Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:13:
[...]

Stille modus heeft wel invloed, maar vanmorgen werd ik om 6.45 uur wakker, toen was het geluid aanwezig met stille modus aan (Quatt was net opgestart). Na 7.00 uur ging de stille modus uit en was het geluid minder aanwezig. Ten tijde van het filmpje was hij volle bak aan het werk en ook toen het geluid.
Ik kan het dus helaas niet koppelen aan de modus, het is er op verschillende vermogens.
Loszittend compressor? Die afhankelijk van het vermogen meer of minder meetrilt, ik zou een ticket (opnieuw) hiervoor aanmaken, hier klopt iets niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:05

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Het probleem in deze situatie is dat hier de brandgang aan beide kanten deel uit maakt van het desbetreffende kavel en geen op zich staande “gemeentelijke” aparte kavel betreft.
Er is hier dus geen sprake van een erfafscheiding niet zijnde woonfunctie.
Hier heeft de erfscheiding gewoon een woonfunctie is is op deze erfscheiding dus ook gewoon de geluidseisen voor warmtepompen 45/40 dB van toepassing. Sorry, het is in deze situatie niet anders,
Heb je hulp nodig mbt de rekentool, stuur maar een pm.
Dank. Duidelijk.

Ik had al zo’n vermoeden.

Ik ga aan de slag met de berekening en stuur je het resultaat. Top, dat je zo goed meedenkt hier.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:46
Trackerfire schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:00:
Mooie maand wederom! Met deze kennis kan de Quatt het prima in z'n eentje. Waarschijnlijk geen 2e nodig bij eventuele uitbreiding naar FE :*) hebben de isolatiemaatregelen goed hun werk gedaan _/-\o_

[Afbeelding]
ziet er zeker netjes en hartstikke mooi dat de Quatt het nagenoeg in z'n eentje kan, maar ik vraag me af hoe je de conclusie kan trekken dat een tweede unit (waarschijnlijk) niet nodig zou zijn?

Ik zie dat rond 9 & 10 januari de Quatt ongeveer 36 kWh elektrisch trekt + nog wat extra gas verbruik, dit betekent dat de Quatt bijna 24/7 full power bezig is en alle warmte gebruikt wordt om je huis te verwarmen / warm te houden.
Er is dus eigenlijk geen speelruimte meer om enige 'overgebleven' warmte / niet gebruikte vermogen in de HeatBattery te stoppen, danwel warm water te maken.

Ik heb een bijna gelijk overzicht, met een indicatief gasverbruik van <0.5 m3, maar ik zie niet in hoe ik binnen de Quatt FE-upgrade gasloos kan gaan zonder 2e unit..

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 01-02-2024 09:24 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:36:
[Afbeelding]

Ik wil vandaag nog eens precies aan de slag met de rekentool aangaande de geluidsnorm.

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, is de betekenis van het begrip wandelpad (brandgang)

Bovenstaande tekening is de kadastrale tekening van mijn perceel 5568. Het roze gekleurde vlak links is een steeg (brandgang?) die achter de huizen loopt. Het is allemaal recht van overpad en in die zin denk ik is het niet een openbaar wandelpad te noemen. Tot aan de ingang van onze tuin is deze steeg breder (+/-2.10m), waarvan een derde tot aan de straat bij mijn perceel hoort.

Voor de berekening maakt het m.i. nogal uit, of de steeg als wandelpad gerekend wordt, of dat ik voor de berekening toch de daadwerkelijke erfgrens, de zwarte lijnen moet aanhouden.
De plaats van tuinschuttingen, de grenzen van het roze vlak tellen hier denk ik niet.
Eigenlijk best een vreemde constructie.
Heeft het meest weg van mandelig gebruik.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:05

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Eigenlijk best een vreemde constructie.
Heeft het meest weg van mandelig gebruik.
Ik heb de betekenis even opgezocht van mandelig. https://www.kadaster.nl/-/wat-is-een-mandeligheid-

Daar is hier geen sprake van. Er is mij niets bekend dat daar iets van vastgelegd is. Bij de koop van de woning moest het perceel nog kadastraal gesplitst worden met dat van de buren. Wij hebben het gekocht van de dochter van de aannemer die het gebouwd heeft, een blok van 12 woningen. Het pand van de buren was een huurwoning. Er is ook toen door het kadaster niets over gezegd.

Het lijkt mij, dat het louter en alleen recht van overpad betreft.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:54
Freeckje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:33:
[...]

@okijokii
Dit is hem:
[Afbeelding]
Naast 15000 Hz zie je rond 40, 60, 100 en 350 Hz pieken. Verder een breed spectrum van bijgeluiden, die op het gehoor een beetje pruttelen...
@Freeckje

15000 hz overgebracht via You Tube???? en ook wel een beetje 40 en 60 herz
Ik kan me niet voorstellen dat you tube zo goed is. Wat niet wil zeggen dat er door Quatt geen hoge tonen geproduceerd worden.
Misschien toch even zelf you tube testen. Ben benieuwd.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:56

Trackerfire

BTC HODLER

Toby-Wan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:20:
[...]

ziet er zeker netjes en hartstikke mooi dat de Quatt het nagenoeg in z'n eentje kan, maar ik vraag me af hoe je de conclusie kan trekken dat een tweede unit (waarschijnlijk) niet nodig zou zijn?

Ik zie dat rond 9 & 10 januari de Quatt ongeveer 36 kWh elektrisch trekt + nog wat extra gas verbruik, dit betekent dat de Quatt bijna 24/7 full power bezig is en alle warmte gebruikt wordt om je huis te verwarmen / warm te houden.
Er is dus eigenlijk geen speelruimte meer om enige 'overgebleven' warmte / niet gebruikte vermogen in de HeatBattery te stoppen, danwel warm water te maken.

Ik heb een bijna gelijk overzicht, met een indicatief gasverbruik van <0.5 m3, maar ik zie niet in hoe ik binnen de Quatt FE-upgrade gasloos kan gaan zonder 2e unit..
Zo heb ik er nog niet naar gekeken inderdaad.. dan zou t idd net aan gaan. Moet hierbij wel opmerken dat bij alle dagen dat je hoog/gasverbruik ziet nieuwe ramen/kozijnen zijn geplaatst tijdens het zeer koude weer. Het was op een gegeven moment 9-10 graden in huis. Die kou heb ik er pas na een week echt uitgekregen uit het huis. Nu alles HR++ en HR+++.

[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 01-02-2024 09:40 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

okijokii schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:26:
Ik weet het, het is lastig om een geluid te vangen op camera, maar volgens mij is het gelukt. Horen jullie het hoge(re) geluid ook en enig idee wat het kan zijn?
Ik vind persoonlijk dat de ventilator ook meer lawaai is gaan maken. Ik heb het geluid ook naar Quatt gestuurd. Die hebben het doorgezet naar de technische dienst.

YouTube: 31 januari 2024
Dit is precies wat ik ook hoor, die toon bij 350 Hz. Bij verschillende vermogens nog wat variërend in hoogte. Het begint bij mij al bij 800-900 W vermogen, dus ook in de stille modus. De toon dringt het huis binnen. Ik heb afgelopen weekend een ticket aangemaakt met enkele filmpjes daarbij. Helaas nog geen reactie.

