Ik op Android ook nietDersan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:59:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb helemaal de optie e-mail niet? (iOS)
Inderdaad verrassend goedkoper geworden. Maar ja, je moet een installateur in de hand nemen om subsidie te krijgen. Nadeel is dat deze wp niet in cascade werkt met de CV, maar in de mode OF cv, OF wp. Lijkt in principe minder zuinig dan de Quatt. En dan het uiterlijk. Zie ze dan maar samen te laten werkenTeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:21:
Voor de tweakers die zelf een Quatt willen/kunnen upgraden naar een duo hybrid: de Aurea 5 5kW is nu voor gratis (na subsidie ) in de aanbieding bij cvtotaal:
https://www.cvtotaal.nl/a...de-warmtepomp-add-on.html
Ook met eigen forum:
Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on
[ Voor 14% gewijzigd door Freeckje op 05-02-2024 21:11 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Dat is gek... Zou je een tweedehands Quatt hebben gekregen, die van Niek6? 😵💫okijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:25:
Ik zat even door de app te bladeren en zie ik dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik ben dat niet, en kan het ook niet aanpassen?
Het is nodig voor het referral programma...
Enig idee waar dat aan te passen is?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik zit in de 23xx range, maar zou kunnen....verguldebarman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Dat is gek... Zou je een tweedehands Quatt hebben gekregen, die van Niek6? 😵💫
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zowel het afgiftesysteem, als isoleren van de ramen de beneden staan inmiddels op mijn prioriteitenlijstje. Het blijkt dat we bij het grote de woonkamerraam (waar we zitten) ook last hebben van koudeval. Ik hoop met die maatregelen mijn huis geschikter te maken voor een warmtepomp. Ik denk dat we in de huidige situatie de verwarmingen niet goed hebben afgeregeld. We hebben nu plekken in huis die extra warm zijn en dat zijn beide nieuwere radiatoren met een grotere capaciteit dan oorspronkelijk.onlinaius schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Als je het met een cv instelling van 55 graden al niet heel mooi warm krijgt lijkt de afgifte me inderdaad wel wat beperkt. Misschien is dit te boosten met radiatorboosters?
Het effect hiervan is een beetje te simuleren door eens een paar uur een (zo groot mogelijke) ventilator op de verwarming te zetten, dan kun je eens kijken of het genoeg toevoegt.
Doe je aan nachtverlaging? Want als je s nachts sterk verlaagt heb je daar ook nog wat marge omdat je met een warmtepomp over het algemeen minder nachtverlaging toepast en langer achter elkaar doorstookt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
[/quote]onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Geen wit plafond in de badkamer (toevallig?). Ik weet niet of je wel eens een 'modern' infraroodpaneel heb gezien? Dit is volledig wit, en amper te onderscheiden van het dak, zeker als je het vlak zou inbouwen.
Zie voor een voorbeeldje onderstaande link (puur willekeurig gekozen, ik heb niets met die webshop, en durf niet te zeggen of het een goede prijs en goed paneel is of niet, zo diep zit ik er niet in)
https://www.verwarminghan...30-x-150-cm-600-watt.html
[...]
Het nadeel van zo'n elektrische radiator is wel dat je COP 1 verwarmd, en daar dus niets doet met de efficientie van de warmtepomp. Ik denk ook dat het probleem niet perse zit in het droog krijgen van je handdoeken, maar in het warm krijgen van de ruimte. Aangezien je aangaf dat deze al niet al te koud is zou het me niet verbazen als de handdoekenradiator al voldoende is.
Zet je de radiator nu een paar uurtjes per dag aan, of heb je deze de hele dag op die 55 graden meedraaien?
[quote]
Ik heb een kleine badkamer in met lampjes in het plafond. Het wordt er met een IR-paneel niet fraaier op. En waar prik ik de stekker in?
Ik schaam mij. De huidige handdoekenradiator is eigenlijk qua capaciteit te groot voor de badkamer. Maar wel erg handig voor de handdoeken voor het gezin. Doordat de radiator niet waterzijdig is afgeregeld staat die radiator met de CV met 65 graden staat te loeien. We zijn het gewend en de handdoeken lekker snel droog. Maar nu de CV wat lager staat is het ook prima, ruimte wordt eigenlijk nooit koud. Vloer voelt ook niet koud aan.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Kun je na de installatie van een eerste Quatt niet vrij eenvoudig een tweede in serie aansluiten als je daar zelf een besturing voor hackt? Ik dacht aan een scenario waarbij deze Area als "cv ketel" in het Quatt systeem via aan/uit door de CiC kan worden aangestuurd en daarmee een Quatt-systeem ook full electric kan maken.Freeckje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:11:
[...]
Inderdaad verrassend goedkoper geworden. Maar ja, je moet een installateur in de hand nemen om subsidie te krijgen. Nadeel is dat deze wp niet in cascade werkt met de CV, maar in de mode OF cv, OF wp. Lijkt in principe minder zuinig dan de Quatt. En dan het uiterlijk. Zie ze dan maar samen te laten werken. Twee gesloten systemen qua interne communicatie en aansturing. Sorry, een beetje off topic allemaal
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Heel herkenbaar. Ik wordt er 's nachts soms wakker van. Erg irritant! Het lijkt me een eigenfrequentie-gevalletje. Treedt bij mij in ieder geval op rond de 750W en 1360W. Erg hinderlijk. Wordt vooralsnog niet serieus opgepakt door QUATT. Als ze langskomen is het overdags en dan is het ivm omgevingsgeluid veel minder aanwezig. 's-Nachts is het stil en hoor je het des te beter.LBE schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Dit is precies wat ik ook hoor, die toon bij 350 Hz. Bij verschillende vermogens nog wat variërend in hoogte. Het begint bij mij al bij 800-900 W vermogen, dus ook in de stille modus. De toon dringt het huis binnen. Ik heb afgelopen weekend een ticket aangemaakt met enkele filmpjes daarbij. Helaas nog geen reactie.
Bij mij heeft die zowel aan de muur gehangen, als op bigfoots en nu weer terug aan de muur. Ook de speciale grijze dempers bieden geen soelaas. Gezien de reacties op dit forum lijkt het exemplarisch, dus mijn laatste voorstel naar QUATT is de WP vervangen voor een andere. Als anderen reacties krijgen van QUATT dan hoor ik het graag. Nachtstand is geen optie en heb ook weinig vertrouwen in de soundslicer
Was dat maar mogelijk. Helaas is de standaard printplaat van deze WP vervangen door een eigen gesloten systeem. Met de originele print kon je via een een RS485-interface de WP aansturen en uitlezen.TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:41:
[...]
Kun je na de installatie van een eerste Quatt niet vrij eenvoudig een tweede in serie aansluiten als je daar zelf een besturing voor hackt? Ik dacht aan een scenario waarbij deze Area als "cv ketel" in het Quatt systeem via aan/uit door de CiC kan worden aangestuurd en daarmee een Quatt-systeem ook full electric kan maken.
Je zou ook een elektrische CV in serie met de Quatt kunnen zetten
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Kan je de behuizing niet verwijderen en dan de bron traceren?sderegt66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Heel herkenbaar. Ik wordt er 's nachts soms wakker van. Erg irritant! Het lijkt me een eigenfrequentie-gevalletje. Treedt bij mij in ieder geval op rond de 750W en 1360W. Erg hinderlijk. Wordt vooralsnog niet serieus opgepakt door QUATT. Als ze langskomen is het overdags en dan is het ivm omgevingsgeluid veel minder aanwezig. 's-Nachts is het stil en hoor je het des te beter.
Bij mij heeft die zowel aan de muur gehangen, als op bigfoots en nu weer terug aan de muur. Ook de speciale grijze dempers bieden geen soelaas. Gezien de reacties op dit forum lijkt het exemplarisch, dus mijn laatste voorstel naar QUATT is de WP vervangen voor een andere. Als anderen reacties krijgen van QUATT dan hoor ik het graag. Nachtstand is geen optie en heb ook weinig vertrouwen in de soundslicer
Wanneer het hard waait en regent en de Quatt niet draait op een bepaald vermogen valt het allemaal wel mee....sderegt66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Heel herkenbaar. Ik wordt er 's nachts soms wakker van. Erg irritant! Het lijkt me een eigenfrequentie-gevalletje. Treedt bij mij in ieder geval op rond de 750W en 1360W. Erg hinderlijk. Wordt vooralsnog niet serieus opgepakt door QUATT. Als ze langskomen is het overdags en dan is het ivm omgevingsgeluid veel minder aanwezig. 's-Nachts is het stil en hoor je het des te beter.

Ik word er ook wakker van, lijkt me toch niet de bedoeling van een warmtepomp en hoort gewoon opgelost te worden. Zeker omdat er meerdere klachten over zijn. Buiten dat geluid om maakt de mijne sowieso veel meer geluid dan in het begin.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat er thermostatatische knoppen zijn dat weet ik op zich wel. Maar ik heb een beetje begrepen dat je dat met een warmtepomp/ Quatt dat niet moet willen. In ons dagenlijks leven staan de verwarming boven altijd boven op de slaapkamer altijd uit. Mijn oudste is net uit huis vertrokken dus die verwarming kan ook uit. Op de werkkamer staat hij regelmatig even open. Hoe mijn jongste zoon zijn verwarming gebruikt dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben dus op zoek hoe anderen hun Quatt gebruiken? Zijn er Tweakers die bijv. in samenwerking met de Tado twee zones gebruiken?onlinaius schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Zijn thermostatische knoppen geen optie? Daarmee kun je de gewenste temperatuur op de knop instellen, en zo per ruimte bepalen hoeveel warmte je er in wil hebben.
Even aangenomen dat het op je radiatoren kan, daarvoor hebben ze een thermostatisch ventiel nodig, maar veel radiatoren hebben dit wel. Als je de knop van de radiator afschroeft moet het er ongeveer zo uitzien: https://www.stelrad.shop/...uploads/2021/02/R4250.png
Als er een gladde pin onder de knop zit die je kunt indrukken is het een thermostatisch ventiel, als er iets onder zit wat op een schroef lijkt / waar je grip op kunt krijgen om rond te draaien is de radiator niet geschikt voor thermostatische knoppen.
Edit: thermostatische knoppen zijn geen vervanging voor inregelen, zie ook bovenstaande posts, maar hiermee kun je wel (zonder al teveel bijkomende kosten) de temperaturen per ruimte regelen (waarbij je uiteraard in de hoofdruimte wel altijd genoeg open moet houden zodat je niet het hele systeem dichtknijpt).
Ik kwam bij het onderzoeken van de overlast in mijn buitenunit deze info tegen op de interwebssderegt66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:47:
[...]
/f/image/SCLMse3y8DSc48K97SuBA0zM.png?f=fotoalbum_large)
https://vibrationsolution...Services-Equipment-EN.pdf
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het geluid waar ik last van heb is 350HzTeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Ik kwam bij het onderzoeken van de overlast in mijn buitenunit deze info tegen op de interwebs
[Afbeelding]
https://vibrationsolution...Services-Equipment-EN.pdf
Ik denk dat de oplossing geboden in het document meer te maken heeft met de resonantie door het dak. De 350Hz komt echt rechtsboven (voorzijde) uit de Quatt
Ik heb bij ons van het weekend in alle slaapkamers de thermostaat knoppen vervangen voor thermostatische knoppen zodat ze meedoen tot een bepaalde temperatuur (b.v. 16c). Iets als een Tado wil je niet i.c.m. met een warmtepomp, maar dit zit niks in de weg.WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Dat er thermostatatische knoppen zijn dat weet ik op zich wel. Maar ik heb een beetje begrepen dat je dat met een warmtepomp/ Quatt dat niet moet willen. In ons dagenlijks leven staan de verwarming boven altijd boven op de slaapkamer altijd uit. Mijn oudste is net uit huis vertrokken dus die verwarming kan ook uit. Op de werkkamer staat hij regelmatig even open. Hoe mijn jongste zoon zijn verwarming gebruikt dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben dus op zoek hoe anderen hun Quatt gebruiken? Zijn er Tweakers die bijv. in samenwerking met de Tado twee zones gebruiken?
Heb je ook op pagina 14 gekeken van het document?okijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:33:
[...]
Het geluid waar ik last van heb is 350Hz
Ik denk dat de oplossing geboden in het document meer te maken heeft met de resonantie door het dak. De 350Hz komt echt rechtsboven (voorzijde) uit de Quatt
De lagere frequenties in het document zijn de natural frequencies itt tot de resonantie frequenties die jij benoemtokijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:33:
[...]
Het geluid waar ik last van heb is 350Hz
https://www.omnicalculato...ncy-vs-resonant-frequency
Oh, nee 😇 alleen op het plaatje in de post. Ik ga kijken. Dank!TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:37:
[...]
Heb je ook op pagina 14 gekeken van het document?
en deze had ik ook ergens gegoogledokijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Oh, nee 😇 alleen op het plaatje in de post. Ik ga kijken. Dank!
:fill(white):strip_exif()/f/image/P6xu8K1wneumz32yWGV2AGn7.png?f=user_large)
Ik hoop dat Quatt meeleest. Ze zeggen op onderzoek te zijn naar meerdere geluidsproblemen.TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:50:
[...]
en deze had ik ook ergens gegoogled
[Afbeelding]
en een leverancier in NL voor sylodyn en sylomerokijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Oh, nee 😇 alleen op het plaatje in de post. Ik ga kijken. Dank!
https://shop.isopartner.nl/product/sylodyn
https://shop.isopartner.nl/product/sylomer
Jij denkt dat het te dempen is? Ik leg mijn oor rechtsboven tegen de Quatt aan en heb het idee dat het iets mechanisch is, maar niet altijd hoorbaar helaasTeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:02:
[...]
en een leverancier in NL voor sylodyn en sylomer
https://shop.isopartner.nl/product/sylodyn
https://shop.isopartner.nl/product/sylomer

Duidenlijk antwoord.Spykie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:35:
[...]
Ik heb bij ons van het weekend in alle slaapkamers de thermostaat knoppen vervangen voor thermostatische knoppen zodat ze meedoen tot een bepaalde temperatuur (b.v. 16c). Iets als een Tado wil je niet i.c.m. met een warmtepomp, maar dit zit niks in de weg.
Ik weet niet of dat zo werkt. in de FE optie zit ook een w/w pomp. Die kan warmte halen uit boilervat. The Heather is denk ik vooral nodig om toch warmte toe te voegen/bij the springen als er geen warmte in het boilervat zit. Op zich is het systeem heel mooi. Maar je hebt dus buiten twee L/W pompen nodig, binnen een W/W pomp en een COP 1 heather. Als de boiler leeg is kan je met de heather toch nog een warme maar (dure) douche nemen. Daarom is de FE optie (extra warmtepomp en heather) van Quat relatief duur. Ook zullen al die apparaten relatief veel stroom verbruiken.DeltaBro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Als ze deze werking niet aanpassen in de CiC zal de FE optie dus ook onnodig maar dan wel elektrisch bij verwarmen. 😜 alle klanten bij en hun systeem “zuiniger” 😎
Je hebt een minimale hoeveelheid open radiatoren nodig. Deze dienen altijd open te staan zodat je warmtepomp of cv ketel genoeg water weg kan pompen, en de warmte afgegeven kan worden aan de ruimte.WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Dat er thermostatatische knoppen zijn dat weet ik op zich wel. Maar ik heb een beetje begrepen dat je dat met een warmtepomp/ Quatt dat niet moet willen. In ons dagenlijks leven staan de verwarming boven altijd boven op de slaapkamer altijd uit. Mijn oudste is net uit huis vertrokken dus die verwarming kan ook uit. Op de werkkamer staat hij regelmatig even open. Hoe mijn jongste zoon zijn verwarming gebruikt dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben dus op zoek hoe anderen hun Quatt gebruiken? Zijn er Tweakers die bijv. in samenwerking met de Tado twee zones gebruiken?
Deze radiatoren bevinden zich in de ruimte waar je het meest verwarmd, en waar de thermostaat hangt, bij de meeste mensen in de woonkamer. Daar zou ik alles volledig open zetten.
In andere ruimtes kun je gerust thermostatische knoppen gebruiken, mits je deze enigszins logisch instelt.
Zo heb je er weinig aan als je al die knoppen op 12 graden zet, en de woonkamer op 20, dan gaat alsnog alle verwarming de woonkamer in.
Wat echter een logischer schema is, (voorbeeldje) is woonkamer op 20, werkkamer op 19, gang op 17, slaapkamers die je gebruikt op 17, en de andere slaapkamers op 16, en de garage op 3 om te voorkomen dat vloeistoffen in de garage bevriezen.
Zo wordt de verwarming nog steeds redelijk over het huis verdeeld, zonder dat je ruimtes onnodig warm stookt.
Edit: het is uiteraard een voorbeeld, er zullen allicht mensen met me oneens zijn over de precieze instellingen, maar het is slechts een kleine uitwerking van een schema wat zou kunnen werken.
Edit2: en wat @Spykie zegt: Tado liever niet, omdat een hele zone tegelijk knijpen met een warmtepomp een stuk minder efficient is dan ruimtes afzonderlijk doormiddel van een simpele thermostatische knop besturen.
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 06-02-2024 01:01 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja, ik gebruik de zoneregeling. Het nut van Tado hangt denk ik erg van de situatie af, het soort huis en het gebruik van de kamers. Ik probeer uit wat het beste werkt en ben zeer tevreden over de resultaten. Kamers die onregelatig gebruikt worden of maar paar uur per dag wil ik niet constant (maximaal) verwarmen. Radiatoren in keuken en gang (geen Tado) staan altijd open zodat Quatt warmte kwijt kan als andere radiatorkranen dicht gaan. Voor woonkamer pas ik een nachtverlaging toe van een paar graden (20,5 > 18) en voor andere ruimtes een grotere verlaging (20 > 15, of niet verwarmd).WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Belangrijk: Als ik een ruimte ga verwarmen gaat dat in kleine stapjes van maximaal 0.5 graden. In Tado kan dat via de dagschema's. Mooier is het om in HA een automatisering te maken die er voor zorgt dat temperauurverhogingen altijd in minimale stapjes gaan zodat de cv-ketel zo weinig mogelijk mee doet. Zoek in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 naar Taming Tado.
