Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 11:32
jk-d schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Oei, da’s niet fijn. Je hebt twee opties. In de database van Home Assistant gaan corrigeren, maar dat is een complex en tijdrovend klusje. Of een backup terugzetten van voor deze hogere cijfers. Je bent dan wel een deel van je metrics kwijt, maar ook die extremen.
De Home Assistant data geloof ik wel, in de Quatt app wel jammer dat je niet meer makkelijk kan zien wat je echt bespaard hebt en hoeveel KW's je verstookt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20
abbeyrules schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:47:
[...]

De Home Assistant data geloof ik wel, in de Quatt app wel jammer dat je niet meer makkelijk kan zien wat je echt bespaard hebt en hoeveel KW's je verstookt
Het is helemaal niet complex en tijdrovend.

Ga naar ontwikkelhulpmiddelen -> statistieken

Zoek de sensor op die niet goed is, klik achterin op het icoon met pijltje

Ga naar de tijd die niet klopt en verwijder deze of pas'm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 09:43
DennisDCT schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik ga het vandaag wel even proberen te filmen. Het is dus rond de 1200/1300 watt. Resoneren zoals mac zegt, zou goed kunnen. Maar als ik dan de temp hoger zet, en quatt klimt naar 1500 watt. Dan is hij compleet geruisloos. Echt niks hoor ik.

Ik heb dit echt niet eerder gehad. Ik zal een ticket inschieten
De Quatt draait met verschillende frequenties, wat dan leid tot verschillende vermogens. Waarschijnlijk gaat het dak resoneren bij een bepaalde frequentie en niet bij de frequenties lager of hoger. Dat zou verklaren dat je niets meer hoort als het vermogen (lees; frequentie) omhoog gaat.

Kijk even goed naar je demping. Mogelijk dat je daar mee zou kunnen "experimenteren"?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-10 16:23
WAF1 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 03:08:
[/quote]

die had je er boven op gekregen, maar dat terzijde. De enkele Quatt is in 2024 €200 duurder geworden, echter door de upgrade van deze warmtepomp naar A+++ krijg je in 2024 ook 225 euro meer subsidie, namelijk €2.925 ipv €2.700, deze €225 euro krijg je nu dus ook, zonder die €200 euro prijsverhoging, dus in jouw situatie zal een enkele Quatt netto €225 goedkoper worden. De Quatt Duo is niet in prijs gestegen, maar ook hier is de extra subsidie ivm A+++ op toepassing in 2024, en je krijgt dus €5.850 subsidie ipv de €5.400 subsidie die je in 2023 had gekregen, dat is dus €450 meer subsidie en dus netto 450 minder. In de TS staat dit uitvoerig uitgelegd. Je betaald dus voor de Quatt Duo netto € 3.249, dat is € 1.625 per Quatt.
Een enkele Quatt kost je netto €2.774, dus bij een Quatt duo kost je de tweede slechts €475 meer, later betaal je zeker €1.000 euro (of meer bij een verdere prijsstijging.)

[quote]

Omdat tijdens de actie gepraat werd over de nettoprijs van € 2799 van december, dacht ik inderdaad dat ik die prijs moest betalen, de nieuwe prijs zou €2990 per 1 jan zijn. In dat geval is de extra subsidie grotendeels verdampt. De nieuwe subsidie was toen wel al bekend en ik betwijlde inderdaad of ze het wel hadden afgetrokken. Maar ook voor die €200 korting toch maar even snel het formulier ingestuurd om evt, van prijsvoordeel te profiteren. In de offertte staan brutoprijzen. Inderdaad moet ik dan voor een enkele Quatt €5499-€2925 subsidie= €2574 betalen. De prijs voor de duo is dan €9099 - €5850= €3249 Inderdaad maakt dat het een stuk interresanter om evt. toch voor de duo te gaan.We moeten voor deze prijs,voor 31 jan beslissen. Fijn dat iemand even mee kijkt. (Sorry ik krijg het quoten nog niet goed voor elkaar 8)7 maar dat komt wel.)
[/quote]

Vandaag nog maar eens gekeken, het blijkt dat in de offerte ook nog het oude subsidie wordt genoemd. (Dus mochten mensen interesse hebben in de Quatt let op!) Het is dan natuurlijk logisch dat ik met het verkeerde bedrag reken.
[quote]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
WAF1 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:51:
[...]

[/quote]

Vandaag nog maar eens gekeken, het blijkt dat in de offerte ook nog het oude subsidie wordt genoemd. (Dus mochten mensen interesse hebben in de Quatt let op!) Het is dan natuurlijk logisch dat ik met het verkeerde bedrag reken.
[quote]
WAF1, het is niet de bedoeling dat je schrijft in het quote stukje. Je begint te typen onder, waar staat [/quote]

paar keer enter en schrijven maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:15
DennisDCT schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:34:
Wow! Mijn vriendin zei gisteren, wat hoor ik nu de hele tijd? Ik dacht wat bedoel je. Maar nu een dag later hoor ik het ook. Het is de quatt die enorm veel herrie maakt op de garage. Heb even gekeken, rond de 1200/1300w maakt hij dit geluid. Flink zoemend. Maar als ik de temp hoger zet, bij 1500 weer niet. Hebben meer mensen hier last van?
Ja, dat zijn resonanties die bij bepaalde pomp frequenties ontstaan. Heb ik ook in mijn badkamer waar de quatt op het platte dak staat.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:05
WAF1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:58:
[quote]MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:45:
Een IR paneel kan ik eigenlijk niet in mijn kleine badkamer kwijt, het zou ook sterk afbreuk doen aan de look.
Geen wit plafond in de badkamer (toevallig?). Ik weet niet of je wel eens een 'modern' infraroodpaneel heb gezien? Dit is volledig wit, en amper te onderscheiden van het dak, zeker als je het vlak zou inbouwen.

Zie voor een voorbeeldje onderstaande link (puur willekeurig gekozen, ik heb niets met die webshop, en durf niet te zeggen of het een goede prijs en goed paneel is of niet, zo diep zit ik er niet in)

https://www.verwarminghan...30-x-150-cm-600-watt.html
Ondertussen heb ik al een filmpje gezien waar je van je huidige radiator een elektrische radiator kan maken en ik vroeg mij af of iemand op Tweakers daar al ervaring mee had.
Het nadeel van zo'n elektrische radiator is wel dat je COP 1 verwarmd, en daar dus niets doet met de efficientie van de warmtepomp. Ik denk ook dat het probleem niet perse zit in het droog krijgen van je handdoeken, maar in het warm krijgen van de ruimte. Aangezien je aangaf dat deze al niet al te koud is zou het me niet verbazen als de handdoekenradiator al voldoende is.

Zet je de radiator nu een paar uurtjes per dag aan, of heb je deze de hele dag op die 55 graden meedraaien?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik snap dat zoneregeling niet de voorkeur heeft. Maar in onze situatie werd (testsituatie) als je alle radiatoren open zet of op 19 á'20 graden stookt (bij CV op 55 graden) op zolder waar de werkkamer van mijn man zit te warm.
Maar heb je dan geen thermostatische knoppen op de radiator(en) zitten, of verlies je heel veel warmte van de benedenverdieping naar boven?

Want met een simpele thermostatische knop (tientje bij de bouwmarkt schat ik) sluit je de radiator(en) al af boven een bepaalde temperatuur.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Hierover zat ik mezelf wat af te vragen. Natuurlijk is de Quatt FE oplossing technisch erg mooi met als struikelblok waarschijnlijk niet kostenefficiënt. Maar op basis van het concept, als ik een (niet-Quatt) warmtepompboiler aanschaf met een tweede spiraal, kan ik die dan ook niet omgekeerd (warmte uit het boilervat onttrekken) gebruiken? Als dat zo is zou je in theorie dit (met naverwarmer) kunnen gebruiken als 'boileraansluiting' als hulp tijdens defrosts en '18 graden opstart'.
Maar ik heb onvoldoende kennis van boilers dus misschien is het wel een onzinvraag omdat het technisch niet mogelijk is.

En ja, dit gaat natuurlijk veel te kort zijn voor mode 4 (CV only) maar de kans daarop is hier aan de kust niet zo groot en zo'n richting lijkt me ook efficiënter dan een doorstroomboiler. Daarbij heb ik altijd nog mijn pelletkachel of kun je op die uitzonderlijke momenten terugvallen op bv een Qlima kachel.
Interessant idee inderdaad die voor mijn situatie heel geschikt zou zijn om FE te gaan buiten Quatt om.

Mijn situatie is dat ik door een automatisch aangestuurde airco van 5KW op de benedenverdieping al ruim voldoende capaciteit heb om FE te gaan, ik was (muv van SWW) al nagenoeg volledig FE voordat de Quatt er kwam, de Quatt is vooral voor comfort (warme vloer en fijnere warmte), en extra capaciteit .

Ik zou de aanvoer van de Quatt met een driewegklep door de WPB kunnen halen, en de driewegklep schakelen op het aan-uit contact van de Quatt. Hiermee heb ik geen (extra) doorstroomverwarmer meer nodig, en wordt de 18 graden retour van de Quatt gehaald op het WPB vat.