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

Zijn er meer mensen die in het maandelijkse monitoringslijstje van Tomexergie willen staan, om (COP) te vergelijken met andere warmtepompeigenaren? Door mij staat de Quatt daar nu niet heel efficient in.
Lijst dec23: https://gathering.tweaker...message/77719498#77719498
Oproep jan24: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77986826
Stuur hem dan even een DM met je elektricteit + warmte van Quatt januari, kun je zo uit app aflezen.
De eerste keer er even bij vermelden dat je een Quatt hebt, met het vermogen erbij.
Optionele gegevens: wat is je watertemperatuur als het buiten 2 graden is, hoe je de warmte en elektriciteit meet (primair in WP, maar wellicht ook HomeWizard en zeker ook flowmeter).
Ik denk trouwens dat Quatt alleen (delta)temperatuur meet in de Quatt en vermenigvuldigt met de flow van de flowmeter, dus er is alleen een backup voor de temperatuur, niet voor de flow.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
harv schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:39:
[...]

@Freeckje

Ik kan me niet voorstellen dat you tube zo goed is. Wat niet wil zeggen dat er door Quatt geen hoge tonen geproduceerd worden.
Daar heb je wel een punt mee. Maar aangezien de eerste Quatt gebruiker met de klacht het geluid bevestigde ben ik daar niet verder op ingegaan. Ik vermoedde ook nog een interferentie effect (van de samplefrequentie), maar ik ga dit verder uitzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 01-02-2024 10:19 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik heb de betekenis even opgezocht van mandelig. https://www.kadaster.nl/-/wat-is-een-mandeligheid-

Daar is hier geen sprake van. Er is mij niets bekend dat daar iets van vastgelegd is. Bij de koop van de woning moest het perceel nog kadastraal gesplitst worden met dat van de buren. Wij hebben het gekocht van de dochter van de aannemer die het gebouwd heeft, een blok van 12 woningen. Het pand van de buren was een huurwoning. Er is ook toen door het kadaster niets over gezegd.

Dan staat er iets over erfdienstbaarheid in de akten van iedereen ga ik van uit.
("Eigen weg" ?)
Maar zo te zien is die erfgrens sowieso al ver genoeg weg.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Freeckje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Daar heb je wel een punt mee. Maar aangezien de eerste Quatt gebruiker met de klacht het geluid bevestigde ben ik daar niet verder op ingegaan. Ik vermoedde ook nog een interferentie effect (van de samplefrequentie), maar ik ga dit verder uitzoeken.
15KHz schijnt een frequentie te zijn die vaker voorkomt bij electronische apparatuur met inverters en/of power-conditioners.

Wat ik zo tegenkom is ofwel tekort aan koelvloeistof, maar dat kan je testen door te kijken of het 15kHz geluid er ook is als de pomp niet actief werkt.

Een andere oplossing zit em in het aarden van de aansluiting, heb je een andere mogelijkheid om de Quatt van stroom te voorzien? Of mss een power-conditioner (oid) ertussen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
harv schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:39:
[...]

@Freeckje

Getest via URL: YouTube: Test Your Speakers!

De test loopt van 20-20000hz. Hetgeen m.i. aantoont dat Youtube technisch gezien het spectrum aankan. Hoger dan 15000 Hz zakt het weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkK_SWGWBgXtIDuMrwYeMBDKrf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tXChWki0ciTRETEfmoxuFOp.png?f=fotoalbum_large
NB: Dit is geen opname van een Quatt

[ Voor 14% gewijzigd door Freeckje op 01-02-2024 17:31 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:33:
[...]

@okijokii
Dit is hem:
[Afbeelding]
Naast 15000 Hz zie je rond 40, 60, 100 en 350 Hz pieken. Verder een breed spectrum van bijgeluiden, die op het gehoor een beetje pruttelen...
Zo ziet die piek op 15kHz er niet heel vervelend uit. En ik hoor deze ook niet (ben te oud; vroeger in de biologieles tot 20kHz), maar is bij jullie dus wel storend?
Of komt de beperkte piek omdat die hoge tonen via YouTube niet allemaal doorkomen?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Ging wat mis met het quoten.
SBL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Zo ziet die piek op 15kHz er niet heel vervelend uit. En ik hoor deze ook niet (ben te oud; vroeger in de biologieles tot 20kHz), maar is bij jullie dus wel storend?
Of komt de beperkte piek omdat die hoge tonen via YouTube niet allemaal doorkomen?
Zie mijn vorige bericht met de Youtube test. Dat laat zien dat boven de 15000hz het signaal begint in te zakken.
Blijft dus leeftijdsgebonden of je het werkelijk hoort. Maar door z.g. "intermodulatie" kan het toch hoorbaar zijn of tevoorschijn komen op een andere frequentie. Vergeet het laatste maar ;)
Maar je ziet bij de aangeleverde Quatt-opname van @okijokii wel een brede band van 20 tot ca 5000 Hz. Dat kan van alles zijn. Ventilator, resonanties, gezoem, etc....
Over een paar weken wordt de Quatt bij ons geinstalleerd, dan gaan we het meemaken.

[ Voor 128% gewijzigd door Freeckje op 01-02-2024 15:56 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
Zoals jullie weten verwarmd mijn quatt(24/7-20,5) x-aantal uur en is dan soms 24u standby met temperaturen boven 0. En bij het opstarten werd er een 0,03 gas verbruikt terwijl het water in systeem ruim boven de 18 graden was behalve bij de quatt zelf.

En bij temperaturen onder 0 was er geen pufje gas nodig omdat mode 98 (antifreeze protection) af en toe de pomp liet draaien zodat ik eigenlijk altijd wel 18gr water bij de quatt had, ook al was er al 10-12 uur niet verwarmd.

Dus heb ik quatt gevraagd of mode 98 of een prepump aan gezet kon worden bij warmte vraag. Want dat werkt in voordeel van de efficiëntie. Maar kreeg een kort antwoord: als je dat wilt dan moet je de FE optie kopen.. Maar daar was ik het niet mee eens.😜

Dus ben ik gaan denken om zelf een pomp in mijn aanvoer quatt te zetten die aangaat op warmte vraag. Wat bleek, ik dacht te moeilijk 😂.
Want met Tweaken van mijn cv (intergas HRE 36/30) parameter O. de wachttijd cv vraag beantwoording van 0 naar 2min gezet. En binnen 20-30sec is er 18 graden water bij de quatt omdat de quatt gelijk gaat rond pompen en tijdens die periode staat QC op 4 boiler only. Maar de CV reageert (nog) niet. En met koudere dagen zal hij dus altijd bij kunnen springen. misschien zet ik hem nog terug naar 1min wachttijd. (Vannacht was de baby om 4u klaar wakker dus zaten al op de bank 😂 en mijn vriendin had het koud dus ze had er een half graadje bij gegooid.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sgOXNZnV9qSsv2G1BSQWLGhAtM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sRLhPxkwA8nVrOlTIxTOCgkb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNFGM8C5JojPwqAIf3cRHOTF9Sw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0pYcY1lTipCjwJ1BJ2Jxqg5W.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door DeltaBro op 01-02-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:58
Mail van Quatt

Dat Quatt Hybrid 4x stiller is dan de next best warmtepomp in dezelfde klasse wist je waarschijnlijk al. Misschien maak je zelf weleens gebruik van silent mode.

Binnenkort breiden we deze optie verder uit. Met de nieuwe SoundSlider bepaal je zelf de balans tussen geluidsproductie en energiebesparing. Dat betekent dat je het maximale geluid van jouw Quatt Hybrid exact zelf kunt bepalen. Je kunt SoundSlider precies instellen naar jouw wensen!

Electric_neon_line
Zo werkt SoundSlider

SoundSlider is een schuiffunctie in de Quatt app die je omhoog en omlaag kan bewegen om het maximale geluidsniveau van jouw warmtepomp in te stellen, zowel overdag als 's nachts. Laat jouw Quatt Hybrid optimaal werken voor de hoogste besparing of demp het geluid zover als je wilt. Altijd perfect aanpasbaar aan jouw leven.

We verwachten SoundSlider in het eerste kwartaal van dit jaar te lanceren. Zodra de update beschikbaar is, geven we je een seintje.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:34
onlinaius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:37:
Mail van Quatt

Dat Quatt Hybrid 4x stiller is dan de next best warmtepomp in dezelfde klasse wist je waarschijnlijk al. Misschien maak je zelf weleens gebruik van silent mode.

Binnenkort breiden we deze optie verder uit. Met de nieuwe SoundSlider bepaal je zelf de balans tussen geluidsproductie en energiebesparing. Dat betekent dat je het maximale geluid van jouw Quatt Hybrid exact zelf kunt bepalen. Je kunt SoundSlider precies instellen naar jouw wensen!

Electric_neon_line
Zo werkt SoundSlider

SoundSlider is een schuiffunctie in de Quatt app die je omhoog en omlaag kan bewegen om het maximale geluidsniveau van jouw warmtepomp in te stellen, zowel overdag als 's nachts. Laat jouw Quatt Hybrid optimaal werken voor de hoogste besparing of demp het geluid zover als je wilt. Altijd perfect aanpasbaar aan jouw leven.

We verwachten SoundSlider in het eerste kwartaal van dit jaar te lanceren. Zodra de update beschikbaar is, geven we je een seintje.
deja vu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:58
Ik moest even de zoekfunctie gebruiken, maar nu weten we in ieder geval waar die functie voor gaat staan :)

Geen gek idee van Quatt. Misschien een tikje een 'laaghangend fruit' gehalte, maar aan de andere kant is dit waarschijnlijk vrij eenvoudig om te implementeren, en er zullen best gebruikers zijn die er nut van hebben, dus al met al geen gekke keuze denk ik.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUeTDOCNxHkwtcxNKW730LH2Oec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGZOtgjjnva0GuKnzjMMZvHG.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe functie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:32
DeltaBro schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:35:

Dus ben ik gaan denken om zelf een pomp in mijn aanvoer quatt te zetten die aangaat op warmte vraag. Wat bleek, ik dacht te moeilijk 😂.
Want met Tweaken van mijn cv (intergas HRE 36/30) parameter O. de wachttijd cv vraag beantwoording van 0 naar 2min gezet. En binnen 20-30sec is er 18 graden water bij de quatt omdat de quatt gelijk gaat rond pompen en tijdens die periode staat QC op 4 boiler only. Maar de CV reageert (nog) niet. En met koudere dagen zal hij dus altijd bij kunnen springen. misschien zet ik hem nog terug naar 1min wachttijd. (Vannacht was de baby om 4u klaar wakker dus zaten al op de bank 😂 en mijn vriendin had het koud dus ze had er een half graadje bij gegooid.)
ik ga dit ook eens proberen....heb ook steeds dat bij elke start er een pufje gas wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Michel242186 op 01-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
Michel242186 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:58:
[...]

ik ga dit ook eens proberen....heb ook steeds dat bij elke start er een pufje gas wordt gebruikt.
En dat pufje is ook niet erg als het benodigd is. maar dat is bij mij in de meeste gevallen niet. Het was bijna aanslaan en direct afslaan van de cv. Mijn huis is volgens de nieuwste normen gebouwd en in mijn ogen is mijn cv systeem een mooie buffer voor de Quatt. En is dat pufje wel nodig zal die na 1 a 2min alsnog bijspringen. Zonder dat je bang hoeft te zijn dat de water temp te laag is en je Quatt niet wilt aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:56
SBL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Die 15kHz kan ik wel horen, maar is niet het storende geluid. Die is lager en bij verschillende vermogens hoorbaar (dus niet altijd)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mogelijk kan het hiermee opgelost worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAObXCNosvP1OqE9hXnH2R1kjtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1dxDO4VAbURVu6EAb5NcEI0.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:35
Zoals jullie weten verwarmd mijn quatt(24/7-20,5) x-aantal uur en is dan soms 24u standby met temperaturen boven 0. En bij het opstarten werd er een 0,03 gas verbruikt terwijl het water in systeem ruim boven de 18 graden was behalve bij de quatt zelf.

En bij temperaturen onder 0 was er geen pufje gas nodig omdat mode 98 (antifreeze protection) af en toe de pomp liet draaien zodat ik eigenlijk altijd wel 18gr water bij de quatt had, ook al was er al 10-12 uur niet verwarmd.

Dus heb ik quatt gevraagd of mode 98 of een prepump aan gezet kon worden bij warmte vraag. Want dat werkt in voordeel van de efficiëntie. Maar kreeg een kort antwoord: als je dat wilt dan moet je de FE optie kopen.. Maar daar was ik het niet mee eens.😜

[Afbeelding][Afbeelding]
In 1 woord briljant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• medu80

[Afbeelding][Afbeelding]
Woon jij in een huis gemaakt van Isover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Over die nieuw aangekondigde Sound Slider van Quatt, verwachten jullie dat dit een variabele (met de app in te stellen) maximering zal zijn op het input vermogen of op de compressor frequentie van de Quatt?
Of heeft Quatt een softwarematige noise canceling ontwikkeld in een slimme regeling van het ventilatortoerental, het toerental van de waterpomp en de transformator in de laagspanningsregelaar in de buitenunit 😜

[ Voor 34% gewijzigd door TeslaNerd op 01-02-2024 13:31 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
medu80 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Woon jij in een huis gemaakt van Isover.
😂😂 bouwjaar 2020 woning wat ook scheelt is dat het een rijtjes huis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:39:
Over die nieuw aangekondigde Sound Slider van Quatt, verwachten jullie dat dit een variabele (met de app in te stellen) maximering zal zijn op het input vermogen of op de compressor frequentie van de Quatt?
Of heeft Quatt een softwarematige noise canceling ontwikkeld in een slimme regeling van het ventilatortoerental, het toerental van de waterpomp en de transformator in de laagspanningsregelaar in de buitenunit 😜
Geen idee wat en hoe ze het doen.
Ik wil wel hier een kanttekening plaatsen.
Ze verkopen het onder “ Daarom introduceren we binnenkort SoundSlider. Met deze nieuwe functie in de app kun je het geluid van Quatt Hybrid aanpassen naar jouw voorkeur, van het normale niveau tot volledig gedempt.”
Erg leuk, maar dit heeft dus helemaal niets te maken mbt de plaatsingsmogelijkheden van de Quatt zelf, omdat de geluidswaarden die daarvoor gebruikt moeten worden niet veranderen, deze blijven op 55/52 en 58/55 voor de Quatt Duo.

