namelijk ook onder oplever inspecteurs goede matige en mensen die ronduit slecht in hun vak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gugl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:00:
@Conrado Heb met googlen gezien dat het qua vvw problematisch kan zijn doordat er dan koppelingen gebruikt moeten gaan worden die mogelijk sneller kunnen gaan lekken bijv. Daar zit ik ook weer niet op te wachten.
Klopt, maar alles is afhankelijk hoe 't precies zit. Dan kun je pas een afweging maken en wellicht extra garanties afdingen. Een dakkapel brengt ook allerlei zaken mee als kans op lekkage of warmteverlies....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tja .. als je op voorhand het al kut vind, waarom dan hier nog vragen?

Wij hebben nog nooit van ons leven een huis laten bouwen, of hageltje nieuw betrokken.
Ik kan van alles zien en vinden, maar als zo'n uitvoerder dan zegt 'aj joh is gewoon binnen de norm' dan houd het voor mij op.
Dan is het fijn om iemand bij je te hebben wat wel en niet de norm is. Weet jij die norm uit je hoofd, dan gewoon zelf doen :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Conrado
Wij beginnen langzaam, maar zeker, het einde van het bouwen in zicht te krijgen. De bestrating is nu klaar, en kunnen we aan de tuin beginnen.
Net voor hemelvaart heeft de graver alles een meter omgezet en vlak gemaakt. De tuin is circa 20 cm opgehoogd met de goede grond die uit de kelder is gekomen.

Volgende stap is het aanleggen van de beregening en de tuinelektra.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGhqLpjK/KVL-114.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Ls7FNLYL/KVL-115.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heel mooi @Conrado :Y)

Wij hebben vandaag buitenverlichting aangebracht, je moet ergens beginnen :+
Morgen beginnen ze met tegels leggen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35
@Conrado mooi, mag ik vragen welk budget daar ongeveer op stuk geslagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Conrado heel mooi huis! En heel gaaf met die kelder + inrit

Viel voor mij helaas niet binnen de mogelijkheden.

Heb je verwarming op de hellingbaan?

[ Voor 43% gewijzigd door Frantic op 02-06-2025 01:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
GeeMoney schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:02:
@Conrado mooi, mag ik vragen welk budget daar ongeveer op stuk geslagen is?
Dank! Stuk nog wel :)
Ik bouw in eigen beheer, dus zonder aannemer. Mijn bouwsom is een grote stapel facturen, die heb ik nog maar niet opgeteld. Dat doe ik als alles klaar is. De investering is ook niet onze grootste zorg.
Frantic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 01:30:
@Conrado heel mooi huis! En heel gaaf met die kelder + inrit
Heb je verwarming op de hellingbaan?
Dankje! Neeje, dat is niet nodig en daarnaast verspilling. We hebben er al ruim 20 jaar ervaring mee, en het is enkel een probleem als het gesneeuwd heeft. Dan doet wat zout trouwens wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
Hoe houden jullie in de beginfase een beetje het overzicht? Ik heb van het weekend een aantal brochures opgevraagd van zowel catalogusbouwers als gewone aannemers / architecten. Nu wordt ik gelijk compleet plat gebeld, en heb even snel in notepad per contact maar wat dingen genoteerd. Hoe houden jullie dat bij? Is er een handige tool of iets dergelijks waar je dit soort dingen kunt bijhouden of wordt het gewoon een google docs / sheets dingetje bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Erkel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:41:
Hoe houden jullie in de beginfase een beetje het overzicht? Ik heb van het weekend een aantal brochures opgevraagd van zowel catalogusbouwers als gewone aannemers / architecten. Nu wordt ik gelijk compleet plat gebeld, en heb even snel in notepad per contact maar wat dingen genoteerd. Hoe houden jullie dat bij? Is er een handige tool of iets dergelijks waar je dit soort dingen kunt bijhouden of wordt het gewoon een google docs / sheets dingetje bijhouden?
Vragen om alles op de mail naar je te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Frantic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Vragen om alles op de mail naar je te zetten..
Dat doen we inderdaad maar toch maak je tijdens een telefoon gesprek ook wel is aantekeningen of als je thuis aan het overleggen bent, dan vinden we het fijn dat alles op 1 plek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01
Wij uiteindelijk alles in een onedrive/one note En heel fijn een aparte whatsapp groep met de partner. Zelfs 3 volgens mij in eerste periode. (inspiratie, te bespreken bouwer en foto's van bouw)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Wij hebben een mapje met daarin de tekeningen, lineaal, rolmaat, kleurstalen en aantekeningenschrift. Die gaat mee. Wat niet op de mail gaat wordt opgeschreven. Als we iets bedenken schrijven we het op voor een volgende afspraak, tenzij het niet kan wachten. Dat samen met mail, veel foto’s en onderlinge communicatie en dan komt het goed :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frantic
The GUI schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:18:
Wij hebben een mapje met daarin de tekeningen, lineaal, rolmaat, kleurstalen en aantekeningenschrift. Die gaat mee. Wat niet op de mail gaat wordt opgeschreven. Als we iets bedenken schrijven we het op voor een volgende afspraak, tenzij het niet kan wachten. Dat samen met mail, veel foto’s en onderlinge communicatie en dan komt het goed :)
Wij hebben zo'n tas die eigenlijk altijd de auto in gaat als we de deur uit gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frantic
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 38% gewijzigd door Frantic op 03-06-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Wij hebben inmiddels een afspraak staan met groothuisbouw begin juli. Gaan volgende week nog eens naar de modelwoningen kijken.

We krijgen een schetsontwerp (+ prijsindicatie) van vg loghouses. We hadden hier een brochure opgevraagd en toen belden ze de dag erna dat ze een vrijblijvend schetsontwerp konden maken. Dus onze pinterest dinges doorgestuurd, erg benieuwd wat daar uit komt.

Verder willen we nog een derde optie erbij. We neigen hierbij meer naar een architecten bureau welke ook de bouwbegeleiding etc doet. (We willen zo min mogelijk zelf doen). Het liefst een beetje in de buurt, dan stap je toch wat makkelijker in de auto om te overleggen dan met een enkele reis van 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
Bij mijn weten zijn daar niet echt standaard tooltjes voor. Ik zou een tool kiezen waar je zelf vertrouwd mee bent, in mijn geval was dat Excel / Calc, met per (sub)categorie een tabje. Aangezien je veel met cijfertjes gaat werken (prijzen/kosten, aantallen, afmetingen (m, m2, m3), waarderingen etc.) zijn de berekeningsfuncties, filters, en sorteerfuncties wel handig). In dit forum zijn verschillende overzichten te vinden van anderen over waar je allemaal aan moet en kunt denken bij het bouwen.

En daarnaast een aantal gestructureerde mappen voor offertes, foto's, folders, materiaal overzichten etc. Alles natuurlijk op een cloud drive (of met een goede backup).

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 03-06-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Kijk ook eens naar NotebookLM van Google .. daar kan je PDF en andere "bronnen" aan toevoegen, maar ook tekst bestanden met je eigen aantekeningen .. en dan kan je daarna via de chat aan de AI vragen stellen over die bronnen .. en krijg je ook alleen maar antwoorden op basis van die bronnen.
Ik ben niet zelf aan het bouwen .. maar ik gebruik het voor wat andere zaken .. en wat mij betreft werkt het echt wel goed.

Ik had gelezen van iemand die alle handleidingen van al zijn apparatuur er in had gezet .. en dan kon hij bijvoorbeeld vragen hoe hij iets moest resetten of hoe de klok van de oven aangepast moest worden aan zomer/wintertijd.

En als je tijd over hebt .. kan het zelfs een dialoog podcast maken over het onderwerp in je notebook .. kan je luisteren hoe ze praten over je televisie bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:44
Wij moesten de aansluiting van KPN nog wel verder inplannen zodat (in ons geval) VolkerWessels langskomt om het geheel aan te sluiten, bij ons was in eerste instantie alleen de kabel getrokken.

Inmiddels werkt het internet ook al bij ons, deze hadden we alvast aangesloten zodat alle slimme systemen straks ingesteld kunnen worden tijdens de aanleg. :P

Bij ons is ook de definitieve opleverdatum bekend, 20 juni. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Erkel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:56:
We neigen hierbij meer naar een architecten bureau welke ook de bouwbegeleiding etc doet. (We willen zo min mogelijk zelf doen).
Je kiest voor full-service aanbieders, omdat je zo min mogelijk wilt doen. Dan raad ik je deze optie af, omdat het geen full-service is.

Kijk bijvoorbeeld uit naar een aannemer die ook een architect in dienst heeft. Dan heb je quasi een maatwerk full-service aanbieding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Conrado schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Je kiest voor full-service aanbieders, omdat je zo min mogelijk wilt doen. Dan raad ik je deze optie af, omdat het geen full-service is.
Dat lijkt me toch vooral afhangen van de partij waarmee je in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Conrado schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Kijk bijvoorbeeld uit naar een aannemer die ook een architect in dienst heeft. Dan heb je quasi een maatwerk full-service aanbieding,
Is dat niet gewoon hetzelfde? Vaak werken die bureaus ook met een (of meer) vaste aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Erkel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Is dat niet gewoon hetzelfde? Vaak werken die bureaus ook met een (of meer) vaste aannemers.
Nee, dat is echt verschillend.
Bij jouw 'route' heb je twee partijen: de architect en (later) een aannemer. Het klopt dat architecten wel wat aannemers kennen. Maar ja, dan moet die maar toevallig ook tijd, zin en gelegenheid hebben om te bouwen.
Echter de architect ontwerpt, op basis van jouw gedachte budget, en daarna komt pas de finale offerte van de aannemer. Die kunnen ze eerder afstemmen, maar het blijven twee losse partijen, met alle kans op andere uitkomsten.
Ook daarna zijn er nog tal van punten en momenten die je niet zomaar aan bouwbeheer kunt overlaten. Het is immers een maatwerk traject.

In de 'route' die ik bedoel is alles één partij, vergelijkbaar met je eerste twee opties.

Kortom keuzes genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Conrado schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Nee, dat is echt verschillend.
Bij jouw 'route' heb je twee partijen: de architect en (later) een aannemer. Het klopt dat architecten wel wat aannemers kennen. Maar ja, dan moet die maar toevallig ook tijd, zin en gelegenheid hebben om te bouwen.
Echter de architect ontwerpt, op basis van jouw gedachte budget, en daarna komt pas de finale offerte van de aannemer. Die kunnen ze eerder afstemmen, maar het blijven twee losse partijen, met alle kans op andere uitkomsten.
Ook daarna zijn er nog tal van punten en momenten die je niet zomaar aan bouwbeheer kunt overlaten. Het is immers een maatwerk traject.

In de 'route' die ik bedoel is alles één partij, vergelijkbaar met je eerste twee opties.

Kortom keuzes genoeg :)
Zo had ik het niet bekeken. Keuzes genoeg (of teveel misschien wel) inderdaad.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic