Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:05
Wat mij overigens zojuist opviel op de FE pagina van Quatt:

HeatCharger
De HeatCharger vervangt je cv-ketel en kan, door zijn ingebouwde warmtepomp, warmte toevoegen of onttrekken uit HeatBattery.

Dat had ik eerlijk gezegd nog niet meegekregen. Ik had in mijn hoofd zitten dat de HeatCharger een doorstroomverwarmer was.

Iemand enig idee wat ze bedoelen met warmte onttrekken uit de HeatBattery door middel van de ingebouwde warmtepomp?

In dat vat zit toch (neem ik aan) warm water, dus daar hoef je toch niet meer op te 'warmtepompen'?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-10 21:47
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:59:
Vrijdag en de dagen ervoor dacht ik nog "wat draait mijn systeem mooi stabiel met een goede COP". Maar als de temperatuur weer daalt richting 0 dan merk ik wel dat er nog werk aan de winkel is (zie afbeeldingen). Afgelopen nacht moest de CV ook weer fors bijspringen. Ik heb een constante temperatuur van 20,5 graden. Op de T6 staat optimalisatie uit en ook op de Quatt heb ik 'Optimale besparingen' uitgezet.

Ik werk beneden met een vloerverwarmingsverdeler (LTV) van Robot met zeer beperkte bijmenging van retourwater (halve slag of kwartslag open). Bijna alle groepen staan vol open (op 1 na). De thermostaatknop op de verdeler staat 50 graden. De pompsnelheid van de verdeler staat op 'verschildruk constant' met de hoogste pompsnelheid. Als ik volledig op de Quatt verwarm dan gaat het water met 30 graden de vloer in en komt het met 28 graden retour. Boven heb ik Evohome op de radiatoren als 'slave-systeem' meedraaien (deels met Heatfan ventilatoren).

De CV (Intergass HRE 28/24) werkt met 40 graden aanvoer en staat op beperkt vermogen (6,9 - 9,65 kW). De pompsnelheid stond op 65-85. Als de CV moest bijspringen ging er met grof geweld water met een temperatuur van 40 graden de vloer in en en dit kwam met 35 graden retour.

Ik heb nu de aanvoertemperatuur van de CV op 50 graden gezet en de pompsnelheid verlaagt naar 40-60. De thermostaatknop op de verdeler heb ik verlaagd van 50 naar 45 graden. Eens kijken of dit beter gaat.

Hebben jullie nog andere tips ? Wellicht 'Optimaliseer besparingen' weer aanzetten of andere instellingen op de ketel cq. verdeler ?
Mijn ervaring met Intergas HR 30/36 kompakt op 25% (9kw), min aanvoer op 50 graden, is dat ik ook lange CV runs krijg zonder pendelen, dus dat is opgelost. maar de CV blijft uren meedraaien op 9kw, dat is te veel van het goede, net als jou grafiekjes. Dus wellicht toch maar weer terug naar lagere CV temperatuur, meer pendelen en een langere pendeltijd instellen (15 minuten?) zodat de ketel minder vaak meedoet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:54:

HeatCharger
De HeatCharger vervangt je cv-ketel en kan, door zijn ingebouwde warmtepomp, warmte toevoegen of onttrekken uit HeatBattery.

Dat had ik eerlijk gezegd nog niet meegekregen. Ik had in mijn hoofd zitten dat de HeatCharger een doorstroomverwarmer was.

Iemand enig idee wat ze bedoelen met warmte onttrekken uit de HeatBattery door middel van de ingebouwde warmtepomp?

In dat vat zit toch (neem ik aan) warm water, dus daar hoef je toch niet meer op te 'warmtepompen'?
Stond ergens een animatie waar ik uit opmaak dat deze warmte afgegeven wordt aan je verwarming, mocht het te koud worden.

Edit:

Zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BdV9H621r6J-tbVKIfWCz80V3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjeqeMhBeIiVC82VVqtqQjD5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Friezin op 28-01-2024 12:02 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Inmiddels kleine maand onderweg met de gewijzigde instellingen op mijn ketel, minimale aanvoer temperatuur 50 graden, minimaal cv vermogen 25% (ca 9kw) en pompsnelheid verhoogd.

Beneden VV, boven radiatoren, Lyric T6, evohome boven op slave regeling.
continu temperatuur als het kouder wordt, bij zachte temperatuur 0,5 graad nachtverlaging.

Het pendelen van de ketel is hiermee voorbij, als de cic de ketel aanstuurt blijft deze continue branden.

Op zich is dat goed, echter de quatt laat de cv ketel wel heel snel bijspringen momenteel, als verschil thermostaat setpoint en kamertemp halve graad is, en dan blijft de ketel uren bijstaan (4-6 uur) continu, en lijkt de quatt wel weg te drukken , die wordt soort van "lui"; de CIC ziet natuurlijk water veel warmer terugkomen dan dat deze heeft gevraagd van de CV, dus wat is hier het "leer" effect van ? Het is ook ruim boven nul nu. Optimalisatie aan/uit heeft weinig effect.

De quatt levert ca 4kw, en de ketel doet daar nog eens 9bij, dus totaal 13kw warmte gaat er in het huis. Dat is teveel mi. Verbruikt onnodig veel gas zo. In december 26m3, jan 96m3

Ik ga toch maar terug naar de instelling waarbij de ketel op lagere aanvoer bijspringt en langere “uit” tijd na temperatuur bereikt (15 min anti pendeltijd).

Het is ook nog mogeljk om de ketel zo in te stellen dat wanneer op hoge aanvoertemperatuur, en zolang de OT temperatuurvraag van de CiC daaronder zit, de ketel simpelweg warmtevraag negeert. Wellicht de beste optie, cv gaat dan enkel aan als Cic echt hoge warmtevraag stuurt als het weer flink kouder wordt, bijv boven 50graden van de CiC. Wellicht een truuk om de ketel "te negeren" bij lage Cv temp setpoint van de cic. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCkQsGnwnUCMFQRp8AbPVHYZoMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaFnm7BwVBW7jPhu9YPGJ0W1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYjtb6ul8hAbT2_1HNaSt69V-Fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZRgamHUQQkPacdpo7vlxY3F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8ZX8UP1Zkk2qgHvuCW4WRzOD64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONVb3sv5v6XO9AvgLWeAsUOE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 28-01-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33

HeatCharger

Er is een losse water/water warmtepomp die je ook om kan keren. Dus je kan met hoge snelheid veel energie overdragen.

Door een hoger temperatuurbereik kan deze het vat veel verder opwarmen dan waar de buitenunit komt met een relatief hoge COP.

Dit principe gebruikt men ook in appartementen met een grond warmtepomp. De vloerverwarming hoeft niet zo warm, maar voor SWW doen ze het laatste beetje ook met zo'n oplossing.

Het weer omgekeerd inzetten is hier de slimme zet, want COP 1 elekrrische defrostst zijn gewoon vreselijk onzuinig met een lucht-water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:01:
[...]
Je vergeet echter de efficiëntie en flexibiliteit die je wint. met de Quatt FE. Die kan behoorlijk schelen op het geheel over de lange termijn. Overdag met +4 of in de nacht met -4 warmte uit de lucht halen is een hele andere COP als die thermische accu goed werkt.
Ik ben bang dat dit marketingtaal is. Natuurkundig kun je niet heel veel meer dan een klein steuntje in de rug van de warmtepomp verwachten van een watervat.

Om er even een rekensommetje op los te laten: 200 liter watervat, inkomend water van 11 graden, opwarmen tot 55 graden = 1.16wh (opwarmen 1 liter 1 graad) x 200 x 44 = 10.2KWh aan thermische energie.

Dit komt bij echt koude omstandigheden buiten neer op zo'n 3 uur warmtepompen op de buitenunit (iets minder waarschijnlijk, maar laten we aannemen dat het echt heel erg koud is buiten).

Daarnaast haalt Quatt FE deze energie eerder uit de Cv leidingen (voordeel van een WPB met aan en afvoer naar buiten: dat is extra warmte naar binnen), dus dit is op een eerder moment ten koste gegaan van je verwarmingsvermogen.

Dan ga je er echter al vanuit dat je de volledige 10.2KWh weer terug kunt winnen, en dat is de echte wereld ook niet het geval, want dan staat dat tapwatervat weer op 11 graden, en dat is niet erg lekker douchen.

In de praktijk zou je dit deels kunnen ondervangen door het watervat wat warmer te maken dan die 55 graden, maar dat gaat wel ten koste van de COP.

Zeg dat je tot 65 opwarmt, en afkoeling tot 45 acceptabel vind. Dan heb je nog maar 4.6KWh aan warmte die je uit het vat kunt halen.

Ik zie het eerlijk gezegd nog niet zo, ik denk dat Quatt het equivalent van een WPB + extra verwarmertje gaat neerzetten, die wat kan inspelen op variabele tarieven (daar geloof ik ook nog wel in, dat is niet al te ingewikkeld), maar de rest is voor mij toch echt marketing mumbo jumbo tot anders bewezen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik zie de laatste dagen steeds meer discussie over de FE-variant van Quatt. We vergelijken deze met andere varianten, waarbij een lucht-warmtepomp, spiraalboiler, al dan niet aangevuld met een warmtewisselaar, en een elektrische CV of doorstromer vergeleken worden met de FE van Quatt. Dit zijn allemaal mogelijke oplossingen, maar ik verwacht dat ze minder efficiënt zijn. De lagere investering is zeker aantrekkelijk, maar hier zit geen verdien termijn aan vast. Het energieverbruik van deze opties/combinaties is van een andere orde. Je kunt discuteren of een elektrische CV en een luchtwarmtepomp-boiler in de buurt komen, maar waarschijnlijk zijn ze minder intelligent maar wel robuuster.

Als ik de documentatie lees, heeft de FE van Quatt geen klassieke warmtewiwsselaar. Dit wordt namelijk de water/water-pomp genoemd. Deze kan de warmte van de standaard Quatt omzetten naar CV-warmte en boiler-warmte. In de boostfunctie gaat de lucht-water warmtepomp op vol vermogen warmte leveren aan de booster, die dit omzet in warm tapwater. Het maakt dan ook niet uit of je nu 35 graden of 55 graden nodig hebt om je huis te verwarmen. De FE bepaalt welke stooklijn de Quatt buiten gaat maken. Met een klep kun je tijdelijk de toevoer naar de CV uitzetten en gebruikmaken van de hogere aanvoertemperatuur die de Quatt kan maken. Daarna kan de booster uit de boiler warmtapwater omzetten naar warm CV-water. Hierdoor heb je geen 4 of 8 kW tot je beschikking, maar waarschijnlijk 6 tot 10 kW. Bij een strengere winter kun je dan ook bij nog lagere temperaturen je huis warm houden. In de boiler van Quatt zit waarschijnlijk een spiraal als backup; deze warmte kan dus gebruikt worden voor het voorverwarmen van tapwater, maar ook kan de warmte ingezet worden voor de CV. Dan heb je totaal maximaal 2x16 ampère nodig, wat heel beperkt is. Veel mensen hebben een 3-fase aansluiting, wat neerkomt op 75 (3x25) ampère beschikbaar. Dan houd je maximaal nog 43 ampère over. Als je nog 16 ampère reserveert voor een auto, heb je 27 ampère over voor je kookgroep. Daarbij zit de laadpaal op een loadbalancer en is 27 ampère al ruim voldoende. Wel moet je ervoor zorgen dat ze niet allemaal op dezelfde fase zitten.

Een water/water warmtepomp is een zeer betrouwbare techniek met een hoge efficiëntie. We moeten nog wachten op verdere documentatie, maar ik vind het er veelbelovend uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Stond ergens een animatie waar ik uit opmaak dat deze warmte afgegeven wordt aan je verwarming, mocht het te koud worden.

Edit:

Zie
[Afbeelding]
Dat stuk begrijp ik volledig, maar ik begrijp het warmtepomp gedeelte van die HeatCharger niet. Je hebt een warm tapwatervat (zeg 60 graden), en daar ga je warmte aan onttrekken. Dat kan dan toch gewoon via een warmtespiraal in het vat? Waarom daar nog op warmtepompen?

Misschien is de reden dat het niet anders kan door de setup van Quatt FE, waarbij de HeatCharger de warmte het vat in pompt, en dit dus ook de enige manier is de warmte er weer uit te krijgen.

Dat zou ik dan zelf eerder als een nadeel van de Quatt zien, want die warmtepomp om de warmte het vat uit te krijgen voegt niets toe, maar kost alleen maar rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Volgens mij spreekt Quatt ook niet over de dakpijp, alleen over weghalen CV (correct me if I'm wrong..)
De heat battery klinkt heel fancy maar biedt geen enkele functionaliteit die je met een WPB ook niet kan plannen, dus voordeel is daar relatief minimaal.
Waar de hernia vandaan komt snap ik even niet?

Edit: heat battery geeft wel flexibiliteit maar ook beperkingen, als je s ochtends een warme douche wil (of 2) kan je niet een hele nacht bij -4 buiten warmte eruit halen. Volgens mij was in die topic ook al voorgerekend dat de thermische opslagcapaciteit relatief beperkt is tot 5a 10 kWh (@onlinaius wellicht?)
Klopt, net de rekensom weer op losgelaten.

Het sommetje is 1.16Wh per liter water per graad omhoog.

Daarom zie je ook dat als men het 'normaal' over warmtebatterijen (die bedoeld zijn om in de zomer op te laden en de winter te ontladen) heeft dit vaak over extreem goed geisoleerde bakken gesteente / zand / zout gaat, die tot honderden, soms zelfs 1000 graden worden opgewarmd.

Voor enige opslag van betekenis heb je heel veel volume nodig, en / of hele hoge temperaturen, beide niet erg aantrekkelijk in een bestaande woning en met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

HeatCharger

zo ver ik het kan nagaan zit er een water/water warmtepomp in, die heb je ook nodig om het SWW systeem te scheiden van het CV-water systeem.
Wat ze beloven is dat ze t.o.v. een normale WPB die op water/water systeem werkt zoals een Auer Edel Eau ( hier de link naar het betreffende tweakers forum Auer Edel EAU, beide kanten kan werken, dus kan als (bv tijdens de opstart de 18 graden niet worden behaald, deze warmte uit het SWW boilervat gehaald kan worden),
in de meeste gevallen (en daarom ook vaak de noodzaak voor twee Quatt's) er dan meer dan voldoende warmte vanuit het cv water gevoed kan worden om ook de SWW water/water warmtepomp te voeden.
Het zou me overigens niet verbazen als daar ook een kleine electrische heater in zit die als backup fungeert.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 28-01-2024 12:24 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Er is een losse water/water warmtepomp die je ook om kan keren. Dus je kan met hoge snelheid veel energie overdragen.
Dat verklaart het. Of ik het een voordeel vind heb ik nogal mijn twijfels bij. Ten opzichte van warmte overdragen via een spiraal uit het SWW vat win je niets met de warmtepomp in de HeatCharger, het lijkt meer een limitatie te zijn van de setup van Quatt FE, waarbij je het cv water niet rechtstreeks door een spiraal in het vat kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:20:
[...]

zo ver ik het kan nagaan zit er een water/water warmtepomp in, die heb je ook nodig om het SWW systeem te scheiden van het CV-water systeem.
Wat ze beloven is dat ze t.o.v. een normale WPB die op water/water systeem werkt zoals een Auer Edel Eau ( hier de link naar het betreffende tweakers forum Auer Edel EAU
Ik ben benieuwd naar de rest, want ik zat me ook al af te vragen of dat bij de Auer Edel EAU ook zo werkt, of dat hier de warmtepomp in het vat zit verwerkt, en wat het voordeel is van de warmtepomp buiten het vat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Ik ben benieuwd naar de rest, want ik zat me ook al af te vragen of dat bij de Auer Edel EAU ook zo werkt, of dat hier de warmtepomp in het vat zit verwerkt, en wat het voordeel is van de warmtepomp buiten het vat houden.
Nee, bij de Auer, ik heb er dus naar gekeken zit de warmtepomp boven op de vat en van buitenaf af gezien dus één toestel.
het geel gemarkeerde deel is de pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TChKSOX4ISfv2Yj1JxswjQQHjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1qq52am3OMmJITNEsXGqyta.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U67NCOSmjxUx2uqvvl0afamPE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bXuXztjeMoM2MtErPxxnlZV.jpg?f=fotoalbum_tile

overigens zou juist die Auer mogelijk wel eens een erg leuk alternatief kunnen worden voor de Quatt upgrade, het probleem zit hem er in dat je naast die Auer je ook nog een electrische heater nodig hebt voor de start up's voor de Quatt (het bekende 18 graden probleem). En je moet dus ook nog zelf een "slimme" aansturing tussen deze maken, voor een goede tweaker in HA denk ik goed mogelijk, voor de normale consument is dat echt een brug te ver, dus daar is de Quatt oplossing denk ik nog helemaal niet zo verkeerd. Alleen wat we vroeger van Quatt gewend waren, namelijk een leuk product tegen een scherpe prijs is hier dus niet meer bij, dit zijn heel marktconforme prijzen.
Gisteren in het RTL nieuws het groninger dorp gezien, Quatt zou daar eens in elk huis een folder moeten stoppen. Want de adviseurs die daar bezig waren kunnen volgens mij beter naar een ander beroep uit gaan kijken, want echt kaas van de materie hebben ze daar schijnbaar echt niet. :?

de Auer lijkt ook de nodige kinderziektes te hebben, mn slechte algemene kwaliteit en slechte service, zeker als je de laatste berichten op het forum leest. blijkt wel goed te tweaken, of is dat meer een must.? :?

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 28-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Door een hoger temperatuurbereik kan deze het vat veel verder opwarmen dan waar de buitenunit komt met een relatief hoge COP.
Dat laatste stukje heeft een hoge COP, want werkt met een hoge aanvoertemperatuur, maar om SWW echt heet te maken kun je nog steeds niet om natuurkunde heen. Je kunt het vat dan misschien wat heter maken, met extra buffer, maar de COP neemt nog steeds navenant af.

Vergeet niet dat je 2x met de COP te maken hebt, 1x voor het buitengedeelte, 1x voor het binnengedeelte.

Lekker koude dag buiten, COP 2.8 op de buitenunit = 357 Wh elektrisch per KWh thermisch.

Daarna kun je met mooie hoge efficientie 65 graden maken, laten we zeggen met COP 3, en dan kost die KWh in het vat verplaatsen opnieuw 333 Wh.

Totaal 690 Wh per KWh = COP 1.44.

En dan is het nog maar de vraag of de lucht-water warmtepompboiler het slechter doet, met als limitatie dat veel hiervan niet boven de 55 graden uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Dat stuk begrijp ik volledig, maar ik begrijp het warmtepomp gedeelte van die HeatCharger niet. Je hebt een warm tapwatervat (zeg 60 graden), en daar ga je warmte aan onttrekken. Dat kan dan toch gewoon via een warmtespiraal in het vat? Waarom daar nog op warmtepompen?

Misschien is de reden dat het niet anders kan door de setup van Quatt FE, waarbij de HeatCharger de warmte het vat in pompt, en dit dus ook de enige manier is de warmte er weer uit te krijgen.

Dat zou ik dan zelf eerder als een nadeel van de Quatt zien, want die warmtepomp om de warmte het vat uit te krijgen voegt niets toe, maar kost alleen maar rendement.
omdat je wel naar die 60 graden moet, en dat is met een water/water warmtepomp gewoon veel eenvoudiger te doen.
wil je dat met een spriaal doen moet je zender een hogere temperatuur hebben dan de ontvanger, anders werkt dat niet en loopt je overdracht de andere kant op.
en een CV water boven de 60 graden wil je nu ook niet echt bij een warmtepomp. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:27
sky_walker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:00:
Inmiddels kleine maand onderweg met de gewijzigde instellingen op mijn ketel, minimale aanvoer temperatuur 50 graden, minimaal cv vermogen 25% (ca 9kw) en pompsnelheid verhoogd.

Beneden VV, boven radiatoren, Lyric T6, evohome boven op slave regeling.
continu temperatuur als het kouder wordt, bij zachte temperatuur 0,5 graad nachtverlaging.

Het pendelen van de ketel is hiermee voorbij, als de cic de ketel aanstuurt blijft deze continue branden.

Op zich is dat goed, echter de quatt laat de cv ketel wel heel snel bijspringen momenteel, als verschil thermostaat setpoint en kamertemp halve graad is, en dan blijft de ketel uren bijstaan (4-6 uur) continu, en lijkt de quatt wel weg te drukken , die wordt soort van "lui"; de CIC ziet natuurlijk water veel warmer terugkomen dan dat deze heeft gevraagd van de CV, dus wat is hier het "leer" effect van ? Het is ook ruim boven nul nu. Optimalisatie aan/uit heeft weinig effect.

De quatt levert ca 4kw, en de ketel doet daar nog eens 9bij, dus totaal 13kw warmte gaat er in het huis. Dat is teveel mi. Verbruikt onnodig veel gas zo. In december 26m3, jan 96m3

Ik ga toch maar terug naar de instelling waarbij de ketel op lagere aanvoer bijspringt en langere “uit” tijd na temperatuur bereikt (15 min anti pendeltijd).

