Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 229.914 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

IJsbeer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:46:
Dit lijkt me de belangrijkste quote uit het stukje:

[...]

Burgers zijn dus nog lang niet veilig :(

Buiten de raketten heeft Rusland nu natuurlijk ook de Shahed drones, die ze (naar verluidt) zelf in grote aantallen kunnen produceren. Ook die weten met enige regelmaat hun doel te behalen :(

Het gaat koud worden, erg koud. Dit gaat hopelijk veel problemen opleveren voor RU met slecht uitgeruste manschappen en hopelijk niet voor UA.

Dit geeft RU natuurlijk wel een kans om veel van UA in de kou te krijgen… laten we hopen dat het ze niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:21

pro_6or

amateur_60r

IJsbeer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:46:
Dit lijkt me de belangrijkste quote uit het stukje:

[...]

Burgers zijn dus nog lang niet veilig :(

Buiten de raketten heeft Rusland nu natuurlijk ook de Shahed drones, die ze (naar verluidt) zelf in grote aantallen kunnen produceren. Ook die weten met enige regelmaat hun doel te behalen :(
Is ook iets dat Jakub Janovsky al vrij snel na de 1e grote aanval van deze winter zei. Rusland kan dit nog 3, 4 keer doen deze winter. Maargoed, dat is dus wel nog maar 1/3 van wat ze vorige winter konden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Volgens ISW zou Putin een mogelijk confrontatie aan willen gaan met het westen met de reden dat op die manier wél de hoge verliezen verantwoord zouden kunnen worden.
Een kwart miljoen Russen verliezen en een leger dat haar slagkracht kwijt is geraakt aan een land wat veel kleiner is is natuurlijk een slecht verhaal.

We hebben natuurlijk op de propaganda kanalen dit al regelmatig voorbij zien komen, dat Rusland in gevecht is met de gehele NAVO en dat er buitenlandse troepen actief zijn binnen Oekraïne, ik vraag me alleen af of Putin echt zo ver zou willen gaan.

Artikel: https://www.standard.co.u...air-strikes-b1130019.html

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 03-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:54
gise schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:58:
Volgens ISW zou Putin een mogelijk confrontatie aan willen gaan met het westen met de reden dat op die manier wél de hoge verliezen verantwoord zouden kunnen worden.
Een kwart miljoen Russen verliezen en een leger dat haar slagkracht kwijt is geraakt aan een land wat veel kleiner is is natuurlijk een slecht verhaal.

We hebben natuurlijk op de propaganda kanalen dit al regelmatig voorbij zien komen, dat Rusland in gevecht is met de gehele NAVO en dat er buitenlandse troepen actief zijn binnen Oekraïne, ik vraag me alleen af of Putin echt zo ver zou willen gaan.

Denk vooral dreigen en grootspraak.
Als je nu al niet van een kleiner land winnen kunt laat staan het westen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gise schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:58:

Dat is wel even uit verband getrokken dan, hieronder de quote van ISW hierover. Hij heeft dus aangegeven een gevecht met het westen uit te vechten IN Oekraine. Hier staat geenszins dat hij van plan is een NAVO land aan te vallen.
Putin responded to a Russian serviceman’s question about Western aid to Ukraine during a meeting at a military hospital in Moscow Oblast on January 1, stating that Russia’s issue is not necessarily that the West is aiding Ukraine, but rather that the West is Russia's "enemy."[1] Putin added that “Ukraine by itself is not an enemy for [Russia],” but that Western-based actors “who want to destroy Russian statehood” and achieve the “strategic defeat of Russia on the battlefield” are Russia’s enemies. Putin claimed that Western elites are trying to break Russia into five parts and are trying to do so using Ukraine, but that the situation on the frontlines is changing and that Russia will “deal with the [West] faster” than the West can deal with Russia on the battlefields in Ukraine. Putin added that the problem is not in Western aid deliveries to Ukraine and noted that Ukraine has already been “completely destroyed,” that there is “nothing left” of the country, and that it “exists only on handouts.”

Putin implied that Russia is fighting an existential war against the West in Ukraine and noted that Western rhetoric has recently refocused on how to “quickly end the conflict.” This phrasing implies that Putin sees a conflict and potential negotiations between Russia and the West – not a conflict and potential negotiations between Russia and Ukraine. Putin added that Russia also wants to end the Russia-West conflict but only on the Kremlin’s terms and emphasized that Russia will not give up its positions. Putin does not view Ukraine as an independent actor and is thus portraying his full-scale invasion of Ukraine as a confrontation between Russian and West – deliberately misrepresenting the reality that Russia invaded Ukraine to destroy Ukraine’s sovereignty and territorial integrity. Putin’s emphasis on changing narratives in the West may indicate that he will perceive and/or frame any wavering in Western support for Ukraine and any Ukrainian defeats on the battlefield as a Russian victory in this supposed Russian-Western confrontation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

IJsbeer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Dat is wel even uit verband getrokken dan, hieronder de quote van ISW hierover. Hij heeft dus aangegeven een gevecht met het westen uit te vechten IN Oekraine. Hier staat geenszins dat hij van plan is een NAVO land aan te vallen.

[...]
Het toont ook wel de spin aan van het verhaal. Want dit is totaal niet het verhaal waarmee ze het conflict zijn begonnen in 2014 en ook niet het verhaal van toen ze het verder deden escaleren in 2021/22.

Deze nieuwe versie laat ook zien hoe ernstig de situatie voor Rusland is en ieder verhaal heeft een kern van waarheid. Hieruit valt te achterhalen dat:
1) Rusland zoveel mensen aan het verliezen is dat ze het alleen politiek kunnen verantwoorden door er een globaal conflict van te maken.
2) Rusland intern onstabiel dreigt te worden en er verschillende regio's zijn (klaarblijkelijk minimaal 4) die zich willen afscheiden van Rusland.
3) Rusland zich beseft dat ze een strategisch verlies hebben geleden.
4) Rusland oorlogsmisdaden pleegt aangezien Poetin zelf aangeeft dat Oekraïne al volledig verwoest is.