Waar het wel voor kan dienen is mogelijke kleine resonanties e.d. hierdoor aanpassen zodat deze minder storend voor je zelf werken. Dus daarvoor een nuttige en prima toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
LBE schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Dit is precies wat ik ook hoor, die toon bij 350 Hz. Bij verschillende vermogens nog wat variërend in hoogte. Het begint bij mij al bij 800-900 W vermogen, dus ook in de stille modus. De toon dringt het huis binnen. Ik heb afgelopen weekend een ticket aangemaakt met enkele filmpjes daarbij. Helaas nog geen reactie.
@okijokii

Dit is precies de mosquito toon waar ik en anderen ook last van hebben.

Toevallig van de week bericht van quatt of ik het wil opnemen met exacte tijd zodat zij kunnen kijken van afstand of ze iets raars op dat moment zien. Moet ik even de tijd voor nemen om het te reproduceren. Die soundslicer gaat hier natuurlijk niks tegen doen :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Vorm:
@harv Mijn reactie heb ik getypt na "[/quote]"; en even gecheckt of het goed gaat bij "Toon voorbeeld":
Voor "[/quote]" kun je wel stukken wegknippen waar je niet op reageert.

Inhoud:
Ik heb een mailtje gestuurd met uitnodiging tot reactie. Document is overigens uit 2020, zie ik nu, dus wellicht is hun focus of inzicht al verschoven.
Reactie HAN: Leuk dat jullie ons onderzoek hebben aangehaald. Ik zal zodra ik tijd heb, zal ik mij mengen in de discussie 😊. Het klopt dat dit onderzoek al even geleden was, dus moet weer even in dit onderzoek duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 19:04
KVS138 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:21:
[...]

@okijokii

Toevallig van de week bericht van quatt of ik het wil opnemen met exacte tijd zodat zij kunnen kijken van afstand of ze iets raars op dat moment zien. Moet ik even de tijd voor nemen om het te reproduceren. Die soundslicer gaat hier natuurlijk niks tegen doen :(
Ik snap niet dat ze niet gewoon bij een van de mensen die hier last van hebben langs gaan en ter plekke checken wat het probleem is. Scheelt hun tijd en ons tijd.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:36:
[...]

dat kan, maar ook die moet vastgelegd zijn. is het dat niet, bestaat die brandgang formeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
KVS138 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:21:
[...]

@okijokii

Bedoel jij ook die toon op 350 Hz? Of meer die hele hoge op 15000 Hz. Ik heb vooral last van die 350.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toby-Wan
Vandaag toch een moment gevonden om m'n adereindhulzen & tang erbij te pakken...

Voor duidelijkheid:
Links is na (DIY)
Rechts is voor (Quatt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oemGkoQpQDGQ4CSURQQoJpfuBDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy3IdAirA9ZnWIk56WZEtrsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 01-02-2024 18:01 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Dersan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Ik snap niet dat ze niet gewoon bij een van de mensen die hier last van hebben langs gaan en ter plekke checken wat het probleem is. Scheelt hun tijd en ons tijd.

.
En irritatie 💆‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:12:
Vandaag toch een moment gevonden om m'n adereindhulzen & tang erbij te pakken...

[Afbeelding]
je geeft toch toe dat links er veel beter uitziet dan rechts (die overigens ook nog te kort zijn), ik hoop toch niet dat Quatt dat zo gedaan heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:31:
[...]

je geeft toch toe dat links er veel beter uitziet dan rechts (die overigens ook nog te kort zijn), ik hoop toch niet dat Quatt dat zo gedaan heeft?
Links is na (DIY)
Rechts is voor (Quatt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:54
Toby-Wan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Links is na (DIY)
Rechts is voor (Quatt)
Quatt, Schaam je !

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:12:

Voor duidelijkheid:
Links is na (DIY)
Rechts is voor (Quatt)

[Afbeelding]
Welke kabel is dat?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Van Quatt naar werkschakelaar. De slechtste uiteinde zat in de werkschakelaar. Die in de Quatt zelf zag er wel iets beter uit, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:19
LBE schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb deze toon ook. Ik heb een Duo, maar die toon komt alleen Quatt no 2. Alleen vanaf ongeveer 1000 W (input). Ik heb het gemeld en kreeg als reactie: "Er is een team bij ons alle geluidsproblemen aan het uitzoeken" Het kon wel even duren voordat er verder naar gekeken werd. Maar krijg de indruk dat het probleem vaker voor komt.
Overigens valt op dat quatt no 2 (die met de doordringende toon) altijd een lagere COP heeft dan no 1. Hij verbruikt altijd meer en geeft een lager vermogen af. Ook als ze beiden vol aan de bak moeten. Zou dat komen doordat no 2 in serie altijd een hogere retour temperatuur krijgt (vanuit aanvoer no 1)? De delta T van beide quatts is wel vergelijkbaar.
Of functioneert die gewoon minder en is die afwijkende toon daar een symptoon van.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
jpa1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb deze toon ook. Ik heb een Duo, maar die toon komt alleen Quatt no 2. Alleen vanaf ongeveer 1000 W (input). Ik heb het gemeld en kreeg als reactie: "Er is een team bij ons alle geluidsproblemen aan het uitzoeken" Het kon wel even duren voordat er verder naar gekeken werd. Maar krijg de indruk dat het probleem vaker voor komt.
Overigens valt op dat quatt no 2 (die met de doordringende toon) altijd een lagere COP heeft dan no 1. Hij verbruikt altijd meer en geeft een lager vermogen af. Ook als ze beiden vol aan de bak moeten. Zou dat komen doordat no 2 in serie altijd een hogere retour temperatuur krijgt (vanuit aanvoer no 1)? De delta T van beide quatts is wel vergelijkbaar.
Of functioneert die gewoon minder en is die afwijkende toon daar een symptoon van.
Niet fijn voor jou, wel voor mij een soort van bevestiging. Ook nu loopt de Quatt de buurt te vullen met 'het' geluid. Schaam me er gewoon voor. Niet leuk dit....

Goed dat ze ermee bezig zijn. Keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
*knip* we gaan geen merkenoorlog starten

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 01-02-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Wel makkelijk aantoonbaar met een duo, zegt wel wat idd. Hier ook boven de 1000 watt het ergst, daarom op bespaarmodus. Eronder is het okeish . Let me know wanneer je meer weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jpa1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Overigens valt op dat quatt no 2 (die met de doordringende toon) altijd een lagere COP heeft dan no 1. Hij verbruikt altijd meer en geeft een lager vermogen af. Ook als ze beiden vol aan de bak moeten. Zou dat komen doordat no 2 in serie altijd een hogere retour temperatuur krijgt (vanuit aanvoer no 1)?
ja
De delta T van beide quatts is wel vergelijkbaar.
nee, hoeft niet. edit: bij 4 graden verschil in watertemperatuur verwacht ik ongeveer 0,4 COP-verschil als de Quatts even goed werken.

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 01-02-2024 21:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dersan
We kunnen in ieder geval uitsluiten dat het de circulatiepomp is want die hebben ze hier vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
Dersan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:38:
We kunnen in ieder geval uitsluiten dat het de circulatiepomp is want die hebben ze hier vervangen.
Als ik moest gokken dan zou ik zeggen dat de R32 druk het probleem is. Deze fluittonen ontstaan meestal bij gas dat door een drukverschil met hoge snelheid door een leiding gaat. Te veel of te weinig kan dit soort geluiden geven.