Uiteraard kan dit wel alleen als er nagenoeg geen warmte meer wordt gevraagd van de cv ketel, behalve even bij opstarten.

Ik zou er wel iets meer controle over willen hebben, dus mogelijk zou ik er nog iets tussen knutselen wat er voor zorgt dat de WPB maximaal een minuut of 10 als 'cv ketel' gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

verguldebarman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:07:
[...]

De Quatt draait met verschillende frequenties, wat dan leid tot verschillende vermogens. Waarschijnlijk gaat het dak resoneren bij een bepaalde frequentie en niet bij de frequenties lager of hoger. Dat zou verklaren dat je niets meer hoort als het vermogen (lees; frequentie) omhoog gaat.

Kijk even goed naar je demping. Mogelijk dat je daar mee zou kunnen "experimenteren"?
Ik heb helaas ook last van piep tonen, eerst alleen rond de 1100-1250 W. Maar sinds een paar dagen lijkt het ook bij lagere vermogens/frequenties voor te komen. En de mijne staat op de grond :/

Ik ga ook maar een ticket inschieten...

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
verguldebarman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ja, @DennisDCT je hebt zoals ik al eerder heb aangegeven met die range van de resonantie die door de Quatt bij een bepaalde range vermogen wordt veroorzaakt de eigen resonantie (of een veelvoud daarvan) van je dak / constructie van je dak berijkt. Aan die eigenfrequentie(band) van het dak kun je vrij weinig doen.
Dus je actie moet er op gericht zijn om zo veel mogelijk de demping tussen je Quatt en je dak te krijgen, massa kan daarbij helpen maar eigenlijk zou ik hier het met name zoeken in extra demping.
bv de veren die ook in de TS staan en extra laag van bv rubberen tegels. Probeer zo veel mogelijk verschillende soorten uit omdat elke tegel weer een andere demping bij een frquentiereeks heeft. BV gebruik ook die Wagnerblokjes.
helaas is het hier gewoon uitproberen en vooral kijken wat je zelf al gedaan hebt bij welk vermogen het probleem op treed. succes met het vinden van een oplossing.
en laat ons wat weten als het gelukt is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Interessant idee inderdaad die voor mijn situatie heel geschikt zou zijn om FE te gaan buiten Quatt om.

Mijn situatie is dat ik door een automatisch aangestuurde airco van 5KW op de benedenverdieping al ruim voldoende capaciteit heb om FE te gaan, ik was (muv van SWW) al nagenoeg volledig FE voordat de Quatt er kwam, de Quatt is vooral voor comfort (warme vloer en fijnere warmte), en extra capaciteit .

Ik zou de aanvoer van de Quatt met een driewegklep door de WPB kunnen halen, en de driewegklep schakelen op het aan-uit contact van de Quatt. Hiermee heb ik geen (extra) doorstroomverwarmer meer nodig, en wordt de 18 graden retour van de Quatt gehaald op het WPB vat.

Uiteraard kan dit wel alleen als er nagenoeg geen warmte meer wordt gevraagd van de cv ketel, behalve even bij opstarten.

Ik zou er wel iets meer controle over willen hebben, dus mogelijk zou ik er nog iets tussen knutselen wat er voor zorgt dat de WPB maximaal een minuut of 10 als 'cv ketel' gebruikt wordt.
Heerlijk, CV water in je SWW voorraad.
Of had je het anders in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
LBE schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb helaas ook last van piep tonen, eerst alleen rond de 1100-1250 W. Maar sinds een paar dagen lijkt het ook bij lagere vermogens/frequenties voor te komen. En de mijne staat op de grond :/

komt de piep direct uit de Quatt ? en wat is je ondergrond ?
@DennisDCT heeft echter last dat zijn dak mee aan het resoneren is, dat is dus geen piep, die piep zou of de ventilatormotor, of de pomp of de compressor kunnen zijn, en daar moet Quatt zeker naar kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 27-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:51:
[...]

[/quote]

[quote]
Op zich hoef je daar geen zorgen over maken, omdat de subsidie door de RVO wordt uitbetaald en zij zorgen er voor dat ze de juiste bedragen hiervoor gebruiken. De installatiedatum is hierbij van belang, dus mensen die wel al in 2023 besteld hebben echter pas in 2024 geplaatst zijn krijgen dus de hogere subsidiebedragen uit betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:21:
Bedankt iedereen voor de antwoorden, moet alles nog even rustig lezen maar op één van de Tweakers heb ik uitgebreid gereageerd. Nog druk bezig alles te overdenken en te onderzoeken.

Maar op de Quatt site kom ik voor mij toch weer nieuwe informatie tegen. Het lijkt (maar ik weet niet of dat waar is) dat informatie op de site steeds meer worden aangevuld. In ieder geval kwam ik dit vandaag tegen:

https://www.quatt.io/all-electric

Dit betekent dat je een extra Quatt in samenwerking met de Full Electric tegen een "gereduceerd" tarief van € 1000 kan kopen. Dus als we nu niet voor de duo gaan dan kan hij toch nog tegen een "redelijk" tarief worden bij geplaatst. Het is wel duurder dan dat je meteen een duo koopt.

Technische specificaties heb ik niet nog steeds niet gezien. Maar ik begrijp dat het boilervat, The HeatBattery., zowel een buffer kan zijn voor je tapwater als een buffer voor je verwarmingssysteem. Het lijkt er dus op dat in het vat gescheiden delen zitten anders snap ik niet hoe dat kan.

Met de huidige energiekosten kan je niet zoveel met de aanschaf van een Full Electric besparen maar wel op alle vaste kosten rond gas. En op de aanschaf- en installatiekosten van een evt. nieuwe CV-ketel. De optie is mogenlijk dus niet voor iedereen interessant. Ook ik moet met mijn man overleggen.
Ja, deze info is bekend en deels ook al verwerkt in de TS, dus als je wat tijd hebt lees deze gerust eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Laatst online: 11-10 19:06
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Op zich hoef je daar geen zorgen over maken, omdat de subsidie door de RVO wordt uitbetaald en zij zorgen er voor dat ze de juiste bedragen hiervoor gebruiken. De installatiedatum is hierbij van belang, dus mensen die wel al in 2023 besteld hebben echter pas in 2024 geplaatst zijn krijgen dus de hogere subsidiebedragen uit betaald.
Mijn Quatt duo is in januari geplaatst. Ik heb 5550,- aan subsidie gekregen, niet de 5850,- (maar ook niet de 5400,- van 2023). Vreemd…. Heb Simpelsubsidie gevraagd wat nu juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:59:
[...]

komt de piep direct uit de Quatt ? en wat is je ondergrond ?
@DennisDCT heeft echter last dat zijn dak mee aan het resoneren is, dat is dus geen piep, die piep zou of de ventilatormotor, of de pomp of de compressor kunnen zijn, en daar moet Quatt zeker naar kijken.
Ja komt echt uit de Quatt zelf. Hij staat op een grindbak, volgens voorschriften van Quatt aangelegd (en nog iets dieper, op advies van mede Tweakers ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpKUrwHIQQT9G7_Q1wGB2g4P2m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G97aOYtZESXoTLIU6pFdowgc.jpg?f=fotoalbum_large

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:27
LBE schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Zal het dan toch met een update te maken kunnen hebben :?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Heerlijk, CV water in je SWW voorraad.
Of had je het anders in gedachten?
Een boiler werkt iets anders. In het boilervat zit een warmtewisselaar waarmee je met het SWW opwarmt. Maar je kunt ze ook met een extra warmtewisselaar krijgen waar je bv een zonnecollector kunt aansluiten. Dus als je die warmtewisselaar andersom kunt gebruiken kun je warmte aan je SWW onttrekken met CV water. Circuits zijn volledig gescheiden

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 27-01-2024 13:31 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Rob
Juiste subsidie bedragen zijn voor de enkele 2775,- en voor de duo 5550,-.
Zie ook: https://www.quatt.io/subs...is%20%E2%82%AC5.550%2C%2D

[ Voor 4% gewijzigd door T-Rob op 27-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolterious
  • Laatst online: 13-10 14:15
DennisDCT schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik ga het vandaag wel even proberen te filmen. Het is dus rond de 1200/1300 watt. Resoneren zoals mac zegt, zou goed kunnen. Maar als ik dan de temp hoger zet, en quatt klimt naar 1500 watt. Dan is hij compleet geruisloos. Echt niks hoor ik.

