Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik zie in je grafiek een aantal grote jumps in controlsetpoint als de gemeten temp een stukje hoger of lager is dan de gewenste temp, dat is op zich te verwachten. Al is het vreemd dat de T6 een controlsetpoint van 10C doorgeeft als ie het te warm vind worden???

En ik zie rond 23.30 en in de nacht een vreemde jump in controlsetpoint die niet lijkt te relateren aan gemeten en ingestelde temp. Heb je mss toch heel stiekem een optimalisatie/comfort stand aanstaan op je T6?
Nee, optimalisatie staat uit. En om 23.30u gaat de nachtverlaging in

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
@Onno ! en @Dersan Melden aan de servicedesk van Honeywell / Resideo. Hoe meer hierover gemaild wordt, hoe beter.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 07:28
Een uur of 2 geleden is de firmware van mijn CiC naar 2.10.0 gegaan. Maar sinds er geen changelog is, weten we dus niet wat dat inhoud. Zou wel leuk zijn om dat te weten.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Ik begrijp dat jij die instelling niet hebt laten activeren door Quatt toch?

Weet je ook *wat* dan precies de trigger is voor Quatt? Bij mijn weten is dat nog steeds een expliciete warmtevraag van de thermostaat, met of zonder controlsetpoint instelling. Of zie jij dat de Quatt aanslaat terwijl de thermostaat niet expliciet om warmte vraagt?

Je zegt hierboven "Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald." Kun je aangeven waarom dat dan is? Ik kan dat niet zo direct destilleren uit de grafiek..bvd!
Nee, niet door Quatt laten activeren. Op het moment dat het ControlSetpoint naar 10 gaat wordt de waarde thermostaat.otFtChEnabled false. Dat gaat 1 op 1 en dan stopt de Quatt. De Quatt slaat niet aan als de thermostaat niet om warmte vraagt met deze waarden.

Je ziet in de grafiek rond 20.30u dat het ControlSetpoint opeens naar 10 gaat, terwijl de kamertemperatuur nog niet bereikt is en er ook geen verandering in te zien is. Het verwarmen stopt dan. Dit gebeurt dus kennelijk vaker en zo wordt mijn kamertemperatuur ook vaker niet bereikt. Er is geen enkele reden om dat ControlSetpoint zo te laten dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:44:
[...]

kun je er iets meer over vertellen hoe je dat en met welke klachten je dit voor elkaar gekregen hebt, dan kan ik dit namelijk ook in de TS verwerken. Dan hebben mogelijk ook andere tweakers hier iets aan. alvast bedankt.

Tip, je kunt deze mogelijk ook met de bestaande dempers combineren.
Ik heb deze ook gehad, samen met de bigfoots, voor op de grond tegen het mosquito geluid. Wat geen oplossing was maar service was het zeker ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
s020506 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:22:
Een uur of 2 geleden is de firmware van mijn CiC naar 2.10.0 gegaan. Maar sinds er geen changelog is, weten we dus niet wat dat inhoud. Zou wel leuk zijn om dat te weten.
er zijn een paar mensen hier bijlkbaar beta testers, dus die kunnen mogelijk wel iets vertellen ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:43:
[...]

er zijn een paar mensen hier bijlkbaar beta testers, dus die kunnen mogelijk wel iets vertellen ?
In ieder geval is JSON veranderd.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
Gerardwaz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:50:
[...]

In ieder geval is JSON veranderd.
Heb jij een voorbeeld/schermprint van de nieuwe JSON?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hebben jullie vandaag ook meer defrosts?
Correctie: lijkt er meer op dat mijn Quatt ook op laagste stand steeds boven de control setpoint van 35C water komt en dan steeds even op standby gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCrB2aK4rDlHY8RJ26FiCaoyAcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CW0KPV0XmccsiMAMmy7beMwP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door TeslaNerd op 02-02-2024 19:08 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:44:
[...]

kun je er iets meer over vertellen hoe je dat en met welke klachten je dit voor elkaar gekregen hebt, dan kan ik dit namelijk ook in de TS verwerken. Dan hebben mogelijk ook andere tweakers hier iets aan. alvast bedankt.

Tip, je kunt deze mogelijk ook met de bestaande dempers combineren.
Mijn klacht was dat mijn vrouw gek wordt van de trillingen en geluidsoverlast in de badkamer. De buitenunit staat op het platte dak van de badkamer. Van Quatt heb ik vervolgens verzoek gekregen een video/audio van de geluidsoverlast te sturen. Na het sturen van een aantal audio opnames nam de servicedesk contact op voor het maken van een afspraak voor service aan de Quatt en de mededeling dat er een pakketje onderweg is tbv van deze service afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Heb jij een voorbeeld/schermprint van de nieuwe JSON?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9-V_I-Gk7VqxJ-kARf87yyuQs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrAUImienRR5KfcBL6AtLf9A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7CO4fitgO-jwfmc-T2CbnWMaHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcflI7fqOIwV2Jv7w7DfKBe8.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:34:
Hebben jullie vandaag ook meer defrosts?
Correctie: lijkt er meer op dat mijn Quatt ook op laagste stand steeds boven de control setpoint van 35C water komt en dan steeds even op standby gaat

[Afbeelding]
4x defrost vanmorgen (iets minder dan iedere 2 uur)

En je edit..
Vandaag lekker warm buiten.
Ook hier een hogere watertemperatuur dan eerder.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:27:
[...]

4x defrost vanmorgen (iets minder dan iedere 2 uur)

En je edit..
Vandaag lekker warm buiten.
Ook hier een hogere watertemperatuur dan eerder.
En staat de Quatt bij jou dan ook zo te pendelen op de laagste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:29:
[...]

En staat de Quatt bij jou dan ook zo te pendelen op de laagste stand?
Niet dat ik weet. En wat noem jij "laagste stand"?
Quatt kan hier warmte die hij maakt met gemak kwijt.
Start meestal rond 800W wanneer hij tijdje uit heeft gestaan zoals vanmiddag, zelfs als kamertemperatuur boven ingestelde temperatuur ligt.
Sjouwt nu op 1600W.

Edit:
kamertemperatuur is onder 22 geweest.
Net weer erboven, Quatt nog steeds volle kracht vooruit.
Zal zo even naar 21,5 zetten want vvw ijlt ook nog na....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqPWJQ1UzEqG31GuMQcYRJcNaDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFVBpf9TqD1LL7lwXq6wVylb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Friezin op 02-02-2024 19:45 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Volgens info van Quatt en obv van mijn eigen ervaringen doet CiC wel iets met control setpoint als de CiC (door Quatt) wordt ingesteld op “besturing op watertemperatuur”.
Zie mijn eerdere posts van 17 en 18 januari hierover
Verkeerde gequote

[ Voor 20% gewijzigd door okijokii op 02-02-2024 19:49 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:12:
Deze dempers komen hier net binnen om binnenkort door Quatt te worden gemonteerd ivm trillingen en resoneren van de buitenunit op het platte dak van de dakkapel

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet inmiddels dat jij in de buurt woont van het hoofdkantoor, maar verbaas me erover dat je continu respons krijgt op je vragen en dat het opgelost wordt. Heb je aandelen? ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
@marcoboers94 tipje; houdt de HA integratie even goed in de gaten vanwege de aanpassingen in de JSON na CIC update naar versie 2.10.0.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

Uit de beta tester mail: Op de dag waarop we een nieuwe functie voor jou als bèta-tester lanceren, sturen we je een e-mail.

Ik heb nog geen beta mails gehad verder.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Ik heb Quatt gevraagd naar de settings die ze voor mij hebben ingesteld. Reactie:

Je warmteverlies hebben we berekend op 6000 Kw
De stooklijn staat gemiddeld rond de 27 Graden Celcius.

Kan ik hier nog iets mee anders dan concluderen, ook gegeven dat de Quatt de afgelopen weken 100% vd warmte levert, dat eea goed staat?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
[...]

Volgens mij zijn er geen CiC beta testers; wel App-beta testers.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Ik weet inmiddels dat jij in de buurt woont van het hoofdkantoor, maar verbaas me erover dat je continu respons krijgt op je vragen en dat het opgelost wordt. Heb je aandelen? ;)
Helaas geen aandeelhouder.