Dus er valt aardig wat goede info uit die reactie te halen en ik vraag mij af of Poetin hier niet te veel het achterste van zijn tong laat zien en wellicht toch onder spanning staat.

En wellicht is dit meer voor de situatie in Rusland.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:23
Yes!! Ik dacht dat ru er voorlopig mee gestopt was maar er zijn toch bijna 230 UA soldaten maar ook burgers vrij gekomen;

Update: onder deze mensen zaten ook nog eens 48 MIA;

[ Voor 26% gewijzigd door mir4dor op 03-01-2024 17:46 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
mir4dor schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:25:
Yes!! Ik dacht dat ru er voorlopig mee gestopt was maar er zijn toch bijna 230 UA soldaten maar ook burgers vrij gekomen;
[Twitter]
Update: onder deze mensen zaten ook nog eens 48 MIA;
[Twitter]
Goede ontwikkeling iig.
RU was er Idd maanden mee gestopt omdat ze geen eigen levende soldaten terug wilden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:56
En vandaag is ook bekend geworden dat via de Navo 1.000 Patriot raketten geleverd gaan worden aan Oekraïne. Die kunnen ze vast goed gebruiken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 10:22
consolefreak schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:16:
En vandaag is ook bekend geworden dat via de Navo 1.000 Patriot raketten geleverd gaan worden aan Oekraïne. Die kunnen ze vast goed gebruiken!

[Embed]
Ze gaan 1000 raketten kopen, ik heb nog nergens gezien dat deze voor Oekraïne zijn, dit kan ook zijn om de eigen voorraden aan te vullen. (wat hopelijk als bijeffect heeft dat er dan weer ander materiaal naar Oekraïne kan gaan)

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

consolefreak schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:16:

[Embed]
In achterliggende persbericht zie ik niks over Oekraïne.

Wel iets over genoeg besteld om productie in Duitsland op te zetten.
Thomas Gottschild, Managing Director MBDA Germany: "The contract strengthens industrial and military Capabilities in Europe. The order volume will enable MBDA to set up a production facility for Patriot missiles in Germany, as well as major subcomponent production. The COMLOG facility is currently the only one of its kind for the Patriot missile outside the US. Overall, the contract supports European Patriot user states, creates workplaces in Germany, and strengthens the supply chain for ammunition."
https://www.nspa.nato.int...ract-for-patriot-missiles
COMLOG is een joint venture tussen MBDA Germany en Raytheon.
COMLOG GmbH is a 50/50 percent joint venture between MBDA Germany and Raytheon, founded in 1987. COMLOG’s primary field of activity is the logistic support of Patriot PAC-2 missiles with the aim of maintaining operational capability. Since its founding, the company has performed maintenance for more than 5,000 PAC-2 missiles at the Patriot Missile Facility 3 (PMF-3), located in Schrobenhausen, Germany, COMLOG's main customer is the NSPA, which operates on behalf of the European Patriot user countries and the US Army.
Tegen dat de productie in Duitsland opgezet is, zijn we al wat jaren verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zethiel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:46:
[...]
Ze gaan 1000 raketten kopen, ik heb nog nergens gezien dat deze voor Oekraïne zijn, dit kan ook zijn om de eigen voorraden aan te vullen. (wat hopelijk als bijeffect heeft dat er dan weer ander materiaal naar Oekraïne kan gaan)
Toch is deze stap essentieel, omdat het besluit de productie aan het werk zet en zo haar infrastructuur opschaalt. Het is wat dat betreft een beetje academisch waarom deze raketten worden gekocht. Zowel de beschikbaarheid van deze wapens in Europa en de uitbreiding van de productiefaciliteiten zijn eenduidig goed nieuws voor Oekraïne en slecht nieuws voor Rusland.

Dit laatste omdat Rusland met de aanwezigheid van deze capaciteit aan luchtdoelraketten haar eigen aanvallen in een ander perspectief moet plaatsen. Opschalende beschikbaarheid van luchtdoelraketten en de productiecapaciteit ervan in de NAVO maakt de strategie van luchtaanvallen voor Rusland minder aantrekkelijk en effectief. De NATO statement was vermoed ik vooral bedoeld voor dit laatste effect. Breng Rusland op andere gedachten over haar luchtaanvallen.

Ondanks de ellende die de Russische luchtaanvallen nu nog veroorzaken zijn ze nog maar weinig effectief als beïnvloeding van het conflict. Het toekomstperspectief wat nu wordt geschapen geeft Rusland nog minder strohalmen om Oekraïne mee onder druk te zetten. Ik heb geen goede indruk in welke fase Oekraïne nu is met de opbouw van haar gelaagde luchtverdediging. Ik zie het zowel in het belang van Oekraïne als van de NAVO om die verdediging gesloten te krijgen. Alleen met een gesloten verdediging kan het verdedigen van Oekraïne zo economisch mogelijk gebeuren, met minder druk op dure wapens als Patriots. Het effect van de ontmoediging die een gesloten verdediging zal hebben op de tegenstander laat ik hierbij dan nog buiten beschouwing.

Hieronder nog een comment va de Kyiv Independent op deze transactie, als impressie van hoe Oekraïners hiernaar kijken:

NATO agrees on deal to buy 1,000 Patriot missiles for coalition members
Kyiv Independent
NATO's Support and Procurement Agency (NSPA) announced a deal on Jan. 3 for the purchase of 1,000 Patriot air defense missiles for coalition members, including Germany, the Netherlands, Romania, and Spain.

The contract includes all the relevant components and spare parts and stems from a joint venture between NSPA and COMLOG, which is itself split between the arms manufacturer MDBA Germany and Raytheon, one of the largest U.S. defense contractors. AP reported that unnamed industry sources said the deal could be worth around $5.5 billion.

The deal will also necessitate the expansion of arms manufacturing capabilities in Europe, the press release said, including the opening of a production facility for Patriot missiles in Germany.
Hieronder zie je de noodzaak tot het opschalen van die productiecapaciteit benadrukt worden:
“Russian missile and drone attacks on Ukrainian civilians, cities and towns show how important modern air defenses are," said NATO Secretary General Jens Stoltenberg. "Scaling up ammunition production is key for Ukraine’s security and for ours.”

