Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ysbeer schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Beetje off topic - maar kun je die uitbreiding van zonnepanelen door elke partij laten doen? Ben bang dat mijn garantie voor mijn huidige set en Enphase IQ8's vervalt als ik een andere partij aan het systeem laat sleutelen. Maar de offerte voor uitbreiding door mijn huidige installateur valt me beetje tegen (€1,35/Wp)
Beetje afhankelijk hoe je het laat doen, als ik het goed begrijp, ik zelf heb een ander systeem, werken Enphase onafhankelijk van elkaar als micro omvormers, dus als je bij laat plaatsen, mogelijk zelfs op een andere plek dan waar ze nu op liggen zal dat lijkt mee geen enkel probleem geven.
In mijn eigen geval heb ik ook gewoon een nieuwe omvormer en panelen op een ander dakhelft geplaatst, heeft met het ander systeem niets te maken, zitten zelfs op een andere fase. Deze heb ik speciaal voor de Quatt laten plaatsen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Beetje afhankelijk hoe je het laat doen, als ik het goed begrijp, ik zelf heb een ander systeem, werken Enphase onafhankelijk van elkaar als micro omvormers, dus als je bij laat plaatsen, mogelijk zelfs op een andere plek dan waar ze nu op liggen zal dat lijkt mee geen enkel probleem geven.
In mijn eigen geval heb ik ook gewoon een nieuwe omvormer en panelen op een ander dakhelft geplaatst, heeft met het ander systeem niets te maken, zitten zelfs op een andere fase. Deze heb ik speciaal voor de Quatt laten plaatsen.
hier ook 1640 Wp extra laten plaatsen voor de Quatt, met deze maand alleen al 518 kWh gaat dat toch wel snel ;)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
KVS138 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Werkt dit werkelijk zo? Wel interessant om te weten en of het dan 'nuttig' is om zn abbo af te nemen gezien ze het over max+5 jaar hebben (dus 7 in totaal) dat je al 400 hebt betaald...
Voor zover ik weet globaal gezien wel. Lastige is dat jij als consument moet aantonen dat het defect wat je hebt geen gevolg is van normale slijtage maar echt een gebrek, non-conformiteit dus, van de leverancier.

Dus slijten de banden van je auto dan is dat normaal, maar als je uitlaat op de snelweg eraf valt na 3 jaar rijden dan zou je kunnen denken dat dat non-conformiteit is. Maar aan jou als eigenaar ligt dan de taak om aan te tonen dat jij gewoon de auto normaal hebt gebruikt, en dat het dus niet aan jou kan liggen. Dus het kan wel een gedoe worden als de fabrikant niet coulant of servicegericht reageert.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:19
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Op die manier heb ik de CV ook "begrenst". Minimale vermogen van bijna iedere ketel blijft een veelvoud van de Quatt, dus dat is al snel overkill. Door de CV temperatuur te verlagen kan ik hier behoorlijk precies doseren wanneer en hoeveel de CV meedoet als de CiC besluit dat hulp nodig is.

Heb de CV temperatuur nu op 40 graden staan, wat betekent dat ie aanslaat bij een circuit temperatuur van 34 graden. Dat is in de praktijk alleen bij koude opstart, defrosts en hele koude dagen met hoge afgifte.

Hiermee doseer ik de CV ketel tot circa 5% - 15% gespreide bijverwarming en voorkom je dat de CiC/Quatt gaat hollen en stilstaan.
Ik heb mijn CV-ketel (HR43-CW-6) ook begrenst op 40C en heb nu 1 moment, rond 9 jan '24, gehad dat de kamertemp langzaam daalde (niet gemeten op de T6 maar op een Switchbot) bij vol vermogen van de Quatt(s). Door op dat moment het ketel vermogen een stapje hoger te zetten zie je de CV-ketel erbij komen. Op deze manier kan de ketel wel helpen bij defrosts en opstarten maar heb je het verder in de hand zoals @Clock ook beschrijft.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
HarryInia schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Ik heb mijn CV-ketel (HR43-CW-6) ook begrenst op 40C en heb nu 1 moment, rond 9 jan '24, gehad dat de kamertemp langzaam daalde (niet gemeten op de T6 maar op een Switchbot) bij vol vermogen van de Quatt(s). Door op dat moment het ketel vermogen een stapje hoger te zetten zie je de CV-ketel erbij komen. Op deze manier kan de ketel wel helpen bij defrosts en opstarten maar heb je het verder in de hand zoals @Clock lock ook beschrijft.
Begrijp ik dat de CiC het ingestelde CV ketel vermogen uitleest (via OT?) en daar iets mee doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
olafmol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Begrijp ik dat de CiC het ingestelde CV ketel vermogen uitleest (via OT?) en daar iets mee doet?
Nee, naar mijn weten niet - CV wordt vaak zelfs aangestuurd middels aan/uit regeling.

Door de CV te vertellen dat ie maar mag verwarmen tot 40 graden begint ie ook pas bij circa 34 graden met branden. Daarboven is er wel CV-vraag vanuit de CiC maar doet de CV niks omwille "aanvoertemp te hoog". In effect stel je daarmee dus een bovengrens aan de circuit temperatuur, waardoor die alleen gaat branden bij opstart, defrosts en hele koude dagen als de Quatt het circuit niet op temperatuur weet te houden.

In mijn geval helemaal top omdat ik werk met 100% vloerverwarming waarbij elke graad boven de 40 graden alleen maar leidt tot afknijpen VVW verdelers en extra bijmenging. Oftewel: zinloze extra verwarming die ik graag hard wil begrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:19
De CV-ketel (Nefit Ecomfit HR43 van 2000) heeft geen OT mogelijkheden en is AAN/UIT aangesloten.
De CiC bepaalt wanneer de Ketel erbij moet komen (op het moment dat de CiC denkt dat de Quatt het niet meer aan kan). Dit zijn mijns inziens ook situaties dat ik denk wacht maar even CiC want zometeen is het anders en kan de Quatt het wel weer aan en ik heb genoeg, 135 ltr van ± 35C in mijn vloer zitten. Totdat ik merk dat het niet comfortabel meer is (is nu 1 keer gebeurd rond 9-10 jan sinds 19-10)) en ook denk dat de temp nog wel even laag zal blijven.

CiC staat wel in 3 maar de ketel brandt niet want de ketel kan niet leveren wat op dat moment gevraagd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door HarryInia op 30-01-2024 12:26 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Nee, naar mijn weten niet - CV wordt vaak zelfs aangestuurd middels aan/uit regeling.

Door de CV te vertellen dat ie maar mag verwarmen tot 40 graden begint ie ook pas bij circa 34 graden met branden. Daarboven is er wel CV-vraag vanuit de CiC maar doet de CV niks omwille "aanvoertemp te hoog". In effect stel je daarmee dus een bovengrens aan de circuit temperatuur, waardoor die alleen gaat branden bij opstart, defrosts en hele koude dagen als de Quatt het circuit niet op temperatuur weet te houden.

In mijn geval helemaal top omdat ik werk met 100% vloerverwarming waarbij elke graad boven de 40 graden alleen maar leidt tot afknijpen VVW verdelers en extra bijmenging. Oftewel: zinloze extra verwarming die ik graag hard wil begrenzen.
Dat van die bovengrens snap ik, maar dat van “dan begint ie pas bij 34C te branden” begrijp ik niet helemaal. De CiC bepaalt toch of de cv ketel wordt aangeslingerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Dat van die bovengrens snap ik, maar dat van “dan begint ie pas bij 34C te branden” begrijp ik niet helemaal. De CiC bepaalt toch of de cv ketel wordt aangeslingerd?
Bij mij moet er een verschil in zitten van ongeveer 8-10 graden....
Tijdens koude periode op 44-45 gehad (heb dezelfde Nefit als Harry) en dan sprong ketel bij wanneer watertemperatuur Quatt-uit onder de 34°C kwam en ging weer uit bij 36+°C, met Quatt op 100%.
Staat nu inderdaad ook weer op 40°C. Dus cv blijft uit.
Ik heb 1 Quatt, dus schakelt wel vaker bij bij kou.

PS: die 3 lijkt me, sinds update CIC aangepast: eerder liep ook de pomp (flow van 960), maar nu 3 en enkel Quatt. Ook geen gas

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 30-01-2024 14:46 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
olafmol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:37:
[...]

De ingestelde temperatuur is de doeltemperatuur, maar hier zit net als bij een thermostaat een zekere hysteresis in (vaak +/- 5 á 7 graden). Dus mijn ketel begint met branden als temperatuur onder de 34 graden komt en blaast dan water uit van 46 graden zodat circuittemperatuur stijgt naar 40 graden.

Als de circuittemperatuur boven de 34 graden komt slaat de CV af omwille "aanvoer temp te hoog". Dan blijft de CiC op status "3 (WP + CV)" staat maar is de ketel inactief tot de temp weer onder de 34 graden komt (e.g. defrost).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Nieuws vanuit het Quatt beta programma:

Hi RealCato,

Jij hebt je aangemeld als bèta-tester van Quatt. Bedankt daarvoor! Met jouw hulp kunnen we onze producten nóg beter maken.

In deze e-mail leggen we uit wat er nu gaat gebeuren.
Hoe werkt het?
Als bèta-tester van Quatt, krijg je als eerste toegang tot nieuwe functies. Als je CiC verbonden is met internet, wordt de nieuwe functie automatisch voor jou beschikbaar. Op de dag waarop we een nieuwe functie voor jou als bèta-tester lanceren, sturen we je een e-mail.

Uitleg over de nieuwe functies
In deze e-mail leggen we uit wat we veranderd hebben in onze software. Onze engineers komen aan het woord en lichten toe wat er is veranderd, waarom we dat hebben gedaan en welke verbetering we voor ogen hebben voor onze klanten.

