Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Niet precies degene die ik heb, maar een opvolger die ook met gemak 3700W per fase trekt:
https://media3.bsh-group....heet/nl-NL/EX975LXC1E.pdf
Op zich kan je best even over de 25A heen en meestal piekt het maar kort.
Dat is een mooie, ik heb zelf een iets kleine versie (80 cm) hiervan, deze heeft door zijn extra kookzones in het midden de extra vermogen wel nodig, dat klopt. Die van mij kan op 2*16A. Deze heeft dus echt een 3-fase 16A kookgroep nodig.
De Quatt doet iets van 1350W begreep ik met een bodemplaatverwarmer van 150W er bovenop , dus dat is 1500W. Deel dat door 230v en dan kom je op 6,52A per unit.
Volgens de specs van quatt is de Quatt max 10A, bij een Duo wordt dit begrensd op 8A volgens de specs. Dat hij in het echte leven iets minder draait dat kan, mijn Quatt is wel al boven jouw waarde gekomen (eigen kWh meter MID) die zal iets nauwkeuriger zijn dan de opgave van de app.
Zwaarder dan 3x25A hoeft echt niet als je het maar een beetje verdeelt. En mocht je er wel boven komen, dan raad ik eerder aan om een thuisaccu te nemen die het een beetje afvlakt dan om naar de structureel hogere kosten van 3x35A te gaan.
ik vind een thuisaccu een oplossing meer richting ik sla een vlieg met een olifant dood, ik vind dit in een normale situatie geen echte oplossing.
Ik zou inderdaad meer kijken hoe je slim de groepen kunt herverdelen en ook je gebruik slim kunt op elkaar kunt afstemmen.
Dat is onder de streep ook nog goedkoper.
De EV laders kunnen zich inderdaad netjes inhouden, maar die doen dat bij voorkeur gelijk per fase. Dus ook dan is het lekker als de Quatts beter verdeeld zijn in je groepenkast.
daarom is juist een goede en gelijkmatige verdeling in een 3-fase ook zo belangrijk, mn de DIY knutselaars met onvoldoende kennis willen hier wel eens niet naar kijken.
En helaas zijn de huizen in het verleden ook niet bepaald toekomst zeker gebouwd dus achteraf uitbreiding loop je tegen een hoop problemen aan.
Er zit overigens een zekering in die zwaarder is dan 25A, maar de netbeheerder kan je pieken zien met een slimme meter. Loopt dat te vaak uit de hand dan hoor je dat vanzelf.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutterr
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 11:58
TeslaNerd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Nog eens bijvullen? Als de buitenunit op het dak staat en het systeem is niet vol dan heeft de Quatt geen water om te verwarmen en rond te pompen
Helaas was het kwaad al geschied toen de druk 's nachts in het systeem te laag bleek te zijn gedaald. Het lijkt erop dat de circulatiepomp (blijkbaar) geen beveiliging heeft tegen drukverlies(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Dat is een mooie, ik heb zelf een iets kleine versie (80 cm) hiervan, deze heeft door zijn extra kookzones in het midden de extra vermogen wel nodig, dat klopt. Die van mij kan op 2*16A. Deze heeft dus echt een 3-fase 16A kookgroep nodig.

[...]

Volgens de specs van quatt is de Quatt max 10A, bij een Duo wordt dit begrensd op 8A volgens de specs. Dat hij in het echte leven iets minder draait dat kan, mijn Quatt is wel al boven jouw waarde gekomen (eigen kWh meter MID) die zal iets nauwkeuriger zijn dan de opgave van de app.

[...]
ik vind een thuisaccu een oplossing meer richting ik sla een vlieg met een olifant dood, ik vind dit in een normale situatie geen echte oplossing.
Ik zou inderdaad meer kijken hoe je slim de groepen kunt herverdelen en ook je gebruik slim kunt op elkaar kunt afstemmen.
Dat is onder de streep ook nog goedkoper.

[...]
daarom is juist een goede en gelijkmatige verdeling in een 3-fase ook zo belangrijk, mn de DIY knutselaars met onvoldoende kennis willen hier wel eens niet naar kijken.
En helaas zijn de huizen in het verleden ook niet bepaald toekomst zeker gebouwd dus achteraf uitbreiding loop je tegen een hoop problemen aan.

[...]
Ik meet hier zelf ook behoorlijk veel met homewizard en ik ga de verdeling nog wat verbeteren, al is dat misschien wat overdreven.

Ik wil in ieder geval voorkomen dat de warmtepomp uitvalt omdat de zon niet mee doet en er iemand gestressed in de keuken staat.

Zo'n thuisaccu kan echt wel een stuk zekerheid geven als je straks FE wilt gaan draaien of als er inderdaad ook een EV lader komt.

Er komen dit jaar nieuwe Sodium-Ion (Natrium) accu's uit die veel goedkoper, veiliger en milieuvriendelijker zijn en gewoon in je schuur kunnen staan, zonder dat je ze na 5 jaar weg kan gooien. Ik zou daar zeker op wachten als je kan, want om €5000 uit te geven voor een theoretische kans op uitval is inderdaad wat onzinnig.

Maar voor wie niet kan wachten en in de zomer lekker helemaal op eigen panelen wil gaan draaien, zijn er al genoeg kleinere LFP thuisaccu's die je minder kosten dan een paar jaar 3x35A afrekenen. Bijv Stedin: 3x25A = €424 per jaar, 3x35A = €1742 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
Woutterr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Helaas was het kwaad al geschied toen de druk 's nachts in het systeem te laag bleek te zijn gedaald. Het lijkt erop dat de circulatiepomp (blijkbaar) geen beveiliging heeft tegen drukverlies(?).
Ik ben geen expert, maar waarom zou een pomp kapot lopen met 1 bar druk? Is niet alsof hij dan droog loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

Voor deze ketel ken ik alleen de 2-standen schakelaar in relatie met de pomp: stand 1: nadraaitijd (enkele minuten) en stand 2: continu (op deze foto staat hij op continu). Stand 2: wil je eigenlijk vermijden.
Had ook al even gecheckt in de handleiding maar helaas..
Ik vermoed dat er voor ons niets anders op zit dan cv-temperatuur zo laag mogelijk te houden, zodat verschil Quatt-watertemperatuur en cv-temperatuur minimaal is.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeltaBro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:35:
Zoals jullie weten verwarmd mijn quatt(24/7-20,5) x-aantal uur en is dan soms 24u standby met temperaturen boven 0. En bij het opstarten werd er een 0,03 gas verbruikt terwijl het water in systeem ruim boven de 18 graden was behalve bij de quatt zelf.

En bij temperaturen onder 0 was er geen pufje gas nodig omdat mode 98 (antifreeze protection) af en toe de pomp liet draaien zodat ik eigenlijk altijd wel 18gr water bij de quatt had, ook al was er al 10-12 uur niet verwarmd.

Dus heb ik quatt gevraagd of mode 98 of een prepump aan gezet kon worden bij warmte vraag. Want dat werkt in voordeel van de efficiëntie. Maar kreeg een kort antwoord: als je dat wilt dan moet je de FE optie kopen.. Maar daar was ik het niet mee eens.😜

Dus ben ik gaan denken om zelf een pomp in mijn aanvoer quatt te zetten die aangaat op warmte vraag. Wat bleek, ik dacht te moeilijk 😂.
Want met Tweaken van mijn cv (intergas HRE 36/30) parameter O. de wachttijd cv vraag beantwoording van 0 naar 2min gezet. En binnen 20-30sec is er 18 graden water bij de quatt omdat de quatt gelijk gaat rond pompen en tijdens die periode staat QC op 4 boiler only. Maar de CV reageert (nog) niet. En met koudere dagen zal hij dus altijd bij kunnen springen. misschien zet ik hem nog terug naar 1min wachttijd. (Vannacht was de baby om 4u klaar wakker dus zaten al op de bank 😂 en mijn vriendin had het koud dus ze had er een half graadje bij gegooid.)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb dit bericht gepind, dan istie gemakkelijk terug te vinden.

Bij tips, trucs en tweaks in TS hoort deze tweak beslist thuis.

Is deze parameter een 0 (=nul) of een O (hoofdletter o)? Het lijkt het laatste, maar ik ken intergas niet.
Ik zag, bij andere intergas-types, ook andere parameters voorbij komen. Kan iemand die nog even aanhalen?

En natuurlijk ook nog de vraag: zijn er meer ketelmerken/types waar deze vertraging ingesteld kan worden?
Dan kan @MacD007 er een zo compleet mogelijk overzicht van maken.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik ben met HA nog niet verder gekomen dan de integraties voor Quatt en de OTGW te installeren en een dashboard te maken in Overview en wat grafieken in History.
Ik heb geen idee waar ik in HA moet zijn om een CH=1 te sturen. HELP

NB ik heb de gateway nu tussen de CiC en de Honeywell thermostaat zitten. Moet de gateway tussen de CiC en de Intergas zitten om deze CH=1 effectief te laten zijn?
Is dit iets voor Quatt-HA forum ipv dit algemene??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:24
Friezin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Is deze parameter een 0 (=nul) of een O (hoofdletter o)? Het lijkt het laatste, maar ik ken intergas niet.
Ik zag, bij andere intergas-types, ook andere parameters voorbij komen. Kan iemand die nog even aanhalen?
Volgens mijn handleiding Intergas HReco 36 kombi kompakt:
O. (hoofdletter o met punt)= Wachttijd CV-vraag beantwoording

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
kleine aanvulling TS 4-2-2024

De Warmteafgifte calculator Radiator Pro van ClimateBooster is toegevoegd aan de TS ( Hdst 10 Handige links en wetenswaardigheden)
plus aanvullingen mbt radiatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
Friezin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Is dit iets voor Quatt-HA forum ipv dit algemene??
Ja dat is iets voor het Quatt-HA forum. Ik zal daar mijn resultaten posten obv de nuttige hulp die ik hier verzameld heb. Op het Quatt-HA forum wordt minder gereageerd dan hier ;-)

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
DeltaBro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:35:
Zoals jullie weten verwarmd mijn quatt(24/7-20,5) x-aantal uur en is dan soms 24u standby met temperaturen boven 0. En bij het opstarten werd er een 0,03 gas verbruikt terwijl het water in systeem ruim boven de 18 graden was behalve bij de quatt zelf.