Ik heb de Quatts pas vijf maanden, maar het lijkt erop dat ik veel gas bespaar terwijl het comfort vergroot is.
Is bekend of Quatt al vooruitgang heeft geboekt en welke oplossing Quatt heeft gekozen?ruubert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:14:
Taming Tado]
Probleem volgens Quatt: " De Tado is zo ingesteld dat bij het kleinste verschil tussen uw kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur hij een signaal naar de warmtepomp stuurt waardoor deze op volle toeren gaat draaien. Als de temperatuur dus rond de setpoint schommelt krijg je dit aan en uit gedrag. Dit probleem met de Tado is bekend bij ons en wordt aan gewerkt. "
[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 06-02-2024 11:08 ]
Ik heb maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn Tado weer van stal gehaald. Deze lijkt prima te werken. Temperatuur staat 24 uur per dag op 20.3, hiermee schiet ie soms door tot 20.8 (zon) maar daalt daarna weer tot 20.2 om het riedeltje te herhalen. Vooralsnog geen klachten, maar die komen ook als het buiten echt goed kouder is. Met temperaturen van 10 graden buiten, heb je kans dat je CV sowieso niet aangaat. De Quatt weet dat ie het dan prima alleen af kan.TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:05:
[quote]ruubert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:14:
Taming Tado
Het lijkt erop dat ik nu eindelijk het fors aan uit schakelen van de Quatt door de Tado onder controle heb weten te brengen (zie ook mijn eerdere posts). Met dank aan @prakka
Probleem volgens Quatt: " De Tado is zo ingesteld dat bij het kleinste verschil tussen uw kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur hij een signaal naar de warmtepomp stuurt waardoor deze op volle toeren gaat draaien. Als de temperatuur dus rond de setpoint schommelt krijg je dit aan en uit gedrag. Dit probleem met de Tado is bekend bij ons en wordt aan gewerkt. "
[\quote]
Is bekend of Quatt al vooruitgang heeft geboekt en in welke oplossing Quatt heeft gekozen?
Heb jij jouw Tado weer van stal gehaald met de HA automatisering? Of zit de verbetering in de CiC updates?medu80 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Ik heb maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn Tado weer van stal gehaald. Deze lijkt prima te werken. Temperatuur staat 24 uur per dag op 20.3, hiermee schiet ie soms door tot 20.8 (zon) maar daalt daarna weer tot 20.2 om het riedeltje te herhalen. Vooralsnog geen klachten, maar die komen ook als het buiten echt goed kouder is. Met temperaturen van 10 graden buiten, heb je kans dat je CV sowieso niet aangaat. De Quatt weet dat ie het dan prima alleen af kan.
Ik heb nu het nieuwere model Honeywell Round T87M2018 in gebruik. De water aanvoertemperatuur (control setpoint) gaat bij deze per 0,1C ipv per hele graden bij het oudere model (T87M1003).netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:13:
[...]
Net even de handleiding van jouw T87TM1003 doorgelezen.
Daar is niks op in te stellen, dus dan zal de aanvoertemperatuur uit voorzorg berekend zijn op hoge temperaturen voor woningen met ouderwetse isolatie, waar de optimal comfort stand van het nieuwe model voor is.
Heb je nog een andere compatible opentherm thermostaat liggen om mee te testen?
Ik gebruik geen HA automatisering. Gewoon ouderwets Tado aan het werk.TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:10:
[...]
Heb jij jouw Tado weer van stal gehaald met de HA automatisering? Of zit de verbetering in de CiC updates?
Omdat ik denk dat het exemplarisch is (niet iedereen heeft er blijkbaar last van), is het wellicht een idee om te kijken of het om een bepaalde batch WP gaat. Die van mij is in oktober'23 geinstalleerd (serie nummer kan ik niet echt ontdekken op de QUATTokijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:19:
[...]
Wanneer het hard waait en regent en de Quatt niet draait op een bepaald vermogen valt het allemaal wel mee....![]()
Ik word er ook wakker van, lijkt me toch niet de bedoeling van een warmtepomp en hoort gewoon opgelost te worden. Zeker omdat er meerdere klachten over zijn. Buiten dat geluid om maakt de mijne sowieso veel meer geluid dan in het begin.

Die van mij in mei 2023.sderegt66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:23:
[...]
Omdat ik denk dat het exemplarisch is (niet iedereen heeft er blijkbaar last van), is het wellicht een idee om te kijken of het om een bepaalde batch WP gaat. Die van mij is in oktober'23 geinstalleerd (serie nummer kan ik niet echt ontdekken op de QUATT). of het is Modelnummer AMM4-23-0175-10137. Zijn de ander QUATT's met geluidissues ook rond die tijd geinstalleerd? Misschien kan QUATT met die info ook achterhalen of een bepaalde batch met andere componenten zijn geleverd. Ik mag aannemen dat QUATT wel een ingangscontrole hanteert.
Waarom zou die nu ineens wel beter werken denk je? Die "taming Tado" post gaat idd over een HA "hack" om de schakelfrequentie, door de zeer strakke hysterese, te dempen... denk je dat de CiC is aangepast?medu80 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:36:
[...]
Ik gebruik geen HA automatisering. Gewoon ouderwets Tado aan het werk.
Ik heb de CiC nu enkele weken via LAN verbonden, maar na de update vanmorgen (naar 2.10.0) gaat de CiC eerst naar ons gasten wifi netwerk en krijgt dan een verkeerd IP adres.
Via je router dit device uitsluiten van je gasten wifi netwerk?jk-d schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:52:
Iemand enig idee hoe ik de wifi netwerken uit de CiC verwijder?
Ik heb de CiC nu enkele weken via LAN verbonden, maar na de update vanmorgen (naar 2.10.0) gaat de CiC eerst naar ons gasten wifi netwerk en krijgt dan een verkeerd IP adres.
Lastig dat hele feed nu op alfabetische volgorde getoond wordt...
Dat wordt opletten (en wegpoetsen) ivm CIC-adres....
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Opgelost. In HA gebruikte ik het Wifi IP (dat verkeerd verbindt na een update) in plaats van het LAN IP.Onno ! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:55:
[...]
Via je router dit device uitsluiten van je gasten wifi netwerk?
Ik vind het erg leuk om te lezen hun Tweakers hun home automatisering gebruiken maar het gaat mij ook een beetje boven mijn pet. Maar ik wist door globaal lezen dat er gebruikers waren die toch zoneregeling toepaste. Goed om te lezen dat het je bevalt. Ik had hier afgelopen week een verkoper thuis, willeswaar voor een andere pomp, die mij wel degenlijk de Tado aanrade. Hij raade deze niet aan om deze aan mij te verkopen, ik kreeg een gratis thermostaat, maar om die in de toekomst zelf aan te schaven. Zoals jij de Tado gebruikt dat zou ik dus ook in onze situatie willen.HGBMason schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:19:
[...]
Ja, ik gebruik de zoneregeling. Het nut van Tado hangt denk ik erg van de situatie af, het soort huis en het gebruik van de kamers. Ik probeer uit wat het beste werkt en ben zeer tevreden over de resultaten. Kamers die onregelatig gebruikt worden of maar paar uur per dag wil ik niet constant (maximaal) verwarmen. Radiatoren in keuken en gang (geen Tado) staan altijd open zodat Quatt warmte kwijt kan als andere radiatorkranen dicht gaan. Voor woonkamer pas ik een nachtverlaging toe van een paar graden (20,5 > 18) en voor andere ruimtes een grotere verlaging (20 > 15, of niet verwarmd).
Belangrijk: Als ik een ruimte ga verwarmen gaat dat in kleine stapjes van maximaal 0.5 graden. In Tado kan dat via de dagschema's. Mooier is het om in HA een automatisering te maken die er voor zorgt dat temperauurverhogingen altijd in minimale stapjes gaan zodat de cv-ketel zo weinig mogelijk mee doet. Zoek in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 naar Taming Tado.
Ik heb de Quatts pas vijf maanden, maar het lijkt erop dat ik veel gas bespaar terwijl het comfort vergroot is.
Als het gaat om die ~350hz toon, AMM4-23-0235, begin november 23 geplaatst. Nu bij 0,66kW hoor ik het zacht en neemt toe met het vermogen ofwel sneller draaien van de compressor denk ik.sderegt66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:23:
[...]
Omdat ik denk dat het exemplarisch is (niet iedereen heeft er blijkbaar last van), is het wellicht een idee om te kijken of het om een bepaalde batch WP gaat. Die van mij is in oktober'23 geinstalleerd (serie nummer kan ik niet echt ontdekken op de QUATT). of het is Modelnummer AMM4-23-0175-10137. Zijn de ander QUATT's met geluidissues ook rond die tijd geinstalleerd? Misschien kan QUATT met die info ook achterhalen of een bepaalde batch met andere componenten zijn geleverd. Ik mag aannemen dat QUATT wel een ingangscontrole hanteert.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd met de plaatsing en dat maakt verschil qua resonantie naar het dak maar dat brommen/zoemen is toch wat anders.