Feedback-formulier
Ook sturen we een feedback-formulier mee. Hierin kun je ons laten weten wat je vindt van de nieuwe feature. Dit kan positieve of negatieve feedback zijn; beide zijn heel nuttig voor ons! We willen je vragen om zo gedetailleerd mogelijk feedback te geven, zodat niets ons ontgaat. Denk bijvoorbeeld aan details over tijdstippen waarop je veranderingen opmerkte.

Ontstaat er een probleem?
Als de nieuwe feature zorgt voor een onverwachte gebruikservaring vragen we je om dit te omschrijven in het feedback-formulier. Bijvoorbeeld als er iets in de app niet fijn werkt, als de wifi-verbinding begint te haperen of als je verwarmingspatroon er gedurende dag anders uitziet.

Is het probleem groter? Bijvoorbeeld dat je huis niet meer goed warm wordt of juist heel erg warm, neem dan meteen contact met ons op. We lossen het probleem dan met spoed voor je op.
We waarderen je deelname enorm
We kijken uit naar je feedback!

Met vriendelijke groet,

Quatt

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:50:
[...]

De ingestelde temperatuur is de doeltemperatuur, maar hier zit net als bij een thermostaat een zekere hysteresis in (vaak +/- 5 á 7 graden). Dus mijn ketel begint met branden als temperatuur onder de 34 graden komt en blaast dan water uit van 46 graden zodat circuittemperatuur stijgt naar 40 graden.

Als de circuittemperatuur boven de 34 graden komt slaat de CV af omwille "aanvoer temp te hoog". Dan blijft de CiC op status "3 (WP + CV)" staat maar is de ketel inactief tot de temp weer onder de 34 graden komt (e.g. defrost).
Ik snap de invloed van de keteltemperatuur niet erg. Die staat bij mij al het hele jaar op 60 graden en dat gaat prima. Ook de status 3 heb ik sinds de laatste CiC firmware niet meer. Uitsluitend als de ketel echt meedoet en ik denk korte tijd daarna nog als een soort standby. Maar niet zo lang als voorheen.

Ook ik kreeg overigens net de mail om nu echt beta tester te zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 14:21
MacD007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Dit wordt overigens prima uitgelegd met foto’s in de TS op pagina 1, dus best handig om die eens door te lezen.ook handig voor @El_BingO .
Ik zat net nog even te kijken naar hoe de installateur nu mijn Tado had ingesteld (via de Tado installateurs app heeft hij het e.e.a. gewijzigd). Nu staat mijn ingestelde ketel binnen Tado Care & Protect nog op de Atag. Ik zou hem wel kunnen wijzigen naar Quatt en dan heb ik de keuze uit Hybrid Outdoor unit en Hybrid control unit. Is er een reden dat bij Tado nog steeds de Atag wordt aangestuurd denkt dat hij de Atag aanstuurt terwijl dat eigenlijk de Quatt CiC is? Of moet ik Quatt zelf even mailen?

[ Voor 5% gewijzigd door El_BingO op 30-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
er is een nieuw stukje over het afgiftesysteem aan de TS toegevoegd, deze zal in de komende weken nog verder worden uitgebreid. Mijn dank hierbij speciaal aan @Friezin die de moeite heeft genomen om de stuk tegen te lezen en nuttige op en aanmerkingen heeft toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
El_BingO schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Ik zat net nog even te kijken naar hoe de installateur nu mijn Tado had ingesteld (via de Tado installateurs app heeft hij het e.e.a. gewijzigd). Nu staat mijn ingestelde ketel binnen Tado Care & Protect nog op de Atag. Ik zou hem wel kunnen wijzigen naar Quatt en dan heb ik de keuze uit Hybrid Outdoor unit en Hybrid control unit. Is er een reden dat bij Tado nog steeds de Atag wordt aangestuurd denkt dat hij de Atag aanstuurt terwijl dat eigenlijk de Quatt CiC is? Of moet ik Quatt zelf even mailen?
Hybrid control unit lijkt me hier de juiste instelling, de instelling op Atag laten staan heeft niet zo zo veel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Ik snap de invloed van de keteltemperatuur niet erg. Die staat bij mij al het hele jaar op 60 graden en dat gaat prima. Ook de status 3 heb ik sinds de laatste CiC firmware niet meer. Uitsluitend als de ketel echt meedoet en ik denk korte tijd daarna nog als een soort standby. Maar niet zo lang als voorheen.

Ook ik kreeg overigens net de mail om nu echt beta tester te zijn.
ik zie de zin om de keteltemperatuur (verwarmingswater wel te verstaan en niet het SWW-water) op 60 graden te zetten niet zo duidelijk in, je verbruikt meer gas (tijdens gebruik van de CV) terwijl je die hogere temperatuur volgens mij helemaal niet nodig hebt, een instelling ergens tussen 45-50 graden lijkt mij veel meer voor de hand liggend.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ik begrijp hoe een cv werkt ;)
Jouw verhaal impliceert wel dat de CiC al wel de cv erbij wil hebben. Je cv heeft nl een master nodig, en dat is de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Hybrid control unit lijkt me hier de juiste instelling, de instelling op Atag laten staan heeft niet zo zo veel meerwaarde.
Ik zou daar niet zomaar aan gaan friemelen. Uiteindelijk hangt er een Atag cv ketel aan het einde van de keten, en de CiC lijkt redelijk transparant pakketjes van de thermostaat door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:04:
[...]

ik zie de zin om de keteltemperatuur (verwarmingswater wel te verstaan en niet het SWW-water) op 60 graden te zetten niet zo duidelijk in, je verbruikt meer gas (tijdens gebruik van de CV) terwijl je die hogere temperatuur volgens mij helemaal niet nodig hebt, een instelling ergens tussen 45-50 graden lijkt mij veel meer voor de hand liggend.
_/-\o_
@pietjm heeft alleen radiatoren (en nachtverlaging) , dus misschien werkt opwarmen met cv op 60°C dan beter? Je gebruikt dan inderdaad wel meer gas, maar wanneer je je woning, voor de wp, met radiatoren en cv op 50°C niet goed warm kreeg, kun je 'm als vanouds laten staan.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Ik zou daar niet zomaar aan gaan friemelen. Uiteindelijk hangt er een Atag cv ketel aan het einde van de keten, en de CiC lijkt redelijk transparant pakketjes van de thermostaat door te geven.
zo ver mijn kennis rijkt stuurt de CIC de ketel aan, dat een deel van die info van de thermostaat komt doet eigenlijk niet terzake, de Atag ziet eigenlijk alleen de CIC als "zijn"thermostaat, zeker als deze (bij Atag in het algemeen bij Quatt worden aan/uit aangestuurd) in feite helemaal niets ziet en alleen het commando AAN of UIT krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:39:
[...]

@pietjm heeft alleen radiatoren (en nachtverlaging) , dus misschien werkt opwarmen met cv op 60°C dan beter? Je gebruikt dan inderdaad wel meer gas, maar wanneer je je woning, voor de wp, met radiatoren en cv op 50°C niet goed warm kreeg, kun je 'm als vanouds laten staan.
ik vrees alleen als hij in CV bedrijf de hut niet met 50 graden warm krijgt (duurt mogelijk wel iets langer) je deze met een Quatt nog lastiger (cq langer hier over doet) warm kunt krijgen.
Er zijn situaties denkbaar waar de 60 graden een meerwarde heeft, maar in het algemeen zie ik deze helaas niet zo. Voor de boost tijdens start maakt 50 of 60 graden geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 30-01-2024 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44
Friezin schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Geen idee of ik dan meer gebruik (dan wat of wie?), maar vandaag bv maar 0,07 m3. Ik kan mij daar dus niet zo druk om maken. Wellicht bij koude dagen meer dan nodig is, maar dan is het nog marginaal.
De Quatt hangt bij mij sinds 3 maart, bijna 10 maanden, en ik heb - ondanks wat foute instellingen in het begin - tot nu toe 31,5 m3 gas gebruikt voor verwarming. Te verwaarlozen vind ik.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
pietjm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Geen idee of ik dan meer gebruik (dan wat of wie?), maar vandaag bv maar 0,07 m3. Ik kan mij daar dus niet zo druk om maken. Wellicht bij koude dagen meer dan nodig is, maar dan is het nog marginaal.
De Quatt hangt bij bij sinds 3 maart, bijna 10 maanden, en ik heb - ondanks wat foute instellingen in het begin - tot nu toe 31,5 m3 gas gebruikt voor verwarming. Te verwaarlozen vind ik.
Ben ik al overeen met cv bedrijf vanaf begin december uit. Met de temperatuur een beetje richting 2 graden en daaronder denkt de cic het huis niet meer warm te krijgen. Laatst dat ik berichten zag hier het cv bedrijf weer aan gezet en bam meteen weer meer dan 2m3 gas en 7kWh verbruikt en de rest van de dag na een overshoot geen verwarming meer nodig. Dag later redelijk vergelijkbare temperatuur en weer 13 kWh verbruik. Ik ben slimmer dan AI _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Waar baseer je dat toch op?

🤣🤣

Tado instellen als Quatt en niet Atag.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 30-01-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 09:43
Ik ben serieus onder de indruk. 6,2kW aan warmte met een COP tegen de 4 en buitentemperatuur van 7C.💪💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyZNbM8HalKcbxtuNi2HlO2RkBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5udzxuhsOjswVwRCeYo7aZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:34:
Ik ben serieus onder de indruk. 6,2kW aan warmte met een COP boven de 3 en buitentemperatuur van 7C.💪💪

[Afbeelding]
Viel mij inderdaad ook al op...
Over een volledig uur gerekend 6.05kW/1.57 vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00W1C5DKXFDuPmIF_pjPjiFko9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC1pW8ugEyb37TTP4ihGyTvY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Heeft iemand voor mij een linkje pm voor de kortingz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
Friezin schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Eens, ook al aangegeven afgelopen zondag dat die Delta 2 veel te laag is.
Zou @scotman21 op terugkomen, maar niets meer gehoord.