Het is ook nog mogeljk om de ketel zo in te stellen dat wanneer op hoge aanvoertemperatuur, en zolang de OT temperatuurvraag van de CiC daaronder zit, de ketel simpelweg warmtevraag negeert. Wellicht de beste optie, cv gaat dan enkel aan als Cic echt hoge warmtevraag stuurt als het weer flink kouder wordt, bijv boven 50graden van de CiC. Wellicht een truuk om de ketel "te negeren" bij lage Cv temp setpoint van de cic. Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zet de minimale aanvoertemperatuur eens naar 30 (in plaats van 50). Dat loste bij mij dit probleem op. Niet iedereen is het daar mee eens op dit forum, maar bij mij en ook bij anderen was de 50 graden te hoog.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:40:
[...]

omdat je wel naar die 60 graden moet, en dat is met een water/water warmtepomp gewoon veel eenvoudiger te doen.
wil je dat met een spriaal doen moet je zender een hogere temperatuur hebben dan de ontvanger, anders werkt dat niet en loopt je overdracht de andere kant op.
en een CV water boven de 60 graden wil je nu ook niet echt bij een warmtepomp. O-)
Als aanvulling
Spiraal heeft een lager afgifte verrmogen. Je hebt alleen een pomp. Dat is mooi en eenvoudig. Maar wel passief en traag. De warmte moet je ook vasthouden en gaat verloren. Door actief ipv passief met je boiler om te gaan kan die dus ook kleiner kan zijn. Dit heeft een energetische voordeel.
Zoals gezegd een water/water warmtepomp is ook nog zeer efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
@okijokii @sky_walker

Als jullie het hebben over het wijzigen van de aanvoertemperatuur van de ketel. Gaat het dan (voor een Intergas) over :

-Maximum CV aanvoertemperatuur (in te stellen via het hoofddisplay) (staat bij mij nu op 45 graden) OF
-parameter 5 : Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn (via installateursmenu) (staat bij mij op 25 gr) OF
-paramter E : Min. aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) (via installateursmenu) (staat bij mij op 40 gr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:28:
@okijokii @sky_walker

Als jullie het hebben over het wijzigen van de aanvoertemperatuur van de ketel. Gaat het dan (voor een Intergas) over :

-Maximum CV aanvoertemperatuur (in te stellen via het hoofddisplay) (staat bij mij nu op 45 graden) OF
-parameter 5 : Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn (via installateursmenu) (staat bij mij op 25 gr) OF
-paramter E : Min. aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) (via installateursmenu) (staat bij mij op 40 gr)
Het gaat bij mijn ketel (Intergas Xtreme 36) over de parameter:

P56 (min cv aanvoertemp) op 30°C

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Nee, bij de Auer, ik heb er dus naar gekeken zit de warmtepomp boven op de vat en van buitenaf af gezien dus één toestel.
het geel gemarkeerde deel is de pomp.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, dat vermoeden had ik al. Ik zie ook niet direct het voordeel van het warmtepompgedeelte los van het vat plaatsen. Heeft misschien met teruglevering aan het cvsysteem te maken, maar theoretisch zou dat natuurlijk ook net zo makkelijk in een warmtepomp kunnen die direct op / in het vat zit.
[...]
overigens zou juist die Auer mogelijk wel eens een erg leuk alternatief kunnen worden voor de Quatt upgrade
Poeh, ik zie eerlijk gezegd niet zo bar veel voordelen in W/W voor tapwatervaten.

Het enige voordeel is dat je geen ventilatiegaten naar buiten nodig hebt, en dat scheelt iets aan isolatiewaarde in je huis. Mogelijk is een W/W ook wat stiller (kan ik me wat bij voorstellen). Ik vind het niet opwegen tegen het grootste nadeel: dat je geen extra warmte het huis in haalt, maar de warmte uit de cv leiding haalt, en die warmte ook nog eens 2x moet verpompen wat nu niet erg efficient klinkt.
[...]
overigens zou juist die Auer mogelijk wel eens een erg leuk alternatief kunnen worden voor de Quatt upgrade, het probleem zit hem er in dat je naast die Auer je ook nog een electrische heater nodig hebt voor de start up's voor de Quatt (het bekende 18 graden probleem). En je moet dus ook nog zelf een "slimme" aansturing tussen deze maken, voor een goede tweaker in HA denk ik goed mogelijk, voor de normale consument is dat echt een brug te ver.
Aansturing is toch niet zo heel moeilijk? Als je het makkelijk wilt houden gewoon de aan-uit schakeling van de Quatt op een doorstroomverwarmer / e-cv aansluiten. Uiteraard valt hier nog wat in te tweaken als je het beter wilt (ik zou bijv willen voorkomen dat de doorstroomverwarmer / e-cv mee gaat verwarmen omdat deze als reguliere cv ketel gezien wordt, ik zou deze echt puur voor de 18 graden willen gebruiken).

En met een normale WPB zou je natuurlijk ook (mits deze een extra spiraal heeft) de elektrische heater weg kunnen laten, en de aan - uit schakeling van de CiC op een 3weg klep kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-10 19:06
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:14:
[...]

zie hier de info van de rijksoverheid mbt de subsidie van A+++ warmtepompen.
hou wel rekening mee dat de RVO pas begin januari de Quatt naar de status van A+++ heeft gezet, dus aanvragen die net daarvoor zijn ingedient krijgen waarschijnlijk nog de subsidie op basis van A++, dus daar zul je wel zelf even achteraan moeten. Eigenlijk zou dat door simpelsubsidie gedaan moeten worden, maar gezien dat ze het blijkbaar zelf ook niet weten zou ik daar maar niet op rekenen.
[Afbeelding]
Op de Rvo lijst van 22 januari https://www.rvo.nl/sites/...ompen-22-januari-2024.pdf
Staat op pagina 103 voor de Quatt 2775,- als subsidie bedrag. Dat is dus in lijn met de info die ik van Simpelsubsie en mijn beschikking heb gekregen. Tevens wat op de Quatt site staat. https://www.quatt.io/subs...is%20%E2%82%AC5.550%2C%2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat dat de reden is dat ze voor W/W gaan, zodat je heter water kunt bufferen. Ik heb er echter mijn twijfels over. Als de energie spotgoedkoop is zou het misschien een keer interessant kunnen zijn om naar echt hoge temperaturen te gaan (80 bijv), maar dat kan alleen maar als de energie zo goedkoop is dat de beroerde COP geen dingetje meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
T-Rob schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Op de Rvo lijst van 22 januari https://www.rvo.nl/sites/...ompen-22-januari-2024.pdf
Staat op pagina 103 voor de Quatt 2775,- als subsidie bedrag. Dat is dus in lijn met de info die ik van Simpelsubsie en mijn beschikking heb gekregen. Tevens wat op de Quatt site staat. https://www.quatt.io/subs...is%20%E2%82%AC5.550%2C%2D
Ik zie dat de Quatt in de nieuwe lijst nog maar op 4 kW staat ipv 5 kW.

@MacD007 Kan natuurlijk zijn dat ze met een beetje tuning de A+++ norm hebben gehaald, maar dat dit wel ten koste van vermogen ging onder de voorgeschreven omstandigheden.

Of degene die de lijst heeft bijgewerkt heeft de 4 kW van de naam over genomen. Werkt ook wel verwarrend.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 28-01-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat dat de reden is dat ze voor W/W gaan, zodat je heter water kunt bufferen. Ik heb er echter mijn twijfels over. Als de energie spotgoedkoop is zou het misschien een keer interessant kunnen zijn om naar echt hoge temperaturen te gaan (80 bijv), maar dat kan alleen maar als de energie zo goedkoop is dat de beroerde COP geen dingetje meer is.
w/w heeft een een zeer goede cop. Waar jij rekent met 3 voor de W/W is dit eerder 5 als het geen 8 is. Die 2 maanden per jaar dat de quatt (buiten) een COP heeft lager dan 3 tov van de 8 maanden boven drie. En 4 tot 5 maanden een cop boven 8.
Als je voor de w/w 5 rekent en gemiddeld in het jaar voor de quatt een cop van 6 voor alleen tapwater. Dan is je gemiddeld cop over een jaar voor warmwater boven de 3 ipv 1.44 zoals eerder is berekend.
wij moeten de specs natuurlijk wel afwachten. Maar een mooi verdienmodel voor SWW is bij geen enkel systeem mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Gisteren in het RTL nieuws het groninger dorp gezien, Quatt zou daar eens in elk huis een folder moeten stoppen. Want de adviseurs die daar bezig waren kunnen volgens mij beter naar een ander beroep uit gaan kijken, want echt kaas van de materie hebben ze daar schijnbaar echt niet. :?
Gister alleen een stuk gezien in RTLnieuws over Garyp, maar dat ligt het ten zuidoosten van Ljouwert...
Oftewel: Fryslân..... 🫣

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Gister alleen een stuk gezien in RTLnieuws over Garyp, maar dat ligt het ten zuidoosten van Ljouwert...
Oftewel: Fryslân..... 🫣
@MacD007 deze?:

https://www.rtlnieuws.nl/...p-nog-niet-van-het-gas-af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zie dat de Quatt in de nieuwe lijst nog maar op 4 kW staat ipv 5 kW.

@MacD007 Kan natuurlijk zijn dat ze met een beetje tuning de A+++ norm hebben gehaald, maar dat dit wel ten koste van vermogen ging onder de voorgeschreven omstandigheden.

Of degene die de lijst heeft bijgewerkt heeft de 4 kW van de naam over genomen. Werkt ook wel verwarrend.
geen idee, ik heb opnieuw de vraag aan de RVO voorgelegd, dus even wachten op hun antwoord. het is wel zeer verwarrend en draagd niet echt bij om de energietransitie te promoten.
ik verwacht dat die 4 kW een typo is omdat anders ook het subsidiebedrag aangepast was geweest.je ziet in de nieuwe lijst ook dat mn veel op R410 gebasserde warmtepompen uit de subsidielijst gevallen zijn omdat deze slechts A+ hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oeps, het was dus Fiesland, sorry duizend maal excusses hiervoor om Groningen met Friesland te verwisselen. _/-\o_
ook excusses aan @Friezin
Ja, die bedoelde ik dus.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 29-01-2024 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:50:
[...]

ik denk dat er meer redenen zijn om ipv een lucht/water wpb een water/water wpb te gaan, mn de dan niet noodzakelijke extra luchtkanalen zijn echt een voordeel.
of een buffer iets toevoegd is een groot vraagteken, ik denk dat ze dat mn doen om het probleem met de 18 graden gap hierdoor makelijk op te lossen en dus een veel kleine "nood" electrische booster nodig is. Ik dacht overigens ook dat de COP van een water/water wp beter scoord dan een lucht/water wp. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:04:
[...]

ik denk dat er meer redenen zijn om ipv een lucht/water wpb een water/water wpb te gaan, mn de dan niet noodzakelijke extra luchtkanalen zijn echt een voordeel.
of een buffer iets toevoegd is een groot vraagteken, ik denk dat ze dat mn doen om het probleem met de 18 graden gap hierdoor makelijk op te lossen en dus een veel kleine "nood" electrrische booster nodig is. Ik dacht overigens ook dat de COP van een water/water wp beter scoord dan een lucht/water wp. _/-\o_
Let wel dat de Heatcharger W/W warmtepomp de warmte ergens vandaan moet halen: uit het CV circuit. De warmte uit het CV circuit is weer opgewekt door de Quatt L/W buitenunit, dus in alle eerlijkheid voor elke thermische kWh opgeslagen in de HeatBattery zou je elektrisch verbruik van de Charger + een deel van het elektrisch vermogen van de Quatt buitendeel moeten nemen. Uiteindelijk komt de energie alsnog uit de buitenlucht echter zijn er twee warmtepompprocessen bezig

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Let wel dat de Heatcharger W/W warmtepomp de warmte ergens vandaan moet halen: uit het CV circuit. De warmte uit het CV circuit is weer opgewekt door de Quatt L/W buitenunit, dus in alle eerlijkheid voor elke thermische kWh opgeslagen in de HeatBattery zou je elektrisch verbruik van de Charger + een deel van het elektrisch vermogen van de Quatt buitendeel moeten nemen. Uiteindelijk komt de energie alsnog uit de buitenlucht echter zijn er twee warmtepompprocessen bezig
Deze combinatie is juist voordelig, De buitenunit is goed in de eerste 35 graden en de water/water warmtepomp kan heel langzaam en zuinig energie uit die voorverwarmde massa halen.