Ik heb dit echt niet eerder gehad. Ik zal een ticket inschieten
Denk dat het wel resonantie is. althans, ik had precies hetzelfde bij dezelfde wattages. Bij volle bak vermogen hoorde ik het veel minder/niet en lager wel. Een paar wagner mp4 matjes boden bij mij uitkomst. Bij mij staat de quatt ook op een afdak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
LBE schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Ja komt echt uit de Quatt zelf. Hij staat op een grindbak, volgens voorschriften van Quatt aangelegd (en nog iets dieper, op advies van mede Tweakers ;) )
[Afbeelding]
Als je er een filmpje of audio-opname van maakt, kan ik daar met een analyser wel iets over zeggen. Ook nuttig richting Quatt.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Een boiler werkt iets anders. In het boilervat zit een warmtewisselaar waarmee je met het SWW opwarmt. Maar je kunt ze ook met een extra warmtewisselaar krijgen waar je bv een zonnecollector kunt aansluiten. Dus als je die warmtewisselaar andersom kunt gebruiken kun je warmte aan je SWW onttrekken met CV water. Circuits zijn volledig gescheiden
Ja, maar @onlinaius had het over een WPB (warmtepompboiler).

Die heb ik nog niet gezien met een aparte warmtewisselaar.

Je zou natuurlijk ook nog een apart vat kunnen kopen, maar een WPB is al een investering en een enorm ding.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 27-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Atag Energion Nuos Plus 250 Twin System, om maar een voorbeeld te noemen, heeft zelfs twee extra warmtewisselaars
Andere:
Atlantic Explorer v4
Vaillant arostor vwl bm

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
T-Rob schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Mijn Quatt duo is in januari geplaatst. Ik heb 5550,- aan subsidie gekregen, niet de 5850,- (maar ook niet de 5400,- van 2023). Vreemd…. Heb Simpelsubsidie gevraagd wat nu juist is.
het kan zijn dat RVO toen nog niet de A+++ energielabel heeft mee gerekend, maar ondertussen zou dit wel moeten. Ik zelf heb hierover met RVO contact gehad en dat werd mij ook zo verteld.
ik zou hier bij simpelsubsidie aan de bel trekken. je hebt in 2024 gewoon recht op die extra 225 euro subsidie. voor een Quatt duo is dat dus zelfs 2*€225=€450
laat ons hier nog even weten hoe dit is afgelopen.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 27-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
wolterious schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Denk dat het wel resonantie is. althans, ik had precies hetzelfde bij dezelfde wattages. Bij volle bak vermogen hoorde ik het veel minder/niet en lager wel. Een paar wagner mp4 matjes boden bij mij uitkomst. Bij mij staat de quatt ook op een afdak.
@DennisDCT ik zou als eerste eens met de genoemde Wagner matjes proberen, ik heb deze ook (muurmontage) in gebruik en totaal geen last. is natuurlijk wel een hele andere situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaQ0zA-S7EZvtUkikJC3LBEwppc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
wolterious schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Kun jij de details / afmetingen van jouw wagnerblokjes en een foto plaatsen van de montage onder / boven de bigfoots van jouw Quatt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Je zou natuurlijk ook nog een apart vat kunnen kopen, maar een WPB is al een investering en een enorm ding.
Ze zijn er wel. Zoek daarvoor op 'warmtepompboiler met zonnecollector spiraal'

Ik kom onder andere de Panasonic 270C1F tegen.

Maar of het de moeite en extra kosten waard is om een beetje COP 1 en de aanschaf van een doorstroomverwarmer uit te sparen is inderdaad twijfelachtig. Ik heb me er nog niet heel veel in verdiept eerlijk gezegd, het was een hersenscheet nav de comment van Flesym.

Wel interessant, ik begin zoveel mogelijk setups en oplossingen te zien nu ik me meer in warmtepompen, cv systemen, boilers en bijbehorende redementen heb verdiept. Veel geleerd hier in de afgelopen 1.5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Maar of het de moeite en extra kosten waard is om een beetje COP 1 en de aanschaf van een doorstroomverwarmer uit te sparen is inderdaad twijfelachtig. Ik heb me er nog niet heel veel in verdiept eerlijk gezegd, het was een hersenscheet nav de comment van Flesym.

Wel interessant, ik begin zoveel mogelijk setups en oplossingen te zien nu ik me meer in warmtepompen, cv systemen, boilers en bijbehorende redementen heb verdiept. Veel geleerd hier in de afgelopen 1.5 jaar.
Als het technisch heeft het in mijn ogen wel voordelen boven een doorstroomboiler omdat je voor een doorstroomboiler 3 fases nodig en bij voorkeur nog op 22kw (3x 25 A afgezekerd). En als je van het gas af wilt heb je die warmtepompboiler toch al nodig als je tenminste niet je SWW met een COP van 1 wilt doen.
De besparing zit hem denk ik vooral in het vast recht dat je kwijt bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 27-01-2024 15:21 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Als het technisch heeft het in mijn ogen wel voordelen boven een doorstroomboiler omdat je voor een doorstroomboiler 3 fases nodig en bij voorkeur nog op 22kw (3x 25 A afgezekerd).
Maar die doorstroomverwarmer is puur om even die 18 graden te halen, daar is een KW of 2 al voldoende voor (ik vermoed dat de HeatBooster van Quatt niet (veel) meer gaat leveren dan dat). Het lastigste hierbij is een variant vinden met zo weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Atag Energion Nuos Plus 250 Twin System, om maar een voorbeeld te noemen, heeft zelfs twee extra warmtewisselaars
Andere:
Atlantic Explorer v4
Vaillant arostor vwl bm
Oh, de warmtewisselaar voor biiverwarmen omgekeerd gebruiken. Ja, dat zou zomaar kunnen werken.

Geen idee of dat genoeg flow en vermogen is en of het heel lekker gaat met CV water, maar je hebt in principe gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ja, zou kunnen werken nu ik er goed over nadenk, maar ik heb wel zorgen om zaken als garantie.

Daarnaast ook de WAF van een koude douche na een koude dag. Meestal is het niet de allersterkste W/W warmtepomp in zo'n systeem.

De vraag is natuurlijk ook hoeveel de Quatt nog leunt op de CV. Voor 1 m3 per maand zet ik er net zo lief een goedkope doorstromer tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Oh, de warmtewisselaar voor biiverwarmen omgekeerd gebruiken. Ja, dat zou zomaar kunnen werken.

Geen idee of dat genoeg flow en vermogen is en of het heel lekker gaat met CV water, maar je hebt in principe gelijk.
met een driewegklep vanaf de Quatt leiding heb je sowieso wel genoeg flow (de bekende 800 L/u). Genoeg vermogen is de vraag uiteraard, als het alleen om de 18 graden gaat zal het wel meevallen , maar verwacht geen daadwerkelijke backup wanneer het -10 of kouder is. Een WPB met dubbele coil zou wat uitkomst kunnen bieden omdat je die coils ook achter elkaar (serie) kan verbinden en zo het warmte overdragend oppervlakte (vermogen) kan vergroten.
@onlinaius heeft z'n airco's als backup en is minder afhankelijk van z'n Quatt dan de meeste hier die geen airco als backup hebben.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:36:
[...]

De vraag is natuurlijk ook hoeveel de Quatt nog leunt op de CV. Voor 1 m3 per maand zet ik er net zo lief een goedkope doorstromer tussen.
Dat is zo maar mijn streven is van van het gas af. En dan moet je sowieso SWW oplossen en daar is een goedkope doorstromer niet voor geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Dat is zo maar mijn streven is van van het gas af. En dan moet je sowieso SWW oplossen en daar is een goedkope doorstromer niet voor geschikt.
Nee, maar wel lekker als je in de avond nog warm kan douchen als de Quatt hulp nodig had.
Qua garantie en werking weet ik het ook allemaal niet zo zeker. Ik zou SWW en CV toch liever niet samenvoegen met eigen knutselwerk.

Je hebt best kans dat die warmtewisselaar onder in de tank zit voor betere warmteafgifte van een zonneboiler en niet berekend is op typische CV doorstroomsnelheid. Dan ga je de warmte er niet zo gemakkelijk uit trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:36:
[...]
Daarnaast ook de WAF van een koude douche na een koude dag. Meestal is het niet de allersterkste W/W warmtepomp in zo'n systeem.

Dat is inderdaad belangrijk om mee te nemen. Bij mij is de cv echt nog puur een backup, en om de 18 graden te halen. (hierbij nogmaals de oproep aan Quatt en @marijnflipse om die onzinnige minimumtemperatuur van 18 graden ongedaan te maken).

Het verwarmingsbedrijf van mijn ketel staat uit, en ik heb het verwarmingsbedrijf deze winter nog maar 2x aan hoeven zetten, 1x aan het begin van de winter, en de 2e keer omdat ik op vakantie de temperatuur onder de 18 verlaagd heb.

Ik zou dan ook kijken of ik de route door de WPB kan beperken tot maximaal zo'n 5 minuten achtereen zodat ik niet met een lauw vat komt te zitten. Uiteraard zo veruit de prettigste optie zijn als Quatt die 18 graden limitatie er af haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:42:
Een WPB met dubbele coil zou wat uitkomst kunnen bieden omdat je die coils ook achter elkaar (serie) kan verbinden en zo het warmte overdragend oppervlakte (vermogen) kan vergroten.
Het zal een beetje schelen of je radiatoren gebruikt of VVW. Bij VVW is het verschil tussen het water in de WPB en het water in het cv systeem een stuk groter dan bij radiatoren, en is afgifte van wat warmte een stuk eenvoudiger.