Ukraine also has Patriot systems, some of the most advanced air defense systems the country possesses.

Ukraine received its first Patriot systems in April 2023 and soon after proved their effectiveness by downing air-launched ballistic Kinzhal missiles, lauded by Moscow as "unstoppable hypersonic" weapons.
De onderstaande alinea over Japan geeft aan dat de Oekraïense pers zelf ook al de relatie legt dat een goede beschikbaarheid van Patriots een waterbedeffect voor Oekraïne kan betekenen. En dit laatste is iets waar Rusland strategisch rekening mee moet gaan houden.
The Japanese Foreign Ministry announced on Dec. 22 that the country had changed the rules on weapons exports and would send Patriot missiles to the U.S., paving the way for the U.S. to replenish its stocks while potentially sending Ukraine some of its own current supply.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fa72oKtanm42h85V_iBLPQ18tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bmaXcfHSqvfYXmraDgwvZ2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

Zethiel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Weet iemand een bron over hoeveel patriots (raketten) oekraine gekregen en/of verbruikt heeft? Om het even in perspectief te zetten?

Als ik zo google lijkt het aantal zelfs bij benadering niet bekend te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tanks zijn dus niet op! :+
beany schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Maar is Oekraine dan alleen afhankelijk van giften? Wat als Oekraine ervoor betaald? Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe Oekraine er financieel voor staat... kan niet al te best zijn, het land is tenslotte in oorlog. Maar ik kan dat niet onderbouwen.
Dat vraag ik mij dus ook af: Als Oekraine 'simpelweg' miljarden wordt gegeven of het zelf kan betalen: Kan men die wapens dan niet zelf inkopen?

On the night of January 4, a Russian Su-34 aircraft burned down at the Shagol airfield in Chelyabinsk, Russia. Initial reports by UP state that the GUR is responsible for an operation involving the destruction of this bomber.
Gaan we deze ook als +1 zien morgen? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Patriot leert steeds bij waardoor de Oekraïense luchtverdediging efficiënter wordt:
Het ‘goede’ nieuws is dat Oekraïne de meeste raketten kan neer­halen voor ze doel treffen, inclusief de hypersonische Kinzjals die volgens de Russische propaganda niet te onderscheppen zouden zijn. De Oekraïense stafchef Valeri Zaloezjny zei dinsdag dat de luchtmacht met de hulp van Patriot-luchtafweersystemen, geleverd door het Westen, een recordaantal van tien Kinzjals had uitgeschakeld. Volgens Jan Kallberg, wiskundig analist en voormalig docent aan de militaire academie van West Point, wordt het Patriot-systeem efficiënter, elke keer dat het een hypersonische raket of een gevechtsvliegtuig neerhaalt. “Het algoritme dat de interceptie uitvoert, leert bij. Het systeem wordt almaar accurater.”

March of the Eagles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
XWB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:44:
De Patriot leert steeds bij waardoor de Oekraïense luchtverdediging efficiënter wordt:

[...]
Bron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FJWJOLSKgBbGEmLKI-d__WZ8uA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzWGQfm6YG37OvbpykU3MbfV.png?f=fotoalbum_large

Ik wist niet dat die dingen "zelflerend" waren, maar dat zijn ze dus wel. Niet alleen dat, het collectieve geheugen wordt gevoed met deze data waardoor iedereen baat heeft. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003

Zewatanejo

Fine Thanks!

asing schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:52:
het collectieve geheugen wordt gevoed met deze data waardoor iedereen baat heeft. :)
Behalve de Russen dan hè? :D

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Die hebben geen Patriot ;) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En hier het filmpje van de GUR pyromaan die de SU34 aan steekt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 10:22
YakuzA schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:41:
[...]

En hier het filmpje van de GUR pyromaan die de SU34 aan steekt:
[Twitter]
Hopelijk gaan we dat vaker en vaker zien, helemaal als het zo gemakkelijk is kan dat anderen inspireren.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dapper, zo met al die sneeuw. Iedereen kan je voetsporen volgen. Ik begrijp alleen niet waarom ze er maar 1 in de fik steken en blijven kijken en filmen. Zou er maar één gestaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:50:
Dapper, zo met al die sneeuw. Iedereen kan je voetsporen volgen. Ik begrijp alleen niet waarom ze er maar 1 in de fik steken en blijven kijken en filmen. Zou er maar één gestaan hebben?
Beetje vreemd filmpje. Ik neem aan dat het een verlaten basis is met een defect toestel wat op onderdelen wachtte. Of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
downtime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Beetje vreemd filmpje. Ik neem aan dat het een verlaten basis is met een defect toestel wat op onderdelen wachtte. Of zoiets.
Als je de luchtfoto op Google Maps bekijkt is het niet zo verlaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvcjtXQpi6bri1cVXjrwecXG3MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvqaaTV5wEUWEquy6On7qqN1.png?f=fotoalbum_large

Gezien de groene bomen is de foto van Google al ouder, dus ik kan niet zeggen of de situatie nog steeds zo is maar dit ziet eruit als een in gebruik zijnd vliegveld. Als je de gedachte hebt dat het ook commerciële luchtvaart is, dat is het niet. Tsjeljabinsk is het normale vliegveld van deze stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

asing schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Als je de luchtfoto op Google Maps bekijkt is het niet zo verlaten.

[Afbeelding]

Gezien de groene bomen is de foto van Google al ouder, dus ik kan niet zeggen of de situatie nog steeds zo is maar dit ziet eruit als een in gebruik zijnd vliegveld. Als je de gedachte hebt dat het ook commerciële luchtvaart is, dat is het niet. Tsjeljabinsk is het normale vliegveld van deze stad.
Het kan van de ene op de andere dag ook helemaal leeg zijn natuurlijk.
Dan zijn 'de vogels gevlogen'.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 22:34
Wat moet ik mij voorstellen bij zelflerend?
Heb er een idee bij, maar is dat in de richting van:
"Er vliegt een SU-34 op 20km afstand op 6 kilometer hoogte, met een snelheid van Mach 0.8 richting het zuiden met een wind uit zuidoosterlijke hoek. Zes weken geleden is er onder vergelijkbare omstandigheden hetzelfde toestel neergehaald, nu schieten zou het beste zijn?"