En bij temperaturen onder 0 was er geen pufje gas nodig omdat mode 98 (antifreeze protection) af en toe de pomp liet draaien zodat ik eigenlijk altijd wel 18gr water bij de quatt had, ook al was er al 10-12 uur niet verwarmd.

Dus heb ik quatt gevraagd of mode 98 of een prepump aan gezet kon worden bij warmte vraag. Want dat werkt in voordeel van de efficiëntie. Maar kreeg een kort antwoord: als je dat wilt dan moet je de FE optie kopen.. Maar daar was ik het niet mee eens.😜

Dus ben ik gaan denken om zelf een pomp in mijn aanvoer quatt te zetten die aangaat op warmte vraag. Wat bleek, ik dacht te moeilijk 😂.
Want met Tweaken van mijn cv (intergas HRE 36/30) parameter O. de wachttijd cv vraag beantwoording van 0 naar 2min gezet. En binnen 20-30sec is er 18 graden water bij de quatt omdat de quatt gelijk gaat rond pompen en tijdens die periode staat QC op 4 boiler only. Maar de CV reageert (nog) niet. En met koudere dagen zal hij dus altijd bij kunnen springen. misschien zet ik hem nog terug naar 1min wachttijd. (Vannacht was de baby om 4u klaar wakker dus zaten al op de bank 😂 en mijn vriendin had het koud dus ze had er een half graadje bij gegooid.)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik red het net niet met 1 minuut vertraging (wel lange aanvoer naar buiten en geen vloerverwarming...dus weet niet of het voor mij uberhaupt realistisch is). Toch nog maar eens 2 minuten proberen :D .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwISu0QxaL8Y3tVjMWVHbiFSuPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCSP6OgNW2bKQby9O12t7xyk.png?f=fotoalbum_large

Edit: Al twijfel ik nu wel...Kan het niet controleren op de p1 meter gezien er gebruik werd gemaakt van tapwater maar....:

15:17:16 Pomp aan
15:18:16 Working mode 2
15:18:26 Heatpump Boiler flame

Echter op 15:18:06 temperature waterin 19.21 graden Celcius.

Edit2: App zegt trouwens ook geen gas. Niet helemaal wakker op de zondag, boilerflame gaat ook aan bij tapwater natuurlijk....zat even scheef te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcP8THsqHs7oSgpVsi-M3eB0__g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBpUmvxKAEyYC5jvG9gRm6W5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Dersan op 04-02-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Ja dat is iets voor het Quatt-HA forum. Ik zal daar mijn resultaten posten obv de nuttige hulp die ik hier verzameld heb. Op het Quatt-HA forum wordt minder gereageerd dan hier ;-)
denk je wel, en ja, HA heeft nu een keer wat minder publiek van een warmtepomp in het algemeen. maar blijf vooral ook daar posten. bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutterr
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 11:58
Dersan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Ik ben geen expert, maar waarom zou een pomp kapot lopen met 1 bar druk? Is niet alsof hij dan droog loopt.
Ik ook niet haha. Dat zei de desbetreffende monteur van Quatt. Hij kan op afstand meten dat er geen flow meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dersan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:07:
[...]

dat zou best eens hier gebeurt kunnen zijn, beetje op welke hoogte je warmtepomp gemonteerd staat m.b.t. de rest van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[quote]Friezin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:44:
[...]

hoe doe je dat een bericht pinnen?

En natuurlijk ook nog de vraag: zijn er meer ketelmerken/types waar deze vertraging ingesteld kan worden?
Dan kan @MacD007 er een zo compleet mogelijk overzicht van maken.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
KVS138 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Ik heb deze ook gehad, samen met de bigfoots, voor op de grond tegen het mosquito geluid. Wat geen oplossing was maar service was het zeker ja.
Mag ik vragen hoe je ze gekregen hebt? Zijn ze ervoor langskomen voor installatie of heb je enkel die dempers gehad. En moest je ervoor betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

Voor deze ketel ken ik alleen de 2-standen schakelaar in relatie met de pomp: stand 1: nadraaitijd (enkele minuten) en stand 2: continu (op deze foto staat hij op continu). Stand 2: wil je eigenlijk vermijden.
Of je zet er een vertragend 12v relais tussen zoals deze (heeft jumpers en instelbare potmeter):
https://www.tinytronics.n...ng-1-uur-no-nc-instelbaar

@DeltaBro en @Friezin denken jullie dat dit gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
jpa1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Volgens mijn handleiding Intergas HReco 36 kombi kompakt:
O. (hoofdletter o met punt)= Wachttijd CV-vraag beantwoording
@Friezin zoals hier boven geschreven hier een screenshot uit de handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peb-R34VM1DZ6bEYkIrQjdi0toE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RZnVti6XIqkpGFlC5hpPIS6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Of je zet er een vertragend 12v relais tussen zoals deze (heeft jumpers en instelbare potmeter):
https://www.tinytronics.n...ng-1-uur-no-nc-instelbaar

@DeltaBro en @Friezin denken jullie dat dit gaat werken?
waar zou je die plaatsen? want als je die in de 2aderige kabel doet zullen alle signalen een vertraging krijgen. Dus dan moet je het gaan zoeken op de printplaat van de CV, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
DeltaBro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:18:
[...]

@Friezin zoals hier boven geschreven maar hier een screenshot uit de handleiding.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
DeltaBro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:24:
[...]

waar ga je die plaatsen? want als je die in de 2aderige kabel doet zullen alle signalen een vertraging krijgen. Dus dat moet je het gaan zoeken op de printplaat van de CV
Alleen bij aan/uit gestuurde ketel natuurlijk (dat is gewoon verbinden van 2 draadjes).

Met opentherm gaat dit niet werken.

P.S. De uit is niet vertraagd op dit printje van 5 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 04-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Alleen bij aan/uit gestuurde ketel natuurlijk. Met opentherm gaat dit niet werken.
Sorry je heb gelijk, ik dacht alleen in Open Therm vergat dat aan/uit ook bestond haha. Dan zou het wel moeten werken denk ik. Leuk experiment en niet moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Alleen bij aan/uit gestuurde ketel natuurlijk (dat is gewoon verbinden van 2 draadjes).

Blijft de vraag: waar plaats je die en hoe sluit je die aan?
Bij de cv-pomp?

Vind "gewoon verbinden van 2 draadjes" niet echt een goede uitleg....

(Geen idee of dit kan werken: zag deze oplossing ook op tweakers, maar kan me er niets bij voorstellen (stroomnitwit))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Blijft de vraag: waar plaats je die en hoe sluit je die aan?
Bij de cv-pomp?

Vind "gewoon verbinden van 2 draadjes" niet echt een goede uitleg....

(Geen idee of dit kan werken: zag deze oplossing ook op tweakers, maar kan me er niets bij voorstellen (stroomnitwit))
De ouderwetse thermostaat is gewoon een draaischijf met kwik die de + en - verbind van een aan/uit ketel. Toevallig is dat ook 12 volt. Dus dan zou dit tussen de CiC en de ketel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:34:
[...]

De ouderwetse thermostaat is gewoon een draaischijf met kwik die de + en - verbind van een aan/uit ketel. Toevallig is dat ook 12 volt. Dus dan zou dit tussen de CiC en de ketel komen.
Exact! Maar wie wil dit proberen, ik heb een werkende opstelling met OT. En een cic die op OT is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
DeltaBro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Exact! Maar wie wil dit proberen, ik heb een werkende opstelling met OT. En een cic die op OT is ingesteld.
Testen of het relais werkt is niet zo moeilijk voor wie een multimeter, wat draadjes en een 12 v voediing of 8 AA batterijen heeft.

Het moeilijkste is het juiste draadje naar de ketel vinden voor wie nu aan/uit heeft en geen/minder gas wil gebruiken na nachtverlaging.

Kwestie van de CiC ontkoppelen en het relais als vervanging aan de draadjes doen en wachten tot de CV aan springt.

Proefkonijn gezocht 😂

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 04-02-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ah, ok.
Zag de oplossing in 2011 ook al, terwijl ik zocht naar vertraging in andere ketels dan Intergas.

CV ketel vertraagd inschakelen, hoe?

Zou dus eigenlijk voor alle "andere" aan/uit aangesloten ketels kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
[...]

P.S. De uit is niet vertraagd op dit printje van 5 euro.
Als je deze aansluit tussen CiC en ketel maakt het toch niet uit of het opentherm of aan/uit is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:51:
[...]