Hier maakte het goed inregelen van de vloer een flink verschil, hoewel ik eerst dacht dat het prima ging.
Doordat vloer nu netjes werkt ⤵️, werd de rest van de woning warmer en stegen ook temperaturen Quatt.
Friezin in Ervaringen met Quatt - deel 1
@Friezin @Clock

Ik was helaas nog niet toegekomen aan een reactie :) . Ik had mijn vloerverwarming eerst ook waterzijdig ingeregeld met een IR-thermometer maar voor mijn gevoel nam mijn flow over de vloer hierdoor dusdanig af dat de Quatt het minder goed warm kreeg. Uiteindelijk heb ik alle groepen eerst weer vol opengegooid om de flow te verhogen. Nu is alleen de korte groep nog iets geknepen. Ik kreeg hierdoor een warmere vloer. Ja, de retourremperatuur loopt op en de delta-T wordt kleiner dus het klinkt wellicht onlogisch om daar voor te kiezen maar als je daar veel meer flow voor terugkrijgt dan is er misschien toch iets voor te zeggen. Mijn Delta-T van mijn kortste groep is slechts 2 graden maar bij de andere groepen is dit 4-5 graden. Als ik de retourtemperatuur van alle groepen allemaal gelijk zet dan krijgt de kortste groep dusdanig weinig warm water dat hij toch amper opwarmt. Dus dan heb ik wel 31 graden aanvoer en 27 graden retour op alle groepen maar toch deels een koude vloer. Dat Is waar ik tegenaan liep.

Nou kan dat ook komen doordat ik in de aanvoerbuis van mijn verdeler nog een Heimeier kraan heb zitten. Hierop zat altijd een HR-92 knop voor mijn Evohome systeem. Zelf heb ik altijd het idee gehad dat deze kraan ook iets met mijn flow deed. De HR-92 is verwijderd maar de Heimeijer kraan zit er nog wel. Wellicht dat ik deze moet laten verwijderen om nog meer flow over de vloer te krijgen.

Ik ben nu met deze temperaturen wel tevreden over hoe het gaat. Vandaag een COP van 5,1, 8,7 kWh gebruikte elektriciteit door de Quatt. Geen gasverbruik. Het is puur de situatie waarin de CV moet bijspringen wat.

[ Voor 33% gewijzigd door scotman21 op 30-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
@scotman21

Alle radiatoren dicht draaien. Alleen de vloerverwarming actief. Kijk of je 800liter per uur haalt op de webpagina. Controleer ook of het niet via de retour terugloopt. Welke verdeler heb je? Misschien foto delen. Maar mocht je 27 retour hebben en 800 flow, dan is je verdeler voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
medu80 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:38:
@scotman21

Alle radiatoren dicht draaien. Alleen de vloerverwarming actief. Kijk of je 800liter per uur haalt op de webpagina. Controleer ook of het niet via de retour terugloopt. Welke verdeler heb je? Misschien foto delen. Maar mocht je 27 retour hebben en 800 flow, dan is je verdeler voldoende.
We hebben dezelfde verdeler (weet je nog ?), Watts inregelventiel kwart tot halve slag open op Robot LTV-verdeler ? :*) Zal eens kijken wat mijn flow is met andere radiatoren boven dicht maar zit volgens mij wel op 800 l/u. Kan alleen niet inschatten of er evt. ook iets via de bypass 'weglekt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
nlmx51 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:11:
Edit: sorry, had prive gemoeten.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 30-01-2024 20:14 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
scotman21 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:03:
[...]

We hebben dezelfde verdeler (weet je nog ?), Watts inregelventiel kwart tot halve slag open op Robot LTV-verdeler ? :*) Zal eens kijken wat mijn flow is met andere radiatoren boven dicht maar zit volgens mij wel op 800 l/u. Kan alleen niet inschatten of er evt. ook iets via de bypass 'weglekt'
Je vloer is en blijft kouder met een warmtepomp. Voorheen met cv ging er 40 graden in en 32 weer uit, dus gehele vloer was warmer, maar je cv ging korter aan, zeg maar een uurtje of 3 a 4. Nu ga je met 31 in en 27 uit verwarmen, maar wel langer, zeg maar uurtje of 12, dus je kamer warmt op, wel langzamer. Maar de warme vloer kun je vergeten.

Dus 12 uur Quatt x 4kW = 48kW
maar 4 uur CV x 12kW = 48kW

Snap je't. Warmtepomp doet het wel, warmt de kamer op maar met veel lagere temperaturen. Daarentegen:

12 x 1000 watt = ongeveer 3,60 euro*
4 x 1m3 = ongeveer 5,40 euro*

*gerekend met mijn tarieven van 0,3 en 1,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
medu80 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Je vloer is en blijft kouder met een warmtepomp. Voorheen met cv ging er 40 graden in en 32 weer uit, dus gehele vloer was warmer, maar je cv ging korter aan, zeg maar een uurtje of 3 a 4. Nu ga je met 31 in en 27 uit verwarmen, maar wel langer, zeg maar uurtje of 12, dus je kamer warmt op, wel langzamer. Maar de warme vloer kun je vergeten.

Dus 12 uur Quatt x 4kW = 48kW
maar 4 uur CV x 12kW = 48kW

Snap je't. Warmtepomp doet het wel, warmt de kamer op maar met veel lagere temperaturen. Daarentegen:

12 x 1000 watt = ongeveer 3,60 euro*
4 x 1m3 = ongeveer 5,40 euro*

*gerekend met mijn tarieven van 0,3 en 1,35
Deze redenering klopt volgens mij niet. Uitgangspunt is het transmissieverlies of beter gezegd het verbruik in kWatt van je vloer. Uitgaande van het opwarmen van de betonmassa zal de VV wel hulp van de CV nodig hebben om bv op 40 graden te komen. Daarna neemt de WP het over, echter de COP zal lager zijn dan bij 30 graden.
Daarna zal de WP alleen nog de verliezen van je vloer hoeven te compenseren. Tsja, en als die verliezen erg groot zijn, zal de CV alsnog moeten bijspringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 30-01-2024 21:29 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:15:
[...]

@Friezin @Clock

Ik was helaas nog niet toegekomen aan een reactie :) . Ik had mijn vloerverwarming eerst ook waterzijdig ingeregeld met een IR-thermometer maar voor mijn gevoel nam mijn flow over de vloer hierdoor dusdanig af dat de Quatt het minder goed warm kreeg. Uiteindelijk heb ik alle groepen eerst weer vol opengegooid om de flow te verhogen. Nu is alleen de korte groep nog iets geknepen. Ik kreeg hierdoor een warmere vloer. Ja, de retourremperatuur loopt op en de delta-T wordt kleiner dus het klinkt wellicht onlogisch om daar voor te kiezen maar als je daar veel meer flow voor terugkrijgt dan is er misschien toch iets voor te zeggen. Mijn Delta-T van mijn kortste groep is slechts 2 graden maar bij de andere groepen is dit 4-5 graden. Als ik de retourtemperatuur van alle groepen allemaal gelijk zet dan krijgt de kortste groep dusdanig weinig warm water dat hij toch amper opwarmt. Dus dan heb ik wel 31 graden aanvoer en 27 graden retour op alle groepen maar toch deels een koude vloer. Dat Is waar ik tegenaan liep.

Nou kan dat ook komen doordat ik in de aanvoerbuis van mijn verdeler nog een Heimeier kraan heb zitten. Hierop zat altijd een HR-92 knop voor mijn Evohome systeem. Zelf heb ik altijd het idee gehad dat deze kraan ook iets met mijn flow deed. De HR-92 is verwijderd maar de Heimeijer kraan zit er nog wel. Wellicht dat ik deze moet laten verwijderen om nog meer flow over de vloer te krijgen.

Ik ben nu met deze temperaturen wel tevreden over hoe het gaat. Vandaag een COP van 5,1, 8,7 kWh gebruikte elektriciteit door de Quatt. Geen gasverbruik. Het is puur de situatie waarin de CV moet bijspringen wat.
Voor je gevoel...
Heb je het tijd gegeven?

Hier ging eerst ook 32°C de vloer in en werd de vloer ook wel warm.
Maar duurde lang en niet alles werd lekker warm,.
Na beter inregelen van vloerverwarming (zie linkje wat ik gaf) gaat er hier meestal 36-37°C de vloer in.
Vloerverwarming pakte hier eerder veel te veel flow.
Je cv springt bij omdat je vloer niet warm genoeg is wanneer het er op aan komt. Hoe hoger temperatuur-in, des te langer je dat waarschijnlijk kunt rekken....
Hier gaat cv pas aan wanneer Quatt al uren op 1500W+ heeft gedraaid en het, door kou, niet red om er 34+ van te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nlmx51 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:11:
Kleine tip, zet zoiets niet op het forum maar vraag dat aan iemand via een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Freeckje schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Deze redenering klopt volgens mij niet. Uitgangspunt is het transmissieverlies of beter gezegd het verbruik in kWatt van je vloer. Uitgaande van het opwarmen van de betonmassa zal de VV wel hulp van de CV nodig hebben om bv op 40 graden te komen. Daarna neemt de WP het over, echter de COP zal lager zijn dan bij 30 graden.
Daarna zal de WP alleen nog de verliezen van je vloer hoeven te compenseren. Tsja, en als die verliezen erg groot zijn, zal de CV alsnog moeten bijspringen.
Ik ga uit van of / of zonder verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 22:29
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:51:
[...]

geen idee, ik heb opnieuw de vraag aan de RVO voorgelegd, dus even wachten op hun antwoord. het is wel zeer verwarrend en draagd niet echt bij om de energietransitie te promoten.
ik verwacht dat die 4 kW een typo is omdat anders ook het subsidiebedrag aangepast was geweest.je ziet in de nieuwe lijst ook dat mn veel op R410 gebasserde warmtepompen uit de subsidielijst gevallen zijn omdat deze slechts A+ hebben.
Nog reactie gekregen?