Of totaal iets anders? :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
downtime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Volgens mij was zoiets al vaker gebeurd.

edit..

Oja! Een drone die een basis op vloog en een vliegtuig beschadigden.

[ Voor 12% gewijzigd door wauskoek op 04-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:33:
"Er vliegt een SU-34 op 20km afstand op 6 kilometer hoogte, met een snelheid van Mach 0.8 richting het zuiden met een wind uit zuidoosterlijke hoek. Zes weken geleden is er onder vergelijkbare omstandigheden hetzelfde toestel neergehaald, nu schieten zou het beste zijn?"

Denk dat je meer moet denken aan het herkennen van de raket tov ruis en andere dingen op de radar. En door ze te tracken weet je hoe dat ding zich in de lucht reageert (bijv van koers veranderd), wat weer zinvolle info is voor het onderscheppen.

Maar als dit echt zo werkt, dan is het nog (!) onbegrijpelijker dat er MAAR 3 sets in Oekraine staan. Dat is dan toch een supergoedkope manier voor het westen om goed voor te bereiden op de mogelijkheden van de russen? Of zijn ze echt zo na-ief dat de honger van Rusland is gestild na Oekraine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:50:
Het zal vast ergens in een hoekje op die basis zijn, op de main runway en vlak daarbij is het vaak moeilijk binnenkomen. (aan de noordwest kan heb je wel zo'n hoekje)

Net zoals ze een tijd geleden ergens bij een basis in de buurt van china oid hetzelfde hadden gedaan met 1 of 2 vliegtuigen.
Dat waren er 2 die ver van de loodsen en bebouwing stonden, maar heel dicht bij een openbare weg.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2024 15:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Belgie stuurt wat (extra) personeel en F16's naar Denemarken:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:33:

De systemen gebruiken AI om de raketten te detecteren in de data. Die data zal dus worden opgeslagen voor de techneuten om te gebruiken bij het trainen van een nieuw machine learning algoritme.

Fun fact voor de data scientisten: De ROC metric voor de beoordeling van ML-modellen is oorspronkelijk bedacht om de accuraatheid van menselijke radar-operatoren te meten tijdens de tweede wereldoorlog.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The British company BAE Systems plans to relaunch the production of M777 howitzers and spare parts for them.
https://mil.in.ua/en/news...m777-howitzer-production/

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mir4dor
Het aantal neergehaalde russische raketten en drones boven Ukraïne het afgelopen jaar.
Bizar als je het zo gevisualiseerd ziet :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l8Gs5qYudgwkRyMl7b5cV8e0YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qYw4oth15umuZ2MqZBMrTAf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Explosies op de Krim, 10 explosies in Sevastopol, ook in andere plaatsen explosies gemeld, hopelijk wat juicy targets!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

gise schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:06:
Explosies op de Krim, 10 explosies in Sevastopol, ook in andere plaatsen explosies gemeld, hopelijk wat juicy targets!
[Twitter: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1742952292041490606]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GDA1o8XXMAA_SOq?format=png&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mir4dor schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Het aantal neergehaalde russische raketten en drones boven Ukraïne het afgelopen jaar.
Bizar als je het zo gevisualiseerd ziet :(
[Afbeelding]
[Twitter]
Dit is wel heel misleidend weergegeven door de shaheds 5x zo groot te maken als de kruisraketten 8)7

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
link0007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Dit is wel heel misleidend weergegeven door de shaheds 5x zo groot te maken als de kruisraketten 8)7
Het kader in het midden geeft de aantallen weer. Ik zie daar geen misleiding in ?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuw spul uit Duitsland.
Delivered:
— 10 Marder 1A3 IFVs
— Up to 120 IRIS-T (SL) missiles
— 1 Skynex air defence system
— 2 TRML-4D
— 30 Drone detection sensors
— 1 Bridge-laying tank Biber
— 3 HX81
— 1 Semi-trailer for HX81
— 10 Mercedes-Benz Zetros
— 2 WiSENT 1 MC
— 34 Regular vehicles (could be Toyota Land Cruisers)
— 9,080 shells 155mm artillery ammunition
— Ammunition for Leopard 2A6
— 3,350 combat helmets M92
— 10 Ground surveillance radars Ground Observer 12
— 305 MK 556 rifles
— 0.75 million rounds of firearm ammunition
— 1,152 Winter camouflage nets
— 2,000 Winter camouflage ponchos

Pledged:
— 4 IRIS-T SLM systems (already known)
— 1 Skynex air defence system (already known)
— 20 Drone detection sensors (already known)
— 41 Mercedes-Benz trucks (unknown type)
— 26,850 combat helmets M92
— 4,695 MK 556 rifles
— 0.45 million rounds of firearm ammunition
— 8,000 DM22 (PARM) (already known)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist wat wapenproductie en financiering posts verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. De discussie begon wat weg te drijven bij het strijdverloop zelf.

Probeer hier zelf wat rekening mee te houden, ik heb er begrip voor dat die grens niet altijd hard is te leggen. Vaak is een enkele post op zich nog niet zo'n punt, maar als er en een wapen- en leveringsdiscussie uit ontstaat dan dwalen we alleen wat af.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:45

bloody

0.000 KB!!

Het is opnieuw onrustig op De Krim. Hopelijk worden er weer waardevolle targets geraakt :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
bloody schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:13:
Het is opnieuw onrustig op De Krim. Hopelijk worden er weer waardevolle targets geraakt :)

[Twitter]
Verjaardags kado voor Kiril Budanov :+
Nu lees ik op sommige kanalen dat Gerazimov gedood zou zijn bij de aanvallen. Geruchten geruchten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:45

bloody

0.000 KB!!

mir4dor schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Nu lees ik op sommige kanalen dat Gerazimov gedood zou zijn bij de aanvallen. Geruchten geruchten :)
Ha, dat is idd wel erg wishful thinking. Bovendien zou dat niet zo'n goed bericht zijn, want dan is er een kans dat er een meer capabele bevelhebber komt.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08

Nox

Noxiuz

bloody schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ha, dat is idd wel erg wishful thinking. Bovendien zou dat niet zo'n goed bericht zijn, want dan is er een kans dat er een meer capabele bevelhebber komt.
Er kan ook een nog minder capabele op die plek komen... Al weet ik niet hoe dat exact werkt daar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:13:

[Twitter]
Belgorod is ook onrustig:

Het lijkt wel een bomaanslag op een auto. Of ze missen en er gaat een auto belly up.