Vermogen zal denk ik eerder een probleem zijn. Vermogens die ik voor WPB's tegen kwam waren zelden hoger dan zo'n 700 watt, en als het koud is denk ik dat je met COP 2 blij mag zijn.

Aan de andere kant hebben ze ook nagenoeg allemaal een extra elektrisch element om bij te verwarmen, en die zitten al snel rond de 2000 watt, dus als je het goed zou kunnen regelen zou je er toch wel een watt of 3000 constant uit kunnen trekken als de nood aan de man komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:36
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Een doorstroomverwarmer voor SWW werkt prima. Enige nadeel is COP1. De voordelen zijn de geringe aanschaf, schoenendoos formaat en oneindig warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Vermogen zal denk ik eerder een probleem zijn. Vermogens die ik voor WPB's tegen kwam waren zelden hoger dan zo'n 700 watt, en als het koud is denk ik dat je met COP 2 blij mag zijn.

Aan de andere kant hebben ze ook nagenoeg allemaal een extra elektrisch element om bij te verwarmen, en die zitten al snel rond de 2000 watt, dus als je het goed zou kunnen regelen zou je er toch wel een watt of 3000 constant uit kunnen trekken als de nood aan de man komt.
Je hebt gelijk, inderdaad het vermogen van de warmtewisselaar wordt het struikelblok. 700 watt gaat hem niet worden. De hoeveelheid warmte was ik niet zo bang voor (gewoon wat groter vat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Rob
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:29:
[...]

het kan zijn dat RVO toen nog niet de A+++ energielabel heeft mee gerekend, maar ondertussen zou dit wel moeten. Ik zelf heb hierover met RVO contact gehad en dat werd mij ook zo verteld.
ik zou hier bij simpelsubsidie aan de bel trekken. je hebt in 2024 gewoon recht op die extra 225 euro subsidie. voor een Quatt duo is dat dus zelfs 2*€225=€450
laat ons hier nog even weten hoe dit is afgelopen.
Zie eerdere post, net aan je aandacht ontsnapt denk ik: info van Simpelsubsidie trouwens, die reageren super snel op vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
T-Rob schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:32:
klopt helaas niet, de oude subsidie voor de Quatt was in 2023 €2.700 euro. op basis van een A++ warmtepomp.
in 2024 krijg je voor een A+++ warmtepomp een extra subsidie van €225 euro.

dus in 2024 krijg je voor de Quatt €2.700+€225=€2.925 subsidie en niet zoals Quatt aangeeft 2.750.
ook de subsidie voor de Quatt Duo is onjuist opgegeven, hier geld namelijk dat de subsidie voor de Quatt verdubbeld word; RVO ziet namelijk de Quatt Duo als twee normale Quatt's aan. Er bestaat namelijk geen meldcode voor een Quatt Duo.
De subsidie in 2024 is voor de Quatt Duo dus ook 2*€2.925 = €5.850

Op de site van de RVO staat helaas nog de meldcodelijst van 19 december 2023. Dus het is even wachten op de nieuwe lijst van januari 2024.

Hou wel rekening dat de installatiedatum leidend is, dus eind 2023 geinstalleerd betekend ook dat je de subsidiebedragen uit 2023 krijgt en niet die van 2024.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 27-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Het zal een beetje schelen of je radiatoren gebruikt of VVW. Bij VVW is het verschil tussen het water in de WPB en het water in het cv systeem een stuk groter dan bij radiatoren, en is afgifte van wat warmte een stuk eenvoudiger.

Als je full electric gaat zou ik onderzoeken of de pomp uit de vvw-verdeler kan zodat je volledige vloer een buffer wordt en elke vvw buis effectief gebruikt kan worden om de 18 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Onno ! schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Een doorstroomverwarmer voor SWW werkt prima. Enige nadeel is COP1. De voordelen zijn de geringe aanschaf, schoenendoos formaat en oneindig warm water.
Eens, maar het doel 'van het gas af' vooropgesteld, vereist dit wel 3 fases (2 jaar levertijd en een meterkast ombouw) en dan heb je er 2 nodig (1x CV en 1x SWW).
Dus ik ga het voorlopig maar even aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Eens, maar het doel 'van het gas af' vooropgesteld, vereist dit wel 3 fases (2 jaar levertijd en een meterkast ombouw) en dan heb je er 2 nodig (1x CV en 1x SWW).
Dus ik ga het voorlopig maar even aanzien.
Bij Quatt heb je maar 2 * 1 Fase 16A zekering nodig (ook voor de Quatt Duo), die kan op 1 16A 1-fase. Dus 3-fase heb je voor FE niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Dit soort hersenscheten hebben we juist nodig op Tweakers. Samen hebben we waarschijnlijk meer (& betere O-) ) ideeën om all electric te gaan de dure Quatt upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Je hebt gelijk, inderdaad het vermogen van de warmtewisselaar wordt het struikelblok. 700 watt gaat hem niet worden. De hoeveelheid warmte was ik niet zo bang voor (gewoon wat groter vat).
700 watt is het elektrisch vermogen van de warmtepomp, niet noodzakelijk van de coil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Bij Quatt heb je maar 2 * 1 Fase 16A zekering nodig (ook voor de Quatt Duo), die kan op 1 16A 1-fase. Dus 3-fase heb je voor FE niet echt nodig.
Beide Quatts vol aan in de winter, een oven en eventueel een wasmachine. Kun je Enexis bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:41
medu80 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Beide Quatts vol aan in de winter, een oven en eventueel een wasmachine. Kun je Enexis bellen.
Hebben we t dan over een 1x35A aansluiting?
Das wat uitdagend idd als je veel grote verbruikers tegelijkertijd aanzet.

Echter hier 3x25. Komt een Quatt duo en we laden in de nacht n auto op. De boel netjes verdeeld over de 3 fasen en dat moet echt goed gaan. Ook met de oven, wasmachine en/of Quooker er nog bij.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Lukt prima met een 40A hoofdzekering. en nee, met 25A 1-fase ga je nat. en soms zul je dus moeten kiezen, wat je aan zet.
overigens is een 3-25A een veel slimmere keuze. die heb ik dus ook. 3*35A is helaas veel te duur en zou je echt alleen moeten doen als je deze echt nodig hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 27-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Met een 1x35A aansluiting is het wel krap.
De FE optie heeft nog een eigen spiraal en gaat tot 16A.
Tel daar nog 8A bij op van een enkele of 16A van een dubbele Quatt en dan zit je all tegen de 32A.
Bovendien ga je gasloos, dus inductiekoken. Dat lukt echt niet met minder dan 16A en de meeste toestellen pieken op 2x of 3x 16A.

Wie full electric wil in deze opstelling moet dus ofwel aan een thuisaccu om de pieken op te vangen, danwel aan de 3x25A om zeker te zijn.

Het kan per ongeluk goed gaan met 1x 35A, maar dat vereist dan planning en waarschijnlijk wat slimme apparaten. Het is natuurlijk niet zo dat je netbeheerder gaat klagen als je een keer de 40A aantikt, maar met de problemen die we nu al hebben kan je er donder op zeggen dat het een keer mis gaat als iedereen dat tegelijk doet rond etenstijd.

Ik zou er niet op besparen gezien dat 3x25A en 1x35A hetzelfde tarief is. Het kost natuurlijk geld om aan te passen, maar dat ligt er dan wel voor altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:39:
[...]

klopt helaas niet, de oude subsidie voor de Quatt was in 2023 €2.700 euro. op basis van een A++ warmtepomp.
in 2024 krijg je voor een A+++ warmtepomp een extra subsidie van €225 euro.

dus in 2024 krijg je voor de Quatt €2.700+€225=€2.925 subsidie en niet zoals Quatt aangeeft 2.750.
ook de subsidie voor de Quatt Duo is onjuist opgegeven, hier geld namelijk dat de subsidie voor de Quatt verdubbeld word; RVO ziet namelijk de Quatt Duo als twee normale Quatt's aan. Er bestaat namelijk geen meldcode voor een Quatt Duo.
De subsidie in 2024 is voor de Quatt Duo dus ook 2*€2.925 = €5.850

Op de site van de RVO staat helaas nog de meldcodelijst van 19 december 2023. Dus het is even wachten op de nieuwe lijst van januari 2024.