Als je deze aansluit tussen CiC en ketel maakt het toch niet uit of het opentherm of aan/uit is.
Opentherm is een communicatie protocol dat niet onderbroken mag worden. Het gebruikt dezelfde draadjes maar er gaan vragen en antwoorden overheen. Lijkt mij in ieder geval niet iets om zomaar te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Gerardwaz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:51:
[...]

@netappie heeft het al mooi uitgelegd
Zeker maakt dat verschil, want opentherm stuurt continu pakketjes met info en die zal je dus allemaal gaan vertragen. En ik verwacht daarmee ook storingen die erbij komen en aan/uit geeft wel of geen signaal om te stoken simpel gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door DeltaBro op 04-02-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Opentherm is een communicatie protocol dat niet onderbroken mag worden. Het gebruikt dezelfde draadjes maar er gaan vragen en antwoorden overheen. Lijkt mij in ieder geval niet iets om zomaar te onderbreken.
Maar de communicatie loopt via de CiC en die laat alleen de ketel branden, misschien het proberen waard.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar kan ik, als "medeauteur" (lees: redactrice TS) van dit topic, dat doen 🙃....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Maar de communicatie loopt via de CiC en die laat alleen de ketel branden, misschien het proberen waard.
Jouw thermostaat praat opentherm met de CiC maar de CiC praat ook opentherm met de ketel.

Daar wordt een heel gesprek gevoerd over temperaturen, vermogen en andere dingen waar de CiC een strategie mee bedenkt en waarschijnlijk ook dingen doorgeeft naar en van de thermostaat.

Het staat je vrij om dit te proberen, maar dan vooral niet Quatt support lastig vallen als je CiC gek gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:03:
[...]

Ik denk dat @JWT bedoelt dat ze nu allebei aan dezelfde werkschakelaar zitten met een eigen kabel en daar straks een werkschakelaar aan toevoegt zodat een van de Quatts naar een andere fase kan.

Op zich is dat wel handig als je een flinke 3 fase inductieplaat hebt (die van mij pakt soms 3x15A) of ook een EV lader die gewoon continu 3x 16A kan trekken.

Samen kunnen de twee Quatts toch zo'n 13A opslurpen., dus dan kom ik op 1 fase uit op 28A als de inductieplaat daarop los gaat, wat hoger is dan wat ik met 3x25A mag veroorzaken, nog los van de rest van de keuken. Met 6,5A per fase is dat een stuk beter te doen icm dit soort energie-slurpers.

De "vrije" fase kan dan bijv de oven, vaatwasser en wasmachine doen, en zelfs dan moet je een beetje plannen. Maar dat is te overzien aangezien de was overdag kan en de vaat prima in de nacht kan lopen naast het laden van de EV en het warm houden van de woning.

P.S. Ik ga hier wel uit van een worst case situatie, dus een donkere zeer koude winterdag/avond zonder thuisaccu en een keuken in vol bedrijf, wellicht voor het kerstdiner. Dat moet ook gewoon blijven werken.
Precies dat. Zelfde werkschakelaar en daarna door naar de pv-verdeler voor het tuinhek :).
We hebben iid inductie, en ovens met schoonmaak functie..
De panelen op het dak zitten helaas op verschillende fases per richting, dus voor wat meer eigen gebruik is spreiding van de warmtepompen dan ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ver uit de meeste cv ketels zijn via aan/uit aan de CIC geschakeld, er zijn maar twee merken ketels die standaard OT aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:50
Ik volg de discussie nu al een tijdje over het vertraagd inschakelen van de CV, want hier heb ik zelf ook oren naar. Heb namelijk een Duo staan en die vraagt alleen even CV ondersteuning (en dus fractie gas) om het water aan de vereiste 18 graden te helpen.

Weet iemand of er een voorloop stand zit op een Remeha Avanta 35c? Ik heb er niets over kunnen vinden in de handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Testen of het relais werkt is niet zo moeilijk voor wie een multimeter, wat draadjes en een 12 v voediing of 8 AA batterijen heeft.

Het moeilijkste is het juiste draadje naar de ketel vinden voor wie nu aan/uit heeft en geen/minder gas wil gebruiken na nachtverlaging.

Kwestie van de CiC ontkoppelen en het relais als vervanging aan de draadjes doen en wachten tot de CV aan springt.

Proefkonijn gezocht 😂
Wanneer ik de werking van het instelbare relais goed interpreteer, dan zou dat er zo uit komen te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHxGXTyRxd20o9HRmhh2Tif5ymQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ti0eQ3VuKKvjAk65BHpW8vAS.png?f=fotoalbum_large

Stel dat dit zou werken; waar haal je de 12V vandaan?

[ Voor 10% gewijzigd door HarryInia op 05-02-2024 10:38 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Wat een hoop rompslomp voor zo’n klein beetje gas.

[ Voor 22% gewijzigd door olafmol op 04-02-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Wanneer ik de werking van het instelbare relais goed interpreteer, dan zou dat er zo uit komen te zien?

[Afbeelding]

Stel dat dit zou werken; waar haal je de 12V vandaan?
De ketel levert 12v via de ene draad en gaat aan zodra dat terug komt via de andere draad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Precies dat. Zelfde werkschakelaar en daarna door naar de pv-verdeler voor het tuinhek :).
We hebben iid inductie, en ovens met schoonmaak functie..
De panelen op het dak zitten helaas op verschillende fases per richting, dus voor wat meer eigen gebruik is spreiding van de warmtepompen dan ook goed.
Duidelijk, helaas las ik dat dus niet uit je post.
Wat voor zekering gebruik je nu?
Heb je nog voldoende plaats voor een tweede IA? Denk hier aub ook dat je per 4 IA ook een aparte aardlekschakelaar nodig hebt. Dus is het mogelijk beter om hiervoor Alamats voor te gebruiken. Deze hebben het voordeel als de aardlekschakelaar aanspreek op een van de andere 3 groepen de warmtepomp niet ook mee uitgeschakeld word.
Het is maar een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:29:
Al die kleine beetjes kunnen natuurlijk optellen tot een boel.
En met een relais van 5 euro tussen de CiC en ketel hangen is het ook niet bepaald de grootste duurste klus die je ooit zal doen.

Bovendien is het minder slijtage voor de ketel als het in de praktijk ook best zonder gas kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Voor mij is het vooral het principe, dan zelf maar wat ‘intelligentie’ in de AI brengen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Wie helpt me dit anders redenen?

Gisteren heb ik hele mooie warmtepompdag dat gehad. Stabiele run op ca 300W nagenoeg de gehele dag. Totaal verbruik 6,8 kWh en mijn huis stabiel warm op 20 graden de hele dag (en nacht). Met een prijs van 0,39 heeft me dat 2,66 gekost. Klinkt dus hartstikke goed.

Echter, als ik dit met de CV had gedaan, dan had ik 0,77m3 (6,8kWh/8,8) verbruikt. Met een prijs van 1,35 had me dat 1,04 gekost.

Voor mijn gevoel zijn deze warmere dagen (tegen de 10 graden) dus juist minder efficiënt met een warmtepomp en geen nachtverlaging.

Of zie ik dit totaal verkeerd?

[Edit]: ja!!! Ik had de opgewekte warmte door de Quatt moeten vergelijken met gasverbruik ..... Stom!!! 🤣🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNjfLlAlkO7h75zFbRTYYJbfZjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hO6U2Hj7igxj05wRwB2x2Ug4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door verguldebarman op 05-02-2024 08:15 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:43
verguldebarman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:01:
Wie helpt me dit anders redenen?

Echter, als ik dit met de CV had gedaan, dan had ik 0,77m3 (6,8kWh/8,8) verbruikt. Met een prijs van 1,35 had me dat 1,04 gekost.

Voor mijn gevoel zijn deze warmere dagen (tegen de 10 graden) dus juist minder efficiënt met een warmtepomp en geen nachtverlaging.

Of zie ik dit totaal verkeerd?
Volgens mij moet je niet die gebruikte 6,8 Kwh, maar de opgewekte 44,46 kWh door 8,8 delen, om te vergelijken.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
robmaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Volgens mij moet je niet die gebruikte 6,8 Kwh, maar de opgewekte 44,46 kWh door 8,8 delen, om te vergelijken.
Oeps..... Dat is ontzettend stom van me. Natuurlijk had ik dat moeten doen 🤣🤣

(Maandagochtend blues)

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
.

[ Voor 99% gewijzigd door verguldebarman op 05-02-2024 08:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:41
netappie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Al die kleine beetjes kunnen natuurlijk optellen tot een boel.
En met een relais van 5 euro tussen de CiC en ketel hangen is het ook niet bepaald de grootste duurste klus die je ooit zal doen.

Bovendien is het minder slijtage voor de ketel als het in de praktijk ook best zonder gas kan.
Je zou ook verwachten van Quatt dat ze deze vertraging in 5 minuten kunnen programmeren in de CiC software. Daar helpen ze duizenden klanten direct mee. 1000 x pufje gas per dag. Dus helpt direct hun mission statement. Als Quatt nog meeleest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Onno ! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Je zou ook verwachten van Quatt dat ze deze vertraging in 5 minuten kunnen programmeren in de CiC software. Daar helpen ze duizenden klanten direct mee. 1000 x pufje gas per dag. Dus helpt direct hun mission statement. Als Quatt nog meeleest....
Tenzij er natuurlijk een hele specifieke reden is dat Quatt dit zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:41
olafmol schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Zou kunnen inderdaad. Maar dan zou je m.i. mogen verwachten dat ze dat hier aangeven als ze meelezen. En voor het geval het om wat voor reden schadelijk zou kunnen zijn voor de Quatt, dan mag je verwachten dat ze in de handleiding aangeven dat het absoluut niet de bedoeling is om de CV geheel uit te zetten, wachttijd van de CV hoger dan 0 minuten te zetten of andere instellingen aan te passen.
Maargoed, ik zie zelf niet in waarom het kwaad zou kunnen. Een CV kan ook stuk zijn / in storing staan. Lijkt me niet dat de Quatt dan mag beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31
[...]