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 04-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Nox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Er kan ook een nog minder capabele op die plek komen... Al weet ik niet hoe dat exact werkt daar.
Capaciteiten doen er niet toe. Loyaliteit en connecties des te meer... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 13:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe0lteM82uAloolnuDQGcwbv-_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lv5qFEJQpjP7sVOU3iE2Pj8U.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

mir4dor schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Ik zie dit ook vanochtend nog voorbijkomen op X, maar ik heb geen idee welke bronnen betrouwbaar zijn..

Iemand hier misschien al wat meer over gehoord?

#GerasimOFF

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fanta schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zie dit ook vanochtend nog voorbijkomen op X, maar ik heb geen idee welke bronnen betrouwbaar zijn..

Iemand hier misschien al wat meer over gehoord?

#GerasimOFF
Zou niet verwachten dat Gerisimov zich ergens in Oekraine begeeft waar hij geraakt kan worden.

Verder zo het mogelijk jammer zijn, want incompetente leger leiders aan RU kant blijven een pluspunt voor de war effort.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weer +30 artillerie. Het gaat maar door, het gaat maar door. Fantastisch!

Het gaat op de Krim weer lekker verder. UA zou een tweede aanval uitvoeren.

Ik hoop dat we met enkele dagen beter weten wat UA nu precies heeft weten te bereiken.

* Snow_King heeft iedere keer de hoop dat die brug nu echt eens in de zee ligt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Snow_King schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:19:
[...]

[Twitter]

Ik hoop dat we met enkele dagen beter weten wat UA nu precies heeft weten te bereiken.

Mooi om te zien hoe enthousiast jij telkens bent als er veel artillerie kapot is. Als ik 's ochtends de update zie en veel artillerie zie verwacht ik altijd een reactie van je :*)

Ben heel benieuwd wat de reactie vanuit Rusland zal zijn als de Kerchbrug eruit ligt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:19:
[...]

[Twitter]

Het is ook wel weer ongeveer tijd om de Krim brug er weer uit te gooien. Idealiter wil je dat de brug wordt gesloopt, dan vervolgens er mankracht en materiaal aan reparatie wordt gespendeerd en als hij af is hij weer wordt gesloopt.
Op die manier is iedere keer de hoop dat de brug weer gebruikt kan worden maar toch constant plat ligt met veel verlies van mankracht en materiaal. Dat is op termijn beter dan dat je de hele brug plat gooit en reparatie als zinloos wordt gezien.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Russia destroys 2 decoy IRIS-T systems

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/9mRmyvoxWI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Ik heb het nog niet gezien hier, excuses als het al ergens gepost is :> .

Het is bevestigd door Amerikaanse bronnen, er zijn minstens 2 raketten van Noord Koreaanse makelij afgeschoten op Oekraïne. Zo te zien niets geraakt maar het feit dat Rusland niet alleen artillerie granaten heeft ingeslagen, maar ook een paar raketten met 400+ km bereik is wel bijzonder.

CVR gaat hierop in en suggereert dat het afgedwongen zou kunnen zijn bij de deal. Noord Korea is namelijk niet groot genoeg om zelf hun raketten te testen en zou op deze manier aan belangrijke data kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Het is ook wel weer ongeveer tijd om de Krim brug er weer uit te gooien. Idealiter wil je dat de brug wordt gesloopt, dan vervolgens er mankracht en materiaal aan reparatie wordt gespendeerd en als hij af is hij weer wordt gesloopt.
Op die manier is iedere keer de hoop dat de brug weer gebruikt kan worden maar toch constant plat ligt met veel verlies van mankracht en materiaal. Dat is op termijn beter dan dat je de hele brug plat gooit en reparatie als zinloos wordt gezien.
Ja ik had wel verwacht dat Oekraïne al nog weer een aanval zou doen.

Rusland had die barges aangelegd tegen de Seababy’s maar die waren met de grote storm van vorige maand oid weer weg gespoeld, zou toch een mooi moment zijn om weer wat Seababy’s die kant op te sturen.

Maar misschien is het ook wel, zodra er een aanval met een bepaalde tactiek is gebruikt, zal Rusland wel extra alert zijn op die manier. Zo zullen de vrachtwagens wel extra gecontroleerd worden na die eerste aanval, en zijn er naast die barges misschien nog andere maatregelen genomen tegen de Seababy’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:38:
[YouTube: DECLASSIFIED: N. Korean Ballistic Missiles Used in Ukraine!]

Ik heb het nog niet gezien hier, excuses als het al ergens gepost is :> .

Het is bevestigd door Amerikaanse bronnen, er zijn minstens 2 raketten van Noord Koreaanse makelij afgeschoten op Oekraïne. Zo te zien niets geraakt maar het feit dat Rusland niet alleen artillerie granaten heeft ingeslagen, maar ook een paar raketten met 400+ km bereik is wel bijzonder.

CVR gaat hierop in en suggereert dat het afgedwongen zou kunnen zijn bij de deal. Noord Korea is namelijk niet groot genoeg om zelf hun raketten te testen en zou op deze manier aan belangrijke data kunnen komen.
Was idd in een ander topic :7

Die Noord Koreaanse raketten hebben schijnbaar wel mensen geraakt in Kharkiv:
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Was idd in een ander topic :7

Die Noord Koreaanse raketten hebben schijnbaar wel mensen geraakt in Kharkiv:
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Je was me net voor. :)

De tweet in jouw bericht gaat over een raket die insloeg in Kharkiv, waar CVR refereert aan een raket die insloeg ergens in de buurt van Zaporizhzhia. Dus dan zou er een derde zijn afgevuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:46:
[...]