Vandaag (via Simpelsubsidie) door de RVO €2.775 gestort gekregen. Installatie 10 januari. Moet er maar eens een belletje aan wagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dersan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Nog reactie gekregen?

Vandaag (via Simpelsubsidie) door de RVO €2.775 gestort gekregen. Installatie 10 januari. Moet er maar eens een belletje aan wagen denk ik.
Helaas niet, zit nog steeds op antwoord van de RVO te wachten, gisteren zag ik op hun website ook nog niet de nieuwe meldcodelijst van januari 2024 staan, daar was nog steeds de versie van december 2023 te zien.
Dus nog even afwachten wat ze zullen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Helaas niet, zit nog steeds op antwoord van de RVO te wachten, gisteren zag ik op hun website ook nog niet de nieuwe meldcodelijst van januari 2024 staan, daar was nog steeds de versie van december 2023 te zien.
Dus nog even afwachten wat ze zullen zeggen.
Die nieuwe lijst is er toch al: https://www.rvo.nl/sites/...ompen-22-januari-2024.pdf
Daar staat de Quatt vrolijk voor 4kW vermeld, erg bijzonder daar hij vorig jaar nog 5kW was.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Die nieuwe lijst is er toch al: https://www.rvo.nl/sites/...ompen-22-januari-2024.pdf
Daar staat de Quatt vrolijk voor 4kW vermeld, erg bijzonder daar hij vorig jaar nog 5kW was.
Ik wil niet vervelend doen, maar dit is de plek waar de lijst meldcodelijst staat op hun site, en helaas zie ik daar nog steeds de versie van december staan.
https://www.rvo.nl/subsid...eldcode-van-uw-warmtepomp

En dat is toch echt hun officiële site mbt de subsidie van warmtepompen gaat : ISDE: Warmtepomp woningeigenaren.

Helaas zie ik niet waar je die link die je laat zien vandaan komt cq wat hier de basis site is.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 30-01-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is de plek waar de lijst meldcodelijst staat op hun site, en helaas zie ik daar nog steeds de versie van december staan.
https://www.rvo.nl/subsid...eldcode-van-uw-warmtepomp

En dat is toch echt hun site wat over de subsidie van warmtepompen gaat : ISDE: Warmtepomp woningeigenaren
Tja, dat de site (wederom) weer eens achterloopt kan ik ook weinig aan veranderen. De link die ik post is niet van een derde bron, maar ook van het RVO.

Bij zowel de Quatt als de Warmte hebben we vorig jaar gezien dat de nieuwe lijst eerder te vinden was dan hij op de pagina's werd vermeld.

Subsidiebedrag komt ook overeen met wat nu uitkereed wordt en met de bedragen vermeld door Quatt.

Laten we hopen dat RVO haar pagina's snel update. Maar ik ben 'bang' dat dit de meest actuele lijst is.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-10 21:47
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Slim, ik kan echter enkel een minimale aanvoertemp instellen op mijn intergas hr 30/36 kompakt uit 2008, en geen maximale temperatuur, precies omgekeerd als jou instelling dus. Cv springt enkel aan bij een warmtevraag boven min aanvoertemp. Wat voo ketel heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
sky_walker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Slim, ik kan echter enkel een minimale aanvoertemp instellen op mijn intergas hr 30/36 kompakt uit 2008, en geen maximale temperatuur, precies omgekeerd als jou instelling dus. Cv springt enkel aan bij een warmtevraag boven min aanvoertemp. Wat voo ketel heb je?
Remeha Tzerra Ace. Maar ook op een Intergas zou je moeten kunnen instellen tot welke temperatuur die verwarmt toch? Temperatuur van CV bedrijf lijkt me een basis CV instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Jawel hoor, kan de wel, gewoon bij de basisinstellingen (niet de installateurs instellingen). Zie handleiding.

Hier mijn instellingen:
Ysbeer in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
[...]

*Bovenaan op 😜 Pagina 44 uit de handleiding. Misschien heb je hier wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuWq9qDKGlJmbWpKtaCgH5_v3Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nby9V7B8HjZUNyczkjcH7jo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door DeltaBro op 31-01-2024 09:09 . Reden: Ter verduidelijking van mijn bericht 😬 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
DeltaBro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Pagina 44 uit de handleiding. Misschien heb je hier wat aan

[Afbeelding]
Nee, niet via de service instellingen. Gewoon direct bij de cv en watertemperatuur: YouTube: Verlagen van de temperatuur van de verwarming van een Intergas Kompa...

Edit: o ja, het staat ook helemaal bovenaan die pagina

[ Voor 3% gewijzigd door Ysbeer op 31-01-2024 09:02 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ysbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Nee, niet via de service instellingen. Gewoon direct bij de cv en watertemperatuur: YouTube: Verlagen van de temperatuur van de verwarming van een Intergas Kompa...
Ik wou net zeggen. Want die parameters op pagina 44 hierboven doen niks met de maximale aanvoertemp. Dat moet je idd via het paneel instellen.

Ik neem trouwens aan dat die ingestelde waarde alleen werkt met aan/uit, en dat opentherm dit gewoon overruled?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaBro
@olafmol @Ysbeer boven aan in het plaatje maximum cv aanvoer tempratuur. het staat op dezelfde pagina 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Hier een interessant onderzoekje van de HAN over de kwestie van nachtverlaging bij hybride warmtepompen, via @Anjos van het Xtend-forum: https://www.han.nl/projec...ten/Control-Strategie.pdf

Conclusie onderzoek: niet doen. M.i. wat kort door de bocht, maar alle aspecten die meespelen komen mooi aan bod. Misschien ook leuk voor de show notes/TS @MacD007?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
DeltaBro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:58:
@olafmol @Ysbeer boven aan in het plaatje maximum cv aanvoer tempratuur. het staat op dezelfde pagina 😉
:F Helemaal gelijk, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DeltaBro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:58:
Ik zie het niet. Die max aanvoer temp via bedieningspaneel is een optie om niet hoger te kunnen op het bedieningspaneel. Dan zie ik nog een warm water (ww) instelling. Nog een vermogen instelling (dat is anders dan temp). En nog wat buitensensor instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
olafmol schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Ik zie het niet. Die max aanvoer temp via bedieningspaneel is een optie om niet hoger te kunnen op het bedieningspaneel. Dan zie ik nog een warm water (ww) instelling. Nog een vermogen instelling (dat is anders dan temp). En nog wat buitensensor instellingen.
Niet in de parameters kijken, maar erboven.
Ingezoomde screenshot ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1tqiaaXuslu9PKhXD3_0BC1_Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QceeaQeJKhWkKFGe5aT0s5TA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
uit het algemene L/W topic: https://geluidslabel.com (@MacD007 TS? ;) )
voor een snelle geluidsberekening van je WP (Quatt staat er ook tussen)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77987074

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 31-01-2024 09:33 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
MacD007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:07:
[...]

ik vrees alleen als hij in CV bedrijf de hut niet met 50 graden warm krijgt (duurt mogelijk wel iets langer) je deze met een Quatt nog lastiger (cq langer hier over doet) warm kunt krijgen.
Er zijn situaties denkbaar waar de 60 graden een meerwarde heeft, maar in het algemeen zie ik deze helaas niet zo. Voor de boost tijdens start maakt 50 of 60 graden geen verschil.
Het afgiftesysteem is natuurlijk bepalend. Met beperkt vermogen/volume van radiatoren is er een hogere aanvoertemperatuur nodig en de Quatt zal dat zelf ook beter kunnen als er geen 50+ m2 voerverwarming is om te voeden.
Daarmee verschuift de temperatuur waarbij de CV ketel mee gaat doen en daar zit het probleem..

Op minimale modulatie ramt een typische ketel er meestal al zo'n 6 kW in met bijbehorende Delta-T, waardoor een moderne digitale ketel al snel in zijn temperatuur begrenzing springt als je die te strak afstelt met een klein radiatoren afgiftesysteem en een Quatt die de retour al voorverwarmt.

Het beste is gewoon om het minimale vermogen te verlagen, de pompsnelheid te verhogen en zolang je een OpenTherm aansturing hebt, de aanvoertemperatuur niet te ver te knijpen.

Alleen als de thermostaat zich enorm misrekent moet je echt gaan begrenzen. Anders is 60 graden meestal prima, want hoe eerder de benodigde warmte geleverd is, hoe sneller de ketel weer uit kan. En met 60 aanvoer zal de ketel altijd condenseren waarmee het pas echt een HR ketel is (gebeurt onder de circa 58 retour voor wie dit niet weet).

Met vloerverwarming of een overkill aan radiatoren is het een ander verhaal, en met oudere analoge ketels is de begrenzing ook niet zo hard, maar een simpele draaiknop. Daar kom je gemakkelijk weg met veel lagere temperaturen.

Zodra je aan/uit gebruikt als aansturing is ongeveer 10 graden ruimte vanaf de temperatuur waar de Quatt onder de 0 graden hulp nodig heeft meestal wel voldoende. Uiteindelijk moduleren moderne ketels ook vanzelf terug wanneer ze de max aanvoertemperatuur benaderen, dus heel onzuinig zal het niet worden.

Het risico dat je hebt met de temperatuur te laag zetten is niet anders dan zonder Quatt. Dan gaat de ketel pendelen en is die alleen maar elke keer met een gigantisch toerental aan het opstarten om vervolgens weer uit te gaan, waarna de thermostaat/CiC hem weer opstart omdat er nog steeds warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:33:
uit het algemene L/W topic: https://geluidslabel.com (@MacD007 TS? ;) )
voor een snelle geluidsberekening van je WP (Quatt staat er ook tussen)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77987074
Lijkt leuk, alleen als dit soort bereikingen echt nodig hebt, namelijk als de gemeente op je stoep staat ivm een klacht heb je aan dergelijke “berekeningen” helemaal niets. Ze missen namelijk een wettelijke status die de berekingstool van de overheid dus wel heeft. Overigens gebruik deze dus ook gewoon deze tool (wpac) maar dan nog een keer in iets verpakt. En is het echt gratis? Staat er niet echt bij dat het ook echt gratis is.