Wat me verder opviel is dat het geluid veranderde als ik een beetje op de zijkant van de behuizing duwde en het frontje kiert ook wat aan de zijkanten. Misschien maakt dat ook wat verschil qua belasting op de rest van de behuizing waardoor er iets (meer) resoneert.
Daarna nog eens getest op vol vermogen en de trillingen lijken hiermee verholpen
:strip_exif()/f/image/Owugxprpf7voWFoAMc8aNB5x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z3jBJiPGHtSvBAUgOlKEgmWu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tApk683mjlz4ClXvlvHBq1q6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DPO1WeXwDe6g3u1om5FjgrKW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 06-02-2024 16:01 ]
het punt met tado is dat ie op veel manieren gebruikt kan worden en je daardoor de ene tado niet met een andere kan vergelijken. er zijn zeker voorbeelden waar tado goed werkt, maar en zijn er minstens net zoveel waar dat niet het geval is.WAF1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ik vind het erg leuk om te lezen hun Tweakers hun home automatisering gebruiken maar het gaat mij ook een beetje boven mijn pet. Maar ik wist door globaal lezen dat er gebruikers waren die toch zoneregeling toepaste. Goed om te lezen dat het je bevalt. Ik had hier afgelopen week een verkoper thuis, willeswaar voor een andere pomp, die mij wel degenlijk de Tado aanrade. Hij raade deze niet aan om deze aan mij te verkopen, ik kreeg een gratis thermostaat, maar om die in de toekomst zelf aan te schaven. Zoals jij de Tado gebruikt dat zou ik dus ook in onze situatie willen.
Je kan best je huis volhangen met tado apparatuur, maar in principe mag er maar 1 item een warmtevraag genereren naar je Quatt en daarnaast moet je altijd garanderen dat er een minimale hoeveelheid afgifte beschikbaar is zodat de Quatt zijn warmte kwijt kan (en dus niet gaat pendelen en/of onnodig gas gaat verbruiken)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik zit nog in het vergelijkingsproces. Ik ben bang dat ik met de Quatt (FE) niet aan de geluideisen kan voldoen, al helemaal niet als we ook nog een airco zouden willen. Ik had dus een verkoper van een ander pomp op bezoek, die de Tado aanrade. Volgens hem, kon ik de temperatuur in de verschillende kamers afzonderlijk afstellen en dan is een Tado vanzelfsprekend handig. Het is ook een feature wat ik ook graag zou willen maar of het echt zo werkt dat weet ik nog niet. Soms wordt iets mooier voorgesteld dan dat het is. Maar zulke puntten neem ik in mijn vergelijking tussen merken wel mee.De algemene consensus bij de Quatt is om hem op gelijk mattige temperatuur te draaien dan is het toch leuk dat iemand het net even anders doet..Toby-Wan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
[...]
het punt met tado is dat ie op veel manieren gebruikt kan worden en je daardoor de ene tado niet met een andere kan vergelijken. er zijn zeker voorbeelden waar tado goed werkt, maar en zijn er minstens net zoveel waar dat niet het geval is.
Je kan best je huis volhangen met tado apparatuur, maar in principe mag er maar 1 item een warmtevraag genereren naar je Quatt en daarnaast moet je altijd garanderen dat er een minimale hoeveelheid afgifte beschikbaar is zodat de Quatt zijn warmte kwijt kan (en dus niet gaat pendelen en/of onnodig gas gaat verbruiken)
Mocht je het nog niet gezien hebben, ze hebben de waarde van de flow rate verplaatst naar qc.flowRateFilteredTeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:32:
Hier ook versie 2.10.0 vandaag binnen gekregen om 9:00. Iemand al een idee wat er is aangepast en/of is verbeterd met deze update?
Update: ik zie zelf dat de flow rate niet meer doorkomt in Home Assistant met 2.10.0
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is in principe de consensus voor de warmtepomp in het algemeen, geen enkele wordt er blij van als je aan grote temperatuurschommelingen doet.WAF1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:40:
De algemene consensus bij de Quatt is om hem op gelijk mattige temperatuur te draaien dan is het toch leuk dat iemand het net even anders doet..
Het is in principe niet slecht voor de warmtepomp om in de nacht naar 15 te gaan en overdag naar 21, maar dat gaat laaaanggggg duren, en dat is voor je comfort niet prettig, en de warmtepomp wordt er ook een stuk minder efficient op.
Beetje overdreven voorbeeld uiteraard, maar het gaat om het idee dat als je niet op comfort wil inboeten het vaak interessanter is om een warmtepomp relatief gelijkmatig de hele dag te laten verwarmen, dan sterk te wisselen met temperaturen in huis.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
aan je foto's mn die van de achterkant zie je dat de warmtepomp van Quatt, ik denk overigens dat dit bij andere merken ook zo is, er geen bescherming van de verdamper is en dus behoorlijk snel beschadigingen aan de verdamper kunt zien, zeker als deze zo open en bloot staat opgesteld.TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:52:
De monteur van Quatt is vandaag geweest om de trillingsdempers te monteren. Een sympathieke professional die voor het monteren nog eens met mij de trillingsklacht heeft beoordeeld. Na ruggespraak over de correcte montage met Quatt HQ zijn de italiaanse dempers tussen de buitenunit en de bigfoots gezet. Met de storm die vanochtend over mijn dak blies heeft de monteur de buitenunit ook meer in het midden van de bigfoots gezet en de buitenunit wat verder van de dakrand geplaatst zodat als een windvlaag de buitenunit zou omblazen deze niet 13 meter naar beneden stort in de binnenplaats van de buren.
Daarna nog eens getest op vol vermogen en de trillingen lijken hiermee verholpen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zou me hier wel zorgen over maken.
Ik zou kijken of je daar geen gaasscherm ter bescherming voor zou kunnen zetten, natuurlijk zo dat deze zo weinig mogelijk de flow richting verdamper kan beinvloeden.
Bij warmtepompen die tegen een muur staan heb je daar veelal geen last van.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ja die verdamper is inderdaad aardig open.MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:32:
[...]
aan je foto's mn die van de achterkant zie je dat de warmtepomp van Quatt, ik denk overigens dat dit bij andere merken ook zo is, er geen bescherming van de verdamper is en dus behoorlijk snel beschadigingen aan de verdamper kunt zien, zeker als deze zo open en bloot staat opgesteld.
ik zou me hier wel zorgen over maken.
Ik zou kijken of je daar geen gaasscherm ter bescherming voor zou kunnen zetten, natuurlijk zo dat deze zo weinig mogelijk de flow richting verdamper kan beinvloeden.
Bij warmtepompen die tegen een muur staan heb je daar veelal geen last van.
Ik had zelf een beetje gehoopt dat zodra ze problemen met de frontjes hebben opgelost (heb aangegeven dat ze mogen wachten met een nieuwe tot de problemen daarmee zijn opgelost, zodat het in 1x goed opgelost kan worden), ze de oude cover willen laten liggen. Dan monteer ik die aan de achterkant, en zien beide kanten er goed uit.
Dan staat aan de achterkant het Quatt logo ondersteboven 🙃onlinaius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Ja die verdamper is inderdaad aardig open.
Ik had zelf een beetje gehoopt dat zodra ze problemen met de frontjes hebben opgelost (heb aangegeven dat ze mogen wachten met een nieuwe tot de problemen daarmee zijn opgelost, zodat het in 1x goed opgelost kan worden), ze de oude cover willen laten liggen. Dan monteer ik die aan de achterkant, en zien beide kanten er goed uit.
Eeehm, nee?TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:13:
[...]
Dan staat aan de achterkant het Quatt logo ondersteboven 🙃
Hoe staat het hier eigenlijk mee? Wat zijn jullie ervaringen met de fronts die de laatste 4 maanden geinstalleerd zijn? (ik heb er namelijk niet echt vertrouwen in dat Quatt hier pro actief over informeert zodra deze problemen zijn opgelost).onlinaius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Ja die verdamper is inderdaad aardig open.
Kan ook, dan zit het gat voor de fan voor de compressorkast
Ik wacht al vanaf oktober vorig jaar op een nieuwe front. Niks meer van gehoord....onlinaius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Hoe staat het hier eigenlijk mee? Wat zijn jullie ervaringen met de fronts die de laatste 4 maanden geinstalleerd zijn? (ik heb er namelijk niet echt vertrouwen in dat Quatt hier pro actief over informeert zodra deze problemen zijn opgelost).
Ja ik.WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:24:
[...]
woonkamer is zone 1 en de werkkamer zone 2.
de rest van de radiatoren hebben ofwel een thermostaatknop danmwel een Tado knop die geen warmtevraag genereert.
Die werken dus ahwa als een thermostaatknop maar dan wel met een tijdregeling.
Was even uitzoeken qua nachtverlaging, minimaal 3 radiatoren die warmte vragen etc. maar werkt al enige tijd prima.
En zo kan ik mijn werkkamer net iets warmer zetten als ik daar aan het werk ben.
En worden de andere kamers niet warmer dan nodig.
Dus geen Tado in combi met een WP is kul
Maar je moet niet teveel zones willen die zelf warmte vragen.
Poeh, goed punt, niet over nagedacht!TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:22:
[...]