De tweet in jouw bericht gaat over een raket die insloeg in Kharkiv, waar CVR refereert aan een raket die insloeg ergens in de buurt van Zaporizhzhia. Dus dan zou er een derde zijn afgevuurd?
Ziet er uit als een 3e idd.

Het verhaal over dat Noord Korea niet groot genoeg is om te testen is wat vaag, ze schieten vaak genoeg over Japan heen of in die richting de laatste jaren.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik hoop dat dat hele verhaal met Noord Koreanse raketten een staartje krijgt, zie deze quote
Russia's latest escalation in procuring and even using North Korean missiles emphasizes once again that treaties and agreements with Russia are not worth the paper on which they are written on. This case in particular shows that, brazenly. Short thread:

UN Security Council Resolution 1718 explicitly forbids North Korea from importing and exporting of:

- battle tanks
- armoured combat vehicles
- large calibre artillery systems
- combat aircraft, attack helicopters
- warships
- missiles or missile systems

I have added of the section of resolution. UNSC Resolution 1718 (October 14, 2006) has been agreed upon, unanimously. Yes, even Russia agreed upon this because they never couldn't imagine back then to epicly fail so that they need to import weapons and ammunition from North Korea.

UNSC Resolution 1718 has been extended and reaffirmed, twice. In UNSC Res. 2276 (March 2016) and UNSC Res. 2407 (March 2018).

What does this tell us? First of all, that the UN and the UNSC in particular are worthless. Well, this is hardly breaking news, but it is worth pointing out. As long as Russia sits in the UNSC, this council is inherently broken and needs to be disbanded. The upcoming UNSC meeting on January 10, you can forget. But that is a topic for another day.

More importantly is the fact that Russia repeatedly violates its own agreements whenever necessary. Nothing what is agreed with Russia can be taken for granted. Treaties and agreements are for the Kremlin sole means to keep enemies at bay, and once the time is ripe, the treaties and agreements get torn apart. It happened with the Budapest Memorandum, countless other agreements. The UNSC Res. 1718 is only the latest proof.

In reference to Putin-Russia, we are dealing with a deeply uncivilized and imperial-thinking country which only understand the language of absolute violence. I also want to crush all hopes if anyone thinks that Putin will change his mind. He will not, he cannot. Not even when we destroy another million Russians, because he made the decision for himself that this is his last fight. For him, it is about making history in the manner of all Russian emperors and he will not settle with a half-hearted ceasefire. He cannot because this is not too "grand". He will order to fight until his beloved Russian empire is restored or somebody puts a 9mm bullet between his eyes, whatever comes first. Until then, expect a lot of death.

For the decision makers in reference to Ukraine the case cannot be clearer than now. Ukraine must receive every weapon necessary. I also want to be very blunt. All those weapons must have the capabilities not only hit Russian-occupied territories in Ukraine, but need to be used on Russia soil as well. Enough with the half-measures. A Russian target is a Russian target, no matter where it sits.

With Ukraine's victory, Putin will lose his entire gamble and will offer a pathway for someone in his inner circle to move against him, quite easy, because Russians can sustain hardships except for one: Defeat.
https://twitter.com/Tendar/status/1743191294116061362#m

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Op Saky airfield zouden doden gevallen zijn gisteren:
Pro-Russian channels confirm that in yesterday's strike against the Russian airbase in Saky around 23 Russian soldiers were killed, among them 5 high ranking members and 9 from the special forces.

The same channels complain that the Russian air defense in the Russian-occupied peninsula has been severely degraded, enabling more strike of that kind in the future.
https://nitter.net/Tendar/status/1743202218134675719#m
/Edit:
Deze tweet is ingetrokken:
want to revise this post after being notified by Dmitri (@wartranslated). I quoted Crimea Wind, which is usually quite solid, but they used a Pro-Russian source which is rather dubious. The actual number of casualties is unclear. It could be less, and it could be more.

All what we know for certain so far is that the airbase of Saki has been hit. Everything else is speculation. Sorry for the confusion.

[ Voor 31% gewijzigd door IJsbeer op 05-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

PASware schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Mooi om te zien hoe enthousiast jij telkens bent als er veel artillerie kapot is. Als ik 's ochtends de update zie en veel artillerie zie verwacht ik altijd een reactie van je :*)

Ben heel benieuwd wat de reactie vanuit Rusland zal zijn als de Kerchbrug eruit ligt.
De reden dat ik zo 'blij' ben is dat het de ruggegraat van het Russische leger is. Als ze iets willen doen in het offensief beginnen ze altijd eerst met massief veel artillerie.

Ze hebben Kramatorsk (voorbeeld) nog steeds op hun wensenlijst staan, maar dat doen ze enkel door die hele stad plat te gooien. Zoals gebeurd is met oa Bakhmut, Lyman en nog andere steden.

Als die mogelijkheid de Russen wordt ontnomen dan gaat het zeker een verschil maken.

N-Korea kan dan wel shells (van disputabele kwaliteit) leveren, maar zonder geschut heb je daar ook niets aan.

Het gaat er om dat de offensieve kracht van RU zo goed mogelijk beperkt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:23

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Het verhaal over dat Noord Korea niet groot genoeg is om te testen is wat vaag, ze schieten vaak genoeg over Japan heen of in die richting de laatste jaren.
Ja, maar dan raak je alleen de zee. Je wil wel zeker weten dat je een kinderdagverblijf kan demilitariseren.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
complain that the Russian air defense in the Russian-occupied peninsula has been severely degraded
d:)b

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Kan me wel voorstellen dat ze graag in echt oorlogsgebied testen. Dus hoe moeilijk is hij uit de lucht te halen / hoe kunnen ze dat stuk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Liveblog Gelderlander:
Oekraïne zegt dat het nu niet kan bevestigen of Rusland Noord-Koreaanse raketten heeft gebruikt in de bijna twee jaar durende oorlog. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland recent bij twee aanvallen raketten van Noord-Koreaanse makelij ingezet.

Het Witte Huis verklaarde donderdag dat Rusland Noord-Koreaanse wapens gebruikt en ook raketten wil van bondgenoot Iran. De levering van Noord-Koreaanse raketten werd omschreven als een 'aanzienlijke en zorgelijke escalatie'. Oekraïne doet nog onderzoek naar het vermeende gebruik van deze raketten.

