Zethiel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:46:
[...]
Ze gaan 1000 raketten kopen, ik heb nog nergens gezien dat deze voor Oekraïne zijn, dit kan ook zijn om de eigen voorraden aan te vullen. (wat hopelijk als bijeffect heeft dat er dan weer ander materiaal naar Oekraïne kan gaan)
Toch is deze stap essentieel, omdat het besluit de productie aan het werk zet en zo haar infrastructuur opschaalt. Het is wat dat betreft een beetje academisch
waarom deze raketten worden gekocht. Zowel de beschikbaarheid van deze wapens in Europa en de uitbreiding van de productiefaciliteiten zijn eenduidig goed nieuws voor Oekraïne en slecht nieuws voor Rusland.
Dit laatste omdat Rusland met de aanwezigheid van deze capaciteit aan luchtdoelraketten haar eigen aanvallen in een ander perspectief moet plaatsen. Opschalende beschikbaarheid van luchtdoelraketten en de productiecapaciteit ervan in de NAVO maakt de strategie van luchtaanvallen voor Rusland minder aantrekkelijk en effectief. De NATO statement was vermoed ik vooral bedoeld voor dit laatste effect. Breng Rusland op andere gedachten over haar luchtaanvallen.
Ondanks de ellende die de Russische luchtaanvallen nu nog veroorzaken zijn ze nog maar weinig effectief als beïnvloeding van het conflict. Het toekomstperspectief wat nu wordt geschapen geeft Rusland nog minder strohalmen om Oekraïne mee onder druk te zetten. Ik heb geen goede indruk in welke fase Oekraïne nu is met de opbouw van haar gelaagde luchtverdediging. Ik zie het zowel in het belang van Oekraïne als van de NAVO om die verdediging gesloten te krijgen. Alleen met een gesloten verdediging kan het verdedigen van Oekraïne zo economisch mogelijk gebeuren, met minder druk op dure wapens als Patriots. Het effect van de ontmoediging die een gesloten verdediging zal hebben op de tegenstander laat ik hierbij dan nog buiten beschouwing.
Hieronder nog een comment va de Kyiv Independent op deze transactie, als impressie van hoe Oekraïners hiernaar kijken:
NATO agrees on deal to buy 1,000 Patriot missiles for coalition members
Kyiv IndependentNATO's Support and Procurement Agency (NSPA) announced a deal on Jan. 3 for the purchase of 1,000 Patriot air defense missiles for coalition members, including Germany, the Netherlands, Romania, and Spain.
The contract includes all the relevant components and spare parts and stems from a joint venture between NSPA and COMLOG, which is itself split between the arms manufacturer MDBA Germany and Raytheon, one of the largest U.S. defense contractors. AP reported that unnamed industry sources said the deal could be worth around $5.5 billion.
The deal will also necessitate the expansion of arms manufacturing capabilities in Europe, the press release said, including the opening of a production facility for Patriot missiles in Germany.
Hieronder zie je de noodzaak tot het opschalen van die productiecapaciteit benadrukt worden:
“Russian missile and drone attacks on Ukrainian civilians, cities and towns show how important modern air defenses are," said NATO Secretary General Jens Stoltenberg. "Scaling up ammunition production is key for Ukraine’s security and for ours.”
Ukraine also has Patriot systems, some of the most advanced air defense systems the country possesses.
Ukraine received its first Patriot systems in April 2023 and soon after proved their effectiveness by downing air-launched ballistic Kinzhal missiles, lauded by Moscow as "unstoppable hypersonic" weapons.
De onderstaande alinea over Japan geeft aan dat de Oekraïense pers zelf ook al de relatie legt dat een goede beschikbaarheid van Patriots een waterbedeffect voor Oekraïne kan betekenen. En dit laatste is iets waar Rusland strategisch rekening mee moet gaan houden.
The Japanese Foreign Ministry announced on Dec. 22 that the country had changed the rules on weapons exports and would send Patriot missiles to the U.S., paving the way for the U.S. to replenish its stocks while potentially sending Ukraine some of its own current supply.