Kan ook, dan zit het gat voor de fan voor de compressorkast

Dan zou ik moeten kijken of ik vanaf de achterkant van dat front de sleuven met een tolletje open kan frezen.
Maar eerst maar eens proberen of ik (tzt) de oude front mag houden
Edit: en sowieso nog een afwerking verzinnen voor de plek waar de stroomkabels en waterleidingen aankomen.
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 06-02-2024 20:26 ]
De Quatt Duo bestaat uit 2 warmte pompen voor een groter vermogen. Staan deze waterzijdig parallel (cascade) geschakeld?
Of in serie, wat mij wat vreemd lijkt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ze staan in serie. Waarom is dat vreemd?Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:15:
Ik heb blijkbaar geen goede zoek skills.
De Quatt Duo bestaat uit 2 warmte pompen voor een groter vermogen. Staan deze waterzijdig parallel (cascade) geschakeld?
Of in serie, wat mij wat vreemd lijkt.
Klopt, staan in serie wat @onlinaius aangeeft. Zal dat nog in de TS beter aangeven.onlinaius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Ze staan in serie. Waarom is dat vreemd?
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 06-02-2024 21:32 ]
Het warme water van de eerste gaat de tweede in. En die moet het water dan nog verder in temperatuur omhoog brengen. Komt dat dan nog goed met een fatsoenlijk rendement?onlinaius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Ze staan in serie. Waarom is dat vreemd?
Mag je bij 2 keer 4kW in serie dan ook verwachten dat er 8kW uitkomt?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ineens begrijp ik ook een beetje hoe een evt. koeloptie zou kunnen werken. Normaal kan in omgekeerde werking een L/W warmtepomp, warme lucht uit het huis opnemen en die warme lucht naar buiten blazen. Het water wat door je radiatoren gaat of door je vloerverarming wordt dan kouder. Maar dit principe is maar beperkt bruikbaar. Dus Quatt verzint een volgende stap. De w/w warmtepomp haalt energie uit het koude water en voegt extra warmte aan het boilervat toe. (Winst) Een L/W waterwarmtepomp haalt warmte uit het boilervat en blaast koude lucht binnen uit, Er zitten vast fouten in mijn redenatie maar wie denkt mee.WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:43:
[...]
Ik weet niet of dat zo werkt. in de FE optie zit ook een w/w pomp. Die kan warmte halen uit boilervat. The Heather is denk ik vooral nodig om toch warmte toe te voegen/bij the springen als er geen warmte in het boilervat zit. Op zich is het systeem heel mooi. Maar je hebt dus buiten twee L/W pompen nodig, binnen een W/W pomp en een COP 1 heather. Als de boiler leeg is kan je met de heather toch nog een warme maar (dure) douche nemen. Daarom is de FE optie (extra warmtepomp en heather) van Quat relatief duur. Ook zullen al die apparaten relatief veel stroom verbruiken.
Je hebt gelijk. Tado met een warmtepomp kan prima MITS je de warmtevraag uitschakelt in het Tado gebeuren.Benergy5 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:20:
[...]
Ja ik.
woonkamer is zone 1 en de werkkamer zone 2.
de rest van de radiatoren hebben ofwel een thermostaatknop danmwel een Tado knop die geen warmtevraag genereert.
Die werken dus ahwa als een thermostaatknop maar dan wel met een tijdregeling.
Was even uitzoeken qua nachtverlaging, minimaal 3 radiatoren die warmte vragen etc. maar werkt al enige tijd prima.
En zo kan ik mijn werkkamer net iets warmer zetten als ik daar aan het werk ben.
En worden de andere kamers niet warmer dan nodig.
Dus geen Tado in combi met een WP is kul
Maar je moet niet teveel zones willen die zelf warmte vragen.
De tweede zal inderdaad met een iets lagere COP werken. Alternatief is parallel, dan heb je wel een lage deltaT maar verdubbel je de flow, dat is praktisch niet haalbaar gezien er in bestaande bouw veelal 22mm (of kleinere) leidingen liggenSeafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Het warme water van de eerste gaat de tweede in. En die moet het water dan nog verder in temperatuur omhoog brengen. Komt dat dan nog goed met een fatsoenlijk rendement?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dit is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Naast deze vraag, vraag ik mij inderdaad ook af hoe dingen zitten. Ik heb het gevoel dat de duo "afgekenepen" wordt zodat het op één groep aangesloten kan worden. In onze thuissituatie zou het "'redement" niet verbeteren voor verwarming, door het Quatt te plaatsen. Gek genoeg werd ook aangegeven in het rapport dat de CV minder vaak zou bijspringen.Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Het warme water van de eerste gaat de tweede in. En die moet het water dan nog verder in temperatuur omhoog brengen. Komt dat dan nog goed met een fatsoenlijk rendement?

Op de foto's zie ik Soleco mnazc grey, maar de grey variant kan ik helemaal nergens vinden?
Ticket aanmaken bij Quatt.ioHBO88 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:35:
Kan iemand de soleco dempers online vinden?
Op de foto's zie ik Soleco mnazc grey, maar de grey variant kan ik helemaal nergens vinden?
Het klopt dat de machines geknepen worden. Immers is 2x10ampere meer dan de aansluitwaarde van 16A waar Quatt ze op installeert en je vraagt om ze af te zekeren.WAF1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Dit is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Naast deze vraag, vraag ik mij inderdaad ook af hoe dingen zitten. Ik heb het gevoel dat de duo "afgekenepen" wordt zodat het op één groep aangesloten kan worden. In onze thuissituatie zou het "'redement" niet verbeteren voor verwarming, door het Quatt te plaatsen. Gek genoeg werd ook aangegeven in het rapport dat de CV minder vaak zou bijspringen.
Tot welk vermogen ze komen weet ik nog niet aangezien ze hier te kort staan en nog geen echte koude mee gemaakt hebben. Maar met een Duo is je gas verbruik echt nagenoeg 0,0.
Kan zeker. Maar klinkt een beetje als een vliegtuig kopen om van A naar B te RIJDEN. Als je warmtevraag uitzet bij Tado heb je gewoon een veel te dure thermostaatknop.Spykie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:18:
[...]
Je hebt gelijk. Tado met een warmtepomp kan prima MITS je de warmtevraag uitschakelt in het Tado gebeuren.
Als je al Tado hebt wordt het een ander verhaal. (Maar zelfs dan kan het lucratief zijn om de hele handel op Marktplaats te zetten).
[ Voor 8% gewijzigd door Rowwan op 07-02-2024 03:51 ]
Hier werkt de JSON (en de app)Dersan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:21:
Werkt bij jullie de JSON/HA wel? Mijne ligt er sinds gisteravond uit...App werkt wel gewoon. Anders de boel even resetten.
CIC -update binnen? en daardoor herstart/nw ip?Dersan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:21:
Werkt bij jullie de JSON/HA wel? Mijne ligt er sinds gisteravond uit...App werkt wel gewoon. Anders de boel even resetten.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
(en nu vliegt na opstarten de T6 er vandoor, wat een fantastisch ding is dat ook).
[ Voor 26% gewijzigd door Dersan op 07-02-2024 07:02 ]
Dersan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:21:
Hier ook een JSON probleempje. Na de update van gisteren alles gereset. Wat ik nu zie is dat de JSON (in Home Assistant) ongeveer iedere minuut even uit de lucht gaat en daarna weer gewoon terug is. Verder lijkt alles normaal te werken. CiC is via een kabel verbonden met het router, dus er is geen wifi probleem. Als ik overigens de CiC via Wifi koppel zie ik exact hetzelfde gedrag.Friezin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:48:
[...]
CIC -update binnen? en daardoor herstart/nw ip?
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door jk-d op 07-02-2024 10:15 ]
En wat wanneer je rechtstreeks op de JSON pagina kijkt?jk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:10:
[...]
[...]
Hier ook een JSON probleempje. Na de update van gisteren alles gereset. Wat ik nu zie is dat de JSON (in Home Assistant) ongeveer iedere minuut even uit de lucht gaat en daarna weer gewoon terug is. Verder lijkt alles normaal te werken. CiC is via een kabel verbonden met het router, dus er is geen wifi probleem. Als ik overigens de CiC via Wifi koppel zie ik exact hetzelfde gedrag.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[...]
Want is dat goed, zoek het dan in HA.
Die stokt. Duurt regelmatig even (soms seconden soms tegen een minuut) voordat de pagina ververst.Friezin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:41:
[...]
En wat wanneer je rechtstreeks op de JSON pagina kijkt?
Want is dat goed, zoek het dan in HA.
Update: na reset van de CiC heeft ie het weer een 10 minuten gedaan. Nu is de JSON flow weer gestopt (ik kijk nu direct in de CIC, net via HA). Heb Quatt een berichtje gestuurd.
[ Voor 22% gewijzigd door jk-d op 07-02-2024 08:53 ]
Je hebt helemaal gelijk, en ik zou het ook iedereen afraden. Maar hét kan wel.Rowwan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 03:49:
[...]
Kan zeker. Maar klinkt een beetje als een vliegtuig kopen om van A naar B te RIJDEN. Als je warmtevraag uitzet bij Tado heb je gewoon een veel te dure thermostaatknop.
Als je al Tado hebt wordt het een ander verhaal. (Maar zelfs dan kan het lucratief zijn om de hele handel op Marktplaats te zetten).