,,We hebben tot dusver geen informatie dat dergelijke raketten zijn gebruikt", aldus een woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht tegen staatsmedia. Hij zegt dat deskundigen wrakstukken zullen bestuderen en dat pas daarna kan worden bevestigd of ontkend dat Rusland Noord-Koreaanse raketten heeft afgevuurd op Oekraïne.

De gouverneur van de aan Rusland grenzende regio Charkiv zegt vrijdag dat er een aanval heeft plaatsgevonden met raketten die niet door Rusland zijn gemaakt en dat dit wordt onderzocht.
Bron : https://www.gelderlander....niet-bevestigen~acf6c3ff/

Ik weet dat men in staat is onderzeeërs van elkaar te onderscheiden door het geluid wat ze maken. Zouden de Amerikanen dat ook kunnen met raketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 14:38
Het restant wat in Kharkiv gevonden is, is te herkennen op een foto van een Nork rakettenfabriek waar Kim op staat.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
asing schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:44:
Liveblog Gelderlander:

[...]

Ik weet dat men in staat is onderzeeërs van elkaar te onderscheiden door het geluid wat ze maken. Zouden de Amerikanen dat ook kunnen met raketten?
Nou daar waar Rusland zegt dat het wilde gaan Esclaren toen ter Leopards kwamen, maar niet verder kwam dan een beetje blaffen is dit een uitgesproken situatie dat het westen niet gaat bluffen maar gaat doen...

En dan bedoel ik de al afgeschreven ATACMS en de Duitse Taurus raketten sturen. Desnoods nog Tomahawks erbij.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 14:38
Ik vermoed dat je de kwaliteit en precisie van die Nork raket wat overschat. Het is en blijft maar een 3e wereld land.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
🇩🇪Germany has announced a new military aid package for Ukraine, the first of the year.

It includes:

▫️10 infantry fighting vehicles MARDER;

▫️1 air defense system SKYNEX with ammunition;

▫️2 TRML-4D air surveillance radars;

▫️2 armored engineering vehicles WISENT 1;

▫️bridge-laying tanks BEAVER;

▫️10 ground surveillance radars GO12;

▫️10 trucks Zetros;

▫️3 truck tractor trains 8x8 HX81 and semi-trailers

▫️31 vehicles;

▫️missiles for IRIS-T SLM air defense systems.

The package also includes 9,080 rounds of 155 mm ammunition, 305 assault rifles MK 556,750,000 rounds of ammunition, 30 drone detection systems, 30,000 winter clothing sets, and 3,350 helmets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

gise schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:15:
🇩🇪Germany has announced a new military aid package for Ukraine, the first of the year.

It includes:

▫️10 infantry fighting vehicles MARDER;

▫️1 air defense system SKYNEX with ammunition;

▫️2 TRML-4D air surveillance radars;

▫️2 armored engineering vehicles WISENT 1;

▫️bridge-laying tanks BEAVER;

▫️10 ground surveillance radars GO12;

▫️10 trucks Zetros;

▫️3 truck tractor trains 8x8 HX81 and semi-trailers

▫️31 vehicles;

▫️missiles for IRIS-T SLM air defense systems.

The package also includes 9,080 rounds of 155 mm ammunition, 305 assault rifles MK 556,750,000 rounds of ammunition, 30 drone detection systems, 30,000 winter clothing sets, and 3,350 helmets.
Ik denk dat je deze gemist hebt.. :)

user109731 in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M1"

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
asing schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:44:
Liveblog Gelderlander:

[...]

Geen idee, maar het gaat toch om een kloon van een Russische raket? dus veel verschil zal er niet zijn in radarsignatuur of gedrag.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wel handig als ze zo netjes naast elkaar parkeren:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Daar gaat @Snow_King vast een vreugdedansje voor doen O+ . Ik ook trouwens!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

consolefreak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:59:
Daar gaat @Snow_King vast een vreugdedansje voor doen O+ . Ik ook trouwens!
Zeker! Elk stuk Russisch spul wat geen dood en verderf meer kan zaaien en de kant van UA is iets om blij om te zijn!

Dat de Russen zo stom zijn dit spul zo strak naast elkaar te parkeren is hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:47:
Wel handig als ze zo netjes naast elkaar parkeren:
[Twitter]
Die ene is inderdaad duidelijk een BMD gebaseerde Nona (Je hebt ze ook op BTR chassis) maar de ander is gewoon een BMP zo te zien.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele posts verplaatst naar Wapens en wapensystemen.

Desondanks is ook de resterende discussie over raketten op punten best speculatief. Blijf in dit topic bij de feiten en liever geen theoretische discussies hier. Zo past de vraagstelling over detectie beter in het wapentopic.

Omwille van de samenhang van de discussie hier zijn desondanks enkele posts hier blijven staan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT6ATW8zdrDpqAGStDZd3jsZxt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soz30IDm9vWQBMctNEMIuvY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Zijn achteraf idd beide raket golven waar NK raketten bij zaten:
The North Korean-made missiles were fired at Ukraine on December 30 and January 2, National Security Council spokesperson John Kirby said at a White House briefing. They were among at least 500 missiles and drones fired at Ukraine around the New Year’s holiday, according to Kyiv.

The December 30 attack involved a lone missile that fell into a field, while Russia’s January 2 assault involved multiple missiles, he said. The impacts of missiles fired on January 2 are still being assessed, Kirby said, adding they were part of a “massive” Russian assault.
https://edition.cnn.com/2...ia-intl-hnk-ml/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2024 10:19 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:10:
Belgie stuurt wat (extra) personeel en F16's naar Denemarken:
[Twitter]
Noorse F16’s zijn nu ook in Denemarken aangekomen voor de training:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vraag me af wat men kan (of eraan gaat) doen betreft de NK rakketten ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:51:
Weinig tot niks vermoed ik. De slappe trage aanpak van het westen zal zo blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:51:
Foei zeggen in de VNSC waarna RU de lange neus trekt omdat ze toch een veto hebben?