Hou wel rekening dat de installatiedatum leidend is, dus eind 2023 geinstalleerd betekend ook dat je de subsidiebedragen uit 2023 krijgt en niet die van 2024.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar deze info krijg ik van Simpelsubsidie, staat op de Quatt site en op mijn beschikking…. Waar heb je deze info vandaan, dan ga ik nogmaals terug naar Simpelsubsidie….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42
T-Rob schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar deze info krijg ik van Simpelsubsidie, staat op de Quatt site en op mijn beschikking…. Waar heb je deze info vandaan, dan ga ik nogmaals terug naar Simpelsubsidie….
Zie https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2024

Hier staan de wijzigingen voor 2024 vermeld.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 22:29
Er gaat hier iets niet goed…en heb al 2x 30 seconden alle stekkers eruit gehaald….pffffff

Mijn normale setpoint staat op 21 die is even omlaag als test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb9weeZlduRldhTSIo5sDwRTGw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WPZgOe9eDsHMhzwZOykGtqsK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqVvFqCYRZerRuaUo_L3g9FNNRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpGpiCbphWGwE9lfJoHCS0km.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAu1s_iqMHZNAHi5BpCjBD-wzKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9Dzs8hmeXm1S6GfcSNsWnYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door Dersan op 27-01-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er gaat hier iets niet goed…en heb al 2x 30 seconden alle stekkers eruit gehaald….pffffff

Hij is weggevlogen? Ah beetje warm.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Hij is weggevlogen? Ah beetje warm.
Ik denk dat ik mijn HP1.power sensor kwijt ben...waar hij dat ook vandaan mag halen. Die doet niks meer en daardoor gaat hij denk ik op tilt.

Ah. Flowmeter blijft ook op 0 staan zie ik nu...

[ Voor 7% gewijzigd door Dersan op 27-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik denk dat ik mijn HP1.power sensor kwijt ben...waar hij dat ook vandaan mag halen. Die doet niks meer en daardoor gaat hij denk ik op tilt.

Ah. Flowmeter blijft ook op 0 staan zie ik nu...
De flowrate is nul. Dan is de berekende waarde voor hp1.power ook nul.

HP1.power heeft geen eigen sensor maar wordt berekend obv flowrate en het verschil tussen temperature waterOut en temperature waterIn

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier liep hij gister ook niet goed met behoorlijke overshoot. Ik denk toch dat de update niet overal lekker gevallen is

https://tweakers.net/i/AX...fPr1xwep.jpg?f=user_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dersan
Noodnummer werd keurig opgenomen en ik ben heel goed geholpen met troubleshooten. Zijn er alleen niet uitgekomen, iets blokkeert de flow. Na minimale pomp snelheid verhogen kreeg de ketel er wel weer water door.

Via de optimalisatie (gas goedkoop elektra duur) maar even op gas draaien, ze komen maandag langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:48:
Noodnummer werd keurig opgenomen en ik ben heel goed geholpen met troubleshooten. Zijn er alleen niet uitgekomen, iets blokkeert de flow. Na minimale pomp snelheid verhogen kreeg de ketel er wel weer water door.

Via de optimalisatie (gas goedkoop elektra duur) maar even op gas draaien, ze komen maandag langs.
Netjes, zo kan het dus ook.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Laatst online: 13-10 14:15
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Kun jij de details / afmetingen van jouw wagnerblokjes en een foto plaatsen van de montage onder / boven de bigfoots van jouw Quatt?
Foto wordt lastig want de quatt staat ook bij mij zoals gezegd op een afdak. Maar ik denk dat die matjes zo ongeveer 10x10 cm zijn en 1,5cm dik. Ik heb er 6 stuk onder de bigfoots gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Hier liep hij gister ook niet goed met behoorlijke overshoot. Ik denk toch dat de update niet overal lekker gevallen is

https://tweakers.net/i/AX...fPr1xwep.jpg?f=user_large
Lijkt mij dat met dezelfde hardware alle updates identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Zou kunnen, ik heb geen idee of thermostaat, afgifte, cv ketel invloed hebben.

Of mogelijk andere frequenties irt plek waar Quatt staat... 🤷

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 27-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Dat zou je denken, maar hier wordt het alleen maar kouder in de avond sinds de update. De Quatt draait met 800w en de temperatuur daalt. Water wordt niet warmer dan 30 graden. Dat zet geen zoden aan de dijk. ‘s Ochtends gaat het wel goed. Dat is het vreemde.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Dat zou je denken, maar hier wordt het alleen maar kouder in de avond sinds de update. De Quatt draait met 800w en de temperatuur daalt. Water wordt niet warmer dan 30 graden. Dat zet geen zoden aan de dijk. ‘s Ochtends gaat het wel goed. Dat is het vreemde.
Ik heb nog steeds de Intergas touch hangen en werkt als een zonnetje, houdt hem precies op setpoint. Probeer het gewoon weer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Ik heb nog steeds de Intergas touch hangen en werkt als een zonnetje, houdt hem precies op setpoint. Probeer het gewoon weer eens.
Is alweer weg. Maar ik wil wel wat nachtverlaging en ‘s ochtends op tijd warm. Als dat programmeren zou lukken, zou ik hem zo weer kopen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Is alweer weg. Maar ik wil wel wat nachtverlaging en ‘s ochtends op tijd warm. Als dat programmeren zou lukken, zou ik hem zo weer kopen.
Tja dat programmeren gaat niet maar dat wendt ook. Voor mij ook decennia geleden dat ik het handmatig moet doen. Maar geen geflipper en een constante temperatuur is ook wel lekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 27-01-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Als je full electric gaat zou ik onderzoeken of de pomp uit de vvw-verdeler kan zodat je volledige vloer een buffer wordt en elke vvw buis effectief gebruikt kan worden om de 18 graden te krijgen.
Dat ben ik sowieso van plan als ik FE ga. Ik moet wel zeggen dat ik sterk twijfel of ik in deze woning nog FE ga. Ik vermoed dat ik hier nog een jaar of 5 - 7 woon, en met nog geen 10 kuub SWW per maand is een WPB op geen enkele manier rendabel.

Ik had gehoopt op een goede prijs vanuit Quatt, maar met de huidige prijs denk ik dat ik het toch zo laat, en over 5 - 10 jaar in mijn 'forever home' los ga met alle toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:48:
[...]

700 watt is het elektrisch vermogen van de warmtepomp, niet noodzakelijk van de coil
En over die 700 watt gaat ook de COP nog heen. Dus 700 watt elektrisch, dus bij koud weer misschien 1400 watt om 50 - 55 graden te maken. Aan de andere kant is die 700 watt al aan de hogere kant wat ik voorbij heb zien komen. Ik heb ook wel WPB's gezien met een elektrisch vermogen vanaf 350 watt. Voor een WPB ook niet eens zo erg. Zelfs met COP 2 haal je dan nog 16.8KW per dag aan vermogen en dat is een heeeeeel groot tapvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:29:
[...]
Het kan per ongeluk goed gaan met 1x 35A, maar dat vereist dan planning en waarschijnlijk wat slimme apparaten. Het is natuurlijk niet zo dat je netbeheerder gaat klagen als je een keer de 40A aantikt, maar met de problemen die we nu al hebben kan je er donder op zeggen dat het een keer mis gaat als iedereen dat tegelijk doet rond etenstijd.

Ik zou er niet op besparen gezien dat 3x25A en 1x35A hetzelfde tarief is. Het kost natuurlijk geld om aan te passen, maar dat ligt er dan wel voor altijd.
Dat verbaast me wel een beetje hoe weinig slimme apparatuur er in Nederland voorbij komt. In Amerika worden er relatief veel slimme stoppenkasten gebruikt die groepen kunnen meten en prioriteren. PC, tv en koelkasten gebruiken relatief weinig en moeten altijd aanblijven, de warmtepomp heeft een iets lagere prioriteit, dus als er gekookt wordt mag deze groep tijdelijk uit, de elektrische auto krijgt de rest van de capaciteit. Zo spaar je je de upgrade uit, en doe je ook aan net balancing. Mogelijk dat het in Nederland minder interessant is omdat 3 x 25 hetzelfde kost als 1 x 35 per maand, met alleen wat upgrade kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:59:
[...]

Dat ben ik sowieso van plan als ik FE ga. Ik moet wel zeggen dat ik sterk twijfel of ik in deze woning nog FE ga. Ik vermoed dat ik hier nog een jaar of 5 - 7 woon, en met nog geen 10 kuub SWW per maand is een WPB op geen enkele manier rendabel.

Ik had gehoopt op een goede prijs vanuit Quatt, maar met de huidige prijs denk ik dat ik het toch zo laat, en over 5 - 10 jaar in mijn 'forever home' los ga met alle toeters en bellen.
Maar als je slim aanpakt (waar ik bij jou niet aan zou twijfelen overigens), dan is waardestijging van je huis meer dan je investering. Dan is elke jaar zonder vastrecht voor gas mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:14:
[...]

Maar als je slim aanpakt (waar ik bij jou niet aan zou twijfelen overigens), dan is waardestijging van je huis meer dan je investering. Dan is elke jaar zonder vastrecht voor gas mooi meegenomen
Precies dit, in combinatie met uiteraard de 300 euro die je per jaar niet kwijt bent aan gas vastrecht. Maakt de rekensom toch een stuk interessanter. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:33:
[...]