Een andere mogelijkheid is een obstructie in de airflow die de lucht sneller doet lopen, maar ik neem aan dat dit als eerste uitgesloten is door de techneuten.

Als het geluid blijft en er geen duidelijke oorzaak is, dan zou ik vragen of ze het apparaat om kunnen ruilen zodat ze het goed kunnen onderzoeken en zelf in duurtest kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Als ik moest gokken dan zou ik zeggen dat de R32 druk het probleem is. Deze fluittonen ontstaan meestal bij gas dat door een drukverschil met hoge snelheid door een leiding gaat. Te veel of te weinig kan dit soort geluiden geven.

Een andere mogelijkheid is een obstructie in de airflow die de lucht sneller doet lopen, maar ik neem aan dat dit als eerste uitgesloten is door de techneuten.

Als het geluid blijft en er geen duidelijke oorzaak is, dan zou ik vragen of ze het apparaat om kunnen ruilen zodat ze het goed kunnen onderzoeken en zelf in duurtest kunnen zetten.
Als de druk van het koudemiddel het probleem is zal er in ieder geval gekeken moeten worden naar de druk.
De pomp heeft daar gewoon een mogelijkheid voor, alleen zal dat dus door een STEK gecertificeerd monteur gedaan moeten worden, dus daar wel naar vragen, anders gewoon de pomp omwisselen.
Ik snap nog steeds niet waarom Quatt hier niet voor 2 afsluiters bij de koppeling heeft gekozen, dat was 50 euro meer geweest en die heb je met het tijdsverschil die nodig is voor het hervullen al terugverdiend.
Helaas moet bij Quatt alles zo goedkoop mogelijk.
In principe zou je dit ook nog prima achteraf ( in de zomer ) zelf kunnen doen.
Mijn eigen installatie heeft bij de cv al een dergelijke scheiding zodat niet steeds het gele systeem leeg moet, in een kelder is dat ook niet echt handig.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 02-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:55
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Control Setpoint kijk ik nooit naar. Doet CIC, bij mij, volgens mij niks mee.
Hier is de Quatt inmiddels ook uit.
Zon heeft er hier een kamertemperatuur van 24°C van gemaakt.
Ik ben inmiddels wat verder met Quatt over het vreemde gedrag van de Quatt of thermostaat mbt het starten en stoppen van verwarmen.

Het probleem ligt duidelijk bij de T6 waar het ControlSetpoint te pas en te onpas daalt en stijgt.
Ik heb de data van Quatt gekregen en de CiC reageert wel degelijk op het ControlSetpoint van de T6. Dat is het signaal voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie de grafiek met de vakken 2, 3 en 4.
Op het moment dat het setpoint daalt naar 10 stopt de Quatt om vervolgens weer omhoog te gaan en de Quatt start weer. De vakken 1 t/m 5 zijn de momenten waarop de Quatt verwarmt. Zie de 2e foto (vak 5 is vandaag). Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald.

Ik ga deze informatie ook met Honeywell delen, waar ze op dit moment mijn T6 op afstand aan het monitoren zijn. Volgens mij dus een dikke bug in de firmware van de T6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snxMKGY02CyThzxRjvl-rbqLbT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXrS2TjudVK0DuVZeA5dBb6U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RSK0l6GFNN_LKFryDNA_N6MudA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEcrKRdJCFBEWyKCvhKynFK6.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:43
pietjm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Ik ben inmiddels wat verder met Quatt over het vreemde gedrag van de Quatt of thermostaat mbt het starten en stoppen van verwarmen.

Het probleem ligt duidelijk bij de T6 waar het ControlSetpoint te pas en te onpas daalt en stijgt.
Ik heb de data van Quatt gekregen en de CiC reageert wel degelijk op het ControlSetpoint van de T6. Dat is het signaal voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie de grafiek met de vakken 2, 3 en 4.
Op het moment dat het setpoint daalt naar 10 stopt de Quatt om vervolgens weer omhoog te gaan en de Quatt start weer. De vakken 1 t/m 5 zijn de momenten waarop de Quatt verwarmt. Zie de 2e foto (vak 5 is vandaag). Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald.

Ik ga deze informatie ook met Honeywell delen, waar ze op dit moment mijn T6 op afstand aan het monitoren zijn. Volgens mij dus een dikke bug in de firmware van de T6.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het dan voor elkaar krijgt bij Honeywell dan is het ook voor iedereen meteen intressant de nieuwe firmware. Officieel zeggen ze gewoon T6 is niet voor warmtepomp .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Als de druk van het koudemiddel het probleem is zal er in ieder geval gekeken moeten worden naar de druk.
De pomp heeft daar gewoon een mogelijkheid voor, alleen zal dat dus door een STEK gecertificeerd monteur gedaan moeten worden, dus daar wel naar vragen, anders gewoon de pomp omwisselen.
Ik snap nog steeds niet waarom Quatt hier niet voor 2 afsluiters bij de koppeling heeft gekozen, dat was 50 euro meer geweest en die heb je met het tijdsverschil die nodig is voor het hervullen al terugverdiend.
Helaas moet bij Quatt alles zo goedkoop mogelijk.
In principe zou je dit ook nog prima achteraf ( in de zomer ) zelf kunnen doen.
Mijn eigen installatie heeft bij de cv al een dergelijke scheiding zodat niet steeds het gele systeem leeg moet, in een kelder is dat ook niet echt handig.
Zodra er een toegangelijke afsluiter voor de R32 op zit moet je als monteur in veel landen een F-gassen certificaat (STEK) hebben als ik het goed begrijp.

Maar wisselen van de Quatt lijkt mij ook veel sneller. Dan kan die gefixt worden en op de plek van de volgende fluitketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
mklcln schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Als je het dan voor elkaar krijgt bij Honeywell dan is het ook voor iedereen meteen intressant de nieuwe firmware. Officieel zeggen ze gewoon T6 is niet voor warmtepomp .
Kijk naar de info over de T6 van Resideo zelf. Wel geschikt voor warmtepompen dus. Maar de CiC zit ertussen en ook zonder warmtepomp zou het ControlSetpoint van de T6 rare dingen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9wQyfmaxTghTM9WUKCTYUMuJ4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BgXVI4NJBygu2OCQThtVacDl.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 18:27
mklcln schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Interessant! Mijn ticket bij Quatt over regelmatig starten en stoppen ipv continu run is ook nog niet beantwoord. Ik heb een Honeywell DT4M klaar liggen ter vervanging van onze T6. De smart functies van de T6 gebruiken we niet en de T4 ziet er imho beter uit. Irriteer me ook aan het feit dat minstens eenmaal per dag de T6 z'n wifi verbinding laat vallen en het display oplicht.
Maar de DT4M draait wellicht hetzelfde algoritme en is niet smart. Oftewel geen firmware upgrade om bugs te fixen :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus Quatt doet "normaal gesproken" juist wel wat met ControlSetpoint?
En T6 maakt er een rommeltje van?
(Wanneer ik screenshots bekijk, fluctueert die ControlSetpoint hier als een malle ergens tussen 26 en 38....)

Ik zit op t6 firmware 4.0.3.80 volgens app.
Heeft dat ook nog invloed?