Ticket-tip: Blijven zeuren nadat je een ticket hebt aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag de bevestiging gehad dat de subsidie akkoord is en volgende week gestort zal worden.

Blijft echter zeer bijzonder dat de hoogte van het bedrag afwijkt van wat er aan subsidie gegeven zou moeten worden. Als iemand uitsluitsel heeft gekregen dan hoor ik het graag, zelf zal ik maandag er eens een belletje aan wagen.

Toegekend bedrag: 2775.
Verwacht bedrag: 2700 (zoals op ISDE apparatenlijst) + 225 (A+++)

Of hebben ze het bedrag van de warmtepompen voor 2024 verlaagd naar 2550 en komen ze zo aan de 2775. In ieder geval is het nu erg knullig dat het gewoon niet rond te rekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik weet hoeveel m3 gas ik per graaddag verbruik per maand. In november 0,43 m3/graaddag, december was dit 0,52m3 en in januari 0,48m3. Hier zit het verbruik aan tapwater en koken bij in. Nu is in december ons verbruik altijd wat hoger. Kinderen die meerdere dagen komen logeren e.d.
Gemiddeld over de laatste 3 maanden 0,477. Met wat aftrek van tapwater en koken, laten we zeggen 0,47m3/graaddag.

Volgens mij kun je aan de hand hiervan een schatting maken wat betreft het warmteverlies van de woning.

Als ik hier op zoek, kom ik tegen, dat je voor de warmtebehoefte dit grofweg kunt vermenigvuldigen met 10.

Dan zou het warmteverlies van de woning dus 4,7 kWh zijn.

Kun je met die m3/graaddag nu iets zinnigs zeggen over de Quatt berekening warmteverlies bij -10C?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40

RobertowNL

For your gear!

fredkroket schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:51:
Vandaag de bevestiging gehad dat de subsidie akkoord is en volgende week gestort zal worden.

Blijft echter zeer bijzonder dat de hoogte van het bedrag afwijkt van wat er aan subsidie gegeven zou moeten worden. Als iemand uitsluitsel heeft gekregen dan hoor ik het graag, zelf zal ik maandag er eens een belletje aan wagen.

Of hebben ze het bedrag van de warmtepompen voor 2024 verlaagd naar 2550 en komen ze zo aan de 2775. In ieder geval is het nu erg knullig dat het gewoon niet rond te rekenen is.
De Quatt staat ineens voor 1kW minder op de lijst van het RVO. Maar niemand lijkt te weten waarom.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
RobertowNL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 06:20:
[...]

De Quatt staat ineens voor 1kW minder op de lijst van het RVO. Maar niemand lijkt te weten waarom.
Dat heeft wss te maken met de certificering.
Quatt had label A++, maar door het vermogen iets te begrenzen komt het rendement iets gunstiger uit en mogen ze A+++ label voeren met hogere subsidie.
Die subsidieregels zijn iets aangescherpt voor 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
fredkroket schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:51:

Het vervelende is dat op hun site nog steeds de oude meldcodelijst staat (19-12-2023), en daar staat de Quatt nog als 5kW met €2.700 vermeld, ook zie ik nog geen aanvullende subsidie voor A+++ staan, terwijl deze op een andere site van de Rijksoverheid wel al is aangekondigd. Beide links heb ik hier al gepost.
De enige aanpassing op de site van subsidies voor warmtepompen die er wel staat is die dat in 2024 er geen subsidie meer gegeven word voor warmtepompen met A+.

De nieuwe lijst heb ik zelf via de website van de RVO helaas niet kunnen vinden, dus of de lijst die hier gepost is ook de officiële lijst is en niet een werkversie die nog niet officieel is uitgeven is de vraag.
Helaas heb ik zelf afgelopen dagen geen tijd gehad om met het RVO opnieuw te bellen, op mijn e-mail vraag met bovenstaande vraag heb ik helaas nog geen reactie gehad.
Dus afwachten op maandag, dan zal ik eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:22:
[...]

Dat heeft wss te maken met de certificering.
Quatt had label A++, maar door het vermogen iets te begrenzen komt het rendement iets gunstiger uit en mogen ze A+++ label voeren met hogere subsidie.
Die subsidieregels zijn iets aangescherpt voor 2024.
Heb je een bron vermelding hiervan?

Als ik hun site lees hebben ze het volgende staan:
De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225.

Die €450 zie ik dus ook niet, en de door jou aangegeven verlaging van vermogen zou kunnen, maar dan is dat ook direct een verlaging van 20% naar een 4 kW ipv eerst een 5 kW.
Een 4 kW warmtepomp zou in 2023 €2.550 gekregen hebben, met de aanvullende €225 zou dat dan wel op €2.775 uitkomen.
Op het energielabel van de A+++ staat echter wel de 5 kW vermeld. ???

De hier eerder geposte isde lijst van 23-01-2024 is in de zoekmachine van RVO niet meer te vinden, dus de kans bestaat dat ze deze teruggetrokken hebben, je ziet wel nog een link en een eerste pagina, wil je deze echter openen lijkt de link niet meer geldig.

[ Voor 57% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
pietjm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Nee, niet door Quatt laten activeren. Op het moment dat het ControlSetpoint naar 10 gaat wordt de waarde thermostaat.otFtChEnabled false. Dat gaat 1 op 1 en dan stopt de Quatt. De Quatt slaat niet aan als de thermostaat niet om warmte vraagt met deze waarden.

Je ziet in de grafiek rond 20.30u dat het ControlSetpoint opeens naar 10 gaat, terwijl de kamertemperatuur nog niet bereikt is en er ook geen verandering in te zien is. Het verwarmen stopt dan. Dit gebeurt dus kennelijk vaker en zo wordt mijn kamertemperatuur ook vaker niet bereikt. Er is geen enkele reden om dat ControlSetpoint zo te laten dalen.
Misschien je T6 een keer herstarten, inclusief de voeding, dat witte ding van Honeywell. Dat wat jij ervaart heb ik ook wel eens, herstarten zorgt weer voor een langere verwarmingsvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
medu80 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Misschien je T6 een keer herstarten, inclusief de voeding, dat witte ding van Honeywell. Dat wat jij ervaart heb ik ook wel eens, herstarten zorgt weer voor een langere verwarmingsvraag.
Dat heb ik al diverse keren gedaan en zelfs een complete reset. Heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
Mickel moen schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 05:48:
Ik weet hoeveel m3 gas ik per graaddag verbruik per maand. In november 0,43 m3/graaddag, december was dit 0,52m3 en in januari 0,48m3. Hier zit het verbruik aan tapwater en koken bij in. Nu is in december ons verbruik altijd wat hoger. Kinderen die meerdere dagen komen logeren e.d.
Gemiddeld over de laatste 3 maanden 0,477. Met wat aftrek van tapwater en koken, laten we zeggen 0,47m3/graaddag.

Volgens mij kun je aan de hand hiervan een schatting maken wat betreft het warmteverlies van de woning.

Als ik hier op zoek, kom ik tegen, dat je voor de warmtebehoefte dit grofweg kunt vermenigvuldigen met 10.

Kun je met die m3/graaddag nu iets zinnigs zeggen over de Quatt berekening warmteverlies bij -10C?
Ik zou de sheet in mijn handtekening even invullen, dan weet je het zeker.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Dat is een opening voor een mooie discussie op dit tweakers forum. Ik mis in de TS ook dat de CiC zowel kan worden ingesteld op “besturing op watertemperatuur zoals voorgesteld door thermostaat” als kan worden ingesteld op “besturing op basis van doel en huidige temperatuur met negeren van de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur”
Dit zou echt prettig zijn als dit in de app zelf om te zetten was.

Ik heb het in de feedback gestuurd (hoewel dit officieel over insights gaat).

Ik zou graag willen proberen hoe besturen op de thermostaat gaat. Hoewel het bij mij best prima draait is het altijd leuk om andere opties te proberen om te kijken of het beter kan, maar omdat het best prima draait wil ik Quatt daar ook weer niet mee lastig vallen via support.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
patrickvdhart schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Zoals door enkelen aangegeven is dat ongeveer de max afgegeven Wattage (hoewel ik al vaak tegen 9000W heb gezien), het opgenomen vermogen is 16A x 230V = 3,6 KW en dat past gewoon op 1 groep.