Ik heb het idee dat ze juist de vertraging korter hebben gemaakt. Begin vorig jaar draaide eerst langer de pomp van de Quatt voordat de CV werd bijgeschakelt. Ik meen iets van 1 a 2 minuten. Nu bij ons pomp aan en bijna gelijk daarna CV bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Dus de aanpassing die Quatt moet maken in de CIC besturingssoftware is om bij opstarten de ketels niet direct te laten bijspringen als het water in de buitenunit kouder is dan 18C graden maar 1 a 2 minuten te wachten met de compressor aan te zetten tot dat het water in de buitenunit met warmer water dat in het huis zit ook in de buitenunit de watertemperatuur boven de 18C graden is gebracht

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Onno ! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Zou kunnen inderdaad. Maar dan zou je m.i. mogen verwachten dat ze dat hier aangeven als ze meelezen. En voor het geval het om wat voor reden schadelijk zou kunnen zijn voor de Quatt, dan mag je verwachten dat ze in de handleiding aangeven dat het absoluut niet de bedoeling is om de CV geheel uit te zetten, wachttijd van de CV hoger dan 0 minuten te zetten of andere instellingen aan te passen.
Maargoed, ik zie zelf niet in waarom het kwaad zou kunnen. Een CV kan ook stuk zijn / in storing staan. Lijkt me niet dat de Quatt dan mag beschadigen.
Quatt communicatie is 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
mrdop schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Ik heb het idee dat ze juist de vertraging korter hebben gemaakt. Begin vorig jaar draaide eerst langer de pomp van de Quatt voordat de CV werd bijgeschakelt. Ik meen iets van 1 a 2 minuten. Nu bij ons pomp aan en bijna gelijk daarna CV bij.
Ik kan dat bevestigen. Is korter geworden hier van 00.3 naar 00.1 gas, als ik de app moet geloven van quatt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Dus de aanpassing die Quatt moet maken in de CIC besturingssoftware is om bij opstarten de ketels niet direct te laten bijspringen als het water in de buitenunit kouder is dan 18C graden maar 1 a 2 minuten te wachten met de compressor aan te zetten tot dat het water in de buitenunit met warmer water dat in het huis zit ook in de buitenunit de watertemperatuur boven de 18C graden is gebracht
Ook als de ketel wel direct inschakelt, zal het water in de Quatt niet direct boven de 18 graden zijn en wordt waarschijnlijk de compressor ook al direct ingeschakeld. Dus nog een minuutje wachten lijkt mij geen probleem te zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Bacteria1980 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik kan dat bevestigen. Is korter geworden hier van 00.3 naar 00.1 gas, als ik de app moet geloven van quatt...
Dus kortere periode dat alleen de pomp draait, èn een kortere periode dat de ketel moet bijspringen?

Dat is dan een aanwijzing dat Quatt er mee bezig is 🤔

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
Zeg dat wel!

Lezen we mee Quatt? Gaarne die 18 graden minimum aanvoertemperatuur er vanaf, en een optie dat je Quatt gasloos kan draaien zo lang er voldoende capaciteit is.

Quatt doet het tenslotte allemaal voor de energietransitie, en dan wil je uiteraard graag die gebruikers helpen die zo min mogelijk gas willen gebruiken!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
Onno ! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Dit is inderdaad het aller gemakkelijkste voor alle ketels (AAN/UIT of OT aangestuurd).
"low hanging fruit" voor Quatt.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ok, meten is weten!
Mijn Quatt Hybrid ging vanochtend om 5:13:24 aan omdat de nachtverlaging onder de 18.5 graden dook
In 4 stappen ging de CiC van Standby (controlmode 0) naar Heatpump-Only (controlmode 3) en gaf daarbij 3 stootjes gas (de 3 hopjes in de blauwe flowmeter temperatuur in de 2e grafiek):

Stap1: 20 seconden “Standby heating” (controlmode 1) met alleen de pomp die de flow opvoert naar 800l/uur. Met de watertemperatuur binnen van 17.69 graden (flow sensor) gaat de watertemperatuur in de buitenunit (HP1 water out) van 11 naar 13,5 graden (+2,5 graden)

Stap2: 40 seconden “Boiler only” (controlmode 4) met alleen de cv ketel die het water in de buitenunit naar 18 graden opwarmt. De watertemperatuur binnen (flow sensor bij de uitgang van de ketel) is dan bijna 25 graden.

Stap3: 50 seconden “Boiler + Heatpump” (controlmode 3) waarbij de cv ketel nog twee stootjes gas geeft en de warmtepomp start te draaien om het water richting de door mijn thermostaat gevraagde 31 graden stuurt

Stap4: “Heatpump only” (controlmode 2) vanaf 5:15:15. Het duurt dan nog een kwartiertje tot 5:28 tot de doeltemperatuur is bereikt.

NB de 3 pufjes gas samen waren 0,01m3 gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4tjqPLMgy5nC278onfrCZr3TFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2gs5iUfhJX41TczZNLlX5YDk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIlm7wMWtcLT60hdRgnKH_JC-Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BTUwNpYEFvDWZ7HIiVJVQZ0v.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma2s1j-j3Mhb4qShGrsPm1i_2xA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiiIcSVe1tVV4XpxrcNTE3M7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Onno ! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:13:
[...]

De circulatie pomp draait bij lage temperaturen regelmatig dan wel niet continue zonder cv, als er geen warmte vraag is.
Dus die 20-30 sec bij starten maakt geen verschil.

Maar om schade te voorkomen, zou ik eerder kiezen voor de vertraging dan de cv loskoppelen.
Tijdens circulatie zonder verwarming zie je dat de ingaande water stroom, kouder uit de Quatt komt en daar word het tricky. Ben je een dag niet thuis bij - temperaturen gaat dit door tot het water gelijk is aan de buiten temp. Vertraagde start is niet oneindig max 15 minuten maar 1minuut is genoeg dus je water zal niet bevriezen. Tenzij mijn cv het begeeft maar dat is onvoorzien. En bij losgekoppelde cv is altijd menselijk interventie nodig als je in die situatie komt.

Als ze deze werking niet aanpassen in de CiC zal de FE optie dus ook onnodig maar dan wel elektrisch bij verwarmen. 😜 alle klanten bij en hun systeem “zuiniger” 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31
TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:05:
Ok, meten is weten!
Mijn Quatt Hybrid ging vanochtend om 5:13:24 aan omdat de nachtverlaging onder de 18.5 graden dook
In 4 stappen ging de CiC van Standby (controlmode 0) naar Heatpump-Only (controlmode 3) en gaf daarbij 3 stootjes gas (de 3 hopjes in de blauwe flowmeter temperatuur in de 2e grafiek):

Stap1: 20 seconden “Standby heating” (controlmode 1) met alleen de pomp die de flow opvoert naar 800l/uur. Met de watertemperatuur binnen van 17.69 graden (flow sensor) gaat de watertemperatuur in de buitenunit (HP1 water out) van 11 naar 13,5 graden (+2,5 graden)

Stap2: 40 seconden “Boiler only” (controlmode 4) met alleen de cv ketel die het water in de buitenunit naar 18 graden opwarmt. De watertemperatuur binnen (flow sensor bij de uitgang van de ketel) is dan bijna 25 graden.
Die stap 1 duurde begin 2023 langer, 1 a 2 minuten. Heb de HA plaatjes alleen niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
DeltaBro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:15:
[...]

De circulatie pomp draait bij lage temperaturen regelmatig dan wel niet continue zonder cv, als er geen warmte vraag is.
Dus die 20-30 sec bij starten maakt geen verschil.

Maar om schade te voorkomen, zou ik eerder kiezen voor de vertraging dan de cv loskoppelen.
Tijdens circulatie zonder verwarming zie je dat de ingaande water stroom, kouder uit de Quatt komt en daar word het tricky. Ben je een dag niet thuis bij - temperaturen gaat dit door tot het water gelijk is aan de buiten temp. Vertraagde start is niet oneindig max 15 minuten maar 1minuut is genoeg dus je water zal niet bevriezen. Tenzij mijn cv het begeeft maar dat is onvoorzien. En bij losgekoppelde cv is altijd menselijk interventie nodig als je in die situatie komt.

Als ze deze werking niet aanpassen in de CiC zal de FE optie dus ook onnodig maar dan wel elektrisch bij verwarmen. 😜 alle klanten bij en hun systeem “zuiniger” 😎
Loskoppelen is m.i. sowieso not done. Het is een hybride systeem en Quatt heeft nooit anders gecommuniceerd. Lijkt mij ook heel link en als er daardoor wat mis of stuk gaat, zou ik daar dan geen garantie op geven als ik Quatt was.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
pietjm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Loskoppelen is m.i. sowieso not done. Het is een hybride systeem en Quatt heeft nooit anders gecommuniceerd. Lijkt mij ook heel link en als er daardoor wat mis of stuk gaat, zou ik daar dan geen garantie op geven als ik Quatt was.
Het werkt schijnbaar heel goed voor sommige situaties, ik las op andere plekken dat mensen hun cv op alleen tapwater zetten. Heeft hetzelfde effect. maar klopt, er hangt een risico aan. Ik ga ervan uit dat deze mensen weten wat ze doen. En de risico’s en nadelen hebben tov de voordelen. Daarom zitten we hier toch. Zelf oplossing zoeken en uitproberen er komt vanzelf iemand met een goed backup plan 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Ok, meten is weten!