Er is in de wettelijke regeling namelijk maar een berekening toegestaan, en dat is via de berekeningstool van de overheid, anders wordt het echt meten.
Ivm de kosten van het echte meten, denk hierbij maar gerust ergens tussen 2.000-4.000 euro, uitgevoerd door een gecertificeerde bedrijf voor industriegeluiden, wordt je ook niet echt blij.

Ik vind dit meer een verkooptruc en kan dergelijke dingen, tenminste als je een bereikingen wilt hebben die je ook echt kunt gebruiken als het mis gaat, niet echt aanbevelen, het invullen van de tool van de overheid is gratis en ook weer niet zo lastig, zeker als je eerst de moeite neemt om de handleiding van te voren goed te lezen.
Maar dat moet ieder voor zich zelf uitmaken.
Mensen die het niet lukt wil ik nog steeds graag helpen, wat eenvoudige gegevens in een pm is hier voldoende.

Overigens gebruiken zij dus ook gewoon het wpac meetprogramma, maar ze verzamelen wel weer privégegevens zoals je e-mail, adres e.d. , wat gebeurt met deze gegevens? De verplichte discaimer ivm de persoonsgegevens zie je ook nergens.
Waarom dit aanbieden, wat voor business model zit hier achter. Om iets dergelijks aan te bieden wat zo wie zo gratis is?
Op de site geven zelf aan dat de doelgroep de installateur is, “Speciaal voor installateurs”, dus Quatt kan dat als ze dat willen prima gebruiken, wel dan ook graag de wpac sheet meeleveren, doen ze nu ook niet.

De werkwijze om via luchtfoto’s afstanden te meten werkt echter wel meetfouten in deze berekening mee, in bepaalde situaties ligt het verschil op 10 cm wel of niet, volgens mij zijn de afwijkingen bij de gebruikte luchtfoto’s groter. De getoonde waarden doen je echter anders geloven.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 31-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Als je op het verkeerde moment in de app kijkt 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z29rK8RcH-nQYS24ZdIZZu-MmiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9aSvNC0ByEP9CfGjUVa6PIDO.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:18:
Als je op het verkeerde moment in de app kijkt 😬

[Afbeelding]
Je moet ook niet op het verkeerde moment kijken, maar op het goede moment.
Nu alleen nog de juiste definitie van “ verkeerde moment “ bepalen, wat jou plaatje geeft eigenlijk een oneindige COP weer, anders had er een nul gestaan. Beter kun je het echt niet krijgen.
Het electrisch verbruik is hier namelijk je overhead ( verbruik van je pomp, besturing e.d., maar geen compressor ed voor productie van warmte) dit verbruik zul je dus ook in de zomer zien ( gasverbruik even buiten beschouwing gelaten )

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 31-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:45
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Je moet ook niet op het verkeerde moment kijken, maar op het goede moment.
Nu alleen nog de juiste definitie van “ verkeerde moment “ bepalen, wat jou plaatje geeft eigenlijk een oneindige COP weer, anders had er een nul gestaan. Beter kun je het echt niet krijgen.
Het electrisch verbruik is hier namelijk je overhead ( verbruik van je pomp, besturing e.d., maar geen compressor ed voor productie van warmte) dit verbruik zul je dus ook in de zomer zien ( gasverbruik even buiten beschouwing gelaten )
Is de COP niet geleverde warmte gedeeld door gebruikte elektriciteit? De COP is volgens mij 0. Super slechte COP.

Beetje first world problems: het is te warm en daarom is mijn COP 0 ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Is de COP niet geleverde warmte gedeeld door gebruikte elektriciteit? De COP is volgens mij 0. Super slechte COP.

Beetje first world problems: het is te warm en daarom is mijn COP 0 ;)
Dus volgens jou heeft de warmtepomp in de zomer ook een COP van nul?
Voor de puristen is het de gebruikte energie om warmte te produceren en hierdoor zou je de Idle cq overhead verbruik dus niet mee moeten rekenen. Doe je bij een cv ketel ook niet.

Aan de andere kant is het geneuzel achter de komma, de app zelf geeft hier dus ook geen nul aan maar onbepaald (-) je zou hier ook oneindig voor in de plaats kunnen denken, maar dat is een bepaalde zienswijze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:45
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Dus volgens jou heeft de warmtepomp in de zomer ook een COP van nul?
Voor de puristen is het de gebruikte energie om warmte te produceren en hierdoor zou je de Idle cq overhead verbruik dus niet mee moeten rekenen. Doe je bij een cv ketel ook niet.

Aan de andere kant is het geneuzel achter de komma, de app zelf geeft hier dus ook geen nul aan maar onbepaald (-) je zou hier ook oneindig voor in de plaats kunnen denken, maar dat is een bepaalde zienswijze. :)
Technisch gezien is de COP in de zomer nul ja. Weinig of niks geleverde warmte gedeeld door wat verbruikte elektriciteit geeft een hele lage COP.

Het is niet oneindig, een oneindige COP heb je als er wel warmte wordt geleverd die geen stroom kost. Gebeurt alleen als de kWh meter kapot is, denk ik.

En inderdaad, is allemaal geneuzel achter de komma.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJkCA97AV-Wnm9sYmhiXiSq7MXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIB0njB270xdXh8HdYVDlTeK.jpg?f=fotoalbum_large...

Uurtje gewacht om te kijken of Quatt tot bedaren zou komen na behalen doeltemperatuur.... maar nee hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:16:
[Afbeelding]...

Uurtje gewacht om te kijken of Quatt tot bedaren zou komen na behalen doeltemperatuur.... maar nee hoor ...
Blijft de flow temperatuur nog oplopen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
SBL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Ik wil graag eerst mijn warmteverlies aangepast hebben, Remeha ketel naar aan/uit en dan pas thermostaat-geknutsel.
Bevalt jou de "besturing op watertemperatuur" nog steeds goed? En zowel Quatt als ketel nemen het ControlSetpoint van de thermostaat over? Kun je ControlSetpoint, flowmeter.temp en kamer.temp eens laten zien in grafiek?
Ja, met “besturing op watertemperatuur” nemen Quatt en ketel het ControlSetpoint van de thermostaat over. Hieronder de gevraagde grafieken uit HomeAssistant. In de 1e grafiek dezelfde data met quatt water out om te laten zien dat Quatt netjes de ControlSetpoint volgt. De 60+ spikes in de flowtemp komen na warmwatergebruik. Bij intergas stroomt cvwater ook altijd mee door de ketel en bij mij staat nadraaien na warmwater op 15 minuten.

Nb na de koude periode heb ik de maximale wateraanvoer verlaagd van 42 naar nu 35C graden. Ik gebruik nachtverlaging tot 17C graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl5rRPk70DEVxer_10Gx-qrVor4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMCGkwPJcH9rbzGdvnwNxp5m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNJKYQVUF-Ubouq3AHaDamKKjEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmWhofC97e2NlqkV7Tit4sYM.png?f=fotoalbum_large

En de weekgrafieken uit de Quatt app van vorige week en deze week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwmfetb6H8j0vVOj5IFAX7uo8dI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ns3NjR1neq8sKHJ45ISU9NpT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVVMhoWo0oi1dlvKIHo6IHKowcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5PNyHLH2NG8kouVDMfQOpMJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 31-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Blijft de flow temperatuur nog oplopen?
Wat is flow temperatuur?
Deze ken ik nog niet 😜.

Edit: gevonden denk ik: maar nu net iets waar ik nooit op let, tenzij cv aan is.
Dan loopt deze wel op, Quatt-uit blijft stabiel.

Flow rond 800, 8x defrost op willekeurige momenten.

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 31-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

Ysbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
Hier een interessant onderzoekje van de HAN over de kwestie van nachtverlaging bij hybride warmtepompen, via @Anjos van het Xtend-forum: https://www.han.nl/projec...ten/Control-Strategie.pdf

Conclusie onderzoek: niet doen. M.i. wat kort door de bocht, maar alle aspecten die meespelen komen mooi aan bod. Misschien ook leuk voor de show notes/TS @MacD007?
Zitten wel wat vreemde aannames in dat HAN-onderzoek.
"Kleine warmtepompsystemen hebben vaak alleen een aan/uit regeling." Ik zou zeggen OUDE ipv kleine.
"Vaak is de ondergrens van het [ketel]vermogen 4 kW." Ik zou zeggen 6-8kW
Ze drukken de warmtebehoefte uit in MWh [per jaar] in plaats van de gebruikelijke kW.
Ze gaan er van uit dat een hybride systeem dat gemiddeld 60graden water nodig heeft bij -10 (en dus geen vloerverwarming heeft), toch 97% van het aardgasverbruik kan vervangen (in een rijtjeshuis, maar wel 1300m3 gas per jaar). Dan heb je wel propaan nodig als koudemiddel en ben je desondanks inefficient en haal je nooit de SCOP van 3,8 die zij noemen.
Ze doen net alsof je bij een groter huis/groter warmteverlies geen grotere warmtepomp kunt kiezen, alleen aan het eind na alle grafieken en berekeningen wordt dit terzijde nog even genoemd.
Het vermogen van de warmtepomp die ze hebben aangenomen wordt trouwens in het hele stuk niet genoemd.

Deze vond ik wel leuk gevonden: "De dekkingsgraad van de warmtepomp kan verhoogd worden door ontdooien met omgevingslucht als de buitentemperatuur van de 0°C komt. Door de ventilator aan te zetten en de compressor uit, kan het systeem economisch ontdooid worden." Maar als een defrost dan een half uur duurt, wordt de WP wel een stuk minder bruikbaar.
Bij de conclusies stellen ze voor de hele ontdooifunctionaliteit maar weg te laten.