Benieuwd naar vervolg.
Hier warmt Quatt trouwens op top kunnen gewoon door, terwijl ingestelde temperatuur al is behaald. Gisteren liep Quatt door op ruim 1400W, was al 22.7 in de kamer, 22 ingesteld, ControlSetpoint 26.

Uit Quick Start 1.1.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9HDWzkFsMx0EeLAWfScrvezZ2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3YcNqQqBSZmR1LKq82YEjCn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:38:
[...]

(Wanneer ik screenshots bekijk, fluctueert die ControlSetpoint hier als een malle ergens tussen 26 en 38....)

Benieuwd naar vervolg.
Hier warmt Quatt trouwens op top kunnen gewoon door, terwijl ingestelde temperatuur al is behaald. Gisteren liep Quatt door op ruim 1400W, was al 22.7 in de kamer, 22 ingesteld, ControlSetpoint 26.

Uit Quick Start 1.1.....

[Afbeelding]
`

Je reactie strookt niet met gedeelde info van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Benieuwd naar vervolg.

Uit Quick Start 1.1.....

[Afbeelding]
Ja, klopt dat het setpoint wordt gebruikt als signaal om te starten en te stoppen. Ik heb ook 4.0.3.80. Als het setpoint niet helemaal naar 10 zakt, gaat de Quatt dus door met verwarmen. En gebruikt dan ongetwijfeld nog de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur om te berekenen met welk vermogen er dan verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 15:43
pietjm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Kijk naar de info over de T6 van Resideo zelf. Wel geschikt voor warmtepompen dus. Maar de CiC zit ertussen en ook zonder warmtepomp zou het ControlSetpoint van de T6 rare dingen doen.

[Afbeelding]
Grappig destijds een andere reactie gehad:
Officieel is de T6 niet ontworpen voor gebruik op warmtepompen en werken deze per toeval "goed" samen, door het opentherm protocol. Nu quote ik ook direct een uitlgeg van de fabrikant Quatt.
" Quatt is constant aan het onderzoeken of en hoe we met allerlei thermostaten kunnen samenwerken. Hierbij kijken we goed naar het effect op het comfort en het rendement.
Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
mklcln schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Grappig destijds een andere reactie gehad:
Officieel is de T6 niet ontworpen voor gebruik op warmtepompen en werken deze per toeval "goed" samen, door het opentherm protocol. Nu quote ik ook direct een uitlgeg van de fabrikant Quatt.
" Quatt is constant aan het onderzoeken of en hoe we met allerlei thermostaten kunnen samenwerken. Hierbij kijken we goed naar het effect op het comfort en het rendement.
Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."
Ik denk dat de T6 op zich best goed met de Quatt kan samenwerken. Het kan natuurlijk zijn dat mijn T6 niet goed is, maar ik heb hier meer van dezelfde ervaringen gelezen. Ik vermoed dus een bug in de firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ja hoor, jij hebt er ook al in gepost. Gaat erom om via OT gateway de berichten van de T6 te lezen en uiteindelijk aantepassen als ze naar CiC gaan. Een aantal is dat gelukt, ik ben nog druk bezig om het voor elkaar te krijgen, gelukkig zijn er forum leden die super helpen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2214480/last
Ik heb een gateway aan de praat gekregen tussen CiC en mijn “domme” Honeywell Round thermostaat zodat ik die nu ook op afstand met mijn telefoon kan bedienen.
Zie met onderstaande link mijn bericht in het Ervaringen met Quatt en HA forum

TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:17:

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 02-02-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:42:
[...]
`

Klopt 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
medu80 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:42:
[...]
`

Volgens info van Quatt en obv van mijn eigen ervaringen doet CiC wel iets met control setpoint als de CiC (door Quatt) wordt ingesteld op “besturing op watertemperatuur”.
Zie mijn eerdere posts van 17 en 18 januari hierover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Deze dempers komen hier net binnen om binnenkort door Quatt te worden gemonteerd ivm trillingen en resoneren van de buitenunit op het platte dak van de dakkapel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kQxstK9w7BPrNyLcKzPa6bMZ-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tApk683mjlz4ClXvlvHBq1q6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lenokKIkadXWvQcUMbDEZ1S_pRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPO1WeXwDe6g3u1om5FjgrKW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ControlSetpoint zakt bij jou wel op vreemde momenten naar 10. Dat is me bij mijn T6 nog niet opgevallen. Zien andere mensen dat gedrag ook, Quatt's die plotseling uit gaan terwijl kamertemperaturen dat niet triggeren?
Als ControlSetpoint naar 10 gaat, dan gaat ook de thermostat.OtftChEnabled uit. Daarvan was al bekend dat die aan moet staan voordat de CiC initiatief neemt. Dus dat de Quatt uit gaat wanneer ControlSetpoint 10 is, is geen nieuwe info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:38

Gregory76

Sony PlayStation freak

TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:12:
Deze dempers komen hier net binnen om binnenkort door Quatt te worden gemonteerd ivm trillingen en resoneren van de buitenunit op het platte dak van de dakkapel

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij krijgen ook 1 Quatt unit op een plat dak op onze uitbouw, waaronder de woonkamer zit. Zijn deze pootjes een 'must'? Zou ik daar nu, voor de plaatsing, al om moeten vragen? Dempen de standaard pootjes niet voldoende?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Gregory76 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Wij krijgen ook 1 Quatt unit op een plat dak op onze uitbouw, waaronder de woonkamer zit. Zijn deze pootjes een 'must'? Zou ik daar nu, voor de plaatsing, al om moeten vragen? Dempen de standaard pootjes niet voldoende?
Dit is zeer situatie-afhankelijk. In principe zouden de bigfoots afdoende moeten zijn, maar jullie specifieke situatie zou mogelijk om een oplossing als bovenstaande kunnen vragen. Ik zou het eerst even aankijken.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:50
Als je een garage aan huis hebt. Zetten ze die quatt dan op het dak of eerder aan je buitenmuur vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Gregory76 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Op een plat dak zal de installatie door Quatt op bigfoots worden gedaan. De dakconstructie en of er voor onder de bigfoots nog extra lagen dakleer/straattegels/demping aanwezig zijn zullen bepalend zijn of jij werkelijk last zult hebben van trillingen en geluidsoverlast. Maar je kan het altijd vragen en als ze die veren direct monteren hoeven ze er later niet voor terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze door Quatt besteld? Als dit zo is is dat een prima service. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Zijn deze door Quatt besteld? Als dit zo is is dat een prima service. :)
Ja, door Quatt besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:13:
Als je een garage aan huis hebt. Zetten ze die quatt dan op het dak of eerder aan je buitenmuur vast?
Bij mij wilden ze hem op de aanbouw zetten. Maar ik had hem liever aan de buitenmuur, er net boven. Ze hebben volgens mij een voorkeur voor neerzetten, maar na een klein beetje aandringen hebben ze hem opgehangen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Volgens info van Quatt en obv van mijn eigen ervaringen doet CiC wel iets met control setpoint als de CiC (door Quatt) wordt ingesteld op “besturing op watertemperatuur”.
Zie mijn eerdere posts van 17 en 18 januari hierover
Je zegt het zelf. ALS de cic wordt ingesteld. Meeste hier hebben een T6 en een Quatt zonder wijzigingen. Dus laten we voorkomen dat er het een en ander verkeerd wordt begrepen. CiC werkt op basis van doel en huidige temperatuur en negeert de watertemperatuur wens van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
medu80 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Je zegt het zelf. ALS de cic wordt ingesteld. Meeste hier hebben een T6 en een Quatt zonder wijzigingen. Dus laten we voorkomen dat er het een en ander verkeerd wordt begrepen. CiC werkt op basis van doel en huidige temperatuur en negeert de watertemperatuur wens van de thermostaat.
Het ControlSetpoint van de T6 is de trigger voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie mijn eerder bericht vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Bij mij wilden ze hem op de aanbouw zetten. Maar ik had hem liever aan de buitenmuur, er net boven. Ze hebben volgens mij een voorkeur voor neerzetten, maar na een klein beetje aandringen hebben ze hem opgehangen.
jij bepaald waar dat ding komt te staan, zo lang het voor Quatt ook technisch haalbaar is en niet wat Quatt het voor hun het meest handig is.
wat wel een rol gaat spelen is de je met je keuze wel nog aan wettelijke voorwaarden kunt voldoen, maar ook dat is in feite jouw eigen verantwoordelijkheid.
Bij klachten en handhaving zul jij door de gemeente worden aangesproken en niet Quatt.
prima dat dit bij jou gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kun je er iets meer over vertellen hoe je dat en met welke klachten je dit voor elkaar gekregen hebt, dan kan ik dit namelijk ook in de TS verwerken. Dan hebben mogelijk ook andere tweakers hier iets aan. alvast bedankt.