Stap3: 50 seconden “Boiler + Heatpump” (controlmode 3) waarbij de cv ketel nog twee stootjes gas geeft en de warmtepomp start te draaien om het water richting de door mijn thermostaat gevraagde 31 graden stuurt

Stap4: “Heatpump only” (controlmode 2) vanaf 5:15:15. Het duurt dan nog een kwartiertje tot 5:28 tot de doeltemperatuur is bereikt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer ik tijd heb ga ik ook aan de gang met HA. Ziet er interessant uit! Ik zou dan de temperatuur van mijn vvw verdeler willen uitlezen, daar zit nu een analoge meter op die moet ik dan even vervangen voor een digitale die dan uitgelezen moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Die CiC update verstookt toch nog gas 😂 0,02 mijn vertraging staat nog steeds op 2min.
Dit neem ik voor lief, voor de enkele keren dat dit gebeurt haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X0j1FmUcQY1r5bdyUX2WEsuj7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4OWQwW4pg6GvMivVAUXk4cYH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

S1985S schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:27:
Ik volg de discussie nu al een tijdje over het vertraagd inschakelen van de CV, want hier heb ik zelf ook oren naar. Heb namelijk een Duo staan en die vraagt alleen even CV ondersteuning (en dus fractie gas) om het water aan de vereiste 18 graden te helpen.

Weet iemand of er een voorloop stand zit op een Remeha Avanta 35c? Ik heb er niets over kunnen vinden in de handleidingen.
Ik heb voor Remeha Calenta de handleiding ook doorgeworsteld en ook geen voordraaitijd oid gevonden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ok, meten is weten!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind de pufjes gas van 0,01m3 bij het opstarten eigenlijk wel prima (0,03m3 vanmorgen). Ik hoef geen water van 5-15graden (dat stilstond in buitenleidingen/Quatt), naar mijn radiatoren. Het is wel onhandig als ik later all-electric wil, bijvoorbeeld met een WPB.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
SBL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Ik vind de pufjes gas van 0,01m3 bij het opstarten eigenlijk wel prima (0,03m3 vanmorgen). Ik hoef geen water van 5-15graden (dat stilstond in buitenleidingen/Quatt), naar mijn radiatoren. Het is wel onhandig als ik later all-electric wil, bijvoorbeeld met een WPB.
Die komt toch wel in je radiatoren want de Quatt en je CV pomp gaan sowieso circuleren. Dat koude water moet plaats maken voor het warme water toch 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
DeltaBro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:10:
Die CiC update verstookt toch nog gas 😂 0,02 mijn vertraging staat nog steeds op 2min.
Dit neem ik voor lief, voor de enkele keren dat dit gebeurt haha.

[Afbeelding]
Zodra de CiC na de software update gereboot wordt was er altijd sprake van gasverbruik. Dat zou volgens Quatt al een tijdje geleden verholpen moeten zijn.
Bij de vorige updates zag ik bij mij geen gasverbruik, maar als dat toch wel het geval is dan zou ik dat bij support inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

DeltaBro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Die komt toch wel in je radiatoren want de Quatt en je CV pomp gaan sowieso circuleren. Dat koude water moet plaats maken voor het warme water toch 😜
Bij opstarten wordt circuleren eventjes gecombineerd met verwarming door ketel. Water van 5-15graden van buiten wordt opgewarmd voordat het mijn radiatoren in gaat.
Als het met 18 graden Quatt in gaat en met 20-25 er weer uit, hoeft de ketel niets meer te doen en kan het mijn radiatoren in.
Dus: geen koud water in mijn radiator door beetje gasgebruik.
(water in radiatoren wordt 's nachts kamertemperatuur ~ 19 graden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
pietjm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Er zou niet heel veel mee moeten kunnen gebeuren. Er zit een veiligheidsklep op de Quatt die het water passief uit de leidingen laat stromen als het te koud wordt.

Het is ook logisch dat er dergelijke veiligheidssystemen worden toegepast, want je moet altijd van het worst case scenario uit gaan. Quatt gaat daarin altijd aan de extreem veilige kant zitten, bijv met de minimumtemp van 18 graden, het constante gebruik van de bodemplaatverwarmer onder een bepaalde temperatuur en het defrosten op een vrij conservatief tijdsschema.

Worst case scenario is dat er bij een temperatuur ruim onder de 0 geen elektriciteit bij de Quatt komt voor geruime tijd, en er zijn verschillende scenario's bedenkbaar waarom dat het geval zou kunnen zijn (van stroomstoring, tot iemand die de hoofdschakelaar omzet bij het op vakantie gaan, tot een Quatt stekker die per ongeluk door iemand (een kind?) uit het stopcontact wordt getrokken, waarbij dit niet wordt opgemerkt.

Ook als de Quatt dagenlang zonder elektriciteit zit mag deze uiteraard niet kapot gaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hier ook versie 2.10.0 vandaag binnen gekregen om 9:00. Iemand al een idee wat er is aangepast en/of is verbeterd met deze update?

Update: ik zie zelf dat de flow rate niet meer doorkomt in Home Assistant met 2.10.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6KbT5Iq23zKihn1w7SKkZroEj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBKU5Y7I552McpC5YyRvECF9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4eer-6PQc-Qjn4tDxT4v58MHgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxO92ueSaIK5HD3lpTVAXTVJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
onlinaius schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Zo lang je voldoende radiatoren beneden hebt open staan (Quatt geeft geloof ik 3 als minimum) waardoor Quatt nog voldoende warmte kwijt kan houd niets je tegen om boven thermostatische knoppen op de radiatoren te plaatsen en de temperatuur boven te limiteren. Ik zou het niet te ver onder de temperatuur van de benedenverdieping doen aangezien ik uit je verhaal denk op te maken dat de afgifte al vrij beperkt is. Als je dan ook nog veel warmte naar boven verliest gaat de aanvoertemperatuur van de Quatt omhoog, waardoor de efficientie afneemt.
Ik betwijfel inmiddels of onze afgifte systeem daadwerkenlijk onvoldoende is, hoewel daar inderdaad wel argumenten voor te bedenken zijn. Toch hebben meerdere monteurs in de loop der jaren aangegeven dat die voldoende is. Maar onze relatief nieuwe radiator in de gang die staat te loeien. (Heerlijk zo'n warme gang maar ook een beetje zonde) Wat we onbewust gedaan hebben is de radiator die uit een plaat bestond verwangen door een radiator met twee platen. Ik besef inmiddels dat onze radiatoren niet (waterzijdig) zijn ingeregeld. Ik gebruik nu even een term die ik zelf nog niet helemaal in de vingers is heb, maar ik denk dat dit één van de problemen is. Boven als de verwarming open staat wordt het al gauw te warm en daarom staat deze meestal dicht. Alleen als het heel koud is zet mijn man die open. Ik wist niet dat hij dat had gedaan en juist op die dag kregen we de grote radiator in de woonkamer niet warm terwijl ik het op de slaapkamer het erg warm vond. Toen we die dicht deden werd het beneden dus wel warmer. De verwarming op de slaapkamer moet dus iets meer worden dicht geknepen. Ook de verwarming van de relatief nieuwe handoekradiator staat te loeien en dat is in de badkamer wel pretig maar misschien moet die ook wat meer afgeknepen worden.

Los van die ene verwarming die niet lekker warm werd hebben we beneden last van koudeval. Dat verschijnsel kunnen we waarschijnlijk beperken door van dubbelglas naar HR++ glas te gaan. Dat zal zowel het warmteverlies als het comfort beneden (last van een soort tocht) verhogen. Als we dat doen kan een evt. warmtepomp de ruimte met een lagere aanvoer temperatuur warm krijgen. Wat eerst qua kosten en verspilling geen goede inverstering leek (van dubbel glas naar HR ++) kan toch een goede zet zijn en is het waard om verder te onderzoeken. Zeker omdat je er nu subsidie voor krijgt. Opvallend is dat het warmteverlies door de ramen en blijkbaar het verschijnsel koudeval, niet is geduid door de energiecoach via de gemeente.

Ondanks dat het huis uit 1993 met zijn zonnepanelen mogenlijk het label A heeft, heeft ons huis, met beneden veel ramen van gewoon dubbel glas. Dat is dus het zwakste punt qua isolatie. Destijds is er in onze premiewonining (B) op het glas bezuinigd terwijl er toen ook al wel beter gals bestond. Voor de tussenwonigen is dat gewone dubbele glas allemaal niet doorslageven, maar in de hoekhuizen, die al bij de bouw zijn uitgebouwd, met beneden extra veel ramen zorgt dat voor koudeval en warmteverlies. En dan zal het ook nog uit maken hoe dat hoekhuis op de wind staat. De makenlaar had aangeven dat qua opbrengst HR+++ glas, wat in nieuwe kozijnen moet worden geplaast, geen goede inverstering zou zijn dus dat idee had ik laten varen. De kozijnen zijn echter nog goed en HR++ kan misschien wel in de bestaande kozijn worden geplaast. Met dubbele of extra subsidie , nog even uitzoeken, is het misschien toch interresant om ander glas te plaatsen. Niet zozeer qua terugverdientijd maar zeker wel qua comfort. Tegelijkertijd kan ik dan kijken of zonwerend glas dan interresant is. Morgen komt een glasbedrijf op bezoek.