Kortom, leuk onderzoekje, maar imo teveel rare aannames om de conclusies te geloven.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Alleen als de thermostaat zich enorm misrekent moet je echt gaan begrenzen. Anders is 60 graden meestal prima, want hoe eerder de benodigde warmte geleverd is, hoe sneller de ketel weer uit kan. En met 60 aanvoer zal de ketel altijd condenseren waarmee het pas echt een HR ketel is (gebeurt onder de circa 58 retour voor wie dit niet weet).
Volgens mij begint hij bij die temperatuur een beetje te condenseren, maar voor het vollledige effect moet je echt nog een stuk lager. Dus ook bij CV-ketel: lagere aanvoertemperatuur is beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxkKpEF7Ij6PDi7-VhVYfK3dPKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHcKhqaCSracvWZplkVBLvPs.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Ja, met “besturing op watertemperatuur” nemen Quatt en ketel het ControlSetpoint van de thermostaat over. Hieronder de gevraagde grafieken uit HomeAssistant. In de 1e grafiek dezelfde data met quatt water out om te laten zien dat Quatt netjes de ControlSetpoint volgt. De 60+ spikes in de flowtemp komen na warmwatergebruik. Bij intergas stroomt cvwater ook altijd mee door de ketel en bij mij staat nadraaien na warmwater op 15 minuten.

Nb na de koude periode heb ik de maximale wateraanvoer verlaagd van 42 naar nu 35C graden. Ik gebruik nachtverlaging tot 17C graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de weekgrafieken uit de Quatt app van vorige week en deze week

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, dat ziet er mooi uit. Dus Honeywell Round Modulation doet het goed. En de AI van deze thermostaat is vergelijkbaar met (beter dan?) de AI van de CiC.
Ik heb nog zo'n thermostaat liggen, dus als ik de kuren van de T6 of CiC zat ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
SBL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:13:
[...]

"Kleine warmtepompsystemen hebben vaak alleen een aan/uit regeling." Ik zou zeggen OUDE ipv kleine.
Ze drukken de warmtebehoefte uit in MWh [per jaar] in plaats van de gebruikelijke kW.
Ze gaan er van uit dat een hybride systeem dat gemiddeld 60graden water nodig heeft bij -10 (en dus geen vloerverwarming heeft), toch 97% van het aardgasverbruik kan vervangen (in een rijtjeshuis, maar wel 1300m3 gas per jaar). Dan heb je wel propaan nodig als koudemiddel en ben je desondanks inefficient en haal je nooit de SCOP van 3,8 die zij noemen.
Ze doen net alsof je bij een groter huis/groter warmteverlies geen grotere warmtepomp kunt kiezen, alleen aan het eind na alle grafieken en berekeningen wordt dit terzijde nog even genoemd.
Het vermogen van de warmtepomp die ze hebben aangenomen wordt trouwens in het hele stuk niet genoemd.

Deze vond ik wel leuk gevonden: "De dekkingsgraad van de warmtepomp kan verhoogd worden door ontdooien met omgevingslucht als de buitentemperatuur van de 0°C komt. Door de ventilator aan te zetten en de compressor uit, kan het systeem economisch ontdooid worden." Maar als een defrost dan een half uur duurt, wordt de WP wel een stuk minder bruikbaar.
Bij de conclusies stellen ze voor de hele ontdooifunctionaliteit maar weg te laten.

Kortom, leuk onderzoekje, maar imo teveel rare aannames om de conclusies te geloven.
Misschien dan toch maar buiten de TS laten ;). Met de energiebalkjes van de Quatt kun je volgens mij vrij aardig testen en inschatten of nachtverlaging in jouw situatie wel of niet nuttig is. Bij mij wel: onze nachten zijn lang, en qua isolatie valt er nog wat te winnen. Maar veel scheelt het bij de huidige temperaturen nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Misschien dan toch maar buiten de TS laten ;). Met de energiebalkjes van de Quatt kun je volgens mij vrij aardig testen en inschatten of nachtverlaging in jouw situatie wel of niet nuttig is. Bij mij wel: onze nachten zijn lang, en qua isolatie valt er nog wat te winnen. Maar veel scheelt het bij de huidige temperaturen nou ook weer niet.
Zij kijken naar nachtverlaging van een paar graden. Dat moet je inderdaad niet doen met een (kleine) warmtepomp. Ik heb nu weer 0,5graad nachtverlaging ingevoerd, nu hij dat zonder gas in de loop van de dag weer erbij kan pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Zij kijken naar nachtverlaging van een paar graden. Dat moet je inderdaad niet doen met een warmtepomp. Ik heb nu weer 0,5graad nachtverlaging ingevoerd, nu hij dat zonder gas in de loop van de dag weer erbij kan pompen.
Wat in het onderzoek niet wordt benoemd is dat gebruik van nachtverlaging sterk afhankelijk is van comfortwensen van de bewoners.
Dat gaat wat mij betreft ook over gevoelstemperatuur en over de snelheid waarmee de temperatuur na nachtverlaging weer terug naar normaal wordt gebracht.
Ik wordt nu wakker in een huis van 18 graden met een koude badkamervloer, brrr. Toen het eerder deze maand kouder was, was het huis rond 4u al onder de 17 graden en was de badkamervloer na een paar uur al aangenaam warm als ik wakker werd maar het huis nog maar net boven 17 graden. Toch ervaren wij de warme badkamer in een kouder 17C huis meer comfortabel dan een koude badkamer in een warmer 18C huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Volgens mij begint hij bij die temperatuur een beetje te condenseren, maar voor het vollledige effect moet je echt nog een stuk lager. Dus ook bij CV-ketel: lagere aanvoertemperatuur is beter.
[Afbeelding]
Dat klopt helemaal. Maar de CiC/Quatt bepaalt de retourtemperatuur (zit net voor de CV ketel) en je komt met goed ingeregelde radiatoren gemakkelijk op een Delta-T van 10 met 60 graden.

De OpenTherm thermostaat zou niet zomaar 60 moeten vragen, maar als de Quatt al met 50 aanlevert en dan hulp vraagt aan de ketel, dan kan die ketel het niet opeens zuiniger maken.

Om het even te verduidelijken. Als je Quatt bij 45 graden al hulp nodig heeft door beperkt vermogen, dan is 55 een veilige waarde. Hoe lager hoe beter, maar dat los je op met je afgiftesysteem en isolatie, niet door je ketel stuk te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door netappie op 31-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
[...]

@SBL

Mooi geschreven rapport, mooie conclusies, en mooie tegenconclusie met waarheden.

Maar,... geleverd door de HAN, het mag geen minderwaardig rapport zijn.
Zou je niet eens de HAN om commentaar kunnen vragen, dat is pas echt tweaken!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Dat klopt helemaal. Maar de CiC/Quatt bepaalt de retourtemperatuur (zit net voor de CV ketel) en je komt met goed ingeregelde radiatoren gemakkelijk op een Delta-T van 10 met 60 graden.

De OpenTherm thermostaat zou niet zomaar 60 moeten vragen, maar als de Quatt al met 50 aanlevert en dan hulp vraagt aan de ketel, dan kan die ketel het niet opeens zuiniger maken.

Om het even te verduidelijken. Als je Quatt bij 45 graden al hulp nodig heeft door beperkt vermogen, dan is 55 een veilige waarde. Hoe lager hoe beter, maar dat los je op met je afgiftesysteem en isolatie, niet door je ketel stuk te maken.
Die 60 graden is pas nodig bij -10C 🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Idd, goeie opmerkingen. Bij dit soort onderzoeken ben ik ook altijd benieuwd wie de opdrachtgever is, er is in NL een vrij grote lobby van de CV-boeren en installatiebedrijven richting hybride en weg van full-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Die 60 graden is pas nodig bij -10C 🥶
Ja, dat kan bij jou zo zijn. Lijkt mij niet heel prettig als je ketel dan niet meewerkt omdat die bij 50 al afhaakt doordat hij in de begrenzing blijft hangen.

Er is geen vaste waarde voor de max aanvoertemperatuur. Je zal zelf moeten ontdekken waar de Quatt in jouw situatie de handdoek in de ring gooit en de CV bijschakelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
@SBL
@olafmol

Sorry,
weer niet goed gequote
Hoop het nog te leren.
Weer bij gecombineerde reacties van een iemand, en reactie ook nog verdwenen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:27