Zie ook mijn eerdere reactie: Spykie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het vervangen van "ouderwetse" radiator knoppen voor thermostatische radiator knoppen is trouwens een relatief klein - en leuk! - klusje. Tegen iedereen zou ik willen zeggen: doen! Voor maximaal 5 tientjes per radiator ben je klaar.
Ik denk dat de L/W koeling meer kan koelen dan de W/W, omdat het vat maar beperkt warmte kan opslaan. Ik heb zelf inmiddels een Panasonic L/W WP, in combinatie met een Auer Edel Eau warmtepompboiler. Die laatste werkt ongeveer zo als de nieuwe Quatt opzet; er zit een W/W warmtepompje in, die aftakt van de retour van de Panasonic WP. In de praktijk trekt deze de retour temperatuur maximaal een graadje naar beneden tijdens een run. Dus nauwelijks koelen...WAF1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:07:
[...]
Ineens begrijp ik ook een beetje hoe een evt. koeloptie zou kunnen werken. Normaal kan in omgekeerde werking een L/W warmtepomp, warme lucht uit het huis opnemen en die warme lucht naar buiten blazen. Het water wat door je radiatoren gaat of door je vloerverarming wordt dan kouder. Maar dit principe is maar beperkt bruikbaar. Dus Quatt verzint een volgende stap. De w/w warmtepomp haalt energie uit het koude water en voegt extra warmte aan het boilervat toe. (Winst) Een L/W waterwarmtepomp haalt warmte uit het boilervat en blaast koude lucht binnen uit, Er zitten vast fouten in mijn redenatie maar wie denkt mee.
Nu zal de W/W pomp van Quatt misschien iets groter gedimensioneerd zijn, maar dan nog heb je het vat dat uiteindelijk zo warm is dat er niet meer warmte in kan.
De Pana L/W Warmtepomp zelf kan makkelijk de aanvoer naar 7 graden krijgen tijdens koelruns. Ik denk dat dit bij de Quatt ook zo zal zijn.
Sinds 2.10.0 bij ons ook geen stabiele Json meer. Na reset vd CiC werkt het een paar uur, en klapt er dan uit (pagina niet bereikbaar). De CiC is wel ping-baar en de data naar de app gaat ook gewoon door.jk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:18:
Afgezien van het tijdzone verschil weer een half uur geen info vanuit de CiC
[Afbeelding]
Gelukkig heb ik de mobiele api nog 😀
Hmmm, was dat niet iets met een rooted Android? (heb ik helaas niet)Gelukkig heb ik de mobiele api nog 😀
W/W kan prima koelen. Je beperking ligt vooral bij het afgiftesysteem.jurjen_g schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat de L/W koeling meer kan koelen dan de W/W, omdat het vat maar beperkt warmte kan opslaan. Ik heb zelf inmiddels een Panasonic L/W WP, in combinatie met een Auer Edel Eau warmtepompboiler. Die laatste werkt ongeveer zo als de nieuwe Quatt opzet; er zit een W/W warmtepompje in, die aftakt van de retour van de Panasonic WP. In de praktijk trekt deze de retour temperatuur maximaal een graadje naar beneden tijdens een run. Dus nauwelijks koelen...
Nu zal de W/W pomp van Quatt misschien iets groter gedimensioneerd zijn, maar dan nog heb je het vat dat uiteindelijk zo warm is dat er niet meer warmte in kan.
De Pana L/W Warmtepomp zelf kan makkelijk de aanvoer naar 7 graden krijgen tijdens koelruns. Ik denk dat dit bij de Quatt ook zo zal zijn.
Als je te laag gaat dan krijg je condensvorming, dus ofwel een kapotte vloer, dan wel kletsnatte radiatoren (voor zover dat werkt, want koud water zal meteen naar de retour zakken).
Dus verwacht niet dat je een lekke woning goed kan koelen op een hete zomerdag, daar heb je gewoon een L/L warmtepomp voor nodig, ook wel bekend als een airco.
Met genoeg isolatie en zonwering kan je er wel een paar graden uit halen, en dan is het mooi meegenomen als dit een SWW voorraad in gaat ipv dat een buitenunit herrie staat te maken.
P.,S. SWW vol = verplicht douchen om weer te kunnen koelen
/f/image/0u90OspG6CDjfWJS79JCIAHb.png?f=fotoalbum_large)
Daar is ie dan! Gisteren geïnstalleerd en inmiddels 24 uur gasloos verwarmd. Heel netjes!
Mannen hebben top gewerkt en alles netjes achtergelaten. Ook de spirocombi vuil en lucht afscheider netjes in de retour naar de WPen geïnstalleerd. En een Honeywell DT4M thermostaat.
Ik zag er verder op dit forum weinig over, maar heeft iemand op een warm moment al eens geprobeerd om op zijn OT thermostaat de koelfunctie te activeren en te kijken wat er met de waarde thermostat.otFtCoolingEnabled gebeurt?
Ik heb nog geen Quatt wel Tado.Spykie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:17:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, en ik zou het ook iedereen afraden. Maar hét kan wel.
Zie ook mijn eerdere reactie: Spykie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het vervangen van "ouderwetse" radiator knoppen voor thermostatische radiator knoppen is trouwens een relatief klein - en leuk! - klusje. Tegen iedereen zou ik willen zeggen: doen! Voor maximaal 5 tientjes per radiator ben je klaar.
Wat ik in bovenstaande reacties wat mis is de (technische) onderbouwing.
Ja, ik weet dat geadviseerd wordt om één zone een actieve warmtevraag te laten genereren. De reden hiervan is dan, dat de warmtepomp dan niet gaat pendelen. Het is mij echter nog niet duidelijk of dit altijd per definitie zo is, hoe wordt dit dan technisch uitgelegd, of, dat dit ook situatie-afhankelijk kan zijn. Geen huis is immers hetzelfde. Wat isolatie betreft maar zeker ook in warmtebehoefte en gedrag.
Ik probeer nu zo’n anderhalve maand met de Tado een warmtepomp-situatie te simuleren. Actieve warmtevraag van één zone. Meest gebruikte ruimtes naregeling met Tado en een aantal ruimtes naregeling met een gewone thermostatische kraan. Ketel op Max 51C.
Op een aantal radiatoren Heatfan.
Dagverhoging van max 1,5C verspreid over de dag voor twee ruimtes. ‘s Avonds wil ik het wat warmer dan ‘s ochtends.
Ik ben nog steeds zeer content met de voordelen van Tado. Goed inzicht in de temperatuur en vochtigheid per ruimte. Goed kunnen sturen op de warmtebehoefte over de dag en eventueel per dag.
Op afstand te regelen. Per ruimte minimale afwezigheidstemperatuur kunnen instellen.
Nu lijkt het me, dat als je een Quatt aanschaft en je moet ook een nieuwe thermostaat, dat dan de keuze niet meteen op Tado valt.
Heb je echter wel Tado, dan ga je toch eerst proberen hoe het werkt? Er zijn hier ook forumleden die wel tevreden zijn.
Verkopen kan altijd nog. Overigens koop ik op Marktplaats nooit iets wat duurder is dan de helft van de nieuwprijs. Heb je flink geïnvesteerd in Tado dan zie ik terugplaatsen van de normale thermostaatknoppen (voor die paar tientjes) niet als een vooruitgang.
Bovendien kun je Tado als naregeling ook naast een andere thermostaat gebruiken, mocht de Samenwerking van de Quatt met de Tado-thermostaat toch niet voldoen.
Kortom ik kan uit deze reacties weinig onderbouwing met name uit eigen ervaring halen.
Maar we gaan het zien. Mocht ik over een poosje een Quatt hebben, dan zal ik zeker mijn ervaringen met Tado hier delen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Zeker kan W/W prima koelen, maar de opzet van Quatt (en mijn Auer Edel) is niet met een grote bron, maar met de cv retour leiding als 'bron'. In die opzet kan je denk ik niet heel veel kWh warmte vanuit CV naar boiler, of andersom kwijt. Daarnaast helemaal eens met je airco en dauwpunt verhaal; ik wilde alleen aangeven wat in de praktijk bij een Auer Edel gebeurt (1 graag verlaging van cv temp) versus wat de WP zedlf kan. Ik koel zelf alleen op heel hete dagen naar 18 graden vloertemp, dat helpt lang niet zoveel als een arico, maar wel een beetje.netappie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:53:
[...]
W/W kan prima koelen. Je beperking ligt vooral bij het afgiftesysteem.
Als je te laag gaat dan krijg je condensvorming, dus ofwel een kapotte vloer, dan wel kletsnatte radiatoren (voor zover dat werkt, want koud water zal meteen naar de retour zakken).
Dus verwacht niet dat je een lekke woning goed kan koelen op een hete zomerdag, daar heb je gewoon een L/L warmtepomp voor nodig, ook wel bekend als een airco.
Met genoeg isolatie en zonwering kan je er wel een paar graden uit halen, en dan is het mooi meegenomen als dit een SWW voorraad in gaat ipv dat een buitenunit herrie staat te maken.