Door bepaalde maatregelen toch te nemen komt ineens gasloos toch in zicht. (Volgens de berekening van Quatt kan ik bij plaatsing van één unit 96% van mijn verwarmingsbehoefte dekken, terwijl een tweede unit daar nauwenlijks nog iets aan toevoegd) Voorlopige conclusie 1. extra isoleren 2 afgiftesysteem vergroten 3. warmtepomp 4. verwarming waterzijdig afgregelen. Maar dat is misschien niet nodig omdat de radiatoren bij een warmtepomp volledig open moeten staan om een zo'n groot mogenlijk volume in het systeem te creëren, daar draait de pomp rustiger van.4. Serieus denken aan gasloos en dan bedenken of ik dan voor Quatt wil gaan. En terwijl ik dit prioriteitenlijstje maak kom ik er achter dat ik vergunningsplichtig ben (met de gemeente gebeld) en dat ik o.a. een tekening van evt. plaatsing op de gevel moet aanleveren. Dat is dus mijn eerste prioriteit. Indirect betekent dat, dat ik in dit stadium niet in kan gaan op offertes.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:03
WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:02:
[...]
Maar dat is misschien niet nodig omdat de radiatoren bij een warmtepomp volledig open moeten staan om een zo'n groot mogenlijk volume in het systeem te creëren, daar draait de pomp rustiger....
Waterzijdig inregelen is altijd noodzakelijk. Heeft niets te maken met CV of warmtepomp als bron!!!
Als je alles openzet gaat alle warmte door je nieuwe radiator in de gang, het vormt een "kortsluiting" in het cv-water circuit. Voor de uitwerking zie volgende post van @MacD007 ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Freeckje op 05-02-2024 14:20 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik betwijfel inmiddels of onze afgifte systeem daadwerkenlijk onvoldoende is, hoewel daar inderdaad wel argumenten voor te bedenken zijn. Toch hebben meerdere monteurs in de loop der jaren aangegeven dat die voldoende is. Maar onze relatief nieuwe radiator in de gang die staat te loeien. (Heerlijk zo'n warme gang maar ook een beetje zonde) Wat we onbewust gedaan hebben is de radiator die uit een plaat bestond verwangen door een radiator met twee platen. Ik besef inmiddels dat onze radiatoren niet (waterzijdig) zijn ingeregeld. Ik gebruik nu even een term die ik zelf nog niet helemaal in de vingers is heb, maar ik denk dat dit één van de problemen is. Boven als de verwarming open staat wordt het al gauw te warm en daarom staat deze meestal dicht. Alleen als het heel koud is zet mijn man die open. Ik wist niet dat hij dat had gedaan en juist op die dag kregen we de grote radiator in de woonkamer niet warm terwijl ik het op de slaapkamer het erg warm vond. Toen we die dicht deden werd het beneden dus wel warmer. De verwarming op de slaapkamer moet dus iets meer worden dicht geknepen. Ook de verwarming van de relatief nieuwe handoekradiator staat te loeien en dat is in de badkamer wel pretig maar misschien moet die ook wat meer afgeknepen worden.
ik snap je verhaal echter denk ik dat je hier een heel bekende denkfout gaat maken, als je niet uitkijkt ga je dus de voor de Quatt noodzakelijke afgifte te veel knijpen en dwing je de Quatt dus in een niet effectieve werkwijze (net wat @onlinaius hierboven ook al zegt).
Een warmtepomp werkt anders en wat bij een CV mogelijk al verloren enegie wordt gezien is dat bij een warmtepomp (in de 1ste verdieping, badkamer) juist niet zo.
wat je wel kunt doen, je geeft dit zelf ook al aan, ga al je radiatoren waterzijdig afregelen (tijdens Warmtepomp bedrijf) en kijk als je te kort komt naar de typen. In de TS heb ik gisteren een eenvoudige berekening opgenomen waar je de capaciteit van je radiatoren kunt bepalen icm een warmtepomp.
Los van die ene verwarming die niet lekker warm werd hebben we beneden last van koudeval. Dat verschijnsel kunnen we waarschijnlijk beperken door van dubbelglas naar HR++ glas te gaan. Dat zal zowel het warmteverlies als het comfort beneden (last van een soort tocht) verhogen. Als we dat doen kan een evt. warmtepomp de ruimte met een lagere aanvoer temperatuur warm krijgen. Wat eerst qua kosten en verspilling geen goede inverstering leek (van dubbel glas naar HR ++) kan toch een goede zet zijn en is het waard om verder te onderzoeken. Zeker omdat je er nu subsidie voor krijgt. Opvallend is dat het warmteverlies door de ramen en blijkbaar het verschijnsel koudeval, niet is geduid door de energiecoach via de gemeente.

Ondanks dat het huis uit 1993 met zijn zonnepanelen mogenlijk het label A heeft, heeft ons huis, met beneden veel ramen van gewoon dubbel glas. Dat is dus het zwakste punt qua isolatie. Destijds is er in onze premiewonining (B) op het glas bezuinigd terwijl er toen ook al wel beter gals bestond. Voor de tussenwonigen is dat gewone dubbele glas allemaal niet doorslageven, maar in de hoekhuizen, die al bij de bouw zijn uitgebouwd, met beneden extra veel ramen zorgt dat voor koudeval en warmteverlies. En dan zal het ook nog uit maken hoe dat hoekhuis op de wind staat. De makenlaar had aangeven dat qua opbrengst HR+++ glas, wat in nieuwe kozijnen moet worden geplaast, geen goede inverstering zou zijn dus dat idee had ik laten varen. De kozijnen zijn echter nog goed en HR++ kan misschien wel in de bestaande kozijn worden geplaast. Met dubbele of extra subsidie , nog even uitzoeken, is het misschien toch interresant om ander glas te plaatsen. Niet zozeer qua terugverdientijd maar zeker wel qua comfort. Tegelijkertijd kan ik dan kijken of zonwerend glas dan interresant is. Morgen komt een glasbedrijf op bezoek.

Door bepaalde maatregelen toch te nemen komt ineens gasloos toch in zicht. (Volgens de berekening van Quatt kan ik bij plaatsing van één unit 96% van mijn verwarmingsbehoefte dekken, terwijl een tweede unit daar nauwenlijks nog iets aan toevoegd) Voorlopige conclusie 1. extra isoleren 2 afgiftesysteem vergroten 3. warmtepomp 4. verwarming waterzijdig afgregelen. Maar dat is misschien niet nodig omdat de radiatoren bij een warmtepomp volledig open moeten staan om een zo'n groot mogenlijk volume in het systeem te creëren, daar draait de pomp rustiger van.4. Serieus denken aan gasloos en dan bedenken of ik dan voor Quatt wil gaan. En terwijl ik dit prioriteitenlijstje maak kom ik er achter dat ik vergunningsplichtig ben (met de gemeente gebeld) en dat ik o.a. een tekening van evt. plaatsing op de gevel moet aanleveren. Dat is dus mijn eerste prioriteit. Indirect betekent dat, dat ik in dit stadium niet in kan gaan op offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Zijn thermostatische knoppen geen optie? Daarmee kun je de gewenste temperatuur op de knop instellen, en zo per ruimte bepalen hoeveel warmte je er in wil hebben.

Even aangenomen dat het op je radiatoren kan, daarvoor hebben ze een thermostatisch ventiel nodig, maar veel radiatoren hebben dit wel. Als je de knop van de radiator afschroeft moet het er ongeveer zo uitzien: https://www.stelrad.shop/...uploads/2021/02/R4250.png

Als er een gladde pin onder de knop zit die je kunt indrukken is het een thermostatisch ventiel, als er iets onder zit wat op een schroef lijkt / waar je grip op kunt krijgen om rond te draaien is de radiator niet geschikt voor thermostatische knoppen.

Edit: thermostatische knoppen zijn geen vervanging voor inregelen, zie ook bovenstaande posts, maar hiermee kun je wel (zonder al teveel bijkomende kosten) de temperaturen per ruimte regelen (waarbij je uiteraard in de hoofdruimte wel altijd genoeg open moet houden zodat je niet het hele systeem dichtknijpt).

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 05-02-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Quatt communicatie is 0,0.
Vandaag gebeld met Quatt omdat de dempers vorige week zijn bezorgd maar communicatie over wanneer de monteur komt op alle kanalen bij Quatt doodstil is gebleven.
Zoals ze vroeger bij Veronica al bleven roepen:”het enige wat telt is de eerste die belt”
Ik heb nu voor morgenmiddag een monteur geboekt :-)

NB ook maar weer eens aan de sympathieke medewerker gevraagd hoe de toekomst is voor de verschillende communicatiekanalen kijkend naar de chaos op de tickets die voor mij zijn aangemaakt, emails waar wel/niet op wordt gereageerd, de niet functionele chatfunctie via de app en het telefoonmenu dat iedere poging tot menselijk contact ontmoedigt.
Volgens deze medewerker wordt het contact via de app binnenkort beëindigd en zal alle contact zoveel mogelijk naar het ticketportaal worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Heb je een bron vermelding hiervan?