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Ik heb niet zo'n ruime afgifte, dus haal inderdaad ~10graden afgifte bij watertemperatuur van 60 graden.
Maar als Quatt 46-51 graden doet (5kW) en de CVketel doet 51-59graden (8kW, kan niet zachter) dan wordt 13kW in het systeem gestopt en loopt de watertemperatuur dus verder op. Komt terug bij Quatt met 49, Quatt moduleert terug, dus maakt 52, en de CVketel brengt hem weer naar 60 en gaat dus een rondje later uit. Dus Quatt draait niet volle bak.
In combinatie met een Quatt, zet ik de ketel liever op maximaal 55graden, dan gaat de CVketel eerder uit dan dat de Quatt gaat moduleren: Quatt maakt 47 en ketel +8 = 55 en gaat dus uit. Duurt wel even voordat hij weer aan gaat want Quatt laat maar langzaam terugzakken vanaf. CV ketel pendelt dus niet, maar moduleert in de tijd (paar keer per uur) en Quatt draait volle bak in acceptabel temperatuurbereik.
Watertemperatuur schommelt tussen de 45 en 55 graden; mag uren duren. Als het langzaam koud wordt in huis, kun je keteltemperatuur wat omhoog bijstellen en schakel je de Quatt (deels) af.
TL;DR: Zet hem op maximaal 55! (en als je betere afgifte hebt, dan lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb niet zo'n ruime afgifte, dus haal inderdaad ~10graden afgifte bij watertemperatuur van 60 graden.
Maar als Quatt 46-51 graden doet (5kW) en de CVketel doet 51-59graden (8kW, kan niet zachter) dan wordt 13kW in het systeem gestopt en loopt de watertemperatuur dus verder op. Komt terug bij Quatt met 49, Quatt moduleert terug, dus maakt 52, en de CVketel brengt hem weer naar 60 en gaat dus een rondje later uit. Dus Quatt draait niet volle bak.
In combinatie met een Quatt, zet ik de ketel liever op maximaal 55graden, dan gaat de CVketel eerder uit dan dat de Quatt gaat moduleren: Quatt maakt 47 en ketel +8 = 55 en gaat dus uit. Duurt wel even voordat hij weer aan gaat want Quatt laat maar langzaam terugzakken vanaf. CV ketel pendelt dus niet, maar moduleert in de tijd (paar keer per uur) en Quatt draait volle bak in acceptabel temperatuurbereik.
Watertemperatuur schommelt tussen de 45 en 55 graden; mag uren duren. Als het langzaam koud wordt in huis, kun je keteltemperatuur wat omhoog bijstellen en schakel je de Quatt (deels) af.
TL;DR: Zet hem op maximaal 55! (en als je betere afgifte hebt, dan lager)
Met een OpenTherm aangestuurde ketel zou je thermostaat meestal niet onmiddelijk naar 60 moeten gaan, al zijn er thermostaten die nogal dom (of ouderwets) rekenen.

Ik weet ook niet wat je precies van een Quatt verwacht bij -10 buiten, want de COP is dan al zo laag dat je er misschien 3 kW uit haalt en dan heb ik nog niet meegerekend dat je naar hoge temperaturen moet, wat de COP helemaal verpest.

Maar als je ketel aan/uit gestuurd werkt dan is het misschien wel beter om de grens op te zoeken waarbij de ketel nog net niet gaat pendelen.

Let daarbij op dat je goed meet met bijv een HomeWizard stekker aan de ketel. Want pendelen kan ook zorgen dat de CiC de Quatt terug moduleert om overshoots te voorkomen. Dit komt doordat een startende ketel hoge toeren maakt, dus meer vermogen levert en daarmee dus ook weer eerder tegen de temperatuurgrens aan loopt.

Over een paar weken hangt hier ook een Quatt. Ik zal dan eens kijken of ik opzettelijk een mooie pendel situatie kan veroorzaken die dit fenomeen illustreert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

harv schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:29:
[...]
@SBL

Mooi geschreven rapport, mooie conclusies, en mooie tegenconclusie met waarheden.

Maar,... geleverd door de HAN, het mag geen minderwaardig rapport zijn.
Zou je niet eens de HAN om commentaar kunnen vragen, dat is pas echt tweaken!!
Vorm:
@harv Mijn reactie heb ik getypt na "[/quote]"; en even gecheckt of het goed gaat bij "Toon voorbeeld":
Voor "[/quote]" kun je wel stukken wegknippen waar je niet op reageert.

Inhoud:
Ik heb een mailtje gestuurd met uitnodiging tot reactie. Document is overigens uit 2020, zie ik nu, dus wellicht is hun focus of inzicht al verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Met een OpenTherm aangestuurde ketel zou je thermostaat meestal niet onmiddelijk naar 60 moeten gaan, al zijn er thermostaten die nogal dom (of ouderwets) rekenen.

Ik weet ook niet wat je precies van een Quatt verwacht bij -10 buiten, want de COP is dan al zo laag dat je er misschien 3 kW uit haalt en dan heb ik nog niet meegerekend dat je naar hoge temperaturen moet, wat de COP helemaal verpest.
-10 is alleen theorie; dat CiC de opentherm aangesloten ketel ongewenst/onnodig naar 60graden stuurt helaas niet.
I'll take de 3kW als de COP nog in de buurt van de 2,5 is.
Let daarbij op dat je goed meet met bijv een HomeWizard stekker aan de ketel. Want pendelen kan ook zorgen dat de CiC de Quatt terug moduleert om overshoots te voorkomen. Dit komt doordat een startende ketel hoge toeren maakt, dus meer vermogen levert en daarmee dus ook weer eerder tegen de temperatuurgrens aan loopt.
Zo meet ik. Dat hogere opstartvermogen is zo kort, dat merkt de Quatt niet aan de Tr.
Quatt lijkt bij hoge energievraag alleen teruggemoduleerd te worden als Tr bij 50 in de buurt komt.
Over een paar weken hangt hier ook een Quatt. Ik zal dan eens kijken of ik opzettelijk een mooie pendel situatie kan veroorzaken die dit fenomeen illustreert.
Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
de lang verwachte nieuwe F-gassenverordening heeft groen licht van de EU Raad dd 29-1-2024.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Officiële link EU link f-gassen
bij de eerste diagonale doorlezen kom ik tot de volgende conclusie:
Zowel de Quatt als ook de Quatt Duo vallen in de laagste klasse van warmtepompen (monoblokken, kleiner dan nom. 12 kW)

Voor Quatt betekend dit dat ze de huidige Quatt warmtepompen per 1-1-2027 niet meer kunnen verkopen (en nee, in een thuissituatie val je niet onder de veiligheidsregel).
Wat gelukkig wel mag lijkt het onderhoud te zijn, dit is mogelijk tot GWP 2500 (dit is nog een klein beetje onduidelijk), R-32 zit daar gelukkig behoorlijk ver met zijn GWP van 675 vandaan.

monoblokken (<12 kW = Quatt) per [b]1-1-2027 einde voor koudemiddelen boven de GWP>150[ (dus ook voor R-32)/b], alleen als op grond van veiligheidseisen (denk hierbij bv aan R-290) er geen koudemiddel GWP<150 gekozen kan worden mag er uitgeweken worden naar een koudemiddel tot max GWP 750 (voor huishouden is dit dus niet het geval).
Dit betekend dus het einde voor R 32 voor dit soort monobloks per 1-1-2027.
Gelukkig mag onderhoud en hergebruik van opgevangen koudemiddel nog wel.

De TS is in het kort ook even aangepast.

per 1-1-2032 is ook het einde voor alle warmtepompen die gefluoreerde broeikasgassen (dus R-290 valt hier bv buiten) bevatten ongeacht hun GWP, ook hier weer de uitsluiting als dit uit veiligheidsoverweging niet mogelijk is, ook hier dan tot een max GWP van 750.

idem voor split systemen (L/W) (<12 kW) met gefluoreerde broeikasgassen, ook hier is de limit op GWP<150 ook hier einde oefening voor systemen die niet onder de limit vallen per 1-1-2027.

voor split systemen (L/L = Airco's) (,12 kW) idem als de (L/W hier boven) ligt de termijn op 1-1-2029, dus twee jaar later.

voor alle splitsystermen met gefluoreerde broeikasgassen is dan einde oefening per 1-1-2035.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 01-02-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd of dat in sommige gevallen nuttig kan zijn. Bij een Quatt Duo zou het misschien kunnen werken, maar het hangt er sterk vanaf hoe lang het zou duren. Duurt het 15 minuten dan is het te overzien, duurt het een half uur dan wordt het al een stuk lastiger.

Ik heb niet echt een idee hoe snel de fan er (bijv bij 2 graden buitentemperatuur) genoeg lucht doorheen zou kunnen pompen om de lamellen te ontdooien.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd of dat in sommige gevallen nuttig kan zijn. Bij een Quatt Duo zou het misschien kunnen werken, maar het hangt er sterk vanaf hoe lang het zou duren. Duurt het 15 minuten dan is het te overzien, duurt het een half uur dan wordt het al een stuk lastiger.

Ik heb niet echt een idee hoe snel de fan er (bijv bij 2 graden buitentemperatuur) genoeg lucht doorheen zou kunnen pompen om de lamellen te ontdooien.
dan verwacht je wel dat er nog een luchtstroom tussen de lamellen kan plaats vinden, echter als deze al behoorlijk dicht zijn gaat dit verhaal al niet meer lukken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ysbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:30:
[...]

De temperaturen doen er daarbij wat minder toe dan het verschil tussen dag en nacht temperatuur. Des te groter dit verschil, des te eerder het efficient is om in de nacht te verlagen en overdag te compenseren.

Op dit moment zijn de dag nacht verschillen relatief groot, met vrijdag zelfs een dag waarbij er 8 graden verschil tussen dag en nacht verwacht wordt.

Ik heb wel eens lopen rekenen, en mijn (deels op cijfers gebaseerde) inschatting is dat vanaf een graad of 5 dag nacht verschil nachtverlaging altijd een goed idee is, daaronder hangt het van wat meer factoren af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Ja, dat kan bij jou zo zijn. Lijkt mij niet heel prettig als je ketel dan niet meewerkt omdat die bij 50 al afhaakt doordat hij in de begrenzing blijft hangen.

Er is geen vaste waarde voor de max aanvoertemperatuur. Je zal zelf moeten ontdekken waar de Quatt in jouw situatie de handdoek in de ring gooit en de CV bijschakelt..
Daarom wordt er ook vaak gezegd dat je eigenlijk niet de temperatuur moet begrenzen van de ketel maar het vermogen. Zo heeft je Quatt nog wat ruimte om mee te werken, zonder dat de ketel begint te pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

onlinaius schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Bij de duo blijft er gewoon 1 draaien terwijl de andere defrost. Netto haalt ie heel even 1 graad van de watertemperatuur. Dus dat is echt geen issue en werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Ik weet het, het is lastig om een geluid te vangen op camera, maar volgens mij is het gelukt. Horen jullie het hoge(re) geluid ook en enig idee wat het kan zijn?
Ik vind persoonlijk dat de ventilator ook meer lawaai is gaan maken. Ik heb het geluid ook naar Quatt gestuurd. Die hebben het doorgezet naar de technische dienst.