Dat verbaast me wel een beetje hoe weinig slimme apparatuur er in Nederland voorbij komt. In Amerika worden er relatief veel slimme stoppenkasten gebruikt die groepen kunnen meten en prioriteren. PC, tv en koelkasten gebruiken relatief weinig en moeten altijd aanblijven, de warmtepomp heeft een iets lagere prioriteit, dus als er gekookt wordt mag deze groep tijdelijk uit, de elektrische auto krijgt de rest van de capaciteit. Zo spaar je je de upgrade uit, en doe je ook aan net balancing. Mogelijk dat het in Nederland minder interessant is omdat 3 x 25 hetzelfde kost als 1 x 35 per maand, met alleen wat upgrade kosten.
Oh, er is best veel slimme apparatuur zoals een EV lader die zich inhoudt. Maar die is 3x16A, dus daarmee zit je al over de 35A heen als die voluit gaat.
In de VS komen blackouts veel voor, en dat maakt de markt voor thuisaccu's en prioriterende groepenkasten ook wat interessanter. Dat dit hier geen markt heeft is een goed teken.

Uiteindelijk proberen we aardgas, wat veel mensen met een G4 aansluiting afnemen te vervangen. Dat levert met gemak even veel energie als die hele 1x35A aansluiting.

In de grond en op de hoogspanningsmasten zitten 3 fase kabels, waarbij woningen standaard op 1 kabel aangesloten werden (rest van huisnummer / 3) om de last te verdelen. Naar 3 fase is dus een kwestie van een grotere groepenkast met 3 fase hoofdchakelaar, doorverbinden en 2 stoppen bijplaatsen om te zorgen dat balanceren ook in een woning kan.

Nu we elektrische keukens hebben die in hun een eentje al 35 A leeg trekken en dat nog moet concurreren met warmtepompen en misschien zelfs een EV terwijl je ook wil graag wilt wassen en het wel zo prettig is als de rest van het huis ook aan blijft terwijl je dit doet, is het gewoonweg tijd om deze reeds gelegde kabels beter te gaan gebruiken.

Want als je op een koude dag moet kiezen tussen verwarmen, koken, douchen of de auto opladen dan is het toch wel een beetje armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:59:
[...]

In die prijs voor FE zit ook het verwijderen van je CV ketel, afdoppen van het gas en weer dicht maken van van het dak als ik het goed onthouden heb.

Als je zelf iets knutselt of een andere FE WP koopt moet je ook iemand betalen om dit te doen en dat mag/kan niet zomaar iedereen.

Daarnaast doet de FE van Quatt natuurlijk meer dan het SWW vervangen. Het gaat ook slimmer voorverwarmen op momenten dat de COP hoog en/of de stroomprijs laag is.

Daarmee kan het systeem buiten rustiger draaien als de COP ongunstig is of als je gebruik wilt gaan maken van nachtverlaging of juist lekker even wat warmer wilt zitten op een koude winteravond.

Is het veel geld? Ja absoluut. Is het duur in verhouding tot alternatieven? Dat weet ik nog zo net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.....
Zie dat monumenten nu al subsidie kunnen krijgen bij 3m2 glas....
Afgelopen oktober net laatste 6,5m2 oud dubbel (1973) laten vervangen, zo lek als een zeef.
Tja, zal wel weer eens niet met terugwerkende kracht zijn..

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:52:
[...]

.....
Afgelopen oktober net laatste 6,5m2 oud dubbel (1973) laten vervangen, zo lek als een zeef.
Kan je nog ergens 1,5 m2 vinden en dan de facturen combineren in 1 subsidie aanvraag?

Ik vind die ondergrenzen voor een subsidie aanvraag ook stom. Veel gezinnen kunnen gewoon niet alles tegelijk doen en juist die worden gestraft door dit soort geneuzel. Laat ze blij zijn met elke m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:52:
[...]

.....
Dat kan als je de aanvraag binnen 2 jaar doet na aanvragen van de eerste maatregel.
Dan zou je voor de hoofdmaatregel dubbel kunnen krijgen.

Subsidie kan je ook als je niet twee maatregelen zou combineren nog 2 jaar na plaatsen kunnen aanvragen.

[ Voor 16% gewijzigd door pjeterinfo op 28-01-2024 08:11 ]

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:51:
[...]
Is het veel geld? Ja absoluut. Is het duur in verhouding tot alternatieven? Dat weet ik nog zo net niet.
Ik heb een Quatt die nu >99% van de warmtevraag doet. Maar ik weet dan wanneer het -5 graden is er geen capaciteit over is om nog warm water te doen. Laat ik stellen dat ik FE kan gaan met de Xtra Large Heat battery zonder extra unit, dan kost dat 5599 na subsidie.

Alternatief (waar ik nu serieus aan zit te denken):
Warmtepomp boiler 270L Ariston/Atag Nuos Plus, waar ik nu een offertevan heb incl installatie van 3600 euro +400 voor boringen minus 725 subsidie = 3275 euro netto
(Formaat Heat batterij maakt in deze vergelijking niet uit, bij kleinere variant neem je ook een kleinere WPB)

In vergelijking met de Quatt FE XL hou ik dan 2324 euro over om loodgieter te bellen en CV ketel te laten vervangen door een E-CV, met conservatieve schatting prijzen voor een 4-6 kW E- CV van ongeveer 1100,- (Bosch Tronic 3500 of Masterwatt Calida Compact). Halve dag werk voor loodgieter gaat me geen 1224 euro kosten..

Met bovenstaand alternatief inclusief alle installaties (0% diy) kan ik wel stellen dat de Quatt FE een dure optie is, en nog wel een alternatief waarvan ik wel durf te stellen dat die gebaseerd op meer bewezen technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Kan je nog ergens 1,5 m2 vinden en dan de facturen combineren in 1 subsidie aanvraag?

Ik vind die ondergrenzen voor een subsidie aanvraag ook stom. Veel gezinnen kunnen gewoon niet alles tegelijk doen en juist die worden gestraft door dit soort geneuzel. Laat ze blij zijn met elke m2.
Nope, alles was al gedaan, dit waren de laatste m2.
Zo te lezen gaat het in per 1 januari 2024, oftewel, geplaatst vanaf 1 januari 2024 als ik het goed begrijp.

(Vloer ooit ook pech, icm dak (okt 2019): vloer in december 2020 gedaan, rekening in januari 2021, was regeling per 1 januari 2021 van de site verdwenen. Nog gebeld, maar aanvraag had voor 31 december 2020 binnen moeten zijn..... dus in dit geval bedoelden ze met "maatregelen genomen tussen 1 januari 2019 en 31 december 2020": ingediend tussen die data . Bij de regeling over 2021 kon dak weer niet mee, te oud, dus had niet 2 maatregelen.
Het is net een oerwoud...)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjeterinfo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Dat kan als je de aanvraag binnen 2 jaar doet na aanvragen van de eerste maatregel.
Dan zou je voor de hoofdmaatregel dubbel kunnen krijgen.

Subsidie kan je ook als je niet twee maatregelen zou combineren nog 2 jaar na plaatsen kunnen aanvragen.
Ik lees "per 1 januari", dus ga uit van plaatsing NA die datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Ik lees "per 1 januari", dus ga uit van plaatsing NA die datum.
Ahja, excuses. Het glas is natuurlijk voor de ingangsdatum van de nieuwe regels geplaatst. :X

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:27:
[...]

Nope, alles was al gedaan, dit waren de laatste m2.
Zo te lezen gaat het in per 1 januari 2024, oftewel, geplaatst vanaf 1 januari 2024 als ik het goed begrijp.

(Vloer ooit ook pech, icm dak (okt 2019): vloer in december 2020 gedaan, rekening in januari 2021, was regeling per 1 januari 2021 van de site verdwenen. Nog gebeld, maar aanvraag had voor 31 december 2020 binnen moeten zijn..... dus in dit geval bedoelden ze met "maatregelen genomen tussen 1 januari 2019 en 31 december 2020": ingediend tussen die data . Bij de regeling over 2021 kon dak weer niet mee, te oud, dus had niet 2 maatregelen.
Het is net een oerwoud...)
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Alles is gedaan maar voor exact niks subsidie gekregen omdat de regels net na het uitvoeren veranderden of omdat ik niet meer tegelijk kon doen ivm overlast in huis.

Maar achteraf ben ik toch blij dat ik het allemaal gedaan heb en dat beetje subsidie kan ik wel missen.
Hopelijk gaat het nu met de Quatt wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb een Quatt die nu >99% van de warmtevraag doet. Maar ik weet dan wanneer het -5 graden is er geen capaciteit over is om nog warm water te doen. Laat ik stellen dat ik FE kan gaan met de Xtra Large Heat battery zonder extra unit, dan kost dat 5599 na subsidie.

Alternatief (waar ik nu serieus aan zit te denken):
Warmtepomp boiler 270L Ariston/Atag Nuos Plus, waar ik nu een offertevan heb incl installatie van 3600 euro +400 voor boringen minus 725 subsidie = 3275 euro netto
(Formaat Heat batterij maakt in deze vergelijking niet uit, bij kleinere variant neem je ook een kleinere WPB)

In vergelijking met de Quatt FE XL hou ik dan 2324 euro over om loodgieter te bellen en CV ketel te laten vervangen door een E-CV, met conservatieve schatting prijzen voor een 4-6 kW E- CV van ongeveer 1100,- (Bosch Tronic 3500 of Masterwatt Calida Compact). Halve dag werk voor loodgieter gaat me geen 1224 euro kosten..