Als ik hun site lees hebben ze het volgende staan:
De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225.

Die €450 zie ik dus ook niet, en de door jou aangegeven verlaging van vermogen zou kunnen, maar dan is dat ook direct een verlaging van 20% naar een 4 kW ipv eerst een 5 kW.
Een 4 kW warmtepomp zou in 2023 €2.550 gekregen hebben, met de aanvullende €225 zou dat dan wel op €2.775 uitkomen.
Op het energielabel van de A+++ staat echter wel de 5 kW vermeld. ???

De hier eerder geposte isde lijst van 23-01-2024 is in de zoekmachine van RVO niet meer te vinden, dus de kans bestaat dat ze deze teruggetrokken hebben, je ziet wel nog een link en een eerste pagina, wil je deze echter openen lijkt de link niet meer geldig.
Als ik deze pagina bekijk dan kom ik uit op het bedrag zoals gekregen (2550 + 225).
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

Op de nieuwe apparatenlijst zie ik hem idd staan voor 2775€ én 4kw.
Op de lijst van eind vorig jaar stond hij voor 5kw.

Kijk je bijvoorbeeld naar de KA23893 op die lijst (redelijk vergelijkbaar), dan is die wel van €2700 naar €2925 gegaan.

Nu is dus de vraag, waarom is de Quatt verlaagd naar 4kw van 5kw? Zou het puur voor het energielabel zijn gedaan?

(misschien heb ik een aantal nieuwere posts gemist, waarvoor zondermeer excuus mocht het dubbel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:14:
[...]

ik snap je verhaal echter denk ik dat je hier een heel bekende denkfout gaat maken, als je niet uitkijkt ga je dus de voor de Quatt noodzakelijke afgifte te veel knijpen en dwing je de Quatt dus in een niet effectieve werkwijze (net wat @onlinaius hierboven ook al zegt).
Een warmtepomp werkt anders en wat bij een CV mogelijk al verloren enegie wordt gezien is dat bij een warmtepomp (in de 1ste verdieping, badkamer) juist niet zo.
wat je wel kunt doen, je geeft dit zelf ook al aan, ga al je radiatoren waterzijdig afregelen (tijdens Warmtepomp bedrijf) en kijk als je te kort komt naar de typen. In de TS heb ik gisteren een eenvoudige berekening opgenomen waar je de capaciteit van je radiatoren kunt bepalen icm een warmtepomp.

[...]
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn. In de huidige situatie had ik de radiatoren waterzijdig moeten laten afregelen. Maar het plaatsen van een warmtepomp onstaat er een nieuwe situatie en daar moeten we dan weer op afstemmen. Maar mijn man vindt bijv. de verwarmigen beneden niet mooi (Maf) dus die gaan we waarschijnlijk vervangen waardoor een nieuwe situatie onstaat. Omdat we mogenlijk ook het dubbele glas gaan vervangen onstaat er weer een andere situatie. Samengevat we moeten goed bedenken wat we doen en in welke volorde. Inderdaad kan een tooltje helpen die berekening te maken. Ik wacht ondertussen eerst maar de offertes van het glas af. Vandaag was de eerste tegenvaller dat we vergunningsplichtig zijn. Dat we vlak naast gemeentegrond zitten, kan op de plek waar we willen plaatsen , wel eens in ons nadeel werken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
fredkroket schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Als ik deze pagina bekijk dan kom ik uit op het bedrag zoals gekregen (2550 + 225).

Kijk je bijvoorbeeld naar de KA23893 op die lijst (redelijk vergelijkbaar), dan is die wel van €2700 naar €2925 gegaan.

Nu is dus de vraag, waarom is de Quatt verlaagd naar 4kw van 5kw? Zou het puur voor het energielabel zijn gedaan?

(misschien heb ik een aantal nieuwere posts gemist, waarvoor zondermeer excuus mocht het dubbel zijn).
Ik heb een recente offerte van Quatt. In het CE-label staat hij als 5kw beschreven. Ik denk dat het vooral om afrondigsverschillen gaat. Zover ik weet leverde een Quatt daadwerkenlijk 4,5kw. Rond je dat af naar 4 of 5? Eigenlijk een bekende discussie uit mijn schooltijd. Ik had een leerkracht die op je rapport altijd naar beneden afronde en op je eindlijst wordt een 0,5 punt naar boven afgerond. Ik denk dat je uit moet gaan van het bedrag van €2700 omdat Quatt de daadwerkenlijke 5 niet haalt. Krijg je toch meer subsidie dan is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De nieuwe meldcodelijst staat er nu wel op, maar nog steeds met de 4 kW Quatt.

op het nieuwe energielabel staat ook gewoon 5 kW ? :?
de Site van de RVO gaat op dinsdag 6 februari (morgen dus) even op slot ivm onderhoud. Mogelijk dat we dan ook de nieuwe meldcodelijst ook via de officele weg zien.
met de huidige versie die ik hier op het forum voorbij heb zien komen, weet ik niet voor 100% of deze ook klopt, zeker gezien de fouten die er in zitten. (4kW ipv 5 kW voor de Quatt).
helaas heb ik tot op heden van de RVO nog geen terugkoppeling op mijn vragen gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat we het met elkaar eens zijn. In de huidige situatie had ik de radiatoren waterzijdig moeten laten afregelen. Maar het plaatsen van een warmtepomp onstaat er een nieuwe situatie en daar moeten we dan weer op afstemmen. Maar mijn man vindt bijv. de verwarmigen beneden niet mooi (Maf) dus die gaan we waarschijnlijk vervangen waardoor een nieuwe situatie onstaat. Omdat we mogenlijk ook het dubbele glas gaan vervangen onstaat er weer een andere situatie. Samengevat we moeten goed bedenken wat we doen en in welke volorde. Inderdaad kan een tooltje helpen die berekening te maken. Ik wacht ondertussen eerst maar de offertes van het glas af. Vandaag was de eerste tegenvaller dat we vergunningsplichtig zijn. Dat we vlak naast gemeentegrond zitten, kan op de plek waar we willen plaatsen , wel eens in ons nadeel werken.
juist, als je dus overweegt om de radiatoren beneden te gaan vervangen houd dan nu al rekening mee met de warmtepomp, dus of je gaat een heel stuk meer capaciteit dan de bestaande nemen als je voor standaard hoog temperatuur radiatoren gaat (dat is ver uit de goedkoopste optie) of je gaat voor optie twee in de vorm van LTV radiatoren (deze zijn echt een heel stuk duurder en hebben overigens ook een WCD aansluiting nodig bij elke radiator.
bij optie 1 kies dan zeker niet voor een design radiator, leeuk voor de look, maar slecht voor je capaciteit, dan is de keuze voor optei 2 mogelijk toch de betere.
bij optie 1 heb je ook de optie om bv een mooie gesloten plaat te kiezen, kies mn als je beperkt bent in de hoogte cq breedte voor een T33 radiator. hiermee berijk je een heel stuk meet capaciteit.
de look van een radiator is mogelijk wel belangrijk, echter van een mooie look krijg je het niet warm, dus wees hier verstandig en kies eerder voor de warmtefunctie ipv de look.

ja, met de nieuwe omgevingswet zul je merken dat je snel in een vergunningsplicht kunt gaan komen, aan de andere kant, heel veel gemeentes zeggen al heel snel dat het vergunningsplichtig is, terwijl dit in feite niet zo was. dus wel ook zelf controleren. kennis bij gemeenteamtenaren valt helaas vaak vies tegen, zeker met de nieuwe omgevingswet.
als je wilt wil ik wel met je meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:46:
[...]

Ik heb een recente offerte van Quatt. In het CE-label staat hij als 5kw beschreven. Ik denk dat het vooral om afrondigsverschillen gaat. Zover ik weet leverde een Quatt daadwerkenlijk 4,5kw. Rond je dat af naar 4 of 5? Eigenlijk een bekende discussie uit mijn schooltijd. Ik had een leerkracht die op je rapport altijd naar beneden afronde en op je eindlijst wordt een 0,5 punt naar boven afgerond. Ik denk dat je uit moet gaan van het bedrag van €2700 omdat Quatt de daadwerkenlijke 5 niet haalt. Krijg je toch meer subsidie dan is dat mooi meegenomen.
Nee, die 2.700 krijg je in 2023, nu zou dat dan volgens de lijst 2775 zijn. Overigens staat de lijst nu wel op hun site. Toen was de Quatt als 5 kW op de lijst.
Alleen klopt dat dus niet met de aanvullende subsidie a €225 die je voor een A+++ warmtepomp zou moeten krijgen, ook is de eerder aangegeven verhoging ook nergens te zien. Het zou wel weer kloppen met een 4 kW warmtepomp. dus een beetje vreemd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
SBL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb voor Remeha Calenta de handleiding ook doorgeworsteld en ook geen voordraaitijd oid gevonden.
Bij Remeha bestaat deze optie ook niet bij mijn weten, ik heb hier de Tzerra Ace 39c voor CV op 8kW gezet en de opwarmtijd op extra langzaam gezet hierdoor is het gasgebruik wat er nog is erg laag.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

aan die onkundige en door overheid gestuurde milieuclub heb je niets aan, veelal niets zeggende informatie die zo uit de spreekstoel van de minister komt.
mooi voorbeeld is de door jou aangedragen info, het subsidiebedrag ISDE voor warmtepompen is afhankelijk van type en vermogen.
dit conform :
Artikel 4.5.3. Hoogte subsidie investeringen voor de productie van duurzame energie.

c; een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2024 en is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdeel a, bij een thermisch vermogen ten behoeve van ruimteverwarming bij bivalente temperatuur:

2°.vanaf 1 kW tot en met 70 kW en behorend tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger: € 2.100, vermeerderd met € 150 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;

5. Onder vernummering van het derde tot en met het zesde lid tot vijfde tot en met achtste lid, worden twee leden ingevoegd, luidende:

4.De subsidie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, subonderdeel 2°, en onderdeel d, subonderdelen 2° en 3°, wordt verhoogd met € 225, indien de warmtepomp tot en met 70 kW blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A+++ of hoger.

Dus voor een 5 kW = 2.925 en voor een 4 kW = 2.775, de vraag is hier echter hoe komt de RVO nu naar 4 kW terwijl deze in 2023 op 5 kW stond. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:38:
[...]

aan die onkundige en door overheid gestuurde milieuclub heb je niets aan, veelal niets zeggende informatie die zo uit de spreekstoel van de minister komt.
mooi voorbeeld is de door jou aangedragen info, het subsidiebedrag ISDE voor warmtepompen is afhankelijk van type en vermogen.
dit conform :
Artikel 4.5.3. Hoogte subsidie investeringen voor de productie van duurzame energie.

c; een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2024 en is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdeel a, bij een thermisch vermogen ten behoeve van ruimteverwarming bij bivalente temperatuur:

2°.vanaf 1 kW tot en met 70 kW en behorend tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger: € 2.100, vermeerderd met € 150 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;

5. Onder vernummering van het derde tot en met het zesde lid tot vijfde tot en met achtste lid, worden twee leden ingevoegd, luidende:

4.De subsidie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, subonderdeel 2°, en onderdeel d, subonderdelen 2° en 3°, wordt verhoogd met € 225, indien de warmtepomp tot en met 70 kW blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A+++ of hoger.

Dus voor een 5 kW = 2.925 en voor een 4 kW = 2.775, de vraag is hier echter hoe komt de RVO nu naar 4 kW terwijl deze in 2023 op 5 kW stond. :?

[...]
Dat is netto toch €75 er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Ik val maar midden in deze discussie en ik ben geen Tweaker maar een gewone consument. Ik denk dat Quatt anders denkt. Die willen kost wat het kost bevriezing voorkomen. Die zetten liever de CV iets eerder aan dan dat Quatt te laat is. Dat het jou iets meer gas kost dat boeit ze niet, zij beschermen hun apparatuur en zitten niet op klachten van klanten te wachten. Naar mijn indruk kan die gewenste 18 C graden dat defrosten onder verschillende omstandigeheden garanderen en houden ze daar dus strikt aan vast. Dat is volgens mij dan ook de rede dat je zelf niet de stekker uit je Quatt mag trekken. Quatt is zo gemaakt dat je altijd een externe verwarmer nodig hebt. Ik als gewone consument vraag mij ondertussen af hoe andere fabrikanten dat doen, die hebben dacht ik niet die eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Voor de tweakers die zelf een Quatt willen/kunnen upgraden naar een duo hybrid: de Aurea 5 5kW is nu voor gratis (na subsidie ) in de aanbieding bij cvtotaal:

https://www.cvtotaal.nl/a...de-warmtepomp-add-on.html

Ook met eigen forum:
Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
WAF1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Ik val maar midden in deze discussie en ik ben geen Tweaker maar een gewone consument. Ik denk dat Quatt anders denkt. Die willen kost wat het kost bevriezing voorkomen. Die zetten liever de CV iets eerder aan dan dat Quatt te laat is. Dat het jou iets meer gas kost dat boeit ze niet, zij beschermen hun apparatuur en zitten niet op klachten van klanten te wachten. Naar mijn indruk kan die gewenste 18 C graden dat defrosten onder verschillende omstandigeheden garanderen en houden ze daar dus strikt aan vast. Dat is volgens mij dan ook de rede dat je zelf niet de stekker uit je Quatt mag trekken. Quatt is zo gemaakt dat je altijd een externe verwarmer nodig hebt. Ik als gewone consument vraag mij ondertussen af hoe andere fabrikanten dat doen, die hebben dacht ik niet die eis.
Ik snap jou beredenering, maar als je even je systeem nagaat dan gaat het cv water wat verwarmd door je cv aller eerst door je woning vooraleer het via de retour leiding door je Quatt gaat. Ondertussen is hij al gestart op het warme water uit mijn woning. En is de cv voor niks aan gegaan.
Bij mij resulteerde dit in ontsteken en direct afslaan van de cv. En dus geen volledige ontbranding met vervuiling van de ontbrandingskamer als gevolg over tijd.
Is het nodig, dan slaat hij alsnog aan na de vertraging en dan mag hij zoveel of zo weinig gebruiken als nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:38:
[...]

[...]
Ik denk dus dat Quatt claimt dat het 5 KW is en dat de RVO vindt dat ze dat niet daadwerkenlijk zo is. Zelfs Quatt is op hun site onduidenlijk daarover. Soms spreken ze over 4kW maar ik heb in hun teksten ook de aanduiding 4-6 kW gezien. Ik denk dus dat de fout bij het aanleveren van informatie bij Quatt ligt. Ik denk ook dat de achterliggende discussie over afrondingsverschillen gaat. Quatt zet via zijn CE label het als 5 kW neer terwijl het goed afgerond waarschijnlijk maar 4 kW is en krijgt daardoor een lagere susidie.

Het mooier maken dan dat het is, dat kwam ik ook bij het huisbezoek van Quatt tegen. Ik gaf aan dat als we Full Electric willen gaan of we dan meer dan die 4kW nodig hadden. De verkoper gaf als antwoord dat we dan eerst dat in de praktijk moetsten gaan testen. (Dat had hij op de cursus geleerd). Maar het is niet geloofwaardig dat ik in mijn hoekhuis, die niet optimaal is geisoleerd, met 4 kW van zowel van verwarming en tapwater kan voorzien. Toen ik ook nog doodleuk op de site las dat ze nu al vermoeden dat veel klanten daarvoor een tweede unit nodig hebben, heb ik hem geschreven. Ik kreeg een reactie, ik wist niet dat jullie misschien voor Full Electric willen gaan. Inderdaad gaf hij toen aan dat om nu voor de duo te gaan, de volgende stap goedkoper is. Indirect wil ik met mijn mijn voorbeeld aangeven dat je soms ook afhankenlijk bent van de informatie die je kriijgt. Het is daarom ook belangrijk om verschillende bronen te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:21:
Voor de tweakers die zelf een Quatt willen/kunnen upgraden naar een duo hybrid: de Aurea 5 5kW is nu voor gratis (na subsidie ) in de aanbieding bij cvtotaal:

Ook met eigen forum:
Nette prijs, maar heel eerlijk gezegd gewoon te lelijk.

De installatiekosten niet mee rekenen maakt veel warmtepompen stukken goedkoper, maar er zal toch echt voor betaald moeten worden wil je de subsidie krijgen. En ja, je kan een hoop zelf doen, maar dan heb je ook de ellende als je de warmtepomp zelf stuk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29

[...]
[/quote]

Simpel, omdat Quatt gezien de aangepaste subsisienormen dit beter lijkt, en de ingediende gegevens heeft aangepast.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Ik zat even door de app te bladeren en zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mCQ0PsdkBbmcZAnma_WumFddVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ro8YRNNrVrgpwxLkSVqu1cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_OPfEiJ6eB0DVAPy1pUehWO_O0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y3clljqCY5iCXh1Z1AQXEW6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik ben dat niet, en kan het ook niet aanpassen?

Het is nodig voor het referral programma...

Enig idee waar dat aan te passen is?

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 05-02-2024 18:26 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:21:

Ook met eigen forum:
niet helemaal, je vergeet de installatie, anders krijg je die subsidie ook niet. kost dus onder de streep net geen 2.500 euro. Een extra Quatt is goedkoper, die kost je maar 1.000 euro.

alleen of een Quatt de deze nu echt zo lekker zamen werken, waag het te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:25:
Ik zat even door de app te bladeren en zie ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar ik ben dat niet, en kan het ook niet aanpassen?

Het is nodig voor het referral programma...

Enig idee waar dat aan te passen is?
je bent gehackt. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Die heeft al voor duizenden euro's aan bol.com bonnen ontvangen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:00:

[...]
[/quote]

Simpel, omdat Quatt gezien de aangepaste subsisienormen dit beter lijkt, en de ingediende gegevens heeft aangepast.
hoezo, volgens de gegevens is er t.o.v. 2023 niets gewijzigd behalve dat het A+++ geworden is.
links specs uit 2023 versie 1.0 (nom. vermogen 4,5 kW A++; rechts specs versie 1.3 2024 (nom. vermogen 4,5 kW) A+++
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuqFd5wwV6dvyljIb4kKh0cb34E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQxoextA6F7YiuGF5yXDKB2E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESvGJitkTJqqLLTa6oM96pGf0C0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCrErDXfqERCSWrZEToMkJc7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Die heeft al voor duizenden euro's aan bol.com bonnen ontvangen
mail naar Quatt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:41:
[...]

mail naar Quatt zou ik zeggen.
Zojuist gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Klopt je Quattnummer wel in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Klopt je Quattnummer wel in de app?
Even gecheckt, die klopt wel

Pagina: 1 ... 40 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.