P.,S. SWW vol = verplicht douchen om weer te kunnen koelen
JSON werkt sinds de laatste update niet meer. HA wel, en de App ook.Dersan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:21:
omdat je m’n met Tado gewoon de kans loopt dat je primaire afgifte te klein gaat woorden. Het kan, maar daar zijn wel een heleboel mitsen en maren bij, dus in het algemeen is het geen verstandige keuze.Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:34:
[...]
Ik heb nog geen Quatt wel Tado.
Wat ik in bovenstaande reacties wat mis is de (technische) onderbouwing.
Ja, ik weet dat geadviseerd wordt om één zone een actieve warmtevraag te laten genereren. De reden hiervan is dan, dat de warmtepomp dan niet gaat pendelen. Het is mij echter nog niet duidelijk of dit altijd per definitie zo is, hoe wordt dit dan technisch uitgelegd, of, dat dit ook situatie-afhankelijk kan zijn. Geen huis is immers hetzelfde. Wat isolatie betreft maar zeker ook in warmtebehoefte en gedrag.
Heb je bv maar twee zones waarbij je duidelijk de hoofdzone veel groter is zou het kunnen, heb je echter meerdere zones die ook nog redelijk gelijkwaardig zijn ga je gegarandeerd problemen krijgen.
om echt een goede simulatie als warmtepomp met zones (bv tado) te doen heb je echt nog een veel lagere temperatuur nodig, ga maar eerst eens richting de 35 graden. Want dan pas zul je de effecten van je afgifteprobleem gaan merken. Met 50 graden heb je gewoon nog te veel energie die het tekort makkelijk kan opvangen.Ik probeer nu zo’n anderhalve maand met de Tado een warmtepomp-situatie te simuleren. Actieve warmtevraag van één zone. Meest gebruikte ruimtes naregeling met Tado en een aantal ruimtes naregeling met een gewone thermostatische kraan. Ketel op Max 51C.
Op een aantal radiatoren Heatfan.
Dagverhoging van max 1,5C verspreid over de dag voor twee ruimtes. ‘s Avonds wil ik het wat warmer dan ‘s ochtends.
Ik ben nog steeds zeer content met de voordelen van Tado. Goed inzicht in de temperatuur en vochtigheid per ruimte. Goed kunnen sturen op de warmtebehoefte over de dag en eventueel per dag.
Op afstand te regelen. Per ruimte minimale afwezigheidstemperatuur kunnen instellen.
Nu lijkt het me, dat als je een Quatt aanschaft en je moet ook een nieuwe thermostaat, dat dan de keuze niet meteen op Tado valt.
Heb je echter wel Tado, dan ga je toch eerst proberen hoe het werkt? Er zijn hier ook forumleden die wel tevreden zijn.
Verkopen kan altijd nog. Overigens koop ik op Marktplaats nooit iets wat duurder is dan de helft van de nieuwprijs. Heb je flink geïnvesteerd in Tado dan zie ik terugplaatsen van de normale thermostaatknoppen (voor die paar tientjes) niet als een vooruitgang.
Bovendien kun je Tado als naregeling ook naast een andere thermostaat gebruiken, mocht de Samenwerking van de Quatt met de Tado-thermostaat toch niet voldoen.
Kortom ik kan uit deze reacties weinig onderbouwing met name uit eigen ervaring halen.
Maar we gaan het zien. Mocht ik over een poosje een Quatt hebben, dan zal ik zeker mijn ervaringen met Tado hier delen.
Welke leiding diameter gebruiken ze voor aansluiten van de quatt? Dan weet ik welke vuilafscheider ik kan bestellen. Linkje toevallig?timobiel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:33:
[Afbeelding]
Daar is ie dan! Gisteren geïnstalleerd en inmiddels 24 uur gasloos verwarmd. Heel netjes!
Mannen hebben top gewerkt en alles netjes achtergelaten. Ook de spirocombi vuil en lucht afscheider netjes in de retour naar de WPen geïnstalleerd. En een Honeywell DT4M thermostaat.
Ik zag er verder op dit forum weinig over, maar heeft iemand op een warm moment al eens geprobeerd om op zijn OT thermostaat de koelfunctie te activeren en te kijken wat er met de waarde thermostat.otFtCoolingEnabled gebeurt?
verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar het blijft mij te algemeen: kans, mitsen en maren, in het algemeen, zou het kunnen. Ik loop al heel wat jaren op diverse fora mee en heb ook vaak gezien, dat bepaalde ervaringen veralgemeniseerd worden, vaak tot vaststaande feiten voor iedere situatie. Dat wordt dan nagepraat waarbij vervolgens de natuurkundige onderbouwing geheel uit het oog verdwijnt of zelfs helemaal niet geleverd is.MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:17:
[...]
omdat je m’n met Tado gewoon de kans loopt dat je primaire afgifte te klein gaat woorden. Het kan, maar daar zijn wel een heleboel mitsen en maren bij, dus in het algemeen is het geen verstandige keuze.
Heb je bv maar twee zones waarbij je duidelijk de hoofdzone veel groter is zou het kunnen, heb je echter meerdere zones die ook nog redelijk gelijkwaardig zijn ga je gegarandeerd problemen krijgen.
[...]
om echt een goede simulatie als warmtepomp met zones (bv tado) te doen heb je echt nog een veel lagere temperatuur nodig, ga maar eerst eens richting de 35 graden. Want dan pas zul je de effecten van je afgifteprobleem gaan merken. Met 50 graden heb je gewoon nog te veel energie die het tekort makkelijk kan opvangen.
[...]
Kortom ik wil het snappen.
Wat gebeurt er als de primaire afgifte te klein is?
En wat als die wel voldoende is? Zover ik begrijp is het advies om minimaal drie radiatoren geheel open te hebben. Dat zal (voornamelijk) in de ruimte zijn waar de thermostaat ook hangt. Ook dan kan het te krap zijn voor het systeem, want het getal 3 geeft toch geen garantie? Evenzo kan het toch zijn dat het wel voldoende is. Overigens heeft dat toch niets met Tado te maken, maar geldt dat voor ieder systeem.
Dat ik mijn ketel op 51C heb staan, wil niet zeggen, dat deze dit ook altijd levert. Dat is een maximum. Meestal schommelt de aanvoer temperatuur wat rond de 40C. Op dit moment meet Tado een keteltemperatuur van 37C. Ik ervaar geen problemen.
Dat is eigenlijk ook de kern van mijn reactie. Dat een en ander situatie afhankelijk is. Zeker er zullen genoeg situaties zijn, waar Quatt en Tado niet lekker werkt. Maar ik heb hier ook reacties gelezen, waarin men tevreden is. Dus evenzo, met inachtneming van de restricties kan het toch ook prima werken?
Je weet het pas als je het in de eigen situatie ervaren en uitgevogeld hebt.
Maar als je ervaring met Tado en Quatt hebt, lees ik graag waar je tegenaan gelopen bent.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
22 mm. Ik heb deze genomen. Monteurs zeiden dat ze hem niet meer 'mochten' installeren, maar omdat ik dezelfde had gekocht als die ze zelf leveren het er wel bij wilde doen. Denk dat de koffie voor aanvang ook wel hielp.speedmetal35 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Welke leiding diameter gebruiken ze voor aansluiten van de quatt? Dan weet ik welke vuilafscheider ik kan bestellen. Linkje toevallig?
https://www.warmteservice...vuilafscheider/p/49653366
dit is inderdaad het probleemMacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:17:
omdat je m’n met Tado gewoon de kans loopt dat je primaire afgifte te klein gaat woorden.
volgens mij is dit niet helemaal juist verwoord.MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:17:
@Mickel moen
het "probleem" met Tado is dat die zo ingesteld kan (let op: kan, hoeft niet) worden dat elke zone een warmtevraag bij de CIC/Quatt kan genereren. Wanneer juist een (te) kleine zone (die niet voldoet aan de minimale afgiftecapaciteit die de Quatt nodig heeft) een warmtevraag kan genereren, dan krijg je een pendelende warmtepomp en/of onnodig gasverbruik.
Heb je twee grote zones die beide afzonderlijk genoeg afgiftecapaciteit hebben, dan zal het waarschijnlijk wel kunnen werken. Beste is alsnog om gewoon 1 ruimte (doorgaans woonkamer) te hebben die een warmtevraag kan genereren, de rest van het huis loopt daar dan gewoon op mee (al dan niet met tado thermosstaatknoppen). Goed waterzijdig inregelen doet waarschijnlijk al wonderen.
Wat veel mensen niet snappen (of willen snappen, kijk maar eens op de FB pagina) is dat ook de combinatie van Quatt en Tado een verandering in stookgedrag vraagt. Dat een Tado systeem goed werkt met een CV ketel is geen garantie dat het Tado systeem op dezelfde wijze goed werkt met een warmtepomp (Quatt of anders). Enige problemen of onnodig gasverbruik hebben zeer waarschijnlijk het eigen stookgedrag / tado instellingen als oorzaak en niet de Quatt.
er zijn voorbeelden te over in dit forum of op FB waar Tado (or andere naregeling als Evohome) een volledige vloerverwarming dicht zet (want op temperatuur) maar de kleinste (slaap)kamer met een enkele radiator vraagt nog warmte, en vervolgens klagen over het gas verbruik en dat Quatt de verwachte besparingen niet haalt...
dus kan Tado goed met Quatt samen? in principe wel, maar let op je instellingen en focus op compenseren van warmteverlies in plaats van actief ruimtes verwarmen-afkoelen-repeat
De Quatt genereert warmte en stopt dat in het CV water. Als het CV water dit niet kan afgeven aan binnenruimtes (te weinig afgifte open), dan loopt de retour temperatuur van het CV water op. De volgende cyclus gooit de Quatt er weer een bepaalde delta aan temperatuur erop (want er is nog steeds warmtevraag), en de retour temperatuur loopt nog verder op. Repeat tot een retour temperatuur van 55 graden is bereikt, waarna de Quatt stopt en het overdraagt aan de CV ketel (= onnodig gasverbruik)Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Wat gebeurt er als de primaire afgifte te klein is?