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-10 15:36
Vanuit het Britse MoD, een Twitter update mbt het verwachte aantal Russische slachtoffers tot en met eind dit jaar.
Met het huidige tempo is de verwachting dat ze rond dag 1043 van de '3-daagse invasie', op een half miljoen doden en (zwaar-)gewonden uitkomen.

Dit afgezet tegen de 70.000 doden en gewonden in de Russische oorlog in Afghanistan van 1979 tot en met 1989.

Opvallend format. Geen bullit point slide maar video met muziekje.
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1743588331781316617

De UK MinDef update van vandaag, wijst op de in aantal flink afgenomen Russische luchtbombardementen op het Oekraïnse bruggenhoofd beneden de Dnipro rivier, waardoor het voor Russen moeilijker is, om met het lokale '18e Combined Arms' leger, de Oekraïnse posities daar teniet te doen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GDJfwXkW0AANf_W?format=jpg&name=small
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1743561292097491186

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Filmpje, M777 Arty met geëxplodeerde barrel

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/e8nXHaKVCo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ze schieten al tijden met nieuwe voorraad, ik meen dat dat in april al zo was. Er is geen voorraad, alles is vers geproduceerd. Vandaar dat het ook tijden stil blijft en dan ineens weer een hoos aan raketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
asing schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:11:
Ze schieten al tijden met nieuwe voorraad, ik meen dat dat in april al zo was. Er is geen voorraad, alles is vers geproduceerd. Vandaar dat het ook tijden stil blijft en dan ineens weer een hoos aan raketten.
Ik weet niet goed hoe ik onderstaande post moet lezen maar 40 Kinzhal klinkt niet als echt heel veel;

"At the ready" zijn er nog meer dan, of worden ze geproduceerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Ik weet niet goed hoe ik onderstaande post moet lezen maar 40 Kinzhal klinkt niet als echt heel veel;
[Twitter]
"At the ready" zijn er nog meer dan, of worden ze geproduceerd?
De Kinzhals zijn pas laat op het toneel verschenen. Ze deden het eerst met andere raketten. Die Kalibr is het paradepaardje en kost ze klauwen met geld. Dat idee paradepaardje was snel over toen bleek dat je ze met een decennia oude Patriot uit de lucht kon knallen.

Ze zullen ze vast nog maken. Of ze er nog 30 hebben, of bluffen, kan ik je niet vertellen. Het werkt natuurlijk wel afschrikwekkend als er 30 klaarliggen voor een vergeldingsactie. Tijd zal het leren.

Laat ik het zo zeggen : als het allemaal geweldig ging daar in Rusland dan hadden ze geen Noord Koreaanse raketten nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik lees het zo als dat ze op dit moment ten alle tijden 40 stuks op voorraad houden. Mocht er dan een mogelijkheid zijn (radar down oid) dan kunnen ze iig met 40 stuks misbruik maken van de situatie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNxzy2K9kaMX6-8BrYUmUCn8WeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXYqsPCOzZBXZIndoEMjjYm8.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• consolefreak
Oekraïne heeft duidelijk door dat oorlog draait om logistiek. Ze hebben met behulp van himars een gedeelte van een spoortraject in opbouw opgeblazen inclusief een brughoofd, brandstoftanks en transportvoertuigen.

Bonus is dat de locatie van luchtafweer bekend is geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door consolefreak op 07-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• consolefreak
Het is natuurlijk ook altijd goed om te zien waarvoor je gegeven hulp ingezet wordt. In dit geval heeft Nederland veldziekenhuizen gegeven en ze worden door Oekraïne ingezet voor de nationale garde. Er zijn fotos bij de tweet te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
Het blijft ook goed in te zien dat hogere geplaatste rangen blijven omvallen als bosjes. Ik zie best veel namen en fotos voorbij komen de laatste tijd. Als voorbeeld in dit geval Majoor Oleg Orlov en kapitein Artem Yuryevich Gabitov.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
consolefreak schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:00:
Oekraïne heeft duidelijk door dat oorlog draait om logistiek. Ze hebben met behulp van himars een gedeelte van een spoortraject in opbouw opgeblazen inclusief een brughoofd, brandstoftanks en transportvoertuigen.

Bonus is dat de locatie van luchtafweer bekend is geworden.

[Embed]
Dat is zeker die nieuwe rails die aangelegd zou worden vanuit Rusland naar Mariopul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Geen wapen of wapenproductie discussie hier meer. Hier gaat het over strijdverloop. Inhoudelijk oven wapens discussieer verder in Wapens en wapensystemen. Over productie, contracten en capaciteiten in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Niet hier dus. Hier moet het over de strijdhandelingen zelf gaan. Huidige posts worden nog verschoven, nieuwe worden verwijderd. Denk dus even na waar het hoort, zo moeilijk is het niet. We kunnen allemaal lezen en schrijven, dus een discussie afbuigen moet ook nog wel lukken.

Edit: zojuist een hele sloot posts verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 07-01-2024 16:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fLyHC1BkQnjCMrJDQnbZkh_17U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50DZi64rdUxaz80RF07DJf9a.jpg?f=fotoalbum_large

440 manschappen… dat is lang geleden dat het zo laag was.

[ Voor 7% gewijzigd door beany op 08-01-2024 07:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
beany schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:01:
[Afbeelding]

Orthodox kerstviering misschien? (Serieus bedoeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gedwongen passportisatie blijft toch een ding.
In the temporarily occupied part of Zaporizhzhia region, only people with a Russian passport can get doctor’s prescriptions for essential medicines, while imported medicines are either not available or are too expensive.
https://www.ukrinform.net...ith-russian-passport.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06
beany schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:01:
[Afbeelding]

Wellicht dat het ook niet helpt dat het in oost oekraine nu -13 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Foei zeggen in de VNSC waarna RU de lange neus trekt omdat ze toch een veto hebben?
Je zou zeggen dat dit een vrijbrief is voor het westen om ook lange afstandswapens te leveren aan UA die over de grens mogen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33
saikol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Wellicht dat het ook niet helpt dat het in oost oekraine nu -13 is
Dus misschien/hopelijk moet hier nog 300 bovenop geteld worden aangezien er een zooitje russen doodgevroren in hun plasticwrap beschutting ligt...
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid