Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
[ Voor 26% gewijzigd door Frantic op 21-05-2025 14:30 ]
Heb stukken aluminium plaat in RAL 7016 in de juist vorm laten zetten bij Aluparts.nl en er met Trespa schoefjes (ook in RAL 7016) voor geschroefd.
Nu ziet het er erg netjes uit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je hier een foto van wellicht?Andrehj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:40:
@Frantic Ik had ook een lelijke latei plus stukken isolatiemateriaal in het zicht boven mijn garagedeur.
Heb stukken aluminium plaat in RAL 7016 in de juist vorm laten zetten bij Aluparts.nl en er met Trespa schoefjes (ook in RAL 7016) voor geschroefd.
Nu ziet het er erg netjes uit.
Tot nu toe was het no nut nieuwbouw
Tijd voor een nieuwe sig..
Zefls Anthony had toen ook al problemen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1EF53FI3TaKPOAsQkvjlP9Kv.jpg?f=user_large)
[ Voor 61% gewijzigd door backupdevice op 21-05-2025 16:23 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Is krap aangelegd. jammer dat je smo(regelkast) op ruim 180cm vanaf de vloer hangt, lijkt mij niet echt handig.Frantic schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:26:
***members only***
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Moest even zoeken.Frantic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:45:
Heb je hier een foto van wellicht?
Het was eerst zo (met een verzinkte stalen latei, daar achter delen zichtbaar hout, isolatiemateriaal en PUR):
:strip_exif()/f/image/aD3gX56twk0IZenc3v3XtS48.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ziet het er zo uit, waarbij ik de houten delen mooi kon gebruiken om de aluminium platen aan vast te schroeven:
:strip_exif()/f/image/2YdDqS10GiPrk3pT9JmddAze.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vandaag zijn ze begonnen aan het uitrijden van de enorme bulten zand die er al meer dan een half jaar liggen na het uitgraven van de fundering.
De buurvrouw stuurde af en toe wat updates, enorm gaaf om te zien dat alles gewoon in 1 klap mooier en strakker word.
Ik ben heeeel benieuwd hoe het er zaterdag bij ligt met de open dag.
De serre begint ook steeds meer vorm te krijgen, ik gok dat ze morgen de glazen schuifwanden erin gaan plaatsen.
![]() | ![]() | ![]() |
1. Hoe komen jullie uiteindelijk tot de koop van de grond ? Ik houd al een tijdje funda voor de gein in de gaten en ik heb 2 makelaars gesproken maar een perceel vinden zonder concessies tov mijn huidige positie die lijken er niet te zijn
2. Ik weet van een stuk grond dat verkaveld lijkt te zijn in 4 gelijke stukken van 750m2 elk. Op elk stuk lijkt op een satelliet foto ook al een fundatie te liggen voor een woning en wozwaardeloket heeft het over een woning in aanbouw van 240m2 maar zolang ik hier al woon (5,5 jaar) wordt er maar niets gebouwd op die plekken. Ook de makelaars weten niets van de status van die grond af, ze hebben wel een vermoeden wie de eigenaar is dus ik bel binnenkort gewoon even aan.
3. Uitdaging is dan echter meerdere, stel dat hij open staat tot verkoop voor 1 of 2 van die kavels (ik heb er het liefst 2 namelijk , dan zit ik met 2 fundaties die voor mij of niet op de juiste plek staan of in de weg zitten omdat ik wil onderkelderen.
Bestemmingsplan opzoeken is helemaal een drama, ik krijg geen duidelijkheid in al die stukken wat er nu wel of niet mogelijk is. Volgens de makelaars heeft het wel bestemming wonen.
4. Is het überhaupt mogelijk om een fundatie af te breken of nu alsnog een kelder toe te laten voegen? En wat zou de kans zijn dat ik 2 percelen op kan kopen en maar op 1 een riante woning wil neerzetten met een dubbele garage en op de fundatieplek van die ander mogelijk een veranda/buitenhuis?
Wij hebben onze kavel 'gewoon' op funda gevonden.GeeMoney schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:10:
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar ik heb eigenlijk een paar (denk ik) simpele vragen.
1. Hoe komen jullie uiteindelijk tot de koop van de grond ? Ik houd al een tijdje funda voor de gein in de gaten en ik heb 2 makelaars gesproken maar een perceel vinden zonder concessies tov mijn huidige positie die lijken er niet te zijn. Nog goede tips hierin?
2. Ik weet van een stuk grond dat verkaveld lijkt te zijn in 4 gelijke stukken van 750m2 elk. Op elk stuk lijkt op een satelliet foto ook al een fundatie te liggen voor een woning en wozwaardeloket heeft het over een woning in aanbouw van 240m2 maar zolang ik hier al woon (5,5 jaar) wordt er maar niets gebouwd op die plekken. Ook de makelaars weten niets van de status van die grond af, ze hebben wel een vermoeden wie de eigenaar is dus ik bel binnenkort gewoon even aan.
3. Uitdaging is dan echter meerdere, stel dat hij open staat tot verkoop voor 1 of 2 van die kavels (ik heb er het liefst 2 namelijk , dan zit ik met 2 fundaties die voor mij of niet op de juiste plek staan of in de weg zitten omdat ik wil onderkelderen.
Bestemmingsplan opzoeken is helemaal een drama, ik krijg geen duidelijkheid in al die stukken wat er nu wel of niet mogelijk is. Volgens de makelaars heeft het wel bestemming wonen.
4. Is het überhaupt mogelijk om een fundatie af te breken of nu alsnog een kelder toe te laten voegen? En wat zou de kans zijn dat ik 2 percelen op kan kopen en maar op 1 een riante woning wil neerzetten met een dubbele garage en op de fundatieplek van die ander mogelijk een veranda/buitenhuis?
Dromen mag natuurlijk, maar ik zou eerst eens kijken wat de grondprijs in je omgeving is. Want 750 m2 zal aardig wat kosten. Laat staan keer 2.
Uiteraard, de grap is dat die kavels 300m van mijn huidige plek af zijn en ik nu een vergelijkbare plek heb van 760m2 met een vrijstaande woning erop. De reden waarom ik interesse heb in een kavel is omdat ik een paar wensen heb die niet uitvoerbaar zijn in projectbouw. We willen het liefst deze buurt niet uit en ook geen concessies doen aan de rest van ons woongenot (aan het water, vrijstaand met vrij uitzicht) dit hebben die andere 4 kavels dus ook maar heeft dus als voordeel dat er nog niets op staat en het ook geen onderdeel is/was van ons huidige nieuwbouwplan.Koffie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:25:
[...]
Wij hebben onze kavel 'gewoon' op funda gevonden.
Dromen mag natuurlijk, maar ik zou eerst eens kijken wat de grondprijs in je omgeving is. Want 750 m2 zal aardig wat kosten. Laat staan keer 2.
Ik heb die van ons gevonden door naar de gemeentes te bellen waar je wil wonen. Of je googled “kavels in jouw_woonplaats_hier”.GeeMoney schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:10:
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar ik heb eigenlijk een paar (denk ik) simpele vragen.
1. Hoe komen jullie uiteindelijk tot de koop van de grond ? Ik houd al een tijdje funda voor de gein in de gaten en ik heb 2 makelaars gesproken maar een perceel vinden zonder concessies tov mijn huidige positie die lijken er niet te zijn. Nog goede tips hierin?
Ik heb een kavel van de gemeente. En die worden altijd bouwrijp opgeleverd. Bij kavels van particulieren moet je altijd op je hoede zijn als die niet bouwrijp is. Je kan altijd troep in de grond terugvinden zoals oude funderingen, heipalen e.d.
Het probleem is niet de strip/plaat van de garagedeur, dat is een onderdeel van het garagedeurbeslag, maar de latei. Òf je zorgt ervoor dat de latei compact is zodat je tussen deur en latei een plafonnetje kunt maken - bv van kunststof in de kleur van de garagedeur - òf je maakt de latei zó breed dat die de hele dag afdekt.Frantic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:09:
***members only***
Dit vind ik een beginnersfout want iedere aannemer weet dat een garagedeur achter de dag gemonteerd wordt. De rest is typisch bouw: hé niet mijn probleem, ik pur het dicht en ben klaar.
Met zetwerk kun je de plaat/strip prachtig vervangen en in ene hoek laten doorlopen tot aan de latei. Poedercoaten in de juiste kleur en het is ècht mooi.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Je kunt ook kijken op: https://bagviewer.kadaster.nl . Als de bouwvergunning is verleend zul je een gebouwtje ingetekend zien. En waar kijk je voor de luchtfoto? Die van google is vrij matig, op www.pdok.nl (of voor direct naar de vieuwe: app.pdok.nl/viewer) staan betere en recentere luchtfotos (geen sateliet, maar wordt 2x per jaar met vliegtuigje gemaakt). Meest recent is van begin dit jaar (luchtftoto 2025 quick ortho). Nog niet helemaal landsdekkend, maar anders is er de 2024 foto.Daar kun je trouwens ook andere lagen zoals het BAG op aanzetten of kadastrale perceelgrenzen. Dan kun je ook gelijk zien hoe het verkaveld is (als dat al gedaan is). Bij het kadaster kun je ook eigendomsgegevens aanvragen van een perceel grond.GeeMoney schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:10:
Dank, er staat iets ingetekend inderdaad en dat er een verblijfsobject gevormd is.ArnaudYK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Je kunt ook kijken op: https://bagviewer.kadaster.nl . Als de bouwvergunning is verleend zul je een gebouwtje ingetekend zien. En waar kijk je voor de luchtfoto? Die van google is vrij matig, op www.pdok.nl (of voor direct naar de vieuwe: app.pdok.nl/viewer) staan betere en recentere luchtfotos (geen sateliet, maar wordt 2x per jaar met vliegtuigje gemaakt). Meest recent is van begin dit jaar (luchtftoto 2025 quick ortho). Nog niet helemaal landsdekkend, maar anders is er de 2024 foto.Daar kun je trouwens ook andere lagen zoals het BAG op aanzetten of kadastrale perceelgrenzen. Dan kun je ook gelijk zien hoe het verkaveld is (als dat al gedaan is). Bij het kadaster kun je ook eigendomsgegevens aanvragen van een perceel grond.
Ik zie geen vergunningen of bouwtekeningen of andere docu waar ik iets uit zou kunnen halen.
Bouw startdatum is 01-10-2019 en er ligt dus een fundering, verder geen enkele activiteit meer.
Check omgevingsloket . Daar kan je ook veel informatie vindenGeeMoney schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:52:
[...]
Dank, er staat iets ingetekend inderdaad en dat er een verblijfsobject gevormd is.
Ik zie geen vergunningen of bouwtekeningen of andere docu waar ik iets uit zou kunnen halen.
Bouw startdatum is 01-10-2019 en er ligt dus een fundering, verder geen enkele activiteit meer.
Binnenkort zullen we de eerste gesprekken met aannemers in de buurt (Achterhoek) plannen, maar ik ben benieuwd of iemand ons al wat informatie kan sturen.
Ik lees hier veel dat de standaard prijzen bij GHB niet accuraat zijn en dat er veel kosten zitten in het meerwerk. Wij zijn wel gecharmeerd van GL1 of GL5, maar wat zijn de meerprijzen die veelal gerekend worden? Heeft iemand hier mogelijk een voorbeeld berekening van? Zou ons al wat informatie geven op de kortere termijn.
Lees even terug in het topicYoVla schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:24:
Wij zijn aan het oriënteren om een kavel te kopen om een huis te gaan bouwen.
Binnenkort zullen we de eerste gesprekken met aannemers in de buurt (Achterhoek) plannen, maar ik ben benieuwd of iemand ons al wat informatie kan sturen.
Ik lees hier veel dat de standaard prijzen bij GHB niet accuraat zijn en dat er veel kosten zitten in het meerwerk. Wij zijn wel gecharmeerd van GL1 of GL5, maar wat zijn de meerprijzen die veelal gerekend worden? Heeft iemand hier mogelijk een voorbeeld berekening van? Zou ons al wat informatie geven op de kortere termijn.
GHB is een prefab bouwer. Iedere aanpassing is dus een uitzondering op het default ontwerp in de fabriek.YoVla schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:24:
Correctie, GHB is een catalogus bouwer:Koffie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:46:
[...]
GHB is een prefab bouwer. Iedere aanpassing is dus een uitzondering op het default ontwerp in de fabriek.
"Wij bouwen onze huizen niet prefab maar volgens traditionele bouw. Zo zijn onze huizen gepersonaliseerde woningen die voldoen aan uw smaken en wensen. Naast de traditionele bouw maken wij gebruik van geprefabriceerde (prefab) elementen, zoals dakgoten, dakkapellen en schoorstenen. Deze manier van traditionele bouw in combinatie met prefab bouwen komt zowel de snelheid van bouwen als de kwaliteit van onze woningen ten goede."
Dit is precies hoe wij het hebben meegemaakt, de buiten muren zijn traditioneel gemetseld. Ze werken met een vaste groep van lokale aannemers die zich kunnen inschrijven op het werk.
Mwah, marketing doet zijn werk. Veel aanpassingen in wanden bijvoorbeeld doen ze niet en veel zaken moeten op “standaard” plekken komen. Ook komen de wanden in zijn geheel aan, net als vloerdelen. In ieder geval bij vrienden van mij.whipcheck schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Correctie, GHB is een catalogus bouwer:
"Wij bouwen onze huizen niet prefab maar volgens traditionele bouw. Zo zijn onze huizen gepersonaliseerde woningen die voldoen aan uw smaken en wensen. Naast de traditionele bouw maken wij gebruik van geprefabriceerde (prefab) elementen, zoals dakgoten, dakkapellen en schoorstenen. Deze manier van traditionele bouw in combinatie met prefab bouwen komt zowel de snelheid van bouwen als de kwaliteit van onze woningen ten goede."
Dit is precies hoe wij het hebben meegemaakt, de buiten muren zijn traditioneel gemetseld. Ze werken met een vaste groep van lokale aannemers die zich kunnen inschrijven op het werk.
Prijzen heb ik niet maar wij zijn afhaakt omdat ze niet kruipruimteloos konden bouwen.YoVla schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:24:
Waarom naar een best dure catalogusbouwer (die wel kwaliteit levert) Maar imo poepsaai en inspiratieloos bouwt. Terwijl de Achterhoek en ook Twente een zeer grote bouwsector hebben. Genoeg gedegen aannemers en onderaannemers die veel vrijstaande woningen bouwen met vaak goede vakmensen en niet de randstedelijke rauwdouwers. In combinatie met een regionaal architectenbureau kun je iets veel mooiers bouwen voor waarschijnlijk minder geld.YoVla schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:24:
Probeer SelektHuis is. Veel vrijheid en eigen architecten. Alles onder 1 dak.YoVla schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:24:
Marketing? Dan ben je verkeerd geïnformeerd, alles is compleet aan te passen zowel binnen als buiten. Ons huis is 3 maanden geleden opgeleverd, hoogte/breedte/diepte alles is aan te passen. Je moet er wel naar vragen, ze zijn vrij terughoudend met het delen van opties die niet in de configurator staan. Binnenmuren kan je verplaatsen/verwijderen/bijplaatsen. Dit is idd niet gratis, aanpassen kost vaak geld.GeeMoney schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:18:
[...]
Mwah, marketing doet zijn werk. Veel aanpassingen in wanden bijvoorbeeld doen ze niet en veel zaken moeten op “standaard” plekken komen. Ook komen de wanden in zijn geheel aan, net als vloerdelen. In ieder geval bij vrienden van mij.
De binnenmuren zijn inderdaad opgebouwd uit prefabelementen, de rest wordt door een metselaar traditioneel gemetseld.
De huizen zijn zeker minder uniek, het is immers catalogus bouw. Waar je wel zeker van bent is dat het standaard ontwerp goed doordacht is.
Aanvulling: ze zijn een seriematige bouwer. Je zult nooit mooie ronde maten vinden. Dit komt doordat ze met kanaalplaatvoeren werken (je weet wel die vloeren waarvan je de V naden ziet). Wij zijn begonnen bij GHB, maar ze konden niets wat wij wilden, we liepen telkens tegen een "nee" aan, of een "ja, maar dat kan ook zo". Eerste gesprek was extreem chaotisch (volgens mij had die verkoper last van de zomer-zoomies).whipcheck schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Correctie, GHB is een catalogus bouwer:
Ontvangen met de rode loper. Luxe taartjes. Koffie. Rondleiding. Lunch in een tasje mee naar de demo woningen.
En daarna moesten we zelf maar even klikken op de site om een beeld van de kosten te krijgen. Terwijl we dus echt al een optie op een kavel hadden.
Daarna nooit meer iets van ze gehoord. Geen enkel mailtje of telefoontje.
Dan had je toch een afspraak moeten maken, dan wordt er een offerte opgesteld met een verkoopadviseur. Ze hebben het druk, er is een aantal maanden wacht tijd om een afspraak te maken.Koffie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:32:
Wij zijn ook bij GHB geweest.
Ontvangen met de rode loper. Luxe taartjes. Koffie. Rondleiding. Lunch in een tasje mee naar de demo woningen.
En daarna moesten we zelf maar even klikken op de site om een beeld van de kosten te krijgen. Terwijl we dus echt al een optie op een kavel hadden.
Daarna nooit meer iets van ze gehoord. Geen enkel mailtje of telefoontje.
Bij een selekthuis was de ervaring een stuk minder eerste afspraak geannuleerd, vragen over offerte werden niet beantwoord. Nabellen gebeurde niet.
Livingstone, goed contact mee gehad maar geen offerte op laten stellen.
Je moet ook maar net de juiste verkoopadviseur hebben.
Ik had ook een afspraak. Daarom stond er zelfs lunch voor ons klaar met onze naam erop.whipcheck schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:40:
[...]
Dan had je toch een afspraak moeten maken, dan wordt er een offerte opgesteld met een verkoopadviseur. Ze hebben het druk, er is een aantal maanden wacht tijd om een afspraak te maken.
Bij een selekthuis was de ervaring een stuk minder eerste afspraak geannuleerd, vragen over offerte werden niet beantwoord. Nabellen gebeurde niet.
Livingstone, goed contact mee gehad maar geen offerte op laten stellen.
Je moet ook maar net de juiste verkoopadviseur hebben.
Dit was november 2023.
Wij ook rond die tijd, dan heb je waarschijnlijk pech gehad met de adviseur.Koffie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:58:
[...]
Ik had ook een afspraak. Daarom stond er zelfs lunch voor ons klaar met onze naam erop.
Dit was november 2023.
GHB werkt ook met een architectenbureau, ontwerp is meerdere keren aangepast. Meerdere keren naar eigen inzicht en een aantal keer om toestemming te krijgen van de welstand.
Wat wel zo is, al eerder aangegeven: zo willen zo veel mogelijk standaard houden en wijken liever niet af van de standaard. We hebben ideeën opgedaan van Social media. Een aantal opties hebben we zelf aangedragen, een architect zal hier actiever in zijn.
Ik hoor nog steeds geen exact maatwerk of niet-prefab voor het grootste deelwhipcheck schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]
Marketing? Dan ben je verkeerd geïnformeerd, alles is compleet aan te passen zowel binnen als buiten. Ons huis is 3 maanden geleden opgeleverd, hoogte/breedte/diepte alles is aan te passen. Je moet er wel naar vragen, ze zijn vrij terughoudend met het delen van opties die niet in de configurator staan. Binnenmuren kan je verplaatsen/verwijderen/bijplaatsen. Dit is idd niet gratis, aanpassen kost vaak geld.
De binnenmuren zijn inderdaad opgebouwd uit prefabelementen, de rest wordt door een metselaar traditioneel gemetseld.
De huizen zijn zeker minder uniek, het is immers catalogus bouw. Waar je wel zeker van bent is dat het standaard ontwerp goed doordacht is.
Met alle respect, mooie woningen hoor maar afwijkende vide, leidingen van de ene naar andere onbenoemde ruimte, bepaalde vloerdieptes etc. was gewoon niet mogelijk.
Heb je verwarming/koeling zonder convectoren ? Dat hebben ze na echt veel doordrammen bij die vrienden van mij echt met pijn en moeite geleverd op aanraden van mij.
En goed doordacht is ook relatief. De vvw verdeler op de eerste verdieping zit op een beroerde plek maar wel een begrijpelijke, namelijk het makkelijkste leg patroon en geen moeilijk gedoe met aanvoer en retour. Nu een mooie omkasting op de 1ste verdieping voor moeten laten maken.
Ook licht schakelaars en de mechanische ventilatie box zitten op een vaste plek. Licht schakelaars verplaatsen was lastig en daardoor moesten ze overschakelen naar het draadloze eaton systeem. De WTW en kanalen konden niet aangepast worden.
Bij de tv een buis weggewerkt zodat je onzichtbaar je kabels naar je tv meubel kan brengen kon inderdaad. Middels een extra voorzet wandje wel te verstaan vlak voor de oplevering.
Nogmaals, met alle respect, mooie woningen maar ik zou daar zelf niet mee uitkomen in ieder geval. En heel goedkoop (dat is namelijk 1 van de voordelen van catalogus/prefab bouwer zijn) vond ik ze ook niet.
Omtrent mijn vragen ben ik ook iets verder. Ik heb bericht vanuit de gemeente en er zijn inderdaad vergunningen verleend maar er is ook een rechtszaak geweest tussen de kopers en de gemeente. De funderingen blijken foutief op de kavels geplaatst te zijn. Verder konden ze mij niet helpen behalve dat de bouw inderdaad al 4 jaar stil ligt en dat dat ook de gemeente en handhaving opgevallen is. Theoretisch als het te lang duurt kan de gemeente de vergunningen intrekken maar wegens drukte hebben ze achterstand. Ze raadde mij aan gewoon af te wachten tot er een keer een verkoop bord misschien komt.
[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 23-05-2025 06:28 ]
Laten we niet muggenziften over wat wel-dan-niet catalogusbouw is. Op de intropagina benoemen we zes hoofdmanieren om een huis te bouwen van ‘catalogusbouw’ - full-service - tot de ‘zelfbouwer’ die letterlijk iedere steen vast houdt. Tussen die 6 zijn nog vele mengvormen te bedenken.whipcheck schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]
Marketing? Dan ben je verkeerd geïnformeerd, alles is compleet aan te passen zowel binnen als buiten.
…..
Cataloguswoningen zijn zeker doordacht, maar vooral vanuit het oogpunt van de aanbieder. Catalogusbouwers stemmen exterieur en indeling af op de gemiddelde verwachting van de doelgroep. Je ziet hier van sommige catalogusbouwers ook vaak dezelfde populaire woningtypen voorbij komen. Dat is ook hun kracht.
Ze hebben herkenbare en gangbare indelingen die vergelijkbaar zijn met wat je ook in projectbouw ziet.
Dat is geen waardeoordeel, maar de basis van hun fulltime-service aanbod. Individueel en maatwerk vergt een enorme hoeveelheid aandacht, tijd en energie, ook van de opdrachtgever.
Ik zal hier niet teveel op doorgaan maar de items die je benoemt zijn onjuist, het kan zijn dat ze dit recentelijk aangepast hebben:GeeMoney schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:22:
[...]
Ik hoor nog steeds geen exact maatwerk of niet-prefab voor het grootste deel.
Met alle respect, mooie woningen hoor maar afwijkende vide, leidingen van de ene naar andere onbenoemde ruimte, bepaalde vloerdieptes etc. was gewoon niet mogelijk.
Heb je verwarming/koeling zonder convectoren ? Dat hebben ze na echt veel doordrammen bij die vrienden van mij echt met pijn en moeite geleverd op aanraden van mij.
En goed doordacht is ook relatief. De vvw verdeler op de eerste verdieping zit op een beroerde plek maar wel een begrijpelijke, namelijk het makkelijkste leg patroon en geen moeilijk gedoe met aanvoer en retour. Nu een mooie omkasting op de 1ste verdieping voor moeten laten maken.
Ook licht schakelaars en de mechanische ventilatie box zitten op een vaste plek. Licht schakelaars verplaatsen was lastig en daardoor moesten ze overschakelen naar het draadloze eaton systeem. De WTW en kanalen konden niet aangepast worden.
Bij de tv een buis weggewerkt zodat je onzichtbaar je kabels naar je tv meubel kan brengen kon inderdaad. Middels een extra voorzet wandje wel te verstaan vlak voor de oplevering.
Nogmaals, met alle respect, mooie woningen maar ik zou daar zelf niet mee uitkomen in ieder geval. En heel goedkoop (dat is namelijk 1 van de voordelen van catalogus/prefab bouwer zijn) vond ik ze ook niet.
Omtrent mijn vragen ben ik ook iets verder. Ik heb bericht vanuit de gemeente en er zijn inderdaad vergunningen verleend maar er is ook een rechtszaak geweest tussen de kopers en de gemeente. De funderingen blijken foutief op de kavels geplaatst te zijn. Verder konden ze mij niet helpen behalve dat de bouw inderdaad al 4 jaar stil ligt en dat dat ook de gemeente en handhaving opgevallen is. Theoretisch als het te lang duurt kan de gemeente de vergunningen intrekken maar wegens drukte hebben ze achterstand. Ze raadde mij aan gewoon af te wachten tot er een keer een verkoop bord misschien komt.
Mediabuis zat weggewerkt in de betonnen muur precies op de plek waar wij ze in hebben laten tekenen. Geen voorzetwand.
Wtw kanalen, wij hebben de wtw op een andere plek op zolder laten plaatsen om de ruimte praktischer te maken.
Omkasting hebben we ook gemaakt 2 kast deurtjes van de ikea gekocht, afgetimmerd en laten stucen.
Hoogte van het huis, hebben we aan laten passen. Hierdoor is de zolder een volwaardige verdieping.
Op zolder voorbereiding voor 2e badkamer laten maken dit kostte bijna niks, paar honderd euro.
We hebben extra ventilatie kanalen toegevoegd om een studeerkamer op de bg te maken en om de zolder een woonruimte te maken.
Lichtknoppen zijn al een tijdje smart bij GHB, je kan deze werkelijk waar overal plaatsen waar je wil, het is letterlijk van de muur af schroeven en ergens anders erin schroeven, ze zijn draadloos met het eaton x comfort systeem.
Wij hebben zowel gesprekken gehad bij GHB, Selekthuis en Brummelhuis gehad, allen waren goede gesprekken waar we ook een hoop van geleerd hebben, allen bouwen ze mooie huizen met voor ieder wat wils.
Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een lokale aannemer, maar dat had meer te maken met de lagere prijs in tegenstelling tot een landelijke speler.
Bij deze aannemer kregen wij alle vrijheid in het ontwerp, maar in sommige gevallen waren de hoeveelheid keuzes ook iets te groot.

Anyway, hier gisteren heel het peil klaar en de grondwerkers hebben het kavel helemaal level gemaakt . Ziet er ineens compleet anders uit
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 23-05-2025 08:16 ]
Hier zouden ze vandaag komen, maar helaas not to nuts

Ook geen enkele communicatie hierover, pas toen we zelf belden gehoord dat we ooit weer ingepland gaan worden....
Dat is toch gewoon triest. Ik schreef het al eerder, we hebben continue contact gehouden met de onderaannemer, en een doos gebak gebracht.Gugl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:31:
[...]
Ook geen enkele communicatie hierover, pas toen we zelf belden gehoord dat we ooit weer ingepland gaan worden....
Inmiddels ook de bevestiging gehad dat van Gelder vanaf maandag de huizen gaat aansluiten op nuts.
De serre is gisteren ook opgeleverd door de externe partij, echt ontzettend gaaf geworden.
Vandaag kregen we te horen dat dinsdag de cementdekvloer in de serre word gestort.
Wat ik niet had verwacht was dat het 'opruimen' van de bouwplaats en het uitrijden van de grond naar peil zo ontzettend veel doet voor je huis. Het is in in 1 keer wéér een stuk meer huis in plaats van een bouwwerk.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Geile techspecs over de serre:
- 10 dimbare LED's in de dragers
- Geïntrigeerde zonnewering
- Dimbare ledbalk buiten in de balk
- 2 glazen deuren waar nog een cilinder in komt met dezelfde sleutel als de voordeur
- Alle glazen panelen kunnen naar de muren geschoven worden en daar opengeklapts worden
- Verlichting en zonwering aangestuurd door middel van Eaton xComfort
Feli pik, veel woonplezier gewenstKoffie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:24:
Vandaag worden de allerlaatste puntjes op de i gezet, morgen open dag en maandagochtend oplevering.
Inmiddels ook de bevestiging gehad dat van Gelder vanaf maandag de huizen gaat aansluiten op nuts.
De serre is gisteren ook opgeleverd door de externe partij, echt ontzettend gaaf geworden.
Vandaag kregen we te horen dat dinsdag de cementdekvloer in de serre word gestort.
Wat ik niet had verwacht was dat het 'opruimen' van de bouwplaats en het uitrijden van de grond naar peil zo ontzettend veel doet voor je huis. Het is in in 1 keer wéér een stuk meer huis in plaats van een bouwwerk.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
- 2 glazen deuren waar nog een cilinder in komt met dezelfde sleutel als de voordeur
- Alle glazen panelen kunnen naar de muren geschoven worden en daar opengeklapts worden

ja maar veel mensen hebben te maken met bedrijven ala van Dorp , die voor Enexis werken. Zelfs Enexis geeft aan dat als het contract is afgelopen zij niet meer mogen aanbesteden.Conrado schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Dat is toch gewoon triest. Ik schreef het al eerder, we hebben continue contact gehouden met de onderaannemer, en een doos gebak gebracht.
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 23-05-2025 15:20 ]
Het is altijd hetzelfde gedoe. Bij Stedin idem. Continue gedonder met 1 dame van de planning die slecht communiceerde, allerlei dingen wilde/eiste die niet nodig zijn.Gugl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:31:
[...]
Hier zouden ze vandaag komen, maar helaas not to nuts![]()
Als gemiddelde particulier ga je dan daar in mee, omdat zij de expert zijn.
Als je beetje tegengas geeft en wat directiever bent, dan kan het ineens wel allemaal netjes.
Toen ik de naam van die vrouw terloops liet vallen bij onze bouwer, kwam er gelijk een zucht van ergenis naar boven. Te idioot voor woorden dat zo slechte communicatie nog kan in deze tijden.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Snel gegaan en mooi geworden!Koffie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:24:
Vandaag worden de allerlaatste puntjes op de i gezet, morgen open dag en maandagochtend oplevering.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Thanks!Penny schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:02:
[...]
Snel gegaan en mooi geworden!Vind de kleur gevelsteen in combinatie met de donkere details ook erg goed gekozen!
Zelf ook heel blij mee uiteraard. Erg fijn om te zien dat keuzes van een jaar geleden nu zo mooi samenkomen.
De open dag was echt mega druk. Er waren ruim over de 100 aanmeldingen voor de woning.
![]() | ![]() | ![]() |
was dat op vrijwillige basis ?Koffie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:37:
[...]
Thanks!
Zelf ook heel blij mee uiteraard. Erg fijn om te zien dat keuzes van een jaar geleden nu zo mooi samenkomen.
De open dag was echt mega druk. Er waren ruim over de 100 aanmeldingen voor de woning.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ja ik gok dat die 100+ mensen zich vrijwillig hebben aangemeld
We zijn netjes gevraagd of we hieraan mee wilde werken, dat was voor ons ook geen enkel probleem.
Was je er zelf ook bij en heb je nog interessante vragen of opmerkingen gehoord?Koffie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:23:
Ja ik gok dat die 100+ mensen zich vrijwillig hebben aangemeld![]()
We zijn netjes gevraagd of we hieraan mee wilde werken, dat was voor ons ook geen enkel probleem.
Dan is er een stuk minder ongemak.
Je kan een groot gedeelte van de dag je huis niet in, alles moet worden opgeruimd. Je laat toch een grote groep onbekenden zomaar je huis in.
Een beetje zoals een open dag als je je huis verkoopt.
We wisten al in december de opleverdatum (vandaag!!! woohoo!) en de datum van openhuis (afgelopen zaterdag), voor ons dus een mooie stok achter de deur dat het allemaal op tijd klaar zou zijn.
Wij zijn zelf uiteraard ook even langs geweest, toch leuk om mee te maken.Conrado schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Was je er zelf ook bij en heb je nog interessante vragen of opmerkingen gehoord?
Zelf zijn we natuurlijk apetrots op alle keuzes en is de serre voor ons de kers op te taart. Deze is echter niet door Selekthuis gebouwd, dus op de renders van de openhuis pagina stond dat wat vreemd:
/f/image/xUlOaWg0HOVkvgwpejXxAIGw.webp?f=fotoalbum_large)
Erg leuk om dan bezoekers naar je huis zien te lopen en als ze om dat muurtje kijken uitspreken "ooooh NU snap ik dat gekke muurtje!"
Vanochtend om 9 uur hadden we de oplevering, hier hebben wij iemand van Vereniging Eigen Huis meegenomen. Puur omdat wij dit nog nooit eerder gedaan hebben.
Weinig spannende punten eerlijk gezegd:
- Energielabel nog niet aangemaakt, komt nog
- Aarding in badkamers niet gedaan. Selekhtuis vind dit blijkbaar een punt voor de badkamerbouwer. Geen zin om daar veel energie in te steken tbh
- Plafond spuitwerk wat slordige plekken. Word opgepakt.
- Ontbrekend raamkozijn. Was al bekend en word binnenkort geplaatst.
- Kras in raamkozijn, word opgepakt.
- Uitleg over vloerverwarming en zones laten geven, hier was wat onduidelijkheid over
Afgelopen weekend snel de eerste bouwmaterialen gehaald om zelf aan de gang te gaan, de plinten zijn gisteren besteld en het renovlies is vandaag geleverd.
Morgenochtend wordt de oranje glaskabel aangesloten zodat in ieder geval het internet alvast werkt, afgelopen weekend alvast de UTP kabels getrokken voor de omvormer en laadpaal, dan kan die leverancier ook weer verder.
We komen er wel, het is alleen even ad-hoc.
Het stucwerk droogt gestaag door, alleen heb ik geen idee of alles nou droog is, je ziet wel verkleuringen op sommige wanden maar het voelt niet vochtig aan.
Het stucwerk van de wanden is 7 april af afgerond, het plafond is 16 mei afgerond, qua droogtijd zou het toch goed moeten gaan?
[ Voor 22% gewijzigd door FabianGTI op 27-05-2025 13:57 ]
Wat heeft de stucadoor aangegeven?FabianGTI schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:50:
Wat een geregel nu we ineens een sleutel hebben, die hadden we niet helemaal verwacht.
Afgelopen weekend snel de eerste bouwmaterialen gehaald om zelf aan de gang te gaan, de plinten zijn gisteren besteld en het renovlies is vandaag geleverd.
Morgenochtend wordt de oranje glaskabel aangesloten zodat in ieder geval het internet alvast werkt, afgelopen weekend alvast de UTP kabels getrokken voor de omvormer en laadpaal, dan kan die leverancier ook weer verder.
We komen er wel, het is alleen even ad-hoc.
Het stucwerk droogt gestaag door, alleen heb ik geen idee of alles nou droog is, je ziet wel verkleuringen op sommige wanden maar het voelt niet vochtig aan.
Het stucwerk van de wanden is 7 april af afgerond, het plafond is 16 mei afgerond, qua droogtijd zou het toch goed moeten gaan?
Die heb ik er niet over gesproken, stukadoor is door de aannemer geregeld.
De ramen staan wel sinds het begin op de kantelstand en ik heb recentelijk nog een (werkplaats)ventilator neer gezet.
Daarna is het ook zijn probleem niet meer maar het probleem van de behanger/schilderFabianGTI schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Die heb ik er niet over gesproken, stukadoor is door de aannemer geregeld.
De ramen staan wel sinds het begin op de kantelstand en ik heb recentelijk nog een (werkplaats)ventilator neer gezet.
verkleuring is meestal vocht, maar als je het zeker wil weten moet je het meten
BBQ wanneer?Koffie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
We hebben stroom! We hebben water! We hebben riool!
Vandaag is de dekvloer van de serre ook gestort.
Word nog eens wat
[Afbeelding] [Afbeelding]
Yes! Go nuts!Koffie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
Welkom in de 21ste eeuw
ho ho .. nog geen internet he 😂
Mooi hoor. Waar is de serre van? En telt deze ook mee als m2 woonoppervlakte ?Koffie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
Vandaag is de dekvloer van de serre ook gestort.
Word nog eens wat
[Afbeelding] [Afbeelding]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
De serre is geplaatst door Metalura.pentaw1nz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
[...]
Mooi hoor. Waar is de serre van? En telt deze ook mee als m2 woonoppervlakte ?
Ik heb een timelapse van de bouw gemaakt: YouTube: Bouw van Metalura Tuinkamer De Luxe
Wij hebben de serre wel op tekening laten zetten, maar onder bijgebouw laten vallen.
Laat ik nou net zelf de behanger/schilder zijn.twain4me schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:33:
[...]
Daarna is het ook zijn probleem niet meer maar het probleem van de behanger/schilder![]()
verkleuring is meestal vocht, maar als je het zeker wil weten moet je het meten
Hoe is zoiets te meten? We hebben wel zo'n meter om het vochtgehalte in hout te meten (voor de houtkachel), maar ik betwijfel of dit werkt in een muur, en wel percentage moet het dan zijn?
Wij kregen te horen van de stucadoor en schilder (die kwam voor de kozijnen) dat het met de voorstrijk minder nauw komt dan met de rest. Maar zolang er nog vlekken zichtbaar zijn, het niet verstandig is om voor te strijken, dat komt er zo weer af bladderen. Dus bij vlekloze wanden/plafonds kan het voorstrijken beginnen.FabianGTI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Laat ik nou net zelf de behanger/schilder zijn.![]()
Hoe is zoiets te meten? We hebben wel zo'n meter om het vochtgehalte in hout te meten (voor de houtkachel), maar ik betwijfel of dit werkt in een muur, en wel percentage moet het dan zijn?
Vooral goed opletten in/bij de hoeken.
Neem de tijdFabianGTI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Laat ik nou net zelf de behanger/schilder zijn.![]()
Ik snap dat je vooruit wilt, maar misschien is het handig om dat gewoon uit te stellen. Wat je ziet is de toplaag, niet de binnenzijde. Geen idee hoe je stucwerk is uitgevoerd, maar hier is het (soms) bijna een centimeter. Dat heeft tijd nodig.
Eens met @Conrado. Onder ideale omstandigheden kun je 1cm stuc per week laten drogen. Maar dat is echt optimaal en afhankelijk van het weer buiten. Te snel dorgen (geforceerd) is ook niet goed aangezien het dan kan scheuren en je verder van huis komt dan wat langer wachten.Conrado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
[...]
Neem de tijd
Ik snap dat je vooruit wilt, maar misschien is het handig om dat gewoon uit te stellen. Wat je ziet is de toplaag, niet de binnenzijde. Geen idee hoe je stucwerk is uitgevoerd, maar hier is het (soms) bijna een centimeter. Dat heeft tijd nodig.
Klopt, het is op sommige delen zeker wel 10mm, het is gewoon met de spuit (MP75) gedaan.Conrado schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
[...]
Neem de tijd
Op sommige delen, waar de leidingen zitten, is de laag wel dikker, het gekke alleen is dat die stukken veelal wel droog en egaal van kleur zijn.
Inmiddels zit het er 8 weken op en wordt het alleen gedroogd door middel van ventilatie door gebrek aan de warmtepomp, ondanks dat het afgelopen week pokke weer is, is het weer de eerste weken van het drogen perfect geweest.
De laatste anderhalve week ben ik ook aan het drogen met bouwventilatoren.
Ik zal eens beginnen dit weekend de toplaag te schuren en alvast de eventuele putjes op te vullen.
[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 28-05-2025 15:42 ]

Die kosten waren voor ons onvoorzien: €6000 aan (bouw)aansluitingkosten voor de NUTS.
Te bizar voor woorden dat je 2 keer moet betalen. Zou mooi zijn als ze een combitarief hanteren. Stelletje boeven. Ach, we hebben wel NUTS dus dat is mooi meegenomen

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Wie kent zulke ladders met een wat vriendelijker prijskaartje?
Ik zou op ladderwerk (zeker in permanente montage) niet zomaar bezuinigen.. je zou evt een lokaal constructie bedrijf eens kunnen benaderen of die wat in elkaar kunnen knetteren voor je?
Als de vloeren nog gelegd worden zou ik een dorpel kiezen die verzonken is met de vloer. Minimalistisch, maar wel strak. En het doet geen afbreuk aan de vlakheid van de twee vloeren.Frantic schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:10:
Hebben jullie nog tips voor een dorpel? tussen garage en huis wordt de vloer vlak doorgetrokken. Echter verschillende afwerkingen, pvc binnen en epoxy in de garage. De deur heeft een valdorpel. Ik wil hier echter een reguliere dorpel tussen plaatsen. Dit om ook een deel van t hoogte verschil tussen de vloerafwerkingen en met de valdorpel op te vangen.
(Plaatje heb ik van internet)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/44j8GotF8bVkemV3gZThM7ly.webp?f=user_large)
Ja daar ga je tenen aan stoten 😂 de epoxy vloer komt niet zo hoog als t pvc.. heb dan liever iets wat meer ‘in het zicht’ is in de categorie ‘yo til je hoeven op hier ligt iets’seanpaul schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Als de vloeren nog gelegd worden zou ik een dorpel kiezen die verzonken is met de vloer. Minimalistisch, maar wel strak. En het doet geen afbreuk aan de vlakheid van de twee vloeren.
(Plaatje heb ik van internet)
[Afbeelding]
Daar ff kijken. Denk dat t zoiets wordt idd, in een kleur tint als de vloer in de woonkamer/keuken.Conrado schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:40:
@Frantic, Dorpels kun je zo kopen bij bv Hornbach. Hebben wij ook gedaan.
Wij krijgen ook een epoxyvloer in de garage, deze gaan ze uitvoeren met een dikkere egalinelaag waardoor het hoogteverschil gelijk gemaakt wordt met de PVC vloer, misschien kan je hier naar vragen?Frantic schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:42:
[...]
Ja daar ga je tenen aan stoten 😂 de epoxy vloer komt niet zo hoog als t pvc.. heb dan liever iets wat meer ‘in het zicht’ is in de categorie ‘yo til je hoeven op hier ligt iets’
Ik ga m zelf leggen/gieten, zonder egaline. Egaline moet je weer opschuren.FabianGTI schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:01:
[...]
Wij krijgen ook een epoxyvloer in de garage, deze gaan ze uitvoeren met een dikkere egalinelaag waardoor het hoogteverschil gelijk gemaakt wordt met de PVC vloer, misschien kan je hier naar vragen?
[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 29-05-2025 23:48 ]
Met een bandschuurmachine heb je dat zo gedaan hoorFrantic schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:48:
[...]
Ik ga m zelf leggen/gieten, zonder egaline. Egaline moet je weer opschuren.
Als het puur voor noodgevallen is, kan je dan niet een paar sporten maken die je met chemisch ankers bevestigd? Gewoon van die u-vormige stalen sporten (die je dus met de poten in het beton van de koekoek vast zet). 150cm is niet veel, dus twee of drie van die dingen en je bent klaar.Conrado schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:30:
We hebben een grote koekoek, 150cm diep en willen tegen één van de zijwanden een vaste ladder monteren. Gevelladders zijn er volop, echter allemaal bedoeld voor professioneel gebruik met allerlei certificaten. De prijs is dan ook profi, want je bent snel € 400~550 (incl. BTW) verder.....
Ga je het wel dagelijks of wekelijks gebruiken; tik dan die 500E af, zo veel is dat niet voor iets wat je dan blijkbaar vaak gebruikt.
Wat adviseren jullie? Gewoon accepteren en het plan omgooien? Of toch nog verder duwen om te kijken hoe ver we kunnen komen? Hebben we juridisch enige kans van slagen?
De vraag is òf je wel een juridisch gevecht met de gemeente wil; het kost veel tijd en geld, zonder dat succes verzekerd is. Daarnaast heb je ze nog voor andere zaken nodig.KrullenO schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:48:
Afgezien van precedentwerking zijn er geen argumenten om het af te keuren. Het perceel is groot en diep genoeg dat er niemand last van heeft en het ook het straatbeeld niet beïnvloed.