Normaal gesproken halen water/water warmtepompen energie uit de grond of bijvoorbeeld uit open water. Daarmee zit je aanzienlijk kouder (hooguit10 graden) en moet een elektrische pomp vaak veel harder werken vanwege diepte en/of afstand.

Al die overhead rekent men mee in de COP en dan nog haalt het nette cijfers. Bij de Quatt FE oplossing zal je dus zo'n 25 graden minder hoeven te overbruggen met een flow die al bestaat en daarmee gemiddeld hoger uit kunnen komen voor hetzelfde resultaat.

Tegelijk is dit natuurlijk allemaal nog niet bewezen, maar ik betwijfel dat Quatt zoiets zonder vertrouwen aan zou bieden als ze gewoon de tijd hebben om verder te ontwikkelen.

Ze komen al om in het werk (in het weekend nu ook installaties), dus waarom zouden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ivm het geluid wil ik morgen het dak weer even op om de Quatt eens een kwartslag te draaien. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Uit zetten, leidingen (buigen die een beetje mee?), iets anders?

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 28-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-10 19:06
Ik wil hier niet zeuren over een subsidie extratje of het moeilijk aan de haak krijgen van Quatt om hun niet goed opgeleverde Quatt duo te fixen.

Wil wel de (eerste) ervaringen delen hoe mijn duo nu functioneert in combi met de T6. Mijn woonsituatie is ca 2000 m3 gas per jaar aan warmte, ruim bemeten radiatoren en deels vloerverwarming, die ik al een jaar op 50 C had bedreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEpOOehbXBIxUe0f-hro_7eS3H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uBgSdU5yq7VcedYhVXtsF2U2.png?f=fotoalbum_large

Warmteafgifte werkt super. Kan ruim 8 kW het huis insturen met ca 42 C, dat dan met ca 33 C terugkomt.

Met deze capaciteit kon ik met dit weer dus zonder Cv het huis lekker warm houden, ondanks een beetje nachtvorst en dan ook nog redelijk vlot de binnentemperatuur verhogen.

Als dit stabiel blijft kom ik grotendeels van het gas, wat boven mijn verwachtingen en de voorspelling van Quatt is.

Met die lage aanvoertemperatuur is de COP van vandaag 4,1 prima.

Ik vind de regeling zoals die nu functioneert heel rustig en stabiel. Hoop dat dit bij andere omstandigheden ook zo blijft.

Kortom, zeer tevreden over eerste functioneren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Deze combinatie is juist voordelig, De buitenunit is goed in de eerste 35 graden en de water/water warmtepomp kan heel langzaam en zuinig energie uit die voorverwarmde massa halen.

Normaal gesproken halen water/water warmtepompen energie uit de grond of bijvoorbeeld uit open water. Daarmee zit je aanzienlijk kouder (hooguit10 graden) en moet een elektrische pomp vaak veel harder werken vanwege diepte en/of afstand.

Al die overhead rekent men mee in de COP en dan nog haalt het nette cijfers. Bij de Quatt FE oplossing zal je dus zo'n 25 graden minder hoeven te overbruggen met een flow die al bestaat en daarmee gemiddeld hoger uit kunnen komen voor hetzelfde resultaat.

Tegelijk is dit natuurlijk allemaal nog niet bewezen, maar ik betwijfel dat Quatt zoiets zonder vertrouwen aan zou bieden als ze gewoon de tijd hebben om verder te ontwikkelen.

Ze komen al om in het werk (in het weekend nu ook installaties), dus waarom zouden ze?
Het betekent wel dat de heatcharger extra warmte uit het CV systeem haalt die de buiten unit weer moet aanvullen.
Grondwater/water warmtepompen gebruiken kouder water dat klopt maar kunnen grotere flows halen om nuttige hoeveelheid warmte uit grondwater te halen. De Heatcharger zal altijd binnen de 800 L/u van de buitenunit moeten werken

In eerder post schreef ik dat ik >99% op de Quatt draai, maar die ie wel volgas draait om warmteverlies te compenseren bij -5 buiten (24/7 20 graden). Er is bij mij dus al geen capaciteit over om de heatcharger te laten draaien (gedraagt zich in principe als een radiator van zeg 700W * COP 3 = 2100 W is substantieel aandeel van wat de buitenunit aan warmte kan produceren)
Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe ik met een solo Quatt naar FE zou kunnen gaan.
Een extra unit erbij maakt mijn voorgaande berekening die al niet in het voordeel van Quatt uitkwam natuurlijk nog schever in het nadeel van Quatt.

Ik had hoge (achteraf wellicht te hoge ) verwachtingen van de FE upgrade. Ook vind ik het jammer om te zien dat de FE upgrade mijn inziens in veel situaties niet toepasbaar is:
- heb je al duo Quatt en gebruik je nog (substantieel) gas: helaas geen FE mogelijk (of gaan we naar triple Quatt of "quad Quatt" (pun intended :+ :+ ))
- heb je een solo Quatt op hoogte hangen: helaas geen FE mogelijk
- geen ruimte voor 2e buiten unit: helaas geen FE mogelijk (tenzij je nu al toekan met max 3kW vermogen bij -10, zullen er zeer weinig zijn)
- heb je beperkt de ruimte rond je huidige CV: helaas geen FE mogelijk
- heb je al een WPB of andere voorziening voor warm water: helaas je zal nog steeds volledige upgrade moeten kopen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:49:
Ivm het geluid wil ik morgen het dak weer even op om de Quatt eens een kwartslag te draaien. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Uit zetten, leidingen (buigen die een beetje mee?), iets anders?
kijk vooral uit met de koppelingen van de CV leidingen, ik betwijfel of die veel kunnen hebben. (mn zijdelingse krachten), dus steeds heel voorzichtig draaien en mogelijk de leidingen mee ondersteunen, lijkt me werk voor 2 of 3 man. succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Het betekent wel dat de heatcharger extra warmte uit het CV systeem haalt die de buiten unit weer moet aanvullen.
Grondwater/water warmtepompen gebruiken kouder water dat klopt maar kunnen grotere flows halen om nuttige hoeveelheid warmte uit grondwater te halen. De Heatcharger zal altijd binnen de 800 L/u van de buitenunit moeten werken
Dat betwijfel ik, de twee systemen zijn hydraulisch compleet gescheiden, daar zit ook nog het koudemiddel van de heatcharger er tussen, ik vermoed hier dat men gebruik zal maken van R290.
De Flow van de Heatcharger zal dus geheel onafhankelijk zijn van de flow van de Quatt warmtepomp zelf.
In eerder post schreef ik dat ik >99% op de Quatt draai, maar die ie wel volgas draait om warmteverlies te compenseren bij -5 buiten (24/7 20 graden). Er is bij mij dus al geen capaciteit over om de heatcharger te laten draaien (gedraagt zich in principe als een radiator van zeg 700W * COP 3 = 2100 W is substantieel aandeel van wat de buitenunit aan warmte kan produceren)
Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe ik met een solo Quatt naar FE zou kunnen gaan.
Een extra unit erbij maakt mijn voorgaande berekening die al niet in het voordeel van Quatt uitkwam natuurlijk nog schever in het nadeel van Quatt.
ik denk ook dat er bijna geen solo Quatt bezitter met deze Quatt op Full electric kan gaan draaien, je zult in heel veel gevallen gewoon in deze situatie een tweede Quatt nodig hebben, of je deze ook kunt plaatsen is een volgende vraag.
Ik had hoge (achteraf wellicht te hoge ) verwachtingen van de FE upgrade. Ook vind ik het jammer om te zien dat de FE upgrade mijn inziens in veel situaties niet toepasbaar is:
- heb je al duo Quatt en gebruik je nog (substantieel) gas: helaas geen FE mogelijk (of gaan we naar triple Quatt of "quad Quatt" (pun intended :+ :+ ))
- geen ruimte voor 2e buiten unit: helaas geen FE mogelijk (tenzij je nu al toekan met max 3kW vermogen bij -10, zullen er zeer weinig zijn)
- heb je al een WPB of andere voorziening voor warm water: helaas je zal nog steeds volledige upgrade moeten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Dat betwijfel ik, de twee systemen zijn hydraulisch compleet gescheiden, daar zit ook nog het koudemiddel van de heatcharger er tussen, ik vermoed hier dat men gebruik zal maken van R290.
De Flow van de Heatcharger zal dus geheel onafhankelijk zijn van de flow van de Quatt warmtepomp zelf.
Dat beweer ik ook niet dat het hydraulisch hetzelfde systeem is, maar de warmte die de WW warmtepomp opwerkt komt ergens vandaan: het CV circuit. Dit volgt ook duidelijk uit de animaties van Quatt. Maar mocht je twijfelen, verdiep je in de werking van de Auer Edel Eau: voor elke thermische kWh in warm water komt er een deel uit electriciteit en een deel uit het CV circuit. De flow waarmee de heatcharger CV water krijgt is de flow van de Quatt buitendeel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
okijokii schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Zet de minimale aanvoertemperatuur eens naar 30 (in plaats van 50). Dat loste bij mij dit probleem op. Niet iedereen is het daar mee eens op dit forum, maar bij mij en ook bij anderen was de 50 graden te hoog.
Thanks, ik heb nu op 40 staan, bij mij bereikt de CV ketel vrij snel deze temperatuur, helemaal met 30 of 35, afhankelijk wat de CiC doorgeeft. Ik accepteer dan maar dat de CV ketel "temperatuur bereikt" in standby gaat en daarna na 15 minuten (anti pendeltijd) weer even bijspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:28:
@okijokii @sky_walker

Bij mijn intergas HRE 30/36 is het de paramater van minimale aanvoertemperatuur igv OT warmtevraag. je forceert de ketel dus een minimale opwarmtemperatuur als je deze parameter hoger zet om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
Beste mensen,

Blij dat velen al ver in de toekomst kijken met een nieuw Quatt systeem voor volledig FE.
Maar zoals al velen schrijven, de specificaties zijn totaal niet bekend, en er wordt hier alleen heel veel gespeculeerd.
Interessant, maar het heeft nog niet veel zin.

Ik ben vooral benieuwd naar de huidige prestatie van de enkele Quatt, of de dubbele en dan weer de onderlinge samenwerking daarvan, de follow up, de indienststelling, de service/updatekosten enz.

Veel verder is echt te ver, we weten het niet, ik denk Quatt ook nog niet.

Laten we eerst maar een jaar verder zijn, en kijken of zelf meer ingesteld kan worden. Dat vind ik een van de belangrijkste eisen die ik aan een warmtepomp stel, de toekomstige betrouwbaarheid en instelmogelijkheden.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
harv schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:09:
Beste mensen,

Blij dat velen al ver in de toekomst kijken met een nieuw Quatt systeem voor volledig FE.
Maar zoals al velen schrijven, de specificaties zijn totaal niet bekend, en er wordt hier alleen heel veel gespeculeerd.
Interessant, maar het heeft nog niet veel zin.

Ik ben vooral benieuwd naar de huidige prestatie van de enkele Quatt, of de dubbele en dan weer de onderlinge samenwerking daarvan, de follow up, de indienststelling, de service/updatekosten enz.

Veel verder is echt te ver, we weten het niet, ik denk Quatt ook nog niet.

Laten we eerst maar een jaar verder zijn, en kijken of zelf meer ingesteld kan worden. Dat vind ik een van de belangrijkste eisen die ik aan een warmtepomp stel, de toekomstige betrouwbaarheid en instelmogelijkheden.
Volgens mij is het nooit te vroeg om jezelf goed te informeren en verschillende opties te onderzoeken om al dan niet uiteindelijk van het gas af te gaan. Ja er is weinig bekend over de Quatt FE upgrade en ja dat is speculeren (kijk voor de grap eens terug naar eerste 100 pagina's van deel 1 van dit topic: een en al speculatie en vijfvoudige analyse van elke communicatie vanuit Quatt..).
Maar discussie om FE gaan op een eigen (Tweaker) manier, daar is dit bij uitstek het platform voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Het zal inderdaad niet voor iedereen werken. Daarvoor is een enkele hybride warmtepomp gewoon niet krachtig genoeg..

Ik ben het zelf ook niet van plan, want de Quatt zie ik voor wat hij is. Een hybride warmtepomp die minder gasverbruik realiseert en in een imperfecte woning gewoon werkt.

Als je helemaal gasloos wilt en nu al op vol vermogen moet draaien zonder een kans op elfstedentocht, dan heb je echt iets veel groters nodig. Ik neem aan dat niemand je wijs heeft gemaakt dat je woning gasloos kan op 4 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Dat beweer ik ook niet dat het hydraulisch hetzelfde systeem is, maar de warmte die de WW warmtepomp opwerkt komt ergens vandaan: het CV circuit. Dit volgt ook duidelijk uit de animaties van Quatt. Maar mocht je twijfelen, verdiep je in de werking van de Auer Edel Eau: voor elke thermische kWh in warm water komt er een deel uit electriciteit en een deel uit het CV circuit. De flow waarmee de heatcharger CV water krijgt is de flow van de Quatt buitendeel
ik denk dat we langs elkaar heen praten, waar ik aan twijfel is je flow verhaal, ik ben het volledig met je eens dat de warmte van de Quatt WPB van de Quatt WP komt. daar ging mijn stukje ook helemaal niet over.

De flow waaruit de heatcharger zijn energie krijgt is inderdaad die van de Quatt (rond 800l/u) maar aan de andere kant hoeft de flow van het SWW water helemaal niet zo hoog te zijn. Ook door (vermoedelijk) R290 die dus ook een hogere temperatuur kan bereiken, 60 graden is hierbij zonder meer mogelijk, wel met een iets mindere COP (dat je je bij de Auer overigens ook).
het idee van de FE Quatt lijkt dan ook zeer op de Auer Edel Eau, zij dat de warmtepomp bij Quatt in een aparte behuizing zit en niet boven de boiler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:47:
[...]

ik denk dat we langs elkaar heen praten, waar ik aan twijfel is je flow verhaal, ik ben het volledig met je eens dat de warmte van de Quatt WPB van de Quatt WP komt. daar ging mijn stukje ook helemaal niet over.

De flow waaruit de heatcharger zijn energie krijgt is inderdaad die van de Quatt (rond 800l/u) maar aan de andere kant hoeft de flow van het SWW water helemaal niet zo hoog te zijn. Ook door (vermoedelijk) R290 die dus ook een hogere temperatuur kan bereiken, 60 graden is hierbij zonder meer mogelijk, wel met een iets mindere COP (dat je je bij de Auer overigens ook).
het idee van de FE Quatt lijkt dan ook zeer op de Auer Edel Eau, zij dat de warmtepomp bij Quatt in een aparte behuizing zit en niet boven de boiler zelf.
Tsja, dat bedoel ik....

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Dat denk ik ook ja, want mijn stuk ging er wel over, al was dat wellicht niet duidelijk genoeg nu ik het terug lees. Dus volledig eens met je verhaal hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Het zal inderdaad niet voor iedereen werken. Daarvoor is een enkele hybride warmtepomp gewoon niet krachtig genoeg..

Ik ben het zelf ook niet van plan, want de Quatt zie ik voor wat hij is. Een hybride warmtepomp die minder gasverbruik realiseert en in een imperfecte woning gewoon werkt.

Als je helemaal gasloos wilt en nu al op vol vermogen moet draaien zonder een kans op elfstedentocht, dan heb je echt iets veel groters nodig. Ik neem aan dat niemand je wijs heeft gemaakt dat je woning gasloos kan op 4 kW?
De schatting van de 4 a 4.5 kW komt niet uit de lucht vallen maar is afgeleid uit historisch gasverbruik, dus dat komt best overeen met de specs van Quatt, uiteraard warm water niet meegenomen. Heb ook andere warmtepompen aangeboden gekregen met vergelijkbare vermogens, maar andere prijsklasse.
Uiteraard heeft iedereen z'n eigen beweegredenen om voor een Quatt te kiezen. Bij mij is 1 van de voornaamste redenen (naast prijs) dat Quatt bewust in de markt is gezet als all electric ready.
Natuurlijk was op moment van beslissen totaal niet bekend hoe en wanneer de upgrade zou komen, dus daarin heb wellicht gegokt en verloren.
Echter als ik de dingen zou uitvoeren zoals ik eerder heb beschreven (nog even WAF overtuigen ) dan ben ik in totaal voor ongeveer 6,5k volledig van het gas af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 14:15
TeslaNerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Dankjewel. Dus bij jou was 3 per bigfoot voldoende. Is dat 2 aan de uiteinden en de 3e in het midden van de bigfoot?
En drukken de matjes direct op het afdak of liggen er bij jou nog tegels oid ter verzwaring onder?
Klopt, 3 per poot dus zo goed mogelijk verdeeld. Ze liggen direct op het dakleer in mijn geval. Weet alleen niet hoe dat op termijn zal gaan, of ze dan kapot gaan doordat ze vaak nat zijn van de regen. Maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:04:
[...]

of een buffer iets toevoegd is een groot vraagteken, ik denk dat ze dat mn doen om het probleem met de 18 graden gap hierdoor makelijk op te lossen en dus een veel kleine "nood" electrrische booster nodig is. Ik dacht overigens ook dat de COP van een water/water wp beter scoord dan een lucht/water wp. _/-\o_
Ik neem aan dat W/W een betere COP heeft, want het werkt met een veel hogere aangevoerde temperatuur dan L/W. Het is echter wel warmte die je 2x verplaatst, dus in die COP moet je ook de COP van de Quatt buitenunit meenemen.

Mijn 1.44 schatting is in een aardig slecht geval, waarbij het buiten erg koud is (met dus COP 2.8). De COP 3 voor de W/W is ook laag, maar die had ik laag gezet omdat er werd gesuggereerd dat je met W/W een hogere temperatuur in het vat kunt creeren om zo meer te bufferen. Daar had ik dus de COP op aangepast, want hoe dan ook is hogere temperatuur in het vat een lagere COP.

Uiteraard zal die COP er heel anders uitzien als je bij 7 graden buiten tapwater van 55 probeert te maken, maar bij die omstandigheden heeft een L/W WPB ook een COP van rond de 3.

Dan zal het misschien een COP van 6 zijn voor de buitenunit, en dan moet de W/W warmtepomp een COP hebben die beter is dan 6 om onder die COP 3 voor een L/W te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
En 'geen ruimte' betekend hier ook geen geluidsruimte, want de geluidsproductie is ook hoger bij een dubbele Quatt, en in veel gevallen zal een enkele Quatt al op het randje zitten. Hier hoef je bij een L/W WPB niet over na te denken. Als deze past mag het volgens de geluidsnormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
Vereist het installeren van de Quatt eigenlijk goedkeuring van de VVE in een appartementencomplex? Ik woon zelf in een appartement en zou graag een Quatt willen om geleidelijk aan van het gas af te gaan. Plus wij krijgen binnenkort ook zonnepanelen hier dus dat zou natuurlijk helemaal goed moeten gaan. Het gaat om een 3 kamer appartement met een begane grond en een bovenverdieping van ongeveer 75m2. Ik heb nu een ThermoElegence 3 (of 4 weet zo gauw even niet welke) in combinatie met een Google Nest maar wil uiteindelijk een Tado systeem gaan installeren.

Edit, bedoelde inderdaad Tado :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tripwire999 op 29-01-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Tripwire999 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:31:
Vereist het installeren van de Quatt eigenlijk goedkeuring van de VVE in een appartementencomplex? Ik woon zelf in een appartement en zou graag een Quatt willen om geleidelijk aan van het gas af te gaan. Plus wij krijgen binnenkort ook zonnepanelen hier dus dat zou natuurlijk helemaal goed moeten gaan. Het gaat om een 3 kamer appartement met een begane grond en een bovenverdieping van ongeveer 75m2. Ik heb nu een ThermoElegence 3 (of 4 weet zo gauw even niet welke) in combinatie met een Google Nest maar wil uiteindelijk een Tapo systeem gaan installeren
Ik denk dat je die vraag aan je VVE zelf moet stellen, ook omdat met appartmenten buren doorgaans iets dichter bij wonen i.v.m. geluideisen op erfgrens.
Is je totale oppervlakte 75m2 of je bovenverdieping? Ik denk dat je Tado bedoelt, maar wees je ervan bewust dat je genoeg afgifte altijd open moet laten en dat je met Tado niet in de 'valkuil' moet stappen waarin je teveel wilt naregelen en zeker niet dat een kleinere kamer met een enkele radiator zelf een warmtevraag naar de Quatt kan sturen, dit leidt tot pendelen en onnodig extra gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
Toby-Wan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat je die vraag aan je VVE zelf moet stellen, ook omdat met appartmenten buren doorgaans iets dichter bij wonen i.v.m. geluideisen op erfgrens.
Is je totale oppervlakte 75m2 of je bovenverdieping? Ik denk dat je Tado bedoelt, maar wees je ervan bewust dat je genoeg afgifte altijd open moet laten en dat je met Tado niet in de 'valkuil' moet stappen waarin je teveel wilt naregelen en zeker niet dat een kleinere kamer met een enkele radiator zelf een warmtevraag naar de Quatt kan sturen, dit leidt tot pendelen en onnodig extra gasverbruik
Tado inderdaad, 75m2 is het oppervlak van het appartement, dus totaat 150m2 als je de begane grond en bovenverdieping meeteld (als dat zo werkt :P) Anyways het idee is dat we vooral boven kunnen aansturen want daar word het vaak in de winter koud omdat de kachel uitslaat als het beneden warm is, wat een bekent probleem is lees ik bij vele mensen. Ik zal het eens aan de VVE voorleggen hoe het zit om dit soort dingen te installeren, misschien kunnen we het zelfs gezamelijk doen met korting of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tripwire999 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:31:
Vereist het installeren van de Quatt eigenlijk goedkeuring van de VVE in een appartementencomplex? Ik woon zelf in een appartement en zou graag een Quatt willen om geleidelijk aan van het gas af te gaan. Plus wij krijgen binnenkort ook zonnepanelen hier dus dat zou natuurlijk helemaal goed moeten gaan. Het gaat om een 3 kamer appartement met een begane grond en een bovenverdieping van ongeveer 75m2. Ik heb nu een ThermoElegence 3 (of 4 weet zo gauw even niet welke) in combinatie met een Google Nest maar wil uiteindelijk een Tado systeem gaan installeren.

Edit, bedoelde inderdaad Tado :)
Normaal gezien ja, dat moet in de richtlijnen van de VVE staan. Er is een aparte module voor appartementen in de rekentool voor het geluid.
Mbt de Tado, zeker bij een relatief klein appartementje dus geen zones gaan toepassen. Dus geen Tado radiatoren thermostaat toepassen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 29-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
T-Rob schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:50:
Ik wil hier niet zeuren over een subsidie extratje of het moeilijk aan de haak krijgen van Quatt om hun niet goed opgeleverde Quatt duo te fixen.

Wil wel de (eerste) ervaringen delen hoe mijn duo nu functioneert in combi met de T6. Mijn woonsituatie is ca 2000 m3 gas per jaar aan warmte, ruim bemeten radiatoren en deels vloerverwarming, die ik al een jaar op 50 C had bedreven.

[Afbeelding]

Warmteafgifte werkt super. Kan ruim 8 kW het huis insturen met ca 42 C, dat dan met ca 33 C terugkomt.

Met deze capaciteit kon ik met dit weer dus zonder Cv het huis lekker warm houden, ondanks een beetje nachtvorst en dan ook nog redelijk vlot de binnentemperatuur verhogen.

Als dit stabiel blijft kom ik grotendeels van het gas, wat boven mijn verwachtingen en de voorspelling van Quatt is.

Met die lage aanvoertemperatuur is de COP van vandaag 4,1 prima.

Ik vind de regeling zoals die nu functioneert heel rustig en stabiel. Hoop dat dit bij andere omstandigheden ook zo blijft.

Kortom, zeer tevreden over eerste functioneren!
Ziet er goed uit. Interessant wordt het natuurlijk als het onder nul wordt overdag. Maar je afgifte lijkt voldoende groot te zijn icm vermogen Quatt.

Welke cv ketel heb je, en hoe is die ingesteld en aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 14:21
Sinds dit weekend (zaterdaginstallatie FTW) ook een trotse eigenaar van de Quatt 4kW. Mijn setup is nu:
- Quatt 4kW
- Atag i36c CV (uit 2018, maar geplaatst sinds vorig jaar, daarvoor 2 jaar gedraaid elders)
- Tado Smart thermostaat
- Vloerverwarming benedenverdieping (ca 75m2)
- Eerste verdieping reguliere radiatoren (heb al wel wat fans gemaakt met temperatuur schakelaars die ik nog moet plaatsen)
- Bouwjaar huis: 2001 (twee-onder-1-kap woning)

Eerste indruk positief! Beetje schaven nog met de minimum temperatuur waarden in de nacht en bij afwezigheid. Kleine stapjes in het Tado schema gezet. Vandaag tot nu toe een COP van 5,5, zonder dat de CV bijgeschakeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
El_BingO schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:47:
Sinds dit weekend (zaterdaginstallatie FTW) ook een trotse eigenaar van de Quatt 4kW. Mijn setup is nu:
- Quatt 4kW
- Atag i36c CV (uit 2018, maar geplaatst sinds vorig jaar, daarvoor 2 jaar gedraaid elders)
- Tado Smart thermostaat
Hier een vergelijkbare situatie, Quatts plus Atag 136ec 2018 i.c.m. Tado. Het systeem draait nu een maand of drie en ik ben positief over de resultaten.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de installateurs bij u de Tado / CiC hebben aangesloten: OpenTherm of On/Off? Bij mij is het On/Off omdat (drie maanden geleden) Quatt niet met het OT protocol van de Atag i36ec overweg kon. Dat is niet zo'n erg voor de resultaten, alleen zijn er hierdoor beperkingen wat het monitoren van het systeem betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 14:21
HGBMason schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de installateurs bij u de Tado / CiC hebben aangesloten: OpenTherm of On/Off?
Bij mij is het OpenTherm. Wil je iets meer weten nog, iets dat je verder kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HGBMason schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Hier een vergelijkbare situatie, Quatts plus Atag 136ec 2018 i.c.m. Tado. Het systeem draait nu een maand of drie en ik ben positief over de resultaten.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de installateurs bij u de Tado / CiC hebben aangesloten: OpenTherm of On/Off? Bij mij is het On/Off omdat (drie maanden geleden) Quatt niet met het OT protocol van de Atag i36ec overweg kon. Dat is niet zo'n erg voor de resultaten, alleen zijn er hierdoor beperkingen wat het monitoren van het systeem betreft.
Bij de Quatt CIC sluit je de thermostaat altijd aan via het OT protocol, er zit op de CIC namelijk geen aan/uit connectie voor een thermostaat. Daarom zijn ook alleen thermostaten met OT geschikt voor de Quatt.
Waar die wel zit is de verbinding tussen CIC en de ketel, daar heb je dus wel de keuze tussen aan/uit (standaard) en OT.
Dit wordt overigens prima uitgelegd met foto’s in de TS op pagina 1, dus best handig om die eens door te lezen.ook handig voor @El_BingO .

Dus in jouw geval is de Tado gewoon via OT aangesloten en je ketel via aan/uit omdat ATAG een eigen OT versie gebruikt waar de Quatt niet overweg mee kan.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 29-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20
MacD007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Bij de Quatt CIC sluit je de thermostaat altijd aan via het OT protocol, er zit op de CIC namelijk geen aan/uit connectie voor een thermostaat. Daarom zijn ook alleen thermostaten met OT geschikt voor de Quatt.
Waar die wel zit is de verbinding tussen CIC en de ketel, daar heb je dus wel de keuze tussen aan/uit (standaard) en OT.
Dit wordt overigens prima uitgelegd met foto’s in de TS op pagina 1, dus best handig om die eens door te lezen.ook handig voor @El_BingO .

Dus in jouw geval is de Tado gewoon via OT aangesloten en je ketel via aan/uit omdat ATAG een eigen OT versie gebruikt waar de Quatt niet overweg mee kan.
Klopt, alleen haalt Quatt de IxxEC en IxxECZ door elkaar. Die laatste werkt met een ingebouwde OT gateway en wordt gemaakt door Ariston. Deze variant werkt wel. Daarnaast heb je nog de IxxCZ variant, gemaakt door Atag zelf, voordat ze zichzelf verkochten aan Ariston en deze heeft een vendor-specific ID nodig en werkt niet zo heel lekker met andere thermostaten als die van Atag zelf. De thermostaat is de Atag One, zonder de "ZONE" toevoeging. De Zone thermostaat werkt dan weer met BUS technologie van Ariston.

Dus Quatt mocht je meelezen, vragen of klant een nieuwe ATAG variant heeft. Te herkennen aan blauwe display op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:41
Als teveel OT dan laat het me weten.
Ben benieuwd of er hier mensen zijn met alternatieven zijn voor de jaga strada hybrid convector radiatoren.
Dus convectoren inclusief de ventilatoren. Liefst geen zelfbouw ventilatie unit(s), dat zie ik mezelf niet oppakken.

Jaga is gerenommeerd en naar wat ik lees goed, alleen ook prijzig. Denk dat er goede kans is dat ik hier 3, misschien wel 4 radiatoren moet vervangen door iets met (veel) meer afgifte vermogen. Met Google vond ik niet zoveel alternatieven.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:55
medu80 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Klopt, alleen haalt Quatt de IxxEC en IxxECZ door elkaar. Die laatste werkt met een ingebouwde OT gateway en wordt gemaakt door Ariston. Deze variant werkt wel. Daarnaast heb je nog de IxxCZ variant, gemaakt door Atag zelf, voordat ze zichzelf verkochten aan Ariston en deze heeft een vendor-specific ID nodig en werkt niet zo heel lekker met andere thermostaten als die van Atag zelf. De thermostaat is de Atag One, zonder de "ZONE" toevoeging. De Zone thermostaat werkt dan weer met BUS technologie van Ariston.

Dus Quatt mocht je meelezen, vragen of klant een nieuwe ATAG variant heeft. Te herkennen aan blauwe display op de ketel.
Dus de ecz variant werkt niet goed met een quatt of lees ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Erveetwee schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:12:
Ben benieuwd of er hier mensen zijn met alternatieven zijn voor de jaga strada hybrid convector radiatoren.
Dus convectoren inclusief de ventilatoren. Liefst geen zelfbouw ventilatie unit(s), dat zie ik mezelf niet oppakken.

Jaga is gerenommeerd en naar wat ik lees goed, alleen ook prijzig. Denk dat er goede kans is dat ik hier 3, misschien wel 4 radiatoren moet vervangen door iets met (veel) meer afgifte vermogen. Met Google vond ik niet zoveel alternatieven.
Een T33 radiator met bv SpeedComfort of HeatFan ventilatoren is een prima alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
0xygen500 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Dus de ecz variant werkt niet goed met een quatt of lees ik dat verkeerd?
de IxxEC en IxxECZ door elkaar. Die laatste werkt met een ingebouwde OT gateway en wordt gemaakt door Ariston. Deze variant werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

En de kant en klare versies van alleen radiator ventilatoren dan? Ook die zijn redelijk aan de prijs, echter voor mensen die niet willen klussen of het gewoon snel willen hebben zijn deze een prima idee en zeker in vergelijking met direct een nieuwe LTV radiator nog een heel stuk goedkoper. denk hierbij aan bv speedcomfords, deze zijn er nu ook met een aangepaste termpkoppel voor gebruik in combinatie met een warmtepomp. ook zijn er nog twee andere merken hiervan op de markt.
kun je ook zo kopen bij de praxis of gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
[b][message=77967790,noline
Het zelf klussen stelt niet zo veel voor, levert maatwerk (het aantal ventilatoren en de breedte aanpassen aan de Jaga) en scheelt wel in de prijs. De voorbeelden op dit forum (of deel 1) zijn duidelijk. Ik heb 15 Arctic ventilatoren van 14 cm onder of op de Jaga geplaatst. Inclusief Heatbooster regelunit en materiaal voor ruim onder €200 gekocht. Stil en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
El_BingO schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Bij mij is het OpenTherm. Wil je iets meer weten nog, iets dat je verder kan helpen?
Heb je de IxxEC of IxxECZ versie? Die van mij is IxxEC november 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Bij ons is er in de serre only vloerverwarming op de bestaande hr ketel aangesloten (dus niet apart)

Niet bepaald energiezuinig omdat hij altijd van ver moet komen als de verwarming eenmaal terug gedraaid is..

Is de quatt hierbij een belemmering of kan dat gewoon?

[ Voor 13% gewijzigd door nlmx51 op 29-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:14
Iemand al iets gehoord of gekregen van de Quatt Care die naar selecte groep is gegaan.
- Verlenging van garantie
- Maandelijkse bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HGBMason schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Heb je de IxxEC of IxxECZ versie? Die van mij is IxxEC november 2018.
volgens @medu80 werkt dus alleen de IxxECZ wel met de Quatt, de versie die jij hebt helaas dus niet. deze is cq zal dus niet via OT worden aangesloten maar gewoon via aan/uit. op zich maakt dat niet zo veel uit, voor de korte starts die de ketel veelal nog maar maakt zal dit nagenoeg geen effect hebben, hij krijgt gewoon niet de kans om goed te moduleren.

het kan wel handig zijn om de capaciteit van je ketel te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
nlmx51 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:04:
Bij ons is er in de serre only vloerverwarming op de bestaande hr ketel aangesloten (dus niet apart)

Niet bepaald energiezuinig omdat hij altijd van ver moet komen als de verwarming eenmaal terug gedraaid is..

Lees ik je vraag goed als ik het samenvat als:

Ik heb alleen in de serre vloerverwarming, en als het verwarmingssysteem uit is duurt het lang voordat de vloer weer is opgewarmd. Wat is de invloed van de Quatt hier op?

Als dat je vraag is zou ik zeggen dat je dit probleem minder sterk bij de Quatt hebt. Deze zal veel minder uit staan omdat deze je woning geleidelijk opwarmt / warm houd. Als de Quatt optimaal draait zal deze (mits je geen nachtverlaging toepast) 24/7 langzaam stoken om het warmteverlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 22:29
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:48:
Noodnummer werd keurig opgenomen en ik ben heel goed geholpen met troubleshooten. Zijn er alleen niet uitgekomen, iets blokkeert de flow. Na minimale pomp snelheid verhogen kreeg de ketel er wel weer water door.

Via de optimalisatie (gas goedkoop elektra duur) maar even op gas draaien, ze komen maandag langs.
Ennnnnn, we zijn weer warmte uit de buitenlucht aan het halen. Waterpomp was overleden (net aan 2 weken oud).

Piep zit er helaas nog wel in alleen hoorde deze monteur hem niet, dat ticket blijft dus wel open staan. Hoopte eigenlijk dat hij in de waterpomp zou zitten maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mklcln schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:07:
Iemand al iets gehoord of gekregen van de Quatt Care die naar selecte groep is gegaan.
- Verlenging van garantie
- Maandelijkse bijdrage?
wat zou dat dan mogen zijn?
volgens deel 1 zijn ergens in december 2022 - januari 2023 de eerste Quatt's geplaatst, dus die hebben nog (bijna) 1 jaar garantie op hun Quatt of mis ik hier iets?
Dus ik verwacht eigenlijk niet dat voor de zomer ze met een dergelijk aanbod komen, want nu wil dat nog bijna niemand hebben, lijkt me zo. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nlmx51 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:04:

vergeet niet dat je heel anders gaat verwarmen met een warmtepomp dan hoe je dat nu gewend bent. Lees ook eens de TS (pagina 1) door, daar vind je een hoop informatie over hoe en wat met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
olafmol schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Een T33 radiator met bv SpeedComfort of HeatFan ventilatoren is een prima alternatief.
Ik schat in dat ik dan fors tekort ga komen, heb nu in de woonkamer 4 radiatoren hangen die bij huidige keteltemperatuur 50/45/20 samen zo'n 7kW aan afgifte vermogen hebben. Op de vorstdagen heb ik dat nodig om de ruimte op temperatuur te krijgen en dan nog gaat 't redelijk langzaam (0,75 graad per uur ongeveer). Ik snap dat ik straks meer bezig ben met de ruimte op temperatuur houden, maar kan zelf niet goed inschatten/berekenen wat straks een gewenst afgiftevermogen is.

Als ik kijk naar de afgifte van een T33 van 200 x 50 cm bij 35/30/20 dan zak ik bij het verlagen van m'n watertemperatuur terug naar 726 Watt. Tel ik 30% extra afgifte bij door de ventilatoren dan kom ik op 943 Watt.
(die doet nu bij 50/45/20 bijna 2000 Watt)
Een Jaga met dezelfde afmetingen en DBE doet bij 35/30/20 1540 Watt ongeveer.

Ik kan op 3 plekken 'n flinke T33 ophangen met een ventilatorset eronder.
Op de 4e plek past alleen een smalle verticale radiator. Bij elkaar heb ik dan nog maar 3,4kW 'hangen'.

@MacD007 Drie van de vier radiatoren zijn open design kolom radiatoren waarbij een ventilator eronder hangen geen nut heeft door die open structuur van de radiator.

[ Voor 6% gewijzigd door Erveetwee op 29-01-2024 15:39 ]

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Erveetwee schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Ik schat in dat ik dan fors tekort ga komen, heb nu in de woonkamer 4 radiatoren hangen die bij huidige keteltemperatuur 50/45/20 samen zo'n 7kW aan afgifte vermogen hebben. Op de vorstdagen heb ik dat nodig om de ruimte op temperatuur te krijgen en dan nog gaat 't redelijk langzaam (0,75 graad per uur ongeveer). Ik snap dat ik straks meer bezig ben met de ruimte op temperatuur houden, maar kan zelf niet goed inschatten/berekenen wat straks een gewenst afgiftevermogen is.

Als ik kijk naar de afgifte van een T33 van 200 x 50 cm bij 35/30/20 dan zak ik bij het verlagen van m'n watertemperatuur terug naar 726 Watt. Tel ik 30% extra afgifte bij door de ventilatoren dan kom ik op 943 Watt.
(die doet nu bij 50/45/20 bijna 2000 Watt)
Een Jaga met dezelfde afmetingen en DBE doet bij 35/30/20 1540 Watt ongeveer.

Ik kan op 3 plekken 'n flinke T33 ophangen met een ventilatorset eronder.
Op de 4e plek past alleen een smalle verticale radiator. Bij elkaar heb ik dan nog maar 3,4kW 'hangen'.
Als jij met 7kW kan opwarmen, dan kun je met 4 kW bijhouden. Ik kan als het vriest ook niet opwarmen met de 4kW, tenminste gaat tergend langzaam. Maar met 4kW kan ik prima op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dersan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Ennnnnn, we zijn weer warmte uit de buitenlucht aan het halen. Waterpomp was overleden (net aan 2 weken oud).

Piep zit er helaas nog wel in alleen hoorde deze monteur hem niet, dat ticket blijft dus wel open staan. Hoopte eigenlijk dat hij in de waterpomp zou zitten maargoed.
is het echt een piep of meer een geluid vanuit een resonantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
medu80 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Als jij met 7kW kan opwarmen, dan kun je met 4 kW bijhouden. Ik kan als het vriest ook niet opwarmen met de 4kW, tenminste gaat tergend langzaam. Maar met 4kW kan ik prima op temperatuur houden.
Da's al fijn om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
MacD007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:39:
[...]

is het echt een piep of meer een geluid vanuit een resonantie ?
Elektronische mosquito piep. Frequentie onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 23:14
MacD007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:33:
[...]

wat zou dat dan mogen zijn?
volgens deel 1 zijn ergens in december 2022 - januari 2023 de eerste Quatt's geplaatst, dus die hebben nog (bijna) 1 jaar garantie op hun Quatt of mis ik hier iets?
Dus ik verwacht eigenlijk niet dat voor de zomer ze met een dergelijk aanbod komen, want nu wil dat nog bijna niemand hebben, lijkt me zo. :?
Het lijkt op verlenging van garantie 2/5/7 jaar mbt onderhoud.
Activatie per 1-12-2024 dus inderdaad na je garantie van 2 jaar als je bij de eerste batch hoorde.
Kosten nog niet inzichtelijk met genoemde jaartallen.

Sommige van early adaptors hebben deze optie per email ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 09:28
Dersan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Elektronische mosquito piep. Frequentie onafhankelijk.
ik kreeg vorige week ergens een bericht met het is druk, en je ticket is overgedragen aan het geluidsoverlast team. Mocht er binnenkort een monteur over de vloer komen, ik begreep dat ze via het hoofdkantoor de warmptepomp kunnen aansturen. Dus als je weet waar ongeveer de piep zit (x kwh verbruik?) dan kunnen ze daar misschien wat mee.

vooralsnog, staat hier ook open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
mklcln schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Het lijkt op verlenging van garantie 3/5/7 jaar mbt onderhoud.
Activatie per 1-12-2024 dus inderdaad na je garantie van 2 jaar als je bij de eerste batch hoorde.
Kosten nog niet inzichtelijk met genoemde jaartallen.

Sommige van early adaptors hebben deze optie per email ontvangen.
las toevallig op FB, 8,99 euro per maand volgens mij en je kon in 1x alles betalen of maandelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

KVS138 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:13:
[...]

las toevallig op FB, 8,99 euro per maand volgens mij en je kon in 1x alles betalen of maandelijks.
Als je dacht met een besparing van 300€/jaar je Quatt in 8 jaar terug te verdienen, dan wordt dat met een abonnement van 110€/jaar nu 12 jaar?
Wat mis ik als ik dat abonnement niet neem?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:07
Hangt af wat ze bieden, ik schat onderhoud/garantie.

Voor mijn gasketel betaal ik nu ook 160 euro per jaar om hem 1x per jaar te laten reinigen en 10 jaar garantie te hebben op de warmtewisselaar, dus raar en duur is het niet echt.

Kan iemand de volledige mail plaatsen ??

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27
rvdgaag schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:00:
Hangt af wat ze bieden, ik schat onderhoud/garantie.

Voor mijn gasketel betaal ik nu ook 160 euro per jaar om hem 1x per jaar te laten reinigen en 10 jaar garantie te hebben op de warmtewisselaar, dus raar en duur is het niet echt.

Kan iemand de volledige mail plaatsen ??
Het is wat je niet duur vindt, ik betaal 80 euro per jaar voor onderhoud en garantie voor de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
prakka schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Het is wat je niet duur vindt, ik betaal 80 euro per jaar voor onderhoud en garantie voor de cv.
En ik 13 jaar zelf gedaan(alleen schoonmaken en alleen kosten voor een rubber.) nu voor het eerst laten doen voor €70,00. Wat je goedkoop vind is relatief

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-10 15:07
Een van de voordelen van een warmtepomp, en zeker een Quatt, zouden de geringe onderhoudskosten zijn.

Zou wel jammer zijn als dat dan toch voor extra inkomsten/verdiensten gebruikt gaat worden.

Hoeveel mensen hebben eigenlijk een vast onderhoudscontract voor hun koelkast of Airco ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOtUjGYSlI3LCnITGkcU8g-pf14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t0WcGaZGfMlNii3dd4TckeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ztrjkk_F5Kds1t5DA9S4fUXMf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyEJVsCx2dskLz71qLqummIV.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een stukje uit de voorwaarden. Alles gevonden op facebook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDV7yA80clEAX8Hk-Qw-ZYjRatQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWHs8fJP3EHYmZMcnbI2wgOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 29-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
Dus alleen verlengde garantie en geen onderhoud? Al zou ik ook niet weten wat voor onderhoud je er aan zou willen doen. Airco boeren doen wel onderhoud maar dat houdt dan in dat ze de filters een beetje schoonblazen.

En hoe strookt dat dan met conformiteits beginsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 20:36
Garantie is in Nederland zolang als je van een product mag verwachten dat het goed werkt. Dus ook na drie jaar gewoon garantie claimen. Desnoods via je rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04

Ik heb hier Betherma Alumaxx convectoren geplaatst want iets minder duur dan Jaga. Betherma heeft ook een eigen ventilatorsysteem, maar daar heb ik geen ervaring mee. De convectoren doen het prima, icm zelfbouw heatboosters, dat dan weer wel.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dersan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:08:
Dus alleen verlengde garantie en geen onderhoud? Al zou ik ook niet weten wat voor onderhoud je er aan zou willen doen. Airco boeren doen wel onderhoud maar dat houdt dan in dat ze de filters een beetje schoonblazen.

En hoe strookt dat dan met conformiteits beginsel?
Ik zou er best wat geld voor over hebben om zelf wat parameters te kunnen instellen en daarnaast een snelle reactie wanneer de Quatt kuren heeft (niet door het zelf instellen van de parameters ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:59:
Vrijdag en de dagen ervoor dacht ik nog "wat draait mijn systeem mooi stabiel met een goede COP". Maar als de temperatuur weer daalt richting 0 dan merk ik wel dat er nog werk aan de winkel is (zie afbeeldingen). Afgelopen nacht moest de CV ook weer fors bijspringen. Ik heb een constante temperatuur van 20,5 graden. Op de T6 staat optimalisatie uit en ook op de Quatt heb ik 'Optimale besparingen' uitgezet.

Ik werk beneden met een vloerverwarmingsverdeler (LTV) van Robot met zeer beperkte bijmenging van retourwater (halve slag of kwartslag open). Bijna alle groepen staan vol open (op 1 na). De thermostaatknop op de verdeler staat 50 graden. De pompsnelheid van de verdeler staat op 'verschildruk constant' met de hoogste pompsnelheid. Als ik volledig op de Quatt verwarm dan gaat het water met 30 graden de vloer in en komt het met 28 graden retour. Boven heb ik Evohome op de radiatoren als 'slave-systeem' meedraaien (deels met Heatfan ventilatoren).

De CV (Intergass HRE 28/24) werkt met 40 graden aanvoer en staat op beperkt vermogen (6,9 - 9,65 kW). De pompsnelheid stond op 65-85. Als de CV moest bijspringen ging er met grof geweld water met een temperatuur van 40 graden de vloer in en en dit kwam met 35 graden retour.

Ik heb nu de aanvoertemperatuur van de CV op 50 graden gezet en de pompsnelheid verlaagt naar 40-60. De thermostaatknop op de verdeler heb ik verlaagd van 50 naar 45 graden. Eens kijken of dit beter gaat.

Hebben jullie nog andere tips ? Wellicht 'Optimaliseer besparingen' weer aanzetten of andere instellingen op de ketel cq. verdeler ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn tip zou zijn om de vloerverwarming verdeler waterzijdig in te regelen. That is: koop/huur een warmtebeeld camera of IR-pistool en zorg dat de retourtemperatuur van alle groepen gelijk is. Je delta T van 2 graden over de vloer is te laag, waarschijnlijk heb je lussen van verschillende lengtes en volgt het warme water de weg van de minste weerstand (=korste loop). Daardoor krijg je een lagere flow over de andere groepen en een flink lagere warmteafgifte van de vloer als geheel.

Heeft hier een groot verschil gemaakt. Voor het inregelen ramde de CiC de CV steeds bij en liep de circuit temperatuur op naar 50 graden, nu blijft ie steady op 38 en vaak zonder hulp van CV.

YouTube: Hoe regel je de vloerverwarming in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
sky_walker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Mijn ervaring met Intergas HR 30/36 kompakt op 25% (9kw), min aanvoer op 50 graden, is dat ik ook lange CV runs krijg zonder pendelen, dus dat is opgelost. maar de CV blijft uren meedraaien op 9kw, dat is te veel van het goede, net als jou grafiekjes. Dus wellicht toch maar weer terug naar lagere CV temperatuur, meer pendelen en een langere pendeltijd instellen (15 minuten?) zodat de ketel minder vaak meedoet....
Op die manier heb ik de CV ook "begrenst". Minimale vermogen van bijna iedere ketel blijft een veelvoud van de Quatt, dus dat is al snel overkill. Door de CV temperatuur te verlagen kan ik hier behoorlijk precies doseren wanneer en hoeveel de CV meedoet als de CiC besluit dat hulp nodig is.

Heb de CV temperatuur nu op 40 graden staan, wat betekent dat ie aanslaat bij een circuit temperatuur van 34 graden. Dat is in de praktijk alleen bij koude opstart, defrosts en hele koude dagen met hoge afgifte.

Hiermee doseer ik de CV ketel tot circa 5% - 15% gespreide bijverwarming en voorkom je dat de CiC/Quatt gaat hollen en stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clock schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Mijn tip zou zijn om de vloerverwarming verdeler waterzijdig in te regelen. That is: koop/huur een warmtebeeld camera of IR-pistool en zorg dat de retourtemperatuur van alle groepen gelijk is. Je delta T van 2 graden over de vloer is te laag, waarschijnlijk heb je lussen van verschillende lengtes en volgt het warme water de weg van de minste weerstand (=korste loop). Daardoor krijg je een lagere flow over de andere groepen en een flink lagere warmteafgifte van de vloer als geheel.

Heeft hier een groot verschil gemaakt. Voor het inregelen ramde de CiC de CV steeds bij en liep de circuit temperatuur op naar 50 graden, nu blijft ie steady op 38 en vaak zonder hulp van CV.

YouTube: Hoe regel je de vloerverwarming in
Eens, ook al aangegeven afgelopen zondag dat die Delta 2 veel te laag is.
Zou @scotman21 op terugkomen, maar niets meer gehoord.

Hier maakte het goed inregelen van de vloer een flink verschil, hoewel ik eerst dacht dat het prima ging.
Doordat vloer nu netjes werkt ⤵️, werd de rest van de woning warmer en stegen ook temperaturen Quatt.
Friezin in Ervaringen met Quatt - deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Onno ! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:03:
Garantie is in Nederland zolang als je van een product mag verwachten dat het goed werkt. Dus ook na drie jaar gewoon garantie claimen. Desnoods via je rechtsbijstand.
Idd, je hebt een products conformiteits regel in Nederland.

Oftewel, stel je warmtepomp gaat kapot na 4 jaar gebruik. En stel voor een warmtepomp mag je verwachten dat hij 15 jaar mee gaat. Dan betaal jij qua onderdelen 4/15e deel van de kosten. Helaas moet je de manuren e.d. wel volledig betalen, maar dat scheelt dus wel een deel van de kosten.

Ik zelf geloof het wel, ik denk niet dat ik dat abonnement ga afnemen. Ik hoop alleen wel een beetje dat er onderdelen voor te vinden zijn mocht er ooit wel iets kapot gaan. Ik heb zelf geen idee hoe universeel de onderdelen zijn die er in zitten en ik hoop dat Quatt ook gewoon in onderdelen kan voorzien wanneer iemand problemen heeft.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
geerttttt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Oftewel, stel je warmtepomp gaat kapot na 4 jaar gebruik. En stel voor een warmtepomp mag je verwachten dat hij 15 jaar mee gaat. Dan betaal jij qua onderdelen 4/15e deel van de kosten. Helaas moet je de manuren e.d. wel volledig betalen, maar dat scheelt dus wel een deel van de kosten.

Ik zelf geloof het wel, ik denk niet dat ik dat abonnement ga afnemen. Ik hoop alleen wel een beetje dat er onderdelen voor te vinden zijn mocht er ooit wel iets kapot gaan. Ik heb zelf geen idee hoe universeel de onderdelen zijn die er in zitten en ik hoop dat Quatt ook gewoon in onderdelen kan voorzien wanneer iemand problemen heeft.
Ik weet niet of je mag verwachten dat een warmtepomp van deze prijs 15 jaar mee gaat.

Maar 2 jaar garantie is inderdaad wat karig en het absolute minimum in Nederland:
https://www.consuwijzer.n...n-rechten#product-meegaan

Ik denk dat je mag stellen dat het product niet kort na 2 jaar uit mag vallen, maar slijtage onderdelen heb je natuurlijk wel. Wat dat betreft is die 2 jaar extra onzinnig, maar de 5 jaar extra garantie is wel een zekerheid dat je 7 jaar vol kan maken met het apparaat.

Ik weet niet of ik hier heel moeilijk over zou doen als die Quatt mij al 2 jaar bakken met geld bespaard heeft. Als ik iets anders zou willen, dan zou ik het bedrag laten en dan wachten tot er iets gebeurt wat het repareren niet waard is. De ontwikkelingen staan ook niet stil en over 2+ jaar is er vast wel een Quatt 2 of iets moois van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
geerttttt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Werkt dit werkelijk zo? Wel interessant om te weten en of het dan 'nuttig' is om zn abbo af te nemen gezien ze het over max+5 jaar hebben (dus 7 in totaal) dat je al 400 hebt betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
KVS138 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Werkt dit werkelijk zo? Wel interessant om te weten en of het dan 'nuttig' is om zn abbo af te nemen gezien ze het over max+5 jaar hebben (dus 7 in totaal) dat je al 400 hebt betaald...
Je ziet die abonnementsvormen al een tijd in de gehele CV-ketel en nu ook in de WP branche. Producten worden relatief beter en hebben minder onderhoud / reparaties nodig, dus wat is een betere manier om toch verzekerd te zijn van omzet?
Heb ooit een offerte gehad voor een Vaillant warmtepomp in hybride met mn CV-ketel voor 10.5k (al zeer flink..) met een extra bijlage voor een "Comfort Extra" abonnement a EUR 18,- per maand :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Voor hybride, ik heb zelf een vergelijkbaar verbruik, is een enkele meer dan voldoende, bij FE ben ik bang dat je dat niet gaat redden, vorige weken heeft de cv toch regelmatig even moeten bijspringen, en bij -10 was de COP zo laag dat ik zelf maar voor enkele uren het op alleen cv heb gezet.
Uitbreiding zonnepanelen zou ik asap enkele offertes aan gaan vragen, nu is het zeer goedkoop, en met je offertes in de hand even kijken wat de EK (6 februari is de eerste ronde voor stemming), verwachting is dat in februari dan ook de beslissing valt of de huidige wetswijziging voor afbouw saldering wordt af of goedgekeurd, op dit moment lijkt de meerderheid in de EK voor afkeuring van het wetsvoorstel te gaan, wat betekent dat voorlopig je nog 100% kunt salderen. Ik verwacht als dat gebeurd de huidige lage prijzen weer duidelijk gaan stijgen, daarom nu offertes gaan aanvragen.
Beetje off topic - maar kun je die uitbreiding van zonnepanelen door elke partij laten doen? Ben bang dat mijn garantie voor mijn huidige set en Enphase IQ8's vervalt als ik een andere partij aan het systeem laat sleutelen. Maar de offerte voor uitbreiding door mijn huidige installateur valt me beetje tegen (€1,35/Wp)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:17:
[...]

volgens @medu80 werkt dus alleen de IxxECZ wel met de Quatt, de versie die jij hebt helaas dus niet. deze is cq zal dus niet via OT worden aangesloten maar gewoon via aan/uit. op zich maakt dat niet zo veel uit, voor de korte starts die de ketel veelal nog maar maakt zal dit nagenoeg geen effect hebben, hij krijgt gewoon niet de kans om goed te moduleren.

het kan wel handig zijn om de capaciteit van je ketel te verlagen.
Bedankt voor de reacties. Capaciteit ketel had ik al aangepast en het geheel werkt goed. Een Quatt medewerker zei vier maanden geleden dat het aanpassen aan de Atag 136ec OT geen prioriteit had, maar door de post van El_bingo vroeg ik me af of er iets veranderd was.
Pagina: 1 ... 36 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.