Tip, je kunt deze mogelijk ook met de bestaande dempers combineren.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 02-02-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
SBL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Het ControlSetpoint zakt bij jou wel op vreemde momenten naar 10. Dat is me bij mijn T6 nog niet opgevallen. Zien andere mensen dat gedrag ook, Quatt's die plotseling uit gaan terwijl kamertemperaturen dat niet triggeren?
Als ControlSetpoint naar 10 gaat, dan gaat ook de thermostat.OtftChEnabled uit. Daarvan was al bekend dat die aan moet staan voordat de CiC initiatief neemt. Dus dat de Quatt uit gaat wanneer ControlSetpoint 10 is, is geen nieuwe info.
Hier ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPKbsawNTy69kBEXNEFc9y-vJlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3uKVzqRR4Qs5Mlfunb2Ba21.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
pietjm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Het ControlSetpoint van de T6 is de trigger voor de CiC om de Quatt te laten starten of stoppen. Zie mijn eerder bericht vandaag.
Correct. Hier (wellicht ten overvloede) een HA snap van mijn standaard ingesteld Quatt met een T6. Dus niet watergestuurd.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPKSYG7umxhn0QOtmf-auBDuX5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wvbhL70c2Fm3ANwxRZmoxC5Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
[...]

Goed om te zien dat dat in principe aangepast kan worden in de CiC, zet graag in toekomst de watertemperatuur zelf en dan mag CiC uitvogelen waar die warmte vandaan moet komen.
Maar standaard gedrag is idd de CiC regelt ook en gebruikt setpoint en huidige temperatuur als inputs van de T6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
[...]

Dat is een opening voor een mooie discussie op dit tweakers forum. Ik mis in de TS ook dat de CiC zowel kan worden ingesteld op “besturing op watertemperatuur zoals voorgesteld door thermostaat” als kan worden ingesteld op “besturing op basis van doel en huidige temperatuur met negeren van de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWArmy1903
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-04-2024
Hoi,

Ik moet voor de Quatt duo (8KW) een eigen groep in de meterkast aanleggen. Nu zegt de installateur die ik heb ingeschakeld, dat het niet kan 8KW op één groepen dat dit op twee groepen moet. Hoe zit het nu? De installatiegids van Quatt heeft het over één groep. Ik heb hier zelf dus echt totaal geen verstand van....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

BWArmy1903 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:51:
Hoi,

Ik moet voor de Quatt duo (8KW) een eigen groep in de meterkast aanleggen. Nu zegt de installateur die ik heb ingeschakeld, dat het niet kan 8KW op één groepen dat dit op twee groepen moet. Hoe zit het nu? De installatiegids van Quatt heeft het over één groep. Ik heb hier zelf dus echt totaal geen verstand van....
Kan prima hoor. Denk dat je installateur in de war is met opgenomen vermogen vs. verwarmingsvermogen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Hoi,

Je moet jouw installateur uitleggen dat die 8kW is wat de twee Quatts samen aan warmte maximaal kunnen produceren. Het afgenomen vermogen zal niet meer zijn dan 2x 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Je moet jouw installateur uitleggen dat die 8kW is wat de twee Quatts samen aan warmte maximaal kunnen produceren. Het afgenomen vermogen zal niet meer zijn dan 2x 2,5kW
Nog minder, het opgenomen vermogen bij de 8kW past op 1 groep van 16A.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
TeslaNerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Dat is een opening voor een mooie discussie op dit tweakers forum. Ik mis in de TS ook dat de CiC zowel kan worden ingesteld op “besturing op watertemperatuur zoals voorgesteld door thermostaat” als kan worden ingesteld op “besturing op basis van doel en huidige temperatuur met negeren van de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur”
Heeft het zin om bij de installatie (bij mij volgende week) te vragen om hem op 1 van de 2 in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
[...]

Absoluut NIET. De Controlsetpoint (CS) komt overeen met of je thermostaat warmte vraagt.

Ik kan de Quatt activeren door warmte te vragen en CS=10 te sturen. Dus deze twee hebben niets met elkaar te maken, je conclusie is dat 10 = Geen Quatt. Dat klopt. Maar het is niet dat de 10 dit veroorzaakt, je T6 vraagt niet en stuurt CH=0 en dat komt overeen met de 10.

Dat jij aan de 10 herleid dat ie geen warmtevraag meer heeft, kan ik bevestigen.

Voordat de discussie uitmond in een welles nietes verhaal, hier het bewijs dat ik met een CS=10 de Quatt laat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAQdqPtcRkap2YvRSuzm9WQFjEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PX2xIgZUAHZYKPOyuuwbVz6.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed trouwens ook dat de T6 prima werkt bij jou, hij stopt op tijd omdat deze aanvoelt dat doel bereikt gaat worden. Ik denk ook dat de optimalisaties aan staan.

[ Voor 31% gewijzigd door medu80 op 02-02-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Ik begrijp dat jij die instelling niet hebt laten activeren door Quatt toch?

Weet je ook *wat* dan precies de trigger is voor Quatt? Bij mijn weten is dat nog steeds een expliciete warmtevraag van de thermostaat, met of zonder controlsetpoint instelling. Of zie jij dat de Quatt aanslaat terwijl de thermostaat niet expliciet om warmte vraagt?

Je zegt hierboven "Het is mij nu ook duidelijk waarom bij mij regelmatig de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald." Kun je aangeven waarom dat dan is? Ik kan dat niet zo direct destilleren uit de grafiek..bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Hoi,

Zoals door enkelen aangegeven is dat ongeveer de max afgegeven Wattage (hoewel ik al vaak tegen 9000W heb gezien), het opgenomen vermogen is 16A x 230V = 3,6 KW en dat past gewoon op 1 groep.