YouTube: 31 januari 2024

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
okijokii schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:26:
Ik weet het, het is lastig om een geluid te vangen op camera, maar volgens mij is het gelukt. Horen jullie het hoge(re) geluid ook en enig idee wat het kan zijn?
Ik vind persoonlijk dat de ventilator ook meer lawaai is gaan maken. Ik heb het geluid ook naar Quatt gestuurd. Die hebben het doorgezet naar de technische dienst.

YouTube: 31 januari 2024
Ik zie met de analyser een hoge toon van ca 15000 Hz. Afkomstig van de compressor/drive.
Vanuit de lage tonen tot 5000Hz een brede mix van allerlei oorsprong. Ik zal proberen dat verder uit te splitsen.
Wordt morgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 31-01-2024 21:55 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Freeckje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik zie met de analyser een hoge toon van ca 15000 Hz. Afkomstig van de compressor/drive.
Vanuit de lage tonen tot 5000Hz een brede mix van allerlei oorsprong. Ik zal proberen dat verder uit te splitsen.
Fijn dat je dat wilt doen, dankjewel!

De 15000 hz kan ik op youtube horen, maar herken ik niet met het geluid van de Quatt. Dat is voor mijn gehoor toch een ander geluid. Ik denk één van de lagere tonen.

[ Voor 18% gewijzigd door okijokii op 31-01-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 22:29
[...]

Die had je bij mij ook al!
Freeckje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Ik heb het geluid door een analyser gehaald en zie een hoge toon op 15000 Hz. Maar de opname is matig...kan een interferentie zijn.[Afbeelding]
Is dit waar je naar zocht? Verder zie je dat het meeste geluid rond de lage tonen zit. Misschien kan een betere opname meer uitsluitsel geven.
Ik heb verder vandaag ook nog met het RVO gebeld..
RobertowNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Tja, dat de site (wederom) weer eens achterloopt kan ik ook weinig aan veranderen. De link die ik post is niet van een derde bron, maar ook van het RVO.

Bij zowel de Quatt als de Warmte hebben we vorig jaar gezien dat de nieuwe lijst eerder te vinden was dan hij op de pagina's werd vermeld.

Subsidiebedrag komt ook overeen met wat nu uitkereed wordt en met de bedragen vermeld door Quatt.

Laten we hopen dat RVO haar pagina's snel update. Maar ik ben 'bang' dat dit de meest actuele lijst is.
De medewerker probeerde mij goed te helpen maar kwam er ook niet helemaal uit. Conclusie was, de RVO hanteert een eigen berekening met door Quatt aangeleverde informatie waardoor er een subsidiebedrag uit komt rollen (en die " aanvullende " bonus zou al in het bedrag op de meldcodelijst zitten). Het Europese energielabel wordt niet meegenomen.

Wel erg ondoorzichtig allemaal. En ja bovenstaand verhaaltje klopt waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Dersan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Die had je bij mij ook al!

[...]

Ik heb verder vandaag ook nog met het RVO gebeld..

[...]

De medewerker probeerde mij goed te helpen maar kwam er ook niet helemaal uit. Conclusie was, de RVO hanteert een eigen berekening met door Quatt aangeleverde informatie waardoor er een subsidiebedrag uit komt rollen (en die " aanvullende " bonus zou al in het bedrag op de meldcodelijst zitten). Het Europese energielabel wordt niet meegenomen.
wat bedoel je cq wat bedoelde de RVO met "het EU energielabel wordt niet meegenomen, volgens mij was het een RVO besluit om voor A+++ warmtepompen een extra subsidie (a 225 euro in 2024) bovenop de van de bestaande (die was dus 2.700 euro; in 2023) te geven; en volgens mij als ik beide bijelkaar optel kom je op 2.925 euro uit. en niet het bedrag wat je nu in die lijst van januari 2024 zou staan. heel vreemd allemaal.
Wel erg ondoorzichtig allemaal.
ja, voledig mee eens, zelf heb ik helaas nog steeds geen antwoord gehad, ik ga morgen eens bellen, als ik wat tijd vind.
hier nog de link van de rijksoverheid waar die extra 225 euro voor 2024 voor een A+++ warmtepomp staat.
link extra 225 euro subsidie A+++ warmtepomp 2024

daar staat toch duidelijk: "Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225."

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 31-01-2024 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeckje
[...]

@okijokii
Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPzBt5_l0NBdMUGjqGwtXeQiONs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dVn0BeswbK4nbLKna9YNKdAW.png?f=fotoalbum_large
Naast 15000 Hz zie je rond 40, 60, 100 en 350 Hz pieken. Verder een breed spectrum van bijgeluiden, die op het gehoor een beetje pruttelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:56

Trackerfire

BTC HODLER

Mooie maand wederom! Met deze kennis kan de Quatt het prima in z'n eentje. Waarschijnlijk geen 2e nodig bij eventuele uitbreiding naar FE :*) hebben de isolatiemaatregelen goed hun werk gedaan _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a70aB4NKClanM5NMeg6N6cGcuW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnC8AiNBJWCtwfzZ3lWzCK8y.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Daarom wordt er ook vaak gezegd dat je eigenlijk niet de temperatuur moet begrenzen van de ketel maar het vermogen. Zo heeft je Quatt nog wat ruimte om mee te werken, zonder dat de ketel begint te pendelen.
Precies. Hoe erg ik ook tegen deze aanpak ben als je alleen een CV ketel hebt, met een hybride warmtepomp er voor die de retourtempetatuur opduwt is het gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Freeckje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:33:
[...]

@okijokii
Dit is hem:
[Afbeelding]
Naast 15000 Hz zie je rond 40, 60, 100 en 350 Hz pieken. Verder een breed spectrum van bijgeluiden, die op het gehoor een beetje pruttelen...
Dankjewel voor de moeite! Kan je iets meer context geven?
Vanmorgen tussen kwart voor 7 en 7 uur hoorde ik het geluid ook weer (zowel binnen als buiten). Na 7 uur (stille modus stopte), was dat geluid er bijna niet meer. Enig idee wat het kan veroorzaken? Is het resonantie of eerder iets technisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:48

Mickel moen

mickelmoen.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjWHVLdSdPgxg0FhYiZUx90v4Gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HOyFArv3m3CANBwpkwjAHJW1.jpg?f=user_large

Ik wil vandaag nog eens precies aan de slag met de rekentool aangaande de geluidsnorm.

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, is de betekenis van het begrip wandelpad (brandgang)

Bovenstaande tekening is de kadastrale tekening van mijn perceel 5568. Het roze gekleurde vlak links is een steeg (brandgang?) die achter de huizen loopt. Het is allemaal recht van overpad en in die zin denk ik is het niet een openbaar wandelpad te noemen. Tot aan de ingang van onze tuin is deze steeg breder (+/-2.10m), waarvan een derde tot aan de straat bij mijn perceel hoort.

Voor de berekening maakt het m.i. nogal uit, of de steeg als wandelpad gerekend wordt, of dat ik voor de berekening toch de daadwerkelijke erfgrens, de zwarte lijnen moet aanhouden.
De plaats van tuinschuttingen, de grenzen van het roze vlak tellen hier denk ik niet.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Dankjewel voor de moeite! Kan je iets meer context geven?
Vanmorgen tussen kwart voor 7 en 7 uur hoorde ik het geluid ook weer (zowel binnen als buiten). Na 7 uur (stille modus stopte), was dat geluid er bijna niet meer. Enig idee wat het kan veroorzaken? Is het resonantie of eerder iets technisch?
Ik zou zeggen dat de lage tonen resonanties zijn. De 15Khz toon is denk wel iets van de compressor. Als je stille modus uitzet verdwijnt het direct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Ik zou zeggen dat de lage tonen resonanties zijn. De 15Khz toon is denk wel iets van de compressor. Als je stille modus uitzet verdwijnt het direct?
Stille modus heeft wel invloed, maar vanmorgen werd ik om 6.45 uur wakker, toen was het geluid aanwezig met stille modus aan (Quatt was net opgestart). Na 7.00 uur ging de stille modus uit en was het geluid minder aanwezig. Ten tijde van het filmpje was hij volle bak aan het werk en ook toen het geluid.
Ik kan het dus helaas niet koppelen aan de modus, het is er op verschillende vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:36:
[Afbeelding]

Ik wil vandaag nog eens precies aan de slag met de rekentool aangaande de geluidsnorm.

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, is de betekenis van het begrip wandelpad (brandgang)

Bovenstaande tekening is de kadastrale tekening van mijn perceel 5568. Het roze gekleurde vlak links is een steeg (brandgang?) die achter de huizen loopt. Het is allemaal recht van overpad en in die zin denk ik is het niet een openbaar wandelpad te noemen. Tot aan de ingang van onze tuin is deze steeg breder (+/-2.10m), waarvan een derde tot aan de straat bij mijn perceel hoort.

Voor de berekening maakt het m.i. nogal uit, of de steeg als wandelpad gerekend wordt, of dat ik voor de berekening toch de daadwerkelijke erfgrens, de zwarte lijnen moet aanhouden.
De plaats van tuinschuttingen, de grenzen van het roze vlak tellen hier denk ik niet.
Het probleem in deze situatie is dat hier de brandgang aan beide kanten deel uit maakt van het desbetreffende kavel en geen op zich staande “gemeentelijke” aparte kavel betreft.
Er is hier dus geen sprake van een erfafscheiding niet zijnde woonfunctie.
Hier heeft de erfscheiding gewoon een woonfunctie is is op deze erfscheiding dus ook gewoon de geluidseisen voor warmtepompen 45/40 dB van toepassing. Sorry, het is in deze situatie niet anders,
Heb je hulp nodig mbt de rekentool, stuur maar een pm.

Pagina: 1 ... 37 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.