Met bovenstaand alternatief inclusief alle installaties (0% diy) kan ik wel stellen dat de Quatt FE een dure optie is, en nog wel een alternatief waarvan ik wel durf te stellen dat die gebaseerd op meer bewezen technologie.
Je vergeet nog de dakpijp verwijderen en het dak weer netjes dicht maken, maar dat is voor een paarhonderd euro ook wel geregeld als de CV monteur dat durft.

Je vergeet echter de efficiëntie en flexibiliteit die je wint. met de Quatt FE. Die kan behoorlijk schelen op het geheel over de lange termijn. Overdag met +4 of in de nacht met -4 warmte uit de lucht halen is een hele andere COP als die thermische accu goed werkt.

Maargoed, voor een 1000 euro verschil vind ik het ook niet schokkend. Dan liever 1 partij over de vloer die het allemaal in een dag regelt zodat ik niet met een gapend gat in het dak zit of even zonder warm water terwijl de CV monteur nog met een hernia thuis zit na het tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
wolterious schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Foto wordt lastig want de quatt staat ook bij mij zoals gezegd op een afdak. Maar ik denk dat die matjes zo ongeveer 10x10 cm zijn en 1,5cm dik. Ik heb er 6 stuk onder de bigfoots gelegd
Dankjewel. Dus bij jou was 3 per bigfoot voldoende. Is dat 2 aan de uiteinden en de 3e in het midden van de bigfoot?
En drukken de matjes direct op het afdak of liggen er bij jou nog tegels oid ter verzwaring onder?

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 28-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Je vergeet nog de dakpijp verwijderen en het dak weer netjes dicht maken, maar dat is voor een paarhonderd euro ook wel geregeld als de CV monteur dat durft.

Je vergeet echter de efficiëntie en flexibiliteit die je wint. met de Quatt FE. Die kan behoorlijk schelen op het geheel over de lange termijn. Overdag met +4 of in de nacht met -4 warmte uit de lucht halen is een hele andere COP als die thermische accu goed werkt.

Maargoed, voor een 1000 euro verschil vind ik het ook niet schokkend. Dan liever 1 partij over de vloer die het allemaal in een dag regelt zodat ik niet met een gapend gat in het dak zit of even zonder warm water terwijl de CV monteur nog met een hernia thuis zit na het tillen.
Volgens mij spreekt Quatt ook niet over de dakpijp, alleen over weghalen CV (correct me if I'm wrong..)
De heat battery klinkt heel fancy maar biedt geen enkele functionaliteit die je met een WPB ook niet kan plannen, dus voordeel is daar relatief minimaal.
Waar de hernia vandaan komt snap ik even niet?

Edit: heat battery geeft wel flexibiliteit maar ook beperkingen, als je s ochtends een warme douche wil (of 2) kan je niet een hele nacht bij -4 buiten warmte eruit halen. Volgens mij was in die topic ook al voorgerekend dat de thermische opslagcapaciteit relatief beperkt is tot 5a 10 kWh (@onlinaius wellicht?)

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 28-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Volgens mij spreekt Quatt ook niet over de dakpijp, alleen over weghalen CV (correct me if I'm wrong..)
De heat battery klinkt heel fancy maar biedt geen enkele functionaliteit die je met een WPB ook niet kan plannen, dus voordeel is daar relatief minimaal.
Waar de hernia vandaan komt snap ik even niet?

Edit: heat battery geeft wel flexibiliteit maar ook beperkingen, als je s ochtends een warme douche wil (of 2) kan je niet een hele nacht bij -4 buiten warmte eruit halen. Volgens mij was in die topic ook al voorgerekend dat de thermische opslagcapaciteit relatief beperkt is tot 5a 10 kWh (@onlinaius wellicht?)
Je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen:

17. Demonteert Quatt de cv-ketel bij installatie van All-Electric?

Ja, Quatt verzorgt de volledige ombouw, van het weghalen van de cv-ketel tot het aansluiten van HeatBattery en HeatCharger. We doppen de gasaansluiting na de gaskraan onder de ketel af. De rookgasafvoer binnen halen we weg en doppen we af.

Een grote warmtepomboiler weegt nogal wat (rond de 100 kg) en moet in veel huizen 2x de trap op. Dat is nogal wat voor je rug. Vandaar de hernia opmerking.

Bij Quatt zit de FE W/W warmtepomp in een losse unit, wat het tilwerk veel fijner maakt, ook omdat je de meeste warmtepompboilers niet mag kantelen tijdens transport. Dat scheelt echt veel ellende met een 270 liter versie.

Als je in de ochtend warm wilt douchen dan is het inderdaad wat minder gunstig. In hoeverre die 5 tot 10 kWh klopt weet ik niet, maar elke kWh scheelt, want op vol vermogen draaien is sowieso minder zuinig dan in deellast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
Vrijdag en de dagen ervoor dacht ik nog "wat draait mijn systeem mooi stabiel met een goede COP". Maar als de temperatuur weer daalt richting 0 dan merk ik wel dat er nog werk aan de winkel is (zie afbeeldingen). Afgelopen nacht moest de CV ook weer fors bijspringen. Ik heb een constante temperatuur van 20,5 graden. Op de T6 staat optimalisatie uit en ook op de Quatt heb ik 'Optimale besparingen' uitgezet.

Ik werk beneden met een vloerverwarmingsverdeler (LTV) van Robot met zeer beperkte bijmenging van retourwater (halve slag of kwartslag open). Bijna alle groepen staan vol open (op 1 na). De thermostaatknop op de verdeler staat 50 graden. De pompsnelheid van de verdeler staat op 'verschildruk constant' met de hoogste pompsnelheid. Als ik volledig op de Quatt verwarm dan gaat het water met 30 graden de vloer in en komt het met 28 graden retour. Boven heb ik Evohome op de radiatoren als 'slave-systeem' meedraaien (deels met Heatfan ventilatoren).

De CV (Intergass HRE 28/24) werkt met 40 graden aanvoer en staat op beperkt vermogen (6,9 - 9,65 kW). De pompsnelheid stond op 65-85. Als de CV moest bijspringen ging er met grof geweld water met een temperatuur van 40 graden de vloer in en en dit kwam met 35 graden retour.

Ik heb nu de aanvoertemperatuur van de CV op 50 graden gezet en de pompsnelheid verlaagt naar 40-60. De thermostaatknop op de verdeler heb ik verlaagd van 50 naar 45 graden. Eens kijken of dit beter gaat.

Hebben jullie nog andere tips ? Wellicht 'Optimaliseer besparingen' weer aanzetten of andere instellingen op de ketel cq. verdeler ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_E_FyNJ-P3YKBbQ-cZPwtqeEf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPcyxMWc9m4H8xUxhLItTo49.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuQOZbwO45VKBBgbNMGJubg7WFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJqzSTmwINSyB2JH9rnoXTXi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:59:
Vrijdag en de dagen ervoor dacht ik nog "wat draait mijn systeem mooi stabiel met een goede COP". Maar als de temperatuur weer daalt richting 0 dan merk ik wel dat er nog werk aan de winkel is (zie afbeeldingen). Afgelopen nacht moest de CV ook weer fors bijspringen. Ik heb een constante temperatuur van 20,5 graden. Op de T6 staat optimalisatie uit en ook op de Quatt heb ik 'Optimale besparingen' uitgezet.

Ik werk beneden met een vloerverwarmingsverdeler (LTV) van Robot met zeer beperkte bijmenging van retourwater (halve slag of kwartslag open). Bijna alle groepen staan vol open (op 1 na). De thermostaatknop op de verdeler staat 50 graden. De pompsnelheid van de verdeler staat op 'verschildruk constant' met de hoogste pompsnelheid. Als ik volledig op de Quatt verwarm dan gaat het water met 30 graden de vloer in en komt het met 28 graden retour. Boven heb ik Evohome op de radiatoren als 'slave-systeem' meedraaien (deels met Heatfan ventilatoren).

De CV (Intergass HRE 28/24) werkt met 40 graden aanvoer en staat op beperkt vermogen (6,9 - 9,65 kW). De pompsnelheid stond op 65-85. Als de CV moest bijspringen ging er met grof geweld water met een temperatuur van 40 graden de vloer in en en dit kwam met 35 graden retour.

Ik heb nu de aanvoertemperatuur van de CV op 50 graden gezet en de pompsnelheid verlaagt naar 40-60. De thermostaatknop op de verdeler heb ik verlaagd van 50 naar 45 graden. Eens kijken of dit beter gaat.