Tip: Ik heb de Quatt toch over 2 fases verdeeld om mijn fases wat gelijkmatiger te belasten, dus de ene op fase 1 en de andere op fase 2. Als je toch met de monteur aan de gang bent kan je dat overwegen (als je 3 fase systeem hebt thuis). Totaal opgenomen vermogen blijft 3,6 KW in totaal.
In principe betekend dit natuurlijk dat jouw Quatt systeem theoretisch wat harder kan draaien dan een 8KW systeem wat op 1 groep zit (even uit mijn hoofd doet een enkele net iets meer dan 2000 watt), op 2 verschillende groepen zou je dus naar een ruime 4000 moeten kunnen gaan, maar ik weet niet hoe moeilijk / makkelijk het voor Quatt is om die 3600 watt limiet te verwijderen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
@DeltaBro CV vertraging hier ook ingesteld en geen enkel opstart-gas meer
Bedankt voor de suggestie!!

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
s020506 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Voor de duidelijkheid, Quatt zelf wilde hem neerzetten op de plek waar ik hem tegen de muur wilde. Het verschil is in een halve meter hoogte. Het enige verschil voor hen wat ik kon bedenken was dat neerzetten makkelijker was dan 2 beugels tegen de muur aan schroeven.
We hebben hier al eerder gezien dat Quatt een onverklaarbare voorkeur heeft voor plaatsing op het dak, ipv aan een muur, volgens hen omdat plaatsing op het dak minder geluid geeft.

De meesten hier hebben daar hun twijfels over (want dat zou betekenen dat de Quatt qua geluid heel anders werkt dan veel andere warmtepompen), zeker als je een goed dikke muur hebt, met veel isolatie in de spouw.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 03-02-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
Ik heb een oudere Intergas die deze optie O nog niet heeft. Zou dat vertragen ook kunnen met een opentherm gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
Mooi dat dat werkt! Welke parameter is dat bij de Xtreme? Welke waarde heb jij ingegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:33:
[...]

In principe betekend dit natuurlijk dat jouw Quatt systeem theoretisch wat harder kan draaien dan een 8KW systeem wat op 1 groep zit (even uit mijn hoofd doet een enkele net iets meer dan 2000 watt), op 2 verschillende groepen zou je dus naar een ruime 4000 moeten kunnen gaan, maar ik weet niet hoe moeilijk / makkelijk het voor Quatt is om die 3600 watt limiet te verwijderen.
Ik verwacht dat dit in de Quatt zelf zit, volgens mij, zo ver ik het heb begrepen, komt de voeding van de tweede Quatt uit die van de eerste. Dat zou kunnen betekenen dat de power limiet in de besturing van de Quatt zit en het dus helemaal niets uit maakt of je deze via een aparte groep, een andere fase is hierbij niet eens nodig, aansluit.
Via de besturingskabel communiceren de twee Quatt’s met elkaar, mogelijk ook ondersteund door de CIC, deze heeft natuurlijk een instelling voor een duo bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:36:
[...]

We hebben hier al eerder gezien dat Quatt een onverklaarbare voorkeur heeft voor plaatsing op het dak, ipv aan een muur, volgens hen omdat plaatsing op het dak minder geluid geeft.

De meesten hier hebben daar hun twijfels over (want dat zou betekenen dat de Quatt qua geluid heel anders werkt dan veel andere warmtepompen), zeker als je een goed dikke muur hebt, met veel isolatie in de spouw.
Ja, helaas krijg je dat aan Quatt dus niet verkocht, wat dat betreft moeten ze echt nog heel veel leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Mooi dat dat werkt! Welke parameter is dat bij de Xtreme? Welke waarde heb jij ingegeven?
Dat is P37 op mijn Xtreme 36. Die staat standaard op 0 en heb ik nu ook op 1 gezet. Ook geen opstart verbruik meer.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
verguldebarman schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Dat is P37 op mijn Xtreme 36. Die staat standaard op 0 en heb ik nu ook op 1 gezet. Ook geen opstart verbruik meer.
Dank, zal ik ook eens proberen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Dank, zal ik ook eens proberen 👍
er zijn nog een stuk meer handige instellingen op de xtreme, bv een optie om OT gevraagde watertemp om te zetten naar aan/uit etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:07:
[...]

er zijn nog een stuk meer handige instellingen op de xtreme, bv een optie om OT gevraagde watertemp om te zetten naar aan/uit etc
Is in dit geval aan/uit beter dan OT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Is in dit geval aan/uit beter dan OT?
Soms wel, als je meer controle over stooklijn wilt en je thermostaat je daar geen of beperkte configureer mogelijkheden voor geeft.

Uberhaupt is voor trage systemen op lage temp aan/uit stoken vaak(!) beter te tunen dan optimaliserende en modulerende stookcurves.

Op bv dewarmte ao topic beschrijft iemand dat zijn Wp van constant pendelen naar veel constanter en beter is gaan draaien sinds ie van een T6 naar een Netatmo aan/uit is gegaan. Helaas werkt een CiC niet met een aan/uit thermostaat , maar je kunt het meer stabiele aan/uit gedrag wel later in de keten activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Spykie schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Ik zou de sheet in mijn handtekening even invullen, dan weet je het zeker.
Ja die had ik ook gezien. Echter, hoe kom ik aan de eerste twee waarden? Ik had begrepen, dat je de sheet kunt gebruiken als je al een Quatt hebt. Ik heb echter nog geen Quatt. Wel een slimme meter en ik kan dus het totaalverbruik aan gas per dag wel aflezen. Dat is dan inclusief tapwater en koken.

Verder vraag ik mij af, hoe zuiver het is, als je alleen de woonkamer neemt.
Onze woonkeuken 19,5C ( serre met veel glas en platdak) heeft relatief een hoger verlies. De achterwoonkamer 20,5C relatief het minste verlies. De voorwoonkamer 18C. De verdieping 17C. Tot slot onze slaapkamer op zolder. Beslaat de gehele zolder. 16,5C. Relatief ook veel verlies zo onder het dak.

Vandaar mijn gedacht voor een berekening aan de hand van warmtedagen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mickel moen op 03-02-2024 13:04 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik heb 'Optimaliseer je besparingen' in de app nu een tijd uitstaan. Dit bevalt me eigenlijk zeer goed. ik heb de Quatt sinds 17-1 en in de 1e week met deze functie ingeschakeld had ik een zeer onrustig verloop en redelijk veel gasverbruik. Dit was natuurlijk ook de periode waarin de Quatt moest inleren.

Vorige week een Cop van 4,5 en die week daarvoor van 4,6. Gasverbruik is zeer minimaal en alleen als de Quatt het niet meer zelfstandig trekt. Ik heb nog redelijk wat stroom over van de productie van zonnepanelen in de loop vh jaar maar niet voldoende om het hele jaar de Quatt op te laten draaien.

Ik vraag me daarom af "waarom zou ik Optimaliseer je besparingen' in de app evt. weer aanzetten ? Ik snap dat de CIC dan op basis van contracttarieven zelf de meest voordelige manier van verwarmen uitzoekt. Maar met een stroomprijs van 0,20 een gasprijs van 1,04 moet je al een COP van < 2 halen voordat je gas moet stoken ipv verwarmen via de Quatt. En dat is nooit van toepassing. En volgens mij loopt de Quatt zelfstandig met deze functie uit veel gelijkmatiger. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:56
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Ik heb een oudere Intergas die deze optie O nog niet heeft. Zou dat vertragen ook kunnen met een opentherm gateway?
Ik heb mijn eigen thermostaat logica gebouwd in HA door de OTGW aan te sturen. Zojuist even getest met een Remeha Tzerra.
Als ik alleen een CH=1 stuur wordt de pomp gestart, pas na het verhogen van de controlsetpoint gaat de ketel daadwerkelijk branden.
Je zou kunnen proberen of dit ook voor jouw Intergas werkt.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:04:
[...]

De hier eerder geposte isde lijst van 23-01-2024 is in de zoekmachine van RVO niet meer te vinden, dus de kans bestaat dat ze deze teruggetrokken hebben, je ziet wel nog een link en een eerste pagina, wil je deze echter openen lijkt de link niet meer geldig.
https://www.rvo.nl/sites/...ompen-22-januari-2024.pdf

Werkt bij mij wel.