Tip: Ik heb de Quatt toch over 2 fases verdeeld om mijn fases wat gelijkmatiger te belasten, dus de ene op fase 1 en de andere op fase 2. Als je toch met de monteur aan de gang bent kan je dat overwegen (als je 3 fase systeem hebt thuis). Totaal opgenomen vermogen blijft 3,6 KW in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie in je grafiek een aantal grote jumps in controlsetpoint als de gemeten temp een stukje hoger of lager is dan de gewenste temp, dat is op zich te verwachten. Al is het vreemd dat de T6 een controlsetpoint van 10C doorgeeft als ie het te warm vind worden???

En ik zie rond 23.30 en in de nacht een vreemde jump in controlsetpoint die niet lijkt te relateren aan gemeten en ingestelde temp. Heb je mss toch heel stiekem een optimalisatie/comfort stand aanstaan op je T6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:41:
[...]

jij bepaald wwar dat ding komt te staan, zo lang het voor Quatt ook technisch haalbaar is en niet wat Quatt nouw het voor hun het meest handig is.
wat wel een rol gaat spelen is de je met je keuze wel nog aan wettelijke voorwaarden kunt voldoen, maar ook dat is in feite jouw eigen verantwoordelijkheid.
Bij klachten en handhaving zul jij door de gemeent worden aangesproken en niet Quatt.
prima dat dit bij jou gelukt is.
Voor de duidelijkheid, Quatt zelf wilde hem neerzetten op de plek waar ik hem tegen de muur wilde. Het verschil is in een halve meter hoogte. Het enige verschil voor hen wat ik kon bedenken was dat neerzetten makkelijker was dan 2 beugels tegen de muur aan schroeven.

Maar goed punt dat de verantwoordelijkheid bij jezelf ligt en niet bij Quatt. Gelukkig heb ik aardige buren :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dersan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Correct. Hier (wellicht ten overvloede) een HA snap van mijn standaard ingesteld Quatt met een T6. Dus niet watergestuurd.:

[Afbeelding]
Maar dit is waaarschijnlijk als de thermostaat warmte vraagt, dan komt er (logischerwijs) ook een controlsetpoint mee.

Het is mij nog steeds onduidelijk of de CiC in default mode daar wel of niet wat mee doet, ik heb het donkerbruine vermoeden van toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

0xygen500 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:13:
Door anderen ook al gemeld:
Quatt heeft voorkeur om hem op garage te zetten.

Bevalt bij mij ook goed. Voor zekerheid rubber tegels en opsluitbanden er onder gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hoi,

Laat het typeplaatje zien in de TS aan de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik zie in je grafiek een aantal grote jumps in controlsetpoint als de gemeten temp een stukje hoger of lager is dan de gewenste temp, dat is op zich te verwachten. Al is het vreemd dat de T6 een controlsetpoint van 10C doorgeeft als ie het te warm vind worden???

En ik zie rond 23.30 en in de nacht een vreemde jump in controlsetpoint die niet lijkt te relateren aan gemeten en ingestelde temp. Heb je mss toch heel stiekem een optimalisatie/comfort stand aanstaan op je T6?
Volgens mij wel, de vraag daalt naar 18.5, dus de T6 kapt er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:21:
[...]

23:30u is niet gek.
3 andere punten wel (paarse cirkels) 18u, 20:30u en 21:00u wel raar dat controlsetpoint daar naar 10 gaat (en Ch uit, zodat Quatt uit gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:39:
[...]

23:30u is niet gek.
3 andere punten wel (paarse cirkels) 18u, 20:30u en 21:00u wel raar dat controlsetpoint daar naar 10 gaat (en Ch uit, zodat Quatt uit gaat)
Is niet zo gek, 18 en 20:30 verwacht de T6 de temperatuur te bereiken. Misschien dat het met versie 2.10.0 beter gaat....

Er wordt af en toe ook gestookt met openhaard, dus de fuzzy logic kan enigszins wat raar gaan reageren hierdoor.

[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 02-02-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
medu80 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Is niet zo gek, 18 en 20:30 verwacht de T6 de temperatuur te bereiken. Misschien dat het met versie 2.10.0 beter gaat....
Is versie 2.10.0 gesignaleerd?

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 02-02-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hoi,

de twee Quatt's (dus Quatt duo) zijn op 16A begrenst, dus kan prima. Gewoon een installatieautomaat er bij, of nog beter een alamat (dat is een combinatie van installatieautomaat en een aardlekschakelaar ineen) er bij plaatsen. Die heb je zelf ook in een 1-din breed uitvoering (normaal zijn deze 2-din breed).
bv de Siemens, ook nog mooi geprijst is hier een prima oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
Je hebt dan wel een nieuwere groepenkast nodig, dus geen met nog schroefzekeringen nodig.
Heb je nog deze oudere dan een zogenamde kleine pv-verdeler er naast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Maar dit is waaarschijnlijk als de thermostaat warmte vraagt, dan komt er (logischerwijs) ook een controlsetpoint mee.

Het is mij nog steeds onduidelijk of de CiC in default mode daar wel of niet wat mee doet, ik heb het donkerbruine vermoeden van toch wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC_n160ZbdD_j5arNAaQUP7hLZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IGGQsPBvlCBrDcMidi08k0K3.png?f=fotoalbum_large

Als de setpoint wat omhoog loopt toert de Quatt ook op en vice versa. Wellicht snap ik het niet en haalt de Quatt iets uit een andere waarde maar de verhouding is 1 op 1.

[ Voor 9% gewijzigd door Dersan op 02-02-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
Lijkt mij wel dat de CiC iets doet met de control setpoint die de T6 thermostaat doorgeeft. Als de CiC de control setpoint negeert dan zou elke thermostaat die via opentherm protocol de gemeten kamertemperatuur doorgeeft even goed werken.

Bij mij gaat de Quatt vooral in de nacht meerdere keren relatief kort aan omdat de temperatuur steeds fluctureert rondom de gevraagde temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b_cdXI2XauHG9TQfmF8sKWSmRc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RxMRr0E19mDmqT3ksvGj0WGd.png?f=fotoalbum_large
Heb liever dat de Quatt op laag vermogen door pruttelt met een betere COP.

[ Voor 57% gewijzigd door Onno ! op 02-02-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
medu80 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Absoluut NIET. De Controlsetpoint (CS) komt overeen met of je thermostaat warmte vraagt.

Ik kan de Quatt activeren door warmte te vragen en CS=10 te sturen. Dus deze twee hebben niets met elkaar te maken, je conclusie is dat 10 = Geen Quatt. Dat klopt. Maar het is niet dat de 10 dit veroorzaakt, je T6 vraagt niet en stuurt CH=0 en dat komt overeen met de 10.

Dat jij aan de 10 herleid dat ie geen warmtevraag meer heeft, kan ik bevestigen.

Voordat de discussie uitmond in een welles nietes verhaal, hier het bewijs dat ik met een CS=10 de Quatt laat draaien.

[Afbeelding]

Ik vermoed trouwens ook dat de T6 prima werkt bij jou, hij stopt op tijd omdat deze aanvoelt dat doel bereikt gaat worden. Ik denk ook dat de optimalisaties aan staan.
Ik wil ook geen welles/nietes discussie, maar Quatt heeft mij bevestigd wat ik schreef. Het is ook duidelijk aan de grafieken te zien. Ook voor hun is het duidelijk dat mijn T6 een probleem heeft. Het gedrag van mijn T6 is ook voor hun onbegrijpelijk.

Pagina: 1 ... 38 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.