Hebben jullie nog andere tips ? Wellicht 'Optimaliseer besparingen' weer aanzetten of andere instellingen op de ketel cq. verdeler ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook wat gas, maar dat zijn defrost-hikjes.
Quatt loopt op top kunnen.
Misschien toch nog iets minder bijmengen?
Lijkt alsof die 30°C net niet genoeg is, wat levert Quatt?
(hier 35°C in, zonder bijmenging, dus dit is ook temperatuur Quatt-uit).
@medu80 heeft robot op bepaalde stand staan (weet niet meer welke)

Edit: let erop dat thermostaatknop niet dichtslaan: je hebt cv-temperatuur verhoogd en verdeler-in verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
@Friezin Quatt leverde op de top gisteravond rond 30-31 graden en dat gaat dan ook de vloer in. Nu draait de Quatt op 645W en levert water van 29 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:23:
@Friezin Quatt leverde op de top gisteravond rond 30-31 graden en dat gaat dan ook de vloer in. Nu draait de Quatt op 645W en levert water van 29 graden.
Nu ben ik in de war...
Quatt levert bij jou 31 en dat gaat exact zo de vloer in?
Hoe zit het dan met de bijmenging? Want die is er dan niet?
Hier geeft metertje vloer-in de 35°C die Quatt nu ook levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
@Friezin Klopt, bijmenging staat slechts zeer beperkt open (op 1 l/min)

[ Voor 63% gewijzigd door scotman21 op 28-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooiste is om even een slimme HomeWizard stekker aan je CV ketel te hangen. Dan zie je precies wat die aan het doen is met/tijdens dit soort pieken.

Het contrast tussen stroom voor standby, alleen (na)pompen, CV verwarmen en SWW verwarmen is heel groot en je hebt meer detail dan je gasverbruik. Achteraf is het per 5 minuten te zien, maar je kan ook realtime mee kijken wat er gebeurt in dit soort situaties.

Je CV ketel heeft een bepaald minimum vermogen. Hoe meer flow, hoe meer energie die kwijt kan met een bepaalde Delta-T.

Vul hier maar eens de 800 liter/uur en de aanvoer/retour in die de JSON laat zien:
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 28-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
T-Rob schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:58:
[...]

zie hier de info van de rijksoverheid mbt de subsidie van A+++ warmtepompen.
hou wel rekening mee dat de RVO pas begin januari de Quatt naar de status van A+++ heeft gezet, dus aanvragen die net daarvoor zijn ingedient krijgen waarschijnlijk nog de subsidie op basis van A++, dus daar zul je wel zelf even achteraan moeten. Eigenlijk zou dat door simpelsubsidie gedaan moeten worden, maar gezien dat ze het blijkbaar zelf ook niet weten zou ik daar maar niet op rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeNyJgHrLFVAcLWeqDbQebxRcDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnTkeAO3xM4A47v0aSx5ql6J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 28-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
helaas dat is oudere info, kijk maar naar de datum, 11 december, de link die ik eerder hier heb gepost is van 9 januari, dit werd mij ook tijdens een telefonisch gesprek met de RVO bevestigd. In jouw artikel is e.e.a. niet geheel juist verwoord, vergeet niet dat wie dit schrijft is veelal inhoudelijk totaal niet op de hoogte, het zijn puur tekstschrijvers die er iets moois van maken met de aangeleverde info, en als die dus niet helemaal duidelijk is krijg je deze onzin.

hier een betere link met de juiste info

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:49:
@Friezin Klopt, bijmenging staat slechts zeer beperkt open (op 1 l/min)
Ah, ok, ken robot niet, dus kwartslag zegt me niks.
Een delta van 2 is ook niet je van het. Moet echt naar 4-5.
Pomp vind ik aardig hoog staan, maar geen idee welke je hebt.
Hier Grundfos, staat op cp1: dan heeft vloer tijd warmte op te nemen.

Er moet gewoonweg eerst warmte die vloer in: een bijspringende cv is, volgens mij, hier meer een gevolg van te weinig warmte vloer-in. Dus die cv instellingen kunnen later wel. Eerst afgifte goed.

Hoeveel warmte maakt de Quatt op zo'n avond als gisteren?
(Verschil in-uit) en je wat is de delta van de radiatoren?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
Friezin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Ah, ok, ken robot niet, dus kwartslag zegt me niks.
Een delta van 2 is ook niet je van het. Moet echt naar 4-5.
Pomp vind ik aardig hoog staan, maar geen idee welke je hebt.
Hier Grundfos, staat op cp1: dan heeft vloer tijd warmte op te nemen.

Er moet gewoonweg eerst warmte die vloer in: een bijspringende cv is, volgens mij, hier meer een gevolg van te weinig warmte vloer-in. Dus die cv instellingen kunnen later wel. Eerst afgifte goed.

Hoeveel warmte maakt de Quatt op zo'n avond als gisteren?
(Verschil in-uit) en je wat is de delta van de radiatoren (als je die hebt?).
Dankjewel. Ik zal vanmiddag/ vanavond even kijken want alles staat hier nu uit. Kamertemp is 21 graden met een setpoint van 20,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:27:
[...]
[/quote]

Ik zal vanmiddag/ vanavond even kijken want alles staat hier nu uit. Kamertemp is 21 graden met een setpoint van 25 graden.
Control Setpoint kijk ik nooit naar. Doet CIC, bij mij, volgens mij niks mee.
Hier is de Quatt inmiddels ook uit.
Zon heeft er hier een kamertemperatuur van 24°C van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]
twee dingen, heb je een homewizzard dongel?
wat ik ben eigenlijk eens benieuwd naar de relatie tussen je defrost's en je gasverbruik (in tijdsschaal), want helaas zie je dat in de Quatt app namelijk niet. Doorvoor is het echter ook handig om het vermogen van de Quatt afzondelijk in homewizzard te kunnen meten.
Mn tijdens de lagere temperaturen in de nacht die je nu weer hebt zal de Quatt wel regelmatig in defrost gaan (om de circa 50 min verwacht ik zo)
bij mij zie ik namelijk daar een duidelijk relatie mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByGXn8KlKLg5nuWOW6timIjjW7U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Zp0j794FL5wUD1nwclMY2bJ8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVRyCBX1x9vG_6AM8TD5Xgkxwzk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0IiUfazeVQlZPIDSpdD8NM8w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAUoJyDZRKpeg7fzEMFexcAr-wY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CoWIda2fsUqTdJ3ACaqpf9C1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:32:
[...]

wat ik ben eigenlijk eens benieuwd naar de relatie tussen je defrost's en je gasverbruik (in tijdsschaal), want helaas zie je dat in de Quatt app namelijk niet. Doorvoor is het echter ook handig om het vermogen van de Quatt afzondelijk in homewizzard te kunnen meten.
Mn tijdens de lagere temperaturen in de nacht die je nu weer hebt zal de Quatt wel regelmatig in defrost gaan (om de circa 50 min verwacht ik zo)
bij mij zie ik namelijk daar een duidelijk relatie mee.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ter illustratie......
Hier zijn de defrosts heerlijk duidelijk (laatste gas = douche).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdM8gkUHomoTaq9Om_MooX2NT2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vkplgx0mImAtn8tRGCW6MPmC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
MacD007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Nee, die heb ik (nog) niet. Zojuist direct één gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door scotman21 op 28-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:51:
[...]
Daarnaast doet de FE van Quatt natuurlijk meer dan het SWW vervangen. Het gaat ook slimmer voorverwarmen op momenten dat de COP hoog en/of de stroomprijs laag is.

Daarmee kan het systeem buiten rustiger draaien als de COP ongunstig is of als je gebruik wilt gaan maken van nachtverlaging of juist lekker even wat warmer wilt zitten op een koude winteravond.

Het probleem is dat vergelijken met 'alternatieven' niet echt mogelijk is omdat er niet echt een alternatief is.

Tuurlijk, er zijn allerlei setups te bedenken, en ik ben er 100% van overtuigd dat FE gaan zonder Quatt mogelijk is (ik ben zeer benieuwd wie de eerste is!).

Maar het verschil is dat Quatt hierbij gouden bergen belooft en mijn vertrouwen dat ze dat waar kunnen maken ergens rond de 35% hangt.

Nogmaals (om alle haters voor te zijn): ik heb de Quatt voor een nette prijs neer kunnen laten zetten, en ben best aardig tevreden over de Quatt, maar ik ben nu ook weer niet zo enthousiast dat ik iedereen in mijn omgeving een Quatt aanraad.

Er was een hele hoop belooft (AI, terwijl de Quatt op dit moment qua inregeling en 'slim gedrag' naar mijn idee echt niet beter is dan de rest van de markt, koelen, etc) en ik heb nog niet veel indrukwekkends gezien.

Misschien dat het nog komt, en ik hoop het sterk, maar als ze bij Quatt het warmteverlies van de woning al niet automatisch kunnen berekenen en handmatig moeten instellen ben ik toch wel wat sceptisch over 'op slimme momenten bufferen op basis van variabele tarieven', slim omgaan met het heatbuffer waardoor je niet onnodig hoog verwarmd water afkoelt (35 graden aanvoer op de warmtepomp is efficienter dan warmte uit een tapwatervat van 55 graden trekken) etc.

Als (en dat is een grote ALS) Quatt dit allemaal netjes voor elkaar krijgt vind ik de prijs niet onaantrekkelijk. Lukt dit ze niet, dan leveren ze in principe niet meer dan een warmtepompboiler, en dan is hun prijs te hoog.

Pagina: 1 ... 35 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.