Gegenereerde warmte wordt afgegeven aan de binnenruimtes. CV water komt met een lage retourtemperatuur terug bij de Quatt en die pruttelt vrolijk verder totdat ruimtetemperatuur bereikt is en de warmtevraag stopt.Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
En wat als die wel voldoende is?
de "minimaal 3 radiatoren" is inderdaad ongelukkig gekozen, omdat het erg afhangt van formaat etc. Ik gebruik zelf de IMI HyTools app om vermogen van mijn radiatoren op lage temperaturen te schatten. Tezamen moet dit minstens pak m beet 2400W zijn: minimale modulatie +/-400W * COP 6 = 2400 W thermische afgifte nodigMickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
Zover ik begrijp is het advies om minimaal drie radiatoren geheel open te hebben. Dat zal (voornamelijk) in de ruimte zijn waar de thermostaat ook hangt. Ook dan kan het te krap zijn voor het systeem, want het getal 3 geeft toch geen garantie? Evenzo kan het toch zijn dat het wel voldoende is. Overigens heeft dat toch niets met Tado te maken, maar geldt dat voor ieder systeem.
Ons verbruik voor Quatt-installatie lag ± op gas 1500-1600 m3 en stroom 3100 kwh. Dit is niet helemaal precies te zien aangezien we hier pas een half jaar wonen, maar hier zal het wel in de buurt liggen.
In de woonkamer ligt overigens (oude) vloerverwarming, in de leefkeuken + speelkamer momenteel nog radiatoren. Maar dit zal over enkele jaren ook vloerverwarming worden.
O.b.v. de huidige situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 3100 + stroom quatt 2600 = 5700 kwh (dus 14 zonnepanelen 410 wp.
Ik verwacht echter dat ons standaard stroomverbruik ook zal stijgen; o.a. aangezien we nog nauwelijks buitenverlichting hebben, de kleine kinderen (peuters) ouder worden en ik verwacht boven wat meer electrisch te gaan verwarmen. Tevens wil ik voorbereid zijn op de toekomst en de verwachte overstap naar een full electric WP.
O.b.v. de toekomst situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 2750 en stroom voor WP 3500 = 7250 (dus 17 á 18 panelen).
Ik ben dus van plan om 17 of 18 panelen (van 410/420wp) aan te gaan schaffen. Wie kan mij helpen? Zit ik in de juiste richting met de berekening? Of zijn er belangrijke factoren die ik over het hoofd zie? Alle advies is welkom
[ Voor 6% gewijzigd door kalti op 07-02-2024 13:23 ]
Ik ben van plan om een Quatt te laten plaatsen in mijn huis. Betreft een tussenwoning uit 2009 met een A label. Ik heb op alle woonlagen vloerverwarming van JK, 3 LTV verdelers met een Wilo circulatie pomp, vier zones.
Ik heb 4 draadloze thermostaten van Danfoss.
Ik heb inmiddels al het 1e gesprek gehad met Quatt.
De medewerker gaf aan dat in mijn situatie, het alleen gaat werken met Tado of Evohome. Ik was benieuwd of er andere forumleden zijn die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie. En adviseren jullie een Evohome of een Tado in deze situatie?
sorry, aangepast quote, er ging iets mis met de quote codeMickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar het blijft mij te algemeen: kans, mitsen en maren, in het algemeen, zou het kunnen. Ik loop al heel wat jaren op diverse fora mee en heb ook vaak gezien, dat bepaalde ervaringen veralgemeniseerd worden, vaak tot vaststaande feiten voor iedere situatie. Dat wordt dan nagepraat waarbij vervolgens de natuurkundige onderbouwing geheel uit het oog verdwijnt of zelfs helemaal niet geleverd is.
Kortom ik wil het snappen.
Snap ik
Afgifte te klein -> Quatt kan dus dan zijn warmte niet kwijt deltaT dus klein en dat is voor de Quatt een teken dat hij het rustiger aan moet doen gevolg je hut wordt onvoldoende verwarmd en je COP gaat omlaag
Dat alles lijkt me contraproductief van dat wat je eigenlijk wilt
Oplossing:
zorg tenminste dat je altijd voldoende afgifte hebt, je hebt helemaal gelijk dat het aantal radiatoren hier geen rechtmatigheid is maar veel meer een richtgetal mbt normale formaat radiatoren. Ook de rest van installatie speelt daar nog een rol in.
Heb je maar 2 radiatoren, maar zijn deze 3m lang en 50 cm hoog type 33 heb je aan deze 2 waarschijnlijk al meer dan voldoende, aan de andere kant kunnen 5 kleine mogelijk nog onvoldoende zijn
Probeer gewoon een deltaT van rond de 4 (in en uit warmtepomp) te krijgen en ja dat is gewoon afhankelijk van je huis
die zijn er meer dan genoeg hier, de een met meer en andere wat eenvoudiger omschrijving. wat let je om die waarvan je denk dat die redelijk met je eigen situatie overeenkomt niet een pm te sturen en direct op de man te vragen hoe hij e.e.a. heeft geregeld en waar hij tegen aan gelopen is.Wat gebeurt er als de primaire afgifte te klein is?
En wat als die wel voldoende is? Zover ik begrijp is het advies om minimaal drie radiatoren geheel open te hebben. Dat zal (voornamelijk) in de ruimte zijn waar de thermostaat ook hangt. Ook dan kan het te krap zijn voor het systeem, want het getal 3 geeft toch geen garantie? Evenzo kan het toch zijn dat het wel voldoende is. Overigens heeft dat toch niets met Tado te maken, maar geldt dat voor ieder systeem.
Dat ik mijn ketel op 51C heb staan, wil niet zeggen, dat deze dit ook altijd levert. Dat is een maximum. Meestal schommelt de aanvoer temperatuur wat rond de 40C. Op dit moment meet Tado een keteltemperatuur van 37C. Ik ervaar geen problemen.
Dat is eigenlijk ook de kern van mijn reactie. Dat een en ander situatie afhankelijk is. Zeker er zullen genoeg situaties zijn, waar Quatt en Tado niet lekker werkt. Maar ik heb hier ook reacties gelezen, waarin men tevreden is. Dus evenzo, met inachtneming van de restricties kan het toch ook prima werken?
Je weet het pas als je het in de eigen situatie ervaren en uitgevogeld hebt.
Maar als je ervaring met Tado en Quatt hebt, lees ik graag waar je tegenaan gelopen bent.
en no toch de dooddoener, bij warmtepompen kun je wel stellen dat zones (zeker als dat meerdere kleine zijn vere van ideaal zijn, en ja met bepaalde instellingen en mogelijk ook een mindere goede werking kan het werken, niet iedereen steld hier de zelfde eisen aan een dergelijk systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 07-02-2024 15:22 ]
Update naar 2.11.0 gehad. alles lijkt connected , alleen CIC-xxxxxxxx:8080 (gecopieerd uit App) geeft een foutmelding, niet gevonden. CIC al 2 minuten van stroom gehad
[ Voor 6% gewijzigd door robmaas op 07-02-2024 13:34 ]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
2.11.0? Gisteren is onze CiC naar 2.10.0 gegaan en sindsdien is het hommeles met de webserver in de CiC. Dat lijkt met 2.11.0 dan niet gerepareerd?robmaas schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:34:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal duidelijk maken hoe ik de CIC weer via mn browser kan bekijken.
Update naar 2.11.0 gehad. alles lijkt connected , alleen CIC-xxxxxxxx:8080 (gecopieerd uit App) geeft een foutmelding, niet gevonden. CIC al 2 minuten van stroom gehad
Jazeker 2.11.0 en nu geen cic meer te vinden via browserjk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:43:
[...]
2.11.0? Gisteren is onze CiC naar 2.10.0 gegaan en sindsdien is het hommeles met de webserver in de CiC. Dat lijkt met 2.11.0 dan niet gerepareerd?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
de CIC benaderen via het CIC-xxxx adres is me nog nooit gelukt ondanks dat hier mensen zijn die dat blijkbaar wel kunnen.robmaas schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:34:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal duidelijk maken hoe ik de CIC weer via mn browser kan bekijken.
Ik doe het altijd via het ip adres dat ik via de router een fixed dhcp ip adres gegeven heb.
Helaas kan ik dit niet voor je in jip en janneke taal uitleggen hoe je jouw adres kunt achterhalen. en helaas staat het ip adres ook niet ergens in de app.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.