Hier staat 4 kW, was 5 kW. Op label van de Quatt site wel 5 kW.
Vermoed dus wat tuning voor hoger label, maar heb geen keuringsrapport bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
Maar idd niet te vinden via zoekfunctie op de RVO website. De directe link naar de pdf op de RVO site werkt dus nog wel.

Is het document dan wel of niet geldig?
Subsidie van 2775 per 1-1-2024 staat hier wel vermeld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
scotman21 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:04:
Ik heb 'Optimaliseer je besparingen' in de app nu een tijd uitstaan. Dit bevalt me eigenlijk zeer goed. ik heb de Quatt sinds 17-1 en in de 1e week met deze functie ingeschakeld had ik een zeer onrustig verloop en redelijk veel gasverbruik. Dit was natuurlijk ook de periode waarin de Quatt moest inleren.

Vorige week een Cop van 4,5 en die week daarvoor van 4,6. Gasverbruik is zeer minimaal en alleen als de Quatt het niet meer zelfstandig trekt. Ik heb nog redelijk wat stroom over van de productie van zonnepanelen in de loop vh jaar maar niet voldoende om het hele jaar de Quatt op te laten draaien.

Ik vraag me daarom af "waarom zou ik Optimaliseer je besparingen' in de app evt. weer aanzetten ? Ik snap dat de CIC dan op basis van contracttarieven zelf de meest voordelige manier van verwarmen uitzoekt. Maar met een stroomprijs van 0,20 een gasprijs van 1,04 moet je al een COP van < 2 halen voordat je gas moet stoken ipv verwarmen via de Quatt. En dat is nooit van toepassing. En volgens mij loopt de Quatt zelfstandig met deze functie uit veel gelijkmatiger. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Voor zover ik weet doet de Quatt of CiC niks "zelflerends". Er is dus imho ook geen "inleer periode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Mickel moen schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 05:48:

Factor 10 is wel wat veel. 4,2kWh/graaddag zou ik zeggen.

Welke graaddagen gebruik je? Ik gebruik de ~2300 graaddagen/jaar van het KNMI. Andere bronnen hebben vaak meer graaddagen per jaar.
Ik zat op 0,66m3/KNMIgraaddag, dus wat minder m3 bij ander soort graaddagen. We stoken het nu iets warmer in huis en ik kom op benodigde 8kW bij -10, incl defrosts. Defrosts zitten natuurlijk nog niet in je 0,47.
Ik denk dat je uitkomt op 0,59m3/KNMIgraaddag dus ongeveer 7kW bij bij -10. Maar Quatt vraagt deze info niet van je. Ze nemen zelf een waarde aan.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Soms wel, als je meer controle over stooklijn wilt en je thermostaat je daar geen of beperkte configureer mogelijkheden voor geeft.

Uberhaupt is voor trage systemen op lage temp aan/uit stoken vaak(!) beter te tunen dan optimaliserende en modulerende stookcurves.

Op bv dewarmte ao topic beschrijft iemand dat zijn Wp van constant pendelen naar veel constanter en beter is gaan draaien sinds ie van een T6 naar een Netatmo aan/uit is gegaan. Helaas werkt een CiC niet met een aan/uit thermostaat , maar je kunt het meer stabiele aan/uit gedrag wel later in de keten activeren.
DeWarmte VRAAGT een aan/uit thermostaat, dus niet vreemd dat T6 daar niet fijn werkt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

scotman21 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:04:

Optimaliseer je besparingen staat bij bij altijd aan met tarieven waarbij hij zou schakelen bij COP2.
Quatt denkt nooit dat hij onder COP2 zal presteren, zelfs op momenten dat hij dat wel doet (55gr water, vorst buiten en tijd voor defrost). Dus Quatt gaat nooit over op gas door deze instelling. In- of uitschakelen maakt met deze tarieven dus geen verschil.
Misschien moet je hem om echt te laten schakelen bij COP=2 wel instellen op COP=2,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Factor 10 is wel wat veel. 4,2kWh/graaddag zou ik zeggen.

Welke graaddagen gebruik je? Ik gebruik de ~2300 graaddagen/jaar van het KNMI. Andere bronnen hebben vaak meer graaddagen per jaar.
Ik zat op 0,66m3/KNMIgraaddag, dus wat minder m3 bij ander soort graaddagen. We stoken het nu iets warmer in huis en ik kom op benodigde 8kW bij -10, incl defrosts. Defrosts zitten natuurlijk nog niet in je 0,47.
Ik denk dat je uitkomt op 0,59m3/KNMIgraaddag dus ongeveer 7kW bij bij -10. Maar Quatt vraagt deze info niet van je. Ze nemen zelf een waarde aan.
Ik heb de warmteverliesberekening uitgevoerd.

Iets aangepast.
In de tweede kolom het aantal m3/dag x 10 voor de KWh berekening (staat m2 moet natuurlijk m3 zijn)
Daar heb ik per dag 5 kWh voor tapwater afgehaald.

Dan kom ik op een gemiddeld warmteverlies van 5,4 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NEm5X7nNdDBvgfCA3tGTu78Qbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhElo7ebUPwH4TSMo17UG5kz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik voor de berekeningen de info van Umeter die ook mijn slimme meter uitleest. Voor zover ik weet gebruiken zij de info van KNMI voor de berekening graaddagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP7hWXslS4vfSejumPhpBo4AIfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMbu5jgQUb6ZMPfgTiWLoCDA.jpg?f=fotoalbum_large

Waar basseert Quatt de waarde op?

[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 03-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:04

Trackerfire

BTC HODLER

DeltaBro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:35:
Zoals jullie weten verwarmd mijn quatt(24/7-20,5) x-aantal uur en is dan soms 24u standby met temperaturen boven 0. En bij het opstarten werd er een 0,03 gas verbruikt terwijl het water in systeem ruim boven de 18 graden was behalve bij de quatt zelf.

En bij temperaturen onder 0 was er geen pufje gas nodig omdat mode 98 (antifreeze protection) af en toe de pomp liet draaien zodat ik eigenlijk altijd wel 18gr water bij de quatt had, ook al was er al 10-12 uur niet verwarmd.

Dus heb ik quatt gevraagd of mode 98 of een prepump aan gezet kon worden bij warmte vraag. Want dat werkt in voordeel van de efficiëntie. Maar kreeg een kort antwoord: als je dat wilt dan moet je de FE optie kopen.. Maar daar was ik het niet mee eens.😜

Dus ben ik gaan denken om zelf een pomp in mijn aanvoer quatt te zetten die aangaat op warmte vraag. Wat bleek, ik dacht te moeilijk 😂.
Want met Tweaken van mijn cv (intergas HRE 36/30) parameter O. de wachttijd cv vraag beantwoording van 0 naar 2min gezet. En binnen 20-30sec is er 18 graden water bij de quatt omdat de quatt gelijk gaat rond pompen en tijdens die periode staat QC op 4 boiler only. Maar de CV reageert (nog) niet. En met koudere dagen zal hij dus altijd bij kunnen springen. misschien zet ik hem nog terug naar 1min wachttijd. (Vannacht was de baby om 4u klaar wakker dus zaten al op de bank 😂 en mijn vriendin had het koud dus ze had er een half graadje bij gegooid.)
[Afbeelding][Afbeelding]
Gouden tip dit. Op de Intergas deze parameter ingesteld en warempel. 0 gas meer nodig terwijl de temperatuur bij start volgens Quatt ruim onder 18 is. Scheelt op jaarbasis weer wat kuubs.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:12:
[...]

DeWarmte VRAAGT een aan/uit thermostaat, dus niet vreemd dat T6 daar niet fijn werkt.
De T6 is ook een aan/uit thermostaat. Misschien had die niet het aantal schakelingen per uur aangepast. Of een andere optimalisatie aan of uit.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 03-02-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Dat is een opening voor een mooie discussie op dit tweakers forum. Ik mis in de TS ook dat de CiC zowel kan worden ingesteld op “besturing op watertemperatuur zoals voorgesteld door thermostaat” als kan worden ingesteld op “besturing op basis van doel en huidige temperatuur met negeren van de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur”
Volgens mij ben jij die enige die dit heeft gedaan, en op de manier hoe je dat doet lijkt me dat meer voor de gevorderde tweaker en zeker niet geschikt voor de normale tweaker en al helemaal niet voor een consument.

Dus als jij nu een korte beschrijving wilt maken hoe alles werkt en wat je er voor moet doen wil deze post met alle plezier in de TS opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Mickel moen schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:28:

[Afbeelding]

Ik gebruik voor de berekeningen de info van Umeter die ook mijn slimme meter uitleest. Voor zover ik weet gebruiken zij de info van KNMI voor de berekening graaddagen.
Als je op de link drukt, linksonder in je afbeelding, dan zie je dat Umeter wel KNMIdata ophaalt maar rekent met referentie 18 graden en niet met 14 graden+wind zoals KNMI graaddagen berekent.
[Afbeelding]

Quatt vraagt je jaarverbruik gas en doet een gokje? (ik weet het niet maar daar lijkt het op)
Ze hebben van alle Quatt bezitters data waarmee ze het heel goed uit kunnen rekenen, maar dat gebruiken ze vooralsnog niet om het gokje bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb de warmteverliesberekening uitgevoerd.

Iets aangepast.
In de tweede kolom het aantal m3/dag x 10 voor de KWh berekening (staat m2 moet natuurlijk m3 zijn)
Daar heb ik per dag 5 kWh voor tapwater afgehaald.

Dan kom ik op een gemiddeld warmteverlies van 5,4 kWh

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over welke waarde heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

De warmteverlies berekening van Quatt. Hoe berekenen ze die?

Ah SBL heeft al het antwoord gegeven.

Nu heb ik in 2023 nogal wat nageisoleerd en 22 m2 HR++ laten plaatsen, dus dan zijn de gegevens van dat jaar niet betrouwbaar meer.

[ Voor 65% gewijzigd door Mickel moen op 03-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:55
medu80 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:11:
[...]

De T6 is ook een aan/uit thermostaat. Misschien had die niet het aantal schakelingen per uur aangepast. Of een andere optimalisatie aan of uit.
Ik zei dat vanmorgen dat het zoveel mooier gaat met de Netatmo.
Met de T6 alle mogelijke instellingen geprobeerd, maar hij bleef te vaak en onlogisch schakelen wat tot pendelen en hoog verbruik leidde. Met de Netatmo heb ik veel langere runs wat ook resulteert in lager vermogen en hogere cop.
Comfort in huis is ook veel beter.
Hierna de stooklijn ook nog kunnen finetunen nu we daarbij kunnen wat de boel nog verder heeft geoptimaliseerd. 0.00 gas verbruik sindsdien.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:24
SBL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Als je op de link drukt, linksonder in je afbeelding, dan zie je dat Umeter wel KNMIdata ophaalt maar rekent met referentie 18 graden en niet met 14 graden+wind zoals KNMI graaddagen berekent.

[...]

Quatt vraagt je jaarverbruik gas en doet een gokje? (ik weet het niet maar daar lijkt het op)
Ze hebben van alle Quatt bezitters data waarmee ze het heel goed uit kunnen rekenen, maar dat gebruiken ze vooralsnog niet om het gokje bij te stellen.
Daar ben ik wel benieuwd naar of dat zo is, want bij mij hebben ze ergens de afgelopen maanden het warmteverlies van 6,72 kW naar 9,5 kW bijgesteld. Daar was ik niet van op de hoogte. Dat werd mij vorige week gemeld, na contact over iets anders (zoemende hoge toon en instellingen parameters ketel). Niet aan gedacht te vragen of dit inderdaad gedaan is obv een regelmatige en structurele data analyse.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
5.6 Vuilfilter noodzakelijk?

Quatt zelf levert tijdens de installatie geen vuilfilter c.q. ontluchter mee.
De vraag is dan ook, heb je die nodig?
Quatt biedt nu ook de plaatsing van
vuilfilter/ontluchter aan tijdens de installatie, uit onze offerte deze week:
Flamcovent Clean Smart, combined filter and de-airer to offer as an option to our customers.
This option will be priced at 210€ including VAT and installation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Voor zover ik weet doet de Quatt of CiC niks "zelflerends". Er is dus imho ook geen "inleer periode".
Nee niet zelflerend. Denk dat het wel zo lijkt, maar komt gewoon door lage COP in die eerste periode.

Mijn eigen ervaring:
Op mijn eerste Quatt dag had ik die setting aanstaan, meteen dik gasverbruik omdat mijn tado nog op zoneschakeling zat, en als gevolg een COP onder de 2,5. Dan blijft je Quatt dus gas verbruiken (lage COP maakt gas aantrekkelijker), is de watertemp in je leidingen veel te hoog, en blijft je COP dus zo laag dat hij gas blijft gebruiken. Vicieuze cirkel.

Dus: Optimalisatie uit, zoneregeling uit, COP ging naar 5, blije RealCato.

na de “stabilisatieperiode” kan hij wel weer aan. Maar een beetje Quatt draait niet onder de COP2, dus hij zou niet moeten overschakelen naar gas. En waarom zou je dat willen? Als je Quatt het niet trekt dan schakelt hij zelf toch wel extra gas bij. ik vind het een waardeloze functie eerlijk gezegd en heb hem nooit meer aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
stroom schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Quatt biedt nu ook de plaatsing van
vuilfilter/ontluchter aan tijdens de installatie, uit onze offerte deze week:

[...]
eindelijk zijn ze tot inkeer gekomen.

deze wordt blijkbaar nu aangeboden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3CnV_orX6vtsHmqTR-8NwIqpY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2brnpCTB0FDcJMt5ezONrUkD.jpg?f=fotoalbum_large
technische info: info Flamco vuil filter

en hier een filmpje over de werking: Youtube filmpje

bij o.a Cvtotaal ook verkrijgbaar voor circa 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:10:
[...]

eindelijk zijn ze tot inkeer gekomen.

deze wordt blijkbaar nu aangeboden
[Afbeelding]
technische info: info Flamco vuil filter

en hier een filmpje over de werking: Youtube filmpje

bij o.a Cvtotaal ook verkrijgbaar voor circa 150 euro.
Zullen ze de klanten die reeds een Quatt hebben maar waar tegen gezegd is dat het absoluut niet nodig is, nu actief gaan benaderen dat het toch wel handig is deze alsnog te plaatsen? Waarom blijven ze niet bij hun eerste overtuiging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Zullen ze de klanten die reeds een Quatt hebben maar waar tegen gezegd is dat het absoluut niet nodig is, nu actief gaan benaderen dat het toch wel handig is deze alsnog te plaatsen? Waarom blijven ze niet bij hun eerste overtuiging...
Waarschijnlijk omdat ze er al zoveel (gratis) geplaatst hebben - mensen luisteren toch niet :)

Nu kunnen ze er per installatie nog 100 euro aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Rowwan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze er al zoveel (gratis) geplaatst hebben - mensen luisteren toch niet :)

Nu kunnen ze er per installatie nog 100 euro aan verdienen.
Mogelijk is dat het, maar ook dat is weer een vorm van communicatie. Vertel het gewoon: het is niet nodig, maar mocht je het graag willen bieden we dit aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Mogelijk is dat het, maar ook dat is weer een vorm van communicatie. Vertel het gewoon: het is niet nodig, maar mocht je het graag willen bieden we dit aan....
Hoor ik nu je verhaal dat jij vind dat het niet nodig is? Of lees ik het hier fout.
:?

Dus verwacht ik dat het gratis er bij plaatsen nu wel verleden tijd is.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Hoor ik nu je verhaal dat jij vind dat het niet nodig is? Of lees ik het hier fout.
:?

Dus verwacht ik dat het gratis er bij plaatsen nu wel verleden tijd is.
Dat lees je verkeerd.... Quatt gaf in het begin aan dat het absoluut niet nodig was. Veel klanten hebben dus laten installeren zonder vuilfilter. Stel dat ze hun mening hebben bijgesteld, dan zou het fijn zijn om de klanten zonder, te benaderen om tegen meerkosten alsnog te installeren. Of ze vinden dat het nog steeds niet nodig is en dan zou het ook een idee zijn om juist dát te communiceren.

Het gratis plaatsen is inderdaad voorbij...

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 03-02-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:45:
[...]

Dat lees je verkeerd.... Quatt gaf in het begin aan dat het absoluut niet nodig was. Veel klanten hebben dus laten installeren zonder vuilfilter. Stel dat ze hun mening hebben bijgesteld, dan zou het fijn zijn om de klanten zonder, te benaderen om tegen meerkosten alsnog te installeren. Of ze vinden dat het nog steeds niet nodig is en dan zou het ook een idee zijn om juist dát te communiceren.

Het gratis plaatsen is inderdaad voorbij...
ik geloof dat we hier al heel lang aangeven dat een vuilfliter helemaal niet zo een slecht idee was.
en ja, eigenlijk zou het Quatt sieren omdat in hun regelmatige e-mail "scam" te vermelden. doen ze dan eindelijks ook iets nuttigs mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
Ze geven nog steeds aan dat het niet nodig is, ik heb er zelf naar gevraagd en blijkbaar zijn ze er nu achter dat ze hier dan ook nog wat extra aan kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je vervuiling wilt voorkomen zou het niet beter zijn om het systeem te laten spoelen (powerflush) om vuil te verwijderen bij een bestaande installatie?
YouTube: How to power flush central heating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bite schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:13:
Als je vervuiling wilt voorkomen zou het niet beter zijn om het systeem te laten spoelen (powerflush) om vuil te verwijderen bij een bestaande installatie?
YouTube: How to power flush central heating system
En hoe vaak denk je dat je dit moet doen?
Je vuilfilter doet in principe het zelfde en dat continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Oe dat zou ik niet weten. Maar dat kan je zeker in het cv tuning topic vragen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeltaBro
Trackerfire schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Gouden tip dit. Op de Intergas deze parameter ingesteld en warempel. 0 gas meer nodig terwijl de temperatuur bij start volgens Quatt ruim onder 18 is. Scheelt op jaarbasis weer wat kuubs.
Fijn dat meerdere hier baat bij hebben! Elke m3 is meegenomen helemaal als het onnodig is. Haha
Ik was hier al een tijdje overtuigd van. Ik had een hele uitgebreide mail gemaakt met foto’s, beredenering etc. Maar Quatt stond niet open voor suggesties helaas.(iig niet de persoon die ik kreeg)
Ach ja daar zijn we “tweakers” voor. Niet bij de pakken neer zitten. We komen vanzelf met een eigen oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:29:
[...]

En hoe vaak denk je dat je dit moet doen?
Je vuilfilter doet in principe het zelfde en dat continu.
Zeker niet het zelfde, als je die bijvoorbeeld die video ziet, want veel krachtiger spoelen en met reinigingsmiddel en aangezien er een vuilfiter wordt gebruikt laat dat de effectiviteit van dat filter wel zien; komt een hoop troep uit.
Hoe vaak zoiets zou moeten weet ik niet en dan moet je nog iemand vinden die tijd heeft en dat goed doet. Dan is een filter misschien makkelijker en hopen dat die voldoende doet. Of met de kraan wat ook niet zo effectief is volgens die loodgieter.

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 03-02-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pjeterinfo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik heb mijn eigen thermostaat logica gebouwd in HA door de OTGW aan te sturen. Zojuist even getest met een Remeha Tzerra.
Als ik alleen een CH=1 stuur wordt de pomp gestart, pas na het verhogen van de controlsetpoint gaat de ketel daadwerkelijk branden.
Dat is ook mijn uiteindelijke doel. Kun jij jouw zelfgebouwde thermostaat logica delen of staat dat wellicht al ergens online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pjeterinfo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik ben met HA nog niet verder gekomen dan de integraties voor Quatt en de OTGW te installeren en een dashboard te maken in Overview en wat grafieken in History.
Ik heb geen idee waar ik in HA moet zijn om een CH=1 te sturen. HELP

NB ik heb de gateway nu tussen de CiC en de Honeywell thermostaat zitten. Moet de gateway tussen de CiC en de Intergas zitten om deze CH=1 effectief te laten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik ben met HA nog niet verder gekomen dan de integraties voor Quatt en de OTGW te installeren en een dashboard te maken in Overview en wat grafieken in History.
Ik heb geen idee waar ik in HA moet zijn om een CH=1 te sturen. HELP

NB ik heb de gateway nu tussen de CiC en de Honeywell thermostaat zitten. Moet de gateway tussen de CiC en de Intergas zitten om deze CH=1 effectief te laten zijn?
Ik neem morgen even contact op.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bite schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Zeker niet het zelfde, als je die bijvoorbeeld die video ziet, want veel krachtiger spoelen en met reinigingsmiddel en aangezien er een vuilfiter wordt gebruikt laat dat de effectiviteit van dat filter wel zien; komt een hoop troep uit.
Hoe vaak zoiets zou moeten weet ik niet en dan moet je nog iemand vinden die tijd heeft en dat goed doet. Dan is een filter misschien makkelijker en hopen dat die voldoende doet. Of met de kraan wat ook niet zo effectief is volgens die loodgieter.
met dat reinigingsmiddel zou ik wel voorzichtig zijn, dat moet dus niet alleen CV proof zijn, maar ook voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

MacD007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik verwacht dat dit in de Quatt zelf zit, volgens mij, zo ver ik het heb begrepen, komt de voeding van de tweede Quatt uit die van de eerste. Dat zou kunnen betekenen dat de power limiet in de besturing van de Quatt zit en het dus helemaal niets uit maakt of je deze via een aparte groep, een andere fase is hierbij niet eens nodig, aansluit.
Via de besturingskabel communiceren de twee Quatt’s met elkaar, mogelijk ook ondersteund door de CIC, deze heeft natuurlijk een instelling voor een duo bedrijf.
Nog niet alle reacties gelezen dus wellicht dubbel, maar bij mij lopen er gewoon 2 kabels naar dezelfde onderbreker. En zo gauw mn 3 fase kabel aangesloten is dus 2 aparte onderbrekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Nog niet alle reacties gelezen dus wellicht dubbel, maar bij mij lopen er gewoon 2 kabels naar dezelfde onderbreker. En zo gauw mn 3 fase kabel aangesloten is dus 2 aparte onderbrekers.
De Quatt is een 1-fase toestel, dus ik neem aan wat jij een onderbreker noemd je een IA (=installatieautomaat cq automatische zekering voor een leek ) bedoeld.
Bij een Quatt duo zit daar eigenlijk ook nog een werkschakelaar tussen. Blijkbaar niet echt een vakkundig aangelegde situatie bij jou.
Wil je elke Quatt apart op een groep, dat is het makkelijkst om met twee werkschakelaars, een voor elke Quatt, en twee voedingskabels naar je groepenkast, elk naar zijn eigen IA of alamat, dat gewoon 1-fase.
Heb je een 3-fase aansluiting kun je deze twee IA apart van elkaar op een andere fase bv L1 en L2 zetten. Hou dan wel rekening met de verdeling over de verschillende fases L1-L2-L3.
Maar dus dit via een 3-fase IA gaan aansluiten, dat heeft dus geen enkel zin, kun je net zo goed ze op 1-fase IA zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
DeltaBro schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Fijn dat meerdere hier baat bij hebben! Elke m3 is meegenomen helemaal als het onnodig is. Haha
Ik was hier al een tijdje overtuigd van. Ik had een hele uitgebreide mail gemaakt met foto’s, beredenering etc. Maar Quatt stond niet open voor suggesties helaas.(iig niet de persoon die ik kreeg)
Ach ja daar zijn we “tweakers” voor. Niet bij de pakken neer zitten. We komen vanzelf met een eigen oplossing!
Ook hier geen gasverbruik meer, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:17:
[...]

De Quatt is een 1-fase toestel, dus ik neem aan wat jij een onderbreker noemd je een IA (=installatieautomaat cq automatische zekering voor een leek ) bedoeld.
Bij een Quatt duo zit daar eigenlijk ook nog een werkschakelaar tussen. Blijkbaar niet echt een vakkundig aangelegde situatie bij jou.
Wil je elke Quatt apart op een groep, dat is het makkelijkst om met twee werkschakelaars, een voor elke Quatt, en twee voedingskabels naar je groepenkast, elk naar zijn eigen IA of alamat, dat gewoon 1-fase.
Heb je een 3-fase aansluiting kun je deze twee IA apart van elkaar op een andere fase bv L1 en L2 zetten. Hou dan wel rekening met de verdeling over de verschillende fases L1-L2-L3.
Maar dus dit via een 3-fase IA gaan aansluiten, dat heeft dus geen enkel zin, kun je net zo goed ze op 1-fase IA zetten.
Ik denk dat @JWT bedoelt dat ze nu allebei aan dezelfde werkschakelaar zitten met een eigen kabel en daar straks een werkschakelaar aan toevoegt zodat een van de Quatts naar een andere fase kan.

Op zich is dat wel handig als je een flinke 3 fase inductieplaat hebt (die van mij pakt soms 3x15A) of ook een EV lader die gewoon continu 3x 16A kan trekken.

Samen kunnen de twee Quatts toch zo'n 13A opslurpen., dus dan kom ik op 1 fase uit op 28A als de inductieplaat daarop los gaat, wat hoger is dan wat ik met 3x25A mag veroorzaken, nog los van de rest van de keuken. Met 6,5A per fase is dat een stuk beter te doen icm dit soort energie-slurpers.

De "vrije" fase kan dan bijv de oven, vaatwasser en wasmachine doen, en zelfs dan moet je een beetje plannen. Maar dat is te overzien aangezien de was overdag kan en de vaat prima in de nacht kan lopen naast het laden van de EV en het warm houden van de woning.

P.S. Ik ga hier wel uit van een worst case situatie, dus een donkere zeer koude winterdag/avond zonder thuisaccu en een keuken in vol bedrijf, wellicht voor het kerstdiner. Dat moet ook gewoon blijven werken.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 04-02-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Dat weet ik nog niet , mijn Quatt wordt over twee weken geplaatst.
Ik verwacht wel dat je hem hiervoor tussen de CiC en CV-ketel moet plaatsten.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
pjeterinfo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Dat weet ik nog niet , mijn Quatt wordt over twee weken geplaatst.
Ik verwacht wel dat je hem hiervoor tussen de CiC en CV-ketel moet plaatsten.
CH=1 betekent ga aan/branden. Doe je deze tussen cic en cv gaat je cv aan. Doe je deze tussen t6 en cic gaat je Quatt aan.

Als je otmonitor installeert, kun je eigen commando's versturen. Ik meende met F7, daar typ je CH=1

[ Voor 11% gewijzigd door medu80 op 04-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:04:
[...]

CH=1 betekent ga aan/branden. Doe je deze tussen cic en cv gaat je cv aan. Doe je deze tussen t6 en cic gaat je Quatt aan.

Als je otmonitor installeert, kun je eigen commando's versturen. Ik meende met F7, daar typ je CH=1
Goede toevoeging. Met de hulp van @pjeterinfo ga ik wat proberen te automatiseren in HA.
Misschien heb ik dan 2 gateways nodig zodat ik ook mijn Honeywell Round nog via HA kan aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
DeltaBro schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Goede suggestie idd; Quatt zou dat heel gemakkelijk voor alle ketels (zowel AAN/UIT als voor OT in de CiC kunnen implementeren door de ketel iets later aan te laten gaan).

Ik heb echter geen vertragings instelling op de Nefit Ecomline HR43 uit 2000 ( en waarschijnlijk veel andere ketels ook niet).
Nog ideeen hoe het hier te implementeren?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Goede suggestie idd; Quatt zou dat heel gemakkelijk voor alle ketels (zowel AAN/UIT als voor OT in de CiC kunnen implementeren door de ketel iets later aan te laten gaan).

Ik heb echter geen vertragings instelling op de Nefit Ecomline HR43 uit 2000 ( en waarschijnlijk veel andere ketels ook niet).
Ik ken de ketel niet. maar dacht dat sommige ketels de optie hebben om de cv pomp te laten voor en na draaien. Als hij die optie heeft kan je het voor draaien aanzetten of misschien langer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Ik weet niet de details van de communicatie over het aan/uit contact, maar wellicht een tijdrelais met instelbare vertraging

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:03:
[...]

Ik denk dat @JWT bedoelt dat ze nu allebei aan dezelfde werkschakelaar zitten met een eigen kabel en daar straks een werkschakelaar aan toevoegt zodat een van de Quatts naar een andere fase kan.

Op zich is dat wel handig als je een flinke 3 fase inductieplaat hebt (die van mij pakt soms 3x15A) of ook een EV lader die gewoon continu 3x 16A kan trekken.

Samen kunnen de twee Quatts toch zo'n 13A opslurpen., dus dan kom ik op 1 fase uit op 28A als de inductieplaat daarop los gaat, wat hoger is dan wat ik met 3x25A mag veroorzaken, nog los van de rest van de keuken. Met 6,5A per fase is dat een stuk beter te doen icm dit soort energie-slurpers.

De "vrije" fase kan dan bijv de oven, vaatwasser en wasmachine doen, en zelfs dan moet je een beetje plannen. Maar dat is te overzien aangezien de was overdag kan en de vaat prima in de nacht kan lopen naast het laden van de EV en het warm houden van de woning.

P.S. Ik ga hier wel uit van een worst case situatie, dus een donkere zeer koude winterdag/avond zonder thuisaccu en een keuken in vol bedrijf, wellicht voor het kerstdiner. Dat moet ook gewoon blijven werken.
Dat kan, maar als dat je normale verbruik is is je aansluiting van 3*25A gewoon te zwak en zul je wel naar een zwaardere aansluiting van bv 3*35A moeten.
Voor je laadpaal is daar wel een mooie oplossing voor en dat heet loadbalancing,
Twee Quatt’s kunnen max 16A trekken, ga je deze verdelen over 2 aparte fases dan belasten deze, tenminste volgens de info van Quatt, elke fase met 8A max, dus niet de door jou genoemde 6,5A.
Vergis je niet met je inductiekookplaat, die 3*15A heb ik nog nooit gezien, het kan maar is zeker niet gebruikelijk. Wat je wel ziet dat deze in een 2-fase kookgroep 2*16A kunnen trekken, maar in een 3-fase configuratie (kunnen overigens niet elke kookplaat) is dat juist een heel stuk minder. Ze kommen vaak niet boven de 10-12A per fase uit.
Ik ben het wel met je eens dat je altijd van de wordt case scenario uit moet gaan, liefst nog met enige reserve er bij.
Kies als je weer dat je de grens gaat op zoeken dat je gaat kiezen voor automatische hoofdzekeringen, die kun je tenminste weer zelfstandig terug zetten DADAWAN je veroorzaker hebt uitgeschakeld, anders wordt het in het donker wachten op een monteur van de netbeheerder die de volgende dag langs gaat komen.
Nu is het ook niet zo dat de zekeringen direct er uit vliegen maar als je maar vaak genoeg er tegen aan cq iets te veel vraagt zullen ze wel gaan aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
DeltaBro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ik ken de ketel niet. maar dacht dat sommige ketels de optie hebben om de cv pomp te laten voor en na draaien. Als hij die optie heeft kan je het voor draaien aanzetten of misschien langer zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RE2myRWjSGXnfckSXzGHX4AV0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SBtfYezpGUjP50Ung5HnhDL.jpg?f=fotoalbum_large

Voor deze ketel ken ik alleen de 2-standen schakelaar in relatie met de pomp: stand 1: nadraaitijd (enkele minuten) en stand 2: continu (op deze foto staat hij op continu). Stand 2: wil je eigenlijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutterr
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 11:58
Hallo Tweakers!

Sinds begin januari ben ik de gelukkige eigenaar van een Quatt (4KW) model. Nu loop ik tegen een probleem aan en ik ben zeer nieuwsgierig naar eventuele suggesties die jullie kunnen bieden. Afgelopen zaterdag merkte ik dat de Quatt vrijwel geen warmte meer afgeeft. Na uitvoerig onderzoek ontdekte ik een lekkage in een koppeling die door Quatt onder de CV-ketel was geïnstalleerd. Druk in het systeem was daardoor ook laag (1 bar).

Met goedkeuring van Quatt heb ik deze koppeling zelf aangedraaid en voilà, het probleem leek opgelost. Het CV-systeem is bijgevuld, ik heb de Quatt enkele minuten zonder CIC laten draaien om te ontluchten, daarna de CIC en CV weer onder spanning gezet en de radiatoren ontlucht. Probleem opgelost, zou je denken. Helaas, de Quatt gaf slechts enkele minuten warmte en sindsdien geen enkele warmte meer.

Wat me opvalt is dat de Quatt draait en energie vraagt, soms tot wel 1,5kW, maar volgens de app geen warmte produceert.

Wat denken jullie dat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik ga hoe dan ook maandag contact opnemen met Quatt, maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Hier zijn enkele stappen die ik al heb ondernomen:

- CIC opnieuw ingesteld
- Factory reset van Honeywell Lyric t6 thermostaat
- CV-instellingen gecontroleerd
- Radiatoren ontlucht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CvzY4Ql5QXu97S7KKouft36wyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yk97A6nh81VpYW0LFrslW9EV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo9a-UAypvDSmFwXiy5in2M7nGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hLhY8ZsQiiqhYa6bfWa27isS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
Toby-Wan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Ik weet niet de details van de communicatie over het aan/uit contact, maar wellicht een tijdrelais met instelbare vertraging
Die richting zit ik ook te denken, echter ben ik niet zeker van de spannigen op de contacten.
Ik verwacht dat CiC AAN/UIT een open contact is waarmee je wellicht een relais (of iets dergelijks) AAN/UIT zou kunnen bedienen (de spoel kan bekrachtigen). Welke op zijn beurt weer een vertraagd AAN/UIT moment kan creeren voor de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Woutterr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:49:
Hallo Tweakers!

Sinds begin januari ben ik de gelukkige eigenaar van een Quatt (4KW) model. Nu loop ik tegen een probleem aan en ik ben zeer nieuwsgierig naar eventuele suggesties die jullie kunnen bieden. Afgelopen zaterdag merkte ik dat de Quatt vrijwel geen warmte meer afgeeft. Na uitvoerig onderzoek ontdekte ik een lekkage in een koppeling die door Quatt onder de CV-ketel was geïnstalleerd. Druk in het systeem was daardoor ook laag (1 bar).

Met goedkeuring van Quatt heb ik deze koppeling zelf aangedraaid en voilà, het probleem leek opgelost. Het CV-systeem is bijgevuld, ik heb de Quatt enkele minuten zonder CIC laten draaien om te ontluchten, daarna de CIC en CV weer onder spanning gezet en de radiatoren ontlucht. Probleem opgelost, zou je denken. Helaas, de Quatt gaf slechts enkele minuten warmte en sindsdien geen enkele warmte meer.

Wat me opvalt is dat de Quatt draait en energie vraagt, soms tot wel 1,5kW, maar volgens de app geen warmte produceert.

Wat denken jullie dat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik ga hoe dan ook maandag contact opnemen met Quatt, maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

- CIC opnieuw ingesteld
- Radiatoren ontlucht

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Direct het noodnummer van de Quatt bellen en in overleg met Quatt de CIC uit, zodat de Quatt alleen in zijn noodprogramma gaat rondpompen. Met de huidige temperaturen zou je zelf d Quatt helemaal uit kunnen zetten, ook dat weer in overleg met Quatt, m’n om je garantie in stand te houden.
Hier is veel meer aan de hand.
Kijk in de TS cq in handleidingen voor het nummer. 020-2610170

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Dat kan, maar als dat je normale verbruik is is je aansluiting van 3*25A gewoon te zwak en zul je wel naar een zwaardere aansluiting van bv 3*35A moeten.
Voor je laadpaal is daar wel een mooie oplossing voor en dat heet loadbalancing,
Twee Quatt’s kunnen max 16A trekken, ga je deze verdelen over 2 aparte fases dan belasten deze, tenminste volgens de info van Quatt, elke fase met 8A max, dus niet de door jou genoemde 6,5A.
Vergis je niet met je inductiekookplaat, die 3*15A heb ik nog nooit gezien, het kan maar is zeker niet gebruikelijk. Wat je wel ziet dat deze in een 2-fase kookgroep 2*16A kunnen trekken, maar in een 3-fase configuratie (kunnen overigens niet elke kookplaat) is dat juist een heel stuk minder. Ze kommen vaak niet boven de 10-12A per fase uit.
Ik ben het wel met je eens dat je altijd van de wordt case scenario uit moet gaan, liefst nog met enige reserve er bij.
Kies als je weer dat je de grens gaat op zoeken dat je gaat kiezen voor automatische hoofdzekeringen, die kun je tenminste weer zelfstandig terug zetten DADAWAN je veroorzaker hebt uitgeschakeld, anders wordt het in het donker wachten op een monteur van de netbeheerder die de volgende dag langs gaat komen.
Nu is het ook niet zo dat de zekeringen direct er uit vliegen maar als je maar vaak genoeg er tegen aan cq iets te veel vraagt zullen ze wel gaan aanslaan.
Niet precies degene die ik heb, maar een opvolger die ook met gemak 3700W per fase trekt:
https://media3.bsh-group....heet/nl-NL/EX975LXC1E.pdf
Op zich kan je best even over de 25A heen en meestal piekt het maar kort.

De Quatt doet iets van 1350W begreep ik met een bodemplaatverwarmer van 150W er bovenop , dus dat is 1500W. Deel dat door 230v en dan kom je op 6,52A per unit.

Zwaarder dan 3x25A hoeft echt niet als je het maar een beetje verdeelt. En mocht je er wel boven komen, dan raad ik eerder aan om een thuisaccu te nemen die het een beetje afvlakt dan om naar de structureel hogere kosten van 3x35A te gaan.

De EV laders kunnen zich inderdaad netjes inhouden, maar die doen dat bij voorkeur gelijk per fase. Dus ook dan is het lekker als de Quatts beter verdeeld zijn in je groepenkast.

Er zit overigens een zekering in die zwaarder is dan 25A, maar de netbeheerder kan je pieken zien met een slimme meter. Loopt dat te vaak uit de hand dan hoor je dat vanzelf.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 04-02-2024 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:29

WouterB

3680 Wp

Hallo Tweakers!

- CIC opnieuw ingesteld
- Radiatoren ontlucht

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voelen de radiatoren / leidingen wel warm aan? Ik vermoed dat de flowsensor geen data meer geeft, en dan kan de CiC geen opbrengst berekenen (wat niet wil zeggen dat die er niet is..).

Je kunt naar de JSON pagina van de CiC kijken - check dan de flowsensor waarden (zie de topic start voor instructies). Mocht mijn theorie kloppen, check dan of de kabel van de flowsensor er nog goed opzit - ik kan me zo voorstellen dat je die bij het aandraaien per ongeluk losgehaald hebt.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

Voor deze ketel ken ik alleen de 2-standen schakelaar in relatie met de pomp: stand 1: nadraaitijd (enkele minuten) en stand 2: continu (op deze foto staat hij op continu). Stand 2: wil je eigenlijk vermijden.
Klopt, dat wil je niet. Ik denk dat het wat complexer word dan gewoon een instelling veranderen. Zoiets als @Toby-Wan beschrijft hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hallo Tweakers!

- CIC opnieuw ingesteld
- Radiatoren ontlucht

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog eens bijvullen? Als de buitenunit op het dak staat en het systeem is niet vol dan heeft de Quatt geen water om te verwarmen en rond te pompen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woutterr
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 11:58
WouterB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Voelen de radiatoren / leidingen wel warm aan? Ik vermoed dat de flowsensor geen data meer geeft, en dan kan de CiC geen opbrengst berekenen (wat niet wil zeggen dat die er niet is..).

Je kunt naar de JSON pagina van de CiC kijken - check dan de flowsensor waarden (zie de topic start voor instructies). Mocht mijn theorie kloppen, check dan of de kabel van de flowsensor er nog goed opzit - ik kan me zo voorstellen dat je die bij het aandraaien per ongeluk losgehaald hebt.
Ja, radiatoren zijn warm, maar dat komt voornamelijk door de CV die nu dus de hele verwarmingsfunctie overneemt.

Ik heb zojuist contact gehad met de monteur van Quatt. Tezamen kwamen we al vrij gauw tot de conclusie dat de circulatiepomp het begeven heeft, door de lage druk in het systeem... We meten namelijk ook geen flow in het systeem. Balen, maar morgen komt een monteur langs om het e.e.a. te repareren.
Pagina: 1 ... 39 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.