Echter, wat wèl mogelijk is om het stuk buiten het bouwvlak 'vergunningsvrij' te bouwen. Je architect weet vast hoe dat gaat
Had ik ook al aan gedacht, alleen is dan de in- en uitstap lastig.Tehh schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:07:
Als het puur voor noodgevallen is, kan je dan niet een paar sporten maken die je met chemisch ankers bevestigd?
Zo is het altijd wat
Vervelend dat je niet wist dat je de aansluitkosten zelf betaald. Ik zou verwachten dat aannemers dat toch wel goed communiceren.The GUI schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:17:
Die kosten waren voor ons onvoorzien: €6000 aan (bouw)aansluitingkosten voor de NUTS.
Te bizar voor woorden dat je 2 keer moet betalen. Zou mooi zijn als ze een combitarief hanteren.
Verder snap ik je opmerking niet zo; Enexis bijvoorbeeld hanteert een tarief voor eerste aansluiten - rond de € 1700 - én voor het doortrekken/verplaatsen - zo rond de € 600.
Conrado schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:33:
[...]
Vervelend dat je niet wist dat je de aansluitkosten zelf betaald. Ik zou verwachten dat aannemers dat toch wel goed communiceren.
Verder snap ik je opmerking niet zo; Enexis bijvoorbeeld hanteert een tarief voor eerste aansluiten - rond de € 1700 - én voor het doortrekken/verplaatsen - zo rond de € 600.
Allemaal extra handelingen die niet strict noodzakelijk zijn. De garage is hoofdzakelijk garage/werkplaats..Prins32 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:51:
[...]
Met een bandschuurmachine heb je dat zo gedaan hoor
Het lijkt mij nog steeds een farce voor 300 Euro en het lijkt mij meer een visuele keuring die ikzelf ook wel constateren zoals bv een deuk in het stucwerk of een stuk plafond niet goed gespoten. Hie denken jullie er over?
Als jij in die overtuiging bent: vooral niet doen.sysiwan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:11:
Wie heeft er goede ervaringen met de OPLEVERINGSKEURING van VEH?
Het lijkt mij nog steeds een farce voor 300 Euro en het lijkt mij meer een visuele keuring die ikzelf ook wel constateren zoals bv een deuk in het stucwerk of een stuk plafond niet goed gespoten. Hie denken jullie er over?
Ik hoor om me heen hele goede ervaringen, dat er toch echt dingen gevonden/gezien worden waar je zelf niet aan denkt of overheen kijkt omdat je er al te veel met je neus bovenop zit.
Ik ben wel van plan een (voor)opleveringskeuring via VEH te doen.
Het grote voordeel is dat zij onafhankelijk opereren weliswaar met jouw belangen voorop, jij betaald ze tenslotte.Frantic schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:14:
[...]
Als jij in die overtuiging bent: vooral niet doen.
Ik hoor om me heen hele goede ervaringen, dat er toch echt dingen gevonden/gezien worden waar je zelf niet aan denkt of overheen kijkt omdat je er al te veel met je neus bovenop zit.
Ik ben wel van plan een (voor)opleveringskeuring via VEH te doen.
De meeste aannemers accepteren de uitspraak van ze ook klakkeloos terwijl jezelf in en oeverloze discussie met ze zou belanden.
Maar wat als je een bouwbegeleider hebt zou het dan nog zinvol zijn?mb1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:23:
[...]
Het grote voordeel is dat zij onafhankelijk opereren weliswaar met jouw belangen voorop, jij betaald ze tenslotte.
De meeste aannemers accepteren de uitspraak van ze ook klakkeloos terwijl jezelf in en oeverloze discussie met ze zou belanden.
Ik ken alleen deze. Zit aan de onderkant van jouw prijs range.Conrado schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:30:
We hebben een grote koekoek, 150cm diep en willen tegen één van de zijwanden een vaste ladder monteren. Gevelladders zijn er volop, echter allemaal bedoeld voor professioneel gebruik met allerlei certificaten. De prijs is dan ook profi, want je bent snel € 400~550 (incl. BTW) verder.....
https://www.alga.nl/shop/products/gevelladder-glb-104-500104
Alternatief, is een 'normale' ladder 'vast' zetten. als die koekoek 1,5 meter, dan zou een ladder van 2 meter moeten kunnen.. Wel meer geklooi met vast zetten
[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 30-05-2025 10:59 ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Kan ook doen alsof ik een bouwkundige 'inspecteur' meeneem, wat een technische vriend is, die kritische vragen stelt en met een blocnote meelooptmb1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:23:
[...]
Het grote voordeel is dat zij onafhankelijk opereren weliswaar met jouw belangen voorop, jij betaald ze tenslotte.
VD draad? Da's best interessant jaFrantic schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:09:
***members only***
Gewoon er uit trekken en tegelijkertijd er Neopreen kabel (H05RR-F) intrekken. Hier heb ik 5-voudige kabel liggen - incl. 2 stuurdraden voor de SMI-bus -, en dat ging soepel door de pijp.
Ja ik ga kijken waar de zonwering tzt mee komt, of er aansluitterminals op de zonwering zelf zitten of niet. Moet ff goed in mn foto's terug zoeken om te kijken waar alles naar toe aangesloten is. Zodat ik het juiste stopcontact van de muur af haal. Zitten een paar scherpe bochten in de (voorbedrade flex) buis dus hoop dat dat goed gaat tzt.Conrado schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:23:
[...]
VD draad? Da's best interessant ja
Gewoon er uit trekken en tegelijkertijd er Neopreen kabel (H05RR-F) intrekken. Hier heb ik 5-voudige kabel liggen - incl. 2 stuurdraden voor de SMI-bus -, en dat ging soepel door de pijp.
Heb in feite alleen 3 aderig nodig, omdat het allemaal met afstandsbediening zal gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 30-05-2025 11:29 ]
Ja, alleen als je vriend iets over het hoofd ziet, wat dan?sysiwan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:01:
Kan ook doen alsof ik een bouwkundige 'inspecteur' meeneem, wat een technische vriend is, die kritische vragen stelt en met een blocnote meeloopt
Voor mij is het lang geleden dat ik met een aannemer bouwde. Toen een inspecteur van VEH de inspectie laten doen. Als je een huis opgeleverd krijgt, is alles nieuw en mooi. Je krijgt simpelweg te veel indrukken.
Een inspecteur ziet weer een huis en weet waar 'ie op moet letten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic